This is an HTML version of an attachment to the Freedom of Information request 'Bidragsansökningar från MHF och NTF efter bidragsfusk'.


Projektbidrag til  ideel a föreningar   
 
 
Ansökan ska skrivas på svenska 
 
Datum 2023-12-04 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ansökan om projektbidrag 
1  Grunduppgifter 
Projektansvarig organisation (ekonomiskt och juridiskt ansvarig) 

Organisation 
Organisationsnummer 
MHF 
802002-3399 
Firmatecknare 
Firmatecknarens e-postadress 
Annette Fagerholm Ahlholm 
xxxxxxx.xxxxxxxxx.xxxxxxx@xxx.xx 
Utdelningsadress 
Postnr 
Postort 
Byängsgränd 8 
120 40  
Årsta 
Webbplats 
År när organisationen bildades 
www.mhf.se 
1926 
Plusgirokonto 
Bankgirokonto 
           
330-2627 
 
Projektansvarig 
Förnamn- och efternamn 
E-postadress 
Tomas Jonsson 
xxxxx.xxxxxxx@xxx.xx 
Utdelningsadress 
Postnr 
Postort 
Byängsgränd 8 
120 40  
Årsta 
Telefon 
Mobiltelefon 
           
070-564 37 36 
2  Projektuppgifter 
Projektnamn 
Lokalt aktionspaket för ökad nykter och drogfri trafik. 
En del av den brottsförebyggande verksamheten i kommunerna. 
 
Planerat startdatum för projektet (åååå-mm-dd) 
Planerat slutdatum för projektet (åååå-mm-dd) 
2024-02-15 
2025-02-14 
Ansökt belopp (kr) 
Är projektet fortsättning på  Projektet planeras genomföras 
1 471 560 kr 
tidigare beviljat projekt? 
X Nationellt       X Regionalt          X Lokalt 
X Ja           X Nej 
Projektet syftar till att bidra till det/de transportpolitiska målet/målen för:  
(rangordna 1-4 vid flera) 
   1 Säkerhet          3 Miljö            4 Tillgänglighet        2 Hälsa 
 
Projektledare (om annan än projektansvarig) 

Förnamn- och efternamn 
E-postadress 
Göran Roxhav 
xxxxx.xxxxxx@xxx.xx 
Utdelningsadress 
Postnr 
Postort 
Byängsgränd 8 
120 40  
Årsta 
Telefon 
Mobiltelefon 
           
073-402 25 55 
 
Revisor* 
Förnamn- och efternamn 
Titel* 
Ado Korda 
Auktoriserad Revisor 
Företag/enhet 
Telefon 
iAudit Revision AB 
           
E-postadress 
Mobiltelefon 
xxx@xxxxxx.xx 
070-712 49 86 
* Revisorsintyg ska lämnas vid slutredovisning. Vid bidrag under fem (5) prisbasbelopp räcker det med 
föreningens valda revisor. Vid bidrag större än fem (5) prisbasbelopp ska revisorn vara godkänd eller 
auktoriserad av Revisorsnämnden.  
 

3  Grundläggande krav 
 
Vår organisation: 
Föreningen arbetar enligt föreningens stadgar i syfte att möta 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
utmaningar inom transportområdet och som bidrar til  att de 
transportpolitiska målen uppnås. 
Är registrerad hos Skatteverket med bolagsform ideel  förening. 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
Respekterar demokratins idéer i vår verksamhet, inklusive 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
jämställdhet och förbud mot diskriminering. 
 
 
 
Har inga skulder för svenska skatter el er avgifter hos 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
Kronofogdemyndigheten, är inte i likvidation, rekonstruktion eller 
försatt i konkurs. 
Har kapacitet att genomföra projektet. 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
 
3.1  Demokrati 
Finns det uppgifter om er organisation eller medlemsorganisationer, ur demokratihänseende, 
som ni tror har betydelse för vår bedömning av ert ärende? 
Det kan exempelvis handla om att er organisation el er någon av era medlemsorganisationer 
ifrågasatts i debatt eller nyhetsartiklar i etablerad dags- eller kvällspress utifrån demokratisk synvinkel 
under de 3 senaste åren. Det kan också handla om uppgifter från medlemmar i organisationen om 
brister utifrån demokratins idéer, däribland jämställdhet och förbud mot diskriminering.  
Om Ja, beskriv vad det handlade om och hur ni stäl er er til  dessa uppgifter. 
 
Nej 
 
3.2  Kapacitet 
Har er organisation kapacitet att genomföra projektet? 
Om ni inte har beviljats ett projektbidrag av Trafikverket de senaste tre åren, vänligen beskriv er 
ekonomiska, administrativa och operativa kapacitet. 
 
