Projektbidrag til ideel a föreningar
Ansökan ska skrivas på svenska
Datum
2023-04-14
Ansökan om projektbidrag
1 Grunduppgifter
Projektansvarig organisation (ekonomiskt och juridiskt ansvarig)
Organisation
Organisationsnummer
Motorförarnas helnykterhetsförbund
802002-3399
Firmatecknare
Firmatecknarens e-postadress
Annette Fagerholm Ahlholm
xxxxxxx.xxxxxxxxx.xxxxxxx@xxx.xx
Utdelningsadress
Postnr
Postort
Byängsgränd 8
120 40
Årsta
Webbplats
År när organisationen bildades
www.mhf.se
1926
Plusgirokonto
Bankgirokonto
330-2627
Projektansvarig
Förnamn- och efternamn
E-postadress
Tomas Jonsson
xxxxx.xxxxxxx@xxx.xx
Utdelningsadress
Postnr
Postort
Byängsgränd 8
120 40
Årsta
Telefon
Mobiltelefon
08-555 765 74
2 Projektuppgifter
Projektnamn
Rattfyl eritips
Planerat startdatum för projektet (åååå-mm-dd)
Planerat slutdatum för projektet (åååå-mm-dd)
3 juli 2023
15 juni 2024
Ansökt belopp (kr)
Är projektet fortsättning på Projektet planeras genomföras
1 045 200
tidigare beviljat projekt?
X Nationellt X Regionalt X Lokalt
Ja X Nej
Projektet syftar till att bidra till det/de transportpolitiska målet/målen för:
(rangordna 1-4 vid flera)
1 Säkerhet
Miljö
Tillgänglighet 2 Hälsa
Projektledare (om annan än projektansvarig)
Förnamn- och efternamn
E-postadress
Anna Wel eman
xxxx.xxxxxxxx@xxx.xx
Utdelningsadress
Postnr
Postort
Nygårdsgatan 3
543 51
Tibro
Telefon
Mobiltelefon
0504-49 55 00
070-642 65 22
Revisor*
Förnamn- och efternamn
Titel*
Martin Nääs
Auktoriserad revisor
Företag/enhet
Telefon
Öhrlings Pricewaterhousecoopers
E-postadress
Mobiltelefon
xxxxxx.xxxx@xxx.xxx
072-995 24 62
* Revisorsintyg ska lämnas vid slutredovisning. Vid bidrag under fem (5) prisbasbelopp (262.500 kronor år
2023) räcker det med föreningens valda revisor. Vid bidrag större än fem (5) prisbasbelopp (262.500 kronor år
2023) ska revisorn vara godkänd eller auktoriserad av Revisorsnämnden.
3 Grundläggande krav
Vår organisation: Föreningen arbetar enligt föreningens stadgar i syfte att möta
X Stämmer
☐ Stämmer ej
utmaningar inom transportområdet och som bidrar til att de
transportpolitiska målen uppnås.
Är registrerad hos Skatteverket med bolagsform ideel förening.
X Stämmer
☐ Stämmer ej
Respekterar demokratins idéer i vår verksamhet, inklusive
X Stämmer
☐ Stämmer ej
jämställdhet och förbud mot diskriminering.
Har haft verksamhet i Sverige i minst två år före den här ansökan
X Stämmer
☐ Stämmer ej
om bidrag.
Har inga skulder för svenska skatter el er avgifter hos
X Stämmer
☐ Stämmer ej
Kronofogdemyndigheten, är inte i likvidation, rekonstruktion eller
försatt i konkurs.
Har kapacitet att genomföra projektet.
X Stämmer
☐ Stämmer ej
3.1 Demokrati
Finns det uppgifter om er organisation eller medlemsorganisationer, ur demokratihänseende,
som ni tror har betydelse för vår bedömning av ert ärende?
Det kan exempelvis handla om att er organisation el er någon av era medlemsorganisationer
ifrågasatts i debatt eller nyhetsartiklar i etablerad dags- eller kvällspress utifrån demokratisk synvinkel
under de 3 senaste åren. Det kan också handla om uppgifter från medlemmar i organisationen om
brister utifrån demokratins idéer, däribland jämställdhet och förbud mot diskriminering.
