Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Utredningar inför nedläggning av servicekontor'.


  
Regeringsuppdrag att redovisa en 
plan för ny organisering av 
servicekontorsnätet  

Delredovisning 
 
 
Datum: 2025-01-28 
Diarienummer: Dnr 2024-01431-1.1.1 
Rapportnummer: R:29 
ISBN: 978-91-88631-46-6 
 
Statens servicecenter 
FE 15 
801 71 Gävle 
Telefon: 0771-451 000 
E-post: xxxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx 
www.statenssc.se 
 


 
MISSIV 
Datum 2025-01-28 
Dnr 2024-01431-1.1.1 
Er beteckning Fi2024/02222  
Regeringskansliet 
Finansdepartementet 
Uppdrag att redovisa en plan för ny organisering 
av servicekontorsnätet 

Regeringen har i beslut den 14 november 2024 gett Statens 
servicecenter i uppdrag att redovisa en plan för ny organisering av 
servicekontorsnätet (dnr Fi2024/02222). En delredovisning ska 
lämnas senast den 31 januari 2025.  
Statens servicecenter överlämnar härmed rapporten Regeringsuppdrag 
att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet - 
delredovisning.  
I detta ärende har generaldirektör Åsa Lindh beslutat efter 
föredragning av utredare Karin Edin. I den slutliga handläggningen 
har också verksamhetsområdeschef Paul Larsson och rättschef Mikael 
Vall deltagit. 
Postadress 
Telefon 
E-post 
Webbplats 
Statens servicecenter 
0771-451 000 
xxxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx 
 
www.statenssc.se 
FE 15 
 
801 71 Gävle 
 

link to page 4 link to page 5 link to page 5 link to page 6 link to page 7 link to page 9 link to page 9 link to page 9 link to page 11 link to page 12 link to page 14 link to page 14 link to page 16 link to page 17 link to page 18 link to page 18 link to page 19  
Innehållsförteckning 
  
Innehållsförteckning 
Sammanfattning ............................................................................................ 4 
1 Regeringsuppdraget .................................................................................. 5 
1.1 Uppdraget .............................................................................................. 5 
1.2 Bakgrund ............................................................................................... 6 
1.3 Genomförandet...................................................................................... 7 
2 Utgångspunkter och principer för den framtida organiseringen av 
servicekontorsnätet ...................................................................................... 9 
2.1 Uppdraget avseende lokal statlig service .............................................. 9 
2.2 Nya förutsättningar för verksamheten ................................................. 11 
2.3 Principer för framtida organisering ...................................................... 12 
3 Planerade åtgärder .................................................................................. 14 
3.1 Effektivisering av kontorsnätet ............................................................ 14 
3.2 Avveckling av kontor ........................................................................... 16 
3.3 Övriga besparingsåtgärder .................................................................. 17 
4 Preliminär bedömning av konsekvenser ............................................... 18 
4.1 Geografisk tillgänglighet för besökare ................................................. 18 
4.2 Övriga konsekvenser ........................................................................... 19 
 
Regeringsuppdrag att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet  
3 / 20 

 
Sammanfattning 
  
Sammanfattning 
Regeringen har gett Statens servicecenter i uppdrag att, med 
beaktande av den minskning av myndighetens förvaltningsanslag som 
regeringen har föreslagit i budgetpropositionen för 2025, redovisa hur 
myndigheten framöver avser att organisera den verksamhet som 
bedrivs vid dess servicekontor. Denna rapport avser Statens 
servicecenters delredovisning av uppdraget.  
Statens servicecenter har efter dialog med samverkande myndigheter 
tagit fram ett antal övergripande principer för den framtida 
organiseringen av servicekontorsnätet. Principerna ska vägleda 
myndighetens kommande beslut om förändringar av kontorsnätet, och 
balanseras på ett ändamålsenligt sätt. Principerna är:  
-  Tillgänglighet till service i hela landet.  
-  Tillgänglighet utifrån besöksvolymer och behov.  
-  Effektivt resursutnyttjande.  
Myndigheten planerar att genomföra ett antal åtgärder för att anpassa 
verksamheten till nya budgetramar. Åtgärderna avser effektivisering 
av kontorsnätet, avveckling av kontor och övriga besparingsåtgärder.  
När det gäller avveckling av kontor har myndigheten övervägt olika 
alternativ och bedömer att en avveckling av cirka 35 servicekontor är 
en inriktning som är välavvägd utifrån de principer som tagits fram 
och de analyser som har genomförts. Innan myndigheten fattar beslut 
om att avveckla kontor kommer samverkan och samråd med olika 
aktörer att genomföras.  
Under de närmaste åren (2025–2028) kommer antalet servicekontor 
att minska i alla delar av landet, däribland gles- och 
landsbygdsområden, storstadsområden och områden där utanförskapet 
är stort. Det kommer att få konsekvenser för privatpersoner och 
företag som besöker servicekontor.  
Bedömningen är vidare att konsekvenserna för myndigheten är 
påtagliga och komplexa. En omfattande verksamhetsförändring ska 
bedrivas parallellt med att den operativa verksamheten ska 
upprätthållas och effektiva långsiktiga lösningar ska utvecklas.  
Regeringsuppdrag att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet  
4 / 20 

