Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Avtal mellan kommunen och TietoEvry'.


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
 
 
 
Avtal om IT-tjänster 
mellan 
Vellinge kommun 
och 
Evry One Outsourcing Services Malmö AB 
 
 
Huvuddokument 
 
 
 
 
 
 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
1 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
 
Korta fakta om avtalet: 
Avtalets namn 
Avtal om IT-tjänster mellan Vellinge kommun och Evry One 
Outsourcing Services Malmö AB 
Kommunens dnr 
Ks 2014/489 
Avtalsparter, Beställare 
Vellinge kommun, org nr 212000-1033, se kapitel 1 
Avtalsparter, Leverantör 
Evry One Outsourcing Services Malmö AB, org nr 556780-9909, se 
kapitel 1 
Avtalsstart 
2015-09-07, se kapitel 1 
Avtalstid 
Avtalstiden är fem (5) år med avtalsstart den 2015-09-07. Avtalstiden 
kan dock komma att förlängas i enlighet med vad som anges nedan 
under rubriken ”Förlängning av avtalstiden”, se kapitel 1 
Upphandlat 
Under 2014 och 2015 med konkurrenspräglad dialog enligt LOU 
Kontaktperson, Beställaren 
Thomas Lorentzon, IT-chef Vellinge kommun, kontaktuppgifter se 
kapitel 27 
Kontaktperson, Leverantören 
Peter Sjödahl, kontaktuppgifter se kapitel 27 
Var avtalet återfinns 
I Vellinge kommuns diarium. 
 
 
 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
2 (28) 
 

link to page 4 link to page 10 link to page 12 link to page 13 link to page 13 link to page 15 link to page 16 link to page 17 link to page 18 link to page 18 link to page 18 link to page 19 link to page 20 link to page 20 link to page 22 link to page 23 link to page 24 link to page 25 link to page 25 link to page 25 link to page 25 link to page 25 link to page 27 link to page 27 link to page 27 link to page 27 link to page 27
Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
Innehåll 
1 
AVTALSPARTER, AVTALSTID OCH AVTALSHANDLINGAR 
2 
BAKGRUND OCH MÅLBILD 
3 
AVTALETS SYFTE 
4 
DEFINITIONER 
5 
PARTERNAS ÅTAGANDE 
6 
GENERELLA PRINCIPER 
7 
INGÅENDE TJÄNSTER 
8 
LEVERANSOMFATTNING 
9 
PRIS- OCH BETALNINGSVILLKOR 
10  INFÖRANDEPROJEKT 
11  UPPFÖLJNING 
12  KUNDUPPGIFTER 
13  UTLÄMNANDE AV HANDLINGAR ELLER UPPGIFTER, SEKRETESS 
14  IMMATERIELLA RÄTTIGHETER 
15  ANSVARSBEGRÄNSNING 
16  REVISION 
17  ÖVERLÅTELSE 
18  SAMVERKAN 
19  ÄNDRING AV AVTALET 
20  FLEXIBILITET 
21  DOKUMENTATION OCH RAPPORTERING 
22  HÄVNING ELLER FÖRTIDA UPPHÖRANDE 
23  AVVECKLING 
24  FÖRFARANDE VID TVIST 
25  TILLÄMPLIG LAG 
26  IKRAFTRÄDANDE 
27  KONTAKTPERSONER 

 
 
 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
3 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 

AVTALSPARTER, AVTALSTID OCH 
AVTALSHANDLINGAR 
1.1 
Köpare är Vellinge kommun, org nr 212000-1033, kallad Beställaren, beställaren eller kommunen 
1.2 
Säljare är Evry One Outsourcing Services Malmö AB, org nr 556780-9909, kallad säljaren, 
Leverantören eller Evry. 
1.3 
Avtalstid. Avtalstiden är fem (5) år med avtalsstart den 2015-09-07. Avtalstiden kan dock komma 
att förlängas i enlighet med vad som anges nedan under rubriken ”Förlängning av avtalstiden”. 
Förlängning av avtalstiden 
Beställaren äger rätt att förlänga avtalstiden med upp till fem (5) år ytterligare utöver ursprunglig 
avtalstid (dvs. upp till en total avtalstid om tio år). Förlängning av avtalstiden sker automatiskt med 
ett (1) år i taget om Beställaren inte skriftligen meddelat Leverantören senast nio (9) månader före 
avtalstidens utgång att man inte önskar förlänga avtalet. Samma sak gäller när förlängning skett. 
Efter tio (10) år upphör Avtalet automatiskt att gälla, även om Beställaren inte skriftligen meddelat 
Leverantören om detta. 
1.4 
Avtalshandlingar. Avtalet består av detta huvuddokument samt följande bilagor vilka tillsammans 
utgör avtalet. 
Bilaga 1 Definitioner 
Bilaga 2 Tjänstebeskrivning - Övergripande krav och syfte 
Bilaga 3 Servicenivåer, incitament och viten 
Bilaga 4 Pris, volymer, ersättning och betalningsvillkor 
Bilaga 5 Införandeprojekt och transformationsplan 
 
Bilaga 5.1a, Servicenivåer AS-IS period VESAB 
 
Bilaga 5.1b Servicenivåer AS-IS period VEBOA 
 
Bilaga 5.1c, Servicenivåer AS-IS period Framtidskompassen 
 
Bilaga 5.1d, Servicenivåer AS-IS period ServiceDesk 
Bilaga 6 Samverkan, dokumentation och rapportering 
 
Bilaga 6.1 Loggbok avtalsförändringar 
 
Bilaga 6.2 Underleverantörsregister 
 
Bilaga 6.3 Dokumentation 
Bilaga 7 Säkerhetsskyddsavtal 
 
Bilaga 7.1 Personuppgiftsbiträdesavtal 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
4 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
Bilaga 8 Licenser och övriga avtal 
 
Bilaga 10 Avtalets upphörande och avvecklingsassistans 
Bilaga 12 Allmänna villkor IT-tjänster (bilaga 6 i annonsen) 
Bilaga 13 Kammarkollegiets tilläggsavtal avseende IT-drift 2008 
Bilaga 14 Allmänna bestämmelser IT-drift version 2008 
Anbudsbilagor 
Bilaga 22 Leverantörens tjänstebeskrivningar 
Bilaga 22.1 Tjänstebeskrivning ServiceDesk och Onsite support 
 
Bilaga 22.2 Tjänstebeskrivning IT-arbetsplats och användarnära IT-tillbehör 
 
Bilaga 22.3 Tjänstebeskrivning Kommunikation 
 
Bilaga 22.4 Tjänstebeskrivning Applikationsdrift 
 
Bilaga 22.5 Tjänstebeskrivning Unified Communication  
 
Bilaga 22.6 Tjänstebeskrivning Serverplattform  
 
Bilaga 22.7 Tjänstebeskrivning Datacenter  
 
Bilaga 22.9 Tjänstebeskrivning Debiterbart IT-stöd 
 
Bilaga 22.11 Tjänstebeskrivning Licens-, certifikat och domänhantering 
Bilaga 23 Leverantörens SLA 
Bilaga 23.1 SLA ServiceDesk och Onsite support 
 
Bilaga 23.2 SLA IT-arbetsplats och Användarnära IT-tillbehör 
 
Bilaga 23.3 SLA Kommunikation  
 
Bilaga 23.4 SLA Applikationsdrift 
 
Bilaga 23.5 SLA Unified Communication  
 
Bilaga 23.6 SLA Serverplattform  
 
Bilaga 23.7 SLA Datacenter  
 
Bilaga 23.9 SLA Debiterbart IT-stöd  
Bilaga 24 Leverantörens Prismodell och incitamentsmodell 
Bilaga 24.1 Prisbilaga (Prislista) 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
5 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
Bilaga 25 Lösningsstrategi och design 
Bilaga 25 Service Design skiss 
Bilaga 25.0 Huvuddokument 
Bilaga 25.1 Lösningsförslag ServiceDesk och Onsite support 
 
Bilaga 25.2 Lösningsförslag IT-arbetsplats och Användarnära IT-tillbehör 
 
Bilaga 25.3 Lösningsförslag Kommunikation  
 
Bilaga 25.4 Lösningsförslag Applikationsdrift 
 
Bilaga 25.5 Lösningsförslag Unified Communication  
 
Bilaga 25.6 Lösningsförslag Serverplattform  
 
Bilaga 25.7 Lösningsförslag Datacenter  
Bilaga 25.11 Bilaga Lösningsbeskrivning Licens-, certifikat och domänhantering 
Bilaga 25.9 Lösningsförslag Debiterbart IT-stöd som tjänst 
 
