PM
1(9)
Datum 2025-03-03
Dnr 2025-00354-4.0.1
Konsekvensanalys rörande avveckling av
servicekontorsverksamhet i Simrishamn kommun
Föreliggande promemoria beskriver vissa konsekvenser av en
planerad avveckling av verksamheten vid Statens servicecenters
servicekontor i Simrishamn kommun. Promemorian inleds med
redogörelse av bakgrunden och skälen till avvecklingen samt av
verksamheten vid det aktuella servicekontoret. Promemorian
behandlar även vilka alternativa möjligheter som finns att utveckla
eller rationalisera servicekontorets befintliga verksamhet.
1 Bakgrund
1.1 Statens servicecenters uppdrag
Statens servicecenter ansvarar för en samlad organisation för lokal
statlig service genom statliga servicekontor. Verksamheten består av
att Statens servicecenter ger service för andra statliga myndigheters
räkning.
Verksamheten regleras övergripande i lagen (2019:212) om viss
gemensam offentlig service, där det framgår att statliga myndigheter
får ingå serviceavtal om att för varandras räkning lämna upplysningar,
vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda och i övrigt
handlägga förvaltningsärenden, med de begränsningar som anges i
lagen eller i förordning.
Enligt förordningen (2012:208) med instruktion för Statens
servicecenter ska myndigheten ingå serviceavtal med de myndigheter
som regeringen bestämmer om att för dessa myndigheters räkning
utföra uppgifter enligt lagen (2019:212) om viss gemensam offentlig
service. Myndigheten ska bedriva verksamheten vid servicekontor.
Myndigheten får även ingå serviceavtal med andra myndigheter. I
nuläget ingår Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan,
Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket i
servicesamverkan.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
2(9)
Datum 2025-03-03
Dnr 2025-00354-4.0.1
Av instruktionen framgår också att myndigheten ska, om den bedömer
att det är lämpligt, bedriva verksamheten vid servicekontor genom
samlokalisering med andra myndigheter eller kommuner.
Vid utgången av 2024 fanns det 148 servicekontor fördelade på 126
av landets 290 kommuner, varav minst ett kontor i varje FA-region.
Av de totalt 148 kontoren har 35 kontor öppnats på uppdrag av
regeringen under åren 2020–2024 i olika delar av landet (gles- och
landsbygd, storstadsområden och socialt utsatta områden).
Verksamheten med servicekontor är geografiskt indelad i sex
regioner, i enlighet med förordningen (2022:593) om vissa
förvaltningsmyndigheters regionala indelning.
År 2024 disponerade Statens servicecenter cirka 947 miljoner kronor i
ramanslag för lokal statlig service, inklusive en tillfällig f örstärkning
på fem miljoner i enlighet med ändringar i statens budget. Statens
servicecenter disponerar även intäkter i verksamheten avseende lokal
statlig service. Ersättning från AP-fonder och premiepensionssystemet
samt ersättning från Skatteverket för hantering av id-kort vid
servicekontoren uppgick under 2024 till cirka 88 miljoner kronor.
Övriga intäkter i verksamheten uppgick till cirka 10 miljoner,
bestående av bl.a. intäkter från Migrationsverket på cirka 6 miljoner.
1.2 Nya förutsättningar för servicekontorsverksamheten
I budgetpropositionen för 2025 (prop. 2024/25:1, utgiftsområde 2)
föreslår regeringen att Statens servicecenters förvaltningsanslag
minskas med 50 miljoner kronor för 2025. För 2026 beräknas anslaget
minska med 100 miljoner kronor och fr.o.m. 2027 med 150 miljoner
kronor. Riksdagen har beslutat enligt regeringens förslag.
Regeringen har även beslutat att uppdragen till Statens servicecenter
som anger var dess servicekontor ska vara lokaliserade ska upphöra att
gälla (Fi 2024/02222). Statens servicecenter har därmed möjlighet att
lokalisera servicekontoren oberoende av vad som angivits i dessa
beslut.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
3(9)
Datum 2025-03-03
Dnr 2025-00354-4.0.1
Statens servicecenter har genom regeringens beslut fått en högre grad
av bestämmanderätt över var servicekontoren ska vara lokaliserade.
