Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Bidragsansökningar från MHF och NTF efter bidragsfusk'.


Projektbidrag til  ideel a föreningar   
 
 
Ansökan ska skrivas på svenska 
 
Datum 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ansökan om projektbidrag 
1  Grunduppgifter 
Projektansvarig organisation (ekonomiskt och juridiskt ansvarig) 

Organisation 
Organisationsnummer 
MHF 
802002-3399 
Firmatecknare 
Firmatecknarens e-postadress 
           
           
Utdelningsadress 
Postnr 
Postort 
Byängsgränd 8 
120 40  
Årsta 
Webbplats 
År när organisationen bildades 
www.mhf.se 
1926 
Plusgirokonto 
Bankgirokonto 
           
330-2627 
 
Projektansvarig 
Förnamn- och efternamn 
E-postadress 
Tomas Jonsson 
xxxxx.xxxxxxx@xxx.xx 
Utdelningsadress 
Postnr 
Postort 
Byängsgränd 8 
120 40 
Årsta 
Telefon 
Mobiltelefon 
08-555 765 55 (växel) 
070-564 37 36 
2  Projektuppgifter 
Projektnamn 
Rörlig media för bättre trafiksäkerhetsinformation och opinionsbildning 
 
Planerat startdatum för projektet (åååå-mm-dd) 
Planerat slutdatum för projektet (åååå-mm-dd) 
2023-03-01 
2023-12-31 
Ansökt belopp (kr) 
Är projektet fortsättning på  Projektet planeras genomföras 
1.222.400 
tidigare beviljat projekt? 
x Nationellt        x Regionalt           x Lokalt 
☐ Ja           x Nej 
Projektet syftar till att bidra till det/de transportpolitiska målet/målen för:  
(rangordna 1-4 vid flera) 
1 Säkerhet          2  Miljö                Tillgänglighet        3  Hälsa 
 
Projektledare (om annan än projektansvarig) 

Förnamn- och efternamn 
E-postadress 
Tomas Jonsson 
xxxxx.xxxxxxx@xxx.xx 
Utdelningsadress 
Postnr 
Postort 
Byängsgränd 8 
120 40  
Årsta 
Telefon 
Mobiltelefon 
           
070-564 37 36  
 
Revisor* 
Förnamn- och efternamn 
Titel* 
Martin Nääs 
Auktoriserad revisor 
Företag/enhet 
Telefon 
Öhrlings Pricewaterhousecoopers 
           
E-postadress 
Mobiltelefon 
xxxxxx.xxxx@xxx.xx 
072-995 24 62 
* Revisorsintyg ska lämnas vid slutredovisning. Vid bidrag under fem (5) prisbasbelopp (262.500 kronor år 
2023) räcker det med föreningens valda revisor. Vid bidrag större än fem (5) prisbasbelopp (262.500 kronor år 
2023) ska revisorn vara godkänd eller auktoriserad av Revisorsnämnden.  
 

3  Grundläggande krav 
 
Vår organisation: 
Föreningen arbetar enligt föreningens stadgar i syfte att möta 
x Stämmer 
☐ Stämmer ej 
utmaningar inom transportområdet och som bidrar til  att de 
transportpolitiska målen uppnås. 
Är registrerad hos Skatteverket med bolagsform ideel  förening. 
x Stämmer 
☐ Stämmer ej 
Respekterar demokratins idéer i vår verksamhet, inklusive 
x Stämmer 
☐ Stämmer ej 
jämställdhet och förbud mot diskriminering. 
Har haft verksamhet i Sverige i minst två år före den här ansökan 
x Stämmer 
☐ Stämmer ej 
om bidrag. 
Har inga skulder för svenska skatter el er avgifter hos 
x Stämmer 
☐ Stämmer ej 
Kronofogdemyndigheten, är inte i likvidation, rekonstruktion eller 
försatt i konkurs. 
Har kapacitet att genomföra projektet. 
x Stämmer 
☐ Stämmer ej 
 
3.1  Demokrati 
Finns det uppgifter om er organisation eller medlemsorganisationer, ur demokratihänseende, 
som ni tror har betydelse för vår bedömning av ert ärende? 
Det kan exempelvis handla om att er organisation el er någon av era medlemsorganisationer 
ifrågasatts i debatt eller nyhetsartiklar i etablerad dags- eller kvällspress utifrån demokratisk synvinkel 
under de 3 senaste åren. Det kan också handla om uppgifter från medlemmar i organisationen om 
brister utifrån demokratins idéer, däribland jämställdhet och förbud mot diskriminering.  
Om Ja, beskriv vad det handlade om och hur ni ställer er til  dessa uppgifter. 
 