MHF har kapacitet att genomföra projektet, och vi har beviljats projektbidrag från Trafikverket varje år 
under de senaste tre åren. 
 
4  Sammanfattning av projektet 
Ge en kort (cirka 10-15 rader) beskrivning av projektet, vad syftet är och vilken nytta/effekt som förväntas. 
 
MHF vil  öka det lokala engagemanget för en nykter och drogfri trafik. Idag finns mycket goda exempel 
på effektiva metoder för att förhindra och förebygga brott kopplat til  alkohol, droger och trafik.  
Sveriges kommuner är en viktig part när det gäl er att jobba med trafiksäkerhet och  
brottsförebyggande åtgärder. Kommunens engagemang är också en förebild för det lokala näringslivet 
på orten. Detta projekt är til  viss del en förlängning utav projektet Trafiknykter transporter där viktigt 
underlag togs fram och som realiseras i detta projekt.  
  
Vi vil  med hjälp av våra lokala funktionärer och medlemmar genomföra en nulägesanalys i alla 
Sveriges kommuner för att se vilka som inte infört alkolås ful t ut, el er arbetar förebyggande för att 
minska risken för återfal  av rattful a förare genom arbetsmetoden SMADIT. Vi vil  också passa på att 
stimulera til  att kommunen lyfter frågan om alkohol, droger och trafik på skolschemat genom att 
använda Trafikverkets nya material anpassat för så väl högstadium som gymnasium.  
  
  


Med detta projekt vil  vi testa ett helt nytt kommunikationssätt. Vi kommer att utbilda våra lokala 
funktionärer och med stöd och hjälp av våra regionala och centrala projektledare kommer de att 
genomföra ett riktat aktionspaket bestående av fyra viktiga beståndsdelar. En lokal förstudie, ett 
kommunikationspaket, ett aktionspaket samt uppföljning, support och stödfunktion.   
  
Förstudie   
Här går vi lokalt igenom samtliga Sveriges kommuners förebyggande arbete för en nykter och drogfri 
trafik. Vi utgår från vad som tidigare har gjorts inom de åtgärdspaket som ännu inte är införda. Dessa 
åtgärdspaket kommer vi att kommunicera på den lokala orten. Har exempelvis en kommun redan 
infört arbetsmetoden SMADIT kommer vi inte att ta upp den utan fokusera på införande krav på 
alkolås och skolmaterial.   
  
Lokal kommunikation  
Här tar vi fram lokala insändare, reals för sociala medier samt debattunderlag och lokala anslag 
anpassade för kommunala Facebook-grupper. Dess innehåll har bärighet på våra tre olika 
åtgärdspaket och publiceras för att skapa en allmän lokal opinion för de åtgärdspaket som vi vil  se 
införda i kommunen. MHF kommer att lokalt skicka ut ett pressmeddelande varje gång ett 
medborgarförslag lämnats in.  
  
Aktionspaket   
Här går vi bokstavligen från ord til  handling med hjälp av våra lokala medlemmar och funktionärer, där 
vi skapar ett eller flera medborgarförslag, eller motsvarande, som riktas til  kommunens högsta ledning 
gällande våra tre olika åtgärdspaket för ökad nykter trafik och minskade trafikbrott.   
Avsändare i medborgarförslaget är vår lokala MHF-avdelning i de fall där kommunen accepterar 
medborgarförslag från föreningar. I flera fal  så accepterar kommunen bara medborgarförslag från 
folkbokförda kommuninvånare. I de fal  så blir våra lokala funktionärer på orten den som skriver under 
förslaget.   
  
Uppföljning  
I samband med uppföljning så noteras resultatet och kommunens synpunkter och svar på det 
inlämnade medborgarförslaget dokumenteras inför slutrapporten. I samband med ev. beslut om 
införande av alkolås erbjuds även kommunen extra professionellt stöd och hjälp via vårt andra projekt 
- Konsumentstöd och konsultation alkolås och alkomätare i trafiken, (OBS finansiering och redovisning 
av den del hamnar då i projektet med konsumentstöd och konsultation och belastar inte denna 
projekts budget.  
 
5  Syfte med projektet 
Beskriv syftet med projektet. Vilket problem alternativt behov har ni identifierat? 
 
Syftet med projektet är att få Sveriges kommuner att stäl a krav på alkolås och att besluta om alkolås i  
egna och upphandlade transporter samt övertyga kommunerna om att införa SMADIT som 
arbetsverktyg för att minska risken för återfall inom rattfylleri. Vi vil  också att kommunen skall jobba 
förebyggande med alkohol, droger och trafik i skolan. Det är också viktigt att stärka kommunernas 
arbete med trafiksäkerhet som ett led i att uppfylla regeringens etappmål för vägtrafiken med en 
halvering av antalet omkomna samt en minskning av allvarligt skadade med minst 25% til  2030. Detta 
ligger också i linje med FN-resolutionen Agenda 2030 ex delmål 3.6 delmål 8, delmål 11. 
 


