Projektbidrag til ideel a föreningar
Ansökan ska skrivas på svenska
Datum
2023-04-14
Ansökan om projektbidrag
1 Grunduppgifter
Projektansvarig organisation (ekonomiskt och juridiskt ansvarig)
Organisation
Organisationsnummer
Motorförarnas Helnykterhetsförbund
802002-3399
Firmatecknare
Firmatecknarens e-postadress
Annette Fagerholm Ahlholm
xxxxxxx.xxxxxxxxx.xxxxxxx@xxx.xx
Utdelningsadress
Postnr
Postort
Byängsgränd 8
120 40
Årsta
Webbplats
År när organisationen bildades
www.mhf.se
1926
Plusgirokonto
Bankgirokonto
330-2627
Projektansvarig
Förnamn- och efternamn
E-postadress
Tomas Jonsson
xxxxx.xxxxxxx@xxx.xx
Utdelningsadress
Postnr
Postort
Byängsgränd 8
120 40
Årsta
Telefon
Mobiltelefon
08-555 765 74
070-564 37 36
2 Projektuppgifter
Projektnamn
Lokalt aktionspaket för ökad nykter och drogfri trafik.
En del av den brottsförebyggande verksamheten i kommunerna
Planerat startdatum för projektet (åååå-mm-dd)
Planerat slutdatum för projektet (åååå-mm-dd)
3 juli 2023
15 juni 2024
Ansökt belopp (kr)
Är projektet fortsättning på Projektet planeras genomföras
1 275 600
tidigare beviljat projekt?
X Nationellt X Regionalt X Lokalt
Ja X Nej
Projektet syftar till att bidra till det/de transportpolitiska målet/målen för:
(rangordna 1-4 vid flera)
1 Säkerhet
Miljö
Tillgänglighet 2 Hälsa
Projektledare (om annan än projektansvarig)
Förnamn- och efternamn
E-postadress
Pernil a Morrone
pernil x.xxxxxxx@xxx.xx
Utdelningsadress
Postnr
Postort
Byängsgränd 8
120 40
Årsta
Telefon
Mobiltelefon
0720704396
Revisor*
Förnamn- och efternamn
Titel*
Martin Nääs
Auktoriserad revisor
Företag/enhet
Telefon
Öhrlings Pricewaterhousecoopers
E-postadress
Mobiltelefon
xxxxxx.xxxx@xxx.xxx
072-9952462
* Revisorsintyg ska lämnas vid slutredovisning. Vid bidrag under fem (5) prisbasbelopp (262.500 kronor år
2023) räcker det med föreningens valda revisor. Vid bidrag större än fem (5) prisbasbelopp (262.500 kronor år
2023) ska revisorn vara godkänd eller auktoriserad av Revisorsnämnden.
3 Grundläggande krav
Vår organisation: Föreningen arbetar enligt föreningens stadgar i syfte att möta
X Stämmer
☐ Stämmer ej
utmaningar inom transportområdet och som bidrar til att de
transportpolitiska målen uppnås.
Är registrerad hos Skatteverket med bolagsform ideel förening.
X Stämmer
☐ Stämmer ej
Respekterar demokratins idéer i vår verksamhet, inklusive
X Stämmer
☐ Stämmer ej
jämställdhet och förbud mot diskriminering.
Har haft verksamhet i Sverige i minst två år före den här ansökan
X Stämmer
☐ Stämmer ej
om bidrag.
Har inga skulder för svenska skatter el er avgifter hos
X Stämmer
☐ Stämmer ej
Kronofogdemyndigheten, är inte i likvidation, rekonstruktion eller
försatt i konkurs.
Har kapacitet att genomföra projektet.
X Stämmer
☐ Stämmer ej
3.1 Demokrati
Finns det uppgifter om er organisation eller medlemsorganisationer, ur demokratihänseende,
som ni tror har betydelse för vår bedömning av ert ärende?
