Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Resultatrapport Torekällberget'.







  
 
 
 
2025-03-03 
Årsrapport 2024 
Kultur- och 
fritidsnämnden  
 
 
 
Kultur- och fritidskontoret 
Gabriel a Khajo 
Ekonomiecontroller 
 
 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
2 (31) 
 
Innehållsförteckning 
1.
 
Nämndens sammanfattning ......................................................................................... 3 
2. 
Händelser av väsentlig betydelse ................................................................................ 4 
3. 
Framtid och förväntad utveckling ............................................................................... 5 
4. 
Uppföljning av kommunfullmäktiges mål ................................................................... 7 
4.1 
Sammanstäl d bedömning av ful mäktiges och nämndens mål ........................................ 7 
4.2 
Socialt hål bara Södertälje .............................................................................................. 8 
4.2.1  Södertälje kommuns barn och unga har goda uppväxtvillkor ........................................... 8 
4.2.2  Södertälje kommuns invånare har inflytande och är delaktiga ......................................... 9 
4.2.3  Södertälje kommuns invånare har goda livsvil kor ......................................................... 11 
4.2.4  Södertälje kommuns invånare lever tryggt och säkert ................................................... 13 
4.2.5  Södertälje kommun är en attraktiv plats för att etablera och driva företag i .................... 14 
4.3 
Ekologiskt hål bara Södertälje ...................................................................................... 15 
4.3.1  Södertälje kommun är klimatneutral senast 2030 .......................................................... 15 
4.3.2  Södertälje kommuns invånare lever i ett attraktivt och ekologiskt hållbart samhäl e ....... 15 
4.4 
Ekonomiskt hållbara Södertälje .................................................................................... 16 
4.4.1  Södertälje kommun har god ekonomisk hushållning ..................................................... 16 
4.4.2  Södertälje kommun arbetar effektivt ............................................................................. 18 
4.4.3  Södertälje kommun kan rekrytera, behål a och utveckla medarbetare med rätt kompetens
 
19 
5. 
Nämndspecifika fokusområden från kommunfullmäktige ....................................... 20 
6. 
Nämndspecifika uppdrag från kommunfullmäktige ................................................. 20 
7. 
Nämndens uppdrag till kontoret ................................................................................ 20 
8. 
Uppföljning av privata utförare .................................................................................. 20 
9. 
Driftredovisning och nämndens resultat .................................................................. 21 
9.1 
Budgetuppföljning och helårsresultat ............................................................................ 21 
9.2 
Nämndövergripande analys .......................................................................................... 21 
9.3 
Analys per verksamhetsområde ................................................................................... 22 
9.4 
Analys intäkter och kostnader jämfört med föregående år ............................................. 24 
9.5 
Prognosavvikelse ......................................................................................................... 25 
9.6 
Uppföljning av til äggsmedel kopplade til  politiska satsningar ....................................... 26 
9.7 
Uppföljning av statsbidrag och återsökningar ................................................................ 26 
10. 
Investeringar .............................................................................................................. 27 
10.1  Sammanfattning nämndens investeringar ..................................................................... 27 
10.1.1  Nyinvesteringar ............................................................................................................ 27 
10.1.2  Reinvesteringar ............................................................................................................ 28 
10.2  Nämndens slutförda investeringar ................................................................................ 28 
10.2.1  Lokalinvesteringar (Telge Fastigheter) .......................................................................... 30 
11. 
Bilagor ........................................................................................................................ 31 
Bilaga 1 Nämndspecifika fokusområden från kommunfullmäktige årsrapport 2024 .................... 31 
Bilaga 2 Nämndspecifika uppdrag från kommunful mäktige årsrapport 2024 ............................. 31 
Bilaga 3 Nämndens uppdrag til  kontoret årsrapport 2024 ......................................................... 31 
Bilaga 4 Investeringsbilaga per december 2024 ....................................................................... 31 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
3 (31) 
 
