Projektbidrag til ideel a föreningar
Ansökan ska skrivas på svenska
Datum 2023-12-04
Ansökan om projektbidrag
1 Grunduppgifter
Projektansvarig organisation (ekonomiskt och juridiskt ansvarig)
Organisation
Organisationsnummer
MHF
802002-3399
Firmatecknare
Firmatecknarens e-postadress
Annette Fagerholm Ahlholm
xxxxxxx.xxxxxxxxx.xxxxxxx@xxx.xx
Utdelningsadress
Postnr
Postort
Byängsgränd 8
120 40
Årsta
Webbplats
År när organisationen bildades
www.mhf.se
1926
Plusgirokonto
Bankgirokonto
330-2627
Projektansvarig
Förnamn- och efternamn
E-postadress
Tomas Jonsson
xxxxx.xxxxxxx@xxx.xx
Utdelningsadress
Postnr
Postort
Byängsgränd 8
120 40
Årsta
Telefon
Mobiltelefon
070-564 37 36
2 Projektuppgifter
Projektnamn
Riktade insatser för ökad bältesanvändning och bättre säkerhetstänk hos prioriterade grupper
Planerat startdatum för projektet (åååå-mm-dd)
Planerat slutdatum för projektet (åååå-mm-dd)
2024-02-15
2025-02-14
Ansökt belopp (kr)
Är projektet fortsättning på Projektet planeras genomföras
1 289 360
tidigare beviljat projekt?
X Nationellt X Regionalt X Lokalt
☐ Ja X Nej
Projektet syftar till att bidra till det/de transportpolitiska målet/målen för:
(rangordna 1-4 vid flera)
1 Säkerhet 3 Miljö 4 Tillgänglighet 2 Hälsa
Projektledare (om annan än projektansvarig)
Förnamn- och efternamn
E-postadress
Anna Wel eman
xxxx.xxxxxxxx@xxx.xx
Utdelningsadress
Postnr
Postort
Byängsgränd 8
120 40
Årsta
Telefon
Mobiltelefon
070-642 65 22
Revisor*
Förnamn- och efternamn
Titel*
Ado Korda
Auktoriserad Revisor
Företag/enhet
Telefon
iAudit Revision AB
E-postadress
Mobiltelefon
xxx@xxxxxx.xx
070-712 49 86
* Revisorsintyg ska lämnas vid slutredovisning. Vid bidrag under fem (5) prisbasbelopp räcker det med
föreningens valda revisor. Vid bidrag större än fem (5) prisbasbelopp ska revisorn vara godkänd eller
auktoriserad av Revisorsnämnden.
3 Grundläggande krav
Vår organisation: Föreningen arbetar enligt föreningens stadgar i syfte att möta
X Stämmer
☐ Stämmer ej
utmaningar inom transportområdet och som bidrar til att de
transportpolitiska målen uppnås.
Är registrerad hos Skatteverket med bolagsform ideel förening.
X Stämmer
☐ Stämmer ej
Respekterar demokratins idéer i vår verksamhet, inklusive
X Stämmer
☐ Stämmer ej
jämställdhet och förbud mot diskriminering.
Har inga skulder för svenska skatter el er avgifter hos
X Stämmer
☐ Stämmer ej
Kronofogdemyndigheten, är inte i likvidation, rekonstruktion eller
försatt i konkurs.
Har kapacitet att genomföra projektet.
X Stämmer
☐ Stämmer ej
3.1 Demokrati
Finns det uppgifter om er organisation eller medlemsorganisationer, ur demokratihänseende,
som ni tror har betydelse för vår bedömning av ert ärende?
Det kan exempelvis handla om att er organisation el er någon av era medlemsorganisationer
ifrågasatts i debatt eller nyhetsartiklar i etablerad dags- eller kvällspress utifrån demokratisk synvinkel
under de 3 senaste åren. Det kan också handla om uppgifter från medlemmar i organisationen om
brister utifrån demokratins idéer, däribland jämställdhet och förbud mot diskriminering.
Om Ja, beskriv vad det handlade om och hur ni stäl er er til dessa uppgifter.
Nej
3.2 Kapacitet
Har er organisation kapacitet att genomföra projektet?
Om ni inte har beviljats ett projektbidrag av Trafikverket de senaste tre åren, vänligen beskriv er
ekonomiska, administrativa och operativa kapacitet.
MHF har kapacitet att genomföra projektet, och vi har beviljats projektbidrag från Trafikverket varje år
under de senaste åren.
4 Sammanfattning av projektet
Ge en kort (cirka 10-15 rader) beskrivning av projektet, vad syftet är och vilken nytta/effekt som förväntas.