Bestämmanderätten är dock inte absolut eftersom regeringen i
uppdraget till Statens servicecenter att redovisa en plan för ny
organisering av servicekontorsnätet (Fi 2024/02222) anger att
myndigheten vid genomförandet av uppdraget ska planera för att p å
sikt tillhandahålla statlig service i samtliga så kallade FA-regioner.
1.3 Avveckling av servicekontor
Den avsevärt neddragna anslagsnivån för åren 2025-2027 innebär att
Statens servicecenter måste göra motsvarande kostnadsminskningar i
verksamheten under samma period. För att Statens servicecenter ska
klara av att minska kostnaderna i den omfattning och i den takt som
riksdagen har beslutat på förslag av regeringen, behöver myndigheten
både vidta omedelbara besparingsåtgärder och göra mer långsiktiga
effektiviseringar av servicekontorsverksamheten.
Detta innebär att servicekontor behöver avvecklas. I planeringen av
avvecklingen av servicekontor har bl.a. följande principer beaktats:
• Tillgänglighet till service i hela landet i form av bred
geografisk spridning av servicekontor och tillgång till service i
alla FA-regioner på sikt.
• Tillgänglighet utifrån besöksvolymer och behov genom att
upprätthålla förmåga att med hög kvalitet möta stora
kundflöden i ärenden som kräver personlig inställelse samt
anpassade öppettider och bemanning.
• Långsiktiga effektiviseringar genom att optimera nyttjandet av
lokaler och utrustning i form av samlokalisering, samverkan,
digitalisering och mobilitet.
• Samverkande myndigheters behov av närvaro i landet och att
den statlig närvaron i landet kan upprätthållas med bred
geografisk spridning och en balans i närvaron i
landsbygdsområden, storstadsområden och socialt utsatta
områden.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
4(9)
Datum 2025-03-03
Dnr 2025-00354-4.0.1
• Återstående avtalstid på hyreskontrakten för berörda
kontorslokaler för att realisera kostnadshemtagningar i samma
takt som anslaget minskar.
Myndigheten har övervägt olika alternativ och bedömer sammantaget
att en avveckling av cirka 35 servicekontor är en inriktning som är
välavvägd utifrån ovanstående principer. Övrig kostnadsminskning
behöver realiseras genom besparingsåtgärder i myndighetens interna
stödverksamhet samt fortsatt effektivisering och digitalisering av
myndighetens arbetssätt och verksamhet.
Statens servicecenter planerar att avveckla servicekontoret i
Simrishamn kommun utifrån ovan nämnda inriktning.
1.4 Samråd och konsekvensanalys
En avveckling av servicekontorsverksamheten i Simrishamn kommun
innebär avveckling av Statens servicecenters samtliga fasta
arbetsställen i kommunen. Enligt förordning (2019:202) om statliga
myndigheters lokalisering ska en myndighet upprätta en
konsekvensanalys innan myndigheten fattar ett sådant beslut.
Konsekvensanalysen ska innehålla en beskrivning av de
verksamhetsmässiga, ekonomiska och personella konsekvenserna av
myndighetens planerade beslut samt en bedömning av de regionala
konsekvenserna, inom ramen för myndighetens ansvarsområden. Av
analysen ska det också framgå vilka alternativa möjligheter som finns
att utveckla eller rationalisera myndighetens befintliga verksamhet i
kommunen.
Av förordning (2017:583) om regionalt utvecklingsarbete framgår att
statliga myndigheter ska, när verksamhetsförändringar övervägs,
samråda med den som har ansvaret för det regionala
utvecklingsarbetet, länsstyrelsen och andra berörda statliga
myndigheter, kommuner, regioner, näringsliv och organisationer om
möjligheter att genom samordning eller samverkan upprätthålla eller
utveckla verksamheten.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
5(9)
Datum 2025-03-03
Dnr 2025-00354-4.0.1
Vidare anger förordning (2017:868) med länsstyrelseinstruktion att
innan en statlig myndighet meddelar ett beslut som är av väsentlig
betydelse för ett län, ska myndigheten samråda med länsstyrelsen.