 
1. Nämndens sammanfattning 
Kultur- och fritidsnämnden arbetar ständigt med förbättring av olika arbetsmetoder för att vara en 
til gänglig samhäl sfunktion inom Södertälje kommun. Detta arbete har lett til  att samtliga 
verksamhetsområden har strävat efter att erbjuda ett brett och varierat utbud som bidrar till att 
medborgare känner sig inkluderade i kultur-, idrott- och fritidsverksamheterna. Ett exempel är 
invigningen av det nya aktivitetshuset Mosaik där flera verksamheter samverkar och erbjuder ett 
brett utbud av aktiviteter med hjälp av Ung Fritid, Stadsbiblioteket, kulturskolan samt 
föreningslivet.  
Nya fritidsgårdsbussen invigdes på Medborgardagen och påbörjade därefter sin verksamhet 
vilket har varit väldigt uppskattat och sannolikt bidragit til  att tryggheten inom såväl stads- som 
kommundelarna ökat. Vidare har kontoret i samverkan med föreningslivet genomfört ett stort 
antal lovaktiviteter inom alla verksamhetsområden, med geografisk spridning samt på årets al a 
skollov.  
Kontorets verksamheter står i framtiden inför utvecklande och spännande utmaningar, där 
arbetet med hållbarhet är i fokus. Kommunens hållbarhetsarbete grundar sig i Agenda 2030 och 
fokuserar på att integrera de tre dimensionerna social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. 
Kultur- och fritidskontoret arbetar i enlighet med dessa principer och ser följaktligen til  att arbetet 
följer uppsatta mål. För kontoret innebär att främja social hål barhet til  exempel att sätta 
människors lika värde i centrum. Genom att til ämpa kunskap och dessutom använda våra 
resurser effektivt förbättrar vi den ekologiska hål barheten. Vad det gäller ekonomisk hållbarhet 
sätts en god styrning av de ekonomiska medlen i fokus.  
Under året så har nämndens verksamheter arbetat med att uppnå kommunful mäktiges mål 
genom de nämndspecifika målen. Av kommunfullmäktiges nio mål bedöms fem ha grön status, 
det vil  säga att nämndmålen bedöms uppfyl da för 2024. Tre av målen bedöms ha gul status 
och anses delvis uppfyllda. Dessa ingår under målområde socialt hållbara Södertälje och 
ekologiskt hållbara Södertälje. Ett av målen bedöms ha röd status och ingår under ekologiskt 
hållbara Södertälje. 
Nämnden har arbetat mot åtta nämndspecifika fokusområden där samtliga är genomförda och 
bedöms uppfyl da. Nämnden har även til delats fyra nämndspecifika uppdrag från 
kommunful mäktige där samtliga är genomförda och bedöms uppfyllda. Kontoret har dessutom 
blivit til delad två uppdrag från kultur- och fritidsnämnden. Det ena innebar att utreda möjligheten 
til  en central mötesplats för ungdomar och det andra att följa utvecklingen av nya regler/krav för 
alternativ til  gummigranulat som ifyl nad i konstgräs. Båda uppdragen har slutförts under 2024.  
Kultur- och fritidsnämnden redovisar ett underskott om 13 759 tkr för 2024. Underskottet 
hänvisas til  områdena kontorsgemensamt, idrottsanläggningar samt kulturskolan. Området 
kontorsgemensamt underskott hänvisas bland annat till att den nya förvaltarenhetens 
medarbetare felaktigt belastar kultur- och fritidskontoret eftersom kostnaden ska belasta 
kommunstyrelsens kontor där budgeten är placerad. Idrottsårets medarbetare anstäl des i 
december men satsningen är budgeterad för 2025.   
Området idrottsanläggningar redovisar ett underskott om 8 336 tkr vilket är ett ökat underskott i 
förhål ande til  föregående periods prognos med 1 600 tkr. Skil naden i prognosen beror til  stor 
del av saknade hyresintäkter från föreningar som skul e ha inkommit i december och uppgår til  1 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
4 (31) 
 
200 tkr, men som uteblev. På grund av redovisningstekniska fel så har kostnader för projekt som 
genomfördes 2023 avseende Månskensrinken dubbelbokats felaktigt såväl i driften som i 
investeringsutfal et. Denna dubbelkontering resulterade i att en felaktig intäkt hamnade i driften 
vilket medfört att de faktiska kostnaderna har varit högre än vad som har beskrivits. De faktiska 
kostnaderna är korrekta, men har då delvis balanserats av en felaktig intäkt, och har korrigerats i 
samband med årsbokslutet. Resterande ökning om 400 tkr beror på höga driftkostnader och 
nödvändiga inköp som har genomförts sista perioden. Nämnden saknar kapitalkompensation för 
nyinvesteringar som genomfördes mel an perioden augusti och december 2024, vilket belastar 
resultatet negativt med 650 tkr för året. Nämnden saknar även lokalvårdskompensation för hela 
året vilket belastar resultatet negativt med cirka 1 100 tkr.  
Kultur- och fritidsnämndens totala investeringsbudget uppgår til  28 600tkr. Av den totala 
investeringsramen så har 16 174 tkr förbrukats för året. Den totala genomförandegraden för 
samtliga investeringar är 56 procent för 2024. 
 
