PM
1(9)
Datum 2025-01-29
Dnr 2025-00184-4.0.1
Konsekvensanalys rörande avveckling av
servicekontoret i Trelleborg kommun
Föreliggande promemoria beskriver vissa konsekvenser av en
planerad avveckling av Statens servicecenters servicekontor i
Trelleborgs kommun. Promemorian inleds med redogörelse av
bakgrunden och skälen till avvecklingen samt av verksamheten vid det
aktuella servicekontoret. Promemorian behandlar även vilka
alternativa möjligheter som finns att utveckla eller rationalisera
servicekontorets befintliga verksamhet.
1 Bakgrund
1.1 Statens servicecenters uppdrag
Statens servicecenter ansvarar för en samlad organisation för lokal
statlig service genom statliga servicekontor. Verksamheten består av
att Statens servicecenter ger service för andra statliga myndigheters
räkning.
Verksamheten regleras övergripande i lagen (2019:212) om viss
gemensam offentlig service, där det framgår att statliga myndigheter
får ingå serviceavtal om att för varandras räkning lämna upplysningar,
vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda och i övrigt
handlägga förvaltningsärenden, med de begränsningar som anges i
lagen eller i förordning.
Enligt förordningen (2012:208) med instruktion för Statens
servicecenter ska myndigheten ingå serviceavtal med de myndigheter
som regeringen bestämmer om att för dessa myndigheters räkning
utföra uppgifter enligt lagen (2019:212) om viss gemensam offentlig
service. Myndigheten ska bedriva verksamheten vid servicekontor.
Myndigheten får även ingå serviceavtal med andra myndigheter. I
nuläget ingår Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan,
Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket i
servicesamverkan.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
2(9)
Datum 2025-01-29
Dnr 2025-00184-4.0.1
Av instruktionen framgår också att myndigheten ska, om den bedömer
att det är lämpligt, bedriva verksamheten vid servicekontor genom
samlokalisering med andra myndigheter eller kommuner.
Vid utgången av 2024 fanns det 148 servicekontor fördelade på 126
av landets 290 kommuner, varav minst ett kontor i varje FA-region.
Av de totalt 148 kontoren har 35 kontor öppnats på uppdrag av
regeringen under åren 2020–2024 i olika delar av landet (gles- och
landsbygd, storstadsområden och socialt utsatta områden).
Verksamheten med servicekontor är geografiskt indelad i sex
regioner, i enlighet med förordningen (2022:593) om vissa
förvaltningsmyndigheters regionala indelning.
År 2024 disponerade Statens servicecenter cirka 947 miljoner kronor i
ramanslag för lokal statlig service, inklusive en tillfällig förstärkning
på fem miljoner i enlighet med ändringar i statens budget. Statens
servicecenter disponerar även intäkter i verksamheten avseende lokal
statlig service. Ersättning från AP-fonder och premiepensionssystemet
samt ersättning från Skatteverket för hantering av id-kort vid
servicekontoren uppgick under 2024 till cirka 88 miljoner kronor.
Övriga intäkter i verksamheten uppgick till cirka 10 miljoner,
bestående av bl.a. intäkter från Migrationsverket på cirka 6 miljoner.
1.2 Nya förutsättningar för servicekontorsverksamheten
I budgetpropositionen för 2025 (prop. 2024/25:1, utgiftsområde 2)
föreslår regeringen att Statens servicecenters förvaltningsanslag
minskas med 50 miljoner kronor för 2025. För 2026 beräknas anslaget
minska med 100 miljoner kronor och fr.o.m. 2027 med 150 miljoner
kronor. Riksdagen har beslutat enligt regeringens förslag.
Regeringen har även beslutat att uppdragen till Statens servicecenter
som anger var dess servicekontor ska vara lokaliserade ska upphöra att
gälla (Fi 2024/02222). Statens servicecenter har därmed möjlighet att
lokalisera servicekontoren oberoende av vad som angivits i dessa
beslut.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
3(9)
Datum 2025-01-29
Dnr 2025-00184-4.0.1
Statens servicecenter har genom regeringens beslut fått en högre grad
av bestämmanderätt över var servicekontoren ska vara lokaliserade.
