This is an HTML version of an attachment to the Freedom of Information request 'Bidragsansökningar från MHF och NTF efter bidragsfusk'.


Projektbidrag til  ideel a föreningar   
 
 
Ansökan ska skrivas på svenska 
 
Datum 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2023-04-14 
 
Ansökan om projektbidrag 
1  Grunduppgifter 
Projektansvarig organisation (ekonomiskt och juridiskt ansvarig) 

Organisation 
Organisationsnummer 
Motorförarnas helnykterhetsförbund 
802002-3399 
Firmatecknare 
Firmatecknarens e-postadress 
Annette Fagerholm Ahlholm   
xxxxxxx.xxxxxxxxx.xxxxxxx@xxx.xx   
Utdelningsadress 
Postnr 
Postort 
Byängsgränd 8  
120 40 
Årsta 
Webbplats 
År när organisationen bildades 
www.mhf.se 
1926 
Plusgirokonto 
Bankgirokonto 
 
330-2627  
 
Projektansvarig 
Förnamn- och efternamn 
E-postadress 
Tomas Jonsson  
xxxxx.xxxxxxx@xxx.xx 
Utdelningsadress 
Postnr 
Postort 
Byängsgränd 8 
120 40 
Årsta 
Telefon 
Mobiltelefon 
08-555 765 74 
 
2  Projektuppgifter 
Projektnamn 
Rattfyl eritips 
 
Planerat startdatum för projektet (åååå-mm-dd) 
Planerat slutdatum för projektet (åååå-mm-dd) 
3 juli 2023 
15 juni 2024 
Ansökt belopp (kr) 
Är projektet fortsättning på  Projektet planeras genomföras 
1 045 200 
tidigare beviljat projekt? 
X Nationellt       X Regionalt          X Lokalt 
 Ja           X Nej 
Projektet syftar till att bidra till det/de transportpolitiska målet/målen för:  
(rangordna 1-4 vid flera) 
 1 Säkerhet         
 Miljö           
 Tillgänglighet          2 Hälsa 
 
Projektledare (om annan än projektansvarig) 

Förnamn- och efternamn 
E-postadress 
Anna Wel eman 
xxxx.xxxxxxxx@xxx.xx 
Utdelningsadress 
Postnr 
Postort 
Nygårdsgatan 3 
543 51 
Tibro 
Telefon 
Mobiltelefon 
0504-49 55 00  
070-642 65 22 
 
Revisor* 
Förnamn- och efternamn 
Titel* 
Martin Nääs  
Auktoriserad revisor 
Företag/enhet 
Telefon 
Öhrlings Pricewaterhousecoopers    
 
E-postadress 
Mobiltelefon 
xxxxxx.xxxx@xxx.xxx  
072-995 24 62   
* Revisorsintyg ska lämnas vid slutredovisning. Vid bidrag under fem (5) prisbasbelopp (262.500 kronor år 
2023) räcker det med föreningens valda revisor. Vid bidrag större än fem (5) prisbasbelopp (262.500 kronor år 
2023) ska revisorn vara godkänd eller auktoriserad av Revisorsnämnden.  
 

3  Grundläggande krav 
 
Vår organisation: 
Föreningen arbetar enligt föreningens stadgar i syfte att möta 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
utmaningar inom transportområdet och som bidrar til  att de 
transportpolitiska målen uppnås. 
Är registrerad hos Skatteverket med bolagsform ideel  förening. 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
Respekterar demokratins idéer i vår verksamhet, inklusive 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
jämställdhet och förbud mot diskriminering. 
Har haft verksamhet i Sverige i minst två år före den här ansökan 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
om bidrag. 
Har inga skulder för svenska skatter el er avgifter hos 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
Kronofogdemyndigheten, är inte i likvidation, rekonstruktion eller 
försatt i konkurs. 
Har kapacitet att genomföra projektet. 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
 
3.1  Demokrati 
Finns det uppgifter om er organisation eller medlemsorganisationer, ur demokratihänseende, 
som ni tror har betydelse för vår bedömning av ert ärende? 
Det kan exempelvis handla om att er organisation el er någon av era medlemsorganisationer 
ifrågasatts i debatt eller nyhetsartiklar i etablerad dags- eller kvällspress utifrån demokratisk synvinkel 
under de 3 senaste åren. Det kan också handla om uppgifter från medlemmar i organisationen om 
brister utifrån demokratins idéer, däribland jämställdhet och förbud mot diskriminering.  
Om Ja, beskriv vad det handlade om och hur ni ställer er til  dessa uppgifter. 
 
