Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Utredningar inför nedläggning av servicekontor'.


 
PM 
1(9) 
Datum 2025-03-03 
Dnr 2025-00354-4.0.1 
Konsekvensanalys rörande avveckling av 
servicekontorsverksamhet i Simrishamn kommun 

Föreliggande promemoria beskriver vissa konsekvenser av en 
planerad avveckling av verksamheten vid Statens servicecenters 
servicekontor i Simrishamn kommun. Promemorian inleds med 
redogörelse av bakgrunden och skälen till avvecklingen samt av 
verksamheten vid det aktuella servicekontoret. Promemorian 
behandlar även vilka alternativa möjligheter som finns att utveckla 
eller rationalisera servicekontorets befintliga verksamhet. 
1   Bakgrund 
1.1   Statens servicecenters  uppdrag 
Statens servicecenter ansvarar för en samlad organisation för lokal 
statlig service genom statliga servicekontor. Verksamheten består av 
att Statens servicecenter ger service för andra statliga myndigheters 
räkning. 
Verksamheten regleras övergripande i lagen (2019:212) om viss 
gemensam offentlig service, där det framgår att statliga myndigheter 
får ingå serviceavtal om att för varandras räkning lämna upplysningar, 
vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda och i övrigt 
handlägga förvaltningsärenden, med de begränsningar som anges i 
lagen eller i förordning. 
Enligt förordningen (2012:208) med instruktion för Statens 
servicecenter ska myndigheten ingå serviceavtal med de myndigheter 
som regeringen bestämmer om att för dessa myndigheters räkning 
utföra uppgifter enligt lagen (2019:212) om viss gemensam offentlig 
service. Myndigheten ska bedriva verksamheten vid servicekontor. 
Myndigheten får även ingå serviceavtal med andra myndigheter. I 
nuläget ingår Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, 
Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket i 
servicesamverkan. 
Postadress 
Telefon 
E-post 
Webbplats 
Statens servicecenter 
0771-451 000 
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx 
www.statenssc.se 
FE 15 
 
801 71 Gävle 
 


PM 
2(9) 
 
Datum 2025-03-03 
Dnr 2025-00354-4.0.1 
 
 
Av instruktionen framgår också att myndigheten ska, om den bedömer 
att det är lämpligt, bedriva verksamheten vid servicekontor genom 
samlokalisering med andra myndigheter eller kommuner.  
Vid utgången av 2024 fanns det 148 servicekontor fördelade på 126 
av landets 290 kommuner, varav minst ett kontor i varje FA-region. 
Av de totalt 148 kontoren har 35 kontor öppnats på uppdrag av 
regeringen under åren 2020–2024 i olika delar av landet (gles- och 
landsbygd, storstadsområden och socialt utsatta områden). 
Verksamheten med servicekontor är geografiskt indelad i sex 
regioner, i enlighet med förordningen (2022:593) om vissa 
förvaltningsmyndigheters regionala indelning. 
År 2024 disponerade Statens servicecenter cirka 947 miljoner kronor i 
ramanslag för lokal statlig service, inklusive en tillfällig f örstärkning 
på fem miljoner i enlighet med ändringar i statens budget. Statens 
servicecenter disponerar även intäkter i verksamheten avseende lokal 
statlig service. Ersättning från AP-fonder och premiepensionssystemet 
samt ersättning från Skatteverket för hantering av id-kort vid 
servicekontoren uppgick under 2024 till cirka 88 miljoner kronor. 
Övriga intäkter i verksamheten uppgick till cirka 10 miljoner, 
bestående av bl.a. intäkter från Migrationsverket på cirka 6 miljoner.  
1.2   Nya förutsättningar  för servicekontorsverksamheten 
I budgetpropositionen för 2025 (prop. 2024/25:1, utgiftsområde 2) 
föreslår regeringen att Statens servicecenters förvaltningsanslag 
minskas med 50 miljoner kronor för 2025. För 2026 beräknas anslaget 
minska med 100 miljoner kronor och fr.o.m. 2027 med 150 miljoner 
kronor. Riksdagen har beslutat enligt regeringens förslag. 
Regeringen har även beslutat att uppdragen till Statens servicecenter 
som anger var dess servicekontor ska vara lokaliserade ska upphöra att 
gälla (Fi 2024/02222). Statens servicecenter har därmed möjlighet att 
lokalisera servicekontoren oberoende av vad som angivits i dessa 
beslut.  
Postadress 
Telefon 
E-post 
Webbplats 
Statens servicecenter 
0771-451 000 
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx 
www.statenssc.se 
FE 15 
 