 
 
Regeringsuppdraget 
  
 
1   Regeringsuppdraget  
I detta avsnitt beskrivs först uppdraget. Därefter redovisas bakgrunden 
till uppdraget och uppdragets genomförande.  
1.1   Uppdraget 
Regeringen har gett Statens servicecenter i uppdrag att, med 
beaktande av den minskning av myndighetens förvaltningsanslag som 
regeringen har föreslagit i budgetpropositionen för 2025 (prop. 
2024/25:1 utg.omr.2 avsnitt 4), redovisa hur myndigheten framöver 
avser att organisera den verksamhet som bedrivs vid dess 
servicekontor. Vid genomförandet av uppdraget ska Statens 
servicecenter planera för att på sikt tillhandahålla statlig service i 
samtliga så kallade funktionella analysregioner (FA-regioner).  
Regeringen har vidare beslutat att uppdragen till Statens servicecenter 
som anger var dess servicekontor ska vara lokaliserade ska upphöra att 
gälla (Fi2019/04274, Fi2020/01340, Fi2021/02151 och 
Fi2022/01181). Myndigheten har därmed möjlighet att lokalisera 
servicekontoren oberoende av vad som angivits i dessa beslut.  
Statens servicecenter ska senast den 31 januari 2025 lämna en 
delredovisning av uppdraget till Regeringskansliet 
(Finansdepartementet). I denna ska myndigheten redogöra för 
utgångspunkter och principer för den framtida organiseringen av 
servicekontorsnätet samt redovisa en preliminär bedömning av vilka 
konsekvenser den framtida organisationen får avseende geografisk 
tillgänglighet för servicekontorens besökare.  
Uppdraget ska slutredovisas senast den 1 oktober 2026. I 
slutredovisningen ska Statens servicecenter bl.a. redogöra för 
konsekvenserna för tillgängligheten till statlig service i olika typer av 
geografiska områden (däribland landsbygdsområden och områden där 
utanförskapet är stort). Myndigheten ska också redovisa hur 
samverkansmyndigheternas behov och synpunkter gällande lokal 
statlig service har beaktats vid framtagandet av planen, samt hur den 
arbetar med samlokalisering med andra statliga myndigheter eller 
kommunala servicefunktioner.  
Regeringsuppdrag att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet  
5 / 20 

 
 
Regeringsuppdraget 
  
 
Statens servicecenter ska hålla Regeringskansliet informerat under 
uppdragets genomförande.  
1.2   Bakgrund 
Den 1 juni 2019 tog Statens servicecenter över ansvaret för en samlad 
organisation för lokal statlig service genom statliga servicekontor. I 
december 2019 uppdrog regeringen åt Statens servicecenter att inrätta 
fyra nya servicekontor i Storuman, Torsby, Vansbro och Åsele 
(Fi2019/04274). I juni 2020 fick myndigheten i uppdrag att under 
2021 inrätta ytterligare fyra servicekontor i Stockholm, Göteborg, 
Malmö och Ulricehamn (Fi2020/02053). Regeringen gav i maj 2021 
Statens servicecenter i uppdrag att i två omgångar öppna minst 28 nya 
servicekontor (Fi2021/02151), vilket i juni 2022 ändrades till minst 27 
nya kontor samt att påbörja en försöksverksamhet med ett mobilt 
koncept (Fi2022/01181). 
Regeringen har i budgetpropositionen för 2025 angett att modellen där 
regeringen pekar ut var servicekontor ska etableras försvårar för 
Statens servicecenter att bedriva en kostnadseffektiv verksamhet, och 
att regeringen därför avser att i högre grad ge myndigheten 
bestämmanderätt över frågan om var servicekontoren ska finnas 
etablerade. Detta bedöms ge utrymme till ytterligare effektiviseringar 
och leda till att myndighetens verksamhet kan genomföras till en lägre 
kostnad. Regeringen har därför föreslagit att Statens servicecenters 
förvaltningsanslag ska minskas med 50 miljoner kronor 2025. För 
2026 beräknas anslaget minska med 100 miljoner kronor och fr.o.m. 
2027 med 150 miljoner (prop. 2024/25:1 utg.omr. 2 avsnitt 4.6).1 
I betänkandet För Sveriges landsbygder – en sammanhållen politik för 
arbete, hållbar tillväxt och välfärd (SOU 2017:1) föreslog 
Parlamentariska landsbygdskommittén bl.a. att den lokala 
serviceverksamhet som då utfördes av Skatteverket, 
Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten skulle ha minst ett 
                                                 
