Projektbidrag til ideel a föreningar
Ansökan ska skrivas på svenska
Datum 2023-12-04
Ansökan om projektbidrag
1 Grunduppgifter
Projektansvarig organisation (ekonomiskt och juridiskt ansvarig)
Organisation
Organisationsnummer
MHF
802002-3399
Firmatecknare
Firmatecknarens e-postadress
Annette Fagerholm Ahlholm
xxxxxxx.xxxxxxxxx.xxxxxxx@xxx.xx
Utdelningsadress
Postnr
Postort
Byängsgränd 8
120 40
Årsta
Webbplats
År när organisationen bildades
www.mhf.se
1926
Plusgirokonto
Bankgirokonto
330-2627
Projektansvarig
Förnamn- och efternamn
E-postadress
Tomas Jonsson
xxxxx.xxxxxxx@xxx.xx
Utdelningsadress
Postnr
Postort
Byängsgränd 8
120 40
Årsta
Telefon
Mobiltelefon
070-564 37 36
2 Projektuppgifter
Projektnamn
Konsumentstöd och konsultation alkolås och alkoholmätare i trafik
Planerat startdatum för projektet (åååå-mm-dd)
Planerat slutdatum för projektet (åååå-mm-dd)
2024-02-15
2025-02-14
Ansökt belopp (kr)
Är projektet fortsättning på Projektet planeras genomföras
718 700
tidigare beviljat projekt?
X Nationellt X Regionalt X Lokalt
X Ja ☐ Nej
Projektet syftar till att bidra till det/de transportpolitiska målet/målen för:
(rangordna 1-4 vid flera)
1 Säkerhet
4 Miljö
3 Tillgänglighet
2 Hälsa
Projektledare (om annan än projektansvarig)
Förnamn- och efternamn
E-postadress
Utdelningsadress
Postnr
Postort
Telefon
Mobiltelefon
Revisor*
Förnamn- och efternamn
Titel*
Ado Korda
Auktoriserad Revisor
Företag/enhet
Telefon
iAudit Revision AB
E-postadress
Mobiltelefon
xxx@xxxxxx.xx
070-712 49 86
* Revisorsintyg ska lämnas vid slutredovisning. Vid bidrag under fem (5) prisbasbelopp räcker det med
föreningens valda revisor. Vid bidrag större än fem (5) prisbasbelopp ska revisorn vara godkänd eller
auktoriserad av Revisorsnämnden.
3 Grundläggande krav
Vår organisation: Föreningen arbetar enligt föreningens stadgar i syfte att möta
X Stämmer
☐ Stämmer ej
utmaningar inom transportområdet och som bidrar til att de
transportpolitiska målen uppnås.
Är registrerad hos Skatteverket med bolagsform ideel förening.
X Stämmer
☐ Stämmer ej
Respekterar demokratins idéer i vår verksamhet, inklusive
X Stämmer
☐ Stämmer ej
jämställdhet och förbud mot diskriminering.
Har inga skulder för svenska skatter el er avgifter hos
X Stämmer
☐ Stämmer ej
Kronofogdemyndigheten, är inte i likvidation, rekonstruktion eller
försatt i konkurs.
Har kapacitet att genomföra projektet.
X Stämmer
☐ Stämmer ej
3.1 Demokrati
Finns det uppgifter om er organisation eller medlemsorganisationer, ur demokratihänseende,
som ni tror har betydelse för vår bedömning av ert ärende?
Det kan exempelvis handla om att er organisation el er någon av era medlemsorganisationer
ifrågasatts i debatt eller nyhetsartiklar i etablerad dags- eller kvällspress utifrån demokratisk synvinkel
under de 3 senaste åren. Det kan också handla om uppgifter från medlemmar i organisationen om
brister utifrån demokratins idéer, däribland jämställdhet och förbud mot diskriminering.
Om Ja, beskriv vad det handlade om och hur ni stäl er er til dessa uppgifter.
Nej, vår organisation har inte ifrågasatts av någon ur demokratihänseende. MHF har en traditionel
demokratisk folkrörelseuppbyggnad, vilket framgår av våra stadgar och policydokument, t.ex. vår
jämställdhetspolicy,
3.2 Kapacitet
Har er organisation kapacitet att genomföra projektet?
Om ni inte har beviljats ett projektbidrag av Trafikverket de senaste tre åren, vänligen beskriv er
ekonomiska, administrativa och operativa kapacitet.
MHF har kapacitet att genomföra projektet, och vi har beviljats projektbidrag från Trafikverket varje år
under de senaste tre åren
4 Sammanfattning av projektet
Ge en kort (cirka 10-15 rader) beskrivning av projektet, vad syftet är och vilken nytta/effekt som förväntas.
MHF vidareutvecklar och genomför kontinuerlig konsumentinformation och upphandlingsstöd om
alkolås, alkoholmätare och andra stödsystem som kan förhindra rattfylleri.
Detta sker i merparten av fal en per telefon, e-post och MHF:s webbplats.
Okunskap och osäkerheten är fortfarande stor när det kommer til avtalsuppföljningar och
förberedelser av kravställningar. Det övergripande syftet är att förmedla oberoende sakkunskap om
til ämpningar, rutiner, alkolåsprodukter, alkolåsanvändning och alkoholmätare til myndigheter, företag
och enskilda för att därmed gynna en utveckling där användning av til förlitliga alkolås och
alkoholmätare bidrar til en nykter trafik.
Särskild omsorg ägnas åt större offentliga upphandlingar med alkolåskrav samt deltagare i
alkolåsprogrammet för rattfyllerister. Dessutom har vår rol varit viktig som ett process stöd i
sammanband med komplexa utredningar och frågeställningar.