Trots att mätningar visar att i stort sett al a bilister i Sverige använder bälte, är det en tredjedel av de
som omkommer i trafikolyckor som saknar bälte. Det har kommit oroande indikationer om att andelen
omkomna i dödsolyckor som saknar bälte nu har ökat ytterligare, enligt ny statistik. Därför anser MHF
att det är angeläget att ta ett omtag i frågan och arbeta med att påverka svenskars attityder kring
bältesanvändning.
Syftet med projektet är att få fler att använda bälte och uppmärksamma farorna vid en kol ision om
man inte använder bälte. Projektet är inriktat på två grupper som särskilt utmärker sig med att inte
använda bälte enligt studier, bussresenärer och ungdomar i A-traktorer och mopedbilar.
MHF:s funktionärer kommer att göra 70 aktiviteter runtom i landet, då de besöker busstationer och
resecentrum. MHF:s funktionärer kommer att besöka sju motorträffar runtom i Sverige med inriktning
på ungdomar i A-traktorer och mopedbilar.
MHF kommer att genomföra en informationskampanj i våra digitala kanaler med målet att nå 20 000
motorburna ungdomar.
2
Projektet ska få fler bussresenärer att använda bälte samt få fler ungdomar i A-traktor och mopedbil
att sätta på sig bälte. Genom att få målgrupperna för projektet att reflektera över och blir mer
riskmedvetna om vad konsekvenserna kan bli vid en kol ision om man saknar bälte.
5 Syfte med projektet
Beskriv syftet med projektet. Vilket problem alternativt behov har ni identifierat?
Syftet med projektet är att få fler att använda bälte och uppmärksamma farorna vid en kol ision om
man inte använder bälte. Projektet är inriktat på två grupper som särskilt utmärker sig med att inte
använda bälte enligt studier, resenärer i kollektivtrafiken och ungdomar i A-traktorer och mopedbilar.
Syftet är också att göra en översyn över hela projektupplägget och kommunikationsplattformen kring
åtgärder kopplade för att öka bältesanvändning. Ett viktigt led i detta är att kvalitetssäkra den
utrustning som används runt om i Sverige. Nya säkerhetsförordningar har släppts för utrustning som
är rörlig och som används av allmänheten, hit hör både vältebilar och krockslädar.
Efter samtal med flera trafikövningsplatser och NTF förbund kan vi konstatera att ingen av oss
trafiksäkerhetsaktörer har uppmärksammat förändringen och det nya regelverket. Detta gör att vi från
MHF har för avsikt att bjuda in NTF och aktuel a trafikövningsplatser för att gemensamt ta fram det
underlag som krävs när det gäller säkerhetsföreskrifter, egenkontrollprogram, servicemanualer och
löpande dokumentation samt förvaring av dokumentation mm som är kopplade til nya kraven och til
den utrustning som används runt om i Sverige. Aktuel utrustning som omfattas är samtliga vältebilar
och alla krockslädar som används inom körkortsutbildningar och inom olika trafiksäkerhetsaktiviteter.
Vi har för avsikt att inom detta projekt ansvara för framtagning av ramar, mal ar och kvalitetsmanualer
samt underlag för redovisande dokumentation som våra lokala avdelningar, MHF regioner, NTF
förbund och Trafikövningsplatser kan nyttja och använda för att kvalitetssäkra sin egen utrustning och
verksamhet. Löpande dokumentation och uppföljningar samt besiktningar och inspektioner måste där
efter ske enligt rutin utav var juridisk enhet och omfattas därför inte av denna ansökan.
Det övergripande syftet med projektet är att öka användandet av säkerhetsbälte.
Ökat användande av skyddsutrustning så som säkerhetsbälte är en viktig del att uppfylla regeringens
etappmål för vägtrafiken med en halvering av antalet omkomna samt en minskning av allvarligt
skadade med minst 25% til 2030. Detta ligger också i linje med FN-resolutionen Agenda 2030 ex
delmål 3.6 delmål 8, delmål 11.
I förlängningen handlar det om att minska skadeverkningarna i samband med en kollision.
Genom att minska risken för att någon omkommer eller skadas i samband med olyckor genom ökat
användande av säkerhetsbälte bidrar detta projekt också til hållbarhet inom områdena.