 
 
 
 
 
 
 
 
I förlängningen handlar det om att skydda oskyddade trafikanter som kan bli påkörda. Genom att 
minska risken för olyckor genom införande av alkolås och punktmarkera vårdinsattser för att 
förhindra återfal  inom missbruk och rattfyl eri samt att öka kunskapen och ge unga personer på 
högstadium och gymnasium förutsättningar för att göra goda val i trafiken bidrar detta projekt också 
til  hål barhet inom områdena. 
 
JÄMSTÄLLDHET
HÅLLBAR ENERGI
HÅLLBARA STÄDER
BEKÄMPA KLIMAT-
FÖR ALLA
OCH SAMHÄLLEN
FÖRÄNDRINGARNA
 
 
 
 
 
 
 
Det förebyggande trafiksäkerhetsarbetet och brottsförebyggande arbetet ser olika ut i Sveriges 290 
kommuner. Vi har identifierat flera vita fläckar där man ännu inte upptäckt fördelen med att jobba 
förbyggande för att eliminera förekomsten av berusade och påverkade förare inom kommunen.  2022 
til frågade vi 90 kommuner om de stäl t krav på alkolås. Enbart 50% stäl de då krav på alkolås vid 
köp av nya fordon. 30% uppgav att de inte hade några alkolås alls. Enbart 119 av Sveriges 
kommuner använder metoden SMADIT.   
I detta projekt vil  vi lyfta upp flera goda initiativ som har bärighet på trafiksäkerhet men är också en 
viktig del i det brottsförebyggande arbetet i en kommun.   
  
   
 
6  Projekts resultatmål 
Beskriv projektets mål, vilket resultat ni vill uppnå med projektet. Målet bör vara mätbart. 
 
Vårt mål är att vi via våra lokala avdelningar ska uppvakta samtliga Sveriges kommuner som saknar 
någon eller fler av de åtgärder som vi redovisat i den här ansökan. Detta bör kunna ske inom en 
treårsperiod. Därefter kommer vi att dokumentera utfal et. Innan vi startar har vi också gått igenom 
utgångsläget för att veta vem och vilka vi ska uppvakta med medborgarförslag eller likande åtgärder.    
  
Resultatmål  

Målet är att 100% av kommunerna ska ha fått förslag och påverkan via lokala mediekanaler 
och medborgarförslag att införa alkolås senast 2026.  
  

Målet är att 100% av Sveriges kommuner ska ha fått förslag och påverkan via lokala 
mediekanaler och medborgarförslag att införa SMADIT som metod senast 2026  
  

Målet är att samtliga kommuner ska ha tagit upp frågan om att införa utbildningsmoment om 
alkohol, droger och trafik som en del i sin ordinarie verksamhet senast 2026.    
  
Ett övergripande mål är att de åtgärdspaket som vi föreslår ska finnas med som en viktig del i den 
lägesbild och åtgärdsplan som Sveriges kommuner står i begrepp om att upprätta inför den nya lagen 


om brottsförebyggande verksamhet som träder i kraft den 1 juli 2023.  Arbetet med upprättande av 
aktuell lägesbild har i några få kommuner precis påbörjats och flera kommuner rekryterar handläggare 
nu. Så Kommunerna kommer jobba med denna typ av frågor med hög prioritet under de närmaste 
åren.  
  
 
7  Projektets effektmål 
Vilka effekter avser ni att ert projekt kommer att leda till och hur bidrar det till de transportpolitiska målen? Effekten ska ha en 
riktning till exempel öka, minska, stärka eller motverka. 
 

Målet är att 100% av Sveriges kommuner ska motverka och förebygga påverkad körning inom 
kommuners verksamhet samt tidigt öka upptäcktsrisken för att identifiera ett missbruk. Detta 
genom at ha tagit beslut om införande av alkolås vid upphandling av transporter, i egna fordon 
samt i kommunalägda bolags fordon innan utgången av 2026.  
  

Målet är att 100% av Sveriges kommuner ska ensamma el er i samverkan med en 
grannkommun minska risken för återfall inom rattfylleri genom att ha infört metoden SMADIT 
senast utgången av 2026  
  

Målet är att flertalet landets högstadier och gymnasium skal  arbeta förbyggande för att 
motverka att unga begår rattfyl eribrott el er åker med påverkade förare. Detta genom att minst 
erbjuda samtliga elever att genomgå Trafikverkets nya utbildning om alkohol droger och trafik 
senast utgången av 2026.   
 
 
 
 
8  Målgrupp 
Beskriv projektets målgrupp. Förklara också varför ni vill nå just den målgruppen. Ange även hur många inom målgruppen ni 
tror er kunna nå. 
 
Vår målgrupp är Sveriges 290 kommuner. Ca 50 % av dessa saknar idag en el er flera av de åtgärder 
som vi vil  införa. Vi tror oss kunna nå merparten av dessa under närmaste året, dock senast 2026.  
  
Kommunen är oftast en av de största arbetsgivarna på medelstora och mindre orter. Genom att föregå 
med gott exempel kommer kommunens positiva agerande att även kunna smitta av sig til  det övriga 
näringslivet och organisationer på orten.   
 
 
 
 
9  Projektbeskrivning 
Beskriv projektet och dess genomförande för att nå projektets mål. 
 
Den 1 juli 2023 träder den nya lagstiftningen i kraft där Sveriges kommuner får ett speciel t utpekat 
ansvar då kommunen ska bidraga til  att samhällets samlade brottsförebyggande arbete bedrivs på ett 
effektivt sätt. Kommunen får ansvar för samordningen av det brottsförebyggande arbetet.   
En viktig del i det utgår från den lägesbild och åtgärdsplan som Sveriges kommuner står i begrepp om 
att upprätta.   
  
Vi vil  här aktivt jobba med Sveriges samtliga kommuner som ännu inte genomfört för oss dessa 
prioriterade åtgärder inom alkohol, droger och trafik.   
  
Detta projekt består av två delar:  
  


1.  MHF arbetar fram en ny metod för att påverka aktuel a kommuner att ta aktiva beslut att införa 
flera viktiga trafiksäkerhetsåtgärder. Här ansvarar vi för fakta och sammanstäl ning av 
underlag samt central projektledning och lokal och regional vidareutbildning.  
  
2.  Lokalt och regionalt ansvarar vår lokala organisation för det praktiska genomförandet och 
uppvaktande av aktuella kommuner.   
  
 
 
 
 
 
 
Vi har prioriterat tre specifika åtgärder som vi vill att Sveriges kommuner ska införa: 
 
  
Alkolås  
Vi vil  att samtliga kommuner som ännu inte fattat beslut om införande av alkolås skal  ful följa detta i 
samma anda som den förordning som gäller för myndigheter under regeringen. I förordningen 
(2020:486) om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar finns det krav på att alla 
myndigheters fordon senast den 1 januari 2025 skal  vara utrustade med alkolås.   
Vi vil  här att Sveriges samtliga kommuner skal  följa myndigheternas krav och fatta beslut om 
införande av alkolås i egna fordon samt som krav vid upphandling av transporter och tjänster. Detta 
krav bör även gälla kommunägda bolag och dess fordon.  
 
Redan idag genomförs per dygn fler utandningsprov i alkolås och alkohol och drogkontrol er inom 
företag, kommuner och organisationer än vad polisen genomför under ett helt år. Detta bidrar til  att 
missbruk tidigt identifieras och fångas upp inom företagshälsovård mm detta innan lagöverträdelse har 
skett. Här vi vil  att denna positiva utveckling skall intensifieras och utökas.   
  
SMADIT   
En viktig del i det lokala brottsförebyggande arbetet är att undvika återfal  i brott. Trafikverket, polisen 
och Sveriges kommuner har under flera år arbetat med metoden SMADIT – samverkan mot alkohol 
och droger i trafiken. Trots ett kontinuerligt arbete under flera år uppger bara 42% av Sveriges 
kommuner (119 st) att man idag erbjuder SMADIT som en viktig metod för att förebygga återfall i 
rattfyl eri. Här vil  vi uppvakta de kommuner som ännu inte infört SMADIT som erbjudande för de 
kommuninvånare som ertappats för rattfylleri eller drograttfylleri. Folkhälsomyndigheten har en 
sammanhållande rol  i SMADIT, vad vi erfar så ingår det inte i Folkhälsomyndighetens roll att driva på 
så att fler kommuner inför SMADIT. Vi vil  i tät dialog med berörda aktörer i detta projekt lokalt driva 
på Sveriges kommuner så fler börjar arbeta med SMADIT. Vi vil  också aktualisera frågan ut ifrån ett 
nytt perspektiv då SMADIT tidigare legat som ett verktyg under kommunernas ANDTS arbete vil  vi 
nu inkludera verksamheten även som en del i kommunens viktiga brottsförebyggande verksamhet.  
  
