This is an HTML version of an attachment to the Freedom of Information request 'Bidragsansökningar från MHF och NTF efter bidragsfusk'.


Projektbidrag til  ideel a föreningar   
 
 
Ansökan ska skrivas på svenska 
 
Datum 2023-12-04 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ansökan om projektbidrag 
1  Grunduppgifter 
Projektansvarig organisation (ekonomiskt och juridiskt ansvarig) 

Organisation 
Organisationsnummer 
MHF 
802002-3399 
Firmatecknare 
Firmatecknarens e-postadress 
Annette Fagerholm Ahlholm 
xxxxxxx.xxxxxxxxx.xxxxxxx@xxx.xx 
Utdelningsadress 
Postnr 
Postort 
Byängsgränd 8 
120 40 
Årsta 
Webbplats 
År när organisationen bildades 
www.mhf.se 
1926 
Plusgirokonto 
Bankgirokonto 
           
330-2627 
 
Projektansvarig 
Förnamn- och efternamn 
E-postadress 
Tomas Jonsson 
xxxxx.xxxxxxx@xxx.xx 
Utdelningsadress 
Postnr 
Postort 
Byängsgränd 8 
120 40 
Årsta 
Telefon 
Mobiltelefon 
           
070-564 37 36 
2  Projektuppgifter 
Projektnamn 
Riktade insatser för ökad bältesanvändning och bättre säkerhetstänk hos prioriterade grupper 
 
Planerat startdatum för projektet (åååå-mm-dd) 
Planerat slutdatum för projektet (åååå-mm-dd) 
2024-02-15 
2025-02-14 
Ansökt belopp (kr) 
Är projektet fortsättning på  Projektet planeras genomföras 
1 289 360 
tidigare beviljat projekt? 
X Nationellt       X Regionalt          X Lokalt 
☐ Ja           X Nej 
Projektet syftar till att bidra till det/de transportpolitiska målet/målen för:  
(rangordna 1-4 vid flera) 
 1 Säkerhet          3 Miljö            4 Tillgänglighet         2 Hälsa 
  
 
Projektledare (om annan än projektansvarig) 

Förnamn- och efternamn 
E-postadress 
Anna Wel eman 
xxxx.xxxxxxxx@xxx.xx 
Utdelningsadress 
Postnr 
Postort 
Byängsgränd 8 
120 40 
Årsta 
Telefon 
Mobiltelefon 
           
070-642 65 22 
 
Revisor* 
Förnamn- och efternamn 
Titel* 
Ado Korda 
Auktoriserad Revisor 
Företag/enhet 
Telefon 
iAudit Revision AB 
           
E-postadress 
Mobiltelefon 
xxx@xxxxxx.xx 
070-712 49 86 
* Revisorsintyg ska lämnas vid slutredovisning. Vid bidrag under fem (5) prisbasbelopp räcker det med 
föreningens valda revisor. Vid bidrag större än fem (5) prisbasbelopp ska revisorn vara godkänd eller 
auktoriserad av Revisorsnämnden.  
 

3  Grundläggande krav 
 
Vår organisation: 
Föreningen arbetar enligt föreningens stadgar i syfte att möta 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
utmaningar inom transportområdet och som bidrar til  att de 
transportpolitiska målen uppnås. 
Är registrerad hos Skatteverket med bolagsform ideel  förening. 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
Respekterar demokratins idéer i vår verksamhet, inklusive 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
jämställdhet och förbud mot diskriminering. 
Har inga skulder för svenska skatter el er avgifter hos 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
Kronofogdemyndigheten, är inte i likvidation, rekonstruktion eller 
försatt i konkurs. 
Har kapacitet att genomföra projektet. 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
 
3.1  Demokrati 
Finns det uppgifter om er organisation eller medlemsorganisationer, ur demokratihänseende, 
som ni tror har betydelse för vår bedömning av ert ärende? 
Det kan exempelvis handla om att er organisation el er någon av era medlemsorganisationer 
ifrågasatts i debatt eller nyhetsartiklar i etablerad dags- eller kvällspress utifrån demokratisk synvinkel 
under de 3 senaste åren. Det kan också handla om uppgifter från medlemmar i organisationen om 
brister utifrån demokratins idéer, däribland jämställdhet och förbud mot diskriminering.  
Om Ja, beskriv vad det handlade om och hur ni stäl er er til  dessa uppgifter. 
 
 
Nej 
3.2  Kapacitet 
Har er organisation kapacitet att genomföra projektet? 
Om ni inte har beviljats ett projektbidrag av Trafikverket de senaste tre åren, vänligen beskriv er 
ekonomiska, administrativa och operativa kapacitet. 
 
MHF har kapacitet att genomföra projektet, och vi har beviljats projektbidrag från Trafikverket varje år 
under de senaste åren. 
 
4  Sammanfattning av projektet 
Ge en kort (cirka 10-15 rader) beskrivning av projektet, vad syftet är och vilken nytta/effekt som förväntas. 
 
