This is an HTML version of an attachment to the Freedom of Information request 'Bidragsansökningar från MHF och NTF efter bidragsfusk'.


Projektbidrag til  ideel a föreningar   
 
 
Ansökan ska skrivas på svenska 
 
Datum 2023-12-04 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ansökan om projektbidrag 
1  Grunduppgifter 
Projektansvarig organisation (ekonomiskt och juridiskt ansvarig) 

Organisation 
Organisationsnummer 
MHF 
802002-3399 
Firmatecknare 
Firmatecknarens e-postadress 
Annette Fagerholm Ahlholm 
xxxxxxx.xxxxxxxxx.xxxxxxx@xxx.xx 
Utdelningsadress 
Postnr 
Postort 
Byängsgränd 8 
120 40 
Årsta 
Webbplats 
År när organisationen bildades 
www.mhf.se 
1926 
Plusgirokonto 
Bankgirokonto 
           
330-2627 
 
Projektansvarig 
Förnamn- och efternamn 
E-postadress 
Tomas Jonsson 
xxxxx.xxxxxxx@xxx.xx 
Utdelningsadress 
Postnr 
Postort 
Byängsgränd 8 
120 40  
Årsta 
Telefon 
Mobiltelefon 
           
070-564 37 36 
2  Projektuppgifter 
Projektnamn 
Konsumentstöd och konsultation alkolås och alkoholmätare i trafik 
 
Planerat startdatum för projektet (åååå-mm-dd) 
Planerat slutdatum för projektet (åååå-mm-dd) 
2024-02-15 
2025-02-14 
Ansökt belopp (kr) 
Är projektet fortsättning på  Projektet planeras genomföras 
718 700 
tidigare beviljat projekt? 
X Nationellt       X Regionalt          X Lokalt 
X Ja           ☐ Nej 
Projektet syftar till att bidra till det/de transportpolitiska målet/målen för:  
(rangordna 1-4 vid flera) 
 1  Säkerhet          4  Miljö            3  Tillgänglighet         2  Hälsa 
 
Projektledare (om annan än projektansvarig) 

Förnamn- och efternamn 
E-postadress 
           
           
Utdelningsadress 
Postnr 
Postort 
           
           
           
Telefon 
Mobiltelefon 
           
           
 
Revisor* 
Förnamn- och efternamn 
Titel* 
Ado Korda 
Auktoriserad Revisor 
Företag/enhet 
Telefon 
iAudit Revision AB 
           
E-postadress 
Mobiltelefon 
xxx@xxxxxx.xx 
070-712 49 86 
* Revisorsintyg ska lämnas vid slutredovisning. Vid bidrag under fem (5) prisbasbelopp räcker det med 
föreningens valda revisor. Vid bidrag större än fem (5) prisbasbelopp ska revisorn vara godkänd eller 
auktoriserad av Revisorsnämnden.  
 

3  Grundläggande krav 
 
Vår organisation: 
Föreningen arbetar enligt föreningens stadgar i syfte att möta 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
utmaningar inom transportområdet och som bidrar til  att de 
transportpolitiska målen uppnås. 
Är registrerad hos Skatteverket med bolagsform ideel  förening. 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
Respekterar demokratins idéer i vår verksamhet, inklusive 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
jämställdhet och förbud mot diskriminering. 
 
 
 
Har inga skulder för svenska skatter el er avgifter hos 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
Kronofogdemyndigheten, är inte i likvidation, rekonstruktion eller 
försatt i konkurs. 
Har kapacitet att genomföra projektet. 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
 
3.1  Demokrati 
Finns det uppgifter om er organisation eller medlemsorganisationer, ur demokratihänseende, 
som ni tror har betydelse för vår bedömning av ert ärende? 
Det kan exempelvis handla om att er organisation el er någon av era medlemsorganisationer 
ifrågasatts i debatt eller nyhetsartiklar i etablerad dags- eller kvällspress utifrån demokratisk synvinkel 
under de 3 senaste åren. Det kan också handla om uppgifter från medlemmar i organisationen om 
brister utifrån demokratins idéer, däribland jämställdhet och förbud mot diskriminering.  
Om Ja, beskriv vad det handlade om och hur ni stäl er er til  dessa uppgifter. 
 
Nej, vår organisation har inte ifrågasatts av någon ur demokratihänseende. MHF har en traditionel  
demokratisk folkrörelseuppbyggnad, vilket framgår av våra stadgar och policydokument, t.ex. vår 
jämställdhetspolicy,  
 
 
3.2  Kapacitet 
Har er organisation kapacitet att genomföra projektet? 
Om ni inte har beviljats ett projektbidrag av Trafikverket de senaste tre åren, vänligen beskriv er 
ekonomiska, administrativa och operativa kapacitet. 
 
MHF har kapacitet att genomföra projektet, och vi har beviljats projektbidrag från Trafikverket varje år 
under de senaste tre åren 
 
4  Sammanfattning av projektet 
Ge en kort (cirka 10-15 rader) beskrivning av projektet, vad syftet är och vilken nytta/effekt som förväntas. 
 
 
MHF vidareutvecklar och genomför kontinuerlig konsumentinformation och upphandlingsstöd om 
alkolås, alkoholmätare och andra stödsystem som kan förhindra rattfylleri.  
Detta sker i merparten av fal en per telefon, e-post och MHF:s webbplats.  
Okunskap och osäkerheten är fortfarande stor när det kommer til  avtalsuppföljningar och 
förberedelser av kravställningar. Det övergripande syftet är att förmedla oberoende sakkunskap om 
til ämpningar, rutiner, alkolåsprodukter, alkolåsanvändning och alkoholmätare til  myndigheter, företag 
och enskilda för att därmed gynna en utveckling där användning av til förlitliga alkolås och 
alkoholmätare bidrar til  en nykter trafik.  
Särskild omsorg ägnas åt större offentliga upphandlingar med alkolåskrav samt deltagare i 
alkolåsprogrammet för rattfyllerister. Dessutom har vår rol  varit viktig som ett process stöd i 
sammanband med komplexa utredningar och frågeställningar. 