801 71 Gävle 
 


PM 
3(9) 
 
Datum 2025-03-03 
Dnr 2025-00354-4.0.1 
 
 
Statens servicecenter har genom regeringens beslut fått en högre grad 
av bestämmanderätt över var servicekontoren ska vara lokaliserade. 
Bestämmanderätten är dock inte absolut eftersom regeringen i 
uppdraget till Statens servicecenter att redovisa en plan för ny 
organisering av servicekontorsnätet (Fi 2024/02222) anger att 
myndigheten vid genomförandet av uppdraget ska planera för att p å 
sikt tillhandahålla statlig service i samtliga så kallade FA-regioner. 
1.3   Avveckling  av servicekontor 
Den avsevärt neddragna anslagsnivån för åren 2025-2027 innebär att 
Statens servicecenter måste göra motsvarande kostnadsminskningar i 
verksamheten under samma period. För att Statens servicecenter ska 
klara av att minska kostnaderna i den omfattning och i den takt som 
riksdagen har beslutat på förslag av regeringen, behöver myndigheten 
både vidta omedelbara besparingsåtgärder och göra mer långsiktiga 
effektiviseringar av servicekontorsverksamheten.  
Detta innebär att servicekontor behöver avvecklas. I planeringen av 
avvecklingen av servicekontor har bl.a. följande principer beaktats:  
•  Tillgänglighet till service i hela landet i form av bred 
geografisk spridning av servicekontor och tillgång till service i 
alla FA-regioner på sikt.  
•  Tillgänglighet utifrån besöksvolymer och behov genom att 
upprätthålla förmåga att med hög kvalitet möta stora 
kundflöden i ärenden som kräver personlig inställelse samt 
anpassade öppettider och bemanning. 
•  Långsiktiga effektiviseringar genom att optimera nyttjandet av 
lokaler och utrustning i form av samlokalisering, samverkan, 
digitalisering och mobilitet. 
•  Samverkande myndigheters behov av närvaro i landet och att 
den statlig närvaron i landet kan upprätthållas med bred 
geografisk spridning och en balans i närvaron i 
landsbygdsområden, storstadsområden och socialt utsatta 
områden.  
Postadress 
Telefon 
E-post 
Webbplats 
Statens servicecenter 
0771-451 000 
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx 
www.statenssc.se 
FE 15 
 
801 71 Gävle 
 


PM 
4(9) 
 