Bilaga 25.10 Lösningsförslag Bilaga 3 Samverkan 
 
 
Bilaga 25.10.1 Lösningsförslag Bilaga 3.1 Change processen 
 
 
Bilaga 25.10.1 Lösningsförslag Bilaga 3.2 Rutin Change processen 
 
 
Bilaga 25.10.3 Lösningsförslag Bilaga 3.3 Incident processen 
 
 
Bilaga 25.10.4 Lösningsförslag Bilaga 3.4 Problem processen 
 
Bilaga 25.11 Bilaga Lösningsbeskrivning Licens-, certifikat och domänhantering 
 
Bilaga 25.11 Lösningsförslag Bilaga 4 Säkerhet  
 
Bilaga 25.12 Lösningsförslag Bilaga 5 Kontinuitet och katastrofhantering 
 
Bilaga 25.14 Lösningsförslag Införande och övertagande 
Inbjudan, ansökan och annons 
Bilaga 31 Inbjudan till konkurrenspräglad dialog Tjänsteleverans av IT  
Bilaga 31.1 Inbjudan bilaga 1, Sekretessavtal 
Bilaga 31.2 Inbjudan bilaga 2, Dialogschema 
Bilaga 31.3 Inbjudan bilaga 3b, WAN 
Bilaga 31.4 Inbjudan bilaga 3a, Inventarielista 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
6 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
Bilaga 31.5 Konsumtionsscenarium (fd bilaga 100 S) 
Bilaga 32 Ansökan 
Bilaga 32.1 
4a_-_one_nordic_.pdf 
Bilaga 32.2 
4b_-_one_nordic_.pdf 
Bilaga 32.3 
4c_-_one_nordic_.pdf 
Bilaga 32.4 
4d_-_one_nordic_.pdf 
Bilaga 32.5 
4e_-_one_nordic_.pdf 
Bilaga 32.6 
4f_-_one_nordic_.pdf 
Bilaga 32.7 
4g_-_one_nordic_.pdf 
Bilaga 32.8 
4h_-_one_nordic_.pdf 
Bilaga 32.9 
bilaga_10_-_underleverantorsregister_.pdf 
Bilaga 32.10  bilaga_3_-_svarsbilaga_ansokan_.pdf 
Bilaga 32.11  bilaga_4a_-_angelholms_kommun_.pdf 
Bilaga 32.12  bilaga_4a_-_ds_smith_packaging_sweden_ab_.pdf 
Bilaga 32.13  bilaga_4b_-_angelholms_kommun_.pdf 
Bilaga 32.14  bilaga_4b_-_ds_smith_packaging_sweden_ab_.pdf 
Bilaga 32.15  bilaga_4c_-_angelholms_kommun_.pdf 
Bilaga 32.16  bilaga_4c_-_ds_smith_packaging_sweden_ab_.pdf 
Bilaga 32.17  bilaga_4d_-_angelholms_kommun_.pdf 
Bilaga 32.18  bilaga_4d_-_ds_smith_packaging_sweden_ab_.pdf 
Bilaga 32.19  bilaga_4e_-_angelholms_kommun_.pdf 
Bilaga 32.20  bilaga_4f_-_ds_smith_packaging_sweden_ab_.pdf 
Bilaga 32.21  bilaga_4g_-_angelholms_kommun_.pdf 
Bilaga 32.22  bilaga_4g_-_ds_smith_packaging_sweden_ab_.pdf 
Bilaga 32.23  bilaga_4i_-_ansokandes_beskrivning_av_samordning_och_koordinering_.pdf 
Bilaga 32.24  bilaga_4j_-_ansokandes_incitamentsmodell_.pdf 
Bilaga 32.25  bilaga_4k_-_ansokandes_beskrivning_av_utveckling_och_innovation_.pdf 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
7 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
Bilaga 32.26  bilaga_4l_-_ansokandes_prismodell_.pdf 
Bilaga 32.27  certifikat_evry_iso14001_.pdf 
Bilaga 32.28  certifikat_evry_iso27001_.pdf 
Bilaga 32.29  certifikat_evry_iso9001_.pdf 
Bilaga 32.30  evry_parent_company_guarantee_vellinge_kommun_.pdf 
Bilaga 32.31  formular_nyckeltal_dustin_.pdf 
Bilaga 32.32  formular_nyckeltal_evry_integration_ab_.pdf 
Bilaga 32.33  formular_nyckeltal_evry_one_outsourcing_services_malmo_ab_.pdf 
Bilaga 32.34  kvalitet_och_miljo_hos_evry_.pdf 
Bilaga 32.35  matning_av_miljopaverkan_-_carbon_accounting_evry_2013_.pdf 
Bilaga 32.36  moderbolagsgaranti_.pdf 
Bilaga 33 Annons  
Bilaga 33.1 - Beskrivande dokument för tjänsteleverans av IT 
Bilaga 33.1a – ServiceDesk & Onsite support 
Bilaga 33.1b – IT Arbetsplats som tjänst 
Bilaga 33.1c – Kommunikation som tjänst 
Bilaga 33.1d – Serverplattform som tjänst 
Bilaga 33.1e – Unified communication som tjänst 
Bilaga 33.1f – Datacenter som tjänst 
Bilaga 33.1g – Applikationsdrift som tjänst 
Bilaga 33.1h – Användarnära IT-tillbehör 
Bilaga 33.1i – Debiterbart IT-stöd 
Bilaga 33.2 - Formulär nyckeltal 
Bilaga 33.3 - Svarsformulär Krav och Behov 
Bilaga 33.4 - Svarsmallar 
Bilaga 33.4a – Referensmall ServiceDesk & onsite support 
Bilaga 33.4b – Referensmall IT Arbetsplats som Tjänst 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
8 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
Bilaga 33.4c – Referensmall Kommunikation som tjänst 
Bilaga 33.4d – Referensmall Serverplattform som tjänst 
Bilaga 33.4e – Referensmall Unified communication som tjänst 
Bilaga 33.4f – Referensmall Datacenter som tjänst 
Bilaga 33.4g – Referensmall Applikationsdrift som tjänst 
Bilaga 33.4h – Referensmall Användarnära IT-tillbehör 
Bilaga 33.4i – Ansökandes beskrivning av Samordning & koordinering 
Bilaga 33.4j – Ansökandes Incitamentsmodell 
Bilaga 33.4k – Ansökandes beskrivning av Utveckling & innovation 
Bilaga 33.4l – Ansökandes Prismodell 
Bilaga 33.5 - Övergripande leverans 
Bilaga 33.6 - Allmänna avtalsvillkor 
Bilaga 33.7 - KPD Vägledning 
Bilaga 33.8 - Nuvarande servicenivåer 
Bilaga 33.9a - ServiceDesk – personal nyckeltal 
Bilaga 33.9b - ServiceDesk - elevsupport nyckeltal 
Bilaga 33.10 - Underleverantörsregister 
Bilaga 33.11 - Selekteringsmatris exempel 
Bilaga 33.12 - Vägledning för fysisk informationssäkerhet i IT-Utrymmen 
Bilaga 33.13 - System & Applikationsportfölj 
Bilaga 33.14 - Termer och Begrepp 
1.5 
För de delar av Tjänsterna som avser Projekt och andra IT-relaterade tjänster som inte avser 
driftstjänster, tillämpas Bilaga 12, Allmänna villkor IT-tjänster. För de delar av Tjänsterna som 
istället innebär drift av Beställarens IT-verksamhet, tillämpas istället Bilaga 13, Kammarkollegiets 
tilläggsavtal avseende IT-drift 2008 och Bilaga 14, Allmänna bestämmelser IT-drift version 2008. I 
enlighet med vad som anges i punkt 1.6 nedan, skall dock de villkor som framgår av Bilaga 12, 13 
och 14 endast tillämpas i den utsträckning som Huvudavtalet eller bilagor med lägre numrering inte 
innehåller motstridiga villkor. Detta innebär, till exempel, att punkterna 4.4, 10, 14, 16, 22 och 23 i 
Bilaga 14 inte i något fall tillämpas mellan parterna. 
 
 
 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
9 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
1.6 
Förekommer i avtalshandlingarna mot varandra stridande uppgifter eller föreskrifter, gäller de 
sinsemellan i ovan angiven ordning. I det fall motstridiga uppgifter finns i samma dokument ska 
frågan hanteras inom ramen för Parternas Samverkan, och om frågan inte kan lösas där, enligt vad 
som anges i punkten 24.1 Beställarens tolkning gäller intill dess frågan avgjorts förutsatt att 
Beställaren svarar för eventuella merkostnader hos Leverantören om det senare visar sig att 
Beställarens tolkning varit felaktig. 
1.7 
Bilagorna 22, Leverantören tjänstebeskrivningar, är underbilagor till bilaga 2, Tjänstebeskrivning - 
Övergripande krav och syfte, men ligger tillsammans med övriga anbudbilagor för att 
rangordningen enligt 1.6 ska stämma. När det i avtalet refereras till bilaga 2 avses bilaga 2 med 
underbilagorna 22. 
 
Bilagorna 23, Leverantören SLA, är underbilagor till bilaga 3, Servicenivåer, incitament och viten, 
men ligger tillsammans med övriga anbudbilagor för att rangordningen enligt 1.6 ska stämma. När 
det i avtalet refereras till bilaga 3 avses bilaga 3 med underbilagorna 23. 
 
Bilagorna 24, Leverantören Prisbilaga, är underbilagor till bilaga 4, Pris, volymer, ersättning och 
betalningsvillkor, men ligger tillsammans med övriga anbudbilagor för att rangordningen enligt 1.6 
ska stämma. När det i avtalet refereras till bilaga 4 avses bilaga 4 med underbilagorna 24. 
 