2 Servicekontoret i Simrishamn
Statens servicecenters servicekontor i Simrishamn kommun
tillhandahåller lokal statlig service åt Arbetsförmedlingen,
Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Den
lokala statliga servicen består av dels personorienterad service, dels
ärendespecifik service. Den personorienterade servicen omfattar bl.a.
att informera besökarna om samverkansmyndigheternas tjänster,
stödja besökare att använda samverkansmyndigheternas digitala
självbetjäningstjänster, förmedla kundfråga till samverkansmyndighet,
skriva ut och beställa av blanketter samt hantera inkommen post. I den
ärendespecifika servicen ingår exempelvis att hjälpa besökare att ta
del av ärendespecifik information, vidareförmedla inlämnade
handlingar till samverkansmyndighet, utfärda intyg och granska
originalhandlingar i ett kundärende.
På servicekontoret i Simrishamn är det inte möjligt för besökare att
ansöka om ID-kort eller att göra förstärkt identitetskontroll med
biometrisk upptagning.
Servicekontorets ordinarie öppettider är tisdagar och torsdagar, kl.
10:00-15:00 (lunchstängt 12:30-13:30).
Servicekontoret hade 3 546 besök under 2024. Det motsvarar att
servicekontoret under samma period hanterade totalt 4 233 olika
myndighetsärenden. Tabellen nedan visar fördelningen av antalet
ärenden för respektive samverkansmyndighet.
Totalt
Arbetsförmed-
Försäkrings-
Pensions-
Skatteverket
lingen
kassan
myndigheten
4 233
560
980
410
2 283
Servicekontoret bemannas av inresande personal från andra
servicekontor.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
6(9)
Datum 2025-03-03
Dnr 2025-00354-4.0.1
Servicekontoret är beläget centralt i Simrishamn och samlokaliserat
med ett arbetsförmedlingskontor i en lokal som hyrs av
Arbetsförmedlingen. Servicekontoret består av kundyta och
personalutrymme. Vid kontoret finns it-utrustning och teknik, vilket
omfattar bl.a. handläggarterminaler för personalen och
kundarbetsplatser med utskriftsfunktion.
Arbetsförmedlingen har efter dialog med Statens servicecenter valt att
säga upp samlokaliseringen. Med anledning av beslutad minskning av
Statens servicecenters anslag söker myndigheten inte efter nya lokaler
för ett servicekontor i Simishamns kommun. Anslagsminskningen
innebär även att Statens servicecenter behöver avveckla sin
verksamhet rörande lokal statlig service i kommunen. Verksamheten
vid servicekontoret planeras att upphöra i slutet på mars 2025.
3 Konsekvenser av en kontorsavveckling
Nedan beskrivs vilka konsekvenser som en avveckling av
servicekontorsverksamheten i Simrishamn kommun förväntas
medföra.
3.1 Verksamhetsmässiga och personella konsekvenser
Avvecklingar av servicekontor i den omfattning och i den takt som
krävs för att möta anslagsneddragningen kommer att få konsekvenser
för privatpersoner och företag som besöker servicekontor. Utanför
storstadsområden kommer det framförallt märkas i form av minskad
geografisk tillgänglighet till följd av längre resväg till närmaste
servicekontor. Den innebär i sin tur högre resekostnader för enskilda
att besöka servicekontor.
Avveckling av servicekontoret i Simrishamn innebär att personer och
företag i kommunen som efterfrågor lokal statlig service avseende en
eller flera av samverkansmyndigheterna behöver åka till närmaste
servicekontor i Ystad. Restiden med kollektivtrafik från Simrishamn-
Ystad är cirka 40-60 minuter. Detta kan eventuellt leda ett ökat
besökstryck och längre väntetider på kontoret i Ystad.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
7(9)
Datum 2025-03-03
Dnr 2025-00354-4.0.1
En kontorsavveckling kan även innebära att enskilda i ökad
utsträckning tar kontakt med samverkansmyndigheterna via telefon
och/eller digitala tjänster för att få sina servicebehov tillgodosedda.
Det bör framhållas att den service som erbjuds av
samverkansmyndigheterna via telefon eller digitala tjänster inte är att
likställa med den personorienterade service som ges på servicekontor.
Det finns därmed en ökad risk för att fler enskilda inte får sina
servicebehov tillgodosedda.
Gällande personella konsekvenser av kontorsavvecklingen så
bemannas det aktuella servicekontoret av inresande personal från
andra servicekontor. Statens servicecenter bedömer för närvarande att
myndigheten inte behöver gå in i omställningsprocess. En
kontorsavveckling kan innebära nya placeringsorter och flytt av
arbetsplats för berörda medarbetare. Statens servicecenter planerar
dessa förändringar i nära samarbete med arbetstagarorganisationerna.
3.2 Ekonomiska konsekvenser
Verksamheten vid servicekontoret i Simrishamn genererade
lokalkostnader, personalkostnader samt it-relaterade kostnader för
Statens servicecenter. Avveckling av verksamheten vid
servicekontoret innebär att kostnadsminskningarna kan börja
realiseras under 2025. Statens servicecenter bedömer att den
långsiktiga årliga kostnadsminskningen kan uppgå till cirka 890 000
kronor per år.
I sammanhanget bör hänsyn även tas till att kontorsavvecklingen ger
upphov till vissa kostnader i form av bl.a. demontering av it-utrustning
och säkerhetsteknik, transport av möbler samt internt projektarbete.
3.3 Regionala konsekvenser inom myndighetens
ansvarsområde
Regeringen har angett att statlig närvaro och service i hela landet är
viktigt för att förenkla för enskilda och öka medborgarnyttan samtidigt
som kostnadseffektivitet är centralt för att värna om en god
hushållning med statens medel. Enligt regeringen ska Statens
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
8(9)
Datum 2025-03-03
Dnr 2025-00354-4.0.1
servicecenter planera för att på sikt tillhandahålla statlig service i
samtliga s.k. funktionella analysregioner (FA-regioner).
Det finns 60 FA-regioner i Sverige. Simrishamns kommun ingår i FA-
region Malmö-Lund, vilken omfattar 28 kommuner. För närvarande
finns 11 servicekontor inom FA-regionen. Tillsammans med andra
planerade kontorsvvecklingar inom FA-regionen (Trelleborg och
Landskrona samt Eslöv) innebär kontorsavvecklingen i Simrishamn
att det kommer finnas sju servicekontor i den aktuella FA-regionen.
Statens servicecenter vill även peka på att myndighetens lokala
verksamhetsnärvaro är viktig ur flera aspekter. Statliga myndigheter
har i betydande grad digitaliserat sin service. Det finns samtidigt
fortsatt behov av att erbjuda lokal statlig service vid sidan om de
digitala kanalerna för individer som behöver träffa myndigheten
fysiskt för att lösa sina ärenden. Servicekontorsverksamheten är på
detta sätt viktig för att upprätthålla legitimitet och förtroende för de
statliga myndigheterna.
4 Alternativa möjligheter att utveckla eller
rationalisera servicekontorets verksamhet
Avvecklingen av servicekontorsverksamheten i Simrishamn kommun
är tillsammans med andra planerade avvecklingar av mycket stor
betydelse för att Statens servicecenter ska kunna göra
kostnadsbesparingar som motsvarar anslagsneddragningar under
2025-2027. Under denna period ser Statens servicecenter för
närvarande inga alternativa möjligheter att utveckla eller rationalisera
verksamheten vid servicekontoret i Simrishamn.
I ett mer långsiktigt perspektiv bör det framhållas att Statens
servicecenter gör flera olika insatser för att utveckla och effektivisera
servicekontorsverksamheten. Utvecklingsarbetet omfattar bl.a.
framtagande av mobil utrustning på servicekontor, omvandling av
servicekontor med fast placerad personal till kontor med inresande
personal respektive samlokalisering av servicekontor med kommuner
och andra statliga myndigheter. En del av utvecklingsarbetet görs i
myndighetssamverkan och förutsätter insatser från andra statliga
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle
PM
9(9)
Datum 2025-03-03
Dnr 2025-00354-4.0.1
myndigheter. Det bör även tilläggas att regeringen har gett Statens
servicecenter ökad bestämmanderätt beträffande lokalisering av
servicekontor.
Sammantaget öppnar detta för att det på längre sikt eventuellt kan
finnas skäl att överväga behov av verksamhetsnärvaro gällande
tillhandahållande av lokal statlig service i Simrishamns kommun. I
dagsläget är det dock mycket osäkert om ett sådant övervägande kan
bli aktuellt. Detta beror på flera olika faktorer, särskilt i vilken
utsträckning ovan nämnda utvecklingsinsatser kan realiseras och
Statens servicecenters framtida ekonomiska förutsättningar.
Postadress
Telefon
E-post
Webbplats
Statens servicecenter
0771-451 000
r xxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
www.statenssc.se
FE 15
801 71 Gävle