JÄMSTÄLLDHET
HÅLLBARA STÄDER
OCH SAMHÄLLEN
3
Mål 5 Jämställdhet utifrån att det är stor skil nad på användandet av säkerhetsbälte mellan män och
kvinnor främst i A-traktorer men också inom användandet i vanliga fordon. Detta projekt har också
påverkan på mål 11,2 Hål bara städer och samhäl en genom att fler väljer att åka kol ektivt så ökar
til gång til säkra, ekonomiskt överkomliga, til gängliga och hål bara transportsystem för al a som åker
kollektivt. Ett hot för att uppnå mål 11,2 är att användandet av säkerhetsbälte inom kollektivtrafiken är
idag mycket låg vilket får förödande konsekvenser när väl en olycka sker.
6 Projekts resultatmål
Beskriv projektets mål, vilket resultat ni vill uppnå med projektet. Målet bör vara mätbart.
*Ett mål är att få igång det systematiska säkerhetsarbetet för egenkontrol och ”besiktning” av al a
rörlig utrustning så som vältebilar och krockslädar. Detta genom framtagning av kvalitetsmanualer,
rutiner, dokumentation, och redovisande dokument för samtlig utrustning som används inom MHF:s
verksamheter, NTF och Trafikövningsplatser. Om detta arbete inte startar upp är risken stor att
verksamheten beläggs med vite var gång utrustningen används.
*Målet är att hitta bredare sätt att kommunicera om varför det är viktigt att använda bälte med främst
inriktning på två målgrupper – bussresenärer och ungdomar i A-traktor och mopedbil.
*Målet är att MHF:s funktionärer ska göra 70 aktiviteter runt om i landet, då de besöker busstationer,
resecentrum eller andra träffar som ex festivaler, olika motorarrangemang mm.
*Ett mål är att informera ungdomar som kör A-traktorer och mopedbilar om vikten av att använda
bälte. MHF kommer besöka sju motorträffar runt om i Sverige.
*Ett mål är att genom en informationskampanj i MHF:s digitala kanaler nå 20 000 personer i
målgruppen – motorburna ungdomar.
7 Projektets effektmål
Vilka effekter avser ni att ert projekt kommer att leda till och hur bidrar det till de transportpolitiska målen? Effekten ska ha en
riktning till exempel öka, minska, stärka eller motverka.
Projektets effektmål är att få fler resenärer i kol ektivtrafiken att använda bälte samt att få fler
ungdomar i A-traktor och mopedbil att sätta på sig bälte. Genom att få målgrupperna för projektet att
reflektera över och blir mer riskmedvetna om vad konsekvenserna kan bli vid en kollision om man
saknar bälte. Det övergripande målet är att färre personer ska skadas allvarligt eller dödas i
vägtrafiken för att de inte använder bälte.
Ett av de transportpolitiska målen är att ingen ska dö el er skadas al varligt i vägtrafiken. Därför är det
viktigt att få fler att använda bälte, för att ett bilbälte skyddar även i låga hastigheter en trafikant från att
skadas allvarligt vid en trafikolycka. Om fler använder bälte kommer andelen som skadas eller
omkommer i vägtrafiken att minska.
Om man kan förebygga att människor får al varliga skador vid en trafikolycka genom att man får
trafikanter att använda bälte i större utsträckning, då kan man förebygga hälsoproblem och skador til
följd av trafikincidenter.
Ett effektmål är att undvika vite och sanktionsavgifter samt stopp i löpande informationsarbetet där
vältebilar och krockslädar används.
4
8 Målgrupp
Beskriv projektets målgrupp. Förklara också varför ni vill nå just den målgruppen. Ange även hur många inom målgruppen ni
tror er kunna nå.
Projektet har två prioriterade målgrupper, som sticker ut i statistiken när det gäl er att använda bälte,
det vil säga att det är lägre bältesanvändning än i övriga trafikantgrupper. Den ena målgruppen är
ungdomar i A-traktorer och mopedbilar. Den andra målgruppen är resenärer i bussar där det finns
lagkrav på bälte. Nå minst 35 000 personer via våra lokala genomförande.
När det gäl er framtagning av kvalitets material kopplat til det systematiska säkerhetsabetet runt
vältebilar och krockslädar är målsättningen att involvera och nå samtliga ansvariga för denna typ av
utrustning i hela Sverige oavsett organisation.
9 Projektbeskrivning
Beskriv projektet och dess genomförande för att nå projektets mål.
Projektets syfte är att få fler att använda bälte och uppmärksamma farorna vid en kol ision om man
inte använder bälte. Projektet är inriktat på två grupper som särskilt utmärker sig med att inte använda
bälte enligt studier, resenärer i kollektivtrafiken och ungdomar i A-traktorer och mopedbilar.
Trots att det är lag för passagerare att använda bälte i bussar som kör i linjetrafik, så visar en ny studie
från Folksam, att endast 17,6 procent har bälte.