 
 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
10 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 

BAKGRUND OCH MÅLBILD 
2.1 
Bakgrund. 2008 togs ett politiskt beslut i Vellinge kommun att IT-driften skulle läggas ut på ett 
externt företag. Beslutet mynnade ut i det avtal som finns med vår nuvarande leverantör som tar 
slut den 31/12 2015. Då själva IT-driften är outsourcad finns det en central beställarorganisation 
för IT i Vellinge kommun. Beställarorganisationen har bl.a. den viktiga uppgiften att säkerställa att 
leveransen till verksamheten sker enligt den beställning som är konstruerad via avtalet och att de 
SLA:er som finns uppfylls. 
Från och med den 1 januari 2016 har Beställaren behov av en ny leverantör som kan tillhandahålla 
en helhetslösning avseende IT-drift, samt även i övrigt tillgodose Beställarens behov av IT-tjänster 
enligt vad som närmare anges i detta Avtal. Beställaren har med anledning därav genomfört 
Upphandlingen, efter vilken Leverantören har tilldelats detta Avtal. 
2.2 
Evry One Outsourcing Services Malmö AB (Leverantören) tar med detta avtal ett helhetsansvar för 
Beställarens IT-miljö och för att levererade tjänster fungerar på ett tillfredsställande sätt under hela 
avtalsperioden. 
Leverantören ansvarar för att IT-tjänsterna på bästa möjliga sätt stödjer Beställarens verksamhet, 
vilken leverantören förutsätts sätta sig in i och hålla sig à jour med. 
2.3 
Beställaren köper med detta avtal ett totalåtagande avseende på tjänsterna förtecknade i bilagorna 2 
(tjänstebeskrivningarna) som ska levereras med servicenivåer beskrivna i bilaga 3 (servicenivåer) till 
de priser som är angivna i Bilaga 4 (priser). 
2.4 
Målbild. 
Baserat på Vellinge kommuns strategi för IT, kravbild från verksamheten, behov samt nuläge för 
nuvarande leverans av IT har en målbild för detta avtal utformats för att stödja verksamhetens krav 
och behov nu och framåt. 
Vellinge kommuns målbild är att få en partner (leverantör) som kan ta ett helhetsåtagande och 
ansvar för de IT-tjänster som Vellinge kommun önskar nyttja. Leverantören ska ha förmåga och 
kapacitet att ta ett helhetsansvar att förvalta, effektivisera och utveckla Vellinge kommuns 
tjänsteportfölj inom området med minimal störning för verksamheten. 
Vellinge kommuns målbild är också att få en partner som har verksamhetsfokus och som ser sig 
som en del av Vellinge kommuns organisation. 
Vellinge kommun önskar genom partnern ta tillvara på marknadens idéer och förmåga att proaktivt 
utveckla Vellinge kommuns tjänsteportfölj inom området. Vellinge kommun strävar efter ett avtal 
och samarbete som ger möjlighet till flexibilitet i styrning och uppföljning av tjänsteleveransen, 
både verksamhetsmässigt och ekonomiskt. 
Vellinge kommun önskar vidare att partnern tar ansvar för koordinering i servicedesken samt 
samarbetar och är aktiva tillsammans med Vellinge kommun och Vellinge kommuns andra 
samarbetspartners för att utveckla Vellinge kommuns hela IT-leverans. 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
11 (28) 
 



Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
 
Vellinge kommuns målbild utgörs bland annat av samverkan över tjänsternas gränser. Detta innebär 
bland annat att tjänsterna är sammanhållna så att tjänsterna samverkar enligt bilden. 
Ett av de viktigaste målen är att ha nöjda kunder och därmed är förbättrad NKI ett av de viktigaste 
målen. 
2.5 
Leverantören är kapabel att bistå Beställaren att uppnå syfte och mål definierade i detta avtal, och 
Beställaren har valt Leverantören baserat på detta faktum. Leverantören garanterar att bolaget har 
kompetens och erfarenhet att leverera tjänsterna, projekt och andra aktiviteter som ska utföras av 
Leverantören beskrivet i detta avtal på ett punktligt och yrkesmannamässigt sätt. Leverantören är 
införstådd med att Beställaren kommer att vara beroende av Leverantörens kompetens och 
omdöme i genomförandet. 
Parterna är eniga om att det under avtalsperioden ska läggas stor vikt vid att följa de former för 
samverkan som överenskommits i avtalet. Vidare åtar sig Leverantören ett tydligt proaktivt 
förhållningssätt gentemot Beställaren, exempelvis att föreslå Beställaren alternativa lösningar i syfte 
att sänka kostnader, förbättra kvaliteten på leveransen samt förändra eller lägga till tjänster. 
2.6 
Leverantören bekräftar att Leverantören har förstått Beställarens grundläggande behov och har fått 
den information som erfordras för att tillhandahålla Tjänsterna i enlighet med avtalet. Leverantören 
bekräftar vidare att Leverantören, har de resurser och den kompetens som erfordras för att uppfylla 
sina åtaganden enligt avtalet.   
2.7 
Baserat på ovanstående, har Parterna överenskommit att ingå detta avtal. 
 
 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
12 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 

AVTALETS SYFTE 
3.1 
Avtalet syftar till att reglera förhållanden mellan Beställaren och Leverantören för leveranser och 
övriga förhållanden avseende IT-tjänster hos Beställaren där Leverantören anlitas. I detta avtal 
angiven leverans avser ett totalåtagande från Leverantören avseende IT-tjänster inkluderande alla 
tillhörande insatser för att åstadkomma överenskommen funktionalitet i ordinarie verksamhet. 
 
3.2 
Att Leverantören gör ett helhetsåtagande avseende IT-tjänster på sätt som framgår av punkt 3.1 
ovan, innebär bland annat att Leverantören, utöver att tillhandahålla de Tjänster som specificeras i 
Bilaga 2, åtar sig att samverka med Beställaren och utföra andra uppgifter som är av vikt för 
Beställarens IT-verksamhet i enlighet med vad som närmare anges i Bilaga 5-10. När detta Avtal 
refererar till ”Tjänsterna”, ska det begreppet även anses omfatta de åtaganden som specificeras i 
Bilaga 5-10, såvida inte omständigheterna uppenbarligen föranleder annat. 
 
3.3 
Avtalet utgör ett leveransavtal och avser reglera ett långsiktigt samarbete. Tillämpning av generellt 
tillämpbara bestämmelser i detta avtal skall ske dels avseende i detta avtal specificerade leveranser 
och dels avseende eventuellt tillkommande leveranser under avtalets giltighetstid. Vid framtida 
beställningar erfordras endast att leveransomfattning, pris, leveranstid och starttidpunkt för 
acceptanskontroll respektive verifiering anges. 

DEFINITIONER 
4.1 
Se bilaga 1 – Definitioner. 

PARTERNAS ÅTAGANDE 
5.1 
Genom att ingå avtalet åtar sig Leverantören att leverera och Beställaren medges rätt att köpa IT-
tjänster i enlighet med de villkor som anges i avtalet.  
5.2 
Leverantören ska på egen bekostnad och utan annan ersättning än vad som direkt anges i avtalet för 
relevant tjänst, utföra allt arbete och genomföra alla leveranser av hårdvara samt tillhandahålla 
tjänster som inte är specifikt omnämnda i avtalet men vilka erfordras för att Beställaren ska kunna 
tillgodogöra sig tjänsterna som avsett enligt avtalet, som om sådant arbete, material eller tjänst vore 
uttryckligen inkluderad i Leverantörens åtaganden enligt avtalet. Detta gäller såvida det inte i avtalet 
uttryckligen angivits förbehåll, undantag eller åtgärder som Beställaren behöver vidta för att nyttja 
relevant tjänst eller att Leverantören ska vara berättigat till ytterligare ersättning vid fullgörande av 
visst åtagande eller skyldighet.  
5.3 
Avtalet har tecknats efter genomförd Upphandling. Beställaren har under Upphandlingen angett 
vilka krav som ställs på leverantörer samt på de tjänster som upphandlas och Leverantören har 
beretts tillfälle att ange i vilken utsträckning nämnda krav kan uppfyllas av Leverantören (se Bilaga 
21-25). Mot denna bakgrund åtar sig Leverantören att tillse att samtliga de krav och 
utvärderingskriterier som anges i förfrågningsunderlaget samt övriga handlingar inom ramen för 
Upphandlingen uppfylls under Avtalstiden, såvida inte annat tydligt följer av detta Avtal.  
5.4 
Leverantören åtar sig att under Avtalstiden utföra, leverera och ansvara för Tjänsterna i de 
avseenden och i den omfattning som anges i Avtalet. En närmare beskrivning av de olika 
Tjänsteområdena och Leverantörens åtaganden med anledning därav anges i Bilaga 2 med 
underbilagor. Detta åtagande innebär, bland annat, att Leverantören åtar sig att leverera i Tjänsterna 
ingående utrustning och programvara med överenskommen prestanda, funktionalitet, säkerhet och 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
13 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
kapacitet, och tillse att Tjänsterna och leveransen därav i övrigt uppfyller samtliga de krav som 
uppställs i Avtalet.  
5.5 
Leverantören skall självständigt i förhållande till Beställaren vidta alla de åtgärder som erfordras för 
fullgörande av Leverantörens åtaganden enligt detta Avtal om ej annat uttryckligen anges häri. 
Detta åtagande omfattar även alla kontakter med eventuella underleverantörer, externa konsulter 
och andra som Leverantören anlitar för Avtalets fullgörande. Leverantören skall efter samråd med 
Beställaren kontakta och samarbeta med leverantör av Beställarens applikationer och system för att 
eliminera eventuella samkörningsproblem. 
5.6 
Leverantören skall bevaka och utvärdera Tjänsternas tillgänglighet och funktionalitet samt överväga 
åtgärder för utveckling och effektivisering därav. Leverantören skall därvid föreslå lämpliga 
uppdateringar, förbättringar, rationaliseringar och kostnadsbesparingsåtgärder (se även punkt 6.11 
och 7.3 i Avtalet). 
5.7 
Leverantören förklarar sig införstådd med den betydelse som Tjänsterna har för Beställaren och 
Beställarens verksamhet, och att Leverantörens rätta fullgörande av dennes samtliga åtaganden i tid 
enligt detta Avtal är av central betydelse för Beställaren. Leverantören förstår även vikten av att 
verka för att uppfylla den målbild som anges i punkt 2.4, och därvid särskilt vikten av att arbeta 
proaktivt för att bidra till dess uppfyllande.  
5.8 
Leverantören svarar för att dess åtaganden enligt detta Avtal genomförs på ett fackmannamässigt 
sätt, inom tillämpliga tidsramar, med den skicklighet, snabbhet och omsorg som Beställaren har 
anledning att förvänta sig av ett välrenommerat företag i branschen, samt med iakttagande av god 
sedvänja inom branschen. Det föregående innebär bland annat att Leverantören skall vidtaga 
tillräckliga kvalitetssäkringsåtgärder och ta de initiativ som kan behövas för att erhålla för Avtalets 
fullgörande erforderlig kunskap om och förståelse av alla för Tjänsterna relevanta förhållanden.  
5.9 
Leverantören skall använda den kompetens, utrustning och de metoder som fordras för att 
Tjänsterna skall utföras på ett i alla avseenden professionellt sätt. Leverantören skall utföra 
Tjänsterna med för ändamålet lämplig, kvalificerad och kompetent personal (se även Bilaga 2, 
punkten 5). Parterna är överens om vikten av kontinuitet vad beträffar den personal som arbetar 
med Tjänsterna. Samråd skall ske med Beställaren innan personal i ledande ställning tillsätts eller 
byts ut av Leverantören. Specifika detaljer avseende parternas samverkan anges i Bilaga 6.  
5.10  Leverantören skall i genomförandet av detta Avtal efterleva de legala krav som vid varje tillfälle 
gäller för Beställarens IT-miljö. Om förändringar av legala krav i förhållande till vad som gäller på 
Avtalsdagen innebär en merkostnad för Leverantören, och detta inte har reglerats särskilt i Avtalet, 
skall Leverantören erhålla skälig ersättning för dessa merkostnader enligt separat överenskommelse. 
5.11  Beställaren skall erlägga betalning till Leverantören enligt vad som framgår av Bilaga 4. 
5.12  Beställaren skall i skälig utsträckning och i för Tjänsterna erforderlig omfattning ge Leverantören 
tillgång till information om aktuella förhållanden i Beställarens IT-miljö samt den medverkan i 
övrigt som skäligen kan erfordras för detta Avtals fullgörande. Beställaren svarar för riktigheten och 
fullständigheten i av Beställaren lämnade uppgifter, och för att tillse att Leverantören erhåller den 
information som skäligen efterfrågas av Leverantören. 
5.13  Det är uttryckligen överenskommet mellan parterna att Beställarens åtaganden avseende Tjänsterna 
endast omfattar vad som uttryckligen har angivits vara dennes åtaganden i detta Avtal (se t.ex. 
Bilaga 6, Samverkan). Alla övriga åtaganden för Tjänsternas leverans och rätta genomförande åvilar 
Leverantören. 
5.14  Underleverantör får endast anlitas efter Beställarens skriftliga godkännande.  Godkännande ska inte 
förvägras utan sakliga skäl. Godkända underleverantörer är angivna i Bilaga 6.2 
underleverantörsregister. 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
14 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
 
 
5.15  Leverantören ska inneha en ansvarsförsäkring för offererad verksamhet senast en vecka efter att 
kontraktet träder i kraft, med ett takbelopp inte understigande 500 000 SEK. 
Som bevis för detta ska kopia på ansvarsförsäkring uppvisas innan första fakturan får skickas. Som 
alternativt bevis kan intyg om ansvarsförsäkring enligt detta krav, utfärdat av försäkringsbolaget 
godkännas. 
6  GENERELLA PRINCIPER 
6.1 
Om det förekommer motstridiga uppgifter i de villkor som anges i detta Avtal och motstridigheten 
inte kan lösas genom en tillämpning av punkt 1.5, eller om Avtalet av annan anledning blir föremål 
för tolkning, ska Avtalet tolkas på det sätt som är mest förenligt med samt i största möjliga mån 
leder till att Avtalets syfte och den målbild som anges i punkt 2.4 uppfylls 
6.2 
Beställaren garanterar inga specifika volymer av tjänster och/eller omsättning av köpta tjänster. 
Leverantören är medveten om och accepterar att behovet av tjänster och därmed omsättning kan 
komma att signifikant förändras över tid. Beställaren ska lämna prognoser ur planeringssyfte i 
enlighet med samverkansmodellen, bilaga 6 – Samverkan. Prognoserna är inte bindande för 
Beställaren. 
 
Avvikelser från prognoser ska inte innebära någon skyldighet till betalning. 
6.3 
Leverantören får inte någon exklusivitet i tillhandahållandet av tjänsterna till Beställaren, 
Leverantören godtar att Beställaren både kan ingå liknande avtal med tredje part och köpa 
likvärdiga tjänster från tredje part. 
Fel 
6.4 
Leverantören är, oberoende av vårdslöshet, ansvarig för Fel med de undantag som uttryckligen 
anges i Avtalet. Leverantören ska utan kostnad för Beställaren avhjälpa Fel i enlighet med och inom 
de tidsramar som anges i Bilaga 3, för det fall Bilaga 3 är tillämplig. I annat fall ska Fel avhjälpas 
med den skyndsamhet som omständigheterna kräver.  
6.5 
Om Leverantören inte rättidigt åtgärdar Felet har Beställaren rätt att, utöver vad som i övrigt 
framgår av Avtalet innefattande bland annat rätten att erhålla vite enligt Bilaga 3 (a) erhålla 
ersättning för den skada som uppstått till följd av Felet, varvid avräkning skall ske mot vite som 
utgått för Felet enligt Bilaga 3 (a), (b) göra ett prisavdrag som svarar mot Felet, dock med undantag 
för det fall att vite utgår enligt Bilaga 3 (a), och/eller (c) säga upp Avtalet till förtida upphörande i 
enlighet med punkt 22 i Avtalet, eller utan ersättningsskyldighet i förhållande till Leverantören 
avbeställa den Tjänst som Felet hänför sig till, om Felet är av väsentlig betydelse för Beställaren och 
Leverantören inom trettio (30) dagar, eller den längre tid som parterna skriftligen kommer överens 
om, vidtar rättelse efter skriftlig anmodan därom. 
6.6 
Vid skada på Beställaren tillhörigt material, information och program, som orsakas av 
Leverantörens eller någon som Leverantören är ansvarig för försumlighet att utföra avtalade 
åtaganden om säkerhetskopiering, skall Leverantören inom ramen för Avtalets 
ansvarsbegränsningar utge full ersättning till Beställaren. 
6.7 
Beställaren är ansvarig för fel och brist i Beställarens Material och Beställarens Utrustning med 
undantag för om (a) Beställarens Material eller Beställarens Utrustning ingår i den utrustning 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
15 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
och/eller programvara som Leverantören åtagit sig att ansvara för som en del av Tjänsterna, eller 
(b) om felet eller bristen har orsakats av Leverantören eller beror på omständighet för vilken 
Leverantören ansvarar. 
 
6.8 
Leverantören ansvarar inte för Fel förorsakade genom Beställarens användning av Tjänsterna på 
annat sätt än i enlighet med Dokumentationen och/eller Leverantörens instruktioner, eller genom 
vårdslöshet på Beställarens sida. Beställaren ska hålla Leverantören skadeslös för sådana Fel och 
vårdslöshet på Beställarens sida. 
 
Konkurrenskraft i åtagandet 
6.9 
Parterna betraktar relationen att vara av strategisk vikt. Som ett resultat av detta, kommer 
Leverantören garantera att Beställaren är en av Leverantörens prioriterade kunder. Hantering 
kommer även att innehålla egenskaper som ger möjlighet för Beställaren att mäta leveransen av 
Leverantörens åtagande och som möjliggör för Beställaren att bättre förstå sin verksamhets behov 
av IT-tjänster. Parternas hantering av den strategiska relationen sker vidare i enlighet med vad som 
anges i samverkansmodellen, bilaga 6 - Samverkan.  
6.10  Som en del av ovan, kommer Leverantören att behandla Beställaren som en av Leverantörens 
prioriterade kunder inom områden som avses i detta Avtal. Detta innebär bland annat att 
Leverantören under avtalstiden kommer att tillhandahålla Beställaren konkurrenskraftiga priser och 
kvalitet på avtalade tjänster. Det innebär vidare bland annat att vid t ex en driftstörning ska 
Beställaren prioriteras. 
6.11  Kostnadsreducering under avtalstiden. Leverantören förväntas under avtalsperioden kontinuerligt 
öka värdet av leveransen genom kontinuerligt sänkta priser. Leverantören förbinder sig att sänka 
priserna 2 % per år för Bastjänsterna. Hårdvarudelen i tjänsten IT-Arbetsplats som tjänst och 
Debiterbart IT-stöd omfattas ej av denna kostnadseffektivisering. 
6.12  Parterna ska träffas årligen, vid strategiskt forum, för att diskutera och granska huruvida 
Leverantören möter de mål som beskrivs i punkterna 2.4 (målbild) och 6.9 – 6.11 ovan.  Det årliga 
mötet ska protokollföras av Beställaren och protokollet ska godkännas av godkända representanter 
från respektive Part.  
6.13  I det fall Leverantören misslyckas med att nå de mål som beskrivs i punkterna 2.4 och 6.9 – 6.11 
ovan, ska Leverantören ta fram en åtgärdsplan som beskriver i detalj vilka åtgärder som 
Leverantören kommer att vidta för att kunna möta dessa mål. En sådan åtgärdsplan, och införandet 
av denna åtgärdsplan, ska hanteras på strategisk nivå via procedurer beskrivna i samverkansplanen i 
bilaga 6 - Samverkan. 