 
Vi förväntar oss att det ska leda til  att myndigheter, kommuner och regioner, företag och enskilda med 
stöd av vår kompetens och information känner sig trygga med upphandlingar och til ämpningar samt 
inköp av alkolås och alkoholmätare. En ökad användning av alkolås och alkoholmätare i direkt 
anslutning til  fordonstrafik bidrar til  en ökad trafiksäkerhet. Vi gör idag uppskattningen att närmare 
700 000 blåsprov dagligen utförs i alkolås och stationära alkoholkontroller i Sverige.    
 
 
5  Syfte med projektet 
Beskriv syftet med projektet. Vilket problem alternativt behov har ni identifierat? 
 
Projektets syfte är att förmedla oberoende sakkunskap om alkolåsprodukter, alkolåsanvändning och 
alkoholmätare samt andra stödsystem som förhindrar rattfylleri til  myndigheter, företag och enskilda 
för att därmed gynna en utveckling där användning av til förlitliga alkolås och alkoholmätare bidrar til  
en nykter trafik. Utöver alkolås och alkomätare så bevakar vi ny teknik och nya lösningar som en del i 
processen.  
De senaste åren har många uppdrag inom detta projekt också mer kunnat liknas vid ett process stöd 
där komplexa frågor som bottnar i lokala utredningar efter överträdelser och uppföljning och tolkning 
av loggdata mm krävt opartisk sakkunskap. Detta har i flera fall varit helt avgörande för förtroendet 
kring alkoholmätning och den rättssäkra hanteringen i samband med ex dödsolyckor eller likande 
allvarliga incidenter där alkolås varit installerat i aktuella fordon. 
 
Projektet är en viktig del i att stärka myndigheter, kommuner, regioner och företagsarbete med 
trafiksäkerhet som ett led i att uppfyl a regeringens etappmål för vägtrafiken med en halvering av 
antalet omkomna samt en minskning av allvarligt skadade med minst 25% til  2030. Detta ligger också 
i linje med FN-resolutionen Agenda 2030 ex delmål 3.6 delmål 8, delmål 11. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I förlängningen handlar det om att skydda oskyddade trafikanter som kan bli påkörda. Genom att 
minska risken för olyckor genom införande av alkolås och alkoholkontrol er och koppla införandet av 
dessa til  kommuner, regioner och företagens alkohol och drogpolicys så genomförs löpande 
åtgärder och vårdinsattser efter att någon ertappats blåsa positivt i ett alkolås eller i en riktade 
nykterhetskontroll, helt på civilrättslig grund innan brott har begåtts. Detta har visat sig vara ett 
mycket värdeful t arbetssätt att tidigt upptäcka ev. missbruksproblem och kunna behandla och 
förhindra återfal  inom missbruk och rattfyl eri genom företagshälsovård och egna åtgärder. Vilket gör 
att projektet också bidrar til  hållbarhet inom områdena. 
 
 
JÄMSTÄLLDHET
HÅLLBAR ENERGI
HÅLLBARA STÄDER
BEKÄMPA KLIMAT-
FÖR ALLA
OCH SAMHÄLLEN
FÖRÄNDRINGARNA
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


6  Projekts resultatmål 
Beskriv projektets mål, vilket resultat ni vill uppnå med projektet. Målet bör vara mätbart. 
 
• Att under hela året besvara frågor om alkolås, alkoholmätare och andra applikationer för nykter trafik 
per telefon och e-post  
• Att fortlöpande uppdatera MHF:s webbsidor om alkolås, alkoholmätare och andra applikationer för 
nykter trafik med aktuell konsumentinformation  
• Att ta fram och distribuera aktuel  produktinformation til  transportbranschen och til  MHF:s regionala 
funktionärer.   
• Produktion och distribution av ett vägledningsdokument om alkoholmätning och smittorisker.    
• Att under året ägna särskild uppmärksamhet åt de nya applikationer för alkoholmätning i 
trafiknykterhetssyfte som ännu inte omfattas av internationel a standarder men som i ökad 
utsträckning upphandlas.  
• Att under året genomföra ett konsumenttest på nya alkoholmätare och alkolås och kommunicera 
resultaten av dessa til  återförsäljare och media  
• Att under 2024 ägna fortsatt tid och uppmärksamhet åt deltagarna i alkolåsprogrammet för 
rattfyl erister och deras konsumentupplysningsbehov.  
• Att under 2024 fortsätta bevaka EU-kommissionen konsekvenser för ansökan om deltagande i 
alkolåsprogrammet til  följd av kommissionens krav. Vi har under året varit aktiva i remissförfarande 
kring revideringen av det tredje körkortsdirektivet som ska ersättas med ett nytt direktiv någon gång 
under 2024 eller 2025.  
• Särskilt stöd och uppsökande verksamhet til  myndigheter och företag I samband med större 
upphandlingar när önskemål finns.  
• Att regionalt över hela landet kunna erbjuda grundläggande konsumentinformation och stöd om 
alkolås, alkoholmätare och andra applikationer för nykter trafik via MHF:s utbildade alkolås- och 
alkoholmätarinformatörer.  
• Att medverka med opartisk sakkunskap via processtöd til  statliga myndigheter kommuner och 
företag gäl ande införande processer, til ämpningar och utredningar kopplade til  uppföljning.  
 
 
 
 
7  Projektets effektmål 
Vilka effekter avser ni att ert projekt kommer att leda till och hur bidrar det till de transportpolitiska målen? Effekten ska ha en 
riktning till exempel öka, minska, stärka eller motverka. 
 •  Vi förväntar oss att under ovan angivna mål (punkt 6) kommer att uppfylas under projektperioden.   
 
•  Vi förväntar oss också att projektet ska bidra til  att andelen deltagande i det nya 
alkolåsprogrammet i förhållande til  det totala antalet personer som riskerar körkortsåterkallelse på 
grund av rattfylleri (blandmissbrukare undantagna) inte minskar under 2024 och att antalet 
misslyckade alkolåsupphandlingar (där upphandlade alkolås inte fungerar til fredsstäl ande i daglig 
drift) i kommuner och landsting ska vara högst två under året och att det inte skall ställas onödiga 
eller icke relevanta krav som försvårar eller fördyrar inköp. Det är också viktigt att det inte ställs 
krav som snedvrider konkurrensen och skapar falsk säkerhet i til ämpningen av 
alkolåsanvändningen eller vid externa alkoholkontroller.  
 
