Dator ,haveri ,telefonhaveri ,digitala nycklarna haveri
Till Lunds kommun,
Jag vill ta del av det haveri och information/dokumentationen kring det som skedde hösten 2022 när hemtjänsten i kommunen inte kunde öppna ytterdörrar till vårdtagare,telefonerna slutade fungera och man kunde inte logga in i datorerna. Övriga skåne kommuner hade samma dilemma under samma period och har offentligt gått ut med problemen under sen perioden ,men inte Lunds kommun och därav vill jag få ut handlingar kring detta och vad åtgärder var. Till min begäran vill jag ta del av backup planem ser ut när dessa haverier inträffar och hur hemtjänsten ska hantera och utföra arbete mot vårdtagarna i Lunds kommun. Begäran ska hanteras skyndsamt.
Om utlämnandet är förknippat med en kostnad vill jag ha information om
villkoren för avgiften innan utlämnandet sker.
Med vänlig hälsning,
Jacqueline
Hej,
tack för ditt mejl! Vi har tagit emot din fråga och återkommer till dig så
snart som möjligt.
Vi besvarar frågor måndag – torsdag kl. 8.00 – 17.00 samt fredagar kl.
8.00 – 16.00
Är ditt ärende akut är du välkommen att ringa oss på 046 – 359 50 00 eller
besöka vår webbplats:
[1]Journummer i Lunds kommun
I våra e-tjänster på lund.se kan du lösa de flesta av dina ärenden när det
passar dig.
Vi önskar en fin dag!
Vänliga hälsningar,
Medborgarcenter
Lunds kommun
Telefon: 046-359 50 00
E-post: [2][Lunds kommun e-postadress för begäran om allmän handling]
Webbplats: [3]www.lund.se
References
Visible links
1. https://lund.se/kontakt/akut-hjalp-akut-...
2. mailto:[Lunds kommun e-postadress för begäran om allmän handling]
3. http://www.lund.se/
Till Lunds kommun,
Begär härmed att denna begäran hanteras skyndsamt. Ni är sena med hantering av de begärda handlingarna..
Om utlämnandet är förknippat med en kostnad vill jag ha information om
villkoren för avgiften innan utlämnandet sker.
Med vänlig hälsning,
Jacqueline
Hej,
tack för ditt mejl! Vi har tagit emot din fråga och återkommer till dig så
snart som möjligt.
Vi besvarar frågor måndag – torsdag kl. 8.00 – 17.00 samt fredagar kl.
8.00 – 16.00
Är ditt ärende akut är du välkommen att ringa oss på 046 – 359 50 00 eller
besöka vår webbplats:
[1]Journummer i Lunds kommun
I våra e-tjänster på lund.se kan du lösa de flesta av dina ärenden när det
passar dig.
Vi önskar en fin dag!
Vänliga hälsningar,
Medborgarcenter
Lunds kommun
Telefon: 046-359 50 00
E-post: [2][Lunds kommun e-postadress för begäran om allmän handling]
Webbplats: [3]www.lund.se
References
Visible links
1. https://lund.se/kontakt/akut-hjalp-akut-...
2. mailto:[Lunds kommun e-postadress för begäran om allmän handling]
3. http://www.lund.se/
Till Lunds kommun,
Om utlämnandet är förknippat med en kostnad vill jag ha information om
villkoren för avgiften innan utlämnandet sker.
Med vänlig hälsning,
Jacqueline
Hej,
tack för ditt mejl! Vi har tagit emot din fråga och återkommer till dig så
snart som möjligt.
Vi besvarar frågor måndag – torsdag kl. 8.00 – 17.00 samt fredagar kl.
8.00 – 16.00
Är ditt ärende akut är du välkommen att ringa oss på 046 – 359 50 00 eller
besöka vår webbplats:
[1]Journummer i Lunds kommun
I våra e-tjänster på lund.se kan du lösa de flesta av dina ärenden när det
passar dig.
Vi önskar en fin dag!
Vänliga hälsningar,
Medborgarcenter
Lunds kommun
Telefon: 046-359 50 00
E-post: [2][Lunds kommun e-postadress för begäran om allmän handling]
Webbplats: [3]www.lund.se
References
Visible links
1. https://lund.se/kontakt/akut-hjalp-akut-...
2. mailto:[Lunds kommun e-postadress för begäran om allmän handling]
3. http://www.lund.se/
Hej Jacqueline,
tack för att du hör av dig till oss på Lunds kommun!
Eftersom det inte framgår exakt vilken typ av handling du avser kan
kostnaden variera beroende på formatet på materialet. Här följer en
sammanfattning av de avgifter som kan bli aktuella vid utlämnande av
allmänna handlingar, beroende på vilken typ av material som efterfrågas:
Papperskopior/utskrifter av digitala handlingar: Kostnadsfritt för 1–9
sidor.
10 sidor kostar 50 kr, och därefter 2 kr per sida.
Kopior av bild- eller ljudupptagningar:
– Videoband: 600 kr/band
– Ljudband eller andra media (t.ex. CD, USB): 120 kr/st
Avskrift av handlingar (inkl. utskrift av ljudfiler): 125 kr per påbörjad
fjärdedels arbetstimme.
Elektroniskt utlämnande: Handlingar som redan finns digitalt och kan
skickas via e-post med enkla medel är kostnadsfria.
Handlingar som måste skannas: Avgift tas ut om beställningen är 10 sidor
eller mer, enligt samma nivåer som papperskopior.