2
Vi förväntar oss att det ska leda til att myndigheter, kommuner och regioner, företag och enskilda med
stöd av vår kompetens och information känner sig trygga med upphandlingar och til ämpningar samt
inköp av alkolås och alkoholmätare. En ökad användning av alkolås och alkoholmätare i direkt
anslutning til fordonstrafik bidrar til en ökad trafiksäkerhet. Vi gör idag uppskattningen att närmare
700 000 blåsprov dagligen utförs i alkolås och stationära alkoholkontroller i Sverige.
5 Syfte med projektet
Beskriv syftet med projektet. Vilket problem alternativt behov har ni identifierat?
Projektets syfte är att förmedla oberoende sakkunskap om alkolåsprodukter, alkolåsanvändning och
alkoholmätare samt andra stödsystem som förhindrar rattfylleri til myndigheter, företag och enskilda
för att därmed gynna en utveckling där användning av til förlitliga alkolås och alkoholmätare bidrar til
en nykter trafik. Utöver alkolås och alkomätare så bevakar vi ny teknik och nya lösningar som en del i
processen.
De senaste åren har många uppdrag inom detta projekt också mer kunnat liknas vid ett process stöd
där komplexa frågor som bottnar i lokala utredningar efter överträdelser och uppföljning och tolkning
av loggdata mm krävt opartisk sakkunskap. Detta har i flera fall varit helt avgörande för förtroendet
kring alkoholmätning och den rättssäkra hanteringen i samband med ex dödsolyckor eller likande
allvarliga incidenter där alkolås varit installerat i aktuella fordon.
Projektet är en viktig del i att stärka myndigheter, kommuner, regioner och företagsarbete med
trafiksäkerhet som ett led i att uppfyl a regeringens etappmål för vägtrafiken med en halvering av
antalet omkomna samt en minskning av allvarligt skadade med minst 25% til 2030. Detta ligger också
i linje med FN-resolutionen Agenda 2030 ex delmål 3.6 delmål 8, delmål 11.
I förlängningen handlar det om att skydda oskyddade trafikanter som kan bli påkörda. Genom att
minska risken för olyckor genom införande av alkolås och alkoholkontrol er och koppla införandet av
dessa til kommuner, regioner och företagens alkohol och drogpolicys så genomförs löpande
åtgärder och vårdinsattser efter att någon ertappats blåsa positivt i ett alkolås eller i en riktade
nykterhetskontroll, helt på civilrättslig grund innan brott har begåtts. Detta har visat sig vara ett
mycket värdeful t arbetssätt att tidigt upptäcka ev. missbruksproblem och kunna behandla och
förhindra återfal inom missbruk och rattfyl eri genom företagshälsovård och egna åtgärder. Vilket gör
att projektet också bidrar til hållbarhet inom områdena.
JÄMSTÄLLDHET
HÅLLBAR ENERGI
HÅLLBARA STÄDER
BEKÄMPA KLIMAT-
FÖR ALLA
OCH SAMHÄLLEN
FÖRÄNDRINGARNA
3
6 Projekts resultatmål
Beskriv projektets mål, vilket resultat ni vill uppnå med projektet. Målet bör vara mätbart.
• Att under hela året besvara frågor om alkolås, alkoholmätare och andra applikationer för nykter trafik
per telefon och e-post
• Att fortlöpande uppdatera MHF:s webbsidor om alkolås, alkoholmätare och andra applikationer för
nykter trafik med aktuell konsumentinformation
• Att ta fram och distribuera aktuel produktinformation til transportbranschen och til MHF:s regionala
funktionärer.
• Produktion och distribution av ett vägledningsdokument om alkoholmätning och smittorisker.
• Att under året ägna särskild uppmärksamhet åt de nya applikationer för alkoholmätning i
trafiknykterhetssyfte som ännu inte omfattas av internationel a standarder men som i ökad
utsträckning upphandlas.
• Att under året genomföra ett konsumenttest på nya alkoholmätare och alkolås och kommunicera
resultaten av dessa til återförsäljare och media
• Att under 2024 ägna fortsatt tid och uppmärksamhet åt deltagarna i alkolåsprogrammet för
rattfyl erister och deras konsumentupplysningsbehov.
• Att under 2024 fortsätta bevaka EU-kommissionen konsekvenser för ansökan om deltagande i
alkolåsprogrammet til följd av kommissionens krav. Vi har under året varit aktiva i remissförfarande
kring revideringen av det tredje körkortsdirektivet som ska ersättas med ett nytt direktiv någon gång
under 2024 eller 2025.
• Särskilt stöd och uppsökande verksamhet til myndigheter och företag I samband med större
upphandlingar när önskemål finns.
• Att regionalt över hela landet kunna erbjuda grundläggande konsumentinformation och stöd om
alkolås, alkoholmätare och andra applikationer för nykter trafik via MHF:s utbildade alkolås- och
alkoholmätarinformatörer.
• Att medverka med opartisk sakkunskap via processtöd til statliga myndigheter kommuner och
företag gäl ande införande processer, til ämpningar och utredningar kopplade til uppföljning.
7 Projektets effektmål
Vilka effekter avser ni att ert projekt kommer att leda till och hur bidrar det till de transportpolitiska målen? Effekten ska ha en
riktning till exempel öka, minska, stärka eller motverka.
• Vi förväntar oss att under ovan angivna mål (punkt 6) kommer att uppfylas under projektperioden.
• Vi förväntar oss också att projektet ska bidra til att andelen deltagande i det nya
alkolåsprogrammet i förhållande til det totala antalet personer som riskerar körkortsåterkallelse på
grund av rattfylleri (blandmissbrukare undantagna) inte minskar under 2024 och att antalet
misslyckade alkolåsupphandlingar (där upphandlade alkolås inte fungerar til fredsstäl ande i daglig
drift) i kommuner och landsting ska vara högst två under året och att det inte skall ställas onödiga
eller icke relevanta krav som försvårar eller fördyrar inköp. Det är också viktigt att det inte ställs
krav som snedvrider konkurrensen och skapar falsk säkerhet i til ämpningen av
alkolåsanvändningen eller vid externa alkoholkontroller.