•  Vi förväntar oss också att förtydliga de ”mjuka” krav och til ämpningar som behövs för att kunna 
säkra rättssäkerheten och til ämpningen i hela kedjan från beslut om införande av 
alkoholkontroller til  installation, genomförande, uppföljning och ev. utredningar och framtida 
åtgärder kopplade til  organisationer och företags alkohol och drogpolicy.  
 
•  Slutligen förväntas att nykterhetskontrol er i anslutning til  trafik ska fortsätta att efter att Covid 19 
pandemin nu klingat av och går in i en ny fas. Frågan om kontaminering och smittspridning 
kommer fortfarande vara het fråga så länge covid ligger latent och lokala, regionala och nationella 


utbrott fortfarande sker.  Detta såväl inom myndighetsutövning som polis, tul  och kustbevakning 
som inom transportföretagens och myndigheters interna kontrollverksamhet.  
 
 
 
 
8  Målgrupp 
Beskriv projektets målgrupp. Förklara också varför ni vill nå just den målgruppen. Ange även hur många inom målgruppen ni 
tror er kunna nå. 
 
Yrkesförare, transportföretag, transportbranschorganisationer, kommuner och landsting, 
transportupphandlare, transportfacken, deltagare i alkolåsprogrammet för rattfyl erister, 
Transportstyrelsens körkortshandläggare (beträffande alkolåsens teknik och funktioner), privata 
användare av alkolås och alkoholmätare.  
 
 
 
 
9  Projektbeskrivning 
Beskriv projektet och dess genomförande för att nå projektets mål. 
 
SYFTE: Det övergripande syftet är att under år 2024 förmedla oberoende sakkunskap om 
alkolåsprodukter, alkolåsanvändning och alkoholmätare til  myndigheter, företag och enskilda för att 
därmed gynna en utveckling där användning av til förlitliga alkolås och alkoholmätare m.m. bidrar til  
en nykter trafik.   
  
OMFATTNING: MHF ger kontinuerlig konsumentinformation om alkolås, alkoholmätare och 
andra stödsystem som kan förhindra rattfylleri per telefon, e-post och MHF:s webbplats.      
Vår konsumentinformation omfattar oberoende bedömning av al a alkolås- och  
alkoholmätarprodukter på världsmarknaden utifrån provningsdokumentationer, intyg och MHF:s egna 
beställda konsumenttester. Bedömningen omfattar funktionalitet utifrån europeiska standarder, 
användarvänlighet, inköps- och servicekostnader samt annat av betydelse. MHF bevakar också ur ett 
konsument- och upphandlingsperspektiv utveckling av andra stödsystem som kan förhindra rattfylleri. 
All information offentliggörs genom vår webbplats, samt via stöd och konsultation på inkommande 
frågor per telefon och e-post.  
   Verksamheten ”körkort med vil kor om alkolås” innebär ett ständigt behov av konsumentinformation 
til  de presumtiva nya deltagarna och til  de som redan ingår i programmet. De begränsningar gäl ande 
deltagande i alkolåsprogrammet som genomförda ändringar i körkortslagen innebär att vi under de 
senaste åren har fått ett ökat antal frågor til  oss från personer som riskerar få körkortet återkallat på 
grund av rattfylleri.  
  
BAKGRUND: Användningen av alkolås, alkoholmätare och andra motsvarande tekniska stödsystem 
för nykter trafik har ökat kraftigt i Sverige sedan mil ennieskiftet 2000. Denna utveckling är positiv och 
bidra stort til  att de svenska trafiksäkerhetsmålen avseende nykter trafik skulle kunna uppfyllas. En 
viktig förutsättning är dock att tekniken fungerar och att upphandlare i offentliga myndigheter och 
företag samt privata konsumenter kan göra informerade val beträffande instrumentens funktionalitet, 
til förlitlighet och användarvänlighet. MHF har arbetat med dessa frågor i mer än 20 år och har, inte 
minst genom sin ackrediterade laboratorieverksamhet och medverkan i internationel  standardisering, 
byggt upp en betydande kompetens på området. De europeiska standarder som har tagits fram för 
alkolås genom CENELEC (främst EN 50436-1 och EN 50436-2) har uppdaterats under de senaste 
åren, vilket får betydelse för konsumenter och upphandlare av alkolås i och med att de nya 
standardkraven ersätter de gamla kraven. Av relevans för trafiksäkerheten är också de båda 
europeiska standarder för alkoholmätare som utarbetats och fastställts av CEN, nämligen EN 15964 
(för professionel t bruk, exempelvis polis) och EN 16280 (för al mänt bruk).  
  
Många företag som bestäl er el er utför transporter har under de senaste åren börjat intressera sig för 
att genomföra företagsinterna nykterhetskontroller. Det är naturligtvis en bra tanke, men den har på 


många hål  motarbetats av fackförbunden på lokal och central nivå. Dialogen mel an 
arbetsmarknadens parter har försvårats av okunskap kring förutsättningar för alkoholmätning och av 
en utbredd misstänksamhet gällande arbetsgivarnas avsikter. Frågan rörande missvisande positiva 
resultat pga. av kontaminering har aktualiserats och försvårat införandet med anledning av pandemin 
med covid-19. Här ser vi en möjlighet att bidra med vår kompetens och med de inarbetade kontakter vi 
har med transportfacken.  
  
Ett nytt al varligt problem för deltagarna i verksamheten Körkort med vil kor om alkolås har 
aktualiserats genom EU-kommissionens tolkning av det tredje körkortsdirektivet. De krav som ställts 
på Sverige beträffande vil korlig körkortsåterkallelse och som lett till ändrad lagstiftning vilket lett til  ett 
minskat deltagande i alkolåsprogrammet. Detta på grund av att förare med begynnande 
alkoholproblematik inte längre kan beviljas deltagande i verksamheten. MHF och den europeiska 
trafiksäkerhetsorganisationen ETSC kommer att fortsätta dialogen med EU-kommissionen om detta 
problem til s nya körkortsdirektivet har antagit och börjat gäl e. Vad vi erfar idag så har EU-
kommissions lyssnat på våra krav och det nya direktivet kommer förhoppningsvis att åter göra det 
enklare för deltagarna att få körkort med vil kor om alkolås.  
  
