Hjälpsidor

Kontakta oss

Om din fråga inte besvaras här, eller om du ville bara låta oss veta något om webbplatsen, t.ex. feedback, kontakta oss.

Att göra en begäran #

Jag är inte säker på vilken myndighet jag ska göra min begäran om allmän handling till, hur kan jag ta reda på det? #

Det kan vara svårt att reda ut den komplicerade strukturen av offentlig sektor, och fundera ut vem som har den information du behöver. Här är några tips:

  • Bläddra eller sök på handlingar.se efter liknande förfrågningar som din.
  • När du har hittat en myndighet du tror kan ha informationen du behöver, använd länken till höger på deras sida för att kontrollera vad de gör på deras hemsida.
  • Kontakta den myndighet per telefon eller e-post för att fråga om de har den typ av information som du söker efter.
  • Oroa dig inte alltför mycket om att hitta rätt myndighet från början. Om du har fel, borde de ge dig råd om vem du ska göra en sådan begäran om allmän handling till istället.
  • Om du har ett svårt fall kan du kontakta oss för att få hjälp.
Ni saknar den myndighet som jag vill begära allmän handling av! #

Vänligen kontakta oss med namnet på den myndighet och, om du kan hitta det, deras registrators e-postadress eller liknande för att göra begäran om allmän handling.

Om du vilja hjälpa lägga till en hel kategori myndigheter till plattformen, ser vi fram emot att höra från dig också.

Varför inkluderar ni vissa myndigheter som formellt inte innefattas av Offentlighetsprincipen?#

handlingar.se låter dig göra begäran om allmän handling till en rad organisationer:

  • De som formellt omfattas av Offentlighetsprincipen enligt Tryckfrihetsförordningen
  • De som formellt omfattas av miljöbestämmelser (en mindre bra definierad grupp)
  • De som frivilligt följer Offentlighetsprincipen<
  • Those which aren't subject to the Act but we think should be, on grounds such as them having significant public responsibilities.

I det sista fallet, använder vi webbplatsen för att lobba för expansion av omfattningen av Offentlighetsprincipen. Även om en organisation inte är skyldig att svara på en begäran om allmän handling, kan de fortfarande göra det frivilligt.

Varför måste jag hålla min begäran om allmän handling fokuserad?#

Vänligen lägg bara till i din förfrågan vad som behövs så att någon enkelt kan identifiera vilken information du efterfrågar. Vänligen låt det inte innefatta något av det följande:

  • argument om din sak
  • uttalanden som kan förtala eller förolämpa andra
  • frågor eller begäran om kommentar och åsikt snarare än om specifik information

Om du inkluderar de exempel ovannämnda, kan vi behöva ta bort din begäran för att undvika problem med ärekränkningar och klagoskrifter, vilket är smärtsamt för både dig och oss. Korta, koncisa budskap gör det lättare för myndigheterna att vara tydlig vilken information du är begär, vilket innebär att du kommer att få ett svar snabbare.

Om du vill ha information för att stödja ett argument eller kampanj, är Offentlighetsprincipen ett kraftfullt verktyg. Även om du får inte använda denna webbplats för att driva din kampanj rekommenderar vi att du använder den för att få ut den information du har behov för. Vi rekommenderar också att driva din kampanj någon annanstans - ett effektiv och mycket enkelt sätt är att starta din egen blogg. Du är välkommen att länka till din kampanj från denna plats i en anteckning till din förfrågan (du kan göra anteckningar när du har skickat en begäran).

Kostar det mig något att göra en begäran om allmän handling?#

Att göra en begäran om allmän handling med hjälp av Offentlighetsprincipen är ofta kostnadsfritt - ofta beroende på om myndigheten väljer digitalt först eller ej.

Myndigheter inkluderar ibland onödigt, skrämmande, standardtext i kvitteringsmeddelanden som säger det och "kanske" tar ut en avgift. Ignorera sådana meddelanden. They hardly ever will actually charge a fee. De kommer faktiskt sällan att ta ut en avgift. Om de gör det, kan de bara betalt om du har särskilt avtalats i förväg för att betala.

Ibland kommer en myndighet att vägra din begäran, och säga att kostnaden att hantera den överstiger ett antal svenska kronor (för staten) eller ett annat antal svenska kronor (för alla andra myndigheter). På denna punkt kan du finjustera begäran, t.ex. det skulle vara mycket billigare för en myndighet att berätta hur mycket spenderas på marshmallows under det senaste året än under de senaste tio åren.

Hur snabbt kommer jag att få ett svar? #

Enligt lag måste de offentliga myndigheterna svara skyndsamt på förfrågningar.