Det kan exempelvis handla om att er organisation el er någon av era medlemsorganisationer
ifrågasatts i debatt eller nyhetsartiklar i etablerad dags- eller kvällspress utifrån demokratisk synvinkel
under de 3 senaste åren. Det kan också handla om uppgifter från medlemmar i organisationen om
brister utifrån demokratins idéer, däribland jämställdhet och förbud mot diskriminering.
Om Ja, beskriv vad det handlade om och hur ni ställer er til dessa uppgifter.
Nej
3.2 Kapacitet
Har er organisation kapacitet att genomföra projektet?
Om ni inte har beviljats ett projektbidrag av Trafikverket de senaste tre åren, vänligen beskriv er
ekonomiska, administrativa och operativa kapacitet.
MHF har kapacitet att genomföra projektet, och vi har beviljats projektbidrag från Trafikverket varje år
under de senaste tre åren.
4 Sammanfattning av projektet
Ge en kort (cirka 10-15 rader) beskrivning av projektet, vad syftet är och vilken nytta/effekt som förväntas.
MHF vil öka det lokala engagemanget för en nykter och drogfri trafik. Idag finns mycket goda exempel
på effektiva metoder för att förhindra och förebygga brott kopplat til alkohol, droger och trafik.
Sveriges kommuner är en viktig part när det gäl er att jobba med trafiksäkerhet och
brottsförebyggande åtgärder. Kommunens engagemang är också en förebild för det lokala näringslivet
på orten.
Vi vil med hjälp av våra lokala funktionärer och medlemmar genomföra en nulägesanslys i al a
Sveriges kommuner för att se vilka som inte infört alkolås ful t ut, eller arbetar förebyggande för att
minska risken för återfal av rattful a förare genom arbetsmetoden SMADIT. Vi vil också passa på att
stimulera til att kommunen lyfter frågan om alkohol, droger och trafik på skolschemat genom att
använda Trafikverkets nya material anpassat för så väl högstadium som gymnasium.
2
Med detta projekt vil vi testa ett helt nytt kommunikationssätt. Vi kommer att utbilda våra lokala
funktionärer och med stöd och hjälp av våra regionala och centrala projektledare kommer de att
genomföra ett riktat aktionspaket bestående av fyra viktiga beståndsdelar. En lokal förstudie, ett
kommunikationspaket, ett aktionspaket samt uppföljning, support och stödfunktion.
Förstudie
Här går vi lokalt igenom samtliga Sveriges kommuners förebyggande arbete för en nykter och drogfri
trafik. Vi utgår från vad som tidigare har gjorts inom de åtgärdspaket som ännu inte är införda. Dessa
åtgärdspaket kommer vi att kommunicera på den lokala orten. Har exempelvis en kommun redan
infört arbetsmetoden SMADIT kommer vi inte att ta upp den utan fokusera på införande krav på
alkolås och skolmaterial.
Lokal kommunikation
Här tar vi fram lokala insändare, reals för sociala medier samt debattunderlag och lokala anslag
anpassade för kommunala Facebook-grupper. Dess innehåll har bärighet på våra tre olika
åtgärdspaket och publiceras för att skapa en allmän lokal opinion för de åtgärdspaket som vi vil se
införda i kommunen. MHF kommer att lokalt skicka ut ett pressmeddelande varje gång ett
medborgarförslag lämnats in.
Aktionspaket
Här går vi bokstavligen från ord til handling med hjälp av våra lokala medlemmar och funktionärer, där
vi skapar ett eller flera medborgarförslag, eller motsvarande, som riktas til kommunens högsta ledning
gällande våra tre olika åtgärdspaket för ökad nykter trafik och minskade trafikbrott.
Avsändare i medborgarförslaget är vår lokala MHF-avdelning i de fall där kommunen accepterar
medborgarförslag från föreningar. I flera fal så accepterar kommunen bara medborgarförslag från
folkbokförda kommuninvånare. I de fal så blir våra lokala funktionärer på orten den som skriver under
förslaget.