NULÄGE: Polisen står idag inför stora utmaningar i sin egen organisation och i samhäl sutvecklingen, 
t.ex. gäl ande organiserad brottslighet. Vi har kunnat konstatera att detta har lett til  polismyndighetens 
trafiksäkerhetsarbete har prioriterats ner. Detta framgår också tydligt av en forskningsrapport från 
Linköpings universitet som publicerats under år 2020. Detta bekräftades även nu senast i ett 
nyhetsinslag på TV4 den 18/11-23 av Maria Lönegård på polisen där vår projektledare medverkade 
och krävde fler uttagningsprov.   
Antalet utandningsprov som utförts i polisens nykterhetskontroller har minskat från 2,7 miljoner til  
cirka 1,1 miljoner mellan åren 2011 och 2019. Aktuell polisforskning (bl.a. av VTI 2019) visar att detta 
bortfall inte har kompenserats av någon egentlig effektivisering av metoder eller arbetssätt. Under år 
2020 och 2021 har Coronapandemin lett til  ytterligare drastiska minskningar av utandningsproven 
vilket resulterat i bara ca 350 000 utförda alkoholutandningsprov genomfördes 2021. Polisen jobbar 
med att försöka få upp antalet utandningsprov och vi uppskattar att myndigheten kommer att 
genomföra ca 800 – 900 000 prov under 2023. Frågor om smittorisker i samband med användning av 
alkolås och alkoholmätare aktualiserades under pandemi åren och har nu november 2023 åter tagit 
blivit aktuell smittspridningen av covid-19 tar ny fart. Genom att förmedla saklig information til  
transportbranschen om alkoholmätning och förebyggande av smitta har vi lyckats upprätthål a en 
relativt hög andel fortsatt alkolåsanvändning i Sverige under pandemin och idag genomförs mer än 
dubbelt så många utandningsprov per dygn i denna typ av applikationer om man antal uttagningsprov 
som polisen genomförde under hela året 2021.   
  
Vi ser nu ett nyvaknat intresse från svenska myndigheter, företag och organisationer att genomföra 
egna nykterhetskontroller som ett led i arbetsmiljöarbetet och för kvalitetssäkring av resor och 
transporter. Detta hänger ihop dels ihop med den nya förordningen (2020:48 om miljö- och 
trafiksäkerhetskrav för myndigheternas bilar där al a ägda och leasade myndighetsfordon skal  vara 
utrustade med alkolås senast 1 januari 2025. Detta kan vara en positiv effekt av ett effektivare 
systematiskt arbetsmiljöarbete kopplat til  Agenda 2030 och eventuellt införande av ISO 39001 i 
verksamheten.  
  
Under de senaste åren har MHF utarbetat en ny uppdelning på de konsumentsidor som berör 
alkoholmätning. Tidigare låg fokus enbart på traditionella alkolås och alkomätare. Idag ser vi en 
utveckling där också nya tekniska lösningar kommer in på marknaden vid sidan av de befintliga. Under 
de senaste åren har därför nya behov av indelningar och grupperingar av alkomätningsprodukter 
uppstått. Under de senaste åren har vi sett ett antal upphandlingar, där man i kravställandet har gjort 
kraftiga avsteg från de internationella standarder som finns för alkomätare och alkolås. Anledningen til  
dessa avsteg är att nya produkter och användningsområden har uppkommit, Nya produkter som inte 
passar in i befintlig struktur säljs och marknadsförs idag aktivt på marknaden.   
  
Att marknaden utvecklas och att nya lösningar på att bekämpa rattfyl eriet ser dagens ljus är 
naturligtvis positivt. Men det skapas samtidigt problem för kvalitet och rättssäkerhet när upphandlare 
som har dålig kunskap om alkoholmätningsfunktioner sätter ihop egna tekniska specifikationer eller 
egna orealistiska krav som begränsar konkurrensen och fördyrar upphandlingen. Mot denna bakgrund 
har situationen blivit akut att ta fram nya indelningar och nya upphandlings-rekommendationer, 


standarder och tekniska profiler. MHF bistår med rekommendationer för upphandling, ett arbete som 
kommer att fortsätta under 2024.  
  
MHF deltar fortsättningsvis i det svenska och internationel a standardiseringsarbetet gäl ande alkolås 
genom SEK TK BTTF 116-2 Alkolås, där MHF:s trafiksäkerhetschef efterträtt Trafikverkets Liza 
Jakobsson som ordförande i Cenelecs europeiska kommitté BTTF 116-2: Alcohol Interlocks.  
  
Vi har i vår information valt att separera den professionel a alkoholkontrol en från privat 
alkoholmätning. När det gäller den professionella alkoholkontrollen gör vi idag en tydligare indelning 
på vilka alkolås som uppfyller den äldre respektive den nyare versionen av standarden för alkolås. 
Dessutom lyfts helt nya områden in. De nya konsumentsidorna har nu följande rubriker för 
professionell alkoholkontroll:  
  
- Alkolås för kvalitetssäkring av transporter (en indelning för de produkter som uppfyl er senaste 
versionen av teknisk standard 50436-2 och en indelning för de äldre)  
- Handhål na alkoholmätare för professionel t bruk som uppfyl er standarden SS-EN 15964  
- Kontaktlös alkoholmätning av utandningsluft i passerkontrol er, bomsystem och nyckelskåp  
- Alkoholmätning med munstycke som används vid ankomstkontrol , i nyckelskåp el er passersystem  
- Alkoholmätare för stationär användning i informationssyfte  
- Alkoholmätning för bevisprovstagning med munstycke  
- Förscreening för att känna av förekomst av alkohol i utandningsluft  
Alkolås för dömda rattfyl erister el er för behandlingsprogram med uppföljning     
 
 
 