1 Minskningen är i förhållande till anslagsnivån för 2024.  
Regeringsuppdrag att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet  
6 / 20 

 
 
Regeringsuppdraget 
  
 
kontor i varje s.k. FA-region.2 En sådan region är en geografisk 
indelning av Sverige utifrån grupper av kommuner som, med 
beaktande av bl.a. geografisk sammankoppling, funktionella samband 
och pendlingsströmmar, på sikt kan antas vara självförsörjande när det 
gäller arbetstillfällen och arbetskraft. Av Myndigheten för 
tillväxtpolitiska utvärderingar och analysers senaste kategorisering 
från 2015 framgår att det finns totalt 60 FA-regioner i landet.3 
Riksdagen har uttalat att inte enbart effektivitets- och 
kostnadsaspekter bör beaktas vid etableringen av nya servicekontor. 
Det kan t.ex. finnas skäl att etablera servicekontor på vissa orter som 
är belägna på långt avstånd från statlig service även om det nya 
kontoret får färre besökare och därmed högre styckkostnader. Enligt 
riksdagen är det viktigt att det görs en politisk bedömning av Statens 
servicecenters etableringar och att frågan inte helt överlämnas till 
myndigheten för beslut (bet.2022/23:KU36).  
Regeringen anger i uppdraget att statlig närvaro och service i hela 
landet är viktigt för att förenkla för enskilda och öka medborgarnyttan 
samtidigt som kostnadseffektivitet är centralt för att värna en god 
hushållning med statens medel. Regeringen är därför angelägen att 
följa vilka konsekvenser anslagsförändringen får för 
servicekontorsnätets utformning.  
1.3   Genomförandet  
Vid genomförandet av uppdraget har dialog förts med samverkande 
myndigheter, dvs. Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, 
Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Dialogen 
har förts inom ramen för servicerådet, där generaldirektörer eller 
överdirektörer ingår, och strategisk samverkan, i vilken 
avdelningschefer eller motsvarande ingår. Myndigheterna har även 
                                                 
2 SOU 2017:1 sid 179. 
3 Enligt information på Tillväxtverkets hemsida pågår ett arbete med att uppdatera 
FA-indelningen för att representera perioden 2025–2035.  
Regeringsuppdrag att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet  
7 / 20 

 
 
Regeringsuppdraget 
  
 
getts möjlighet att inkomma med synpunkter på rapporten. De 
synpunkter som har inkommit återfinns i valda delar i berörda avsnitt. 
De principer som ligger till grund för denna redovisning har förankrats 
med Statens servicecenters styrelse.  
Regeringsuppdrag att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet  
8 / 20 

 
 
Utgångspunkter och principer för den framtida organiseringen av servicekontorsnätet 
  
 
2   Utgångspunkter och principer för 
den framtida organiseringen av 
servicekontorsnätet 
I detta avsnitt redovisas, i enlighet med regeringens uppdrag, 
utgångspunkter och principer för den framtida organiseringen av 
servicekontorsnätet. Inledningsvis ges en övergripande beskrivning av 
myndighetens uppdrag gällande lokal statlig service.  
2.1   Uppdraget avseende lokal statlig service  
Statens servicecenter ansvarar sedan den 1 juni 2019 för en samlad 
organisation för lokal statlig service genom statliga servicekontor. 
Verksamheten består av att Statens servicecenter ger service för andra 
statliga myndigheters räkning. I nuläget ingår Arbetsförmedlingen, 
Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och 
Skatteverket i servicesamverkan. 
Av förarbetena framgår att syftet med en samlad serviceorganisation 
vid Statens servicecenter är att säkerställa och stärka tillgången till 
lokal statlig service i hela landet, med bibehållen eller högre kvalitet 
på ett kostnadseffektivt sätt.4 
Verksamheten regleras övergripande i lagen (2019:212) om viss 
gemensam offentlig service, där det framgår att statliga myndigheter 
får ingå serviceavtal om att för varandras räkning lämna upplysningar, 
vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda och i övrigt 
handlägga förvaltningsärenden, med de begränsningar som anges i 
lagen eller i förordning. 
Enligt förordningen (2012:208) med instruktion för Statens 
servicecenter ska myndigheten ingå serviceavtal med de myndigheter 
som regeringen bestämmer om att för dessa myndigheters räkning 
utföra uppgifter enligt lagen om viss gemensam offentlig service. 
                                                 