Nej  
 
3.2  Kapacitet 
Har er organisation kapacitet att genomföra projektet? 
Om ni inte har beviljats ett projektbidrag av Trafikverket de senaste tre åren, vänligen beskriv er 
ekonomiska, administrativa och operativa kapacitet. 
 
MHF har kapacitet att genomföra projektet, och vi har beviljats projektbidrag från Trafikverket varje år 
under de senaste tre åren.  
 
4  Sammanfattning av projektet 
Ge en kort (cirka 10-15 rader) beskrivning av projektet, vad syftet är och vilken nytta/effekt som förväntas. 
 
Antalet tips om rattfyl eri har de senaste åren kraftigt minskats. Är 2000 rapporterades hela 5 917 st 
personer för rattfylleri eller grovt rattfylleri efter tips från allmänheten. Förra året 2022 var denna siffra 
nere på 573 st personer. I och med att polisen under samma tid kraftigt prioriterat ner antalet riktade 
och slumpvisa utandningsprov, är det extra allvarligt att också allmänhetens vilja att tipsa om rattfylleri 
kraftigt har försämrats. Detta vil  vi på MHF ändra på med hjälp av en återlansering av det 
framgångsrika projektet rattfyl eritips.  
 
Med projektet rattfyl eritips vil  vi: 

Öka förståelsen för al varet med att framföra ett fordon påverkad av alkohol eller droger.  

Öka al mänhetens motivation att visa civilkurage och stärka den enskilda individens 
handlingskraft att agera och anmäla vid misstankar om rattfylleri eller drograttfylleri. 

Det handlar om att rädda liv och minska risken för skador i trafiken. Ingen ska dödas eller 
skadas av rattfylleri.  
 


 
5  Syfte med projektet 
Beskriv syftet med projektet. Vilket problem alternativt behov har ni identifierat? 
 
Syftet med projektet är att stärka al mänhetens motivation att tipsa om påverkade personer i trafiken.  
Siffrorna är skrämmande – endast 573 st personer greps efter tips från allmänheten förra året. År 2000 
var denna siffra 5 917 st. Al tså en minskning med över 90%. Vi vil  med detta projekt lyfta frågan om 
vikten av att visa civilkurage och tipsa om rattfylleri. Eftersom statistiken visar sitt tydliga resultat vil  vi 
omgående starta en nationell påverkansinsats där vi vil  uppmärksamma allmänheten på vikten av att 
agera och tipsa polisen om rattfylleri och drograttfylleri. 
 
Idag finns behov av att övertyga och stärka al mänhetens motivation til  tips inom två olika kategorier: 

Lämna tips om akuta rattfylleribrott. 

Lämna tips om misstänkta regelbundna rattfyl eribrott. 
 
Syftet är också att se över tipsverksamheten och ge förslag på framtida lösningar och samarbeten för 
att ytterligare effektivisera och få upp frekvensen av skarpa tips.  
 
I och med att polisen under samma tid kraftigt prioriterat ner antalet riktade och slumpvisa 
utandningsprov är det extra allvarligt att också allmänhetens vilja att tipsa om rattfylleri så kraftigt har 
försämrats. Detta vil  vi på MHF ändra på genom en återlansering av det framgångsrika projektet 
rattfyl eritips.  
 