INGÅENDE TJÄNSTER 
7.1 
Tjänsterna som ingår i avtalet finns förtecknade i bilagorna 2, Tjänstebeskrivningar. Tjänsterna ska 
levereras enligt vad som är beskrivet i bilagorna 3, Servicenivåer, incitament och viten. Priserna för 
tjänsterna finns i Bilaga 4, Pris, volymer, ersättning och betalningsvillkor. Nedan tillsammans 
angivna som bilagorna 2, 3 och 4. 
7.2 
Avtalet omfattar rätten för Beställaren till avrop av Leverantörens tjänster i enlighet med vad som 
anges i avtalet.  
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
16 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
7.3 
Leverantören ska kontinuerligt förse Beställaren med information om utveckling och uppdatering 
av förändrade eller nya tjänster som Leverantören kan erbjuda med förbättrad funktionalitet eller 
prestanda och bibehållen eller lägre kostnad för Beställaren i förhållande till motsvarande befintlig 
tjänst enligt avtalet. Beställaren äger rätt att begära att Leverantörens åtaganden avseende Tjänsterna 
ska utökas till att omfatta även sådan förändrad eller ny tjänst. Avtalet kan i sådant fall komma att 
kompletteras med för den nya tjänsten specifika avtalsvillkor, som ska överenskommas mellan 
Parterna.  
7.4 
Beställaren kan beställa ytterligare tjänster från Leverantören under avtalsperioden inom existerande 
avtalsområde. Om en sådan tjänst skiljer sig avsevärt från de i avtalet definierade tjänsterna och 
existerande prismekanismer inte kan användas ska tjänsten betraktas som en ny tjänst. 
7.5 
Vid de tillfällen en ny tjänst efterfrågas av Beställaren, ska Leverantören offerera en kostnad för den 
nya tjänsten som är i nivå med den Leverantören skulle ha gett likvärdiga kunder för denna typ av 
tjänst. När Parterna är överens ska Leverantören uppdatera bilagorna 2, 3 och 4 i enlighet med 
överenskommelsen. 
7.6 
Definitionen av nya tjänster ska skriftligen godkännas av Beställaren innan de tas i bruk enligt 
rutiner beskrivna i Bilaga 6 – Samverkan. Efter godkännande av Beställaren uppdateras bilagorna 2, 
3 och 4 med de nya tjänsterna. Beställaren har ingen skyldighet att betala för nya tjänster som 
introducerats utan att följa processen beskriven i Bilaga 6 – Samverkan, avsnitt 7. 
7.7 
Om Beställaren ställer en förfrågan till Leverantören angående ett projekt eller en ny tjänst, ska 
arbetet i rimlig omfattning som Leverantören utför för att ta fram enklare kostnadsförslag, plan, 
lösning etc på en övergripande nivå, ingå i leveransen och får inte faktureras Beställaren. För 
ytterligare arbete på mer detaljerad eller omfattande nivå har Leverantören rätt till ersättning enligt 
löpande räkning för utfört arbete, såvida inte annat skriftligen överenskommits. 
 
 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
17 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 

LEVERANSOMFATTNING 
8.1 
I enlighet med vad som anges i punkt 3.2, innefattar Leverantörens åtagande inom ramen för detta 
Avtal dels tillhandahållandet av Tjänsterna, dels utförande av vissa andra uppgifter enligt vad som 
anges i Bilaga 5-10. Leverantören har även åtagit sig att efterleva Beställarens Säkerhetsskyddsavtal 
enligt vad som anges i Bilaga 7. Omfattningen av Leverantörens skyldighet att tillhandahålla 
Tjänster samt Leverantörens övriga åtaganden under Avtalet kan därmed sammanfattas enligt 
tabellen nedan. En närmare beskrivning av de olika åtagandena görs i respektive bilaga. 
Del som leveransen omfattar 
Beskriven i bilaga 
Avtalade tjänster 
Bilagorna 2, 3 och 4 
Införandeprojekt 
Bilagorna 5 
Samverkan, dokumentation och rapportering 
Bilagorna 6 
Säkerhetsskyddsavtal 
Bilaga 7 
Licens- och avtalshantering 
Bilaga 8 
Utveckling och innovation 
Bilaga 9 
Avvecklingsassistans (inför avtalets upphörande) 
Bilaga 10 
Lösningsförslag Samordning och koordinering 
Bilaga 25.10  
Lösningsförslag Licens-, certifikat och 
Bilaga 25.8 
domänhantering 
Lösningsförslag Utveckling och innovation 
Bilaga 25.10 
Lösningsförslag Införande och övertagande 
Bilaga 25.14 

PRIS- OCH BETALNINGSVILLKOR 
9.1 
Pris och betalningsvillkor regleras i bilaga 4. 
 
9.2 
Dröjsmålsränta utgår enligt lag. 
10  INFÖRANDEPROJEKT  
10.1 
Införandeprojektet regleras i bilaga 5. 
11  UPPFÖLJNING 
11.1 
Uppföljning sker enligt vad som är reglerat i bilaga 6. 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
18 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
12  KUNDUPPGIFTER 
12.1  Med  ”Kunduppgift”  avses  uppgift  om  Beställaren  såsom  namn,  adress,  organisationsnummer, 
abonnemangsnummer  eller  annan  uppgift  om  Beställaren.  Kunduppgifter,  samt  uppgifter  om 
Användare,  ingår  i  Beställarens  Information,  såvida  inte  annat  uppenbarligen  följer  av 
omständigheterna.  
12.2  Beställaren ansvarar för att Kunduppgifterna samt eventuella uppgifter om Användare är korrekta. 
Beställaren  ansvarar  därvid  för  att  de  av  Beställaren  uppgivna  Användarna  informerats  om  att 
uppgifter om dem har lämnats till Leverantören och för vilka ändamål Leverantören behandlar dessa 
uppgifter, samt för att Beställaren har rätt att förse Leverantören med sådan information. 
12.3  I förhållandet mellan Beställaren och Leverantören har Beställaren samtliga rättigheter till Beställarens 
Information.  Leverantören  saknar  rätt  att  använda  (exempelvis  lagra,  bearbeta  och  lämna  ut) 
Beställarens  Information  förutom  på  sätt  som  krävs  (a)  för  det  rätta  fullgörandet  av  detta  Avtal, 
innefattande  tillhandahållandet  av  Tjänsterna,  (b)  för  att  fullgöra  skyldighet  enligt  lag  eller  annan 
författning samt (c) för registervård. Detta åtagande gäller utan begränsning i tiden.  
12.4  Leverantören ska iaktta sekretess enligt punkt 13 avseende Beställarens Information. Leverantören 
får inte lämna ut Beställarens Information till tredje man utan Beställarens skriftliga medgivande. 
Oaktat  sådant  medgivande  får  inte  Kunduppgifter  eller  uppgifter  om  Användare  lämnas  ut  för 
ändamål  som  rör  direkt  marknadsföring  såvida  inte  Användaren  eller  Beställaren  uttryckligen 
samtyckt därtill.  
12.5  I  det  fall  Leverantören  för  logg  över  Tjänsternas  användning  får,  om  annat  inte  särskilt 
överenskommits,  uppgifter  från  loggen  enbart  användas  av  Leverantören  för  vad  som  krävs  för 
utförandet och tillhandahållandet av respektive Tjänst. Leverantören skall låta Beställaren ta del av de 
uppgifter som Leverantören registrerar avseende användande av Tjänsterna enligt denna punkt.  
12.6  Leverantören skall löpande göra säkerhetskopiering av Beställarens Information. Säkerhetskopiering 
ska göras i enlighet med vad som är normalt för branschen, såvida inte annat har avtalats. 
12.7  Leverantören  skall  säkerställa  att  Beställarens  Information  och  Beställarens  rättigheter  därtill  inte 
äventyras, samt tillse att Beställarens Information hålls avskild från såväl Leverantörens egen som 
övriga  kunders  data.  Leverantören  skall,  när  Beställaren  så  begär,  informera  Beställaren  om  vilka 
åtgärder som vidtas för att skydda Beställarens Information.  
12.8  Leverantören  får  inte  vidta  någon  åtgärd  som  leder  till  försämrad  säkerhet  för  Beställarens 
Information utan Beställarens skriftliga medgivande.  
12.9  När  Leverantören  vid  tillhandahållandet  av  Tjänsterna  behandlar  personuppgifter  för  vilka 
Beställaren  anses  som  personuppgiftsansvarig  enligt  lagen  om  personuppgifter,  ska  Leverantören 
anses  som  personuppgiftsbiträde  för  sådan  uppgift.  Partena  har  tecknat  ett  separat 
personuppgiftsbiträdesavtal  enligt  bilaga  7.1  Personuppgiftsbiträdesavtal,  och  Leverantören 
förbinder  sig  att  enbart  behandla  personuppgifter  för  Beställarens  räkning  i  enlighet  med 
bestämmelserna i personuppgiftsbiträdesavtalet.  
12.10  Leverantören skall på Beställarens begäran inom skälig tid, samt i enlighet med dennes instruktioner, 
återlämna eller utge en kopia av Beställarens Information, eller angivna delar därav, till Beställaren 
eller till den Beställaren anvisar. Leverantören ska utge Beställarens Information i ett standardformat 
eller annat format som Leverantören och Beställaren kommer överens om. På Beställarens begäran 
ska  Leverantören  efter  överföring  av  Beställarens  Information  radera,  förstöra  eller  anonymisera 
Beställarens  Information,  eller  de  delar  därav  som  Beställaren  anger,  i  enlighet  med  Beställarens 
instruktioner därom samt skriftligen intyga att så har skett. Vid avveckling gäller de bestämmelser 
som framgår av punkt 23.  
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
19 (28) 
 

link to page 20 link to page 20 link to page 20
Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
13  UTLÄMNANDE AV HANDLINGAR ELLER UPPGIFTER, 
SEKRETESS 