4 Kommittédirektiv 2017:95, En organisation för lokal statlig service och prop. 
2018/19:47, Samlad struktur för tillhandahållande av lokal statlig service, s. 11. 
Regeringsuppdrag att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet  
9 / 20 

 
 
Utgångspunkter och principer för den framtida organiseringen av servicekontorsnätet 
  
 
Myndigheten ska bedriva verksamheten vid servicekontor. 
Myndigheten får även ingå serviceavtal med andra myndigheter.  
Av instruktionen framgår också att myndigheten ska, om den bedömer 
att det är lämpligt, bedriva verksamheten vid servicekontor genom 
samlokalisering med andra myndigheter eller kommuner.  
I instruktionen fastställs vidare att myndigheten i sin verksamhet ska 
säkerställa en ändamålsenlig balans mellan kostnadseffektivitet, 
kvalitet och service.  
Vidare framgår av instruktionen att myndigheten är 
beredskapsmyndighet enligt förordningen (2022:524) om statliga 
myndigheters krisberedskap.  
När det gäller organiseringen av verksamheten med servicekontor är 
den geografiskt indelad i sex regioner, i enlighet med förordningen 
(2022:593) om vissa förvaltningsmyndigheters regionala indelning.  
Vid utgången av 2024 fanns det 148 servicekontor fördelade på 126 
av landets 290 kommuner, varav minst ett kontor i varje FA-region. 
Av de totalt 148 kontoren har 35 kontor öppnats på uppdrag av 
regeringen under åren 2020–2024. I enlighet med uppdragen har de 35 
kontoren inrättats i olika delar av landet, och i olika 
områdeskategorier, dvs. gles- och landsbygd, storstadsområden och 
socialt utsatta områden.   
För regeringsuppdragen att öppna nya servicekontor ökades Statens 
servicecenters förvaltningsanslag successivt under åren 2020–2023 
med totalt 183 miljoner kronor.  
År 2024 disponerade Statens servicecenter cirka 947 miljoner kronor i 
ramanslag för lokal statlig service, inklusive en tillfällig förstärkning 
på 5 miljoner i enlighet med ändringar i statens budget. Statens 
servicecenter disponerar även intäkter i verksamheten avseende lokal 
statlig service. Ersättning från AP-fonder och premiepensionssystemet 
samt ersättning från Skatteverket för hantering av id-kort vid 
servicekontoren uppgick under 2024 till cirka 88 miljoner kronor. 
Regeringsuppdrag att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet  
10 / 20 

 
 
Utgångspunkter och principer för den framtida organiseringen av servicekontorsnätet 
  
 
Övriga intäkter i verksamheten uppgick till cirka 10 miljoner, 
bestående av bl.a. intäkter från Migrationsverket på cirka 6 miljoner.  
2.2   Nya förutsättningar för verksamheten 
I budgetpropositionen för 2025 har regeringen föreslagit att Statens 
servicecenters förvaltningsanslag minskas med 50 miljoner kronor 
2025 till följd av de utökade möjligheter till effektivisering det innebär 
för myndigheten att i högre grad själv bestämma var den ska 
lokalisera sin verksamhet. För 2026 beräknas anslaget minska med 
100 miljoner kronor och fr.o.m. 2027 med 150 miljoner.5 Riksdagen 
har beslutat i enlighet med regeringens förslag. 
Myndigheten behöver således anpassa verksamheten med att 
tillhandahålla lokal statlig service vid servicekontor till en ny och 
lägre anslagsnivå, och behöver därtill göra anpassningen i den takt 
som regeringen bestämt.  
Regeringen har beslutat att uppdragen till Statens servicecenter som 
anger var dess servicekontor ska vara lokaliserade ska upphöra att 
gälla. Statens servicecenter har därmed möjlighet att lokalisera 
servicekontoren oberoende av vad som angivits i dessa beslut.  
Statens servicecenter har genom beslutet fått en högre grad av 
bestämmanderätt över var servicekontoren ska vara lokaliserade. 
Bestämmanderätten är dock inte absolut eftersom regeringen i 
uppdraget till Statens servicecenter anger att myndigheten vid 
genomförandet av uppdraget ska planera för att på sikt tillhandahålla 
statlig service i samtliga så kallade FA-regioner. Regeringen betonar 
vidare att statlig närvaro och service i hela landet är viktigt för att 
förenkla för enskilda och öka medborgarnyttan samtidigt som 
kostnadseffektivitet är centralt för att värna en god hushållning med 
statens medel.  
Statens servicecenter bedriver verksamheten vid servicekontor på 
uppdrag av andra myndigheter, och vad de samverkande 
                                                 
5 I förhållande till anslagsnivån för 2024. Totalt 150 miljoner kronor 2025–2027. 
Regeringsuppdrag att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet  
11 / 20 