Utlämnande via fax: Avgift tas ut vid 10 sidor eller mer, enligt avgift
för papperskopior.
Jag önskar dig en fin dag!
Vänliga hälsningar,
Katarina Rosberg
Kommunvägledare
Medborgarcenter, Lunds kommun
Besöksadress: Brotorget 1
Postadress: Box 41, 221 00 Lund
Telefon: 046-359 50 00
www.lund.se
Lund skapar framtiden med kunskap, innovation och öppenhet
Från: Jacqueline <[Registrators #2954 e-postadress]>
Skickat: den 25 november 2025 09:53
Till: Lunds kommun <[Lunds kommun e-postadress för begäran om allmän handling]>
Ämne: Intern granskning av begäran enligt Offentlighetsprincipen - Dator
,haveri ,telefonhaveri ,digitala nycklarna haveri
Till Lunds kommun,
Om utlämnandet är förknippat med en kostnad vill jag ha information om
villkoren för avgiften innan utlämnandet sker.
Med vänlig hälsning,
Jacqueline
Hej
Tack för ditt epostmeddelande till vård- och omsorgsförvaltningen.
Vård- och omsorgsförvaltningen har hanterat din begäran om utlämning av
allmän handling:
Jag vill ta del av det haveri och information/dokumentationen kring det
som skedde hösten 2022 när hemtjänsten i kommunen inte kunde öppna
ytterdörrar till vårdtagare,telefonerna slutade fungera och man kunde inte
logga in i datorerna.
En handling som du beskriver existerar inte, varför vi ej heller kan lämna
ut en sådan handling. Mot bakgrund av att du har begärt ut en uppgift
eller handling som inte finns kan vi därmed inte lämna ut den.
Till min begäran vill jag ta del av backup planem ser ut när dessa
haverier inträffar och hur hemtjänsten ska hantera och utföra arbete mot
vårdtagarna i Lunds kommun.
En handling som du beskriver existerar inte, varför vi ej heller kan lämna
ut en sådan handling. Mot bakgrund av att du har begärt ut en uppgift
eller handling som inte finns kan vi därmed inte lämna ut den.
Du kan fått ett beslut gällande detta, som går att överklaga, om du begär
det.
Med vänlig hälsning
Mats
Mats Renard
Avdelningschef kansli och kvalitet
Stab
Vård- och omsorgsförvaltningen, Lunds kommun
Besöksadress: Bangatan 10a
Telefonnummer: 046-3597612
E-post: [e-postadress]
Lund skapar framtiden med kunskap, innovation och öppenhet
Från: Jacqueline <[1][Registrators #2954 e-postadress]>
Skickat: den 17 november 2025 13:16
Till: Lunds kommun <[2][Lunds kommun e-postadress för begäran om allmän handling]>
Ämne: begäran enligt Offentlighetsprincipen - Dator ,haveri ,telefonhaveri
,digitala nycklarna haveri
Till Lunds kommun,
Jag vill ta del av det haveri och information/dokumentationen kring det
som skedde hösten 2022 när hemtjänsten i kommunen inte kunde öppna
ytterdörrar till vårdtagare,telefonerna slutade fungera och man kunde inte
logga in i datorerna. Övriga skåne kommuner hade samma dilemma under samma
period och har offentligt gått ut med problemen under sen perioden ,men
inte Lunds kommun och därav vill jag få ut handlingar kring detta och vad
åtgärder var. Till min begäran vill jag ta del av backup planem ser ut
när dessa haverier inträffar och hur hemtjänsten ska hantera och utföra
arbete mot vårdtagarna i Lunds kommun. Begäran ska hanteras skyndsamt.
Om utlämnandet är förknippat med en kostnad vill jag ha information om
villkoren för avgiften innan utlämnandet sker.
Med vänlig hälsning,
Jacqueline
-------------------------------------------------------------------
Begäran om tillgängliggörande av data för vidareutnyttjande Lag (2022:818)
om den offentliga sektorns tillgängliggörande av data
[3]https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag...
Lämna gärna ut allmänna handlingar elektroniskt för att spara tid och
pengar med Handlingar.se. Vänligen använd denna e-postadress för alla svar
till denna begäran:
[4][Registrators #2954 e-postadress]
Är [5][Lunds kommun e-postadress för begäran om allmän handling] fel för förfrågningar enligt
Offentlighetsprincipen till Lunds kommun? Om så är fallet, kontakta oss
genom detta formulär eller uppmärksamma det till [6][e-postadress]:
[7]https://handlingar.se/change_request/new...
Ansvarsfriskrivning: Detta meddelande och ditt svar kommer att publiceras
på Internet. Handlingar.se möjliggör effektiviserad hantering av allmänna
handlingar. Läs mer om hur du kan dra nytta av Handlingar.se samt vår
integritets- och upphovsrättspolicy:
[8]https://handlingar.se/help/officers
Publicering av förfrågningar och svar kan vara fördröjd.
Om du som tjänsteperson finner denna tjänst användbar, vänligen be din
webbredaktör att länka hit från din organisations sida om allmänna
handlingar.
-------------------------------------------------------------------
References
Visible links
1. mailto:[Registrators #2954 e-postadress]
2. mailto:[Lunds kommun e-postadress för begäran om allmän handling]
3. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag...
4. mailto:[Registrators #2954 e-postadress]
5. mailto:[Lunds kommun e-postadress för begäran om allmän handling]
6. mailto:[e-postadress]
7. https://handlingar.se/change_request/new...
8. https://handlingar.se/help/officers