Trots att mätningar visar att i stort sett al a bilister i Sverige använder bälte, är det en tredjedel av de 
som omkommer i trafikolyckor som saknar bälte. Det har kommit oroande indikationer om att andelen 
omkomna i dödsolyckor som saknar bälte nu har ökat ytterligare, enligt ny statistik. Därför anser MHF 
att det är angeläget att ta ett omtag i frågan och arbeta med att påverka svenskars attityder kring 
bältesanvändning.   
  
Syftet med projektet är att få fler att använda bälte och uppmärksamma farorna vid en kol ision om 
man inte använder bälte. Projektet är inriktat på två grupper som särskilt utmärker sig med att inte 
använda bälte enligt studier, bussresenärer och ungdomar i A-traktorer och mopedbilar.   
  
MHF:s funktionärer kommer att göra 70 aktiviteter runtom i landet, då de besöker busstationer och 
resecentrum. MHF:s funktionärer kommer att besöka sju motorträffar runtom i Sverige med inriktning 
på ungdomar i A-traktorer och mopedbilar.   
  
MHF kommer att genomföra en informationskampanj i våra digitala kanaler med målet att nå 20 000 
motorburna ungdomar.   


  
Projektet ska få fler bussresenärer att använda bälte samt få fler ungdomar i A-traktor och mopedbil 
att sätta på sig bälte. Genom att få målgrupperna för projektet att reflektera över och blir mer 
riskmedvetna om vad konsekvenserna kan bli vid en kol ision om man saknar bälte. 
 
 
 
5  Syfte med projektet 
Beskriv syftet med projektet. Vilket problem alternativt behov har ni identifierat? 
 
Syftet med projektet är att få fler att använda bälte och uppmärksamma farorna vid en kol ision om 
man inte använder bälte. Projektet är inriktat på två grupper som särskilt utmärker sig med att inte 
använda bälte enligt studier, resenärer i kollektivtrafiken och ungdomar i A-traktorer och mopedbilar.   
 
Syftet är också att göra en översyn över hela projektupplägget och kommunikationsplattformen kring 
åtgärder kopplade för att öka bältesanvändning. Ett viktigt led i detta är att kvalitetssäkra den 
utrustning som används runt om i Sverige. Nya säkerhetsförordningar har släppts för utrustning som 
är rörlig och som används av allmänheten, hit hör både vältebilar och krockslädar.  
Efter samtal med flera trafikövningsplatser och NTF förbund kan vi konstatera att ingen av oss 
trafiksäkerhetsaktörer har uppmärksammat förändringen och det nya regelverket. Detta gör att vi från 
MHF har för avsikt att bjuda in NTF och aktuel a trafikövningsplatser för att gemensamt ta fram det 
underlag som krävs när det gäller säkerhetsföreskrifter, egenkontrollprogram, servicemanualer och 
löpande dokumentation samt förvaring av dokumentation mm som är kopplade til  nya kraven och til  
den utrustning som används runt om i Sverige. Aktuel  utrustning som omfattas är samtliga vältebilar 
och alla krockslädar som används inom körkortsutbildningar och inom olika trafiksäkerhetsaktiviteter.  
 
Vi har för avsikt att inom detta projekt ansvara för framtagning av ramar, mal ar och kvalitetsmanualer 
samt underlag för redovisande dokumentation som våra lokala avdelningar, MHF regioner, NTF 
förbund och Trafikövningsplatser kan nyttja och använda för att kvalitetssäkra sin egen utrustning och 
verksamhet. Löpande dokumentation och uppföljningar samt besiktningar och inspektioner måste där 
efter ske enligt rutin utav var juridisk enhet och omfattas därför inte av denna ansökan.  
 
Det övergripande syftet med projektet är att öka användandet av säkerhetsbälte.  
Ökat användande av skyddsutrustning så som säkerhetsbälte är en viktig del att uppfylla regeringens 
etappmål för vägtrafiken med en halvering av antalet omkomna samt en minskning av allvarligt 
skadade med minst 25% til  2030. Detta ligger också i linje med FN-resolutionen Agenda 2030 ex 
delmål 3.6 delmål 8, delmål 11. 
 
  
 
  
 
I förlängningen handlar det om att minska skadeverkningarna i samband med en kollision. 
Genom att minska risken för att någon omkommer eller skadas i samband med olyckor genom ökat 
användande av säkerhetsbälte bidrar detta projekt också til  hållbarhet inom områdena. 
 
JÄMSTÄLLDHET
HÅLLBARA STÄDER
OCH SAMHÄLLEN

   
  
 


Mål 5 Jämställdhet utifrån att det är stor skil nad på användandet av säkerhetsbälte mellan män och 
kvinnor främst i A-traktorer men också inom användandet i vanliga fordon. Detta projekt har också 
påverkan på mål 11,2 Hål bara städer och samhäl en genom att fler väljer att åka kol ektivt så ökar 
til gång til  säkra, ekonomiskt överkomliga, til gängliga och hål bara transportsystem för al a som åker 
kollektivt. Ett hot för att uppnå mål 11,2 är att användandet av säkerhetsbälte inom kollektivtrafiken är 
idag mycket låg vilket får förödande konsekvenser när väl en olycka sker. 
 
