Projektbidrag til ideel a föreningar
Ansökan ska skrivas på svenska
Datum
Ansökan om projektbidrag
1 Grunduppgifter
Projektansvarig organisation (ekonomiskt och juridiskt ansvarig)
Organisation
Organisationsnummer
MHF
802002-3399
Firmatecknare
Firmatecknarens e-postadress
Utdelningsadress
Postnr
Postort
Byängsgränd 8
120 40
Årsta
Webbplats
År när organisationen bildades
www.mhf.se
1926
Plusgirokonto
Bankgirokonto
330-2627
Projektansvarig
Förnamn- och efternamn
E-postadress
Tomas Jonsson
xxxxx.xxxxxxx@xxx.xx
Utdelningsadress
Postnr
Postort
Byängsgränd 8
120 40
Årsta
Telefon
Mobiltelefon
08-555 765 55 (växel)
070-564 37 36
2 Projektuppgifter
Projektnamn
Rörlig media för bättre trafiksäkerhetsinformation och opinionsbildning
Planerat startdatum för projektet (åååå-mm-dd)
Planerat slutdatum för projektet (åååå-mm-dd)
2023-03-01
2023-12-31
Ansökt belopp (kr)
Är projektet fortsättning på Projektet planeras genomföras
1.222.400
tidigare beviljat projekt?
x Nationellt x Regionalt x Lokalt
☐ Ja x Nej
Projektet syftar till att bidra till det/de transportpolitiska målet/målen för:
(rangordna 1-4 vid flera)
1 Säkerhet 2 Miljö Tillgänglighet 3 Hälsa
Projektledare (om annan än projektansvarig)
Förnamn- och efternamn
E-postadress
Tomas Jonsson
xxxxx.xxxxxxx@xxx.xx
Utdelningsadress
Postnr
Postort
Byängsgränd 8
120 40
Årsta
Telefon
Mobiltelefon
070-564 37 36
Revisor*
Förnamn- och efternamn
Titel*
Martin Nääs
Auktoriserad revisor
Företag/enhet
Telefon
Öhrlings Pricewaterhousecoopers
E-postadress
Mobiltelefon
xxxxxx.xxxx@xxx.xx
072-995 24 62
* Revisorsintyg ska lämnas vid slutredovisning. Vid bidrag under fem (5) prisbasbelopp (262.500 kronor år
2023) räcker det med föreningens valda revisor. Vid bidrag större än fem (5) prisbasbelopp (262.500 kronor år
2023) ska revisorn vara godkänd eller auktoriserad av Revisorsnämnden.
3 Grundläggande krav
Vår organisation: Föreningen arbetar enligt föreningens stadgar i syfte att möta
x Stämmer
☐ Stämmer ej
utmaningar inom transportområdet och som bidrar til att de
transportpolitiska målen uppnås.
Är registrerad hos Skatteverket med bolagsform ideel förening.
x Stämmer
☐ Stämmer ej
Respekterar demokratins idéer i vår verksamhet, inklusive
x Stämmer
☐ Stämmer ej
jämställdhet och förbud mot diskriminering.
Har haft verksamhet i Sverige i minst två år före den här ansökan
x Stämmer
☐ Stämmer ej
om bidrag.
Har inga skulder för svenska skatter el er avgifter hos
x Stämmer
☐ Stämmer ej
Kronofogdemyndigheten, är inte i likvidation, rekonstruktion eller
försatt i konkurs.
Har kapacitet att genomföra projektet.
x Stämmer
☐ Stämmer ej
3.1 Demokrati
Finns det uppgifter om er organisation eller medlemsorganisationer, ur demokratihänseende,
som ni tror har betydelse för vår bedömning av ert ärende?
Det kan exempelvis handla om att er organisation el er någon av era medlemsorganisationer
ifrågasatts i debatt eller nyhetsartiklar i etablerad dags- eller kvällspress utifrån demokratisk synvinkel
under de 3 senaste åren. Det kan också handla om uppgifter från medlemmar i organisationen om
brister utifrån demokratins idéer, däribland jämställdhet och förbud mot diskriminering.