9.1  Projektets aktiviteter 
Beskriv vilka konkreta aktiviteter ni ska genomföra. 
 
• Förberedande samråd med Trafikverket. Här saknar vi idag en tydlig kontakt efter att Liza  
Jakobsson slutat jobba med dessa frågor. Vi har kontinuerlig kontakt med de större transportfacken. 
Även Transportstyreslen har åter bytt handläggare och här kommer uppdaterade kontakter att tas 
när ny handläggare är på plats.  
• Ansvarsfördelning i projektarbetsgruppen och information til  MHF:s telefonväxel.  
• Uppdatering av alkolås- och alkoholmätarinformationen på MHF:s webbsidor.  
• Fortsatt distribution av framtaget vägledningsdokument om alkoholmätning och smittorisker.  
• Grundläggande presentation på MHF:s webbsidor avseende andra stödsystem som förhindrar 
rattfyl eri.  
• Framtagning av produktinformation til  transportbranschen och til  MHF:s regionala funktionärer.   
• Kontinuerlig support genom svar på inkommande förfrågningar per telefon och e-post samt 
kontinuerlig uppdatering av alkolås- och alkoholmätarinformationen på MHF:s webbplats.  
• Framtagning av konsumentprofiler för nya applikationsområden för alkoholmätning som ligger 
utanför ramen för befintliga standarder för alkolås och alkomätare. Detta görs i avvaktan på 
framtagning av europeiska standarder och i dialog med Trafikverket.  
• Särskilt stöd och uppsökande verksamhet til  myndigheter och företag i samband med större 
upphandlingar när önskemål finns.  
• Genomförande av konsumenttest avseende nya alkoholmätare och alkolås på marknaden samt 
kommunikation av resultaten til  större återförsäljare samt til  media.  
• Fortsätta stötta kommuner, regioner och företag i deras processer gäl ande införande av 
alkoholkontroller och alkolås samt vid uppföljning, utvärdering samt komplexa utredningar ofta 
kopplade til  akuta händelser eller olyckor.  
• Sammanstäl ning och utvärdering av årets aktiviteter samt slutredovisning til  Trafikverket.  
 
 
 
 
 


10 Tidplan 
Beskriv tidplanen för projektets aktiviteter. 
 
februari 2024: Fortsatt förankring av de nya områdena til  standardiseringsorganisationerna Cenelec 
och CEN med målsättning att stimulera til  nya internationella standarder för de nya applikationerna. 
Dialog med nya representanter för Trafikverket och Transportstyrelsen om aktuella behov och 
önskemål. Samråd med Transportarbetareförbundet och andra för frågan relevanta fackförbund. 
Komplettering av alkolås- och alkometerinformationen på MHF:s webbsidor. Uppdatering av 
grundläggande information om andra stödsystem som kan förhindra rattfylleri. Sammanställning av 
fakta och information som kan förmedlas digitalt i anslutning til  inkomna frågor om alkolås, 
alkoholmätare och andra stödsystem för nykter trafik. Fortsatt spridning av framtaget  
vägledningsdokument om alkoholmätning upphandlingar, utvärdering och til ämpningar. 
Ansvarsfördelning i projektarbetsgruppen och information til  MHF:s telefonväxel. Framtagning av 
produktinformation til  transportbranschen och til  MHF:s regionala funktionärer.  
   
februari-december 2024: Fortsatt arbete i standardiseringskommittéerna för alkolås och 
alkoholmätare. Fortsatt kontinuerlig support genom svar på inkommande förfrågningar per telefon och 
e-post samt kontinuerlig uppdatering av alkolås- och alkometerinformationen på MHF:s nya 
webbplats. I samband med större upphandlingar åker vi ut til  upphandlande enhet för samråd om det 
finns önskemål. Fortsatt process stöd til  myndigheter, företag och organisationer. Kontinuerlig dialog 
med alkolåsansvariga hos Trafikverket och Transportstyrelsen.  
   
april-juni 2024: Genomförande av konsumenttest avseende nya alkoholmätare och alkolås på 
marknaden samt kommunikation av resultaten til  större återförsäljare samt til  media.  
   
december 2024-januari 2025: Sammanstäl ning och utvärdering av årets aktiviteter samt 
slutredovisning til  Trafikverket.  
 
 
 
 
 
11 Organisering och bemanning 
Beskriv hur ni ska organisera projektet. Beskriv kortfattat roller och ansvar samt hur ni ska lösa bemanningen i projektet 
 
Projektet leds av Tomas Jonsson, som har det övergripande ansvaret för projektets genomförande.  
Til  sin hjälp har en projektarbetsgrupp bestående av projektadministratör Anna Wel eman, Senior 
advisor Lars Olov Sjöström. Projektarbetsgruppen ansvarar för samråd och dialog med berörda 
myndigheter (Trafikverket och Transportstyrelsen).  
  
     Tomas Jonsson har ett särskilt ansvar för de frågor som gäl er alkolås, alkomätare och 
arbetsmiljöarbete. Tomas arbetar också med supporten per telefon och e-post och gemensamt med 
Anna Wel eman ansvarar de för konsultationer gäl ande företags och myndigheters upphandlingar av 
alkolås och alkoholmätare. Tomas är också expert på de funktions- och driftkrav som de 
internationella tekniska standarderna kräver att alkolåsen ska uppfylla. Tomas ansvara också för 
process stöd med inriktning på til ämpningar, uppföljning av logginformation i alkolås och överträdelser 
och samt presskommunikation.  
  
     Anna Wel eman svara på löpande förfrågningar via telefon och mail rörande främst val av produkter 
och tekniska til ämpningar. Anna ansvara också för löpande uppdateringar av information til  våra 
lokala funktionärer.    
  
     Lars Olov Sjöström har gå ner i tid då han gått i pension men han jobbar kvar 1 dag i veckan. Han 
kommer finnas med under året och bidraga vid förfrågningar kring större upphandlande enheter och 
arbetsmiljöarbete samt arbete med standarder.   
  


Regionalt finns inom MHF ett nätverk av frivil iga funktionärer som fått utbildning om alkolås avseende 
funktion, användning med til hörande trafiksäkerhets-, konsument- och arbetsmiljöfrågor. De kan ge 
grundläggande information och hänvisa til  vår webbplats. Mera komplexa frågor hanteras av 
projektarbetsgruppen.  
 