 
 
 
6  Projekts resultatmål 
Beskriv projektets mål, vilket resultat ni vill uppnå med projektet. Målet bör vara mätbart. 
 
Vi vil  initialt under verksamhetsåret öka tipsfrekvensen från al mänheten med 100% från 573 st tips 
som ledde til  gripande under 2022 til  1 146 st tips 2024. Vår målsättning är att detta projekt skal  bli 
flerårigt och att vi längre fram kommer uppnå samma antal som rapporterades för rattfyl eri efter tips 
från al mänheten under år 2000 dvs minst 5 917 st gripanden. 
 
Målen är enkla att mäta och följa upp då samtliga poliser i samband med att man lagför en rattfyllerist i 
Med Evidenzer och dataprogrammet PBA också uppger anledningen til  gripandet. Statistik lagras och 
kan vid behov brytas ner til  instrumentnivå eller per månad osv. MHF har til gång til  den här 
statistiken genom vårt samarbete med Nationellt Forensiskt Centrum (NFC).  
 
 
 
7  Projektets effektmål 
Vilka effekter avser ni att ert projekt kommer att leda till och hur bidrar det till de transportpolitiska målen? Effekten ska ha en 
riktning till exempel öka, minska, stärka eller motverka. 
 
Projektet har minst fyra effektmål: 

Minska antalet påverkade i trafiken genom att de grips efter tips och erbjuds hjälp och 
behandling. 

Öka den enskilda individens motivation att visa civilkurage och agera vid misstanke om 
rattfyl eri främst genom att tipsa om pågående akuta rattfyl eribrott til  112.   

Öka den enskilda individens motivation att visa civilkurage och agera vid misstanke om 
regelbundna rattfyl eribrott via ex 114 14, annat larmnummer eller framtida digital lösning som 
app eller liknande.  



Genom att synliggöra möjligheten att tipsa om rattfyl eri ökar också upptäcktsrisken för den 
enskilde rattfylleristen, då fler kommer att avstå från att köra påverkade eftersom 
upptäcktsrisken ökat.  
 
Projektet kommer att bidra til  att minska antalet dödade och skadade i trafiken til  följd av alkohol och 
droger. Den totala samhäl skostnaden för dödsfal  i rattfyl eriolyckor 2017 beräknades til  3,78 miljarder 
kronor.  
 
Projektet bidrar til  regeringens mål och FN:s globala mål om en halvering av antalet omkomna i 
vägtrafiken fram til  2030.  
 
8  Målgrupp 
Beskriv projektets målgrupp. Förklara också varför ni vill nå just den målgruppen. Ange även hur många inom målgruppen ni 
tror er kunna nå. 
Vi vil  nå vänner, arbetskol egor, grannar m.fl. til  de över 1 miljon personer i Sverige som idag har ett 
riskbruk av alkohol.  Detta motsvarar ca 20 % av den vuxna befolkningen. Ca 250 000 st personer 
som finns i arbetslivet är beroende. Ca 450 000 st av dem med en riskabel alkoholkonsumtion 
uppskattas ha ett skadligt bruk av alkohol (Källa: Regeringens missbruksutredning, SOU 2011:35). 
Utöver denna grupp så vil  vi också nå anhöriga, föräldrar och vänner til  unga oerfarna förare som 
idag är överrepresenterade vid alkoholrelaterade olyckor. Målgruppen omfattar givetvis också 
drogpåverkade förare och deras närstående.  
Det är dessa målgrupper som stäl s inför faktum att människor i deras närhet utsätter andra för fara 
och risk, som kan leda til  att konsekvenser som död och skada uppstår vid framförande av fordon 
under påverkat til stånd.  
 
 
 
9  Projektbeskrivning 
Beskriv projektet och dess genomförande för att nå projektets mål. 
Tips om påverkade personer i trafiken har rasat med mer än 90% de senaste åren. En förutsättning för 
att uppnå nollvisionen och de transportpolitiska målen är att stävja den negativ utveckling vi ser när 
det gäller förekomsten av alkohol- och drogpåverkade förare i trafiken.  
Genom att stärka individens möjlighet att visa civilkurage vil  vi påvisa vikten av att agera och våga 
anmäla när man ser akuta fall av rattfylleri. Vi vil  även informera om vikten av att punktmarkera och 
beivra regelbundna rattfylleribrott som är mycket vanligt hos en del av befolkningen där riskbruket tagit 
över. Genom att lämna underrättelseuppgifter om kända färdvägar och tidpunkter kan polisen när de 
ha möjlighet och en ledig stund över ha lite extra uppsikt och genomföra riktade kontroller med gott 
resultat.  
 