2. Händelser av väsentlig betydelse 
Följande händelser kan särskilt lyftas fram under 2024. 
Efter gediget arbete för att återigen nå de besökssiffror verksamheterna hade innan pandemin 
slog både Ung fritid och Torekäl berget besöksrekord under året.  
Förslaget till nya Regler och riktlinjer för föreningsbidrag skickades ut på remiss til  föreningar 
och kommundelsnämnderna för yttrande under våren. I samband med remissrundan ägde två 
informationsmöten med föreningar rum. Därefter omarbetades förslaget utifrån inkomna 
synpunkter och slutgiltigt beslut om nya Regler och riktlinjer för föreningsbidrag fattades i 
kommunful mäktige i november. 
Under april anlände Fritidsgårdsbussen til  Ung fritid och invigdes sedan under Medborgardagen 
och kom i drift under sommaren.  
Kulturskolan har under året gått med i ett kommunövergripande samverkansprojekt som avser 
symfoniorkesterverksamhet för unga (SUSS) til sammans med Botkyrka, Salem och Huddinge. 
Lovverksamheter har under såväl sport-, påsk-, sommar-, höst- som jul ov har arrangerats av 
både föreningslivet och kontorets olika verksamheter. Deltagande barn och ungdomar har 
generellt sett varit stort.  
Rollen som playmaker inom Kultur 365:s verksamhet har under året bytt namn til  
kulturaktivitetskoordinatorer (KAKor). 
Det nya al aktivitetshuset Mosaik invigdes i augusti och har varit välbesökt sedan öppning. 
Kulturskolan och biblioteket har under hösten startat upp verksamhet på Mosaik. 
I juni invigdes på Torekäl berget en ny utstäl ning och museimiljö i Holmbergska vil an. 
Konsthallen invigde en utställning i augusti som visade sig locka til  besöksrekord.  Utstäl ningen 
handlar om syrisk-ortodoxa kyrkans etablering i Södertälje. 
En stor succé under sommaren var Kultur 365:s återkommande sommarprojekt med 
kulturintresserade skolungdomar, Gårdsmusikanterna, som spelat och showat på äldreboenden, 
mötesplatser, innergårdar till bostadsrättsföreningar som riktar sig till seniorboende. 
Ungdomarna har även spelat i Södertälje centrum samt på parker och torg. 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
5 (31) 
 
Kulturskolan startade uppsökande verksamhet i Södertäljes skolor under hösten. 
Under hösten påbörjades flyttplaneringen av Konsthal ens flytt til  Torekäl berget.   
 
3. Framtid och förväntad utveckling 
Kommunens hål barhetsarbete grundar sig i Agenda 2030 och fokuserar på att integrera de tre 
dimensionerna av hål barhet: social, ekologisk och ekonomisk. Kultur- och fritidskontoret arbetar 
i enlighet med dessa principer och ser till att deras arbete följer uppsatta mål och budget. För 
kontoret innebär detta att främja social hål barhet genom att sätta människors lika värde i 
centrum, ekologisk hållbarhet genom att tillämpa kunskap och effektiv resursanvändning samt 
ekonomisk hållbarhet genom en god styrning av medel. Nedan beskrivs de mest prioriterade 
områdena för kultur- och fritidsnämndens verksamheter, med särskilt fokus på hål bar utveckling. 
 