Om Ja, beskriv vad det handlade om och hur ni ställer er til dessa uppgifter.
Nej
3.2 Kapacitet
Har er organisation kapacitet att genomföra projektet?
Om ni inte har beviljats ett projektbidrag av Trafikverket de senaste tre åren, vänligen beskriv er
ekonomiska, administrativa och operativa kapacitet.
MHF har kapacitet att genomföra projektet, och vi har beviljats projektbidrag från Trafikverket varje år
under de senaste tre åren.
4 Sammanfattning av projektet
Ge en kort (cirka 10-15 rader) beskrivning av projektet, vad syftet är och vilken nytta/effekt som förväntas.
Antalet tips om rattfyl eri har de senaste åren kraftigt minskats. Är 2000 rapporterades hela 5 917 st
personer för rattfylleri eller grovt rattfylleri efter tips från allmänheten. Förra året 2022 var denna siffra
nere på 573 st personer. I och med att polisen under samma tid kraftigt prioriterat ner antalet riktade
och slumpvisa utandningsprov, är det extra allvarligt att också allmänhetens vilja att tipsa om rattfylleri
kraftigt har försämrats. Detta vil vi på MHF ändra på med hjälp av en återlansering av det
framgångsrika projektet rattfyl eritips.
Med projektet rattfyl eritips vil vi:
-
Öka förståelsen för al varet med att framföra ett fordon påverkad av alkohol eller droger.
-
Öka al mänhetens motivation att visa civilkurage och stärka den enskilda individens
handlingskraft att agera och anmäla vid misstankar om rattfylleri eller drograttfylleri.
-
Det handlar om att rädda liv och minska risken för skador i trafiken. Ingen ska dödas eller
skadas av rattfylleri.
2
5 Syfte med projektet
Beskriv syftet med projektet. Vilket problem alternativt behov har ni identifierat?
Syftet med projektet är att stärka al mänhetens motivation att tipsa om påverkade personer i trafiken.
Siffrorna är skrämmande – endast 573 st personer greps efter tips från allmänheten förra året. År 2000
var denna siffra 5 917 st. Al tså en minskning med över 90%. Vi vil med detta projekt lyfta frågan om
vikten av att visa civilkurage och tipsa om rattfylleri. Eftersom statistiken visar sitt tydliga resultat vil vi
omgående starta en nationell påverkansinsats där vi vil uppmärksamma allmänheten på vikten av att
agera och tipsa polisen om rattfylleri och drograttfylleri.
Idag finns behov av att övertyga och stärka al mänhetens motivation til tips inom två olika kategorier:
-
Lämna tips om akuta rattfylleribrott.
-
Lämna tips om misstänkta regelbundna rattfyl eribrott.
Syftet är också att se över tipsverksamheten och ge förslag på framtida lösningar och samarbeten för
att ytterligare effektivisera och få upp frekvensen av skarpa tips.
I och med att polisen under samma tid kraftigt prioriterat ner antalet riktade och slumpvisa
utandningsprov är det extra allvarligt att också allmänhetens vilja att tipsa om rattfylleri så kraftigt har
försämrats. Detta vil vi på MHF ändra på genom en återlansering av det framgångsrika projektet
rattfyl eritips.
6 Projekts resultatmål
Beskriv projektets mål, vilket resultat ni vill uppnå med projektet. Målet bör vara mätbart.
Vi vil initialt under verksamhetsåret öka tipsfrekvensen från al mänheten med 100% från 573 st tips
som ledde til gripande under 2022 til 1 146 st tips 2024. Vår målsättning är att detta projekt skal bli
flerårigt och att vi längre fram kommer uppnå samma antal som rapporterades för rattfyl eri efter tips
från al mänheten under år 2000 dvs minst 5 917 st gripanden.
Målen är enkla att mäta och följa upp då samtliga poliser i samband med att man lagför en rattfyllerist i
Med Evidenzer och dataprogrammet PBA också uppger anledningen til gripandet. Statistik lagras och
kan vid behov brytas ner til instrumentnivå eller per månad osv. MHF har til gång til den här
statistiken genom vårt samarbete med Nationellt Forensiskt Centrum (NFC).
7 Projektets effektmål
Vilka effekter avser ni att ert projekt kommer att leda till och hur bidrar det till de transportpolitiska målen? Effekten ska ha en
riktning till exempel öka, minska, stärka eller motverka.
Projektet har minst fyra effektmål:
-
Minska antalet påverkade i trafiken genom att de grips efter tips och erbjuds hjälp och
behandling.
-
Öka den enskilda individens motivation att visa civilkurage och agera vid misstanke om
rattfyl eri främst genom att tipsa om pågående akuta rattfyl eribrott til 112.
-
Öka den enskilda individens motivation att visa civilkurage och agera vid misstanke om
regelbundna rattfyl eribrott via ex 114 14, annat larmnummer eller framtida digital lösning som
app eller liknande.
3
-
Genom att synliggöra möjligheten att tipsa om rattfyl eri ökar också upptäcktsrisken för den
enskilde rattfylleristen, då fler kommer att avstå från att köra påverkade eftersom
upptäcktsrisken ökat.
Projektet kommer att bidra til att minska antalet dödade och skadade i trafiken til följd av alkohol och
droger. Den totala samhäl skostnaden för dödsfal i rattfyl eriolyckor 2017 beräknades til 3,78 miljarder
kronor.
Projektet bidrar til regeringens mål och FN:s globala mål om en halvering av antalet omkomna i
vägtrafiken fram til 2030.
8 Målgrupp
Beskriv projektets målgrupp. Förklara också varför ni vill nå just den målgruppen. Ange även hur många inom målgruppen ni
tror er kunna nå.
Vi vil nå vänner, arbetskol egor, grannar m.fl. til de över 1 miljon personer i Sverige som idag har ett
riskbruk av alkohol. Detta motsvarar ca 20 % av den vuxna befolkningen. Ca 250 000 st personer
som finns i arbetslivet är beroende. Ca 450 000 st av dem med en riskabel alkoholkonsumtion
uppskattas ha ett skadligt bruk av alkohol (Källa: Regeringens missbruksutredning, SOU 2011:35).
Utöver denna grupp så vil vi också nå anhöriga, föräldrar och vänner til unga oerfarna förare som
idag är överrepresenterade vid alkoholrelaterade olyckor. Målgruppen omfattar givetvis också
drogpåverkade förare och deras närstående.
Det är dessa målgrupper som stäl s inför faktum att människor i deras närhet utsätter andra för fara
och risk, som kan leda til att konsekvenser som död och skada uppstår vid framförande av fordon
under påverkat til stånd.
9 Projektbeskrivning
Beskriv projektet och dess genomförande för att nå projektets mål.
Tips om påverkade personer i trafiken har rasat med mer än 90% de senaste åren. En förutsättning för
att uppnå nollvisionen och de transportpolitiska målen är att stävja den negativ utveckling vi ser när
det gäller förekomsten av alkohol- och drogpåverkade förare i trafiken.
Genom att stärka individens möjlighet att visa civilkurage vil vi påvisa vikten av att agera och våga
anmäla när man ser akuta fall av rattfylleri. Vi vil även informera om vikten av att punktmarkera och
beivra regelbundna rattfylleribrott som är mycket vanligt hos en del av befolkningen där riskbruket tagit
över. Genom att lämna underrättelseuppgifter om kända färdvägar och tidpunkter kan polisen när de
ha möjlighet och en ledig stund över ha lite extra uppsikt och genomföra riktade kontroller med gott
resultat.
Det är idag inte helt klart vad anledningen är til den kraftiga minskningen av tipsandet. Redan nu kan
vi se att det finns två olika scenarier
1. Är att al mänhetens syn på al varet med att köra berusad kan ha minskat i takt med att polisen
också prioriterat ner vanliga rattfyllerikontroller. Under samma period som tipsen gått ner med
90% har polisen minskat sina utandningsprov från 2,8 miljoner ner till ca 700 000 prov per år.
Om detta är fal et så kommer insatserna i detta projekt att göra stor nytta och vi borde snabbt
kunna få upp förekomsten av tips allt efter hur vi når ut til allmänheten.
2. Är att de som tipsat om rattfyl eri har upplevt det svårt att komma i kontakt med
polismyndigheten i de fall man inte direkt ringer 112. Om man tvingats vänta onaturligt länge i
telefonkö minskar motivationen att lämna tips. Polisens kontaktcentrum hanterar idag al a
typer av anmälningar och tips. I samband med att det i vissa områden har varit en ökad
frekvens av grova brott i form av skjutningar mm så har också samtalen in til kontaktcentrum
ökat drastiskt. Den som då vil lämna tips om rattfylleri har helt enkelt drunknat bland övriga
samtal. Lyckas man lämna tips så har det också förekommit att dessa tips har svårt att nå ut
inom polisorganisationen.
4
En annan anledning skulle kunna vara att det blivit vanligare att folk vinglar runt i trafiken p g a
rattsurfande. Vilket inte hos allmänheten anses så allvarligt att det skulle innebära att man
larmar polisen. Många kan då bli ännu osäkrare och avstå att tipsa vid akuta ärenden då man
”inte vill störa i onödan”.
Vi vet av erfarenhet sedan tidigare att al mänheten föredrar att även lämna akuta tips til en enhet som
inte förknippas med akuta insatser såsom 112. Många är osäkra hur man skall agera och man har
också svårt att bedöma hur allvarligt berusad eller påverkad en förare är. Man önskar gärna ha en
diskussion med någon operatör som kan hjälpa til och göra en bedömning innan man larmar ut
polisen akut.
Vi vil uppdatera MHF:s tidigare material från verksamheten med rattfyl eritips, och även ta fram en
digital kommunikationsplattform. Vi vill också undersöka möjligheten til en framtida mobil app-lösning
som skulle kunna vara en ett enkelt och nytt sätt att lämna tips på.
Projektet kommer att genomföras i två parallella spår.
-
Ett spår är den mer strategisk processen där vi ihop med samarbetspartner som Trafikverket
och polisen m.fl. går igenom förutsättningar och tittar på hot och möjligheter. Samt hur
verksamheten med tips enklast skulle kunna byggas upp och vem som i en framtid kan vara
huvudman mm. Detta arbete genomförs i referens- och styrgrupp.
-
Det andra spåren omfattar mer konkreta och riktade insatser som skal leda til ökad tipsning
och engagemang runt om i hela landet. Detta arbete organiseras av projektledaren.
9.1 Projektets aktiviteter
Beskriv vilka konkreta aktiviteter ni ska genomföra.
Aktiviteter av strategisk karaktär som genomförs under ledning projektansvarig och
styrgrupp/referensgrupp.
1. Analys och reflektion kring behov av övergripande åtgärder och förslag til framtida strukturer
och åtgärdsplaner.
2. Jobba för att få til en referensgrupp / styrgrupp inom projektet bestående av representanter
från berörda myndigheter och andra intressenter. Här vil vi gärna se representation från både
Trafikverket och polismyndigheten.
3. Inventera och se behov kring vilka åtgärder som behöver skapas och vilka steg och mått som
behöver tas inför utveckling av tipsverksamheten.
4. Ev behov att nytt fristående nationel t tipsnummer
5. Ev behov av fristående organisation kring hantering av tips och transferering av inkomna tips
til rätt del i inom aktuel myndighet.
6. Ge förslag på hur en framtida tipsorganisation skal utformas kan den ligga under befintlig el er
annan myndighet. Kan vi hitta former där vi hjälps åt för att få en så bra effekt som möjligt.
Aktiviteter som är av mer konkret karaktär genomförs under ledning av projektledaren
1. Genomföra en förstudie och ta fram underlag til en kommunikationsplattform för Rattfyl eritips.
2. Ta fram material som kan användas för spridning via våra lokala funktionärer och
samarbetspartners runt om i Sverige.
3. Ta fram digital kommunikation för att användas för spridning i sociala medier mm.
4. Producera en kort informationsfilm i samverkan med Trafikverket til SVT anslagstavla.
5. Undersöka möjligheten och förutsättningarna för att ta fram en rattfylleritipsapp för
smartphone.
6. Spridning av rattfyl eritips via MHFs lokala avdelningar och regioner.
7. Spridning vi lokala samarbetspartner och andra organisationer.
8. Utvärdering och sammanstäl ning
5
10 Tidplan
Beskriv tidplanen för projektets aktiviteter.
juni -aug 23
Skapa en referensgrupp för övergripande strategiska frågor
Framtagning av kommunikations plattform för rattfyl eritips
Ta fram digital kommunikation samt övrigt material
Aug 23
Utbildning av lokala och regionala MHF funktionärer
Aug 23 – juni -24
Lokalt genomförande
April 24
Ansökan om fortsättning til Trafikverket
Juni 24
Ge förlag til hur en framtida tipsorganisation skall se ut och utformas.