Uppföljning
I samband med uppföljning så noteras resultatet och kommunens synpunkter och svar på det
inlämnade medborgarförslaget dokumenteras inför slutrapporten. I samband med ev. beslut om
införande av alkolås erbjuds även kommunen extra professionellt stöd och hjälp via vårt andra projekt
- Konsumentstöd och konsultation alkolås och alkomätare i trafiken, (OBS finansiering och redovisning
av den del hamnar då i projektet med konsumentstöd och konsultation och belastar inte denna
projekts budget.
5 Syfte med projektet
Beskriv syftet med projektet. Vilket problem alternativt behov har ni identifierat?
Syftet med projektet är att få Sveriges kommuner att stäl a krav på alkolås och att besluta om alkolås i
egna och upphandlade transporter samt övertyga kommunerna om att införa SMADIT som
arbetsverktyg för att minska risken för återfall inom rattfylleri. Vi vil också att kommunen skall jobba
förebyggande med alkohol, droger och trafik i skolan. Det är också viktigt att stärka kommunernas
arbete med trafiksäkerhet som ett led i att uppfylla regeringens etappmål för vägtrafiken med en
halvering av antalet omkomna samt en minskning av allvarligt skadade med minst 25% til 2030. Detta
ligger också i linje med Agenda 2030 delmål 3.6 enligt FN-resolutionen.
Det förebyggande trafiksäkerhetsarbetet och brottsförebyggande arbetet ser olika ut i Sveriges 290
kommuner. Vi har identifierat flera vita fläckar där man ännu inte upptäckt fördelen med att jobba
förbyggande för att eliminera förekomsten av berusade och påverkade förare inom kommunen.
2022 til frågade vi 90 kommuner om de ställt krav på alkolås. Enbart 50% ställde då krav på alkolås
vid köp av nya fordon. 30% uppgav att de inte hade några alkolås alls. Enbart 113 av sveriges
kommuner använder metoden SMADIT.
I detta projekt vil vi lyfta upp flera goda initiativ som har bärighet på trafiksäkerhet men är också en
viktig del i det brottsförebyggande arbetet i en kommun.
3
6 Projekts resultatmål
Beskriv projektets mål, vilket resultat ni vill uppnå med projektet. Målet bör vara mätbart.
Vårt mål är att vi via våra lokala avdelningar ska uppvakta samtliga Sveriges kommuner som saknar
någon eller fler av de åtgärder som vi redovisat i den här ansökan. Detta bör kunna ske inom en
treårsperiod. Där efter kommer vi att dokumentera utfal et. Innan vi startar har vi också gått igenom
utgångsläget för att veta vem och vilka vi ska uppvakta med medborgarförslag el er likande åtgärder.
Resultatmål
-
Målet är att 100% av kommunerna ska ha fått förslag och påverkan via lokala mediekanaler
och medborgarförslag att införa alkolås senast 2026.
-
Målet är att 100% av Sveriges kommuner ska ha fått förslag och påverkan via lokala
mediekanaler och medborgarförslag att införa SMADIT som metod senast 2026
-
Målet är att samtliga kommuner ska ha tagit upp frågan om att införa utbildningsmoment om
alkohol, droger och trafik som en del i sin ordinarie verksamhet senast 2026.
Ett övergripande mål är att de åtgärdspaket som vi föreslår ska finnas med som en viktig del i den
lägesbild och åtgärdsplan som Sveriges kommuner står i begrepp om att upprätta inför den nya lagen
om brottsförebyggande verksamhet som träder i kraft den 1 juli 2023.
7 Projektets effektmål
Vilka effekter avser ni att ert projekt kommer att leda till och hur bidrar det till de transportpolitiska målen? Effekten ska ha en
riktning till exempel öka, minska, stärka eller motverka.
-
Målet är att 100% av Sveriges kommuner ska motverka och förebygga påverkad körning inom
kommuners verksamhet samt tidigt öka upptäcktsrisken för att identifiera ett missbruk. Detta
genom at ha tagit beslut om införande av alkolås vid upphandling av transporter, i egna fordon
samt i kommunalägda bolags fordon innan utgången av 2026.