Det är idag inte helt klart vad anledningen är til  den kraftiga minskningen av tipsandet.  Redan nu kan 
vi se att det finns två olika scenarier 
 
1.  Är att al mänhetens syn på al varet med att köra berusad kan ha minskat i takt med att polisen 
också prioriterat ner vanliga rattfyllerikontroller. Under samma period som tipsen gått ner med 
90% har polisen minskat sina utandningsprov från 2,8 miljoner ner till ca 700 000 prov per år. 
Om detta är fal et så kommer insatserna i detta projekt att göra stor nytta och vi borde snabbt 
kunna få upp förekomsten av tips allt efter hur vi når ut til  allmänheten.   
 
2.  Är att de som tipsat om rattfyl eri har upplevt det svårt att komma i kontakt med 
polismyndigheten i de fall man inte direkt ringer 112. Om man tvingats vänta onaturligt länge i 
telefonkö minskar motivationen att lämna tips. Polisens kontaktcentrum hanterar idag al a 
typer av anmälningar och tips. I samband med att det i vissa områden har varit en ökad 
frekvens av grova brott i form av skjutningar mm så har också samtalen in til  kontaktcentrum 
ökat drastiskt. Den som då vil  lämna tips om rattfylleri har helt enkelt drunknat bland övriga 
samtal. Lyckas man lämna tips så har det också förekommit att dessa tips har svårt att nå ut 
inom polisorganisationen.  


En annan anledning skulle kunna vara att det blivit vanligare att folk vinglar runt i trafiken p g a 
rattsurfande. Vilket inte hos allmänheten anses så allvarligt att det skulle innebära att man 
larmar polisen. Många kan då bli ännu osäkrare och avstå att tipsa vid akuta ärenden då man 
”inte vill störa i onödan”.   
 
Vi vet av erfarenhet sedan tidigare att al mänheten föredrar att även lämna akuta tips til  en enhet som 
inte förknippas med akuta insatser såsom 112. Många är osäkra hur man skall agera och man har 
också svårt att bedöma hur allvarligt berusad eller påverkad en förare är. Man önskar gärna ha en 
diskussion med någon operatör som kan hjälpa til  och göra en bedömning innan man larmar ut 
polisen akut. 
 
Vi vil  uppdatera MHF:s tidigare material från verksamheten med rattfyl eritips, och även ta fram en 
digital kommunikationsplattform. Vi vill också undersöka möjligheten til  en framtida mobil app-lösning 
som skulle kunna vara en ett enkelt och nytt sätt att lämna tips på. 
 
 
Projektet kommer att genomföras i två parallella spår.  

 

Ett spår är den mer strategisk processen där vi ihop med samarbetspartner som Trafikverket 
och polisen m.fl. går igenom förutsättningar och tittar på hot och möjligheter. Samt hur 
verksamheten med tips enklast skulle kunna byggas upp och vem som i en framtid kan vara 
huvudman mm. Detta arbete genomförs i referens- och styrgrupp. 
 

Det andra spåren omfattar mer konkreta och riktade insatser som skal  leda til  ökad tipsning 
och engagemang runt om i hela landet. Detta arbete organiseras av projektledaren.  
 
 
 
9.1  Projektets aktiviteter 
Beskriv vilka konkreta aktiviteter ni ska genomföra. 
 
Aktiviteter av strategisk karaktär som genomförs under ledning projektansvarig och 
styrgrupp/referensgrupp. 
 