Social hållbarhet 
En grundläggande aspekt av ett hållbart samhälle är att al a människor ska känna tillit och 
förtroende, både för andra människor och för samhäl ets institutioner. För att skapa detta 
samhälle är det viktigt att al a får möjlighet att vara delaktiga i utvecklingen, och att värderingar 
som respekt, jämlikhet och inkludering genomsyrar samhällslivet. Kultur, idrott och demokrati 
spelar en avgörande rol  i denna process och är nyckelfaktorer för att stärka den sociala 
hållbarheten. Värderingar och identitet är särskilt aktuel a frågor i dagens samhälle, exempelvis 
inom områden som hbtqi+-frågor, integration och relationen mellan stads- och landsbygd. Dessa 
områden fal er inom kultur- och fritidsnämndens ansvar, och det är viktigt att arbetet fokuserar 
på att stärka gemenskapen och minska segregation. 
Under 2024 har en ny samverkansöverenskommelse mellan civilsamhället och Södertälje 
kommun tagits fram, under ledning av kultur- och fritidskontoret och i dialog med organisationer 
inom civilsamhäl et. Syftet med överenskommelsen är att skapa ett övergripande ramverk för 
samverkan mellan civilsamhället och kommunen, som ger gemensamma förhål ningssätt och en 
plattform för fortsatt dialog om samhällsutmaningar. Överenskommelsen ska enligt tidplan 
beslutas av kommunful mäktige i mars 2025 och den blir djag ser över al a sidbrytningar en gåbå 
gällande för samtliga kommunala nämnder och hela den kommunala förvaltningen. Kultur- och 
fritidsnämnden har ansvaret att leda och samordna arbetet utifrån 
samverkansöverenskommelsen, ett arbete som kommer få särskilt fokus under 2025. 
Jämlikhet är också ett centralt mål i kultur- och fritidsnämndens arbete, där särskild 
uppmärksamhet kommer att riktas mot att öka deltagandet i kultur- och fritidsaktiviteter bland 
barn och ungdomar. Generel t sett är deltagandet lägre bland unga med funktionsnedsättning, 
unga som bor i socioekonomiskt utsatta områden och unga tjejer med utländsk bakgrund. För att 
möta dessa utmaningar kommer kontoret att arbeta för att öka til gången til  organiserad idrott 
genom en bredare satsning under idrottsåret 2025, som ska inkludera aktiviteter som riktar sig 
til  en mångfald av målgrupper. Samarbete med föreningslivet kommer också vara viktigt för att 
sätta upp rätt förutsättningar och uppnå målen om ökat deltagande. 
 
 
 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
6 (31) 
 
Ekologisk hållbarhet 
Den gröna omstäl ningen erbjuder stora möjligheter, men medför samtidigt nya utmaningar, 
särskilt för den offentliga sektorn och kommunens kultur- och fritidsverksamheter. Den ökade 
användningen av ny teknik för att främja klimatomstäl ningen innebär både nya lösningar och 
ökade kostnader. Ett exempel på detta är behovet av att använda mer miljövänliga byggmaterial 
och förnybar energi i idrottsanläggningar. För kultur- och fritidskontoret innebär den ekologiska 
hållbarheten ett arbete med att hitta lösningar som både är ekonomiskt och miljömässigt 
hållbara. Ett konkret exempel på detta är arbetet med att ersätta gummigranulat med mer 
miljövänliga alternativ i konstgräsplanerna. Dessutom kommer ett stort fokus ligga på att följa 
upp energiåtgången i ishallar för att potentiel t kunna förbättra arbetssätt och åtgärder.  
Vidare kommer kontoret att fokusera på att optimera funktionalitet och drift i befintliga 
anläggningar, samt säkerställa att kontinuerligt underhåll genomförs. På detta sätt kan man både 
förlänga anläggningarnas livslängd och säkerställa att de fortsätter vara til gängliga för så många 
medborgare som möjligt, vilket stärker den ekologiska hållbarheten. 
 
Ekonomisk hållbarhet 
En långsiktig ekonomisk hål barhet är en grundpelare i kultur- och fritidskontorets arbete. För att 
uppnå detta kommer kontoret under 2025 att arbeta mer systematiskt med uppföljning och 
effektivisering av resursförbrukningen. Detta innebär att kontoret kommer att arbeta med att 
identifiera avvikelser i de olika verksamheterna på ett tidigt stadium och genomföra åtgärder för 
att rätta til  dessa. Genom denna metod kan verksamheten utvecklas på ett ekonomiskt hål bart 
sätt, samtidigt som man säkerställer att medlen används på ett ansvarsful t sätt och att de 
resurser som finns tillgängliga används på bästa möjliga sätt. Detta tillvägagångssätt förväntas 
ge en bättre överblick och kontrol  över ekonomi och resurser, vilket i sin tur skapar en stabil 
grund för framtida arbete. 
Sammanfattningsvis kommer kultur- och fritidskontoret att fortsätta sitt hållbarhetsarbete med ett 
helhetsperspektiv, där både social, ekologisk och ekonomisk hål barhet vävs samman för att 
skapa en hållbar och rättvis utveckling för al a medborgare i kommunen. 
 