 
 
Utgångspunkter och principer för den framtida organiseringen av servicekontorsnätet 
  
 
myndigheterna har för behov av geografisk närvaro i form av 
servicekontor behöver Statens servicecenter förhålla sig till. Eftersom 
myndigheter kan ha olika behov, behöver också behoven balanseras 
mot varandra. 
Verksamheten med servicekontor avseende såväl organisering och 
serviceutbud är inte statisk, utan förändras kontinuerligt. Statens 
servicecenter har t.ex. ett pågående projekt med Migrationsverket för 
att vid ett urval av servicekontor erbjuda fler tjänster för myndighetens 
räkning, såsom att uppta biometriska uppgifter för utfärdandet av olika 
handlingar som bevisar innehavarens rätt att vara i Sverige samt för 
främlingspass och resedokument. 
I takt med att omvärlden förändras kan även servicekontorens 
verksamhet behöva förändras för att möta nya behov. När EU tog 
beslut om att förlänga massflyktsdirektivet fick servicekontoren 
uppgiften att, för Skatteverkets räkning, skyndsamt ta emot ett stort 
antal personer som flytt kriget i Ukraina och varit i Sverige med 
uppehållstillstånd i minst två år och som ville folkbokföra sig. Ett 
annat exempel är servicekontorens uppgift under pandemin, att för E-
hälsomyndighetens räkning granska underlag inför utfärdandet av 
digitalt covidbevis.  
2.3   Principer för framtida organisering 
Statens servicecenter ska minska kostnaderna i den omfattning som 
krävs för att anpassa verksamheten till en lägre anslagsnivå, och 
samtidigt tillhandahålla lokal statlig service med hög kvalitet, 
tillgänglighet och service. 
Myndigheten har efter dialog med samverkande myndigheter tagit 
fram ett antal övergripande principer för den framtida organiseringen 
av servicekontorsnätet. Principerna ska vägleda myndighetens 
kommande beslut om förändringar av kontorsnätet, och balanseras på 
ett ändamålsenligt sätt.   
Tillgänglighet till service i hela landet 
 
•  Bred geografisk spridning av servicekontor. 
Regeringsuppdrag att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet  
12 / 20 

 
 
Utgångspunkter och principer för den framtida organiseringen av servicekontorsnätet 
  
 
•  Balans i närvaron mellan gles- och landsbygdsområden, 
storstadsområden och områden där utanförskapet är stort.    
•  Tillgång till statlig service i alla FA-regioner på sikt.  
Servicekontoren ska fortsatt finnas i hela landet för att tillgodose 
enskildas behov av lokal statlig service inom rimligt avstånd.  
I linje med regeringens styrning ska det på sikt finnas tillgång till 
statlig service i alla FA-regioner. Det behöver dock finnas ett 
handlingsutrymme för att, vid behov, kortsiktigt kunna frångå krav på 
närvaro i alla FA-regioner i syfte att realisera nödvändiga besparingar.  
Tillgänglighet utifrån besöksvolymer och behov 
 
•  Förmåga att med hög kvalitet och service möta stora kundflöden i 
ärenden som kräver personlig inställelse. 
•  Anpassade öppettider och bemanning. 
I ärenden där det finns författningskrav på personlig inställelse, t.ex. 
identitetskontroll vid folkbokföring, och där det följaktligen saknas 
digitala alternativ är det särskilt viktigt att det är enkelt och smidigt att 
besöka ett servicekontor. Vid servicekontor som hanterar stora 
volymer av sådana inställelseärenden behöver det på både kort och 
lång sikt finnas hög kapacitet.  
I övrigt gäller att servicekontorens öppettider och bemanning ska vara 
dimensionerat på ett sätt så att så mycket resurser som möjligt kan 
läggas i kundmötet, oavsett typ av ärende. Det innebär att resurser 
behöver styras mot de servicekontor som har höga besöksantal.  
Effektivt resursutnyttjande 
 
•  Optimering av nyttjandet av lokaler och utrustning genom 
samlokalisering, samverkan, digitalisering och mobilitet. 
För att kunna hålla nere fasta kostnader för lokaler och utrustning, och 
möjliggöra mer resurser till kundmötet, ska nya flexibla lösningar 
prövas och, när så är ändamålsenligt, införas.  
Regeringsuppdrag att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet  
13 / 20 

 
 
