Kommentar avseende vilken bedömning Snusbolaget Norden gör för att säkerstäl a att den
marknadsföring som förekommer på försäljningsstäl et inte är uppmuntrande til bruk av tobak,
uppsökande el er påträngande
Vid denna bedömning görs följande överväganden.
Reglerna för marknadsföring av tobaksvaror finns i lagen om tobak och liknande produkter och i
Konsumentverkets allmänna råd om marknadsföring av tobaksprodukter (KOVFS 2009:7).
Sammanfattningsvis säkerställer Snusbolagets bolagsjurist att de kommersiella meddelanden som
används inte är inbjudande el er övertalande och att de presenteras i så saklig form som möjligt och
utan ovidkommande inslag. Rubrik och layout får inte vara särskilt uppseendeväckande. Förutom
själva bild- och textinnehål et bedöms även helhetsintrycket och därvid beaktas sådana faktorer som
meddelandets storlek, layout och färgsättning.
Vidare bedöms särskilt framställning i text, vilken endast bör innehålla saklig information om varans
beskaffenhet och egenskaper, varans/råvarans ursprung, tillverkningsort/land, förpackningens
beskaffenhet och egenskaper, pris samt tillverkare/importör. Värdeomdömen får inte användas.
När bilder används bedöms om dessa återger enstaka produkter eller om flera produkter
förekommer på ett sätt som kan anses vara påträngande eller uppsökande. Vidare bedöms huruvida
förpackningar som förekommer i de kommersiella meddelandena är öppna eller stängda (de bör
vara stängda) samt huruvida bakgrunden är neutral eller om den ger associationer i något bestämt
avseende, vilket inte är tillåtet.
Vi bedömer även särskilt om de kommersiella meddelandena kan anses riktade mot barn eller
ungdomar. Vid denna bedömning tas särskild hänsyn till ordval, eventuella bilder samt görs en
helhetsbedömning i varje enskilt fall.
Om de kommersiella meddelandena bedöms bryta mot reglerna tas kontakt med den
tobaksleverantör som tillhandahållit dessa och leverantören ombeds justera meddelandena så att de
uppfyller lagens krav. Om detta inte sker används inte de aktuel a meddelandena på
försäljningsstället. I de fall företagets egen marknadsavdelning har skapat de kommersiella
meddelandena och dessa bedöms strida mot bestämmelserna i lagen ombeds marknadsavdelningen
justera materialet innan det publiceras på försäljningsstället.
Eftersom det är förbjudet med gratisutdelning av tobaksvaror eller presenter, erbjudanden om olika
förmåner, rabatter och tävlingar vid köp av tobaksvaror säkerställer Snusbolagets bolagsjurist internt
via utbildningar (både marknadsavdelning, kundtjänst och lagerpersonal) och via granskning av
samtliga aktiviteter på försäljningsstället att sådana aktiviteter inte förekommer.