Enkäter med unga förare har visat att cirka 80 procent i mopedbilar al tid har bälte på sig, jämfört med
endast cirka 40 procent i A-traktorer.
Trots att mätningar visar att i stort sett al a bilister i Sverige använder bälte, är det en tredjedel av de
som omkommer i trafikolyckor som saknar bälte. Det visar Trafikverkets djupstudier. Vi har fått
oroande indikationer om att andelen omkomna i dödsolyckor som saknar bälte nu har ökat ytterligare,
enligt färsk statistik. Därför anser MHF att det är angeläget att ta ett omtag i frågan och arbeta med att
påverka svenskars attityder kring bältesanvändning.
Projektets mål är: *Att hitta bredare sätt att kommunicera om varför det är viktigt att använda bälte med främst inriktning
på två målgrupper – bussresenärer och ungdomar i A-traktor och mopedbil.
*MHF:s funktionärer ska göra 70 aktiviteter runt om i landet, då de besöker busstationer, resecentrum
eller andra träffar som ex festivaler, olika motorarrangemang mm.
*MHF ska informera ungdomar som kör A-traktorer och mopedbilar om vikten av att använda bälte.
MHF besöker då sju motorträffar runt om i Sverige.
*Ett mål är att genom en informationskampanj i MHF:s digitala kanaler nå 20 000 personer i
målgruppen: motorburna ungdomar.
Projektet har två prioriterade målgrupper, som sticker ut i statistiken när det gäl er att använda bälte,
det vil säga att det är lägre bältesanvändning än i övriga trafikantgrupper. Den ena målgruppen är
ungdomar i A-traktorer och mopedbilar. Den andra målgruppen är resenärer i bussar där det finns
lagkrav på bälte.
Uppstart av det systematiska säkerhetsarbetet kommer ske löpande med reguljär verksamhet.
Projektets aktiviteter:
5
*MHF tar fram informationsmaterial i digital och tryckt form. I det arbetet ingår att ta fram
kampanjsidor, ett flygblad för respektive målgrupp, dekaler til buss och busskurer, innehåll til sociala
medier, mm.
*MHF:s funktionärer runtom i landet genomför 70 bältesaktiviteter vid resecentrum och busstationer.
Det kan handla om att informera resenärer på ett pedagogiskt sätt exempelvis med demonstration av
vältebilar och krockslädar.
*MHF:s funktionärer runtom i landet besöker sju motorträffar som riktar sig til ungdomar.
*MHF:s funktionärer kommer också att finnas på plats vid andra evenemang, som exempelvis
marknader och mässor. Syftet är då att informera om vikten av bältesanvändning för al a trafikanter.
*Införa ett systematisk säkerhetsarbete med riskanalys, dokumentation framtagning av
säkerhetsrutiner och genomförande av besiktningar kommer att ske löpande under året och mallar
kommer att skapas som är anpassade utifrån rådande verksamhet. Dessa mallar kommer kunna ligga
til grund för den lokala organisationens egna löpande säkerhetsarbete.
Ett av de transportpolitiska målen är att ingen ska dö el er skadas al varligt i vägtrafiken. Därför är det
viktigt att få fler att använda bälte, för att ett bilbälte skyddar även i låga hastigheter en trafikant från att
skadas allvarligt vid en trafikolycka.
MHF har under många arbetat med att påverka attityderna hos trafikanter för att använda bälte och
reflektera över risker i trafiken. När det gäl er att informera och påverka trafikanter om vikten av att
använda bälte och hur det påverkar konsekvenserna av en krock, har vältebilar och krockslädar varit
viktiga pedagogiska demonstrationsverktyg.
En krocksläde demonstrerar hur det känns att krocka i låg hastighet (7 km/h) med bälte. En vältebil
visar vad som händer om du voltar med en bil och hamnar på taket.
MHF:s erfarenhet är att många besökare som testar att åka i en vältebil el er en krocksläde upplever
att det ger en tankeställare om hur viktigt det är att använda bälte.
Projektet kommer att utvärderas genom att MHF:s funktionärer svarar på en utvärderingsenkät.
När det gäl er det systematiska säkerhetsarbetet kommer en speciel t riktad enkät att genomföras til
de som inom och utanför MHF organisation lokalt är ansvarig för den utrustning som används lokalt.
9.1 Projektets aktiviteter
Beskriv vilka konkreta aktiviteter ni ska genomföra.
*I projektet bildas en arbetsgrupp som består av MHF:s projektansvarig, projektledare och MHF-
funktionärer. Arbetsgruppen gör en projektplan.