Nej, vår organisation har inte ifrågasatts av någon ur demokratihänseende. MHF har en traditionel  
demokratisk folkrörelseuppbyggnad, vilket framgår av våra stadgar och policydokument, t.ex. vår 
jämställdhetspolicy. 
3.2  Kapacitet 
Har er organisation kapacitet att genomföra projektet? 
Om ni inte har beviljats ett projektbidrag av Trafikverket de senaste tre åren, vänligen beskriv er 
ekonomiska, administrativa och operativa kapacitet. 
 
MHF har kapacitet att genomföra projektet och har personal med mycket stor erfarenhet sociala 
medier och produktion av rörlig media via tidigare produktion av bl.a lokal-TV. Organisationen har en 
heltäckande nationell spridning av lokala funktionärer fördelad på ca 150 lokalavdelningar i sju olika 
MHF regioner. Vi har dessutom en väl upparbetad projektorganisation med god kompetens både 
gällande genomförande av projektet samt uppföljning och ekonomisk redovisning.  
 
4  Sammanfattning av projektet 
Ge en kort (cirka 10-15 rader) beskrivning av projektet, vad syftet är och vilken nytta/effekt som förväntas. 
 
Vi vil  skapa nya och effektiva sätt att nå ut til  al mänheten med information om trafik och 
trafiksäkerhet. Detta genom att i sociala medier och tv lyfta upp goda exempel, skapa debatt, och 
synliggöra problem och förmedla och sprida lösningar inom trafiksäkerhet. Detta görs via en egen 
Youtube kanal, möjliggöra egna sändningar i lokal-tv samt via publiceringar av nedklippta inslag inom 
övriga sociala medier. Projektet jobbar utifrån en redaktionsplan som utgår från Regeringens 
Transportpolitiska mål och den gemensamma aktionsplanen för säker vägtrafik 2022-2025.  
 
 
 


Särskild focus läggs på: 

Nykter trafik fri från droger och alkohol 

Rätt hastighet  

Säker cykling  

Säker gångtrafik med fokus på fal olyckor 

Insatser mot självmord i vägtransportsystemet  

Tydlig konsumentinformation inom trafikområdet  

Brottsförebyggande arbete kopplat til  trafik 
 
 
Vi vil  på detta sätt stärka MHF:s rol  som konsumentorganisation och opinionsbildare inom 
trafiksäkerhet. Den 1 februari 2022 fattade MHF:s förbundsstyrelse beslut om att genomföra en 
historisk satsning på digital media.  
 
Allmänhetens sätt att ta til  sig information och delta i den al männa debatten har under de senare åren 
drastiskt förändrats. Det finns två stora beteendeförändringar i modern tid som påverkat oss 
människor. 1994 kom Internet och 2020 kom pandemin. Pandemin med covid-19 skapade den största 
beteendeförändringen i modern tid. Vi är nu på väg ut ur pandemin och kan konstatera att 
vi står in för en ny ”normal” vardag där digitala kommunikationsplattformar och rörlig media har fått en 
helt annan status än innan pandemin.  
 
Pågående pandemi har också påskyndat utvecklingen inom digitala medier på ett sätt som vi i modern 
tid inte tidigare upplevt. Här måste vi som frivil igorganisation hänga med och anpassa vår lokala och 
centrala verksamhet til  det nya ”normala”.  
 
Vi vil  genom detta utvecklingsprojekt stärka MHF:s rol  som en av landets ledande 
trafiksäkerhetsorganisationer. Vi vil  också hitta nya kanaler att nå ut brett til  al mänheten för att 
påverka til  bättre trafiksäkerhet och uppfyllande av de transportpolitiska målen.  
 
5  Syfte med projektet 
Beskriv syftet med projektet. Vilket problem alternativt behov har ni identifierat? 
 
 
Syftet med detta utvecklingsprojekt för produktion av rörlig media är att bredda 
målgruppen och skapa ett debattforum och en ny påverkansmetod där vi på ett 
effektivt sätt kan bilda opinion, påverka lagstiftare och allmänhet, driva på 
beslutsfattare och i samverkan med myndigheter arbeta hårdare med frågor som brett 
berör trafiksäkerhet men i synnerhet.
  
 

Nykter trafik fri från droger och alkohol 

Rätt hastighet  

Säker cykling  

Säker gångtrafik med fokus på fal olyckor 

Insatser mot självmord i vägtransportsystemet  

Tydlig konsumentinformation  

Brottsförebyggande arbete kopplat til  trafik 
 
 
Droger i trafik kommer ha en särskild prioritering under 2023 för MHF. Genom att löpande 
bjuda in beslutsfattare, myndighetspersoner m.fl. til  debatter och samtal i vår egen studio 
kommer våra programledare, journalister och debattledare att på ett för oss helt nytt sätt 
driva frågor som stöder Trafikverkets transportpolitiska mål. 
 
Den 6 december i år hade vi på MHF premiärsändning i vår nya tv - och mediastudio.   
Under premiärveckan genomförde vi vår första live sändning på nätet samt att vi var 
uppkopplade på länk til  SVT Lil a aktuellt samt TV4, Aftonbladet Tv mfl. med mycket gott 
resultat och stor genomslagskraft. 


MHF har tagit investeringskostnaderna studiobyggnationer, teknik och utbildning av 
personal. Den fullstora studion med placering i Tibro är klar och inom kort kommer även en 
mindre studion i Stockholm att ta form. 
 
Inom detta projekt kommer vi att ingå i det nya unika samsändningsprojektet för lokal-TV i 
landet. I samma samsändningsprojekt ingår merparten av Sveriges lokal-TV stationer men 
framföral t Sveriges kabel-tv operatörer och andra aktörer så som ex. samordningsförbunden 
en del av Sveriges regioner, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Sveriges 
kommuner.  
 
Här är vår målsättning att på ett professionel t sätt finnas med i programutbudet til  ca hälften 
av alla Sveriges hushåll. Detta via Tele2, Telia, Telenor och Sappas lokala 
sändningsfrekvenser runt om i hela Sverige.  
Producerat digitalt rörligt material kommer därefter att också streamas på nätet och delar 
kommer att återanvändas inom sociala medier så som Youtube, Facebook m.fl. Vi kommer 
få möjlighet att nå 100 000-tals nya mottagare/tittare. Genom att vi kontinuerligt når ut til  en 
stor massa kommer vi också vara en attraktiv plattform för debatt och samtal vilket i sin tur 
möjliggör ett effektivt påverkans- och opinionsbildningsarbete kring trafiksäkerhet i 
allmänhet och alkohol droger och trafik i synnerhet.  
 
6  Projekts resultatmål 
Beskriv projektets mål, vilket resultat ni vill uppnå med projektet. Målet bör vara mätbart. 
 
Via detta projekt beräknar vi nå ut til  ca 200 000 kontakter per producerat program. Totalt planeras för 
15 program utifrån de Transportpolitiska målen. Kontakterna fördelas över sociala medier och 
tvproduktion.  
 
Inom projektet vil  vi:  
 
-  Skapa ett TV-format med vinjetter, grafik mm som ligger som mal  för samsändningarna i 
lokal-tv runt om i hela Sverige. 
-  Vidareutbilda minst 75 personer, (personal och funktionärer) inom hela MHF rörelsen i 
digital medieproduktion och hur man jobbar med sociala medier.  
-  Producera och sända minst 15 st TV-program inom nya samsändningsprojektet för 
lokal-TV i Sverige. 
-  Producera minst 50 st inlägg med rörligt material på sociala medier så som Youtube, 
Facebook, Instagram m.fl. 
-  Undersöka möjligheten att även återanvända producerat material til  en 
trafiksäkerhetspodd.  
-  Redovisa hur många nya tittare som vi nått och hur många visningar vi haft inom sociala 
medier. 
-  Utvärdera projektet och om resultatet är til fredstäl ande söka framtida finansiering för 
fortsatt drift efter att utvecklingsprojektet är avslutat.  
 
7  Projektets effektmål 
Vilka effekter avser ni att ert projekt kommer att leda till och hur bidrar det till de transportpolitiska målen? Effekten ska ha en 
riktning till exempel öka, minska, stärka eller motverka. 
 
Här kommer vi att öka al mänhetens kunskap om trafiksäkerhet och bidra til  en säkrare vägtrafik. Vi 
vil  påverka beslutsfattare och lyfta upp goda exempel som bidrar til  att ingen ska dödas eller skadas 
allvarligt i Trafiken. Genom sociala medier och lokal-tv vil  vi hitta nya sätt att kommunicera med 
allmänheten och höja deras motivation för regelefterlevnad i trafiken. Vi vil  synliggöra trafiksäkerhet, 
miljö och konsumentfrågor ut ifrån ett nytt perspektiv. Vi vil  stärka den enskilda individens möjlighet att 


ta bra och trafiksäkra beslut. Öka kunskapen om bra miljöval inom trafiken är en annan viktig faktor. 
Genom redaktionel t och journalistiskt arbete i kombination med aktiva och engagerade lokala 
funktionärer vil  vi lyfta upp de Transportpolitiska målen och öka allmänhetens acceptans för en ökad 
trafiksäkerhet med hållbara resor och transporter. Vi vil  skapa en ”kanal” för debatter och intervjuer. Vi 
vil  också stärka individens möjlighet att visa civilkurage och vara bra föredömen i trafiken.  
 
Vi kommer också öka kunskapen och stärka vår personal och funktionärers roll som 
trafiksäkerhetsinformatörer och opinionsbildare. Genom att mer målmedvetet arbeta med sociala 
medier och produktion av rörligt digitalt material kommer vi att kvalitetssäkra och stärka vår lokala 
organisation i vårt gemensamma trafiksäkerhetsarbete. 
 
Vi vil  testa nya möjligheter att bedriva riktad trafiksäkerhet.  
 
 
8  Målgrupp 
Beskriv projektets målgrupp. Förklara också varför ni vill nå just den målgruppen. Ange även hur många inom målgruppen ni 
tror er kunna nå. 
 
Vi har två huvudmålgrupper inom detta projekt 
1 Nå allmänheten via nya effektiva digitala kanaler. Genom att strategiskt jobba brett med 
trafiksäkerhet inom sociala medier och via kabel-tv når vi ut till 100 000-tals nya mottagare.  
 
Genom professionel  redaktionel  planering så vil  vi jobba brett med trafiksäkerhet och information til  
allmänheten. Den redaktionella planen kommer att i största mån spegla frågor som är aktuell vid given 
tidpunkt. Ex inför vinterdäcksäsong lyfter vi upp konsumenttester på vinterdäck. Inför hösten så är det 
synbarhet med reflexer som tas upp. I samband med storhelger lyfts frågor om alkohol, droger och 
trafik med mera. Hur många människor vi kommer att nå via dessa kanaler är idag svårt att uppskatta 
då samsändningarna i kabal-tv nätet ännu inte startat fullt ut. Men erfarenhetsmässigt så vet vi att 
minst ca 315 000 personer tittar regelbundet på den lokala tv-frekvensen inom vårt 
upptagningsområde. När det gäller interaktioner i sociala meder är dessa lättare att mäta. Så här 
kommer vi att kunna redovisa hur många som nåtts av de olika inslagen.    
 
Då detta är en ny typ av verksamhet så är det mycket svårt att i förväg sätta upp kvantitativa mål i hur 
många man kommer att nå. Vi får helt enkelt se detta utvecklingsprojekt under 2023 som någon form 
av nollmätning. Var på det blir enklare i nästa läge inför en fortsättning att sätta upp kvantitativa mål 
för externa kontakter.  
 
 
2. MHF:s lokala funktionärer som behöver utbildas och lära sig att kommunicera via sociala 
medier och digitala kanaler.
  
Genom att utbilda och lära våra lokala funktionärer hur man kommunicerar via digitala och sociala 
medier breddar vi MHF:s genomslagskraft som trafiksäkerhetsorganisation. 
Här kommer vi att specialutbilda 75 lokala funktionär runt om i Sverige samt MHF:s centrala och lokala 
projektledare och informatörer.  
 
 
9  Projektbeskrivning 
Beskriv projektet och dess genomförande för att nå projektets mål. 
 
Med detta utvecklingsprojekt vil  vi hitta nya och effektiva sätt att kommunicera 
trafiksäkerhet och bredda målgruppen och samtidigt skapa ett debattforum och en ny 
påverkansmetod där vi på ett effektivt sätt kan bilda opinion, påverka lagstiftare och 
allmänhet, driva på beslutsfattare och i samverkan med myndigheter arbeta hårdare med 
frågor som brett berör trafiksäkerhet men i synnerhet.  
 






Nykter trafik fri från droger och alkohol 

Rätt hastighet  

Säker cykling  

Säker gångtrafik med fokus på fal olyckor 

Insatser mot självmord i vägtransportsystemet  

Tydlig konsumentinformation  

Brottsförebyggande arbete kopplat til  trafik 
 
Vi vil  med hjälp av aktiva journalister lyfta upp de transportpolitiska målen och skapa ”nyheter” och 
aktuell samhällsinformation som höjer svenskarnas medvetenhet om åtgärder som bidrar til  en 
säkrare vägtrafik. Vi tror oss kunna påverka människors attityder til  förbättrad regelefterlevnad och 
allmänhetens attityder til  trafiksäkerhet. 
 
 
 
     
     
  
 
9.1  Projektets aktiviteter 
Beskriv vilka konkreta aktiviteter ni ska genomföra. 
Se tidsplan  
10 Tidplan 
Beskriv tidplanen för projektets aktiviteter. 
15Februari 2023 – 15 december 2023 
 
-  Vidareutbilda minst 75 personer (personal och funktionärer) inom hela MHF rörelsen i 
digital medieproduktion och hur man jobbar med sociala medier.  

Utbilda vår centrala personal och huvudfunktionärer för löpande produktion. 

Bilda redaktionsgrupp som ansvarar för det redaktionel a innehål et. 

Registrera ansvarig utgivare.  

Framtagning av redaktionsplan. 

Utbildning teknisk personal, bildproducenter och redigerare samt fotografer 
-  Skapa ett tv-format med vinjetter, grafik mm som ligger som mal  för samsändningarna i 
lokal-tv runt om i hela Sverige. 
-  Skapa format för kortare inlägg och filmer til  sociala medier. 

Produktion och sändning av minst 15 tv-program inom kabal-tv i Sverige via nya 
samsändningsmöjligheten 
-  Producera minst 50 rörliga nya inlägg på sociala meder så som Youtube, Facebook, 
Instagram m.fl. 
-  Undersöka möjligheten att även återanvända producerat material til  en 
trafiksäkerhetspodd.  
-  Redovisa hur många nya tittare som vi nått och hur många visningar vi haft inom sociala 
medier. 
-  Utvärdera projektet och om resultatet är til fredstäl ande söka framtida finansiering för 
fortsatt drift efter att utvecklingsprojektet är avslutat.  
 
 


11 Organisering och bemanning 
Beskriv hur ni ska organisera projektet. Beskriv kortfattat roller och ansvar samt hur ni ska lösa bemanningen i projektet 
Projektet leds av MHF:s projektledare Tomas Jonsson til  sin hjälp finns en redaktionsgrupp bestående 
av MHF:s journalister och informatörer.  
 
Teknisk personal för bildproduktion, klippning och filmning kommer til godoses via projektanstäl ning 
men främst via vidareutbildning av befintlig personal inom MHF organisationen.  
 
12 Geografisk omfattning 
Ange var i landet projektet ska genomföras, nationellt, län, kommuner osv. 
Projektet omfattar hela Sverige via sociala medier. För sändningar av digital-TV. Se förteckning sid 7-8 
i presentationsmaterialet ”MHFs mediasatsning”. 
 
13 Uppföljning och utvärdering 
Beskriv hur projektet och dess mål kommer att följas upp och utvärderas och vilken metod som kommer att användas. Redogör 
vilka mått/indikatorer som kommer att användas. Om nuläge finns kring måtten/indikatorerna, ange även det. 
Vi kommer att följa uppsatta kvantitativa mål och samla in effekter och dokumentera digitala 
interaktioner som sker för alla delar och moment. De redaktionel a produktionerna utvärderas 
fortlöpande av deltagande personal och funktionärer. Våra förtroendevalda funktionärer och personal 
kommer att besvara en enkät rörande projektets mål och uppfyllande. Delar av våra ”tittare” och 
interaktörer kommer också få svara på en enklare enkät om de lärt sig mer och om informationen de 
fått bidragit till mer aktiva trafiksäkra val.  
 
14 Samarbetsparter i projektet 
 
Samarbetar er organisation med andra aktörer i projektet?      x Ja         ☐ Nej 
 
Om JA, ange med vilka och på vilket sätt arbetet är utformat 
 
Vår målsättning är att skapa samarbete med olika aktörer som är verksamma inom trafiksäkerhet. 
Kontakter har redan tagits med ex Svensk Bilprovning m.fl. Vi kommer också att kontakta andra 
medlemsorganisationer och främst lyfta upp goda exempel som dessa genomför inom området 
trafiksäkerhet. Vi hoppas även kunna ha ett redaktionel t samarbete med er på Trafikverket då ni är en 
mycket viktig aktör inom trafik och trafiksäkerhet.  
 
15 Riskanalys och riskhantering 
Risker och motstånd mot projekt kan finnas t ex på samhälls-, organisations- och individnivå. Beskriv vilka typer av 
interna/externa riskfaktorer som kan äventyra måluppfyllelsen. Beskriv hur ni tänker hantera de identifierade riskerna. 
 
15.1  Riskanalys/riskfaktorer 
Risken inom detta projekt är liten då vi utgår från ett noll läge gällande denna typ av aktivitet.  Denna 
del av projektet är ett försök- och utvecklingsprojekt där vi utgår från vad som finns idag gäller antal 
kontakter med allmänheten. Om erfarenheterna för denna arbetsmetod blir positiva har vi för avsikt att 
fortsätta. Förutsättningarna ökar då att sätta upp kvantitativa mål gäl ande antalet externa kontakter 
som nåtts av de olika inslagen. 
 
Risken är även låg när det gäl er utbildning av MHF:s lokala funktionärer. Digitala och sociala meder i 
relativt nytt för flera av dessa funktionärer, varpå kunskapsökningen bör vara hög. Vi tror även att 
denna typ av aktivitet kommer att bidraga til  ett djupare och bredare engagemang bland våra 
funktionärer för trafiksäkerhet i al mänhet med också för trafiknykterhet och droger i trafiken i 
synnerhet.  


 
De kvantitativa målen som vi satt upp rörande fysiska aktiviteter anser vi också ha en låg risk. Det 
finns inom befintlig personalstyrka stor erfarenhet av liknade aktiviteter samt journalistiskt arbete. 
 
Ett flertal av de medarbetare som kommer vara verksamma i detta projekt har också stor erfarenhet 
att jobba med riskanalyser och identifiera riskfaktorer detta då flera tidigare har jobbat aktivt inom vår 
ackrediterade laboratorieverksamhet där verksamheten hela tiden identifierar risker och jobbar med 
åtgärds- och handlingsplaner.     
 
15.2  Plan för att hantera eventuella risker  
Om risker uppstår så är vår avsikt att tidigt agera och föra en aktiv dialog med Trafikverket rörande ev. 
förändringar inom projektets struktur och omfattning. En åtgärdsplan tas i så fall fram som också 
kommuniceras med er innan åtgärder vidtas inom projektet.   
 
16 Budget 
Ange projektets budget. I kolumnen Sökt belopp från Trafikverket anger ni vad ni söker från Trafikverket för de olika delarna av 
projektet. I kolumnen Projektets förväntade totala kostnader anger ni totalsumman för projektets olika delar, både den del som 
ni söker finansiering för hos Trafikverket och de delar som ni beräknar att ni kan finansiera på något annat sätt. Budgeten ska 
överensstämma med de planerade aktiviteterna och minst delas upp i budgetposter enligt tabellen. Bifoga även separat 
detaljerad budget om ni bedömer att det behövs.  
 
Se de Generella villkoren om vad respektive kostnadspost får innehålla. 
 
Kostnadsposter 
Sökt belopp från Trafikverket 
Projektets 
Ange vad som ingår i 
Personer/funktioner  
Timpris 
Antal 
Summa  
förväntade 
kostnadsposten  
Personal-
OH-
timmar 
totala 
kostnad 
kostnad 
kostnader 
Projektledare/producent 
550 
110 
600 
396 000 
396.000 
 
Produktionspersonal  
450  
90 
1200 
648 000 
648.000 
 
Administratör  
350 
70 
20 
8 400 
8.400 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Övriga 
Belopp 
 
 
kostnadsposter 
Resekostander och logi för  55 000 
55.000 
 
reportrar och fotografer  
Studiokostand  
60 000 
60.000 
 
Externa lokaler och möten 
35 000 
35.000 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Revisionskostnader 
20 000 
20.000 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Summa 
1.222.400  
1.222.400 
 
 
 
Antal planerade ideella timmar 
300 
 
 
 
 
 
 



16.1  Kommentarer om budgeten 
Ange här eventuella kommentarer och förtydliganden om budgeten.  
 
OBS: Att budgeten bara omfattar effektiv kostnad för personal som arbetar operativt i projektet.  
 
Utöver detta kommer ett stort engagemang att finnas bland landets alla lokala förtroendevalda 
funktionärer. Investeringskostnader för byggnation av studio, kameror, bildproducering mm bekostas 
helt av MHF 
16.2  Andra finansiärer 
Om ni för projektet har andra finansiärer för delar av projektet ska ni ange namn och beviljat belopp alternativt sökt belopp. 
 
17 Kunskapsläge 
Beskriv vad ni känner till som gjorts tidigare inom området och redovisa vad din organisation gjort tidigare inom samma område. 
Slutrapporter från eventuellt tidigare genomförda projekt inom området, utförda av sökanden, kan bifogas ansökan. 
 
MHF lägger årligen stora resurser på redaktionel a arbeten som idag bara når ut til  en begränsad 
målgrupp. Genom att systematiskt återanvända redan framtaget material skapar vi ett mervärde för 
MHF:s kärnfrågor. MHF har alltid på olika sätt varit aktiv i lokal- och riksmedia. Idag ser media utbudet 
annorlunda ut. De sociala medierna möjliggör interaktion och genomslagskraft på ett helt annat sätt än 
traditionel a tryckta media och linjär-TV.  
 
Redan 2002 var MHF delaktig i förberedelserna inför digital-TV. Gemensamt med dåvarande TV-Inter 
och flera andra organisationer producerade MHF ”professionell” TV som då främst sändes i kabel-TV 
nätet i Stockholm. Vi testade även att sända i andra kabel-tv nät i Sverige.  
Under åren 2002-2004 sände MHF 45 min TV varje vecka. Satsningen var uppdelad på en höst- och 
en vårsäsong under namnet TV-Motorföraren.  
Tittarundersökningar visade då att vi hade mel an 15-20 000 tittare varje vecka, vilket är bra siffror för 
lokal-tv i Stockholm.  
Den största vinsten för MHF var att vi skapade en unik möjlighet att i högt tempo driva våra frågor och 
skapa möjligheter til  debatt och samtal.  Infrastrukturminister, trafikborgarråd, experter och politiker 
samlades i vår studio för debatt och samtal. Vi på MHF flyttade på kort tid fram våra positioner inom 
hela trafiksäkerhets Sverige. Flera av de verksamheter som vi fortfarande driver som huvudfrågor ex 
arbetet med alkolås och trafikoffer mm är frukt av TV-Motorföraren. Genomslagskraften blev til  och 
med så stor så att vår dåvarande informationschef Sören Sel berg valdes til  årets lobbyist 2005.  
 
I början av 2000-talet var kostnaden för att sända tv fortfarande hög. Teknik och studiotid var kostsam 
om man jämför med dagens möjligheter 
18 Användning och spridning av resultatet 
Beskriv hur projektresultaten och erfarenheterna från projektet kommer att dokumenteras, tas till vara inom organisationen och 
spridas vidare till andra aktörer. 
 
En slutrapport kommer att sammanstäl a uppnådda resultat och redovisa redaktionsplaner och utförda 
reportage och sändningar. Erfarenheterna från projektet kommer att dokumenteras och ligga til  grund 
för en beslutsprocess inom MHF inför en fortsättning av verksamheten efter projektets slutförande.  
 
Erfarenheterna inom projektet kommer att dokumenteras i två steg 
 
1. Kvantitativa mål i form av antal delningar, likes sändningstimmar mm kommer att dokumenteras 
 
2. Effekter av publiceringar, debatter, konsumentinformation mm kommer dokumenteras och tas 
til vara inom organisationens. Dessa effekter är också mycket viktiga att kunna redovisa om 
verksamheten blir mer stadigvarande och fler aktörer inom trafiksäkerhet bjuds in för att medverka i 
framtida gemensam publicering. När vi jobbade med Tv sist så inledde vi ett samarbete med bl.a 
Cancer och trafikskadades riksförbund, NTF och Motormännen som var med samarbetspartner och 
programpresentatörer inom produktionen.  
 


19 Vidmakthållande av projektet 
Beskriv om planer finns för projektets vidmakthållande, till exempel att effekterna av projektet blir bestående och kan övergå i 
reguljär verksamhet. 
 
Vi har stora förhoppningar att projektet kommer leda til  en bestående verksamhet. Youtube, 
Snapchat, Instagram m.fl. är alla plattformar som ständigt växer. Även det vanliga Tv-tittandet har ökat 
under de senaste åren. Om detta är en effekt av tidigare pandemi är dock svårt att säga. Men vi kan 
konstatera att rörlig media har växt som kommunikationsmedel och de flesta unga föredrar det framför 
andra typer av medier. Til  exempel har inte ens hälften av högstadie- och gymnasieeleverna läst en 
pappersbok det senaste åter. Många använder också heller sociala medier för att ta del av nyheter i 
stället för digital el er tryckta tidningar.  
 
Vi bedömer att sannolikheten är stor att projektet övergår til  en mer reguljär verksamhet. Troligen 
öppnar vi också upp för fler aktörer inom trafiksäkerhet att medverka i det redaktionella arbetet och 
gemensamt nyttja den nya digitala plattformen. Ska man producera den mängd av rörligt material som 
vi har som ambition att göra i detta projekt så måste det redaktionella arbetet vara av den höjd att det 
håller tittarna och mottagarnas intresse på topp. För att på lång sikt upprätthålla denna ambition 
behövs input och samordning från flera olika trafiksäkerhetsaktörer.  
20 Övrigt 
21 Bilagor 
 
Med denna ansökan ska bifogas: 
 
Aktuel t registerutdrag från Skatteverket (högst en månad gammalt) 
Bilaga nr: 1 
Organisationens aktuel a stadgar 
Bilaga nr: 2 
Justerat protokoll från det senaste årsmötet 
Bilaga nr: 3 
Justerat protokoll som visar vem eller vilka som valts til  organisationens 
Bilaga nr: 4 
firmatecknare 
Senaste årsberättelse/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte 
Bilaga nr: 5 
Senaste årsredovisning/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte 
Bilaga nr: 5 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
10 


Denna ansökan undertecknas av personer som har rätt att företräda sökande organisation 
(behörig firmatecknare).  
 
Genom att underteckna intygar vi att lämnade uppgifter är riktiga samt försäkrar att 
projektbidraget kommer att användas enligt de uppgifter som vi lämnat. 
 
 

Namnteckning firmatecknare 
Namnteckning firmatecknare 
           
 
Namnförtydligande 
Namnförtydligande 
Annette Fagerholm Ahlholm 
           
 
Ort och datum 
Ort och datum 
Stockholm 2022-12-12 
           
 
Telefon 
Telefon 
0703505422 
           
 
 
Upplysningar 
 
Ansökan med bilagor skickas i första hand till: 
 
E-post: 
xxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxx.xx samt stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx 
 
Alternativt til   
 
Postadress:  Trafikverket 
 
Ärendemottagningen 
 
Projektbidrag 
 
Box 810 
 
781 28 Borlänge 
 
Ansökningar som inte har bifogat kravställda bilagor, kommer INTE att tas vidare för bedömning.  
 
Eventuel a frågor stäl s til  e-post: stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx 
 
11