• Vi förväntar oss också att förtydliga de ”mjuka” krav och til ämpningar som behövs för att kunna
säkra rättssäkerheten och til ämpningen i hela kedjan från beslut om införande av
alkoholkontroller til installation, genomförande, uppföljning och ev. utredningar och framtida
åtgärder kopplade til organisationer och företags alkohol och drogpolicy.
• Slutligen förväntas att nykterhetskontrol er i anslutning til trafik ska fortsätta att efter att Covid 19
pandemin nu klingat av och går in i en ny fas. Frågan om kontaminering och smittspridning
kommer fortfarande vara het fråga så länge covid ligger latent och lokala, regionala och nationella
4
utbrott fortfarande sker. Detta såväl inom myndighetsutövning som polis, tul och kustbevakning
som inom transportföretagens och myndigheters interna kontrollverksamhet.
8 Målgrupp
Beskriv projektets målgrupp. Förklara också varför ni vill nå just den målgruppen. Ange även hur många inom målgruppen ni
tror er kunna nå.
Yrkesförare, transportföretag, transportbranschorganisationer, kommuner och landsting,
transportupphandlare, transportfacken, deltagare i alkolåsprogrammet för rattfyl erister,
Transportstyrelsens körkortshandläggare (beträffande alkolåsens teknik och funktioner), privata
användare av alkolås och alkoholmätare.
9 Projektbeskrivning
Beskriv projektet och dess genomförande för att nå projektets mål.
SYFTE: Det övergripande syftet är att under år 2024 förmedla oberoende sakkunskap om
alkolåsprodukter, alkolåsanvändning och alkoholmätare til myndigheter, företag och enskilda för att
därmed gynna en utveckling där användning av til förlitliga alkolås och alkoholmätare m.m. bidrar til
en nykter trafik.
OMFATTNING: MHF ger kontinuerlig konsumentinformation om alkolås, alkoholmätare och
andra stödsystem som kan förhindra rattfylleri per telefon, e-post och MHF:s webbplats.
Vår konsumentinformation omfattar oberoende bedömning av al a alkolås- och
alkoholmätarprodukter på världsmarknaden utifrån provningsdokumentationer, intyg och MHF:s egna
beställda konsumenttester. Bedömningen omfattar funktionalitet utifrån europeiska standarder,
användarvänlighet, inköps- och servicekostnader samt annat av betydelse. MHF bevakar också ur ett
konsument- och upphandlingsperspektiv utveckling av andra stödsystem som kan förhindra rattfylleri.
All information offentliggörs genom vår webbplats, samt via stöd och konsultation på inkommande
frågor per telefon och e-post.
Verksamheten ”körkort med vil kor om alkolås” innebär ett ständigt behov av konsumentinformation
til de presumtiva nya deltagarna och til de som redan ingår i programmet. De begränsningar gäl ande
deltagande i alkolåsprogrammet som genomförda ändringar i körkortslagen innebär att vi under de
senaste åren har fått ett ökat antal frågor til oss från personer som riskerar få körkortet återkallat på
grund av rattfylleri.
BAKGRUND: Användningen av alkolås, alkoholmätare och andra motsvarande tekniska stödsystem
för nykter trafik har ökat kraftigt i Sverige sedan mil ennieskiftet 2000. Denna utveckling är positiv och
bidra stort til att de svenska trafiksäkerhetsmålen avseende nykter trafik skulle kunna uppfyllas. En
viktig förutsättning är dock att tekniken fungerar och att upphandlare i offentliga myndigheter och
företag samt privata konsumenter kan göra informerade val beträffande instrumentens funktionalitet,
til förlitlighet och användarvänlighet. MHF har arbetat med dessa frågor i mer än 20 år och har, inte
minst genom sin ackrediterade laboratorieverksamhet och medverkan i internationel standardisering,
byggt upp en betydande kompetens på området. De europeiska standarder som har tagits fram för
alkolås genom CENELEC (främst EN 50436-1 och EN 50436-2) har uppdaterats under de senaste
åren, vilket får betydelse för konsumenter och upphandlare av alkolås i och med att de nya
standardkraven ersätter de gamla kraven. Av relevans för trafiksäkerheten är också de båda
europeiska standarder för alkoholmätare som utarbetats och fastställts av CEN, nämligen EN 15964
(för professionel t bruk, exempelvis polis) och EN 16280 (för al mänt bruk).
Många företag som bestäl er el er utför transporter har under de senaste åren börjat intressera sig för
att genomföra företagsinterna nykterhetskontroller. Det är naturligtvis en bra tanke, men den har på
5
många hål motarbetats av fackförbunden på lokal och central nivå. Dialogen mel an
arbetsmarknadens parter har försvårats av okunskap kring förutsättningar för alkoholmätning och av
en utbredd misstänksamhet gällande arbetsgivarnas avsikter. Frågan rörande missvisande positiva
resultat pga. av kontaminering har aktualiserats och försvårat införandet med anledning av pandemin
med covid-19. Här ser vi en möjlighet att bidra med vår kompetens och med de inarbetade kontakter vi
har med transportfacken.
Ett nytt al varligt problem för deltagarna i verksamheten Körkort med vil kor om alkolås har
aktualiserats genom EU-kommissionens tolkning av det tredje körkortsdirektivet. De krav som ställts
på Sverige beträffande vil korlig körkortsåterkallelse och som lett till ändrad lagstiftning vilket lett til ett
minskat deltagande i alkolåsprogrammet. Detta på grund av att förare med begynnande
alkoholproblematik inte längre kan beviljas deltagande i verksamheten. MHF och den europeiska
trafiksäkerhetsorganisationen ETSC kommer att fortsätta dialogen med EU-kommissionen om detta
problem til s nya körkortsdirektivet har antagit och börjat gäl e. Vad vi erfar idag så har EU-
kommissions lyssnat på våra krav och det nya direktivet kommer förhoppningsvis att åter göra det
enklare för deltagarna att få körkort med vil kor om alkolås.