 
 
 
12 Geografisk omfattning 
Ange var i landet projektet ska genomföras, nationellt, län, kommuner osv. 
 
Projektet genomförs nationel t och ska til godose behov i hela landet men administreras från MHF:s 
kansli. Då kommunikationen i huvudsak sker per telefon, webb och e-post finns inga geografiska 
begränsningar.  
 
 
 
 
13 Uppföljning och utvärdering 
Beskriv hur projektet och dess mål kommer att följas upp och utvärderas och vilken metod som kommer att användas. Redogör 
vilka mått/indikatorer som kommer att användas. Om nuläge finns kring måtten/indikatorerna, ange även det. 
 
Metod för uppföljning:  
Månatliga avstämningar i projektledningsgruppen, dokumentation i dagboksform av antal inkomna 
telefonsamtal och e-postbrev, protokoll från konsumenttester, utvärderingar från utbildningsaktiviteter, 
uppföljning av medieaktiviteter kring projektet med hjälp av mediabevakningstjänsten Retriever, 
skriftliga verksamhetsrapporter från MHF:s regioner, telefonmöten.  
  
Mått/indikatorer att följa upp:   
Antal besvarade telefonsamtal, antal besvarade e-postfrågor, konsultationer inför större  
Upphandlingar och genomförda utredning kring allvarliga incidenter där alkolås eller annan 
alkoholmätningsteknik varit involverad. Antal regionala aktiviteter inom projektet, antal artiklar och 
reportage i press, radio och TV som direkt anknyter til  projektet, antalet fackrättsliga tvister kopplade 
til  alkolås, alkoholmätare och alkoskåp (via transportfacken), antalet klagomål kopplade til  stora 
upphandlingar av alkolås.  
 
 
 
 
14 Samarbetsparter i projektet 
 
Samarbetar er organisation med andra aktörer i projektet?      X Ja         ☐ Nej 
 
Om JA, ange med vilka och på vilket sätt arbetet är utformat 
 
MHF kommer att samarbeta med de huvudansvariga för frågor gäl ande kvalitetssäkring av transporter 
hos Trafikverket samt med Transportstyrelsen gällande alkolås och vil korlig körkortsåterkallelse. 
Samarbetet sker genom ett samråd med de båda myndigheterna vid projektets inledning samt genom 
kontinuerliga telefonkontakter under projektets gång. Vidare har vi dialog med 
Transportarbetareförbundet och andra för frågan relevanta fackförbund.  
 
 
 
 


15 Riskanalys och riskhantering 
Risker och motstånd mot projekt kan finnas t ex på samhälls-, organisations- och individnivå. Beskriv vilka typer av 
interna/externa riskfaktorer som kan äventyra måluppfyllelsen. Beskriv hur ni tänker hantera de identifierade riskerna. 
 
15.1  Riskanalys/riskfaktorer 
 
 
Nr   Risk  
Sannolikhet 1 til  5  
Konsekvens 1 til  5   Riskvärde S x K  
1   Risk för att ny teknologi 
2  
4  
8  
för alkoholmätning som 
ej täcks av 
internationella 
standarder eller 
kvalitetskrav införs i 
stor skala  
2   Risk för generel t 
3  
5  
10  
minskad upphandling 
av alkolås eller 
motsvarande teknik i 
offentlig verksamhet 
och företag.  
3   Risk för  
3  
5  
5  
kompetensförlust hos 
MHF om någon i 
projektledningsgruppen  
byter arbete  
  
  
  
  
  
  
  
   
  
 
 
 
 
 
 
15.2  Plan för att hantera eventuella risker  
 
 
 
 
 
  
10 

Nr   Risk  
Förslag på åtgärder  
Ansvarig  
1   Risk för att ny teknologi   MHF följer noggrant al  innovations- och 
Lars Olov Sjöström 
för alkoholmätning som  teknologiutveckling på 
och Tomas 
ej täcks av 
alkoholmätningsområdet runt om i världen 
Jonsson  
internationella 
och rapporterar til  de tekniska kommittéerna 
standarder eller 
i SIS, SEK, CEN och CELELEC när ny 
kvalitetskrav införs i 
teknologi är på väg att föras ut på 
stor skala  
marknaden. Därmed kan standardiseringen 
hålla jämna steg med teknikutvecklingen  
2   Risk för generel t 
MHF har kontinuerlig kontakt med riksdagens  Tomas Jonsson 
minskad upphandling 
trafikutskott för att aktualisera arbetet med 
och Lars Olov 
av alkolås eller 
alkolås och andra stödsystem som förhindrar  Sjöström  
motsvarande teknik i 
rattfyl eri i statliga myndigheter och 
offentlig verksamhet 
kommuner. På senare år har 
och företag,  
alkolåsutvecklingen fått ny aktualitet genom 
initiativ i flera större transportföretag, t.ex. 
Volvo, DSV, IKEA. MHF arbetar med att vara 
pådrivande för nya lokala initiativ i 
alkolåsfrågan.  
Covid-19 minskade under pandemin 
kortsiktigt efterfrågan på alkolås och 
alkoholmätare p.g.a. av rädsla för 
smittspridning. Genom vårt 
vägledningsdokument om alkoholmätning 
och  
smittorisker kunde vi visa att alkolås och 
alkoholmätare inte behöver innebära 
smittorisk, förutsatt att normalrutinerna för 
munstycksbyten och myndigheternas direktiv 
för Covid-19 följs. November 2023 
aktualicerades detta arbete i om med att man 
från myndighetshål  åter rapporterat och 
höga tal för smittspridning i kombination med 
nya varianter av covid-19. Vi bedömer dock 
att situationen är mer under kontroll denna 
gång då covid-19 sedan den 1 april 2022 inte 
längre klassas om en allmänfarlig och 
samhällsfarlig sjukdom. Vis oro ser vi dock 
att det finns kring de ny mer smittspridande 
varianterna som rapporterats om nu 
november 2023.  
3   Risk för  
Lars Olov Sjöström har gått i pension men 
Tomas Jonsson  
kompetensförlust hos 
jobbar kvar 1 dag i veckan. 
MHF om någon i 
Kunskapsöverföring pågår i organiserad form 
projektledningsgruppen   för att säkerhetsstäl a de delar som Lars Olov 
byter arbete  
jobbat med. Anna Wel eman mångårig 
medarbetare och även testledare i vårt 
testlaboratorium har stor erfarenhet inom 
detta område och tar ett större ansvar när 
Lars Olov trappar ner. Så ev. 
kompetensförlust kommer att minimeras. För 
närvarande finns inga planer hos någon i 
projektledningsgruppen att byta tjänst. Intern 
fortbildning i frågorna sker kontinuerligt, både 
på MHF:s kansli och bland regionala 
funktionärer.  
  