Augusti 24
Slutredovisning til Trafikverket.
11 Organisering och bemanning
Beskriv hur ni ska organisera projektet. Beskriv kortfattat roller och ansvar samt hur ni ska lösa bemanningen i projektet
Projektet leds av den interna projektgruppen som består av Tomas Jonsson (projektansvarig), Anna
Wel eman (projektledare), Lars-Olov Sjöström (senior advisor).
Kommunikationsgruppen består av Love Taylor som arbetar med grafisk design och digital
kommunikation samt Tommy Abrahamsson som arbetar med rörlig media.
Styrgruppen och referensgruppen leds av projektansvarig Tomas Jonsson.
Det operativa arbetet leds av projektledare Anna Wel eman til sin hjälp har hon 7 regionala
samordnare och 150 – 200 lokala funktionärer.
12 Geografisk omfattning
Ange var i landet projektet ska genomföras, nationellt, län, kommuner osv.
Projektet kommer att genomföras i hela landet. De centrala delarna omfattar framtagning av
kommunikationsmaterial både digitalt och print. Samt spridning via sociala kanaler och central
projektledning.
MHF:s 7 regioner kommer ansvara för den lokala spridningen och den muntliga kommunikationen
med al mänhet och lokala samarbetspartners.
13 Uppföljning och utvärdering
Beskriv hur projektet och dess mål kommer att följas upp och utvärderas och vilken metod som kommer att användas. Redogör
vilka mått/indikatorer som kommer att användas. Om nuläge finns kring måtten/indikatorerna, ange även det.
1. De moment som skal genomföras enligt ansökan kommer att utvärderas och dokumenteras
samt följas upp så att alla moment genomförs enligt projektplanen.
2. Antalet tips kommer att mätas då polismyndigheten loggar upptäcktssätt i programvaran PBA.
Denna programvara styr avrapporteringen av de rattfyllerister som lämnar utandningsprov.
Alla poliser som genomför bevisprovstagning måste ange upptäcktssätt så vi får til förlitlig
information om antalet rattfyl erister som gripits efter tips.
6
3. Vi kommer även analysera och ge rekommendationer til vilka åtgärder som behövs inför
kommande år för att öka tipsningen av påverkade förare.
14 Samarbetsparter i projektet
Samarbetar er organisation med andra aktörer i projektet? X Ja ☐ Nej
Om JA, ange med vilka och på vilket sätt arbetet är utformat
Vi har för avsikt att jobba med Trafikverket och polisen i detta projekt. Vi kommer också att titta på
möjligheten att involvera andra aktörer så som ex försäkringsbranschen m.fl.
På sikt behöver informationen kring möjlighet att tips om rattfylleri och drograttfyl eri involvera flera
frivil igorganisationer och andra samarbetsparter för att få en folklig förankring och ett stort
engagemang.
15 Riskanalys och riskhantering
Risker och motstånd mot projekt kan finnas t ex på samhälls-, organisations- och individnivå. Beskriv vilka typer av
interna/externa riskfaktorer som kan äventyra måluppfyllelsen. Beskriv hur ni tänker hantera de identifierade riskerna.
Vi ser inga direkt hot mot projektet även om en betydande del av Sveriges befolkning är inne i ett
riskbruk. Vi kan där emot se ett potentiellt hot från ex polismyndigheten som skulle kunna känna sig
hotade, då en av slutsatserna skulle kunna landa i att polismyndighetens hantering av den egna
tipsfunktionen är en av anledningarna til att tipsningen rasat från 5917 st per år til 573 st.
Vi hoppas att Polismyndigheten ser detta som en stor möjlighet att externa parter erbjuder hjälp och
lösningar.
15.1 Riskanalys/riskfaktorer
En risk är att ledande projektmedarbetare blir sjuka eller slutar. Vi har i detta projekt involverat en stor
del förtroendevalda funktionärer som är insatta och skulle kunna få en ny roll att fullfölja projektet.
En annan risk är att ansvarig myndighet inte tycker att detta är ett prioriterat område. Var på det kan
vara svårt att skapa ett engagemang från deltagarna i styrgruppen.
15.2 Plan för att hantera eventuella risker
Flera av de medarbetare som ingår i detta projekt har stor erfarenhet från vår ackrediterade
testverksamhet och jobba ständigt med riskbedömning och nulägesanalys. I samband med våra
löpande projektmöten utvärderas ständigt läget med löpande riskanalyser. Om vi skul e se att en risk
eller hot är på väg att uppstå som kommer den att behandlas löpande i projektarbetet. Styrgruppen
kommer också löpande att informeras om ev risker och hot.
7
16 Budget
Ange projektets budget. I kolumnen Sökt belopp från Trafikverket anger ni vad ni söker från Trafikverket för de olika delarna av
projektet. I kolumnen Projektets förväntade totala kostnader anger ni totalsumman för projektets olika delar, både den del som
ni söker finansiering för hos Trafikverket och de delar som ni beräknar att ni kan finansiera på något annat sätt. Budgeten ska
överensstämma med de planerade aktiviteterna och minst delas upp i budgetposter enligt tabellen. Bifoga även separat
detaljerad budget om ni bedömer att det behövs.
Se de Generella villkoren om vad respektive kostnadspost får innehålla.
Kostnadsposter
Sökt belopp från Trafikverket
Projektets
Ange vad som ingår i
Personer/funktioner
Timpris
Antal
Summa
förväntade
kostnadsposten
Personal-
OH-
timmar
totala
kostnad
kostnad
kostnader
Projektansvarig
550
110
60
39 600
39 600
Projektledare
550
110
480
316 800
316 800
7 regionala samordnare
350
70
560
235 200
235 200
Kommunikatör 1
550
110
160
105 600
105 600
Kommunikatör 2
550
110
160
105 600
105 600
Senior advisor
550
110
40
26 400
26 400
Övriga
Belopp
kostnadsposter Lokala funktionärer
126 000
Aktivitetskostnad, resekostnad
och förtäring
Tryckkostnad
50 000
Tryckkostnader material, frakt
till lokalavdelningar mm
Externa lokaler och möten
5 000
Resor
15 000
Revisionskostnader
20 000
Utredning rörande ev
231 000 kr
Utreda förutsättningar för
nationellt tipsnummer
införandet av nationellt
(Skyltfondsansökan)
tipsnummer för rattfylleri och
drograttfylleri.
Summa
1 045 200
Antal planerade ideella timmar
6 000
16.1 Kommentarer om budgeten
Ange här eventuella kommentarer och förtydliganden om budgeten.
Vi har ansökt från skyltfonen att genomföra en utredning kring ev behov av ett nationellt tipsnummer.
Då vi ännu inte fått svar har vi även lagt in detta belopp i denna budget. Skul e skyltfonden bevilja
dessa medel så utgår denna kostnad från aktuel budget.
Inga kostnader har idag tagits upp för att ev bemanna eller organisera upp ett nationellt tipsnummer
skulle Trafikverket redan nu se att ett sådant behov finns behöver budgeten revideras innan beslut.
16.2 Andra finansiärer
Om ni för projektet har andra finansiärer för delar av projektet ska ni ange namn och beviljat belopp alternativt sökt belopp.
8
17 Kunskapsläge
Beskriv vad ni känner till som gjorts tidigare inom området och redovisa vad din organisation gjort tidigare inom samma område.
Slutrapporter från eventuellt tidigare genomförda projekt inom området, utförda av sökanden, kan bifogas ansökan.
Anna Wel eman har stor erfarenhet av frågor som berör alkohol och trafik. Anna var nationel
projektledare för Rattfylleritips under åren 1994–2000. Hon var också operativt ansvarig för det
rattfyl eritips team som var verksamma i Skaraborg. Anna har också stor erfarenhet av rattfyl erifrågor,
då hon deltid arbetar som arbetsledare och testledare i MHF:s Test Lab.
Rattfyl eritips drevs riksomfattande av MHF och MHF-Ungdom i samverkan med Polisen och NTF runt
om i Sverige under åren 1994–2000. Under de åren ökade tipsningen kraftigt och år 2000 uppgick
tipsen til hela 5917 tips som ledde til gripanden.
Sammantaget har medarbetarna i detta projekt över 60 års erfarenhet av arbete trafiksäkerhetsprojekt.
När det gäl er hanteringen av gripna rattfyl erister samt larmhantering kring detta har flera av
funktionärerna i detta projekt unik kompetens då de även varit operativt ansvarig för den
ledningscentral som styrde de automatiska nykterhetskontrollerna vid Tysklandsterminalen i Göteborg
och i Stockholms frihamn. Totalt har dessa operatörer medverkat vid 286 gripanden av rattfyllerister.
18 Användning och spridning av resultatet
Beskriv hur projektresultaten och erfarenheterna från projektet kommer att dokumenteras, tas till vara inom organisationen och
spridas vidare till andra aktörer.
Resultatet från projektet kommer att väl dokumenterats och ligga til grund för framtida diskussioner
om vilka åtgärder som kommer behövas, för att lösa hela kedjan från den enskildes ökade motivation
att lämna tips, til möjligheterna att någon tar emot tipset och slutligen att tipset kommer ut i
verksamheten til de som skall genomföra den slutliga provtagningen av den misstänkta rattfylleristen.
Anledningen til att vi vil ha en aktiv referensgrupp /styrgrupp bestående av representanter från olika
aktörer är att vi redan i denna tidiga process öppet och transparant kommer kunna kartlägga hot och
möjligheter genom ömsesidig dialog. Detta kommer också korta beslutsvägarna och öppna upp
möjligheter til övergripande snabba beslut och överenskommelser inför framtida utmaningar inom
detta område.
19 Vidmakthållande av projektet
Beskriv om planer finns för projektets vidmakthållande, till exempel att effekterna av projektet blir bestående och kan övergå i
reguljär verksamhet.
Tipsen om rattfyl eri och drograttfyl eri är körda i botten. Det lär ta flera år innan vi lyckas vända en så
allvarligt nedåtgående trend. Vår bedömning är att lyckas vi med detta projekt så är vår önskan att
verksamheten kommer att fortgå under en mycket lång tid. Det kommer även finnas möjlighet att titta
på långsiktiga lösningar med extern finansiering från ex försäkringsbranschen och ev andra aktörer.
Vi kommer att lära oss under projekttiden vilka fler åtgärder som kommer att behövas för att slutligen
uppnå ett til fredställande resultat.
9
20 Övrigt
OBS att vi även sökt pengar från skyltfonden för att utreda möjligheten til att införa ett nationel t
tipsnummer. Om pengar beviljas från Skyltfonden så kommer budgeten i detta projekt att minska med
motsvarande belopp.
10
21 Bilagor
Med denna ansökan ska bifogas:
Aktuel t registerutdrag från Skatteverket (högst en månad gammalt)
Bilaga nr: 1
Organisationens aktuel a stadgar
Bilaga nr: 2
Justerat protokoll från det senaste årsmötet
Bilaga nr: 3
Justerat protokoll som visar vem eller vilka som valts til organisationens
Bilaga nr: 4
firmatecknare
Senaste årsberättelse/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte
Bilaga nr: 5
Senaste årsredovisning/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte
Bilaga nr: 5
Denna ansökan undertecknas av personer som har rätt att företräda sökande organisation
(behörig firmatecknare).
Genom att underteckna intygar vi att lämnade uppgifter är riktiga samt försäkrar att
projektbidraget kommer att användas enligt de uppgifter som vi lämnat.
Namnteckning firmatecknare
Namnteckning firmatecknare
Namnförtydligande
Namnförtydligande
Annette Fagerholm Ahlholm
Ort och datum
Ort och datum
Stockholm 2023-04-14
Telefon
Telefon
0703505422
Upplysningar
Ansökan med bilagor skickas i första hand till:
E-post:
xxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxx.xx samt stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx
Alternativt til
Postadress: Trafikverket
Ärendemottagningen
Projektbidrag
Box 810
781 28 Borlänge
Ansökningar som inte har bifogat kravställda bilagor, kommer INTE att tas vidare för bedömning.
Eventuel a frågor stäl s til e-post: stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx
11