1.  Analys och reflektion kring behov av övergripande åtgärder och förslag til  framtida strukturer 
och åtgärdsplaner. 
2.  Jobba för att få til  en referensgrupp / styrgrupp inom projektet bestående av representanter 
från berörda myndigheter och andra intressenter. Här vil  vi gärna se representation från både 
Trafikverket och polismyndigheten.  
3.  Inventera och se behov kring vilka åtgärder som behöver skapas och vilka steg och mått som 
behöver tas inför utveckling av tipsverksamheten.  
4.  Ev behov att nytt fristående nationel t tipsnummer  
5.  Ev behov av fristående organisation kring hantering av tips och transferering av inkomna tips 
til  rätt del i inom aktuel  myndighet.  
6.  Ge förslag på hur en framtida tipsorganisation skal  utformas kan den ligga under befintlig el er 
annan myndighet. Kan vi hitta former där vi hjälps åt för att få en så bra effekt som möjligt.  
 
Aktiviteter som är av mer konkret karaktär genomförs under ledning av projektledaren  
 
1.  Genomföra en förstudie och ta fram underlag til  en kommunikationsplattform för Rattfyl eritips. 
2.  Ta fram material som kan användas för spridning via våra lokala funktionärer och 
samarbetspartners runt om i Sverige.  
3.  Ta fram digital kommunikation för att användas för spridning i sociala medier mm.  
4.  Producera en kort informationsfilm i samverkan med Trafikverket til  SVT anslagstavla.  
5.  Undersöka möjligheten och förutsättningarna för att ta fram en rattfylleritipsapp för 
smartphone. 
6.  Spridning av rattfyl eritips via MHFs lokala avdelningar och regioner. 
7.  Spridning vi lokala samarbetspartner och andra organisationer.  
8.  Utvärdering och sammanstäl ning  


 
 
10 Tidplan 
Beskriv tidplanen för projektets aktiviteter. 
 
 
juni -aug 23    
Skapa en referensgrupp för övergripande strategiska frågor  
 
 
Framtagning av kommunikations plattform för rattfyl eritips  
 
 
Ta fram digital kommunikation samt övrigt material  
Aug 23 
 
Utbildning av lokala och regionala MHF funktionärer  
Aug 23 – juni -24  
Lokalt genomförande  
April 24 
 
Ansökan om fortsättning til  Trafikverket  
Juni 24 
 
Ge förlag til  hur en framtida tipsorganisation skall se ut och utformas. 
Augusti 24 
 
Slutredovisning til  Trafikverket.  
 
 
 
 
 
11 Organisering och bemanning 
Beskriv hur ni ska organisera projektet. Beskriv kortfattat roller och ansvar samt hur ni ska lösa bemanningen i projektet 
Projektet leds av den interna projektgruppen som består av Tomas Jonsson (projektansvarig), Anna 
Wel eman (projektledare), Lars-Olov Sjöström (senior advisor).  
 
Kommunikationsgruppen består av Love Taylor som arbetar med grafisk design och digital 
kommunikation samt Tommy Abrahamsson som arbetar med rörlig media. 
 
Styrgruppen och referensgruppen leds av projektansvarig Tomas Jonsson. 
 
Det operativa arbetet leds av projektledare Anna Wel eman til  sin hjälp har hon 7 regionala 
samordnare och 150 – 200 lokala funktionärer.  
  
 
12 Geografisk omfattning 
Ange var i landet projektet ska genomföras, nationellt, län, kommuner osv. 
Projektet kommer att genomföras i hela landet. De centrala delarna omfattar framtagning av 
kommunikationsmaterial både digitalt och print. Samt spridning via sociala kanaler och central 
projektledning.  
 
MHF:s 7 regioner kommer ansvara för den lokala spridningen och den muntliga kommunikationen 
med al mänhet och lokala samarbetspartners.  
 
 
13 Uppföljning och utvärdering 
Beskriv hur projektet och dess mål kommer att följas upp och utvärderas och vilken metod som kommer att användas. Redogör 
vilka mått/indikatorer som kommer att användas. Om nuläge finns kring måtten/indikatorerna, ange även det. 
 
1.  De moment som skal  genomföras enligt ansökan kommer att utvärderas och dokumenteras 
samt följas upp så att alla moment genomförs enligt projektplanen. 
 
2.  Antalet tips kommer att mätas då polismyndigheten loggar upptäcktssätt i programvaran PBA. 
Denna programvara styr avrapporteringen av de rattfyllerister som lämnar utandningsprov. 
Alla poliser som genomför bevisprovstagning måste ange upptäcktssätt så vi får til förlitlig 
information om antalet rattfyl erister som gripits efter tips. 
 


3.  Vi kommer även analysera och ge rekommendationer til  vilka åtgärder som behövs inför 
kommande år för att öka tipsningen av påverkade förare.  
 
 
 
14 Samarbetsparter i projektet 
 
Samarbetar er organisation med andra aktörer i projektet?      X Ja         ☐ Nej 
 
Om JA, ange med vilka och på vilket sätt arbetet är utformat 
Vi har för avsikt att jobba med Trafikverket och polisen i detta projekt. Vi kommer också att titta på 
möjligheten att involvera andra aktörer så som ex försäkringsbranschen m.fl.  
På sikt behöver informationen kring möjlighet att tips om rattfylleri och drograttfyl eri involvera flera 
frivil igorganisationer och andra samarbetsparter för att få en folklig förankring och ett stort 
engagemang.  
 
 
 
 
15 Riskanalys och riskhantering 
Risker och motstånd mot projekt kan finnas t ex på samhälls-, organisations- och individnivå. Beskriv vilka typer av 
interna/externa riskfaktorer som kan äventyra måluppfyllelsen. Beskriv hur ni tänker hantera de identifierade riskerna. 
 
Vi ser inga direkt hot mot projektet även om en betydande del av Sveriges befolkning är inne i ett 
riskbruk. Vi kan där emot se ett potentiellt hot från ex polismyndigheten som skulle kunna känna sig 
hotade, då en av slutsatserna skulle kunna landa i att polismyndighetens hantering av den egna 
tipsfunktionen är en av anledningarna til  att tipsningen rasat från 5917 st per år til  573 st.  
Vi hoppas att Polismyndigheten ser detta som en stor möjlighet att externa parter erbjuder hjälp och 
lösningar.  
 
15.1  Riskanalys/riskfaktorer 
 
En risk är att ledande projektmedarbetare blir sjuka eller slutar. Vi har i detta projekt involverat en stor 
del förtroendevalda funktionärer som är insatta och skulle kunna få en ny roll att fullfölja projektet.  
 
En annan risk är att ansvarig myndighet inte tycker att detta är ett prioriterat område. Var på det kan 
vara svårt att skapa ett engagemang från deltagarna i styrgruppen.  
 
 
15.2  Plan för att hantera eventuella risker  
Flera av de medarbetare som ingår i detta projekt har stor erfarenhet från vår ackrediterade 
testverksamhet och jobba ständigt med riskbedömning och nulägesanalys. I samband med våra 
löpande projektmöten utvärderas ständigt läget med löpande riskanalyser. Om vi skul e se att en risk 
eller hot är på väg att uppstå som kommer den att behandlas löpande i projektarbetet. Styrgruppen 
kommer också löpande att informeras om ev risker och hot.  
 
 
 
 
 
 


16 Budget 
Ange projektets budget. I kolumnen Sökt belopp från Trafikverket anger ni vad ni söker från Trafikverket för de olika delarna av 
projektet. I kolumnen Projektets förväntade totala kostnader anger ni totalsumman för projektets olika delar, både den del som 
ni söker finansiering för hos Trafikverket och de delar som ni beräknar att ni kan finansiera på något annat sätt. Budgeten ska 
överensstämma med de planerade aktiviteterna och minst delas upp i budgetposter enligt tabellen. Bifoga även separat 
detaljerad budget om ni bedömer att det behövs.  
 