11 

 
 
 
 
 
16 Budget 
Ange projektets budget. I kolumnen Sökt belopp från Trafikverket anger ni vad ni söker från Trafikverket för de olika delarna av 
projektet. I kolumnen Projektets förväntade totala kostnader anger ni totalsumman för projektets olika delar, både den del som 
ni söker finansiering för hos Trafikverket och de delar som ni beräknar att ni kan finansiera på något annat sätt. Budgeten ska 
överensstämma med de planerade aktiviteterna och minst delas upp i budgetposter enligt tabellen. Bifoga även separat 
detaljerad budget om ni bedömer att det behövs.  
 
Se de Generella villkoren om vad respektive kostnadspost får innehålla. 
 
Kostnadsposter 
Sökt belopp från Trafikverket 
Projektets 
Ange vad som ingår i 
Personer/funktioner  
Timpris 
Antal 
Summa  
förväntade 
kostnadsposten  
Personal-
OH-
timmar 
totala 
kostnad 
kostnad 
kostnader 
Projektansvarig/ 
570 
114 
510 
348 840 
348 840 
 
Projektledare 
 
Projektadministratör 
440 
88 
205 
108 240 
108 240 
 
 
Senior advisor 
550 
110 
75 
49 500 
49 500 
 
 
Kommunikatör 
400 
80 
95 
45 600 
45 600 
 
 
Administratör 
440 
88 
90 
47 520 
47 520 
(tidsredovisning o ekonomi) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Övriga 
Belopp 
 
 
kostnadsposter 
Resor och logi för 
21 000 
21 000 
 
projektledning och 
projektarbetsgrupp 
 
Köpta tjänster  
28 000 
28 000 
800 kr x 35 tim 
Konsumenttester i 
 
laboratorium 
 
Inköp alkomätare och 
40 000 
40 000 
 
alkolås för konsumenttest 
enligt plan 
 
Revisionskostnader 
30 000 
30 000 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Summa 
718 700 
718 700 
 
 
 
Antal planerade ideella timmar 
4 400 
 
16.1  Kommentarer om budgeten 
Ange här eventuella kommentarer och förtydliganden om budgeten.  

 
 
 
 
 
16.2  Andra finansiärer 
Om ni för projektet har andra finansiärer för delar av projektet ska ni ange namn och beviljat belopp alternativt sökt belopp. 

12 

 
 
 
 
 
17 Kunskapsläge 
Beskriv vad ni känner till som gjorts tidigare inom området och redovisa vad din organisation gjort tidigare inom samma område. 
Slutrapporter från eventuellt tidigare genomförda projekt inom området, utförda av sökanden, kan bifogas ansökan. 
 
MHF har i mer än 20 år byggt upp ett stort kunnande om alkolås och dess olika användningsområden. 
På motsvarande sätt har organisationen en stor kunskap om alkoholmätare och annan utrustning för 
mätning av alkoholpåverkan. Vi är idag den främsta konsumentaktören på detta område och har 
genom vårt arbete styrt bort ett antal undermåliga alkolås och alkoholmätare från den svenska 
alkolåsmarknaden samtidigt som nya produkter med god kvalitet har breddat utbudet och skärpt 
konkurrensen i Sverige. Samtidigt sker ett ständigt inflöde av nya alkolås och alkoholmätare i Sverige 
som behöver bedömas ur ett konsumentperspektiv. Vår kompetens omfattar allt ifrån teknik och 
kalibrering til  arbetsrättsliga frågor, rehabilitering, lagstiftning och offentlig upphandling. MHF:s 
alkolåsarbete har uppmärksammats internationellt genom til delandet av European Road Safety Prize 
för några år sedan och i juni 2017 EU-kommissionens pris Excellence in Road Safety Awards för 
arbetet med alkobommar. MHF är 100% ägare av MHF Test Lab som är det enda ackrediterade 
laboratoriet i Sverige för opartiska provningar av alkoholmätningsutrustningar,  
  
MHF får många telefonsamtal och e-postbrev med frågor rörande alkolås, alkoholmätare och andra 
alkoholmätningsutrustningar, cirka 10 förfrågningar per dag. Efterfrågan på upphandlings- och 
konsumentstöd ligger kvar på denna nivå. Det är transportföretagare och transportbeställare, 
kommuner och regioner som vil  få råd gällande kommande eller pågående upphandlingar av fordon 
och/eller alkolås. Det är fackförbundsrepresentanter på olika nivåer som vil  diskutera alkolås ur ett 
arbetsmiljöperspektiv. Det är nyligen gripna rattfyllerister som vill veta hur man ansöker om deltagande 
i alkolåsprogrammet och hur man kommer i kontakt med olika alkolåsleverantörer, en grupp som har 
ökat numerärt sedan programmet permanentades, här finns dock en stor besvikelse över de hårdare  
kraven som ställt för att kunna antas til  programmet. Frågor kring kontamineringar och 
uppföljningsresultat från loggar har ökat under och efter pandemin. Under pandemin noterade vi en 
minskning av frågor som berör nya upphandlingar av alkolås. Denna typ av frågor har åter tagit fart 
mycket tack vare regeringens beslut att al a statliga myndigheter ska ha alkolås senast 1 januari 2025 
enligt förordningen (2020:486) om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheternas bilar. Vi ser även 
att förfrågningarna från privatpersoner ökar som funderar på att köpa alkolås eller alkoholmätare för 
egen del, ibland föranlett av oro för närståendes alkoholvanor. Dessutom kommer många frågor från 
personer och företag som använder alkolås dagligen och som upplever tekniska problem eller brister i 
rättssäkerheten eller i til ämpningen alkolåsanvändningen. Flera uppmärksammade fal  där fordon 
utrustade med alkolås varit involverade i allvarliga incidenter eller rent av dödsolyckor har ifrågasatt 
funktioner och användandet av alkolås. I dessa fall bistår vi i processen kring utredning och 
granskning av rutiner samt ger tydliga förslag på förbättring. 
  