Datum 2025-03-03 
Dnr 2025-00354-4.0.1 
 
 
•  Återstående avtalstid på hyreskontrakten för berörda 
kontorslokaler för att realisera kostnadshemtagningar i samma 
takt som anslaget minskar. 
Myndigheten har övervägt olika alternativ och bedömer sammantaget 
att en avveckling av cirka 35 servicekontor är en inriktning som är 
välavvägd utifrån ovanstående principer. Övrig kostnadsminskning 
behöver realiseras genom besparingsåtgärder i myndighetens interna 
stödverksamhet samt fortsatt effektivisering och digitalisering av 
myndighetens arbetssätt och verksamhet. 
Statens servicecenter planerar att avveckla servicekontoret i 
Simrishamn kommun utifrån ovan nämnda inriktning. 
1.4   Samråd och konsekvensanalys 
En avveckling av servicekontorsverksamheten i Simrishamn kommun 
innebär avveckling av Statens servicecenters samtliga fasta 
arbetsställen i kommunen. Enligt förordning (2019:202) om statliga 
myndigheters lokalisering ska en myndighet upprätta en 
konsekvensanalys innan myndigheten fattar ett sådant beslut. 
Konsekvensanalysen ska innehålla en beskrivning av de 
verksamhetsmässiga, ekonomiska och personella konsekvenserna av 
myndighetens planerade beslut samt en bedömning av de regionala 
konsekvenserna, inom ramen för myndighetens ansvarsområden. Av 
analysen ska det också framgå vilka alternativa möjligheter som finns 
att utveckla eller rationalisera myndighetens befintliga verksamhet i 
kommunen. 
Av förordning (2017:583) om regionalt utvecklingsarbete framgår att 
statliga myndigheter ska, när verksamhetsförändringar övervägs, 
samråda med den som har ansvaret för det regionala 
utvecklingsarbetet, länsstyrelsen och andra berörda statliga 
myndigheter, kommuner, regioner, näringsliv och organisationer om 
möjligheter att genom samordning eller samverkan upprätthålla eller 
utveckla verksamheten. 
Postadress 
Telefon 
E-post 
Webbplats 
Statens servicecenter 
0771-451 000 
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx 
www.statenssc.se 
FE 15 
 
801 71 Gävle 
 


PM 
5(9) 
 
Datum 2025-03-03 
Dnr 2025-00354-4.0.1 
 
 
Vidare anger förordning (2017:868) med länsstyrelseinstruktion att 
innan en statlig myndighet meddelar ett beslut som är av väsentlig 
betydelse för ett län, ska myndigheten samråda med länsstyrelsen. 
2   Servicekontoret i Simrishamn 
Statens servicecenters servicekontor i Simrishamn kommun 
tillhandahåller lokal statlig service åt Arbetsförmedlingen, 
Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Den 
lokala statliga servicen består av dels personorienterad service, dels 
ärendespecifik service. Den personorienterade servicen omfattar bl.a. 
att informera besökarna om samverkansmyndigheternas tjänster, 
stödja besökare att använda samverkansmyndigheternas digitala 
självbetjäningstjänster, förmedla kundfråga till samverkansmyndighet, 
skriva ut och beställa av blanketter samt hantera inkommen post. I den 
ärendespecifika servicen ingår exempelvis att hjälpa besökare att ta 
del av ärendespecifik information, vidareförmedla inlämnade 
handlingar till samverkansmyndighet, utfärda intyg och granska 
originalhandlingar i ett kundärende. 
På servicekontoret i Simrishamn är det inte möjligt för besökare att 
ansöka om ID-kort eller att göra förstärkt identitetskontroll med 
biometrisk upptagning.  
Servicekontorets ordinarie öppettider är tisdagar och torsdagar, kl. 
10:00-15:00 (lunchstängt 12:30-13:30). 
Servicekontoret hade 3 546 besök under 2024. Det motsvarar att 
servicekontoret under samma period hanterade totalt 4 233 olika 
myndighetsärenden. Tabellen nedan visar fördelningen av antalet 
ärenden för respektive samverkansmyndighet. 
Totalt 
Arbetsförmed-
Försäkrings-
Pensions-
Skatteverket 
 
lingen 
kassan 
myndigheten 
4 233 
560 
980 
410 
2 283 
 
Servicekontoret bemannas av inresande personal från andra 
servicekontor. 
Postadress 
Telefon 
E-post 
Webbplats 
Statens servicecenter 
0771-451 000 
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx 
www.statenssc.se 
FE 15 
 
801 71 Gävle 
 


PM 
6(9) 
 