Se de Generella villkoren om vad respektive kostnadspost får innehålla. 
 
Kostnadsposter 
Sökt belopp från Trafikverket 
Projektets 
Ange vad som ingår i 
Personer/funktioner  
Timpris 
Antal 
Summa  
förväntade 
kostnadsposten  
Personal-
OH-
timmar 
totala 
kostnad 
kostnad 
kostnader 
Projektansvarig 
550 
110 
60 
39 600 
39 600 
 
Projektledare 
550 
110 
480 
316 800 
316 800 
 
7 regionala samordnare 
350 
70 
560 
235 200 
235 200 
 
Kommunikatör 1 
550 
110 
160 
105 600 
105 600 
 
Kommunikatör 2 
550 
110 
160 
105 600 
105 600 
 
Senior advisor 
550  
110 
40 
26 400 
26 400 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Övriga 
Belopp 
 
 
kostnadsposter 
Lokala funktionärer  
126 000 
 
Aktivitetskostnad, resekostnad 
och förtäring 
Tryckkostnad 
50 000 
 
Tryckkostnader material, frakt 
till lokalavdelningar mm 
Externa lokaler och möten 
5 000 
 
 
Resor 
15 000 
 
 
 
 
 
 
Revisionskostnader 
20 000 
 
 
Utredning rörande ev 
 
231 000 kr 
Utreda förutsättningar för 
nationellt tipsnummer 
införandet av nationellt 
(Skyltfondsansökan) 
tipsnummer för rattfylleri och 
drograttfylleri. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Summa 
1 045 200 
 
 
 
 
Antal planerade ideella timmar 
6 000 
 
16.1  Kommentarer om budgeten 
Ange här eventuella kommentarer och förtydliganden om budgeten.  

 
Vi har ansökt från skyltfonen att genomföra en utredning kring ev behov av ett nationellt tipsnummer. 
Då vi ännu inte fått svar har vi även lagt in detta belopp i denna budget. Skul e skyltfonden bevilja 
dessa medel så utgår denna kostnad från aktuel  budget.  
 
Inga kostnader har idag tagits upp för att ev bemanna eller organisera upp ett nationellt tipsnummer 
skulle Trafikverket redan nu se att ett sådant behov finns behöver budgeten revideras innan beslut.   
 
 
16.2  Andra finansiärer 
Om ni för projektet har andra finansiärer för delar av projektet ska ni ange namn och beviljat belopp alternativt sökt belopp. 
 
 
 
 
 


17 Kunskapsläge 
Beskriv vad ni känner till som gjorts tidigare inom området och redovisa vad din organisation gjort tidigare inom samma område. 
Slutrapporter från eventuellt tidigare genomförda projekt inom området, utförda av sökanden, kan bifogas ansökan. 
Anna Wel eman har stor erfarenhet av frågor som berör alkohol och trafik. Anna var nationel  
projektledare för Rattfylleritips under åren 1994–2000. Hon var också operativt ansvarig för det 
rattfyl eritips team som var verksamma i Skaraborg. Anna har också stor erfarenhet av rattfyl erifrågor, 
då hon deltid arbetar som arbetsledare och testledare i MHF:s Test Lab.  
 
Rattfyl eritips drevs riksomfattande av MHF och MHF-Ungdom i samverkan med Polisen och NTF runt 
om i Sverige under åren 1994–2000. Under de åren ökade tipsningen kraftigt och år 2000 uppgick 
tipsen til  hela 5917 tips som ledde til  gripanden.  
 
Sammantaget har medarbetarna i detta projekt över 60 års erfarenhet av arbete trafiksäkerhetsprojekt.  
 
När det gäl er hanteringen av gripna rattfyl erister samt larmhantering kring detta har flera av 
funktionärerna i detta projekt unik kompetens då de även varit operativt ansvarig för den 
ledningscentral som styrde de automatiska nykterhetskontrollerna vid Tysklandsterminalen i Göteborg 
och i Stockholms frihamn. Totalt har dessa operatörer medverkat vid 286 gripanden av rattfyllerister.  
 