Även om de inte är snabba, borde de i nästan alla fall svara inom 1 arbetsdag. Om du är tvungen att klargöra din begäran, eller de är en skola, eller en eller två andra fall, då de kan ha mer tid för (detaljer).

handlingar.se kommer att skicka dig ett e-postmeddelande om du inte får ett snabbt svar. Du kan sedan skicka den offentliga myndigheten ett meddelande för att påminna dem, och berätta för dem att deras hantering inte upplevs som skyndsam, fråga då vad det är som tar tid.

Vad händer om jag aldrig får ett svar? #

Det finns flera saker du kan göra om du aldrig får ett svar.

  • Ibland har det varit ett verkligt problem och myndigheten aldrig mottog begäran. Det är värt att ringa myndigheten och artigt kontrollera att de tagit emot begäran. Det sändes till dem via e-post.
  • Om de inte har fått det, är det mest sannolikt på grund av problem med "spamfilter". Referera myndigheten till åtgärderna i svaret 'Jag kan se en begäran från handlingar.se, men vi fick aldrig det via e-post! i avsnittet för registratorer av denna hjälp.
  • Om du fortfarande inte har något tur, då kan du be om en intern granskning, och sedan klaga hos Justitieombudsmannen om myndigheten. Läs vår sida 'Missnöjd med svaret du fick?'.
Vad händer om jag inte är nöjd med svaret? #
Om du inte fick den information du begärt, eller du gjorde fick den i tid, läs då vår sida 'Missnöjd med svaret du fick?'.
Det säger att jag inte får återanvända den information jag fick!#

Myndigheterna lägger ibland juridisk standardtext om vidareuttnytjande av uppgifter i allmänna handlingar. Läs mer på E-delegationens hemsida OppnaData.se - en guide som hjälper dig med vad du kan göra med allmän information.

Du kan naturligtvis skriva artiklar om informationen eller sammanfatta det, eller citera delar av den. Vi tror också att du ska känna dig fri att publicera informationen i sin helhet så länge som det inte hämmar privatpersoners integritet, precis som vi gör, även om du i teorin kanske inte har tillåtelse att göra det. Se vår policy om upphovsrätt.

Kan jag begära information om mig själv eller om annan privatperson? #

Nej. Förfrågningar gjorda med handlingar.se är offentliga, gjorda enligt Offentlighetsprincipen, och plattformen är inte designad för dig att hitta känslig information om en privat individ. Myndigheter ska inte skicka ut allmänna handlingar elektroniskt om de innehåller känsliga personliga uppgifter. De blir påminda om detta i förfrågningar som görs via plattformen.

Om du vill veta vilken information en offentlig myndigheten har om dig själv, bör du göra en "Ämne: Åtkomstbegäran" genom privat användning av personuppgiftslagen. Datainspektionens hemsida ger råd om hur du får tillgång din egen personliga information

Om du ser att någon har inkluderat personlig information, kanske omedvetet, i en begäran, vänligen kontakta oss så att vi omedelbart kan ta bort det.

Jag vill hålla min begäran om allmän handling hemlig! (Åtminstone tills jag publicerat min artikel)#

handlingar.se är för närvarande endast avsedd för offentliga förfrågningar. Alla svar som vi får publiceras automatiskt på hemsidan för alla att läsa.

Du bör kontakta myndigheten direkt om du vill gör en förfrågan i privat. Om du är intresserad av att få stöd att sätta upp ett system som hjälper dig hantera förfrågningar i hemlighet, vänligen kontakta oss.

Kan jag göra samma begäran om allmän handling till massor av myndigheter, t.ex. alla råd och styrelser?#
Ja, under vissa förutsättningar, som också innebär ett större ansvar i ditt användande. Vi ber dig att först skicka en testversion av din ansökan till ett fåtal av myndigheterna. Deras svar kommer att hjälpa dig att förbättra formuleringen i din begäran, så att du får den bästa informationen när du skickar begäran till alla myndigheterna. Om du är intresserad av att få stöd att skicka flera förfrågningar samtidigt, vänligen kontakta oss.
Jag gjorde en begäran utanför webbplatsen, hur gör jag för att ladda upp den till arkivet?#
handlingar.se är ett arkiv av förfrågningar som endast sker via webbplatsen, och försöker inte vara ett arkiv över alla förfrågningar om allmänna handlingar. Vi kommer aldrig att stödja uppladdning andra förfrågningar. Till exempel skulle inte vi kunna verifiera att andra svar faktiskt kom från myndigheten. Om detta verkligen är viktigt för dig kan du alltid göra samma begäran igen via handlingar.se.
Hur modererar ni kommentarer vid förfrågningar? #

Anteckningar på handlingar.se är till för att hjälpa människor få den information de vill, eller att ge dem anvisningar till platser de kan gå för att hjälpa dem att agera baserat på det. Vi förbehåller oss rätten att ta bort allt annat och stänga av kommentarer på vissa förfrågningar.

Oändliga, politiska diskussioner är inte tillåtna. Posta en länk till ett lämpligt forum eller kampanjsida någon annanstans.

Härnäst, läs om din integritet -->