-
Målet är att 100% av Sveriges kommuner ska ensamma el er i samverkan med en
grannkommun minska risken för återfall inom rattfylleri genom att ha infört metoden SMADIT
senast utgången av 2026
-
Målet är att flertalet landets högstadier och gymnasium skal arbeta förbyggande för att
motverka att unga begår rattfyl eribrott el er åker med påverkade förare. Detta genom att minst
erbjuda samtliga elever att genomgå Trafikverkets nya utbildning om alkohol droger och trafik
senast utgången av 2026.
8 Målgrupp
Beskriv projektets målgrupp. Förklara också varför ni vill nå just den målgruppen. Ange även hur många inom målgruppen ni
tror er kunna nå.
Vår målgrupp är Sveriges 290 kommuner. Ca 50 % av dessa saknar idag en eller flera av de åtgärder
som vi vil införa. Vi tror oss kunna nå merparten av dessa under närmaste året, dock senast 2026.
Kommunen är oftast en av de största arbetsgivarna på medelstora och mindre orter. Genom att föregå
med gott exempel kommer kommunens positiva agerande att även kunna smitta av sig til det övriga
näringslivet och organisationer på orten.
4
9 Projektbeskrivning
Beskriv projektet och dess genomförande för att nå projektets mål.
Den 1 juli 2023 träder den nya lagstiftningen i kraft där Sveriges kommuner får ett speciellt utpekat
ansvar då kommunen ska bidraga til att samhällets samlade brottsförebyggande arbete bedrivs på ett
effektivt sätt. Kommunen får ansvar för samordningen av det brottsförebyggande arbetet.
En viktig del i det utgår från den lägesbild och åtgärdsplan som Sveriges kommuner står i begrepp om
att upprätta.
Vi vil här aktivt jobba med Sveriges samtliga kommuner som ännu inte genomfört för oss dessa
prioriterade åtgärder inom alkohol, droger och trafik.
Detta projekt består av två delar:
1. MHF arbetar fram en ny metod för att påverka aktuella kommuner att ta aktiva beslut att införa
flera viktiga trafiksäkerhetsåtgärder. Här ansvarar vi för fakta och sammanställning av
underlag samt central projektledning och lokal och regional vidareutbildning.
2. Lokalt och regionalt ansvarar vår lokala organisation för det praktiska genomförandet och
uppvaktande av aktuella kommuner.
Vi har prioriterat tre specifika åtgärder som vi vill att Sveriges kommuner ska införa:
Alkolås
Vi vil att samtliga kommuner som ännu inte fattat beslut om införande av alkolås skal ful följa detta i
samma anda som den förordning som gäller för myndigheter under regeringen. I förordningen
(2020:486) om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar finns det krav på att alla
myndigheters fordon senast den 1 januari 2025 skal vara utrustade med alkolås.
Vi vil här att Sveriges samtliga kommuner skal följa myndigheternas krav och fatta beslut om
införande av alkolås i egna fordon samt som krav vid upphandling av transporter och tjänster. Detta
krav bör även gälla kommunägda bolag och dess fordon.
SMADIT
En viktig del i det lokala brottsförebyggande arbetet är att undvika återfal i brott. Trafikverket, polisen
och Sveriges kommuner har under flera år arbetat med metoden SMADIT – samverkan mot alkohol
och droger i trafiken. Trots ett intensivt arbete under flera år uppger bara 42% av Sveriges kommuner
(113 st) att man idag erbjuder SMADIT som en viktig metod för att förebygga återfal i rattfyl eri.
Här vil vi uppvakta de kommuner som ännu inte infört SMADIT som erbjudande för de
kommuninvånare som ertappats för rattfylleri.
Trafikkunskap om alkohol och droger i trafiken
Rektor ansvarar för att ämnesövergripande kunskapsområden integreras i undervisningen i olika
ämnen, exempelvis miljö, trafik, jämstäl dhet, konsumentfrågor, sex och samlevnad samt riskerna med
tobak, alkohol och andra droger. Trafikverket lanserade den 1 februari i år ett bra material om alkohol
och droger i trafiken som möter kraven i läroplanen (Lgr22) för grundskolan samt (Gy11) för
gymnasieskolan. Här vil vi uppmärksamma kommunerna på att materialet finns och vi vil att de ska ta
beslut om att materialet lyfts i som ett obligatoriskt inslag i den befintliga verksamheten och som en del
i kommunens trafiksäkerhets- och brottsförebyggande arbete.