NULÄGE: Polisen står idag inför stora utmaningar i sin egen organisation och i samhäl sutvecklingen,
t.ex. gäl ande organiserad brottslighet. Vi har kunnat konstatera att detta har lett til polismyndighetens
trafiksäkerhetsarbete har prioriterats ner. Detta framgår också tydligt av en forskningsrapport från
Linköpings universitet som publicerats under år 2020. Detta bekräftades även nu senast i ett
nyhetsinslag på TV4 den 18/11-23 av Maria Lönegård på polisen där vår projektledare medverkade
och krävde fler uttagningsprov.
Antalet utandningsprov som utförts i polisens nykterhetskontroller har minskat från 2,7 miljoner til
cirka 1,1 miljoner mellan åren 2011 och 2019. Aktuell polisforskning (bl.a. av VTI 2019) visar att detta
bortfall inte har kompenserats av någon egentlig effektivisering av metoder eller arbetssätt. Under år
2020 och 2021 har Coronapandemin lett til ytterligare drastiska minskningar av utandningsproven
vilket resulterat i bara ca 350 000 utförda alkoholutandningsprov genomfördes 2021. Polisen jobbar
med att försöka få upp antalet utandningsprov och vi uppskattar att myndigheten kommer att
genomföra ca 800 – 900 000 prov under 2023. Frågor om smittorisker i samband med användning av
alkolås och alkoholmätare aktualiserades under pandemi åren och har nu november 2023 åter tagit
blivit aktuell smittspridningen av covid-19 tar ny fart. Genom att förmedla saklig information til
transportbranschen om alkoholmätning och förebyggande av smitta har vi lyckats upprätthål a en
relativt hög andel fortsatt alkolåsanvändning i Sverige under pandemin och idag genomförs mer än
dubbelt så många utandningsprov per dygn i denna typ av applikationer om man antal uttagningsprov
som polisen genomförde under hela året 2021.
Vi ser nu ett nyvaknat intresse från svenska myndigheter, företag och organisationer att genomföra
egna nykterhetskontroller som ett led i arbetsmiljöarbetet och för kvalitetssäkring av resor och
transporter. Detta hänger ihop dels ihop med den nya förordningen (2020:48 om miljö- och
trafiksäkerhetskrav för myndigheternas bilar där al a ägda och leasade myndighetsfordon skal vara
utrustade med alkolås senast 1 januari 2025. Detta kan vara en positiv effekt av ett effektivare
systematiskt arbetsmiljöarbete kopplat til Agenda 2030 och eventuellt införande av ISO 39001 i
verksamheten.
Under de senaste åren har MHF utarbetat en ny uppdelning på de konsumentsidor som berör
alkoholmätning. Tidigare låg fokus enbart på traditionella alkolås och alkomätare. Idag ser vi en
utveckling där också nya tekniska lösningar kommer in på marknaden vid sidan av de befintliga. Under
de senaste åren har därför nya behov av indelningar och grupperingar av alkomätningsprodukter
uppstått. Under de senaste åren har vi sett ett antal upphandlingar, där man i kravställandet har gjort
kraftiga avsteg från de internationella standarder som finns för alkomätare och alkolås. Anledningen til
dessa avsteg är att nya produkter och användningsområden har uppkommit, Nya produkter som inte
passar in i befintlig struktur säljs och marknadsförs idag aktivt på marknaden.
Att marknaden utvecklas och att nya lösningar på att bekämpa rattfyl eriet ser dagens ljus är
naturligtvis positivt. Men det skapas samtidigt problem för kvalitet och rättssäkerhet när upphandlare
som har dålig kunskap om alkoholmätningsfunktioner sätter ihop egna tekniska specifikationer eller
egna orealistiska krav som begränsar konkurrensen och fördyrar upphandlingen. Mot denna bakgrund
har situationen blivit akut att ta fram nya indelningar och nya upphandlings-rekommendationer,
6
standarder och tekniska profiler. MHF bistår med rekommendationer för upphandling, ett arbete som
kommer att fortsätta under 2024.
MHF deltar fortsättningsvis i det svenska och internationel a standardiseringsarbetet gäl ande alkolås
genom SEK TK BTTF 116-2 Alkolås, där MHF:s trafiksäkerhetschef efterträtt Trafikverkets Liza
Jakobsson som ordförande i Cenelecs europeiska kommitté BTTF 116-2: Alcohol Interlocks.
Vi har i vår information valt att separera den professionel a alkoholkontrol en från privat
alkoholmätning. När det gäller den professionella alkoholkontrollen gör vi idag en tydligare indelning
på vilka alkolås som uppfyller den äldre respektive den nyare versionen av standarden för alkolås.
Dessutom lyfts helt nya områden in. De nya konsumentsidorna har nu följande rubriker för
professionell alkoholkontroll:
- Alkolås för kvalitetssäkring av transporter (en indelning för de produkter som uppfyl er senaste
versionen av teknisk standard 50436-2 och en indelning för de äldre)
- Handhål na alkoholmätare för professionel t bruk som uppfyl er standarden SS-EN 15964
- Kontaktlös alkoholmätning av utandningsluft i passerkontrol er, bomsystem och nyckelskåp
- Alkoholmätning med munstycke som används vid ankomstkontrol , i nyckelskåp el er passersystem
- Alkoholmätare för stationär användning i informationssyfte
- Alkoholmätning för bevisprovstagning med munstycke
- Förscreening för att känna av förekomst av alkohol i utandningsluft
Alkolås för dömda rattfyl erister el er för behandlingsprogram med uppföljning
9.1 Projektets aktiviteter
Beskriv vilka konkreta aktiviteter ni ska genomföra.