*MHF tar fram informationsmaterial i digital och tryckt form. I det arbetet ingår att ta fram
kampanjsidor, ett flygblad för respektive målgrupp, dekaler til buss och busskurer, innehåll til sociala
medier.
*MHF:s funktionärer runtom i landet genomför 70 bältesaktiviteter vid ex resecentrum och
busstationer. Det kan handla om att informera resenärer på ett pedagogiskt sätt exempelvis med
demonstration av vältebilar och krockslädar.
*MHF:s funktionärer runtom i landet besöker sju motorträffar som riktar sig til ungdomar.
6
*MHF:s funktionärer kommer också att finnas på plats vid andra evenemang, som exempelvis
marknader och mässor. Syftet är då att informera om vikten av bältesanvändning för al a trafikanter.
Då nya studier visar att en hög andel av de som omkommer i trafikolyckor saknar bälte och att det
finns tendenser til att den andelen ökat ytterligare.
*MHF:s funktionärer kommer att fyl a i en utvärderingsenkät av varje aktivitet.
*Ta fram underlag för det systematiska säkerhetsarbetet för att uppfyl a dagens krav för att få använda
vältebilar och krockslädar.
10 Tidplan
Beskriv tidplanen för projektets aktiviteter.
Februari-mars
*I projektet bildas en arbetsgrupp som består av MHF:s projektansvarig, projektledare och MHF-
funktionärer. Arbetsgruppen gör en projektplan. MHFs lokalt ansvariga funktionärer för vältebilar och
krockslädar samt externt ansvariga för motsvarande utrustning inom NTF och trafikövningsplatser med
flera bjuds in i processen med det systematiska säkerhetsarbetet.
Februari-mars
*MHF tar fram informationsmaterial i digital och tryckt form. I det arbetet ingår att ta fram
kampanjsidor, ett flygblad för respektive målgrupp, dekaler til buss och busskurer, innehåll til sociala
medier.
Processen med det systematiska säkerhetsarbetet fortgår
2024 april-oktober
*MHF:s funktionärer runtom i landet genomför 70 bältesaktiviteter vid resecentrum och busstationer.
Det kan handla om att informera resenärer på ett pedagogiskt sätt exempelvis med demonstration av
vältebilar och krockslädar.
*MHF:s funktionärer runtom i landet besöker sju motorträffar som riktar sig til ungdomar.
*MHF:s funktionärer kommer också att finnas på plats vid andra evenemang, som exempelvis
marknader och mässor. Syftet är då att informera om vikten av bältesanvändning för al a trafikanter.
Då nya studier visar att en hög andel av de som omkommer i trafikolyckor saknar bälte och att det
finns tendenser til att den andelen ökat ytterligare.
*Utkast på mal ar och dokumentation för det systematiska säkerhetsarbetet med de tekniska
hjälpmedlen presenteras til ansvariga för vältebilar och krockslädar inom och utom MHF
organisationen.
Maj 2024-januari 2025
*En informationskampanj genomförs i MHF:s digitala kanaler under hela projektperioden som riktar sig
til motorburna ungdomar. Det handlar om att ta fram en kampanjsida, ett flygblad med en QR-kod,
producera innehåll til sociala medier – i form av inlägg och korta videoklipp (reels/shorts).
*MHF tar fram en webbsida med information om varför det är viktigt att använda bälte som
bussresenär, ett flygblad och dekaler til bussar och busskurer. Två insändare tas fram som centralt,
som MHF:s funktionärer kan skicka ut lokalt och regionalt.
7
januari-februari 2025 *Intern rapportering och utvärdering. Lokala mallar skall vara klara och det lokala systematiska
säkerhetsarbetet skall ha kommit igång.
11 Organisering och bemanning
Beskriv hur ni ska organisera projektet. Beskriv kortfattat roller och ansvar samt hur ni ska lösa bemanningen i projektet
Projektet leds av den interna projektarbetsgruppen som består av Tomas Jonsson (projektansvarig)
til sammans med projektledarna Anna Wel eman samt 2 av våra regionala projektledare utöver dessa
är också Kim Fagerholm, MHF-Ungdom delaktig. Kim Fagerholm har ett brett kontaktnät inom
motorburen ungdom och har sakkunskap om trafiksäkerhetsfrågor som rör ungdomar, exempelvis om
A-traktorer.
Våra 2 regionala projektledare har mycket stor erfarenhet av MHFs lokala arbete kring vältebilar och
krockslädar där de gemensamt har mer än 30 års erfarenhet av lokalt utförd verksamhet kring
säkerhetsbälte.