13.1  Parterna har en skyldighet att iaktta sekretess under detta Avtal i enlighet med vad som följer av 
bestämmelserna i punkt 14.1 i bilaga 13, Kammarkollegiets Tilläggsvillkor IT Drift 2010. 
13.2  Leverantören skall i övrigt iaktta de säkerhetsföreskrifter som gäller hos Beställaren enligt vad som 
framgår av Bilaga 7. 
14  IMMATERIELLA RÄTTIGHETER 
Beställarens Material  
14.1  Beställaren  och/eller  Beställarens  licensgivare  ska  vara  ensam  ägare  till  samtliga  Immateriella 
Rättigheter i Beställarens Material. 
14.2  Beställaren upplåter till Leverantören en icke exklusiv, icke överlåtbar rätt att under Avtalstiden nyttja 
Beställarens  Material  enbart  i  syfte  att  tillhandahålla  Tjänsterna.  Leverantören  får  inte,  utan 
Beställarens  skriftliga  medgivande,  vidareupplåta  denna  rätt  eller  på  annat  sätt  låta  annan  nyttja 
Beställarens Material. Användning eller åtgärder utöver vad som uttryckligen anges ovan är otillåten. 
Leverantören ska upphöra med all användning av Beställarens Material vid upphörandet av Avtalet. 
Leverantören  äger  dock  rätt  att  med  tillämpning  av  begränsningarna  i  denna  punkt  tillåta 
underleverantör nyttja Beställarens Material för tillhandahållandet av Tjänsterna. 
Resultat 
14.3  Beställaren  erhåller  genom  Avtalet  äganderätten  till  allt  Resultat,  inklusive  samtliga  Immateriella 
Rättigheter hänförliga till Resultatet. Överlåtelsen är fullständig och innefattar rätten för Beställaren 
att  själv  eller  genom  tredje  part  ändra  och  vidareutveckla  Resultatet,  liksom  att  fritt  överlåta  och 
upplåta nyttjanderätt till Resultatet utan ytterligare ersättning till eller samtycke från Leverantören. 
Leverantören skall på begäran vidta de åtgärder i form av undertecknande av handlingar m.m. som 
krävs  för  att  Beställaren  ska  kunna  göra  sin  äganderätt  gällande  eller  erhålla  önskvärt  skydd,  till 
exempel  genom  patent  eller  annat  immaterialrättsligt  skydd  gällande  Resultatet.  Överlåtelsen  av 
eventuell upphovsrätt i Resultaten sker med förbehåll för sådana ideella rättigheter som enligt lag 
endast kan efterges i begränsad omfattning. 
14.4  Utöver vad som stadgas i punkt 14.2 har Leverantören har ej rätt att utnyttja Resultatet i sin fortsatta 
verksamhet för egen eller annans räkning utan föregående överenskommelse med Beställaren i varje 
enskilt fall.  
14.5  Beställaren  ska,  oaktat  vad  som  anges  i  punkt  14.3,  inte  erhålla  någon  äganderätt  till  de  delar  av 
Resultatet som utgörs av (i) material eller bearbetningar därav som Leverantören har utvecklat i tiden 
innan Avtalet ingicks, eller (ii) material eller bearbetningar därav som Leverantören under Avtalstiden 
har utvecklat utan särskilt uppdrag från Beställaren och utan att vara specifikt för Beställaren samt i 
syfte att materialet ska användas generellt även för andra av Leverantörens kunder. Sådant Resultat 
ska i stället omfattas av Beställarens nyttjanderätt enligt punkt 14.6.  
14.6  Till sådana delar av Resultatet som inte omfattas av Beställarens äganderätt enligt vad som anges i 
detta Avtal, upplåter Leverantören till Beställaren, såväl under som efter Avtalstiden  
(i) 
en  icke-exklusiv,  i  tiden  obegränsad,  världsomfattande,  till  fullo  betald  nyttjanderätt  att  använda, 
exekvera, mångfaldiga, förevisa, överföra, utföra Resultat och kopior därav samt modifiera, ändra och 
i övrigt bearbeta sådant Resultat, i sin nuvarande och framtida verksamhet. 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
20 (28) 
 

link to page 21 link to page 20 link to page 20 link to page 20
Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
(ii) 
en i tiden obegränsad rätt att låta andra än Beställaren göra något av ovanstående, under förutsättning 
att Resultatet används för Beställarens räkning och att tredje parten ingår skäligt sekretessåtagande 
för denna användning. 
14.7  Om Leverantören tillhörig programvara, dokumentation och annat material som inte utgör del av 
Resultatet (”Leverantörens Material”) krävs för att Resultatet skall kunna användas på avsett sätt, 
upplåter Leverantören härmed till Beställaren, såväl under som efter Avtalstiden, en icke-exklusiv, i 
tiden obegränsad, världsomfattande, till fullo betald nyttjanderätt att använda Leverantörens Material 
i sin nuvarande och framtida verksamhet i samband med användning av Resultatet. Denna rätt får 
Beställaren underlicensiera eller överlåta till tredje man endast i samband med upplåtelse av licens till, 
eller överlåtelse av Resultatet i enlighet med vad som medges i detta Avtal. 
14.8  Leverantören  skall  genom  avtal  eller  andra  bindande  överenskommelser  med  sina  anställda  och 
eventuell anlitad underleverantör säkerställa att rättigheter kan överlåtas och upplåtas till Beställaren 
på sätt som anges i detta Avtal.  
14.9  Om inte annat har avtalats mellan parterna (se t.ex. Bilaga 6), ska Leverantören senast i samband med 
att  en  Tjänst  har  fullgjorts  lämna  Beställaren  en  fullständig  redovisning  av  samtliga  Resultat som 
skapats i samband med Tjänsten, samt överlämna dessa till Beställaren tillsammans med all övrig 
information och dokumentation, inklusive eventuell källkod, som är nödvändig för att Beställaren 
skall kunna tillgodogöra sig Resultatet och i alla avseenden kunna utnyttja det på avsett sätt. 
Standardproduktlicenser och övriga avtal 
14.10  Beställaren ansvarar för att Leverantören har rätt att använda de programvaror som omfattas av avtal 
med tredje man där Beställaren är licenstagare och som förtecknas i Bilaga 8, Licenser och övriga 
avtal, 
(”Beställarens 
Standardprogramvara”), 
efter 
medgivande 
från 
aktuell 
programvaruleverantör  om  det  behövs  för  tillhandahållandet  av  Tjänsterna.  Beställarens 
Standardprogramvara får dock endast användas i den utsträckning det krävs för att tillhandahålla 
Tjänsterna eller för Leverantörens fullgörande av åtaganden enligt Avtalet.  
14.11  Leverantören ansvarar för att Leverantören, förutom Beställarens Standardprogramvara, har alla de 
licensavtal  och  övriga  erforderliga  rättigheter  för  utförande  och  tillhandahållande  av  Tjänsterna. 
Leverantören har förtecknat vissa standardprogram enligt vad som framgår av Bilaga 8, Licenser och 
övriga  avtal,  (”Leverantörens  Standardprogramvara”)  enbart  i  syfte  att  klarlägga  och  undvika 
gränsdragningsfrågor  och  problematik  mellan  parternas  ansvar  för  pro-gramvaror.  De 
standardprogram  som  anges  i  Bilaga  8  är  alltså  inte  en  uttömmande  lista  över  Leverantörens 
Standardprogramvara.  
14.12  Med undantag för vad som anges i punkt 14.10 ovan, ansvarar Leverantören för att ha erforderliga 
licenser för Leverantörens utförande och tillhandahållande av Tjänsterna under hela Avtalstiden. 
14.13  När  Tjänsterna  omfattar  s.k.  Open  Source  programvara  och  sådan  programvara  är  en  del  av 
Resultatet som levereras till Beställaren och inte kan överlåtas eller upplåtas till Beställaren enligt de 
villkor  som  anges  i  punkt  14.3  respektive  punkt  14.5,  ska  Leverantören  på  förhand  informera 
Beställaren om och inhämta Beställarens skriftliga godkännande till detta.  
14.14  Leverantören upplåter till Beställaren en nyttjanderätt till Leverantörens Standardprogramvara på de 
villkor som framgår av punkten 14.6, såvida inte Beställaren i förväg skriftligen och uttryckligen har 
godkänt en nyttjanderätt som skiljer sig från den i punkten 14.5. 
 
 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
21 (28) 
 

link to page 22 link to page 22
Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
14.15  Kostnaden för all programvara, med undantag för Beställarens Standardprogramvara, som används 
för att leverera Tjänsterna är inkluderad i ersättningen enligt Bilaga 4. Leverantören har således inte 
rätt till någon ytterligare ersättning för licenskostnader såvida inte annat särskilt avtalas. Leverantören 
åtar sig att verka för att alla licenser till Standardprogramvara som Leverantören införskaffar enbart 
för att kunna leverera Tjänsterna utan särskild avgift ska vara överlåtbara till Beställaren eller till annan 
leverantör som Beställaren utser i samband med att Avtalet upphör, helt eller delvis, på väsentligen 
likalydande villkor som de som gäller för Leverantören.  
Intrång 
14.16  Leverantören ska på egen bekostnad försvara Beställaren och/eller Användare om krav riktas eller 
talan förs mot Beställaren och/eller Användare om intrång i Immateriella Rättigheter på grund av 
Beställarens och/eller Användares användning av Resultatet, Leverantörens Material eller Tjänsterna. 
Om  Beställaren  så  begär  ska  sådan  talan  eller  förhandling  föras  i  samråd  med  Beställaren. 
Leverantören  ska  vidare  ersätta  Beställaren  och/eller  Användare  för  kostnader  och  ersättningar 
(inklusive  ombudskostnader)  samt  skadestånd  som  Beställaren  och/eller  Användare  genom 
förlikning eller dom kan bli skyldig att utge i anledning av sådana krav eller sådan talan. Leverantörens 
åtagande gäller endast under förutsättning att Leverantören underrättas av Beställaren om framförda 
anspråk eller väckt talan inom skälig tid från det att anspråket eller talan kommit till Beställarens 
kännedom och Leverantören får möjlighet att utföra talan i anledning av kravet samt förhandla om 
uppgörelse  eller  förlikning  när  tillämpligt.  Leverantörens  skyldighet  att  hålla  Beställaren  och 
Användare  skadeslösa  enligt  denna  punkt  14.16  är  obegränsad  och  omfattas  inte  av 
ansvarsbegränsningarna i punkten 15. 
14.17  Om intrång befinns föreligga eller om det är sannolikt att sådant intrång föreligger, ska Leverantören 
inom skälig tid på egen bekostnad: 
(i) 
tillförsäkra  Beställaren  den  rätt  som  har  inskränkts  genom  intrånget  så  att  Resultatet  respektive 
Tjänsterna kan nyttjas respektive tillhandahållas obehindrat; eller,  
(ii) 
ersätta den programvara eller det andra material som på grund av intrånget inte längre kan användas 
med  programvara,  material  eller  annat,  som  medför  samma  eller  motsvarande  möjlighet  att 
tillhandahålla  respektive  nyttja  Tjänsterna  eller  Resultatet  obehindrat  och  vars  användning  inte 
innebär intrång; eller, 
(iii)  vidta de tekniska och andra ändringar i programvara, material eller annat som är erforderliga för att 
försäkra att intrång enligt ovan inte längre föreligger och Tjänsterna eller Resultatet därigenom kan 
tillhandahållas respektive nyttjas obehindrat. 
14.18  Om Leverantören kan visa att åtgärderna i punkt  14.17 (i)–(iii) inte är tekniskt eller kommersiellt 
genomförbara utan väsentlig kostnad för Leverantören, är Leverantören berättigad att, efter skriftligt 
meddelande till Beställaren, säga upp den del av Avtalet som hänför sig till den Tjänst som föranleder 
det påstådda eller befarade intrånget med omedelbar verkan. Leverantören ska i det sammanhanget 
hålla Beställaren skadelöst avseende merkostnader för ersättningstjänst och annan förlust och skada 
som uppkommer till följd av att Beställaren inte längre har tillgång till Tjänsten. 
14.19  Leverantören ansvarar inte för intrång i annans rätt till den del intrånget orsakats av att Beställaren 
använder tjänsten i strid med Avtalet.  
 