• Förberedande samråd med Trafikverket. Här saknar vi idag en tydlig kontakt efter att Liza
Jakobsson slutat jobba med dessa frågor. Vi har kontinuerlig kontakt med de större transportfacken.
Även Transportstyreslen har åter bytt handläggare och här kommer uppdaterade kontakter att tas
när ny handläggare är på plats.
• Ansvarsfördelning i projektarbetsgruppen och information til MHF:s telefonväxel.
• Uppdatering av alkolås- och alkoholmätarinformationen på MHF:s webbsidor.
• Fortsatt distribution av framtaget vägledningsdokument om alkoholmätning och smittorisker.
• Grundläggande presentation på MHF:s webbsidor avseende andra stödsystem som förhindrar
rattfyl eri.
• Framtagning av produktinformation til transportbranschen och til MHF:s regionala funktionärer.
• Kontinuerlig support genom svar på inkommande förfrågningar per telefon och e-post samt
kontinuerlig uppdatering av alkolås- och alkoholmätarinformationen på MHF:s webbplats.
• Framtagning av konsumentprofiler för nya applikationsområden för alkoholmätning som ligger
utanför ramen för befintliga standarder för alkolås och alkomätare. Detta görs i avvaktan på
framtagning av europeiska standarder och i dialog med Trafikverket.
• Särskilt stöd och uppsökande verksamhet til myndigheter och företag i samband med större
upphandlingar när önskemål finns.
• Genomförande av konsumenttest avseende nya alkoholmätare och alkolås på marknaden samt
kommunikation av resultaten til större återförsäljare samt til media.
• Fortsätta stötta kommuner, regioner och företag i deras processer gäl ande införande av
alkoholkontroller och alkolås samt vid uppföljning, utvärdering samt komplexa utredningar ofta
kopplade til akuta händelser eller olyckor.
• Sammanstäl ning och utvärdering av årets aktiviteter samt slutredovisning til Trafikverket.
7
10 Tidplan
Beskriv tidplanen för projektets aktiviteter.
februari 2024: Fortsatt förankring av de nya områdena til standardiseringsorganisationerna Cenelec
och CEN med målsättning att stimulera til nya internationella standarder för de nya applikationerna.
Dialog med nya representanter för Trafikverket och Transportstyrelsen om aktuella behov och
önskemål. Samråd med Transportarbetareförbundet och andra för frågan relevanta fackförbund.
Komplettering av alkolås- och alkometerinformationen på MHF:s webbsidor. Uppdatering av
grundläggande information om andra stödsystem som kan förhindra rattfylleri. Sammanställning av
fakta och information som kan förmedlas digitalt i anslutning til inkomna frågor om alkolås,
alkoholmätare och andra stödsystem för nykter trafik. Fortsatt spridning av framtaget
vägledningsdokument om alkoholmätning upphandlingar, utvärdering och til ämpningar.
Ansvarsfördelning i projektarbetsgruppen och information til MHF:s telefonväxel. Framtagning av
produktinformation til transportbranschen och til MHF:s regionala funktionärer.
februari-december 2024: Fortsatt arbete i standardiseringskommittéerna för alkolås och
alkoholmätare. Fortsatt kontinuerlig support genom svar på inkommande förfrågningar per telefon och
e-post samt kontinuerlig uppdatering av alkolås- och alkometerinformationen på MHF:s nya
webbplats. I samband med större upphandlingar åker vi ut til upphandlande enhet för samråd om det
finns önskemål. Fortsatt process stöd til myndigheter, företag och organisationer. Kontinuerlig dialog
med alkolåsansvariga hos Trafikverket och Transportstyrelsen.
april-juni 2024: Genomförande av konsumenttest avseende nya alkoholmätare och alkolås på
marknaden samt kommunikation av resultaten til större återförsäljare samt til media.
december 2024-januari 2025: Sammanstäl ning och utvärdering av årets aktiviteter samt
slutredovisning til Trafikverket.
11 Organisering och bemanning
Beskriv hur ni ska organisera projektet. Beskriv kortfattat roller och ansvar samt hur ni ska lösa bemanningen i projektet
Projektet leds av Tomas Jonsson, som har det övergripande ansvaret för projektets genomförande.
Til sin hjälp har en projektarbetsgrupp bestående av projektadministratör Anna Wel eman, Senior
advisor Lars Olov Sjöström. Projektarbetsgruppen ansvarar för samråd och dialog med berörda
myndigheter (Trafikverket och Transportstyrelsen).
Tomas Jonsson har ett särskilt ansvar för de frågor som gäl er alkolås, alkomätare och
arbetsmiljöarbete. Tomas arbetar också med supporten per telefon och e-post och gemensamt med
Anna Wel eman ansvarar de för konsultationer gäl ande företags och myndigheters upphandlingar av
alkolås och alkoholmätare. Tomas är också expert på de funktions- och driftkrav som de
internationella tekniska standarderna kräver att alkolåsen ska uppfylla. Tomas ansvara också för
process stöd med inriktning på til ämpningar, uppföljning av logginformation i alkolås och överträdelser
och samt presskommunikation.
Anna Wel eman svara på löpande förfrågningar via telefon och mail rörande främst val av produkter
och tekniska til ämpningar. Anna ansvara också för löpande uppdateringar av information til våra
lokala funktionärer.
Lars Olov Sjöström har gå ner i tid då han gått i pension men han jobbar kvar 1 dag i veckan. Han
kommer finnas med under året och bidraga vid förfrågningar kring större upphandlande enheter och
arbetsmiljöarbete samt arbete med standarder.
8
Regionalt finns inom MHF ett nätverk av frivil iga funktionärer som fått utbildning om alkolås avseende
funktion, användning med til hörande trafiksäkerhets-, konsument- och arbetsmiljöfrågor. De kan ge
grundläggande information och hänvisa til vår webbplats. Mera komplexa frågor hanteras av
projektarbetsgruppen.
12 Geografisk omfattning
Ange var i landet projektet ska genomföras, nationellt, län, kommuner osv.
Projektet genomförs nationel t och ska til godose behov i hela landet men administreras från MHF:s
kansli. Då kommunikationen i huvudsak sker per telefon, webb och e-post finns inga geografiska
begränsningar.
13 Uppföljning och utvärdering
Beskriv hur projektet och dess mål kommer att följas upp och utvärderas och vilken metod som kommer att användas. Redogör
vilka mått/indikatorer som kommer att användas. Om nuläge finns kring måtten/indikatorerna, ange även det.
Metod för uppföljning: Månatliga avstämningar i projektledningsgruppen, dokumentation i dagboksform av antal inkomna
telefonsamtal och e-postbrev, protokoll från konsumenttester, utvärderingar från utbildningsaktiviteter,
uppföljning av medieaktiviteter kring projektet med hjälp av mediabevakningstjänsten Retriever,
skriftliga verksamhetsrapporter från MHF:s regioner, telefonmöten.
Mått/indikatorer att följa upp: Antal besvarade telefonsamtal, antal besvarade e-postfrågor, konsultationer inför större
Upphandlingar och genomförda utredning kring allvarliga incidenter där alkolås eller annan
alkoholmätningsteknik varit involverad. Antal regionala aktiviteter inom projektet, antal artiklar och
reportage i press, radio och TV som direkt anknyter til projektet, antalet fackrättsliga tvister kopplade
til alkolås, alkoholmätare och alkoskåp (via transportfacken), antalet klagomål kopplade til stora
upphandlingar av alkolås.
14 Samarbetsparter i projektet
Samarbetar er organisation med andra aktörer i projektet? X Ja ☐ Nej
Om JA, ange med vilka och på vilket sätt arbetet är utformat
MHF kommer att samarbeta med de huvudansvariga för frågor gäl ande kvalitetssäkring av transporter
hos Trafikverket samt med Transportstyrelsen gällande alkolås och vil korlig körkortsåterkallelse.
Samarbetet sker genom ett samråd med de båda myndigheterna vid projektets inledning samt genom
kontinuerliga telefonkontakter under projektets gång. Vidare har vi dialog med
Transportarbetareförbundet och andra för frågan relevanta fackförbund.
9
15 Riskanalys och riskhantering
Risker och motstånd mot projekt kan finnas t ex på samhälls-, organisations- och individnivå. Beskriv vilka typer av
interna/externa riskfaktorer som kan äventyra måluppfyllelsen. Beskriv hur ni tänker hantera de identifierade riskerna.
15.1 Riskanalys/riskfaktorer
Nr Risk
Sannolikhet 1 til 5
Konsekvens 1 til 5 Riskvärde S x K
1 Risk för att ny teknologi
2
4
8
för alkoholmätning som
ej täcks av
internationella
standarder eller
kvalitetskrav införs i
stor skala
2 Risk för generel t
3
5
10
minskad upphandling
av alkolås eller
motsvarande teknik i
offentlig verksamhet
och företag.
3 Risk för
3
5
5
kompetensförlust hos
MHF om någon i
projektledningsgruppen
byter arbete
15.2 Plan för att hantera eventuella risker
10
Nr Risk
Förslag på åtgärder
Ansvarig
1 Risk för att ny teknologi MHF följer noggrant al innovations- och
Lars Olov Sjöström
för alkoholmätning som teknologiutveckling på
och Tomas
ej täcks av
alkoholmätningsområdet runt om i världen
Jonsson
internationella
och rapporterar til de tekniska kommittéerna
standarder eller
i SIS, SEK, CEN och CELELEC när ny
kvalitetskrav införs i
teknologi är på väg att föras ut på
stor skala
marknaden. Därmed kan standardiseringen
hålla jämna steg med teknikutvecklingen
2 Risk för generel t
MHF har kontinuerlig kontakt med riksdagens Tomas Jonsson
minskad upphandling
trafikutskott för att aktualisera arbetet med
och Lars Olov
av alkolås eller
alkolås och andra stödsystem som förhindrar Sjöström
motsvarande teknik i
rattfyl eri i statliga myndigheter och
offentlig verksamhet
kommuner. På senare år har
och företag,
alkolåsutvecklingen fått ny aktualitet genom
initiativ i flera större transportföretag, t.ex.
Volvo, DSV, IKEA. MHF arbetar med att vara
pådrivande för nya lokala initiativ i
alkolåsfrågan.
Covid-19 minskade under pandemin
kortsiktigt efterfrågan på alkolås och
alkoholmätare p.g.a. av rädsla för
smittspridning. Genom vårt
vägledningsdokument om alkoholmätning
och
smittorisker kunde vi visa att alkolås och
alkoholmätare inte behöver innebära
smittorisk, förutsatt att normalrutinerna för
munstycksbyten och myndigheternas direktiv
för Covid-19 följs. November 2023
aktualicerades detta arbete i om med att man
från myndighetshål åter rapporterat och
höga tal för smittspridning i kombination med
nya varianter av covid-19. Vi bedömer dock
att situationen är mer under kontroll denna
gång då covid-19 sedan den 1 april 2022 inte
längre klassas om en allmänfarlig och
samhällsfarlig sjukdom. Vis oro ser vi dock
att det finns kring de ny mer smittspridande
varianterna som rapporterats om nu
november 2023.