5
Medborgarförslag
En viktig faktor i detta projekt är att vi vil hitta nya möjligheter att påverka lokalt med hjälp av våra
förtroendevalda funktionärer och medlemmar runt om i Sverige. Sedan några år finns möjligheten i
flera kommuner att lämna in medborgarförslag som där efter behandlas av ful mäktige el er
stadsdelsförvaltning.
Vi vil därför testa en ny metod för att få de kommuner som ännu inte infört delar av de tre åtgärder
som vi redovisat att ta upp frågan som en del av kommuners förebyggande trafiksäkerhetsarbete men
också som en viktig del i det nya brottsförebyggande arbete inom kommunen.
Vi har under förra året genomfört en enkät bland Sveriges regioner och kommuner där vi har en bra
kartläggning över vilka kommuner som ännu inte fattat beslut om alkolås i någon av de delar som vi
redovisat. Vi har från Folkhälsomyndigheten fått uppgifter om vilka kommuner som idag erbjuder hjälp
för att förhindra återfal inom rattfyl eri med metoden SMADIT. Vi hoppas också kunna få ut uppgifter
från Trafikverket vilka kommuner som bestäl t det nya undervisningsmaterialet om alkohol droger och
trafik. Utifrån dessa kartläggningar vet vi vilka kommuner vi ska uppvakta med vilka delar.
En stor del av Sveriges kommuner arbetar idag under den lagstiftning som til kom 2007 där
medborgare har rätt att inkomma med medborgarförslag, De kommuner som ännu inte har
medborgarförslag har i vissa fall likande metoder för att få in förslag från ortens invånare och
föreningar. Vi tänker utbilda och motivera våra medlemmar och lokala MHF funktionärer runt om i
aktuella kommuner att lämna in väl underbyggda medborgarförslag om införande av en eller flera av
de tre åtgärder som vi redovisat i den här ansökan. Ett medborgarförslag behandlas av
kommunfullmäktige eller direkt av en stadsdelsnämnd. Om möjligheten med medborgarförslag saknas
i en utpekad kommun kommer vi att överväga att via lokal politiker få dessa att lämna in motioner,
ställa interpellationer eller skriftliga frågor.
När kommunful mäktige får in ett väl underarbetat medborgarförslag remitteras oftast frågan ner til
den nämnd som ansvarar för respektive del. Som ett exempel tillskriver då vår lokala funktionär
kommunfullmäktige om att de skall införa alkolås i kommunens fordon samt erbjuda
kommuninvånarna SMADIT men också att genomföra riktade insatser i skolan kring alkohol droger
och trafik. För att förebygga påverkade förare kommer då ful mäktige att remittera frågan om alkolås
til samhäl sbyggnadskontoret och kommunledningskontoret för de bolag som kommunen äger.
Frågan om SMADIT remitteras til socialförvaltningen och frågan om införande av skolmaterial sänds
til Barn och utbildningsnämnden. Därefter bereds frågorna för beslut. Med väl underbyggt material
och goda incitament som hävningar til lagrum, så som skollagen, arbetsmiljölagen och nya lagen om
brottsförebyggande tror vi att frågorna kommer att behandlas ur ett trafiksäkerhetsperspektiv med ett
positivt resultat. Vi tror oss ha stora chanser att nå bra framgång med denna arbetsmodel . Önskar
exempelvis en kommun extra professionell hjälp och stöd i införandeprocessen av alkolås så kan vi
även erbjuda detta, men då inom ett tidigare beviljat projekt – alkolås och konsultation.
9.1 Projektets aktiviteter
Beskriv vilka konkreta aktiviteter ni ska genomföra.
-
Central framtagning av metod och underlag för medborgarförslag.