 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
22 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
15  ANSVARSBEGRÄNSNING  
15.1  Detta kapitel 15 ersätter Bilaga 14 - Allmänna bestämmelser IT-drift 2008, punkt 16.  
15.2  Part befrias från sina åtaganden enligt detta avtal om fullgörandet därav förhindras på grund av 
omständighet utanför parts kontroll som denna skäligen inte kunde ha räknat med vid avtalets 
tecknande och vars följder denna inte skäligen kunnat undvika eller övervinna. Såsom sådan 
omständighet skall anses krig, krigsliknande tillstånd, avtalsenlig arbetskonflikt, beslut av regeringen 
eller annan myndighet. 
Den part som avser åberopa ovan beskriven omständighet skall omedelbart och skriftligen 
underrätta part därom. Så snart den åberopade omständigheten upphört skall part underrätta 
motparten samt omedelbart återuppta åtagandet i avtalad omfattning. 
Oavsett vad som ovan anges som skäl för befrielse från avtalade förpliktelser äger motparten rätt 
att häva avtalet om detta medfört försening av avtalad prestation med mer än tre (3) månader. 
Arbetskonflikt som har sin grund i parts brott mot kollektivavtal, och som inte är centralt påkallad, 
får inte åberopas som befrielsegrund. 
15.3  Part ansvarar för skada som denne vållar den andra parten om skadan orsakats av fel eller 
försummelse. Med undantag för vad som uttryckligen anges i detta Avtal:  
a) 
är parts skadeståndsskyldighet per skadetillfälle och kalenderår begränsad till ett belopp 
motsvarande det belopp som är högst av (i) fyrtiofem (45) prisbasbelopp enligt bestämmelserna i 
socialförsäkringsbalken (2010:110), respektive (ii) 30 % av den ersättning som enligt Avtalet erlagts 
eller skulle ha erlagts till Leverantören under de tolv månader som närmast föregått det datum då 
anspråket framställdes; och   
b) 
ansvarar part inte för några indirekta skador eller förluster som drabbar motparten, såsom till 
exempel utebliven vinst, förväntad besparing, eller produktionsbortfall.  
Kostnader för arbete, inklusive kostnader för såväl eget arbete som för anlitande av tredje man, 
med att återställa information vid förlust eller förvanskning av Beställarens Information ska alltid 
anses vara en direkt skada 
15.4  Begränsningarna i punkt 15.3 ovan gäller inte för (a) skadeståndsskyldighet som uppkommit till 
följd av uppsåt eller grov vårdslöshet, (b) för Leverantörens ansvar för intrång i Immateriella 
Rättigheter under punkt 14 (”Immateriella Rättigheter”), (c) skadeståndsskyldighet som uppkommit 
till följd av brott mot sekretess- och säkerhetsbestämmelserna i punkt 13 (”Utlämnande av 
handlingar eller uppgifter, sekretess), innefattande brott mot säkerhetsskyddsavtalet i Bilaga 7, eller 
(d) för Leverantörens skadeståndsskyldighet vid brott mot bestämmelserna i 
Personuppgiftsbiträdesavtalet. Begränsningen i denna punkt 15 omfattar inte avdrag på ersättning, 
och eventuella viten, men inte räntor. 
 
 
 
 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
23 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
16  REVISION 
16.1  Beställaren har rätt att själv eller genom extern revisor eller annan extern part granska 
Leverantörens verksamhet och tillhandahållandet av Tjänsterna, hantering av personuppgifter samt 
prissättningen i förhållande till Tjänsterna. Extern part som genomför revison får inte vara direkt 
konkurrent med Leverantören avseende Tjänsterna och ska teckna konfidentialitetsavtal på skäliga 
villkor med Leverantören. Revisionsrätten omfattar bl. a. rätt att granska hur Leverantören hanterar 
hela processen att tillhandahålla Tjänsterna genom att det görs en kvalitetsgenomgång av dennes 
processer och att kontrollera om Leverantören uppfyller sina åtaganden enligt Avtalet (inkluderat 
kvalitetskriterier och Servicenivåer), hur Tjänster utförs och levereras, handhavande av Beställarens 
Information, processer, uppfyllande av säkerhetskrav, allmänna kontroll- och säkerhetsåtgärder, 
katastrofplanering, kontinuitetsplaner och till dessa kopplad beredskap, uppfyllelse av 
dokumentation och miljökrav, uppfyllelse av Beställarens krav såvitt gäller Leverantörens avtal med 
underleverantörer, samt fakturaunderlag för bedömning av riktigheten i Leverantörens fakturering. 
Revision får ske under normal kontorstid (vardagar kl. 9-17). Revision ska påkallas senast 5 
vardagar före planerat genomförande. Beställaren äger påkalla revision vid högst 1 tillfälle per 
kalenderår med tillämpning av ovan angivna tidsfrister, om inte särskilda skäl föreligger, enligt 
Beställarens bedömning. 
16.2  Revision av Leverantören kan även påkallas och utföras av myndighet som på grund av 
tillståndsplikt eller annars utövar tillsyn över Beställarens verksamhet, varvid begränsningen ovan 
inte ska äga tillämpning utan Leverantören ska medverka vid revision enligt myndigheternas krav. 
Tillsynsmyndighet kan även genomföra revision genom ställande av frågor, varvid Leverantören ska 
besvara frågor inom efterfrågad tid.  
16.3  Leverantören ska vid revision ge Beställaren eller annan som utför revision tillträde till alla lokaler, 
utrustning, dokumentation och allt övrigt material som Leverantören använder för att tillhandahålla 
Tjänsterna. Detta innefattar men är inte begränsat till att Leverantören ska tillhandahålla 
information om säkerhetslösningar, rutiner, processbeskrivningar och liknande som utnyttjas för att 
tillhandahålla Tjänsterna. Leverantören är inte skyldig att ge tillgång till sin interna kostnadsstruktur, 
interna revisionsrapporter, information om Leverantörens andra kunder eller till information som 
inte behövs av den som utför revisionen för att uppnå avtalat syfte med revisionen. 
16.4  Leverantören ska efter bästa förmåga assistera under revisionen och samarbeta i syfte att underlätta 
revisionen. Den som utför revisionen ska följa Leverantörens skäliga och branschmässiga 
säkerhetsföreskrifter. 
16.5  Vardera Part svarar för sina kostnader för genomförandet av revision vid ett tillfälle per kalenderår. 
Beställaren svarar för revisorns kostnader. Vid ytterligare revisionstillfällen under samma kalenderår 
svarar Beställaren för samtliga kostnader för genomförandet av revision. Om revisionen utvisar 
allvarliga Fel eller att Leverantören i övrigt inte uppfyller sina åtaganden enligt Avtalet, ska 
Leverantören ersätta Beställaren dess skäliga kostnader i samband med genomförandet av 
revisionen samt skäliga ersättningar Beställaren nödgas utbetala som en följd därav.  Vid 
skälighetsbedömningen ska hänsyn tas till Felets eller avtalsbrottets allvarlighet och påverkan i 
förhållande till revisionens storlek. Leverantören svarar vidare för alla åtgärder och kostnader som 
erfordras för att åtgärda brister, Fel och andra avvikelser som upptäckts. Skulle Beställaren vid 
revision finna att Leverantören väsentligt bryter mot sina åtaganden enligt Avtalet, har Beställaren 
rätt till alla kostnader för revisionen och rätt att säga upp Avtalet. 
 