Om Ja, beskriv vad det handlade om och hur ni ställer er til dessa uppgifter.
Nej, vår organisation har inte ifrågasatts av någon ur demokratihänseende. MHF har en traditionel
demokratisk folkrörelseuppbyggnad, vilket framgår av våra stadgar och policydokument, t.ex. vår
jämställdhetspolicy.
3.2 Kapacitet
Har er organisation kapacitet att genomföra projektet?
Om ni inte har beviljats ett projektbidrag av Trafikverket de senaste tre åren, vänligen beskriv er
ekonomiska, administrativa och operativa kapacitet.
MHF har kapacitet att genomföra projektet och har personal med mycket stor erfarenhet sociala
medier och produktion av rörlig media via tidigare produktion av bl.a lokal-TV. Organisationen har en
heltäckande nationell spridning av lokala funktionärer fördelad på ca 150 lokalavdelningar i sju olika
MHF regioner. Vi har dessutom en väl upparbetad projektorganisation med god kompetens både
gällande genomförande av projektet samt uppföljning och ekonomisk redovisning.
4 Sammanfattning av projektet
Ge en kort (cirka 10-15 rader) beskrivning av projektet, vad syftet är och vilken nytta/effekt som förväntas.
Vi vil skapa nya och effektiva sätt att nå ut til al mänheten med information om trafik och
trafiksäkerhet. Detta genom att i sociala medier och tv lyfta upp goda exempel, skapa debatt, och
synliggöra problem och förmedla och sprida lösningar inom trafiksäkerhet. Detta görs via en egen
Youtube kanal, möjliggöra egna sändningar i lokal-tv samt via publiceringar av nedklippta inslag inom
övriga sociala medier. Projektet jobbar utifrån en redaktionsplan som utgår från Regeringens
Transportpolitiska mål och den gemensamma aktionsplanen för säker vägtrafik 2022-2025.
2
Särskild focus läggs på:
-
Nykter trafik fri från droger och alkohol
-
Rätt hastighet
-
Säker cykling
-
Säker gångtrafik med fokus på fal olyckor
-
Insatser mot självmord i vägtransportsystemet
-
Tydlig konsumentinformation inom trafikområdet
-
Brottsförebyggande arbete kopplat til trafik
Vi vil på detta sätt stärka MHF:s rol som konsumentorganisation och opinionsbildare inom
trafiksäkerhet. Den 1 februari 2022 fattade MHF:s förbundsstyrelse beslut om att genomföra en
historisk satsning på digital media.
Allmänhetens sätt att ta til sig information och delta i den al männa debatten har under de senare åren
drastiskt förändrats. Det finns två stora beteendeförändringar i modern tid som påverkat oss
människor. 1994 kom Internet och 2020 kom pandemin. Pandemin med covid-19 skapade den största
beteendeförändringen i modern tid. Vi är nu på väg ut ur pandemin och kan konstatera att
vi står in för en ny ”normal” vardag där digitala kommunikationsplattformar och rörlig media har fått en
helt annan status än innan pandemin.
Pågående pandemi har också påskyndat utvecklingen inom digitala medier på ett sätt som vi i modern
tid inte tidigare upplevt. Här måste vi som frivil igorganisation hänga med och anpassa vår lokala och
centrala verksamhet til det nya ”normala”.
Vi vil genom detta utvecklingsprojekt stärka MHF:s rol som en av landets ledande
trafiksäkerhetsorganisationer. Vi vil också hitta nya kanaler att nå ut brett til al mänheten för att
påverka til bättre trafiksäkerhet och uppfyllande av de transportpolitiska målen.
5 Syfte med projektet
Beskriv syftet med projektet. Vilket problem alternativt behov har ni identifierat?