Bestämmanderätten är dock inte absolut eftersom regeringen i
uppdraget till Statens servicecenter att redovisa en plan för ny
organisering av servicekontorsnätet (Fi 2024/02222) anger att
myndigheten vid genomförandet av uppdraget ska planera för att på
sikt tillhandahålla statlig service i samtliga så kallade FA-regioner.
1.3 Avveckling av servicekontor
Den avsevärt neddragna anslagsnivån för åren 2025-2027 innebär att
Statens servicecenter måste göra motsvarande kostnadsminskningar i
verksamheten under samma period. För att Statens servicecenter ska
klara av att minska kostnaderna i den omfattning och i den takt som
riksdagen har beslutat på förslag av regeringen, behöver myndigheten
både vidta omedelbara besparingsåtgärder och göra mer långsiktiga
effektiviseringar av servicekontorsverksamheten.
Detta innebär att servicekontor behöver avvecklas. I planeringen av
avvecklingen av servicekontor har bl.a. följande principer beaktats:
• Tillgänglighet till service i hela landet i form av bred
geografisk spridning av servicekontor och tillgång till service i
alla FA-regioner på sikt.
• Tillgänglighet utifrån besöksvolymer och behov genom att
upprätthålla förmåga att med hög kvalitet möta stora
kundflöden i ärenden som kräver personlig inställelse samt
anpassade öppettider och bemanning.
• Långsiktiga effektiviseringar genom att optimera nyttjandet av
lokaler och utrustning i form av samlokalisering, samverkan,
digitalisering och mobilitet.
• Samverkande myndigheters behov av närvaro i landet och att
den statlig närvaron i landet kan upprätthållas med bred
geografisk spridning och en balans i närvaron i
landsbygdsområden, storstadsområden och socialt utsatta
områden.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
4(9)
Datum 2025-01-29
Dnr 2025-00184-4.0.1
• Återstående avtalstid på hyreskontrakten för berörda
kontorslokaler för att realisera kostnadshemtagningar i samma
takt som anslaget minskar.
Myndigheten har övervägt olika alternativ och bedömer sammantaget
att en avveckling av cirka 35 servicekontor är en inriktning som är
välavvägd utifrån ovanstående principer. Övrig kostnadsminskning
behöver realiseras genom besparingsåtgärder i myndighetens interna
stödverksamhet samt fortsatt effektivisering och digitalisering av
myndighetens arbetssätt och verksamhet.
Statens servicecenter planerar att avveckla servicekontoret i
Trelleborgs kommun utifrån ovan nämnda inriktning.
1.4 Samråd och konsekvensanalys
En avveckling av servicekontoret i Trelleborgs kommun innebär
avveckling av Statens servicecenters samtliga fasta arbetsställen i
kommunen. Enligt förordning (2019:202) om statliga myndigheters
lokalisering ska en myndighet upprätta en konsekvensanalys innan
myndigheten fattar ett sådant beslut. Konsekvensanalysen ska
innehålla en beskrivning av de verksamhetsmässiga, ekonomiska och
personella konsekvenserna av myndighetens planerade beslut samt en
bedömning av de regionala konsekvenserna, inom ramen för
myndighetens ansvarsområden. Av analysen ska det också framgå
vilka alternativa möjligheter som finns att utveckla eller rationalisera
myndighetens befintliga verksamhet i kommunen.
Av förordning (2017:583) om regionalt utvecklingsarbete framgår att
statliga myndigheter ska, när verksamhetsförändringar övervägs,
samråda med den som har ansvaret för det regionala
utvecklingsarbetet, länsstyrelsen och andra berörda statliga
myndigheter, kommuner, regioner, näringsliv och organisationer om
möjligheter att genom samordning eller samverkan upprätthålla eller
utveckla verksamheten.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
5(9)
Datum 2025-01-29
Dnr 2025-00184-4.0.1
Vidare anger förordning (2017:868) med länsstyrelseinstruktion att
innan en statlig myndighet meddelar ett beslut som är av väsentlig
betydelse för ett län, ska myndigheten samråda med länsstyrelsen.