Datum 2025-03-03 
Dnr 2025-00354-4.0.1 
 
 
Servicekontoret är beläget centralt i Simrishamn och samlokaliserat 
med ett arbetsförmedlingskontor i en lokal som hyrs av 
Arbetsförmedlingen. Servicekontoret består av kundyta och 
personalutrymme. Vid kontoret finns it-utrustning och teknik, vilket 
omfattar bl.a. handläggarterminaler för personalen och 
kundarbetsplatser med utskriftsfunktion.  
Arbetsförmedlingen har efter dialog med Statens servicecenter valt att 
säga upp samlokaliseringen. Med anledning av beslutad minskning av 
Statens servicecenters anslag söker myndigheten inte efter nya lokaler 
för ett servicekontor i Simishamns kommun. Anslagsminskningen 
innebär även att Statens servicecenter behöver avveckla sin 
verksamhet rörande lokal statlig service i kommunen. Verksamheten 
vid servicekontoret planeras att upphöra i slutet på mars 2025.  
3   Konsekvenser av en kontorsavveckling 
Nedan beskrivs vilka konsekvenser som en avveckling av 
servicekontorsverksamheten i Simrishamn kommun förväntas 
medföra. 
3.1   Verksamhetsmässiga  och personella  konsekvenser 
Avvecklingar av servicekontor i den omfattning och i den takt som 
krävs för att möta anslagsneddragningen kommer att få konsekvenser 
för privatpersoner och företag som besöker servicekontor. Utanför 
storstadsområden kommer det framförallt märkas i form av minskad 
geografisk tillgänglighet till följd av längre resväg till närmaste 
servicekontor. Den innebär i sin tur högre resekostnader för enskilda 
att besöka servicekontor.  
Avveckling av servicekontoret i Simrishamn innebär att personer och 
företag i kommunen som efterfrågor lokal statlig service avseende en 
eller flera av samverkansmyndigheterna behöver åka till närmaste 
servicekontor i Ystad. Restiden med kollektivtrafik från Simrishamn-
Ystad är cirka 40-60 minuter. Detta kan eventuellt leda ett ökat 
besökstryck och längre väntetider på kontoret i Ystad. 
Postadress 
Telefon 
E-post 
Webbplats 
Statens servicecenter 
0771-451 000 
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx 
www.statenssc.se 
FE 15 
 
801 71 Gävle 
 


PM 
7(9) 
 
Datum 2025-03-03 
Dnr 2025-00354-4.0.1 
 
 
En kontorsavveckling kan även innebära att enskilda i ökad 
utsträckning tar kontakt med samverkansmyndigheterna via telefon 
och/eller digitala tjänster för att få sina servicebehov tillgodosedda. 
Det bör framhållas att den service som erbjuds av 
samverkansmyndigheterna via telefon eller digitala tjänster inte är att 
likställa med den personorienterade service som ges på servicekontor. 
Det finns därmed en ökad risk för att fler enskilda inte får sina 
servicebehov tillgodosedda. 
Gällande personella konsekvenser av kontorsavvecklingen så 
bemannas det aktuella servicekontoret av inresande personal från 
andra servicekontor. Statens servicecenter bedömer för närvarande att 
myndigheten inte behöver gå in i omställningsprocess. En 
kontorsavveckling kan innebära nya placeringsorter och flytt av 
arbetsplats för berörda medarbetare. Statens servicecenter planerar 
dessa förändringar i nära samarbete med arbetstagarorganisationerna. 
3.2   Ekonomiska  konsekvenser 
Verksamheten vid servicekontoret i Simrishamn genererade 
lokalkostnader, personalkostnader samt it-relaterade kostnader för 
Statens servicecenter. Avveckling av verksamheten vid 
servicekontoret innebär att kostnadsminskningarna kan börja 
realiseras under 2025. Statens servicecenter bedömer att den 
långsiktiga årliga kostnadsminskningen kan uppgå till cirka 890 000 
kronor per år. 
I sammanhanget bör hänsyn även tas till att kontorsavvecklingen ger 
upphov till vissa kostnader i form av bl.a. demontering av it-utrustning 
och säkerhetsteknik, transport av möbler samt internt projektarbete.  
3.3   Regionala  konsekvenser  inom myndighetens 
ansvarsområde 

Regeringen har angett att statlig närvaro och service i hela landet är 
viktigt för att förenkla för enskilda och öka medborgarnyttan samtidigt 
som kostnadseffektivitet är centralt för att värna om en god 
hushållning med statens medel. Enligt regeringen ska Statens 
Postadress 
Telefon 
E-post 
Webbplats 
Statens servicecenter 
0771-451 000 
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx 
www.statenssc.se 
FE 15 
 
801 71 Gävle 
 


PM 
8(9) 
 
Datum 2025-03-03 
Dnr 2025-00354-4.0.1 
 
 
servicecenter planera för att på sikt tillhandahålla statlig service i 
samtliga s.k. funktionella analysregioner (FA-regioner). 
Det finns 60 FA-regioner i Sverige. Simrishamns kommun ingår i FA-
region Malmö-Lund, vilken omfattar 28 kommuner. För närvarande 
finns 11 servicekontor inom FA-regionen. Tillsammans med andra 
planerade kontorsvvecklingar inom FA-regionen (Trelleborg och 
Landskrona samt Eslöv) innebär kontorsavvecklingen i Simrishamn 
att det kommer finnas sju servicekontor i den aktuella FA-regionen. 
Statens servicecenter vill även peka på att myndighetens lokala 
verksamhetsnärvaro är viktig ur flera aspekter. Statliga myndigheter 
har i betydande grad digitaliserat sin service. Det finns samtidigt 
fortsatt behov av att erbjuda lokal statlig service vid sidan om de 
digitala kanalerna för individer som behöver träffa myndigheten 
fysiskt för att lösa sina ärenden. Servicekontorsverksamheten är på 
detta sätt viktig för att upprätthålla legitimitet och förtroende för de 
statliga myndigheterna. 
4   Alternativa möjligheter att utveckla eller 
rationalisera servicekontorets verksamhet 

Avvecklingen av servicekontorsverksamheten i Simrishamn kommun 
är tillsammans med andra planerade avvecklingar av mycket stor 
betydelse för att Statens servicecenter ska kunna göra 
kostnadsbesparingar som motsvarar anslagsneddragningar under 
2025-2027. Under denna period ser Statens servicecenter för 
närvarande inga alternativa möjligheter att utveckla eller rationalisera 
verksamheten vid servicekontoret i Simrishamn. 
I ett mer långsiktigt perspektiv bör det framhållas att Statens 
servicecenter gör flera olika insatser för att utveckla och effektivisera 
servicekontorsverksamheten. Utvecklingsarbetet omfattar bl.a. 
framtagande av mobil utrustning på servicekontor, omvandling av 
servicekontor med fast placerad personal till kontor med inresande 
personal respektive samlokalisering av servicekontor med kommuner 
och andra statliga myndigheter. En del av utvecklingsarbetet görs i 
myndighetssamverkan och förutsätter insatser från andra statliga 
Postadress 
Telefon 
E-post 
Webbplats 
Statens servicecenter 
0771-451 000 
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx 
www.statenssc.se 
FE 15 
 
801 71 Gävle 
 


PM 
9(9) 
 
Datum 2025-03-03 
Dnr 2025-00354-4.0.1 
 
 
myndigheter. Det bör även tilläggas att regeringen har gett Statens 
servicecenter ökad bestämmanderätt beträffande lokalisering av 
servicekontor. 
Sammantaget öppnar detta för att det på längre sikt eventuellt kan 
finnas skäl att överväga behov av verksamhetsnärvaro gällande 
tillhandahållande av lokal statlig service i Simrishamns kommun. I 
dagsläget är det dock mycket osäkert om ett sådant övervägande kan 
bli aktuellt. Detta beror på flera olika faktorer, särskilt i vilken 
utsträckning ovan nämnda utvecklingsinsatser kan realiseras och 
Statens servicecenters framtida ekonomiska förutsättningar. 
Postadress 
Telefon 
E-post 
Webbplats 
Statens servicecenter 
0771-451 000 
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx 
www.statenssc.se 
FE 15 
 
801 71 Gävle