Planerade åtgärder 
  
 
3   Planerade åtgärder  
Avsnittet beskriver översiktligt vilka åtgärder som Statens 
servicecenter planerar att genomföra, i syfte att anpassa myndighetens 
verksamhet till nya budgetramar. En utförlig redovisning kommer att 
lämnas i slutredovisningen av uppdraget.  
3.1   Effektivisering av kontorsnätet 
Myndigheten har i sin strategiska plan för lokal statlig service 2025–
2028, som beslutades i september 2024, slagit fast att 
servicekontorsnätet behöver effektiviseras.  
Ny kontorskategorisering 
Grunden för effektiviseringsarbetet är de nya kategorier som kontoren 
är indelade i. Den första kategorin kontor är s.k. fullservicekontor, 
med möjlighet att hantera samtliga tjänster som utförs på uppdrag av 
samverkansmyndigheterna, inklusive inställelseärenden som kräver 
särskild teknisk utrustning. Den andra kategorin är s.k. flexibla kontor, 
och består av kontor utan möjlighet att hantera inställelseärenden som 
kräver särskild teknisk utrustning. Inom kategorin flexibla kontor 
finns större möjligheter till flexibla och billigare kontorslösningar, och 
här är inriktningen att verksamheten, där så är ändamålsenligt, ska 
bedrivas i en annan aktörs lokal. Inom denna kategori finns det i sin 
tur tre olika sorters typkontor; flexibelt kontor med placerad personal, 
flexibelt kontor utan placerad personal och flexibelt temporärt kontor.6   
Vid utgången av 2024 var den antalsmässiga fördelningen av kontor 
mellan kategorierna 58 fullservicekontor och 90 flexibla kontor. 
Urvalet av fullservicekontor bygger på en analys av lämpliga kontor 
för hantering av biometrisk identitetskontroll i folkbokföringsärenden, 
som gjorts gemensamt av Statens servicecenter och Skatteverket.  
All verksamhet oavsett konstorstyp ska så långt som möjligt fortsätta 
bedrivas vid fredstida kriser, vid höjd beredskap och ytterst i krig. 
                                                 
6 Riktlinjer för typkontor – medborgarservice, 2024-11-04.  
Regeringsuppdrag att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet  
14 / 20 

 
 
Planerade åtgärder 
  
 
Vissa kontor som bedriver samhällsviktig verksamhet på uppdrag av 
samverkansmyndigheterna är i behov av särskilda infrastrukturella 
åtgärder för att så långt som möjligt skydda verksamheten. 
Definitionen på ett beredskapskontor är att det ska uppvisa robusthet 
och tillgänglighet både vid fredstida kriser, vid höjd beredskap och 
ytterst i krig. Dessa kontor ska svara mot kraven som ställs i 
myndighetens beredskaps- och krisplaner. 
Utvecklingen mot mer differentierade kontor blir ett verktyg för 
myndigheten att kunna säkra en hög förmåga och kapacitet att hantera 
ökade krav på säkerhet, robusthet och fler inställelseärenden, och 
samtidigt sänka kostnaderna för lokaler och it.  
Åtgärder för att sänka kostnaderna  
Mer kostnadseffektiva lösningar behöver tas fram på alla orter, men är 
särskilt angeläget på orter med låga besöksvolymer och för kontor 
som inte tillhandahåller inställelseärenden som kräver särskild 
maskinell utrustning. Inriktningen är att på dessa orter och kontor 
införa mer flexibla lösningar genom dels samlokalisering med annan 
part, dels bemanning från andra servicekontor. I högre grad kommer 
typkontoret flexibelt kontor utan placerad personal, och som 
servicehandläggarna istället reser till, att användas. Det förutsätter 
även en översyn av öppettider, och här kan det bli aktuellt med 
minskade öppettider. Även typkontoret flexibelt temporärt kontor kan 
bli aktuellt att använda, och är som namnet antyder av tillfällig 
karaktär utifrån ett specifikt behov.      
Att servicekontorens personal har tillgång till information som finns i 
samverkansmyndigheternas verksamhetssystem och på deras intranät 
spelar en central roll i att ge efterfrågad service till besökarna. En 
strategisk aktivitet för 2025 är därför att utveckla mobil utrustning 
som ska ge åtkomst till den information som servicehandläggarna har 
behov av, i syfte att ge service i samma utsträckning på 
samlokaliserade kontor som ges vid kontor där myndigheten har egna 
lokaler. Vikten av detta är något som även lyfts fram av samverkande 
myndigheter. Det är vidare en fråga som behöver lösas i nära dialog 
med Försäkringskassan, i egenskap av myndighetens uppgift att vara 
leverantör av vissa it-tjänster åt Statens servicecenter.  
Regeringsuppdrag att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet  
15 / 20 

 
 
Planerade åtgärder 
  
 
En annan strategisk aktivitet handlar om informationsförsörjning och 
teknisk utrustning på servicekontor. Aktiviteten har ett tydligt 
kortsiktigt perspektiv och ett mer strategiskt perspektiv. På kort sikt 
behöver nuvarande tekniska lösning för informationsförsörjning, s.k. 
fjärrskrivbord, ersättas med en modernare variant, där informationen 
riktas och paketeras i en e-tjänst direkt mot servicehandläggarna. Det 
är en fråga som behöver lösas i nära dialog med samverkande 
myndigheter. Myndigheten avser vidare att ta fram en strategi för 
teknisk utrustning på servicekontor, med utgångspunkt i framtidens 
kundmöte och med förslag på hur myndigheten på sikt kan använda 
framtidens teknik för att utveckla och effektivisera kundmötet.   
Åtgärder inom ramen för arbetet med effektivisering av 
servicekontorsnät kommer att ge viss besparingseffekt och då 
framförallt på längre sikt eftersom de förändringar som behöver göras 
också är förknippade med temporära kostnader.  
3.2   Avveckling av kontor 
Åtgärder i servicekontorsnätet enligt ovan kommer inte att räcka för 
att möta anslagsneddragningen på 150 miljoner kronor över tre år. Det 
kommer vara nödvändigt att avveckla ett relativt stort antal 
servicekontor.  
Myndigheten har tagit fram olika scenarier för avveckling av kontor.  
Scenarioanalysen har tagit sin utgångspunkt i hur myndigheten kan 
minska kostnaderna för servicekontorsverksamheten i den omfattning 
som krävs för att anpassa verksamheten till en lägre anslagsnivå och 
samtidigt tillgodose tillgång till statlig service av hög kvalitet.  
En styrande förutsättning har varit återstående avtalstid på 
hyreskontrakten för att realisera kostnadshemtagningar i samma takt 
som anslaget minskar.  
Myndigheten har övervägt olika alternativ och bedömer att en 
avveckling av cirka 35 servicekontor är en inriktning som är 
välavvägd utifrån de principer som har tagits fram och de analyser 
som har genomförts. Både s.k. fullservicekontor och flexibla kontor 
kommer att påverkas, en tyngdpunkt ligger dock på flexibla kontor. 
Regeringsuppdrag att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet  
16 / 20 

 
 
Planerade åtgärder 
  
 
Inriktningen är förankrad med samverkande myndigheter, och fortsatt 
förankring och dialog kommer att genomföras inom ramen för 
myndighetens samverkansmodell. 
Innan myndigheten fattar beslut om att avveckla servicekontor på 
orter där det bara finns ett kontor, ska myndigheten upprätta en 
konsekvensanalys i enlighet med förordningen (2019:202) om statliga 
myndigheters lokalisering. Vidare ska myndigheten genomföra 
samråd enligt förordningen (2017:583) om regionalt utvecklingsarbete 
när verksamhetsförändringar övervägs. 
3.3   Övriga besparingsåtgärder 
Myndigheten kommer även att behöva planera och genomföra 
besparingsåtgärder i myndighetens interna stödverksamhet, dvs. hela 
kostnadsbesparingen kommer inte att hämtas hem genom 
effektiviseringar av kontorsnätet och avveckling av kontor. 
 
 
 
Regeringsuppdrag att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet  
17 / 20 

 
 
Preliminär bedömning av konsekvenser 
  
 
4   Preliminär bedömning av 
konsekvenser  
I detta avsnitt redovisas, i enlighet med regeringens uppdrag, en 
preliminär bedömning av vilka konsekvenser den framtida 
organisationen får avseende geografisk tillgänglighet för 
servicekontorens besökare. En preliminär bedömning av övriga 
konsekvenser redovisas också översiktligt.   
4.1   Geografisk tillgänglighet för besökare  
De närmaste åren (2025–2028) kommer antalet servicekontor att 
minska i alla delar av landet, däribland gles- och landsbygdsområden, 
storstadsområden och områden där utanförskapet är stort. Det kommer 
att få konsekvenser för privatpersoner och företag som besöker 
servicekontor.   
 
I gles- och landsbygdsområden kommer det framför allt att märkas i 
form av minskad tillgänglighet till följd av längre resväg till närmaste 
kontor, och därmed även högre resekostnader för enskilda att besöka 
servicekontor.  
I storstadsområdena där det finns flera servicekontor påverkas inte den 
geografiska tillgängligheten i samma utsträckning, eftersom det är 
relativt nära till andra kontor. Då storstadskontoren har många 
besökare finns det däremot risk för köbildning och längre väntetider. 
Genom att utöka öppettiderna kan de negativa konsekvenserna för 
enskilda dock begränsas.  
Även i områden där utanförskapet är stort kommer det att bli aktuellt 
med avveckling av kontor, vilket påverkar tillgängligheten till service 
för boenden i dessa områden.   
Förtroendet för statlig verksamhet kan komma att påverkas negativt 
när servicekontor nyligen öppnades för att stängas igen ett par år 
senare. 
På orter som har låga besöksvolymer men där servicekontor 
fortfarande kommer att finnas, kommer konsekvenserna för besökare 
Regeringsuppdrag att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet  
18 / 20 