Trafikkunskap om alkohol och droger i trafiken   
Rektor ansvarar för att ämnesövergripande kunskapsområden integreras i undervisningen i olika 
ämnen, exempelvis miljö, trafik, jämstäl dhet, konsumentfrågor, sex och samlevnad samt riskerna med 
tobak, alkohol och andra droger. Trafikverket lanserade den 1 februari i år ett bra material om alkohol 
och droger i trafiken. Materialet möter kraven i läroplanen (Lgr22) för grundskolan samt (Gy11) för 
gymnasieskolan. Här vil  vi uppmärksamma kommunerna på att materialet finns och vi vil  att de ska ta 
beslut om att materialet lyfts in som ett obligatoriskt inslag i den befintliga verksamheten och som en 
del i kommunens trafiksäkerhets- och brottsförebyggande arbete.   
   
  
Medborgarförslag  
En viktig faktor i detta projekt är att vi vil  hitta nya möjligheter att påverka lokalt med hjälp av våra 
förtroendevalda funktionärer och medlemmar runt om i Sverige. Sedan några år finns möjligheten i 


flera kommuner att lämna in medborgarförslag som där efter behandlas av ful mäktige el er 
stadsdelsförvaltning.  
  
Vi vil  därför testa en ny metod för att få de kommuner som ännu inte infört delar av de tre åtgärder 
som vi redovisat att ta upp frågan som en del av kommuners förebyggande trafiksäkerhetsarbete men 
också som en viktig del i det nya brottsförebyggande arbete inom kommunen.   
Vi har under förra året genomfört en enkät bland Sveriges regioner och kommuner där vi har en bra 
kartläggning över vilka kommuner som ännu inte fattat beslut om alkolås i någon av de delar som vi 
redovisat. Vi har från Folkhälsomyndigheten fått uppgifter om vilka kommuner som idag erbjuder hjälp 
för att förhindra återfal  inom rattfyl eri med metoden SMADIT. Vi hoppas också kunna få ut uppgifter 
från Trafikverket vilka kommuner som bestäl t det nya undervisningsmaterialet om alkohol droger och 
trafik. Utifrån dessa kartläggningar vet vi vilka kommuner vi ska uppvakta med vilka delar.   
  
En stor del av Sveriges kommuner arbetar idag under den lagstiftning som til kom 2007 där 
medborgare har rätt att inkomma med medborgarförslag, De kommuner som ännu inte har 
medborgarförslag har i vissa fal  likande metoder för att få in förslag från ortens invånare och 
föreningar. Vi tänker utbilda och motivera våra medlemmar och lokala MHF funktionärer runt om i 
aktuella kommuner att lämna in väl underbyggda medborgarförslag om införande av en eller flera av 
de tre åtgärder som vi redovisat i den här ansökan. Ett medborgarförslag behandlas av  
kommunfullmäktige eller direkt av en stadsdelsnämnd. Om möjligheten med medborgarförslag saknas 
i en utpekad kommun kommer vi att överväga att via lokal politiker få dessa att lämna in motioner, 
ställa interpellationer eller skriftliga frågor.    
  
När kommunful mäktige får in ett väl underarbetat medborgarförslag remitteras oftast frågan ner til  
den nämnd som ansvarar för respektive del. Som ett exempel til skriver då vår lokala funktionär 
kommunfullmäktige om att de skall införa alkolås i kommunens fordon samt erbjuda  
kommuninvånarna SMADIT men också att genomföra riktade insatser i skolan kring alkohol droger 
och trafik. För att förebygga påverkade förare kommer då fullmäktige att remittera frågan om alkolås 
til  samhäl sbyggnadskontoret för den kommunala verksamheten och kommunledningskontoret för de 
bolag som kommunen äger. Frågan om SMADIT remitteras til  socialförvaltningen och frågan om 
införande av skolmaterial sänds till Barn och utbildningsnämnden. Därefter bereds frågorna för beslut. 
Med väl underbyggt material och goda incitament som hävningar til  lagrum, så som skollagen, 
arbetsmiljölagen och nya lagen om brottsförebyggande tror vi att frågorna kommer att behandlas ur ett 
trafiksäkerhetsperspektiv med ett positivt resultat. Vi tror oss ha stora chanser att nå bra framgång 
med denna arbetsmodel . Önskar exempelvis en kommun extra professionel  hjälp och stöd i 
införandeprocessen av alkolås så kan vi även erbjuda detta, men då inom ett tidigare beviljat projekt – 
alkolås och konsultation.    
 
 
 
 
9.1  Projektets aktiviteter 
Beskriv vilka konkreta aktiviteter ni ska genomföra. 
 

Central framtagning av metod och underlag för medborgarförslag.  

Uppföljning och nuläges analys med fokus på vilka kommuner som skal  uppvaktas  

Framtagning av material i form av mal ar och underlag för våra lokala funktionärer  

Utbildning av våra regionala projektsamordnare i MHF-regionerna   

Utbildning av våra lokala funktionärer inom hela organisationen  

Uppvaktning av kommuner och inlämnade av medborgarförslag  

Utvärdering och uppföljning av resultat  
 
 
10 Tidplan 
Beskriv tidplanen för projektets aktiviteter. 
 


 
 
  
Februari-April 2024  
Framtagning av kommunikationsplattform och mallar m.m.  
Februari-Maj 2024  
Inventering av vilka åtgärder som kommunerna saknar  
April-Maj 2024   
Utbildning av regionala projektledare och lokala funktionärer   
April 2024 – Januari 2025  Bearbetning och uppvaktning av Sveriges kommuner   
November 2024   
Ansökan om fortsatt verksamhet inom projektet avseendet 
verksamhetsåret 2025 till Trafikverket.   
Februari-Mars 2025  
Utvärdering sammanställning av slutrapport och framtagning av 
plan för fortsatt verksamhet inom projektet 2024-2026  
 
 
 
 
11 Organisering och bemanning 
Beskriv hur ni ska organisera projektet. Beskriv kortfattat roller och ansvar samt hur ni ska lösa bemanningen i projektet 
 
Projektet leds av den interna projektgruppen som består av Tomas Jonsson (projektansvarig), 
Göran Roxhav (projektledare), Lars-Olov Sjöström (senior advisor).   
Projektet genomförs i samarbete med 7 regionala samordnare.   
Kommunikatörer som arbetar med grafisk design och digital kommunikation.  
Mellan 150 lokala funktionärer kommer aktiveras för att underteckna medborgarförslag och 
genomföra lokal opinionsbildning samt uppföljning.   
 
 
 
 
12 Geografisk omfattning 
Ange var i landet projektet ska genomföras, nationellt, län, kommuner osv. 
 
Alla kommuner i hela Sverige som kommer att omfattas fram och til  2026. 
 
 
 
13 Uppföljning och utvärdering 
Beskriv hur projektet och dess mål kommer att följas upp och utvärderas och vilken metod som kommer att användas. Redogör 
vilka mått/indikatorer som kommer att användas. Om nuläge finns kring måtten/indikatorerna, ange även det. 
Projektets kvantitativa mål kommer regelbundet att mätas och följas upp. Effektmålen kommer att 
mätas med hjälp av enkät riktad til  de inom respektive förvaltning som genomfört de slutliga lokala 
åtgärderna. Effekten kommer inte kunna mätas fullt ut för än i utgången av 2026.    
 
 
 
 
 
14 Samarbetsparter i projektet 
 
Samarbetar er organisation med andra aktörer i projektet?      X Ja        ☐ Nej 


 
Om JA, ange med vilka och på vilket sätt arbetet är utformat 
 
Samordning rörande SMADIT sker med Folkhälsomyndigheten och polisen, Avstämning rörande 
användande av Trafikverkets skolmaterial sker med Trafikverket. Lokala genomförandet sker i 
samverkan med MHFs 7 regioner och 150 lokalavdelningar.  
 
 
 
15 Riskanalys och riskhantering 
Risker och motstånd mot projekt kan finnas t ex på samhälls-, organisations- och individnivå. Beskriv vilka typer av 
interna/externa riskfaktorer som kan äventyra måluppfyllelsen. Beskriv hur ni tänker hantera de identifierade riskerna. 
 
15.1  Riskanalys/riskfaktorer 
En risk är att kommuner inom sitt nya uppdrag lägger stort fokus på den organiserade brottsligheten 
och glömmer bort vardagsbrotten, så som trafikbrott mm. Här tycker vi att det finns ett kollektivt ansvar 
att stärka kommunerna i att även genomföra åtgärder som omfattar mängdbrotten. Glädjande är dock 
att de medborgarlöften som idag styr samverkan mellan polis och kommun har i mycket stor 
omfattning fokus på rattfyllerikontroller, hastighetsbekämpning, störande motorungdom mm. I vissa fall 
har medborgarlöftets innehåll til  ca 70% haft fokus på trafikrelaterad brottslighet.   
  
En risk är att det finns kommuner som inte använder sig av medborgarförslag och att de alternativ de 
har för att ta in synpunkter och idéer från sina kommuninvånare inte har samma genomslag som ett 
medborgarförslag.   
  
En risk med denna typ av projekt är att det kan vara svårt att mobilisera lokala ideelltarbetande 
funktionärer då de verksamhetsavtal som finns för detta projekt inte får innehål a någon lokal 
stimulanspeng. Tidigare när lokala MHF-funktionärer exempelvis har medverkat i NTF:s mätprojekt 
har en ersättning utgått til  lokala MHF avdelningen på ex 125 kr per timma från NTF för nedlagt 
arbete. Denna ersättning har betalats ut til  den lokala MHF-avdelningen och främst varit för att täcka 
reskostnader och andra omkostnader som hanteras lokalt. I detta projekt har vi tagit höjd för faktiska 
kostnadsersättningar men mot uppvisande av kvitto inlagd i den centrala redovisningen. Detta gör att 
den administrativa bördan ökar och även kostnaden för administration. Det blir mera jobb för den 
lokala funktionären som inte ligger i linje med deras engagemang och drivkraft. En lösning skul e ju 
vara att betala ut en ren lön til  de lokala funktionärerna. Detta strider dock mot den grundläggande 
stuktutren med ideellt arbetande funktionärer. Det riskerar också att skapa osämja och splittring om 
visa funktionärer får betalt för vissa uppgifter och andra inte. Vi har försökt att hitta en balans där de 
regionala samordnarna som verkar som lokala arbetsledare kommer få en ersättning för 
samordningen.   
 
 
 
 
 
15.2  Plan för att hantera eventuella risker  
 
MHF är en stor organisation med fungerande regional och lokal organisation. Redan idag jobbar 
funktionärerna över kommungränserna. MHF har även ett stort förtroende hos kommunerna, då vi vid 
flertalet til fäl en har varit i kontakt med dem tidigare med våra frågor.  
 
 
 
 
 


16 Budget 
Ange projektets budget. I kolumnen Sökt belopp från Trafikverket anger ni vad ni söker från Trafikverket för de olika delarna av 
projektet. I kolumnen Projektets förväntade totala kostnader anger ni totalsumman för projektets olika delar, både den del som 
ni söker finansiering för hos Trafikverket och de delar som ni beräknar att ni kan finansiera på något annat sätt. Budgeten ska 
överensstämma med de planerade aktiviteterna och minst delas upp i budgetposter enligt tabellen. Bifoga även separat 
detaljerad budget om ni bedömer att det behövs.  
 
Se de Generella villkoren om vad respektive kostnadspost får innehålla. 
 
Kostnadsposter 
Sökt belopp från Trafikverket 
Projektets 
Ange vad som ingår i 
Personer/funktioner  
Timpris 
Antal 
Summa  
förväntade 
kostnadsposten  
Personal-
OH-
timmar 
totala 
kostnad 
kostnad 
kostnader 
Projektansvarig 
570 
114 
60 
41 040 
41 040 
 
 
Projektledare 
440 
88 
170 
89 760 
89 760 
 
 
 
Projektadministratör 
440 
88 
150 
79 200 
79 200 
 
 
Senior advisor 
550 
110 
50 
33 000 
33 000 
 
 
7 st regionala samordnare 
350 
70 
1400 
588 000 
588 000 
 
 
Kommunikatör 
400 
80 
240 
115 200 
115 200 
 
 
Administratör 
440 
88 
120 
63 360 
63 360 
Tidsredovisning och 
ekonomiarbete 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Övriga 
Belopp 
 
 
kostnadsposter 
Lokala omkostnader för 
252 000 
252 000 
 
funktionärer 
Logi och resekostnad 
50 000 
50 000 
 
Kommunikation 
50 000 
100 000 
 
Annat 
30 000 
30 000 
 
Revisionskostnader 
30 000 
30 000 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Summa 
1 471 560 
1 471 560 
 
 
 
Antal planerade ideella timmar 
2 310 
 
16.1  Kommentarer om budgeten 
Ange här eventuella kommentarer och förtydliganden om budgeten.  

 
 
 
 
 
16.2  Andra finansiärer 
Om ni för projektet har andra finansiärer för delar av projektet ska ni ange namn och beviljat belopp alternativt sökt belopp. 
 
 
 
 
 
10 

17 Kunskapsläge 
Beskriv vad ni känner till som gjorts tidigare inom området och redovisa vad din organisation gjort tidigare inom samma område. 
Slutrapporter från eventuellt tidigare genomförda projekt inom området, utförda av sökanden, kan bifogas ansökan. 
 