 
6  Projekts resultatmål 
Beskriv projektets mål, vilket resultat ni vill uppnå med projektet. Målet bör vara mätbart. 
 
*Ett mål är att få igång det systematiska säkerhetsarbetet för egenkontrol  och ”besiktning” av al a 
rörlig utrustning så som vältebilar och krockslädar. Detta genom framtagning av kvalitetsmanualer, 
rutiner, dokumentation, och redovisande dokument för samtlig utrustning som används inom MHF:s 
verksamheter, NTF och Trafikövningsplatser. Om detta arbete inte startar upp är risken stor att 
verksamheten beläggs med vite var gång utrustningen används. 
 
*Målet är att hitta bredare sätt att kommunicera om varför det är viktigt att använda bälte med främst 
inriktning på två målgrupper – bussresenärer och ungdomar i A-traktor och mopedbil.   
  
*Målet är att MHF:s funktionärer ska göra 70 aktiviteter runt om i landet, då de besöker busstationer, 
resecentrum eller andra träffar som ex festivaler, olika motorarrangemang mm.  
  
*Ett mål är att informera ungdomar som kör A-traktorer och mopedbilar om vikten av att använda 
bälte. MHF kommer besöka sju motorträffar runt om i Sverige.   
  
*Ett mål är att genom en informationskampanj i MHF:s digitala kanaler nå 20 000 personer i 
målgruppen – motorburna ungdomar.   
 
 
 
7  Projektets effektmål 
Vilka effekter avser ni att ert projekt kommer att leda till och hur bidrar det till de transportpolitiska målen? Effekten ska ha en 
riktning till exempel öka, minska, stärka eller motverka. 
 
Projektets effektmål är att få fler resenärer i kol ektivtrafiken att använda bälte samt att få fler 
ungdomar i A-traktor och mopedbil att sätta på sig bälte. Genom att få målgrupperna för projektet att 
reflektera över och blir mer riskmedvetna om vad konsekvenserna kan bli vid en kollision om man 
saknar bälte. Det övergripande målet är att färre personer ska skadas allvarligt eller dödas i 
vägtrafiken för att de inte använder bälte.   
Ett av de transportpolitiska målen är att ingen ska dö el er skadas al varligt i vägtrafiken. Därför är det 
viktigt att få fler att använda bälte, för att ett bilbälte skyddar även i låga hastigheter en trafikant från att 
skadas allvarligt vid en trafikolycka. Om fler använder bälte kommer andelen som skadas eller 
omkommer i vägtrafiken att minska.  
  
Om man kan förebygga att människor får al varliga skador vid en trafikolycka genom att man får 
trafikanter att använda bälte i större utsträckning, då kan man förebygga hälsoproblem och skador til  
följd av trafikincidenter.   
 
Ett effektmål är att undvika vite och sanktionsavgifter samt stopp i löpande informationsarbetet där 
vältebilar och krockslädar används.  
 
 
 
 


8  Målgrupp 
Beskriv projektets målgrupp. Förklara också varför ni vill nå just den målgruppen. Ange även hur många inom målgruppen ni 
tror er kunna nå. 
 
Projektet har två prioriterade målgrupper, som sticker ut i statistiken när det gäl er att använda bälte, 
det vil  säga att det är lägre bältesanvändning än i övriga trafikantgrupper. Den ena målgruppen är 
ungdomar i A-traktorer och mopedbilar. Den andra målgruppen är resenärer i bussar där det finns 
lagkrav på bälte.  Nå minst 35 000 personer via våra lokala genomförande.  
När det gäl er framtagning av kvalitets material kopplat til  det systematiska säkerhetsabetet runt 
vältebilar och krockslädar är målsättningen att involvera och nå samtliga ansvariga för denna typ av 
utrustning i hela Sverige oavsett organisation. 
 
 
9  Projektbeskrivning 
Beskriv projektet och dess genomförande för att nå projektets mål. 
 
Projektets syfte är att få fler att använda bälte och uppmärksamma farorna vid en kol ision om man 
inte använder bälte. Projektet är inriktat på två grupper som särskilt utmärker sig med att inte använda 
bälte enligt studier, resenärer i kollektivtrafiken och ungdomar i A-traktorer och mopedbilar.   
  
Trots att det är lag för passagerare att använda bälte i bussar som kör i linjetrafik, så visar en ny studie 
från Folksam, att endast 17,6 procent har bälte.   
  
Enkäter med unga förare har visat att cirka 80 procent i mopedbilar al tid har bälte på sig, jämfört med 
endast cirka 40 procent i A-traktorer.  
  