 
 
Preliminär bedömning av konsekvenser 
  
 
märkas av i form av minskade öppettider, både när det gäller antalet 
timmar som servicekontoret håller öppet, och antalet dagar i veckan 
som kontoret har öppet. En annan skillnad kommer vara att besöket 
kan komma att äga rum i kommunens eller annan aktörs lokal.  
4.2   Övriga konsekvenser  
Konsekvenserna för Statens servicecenter är påtagliga och komplexa. 
En omfattande verksamhetsförändring ska bedrivas parallellt med att 
den operativa verksamheten ska upprätthållas och effektiva 
långsiktiga lösningar ska utvecklas.  
Det bör i sammanhanget lyftas fram att utgångspunkten är att 
genomföra verksamhetsförändringen med minsta möjliga påverkan på 
verksamhet och personal, och att undvika uppsägningar på grund av 
arbetsbrist så långt som möjligt. Avsikten är att dra nytta av den 
naturliga personalomsättningen för att undvika att gå in i omställning.  
En indirekt effekt av neddragningarna inom 
servicekontorsverksamheten är att fördelningen av gemensamma 
kostnader mellan myndighetens anslagsfinansierade och 
avgiftsfinansierade verksamhet påverkas7. En större andel av 
myndighetens gemensamma kostnader kommer som ett resultat av 
verksamhetsförändringen att finansieras genom avgifter.  
Den verksamhetsförändring som Statens servicecenter ska bedriva 
påverkar även samverkande myndigheter. Samverkansmyndigheterna 
har lyft fram flera konsekvenser, bl.a. att medborgare i ökad grad kan 
komma att söka kontakt genom andra kanaler, t.ex. via telefon och att 
detta kommer att leda till en försämrad tillgänglighet för medborgarna 
och en ökad arbetsbelastning på myndigheterna. Den 
                                                 
7 Jämför 1 och 9 §§ i förordningen (2012:208) med instruktion för Statens 
servicecenter, angående myndighetens skyldighet att ta ut avgifter för 
tillhandahållandet av administrativa tjänster.   
 
 
Regeringsuppdrag att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet  
19 / 20 

 
 
Preliminär bedömning av konsekvenser 
  
 
kostnadsbesparing som görs på Statens servicecenter riskerar att 
medföra ökade kostnader för samverkande myndigheter. 
En konsekvens som Arbetsförmedlingen framhåller är risken att 
arbetssökande som saknar e-legitimation får svårare att ta del av sina 
rättigheter, främst gällande inskrivning och att det riskerar att påverka 
Arbetsförmedlingens serviceskyldighet. Vidare har det lyfts fram som 
centralt att beakta att den service som erbjuds via servicekontor inte är 
att likställa med den service som erbjuds via samverkande 
myndigheters egna kontor, i den mån de förekommer, eller via telefon 
och digitala tjänster. Skatteverket lyfter fram att avveckling av kontor 
i kombination med den planerade utökningen av antalet flexibla 
kontor utan placerad personal behöver ske på ett sådant sätt att 
kompetensförsörjningen och kvaliteten inte påverkas negativt. Det är 
särskilt viktigt för att upptäcka och förebygga felaktigheter i skatte- 
och folkbokföringsärenden.  
Ytterligare konsekvensanalyser avseende påverkan på samverkande 
myndigheter behöver genomföras.  
På lite längre sikt ligger utvecklingen av ett mer kostnadseffektivt 
servicekontorsnät i linje med Statens servicecenters strategiska plan 
för lokal statlig service. Det som är utmanande är att realisera 
kostnadsminskningar på 150 miljoner till utgången av 2027. 
Myndighetens bedömning i nuläget är dock att åtgärder i form av 
avveckling av servicekontor i enlighet med den inriktning som tagits 
fram, tillsammans med besparingsåtgärder i övriga delar av 
verksamheten ger de kostnadsminskningar som krävs för att anpassa 
verksamheten till den nya anslagsnivån. En förutsättning har också 
varit regeringens beslut om att myndigheten får disponera ett 
anslagssparande motsvarande fem procent under 2025.  
Kostnadsminskningarna kommer dock att få betydande konsekvenser 
för myndighetens hela verksamhet. Myndigheten avser att fortsätta 
göra fördjupade konsekvensanalyser gällande påverkan på 
myndighetens verksamhet, och det kan inte uteslutas att det krävs 
ytterligare åtgärder i servicekontorsverksamheten utöver de som 
redovisas i denna rapport.  
Regeringsuppdrag att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet  
20 / 20