Den 21 oktober 2001 inträffade en tragisk trafikolycka i Fisksätra där 13-årige Erik Bergendal blev 
påkörd och dödad av en rattfull ung bilförare i en stulen Volvo. Hade bilen haft alkolås hade Erik levt 
idag. Gemensamt med Eriks föräldrar och med stöd från Vägverket skapade vi en kampanj om 
alkolås. Under åren 2002–2006 besökte vi med hjälp av våra lokala funktionärer samtliga kommuner i 
Sverige, 2–4 gånger. Vi tog med den bil som så brutalt användes för att döda Erik Bergendal. 
Budskapet var enkelt: ”Hade bilen haft alkolås hade Erik levt idag”. Vid besöken bjöd vi in kommuner, 
transportföretag, taxi, bussbolag med mera för att visa upp vad alkolås var och hur det fungerade. Vid 
denna tidpunkt fanns bara ett alkolås på marknaden och mycket få visste vad alkolås var för något.   
  
Sedan dess har vi arbetat intensivt med olika införandeprocesser kring alkolås och andra stödsystem 
för att detektera påverkan. 2010 ackrediterade vi vårt testlaboratorierum för alkoholmätning och 
kvalitetssäkring av alkolås. Idag genomförs mer uttagningsprov i svenska alkolås under en ett dygn än 
vad som genomförs under ett helt år av Polismyndigheten, Tullverket och Kustbevakningen 
til sammans, mycket tack vare de insatser som vi med finansiering från Vägverket genomförde under 
åren 2002–2006. Vi har också med stöd från Trafikverket ansvarat för all oberoende 
konsumentinformation och konsultation kring införande och til ämpningar av alkolås de senaste 10 
åren.   
  
När det gäl er SMADIT och har vi stor erfarenhet som rör olika program för påverkan och motivation.   
  
Vi har över 15 års erfarenhet av införande av alkolås och implementeringar i kommunala fordon.  
 
 
 
 
18 Användning och spridning av resultatet 
Beskriv hur projektresultaten och erfarenheterna från projektet kommer att dokumenteras, tas till vara inom organisationen och 
spridas vidare till andra aktörer. 
 
Projektets kvantitativa mål kommer regelbundet att mätas och följas upp. Effektmålen kommer att 
mätas med hjälp av enkät riktad til  de inom respektive förvaltning som genomfört de slutliga lokala 
åtgärderna. Effekten kommer inte kunna mätas fullt ut för än i utgången av 2026.  Resultatet kommer 
då att sammanställas i en rapport som kommer att spridas både internt och externt. 
Kommunikationsavdelningen på MHF kommer att sätta ihop en plan för att sprida resultatet.  
 
 
 
 
19 Vidmakthållande av projektet 
Beskriv om planer finns för projektets vidmakthållande, till exempel att effekterna av projektet blir bestående och kan övergå i 
reguljär verksamhet. 
 
Projektet kommer att pågå under åren 2024–2026  
Erfarenheter, information, statistik och resultat kommer vi att dokumentera och sprida. Efter projektets 
slut kommer vi även att kunna följa upp kommunerna för att se hur de jobbar med dessa frågor 
framgent.  
 
 
 
 
11 


20 Övrigt 
 
 
 
 
 
21 Bilagor 
 
Med denna ansökan ska bifogas: 
 
Aktuel t registerutdrag från Skatteverket (högst en månad gammalt) 
Bilaga nr: 1 
Organisationens aktuel a stadgar 
Bilaga nr: 2 
Justerat protokoll från det senaste årsmötet 
Bilaga nr: 3 
Justerat protokoll som visar vem eller vilka som valts til  organisationens 
firmatecknare 
Bilaga nr: 4 
Senaste årsberättelse/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte 
Bilaga nr: 5 
Senaste årsredovisning/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte 
Bilaga nr: 5 
Revisionsberättelse 2022 
Bilaga nr: 6 
 
Bilaga nr: …... 
 
 
 
Denna ansökan undertecknas av personer som har rätt att företräda sökande organisation 
(behörig firmatecknare).  
 
Genom att underteckna intygar vi att lämnade uppgifter är riktiga samt försäkrar att 
projektbidraget kommer att användas enligt de uppgifter som vi lämnat. 
 
 

Namnteckning firmatecknare 
Namnteckning firmatecknare 
           
 
 
Namnförtydligande 
Namnförtydligande 
Annette Fagerholm Ahlholm 
           
 
Ort och datum 
Ort och datum 
Årsta 2024-12-04 
           
 
Telefon 
Telefon 
070-350 54 22 
           
 
 
Upplysningar 
 
Ansökan med bilagor skickas i första hand till: 
 
E-post: 
xxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxx.xx samt stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx 
 
Alternativt til   
 
Postadress:  Trafikverket 
12 

 
Ärendemottagningen 
 
Projektbidrag 
 
Box 810 
 
781 28 Borlänge 
 
Ansökningar som inte har bifogat kravställda bilagor, kommer INTE att tas vidare för bedömning.  
 
Eventuel a frågor ställs til  e-post: stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx 
 
13