 
 
 
 
 
18 Användning och spridning av resultatet 
Beskriv hur projektresultaten och erfarenheterna från projektet kommer att dokumenteras, tas till vara inom organisationen och 
spridas vidare till andra aktörer. 
 
Resultatet från projektet kommer att väl dokumenterats och ligga til  grund för framtida diskussioner 
om vilka åtgärder som kommer behövas, för att lösa hela kedjan från den enskildes ökade motivation 
att lämna tips, til  möjligheterna att någon tar emot tipset och slutligen att tipset kommer ut i 
verksamheten til  de som skall genomföra den slutliga provtagningen av den misstänkta rattfylleristen.  
 
Anledningen til  att vi vil  ha en aktiv referensgrupp /styrgrupp bestående av representanter från olika 
aktörer är att vi redan i denna tidiga process öppet och transparant kommer kunna kartlägga hot och 
möjligheter genom ömsesidig dialog. Detta kommer också korta beslutsvägarna och öppna upp 
möjligheter til  övergripande snabba beslut och överenskommelser inför framtida utmaningar inom 
detta område.  
 
 
 
19 Vidmakthållande av projektet 
Beskriv om planer finns för projektets vidmakthållande, till exempel att effekterna av projektet blir bestående och kan övergå i 
reguljär verksamhet. 
 
Tipsen om rattfyl eri och drograttfyl eri är körda i botten. Det lär ta flera år innan vi lyckas vända en så 
allvarligt nedåtgående trend. Vår bedömning är att lyckas vi med detta projekt så är vår önskan att 
verksamheten kommer att fortgå under en mycket lång tid. Det kommer även finnas möjlighet att titta 
på långsiktiga lösningar med extern finansiering från ex försäkringsbranschen och ev andra aktörer.  
 
Vi kommer att lära oss under projekttiden vilka fler åtgärder som kommer att behövas för att slutligen 
uppnå ett til fredställande resultat.  
 
 
 


20 Övrigt 
 
OBS att vi även sökt pengar från skyltfonden för att utreda möjligheten til  att införa ett nationel t 
tipsnummer. Om pengar beviljas från Skyltfonden så kommer budgeten i detta projekt att  minska med 
motsvarande belopp.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
10 


21 Bilagor 
 
Med denna ansökan ska bifogas: 
 
Aktuel t registerutdrag från Skatteverket (högst en månad gammalt) 
Bilaga nr: 1 
Organisationens aktuel a stadgar 
Bilaga nr: 2 
Justerat protokoll från det senaste årsmötet 
Bilaga nr: 3 
Justerat protokoll som visar vem eller vilka som valts til  organisationens 
Bilaga nr: 4 
firmatecknare 
Senaste årsberättelse/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte 
Bilaga nr: 5 
Senaste årsredovisning/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte 
Bilaga nr: 5 
 
 
 
Denna ansökan undertecknas av personer som har rätt att företräda sökande organisation 
(behörig firmatecknare).  
 
Genom att underteckna intygar vi att lämnade uppgifter är riktiga samt försäkrar att 
projektbidraget kommer att användas enligt de uppgifter som vi lämnat. 
 
 

Namnteckning firmatecknare 
Namnteckning firmatecknare 
           
 
Namnförtydligande 
Namnförtydligande 
Annette Fagerholm Ahlholm 
           
 
Ort och datum 
Ort och datum 
Stockholm 2023-04-14 
           
 
Telefon 
Telefon 
0703505422 
           
 
 
Upplysningar 
 
Ansökan med bilagor skickas i första hand till: 
 
E-post: 
xxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxx.xx samt stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx 
 
Alternativt til   
 
Postadress:  Trafikverket 
 
Ärendemottagningen 
 
Projektbidrag 
 
Box 810 
 
781 28 Borlänge 
 
Ansökningar som inte har bifogat kravställda bilagor, kommer INTE att tas vidare för bedömning.  
 
Eventuel a frågor stäl s til  e-post: stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx 
 
11