2 Servicekontoret i Trelleborg
Statens servicecenters servicekontor i Trelleborgs kommun
tillhandahåller lokal statlig service åt Arbetsförmedlingen,
Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Den
lokala statliga servicen består av dels personorienterad service, dels
ärendespecifik service. Den personorienterade servicen omfattar bl.a.
att informera besökarna om samverkansmyndigheternas tjänster,
stödja besökare att använda samverkansmyndigheternas digitala
självbetjäningstjänster, förmedla kundfråga till samverkansmyndighet,
skriva ut och beställa av blanketter samt hantera inkommen post. I den
ärendespecifika servicen ingår exempelvis att hjälpa besökare att ta
del av ärendespecifik information, vidareförmedla inlämnade
handlingar till samverkansmyndighet, utfärda intyg och granska
originalhandlingar i ett kundärende.
Servicekontorets ordinarie öppettider är tisdag-torsdag mellan kl.
10:00-16:00 (lunchstängt 12:30-13:30).
Servicekontoret hade 9 066 besök under 2024. Under samma år
hanterade servicekontoret totalt 10 909 olika myndighetsärenden.
Tabell 1 nedan visar fördelningen av antalet ärenden för respektive
samverkansmyndighet.
Totalt
Arbetsförmed-
Försäkrings-
Pensions-
Skatteverket
lingen
kassan
myndigheten
10 909
1 483
3 866
1 228
4 332
Personalförsörjningen av servicekontoret består i första hand av en
servicehandhandläggare med placering i Trelleborg. Vid ledighet eller
annan frånvaro bemannas servicekontoret av personal från andra
kontor. Servicekontoret i Trelleborg ingår tillsammans med sex andra
kontor i Kontorsområde 10 Syd.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
6(9)
Datum 2025-01-29
Dnr 2025-00184-4.0.1
Servicekontoret är lokaliserat centralt i Trelleborg (Kontinentgatan 2).
Lokalerna består av kundyta och personalyta (back-office). Lokalytan
uppgår totalt till 210 kvadratmeter. Hyresavtalet för kontorslokalerna
sträcker sig till 2025-12-15 med uppsägningsdatum senast 2025-03-
15.
Verksamheten vid servicekontoret förväntas upphöra den 2025-06-15.
Vid servicekontoret finns olika slag av it-utrustning och
säkerhetsteknik. Utrustningen omfattar bl.a. handläggarterminaler för
personalen, kundarbetsplatser med utskriftsfunktion, trådlöst nätverk
för arbetstelefoner, gästnätverk och kösystem. Vidare finns
överfallslarm för personalen, brandlarm, inpasseringssystem till
personalytan m.m.
3 Konsekvenser av en kontorsavveckling
Nedan beskrivs vilka konsekvenser som en avveckling av
servicekontoret i Trelleborgs kommun förväntas medföra.
3.1 Verksamhetsmässiga och personella konsekvenser
Avvecklingar av servicekontor i den omfattning och i den takt som
krävs för att möta anslagsneddragningen kommer att få konsekvenser
för privatpersoner och företag som besöker servicekontor. Utanför
storstadsområden kommer det framförallt märkas i form av minskad
geografisk tillgänglighet till följd av längre resväg till närmaste
servicekontor. Den innebär i sin tur högre resekostnader för enskilda
att besöka servicekontor.
Avveckling av servicekontoret i Trelleborg innebär att personer och
företag i kommunen som efterfrågor lokal statlig service avseende en
eller flera av samverkansmyndigheterna behöver åka till närmaste
servicekontor i Malmö (Mobilia). Restiden med kollektivtrafik (tåg)
mellan Trelleborg-Malmö Triangeln uppgår till cirka 30 min. Detta
kan eventuellt leda ett ökat besökstryck och ökad risk för väntetider på
kontoret i Malmö.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
7(9)
Datum 2025-01-29
Dnr 2025-00184-4.0.1
En kontorsavveckling kan även innebära att enskilda i ökad
utsträckning tar kontakt med samverkansmyndigheterna via telefon
och/eller digitala tjänster för att få sina servicebehov tillgodosedda.
Det bör framhållas att den service som erbjuds av
samverkansmyndigheternas via telefon eller digitala tjänster inte är att
likställa med den personorienterade service som ges på servicekontor.
Det finns därmed en ökad risk för att fler enskilda inte får sina
servicebehov tillgodosedda.
Gällande personella konsekvenser berör kontorsavvecklingen främst
den personal som har sin placering i Trelleborg. Statens servicecenter
bedömer för närvarande att myndigheten inte behöver gå in i
omställningsprocess men att kontorsavecklingen kan innebära nya
placeringsorter och flytt av arbetsplats för berörda medarbetare.
