Ämne: Fwd: Förändringar förskoleklasser 2024/2025
Från: Fredrik Karström
Till: barn-utbildningsnamnd
Mottaget: 2023-09-12 16:57:51
Skickat från min iPhone
Vidarebefordrat brev:
Från: Jennie Bosson Alm <xxxxxx.xxxxxxxxx@xxx.xxxxx.xx>
Datum: 12 september 2023 16:12:09 CEST
Till: Roberto Citterio EDU <xxxxxxx.xxxxxxxx@xxxxxxx.xxx.xxxxx.xx>, Susanne
Haglind <xxxxxxx.xxxxxxx@xxxxxxx.xxx.xxxxx.xx>, Thomas Eneström
<xxxxxx.xxxxxxxx@xxxxx.xx>, Fredrik Karström <xxxxxxx.xxxxxxxx@xxxxx.xx>,
Lena Wahlgren <xxxx.xxxxxxxx@xxxxx.xx>
Kopia: Linda Skarenstedt <xxxxx.xxxxxxxxxxx@xxxxxxx.xxx.xxxxx.xx>, Jessica
Annermalm <xxxxxxx.xxxxxxxxx@xxxxxxx.xxx.xxxxx.xx>, Jessica Svensson EDU
<xxxxxxx.xxxxxxxx@xxxxxxx.xxx.xxxxx.xx>
Ämne: Förändringar förskoleklasser 2024/2025
Hej!
Vi har fått vetskap om att förslag finns på att inte ta in nya
förskoleklasselever läsåret 2024/2025 till Pilängskolan. Vi har även
fått höra att det ska finnas fler förslag på lösningar men ett
återkommande rykte från pedagoger på andra skolor är att det är
just Pilängskolans F-3 som ska avvecklas.
Med tanke på nämndens mål" Grundskolan ska utveckla alla elevers
kunskaper så långt som möjligt" så ser vi inte logiken i detta
förslag/rykte.
Pilängskolan har följande fördelar:
Väldigt höga meritpoäng.
Har en budget i balans.
Det är en stor skola vilket leder till flexibilitet i resurser. Vi kan
omfördela våra specialpedagogiska resurser på ett effektivt
sätt och förflytta resurserna utifrån behov mellan stadierna.
Skolan ligger centralt och barn från olika områden av Lomma
har nära till skolan oavsett var man är bosatt.
Vi har ett mycket gott rykte i kommunen vilket bland annat
syns då föräldrar ska göra skolval. Vi har detta läsår 50 barn
fördelat på 2 förskoleklasser, de andra skolorna i Lomma har
haft betydligt färre sökande till sina enheter.
Vi har anpassade lokaler till all verksamheten på vårt
skolområde F-9. Det vill säga vi har idrottshall, musiksal, slöjd,
hemkunskapssal och bildsal. På många andra skolor i Lomma
måste barnen förflytta sig en bra bit för att ha dessa ämnen.
Åk 2 har också nära till simundervisningen på Pilängsbadet.
På andra skolor i kommunen kostar det pedagogiska resurser
i tid och pengar eftersom barnen behöver ta sig hit med buss
eller gåendes med pedagoger. Eftersom skolan är granne
med badet så tar det inte mycket av pedagogtid att förflytta sig
utan tiden kan istället läggas på undervisning för ökad
måluppfyllelse.
Vi har en röd tråd genom f-9 vilket skapar en trygghet för
barnen. Den röda tråden syns i klassrumsundervisning,
lärmiljöer och i det specialpedagogiska arbetet. Allt detta
sammantaget skapar en trygghet för barnen, inte minst vid
stadieövergångar.
Pilängskolan har varit en F-9 skola under endast 2 års tid.
Innan dess var vi en F-3 (Alléskolan) och en 4-9
(Pilängskolan) Under denna tid har vi byggt upp en mycket väl
fungerande verksamhet, vore synd om detta gedigna
framgångsrika arbete inte skulle kunna fortgå. Vi sätter här
barnens bästa i första rum.
Varken skolledning (syftar på den som var i våras), fackliga ombud
och representanter på Pilängskolan har fått framföra åsikter, tankar,
riskbedömning eller analyser på vad ett ev beslut om att inte ta in
barn i förskoleklass kan innebära. Varför är det så?
Några av de farhågor som vi ser i skrivande stund är:
Det kommer inte att vara möjligt att organisera för en F-3
verksamhet med god kvalitet om man väljer att inte ta in nya
förskoleklassbarn. För vad händer året efter? Ska man då ta
in nya f-klasser eller ska det bara finnas åk 2-3 på skolan?
Rent organisatoriskt kommer detta bli svårt att lösa.
Det finns en risk att pedagoger kommer välja att sluta och det
kommer vara svårt att rekrytera ny kompetent personal. En
oro kommer också finnas bland den personal som arbetar
kvar på skolan.
Pilängskolan har många elever med småsyskon. Att inte få
möjlighet att ha sina barn på samma skola kommer ses som
mycket negativt från föräldrahåll.
Vi har förstått att behovet av att minska antalet förskolegrupper i
kommunen går hand i hand med planering av lokaler. Vi har också
förstått att det är trångbott på Karstorpskolan samt Linnéaskolan och
att även detta inverkar på beslutet kring var man ska pausa
förskoleklasser.
Vårt förslag är att man pausar förskoleklasserna på Karstorpskolan
så att det frigörs lokaler där eftersom de är i behov av detta.
Pilängskolan, Strandskolan och Fladängskolan är då de enheter
som tar emot nya förskoleklassbarn år 2024/2025.
Ett annat förslag är att man flyttar eleverna från Linnéaskolan till
Strandskolan samt att man bara har åk f och 1 på Strandskolan. Dvs
de F-klasser som idag går på Fladäng flyttas över till Strandskolan
nästa läsår och sedan tar man bara in nya F-klasser på
Strandskolan. På Fladängskolan samlar man åk 2-6 från både
Strandskolan samt Fladäng. Med detta förslag så frigörs lokaler på
Karstorp (Linnéaskolans). Det blir också effektivare att Fladäng och
Strandskolan, som idag är en enhet, inte längre hade haft dubbla
årskurser på skolorna utan istället hade fördelat årskurserna mellan
de båda skolorna.
Detta blev ett långt mail, hoppas ni tog er tid att läsa ända till slutet.
Vi hade gärna velat föra en muntlig dialog med er innan ett beslut
tas. Ni är hjärtligt välkomna att besöka oss på Pilängskolan.
MVH Pedagogerna i åk 2 på Pilängskolan
Jennie Bosson Alm
Linda Skarenstedt
Jessica Svensson
Jessica Annermalm
--
Jennie Bosson-Alm,
Grundskollärare klass 2a,
Pilängskolan, Lomma
0733-41 14 15 (fritidshem Boken)
Information om hur Lomma kommun behandlar personuppgifter
: lomma.se/personuppgifter