-
Uppföljning och nuläges analys med fokus på vilka kommuner som skall uppvaktas
-
Framtagning av material i form av mal ar och underlag för våra lokala funktionärer
-
Utbildning av våra regionala projektsamordnare i MHF-regionerna
-
Utbildning av våra lokala funktionärer inom hela organisationen
-
Uppvaktning av kommuner och inlämnade av medborgarförslag
-
Utvärdering och uppföljning av resultat
6
10 Tidplan
Beskriv tidplanen för projektets aktiviteter.
Juni-september 2023
Framtagning av kommunikationsplattform och mal ar m.m.
Juni-eptember 2023
Inventering av vilka åtgärder som kommunerna saknar
Juni-juli 2023
Utbildning av regionala projektledare och lokala funktionärer
Augusti 2023 – Juni 2024
Bearbetning och uppvaktning av Sveriges kommuner
April 2024
Ansökan om fortsatt verksamhet inom projektet til Trafikverket.
Maj-juni 2024
Utvärdering sammanstäl ning av slutrapport och framtagning av plan för
fortsatt verksamhet inom projektet 2024-2026
11 Organisering och bemanning
Beskriv hur ni ska organisera projektet. Beskriv kortfattat roller och ansvar samt hur ni ska lösa bemanningen i projektet
Projektet leds av den interna projektgruppen som består av Tomas Jonsson (projektansvarig), Pernil a
Morrone (projektledare), Lars-Olov Sjöström (senior advisor).
Projektet genomförs i samarbete med 7 regionala samordnare.
Kommunikationsgruppen består av kommunikatören Mari Haglund och Love Taylor som arbetar med
grafisk design och digital kommunikation.
Mel an 150 lokala funktionärer kommer aktiveras för att underteckna medborgarförslag och genomföra
lokal opinionsbildning samt uppföljning.
12 Geografisk omfattning
Ange var i landet projektet ska genomföras, nationellt, län, kommuner osv.
Alla kommuner i hela Sverige kommer att omfattas fram til 2026.
13 Uppföljning och utvärdering
Beskriv hur projektet och dess mål kommer att följas upp och utvärderas och vilken metod som kommer att användas. Redogör
vilka mått/indikatorer som kommer att användas. Om nuläge finns kring måtten/indikatorerna, ange även det.
Projektets kvantitativa mål kommer regelbundet att mätas och följas upp. Effektmålen kommer att
mätas med hjälp av enkät riktad til de inom respektive förvaltning som genomfört de slutliga lokala
åtgärderna. Effekten kommer inte kunna mätas fullt ut för än i utgången av 2026.
14 Samarbetsparter i projektet
Samarbetar er organisation med andra aktörer i projektet? ☐ Ja X Nej
Om JA, ange med vilka och på vilket sätt arbetet är utformat
7
15 Riskanalys och riskhantering
Risker och motstånd mot projekt kan finnas t ex på samhälls-, organisations- och individnivå. Beskriv vilka typer av
interna/externa riskfaktorer som kan äventyra måluppfyllelsen. Beskriv hur ni tänker hantera de identifierade riskerna.
15.1 Riskanalys/riskfaktorer
En risk är att kommuner inom sitt nya uppdrag lägger stort fokus på den organiserade brottsligheten
och glömmer bort vardagsbrotten, så som trafikbrott mm. Här tycker vi att det finns ett kollektivt ansvar
att stärka kommunerna i att även genomföra åtgärder som omfattar mängdbrotten. Glädjande är dock
att de medborgarlöften som idag styr samverkan mellan polis och kommun har i mycket stor
omfattning fokus på rattfyllerikontroller, hastighetsbekämpning, störande motorungdom mm. I vissa fall
har medborgarlöftets innehåll till ca 70% haft fokus på trafikrelaterad brottslighet.
En risk är att det finns kommuner som inte använder sig av medborgarförslag och att de alternativ de
har för att ta in synpunkter och idéer från sina kommuninvånare inte har samma genomslag som ett
medborgarförslag.