Statens servicecenter planerar dessa förändringar i nära samarbete
med arbetstagarorganisationerna.
3.2 Ekonomiska konsekvenser
Verksamheten vid servicekontoret i Trelleborg genererar
lokalkostnader, personalkostnader samt it-relaterade kostnader för
Statens servicecenter. En avveckling av verksamheten vid
servicekontoret inför att hyreskontraktet löper ut 2025-12-15 innebär
att kostnadsminskningarna i huvudsak kan realiseras fr.o.m. 2026.
Statens servicecenter bedömer att den samlade kostnadsminskningen
kan uppgå till cirka 1 900 000 kronor under 2026.
Kostnadsminskningen uppskattas ligga på i stort sett på samma nivå
under 2027.
I sammanhanget bör hänsyn även tas till att kontorsavvecklingen ger
upphov till vissa engångskostnader i form av demontering av it-
utrustning och säkerhetsteknik, transport av möbler, återställning av
lokal samt internt projektarbete.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
8(9)
Datum 2025-01-29
Dnr 2025-00184-4.0.1
3.3 Regionala konsekvenser inom myndighetens
ansvarsområde
Regeringen har angett att statlig närvaro och service i hela landet är
viktigt för att förenkla för enskilda och öka medborgarnyttan samtidigt
som kostnadseffektivitet är centralt för att värna om en god
hushållning med statens medel. Enligt regeringen ska Statens
servicecenter planera för att på sikt tillhandahålla statlig service i
samtliga s.k. funktionella analysregioner (FA-regioner).
Det finns 60 FA-regioner i Sverige. Trelleborgs kommun ingår i FA-
region 1 Malmö-Lund, vilken omfattar 28 kommuner. Inom FA-
regionen finns det för närvarande 11 servicekontor. En
kontorsavveckling i Trelleborg påverkar därmed endast i mindre
utsträckning regeringens inriktning om att Statens servicecenter ska
tillhandahålla statlig service i samtliga analysregioner på sikt.
Statens servicecenter vill även peka på att myndighetens lokala
verksamhetsnärvaro är viktig ur flera aspekter. Statliga myndigheter
har i betydande grad digitaliserat sin service. Det finns samtidigt
fortsatt behov av att erbjuda lokal statlig service vid sidan om de
digitala kanalerna för individer som behöver träffa myndigheten
fysiskt för att lösa sina ärenden. Servicekontorsverksamheten är på
detta sätt viktig för att upprätthålla legitimitet och förtroende för de
statliga myndigheterna.
4 Alternativa möjligheter att utveckla eller
rationalisera servicekontorets verksamhet
Avvecklingen av servicekontoret i Trelleborg är tillsammans med
andra planerade avvecklingar av mycket stor betydelse för att Statens
servicecenter ska kunna göra kostnadsbesparingar som motsvarar
anslagsneddragningar under 2025-2027. Under denna period ser
Statens servicecenter i dagsläget inga alternativa möjligheter att
utveckla eller rationalisera verksamheten vid servicekontoret i
Trelleborg.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
9(9)
Datum 2025-01-29
Dnr 2025-00184-4.0.1
I ett mer långsiktigt perspektiv bör det framhållas att Statens
servicecenter gör flera olika insatser för att utveckla och effektivisera
servicekontorsverksamheten. Utvecklingsarbetet omfattar bl.a.
framtagande av mobil utrustning på servicekontor, omvandling av
servicekontor med fast placerad personal till kontor med inresande
personal respektive samlokalisering av servicekontor med kommuner
och andra statliga myndigheter. En del av utvecklingsarbetet görs i
myndighetssamverkan och förutsätter insatser från andra statliga
myndigheter. Det bör även tilläggas att regeringen har gett Statens
servicecenter ökad bestämmanderätt beträffande lokalisering av
servicekontor.
Sammantaget öppnar detta för att det på längre sikt eventuellt kan
finnas skäl att överväga behov av verksamhetsnärvaro gällande
tillhandahållande av lokal statlig service i Trelleborgs kommun. I
dagsläget är det dock mycket osäkert om ett sådant övervägande kan
bli aktuellt. Detta beror på flera olika faktorer, särskilt i vilken
utsträckning ovan nämnda utvecklingsinsatser kan realiseras och
Statens servicecenters framtida ekonomiska förutsättningar.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle