SUN 2021–069
Beslut om hävning av avtal
Bakgrund
Haninge kommun, organisationsnummer 212000–0084 (”Kommunen”), senast tecknade avtal
2022-04-04 SUN 2021–069 LOV Hemtjänst med PlusVita AB, organisationsnummer 556862–
1097(”Leverantören”).
Under 2022 och 2023 har det uppdagats brister i leverantörens åtaganden och utföranden av
insatsen. Bristerna avser flera olika delar av PlusVita AB:s verksamhet, däribland att arbetsrättsliga
villkor inte fullföljs, objektanställning förekommer, bristfällig kompetens hos medarbetare
avseende språk, felaktiga uppgifter avseende utbildad personal och felaktig inrapportering av
utförd tid med NFC-etikett hos brukare. Det har även uppmärksammats att leverantören använt
ogiltiga och falska NFC-etiketter hos brukare.
Rättslig reglering
Det upphandlade kontraktet lyder under Upphandlingsdirektivet samt i tillämpliga delar även Lag
(2016:1145) om offentlig upphandling(”LOU”), och är upphandlat enligt Lag (2008:962) om
valfrihetssystem (”LOV”).
Frågan om hävning av avtal regleras avtalsbestämmelserna samt reglering kring väsentlig betydelse.
För att ett avtal ska kunna hävas krävs att endera parten brustit i relation till bestämmelserna i
avtalet, samt att detta varit av väsentlig betydelse för motparten.
Skäl
Kommunen kontaktade leverantören i syfte att påkal a de brister i leverantörens leverans som
upptäckts. Bristerna avseende dokumentation, nyckelhantering samt brott mot arbetstidslagen är
brott mot bestämmelserna i avtalet. Dessa avtalsbrott är av väsentlig betydelse för kommunen.
Bristerna har dokumenterats och kommunicerats til leverantören. Skriftlig varning med
bestäl arstopp har utfärdats 18 augusti 2022, därefter har vite utkrävts den 30 augusti 2022, 27
september 2022, 14 oktober 2022 samt 9 november 2022. I samtliga vitesförelägganden så har
beställaren hänvisat till konversationer via e-post och telefon, verksamhetsbesök den 14 juli 2022
samt möte vid kommunhuset den 15 augusti 2022.
I samband med varningen och bestäl arstoppet har kommunen begärt att få dokumentation kring
rutiner samt åtgärds- och handlingsplaner vilket har skickats in enligt begäran. Den senaste
handlingsplanen skickades till kommunen 25 augusti 2022. Under hösten 2022 har kommunen följt
upp handlings- och åtgärdsplanen och den var godkänd den 11 oktober 2022 förutom kravet
avseende språk. Kommunen har gjort ett verksamhetsbesök vid lokalen den 23 februari 2023 utan
några anmärkningar.
Bristerna har påtalats vid upprepade til fällen, och är av sådan art att om de förelegat vid til fället
för tilldelning av kontrakt, hade leverantören uteslutits enligt 7 kap 1 § 4 p LOV.
Kommunen kan komma att återkomma i fråga om ersättning för kostnader förenade med byte av
leverantör.
Sammanställning av de brister som föranlett varningarna samt det underlag som har föranlett
hävningen återfinns i
bilaga 1.
Beslut
Med bakgrund av vad som ovan anförts beslutar Haninge kommun att häva avtalet med PlusVita
AB SUN 2021–069 avseende LOV Hemtjänst Haninge, med hänvisning til punkt 1.19.3.3 i
avtalet. Avtalets slutdatum blir 2023-06-11. Parterna ska samarbeta för att avveckling ska kunna ske
med så lite påverkan som möjligt för de individer som har PlusVita AB som utförare av hemtjänst.
Bilagor
Bilaga 1 – Sammanställning av brister.
23 maj 2023
Ort och datum
Mikael Blomberg (23 maj 2023 14:05 GMT+2)
Underskrift
Titel och namnförtydligande:
Upphandlingschef
Mikael Blomberg
Sammanstäl ning av brister
Datum: 2023-05-16
Varningen avser brister i efterlevnad av krav och vil kor i avtal för LOV Hemtjänst SUN 2021–
069 gäl ande hemtjänst i Haninge kommun. Bristerna har bestått i och som nu är åtgärdade:
• Brister i efterlevande av arbetstidslagen, schemaläggningssystem skulle införas
• Påtalade objektanställningar
• Nyckelhantering bristfällig. Grundläggande, se t ex punkt 2.1.47 Krav på lokaler
(kravspecifikation tjänst) samt punkt 1.19.3.1 Viten
• Avsaknad av arbetsplatsträffar (APT). Grundläggande, se t ex punkt 1.10
Kvalitetsledningssystem
• Bristfälliga genomförandeplaner, se punkt 2.1.13 Genomförandeplan
(Kravspecifikation tjänst)
• Brister gällande arbetskläder utifrån förvaring och hygien, se punkt 2.1.24 Basala
hygienrutiner, arbetskläder och skyddsutrustning samt punkt 2.1.47 Krav på lokaler
(Kravspecifikation tjänst) och punkt 5.4 Särskilt kontraktsvillkor gällande lokaler (Bilaga
5 Särskilda kontraktsvillkor)
• Brist i uppfyllande av kompetenskrav avseende språk, se punkt 2.1.32.1
Kompetenskrav personal (kravspecifikation tjänst) samt punkt 5.3 Särskilt
kontraktsvillkor gällande personalens kompetens (Bilaga 5 Särskilda kontraktsvillkor)
• Objektanställningar vilka ej har åtgärdats, se punkt 2.1.4 Anhöriganstäl ning och
objektsanställning (kravspecifikation tjänst)
• Utebliven ersättning till anställda för kringtid, se punkt 1.11.2 Grundersättning
Brister som hävningen grundar sig på
• ogiltiga och falska NFC-etiketter sitter uppsatta hos brukare
• registrering av tid och insatser med kvittenser görs trots att besök inte sker
• felaktig rapportering av utbildad personal till kommunen
Sida
1 av
1
Hävning av avtal LOV Plus Vita
Slutgiltig revideringsrapport
2023-05-23
Skapad:
2023-05-22
Av:
Marie Wallander (xxxxx.xxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.xx)
Status:
Signerat
Transaktions-ID:
CBJCHBCAABAAAwzZPUWqKKiKCFg1mief2Y--o_wB0Hr6
”Hävning av avtal LOV Plus Vita” – historik
Dokumentet skapades av Marie Wallander (xxxxx.xxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.xx)
2023-05-22 - 06:56:11 GMT
Dokumentet skickades med e-post till Mikael Blomberg (xxxxxx.xxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.xx) för
signering
2023-05-22 - 06:57:51 GMT
E-postmeddelandet har visats av Mikael Blomberg (xxxxxx.xxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.xx)
2023-05-23 - 10:16:28 GMT
Dokumentet har e-signerats av Mikael Blomberg (xxxxxx.xxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.xx)
Signaturdatum: 2023-05-23 - 12:05:02 GMT – Tidskälla: server
Avtal har slutförts.
2023-05-23 - 12:05:02 GMT
Document Outline