En risk med denna typ av projekt är att det kan vara svårt att mobilisera lokala ideellt arbetande
funktionärer då de verksamhetsavtal som finns för detta projekt inte får innehål a någon lokal
stimulanspeng. Tidigare när lokala MHF-funktionärer exempelvis har medverkat i NTF:s mätprojekt
har en ersättning utgått til lokala MHF avdelningen på ex 125 kr per timma från NTF för nedlagt
arbete. Denna ersättning har betalats ut til den lokala MHF-avdelningen och främst varit för att täcka
reskostnader och andra omkostnader som hanteras lokalt. I detta projekt har vi tagit höjd för faktiska
kostnadsersättningar men mot uppvisande av kvitto inlagd i den centrala redovisningen. Detta gör att
den administrativa bördan ökar och även kostnaden för administration. Det blir mera jobb för den
lokala funktionären som inte ligger i linje med deras engagemang och drivkraft. En lösning skul e ju
vara att betala ut en ren lön til de lokala funktionärerna. Detta strider dock mot den grundläggande
stuktutren med ideellt arbetande funktionärer. Det riskerar också att skapa osämja och splittring om
visa funktionärer får betalt för vissa uppgifter och andra inte. Vi har försökt att hitta en balans där de
regionala samordnarna som verkar som lokala arbetsledare kommer få en ersättning för
samordningen.
15.2 Plan för att hantera eventuella risker
MHF är en stor organisation med fungerande regional och lokal organisation. Redan idag jobbar
funktionärerna över kommungränserna. MHF har även ett stort förtroende hos kommunerna, då vi vid
flertalet til fäl en har varit i kontakt med dem tidigare med våra frågor.
8
16 Budget
Ange projektets budget. I kolumnen Sökt belopp från Trafikverket anger ni vad ni söker från Trafikverket för de olika delarna av
projektet. I kolumnen Projektets förväntade totala kostnader anger ni totalsumman för projektets olika delar, både den del som
ni söker finansiering för hos Trafikverket och de delar som ni beräknar att ni kan finansiera på något annat sätt. Budgeten ska
överensstämma med de planerade aktiviteterna och minst delas upp i budgetposter enligt tabellen. Bifoga även separat
detaljerad budget om ni bedömer att det behövs.
Se de Generella villkoren om vad respektive kostnadspost får innehålla.
Kostnadsposter
Sökt belopp från Trafikverket
Projektets
Ange vad som ingår i
Personer/funktioner
Timpris
Antal
Summa
förväntade
kostnadsposten
Personal-
OH-
timmar
totala
kostnad
kostnad
kostnader
Projektansvarig
550
110
50
33 000
Projektledare
550
110
320
211 300
Senior advisor
550
110
50
33 000
7 st regionala samordnare
350
70
1400
588 000
Kommunikatörer
550
110
240
158 400
Övriga
Belopp
kostnadsposter Lokala funktionärer
252 000
Aktivitetskostnader,
resekostnader och förtäring
Revisionskostnader
20 000
Summa
1 295 600
Antal planerade ideella timmar
2310
16.1 Kommentarer om budgeten
Ange här eventuella kommentarer och förtydliganden om budgeten.
16.2 Andra finansiärer
Om ni för projektet har andra finansiärer för delar av projektet ska ni ange namn och beviljat belopp alternativt sökt belopp.
9
17 Kunskapsläge
Beskriv vad ni känner till som gjorts tidigare inom området och redovisa vad din organisation gjort tidigare inom samma område.
Slutrapporter från eventuellt tidigare genomförda projekt inom området, utförda av sökanden, kan bifogas ansökan.
Den 21 oktober 2001 inträffade en tragisk trafikolycka i Fisksätra där 13-årige Erik Bergendal blev
påkörd och dödad av en rattful ung bilförare i en stulen Volvo. Hade bilen haft alkolås hade Erik levt
idag. Gemensamt med Eriks föräldrar och med stöd från Vägverket skapade vi en kampanj om
alkolås. Under åren 2002–2006 besökte vi med hjälp av våra lokala funktionärer samtliga kommuner i
Sverige, 2–4 gånger. Vi tog med den bil som så brutalt användes för att döda Erik Bergendal.