Trots att mätningar visar att i stort sett al a bilister i Sverige använder bälte, är det en tredjedel av de 
som omkommer i trafikolyckor som saknar bälte. Det visar Trafikverkets djupstudier. Vi har fått 
oroande indikationer om att andelen omkomna i dödsolyckor som saknar bälte nu har ökat ytterligare, 
enligt färsk statistik. Därför anser MHF att det är angeläget att ta ett omtag i frågan och arbeta med att 
påverka svenskars attityder kring bältesanvändning.   
  
Projektets mål är:   
*Att hitta bredare sätt att kommunicera om varför det är viktigt att använda bälte med främst inriktning 
på två målgrupper – bussresenärer och ungdomar i A-traktor och mopedbil.   
  
*MHF:s funktionärer ska göra 70 aktiviteter runt om i landet, då de besöker busstationer, resecentrum 
eller andra träffar som ex festivaler, olika motorarrangemang mm.  
  
*MHF ska informera ungdomar som kör A-traktorer och mopedbilar om vikten av att använda bälte. 
MHF besöker då sju motorträffar runt om i Sverige.   
  
*Ett mål är att genom en informationskampanj i MHF:s digitala kanaler nå 20 000 personer i 
målgruppen: motorburna ungdomar.   
  
Projektet har två prioriterade målgrupper, som sticker ut i statistiken när det gäl er att använda bälte, 
det vil  säga att det är lägre bältesanvändning än i övriga trafikantgrupper. Den ena målgruppen är 
ungdomar i A-traktorer och mopedbilar. Den andra målgruppen är resenärer i bussar där det finns 
lagkrav på bälte.   
 
Uppstart av det systematiska säkerhetsarbetet kommer ske löpande med reguljär verksamhet.  
  
Projektets aktiviteter:   


*MHF tar fram informationsmaterial i digital och tryckt form. I det arbetet ingår att ta fram 
kampanjsidor, ett flygblad för respektive målgrupp, dekaler til  buss och busskurer, innehåll til  sociala 
medier, mm.   
  
*MHF:s funktionärer runtom i landet genomför 70 bältesaktiviteter vid resecentrum och busstationer. 
Det kan handla om att informera resenärer på ett pedagogiskt sätt exempelvis med demonstration av 
vältebilar och krockslädar.   
  
*MHF:s funktionärer runtom i landet besöker sju motorträffar som riktar sig til  ungdomar.  
  
*MHF:s funktionärer kommer också att finnas på plats vid andra evenemang, som exempelvis 
marknader och mässor. Syftet är då att informera om vikten av bältesanvändning för al a trafikanter.   
 
*Införa ett systematisk säkerhetsarbete med riskanalys, dokumentation framtagning av 
säkerhetsrutiner och genomförande av besiktningar kommer att ske löpande under året och mallar 
kommer att skapas som är anpassade utifrån rådande verksamhet. Dessa mallar kommer kunna ligga 
til  grund för den lokala organisationens egna löpande säkerhetsarbete.  
  
Ett av de transportpolitiska målen är att ingen ska dö el er skadas al varligt i vägtrafiken. Därför är det 
viktigt att få fler att använda bälte, för att ett bilbälte skyddar även i låga hastigheter en trafikant från att 
skadas allvarligt vid en trafikolycka.   
  
MHF har under många arbetat med att påverka attityderna hos trafikanter för att använda bälte och 
reflektera över risker i trafiken. När det gäl er att informera och påverka trafikanter om vikten av att 
använda bälte och hur det påverkar konsekvenserna av en krock, har vältebilar och krockslädar varit 
viktiga pedagogiska demonstrationsverktyg.   
  
En krocksläde demonstrerar hur det känns att krocka i låg hastighet (7 km/h) med bälte. En vältebil 
visar vad som händer om du voltar med en bil och hamnar på taket.  
  
MHF:s erfarenhet är att många besökare som testar att åka i en vältebil el er en krocksläde upplever 
att det ger en tankeställare om hur viktigt det är att använda bälte.  
  
Projektet kommer att utvärderas genom att MHF:s funktionärer svarar på en utvärderingsenkät.   
När det gäl er det systematiska säkerhetsarbetet kommer en speciel t riktad enkät att genomföras til  
de som inom och utanför MHF organisation lokalt är ansvarig för den utrustning som används lokalt.  
  
 
 
 
 
9.1  Projektets aktiviteter 
Beskriv vilka konkreta aktiviteter ni ska genomföra. 
 
*I projektet bildas en arbetsgrupp som består av MHF:s projektansvarig, projektledare och MHF-
funktionärer. Arbetsgruppen gör en projektplan.  
  
*MHF tar fram informationsmaterial i digital och tryckt form. I det arbetet ingår att ta fram 
kampanjsidor, ett flygblad för respektive målgrupp, dekaler til  buss och busskurer, innehåll til  sociala 
medier.   
  
