PM
1(9)
Datum 2025-03-03
Dnr 2025-00352-4.0.1
Konsekvensanalys rörande avveckling av
servicekontorsverksamhet i Arvika kommun
Föreliggande promemoria beskriver vissa konsekvenser av en
planerad avveckling av verksamheten vid Statens servicecenters
servicekontor i Arvika kommun. Promemorian inleds med redogörelse
av bakgrunden och skälen till avvecklingen samt av verksamheten vid
det aktuella servicekontoret. Promemorian behandlar även vilka
alternativa möjligheter som finns att utveckla eller rationalisera
servicekontorets befintliga verksamhet.
1 Bakgrund
1.1 Statens servicecenters uppdrag
Statens servicecenter ansvarar för en samlad organisation för lokal
statlig service genom statliga servicekontor. Verksamheten består av
att Statens servicecenter ger service för andra statliga myndigheters
räkning.
Verksamheten regleras övergripande i lagen (2019:212) om viss
gemensam offentlig service, där det framgår att statliga myndigheter
får ingå serviceavtal om att för varandras räkning lämna upplysningar,
vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda och i övrigt
handlägga förvaltningsärenden, med de begränsningar som anges i
lagen eller i förordning.
Enligt förordningen (2012:208) med instruktion för Statens
servicecenter ska myndigheten ingå serviceavtal med de myndigheter
som regeringen bestämmer om att för dessa myndigheters räkning
utföra uppgifter enligt lagen (2019:212) om viss gemensam offentlig
service. Myndigheten ska bedriva verksamheten vid servicekontor.
Myndigheten får även ingå serviceavtal med andra myndigheter. I
nuläget ingår Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan,
Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket i
servicesamverkan.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
2(9)
Datum 2025-03-03
Dnr 2025-00352-4.0.1
Av instruktionen framgår också att myndigheten ska, om den bedömer
att det är lämpligt, bedriva verksamheten vid servicekontor genom
samlokalisering med andra myndigheter eller kommuner.
Vid utgången av 2024 fanns det 148 servicekontor fördelade på 126
av landets 290 kommuner, varav minst ett kontor i varje FA-region.
Av de totalt 148 kontoren har 35 kontor öppnats på uppdrag av
regeringen under åren 2020–2024 i olika delar av landet (gles- och
landsbygd, storstadsområden och socialt utsatta områden).
Verksamheten med servicekontor är geografiskt indelad i sex
regioner, i enlighet med förordningen (2022:593) om vissa
förvaltningsmyndigheters regionala indelning.
År 2024 disponerade Statens servicecenter cirka 947 miljoner kronor i
ramanslag för lokal statlig service, inklusive en tillfällig förstärkning
på fem miljoner i enlighet med ändringar i statens budget. Statens
servicecenter disponerar även intäkter i verksamheten avseende lokal
statlig service. Ersättning från AP-fonder och premiepensionssystemet
samt ersättning från Skatteverket för hantering av id-kort vid
servicekontoren uppgick under 2024 till cirka till cirka 88 miljoner
kronor. Övriga intäkter i verksamheten uppgick till cirka 10 miljoner,
bestående av bl.a. intäkter från Migrationsverket på cirka 6 miljoner.
Nya förutsättningar för servicekontorsverksamheten
I budgetpropositionen för 2025 (prop. 2024/25:1, utgiftsområde 2)
föreslår regeringen att Statens servicecenters förvaltningsanslag
minskas med 50 miljoner kronor för 2025. För 2026 beräknas anslaget
minska med 100 miljoner kronor och fr.o.m. 2027 med 150 miljoner
kronor. Riksdagen har beslutat enligt regeringens förslag.
Regeringen har även beslutat att uppdragen till Statens servicecenter
som anger var dess servicekontor ska vara lokaliserade ska upphöra att
gälla (Fi 2024/02222). Statens servicecenter har därmed möjlighet att
lokalisera servicekontoren oberoende av vad som angivits i dessa
beslut.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
3(9)
Datum 2025-03-03
Dnr 2025-00352-4.0.1
Statens servicecenter har genom regeringens beslut fått en högre grad
av bestämmanderätt över var servicekontoren ska vara lokaliserade.
Bestämmanderätten är dock inte absolut eftersom regeringen i
uppdraget till Statens servicecenter att redovisa en plan för ny
organisering av servicekontorsnätet (Fi 2024/02222) anger att
myndigheten vid genomförandet av uppdraget ska planera för att på
sikt tillhandahålla statlig service i samtliga så kallade FA-regioner.
1.2 Avveckling av servicekontor
Den avsevärt neddragna anslagsnivån för åren 2025-2027 innebär att
Statens servicecenter måste göra motsvarande kostnadsminskningar i
verksamheten under samma period. För att Statens servicecenter ska
klara av att minska kostnaderna i den omfattning och i den takt som
riksdagen har beslutat på förslag av regeringen, behöver myndigheten
både vidta omedelbara besparingsåtgärder och göra mer långsiktiga
effektiviseringar av servicekontorsverksamheten.
Detta innebär att servicekontor behöver avvecklas. I planeringen av
avvecklingen av servicekontor har bl.a. följande principer beaktats:
• Tillgänglighet till service i hela landet i form av bred
geografisk spridning av servicekontor och tillgång till service i
alla FA-regioner på sikt.
• Tillgänglighet utifrån besöksvolymer och behov genom att
upprätthålla förmåga att med hög kvalitet möta stora
kundflöden i ärenden som kräver personlig inställelse samt
anpassade öppettider och bemanning.
• Långsiktiga effektiviseringar genom att optimera nyttjandet av
lokaler och utrustning i form av samlokalisering, samverkan,
digitalisering och mobilitet.
• Samverkande myndigheters behov av närvaro i landet och att
den statlig närvaron i landet kan upprätthållas med bred
geografisk spridning och en balans i närvaron i
landsbygdsområden, storstadsområden och socialt utsatta
områden.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
4(9)
Datum 2025-03-03
Dnr 2025-00352-4.0.1
• Återstående avtalstid på hyreskontrakten för berörda
kontorslokaler för att realisera kostnadshemtagningar i samma
takt som anslaget minskar.
Myndigheten har övervägt olika alternativ och bedömer sammantaget
att en avveckling av cirka 35 servicekontor är en inriktning som är
välavvägd utifrån ovanstående principer. Övrig kostnadsminskning
behöver realiseras genom besparingsåtgärder i myndighetens interna
stödverksamhet samt fortsatt effektivisering och digitalisering av
myndighetens arbetssätt och verksamhet.
Statens servicecenter planerar att avveckla servicekontoret i Arvika
kommun utifrån ovan nämnda inriktning.
1.3 Samråd och konsekvensanalys
En avveckling av servicekontorsverksamheten i Arvika kommun
innebär avveckling av Statens servicecenters samtliga fasta
arbetsställen i kommunen. Enligt förordning (2019:202) om statliga
myndigheters lokalisering ska en myndighet upprätta en
konsekvensanalys innan myndigheten fattar ett sådant beslut.
Konsekvensanalysen ska innehålla en beskrivning av de
verksamhetsmässiga, ekonomiska och personella konsekvenserna av
myndighetens planerade beslut samt en bedömning av de regionala
konsekvenserna, inom ramen för myndighetens ansvarsområden. Av
analysen ska det också framgå vilka alternativa möjligheter som finns
att utveckla eller rationalisera myndighetens befintliga verksamhet i
kommunen.
Av förordning (2017:583) om regionalt utvecklingsarbete framgår att
statliga myndigheter ska, när verksamhetsförändringar övervägs,
samråda med den som har ansvaret för det regionala
utvecklingsarbetet, länsstyrelsen och andra berörda statliga
myndigheter, kommuner, regioner, näringsliv och organisationer om
möjligheter att genom samordning eller samverkan upprätthålla eller
utveckla verksamheten.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
5(9)
Datum 2025-03-03
Dnr 2025-00352-4.0.1
Vidare anger förordning (2017:868) med länsstyrelseinstruktion att
innan en statlig myndighet meddelar ett beslut som är av väsentlig
betydelse för ett län, ska myndigheten samråda med länsstyrelsen.
2 Servicekontoret i Arvika
Statens servicecenters servicekontor i Arvika kommun tillhandahåller
lokal statlig service åt Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan,
Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Den lokala statliga servicen
består av dels personorienterad service, dels ärendespecifik service.
Den personorienterade servicen omfattar bl.a. att informera besökarna
om samverkansmyndigheternas tjänster, stödja besökare att använda
samverkansmyndigheternas digitala självbetjäningstjänster, förmedla
kundfråga till samverkansmyndighet, skriva ut och beställa blanketter
samt hantera inkommen post. I den ärendespecifika servicen ingår
exempelvis att hjälpa besökare att ta del av ärendespecifik
information, vidareförmedla inlämnade handlingar till
samverkansmyndighet, utfärda intyg och granska originalhandlingar i
ett kundärende.
På servicekontoret i Arvika är det inte möjligt för besökare att ansöka
om ID-kort eller att göra förstärkt identitetskontroll med biometrisk
upptagning.
Servicekontorets ordinarie öppettider är måndag, tisdag och torsdag,
kl. 10:00-15:30 (lunchstängt kl. 12:00-13:00).
Servicekontoret hade 4 744 besök under 2024. Det motsvarar att
servicekontoret under samma år hanterade totalt 5 908 olika
myndighetsärenden. Tabellen nedan visar fördelningen av antalet
ärenden för respektive samverkansmyndighet.
Totalt
Arbetsförmed-
Försäkrings-
Pensions-
Skatteverket
lingen
kassan
myndigheten
5 908
953
1 603
451
2 901
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
6(9)
Datum 2025-03-03
Dnr 2025-00352-4.0.1
Servicekontoret bemannas i första hand av två servicehandläggare
med placering i Arvika och vid behov (t.ex. ledighet) av inresande
personal från andra servicekontor.
Servicekontoret är beläget centralt i Arvika och samlokaliserat med ett
arbetsförmedlingskontor i en lokal som hyrs av Arbetsförmedlingen.
Servicekontoret består av kundyta och personalutrymme. Vid kontoret
finns it-utrustning och teknik, vilket omfattar bl.a.
handläggarterminaler för personalen och kundarbetsplatser.
Med anledning av beslutad minskning av Statens servicecenters anslag
behöver myndigheten avveckla sin verksamhet rörande lokal statlig
service i Arvika kommun. Statens servicecenter har efter dialog med
Arbetsförmedlingen valt att avsluta samlokaliseringen. Planeringen är
att verksamheten vid servicekontor upphör 2025-05-30.
3 Konsekvenser av en kontorsavveckling
Nedan beskrivs vilka konsekvenser som en avveckling av
servicekontorsverksamheten i Arvika kommun förväntas medföra.
3.1 Verksamhetsmässiga och personella konsekvenser
Avvecklingar av servicekontor i den omfattning och i den takt som
krävs för att möta anslagsneddragningen kommer att få konsekvenser
för privatpersoner och företag som besöker servicekontor. Utanför
storstadsområden kommer det framförallt märkas i form av minskad
geografisk tillgänglighet till följd av längre resväg till närmaste
servicekontor. Den innebär i sin tur högre resekostnader för enskilda
att besöka servicekontor.
Avveckling av servicekontoret i Arvika innebär att personer och
företag i kommunen som efterfrågor lokal statlig service avseende en
eller flera av samverkansmyndigheterna behöver åka till närmaste
servicekontor i Karlstad. Restiden med kollektivtrafik från Arvika till
Karlstad uppgår till 40-50 minuter. Detta kan eventuellt leda ett ökat
besökstryck och längre väntetider på berörda servicekontor i Karlstad.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
7(9)
Datum 2025-03-03
Dnr 2025-00352-4.0.1
En kontorsavveckling kan även innebära att enskilda i ökad
utsträckning tar kontakt med samverkansmyndigheterna via telefon
och/eller digitala tjänster för att få sina servicebehov tillgodosedda.
Det bör framhållas att den service som erbjuds av
samverkansmyndigheterna via telefon eller digitala tjänster inte är att
likställa med den personorienterade service som ges på servicekontor.
Det finns därmed en ökad risk för att fler enskilda inte får sina
servicebehov tillgodosedda.
Gällande personella konsekvenser berör kontorsavvecklingen främst
den personal som har sin placering i Arvika. Statens servicecenter
bedömer för närvarande att myndigheten inte behöver gå in i
omställningsprocess men att kontorsavvecklingen kan innebära nya
placeringsorter och flytt av arbetsplats för berörda medarbetare.
Statens servicecenter planerar dessa förändringar i nära samarbete
med arbetstagarorganisationerna.
3.2 Ekonomiska konsekvenser
Verksamheten vid servicekontoret i Arvika genererar lokalkostnader,
personalkostnader samt it-relaterade kostnader för Statens
servicecenter. Avveckling av verksamheten vid servicekontoret
innebär att kostnadsminskningarna kan börja realiseras under 2025.
Statens servicecenter bedömer att den långsiktiga årliga
kostnadsminskningen kan uppgå till cirka 1,7 miljoner kronor per år.
I sammanhanget bör hänsyn även tas till att kontorsavvecklingen ger
upphov till vissa engångskostnader i form av bl.a. demontering av it-
utrustning, transport av möbler samt internt projektarbete.
3.3 Regionala konsekvenser inom myndighetens
ansvarsområde
Regeringen har angett att statlig närvaro och service i hela landet är
viktigt för att förenkla för enskilda och öka medborgarnyttan samtidigt
som kostnadseffektivitet är centralt för att värna om en god
hushållning med statens medel. Enligt regeringen ska Statens
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
8(9)
Datum 2025-03-03
Dnr 2025-00352-4.0.1
servicecenter planera för att på sikt tillhandahålla statlig service i
samtliga s.k. funktionella analysregioner (FA-regioner).
Det finns 60 FA-regioner i Sverige. Arvika kommun ingår i FA-region
27 Karlstad, vilken omfattar 14 kommuner. Inom FA-regionen finns
det för närvarande sex servicekontor. En kontorsavveckling i Arvika
innebär tillsammans med tre andra planerade kontorsavvecklingar
(Filipstad, Kristinehamn och Åmål) att det kommer finnas två
servicekontor i den aktuella FA-regionen.
Statens servicecenter vill även peka på att myndighetens lokala
verksamhetsnärvaro är viktig ur flera aspekter. Statliga myndigheter
har i betydande grad digitaliserat sin service. Det finns samtidigt
fortsatt behov av att erbjuda lokal statlig service vid sidan om de
digitala kanalerna för individer som behöver träffa myndigheten
fysiskt för att lösa sina ärenden. Servicekontorsverksamheten är på
detta sätt viktig för att upprätthålla legitimitet och förtroende för de
statliga myndigheterna.
4 Alternativa möjligheter att utveckla eller
rationalisera servicekontorets verksamhet
Avvecklingen av servicekontorsverksamheten i Arvika kommun är
tillsammans med andra planerade avvecklingar av mycket stor
betydelse för att Statens servicecenter ska kunna göra
kostnadsbesparingar som motsvarar anslagsneddragningar under
2025-2027. Under denna period ser Statens servicecenter för
närvarande inga alternativa möjligheter att utveckla eller rationalisera
verksamheten vid servicekontoret i Arvika.
I ett mer långsiktigt perspektiv bör det framhållas att Statens
servicecenter gör flera olika insatser för att utveckla och effektivisera
servicekontorsverksamheten. Utvecklingsarbetet omfattar bl.a.
framtagande av mobil utrustning på servicekontor, omvandling av
servicekontor med fast placerad personal till kontor med inresande
personal respektive samlokalisering av servicekontor med kommuner
och andra statliga myndigheter. En del av utvecklingsarbetet görs i
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
9(9)
Datum 2025-03-03
Dnr 2025-00352-4.0.1
myndighetssamverkan och förutsätter insatser från andra statliga
myndigheter. Det bör även tilläggas att regeringen har gett Statens
servicecenter ökad bestämmanderätt beträffande lokalisering av
servicekontor.
Sammantaget öppnar detta för att det på längre sikt eventuellt kan
finnas skäl att överväga behov av verksamhetsnärvaro gällande
tillhandahållande av lokal statlig service i Arvika kommun. I dagsläget
är det dock mycket osäkert om ett sådant övervägande kan bli aktuellt.
Detta beror på flera olika faktorer, särskilt i vilken utsträckning ovan
nämnda utvecklingsinsatser kan realiseras och Statens servicecenters
framtida ekonomiska förutsättningar.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle