Lokaliseringsutredning
KIRUNA NYA SJUKHUS
SLUTVERSION 2024-03-07
GODKÄND AV KS 2024-XX-XX
Innehåll
Kap 1. Inledning
•
Bakgrund
sid. 1
•
Omfattning och avgränsningar
sid. 3
•
Underlag
sid. 5
•
Verksamhetens behov
sid. 7
•
Stadsbyggnadsprinciper
sid. 8
Kap 2. Utvärderingskriterier
sid. 9
• Viktning
sid. 15
Kap 3. Bedömning av platsernas styrkor och svagheter
• Alternativ TGA
sid. 16
• Alternativ Söderleden
sid. 29
Kap 4. Sammanvägd bedömning
sid. 38
Bilaga 1 – Stadsbyggnadsprinciper i korthet
Kap 1. Inledning

Bakgrund
På grund av gruvbrytningens påverkan på gamla Kiruna centrum
(GKC) pågår en flytt av staden. Stadsomvandlingen kommer pågå i
många år till.
Kirunas befintliga sjukhus ligger inom deformationzon för
gruvbrytningen. Det är oklart hur länge befintligt sjukhus kan
användas men enligt nuvarande prognos gäller att sjukhuset kan
användas till och med år 2028. Region Norrbotten ska därför bygga
nytt sjukhus i Kiruna, som finansieras av LKAB.
Kiruna kommun har låtit ta fram en förstudie
Placering av Kiruna
sjukhus (Norconsult 2022-04-26). Förstudiens syfte var att beskriva
förutsättningarna för tre alternativa placeringar av sjukhuset, vilka
för- och nackdelar det finns med de olika förslagen samt ge förslag
på åtgärder för att alternativen ska vara möjliga och förslag på vilka
fördjupande studier som behöver genomföras.
1
Översiktskarta över de olika placeringsalternativen i Förstudie daterad 2022-04-26
Region Norrbotten lät Ramböll ta fram ett
Expertutlåtande av
Därmed blir de kulturmiljöer som kan stå kvar på ursprunglig plats
placeringsalternativ Kiruna sjukhus daterad 2022-08-19. Utlåtandet
viktiga att bevara. Särskilt viktigt är att uppmärksamma och bevara
omfattar alternativ 1 och 2B i förstudien daterad 2022-04-26 och gör
kulturmiljöer som ligger i närheten av nya centrum. TGA-området
en jämförelse av de båda alternativen inom kriterierna; geoteknik,
med dess gruvlavar och industribyggnader i tegel har ett stort
helikopter, miljö och hållbarhet, resiliens, trafik och logistik samt
kulturhistoriskt värde. TGA-området påminner om gruvexpansionen i
arbetsplatsdisposition och byggtider.
Kirunaområdet som ett av tre ursprungliga gruvberg. I samband med
att Luossavaaras gruvlavar revs är det således viktigt att bevara
2022-09-05 beslutade Kiruna kommuns kommunstyrelse att förorda
TGA:s gruvlavar och övriga industribyggnader inom området.
alt 2B för placering av Kiruna nya sjukhus, samtidigt gavs
Gruvlavarna är en betydande och karaktärsstark komponent i Nya
kommunledningsförvaltningen i uppdrag att påbörja planarbetet.
Kirunas siluett. Dess placering är dessutom i fonden för den nya
Förslag 2B är placerat söder om Nikkaluokta-rondellen mellan väg
stadsparken och kommer bli en synlig symbol för Nya Kiruna.
870 och Söderleden. Kommunstyrelsen gav även
kommunledningsförvaltningen i uppdrag att verka för största möjliga 2023-12-12 inkom Region Norrbotten med ansökan om planbesked
transparens i den fortsatta processen.
för alt 1 i förstudien. Planansökan hanteras i enlighet med
kommunens sedvanliga process för planbesked i en separat process
2023-02-06 beslutade Kiruna kommuns kommunfullmäktige att ge
från denna lokaliseringsutredning.
planuppdrag för del av Kiruna Tuolluvaara 1:1 samt Kiruna
Tuolluvaara 1:22, för skydd av TGA:s industrilämningar. Syftet med
I syfte att komma till en gemensam syn på en lokalisering och för att
detaljplanen är att skydda TGA-områdets kulturhistoria samt utreda
därefter kunna bedriva ett effektivt planarbete, där kommunen och
planmässiga förutsättningar för andra verksamheter inom området.
regionen gemensamt jobbar mot en effektiv tidplan, utarbetar
Stadsomvandlingen innebär en betydande påverkan på Kirunas
kommunen denna lokaliseringsutredning. Region Norrbotten har
kulturmiljöer. Kulturmiljöer kommer att rivas, flyttas och förändras.
medverkat i möten med Kiruna kommun vid framtagandet av denna
utredning.
2
Omfattning och avgränsningar
Enlig 2 kap plan- och bygglagen (PBL) ska planläggning alltid syfta
till att mark- och vattenområden används för det eller de ändamål
som områdena är mest lämpade för med hänsyn till dess
beskaffenhet, läge och behov. Företräde ska ges till sådan
användning som från allmän synpunkt medför en god hushållning.
Även bestämmelserna om hushållning med mark- och
vattenområden i miljöbalken ska tillämpas för att avgöra
Verksamhetens
Allmänna
lämpligheten.
behov /
intressen
funktionen
I denna lokaliseringsutredning görs en bedömning av platsernas
PBL-prövning
sjukhus
förutsättningar utifrån tre aspekter (illustrerade i den blå figuren
t.h). Dels utifrån de
allmänna intressen som ska beaktas under
planläggningsprocessen och dels utifrån kommunens
stadsbyggnadsprinciper som utvecklingen av Kirunas nya centrum
vilar på (inklusive rådigheten till mark och genomförandeaspekten)
men även utifrån regionens grundläggande krav för en ny placering
Stadsbyggnadsprinciper
som grundar sig på
verksamhetens behov och funktionen sjukhus.
och rådighet till mark
Tidigare framtaget material (förstudie och expertutlåtande)
redovisar stora delar av detta och denna utredning avser att
komplettera och redovisa alla delarna samlat i ett och samma
dokument, som arbetas fram med input från regionen en
gemensam arbetsgrupp mellan kommunen och regionen.
3

Initialt undersöktes åtta platser
redovisade i kartutsnittet till
höger. Av olika anledningar
avskrevs sex av dessa platser.
Denna lokaliseringsutredning
gör en bedömning av de två
alternativ som benämns
alternativ 1 och alternativ 2B i
förstudien (2022-04-26). I denna
utredning kommer alt.1 att
benämnas ”TGA” och alt.2B att
benämnas ”Söderleden”, för att
påvisa att det inte finns någon
numerär rangordning av
alternativen som kommer att
prövas likvärdigt.
4
Underlag
• Expertutlåtande av placeringsalternativ Kiruna sjukhus (Ramböll,
Det är först under detaljplaneprocessens prövning av den tänkta
2022-08-19) Region Norrbotten
mark-och vattenanvändningen som nödvändiga undersökningar och
• Granskningshandling. Planbeskrivning E4 trafikplats Rosvik Södra,
utredningar utförs för att planen ska kunna antas och genomföras.
Piteå kommun, Norrbottens län. Uppdragsnummer:168318.
Bedömningar i denna lokaliseringsutredning grundar sig, utöver
Ärendenummer TRV 2021/78452 (Trafikverket, 2022-11-28)
kommunalt beslutade strategiska dokument och planer, på följande
• Markteknisk undersökningsrapport (MUR). Geoteknik - nytt
sjukhus Kiruna (Tyréns, 2022-12-16) Kiruna kommun
utredningar, utlåtanden och övrigt underlag:
• PM projekteringsunderlag. Geoteknik - nytt sjukhus Kiruna (Tyréns
2022-12-16) Kiruna kommun
• Miljökonsekvensbeskrivning. Vägplan för E10 vid Kiruna nya
• Hinderanalys och påverkansanalys. Kiruna nya sjukhus
centrum (Sweco, 2017-12-08) Trafikverket
helikopterflygplats alt 2b och alt TGA-området (WSP 2023-06-22)
• Ansvarsutredning. Sandmagasinet (Ramböll, 2017-03-13) Tekniska
Region Norrbotten
Verken Kiruna
• PM kompletterande gv-mätningar område 2b (Tyréns, 2023-10-27)
• Riskbedömning och förslag på åtgärdsmål för sandmagasinet
Kiruna kommun
(Ramböll, 2018-10-23) Tekniska Verken Kiruna
• Markteknisk undersökningsrapport (MUR). Geoteknik - 3 områden
• Rapport regeringsuppdrag. Tillgänglighet Kiruna TRV 2018/22608
nytt Kiruna sjukhus, område 1 TGA (Tyréns 2023-10-27) Kiruna
(Trafikverket i samarbete med Luleå tekniska universitet, 2018-12-
kommun
20)
• Planeringsunderlag PM. Geoteknik - 3 områden nytt Kiruna
• Berg, Arvid. Det urbana sjukhuset och den postindustriella staden
sjukhus, område 1 TGA (Tyréns 2023-10-27) Kiruna kommun
– Drivkrafter och argument bakom en rumslig integration av nya
• Regeringsbeslut LI2023/03108. Ansökan om förvärv av
sjukhusområdet i Malmö. Examensarbete Sveriges
markområde på fastigheten Kiruna 1:1 i Kiruna kommun,
Lantbruksuniversitet (SLU), 2021.
Norrbottens län (2024-02-08)
• Kiruna linjenätsutredning – Stadsbusstrafiken år 2035 (Trivector,
• PM Utredning infra Kiruna nya sjukhus (TVAB, 2024-02-19) Kiruna
2021-06-24) Kiruna kommun
kommun
• Förstudie. Placering av Kiruna sjukhus (Norconsult, 2022-04-26)
Kiruna kommun
5

Bedömningarna kommer även att grunda
användning för denna
sig på inkomna remissyttranden från
lokaliseringsutredning och utgöra underlag
remissinstanser i beredningen av
för bedömningar.
planansökan, som löper parallellt med
framtagandet av denna utredning.
Järnvägen passerade tidigare mer centralt
genom Kiruna men i och med påverkan av
• Trafikverkets remissvar på Samråd
gruvdriften har en ny järnväg byggts väster
gällande detaljplan för Kiruna Kiruna 1:1
om staden. Under år 2020 påbörjade
med flera, Kiruna kommun – Planbesked
Trafikverket arbetet med framtagandet av
(2024-01-09).
• LKAB:s yttrande – planbesked på
järnvägsplanen för Kirunas nya
TGA:området, Kiruna Tuolluvaara 1:1,
järnvägsstation. Val av lokalisering
Kiruna 1:1 mfl nytt sjukhus (2024-01-16)
beslutades av Trafikverket i augusti 2021,
• LKAB:s kompletterande yttrande till
vilket innebar att alternativet Västlig
planbesked sjukhus (2024-01-19)
korridor, vid Lombolo ska ligga till grund
• Kiruna Airports remissvar Samråd
gällande detaljplan för Kiruna Kiruna 1:1
för den fortsatta planeringen. Trafikverkets
med flera, Kiruna kommun – Planbesked
samlade bedömning av alternativens
(2024-01-22)
effekter samt i vilket utsträckning de
• Gabna Samebys remissvar - Begäran om
uppfyller projektets ändamål och
planbesked, nytt sjukhus TGA-området
lokaliseringsmål ligger till grund för
(2024-02-29)
ställningstagandet. De studerade
alternativen har vägts mot varandra
Då planområdet för järnvägsplanen för
avseende tillgänglighet för persontrafik,
Kirunas nya järnvägsstation och
stadsbyggnad och samhällsutveckling,
ombyggnation av väg 870 gränsar till
trafiksäkerhet, miljö och hållbarhet,
lokaliseringsutredningens alternativ
effekter för rennäring, kapacitet, teknisk
Söderleden, kan relevanta delar ur
och ekonomisk hållbarhet. Bild t.h tagen ur
samrådsförslaget daterat 2023-03-28
Trafikverkets samrådspresentation 25 april-
(inkl.bilagor och utredningar) komma till
2 juni 2023.
6
Verksamhetens behov
Utifrån regionens planansökan om ny detaljplan på Tuollavaara samt
Trafik
information i den gemensamma arbetsgruppen beskrivs
Platsen ska vara tillgänglig för besökare, personal och
verksamhetens behov på platsen enligt följande:
varuleveranser.
Tomtyta
Utöver detta ska platsen kunna nås av blåljustrafik såsom ambulans
Byggnaden uppskattas bli drygt 40 000 kvm BTA ovan mark.
och räddningstjänst från flera väderstreck på ett säkert och
Källarplan och andra ytor under mark är ej inräknade i de 40 000
tillgängligt vis. Platsen måste därför kunna kopplas på stadens
kvm BTA och är tillkommande yta. Byggnaden kan fördelas på upp
huvudvägnät på ett gent och funktionellt vis. Även inne på
till 5 våningar. Tomtytan ska kunna inrymma:
kvartersmark måste det finnas utrymme för ett effektivt flöde för
blåljustrafiken till och från ambulansintaget.
• en byggrätt om ca 40 000 kvm BTA ovan mark,
Robusthet
• 370 parkeringsplatser,
Ett sjukhus måste fungera även vid samhällsstörningar, det vill säga
• någon form av park/grönyta där personal och besökare kan vistas
vid olyckor, kriser eller krig. Beroende på vilken vård som bedrivs i
samt
sjukhusbyggnaden, vilken risk-och hotbild som finns och inte minst
nätleverantörernas möjlighet att leverera tjänster, så behöver
• en helikopterlandningsplats på mark.
regionen planera för hur lång tid sjukhuset ska ha förmåga att
Tomtytan ska även möjliggöra en expansionsyta där ytkravet idag
upprätthålla sin prioriterade verksamhet. Allt ifrån tre dygn, en vecka
inte är definierat.
eller upp till tre månader.
7
Platsen behöver därför kunna försörjas av dubbla matningar för:
Ekonomi
• El
Sjukhuset ska lokaliseras på en sådan plats att varken investering
eller drift belastas med onödiga kostnader och som kan innebära
• Värme
krav på finansiering från Region Norrbottens skattekollektiv.
• VA
• Fiber
• Väganslutningar
Stadsbyggnadsprinciper
Utöver de dubbla matningarna, så kan de beroende på val av
robusthetsnivå även behöva komma från skilda fördelningsstationer,
Kiruna kommun har tagit fram en utvecklingsplan för den nya
noder eller vattenverk i det yttre nätet. Detta avgörs senare i
stadskärnan. Utvecklingsplanen antogs den 22 april 2014 av
verksamhetens behovsanalys, nätleverantörernas möjlighet att
kommunfullmäktige. Utvecklingsplanen redovisar sju
leverera tjänster och val av robusthetsnivå.
stadsbyggnadsprinciper som ska vara vägledande för
stadsomvandlingsprocessen. De sju stadsbyggnadsprinciperna har
Personalbostäder
sammanfattats av planchef och redovisas i bilaga 1. De har sedan
För att kunna lösa bemanningen vid sjukhuset kommer det att
brutits ned till utvärderingskriterier som är möjliga att bedöma.
behövas ett antal främst mindre lägenheter. Behovet omfattar ca 50
lägenheter, som även ska kunna nyttjas som någon form av
patienthotell.
8
Kap 2.
Utvärderingskriterier
Platsen uppfyller uppsatta
kriterier
Platsen uppfyller delvis
uppsatta kriterier, som bör
kunna hanteras i
detaljplaneprocess
Utvärderingskriterier
I tabellen till höger framgår de faktorer och kriterium som de båda
platsernas lämplighet för nybyggnation av nytt sjukhus har
bedömts utifrån. Faktorer och kriterium har delats in i tre olika
Platsen har svårt att uppfylla
underrubriker:
uppsatta kriterier
1. Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
2. Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådigheten till mark)
3. Verksamhetens behov och funktionen sjukhus
Platsen kan inte uppfylla
Faktorerna har bedömts vart och ett och fått en klassificering i
uppsatta kriterier
enlighet med nedanstående tabell:
Förutsättning saknas för
bedömning
9
Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Grupp
Faktor
Utvärderingskriterier
Underlag
Riksintressen
3 kap 5§ MB (Rennäringen)
Platsen berörs inte av riksintresset. Omfattar
LST karttjänst riksintressen.
även indirekt påverkan.
3 kap 6§ MB (Natur och
Platsen berörs inte av riksintresset. Omfattar
LST karttjänst riksintressen.
kulturmiljö)
även indirekt påverkan.
3 kap 7§ MB (Fyndigheter
Platsen berörs inte av riksintresset. Omfattar
LST karttjänst riksintressen/ SGU
ämnen eller material)
även indirekt påverkan.
karttjänst undersökningstillstånd/
LKAB:s yttrande på planbesked
(2024-01-16)
3 kap 8§ MB
Platsen berörs inte av riksintresset. Omfattar
TrV:s karttjänst riksintressen/ TrV:s
(Kommunikationer)
även indirekt påverkan.
remissvar (2024-01-09)/
Kiruna Airports remissvar (2024-01-
22)/ Granskningshandling
Planbeskrivning E4 trafikplats
Rosvik Södra.
3 kap 9§ MB (Totalförsvaret)
Platsen berörs inte av riksintresset. Omfattar
Försvarsmaktens hemsida
även indirekt påverkan.
riksintressen.
Hushållningsbestämmelser
Jordbruks- och
Jordbruks- och skogsbruksmark ianspråktas inte i
Kartmaterial / flygfoton
skogsbruksmark
strid med Miljöbalken.
Människors hälsa och
Buller
Platsen är inte bullerstörd av befintlig eller
Planbeskrivning järnvägsplan
säkerhet
prognosticerad trafikökning på ett sätt som
(2023-03-28)/ MKB Vägplan E10
omöjliggör sjukhusbyggnation.
Kiruna nya centrum (2017-12-08)
Omgivningsbuller
En placering av verksamheten på platsen skapar
Underlag och utredningar kommer
inte ett omgivningsbuller från verksamheten som
att arbetas fram under
utgör en olägenhet för människor på omgivande
detaljplaneprocessen.
fastigheter.
Risk
Platsen har inte ett ur risksynpunkt så utsatt läge
LKAB:s kompletterande yttrande
att sjukhusbebyggelse bedöms omöjlig. Platsen
(2024-01-19)/ Planeringsunderlag
kan bebyggas utan risk för ras, skred och
PM (2023-10-27) / Planbeskrivning
erosion. (Ras och skred omfattar både jord- och
järnvägsplan (2023-03-28).
bergstabilitet och erosion längs vattendrag och
sjöar).
Översvämning
Platsen hyser inte risk för översvämning av
Länsstyrelsens skyfallskartering
närliggande vattendrag på ett vis som inte kan
10
åtgärdas genom fördröjning eller andra åtgärder.
Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Grupp
Faktor
Utvärderingskriterier
Underlag
Människors hälsa och
Förorenad mark
Platsen har inga förekomster av förorenad mark
Riskbedömning och förslag på
säkerhet
som inte kan saneras genom rimlig kostnad och
åtgärdsmål för sandmagasinet
eller hanteras genom platsspecifika riktvärden.
(2018-10-23) / Förstudie (2022-04-
26) / PM Utredning infra Kiruna nya
sjukhus (2024-02-19)
Jord-, berg- och vatten
Geoteknik och geohydrologi
Platsen har naturliga förutsättningar för
Planeringsunderlag PM (2023-10-
förhållanden
bebyggelse och kräver inte extraordinära
27)
åtgärder för att marken ska bli lämplig.
Trafik infrastruktur
Vägar
Platsen har god tillgänglighet för besökare samt
Google maps
personal.
Teknisk försörjning
Dricks- och spillvatten
Platsen kan ansluta till kommunalt dricks- och
PM Utredning infra Kiruna nya
spillvattennät.
sjukhus (2024-02-19)
El
Platsen kan anslutas med el.
Möte med Vattenfall 2024-02-16
Fiber
Platsen kan anslutas med fiber.
Kontakt med IT-avd./ fiber-
leverantör
Fjärrvärme
Platsen kan anslutas till fjärrvärmenätet.
PM Utredning infra Kiruna nya
sjukhus (2024-02-19)
Särskild hänsyn
Rekreation och friluftsliv
Platsen har potential att erbjuda en attraktiv
Naturkartan Norrbottens län
närmiljö och rekreation för besökare samt
personal. Platsen har potential till gröna
kopplingar till befintliga gröna stråk och
grönområden.
Biologisk mångfald
Platsen ger möjlighet att bevara, helt eller delvis,
SLU Artdatabanken / Artportalen
och förstärka biologiska värden, alternativt hyser
inga höga biologiska värden.
Kulturmiljö
Platsen hyser inga särskilda kulturmiljövärden.
Riksintressen för kulturmiljövården-
Norrbottens län (BD)
Strandskydd
Platsen kräver inte upphävande av strandskydd.
Kartmaterial
11
Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Grupp
Faktor
Utvärderingskriterier
Underlag
Investering och drift allmän Investering och drift
Platsen kräver inga större investeringsbehov i
TrV:s remissvar (2024-01-09 )/ PM
infrastruktur
statlig eller kommunal infrastruktur, där
Utredning infra Kiruna nya sjukhus
investerings- och driftskostnaderna för dessa
(2024-02-19).
anläggningar blir onormalt höga
Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådighet till mark)
Grupp
Faktor
Utvärderingskriterier
Underlag
Dynamisk stadsomvandling
Utveckling före avveckling
En grovt uppskattad tidplan visar att ett nytt
https://bransch.trafikverket.se/om-
sjukhus kan vara på plats innan det befintliga
oss/var-verksamhet/sa-har-jobbar-
sjukhuset bedöms behöva tas ur bruk.
vi-med/Fran-planering-till-
byggande/
TrV:s remissvar (2024-01-09)
Levande och trygg
Levande stadsmiljö
Platsen möjliggör tillskapandet av en offentlig
Rapport regeringsuppdrag (2018-
stadsmiljö
plats som målpunkt, som skapar liv och
12-20)
mötesplatser i staden.
Trygg stadsmiljö
Platsen möjliggör entréer och lokaler mot
Ansökan om planbesked (2023-12-
gaturummen och trivsamma och trygga gator på
11)/ Skissunderlag Norconsult/
alla tider över dygnet.
Berg, Arvid. Examensarbete SLU
(2021).
Tillgänglig och promenad
Kollektivtrafik buss
Platsen har god lokal och regional tillgänglighet
Kollektivtrafikprogram Kiruna
vänlig stad
med kollektivtrafik buss.
samrådshandling (2023-04-27)
Kollektivtrafik tåg
Platsen har potential att angöras med tåg.
Planbeskrivning järnvägsplan
(2023-03-28)
Gång- och cykeltrafik
Platsen har god tillgänglighet för besökare samt
Ansökan om planbesked (2023-12-
för personal via GC-nätet.
11) / Detaljplan Kiruna
småindustriområde (vid ställverket)
R221.
Parkering
Platsen möjliggör flexibel och samnyttjad
Ansökan om planbesked (2023-12-
parkering.
11)/ Skissunderlag Norconsult
12
Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådighet till mark)
Grupp
Faktor
Utvärderingskriterier
Underlag
Tät och blandad stad
Funktions blandning
Platsen möjliggör en blandning av funktioner
Ansökan om planbesked (2023-12-
såsom arbete, service och bostäder.
11)/ Skissunderlag Norconsult
Mångfald av verksamheter
Platsen möjliggör att samla offentlig och
Ansökan om planbesked (2023-12-
kommersiell service i kluster och stråk .
11)/ Skissunderlag Norconsult
Genus- och barnperspektivet
Platsen påvisar inga uppenbara hinder för att ta
Lag (2018:1197) om Förenta
tillvarata genus- och barnperspektivet.
nationernas konvention om barnets
rättigheter
Stark identitet och
Gestaltning
Att lokalisera funktionen sjukhus på platsen
Ansökan om planbesked (2023-12-
arkitektur
kommer förstärka befintliga kulturmiljöer och
11)/ Skissunderlag Norconsult
ortens identitet.
Natur och stad i samspel
Naturtillgångar förvaltas
Platsen påverkar inte de lokala naturtillgångar
Förstudie (2022-04-26)
som omger staden negativt.
Klimat förändringar
Platsen är möjlig att anpassa efter
Underlag och utredningar kommer
klimatförändringar och bidrar till att vind- och
att arbetas fram under
bullerskydda miljöer i staden.
detaljplaneprocessen.
Energi-och resurssmart stad
Energi
Platsen är möjlig att utreda för förnybara och
Underlag och utredningar kommer
klimatneutrala energikällor som spillvärme från
att arbetas fram under
industrin, geotermisk energi eller vindkraft.
detaljplaneprocessen.
Arktiskt klimat
Platsen har driftsfördelar avseende samverkan för
Underlag och utredningar kommer
exempelvis snöröjning.
att arbetas fram under
detaljplaneprocessen.
Markägoförhållanden
Markköp
Det är möjligt att förvärva marken. Det finns inte
Arrendeavtal. Regeringsbeslut LI
befintliga arrenderätter eller andra
2023/03108 (2024-02-08)
nyttjanderätter.
Kommunala lokalbehov
Bårhus och familjerådgivning
Platsen möjliggör att lokalisera bårhus och
Underlag kommer att arbetas fram
familjerådgivning inom sjukhusområdet.
under detaljplaneprocessen.
13
Verksamhetens behov och funktionen sjukhus
Grupp
Faktor
Utvärderingskriterier
Underlag
Områdets storlek
Yta
Platsen är tillfredsställande stor för ett sjukhus.
Ansökan om planbesked (2023-12-
Området rymmer även
11)/ Skissunderlag Norconsult
framtida utveckling av sjukhuset utan att en
expansion sker på bekostnad av verksamheten
eller grön- och kommunikationsytor.
Blåljustrafik
Akuttrafik
Platsen ska kunna nås av akuttrafik från flera
TrV:s remissvar (2024-01-09)/
väderstreck och på ett säkert och tillgängligt vis.
Skissunderlag Norconsult
Helikoptertrafik
Helikopterplatta
Platsen ska vara möjlig att angöra med
Ansökan om planbesked (2023-12-
helikoptertrafik på markförlagd helikopterplatta.
11)/ Skissunderlag Norconsult
Redundant infrastruktur
Robusthet vägnät
Platsen kan nås via dubbla tillfarter.
Ansökan om planbesked (2023-12-
11)/ Skissunderlag Norconsult
Redundant teknisk
Robusthet el
Platsen kan servas med dubbla anslutningar för
Möte med Vattenfall 2024-02-16
infrastruktur
el.
Robusthet fiber
Platsen kan servas med dubbla anslutningar för
Kontakt med IT-avd./ fiber-
fiber.
leverantör
Robusthet dricks- och
Platsen kan servas med dubbla anslutningar för
PM Utredning infra Kiruna nya
spillvatten
dricksvatten.
sjukhus (2024-02-19)
Källarvåning
Källarvåning
Platsen ska vara möjlig att bebygga med
Planeringsunderlag PM (2023-10-
källarvåning.
27)
Personal bostäder
Personalbostäder
Platsen kan inrymma personalbostäder alternativt
Ansökan om planbesked (2023-12-
kan personalbostäder uppföras i NKC och nås
11)/ Skissunderlag Norconsult
inom gång-och cykelavstånd.
Investering och drift
Investering och drift
Sjukhusets lokalisering innebär inte att
PM Utredning infra Kiruna nya
investering eller drift belastas med onödiga
sjukhus (2024-02-19)
kostnader och som kan innebära krav på
finansiering från Region Norrbotten och dess
skattekollektiv.
14
Viktning
I det första steget kommer de båda platsernas styrkor och svagheter
• Stadsbyggnadsprinciper (läge) (exklusive markinnehav och
identifieras. Men alla faktorer väger inte lika tungt för att bedöma
kommunala lokalbehov)
platsens lämplighet. Om exempelvis inte platsen kan bebyggas utan
risk för människors hälsa och säkerhet, så spelar det ingen roll om
• Områdets storlek (behov)
alla övriga faktorer visar grönt. Människors hälsa och säkerhet viktas
därmed tyngre.
• Blåljustrafik (behov)
I det andra och sista steget kommer en prioritering att göras där
bedömningen av följande grupper viktas tyngst och de blir
• Helikopterplatta (behov)
utslagsgivande för rekommenderad lokalisering med hänsyn till
beskaffenhet, läge och behov:
• Redundant infrastruktur och teknisk infrastruktur (behov)
• Riksintresse (beskaffenhet)
• Grundläggning (behov)
• Människors hälsa och säkerhet (beskaffenhet)
• Investering och drift byggnaden (behov)
• Jord-, berg- och vattenförhållanden (beskaffenhet)
Dessa grupper består av ett antal faktorer och utvärderingskriterier.
Gruppen får den svagaste kulör som något av gruppens
• Investering och drift allmän infrastruktur (beskaffenhet)
utvärderingskriterier bedömts till.
15
Kap 3. Bedömning av
platsens styrkor och
svagheter
ALTERNATIV TGA

Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Faktor
Uvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
3 kap 5§ MB
Platsen berörs inte av
Gabna sameby behöver bedöma de två ansökningarna om en ny plats för
(Rennäringen)
riksintresset. Omfattar även
sjukhus tillsammans och begär konsultation i dessa två ärenden.
indirekt påverkan.
ALT
3 kap 6§ MB (Natur Platsen berörs inte av
Platsen berörs av riksintresse för kulturmiljövård (3 kap 6§ MB). Inlämnad
TGA
och kulturmiljö)
riksintresset. Omfattar även
skiss kommer i konflikt med byggnation som har ett högt kulturhistoriskt
indirekt påverkan.
värde (gruvlavarna samt de båda tegelbyggnaderna med tillhörande
kringmiljö). I nuvarande utformning kan inte platsen uppfylla uppsatta
kriterier. Men om sjukhusbyggnationen kan disponera ytan på ett sådant
vis att den inte kommer i konflikt med kulturhistoriskt värdefull byggnation
bedöms det kunna hanteras i detaljplaneprocessen.
Platsen berörs inte av riksintresse för naturvård.
3 kap 7§ MB
Platsen berörs inte av
Platsen är i sin helhet inom riksintresse för värdefulla ämnen och material.
(Fyndigheter
riksintresset. Omfattar även
Dels har en avvägning gjorts mot riksintresset i både FÖP Kiruna centralort
ämnen eller
indirekt påverkan.
från år 2014 (där del av området pekas ut som strategiskt centrumnära
material)
utvecklingsområde) och i Översiktsplan 2018 (där området norr om
Tuolluvaara pekas ut som utvecklingsområde bebyggelse).
Dels ställer sig LKAB positiva till föreslagen lokalisering av sjukhuset i sitt
yttrande. LKAB har i egenskap av innehavare av undersökningstillstånd
beretts möjlighet att yttra sig i ansökan om planbesked.
Enligt prospekteringsunderlag från LKAB daterat 2014 har undersökningar
utförts öster om befintlig gruva, men provborrningarna påvisar inte
fyndigheter som ser ut att ha ekonomiskt värde.
3 kap 8§ MB
Platsen berörs inte av
Platsen berörs av riksintresse för kommunikation (3 kap 8§ MB) avseende
(Kommunikationer)
riksintresset. Omfattar även
luftfart och väg. Inlämnad skiss kommer i konflikt med luftfartens
indirekt påverkan.
hinderbegränsande yta, men vid justerad/sänkt byggnadshöjd bedöms
riksintresset i det avseendet kunna hanteras i detaljplaneprocessen på
denna punkt.
16

Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Faktor
Uvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
3 kap 8§ MB
Platsen berörs inte av riksintresset.
Inlämnad skiss redovisar anslutning till E10, som är av
(fortsättning
Omfattar även indirekt påverkan.
riksintresse och utpekad som del i det transeuropeiska
kommunikationer)
transportnätverket (TEN-T). Trafikverket ser restriktivt på
ytterligare begränsningar av framkomligheten på E10 och utgår
ALT
ifrån att eventuell tillkommande korsningspunkt blir planskild
TGA
och till 100 % bekostas av den andre aktören. Trafikverket anser
vidare att befintlig korsningspunkt inte är optimalt utformad för
den trafik som enligt förslaget kommer att färdas där, och att
det behöver säkerställas att den inte orsakar negativa effekter ut
på statliga vägen.
I detta tidiga skede är inte vägutformning vald och därmed inte
heller kostnadsberäknad. Som kostnadsreferens kan nämnas den
planerade ombyggnaden av korsningen Rosvik Södra i Piteå
kommun, som ska byggas om till en planskild trafikplats, vilket
ska ske till en beräknad kostnad om ca 48 Mnkr.
Risken för negativ påverkan på riksintresset för väg är hög på
den här platsen. Vidare innebär den en stor ekonomisk
belastning för exploatören (regionen) vilket gör den svår att
genomföra. Redovisad trafikutformning står även i konflikt med
detaljplaneläggning av mark för att uppfylla kommunens
bostadsförsörjningsansvar alternativt andra samhällsviktiga
funktioner såsom begravningsplats.
3 kap 9§ MB
Platsen berörs inte av riksintresset.
Platsen är inom påverkansområde för civil flygplats. Avseende
(Totalförsvaret)
Omfattar även indirekt påverkan.
hinderbegränsande yta för luftfarten bedöms detta kunna
hanteras i detaljplaneprocessen genom planbestämmelser för
byggnadshöjd.
Jordbruks- och
Jordbruks- och skogsbruksmark
Platsen är ett tidigare gruvområde.
skogsbruksmark
ianspråktas inte i strid med Miljöbalken.
17

Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Faktor
Uvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Buller
Platsen är inte bullerstörd av
MKB för ombyggnad E10 Kiruna nya centrum visar bullerutbredningen från
befintlig eller prognosticerad
nya E10. Med reservation för en viss uppräkning av värdena från 2017 års
trafikökning på ett sätt som
nivå, så bedöms bullerfrågan kunna hanteras inom ny detaljplan genom
omöjliggör sjukhusbyggnation.
planbestämmelser.
Omgivnings
En placering av verksamheten
Platsens förutsättningar för att hantera omgivningsbuller från verksamheten
buller
på platsen skapar inte ett
på ett så att det inte utgör en olägenhet för människor på omgivande
ALT
omgivningsbuller från
fastigheter får studeras vidare i detaljplaneprocessen.
verksamheten som utgör en
TGA
olägenhet för människor på
omgivande fastigheter.
Risk
Platsen har inte ett ur
Det gamla dagbrottet tillhörande Tuollavaara-gruvan är avspärrat i östra
risksynpunkt så utsatt läge att
delen med stängsel. Inom området har vissa undersökningspunkter inte gått
sjukhusbebyggelse bedöms
att komma åt på grund av branta fyllnadsslänter där det inte gått att ta sig
omöjlig. Platsen kan bebyggas
fram med borrbandvagn. På platsen finns det risk för underliggande
utan risk för ras, skred och
gruvgångar och svaghetszoner i berget. Kompletterande bergmekanisk
erosion. (Ras och skred
undersökning måste genomföras för att ta reda på bergmassans kvalitet på
omfattar både jord- och
djupet under platsen för att utesluta risker alternativt beskriva hur riskerna
bergstabilitet och erosion längs kan hanteras. Enligt LKAB är det inte säkert att sjukhuset kan placeras exakt
vattendrag och sjöar).
som skissen i planbeskedet. Enligt LKAB:s bedömning kan det sannolikt med
stor fördel placeras med större marginal till gruvområdet – uppskattningsvis
50 – 100 meter mot väster/nordväst.
E10 är en primär transportled för farligt gods vilket innebär att särskilda
säkerhetsrisker måste beaktas för att undvika att människor, miljö och
egendom kommer till skada vid en eventuell olycka. Detta i kombination med
känslig markanvändning föranleder att en riskbedömning måste tas fram
under detaljplaneläggningen för att hantera risk med farligt gods.
Översvämning Platsen hyser inte risk för
Länsstyrelsens skyfallskartering bedöms kunna hanteras genom
översvämning av närliggande
åtgärdsförslag i kommande dagvatten-och skyfallsutredningar i planarbetet.
vattendrag på ett vis som inte
kan åtgärdas genom
fördröjning eller andra
18
åtgärder.

Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Faktor
Uvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Förorenad
Platsen har inga
Delar av området berörs av sandmagasinet, även ytterligare massor har tillförts
mark
förekomster av förorenad
området vid byggandet av nya Kiruna centrum. Generellt klassas
mark som inte kan saneras
anrikningssanden inom norra sandmagasinet som förorening. Hanteringen idag
genom rimlig kostnad och
utgår från den riskbedömning som utfördes år 2018 med förslag till mätbara
eller hanteras genom
åtgärdsmål för sandmagasinet. I dessa åtgärdsmål framgår bl.a. att områden
platsspecifika riktvärden.
med känslig markanvändning ska bestå av minst en meter icke förorenade
ALT
massor samt att ledningar ska anläggas i icke förorenade massor. På denna plats
TGA
krävs omfattande saneringsarbeten då framtida infart samt byggnationer delvis
kommer att ligga på sandmagasinmassor, bedömd kostnad att köra dem till
mottagningsstation är upp till ca +160 miljoner.
Geoteknik och
Platsen har naturliga
Under förutsättning att berget inte uppvisar större svaghetszoner råder goda
geohydrologi
förutsättningar för
grundläggningsförutsättningar utanför sandmagasinet. Risken med
bebyggelse och kräver inte
svaghetszoner har bedömts under ”
Människors hälsa och säkerhet – Risk” och
extraordinära åtgärder för
därför bedöms denna fråga kunna hanteras under planprocessen. Om
att marken ska bli lämplig.
svaghetszoner varit konstaterade hade detta utvärderingskriterium bedömts
kräva extraordinära åtgärder för att marken ska bli lämplig.
Inom sandmagasinet kan eventuell förbelastning av torv vara nödvändig.
Anrikningssand är den restprodukt som kvarstår efter det att värdefulla mineral
och metaller har separerats ur malmen i anrikningsverket. Under sanden
återfinns naturliga torvsskikt. På grund av deponering av anrikningssand ovanpå
torv, har två grundvattenakvifärer skapats, en ytlig och en djupare. Vid
exploatering inom sandmagasinet måste sättningsrisken hanteras.
Vägar
Platsen har god
Platsen nås idag via Furuvägen. Delar av vägnätet uppnår inte normalstandard
tillgänglighet för besökare
avseende vägbredd och underbyggnad/beläggning. Det krävs nyanläggning av
samt personal.
tillfartsvägar för att platsen ska bedömas som tillgänglig för besökare och
personal.
Dricks-och
Platsen kan ansluta till
Platsen kan ansluta till kommunalt dricks- och spillvattennät.
spillvatten
kommunalt dricks- och
spillvattennät.
19

Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Faktor
Uvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
El
Platsen kan anslutas med el.
Platsen kan anslutas med el.
Fiber
Platsen kan anslutas med fiber.
Platsen kan anslutas med fiber.
ALT
TGA
Fjärrvärme
Platsen kan anslutas till fjärrvärmenätet.
Platsen kan anslutas till fjärrvärmenätet.
Rekreation
Platsen har potential att erbjuda en
Platsen ligger i anslutning till Kiruna GK och stadens parker kan
och friluftsliv attraktiv närmiljö och rekreation för
nås via GC-bro över E10.
besökare samt personal. Platsen har
potential till gröna kopplingar till befintliga
gröna stråk och grönområden.
Biologisk
Platsen ger möjlighet att bevara, helt eller
Platsen bedöms inte hysa några höga biologiska värden, utan
mångfald
delvis, och förstärka biologiska värden,
kunna tillföras ett högre värde.
alternativt hyser inga höga biologiska
värden.
Kulturmiljö
Platsen hyser inga särskilda
Uttryck för riksintresset är olika industriella anläggningar som visar
kulturmiljövärden.
grunden för samhällets existens. Gruvlavarna och de övriga
byggnaderna som finns på platsen är exempel på detta. 2023-02-
06 beslutade Kiruna kommuns kommunfullmäktige att ge
planuppdrag för del av Tuolluvaara 1:1 samt Tuolluvaara 1:22, för
skydd av TGA:s industrilämningar. Syftet med detaljplanen är att
skydda TGA-områdets kulturhistoria samt utreda planmässiga
förutsättningar för andra verksamheter inom området.
Strandskydd
Platsen kräver inte upphävande av
Platsen kräver inte upphävande av strandskydd.
strandskydd.
20

ALT
Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Faktor
Uvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
TGA
Investering
Platsen kräver inga större
Trafikverket ser restriktivt på ytterligare begränsningar av
och drift
investeringsbehov i statlig eller kommunal
framkomligheten på E10 och utgår ifrån att eventuell tillkommande
allmän
infrastruktur, där investerings- och
korsningspunkt blir planskild och till 100 % bekostas av
infrastruktur
driftskostnaderna för dessa anläggningar
exploatören (regionen). I detta tidiga skede är inte vägutformning
blir onormalt höga.
vald och därmed inte heller kostnadsberäknad. Som
kostnadsreferens kan nämnas den planerade ombyggnaden av
korsningen Rosvik Södra i Piteå kommun, som ska byggas om till
en planskild trafikplats, vilket ska ske till en beräknad kostnad om
ca 48 Mnkr.
Det krävs omfattande saneringsarbeten då framtida infart samt
ledningar delvis kommer att ligga på sandmagasinmassor.
21

Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådighet till mark)
Faktor
Uvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Utveckling före En grovt uppskattad tidplan visar Vid önskad målbild om byggstart år 2026 och verksamhet i drift år 2030,
avveckling
att ett nytt sjukhus kan vara på
finns det två riskfaktorer att inte uppnå den målbilden på denna plats. Den
plats innan det befintliga
ena riskfaktorn är markköp från Statens fastighetsverk. Den andra
sjukhuset bedöms behöva tas ur
riskfaktorn är utbyggnad av anslutning till E10. Anslutning till E10 kräver
ALT
bruk.
framtagandet av en vägplan, vilket Trafikverket ansvarar för. Innan
TGA
planläggningsprocessen för ett väg- eller järnvägsprojekt påbörjas, görs
en långsiktig ekonomisk planering i nationell plan. Nationell plan är 12-
årig och revideras vanligtvis en gång per mandatperiod. Planeringen för
den kommande planperioden 2026-2037 ska redovisas till Landsbygds-
och infrastrukturdepartementet januari 2024. Om antagandet görs att
nästa planförslag för nationell plan arbetas fram till år 2026, kan start av
vägplan ske först år 2026. Med en uppskattad planprocess om ca 2-4 år
för framtagandet av en vägplan, så finns det ingen planlagd anslutning till
E10 för blåljustrafik före år 2029. En byggstart av sjukhuset innan det
finns en lagakraftvunnen vägplan innebär en påtaglig risk för regionen att
verksamheten inte kommer att kunna anslutas till E10 i samband med
driftsättning eller i värsta scenariot inte alls.
Levande
Platsen möjliggör tillskapandet
Enligt medborgardialogen i utvecklingsplanen skulle ett tätare centrum
stadsmiljö
av en offentlig plats som
med fler mötesplatser skapa en mer levande stadsmiljö. Målpunkter av
målpunkt, som skapar liv och
särskild betydelse, där många människor rör sig, har kartlagts i rapporten
mötesplatser i staden.
från regeringsuppdraget om ett tillgängligt Kiruna. Målpunkter av särskild
betydelse är
centrumområdet (som kommer att samla ett flertal
målpunkter, bland annat stadshus, hotell, handel och service. Nya
bostadsområden kommer också att byggas upp i centrumområdet)
järnvägsstationen, busstationen, flygplatsen, sjukhuset, LKAB samt
gymnasieskolorna. För gång- och cykeltrafiken är avstånd till målpunkter
viktigt.
22

Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådighet till mark)
Faktor
Uvärderingskriterium
Kommentar
Klassifice
ring
Levande
Platsen möjliggör tillskapandet av en
En tumregel för acceptabla avstånd till en målpunkt är för
stadsmiljö
offentlig plats som målpunkt, som skapar
gångtrafik 1 km, och cykeltrafik 3 km. Platsen ligger inom
(forts)
liv och mötesplatser i staden.
gångavstånd från centrumområdet och inom cykelavstånd till
planerad buss- och järnvägsstation. Genom ett utvecklat
offentligt rum på sjukhuset som målpunkt, kan denna
lokalisering bidra till en levande stadsmiljö med andra
ALT
målpunkter i staden på gång-och cykelavstånd. Det krävs att
TGA
kopplingarna befolkas och utvecklandet av ytterligare
målpunkter i området för att sjukhuset inte ska upplevas som en
solitär målpunkt.
Trygg
Platsen möjliggör entréer och lokaler mot
E10 kommer att utgöra både en fysisk och visuell barriär mellan
stadsmiljö
gaturummen och trivsamma och trygga
sjukhuset och nya centrum på den föreslagna platsen. Även
gator på alla tider över dygnet.
sjukhuset riskerar att upplevas som en barriär, med en stor
sluten volym. En studie har gjorts av Malmö sjukhusområde som
upplevts som rörigt och otryggt. Genom att sjukhusområdet
integreras mer i staden är förhoppningen att det ska leda till en
ökad mänsklig aktivitet och närvaro på platsen vilket i sin tur ska
leda till ökad trygghet för personal och besökare.
Trygghetsfrågan kommer att få hanteras särskilt under
planarbetet och hur området ska kunna befolkas även under
övrig tid på dygnet utöver verksamhetens arbets-och öppettider.
Kollektivtrafik
Platsen har god lokal och regional
I det nya förslaget till kollektivtrafikprogram, som varit ute på
buss
tillgänglighet med kollektivtrafik buss.
samråd, redovisas ett förslag till nytt linjenät för
stadsbusstrafiken samt justering av vissa länsbusslinjer. I det
förslaget har nybyggnationen i Tuolluvaara-området utgått,
eftersom det skulle kräva ytterligare en busslinje, vilket skulle bli
mycket kostsamt. I detta förslag finns det inte god tillgänglighet
med kollektivtrafik. Detta är ingen fråga som kan lösas inom
ramen för detaljplanen, utan det skulle kräva en ny
linjenätsutredning där tillgänglighet och drifts-och
investeringskostnad för en helt ny linje, samt koordineringen
med övriga linjer behöver utredas och beräknas.
23

Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådighet till mark)
Faktor
Uvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Kollektivtrafik tåg
Platsen har potential att angöras med Platsen har inte potential att angöras med tåg och är belägen ca
tåg.
2 km från planerad tågstation.
Gång- och
Platsen har god tillgänglighet för
Platsen har god tillgänglighet för invånare samt för personal via
cykeltrafik
besökare samt för personal via GC-
Stadsparksbron. Nätet kommer att få kompletteras via
nätet.
Tuolluvaaravägen, vilket kan hanteras inom planprocessen.
ALT
TGA
Parkering
Platsen möjliggör flexibel och
Ingen annan verksamhet ligger på platsen så
samnyttjad parkering.
parkeringslösningarna kommer endast att tillgodose
verksamhetens behov med tillhörande service.
Funktionsblandning
Platsen möjliggör en blandning av
Platsen möjliggör en blandning av funktioner såsom arbete,
funktioner såsom arbete, service och service och bostäder.
bostäder.
Mångfald av
Platsen möjliggör att samla offentlig
Genom att samla olika verksamheter i kluster och stråk minskar
verksamheter
och kommersiell service i kluster och det totala transportbehovet. Det kan också uppstå
stråk.
synergieffekter mellan verksamheterna och skapa nya värden
och göra dem effektivare. I den skiss som presenterats avses ett
renodlat sjukhusområde med tillhörande service. Under
planarbetet får det analyseras om det kan tillföras området
annan typ av verksamhet.
Genus- och
Platsen påvisar inga uppenbara
Dessa perspektiv är nära kopplat till frågor om kollektivtrafik och
barnperspektivet
hinder för att ta tillvarata genus- och
privatbilism (det är betydligt vanligare för kvinnor än män att
barnperspektivet.
resa kollektivt, cykla eller gå, liksom för barn), närhet och
avstånd till handel och service i den blandade bebyggelsen,
rädsla och trygghet (hur män, kvinnor och barn upplever staden
och sin rörelsefrihet och hur det påverkar deras liv på olika sätt)
såväl som tillgång och kvaliteter på utemiljöer. I detta alternativ
finns det vissa frågor som kräver lite extra fokus under
planeringen av platsen för att tillvarata genus-och
barnperspektivet som belyses i andra utvärderingskriterier, men
bedöms kunna hanteras under planprocessen.
24

Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådighet till mark)
Faktor
Uvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Gestaltning
Att lokalisera funktionen sjukhus på platsen
Inlämnad skiss kommer i konflikt med byggnation som har
kommer förstärka befintliga kulturmiljöer och
ett högt kulturhistoriskt värde (gruvlavarna samt de båda
ortens identitet.
tegelbyggnaderna) som är industriella anläggningar som
visar grunden för samhällets existens. I nuvarande
ALT
utformning så förstärker inte lokaliseringen befintliga
kulturmiljöer och ortens identitet. För att byggnaderna inte
TGA
ska stå i konflikt till varandra behöver tomtytan disponeras
på annat vis. Det bedöms dock som svårt att kunna
inrymma samtliga funktioner och värden på tomtytan, både
ytmässigt och gestaltningsmässigt. Sjukhuset kommer att
bli ytterligare en storskalig byggnad som i skala
konkurrerar med gruvlavarna, snarare än förstärker dem.
Naturtillgångar Platsen påverkar inte de lokala naturtillgångar
Norr om E10 finns närhet till naturen, skoterled och
förvaltas
som omger staden negativt.
skidspår samt Kirunas golfbana. Intrånget bedöms så pass
stort att det kan blir svårt att fortsatt bedriva golfbana på
platsen. Lokaliseringen kan komma att föranleda ett behov
av att omlokalisera golfbanan, alternativt reducera
verksamhetens omfattning.
Klimat
Platsen är möjlig att anpassa efter
Platsens förutsättningar för att hantera klimatförändringar
förändringar
klimatförändringar och bidrar till att vind- och
och bidra till att vind- och bullerskydda miljöer i staden, får
bullerskydda miljöer i staden.
studeras vidare i detaljplaneprocessen.
Energi
Platsen är möjlig att utreda för förnybara och
Platsens förutsättningar för att utreda för förnybara och
klimatneutrala energikällor som spillvärme från
klimatneutrala energikällor får studeras vidare i
industrin, geotermisk energi eller vindkraft.
detaljplaneprocessen.
Arktiskt klimat
Platsen har driftsfördelar avseende samverkan
Platsens förutsättningar för driftsfördelar för exempelvis
för exempelvis snöröjning.
snöröjning får studeras vidare i detaljplaneprocessen.
25

Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådighet till mark)
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Markköp
Det är möjligt att förvärva marken. Det finns inte
Platsen berör tre fastigheter med olika ägare; Kiruna
befintliga arrenderätter eller andra nyttjanderätter.
kommun, LKAB och Statens fastighetsverk. Markförsäljning
ALT
ovan odlingsgräns och på renbetesfjäll prövas av
TGA
regeringen i enlighet med Rennäringsförordningen 1 §.
Utöver förvärv av marken, berörs arrendatorer av
lokaliseringen. Kiruna kommun är arrendator och
vidareupplåter i sin tur marken till Kiruna golfklubb.
Arrendet är att betrakta som anläggningsarrende. Banan är
nyligen ombyggd. Upplåtelsetiden är 5 år och började gälla
2019-01-01. Uppsägning skall ske senast ett år före
avtalstidens utgång annars börjar en ny period om 5 år att
löpa. En ny period f rom 2024-01-01 har nu därför börjat
gälla. Nästa möjlighet till avtalets upphörande med korrekt
uppsägningstid är 2028-12-31. Uppsägning skall då ske
senast 2027-12-31. En förtida uppsägning måste man
komma överens med arrendatorn om. Ersättning kan
behöva betalas till arrendatorn för kostnader detta innebär
för denne. Detta får utredas och förhandlas om.
Bårhus och Platsen möjliggör att lokalisera bårhus och
Denna fråga bedöms kunna hanteras under
familje-
familjerådgivning inom sjukhusområdet.
detaljplaneprocessen.
rådgivning
26

Verksamhetens behov och funktionen sjukhus
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Yta
Platsen är tillfredsställande stor Tomtytan kan inrymma den byggrätt och de funktioner som verksamheten
för ett sjukhus. Området
har behov av förutsatt att den befintliga kulturhistoriska bebyggelsen kan
rymmer även framtida
hanteras på ett tillfredställande sätt.
utveckling av sjukhuset utan att
ALT
en expansion sker på bekostnad
av verksamheten eller grön- och
TGA
kommunikationsytor.
Akuttrafik
Platsen ska kunna nås av
Inlämnad skiss redovisar anslutning till E10 för blåljustrafik, som är av
akuttrafik från flera väderstreck riksintresse och utpekad som del i det transeuropeiska transportnätverket
och på ett säkert och tillgängligt (TEN-T). Trafikverket ser restriktivt på ytterligare begränsningar av
vis.
framkomligheten på E10. Genomförbarheten av planskild korsningspunkt
för att ansluta platsen till E10 bedöms som låg.
Helikopterplatta
Platsen ska vara möjlig att
Tomtytan kan inrymma en markförlagd helikopterplatta under
angöra med helikoptertrafik på
förutsättning att del av golfbanan flyttas.
markförlagd helikopterplatta.
Robusthet vägnät Platsen kan nås via dubbla
Platsen kan eventuellt nås via dubbla tillfarter. Om anslutning till E10 inte
tillfarter.
är möjlig kan anslutning via golfbanan studeras.
Robusthet el
Platsen kan servas med dubbla
Platsen kan servas med dubbla anslutningar för el.
anslutningar för el.
Robusthet fiber
Platsen kan servas med dubbla
Platsen kan få en redundant fiberanslutning.
anslutningar för fiber.
Robusthet dricks- Platsen kan servas med dubbla
Platsen kan servas med dubbla anslutningar för dricksvatten.
och spillvatten
anslutningar för dricksvatten.
27

Verksamhetens behov och funktionen sjukhus
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
ALT
Källarvåning
Platsen ska vara möjlig att
Se kommentar för
Risk. Under förutsättning att risk kopplat till eventuella
TGA
bebygga med källarvåning.
svaghetszoner och förekomst av bergtunnlar kan uteslutas, är platsen
möjlig att bebygga med källarvåning.
Personal
Platsen kan inrymma
Platsen kan inrymma personalbostäder alternativt kan personalbostäder
bostäder
personalbostäder alternativt kan
uppföras i NKC och nås inom gång-och cykelavstånd.
personalbostäder uppföras i NKC
och nås inom gång-och
cykelavstånd.
Investering
Sjukhusets lokalisering innebär
Stora markförberedande kostnader i form av sanering och eventuellt behov
och drift
inte att investering eller drift
av förbelastning (där enbart saneringskostnaderna beräknats upp till ca 160
byggnaden
belastas med onödiga kostnader
Mnkr) kan komma att belasta regionens skattekollektiv. Ytterligare
och som kan innebära krav på
kostnader är omlokalisering av nyuppförd del av golfbanan om ca 9 Mnkr.
finansiering från Region
Norrbotten och dess
skattekollektiv.
28
Kap 3. Bedömning av
platsens styrkor och
svagheter
ALTERNATIV SÖDERLEDEN

Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
3 kap 5§ MB
Platsen berörs inte av riksintresset.
Platsen berörs delvis av riksintresse rennäring (3 kap 5§ MB). En
(Rennäringen)
Omfattar även indirekt påverkan.
rennäringsanalys är utförd i pågående järnvägsplan, som kommer
att agera barriär för planområdet. Detta riksintresse bedöms
ALT
därför kunna hanteras i detaljplaneprocessen.
SÖDERLEDEN
3 kap 6§ MB (Natur
Platsen berörs inte av riksintresset.
Området innehåller inga värdefulla byggnader eller föremål ur
och kulturmiljö)
Omfattar även indirekt påverkan.
kultursynpunkt. Platsen berörs inte av riksintresse för naturvård.
Det finns ett värdefullt träd inom planområdet. Trädet har dock
inte den åldern eller grovleken att det har bedömts vara särskilt
skyddsvärt enligt Naturvårdsverkets definition; över 200 år
och/eller över 1 meter i diameter. Det värdefulla äldre trädet kan
komma att hanteras genom planbestämmelse.
3 kap 7§ MB
Platsen berörs inte av riksintresset.
Platsen är i sin helhet inom riksintresse för värdefulla ämnen och
(Fyndigheter ämnen
Omfattar även indirekt påverkan.
material.
eller material)
Det finns ingen indikation på att området innehåller värdefulla
ämnen och material som vore ekonomiskt gynnsamma att bryta
och förädla.
3 kap 8§ MB
Platsen berörs inte av riksintresset.
Platsen berörs av riksintresse för kommunikation (3 kap 8§ MB)
(Kommunikationer)
Omfattar även indirekt påverkan.
avseende luftfart och väg. Avseende hinderbegränsande yta för
luftfarten bedöms detta kunna hanteras i detaljplaneprocessen
genom planbestämmelser för byggnadshöjd. Riksintresset för väg
hanteras redan i pågående järnvägsplan.
29

Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
3 kap 9§ MB
Platsen berörs inte av riksintresset.
Platsen är inom påverkansområde för civil flygplats. Avseende
(Totalförsvaret)
Omfattar även indirekt påverkan.
hinderbegränsande yta för luftfarten bedöms detta kunna
hanteras i detaljplaneprocessen genom planbestämmelser för
byggnadshöjd.
ALT
Jordbruks- och
Jordbruks- och skogsbruksmark
Platsen är idag kringskuren av Lombololeden i norr, Söderleden
SÖDERLEDEN
skogsbruksmark
ianspråktas inte i strid med Miljöbalken.
i väster, väg 870 till Nikkaloukta i öster samt av Luossajoki i
söder och bedöms svår att bruka på ett rationellt sätt och svår
att klassa som jordbruks- eller skogsbruksmark.
Buller
Platsen är inte bullerstörd av befintlig
Järnvägstrafik ger upphov till buller. I den pågående
eller prognosticerad trafikökning på ett
järnvägsplanen har maximal och ekvivalent ljudnivå beräknats i
sätt som omöjliggör sjukhusbyggnation. enlighet med den nordiska beräkningsmodellen för buller från
järnvägstrafik. Dessa bullerkartor redovisas i
planbeskrivningen. Trafikverket konstaterar att några
bullerskyddsåtgärder inte kommer att behöva vidtas inom
projektet.
Omgivningsbuller
En placering av verksamheten på platsen Platsens förutsättningar för att hantera omgivningsbuller från
skapar inte ett omgivningsbuller från
verksamheten på ett så att det inte utgör en olägenhet för
verksamheten som utgör en olägenhet
människor på omgivande fastigheter får studeras vidare i
för människor på omgivande fastigheter. detaljplaneprocessen.
Risk
Platsen har inte ett ur risksynpunkt så
Väg 870 är inte utpekad som rekommenderad väg för farligt
utsatt läge att sjukhusbebyggelse
gods. På vägen förekommer dock omfattande transporter av
bedöms omöjlig. Platsen kan bebyggas
farligt gods, vilket påverkar säkerhetsavstånd till närliggande
utan risk för ras, skred och erosion. (Ras bebyggelse. Föreslagen utformning av väg 870 uppfyller
och skred omfattar både jord- och
gällande säkerhetsavstånd till bebyggelse.
bergstabilitet och erosion längs
vattendrag och sjöar).
30

Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Översvämning
Platsen hyser inte risk för
Länsstyrelsens skyfallskartering bedöms kunna hanteras genom
översvämning av närliggande
åtgärdsförslag i kommande dagvatten-och skyfallsutredningar i
vattendrag på ett vis som inte
planarbetet.
kan åtgärdas genom fördröjning
eller andra åtgärder.
ALT
Förorenad
Platsen har inga förekomster av
Torvmäktigheterna har från de översiktliga undersökningarna bedömts
SÖDERLEDEN
mark
förorenad mark som inte kan
relativt begränsade i området. Där torvområdet angränsar till moränmark
saneras genom rimlig kostnad
är torvmäktigheterna sannolikt ännu mindre. Uppgrävda torvmassor kräver
och eller hanteras genom
särskild hantering då torv som grävs upp utgör avfall. Torven kan användas
platsspecifika riktvärden.
för att tillverka matjord eller för att klä in vägbanker etc. och på så vis
undvika att avfall uppstår.
Torv kan naturligt innehålla höga halter av metaller vilket kan göra att
torven klassificeras som farligt avfall. I detta skede finns inget som
indikerar att torven skulle klassificeras som farligt avfall och frågan
bedöms därför kunna hanteras inom sedvanlig detaljplaneprocess.
Geoteknik och
Platsen har naturliga
I allmänhet råder goda grundläggningsförhållanden och den planerade
geohydrologi
förutsättningar för bebyggelse
byggnaden kan grundläggas med källare på fyllning ovan berg eller i
och kräver inte extraordinära
naturligt lagrad morän efter urbottning av organiskt material och
åtgärder för att marken ska bli
eventuella befintliga fyllningar. Bergschakt kan vara nödvändigt beroende
lämplig.
på val av placering. Den extra kostnaden om ca 4 Mnkr för att hantera
torven kan bli lägre då överskott av torv kan användas för att tillverka
matjord, klä in framtida vägbank, m.m.
Grundvattennivån bedöms ligga lokalt upp till 1 m ytligare än byggnation
med en källarvåning i sydvästra hörnet av byggnaden. Det finns olika sätt
att hantera detta på. Grundvattenytan kan sänkas med t.ex ett avskärande
dike, markytan kan höjas eller vattentät spont utföras mot den berörda
delen av byggnaden eller annan sedvanlig metod. Merkostnaden för en
vattentät konstruktion av byggnaden har beräknats till ca 1,3 Mnkr.
Kriteriet bedöms därav inte vara förenad med extraordinära kostnader och
därmed kunna hanteras inom detaljplaneprocessen.
31

Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Vägar
Platsen har god tillgänglighet för besökare
Platsen nås idag via Lombololeden / Söderleden.
samt personal.
Dricks- och
Platsen kan ansluta till kommunalt dricks-
Platsen kan ansluta till kommunalt dricks- och spillvattennät.
spillvatten
och spillvattennät.
El
Platsen kan anslutas med el.
Platsen kan anslutas med el.
ALT
SÖDERLEDEN
Fiber
Platsen kan anslutas med fiber.
Platsen kan anslutas med fiber.
Fjärrvärme
Platsen kan anslutas till fjärrvärmenätet.
Platsen kan anslutas till fjärrvärmenätet.
Rekreation och Platsen har potential att erbjuda en attraktiv
Platsen ligger i anslutning till Hälsans stig, skidspår och
friluftsliv
närmiljö och rekreation för besökare samt
skoterspår.
personal. Platsen har potential till gröna
kopplingar till befintliga gröna stråk och
grönområden.
Biologisk
Platsen ger möjlighet att bevara, helt eller
Platsen bedöms inte hysa några höga biologiska värden, utan
mångfald
delvis, och förstärka biologiska värden,
kunna tillföras ett högre värde.
alternativt hyser inga höga biologiska värden.
Kulturmiljö
Platsen hyser inga särskilda
Platsen hyser inga särskilda kulturmiljövärden.
kulturmiljövärden.
Strandskydd
Platsen kräver inte upphävande av
Strandskydd behöver upphävas för del av Luossajoki, men
strandskydd.
bedöms kunna hanteras inom detaljplaneprocessen.
Investering
Platsen kräver inga större investeringsbehov i Vattenledning som matas från villaområdet Tellusvägen ger för
och drift
statlig eller kommunal infrastruktur, där
högt vattentryck, detta medför att en trycksänkande åtgärd
allmän
investerings- och driftskostnaderna för dessa måste göras. Vattenledning som matas från annan tryckzon väg
infrastruktur
anläggningar blir onormalt höga.
E10 ger för lågt tryck, åtgärd för att öka trycket krävs
exempelvis med en tryckstegringsstation. Dessa åtgärder har
kostnadsberäknats till ca 2,3 Mnkr och föranleder inga
onormalt höga investeringskostnader i allmän infrastruktur.
32

Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådighet till mark)
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Utveckling En grovt uppskattad tidplan visar att
Det finns planuppdrag för detaljplaneläggning av kvartersmarken.
före
ett nytt sjukhus kan vara på plats
Järnvägsplan pågår med förväntat antagande under år 2024. Markköp är
avveckling innan det befintliga sjukhuset bedöms beviljat. Det är möjligt att uppnå önskad målbild om byggstart år 2026 och
behöva tas ur bruk.
verksamhet i drift år 2030. Eftersom all planering och markförhandling
innehåller riskmoment så bedöms detta kriterium kunna hanteras inom
ALT
detaljplaneprocessen.
SÖDERLEDEN
Levande
Platsen möjliggör tillskapandet av en
Enligt medborgardialogen i utvecklingsplanen skulle ett tätare centrum
stadsmiljö offentlig plats som målpunkt, som
med fler mötesplatser skapa en mer levande stadsmiljö. Målpunkter av
skapar liv och mötesplatser i staden.
särskild betydelse, där många människor rör sig, har kartlagts i rapporten
från regeringsuppdraget om ett tillgängligt Kiruna. Målpunkter av särskild
betydelse är centrumområdet (som kommer att samla ett flertal
målpunkter, bland annat stadshus, hotell, handel och service. Nya
bostadsområden kommer också att byggas upp i centrumområdet)
järnvägsstationen, busstationen, flygplatsen, sjukhuset, LKAB samt
gymnasieskolorna. För gång- och cykeltrafiken är avstånd till målpunkter
viktigt. En tumregel för acceptabla avstånd till en målpunkt är för
gångtrafik 1 km, och cykeltrafik 3 km. Platsen ligger inom gångavstånd
från centrumområdet samt planerad buss- och järnvägsstation. Och
beroende på centrumpunkt även inom cykelavstånd till flygplatsen. Genom
ett utvecklat offentligt rum på sjukhuset som målpunkt, kan denna
lokalisering bidra till en levande stadsmiljö med andra målpunkter i staden
på gång-och cykelavstånd.
Trygg
Platsen möjliggör entréer och lokaler
Resecentra och kollektivtrafiknoder utgör ofta lokala nav, och är en viktig
stadsmiljö mot gaturummen och trivsamma och
del i mångas vardag. Många människor är i rörelse på dessa platser under
trygga gator på alla tider över dygnet.
morgnar och sena eftermiddagar. Resecentra och kollektivtrafiknoder är
även öppna sena kvällar och på helger, då många andra
samhällsfunktioner och offentliga lokaler är stängda, vilket kan skapa en
känsla av trygghet, med många ögon på platsen på dygnets olika timmar.
Platsen befolkas även av förbipasserande boende till befintligt
bostadsområde.
33

Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådighet till mark)
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Kollektivtrafik
Platsen har god lokal och
I det nya förslaget till kollektivtrafikprogram, som varit ute på samråd, redovisas
buss
regional tillgänglighet
ett förslag till nytt linjenät för stadsbusstrafiken samt justering av vissa
med kollektivtrafik buss.
länsbusslinjer. I det förslaget har platsen god tillgänglighet till kollektivtrafik.
Kollektivtrafik
Platsen har potential att
Platsen har potential att angöras med tåg. Tågstationen planeras i anslutning till
tåg
angöras med tåg.
sjukhusområdet.
ALT
Gång- och
Platsen har god
Platsen kan få god tillgänglighet för invånare samt för personal vid ett
SÖDERLEDEN
cykeltrafik
tillgänglighet för besökare genomförande av planlagd koppling till Stadshustorget i gällande dp för Kiruna
samt för personal via GC-
småindustriområde. En mer anpassad koppling kan hanteras inom
nätet.
planprocessen genom ett utvidgat planområde.
Parkering
Platsen möjliggör flexibel
Parkeringslösningarna på platsen är möjliga att samnyttja av besökare och
och samnyttjad parkering. personal till verksamheten, såväl som av pendlare som byter mellan bil och tåg
och besökare till någon av de andra verksamheterna på platsen.
Funktionsblandn
Platsen möjliggör en
Platsen möjliggör en blandning av funktioner såsom arbete, service och
ing
blandning av funktioner
bostäder.
såsom arbete, service och
bostäder.
Mångfald av
Platsen möjliggör att
Genom att samla olika verksamheter i kluster och stråk minskar det totala
verksamheter
samla offentlig och
transportbehovet. Det kan också uppstå synergieffekter mellan verksamheterna
kommersiell service i
och skapa nya värden och göra dem effektivare. Området kring resecentrumet
kluster och stråk.
kommer att bli en regional nod, med plats för både offentlig som kommersiell
service.
Genus- och
Platsen påvisar inga
Dessa perspektiv är nära kopplat till frågor om kollektivtrafik och privatbilism
barnperspektivet uppenbara hinder för att
(det är betydligt vanligare för kvinnor än män att resa kollektivt, cykla eller gå,
ta tillvarata genus- och
liksom för barn), närhet och avstånd till handel och service i den blandade
barnperspektivet.
bebyggelsen, rädsla och trygghet (hur män, kvinnor och barn upplever staden
och sin rörelsefrihet och hur det påverkar deras liv på olika sätt) såväl som
tillgång och kvaliteter på utemiljöer. I detta alternativ finns det vissa frågor som
kräver lite extra fokus under planeringen av platsen för att tillvarata genus-och
barnperspektivet som belyses i andra utvärderingskriterier, men bedöms kunna
hanteras under planprocessen.
34

Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådighet till mark)
Faktor
Kommentar
Klass.
Gestaltning
Att lokalisera funktionen
Att lokalisera funktionen sjukhus på platsen står inte i konflikt med
sjukhus på platsen kommer
några kulturmiljöer eftersom det inte finns några på platsen. I
förstärka befintliga
planarbetet får det utredas på vilket sätt vald lokalisering kan förstärka
kulturmiljöer och ortens
befintliga kulturmiljöer och ortens identitet och mötet med befintlig
ALT
identitet.
lägre villabebyggelse.
SÖDERLEDEN
Naturtillgångar
Platsen påverkar inte de lokala Den östliga delen av Lombolos 8,9 km långa elljusspår passerar mellan
förvaltas
naturtillgångar som omger
Nikkaluoktavägen och Lombolo. Spåret nås direkt från bostadsområdet.
staden negativt.
Klimatförändringar
Platsen är möjlig att anpassa
Platsens förutsättningar för att hantera klimatförändringar och bidra till
efter klimatförändringar och
att vind- och bullerskydda miljöer i staden, får studeras vidare i
bidrar till att vind- och
detaljplaneprocessen.
bullerskydda miljöer i staden.
Energi
Platsen är möjlig att utreda för Platsens förutsättningar för att utreda för förnybara och klimatneutrala
förnybara och klimatneutrala
energikällor får studeras vidare i detaljplaneprocessen.
energikällor som spillvärme
från industrin, geotermisk
energi eller vindkraft.
Arktiskt klimat
Platsen har driftsfördelar
Platsens förutsättningar för driftsfördelar för exempelvis snöröjning får
avseende samverkan för
studeras vidare i detaljplaneprocessen.
exempelvis snöröjning.
Markköp
Det är möjligt att förvärva
Markköp är beviljat genom regeringsbeslut.
marken. Det finns inte
befintliga arrenderätter eller
andra nyttjanderätter.
Bårhus och familje-
Platsen möjliggör att lokalisera Denna fråga bedöms kunna hanteras under detaljplaneprocessen.
rådgivning
bårhus och familjerådgivning
inom sjukhusområdet.
35

Verksamhetens behov och funktionen sjukhus
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Yta
Platsen är tillfredsställande stor för ett
Tomtytan kan inrymma den byggrätt och de funktioner som
sjukhus. Området rymmer även
verksamheten har behov av.
framtida utveckling av sjukhuset utan att en
expansion sker på bekostnad av
ALT
verksamheten eller grön- och
SÖDERLEDEN
kommunikationsytor.
Akuttrafik
Platsen ska kunna nås av akuttrafik från flera Platsen kan anslutas till kommunens huvudvägnät.
väderstreck och på ett säkert och tillgängligt
vis.
Helikopterplatta
Platsen ska vara möjlig att angöra med
Tomtytan kan inrymma en markförlagd helikopterplatta.
helikoptertrafik på markförlagd
Inflygningsvägar, hinderanalys och buller får utredas under
helikopterplatta.
detaljplaneprocessen.
Robusthet vägnät
Platsen kan nås via dubbla tillfarter.
Platsen kan nås via dubbla tillfarter.
Robusthet el
Platsen kan servas med dubbla anslutningar
Platsen kan nås via dubbla anslutningar för el.
för el.
Robusthet fiber
Platsen kan servas med dubbla anslutningar
Platsen kan få en redundant fiberanslutning.
för fiber.
Robusthet dricks-
Platsen kan servas med dubbla anslutningar
Platsen kan servas med dubbla anslutningar för
och spillvatten
för dricksvatten.
dricksvatten.
Källarvåning
Platsen ska vara möjlig att bebygga med
Platsen är möjlig att bebygga med källarvåning.
källarvåning.
Personal bostäder
Platsen kan inrymma personalbostäder
Platsen kan inrymma personalbostäder alternativt kan
alternativt kan personalbostäder uppföras i
personalbostäder uppföras i NKC och nås inom gång-och
NKC och nås inom gång-och cykelavstånd.
cykelavstånd.
36

Verksamhetens behov och funktionen sjukhus
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
ALT
SÖDERLEDEN
Investering och
Sjukhusets lokalisering innebär inte att
Den extra kostnaden om ca 4 Mnkr för att hantera
drift byggnaden
investering eller drift belastas med onödiga
utskiftningen av torven kan bli lägre då överskott av torv
kostnader och som kan innebära krav på
kan användas för att tillverka matjord, klä in framtida
finansiering från Region Norrbotten och dess vägbank, mm.
skattekollektiv.
Det är inte gjord någon höjdsättning i detta skedet och
därför har behovet av massbalansering ej
kostnadsberäknats.
Grundvattennivån bedöms ligga lokalt upp till 1 m ytligare
än byggnation med en källarvåning i sydvästra hörnet av
byggnaden. Det finns olika sätt att hantera detta på.
Grundvattensänkning nödvändig under byggnationstid,
men kan därefter återställas. Merkostnaden för en vattentät
konstruktion av byggnaden har beräknats till ca 1,3 Mnkr.
Kriteriet bedöms därav inte vara förenad med extraordinära
kostnader och därmed kunna hanteras inom
detaljplaneprocessen.
37
Kap 4. Sammanvägd
bedömning
JÄMFÖRELSE AV BÅDA ALTERNATIVEN
Sammanvägd
Beskaffenhet
bedömning
Grupp
TGA
Söderleden
Riksintresse
Människors hälsa och säkerhet
Jord-, berg- och vattenförhållanden
Här redovisas den viktade
Ur ett stadsbyggnadsperspektiv
Investering och drift allmän infrastruktur
bedömningen i en matris. För
bedöms utveckling före avveckling
kommentarer se kap 3 bedömning blir svår att uppnå. Om anslutning
Läge
av respektive alternativs styrkor och till europaväg ska vara säkerställd
Grupp
TGA
Söderleden
svagheter.
genom vägplan kan inte önskad
Samtliga stadsbyggnadsprinciper
tidplan om byggstart år 2026 och
Alternativ TGA
verksamhet i drift år 2030 uppnås.
Dynamisk stadsomvandling
Risken för negativ påverkan på
Ur ett gestaltningsperspektiv så
Levande och trygg stadsmiljö
riksintresse för kulturmiljövård,
förstärker inte lokaliseringen
Tillgänglig och promenadvänlig
samt riksintresse för kommunikation befintliga kulturmiljöer och ortens
Tät och blandad stad
bedöms som hög på platsen.
identitet, utan konkurrerar istället
med de få kvarvarande
Stark identitet och arkitektur
På platsen finns det risk för
kulturmiljöerna. Placeringen bidrar
Stad och natur i samspel
människors hälsa och säkerhet i
inte heller till att förbättra för
Energi- och resurssmart
form av underliggande gruvgångar kollektivtrafikresandet i Kiruna,
och svaghetszoner i berget.
genom att inte samlokalisera
Behov
järnväg, resecentrum och sjukhus.
Grupp
TGA
Söderleden
Platsen kräver att regionen ska
Områdets storlek
finansiera onormalt höga
Det bedöms överlag som svårt att nå
Blåljustrafik
investeringskostnader i
platsen via dubbla infarter och göra
markförberedande åtgärder samt
platsen tillgänglig för akuttrafik.
Helikopterplatta
utbyggnad av allmän infrastruktur
Redundant infrastruktur och teknisk
som kan uppgå till 200 Mnkr och
infrastruktur
mer därtill.
Källarvåning
38
Investering och drift byggnaden
Beskaffenhet
Grupp
TGA
Söderleden
Riksintresse
Sammanvägd
Människors hälsa och säkerhet
Jord-, berg- och vattenförhållanden
bedömning
Investering och drift allmän infrastruktur
Läge
Här redovisas den viktade
Ur ett stadsbyggnadsperspektiv
Grupp
TGA
Söderleden
bedömningen i en matris. För
bedöms utveckling före avveckling
Samtliga stadsbyggnadsprinciper
kommentarer se kap 3 bedömning kunna uppnås med en önskad
av respektive alternativs styrkor och byggstart år 2026 och verksamhet i
Dynamisk stadsomvandling
svagheter.
drift år 2030. Platsen blir tillgänglig
Levande och trygg stadsmiljö
för samtliga trafikslag och kan bidra
Alternativ Söderleden
Tillgänglig och promenadvänlig
till att öka kollektivtrafikresandet.
Tät och blandad stad
De risker som identifierats bedöms Det kommer även att kunna
Stark identitet och arkitektur
kunna hanteras inom ramen för en försörjas med samtliga busslinjer,
detaljplaneprocess.
som har resecentrum som nav i
Stad och natur i samspel
linjeutformningen. Genom att samla
Energi- och resurssmart
Platsen kräver heller inga onormalt olika verksamheter i kluster kan det
höga investeringskostnader, som
också bidra till att minska det totala
Behov
riskerar att belasta det kommunala transportbehovet, Det kan också
Grupp
TGA
Söderleden
eller regionala skattekollektivet
uppstå synergieffekter mellan
Områdets storlek
negativt.
verksamheterna och skapa nya
Blåljustrafik
värden och göra dem effektivare.
Helikopterplatta
Redundant infrastruktur och teknisk
39
infrastruktur
Källarvåning
Investering och drift byggnaden
Bilaga 1
STADSBYGGNADSPRINCIPER I KORTHET
1. Dynamisk stadsomvandling
Nya Kiruna ett unikt projekt. Aldrig tidigare har en stad flyttats på
• Staden skapas genom delaktighet och dialog
detta sätt. Den utmaning som exploatörer och kommunen har att
axla är att bygga upp en helt ny stad. Kommunens krav och
• Utveckling före avveckling
invånarnas förväntan på en attraktiv stadsmiljö måste infrias.
Utformningen av den nya staden måste präglas av kirunabornas
• En flexibel stadsstruktur
intresse och delaktighet.
• Fungerande logistiklösningar
Dessutom finns ytterligare ett krav som måste beaktas kopplat till
markdeformationer. Det måste gå fort. För detta krävs en dynamisk
• Detaljplaner som är ekonomiskt och tekniskt genomförbara.
samarbetsinriktad genomförandeprocess och en ekonomisk
robusthet i byggande och utvecklingsprojekt. Mycket ska byggas
under kort tid och många projekt kommer att bedrivas parallellt i tid.
För ett effektivt byggande förutsätts att byggen som bedrivs
parallellt samordnas vad gäller logistik. Detaljplaneringen förutsätts
ske i ett nära samarbete med respektive byggherre, dels för att
säkerställa att kommunens ambitioner tillgodoses, dels för att
säkerställa att planens innehåll är ekonomiskt och tekniskt
genomförbart.
2. Levande och trygg stadsmiljö
Det är rummen mellan byggnaderna som skapar liv och mötesplatser
innefattar inte bara offentliga rum, utan även privata utemiljöer som
i staden. Det är här man ser andra människor och själv kan bli sedd,
trädgårdar eller kvartersgemensamma gårdar. Att ha tillgång till både
vilket skapar förutsättningar för möten mellan människor. Det är
offentliga och privata utemiljöer är en viktig kvalitet i staden.
nödvändigt för alla invånare i staden att använda sig av de offentliga
rummen oavsett om man tar sig fram till fots, med cykel,
kollektivtrafik eller bil. I en jämlik stad som är tillgänglig för alla är
• Områdena ska utformas och innehålla verksamheter som
det därför viktigt att alla människor kan känna sig säkra och trygga
stödjer stadslivet
på gator, torg och i parker. Upplevelsen av trygghet och säkerhet
spelar en viktig roll för såväl det egna välbefinnandet som för
• Offentliga platser för alla vid naturliga målpunkter
omfattningen av hur mycket man utnyttjar och vill vistas i staden.
• Närhet till natur, park och lekplatser
Viktiga frågor att beakta i den fysiska planeringen är exempelvis
ljussättning eller risker med snö- eller isras.
• Trivsamma och trygga gator och allmänna platser
Men de offentliga rummen innehåller inte bara nödvändiga aktiviteter • Entréer och lokaler mot gaturummen
utan de kan också bli viktiga platser att vistas på längre stunder. För
• Sol, vind och årstidsrelaterad design
att sådana, mer frivilliga aktiviteter, ska uppstå måste de offentliga
rummen utformas så att de är trivsamma, upplevelserika och
• Låga bullernivåer och bra luft
bekväma. Det innebär till exempel att det ska finnas gott om plats på
trottoarerna, att gator och torg ska vara vindskyddade och att det
• Gröna gårdar och uteplatser
ska finnas aktiviteter som lockar många. Stadens utemiljöer
3. Tillgänglig och promenadvänlig
Möjligheten att ta sig fram är grundläggande för en fungerande stad.
• Tydliga stråk och noder i gatunätet
En jämlik stad har ett transportsystem där alla människor har
möjligheter att ta sig fram, oavsett ålder, funktionsnedsättning eller
• Gång och cykel prioriteras
ekonomi och där människors livsmiljö är lika viktigt som hög
• Lättillgänglig och attraktiv kollektivtrafik
framkomlighet. Kirunabornas bilresor utgör idag en högre andel än i
andra jämnstora svenska städer. I det framtida Kiruna prioriteras
• Resecentrum är knutpunkt för kollektivtrafiken
klimatvänliga transportmedel. Personbilar och varutransporter ska ha
• Biltillgänglighet men på stadens villkor
tillgänglighet till staden men det ska i en småstad som Kiruna inte ge
problem för andra mer prioriterade trafikslag.
• Flexibel och samnyttjad parkering
Trafik och transporter är nödvändiga för att staden ska vara
tillgänglig och kunna fungera. Samtidigt får inte trafik och
transporter dominera och skapa barriäreffekter eftersom dess
funktion som social mötesplats då går förlorad. En bärande tanke i
Utvecklingsplanen är att trafik måste bejakas, men att denna måste
ske på den attraktiva stadens villkor, dvs. på ett sätt som beaktar
stadens roll som mötesplats. Platsbildningar, promenadvänlighet och
möjlighet till sociala möten ger ramarna för trafikplaneringen.
Parkeringar samlas på strategiska platser med så liten
markanvändning som möjligt.
4. Tät och blandad stad
Den täta och mångfunktionella staden har många fördelar. Den är
• Blandade funktioner
mer tillgänglig eftersom fler människor kan gå eller cykla mellan
bostaden, arbetet och service. Den är trygg eftersom det är fler
• Offentlig och kommersiell service samlas i kluster och stråk
människor som rör sig på gatorna. Blandningen av olika
• Parker och platser innehåller aktiviteter som passar alla.
verksamheter och bostadstyper innebär att stadsrummet befolkas av
en blandning av människor under dygnet. Bostadsbeståndet är
• Genus- och barnperspektiv ska vara beaktade vid föreslagna
blandat vad gäller hustyper och upplåtelseformer. Sammantaget
lösningar.
bidrar detta till att utveckla en socialt hållbar stad. Olika funktioner i
staden har skilda förutsättningar och för att en blandning ska vara
ekonomisk bärkraftig behöver stadens utformning stödja en
mångfald av verksamheter. Det handlar till exempel om att skapa
attraktiva affärslägen för kommersiella lokaler, eller billiga och
flexibla lokaler för till exempel kulturverksamhet. Befintliga kultur
och näringslivsutövare ska ges goda möjligheter att fortsätta eller
utveckla sin verksamhet i den nya staden.
En mycket tydligt uttalad politisk ambition är att Kiruna ska vara en
socialt sammanhållen stad. Utvecklingsplanens ambition är att skapa
integration och sociala mötesplatser för människor. Social
sammanhållning är en nyckel för att skapa en attraktiv stad.
5. Stark identitet och arkitektur
Stadens identitet är vad som gör den unik bland många andra städer
någon annan svensk stad. Det genuina, lokala och det historiska
som erbjuder ungefär samma funktioner. Identitet handlar om en
arvet måste tydligt förmedlas i det nya Kiruna som växer fram.
känsla för staden som hembygd, en plats att känna igen sig i och
stadsrum att uppskatta för deras unika karaktär. Identitet skapas
både av den byggda miljön, naturliga förutsättningar och av de
• Lokalt formspråk och materialval
människor som bor i staden. Den byggda miljön kan genom till
exempel byggnadernas utseende eller stadsrummens skala bidra till
• Värdefulla byggnader bidrar till kontinuitet och identitet.
att skapa en karaktär som är unik för Kiruna. De naturliga
• Värdefulla kulturbyggnader definierar viktiga platser
förutsättningarna, som vinterklimat eller topografi, kan förstärkas
och göras synliga för att tydliggöra stadens läge. Kirunas invånare
• Märkesbyggnader placeras på platser med hög grad av
känner bäst sin stads identitet och deras kunskaper är en viktig del
offentlighet.
för att utveckla den nya stadskärnan till att bli just Kirunas
• Arkitektur som stärker Kirunas identitet
stadskärna. Men även de som bott och verkat i staden tidigare är en
viktig del av stadens identitet som kan göras synlig genom att till
• Nya Kiruna är sammanhängande, tät och naturnära
exempel historiska byggnader, platser eller traditioner bevaras och
lyfts fram.
• Gestaltning som reflekterar subarktiskt klimat och lokal
identitet
Kiruna har idag en tydlig identitet. Hos Kirunaborna finns en uttalad
stolthet över såväl stadens bebyggelsehistoria som över enskilda
• Stadsbilden är rik på olikheter som speglar Kiruna
byggnader. Också i den utomstående betraktarens ögon förmedlar
• Bevarade byggnader och byggnadsdelar finns rikt
Kiruna identitet och historia. I den nu förestående
representerade i staden
stadsomvandlingen är det utomordentligt viktigt att denna identitet
och historia förs in i nutiden och framtiden. Nya Kiruna får inte ges
• Mötesplatser för internationellt utbyte och innovation
en identitet som skulle kunna vara liktydig med ett nybyggt område i
6. Stad och natur i samspel
Kirunaborna har starka band till naturen. Relationen till naturen är
• Friytor och grönska ska planeras in i kvartersstrukturen.
både fysisk och mental. Förståelsen för värdet av naturen är därför
större här än i många andra städer. Det skapar utmärkta
• Lokala naturtillgångar förvaltas för framtiden
förutsättningar för att tillvarata och utveckla områdets
• Naturens ekosystemtjänster berikar staden
ekosystemtjänster, dvs. de tjänster som ekosystemet levererar till oss
kostnadsfritt. Dessa är inte desamma i subarktisk miljö som i
• Biologisk mångfald och lokala arter
sydligare trakter. Exempelvis är stadsvegetation i många städer viktig • Anpassning till kommande klimatförändringar
för att skugga och kyla ner offentliga platser. Här är det raka
motsatsen: att skydda för kalla vindar och snödrev. Förståelsen för
• Snöröjning för framkomlighet och stadsliv
de lokala ekosystemens funktioner och möjligheter – och hur de kan
• Dag- och smältvatten omhändertas lokalt och skapar renande
komma att förändras av ett förändrat klimat – är A och O.
kretslopp
Den nya stadskärnans relation till den omkringliggande naturen har
• Byggnation utifrån lokala mark- och klimatförhållanden
betonats i olika sammanhang, inte minst i de medborgardialoger
som förts.
• Natur- och kvartersparkerna ska fungera som skydd och
ekosystemtjänst.
• Tillgång till rörligt friluftsliv
7. Energi- och resurssmart
Kiruna ska använda energi och resurser mer effektivt, med minimal
• Effektiv markanvändning och stadsstruktur
negativ påverkan på hälsa eller ekosystemens förmåga att leverera
tjänster till oss. Såväl stadsstruktur som tekniska system görs så
• Energisnål och klimatsmart bebyggelse.
robusta att de håller längre och samtidigt så flexibla att de tillåter
• Material från befintliga byggnation tas tillvara
nödvändiga framtida förändringar. Staden är i social och ekonomisk
symbios med gruvan, och kan bli så än mer även vad gäller energi
• Självförsörjande och klimatneutrala energisystem
och resurser. Avstånden gör att allt som inte kan skapas lokalt måste
• Låg miljöpåverkan under hela livscykeln
transporteras från långt håll. Det ställer särskilda krav på t.ex.
återanvändning, val av lokala material och förnybar energi. I
• Kretsloppsanpassade VA- och avfallssystem
framtiden går vi mot en bristsituation vad gäller flera av våra
• Föroreningar stör inte mark, vatten och ekosystem
naturresurser. Det innebär samtidigt en framtida möjlighet för Kiruna
som föredöme inom resurseffektiv stadsbyggnad och
resursåtervinning.
I likhet med önskemålen att den nya staden ska rymma rika
möjligheter till stadsliv, så finns också en bred och stark önskan att
den nya staden ska bli en förebild vad gäller miljötänkande och
miljösmarta lösningar.
Document Outline