3 Risk för
Lars Olov Sjöström har gått i pension men
Tomas Jonsson
kompetensförlust hos
jobbar kvar 1 dag i veckan.
MHF om någon i
Kunskapsöverföring pågår i organiserad form
projektledningsgruppen för att säkerhetsstäl a de delar som Lars Olov
byter arbete
jobbat med. Anna Wel eman mångårig
medarbetare och även testledare i vårt
testlaboratorium har stor erfarenhet inom
detta område och tar ett större ansvar när
Lars Olov trappar ner. Så ev.
kompetensförlust kommer att minimeras. För
närvarande finns inga planer hos någon i
projektledningsgruppen att byta tjänst. Intern
fortbildning i frågorna sker kontinuerligt, både
på MHF:s kansli och bland regionala
funktionärer.
11
16 Budget
Ange projektets budget. I kolumnen Sökt belopp från Trafikverket anger ni vad ni söker från Trafikverket för de olika delarna av
projektet. I kolumnen Projektets förväntade totala kostnader anger ni totalsumman för projektets olika delar, både den del som
ni söker finansiering för hos Trafikverket och de delar som ni beräknar att ni kan finansiera på något annat sätt. Budgeten ska
överensstämma med de planerade aktiviteterna och minst delas upp i budgetposter enligt tabellen. Bifoga även separat
detaljerad budget om ni bedömer att det behövs.
Se de Generella villkoren om vad respektive kostnadspost får innehålla.
Kostnadsposter
Sökt belopp från Trafikverket
Projektets
Ange vad som ingår i
Personer/funktioner
Timpris
Antal
Summa
förväntade
kostnadsposten
Personal-
OH-
timmar
totala
kostnad
kostnad
kostnader
Projektansvarig/
570
114
510
348 840
348 840
Projektledare
Projektadministratör
440
88
205
108 240
108 240
Senior advisor
550
110
75
49 500
49 500
Kommunikatör
400
80
95
45 600
45 600
Administratör
440
88
90
47 520
47 520
(tidsredovisning o ekonomi)
Övriga
Belopp
kostnadsposter Resor och logi för
21 000
21 000
projektledning och
projektarbetsgrupp
Köpta tjänster
28 000
28 000
800 kr x 35 tim
Konsumenttester i
laboratorium
Inköp alkomätare och
40 000
40 000
alkolås för konsumenttest
enligt plan
Revisionskostnader
30 000
30 000
Summa
718 700
718 700
Antal planerade ideella timmar
4 400
16.1 Kommentarer om budgeten
Ange här eventuella kommentarer och förtydliganden om budgeten.
16.2 Andra finansiärer
Om ni för projektet har andra finansiärer för delar av projektet ska ni ange namn och beviljat belopp alternativt sökt belopp.
12
17 Kunskapsläge
Beskriv vad ni känner till som gjorts tidigare inom området och redovisa vad din organisation gjort tidigare inom samma område.
Slutrapporter från eventuellt tidigare genomförda projekt inom området, utförda av sökanden, kan bifogas ansökan.
MHF har i mer än 20 år byggt upp ett stort kunnande om alkolås och dess olika användningsområden.
På motsvarande sätt har organisationen en stor kunskap om alkoholmätare och annan utrustning för
mätning av alkoholpåverkan. Vi är idag den främsta konsumentaktören på detta område och har
genom vårt arbete styrt bort ett antal undermåliga alkolås och alkoholmätare från den svenska
alkolåsmarknaden samtidigt som nya produkter med god kvalitet har breddat utbudet och skärpt
konkurrensen i Sverige. Samtidigt sker ett ständigt inflöde av nya alkolås och alkoholmätare i Sverige
som behöver bedömas ur ett konsumentperspektiv. Vår kompetens omfattar allt ifrån teknik och
kalibrering til arbetsrättsliga frågor, rehabilitering, lagstiftning och offentlig upphandling. MHF:s
alkolåsarbete har uppmärksammats internationellt genom til delandet av European Road Safety Prize
för några år sedan och i juni 2017 EU-kommissionens pris Excellence in Road Safety Awards för
arbetet med alkobommar. MHF är 100% ägare av MHF Test Lab som är det enda ackrediterade
laboratoriet i Sverige för opartiska provningar av alkoholmätningsutrustningar,
MHF får många telefonsamtal och e-postbrev med frågor rörande alkolås, alkoholmätare och andra
alkoholmätningsutrustningar, cirka 10 förfrågningar per dag. Efterfrågan på upphandlings- och
konsumentstöd ligger kvar på denna nivå. Det är transportföretagare och transportbeställare,
kommuner och regioner som vil få råd gällande kommande eller pågående upphandlingar av fordon
och/eller alkolås. Det är fackförbundsrepresentanter på olika nivåer som vil diskutera alkolås ur ett
arbetsmiljöperspektiv. Det är nyligen gripna rattfyllerister som vill veta hur man ansöker om deltagande
i alkolåsprogrammet och hur man kommer i kontakt med olika alkolåsleverantörer, en grupp som har
ökat numerärt sedan programmet permanentades, här finns dock en stor besvikelse över de hårdare
kraven som ställt för att kunna antas til programmet. Frågor kring kontamineringar och
uppföljningsresultat från loggar har ökat under och efter pandemin. Under pandemin noterade vi en
minskning av frågor som berör nya upphandlingar av alkolås. Denna typ av frågor har åter tagit fart
mycket tack vare regeringens beslut att al a statliga myndigheter ska ha alkolås senast 1 januari 2025
enligt förordningen (2020:486) om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheternas bilar. Vi ser även
att förfrågningarna från privatpersoner ökar som funderar på att köpa alkolås eller alkoholmätare för
egen del, ibland föranlett av oro för närståendes alkoholvanor. Dessutom kommer många frågor från
personer och företag som använder alkolås dagligen och som upplever tekniska problem eller brister i
rättssäkerheten eller i til ämpningen alkolåsanvändningen. Flera uppmärksammade fal där fordon
utrustade med alkolås varit involverade i allvarliga incidenter eller rent av dödsolyckor har ifrågasatt
funktioner och användandet av alkolås. I dessa fall bistår vi i processen kring utredning och
granskning av rutiner samt ger tydliga förslag på förbättring.