*MHF:s funktionärer runtom i landet genomför 70 bältesaktiviteter vid ex resecentrum och 
busstationer. Det kan handla om att informera resenärer på ett pedagogiskt sätt exempelvis med 
demonstration av vältebilar och krockslädar.   
  
*MHF:s funktionärer runtom i landet besöker sju motorträffar som riktar sig til  ungdomar.  
  


*MHF:s funktionärer kommer också att finnas på plats vid andra evenemang, som exempelvis 
marknader och mässor. Syftet är då att informera om vikten av bältesanvändning för al a trafikanter. 
Då nya studier visar att en hög andel av de som omkommer i trafikolyckor saknar bälte och att det 
finns tendenser til  att den andelen ökat ytterligare.   
  
*MHF:s funktionärer kommer att fyl a i en utvärderingsenkät av varje aktivitet.   
 
*Ta fram underlag för det systematiska säkerhetsarbetet för att uppfyl a dagens krav för att få använda 
vältebilar och krockslädar.  
 
 
 
 
10 Tidplan 
Beskriv tidplanen för projektets aktiviteter. 
 
Februari-mars   
*I projektet bildas en arbetsgrupp som består av MHF:s projektansvarig, projektledare och MHF-
funktionärer. Arbetsgruppen gör en projektplan. MHFs lokalt ansvariga funktionärer för vältebilar och 
krockslädar samt externt ansvariga för motsvarande utrustning inom NTF och trafikövningsplatser med 
flera bjuds in i processen med det systematiska säkerhetsarbetet.  
  
Februari-mars  
*MHF tar fram informationsmaterial i digital och tryckt form. I det arbetet ingår att ta fram 
kampanjsidor, ett flygblad för respektive målgrupp, dekaler til  buss och busskurer, innehåll til  sociala 
medier.   
Processen med det systematiska säkerhetsarbetet fortgår 
  
2024 april-oktober 
*MHF:s funktionärer runtom i landet genomför 70 bältesaktiviteter vid resecentrum och busstationer. 
Det kan handla om att informera resenärer på ett pedagogiskt sätt exempelvis med demonstration av 
vältebilar och krockslädar.   
  
*MHF:s funktionärer runtom i landet besöker sju motorträffar som riktar sig til  ungdomar.  
  
*MHF:s funktionärer kommer också att finnas på plats vid andra evenemang, som exempelvis 
marknader och mässor. Syftet är då att informera om vikten av bältesanvändning för al a trafikanter. 
Då nya studier visar att en hög andel av de som omkommer i trafikolyckor saknar bälte och att det 
finns tendenser til  att den andelen ökat ytterligare.  
 
*Utkast på mal ar och dokumentation för det systematiska säkerhetsarbetet med de tekniska 
hjälpmedlen presenteras til  ansvariga för vältebilar och krockslädar inom och utom MHF 
organisationen.  
  
Maj 2024-januari 2025 
*En informationskampanj genomförs i MHF:s digitala kanaler under hela projektperioden som riktar sig 
til  motorburna ungdomar. Det handlar om att ta fram en kampanjsida, ett flygblad med en QR-kod, 
producera innehåll til  sociala medier – i form av inlägg och korta videoklipp (reels/shorts).   
  
*MHF tar fram en webbsida med information om varför det är viktigt att använda bälte som 
bussresenär, ett flygblad och dekaler til  bussar och busskurer. Två insändare tas fram som centralt, 
som MHF:s funktionärer kan skicka ut lokalt och regionalt.   
  


januari-februari 2025 
*Intern rapportering och utvärdering.  Lokala mallar skall vara klara och det lokala systematiska 
säkerhetsarbetet skall ha kommit igång.  
 
 
 
 
11 Organisering och bemanning 
Beskriv hur ni ska organisera projektet. Beskriv kortfattat roller och ansvar samt hur ni ska lösa bemanningen i projektet 
 
Projektet leds av den interna projektarbetsgruppen som består av Tomas Jonsson (projektansvarig) 
til sammans med projektledarna Anna Wel eman samt 2 av våra regionala projektledare utöver dessa 
är också Kim Fagerholm, MHF-Ungdom delaktig. Kim Fagerholm har ett brett kontaktnät inom 
motorburen ungdom och har sakkunskap om trafiksäkerhetsfrågor som rör ungdomar, exempelvis om 
A-traktorer.   
Våra 2 regionala projektledare har mycket stor erfarenhet av MHFs lokala arbete kring vältebilar och 
krockslädar där de gemensamt har mer än 30 års erfarenhet av lokalt utförd verksamhet kring 
säkerhetsbälte.  
 
Projektet genomförs i samarbete med sju regionala samordnare från MHF:s regioner. Samt lokalt 
ansvariga för teknisk utrustning inom andra inbjudna trafiksäkerhetsorganisationer och utbildnings 
organ. MHF arbetar med grafisk design och digital kommunikation.  
Tomas Jonsson som har stor erfarenhet som VD på MHF Test Lab til sammans med Anna Wel eman 
har som testledare i MHF test lab stor erfarenhet av framtagning av kvalitetsdokumentation och 
kommer att hålla ihop arbetet både med det systematiska säkerhetsarbetet och leda projektet i sin 
helhet.  
 
 
 
 
 
12 Geografisk omfattning 
Ange var i landet projektet ska genomföras, nationellt, län, kommuner osv. 
 
*Projektet genomförs nationel t, regionalt och lokalt. MHF har sju regioner runtom i landet, samtliga 
MHF-regioner kommer att vara delaktiga i projektet och genomföra bältesaktiviteter.   
*Andra trafiksäkerhetsorganisationer så som NTF och trafikövningsplatser inbjuds att medverka i de 
kunskapshöjande delarna med systematiskt säkerhetsarbete kopplat den tekniska utrustningen.  
 
 
 
 
13 Uppföljning och utvärdering 
Beskriv hur projektet och dess mål kommer att följas upp och utvärderas och vilken metod som kommer att användas. Redogör 
vilka mått/indikatorer som kommer att användas. Om nuläge finns kring måtten/indikatorerna, ange även det. 
 
*När MHF:s funktionärer runtom i landet har genomfört sina aktiviteter på ex resecentrum och 
busstationer samt motorträffar för ungdomar, kommer funktionärerna att fylla i en utvärderingsenkät 
för varje aktivitet. Utvärderingsenkäterna kommer sedan att sammanstäl as.   
  
*Informationskampanjen i MHF:s digitala kanaler kommer att utvärderas och mätas genom statistik för 
antalet besökare på kampanjsidorna, spridning och räckvidd på sociala medier (interaktioner, 
visningar, följare).   
  
*Utvärderingarna kommer att sammanstäl as i en rapport.   


  
*Utvärderingsrapporten kommer att ligga til  grund för hur vi kan jobba vidare med området att få fler 
att använda bälte och uppmärksamma farorna vid en kollision om man inte använder bälte och hitta 
fler sätt att kommunicera budskapet på.   
 
 
 
 
14 Samarbetsparter i projektet 
 
Samarbetar er organisation med andra aktörer i projektet?      X Ja         ☐ Nej 
 
Om JA, ange med vilka och på vilket sätt arbetet är utformat 
 
Vi har en förhoppning om att i projektet med Sveriges Bussföretag och regionala 
kollektivtrafiknämnder. 
 
 
 
15 Riskanalys och riskhantering 
Risker och motstånd mot projekt kan finnas t ex på samhälls-, organisations- och individnivå. Beskriv vilka typer av 
interna/externa riskfaktorer som kan äventyra måluppfyllelsen. Beskriv hur ni tänker hantera de identifierade riskerna. 
 
15.1  Riskanalys/riskfaktorer 
 
1.Personal slutar i projektet  
Det är relativt lätt för ny personal att sätta sig in i projektet. Projektet kan bli lite försenat i tid.  
Projektansvarig och projektledare kommer att göra en tydlig plan för hur projektet ska genomföras och 
dokumentera löpande under processen, för att det ska vara lätt för en nyanställd att sätta sig in i 
projektet.    
  
2.Lågt engagemang hos MHF:s funktionärer  
Det risken är inte särskilt stor, då våra funktionärer har ett stort engagemang i våra hjärtefrågor, som 
att informera trafikanter om vikten av använda bälte och andra trafiksäkerhetsfrågor.   
 
3.Verksamheten beläggs med vite eller sanktionsavgift   
Det risken är stor om inte det systematiska säkerhetsarbetet utgår från gällande förskrifter och 
kompletteras med rutiner och egenkontroller samt dokumentation av utförda åtgärder och genomförda 
riskbedömningar. 
 
 
 
 
15.2  Plan för att hantera eventuella risker  
 
Se föregående svar på 15.1 
 
 
 


16 Budget 
Ange projektets budget. I kolumnen Sökt belopp från Trafikverket anger ni vad ni söker från Trafikverket för de olika delarna av 
projektet. I kolumnen Projektets förväntade totala kostnader anger ni totalsumman för projektets olika delar, både den del som 
ni söker finansiering för hos Trafikverket och de delar som ni beräknar att ni kan finansiera på något annat sätt. Budgeten ska 
överensstämma med de planerade aktiviteterna och minst delas upp i budgetposter enligt tabellen. Bifoga även separat 
detaljerad budget om ni bedömer att det behövs.  
 
Se de Generella villkoren om vad respektive kostnadspost får innehålla. 
 
Kostnadsposter 
Sökt belopp från Trafikverket 
Projektets 
Ange vad som ingår i 
Personer/funktioner  
Timpris 
Antal 
Summa  
förväntade 
kostnadsposten  
Personal-
OH-
timmar 
totala 
kostnad 
kostnad 
kostnader 
Projektansvarig 
570 
114 
200 
136 800 
136 800 
 
Projektledare 1 
440  
88 
260 
137 280 
137 280 
 
Kommunikatör 
400 
80 
200 
96 000 
96 000 
 
7 regionala samordnare 
350 
70 
720 
302 400 
302 000 
 
Sakkunnig ungdom 
440 
88 
120 
63 360 
63 360 
 
Administratör 
440 
88 
90 
47 520 
47 520  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Summa 
783 360 
 
 
Övriga 
Belopp 
 
 
kostnadsposter 
Lokala funktionärer  
126 000 
126 000 
Aktivitetskostnader, 
resekostnader och förtäring 
Transport av vältebil och 
115 000 
115 000 
 
krocksläde 
Tryckkostnader 
50 000 
50 000 
Tryckkostnader material, frakt 
till lokalavdelningar (två 
flygblad, dekaler till bussar och 
busskurer.) 
Extern rådgivning  
45 000  
45 000 
Konsultation av extern 
rådgivare för systematiska 
skyddsarbete samt 
uppföljning, riskbedömning 
och dokumentation.  
Anpassning  
110 000 
110 000 
Anpassning av befintliga 
vältebilar så att de uppfyller ny 
krav rörande skyddsutrustning, 
nödstopp mm 
Revisionskostnader 
30 000 
30 000 
 
Webbinarium 
30 000 
30 000 
Utbildning funktionärer 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Summa 
1 289 360 
1 289 360 
 
 
 
Antal planerade ideella timmar 
1155 
 
16.1  Kommentarer om budgeten 
Ange här eventuella kommentarer och förtydliganden om budgeten.  

 
 
 
 
 
16.2  Andra finansiärer 
Om ni för projektet har andra finansiärer för delar av projektet ska ni ange namn och beviljat belopp alternativt sökt belopp. 
 
Nej 
 
 
10 

 
17 Kunskapsläge 
Beskriv vad ni känner till som gjorts tidigare inom området och redovisa vad din organisation gjort tidigare inom samma område. 
Slutrapporter från eventuellt tidigare genomförda projekt inom området, utförda av sökanden, kan bifogas ansökan. 
 
Bältesanvändningen bland bilister i Sverige är generel t sett hög. 97,9 procent av de svenska bilisterna 
använder bälte, visar mätningar. Trots att mätningar visar att i stort sett alla bilister i Sverige använder 
bälte, är det en tredjedel av de som omkommer i trafikolyckor som saknar bälte. Det visar  
Trafikverkets djupstudier. Vi har fått indikationer om att andelen omkomna i vägtrafiken som saknade 
bälte vid kollisionen har ökat, enligt den senaste statistiken.   
   
Den som åker buss i linjetrafik ska enligt lagen använda bälte. Folksam har under 2023 gjort en ny 
studie där man har gjort en mätning av hur många av passagerarna som använder bälte i buss. I 
genomsnitt använder 17,6 procent av svenskarna i mätningen bälte när de åker buss.   
  
Bältesanvändning i buss kan bidra til  att reducera antalet dödade och svårt skadade resenärer i 
samband med bussolyckor. Det skriver forskarna i rapporten Bältesanvändning i buss Nationella och 
regionala perspektiv (2019) som gjorts av Cajoma Consulting.   
  
Bältet skyddar busspassagerarna på flera sätt. Vid en kol ision el er vältning kan inte den bältade 
passageraren kastas omkring i bussen och skada sig själv eller andra passagerare. Bältade 
passagerare riskerar inte att hamna utanför bussen och, i värsta fall, under en vältande buss.   
  
Idag finns det inget krav på att använda bälte i A-traktor. Vad gäl er mopedbilar så måste man 
använda hjälm, om man inte använder bälte. Enkäter med unga förare har visat att cirka 80 procent i 
mopedbilar al tid har bälte på sig, jämfört med endast cirka 40 procent i A-traktorer.   
  
Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har gjort krocktester med A-traktorer och mopedbilar 
med skrämmande resultat. VTI:s tester visade att utan bilbälte kan det vara kört även i 
långsamtgående fordon. Oavsett bilmodell och hastighet – att inte ha bälte på sig kan vara förenat 
med fara för livet, menar forskarna på VTI.  
  
MHF har under många arbetat med att påverka attityderna hos trafikanter för att använda bälte och 
reflektera över risker i trafiken. När det gäl er att informera och påverka trafikanter om vikten av att 
använda bälte och hur det påverkar konsekvenserna av en krock, har vältebilar och krockslädar varit 
viktiga pedagogiska demonstrationsverktyg. Vår erfarenhet är att många besökare som testar att åka i 
en vältebil eller en krocksläde upplever att det ger en tankeställare om hur viktigt det är att använda 
bälte. MHF:s funktionärer har under lång tid använt vältebilar och krockslädar.  
  
MHF:s funktionärer har tidigare erfarenhet av att arbeta för bättre bältesanvändning i bussar och har 
gjort flera insatser på området.    
 
 
 
18 Användning och spridning av resultatet 
Beskriv hur projektresultaten och erfarenheterna från projektet kommer att dokumenteras, tas till vara inom organisationen och 
spridas vidare till andra aktörer. 
 
*Projektet kommer att utvärderas genom att när MHF:s funktionärer runtom i landet har genomfört sina 
aktiviteter på resecentrum och busstationer samt motorträffar för ungdomar, kommer funktionärerna 
att fylla i en utvärderingsenkät för varje aktivitet. Utvärderingsenkäterna kommer sedan att 
sammanställas.   
  
*Informationskampanjen i MHF:s digitala kanaler kommer att utvärderas och mätas genom statistik för 
antalet besökare på kampanjsidorna, spridning och räckvidd på sociala medier (interaktioner, 
visningar, följare).   
  
11 

*Utvärderingarna från aktiviteterna och resultatet av den digitala kampanjen kommer att 
sammanställas i en rapport.   
  
*Utvärderingsrapporten kommer att spridas och diskuteras internt inom MHF.   
  
*Utvärderingsrapporten kommer att ligga til  grund för hur vi kan jobba vidare med området att få fler 
att använda bälte och uppmärksamma farorna vid en kollision om man inte använder bälte och hitta 
fler sätt att kommunicera budskapet på.  
  
*Erfarenheter och resultat från projektet kommer att spridas i MHF:s digitala kanaler genom 
egenproducerat innehåll i sociala medier, genom TV-inslag och pressmeddelanden samt insändare. 
Projektets resultat kommer också att rapporteras om i artiklar i MHF:s regionala tidskrifter samt även i 
Trafikdax som sänds på lokal TV. Trafikdax når ut til  4,2 miljoner hushål  i Sverige.   
  
*Resultatet av projektet kommer att ligga til  grund för hur vi kan jobba vidare med området att få fler 
att använda bälte och uppmärksamma farorna vid en kollision om man inte använder bälte och hitta 
fler sätt att kommunicera budskapet på. Vi kommer att använda och sprida resultatet i nya projekt.  
 
 
 
 
19 Vidmakthållande av projektet 
Beskriv om planer finns för projektets vidmakthållande, till exempel att effekterna av projektet blir bestående och kan övergå i 
reguljär verksamhet. 
 
Projektet Riktade insatser för ökad bältesanvändning och bättre säkerhetstänk hos prioriterade 
grupper kommer att bli ett viktigt projekt i MHF:s arbete för att påverka trafikanter att använda bälte 
och reflektera över och blir mer riskmedvetna om vad konsekvenserna kan bli vid en kollision om man 
saknar bälte. Projektet kommer att ge MHF bredare sätt att kommunicera om varför det är viktigt att 
använda bälte med främst inriktning på två målgrupper – bussresenärer och ungdomar i A-traktor och 
mopedbil.   
Erfarenheter, information och resultat från projektet kan användas i MHF:s övriga påverkansarbete 
och utåtriktade insatser och framtida projekt.   
 
 
 
 
20 Övrigt 
 
 
 
 
 
21 Bilagor 
 
Med denna ansökan ska bifogas: 
 
Aktuel t registerutdrag från Skatteverket (högst en månad gammalt) 
Bilaga nr: 1 
Organisationens aktuel a stadgar 
Bilaga nr: 2 
Justerat protokoll från det senaste årsmötet 
Bilaga nr: 3 
Justerat protokoll som visar vem eller vilka som valts til  organisationens 
Bilaga nr: 4 
firmatecknare 
12 


Senaste årsberättelse/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte 
Bilaga nr: 5 
Senaste årsredovisning/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte 
Bilaga nr: 5 
Revisionsberättelse 2022 
Bilaga nr: 6 
 
Bilaga nr: …... 
 
 
 
Denna ansökan undertecknas av personer som har rätt att företräda sökande organisation 
(behörig firmatecknare).  
 
Genom att underteckna intygar vi att lämnade uppgifter är riktiga samt försäkrar att 
projektbidraget kommer att användas enligt de uppgifter som vi lämnat. 
 
 

Namnteckning firmatecknare 
Namnteckning firmatecknare 
           
 
Namnförtydligande 
Namnförtydligande 
Annette Fagerholm Ahlholm 
           
Ort och datum 
Ort och datum 
Årsta 2024-12-04 
           
 
Telefon 
Telefon 
070-350 54 22 
           
 
 
Upplysningar 
 
Ansökan med bilagor skickas i första hand till: 
 
E-post: 
xxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxx.xx samt stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx 
 
Alternativt til   
 
Postadress:  Trafikverket 
 
Ärendemottagningen 
 
Projektbidrag 
 
Box 810 
 
781 28 Borlänge 
 
Ansökningar som inte har bifogat kravställda bilagor, kommer INTE att tas vidare för bedömning.  
 
Eventuel a frågor stäl s til  e-post: stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx 
 
13