 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
24 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
17  ÖVERLÅTELSE 
17.1 
Leverantör har inte rätt att utan Beställarens skriftliga medgivande överlåta avtalet till tredje man. 
17.2 
Leverantör har inte rätt att utan Beställarens skriftliga medgivande överlåta fakturor till tredje 
man. 
17.3 
Medgivande enligt 17.1 och 17.2 ovan ska inte förvägras utan sakliga skäl. 
18  SAMVERKAN  
18.1 
Samverkan regleras i bilaga 6. 
19  ÄNDRING AV AVTALET  
19.1 
Ändringar och tillägg till detta avtal ska vara skriftligen avfattade samt undertecknade av behöriga 
representanter för Parterna för att vara bindande. 
19.2 
Ändringar av bilagor till avtalet sker genom upprättande och undertecknade av nya bilagor. 
Tillägg av eventuella nya avtalsbilagor sker genom upprättande och undertecknande av dessa med 
tydligen hänvisning till detta avtal.  
19.3 
Alla ändringar dokumenteras i bilaga 6.1, Loggbok avtalsändringar. 
20  FLEXIBILITET  
20.1 
Beställarens uppsägningstid för en enskild tjänst är en (1) månad. Uppsägning ska ske enligt 
rutiner beskrivna i Bilaga 6 - Samverkan. Arbete relaterat till nedtagning av en tjänst är att 
betrakta som en del av tjänsten och skall därmed inte faktureras Beställaren. 
20.2 
Om Leverantören tillhandahåller enskild tjänst där en uppsägningstid ej kan erhållas enligt punkt 
20.1. Skall detta tydligt anges i den skriftliga överenskommelsen gällande tjänsten, om så inte sker 
gäller uppsägning enligt punkt 20.1.  
20.3 
Leverantören ska var 6:e månad aktivt och på eget initiativ möjliggöra en översyn av samtliga 
tjänster avropade av Beställaren enligt detta Avtal i syfte att i dialog mellan Parterna hitta 
produkter/komponenter/moduler/tjänster/utrustning som inte nyttjas av Beställaren alternativt 
kan nyttjas mer kostnadseffektivt. Leverantören ska en gång per halvår bistå Beställaren med att 
redovisa och tolka kapacitetsutnyttjandet av samtliga IT-tjänster. 
21  DOKUMENTATION OCH RAPPORTERING 
21.1 
Dokumentation och rapportering regleras i bilaga 6.  
 
 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
25 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
22  HÄVNING ELLER FÖRTIDA UPPHÖRANDE  
22.1 
Beställaren har rätt att säga upp en enskild Tjänst eller ett Tjänsteområde under Avtalstiden, med 
iakttagande av fyra (4) månaders uppsägningstid. Vid uppsägning enligt denna punkt 22.1 ska 
avveckling av Tjänsten ske med tillämpning av punkt 23, i den utsträckning principerna däri är 
tillämpliga, och i övrigt i enlighet med parternas överenskommelse, och Leverantören ska ha rätt 
till ersättning enligt vad som anges i bilagorna 4. Uppsägning av en Tjänst eller ett Tjänsteområde, 
påverkar inte Avtalets giltighet i övrigt. Till undvikande av missförstånd, har Beställaren även en 
rätt att göra volymförändringar i respektive Tjänst enligt vad som anges i punkt 20 (Flexibilitet). 
22.2 
Utöver den rätt till hävning eller förtida upphörande som är särskilt reglerat på annat sätt i 
Avtalet, äger Beställaren rätt att med omedelbar verkan säga upp Avtalet, eller delar därav, om   
a) 
Leverantören, eller annan för vilken Leverantören svarar, i väsentlig mån, eller vid upprepade 
tillfällen, brister i förpliktelse enligt Avtalet och inte vidtar rättelse inom trettio (30) dagar efter 
skriftlig anmodan därom. Med ”upprepade tillfällen” avses i denna punkt 22.2 (a) att 
Leverantören, eller annan för vilken Leverantören svarar, vid mer än tre (3) tillfällen under en 
tolvmånadersperiod brustit mot den aktuella förpliktelsen; 
b) 
Leverantören lämnat oriktiga uppgifter i anbudet eller på annat sätt i samband med 
Upphandlingen och dessa uppgifter har varit av icke oväsentlig betydelse vid bedömningen av 
tilldelning av Avtalet; 
c) 
Leverantören inte längre uppfyller skall-krav som ställts i Upphandlingen, eller de enligt anbudet 
uppfyllda bör-kraven, och denna brist inte är oväsentlig, och Leverantören inte vidtar rättelse 
inom trettio (30) dagar efter skriftlig anmodan därom; 
d) 
någon omständighet föreligger vilken skulle utesluta en leverantör att delta i en offentlig 
upphandling enligt 10 kap 1 § LOU; 
e) 
någon omständighet föreligger vilken skulle kunna utesluta en leverantör att delta i en offentlig 
upphandling enligt 10 kap 2 § LOU;  
f) 
Leverantören bryter mot punkt 16 (Revision) i Avtalet, på ett sådant sätt att Beställaren nekas 
rätten att granska Leverantörens verksamhet och tillhandahållandet av Tjänsterna m.m. i enlighet 
med vad som anges i punkt 16; eller 
g) 
Vitestaket har uppnåtts under tre kalendermånader i följd, i enlighet med vad som närmare anges 
i Bilaga 3. 
22.3 
Leverantören äger rätt att med omedelbar verkan säga upp Avtalet om Beställaren i väsentlig mån 
brister i förpliktelse enligt Avtalet och inte vidtar rättelse inom trettio (30) dagar efter skriftlig 
anmodan därom.  
22.4 
Leverantören är, utöver andra påföljder som kan göras gällande enligt lag eller detta Avtal, vid 
hävning eller förtida uppsägning av Avtalet enligt punkt 22.2 ovan skyldig att inom ramen för 
Avtalets ansvarsbegränsning utge ersättning till Beställaren för de merkostnader som uppkommer 
för Beställaren till följd därav, till exempel kostnader för genomförandet av en ny upphandling 
 
 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
26 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
23  AVVECKLING 
23.1 
Avveckling regleras i bilaga 10 – Avtalets upphörande och avvecklingsassistens. 
24  FÖRFARANDE VID TVIST 
24.1 
Om tvist, med anledning av avtalet uppstår, skall, på begäran av endera Parten, Parterna i första 
hand försöka enas genom att inom loppet av 2 månader sammanträda minst 2 gånger, en gång 
hos respektive Part, varvid protokoll undertecknade av båda Parter skall upprättas av Beställaren. 
Om Parterna trots detta inte kan enas gäller punkt 24.2. 
 
Vid misstanke om brott mot sekretessen enligt punkt 13 eller i de fall det annars skäligen kan 
anses föreligga en beaktansvärd risk för att ett medlingsförfarande enligt denna punkt 24.1, till 
följd av tidsutdräkten, kan komma att leda till fara i dröjsmål, har part rätt att omedelbart och 
utan hinder av vad som anges i denna punkt 24.1 vända sig till domstol för lösning av tvisten i 
enlighet med punkt 24.2. Vardera parten har vidare rätt att vända sig till domstol för förordnande 
om processuella säkerhetsåtgärder utan hinder av denna punkt 24.1. 
24.2 
Om Parterna inte kan enas skall frågan avgöras i allmän domstol med Malmö tingsrätt som första 
instans, om inte parterna enas om annat. 
25  TILLÄMPLIG LAG 
25.1 
Avtalet och samtliga härtill hörande dokument, såsom till exempel Projektavtal och Tilläggsavtal, 
ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk lag, med bortseende från dess lagvalsregler.  
26  IKRAFTRÄDANDE 
26.1      Detta avtal träder i kraft den dag då avtal undertecknats av parterna, samt att avtalet får tecknas 
efter att avtalsspärren upphört enligt 16 kap, 1§ i Lag (2007:1091) om offentlig upphandling.  
Ikraftträdandet gäller under förutsättning att inte överprövning av upphandlingen eller ansökan 
om prövningstillstånd inkommer till Förvaltningsrätt, Kammarrätt eller Högsta 
Förvaltningsdomstolen. Skulle överprövning eller ansökan om prövningstillstånd inkomma, 
träder avtalet inte i kraft under perioden ärendet handläggs i någon av dessa instanser. 
Om Förvaltningsrätt, Kammarrätt eller Högsta förvaltningsdomstolen beslutar att upphandlingen 
får avslutas utan åtgärd träder avtalet i kraft tio dagar efter att rätten avgjort målet eller när rätten 
beslutar att avtalsspärren upphör.  
 Skulle domslut innebära att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan 
rättelse skett innebärande att annan anbudsgivare tilldelas kontrakt träder avtalet inte i kraft. 
26.2 
Om avtalet inte trätt i kraft innan 2015-08-01 gäller inte tiderna i bilaga 5, Införandeprojektet, 
samt övriga punkter med koppling till tidplan. Dessa tider ska då med motsvarande dagar som 
förseningen p.g.a. att avtalet inte trätt i kraft. 
 
 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
27 (28) 
 


Huvuddokument 
Dnr: Ks 2014/489 
27  KONTAKTPERSONER 
27.1 
Kontaktperson för Beställaren 
Thomas Lorentzon, IT-chef Vellinge kommun  
040-425147 
xxxxxx.xxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx 
Norrevångsgatan 3, 235 81 Vellinge 
 
 
27.2 
Kontaktperson för Leverantören 
Peter Sjödahl, VD 
040-6319000 
xxxxx.xxxxxxx@xxxx.xxx 
Västra Varvsgatan 19 
211 19 MALMÖ 
 
 
Detta avtal är upprättat i två likalydande exemplar där Parterna tagit var sitt. 
Vellinge 
2015- 
 
2015- 
Ort 
Datum 
 Ort 
Datum 
Vellinge kommun 
 
 Evry One Outsourcing Services Malmö AB 
Bestäl are 
 
 Leverantör 
 
 
 
 
 
Underskrift 
 
 Underskrift 
 
 
 
 
 
 
 
Namnförtydligande 
Befattning 
 Namnförtydligande 
Befattning 
 
VELLINGE KOMMUN 
Dnr: Ks 2014/489 
Huvuddokument 
28 (28)