Syftet med detta utvecklingsprojekt för produktion av rörlig media är att bredda
målgruppen och skapa ett debattforum och en ny påverkansmetod där vi på ett
effektivt sätt kan bilda opinion, påverka lagstiftare och allmänhet, driva på
beslutsfattare och i samverkan med myndigheter arbeta hårdare med frågor som brett
berör trafiksäkerhet men i synnerhet.
-
Nykter trafik fri från droger och alkohol
-
Rätt hastighet
-
Säker cykling
-
Säker gångtrafik med fokus på fal olyckor
-
Insatser mot självmord i vägtransportsystemet
-
Tydlig konsumentinformation
-
Brottsförebyggande arbete kopplat til trafik
Droger i trafik kommer ha en särskild prioritering under 2023 för MHF. Genom att löpande
bjuda in beslutsfattare, myndighetspersoner m.fl. til debatter och samtal i vår egen studio
kommer våra programledare, journalister och debattledare att på ett för oss helt nytt sätt
driva frågor som stöder Trafikverkets transportpolitiska mål.
Den 6 december i år hade vi på MHF premiärsändning i vår nya tv - och mediastudio.
Under premiärveckan genomförde vi vår första live sändning på nätet samt att vi var
uppkopplade på länk til SVT Lil a aktuellt samt TV4, Aftonbladet Tv mfl. med mycket gott
resultat och stor genomslagskraft.
3
MHF har tagit investeringskostnaderna studiobyggnationer, teknik och utbildning av
personal. Den fullstora studion med placering i Tibro är klar och inom kort kommer även en
mindre studion i Stockholm att ta form.
Inom detta projekt kommer vi att ingå i det nya unika samsändningsprojektet för lokal-TV i
landet. I samma samsändningsprojekt ingår merparten av Sveriges lokal-TV stationer men
framföral t Sveriges kabel-tv operatörer och andra aktörer så som ex. samordningsförbunden
en del av Sveriges regioner, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Sveriges
kommuner.
Här är vår målsättning att på ett professionel t sätt finnas med i programutbudet til ca hälften
av alla Sveriges hushåll. Detta via Tele2, Telia, Telenor och Sappas lokala
sändningsfrekvenser runt om i hela Sverige.
Producerat digitalt rörligt material kommer därefter att också streamas på nätet och delar
kommer att återanvändas inom sociala medier så som Youtube, Facebook m.fl. Vi kommer
få möjlighet att nå 100 000-tals nya mottagare/tittare. Genom att vi kontinuerligt når ut til en
stor massa kommer vi också vara en attraktiv plattform för debatt och samtal vilket i sin tur
möjliggör ett effektivt påverkans- och opinionsbildningsarbete kring trafiksäkerhet i
allmänhet och alkohol droger och trafik i synnerhet.
6 Projekts resultatmål
Beskriv projektets mål, vilket resultat ni vill uppnå med projektet. Målet bör vara mätbart.
Via detta projekt beräknar vi nå ut til ca 200 000 kontakter per producerat program. Totalt planeras för
15 program utifrån de Transportpolitiska målen. Kontakterna fördelas över sociala medier och
tvproduktion.
Inom projektet vil vi:
- Skapa ett TV-format med vinjetter, grafik mm som ligger som mal för samsändningarna i
lokal-tv runt om i hela Sverige.
- Vidareutbilda minst 75 personer, (personal och funktionärer) inom hela MHF rörelsen i
digital medieproduktion och hur man jobbar med sociala medier.
- Producera och sända minst 15 st TV-program inom nya samsändningsprojektet för
lokal-TV i Sverige.
- Producera minst 50 st inlägg med rörligt material på sociala medier så som Youtube,
Facebook, Instagram m.fl.
- Undersöka möjligheten att även återanvända producerat material til en
trafiksäkerhetspodd.
- Redovisa hur många nya tittare som vi nått och hur många visningar vi haft inom sociala
medier.
- Utvärdera projektet och om resultatet är til fredstäl ande söka framtida finansiering för
fortsatt drift efter att utvecklingsprojektet är avslutat.
7 Projektets effektmål
Vilka effekter avser ni att ert projekt kommer att leda till och hur bidrar det till de transportpolitiska målen? Effekten ska ha en
riktning till exempel öka, minska, stärka eller motverka.
Här kommer vi att öka al mänhetens kunskap om trafiksäkerhet och bidra til en säkrare vägtrafik. Vi
vil påverka beslutsfattare och lyfta upp goda exempel som bidrar til att ingen ska dödas eller skadas
allvarligt i Trafiken. Genom sociala medier och lokal-tv vil vi hitta nya sätt att kommunicera med
allmänheten och höja deras motivation för regelefterlevnad i trafiken. Vi vil synliggöra trafiksäkerhet,
miljö och konsumentfrågor ut ifrån ett nytt perspektiv. Vi vil stärka den enskilda individens möjlighet att
4
ta bra och trafiksäkra beslut. Öka kunskapen om bra miljöval inom trafiken är en annan viktig faktor.
Genom redaktionel t och journalistiskt arbete i kombination med aktiva och engagerade lokala
funktionärer vil vi lyfta upp de Transportpolitiska målen och öka allmänhetens acceptans för en ökad
trafiksäkerhet med hållbara resor och transporter. Vi vil skapa en ”kanal” för debatter och intervjuer. Vi
vil också stärka individens möjlighet att visa civilkurage och vara bra föredömen i trafiken.
Vi kommer också öka kunskapen och stärka vår personal och funktionärers roll som
trafiksäkerhetsinformatörer och opinionsbildare. Genom att mer målmedvetet arbeta med sociala
medier och produktion av rörligt digitalt material kommer vi att kvalitetssäkra och stärka vår lokala
organisation i vårt gemensamma trafiksäkerhetsarbete.
Vi vil testa nya möjligheter att bedriva riktad trafiksäkerhet.
8 Målgrupp
Beskriv projektets målgrupp. Förklara också varför ni vill nå just den målgruppen. Ange även hur många inom målgruppen ni
tror er kunna nå.
Vi har två huvudmålgrupper inom detta projekt
1 Nå allmänheten via nya effektiva digitala kanaler. Genom att strategiskt jobba brett med
trafiksäkerhet inom sociala medier och via kabel-tv når vi ut till 100 000-tals nya mottagare.
Genom professionel redaktionel planering så vil vi jobba brett med trafiksäkerhet och information til
allmänheten. Den redaktionella planen kommer att i största mån spegla frågor som är aktuell vid given
tidpunkt. Ex inför vinterdäcksäsong lyfter vi upp konsumenttester på vinterdäck. Inför hösten så är det
synbarhet med reflexer som tas upp. I samband med storhelger lyfts frågor om alkohol, droger och
trafik med mera. Hur många människor vi kommer att nå via dessa kanaler är idag svårt att uppskatta
då samsändningarna i kabal-tv nätet ännu inte startat fullt ut. Men erfarenhetsmässigt så vet vi att
minst ca 315 000 personer tittar regelbundet på den lokala tv-frekvensen inom vårt
upptagningsområde. När det gäller interaktioner i sociala meder är dessa lättare att mäta. Så här
kommer vi att kunna redovisa hur många som nåtts av de olika inslagen.
Då detta är en ny typ av verksamhet så är det mycket svårt att i förväg sätta upp kvantitativa mål i hur
många man kommer att nå. Vi får helt enkelt se detta utvecklingsprojekt under 2023 som någon form
av nollmätning. Var på det blir enklare i nästa läge inför en fortsättning att sätta upp kvantitativa mål
för externa kontakter.
2. MHF:s lokala funktionärer som behöver utbildas och lära sig att kommunicera via sociala
medier och digitala kanaler. Genom att utbilda och lära våra lokala funktionärer hur man kommunicerar via digitala och sociala
medier breddar vi MHF:s genomslagskraft som trafiksäkerhetsorganisation.
Här kommer vi att specialutbilda 75 lokala funktionär runt om i Sverige samt MHF:s centrala och lokala
projektledare och informatörer.
9 Projektbeskrivning
Beskriv projektet och dess genomförande för att nå projektets mål.
Med detta utvecklingsprojekt vil vi hitta nya och effektiva sätt att kommunicera
trafiksäkerhet och bredda målgruppen och samtidigt skapa ett debattforum och en ny
påverkansmetod där vi på ett effektivt sätt kan bilda opinion, påverka lagstiftare och
allmänhet, driva på beslutsfattare och i samverkan med myndigheter arbeta hårdare med
frågor som brett berör trafiksäkerhet men i synnerhet.
5
-
Nykter trafik fri från droger och alkohol
-
Rätt hastighet
-
Säker cykling
-
Säker gångtrafik med fokus på fal olyckor
-
Insatser mot självmord i vägtransportsystemet
-
Tydlig konsumentinformation
-
Brottsförebyggande arbete kopplat til trafik
Vi vil med hjälp av aktiva journalister lyfta upp de transportpolitiska målen och skapa ”nyheter” och
aktuell samhällsinformation som höjer svenskarnas medvetenhet om åtgärder som bidrar til en
säkrare vägtrafik. Vi tror oss kunna påverka människors attityder til förbättrad regelefterlevnad och
allmänhetens attityder til trafiksäkerhet.
9.1 Projektets aktiviteter
Beskriv vilka konkreta aktiviteter ni ska genomföra.
Se tidsplan
10 Tidplan
Beskriv tidplanen för projektets aktiviteter. 15Februari 2023 – 15 december 2023
- Vidareutbilda minst 75 personer (personal och funktionärer) inom hela MHF rörelsen i
digital medieproduktion och hur man jobbar med sociala medier.
-
Utbilda vår centrala personal och huvudfunktionärer för löpande produktion.
-
Bilda redaktionsgrupp som ansvarar för det redaktionel a innehål et.
-
Registrera ansvarig utgivare.
-
Framtagning av redaktionsplan.
-
Utbildning teknisk personal, bildproducenter och redigerare samt fotografer
- Skapa ett tv-format med vinjetter, grafik mm som ligger som mal för samsändningarna i
lokal-tv runt om i hela Sverige.
- Skapa format för kortare inlägg och filmer til sociala medier.
-
Produktion och sändning av minst 15 tv-program inom kabal-tv i Sverige via nya
samsändningsmöjligheten
- Producera minst 50 rörliga nya inlägg på sociala meder så som Youtube, Facebook,
Instagram m.fl.
- Undersöka möjligheten att även återanvända producerat material til en
trafiksäkerhetspodd.
- Redovisa hur många nya tittare som vi nått och hur många visningar vi haft inom sociala
medier.
- Utvärdera projektet och om resultatet är til fredstäl ande söka framtida finansiering för
fortsatt drift efter att utvecklingsprojektet är avslutat.
6
11 Organisering och bemanning
Beskriv hur ni ska organisera projektet. Beskriv kortfattat roller och ansvar samt hur ni ska lösa bemanningen i projektet
Projektet leds av MHF:s projektledare Tomas Jonsson til sin hjälp finns en redaktionsgrupp bestående
av MHF:s journalister och informatörer.
Teknisk personal för bildproduktion, klippning och filmning kommer til godoses via projektanstäl ning
men främst via vidareutbildning av befintlig personal inom MHF organisationen.
12 Geografisk omfattning
Ange var i landet projektet ska genomföras, nationellt, län, kommuner osv.
Projektet omfattar hela Sverige via sociala medier. För sändningar av digital-TV. Se förteckning sid 7-8
i presentationsmaterialet ”MHFs mediasatsning”.
13 Uppföljning och utvärdering
Beskriv hur projektet och dess mål kommer att följas upp och utvärderas och vilken metod som kommer att användas. Redogör
vilka mått/indikatorer som kommer att användas. Om nuläge finns kring måtten/indikatorerna, ange även det.