Projektet genomförs i samarbete med sju regionala samordnare från MHF:s regioner. Samt lokalt
ansvariga för teknisk utrustning inom andra inbjudna trafiksäkerhetsorganisationer och utbildnings
organ. MHF arbetar med grafisk design och digital kommunikation.
Tomas Jonsson som har stor erfarenhet som VD på MHF Test Lab til sammans med Anna Wel eman
har som testledare i MHF test lab stor erfarenhet av framtagning av kvalitetsdokumentation och
kommer att hålla ihop arbetet både med det systematiska säkerhetsarbetet och leda projektet i sin
helhet.
12 Geografisk omfattning
Ange var i landet projektet ska genomföras, nationellt, län, kommuner osv.
*Projektet genomförs nationel t, regionalt och lokalt. MHF har sju regioner runtom i landet, samtliga
MHF-regioner kommer att vara delaktiga i projektet och genomföra bältesaktiviteter.
*Andra trafiksäkerhetsorganisationer så som NTF och trafikövningsplatser inbjuds att medverka i de
kunskapshöjande delarna med systematiskt säkerhetsarbete kopplat den tekniska utrustningen.
13 Uppföljning och utvärdering
Beskriv hur projektet och dess mål kommer att följas upp och utvärderas och vilken metod som kommer att användas. Redogör
vilka mått/indikatorer som kommer att användas. Om nuläge finns kring måtten/indikatorerna, ange även det.
*När MHF:s funktionärer runtom i landet har genomfört sina aktiviteter på ex resecentrum och
busstationer samt motorträffar för ungdomar, kommer funktionärerna att fylla i en utvärderingsenkät
för varje aktivitet. Utvärderingsenkäterna kommer sedan att sammanstäl as.
*Informationskampanjen i MHF:s digitala kanaler kommer att utvärderas och mätas genom statistik för
antalet besökare på kampanjsidorna, spridning och räckvidd på sociala medier (interaktioner,
visningar, följare).
*Utvärderingarna kommer att sammanstäl as i en rapport.
8
*Utvärderingsrapporten kommer att ligga til grund för hur vi kan jobba vidare med området att få fler
att använda bälte och uppmärksamma farorna vid en kollision om man inte använder bälte och hitta
fler sätt att kommunicera budskapet på.
14 Samarbetsparter i projektet
Samarbetar er organisation med andra aktörer i projektet? X Ja ☐ Nej
Om JA, ange med vilka och på vilket sätt arbetet är utformat
Vi har en förhoppning om att i projektet med Sveriges Bussföretag och regionala
kollektivtrafiknämnder.
15 Riskanalys och riskhantering
Risker och motstånd mot projekt kan finnas t ex på samhälls-, organisations- och individnivå. Beskriv vilka typer av
interna/externa riskfaktorer som kan äventyra måluppfyllelsen. Beskriv hur ni tänker hantera de identifierade riskerna.
15.1 Riskanalys/riskfaktorer
1.Personal slutar i projektet
Det är relativt lätt för ny personal att sätta sig in i projektet. Projektet kan bli lite försenat i tid.
Projektansvarig och projektledare kommer att göra en tydlig plan för hur projektet ska genomföras och
dokumentera löpande under processen, för att det ska vara lätt för en nyanställd att sätta sig in i
projektet.
2.Lågt engagemang hos MHF:s funktionärer
Det risken är inte särskilt stor, då våra funktionärer har ett stort engagemang i våra hjärtefrågor, som
att informera trafikanter om vikten av använda bälte och andra trafiksäkerhetsfrågor.
3.Verksamheten beläggs med vite eller sanktionsavgift
Det risken är stor om inte det systematiska säkerhetsarbetet utgår från gällande förskrifter och
kompletteras med rutiner och egenkontroller samt dokumentation av utförda åtgärder och genomförda
riskbedömningar.
15.2 Plan för att hantera eventuella risker
Se föregående svar på 15.1
9
16 Budget
Ange projektets budget. I kolumnen Sökt belopp från Trafikverket anger ni vad ni söker från Trafikverket för de olika delarna av
projektet. I kolumnen Projektets förväntade totala kostnader anger ni totalsumman för projektets olika delar, både den del som
ni söker finansiering för hos Trafikverket och de delar som ni beräknar att ni kan finansiera på något annat sätt. Budgeten ska
överensstämma med de planerade aktiviteterna och minst delas upp i budgetposter enligt tabellen. Bifoga även separat
detaljerad budget om ni bedömer att det behövs.
Se de Generella villkoren om vad respektive kostnadspost får innehålla.
Kostnadsposter
Sökt belopp från Trafikverket
Projektets
Ange vad som ingår i
Personer/funktioner
Timpris
Antal
Summa
förväntade
kostnadsposten
Personal-
OH-
timmar
totala
kostnad
kostnad
kostnader
Projektansvarig
570
114
200
136 800
136 800
Projektledare 1
440
88
260
137 280
137 280
Kommunikatör
400
80
200
96 000
96 000
7 regionala samordnare
350
70
720
302 400
302 000
Sakkunnig ungdom
440
88
120
63 360
63 360
Administratör
440
88
90
47 520
47 520
Summa
783 360
Övriga
Belopp
kostnadsposter Lokala funktionärer
126 000
126 000
Aktivitetskostnader,
resekostnader och förtäring
Transport av vältebil och
115 000
115 000
krocksläde
Tryckkostnader
50 000
50 000
Tryckkostnader material, frakt
till lokalavdelningar (två
flygblad, dekaler till bussar och
busskurer.)
Extern rådgivning
45 000
45 000
Konsultation av extern
rådgivare för systematiska
skyddsarbete samt
uppföljning, riskbedömning
och dokumentation.
Anpassning
110 000
110 000
Anpassning av befintliga
vältebilar så att de uppfyller ny
krav rörande skyddsutrustning,
nödstopp mm
Revisionskostnader
30 000
30 000
Webbinarium
30 000
30 000
Utbildning funktionärer
Summa
1 289 360
1 289 360
Antal planerade ideella timmar
1155
16.1 Kommentarer om budgeten
Ange här eventuella kommentarer och förtydliganden om budgeten.
16.2 Andra finansiärer
Om ni för projektet har andra finansiärer för delar av projektet ska ni ange namn och beviljat belopp alternativt sökt belopp.
Nej
10
17 Kunskapsläge
Beskriv vad ni känner till som gjorts tidigare inom området och redovisa vad din organisation gjort tidigare inom samma område.
Slutrapporter från eventuellt tidigare genomförda projekt inom området, utförda av sökanden, kan bifogas ansökan.
Bältesanvändningen bland bilister i Sverige är generel t sett hög. 97,9 procent av de svenska bilisterna
använder bälte, visar mätningar. Trots att mätningar visar att i stort sett alla bilister i Sverige använder
bälte, är det en tredjedel av de som omkommer i trafikolyckor som saknar bälte. Det visar
Trafikverkets djupstudier. Vi har fått indikationer om att andelen omkomna i vägtrafiken som saknade
bälte vid kollisionen har ökat, enligt den senaste statistiken.
Den som åker buss i linjetrafik ska enligt lagen använda bälte. Folksam har under 2023 gjort en ny
studie där man har gjort en mätning av hur många av passagerarna som använder bälte i buss. I
genomsnitt använder 17,6 procent av svenskarna i mätningen bälte när de åker buss.
Bältesanvändning i buss kan bidra til att reducera antalet dödade och svårt skadade resenärer i
samband med bussolyckor. Det skriver forskarna i rapporten Bältesanvändning i buss Nationella och
regionala perspektiv (2019) som gjorts av Cajoma Consulting.
Bältet skyddar busspassagerarna på flera sätt. Vid en kol ision el er vältning kan inte den bältade
passageraren kastas omkring i bussen och skada sig själv eller andra passagerare. Bältade
passagerare riskerar inte att hamna utanför bussen och, i värsta fall, under en vältande buss.
Idag finns det inget krav på att använda bälte i A-traktor. Vad gäl er mopedbilar så måste man
använda hjälm, om man inte använder bälte. Enkäter med unga förare har visat att cirka 80 procent i
mopedbilar al tid har bälte på sig, jämfört med endast cirka 40 procent i A-traktorer.
Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har gjort krocktester med A-traktorer och mopedbilar
med skrämmande resultat. VTI:s tester visade att utan bilbälte kan det vara kört även i
långsamtgående fordon. Oavsett bilmodell och hastighet – att inte ha bälte på sig kan vara förenat
med fara för livet, menar forskarna på VTI.
MHF har under många arbetat med att påverka attityderna hos trafikanter för att använda bälte och
reflektera över risker i trafiken. När det gäl er att informera och påverka trafikanter om vikten av att
använda bälte och hur det påverkar konsekvenserna av en krock, har vältebilar och krockslädar varit
viktiga pedagogiska demonstrationsverktyg. Vår erfarenhet är att många besökare som testar att åka i
en vältebil eller en krocksläde upplever att det ger en tankeställare om hur viktigt det är att använda
bälte. MHF:s funktionärer har under lång tid använt vältebilar och krockslädar.
MHF:s funktionärer har tidigare erfarenhet av att arbeta för bättre bältesanvändning i bussar och har
gjort flera insatser på området.
18 Användning och spridning av resultatet
Beskriv hur projektresultaten och erfarenheterna från projektet kommer att dokumenteras, tas till vara inom organisationen och
spridas vidare till andra aktörer.
*Projektet kommer att utvärderas genom att när MHF:s funktionärer runtom i landet har genomfört sina
aktiviteter på resecentrum och busstationer samt motorträffar för ungdomar, kommer funktionärerna
att fylla i en utvärderingsenkät för varje aktivitet. Utvärderingsenkäterna kommer sedan att
sammanställas.
*Informationskampanjen i MHF:s digitala kanaler kommer att utvärderas och mätas genom statistik för
antalet besökare på kampanjsidorna, spridning och räckvidd på sociala medier (interaktioner,
visningar, följare).
11
*Utvärderingarna från aktiviteterna och resultatet av den digitala kampanjen kommer att
sammanställas i en rapport.
*Utvärderingsrapporten kommer att spridas och diskuteras internt inom MHF.
*Utvärderingsrapporten kommer att ligga til grund för hur vi kan jobba vidare med området att få fler
att använda bälte och uppmärksamma farorna vid en kollision om man inte använder bälte och hitta
fler sätt att kommunicera budskapet på.
*Erfarenheter och resultat från projektet kommer att spridas i MHF:s digitala kanaler genom
egenproducerat innehåll i sociala medier, genom TV-inslag och pressmeddelanden samt insändare.
Projektets resultat kommer också att rapporteras om i artiklar i MHF:s regionala tidskrifter samt även i
Trafikdax som sänds på lokal TV. Trafikdax når ut til 4,2 miljoner hushål i Sverige.
*Resultatet av projektet kommer att ligga til grund för hur vi kan jobba vidare med området att få fler
att använda bälte och uppmärksamma farorna vid en kollision om man inte använder bälte och hitta
fler sätt att kommunicera budskapet på. Vi kommer att använda och sprida resultatet i nya projekt.
19 Vidmakthållande av projektet
Beskriv om planer finns för projektets vidmakthållande, till exempel att effekterna av projektet blir bestående och kan övergå i
reguljär verksamhet.
Projektet Riktade insatser för ökad bältesanvändning och bättre säkerhetstänk hos prioriterade
grupper kommer att bli ett viktigt projekt i MHF:s arbete för att påverka trafikanter att använda bälte
och reflektera över och blir mer riskmedvetna om vad konsekvenserna kan bli vid en kollision om man
saknar bälte. Projektet kommer att ge MHF bredare sätt att kommunicera om varför det är viktigt att
använda bälte med främst inriktning på två målgrupper – bussresenärer och ungdomar i A-traktor och
mopedbil.
Erfarenheter, information och resultat från projektet kan användas i MHF:s övriga påverkansarbete
och utåtriktade insatser och framtida projekt.
20 Övrigt
21 Bilagor
Med denna ansökan ska bifogas:
Aktuel t registerutdrag från Skatteverket (högst en månad gammalt)
Bilaga nr: 1
Organisationens aktuel a stadgar
Bilaga nr: 2
Justerat protokoll från det senaste årsmötet
Bilaga nr: 3
Justerat protokoll som visar vem eller vilka som valts til organisationens
Bilaga nr: 4
firmatecknare
12
Senaste årsberättelse/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte
Bilaga nr: 5
Senaste årsredovisning/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte
Bilaga nr: 5
Revisionsberättelse 2022
Bilaga nr: 6
Bilaga nr: …...
Denna ansökan undertecknas av personer som har rätt att företräda sökande organisation
(behörig firmatecknare).
Genom att underteckna intygar vi att lämnade uppgifter är riktiga samt försäkrar att
projektbidraget kommer att användas enligt de uppgifter som vi lämnat.
Namnteckning firmatecknare
Namnteckning firmatecknare
Namnförtydligande
Namnförtydligande
Annette Fagerholm Ahlholm
Ort och datum
Ort och datum
Årsta 2024-12-04
Telefon
Telefon
070-350 54 22
Upplysningar
Ansökan med bilagor skickas i första hand till:
E-post:
xxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxx.xx samt stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx
Alternativt til
Postadress: Trafikverket
Ärendemottagningen
Projektbidrag
Box 810
781 28 Borlänge
Ansökningar som inte har bifogat kravställda bilagor, kommer INTE att tas vidare för bedömning.
Eventuel a frågor stäl s til e-post: stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx
13