MHF har under åren haft ett gott samarbete med Trafikverket när det gäl er alkolåsarbetet, t.ex.
gällande kunskapsspridning om alkolås för kvalitetssäkring av transporter samt i det europeiska
standardiseringsarbetet gällande alkolås. Dock saknar vi idag en utpekad kontakt rörande dessa
frågor. Även fortsättningsvis behövs en kommunikation om gäl ande standarder för alkolås och
alkoholmätare.
Arbetet med standarder för nya applikationer har försvårats p.g.a. den tidigare pandemin med covid-
19. Det saknas idag standarder för de nya applikationsområden som til kommit för
nykterhetskontroller, t.ex. i olika typer av passersystem och MHF har inlett ett arbete kring dessa
frågor i befintliga standardiseringskommittéer med utgångspunkt från relevanta delar av gäl ande
standarder för alkolås och alkomätare. Vi har också punktmarkerat och lägger mycket jobb genom
stöttning och guidning til företag med undermåliga produkter.
Vi fortsätter att hantera rädslan kring covid-19 även om pandemin inte längre klassas som
allmänfarlig. Mycket av rädslan som vi sett under pandemi åren har grundat sig på okunskap, vilket vi
vil bemöter genom att föra fram saklig information om alkoholmätning och smittskydd.
13
Kontamineringar p.g.a. handsprit el er munalkohol har orsakat stora problem i det systematiska
uppföljningsarbetet.
Vi kan konstatera att pandemiåren givit oss ytterligare kunskaper som vi innan pandemin inte hade
räknat med.
18 Användning och spridning av resultatet
Beskriv hur projektresultaten och erfarenheterna från projektet kommer att dokumenteras, tas till vara inom organisationen och
spridas vidare till andra aktörer.
Internt används resultat och erfarenheter från projektet som underlag för utbildning av personal,
frivil iga funktionärer och förtroendevalda. Frekvent förekommande alkolåsfrågor och väl underbyggda
svar på dessa sprids til alla inom vår organisation som arbetar med alkolåsfrågan. Resultaten och
erfarenheterna från projektet är också viktiga som underlag för utvecklingen av vår webbinformation
om alkolås och det redaktionella arbetet med i vår nya TV-satsning med Trafikdax och via våra
regionala tidningar.
Resultatet och erfarenheterna från projektet används
externt för att fortsättningsvis höja konsument-
och produktkunskaperna hos alla som köper eller upphandlar alkolås, alkoholmätare och alkoskåp.
Med färre bristfäl iga el er undermåliga produkter på marknaden ökar också acceptansen för en utökad
användning av stödsystem för nykter trafik.
19 Vidmakthållande av projektet
Beskriv om planer finns för projektets vidmakthållande, till exempel att effekterna av projektet blir bestående och kan övergå i
reguljär verksamhet.
Idag har MHF en bra kontakt med ansvariga hos både Trafikverket och Transportstyrelsen när det
gäller de frågor som projektet omfattar. Dock bytts nyckelpersoner ut på båda myndigheterna och nya
kontakter behöver skapas. Dessa kontakter kommer att kunna upprätthållas över tid oavsett pågående
projekt.
Myndigheter, företag och privatpersoner har i över 20 år kontaktat oss när det gäl er alkolås,
alkoholmätare och rutiner för nykterhetskontroller på arbetsplatser. Vi kan inom ramen för reguljär
verksamhet ge ett visst stöd över tid. Omfattningen av detta stöd i form av personalarbetstid för att ge
support direkt eller via webbinformation kommer dock att bero på det ekonomiska utrymmet i MHF:s
budget.
De regionala insatserna av ideella funktionärer kan vidmakthållas förutsatt att resurser för handledning
och utbildning kan upprätthållas i MHF:s centrala organisation.
20 Övrig
14
21 Bilagor
Med denna ansökan ska bifogas:
Aktuel t registerutdrag från Skatteverket (högst en månad gammalt)
Bilaga nr: 1
Organisationens aktuel a stadgar
Bilaga nr: 2
Justerat protokoll från det senaste årsmötet
Bilaga nr: 3
Justerat protokoll som visar vem eller vilka som valts til organisationens
Bilaga nr: 4
firmatecknare
Senaste årsberättelse/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte
Bilaga nr: 5
Senaste årsredovisning/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte
Bilaga nr: 5
Revisionsberättelse 2022
Bilaga nr: 6
Bilaga nr: …...
Denna ansökan undertecknas av personer som har rätt att företräda sökande organisation
(behörig firmatecknare).
Genom att underteckna intygar vi att lämnade uppgifter är riktiga samt försäkrar att
projektbidraget kommer att användas enligt de uppgifter som vi lämnat.
Namnteckning firmatecknare
Namnteckning firmatecknare
Namnförtydligande
Namnförtydligande
Annette Fagerholm Ahlholm
Ort och datum
Ort och datum
Årsta 2024-12-04
Telefon
Telefon
070-350 54 22
Upplysningar
Ansökan med bilagor skickas i första hand till:
E-post:
xxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxx.xx samt stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx
Alternativt til
Postadress: Trafikverket
Ärendemottagningen
Projektbidrag
Box 810
781 28 Borlänge
Ansökningar som inte har bifogat kravställda bilagor, kommer INTE att tas vidare för bedömning.
Eventuel a frågor stäl s til e-post: stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx
15