Vi kommer att följa uppsatta kvantitativa mål och samla in effekter och dokumentera digitala
interaktioner som sker för alla delar och moment. De redaktionel a produktionerna utvärderas
fortlöpande av deltagande personal och funktionärer. Våra förtroendevalda funktionärer och personal
kommer att besvara en enkät rörande projektets mål och uppfyllande. Delar av våra ”tittare” och
interaktörer kommer också få svara på en enklare enkät om de lärt sig mer och om informationen de
fått bidragit till mer aktiva trafiksäkra val.
14 Samarbetsparter i projektet
Samarbetar er organisation med andra aktörer i projektet? x Ja ☐ Nej
Om JA, ange med vilka och på vilket sätt arbetet är utformat
Vår målsättning är att skapa samarbete med olika aktörer som är verksamma inom trafiksäkerhet.
Kontakter har redan tagits med ex Svensk Bilprovning m.fl. Vi kommer också att kontakta andra
medlemsorganisationer och främst lyfta upp goda exempel som dessa genomför inom området
trafiksäkerhet. Vi hoppas även kunna ha ett redaktionel t samarbete med er på Trafikverket då ni är en
mycket viktig aktör inom trafik och trafiksäkerhet.
15 Riskanalys och riskhantering
Risker och motstånd mot projekt kan finnas t ex på samhälls-, organisations- och individnivå. Beskriv vilka typer av
interna/externa riskfaktorer som kan äventyra måluppfyllelsen. Beskriv hur ni tänker hantera de identifierade riskerna.
15.1 Riskanalys/riskfaktorer
Risken inom detta projekt är liten då vi utgår från ett noll läge gällande denna typ av aktivitet. Denna
del av projektet är ett försök- och utvecklingsprojekt där vi utgår från vad som finns idag gäller antal
kontakter med allmänheten. Om erfarenheterna för denna arbetsmetod blir positiva har vi för avsikt att
fortsätta. Förutsättningarna ökar då att sätta upp kvantitativa mål gäl ande antalet externa kontakter
som nåtts av de olika inslagen.
Risken är även låg när det gäl er utbildning av MHF:s lokala funktionärer. Digitala och sociala meder i
relativt nytt för flera av dessa funktionärer, varpå kunskapsökningen bör vara hög. Vi tror även att
denna typ av aktivitet kommer att bidraga til ett djupare och bredare engagemang bland våra
funktionärer för trafiksäkerhet i al mänhet med också för trafiknykterhet och droger i trafiken i
synnerhet.
7
De kvantitativa målen som vi satt upp rörande fysiska aktiviteter anser vi också ha en låg risk. Det
finns inom befintlig personalstyrka stor erfarenhet av liknade aktiviteter samt journalistiskt arbete.
Ett flertal av de medarbetare som kommer vara verksamma i detta projekt har också stor erfarenhet
att jobba med riskanalyser och identifiera riskfaktorer detta då flera tidigare har jobbat aktivt inom vår
ackrediterade laboratorieverksamhet där verksamheten hela tiden identifierar risker och jobbar med
åtgärds- och handlingsplaner.
15.2 Plan för att hantera eventuella risker
Om risker uppstår så är vår avsikt att tidigt agera och föra en aktiv dialog med Trafikverket rörande ev.
förändringar inom projektets struktur och omfattning. En åtgärdsplan tas i så fall fram som också
kommuniceras med er innan åtgärder vidtas inom projektet.
16 Budget
Ange projektets budget. I kolumnen Sökt belopp från Trafikverket anger ni vad ni söker från Trafikverket för de olika delarna av
projektet. I kolumnen Projektets förväntade totala kostnader anger ni totalsumman för projektets olika delar, både den del som
ni söker finansiering för hos Trafikverket och de delar som ni beräknar att ni kan finansiera på något annat sätt. Budgeten ska
överensstämma med de planerade aktiviteterna och minst delas upp i budgetposter enligt tabellen. Bifoga även separat
detaljerad budget om ni bedömer att det behövs.
Se de Generella villkoren om vad respektive kostnadspost får innehålla.
Kostnadsposter
Sökt belopp från Trafikverket
Projektets
Ange vad som ingår i
Personer/funktioner
Timpris
Antal
Summa
förväntade
kostnadsposten
Personal-
OH-
timmar
totala
kostnad
kostnad
kostnader
Projektledare/producent
550
110
600
396 000
396.000
Produktionspersonal
450
90
1200
648 000
648.000
Administratör
350
70
20
8 400
8.400
Övriga
Belopp
kostnadsposter Resekostander och logi för 55 000
55.000
reportrar och fotografer
Studiokostand
60 000
60.000
Externa lokaler och möten
35 000
35.000
Revisionskostnader
20 000
20.000
Summa
1.222.400
1.222.400
Antal planerade ideella timmar
300
8
16.1 Kommentarer om budgeten
Ange här eventuella kommentarer och förtydliganden om budgeten.
OBS: Att budgeten bara omfattar effektiv kostnad för personal som arbetar operativt i projektet.
Utöver detta kommer ett stort engagemang att finnas bland landets alla lokala förtroendevalda
funktionärer. Investeringskostnader för byggnation av studio, kameror, bildproducering mm bekostas
helt av MHF
16.2 Andra finansiärer
Om ni för projektet har andra finansiärer för delar av projektet ska ni ange namn och beviljat belopp alternativt sökt belopp.
17 Kunskapsläge
Beskriv vad ni känner till som gjorts tidigare inom området och redovisa vad din organisation gjort tidigare inom samma område.
Slutrapporter från eventuellt tidigare genomförda projekt inom området, utförda av sökanden, kan bifogas ansökan.
MHF lägger årligen stora resurser på redaktionel a arbeten som idag bara når ut til en begränsad
målgrupp. Genom att systematiskt återanvända redan framtaget material skapar vi ett mervärde för
MHF:s kärnfrågor. MHF har alltid på olika sätt varit aktiv i lokal- och riksmedia. Idag ser media utbudet
annorlunda ut. De sociala medierna möjliggör interaktion och genomslagskraft på ett helt annat sätt än
traditionel a tryckta media och linjär-TV.
Redan 2002 var MHF delaktig i förberedelserna inför digital-TV. Gemensamt med dåvarande TV-Inter
och flera andra organisationer producerade MHF ”professionell” TV som då främst sändes i kabel-TV
nätet i Stockholm. Vi testade även att sända i andra kabel-tv nät i Sverige.
Under åren 2002-2004 sände MHF 45 min TV varje vecka. Satsningen var uppdelad på en höst- och
en vårsäsong under namnet TV-Motorföraren.
Tittarundersökningar visade då att vi hade mel an 15-20 000 tittare varje vecka, vilket är bra siffror för
lokal-tv i Stockholm.
Den största vinsten för MHF var att vi skapade en unik möjlighet att i högt tempo driva våra frågor och
skapa möjligheter til debatt och samtal. Infrastrukturminister, trafikborgarråd, experter och politiker
samlades i vår studio för debatt och samtal. Vi på MHF flyttade på kort tid fram våra positioner inom
hela trafiksäkerhets Sverige. Flera av de verksamheter som vi fortfarande driver som huvudfrågor ex
arbetet med alkolås och trafikoffer mm är frukt av TV-Motorföraren. Genomslagskraften blev til och
med så stor så att vår dåvarande informationschef Sören Sel berg valdes til årets lobbyist 2005.
I början av 2000-talet var kostnaden för att sända tv fortfarande hög. Teknik och studiotid var kostsam
om man jämför med dagens möjligheter
18 Användning och spridning av resultatet
Beskriv hur projektresultaten och erfarenheterna från projektet kommer att dokumenteras, tas till vara inom organisationen och
spridas vidare till andra aktörer.
En slutrapport kommer att sammanstäl a uppnådda resultat och redovisa redaktionsplaner och utförda
reportage och sändningar. Erfarenheterna från projektet kommer att dokumenteras och ligga til grund
för en beslutsprocess inom MHF inför en fortsättning av verksamheten efter projektets slutförande.
Erfarenheterna inom projektet kommer att dokumenteras i två steg
1. Kvantitativa mål i form av antal delningar, likes sändningstimmar mm kommer att dokumenteras
2. Effekter av publiceringar, debatter, konsumentinformation mm kommer dokumenteras och tas
til vara inom organisationens. Dessa effekter är också mycket viktiga att kunna redovisa om
verksamheten blir mer stadigvarande och fler aktörer inom trafiksäkerhet bjuds in för att medverka i
framtida gemensam publicering. När vi jobbade med Tv sist så inledde vi ett samarbete med bl.a
Cancer och trafikskadades riksförbund, NTF och Motormännen som var med samarbetspartner och
programpresentatörer inom produktionen.
9
19 Vidmakthållande av projektet
Beskriv om planer finns för projektets vidmakthållande, till exempel att effekterna av projektet blir bestående och kan övergå i
reguljär verksamhet.
Vi har stora förhoppningar att projektet kommer leda til en bestående verksamhet. Youtube,
Snapchat, Instagram m.fl. är alla plattformar som ständigt växer. Även det vanliga Tv-tittandet har ökat
under de senaste åren. Om detta är en effekt av tidigare pandemi är dock svårt att säga. Men vi kan
konstatera att rörlig media har växt som kommunikationsmedel och de flesta unga föredrar det framför
andra typer av medier. Til exempel har inte ens hälften av högstadie- och gymnasieeleverna läst en
pappersbok det senaste åter. Många använder också heller sociala medier för att ta del av nyheter i
stället för digital el er tryckta tidningar.
Vi bedömer att sannolikheten är stor att projektet övergår til en mer reguljär verksamhet. Troligen
öppnar vi också upp för fler aktörer inom trafiksäkerhet att medverka i det redaktionella arbetet och
gemensamt nyttja den nya digitala plattformen. Ska man producera den mängd av rörligt material som
vi har som ambition att göra i detta projekt så måste det redaktionella arbetet vara av den höjd att det
håller tittarna och mottagarnas intresse på topp. För att på lång sikt upprätthålla denna ambition
behövs input och samordning från flera olika trafiksäkerhetsaktörer.
20 Övrigt
21 Bilagor
Med denna ansökan ska bifogas:
Aktuel t registerutdrag från Skatteverket (högst en månad gammalt)
Bilaga nr: 1
Organisationens aktuel a stadgar
Bilaga nr: 2
Justerat protokoll från det senaste årsmötet
Bilaga nr: 3
Justerat protokoll som visar vem eller vilka som valts til organisationens
Bilaga nr: 4
firmatecknare
Senaste årsberättelse/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte
Bilaga nr: 5
Senaste årsredovisning/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte
Bilaga nr: 5
10
Denna ansökan undertecknas av personer som har rätt att företräda sökande organisation
(behörig firmatecknare).
Genom att underteckna intygar vi att lämnade uppgifter är riktiga samt försäkrar att
projektbidraget kommer att användas enligt de uppgifter som vi lämnat.
Namnteckning firmatecknare
Namnteckning firmatecknare
Namnförtydligande
Namnförtydligande
Annette Fagerholm Ahlholm
Ort och datum
Ort och datum
Stockholm 2022-12-12
Telefon
Telefon
0703505422
Upplysningar
Ansökan med bilagor skickas i första hand till:
E-post:
xxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxx.xx samt stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx
Alternativt til
Postadress: Trafikverket
Ärendemottagningen
Projektbidrag
Box 810
781 28 Borlänge
Ansökningar som inte har bifogat kravställda bilagor, kommer INTE att tas vidare för bedömning.
Eventuel a frågor stäl s til e-post: stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx
11