Budskapet var enkelt: ”Hade bilen haft alkolås hade Erik levt idag”. Vid besöken bjöd vi in kommuner,
transportföretag, taxi, bussbolag med mera för att visa upp vad alkolås var och hur det fungerade. Vid
denna tidpunkt fanns bara ett alkolås på marknaden och mycket få visste vad alkolås var för något.
Sedan dess har vi arbetat intensivt med olika införandeprocesser kring alkolås och andra stödsystem
för att detektera påverkan. 2010 ackrediterade vi vårt testlaboratorierum för alkoholmätning och
kvalitetssäkring av alkolås. Idag genomförs mer uttagningsprov i svenska alkolås under en vecka än
vad som genomförs under ett helt år av Polismyndigheten, Tullverket och Kustbevakningen
til sammans, mycket tack vare de insatser som vi med finansiering från Vägverket genomförde under
åren 2002–2006. Vi har också med stöd från Trafikverket ansvarat för al oberoende
konsumentinformation och konsultation kring införande och til ämpningar av alkolås de senaste 10
åren.
När det gäl er SMADIT och har vi stor erfarenhet som rör olika program för påverkan och motivation.
Vi har över 15 års erfarenhet av införande av alkolås och implementeringar i kommunala fordon.
18 Användning och spridning av resultatet
Beskriv hur projektresultaten och erfarenheterna från projektet kommer att dokumenteras, tas till vara inom organisationen och
spridas vidare till andra aktörer.
Projektets kvantitativa mål kommer regelbundet att mätas och följas upp. Effektmålen kommer att
mätas med hjälp av enkät riktad til de inom respektive förvaltning som genomfört de slutliga lokala
åtgärderna. Effekten kommer inte kunna mätas fullt ut för än i utgången av 2026. Resultatet kommer
då att sammanställas i en rapport som kommer att spridas både internt och externt.
Kommunikationsavdelningen på MHF kommer att sätta ihop en plan för att sprida resultatet.
19 Vidmakthållande av projektet
Beskriv om planer finns för projektets vidmakthållande, till exempel att effekterna av projektet blir bestående och kan övergå i
reguljär verksamhet.
Projektet kommer att pågå under åren 2024–2026
Erfarenheter, information, statistik och resultat kommer vi att dokumentera och sprida. Efter projektets
slut kommer vi även att kunna följa upp kommunerna för att se hur de jobbar med dessa frågor
framgent.
20 Övrigt
10
21 Bilagor
Med denna ansökan ska bifogas:
Aktuel t registerutdrag från Skatteverket (högst en månad gammalt)
Bilaga nr: 1
Organisationens aktuel a stadgar
Bilaga nr: 2
Justerat protokoll från det senaste årsmötet
Bilaga nr: 3
Justerat protokoll som visar vem eller vilka som valts til organisationens
Bilaga nr: 4
firmatecknare
Senaste årsberättelse/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte
Bilaga nr: 5
Senaste årsredovisning/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte
Bilaga nr: 5
Denna ansökan undertecknas av personer som har rätt att företräda sökande organisation
(behörig firmatecknare).
Genom att underteckna intygar vi att lämnade uppgifter är riktiga samt försäkrar att
projektbidraget kommer att användas enligt de uppgifter som vi lämnat.
Namnteckning firmatecknare
Namnteckning firmatecknare
Namnförtydligande
Namnförtydligande
Annette Fagerholm Ahlholm
Ort och datum
Ort och datum
Stockholm 2022-12-12
Telefon
Telefon
0703505422
Upplysningar
Ansökan med bilagor skickas i första hand till:
E-post:
xxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxx.xx samt stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx
Alternativt til
Postadress: Trafikverket
Ärendemottagningen
Projektbidrag
Box 810
781 28 Borlänge
Ansökningar som inte har bifogat kravställda bilagor, kommer INTE att tas vidare för bedömning.
Eventuel a frågor stäl s til e-post: stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx
11