MHF har under åren haft ett gott samarbete med Trafikverket när det gäl er alkolåsarbetet, t.ex. 
gällande kunskapsspridning om alkolås för kvalitetssäkring av transporter samt i det europeiska 
standardiseringsarbetet gällande alkolås. Dock saknar vi idag en utpekad kontakt rörande dessa 
frågor.  Även fortsättningsvis behövs en kommunikation om gäl ande standarder för alkolås och 
alkoholmätare.  
  
Arbetet med standarder för nya applikationer har försvårats p.g.a. den tidigare pandemin med covid- 
19. Det saknas idag standarder för de nya applikationsområden som til kommit för  
nykterhetskontroller, t.ex. i olika typer av passersystem och MHF har inlett ett arbete kring dessa 
frågor i befintliga standardiseringskommittéer med utgångspunkt från relevanta delar av gäl ande 
standarder för alkolås och alkomätare. Vi har också punktmarkerat och lägger mycket jobb genom 
stöttning och guidning til  företag med undermåliga produkter.  
  
Vi fortsätter att hantera rädslan kring covid-19 även om pandemin inte längre klassas som 
allmänfarlig. Mycket av rädslan som vi sett under pandemi åren har grundat sig på okunskap, vilket vi 
vil  bemöter genom att föra fram saklig information om alkoholmätning och smittskydd. 
13 

Kontamineringar p.g.a. handsprit el er munalkohol har orsakat stora problem i det systematiska 
uppföljningsarbetet. 
 
Vi kan konstatera att pandemiåren givit oss ytterligare kunskaper som vi innan pandemin inte hade 
räknat med.   
 
 
 
 
18 Användning och spridning av resultatet 
Beskriv hur projektresultaten och erfarenheterna från projektet kommer att dokumenteras, tas till vara inom organisationen och 
spridas vidare till andra aktörer. 
 
Internt används resultat och erfarenheter från projektet som underlag för utbildning av personal, 
frivil iga funktionärer och förtroendevalda.  Frekvent förekommande alkolåsfrågor och väl underbyggda 
svar på dessa sprids til  alla inom vår organisation som arbetar med alkolåsfrågan. Resultaten och 
erfarenheterna från projektet är också viktiga som underlag för utvecklingen av vår webbinformation 
om alkolås och det redaktionella arbetet med i vår nya TV-satsning med Trafikdax och via våra 
regionala tidningar.   
  
Resultatet och erfarenheterna från projektet används externt för att fortsättningsvis höja konsument- 
och produktkunskaperna hos alla som köper eller upphandlar alkolås, alkoholmätare och alkoskåp. 
Med färre bristfäl iga el er undermåliga produkter på marknaden ökar också acceptansen för en utökad 
användning av stödsystem för nykter trafik.  
 
 
 
 
 
19 Vidmakthållande av projektet 
Beskriv om planer finns för projektets vidmakthållande, till exempel att effekterna av projektet blir bestående och kan övergå i 
reguljär verksamhet. 
 
Idag har MHF en bra kontakt med ansvariga hos både Trafikverket och Transportstyrelsen när det 
gäller de frågor som projektet omfattar. Dock bytts nyckelpersoner ut på båda myndigheterna och nya 
kontakter behöver skapas. Dessa kontakter kommer att kunna upprätthållas över tid oavsett pågående 
projekt.  
  
Myndigheter, företag och privatpersoner har i över 20 år kontaktat oss när det gäl er alkolås, 
alkoholmätare och rutiner för nykterhetskontroller på arbetsplatser. Vi kan inom ramen för reguljär 
verksamhet ge ett visst stöd över tid. Omfattningen av detta stöd i form av personalarbetstid för att ge 
support direkt eller via webbinformation kommer dock att bero på det ekonomiska utrymmet i MHF:s 
budget.  
  
De regionala insatserna av ideella funktionärer kan vidmakthållas förutsatt att resurser för handledning 
och utbildning kan upprätthållas i MHF:s centrala organisation. 
20 Övrig 
 
 
 
 
 
14 


21 Bilagor 
 
Med denna ansökan ska bifogas: 
 
Aktuel t registerutdrag från Skatteverket (högst en månad gammalt) 
Bilaga nr: 1 
Organisationens aktuel a stadgar 
Bilaga nr: 2 
Justerat protokoll från det senaste årsmötet 
Bilaga nr: 3 
Justerat protokoll som visar vem eller vilka som valts til  organisationens 
Bilaga nr: 4 
firmatecknare 
Senaste årsberättelse/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte 
Bilaga nr: 5 
Senaste årsredovisning/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte 
Bilaga nr: 5 
Revisionsberättelse 2022 
Bilaga nr: 6 
 
Bilaga nr: …... 
 
 
 
Denna ansökan undertecknas av personer som har rätt att företräda sökande organisation 
(behörig firmatecknare).  
 
Genom att underteckna intygar vi att lämnade uppgifter är riktiga samt försäkrar att 
projektbidraget kommer att användas enligt de uppgifter som vi lämnat. 
 
 

Namnteckning firmatecknare 
Namnteckning firmatecknare 
           
 
Namnförtydligande 
Namnförtydligande 
Annette Fagerholm Ahlholm 
           
 
Ort och datum 
Ort och datum 
Årsta 2024-12-04 
           
 
Telefon 
Telefon 
070-350 54 22 
           
 
 
Upplysningar 
 
Ansökan med bilagor skickas i första hand till: 
 
E-post: 
xxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxx.xx samt stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx 
 
Alternativt til   
 
Postadress:  Trafikverket 
 
Ärendemottagningen 
 
Projektbidrag 
 
Box 810 
 
781 28 Borlänge 
 
Ansökningar som inte har bifogat kravställda bilagor, kommer INTE att tas vidare för bedömning.  
 
Eventuel a frågor stäl s til  e-post: stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx 
 
15