 
 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
7 (31) 
 
4. Uppföljning av kommunfullmäktiges mål 
4.1  Sammanställd bedömning av fullmäktiges och nämndens 
mål 
 
Nedan följer uppföljning av nämndmålen och kommunfullmäktiges mål utifrån nämndens resultat 
samt en målbedömning per helår. 
Nämndens bedömning på kommunfullmäktiges mål utgår från målbedömningen per helår för 
til hörande nämndmål. Nämndens uppföljning av nämndmålen och bedömning görs utifrån 
beskriven uppföljning i nämndens verksamhetsplan. 
 
 
Bedömning för måluppfyllelse 
 
Målet är uppnått 
 
Målet är delvis uppnått 
 
Målet är inte uppnått 
 
KF-mål 
Målområde 
Mål  KF-mål 
Nämndmål 
RAG 
totalt 
Södertälje kommuns 
Barns och ungas deltagande i 

barn och unga har goda  kultur-, fritids- och idrottslivet är 
  
  
uppväxtvil kor  
jämlikt och jämställt. 
Södertäljes invånare och 
Södertälje kommuns 

invånare har inflytande  civilsamhället är involverade i 
  
  
och är delaktiga  
utvecklingen av kultur- och 
fritidsnämndens verksamheter. 
Södertälje kommuns 
Invånarna har til gång til  ett 
Socialt 

invånare har goda 
varierat kultur-, idrotts- och 
  
  
hållbara 
livsvil kor  
fritidsutbud. 
Södertälje 
Södertälje kommuns 
Kultur- och fritidsnämndens 

invånare lever tryggt och  verksamheter skapar och utgör 
  
  
säkert 
trygga mötesplatser. 
Södertälje kommun är en  Kultur- och fritidsnämndens 
verksamheter skapar 

attraktiv plats för att 
förutsättningar för kulturel a och 
  
  
etablera och driva 
kreativa näringar att etablera sig i 
företag i 
Södertälje kommun 
Södertälje kommun är 
Driften av idrottsplatser bedrivs 

klimatneutral senast 
med minimal klimatpåverkan. 
  
  
Ekologiskt 
2030 
hållbara 
Södertälje kommuns 
Södertälje kommuns kultur- och 
Södertälje 
invånare lever i ett 
fritidsanläggningar är enkla att nå 

attraktivt och ekologiskt  med ett ekologiskt hål bart färdsätt 
  
  
hål bart samhälle 
alternativt gående. 
Södertälje kommun har   Kultur- och fritidsnämnden 
Ekonomiskt 

god ekonomisk 
arbetar för en långsiktig 
  
  
hållbara 
hushållning 
ekonomisk hål barhet. 
Södertälje 
Södertälje kommun 
Kultur- och fritidsnämnden har en 

arbetar effektivt 
effektiv resursanvändning. 
  
  
 
  

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
8 (31) 
 
4.2  Socialt hållbara Södertälje 
4.2.1  Södertälje kommuns barn och unga har goda uppväxtvillkor  
 

Nämndmål: Barns och ungas deltagande i kultur-, fritids- och idrottslivet är jämlikt och 
jämställt.
 
 

Ingående 
Riktvärde 
Utfall per 
Nämndmålets indikatorer 
värde 
 2024 
helår 
Andel deltagande flickor, Ung 
fritid 
37% 
40% 
41% 
Andel icke binära deltagare, 
Ung fritid 
1% 
1% 
0,08% 
Andel deltagare med 
funktionsvariation, Ung fritid 
22% 
25% 
22% 
Pojkar: 
305 000 
   Pojkar: 
   Pojkar: 
 
318 000 
306 640 
Antal deltagartillfällen gäl ande 
Flickor: 
 
 
idrottsaktiviteter, pojkar och 
176 000 
Flickor: 
Flickor: 
flickor i hela kommunen 
 
183 000 
181 400 
Antal deltagartillfällen gäl ande 
idrottsaktiviteter för personer 
med funktionsnedsättning i hela 
kommunen 
1 300 
>1 300 
1 153 
 
Nämndmålet bedöms vara delvis uppfylld då en indikator är grön och majoriteten av 
indikatorerna bedöms gula och har nått högre än ingående värde och på god väg till riktvärdet 
för 2024.  
Ung fritid arbetar fortsatt för en mer jämlik och jämstäl d verksamhet. Tjejmässan och 
Powerfesten som är jämstäl dhetsinsatser genomfördes enligt plan även under 2024. Arbetet 
med att attrahera fler tjejbesök till verksamheterna har gett resultat. Riktvärdet för året har 
överträffats och andelen tjejer har ökat jämfört med föregående år. Besöksantalet för icke-binära 
ungdomar är dock fortsatt mycket lågt och det finns en utvecklingspotential i att utforma mer 
verksamhet som är inbjudande och /el er riktar sig til  den icke-binär målgruppen. Det kan tex 
göras genom att de besökande uttrycker sin sexuel a läggning på ett anonymt sätt. 
För att uppnå barn och ungas jämlika och jämstäl da deltagande har nämnden til delat bidrag till 
föreningar med barn- och ungdomsverksamhet bland annat i syfte att öka målgruppens 
delaktighet i kultur-, fritids- och idrottslivet. Ett av kriterierna för bidragen har varit att 
föreningarna har ett jämlikhet- och jämstäl dhetsperspektiv inom sina verksamheter. Arbetet med 
jämn könsfördelning i samtliga deltagargrupper har resulterat i ett ökat deltagartil fälle för både 
tjejer och kil ar jämfört med 2023. Att på detta tydliga sätt uppmuntra och stödja föreningar att ha 
ett jämlikhet- och jämställdhetsperspektiv bidrar til  att arbetet institutionaliseras inom 
föreningarnas verksamheter, vilket gynnar förutsättningarna för unga tjejer och ickebinära 
ungdomar, men också barn och ungdomar i socioekonomisk utsatta områden att mer aktiv delta 
i föreningslivet. 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
9 (31) 
 
Samordnartjänsten för funktionsvariation har varit vakant under en period av året, vilket troligtvis 
har påverkat förmågan att ge til räckligt stöd til  föreningarna. Tjänsten är viktig för att samordna 
aktiviteter och säkerställa att personer med funktionsnedsättning får rätt resurser och stöd för att 
delta i olika aktiviteter. Bristen på tjänsten kan ha gjort det svårare för föreningarna att erbjuda 
fler deltagartil fällen, vilket har begränsat möjligheten för målgruppen att engagera sig i 
meningsfulla aktiviteter. 
Verksamheter för personer med funktionsnedsättning har också fortsatt haft svårt att locka 
deltagare, särskilt efter pandemin, som orsakade ökad isolering. Många personer har fortfarande 
praktiska och psykologiska hinder för att återgå till sociala aktiviteter, såsom brist på til gängliga 
lokaler el er osäkerhet kring att återuppta socialt umgänge. För föreningarna innebär detta en 
extra utmaning för att bygga upp engagemang och förtroende bland deltagarna. 
Sammanfattningsvis har den vakanta samordnartjänsten och pandemins långsiktiga effekter haft 
en betydande påverkan på deltagandet i verksamheter för personer med funktionsnedsättning. 
Situationen kommer att förbättras framöver då tjänsten är til satt och verksamheten har nu det 
stöd som krävs för att möta målgruppens behov.  
 
4.2.2  Södertälje kommuns invånare har inflytande och är delaktiga 
 

Nämndmål: Södertäljes invånare och civilsamhället är involverade i utvecklingen av 
kultur- och fritidsnämndens verksamheter.
 
 
Ingående 
Riktvärde 
Utfall per 
Nämndmålets indikatorer 
värde 
 2024 
helår 
Antal sammankomster med 
berörda aktörer kopplat till 
samverkansöverenskommelsen 

Ny 


Andel producerande ungdomar 
Ung fritid 

1% 
10% 
1,3% 
 
Nämndmålet bedöms vara uppfylld då indikatorerna bedöms grönt respektive gult.  
Ung fritid har fortsatt att driva ungdomsproducerad verksamhet som en central metod för att öka 
ungdomars inflytande och engagemang i samhäl sfrågor. Genom att ge ungdomarna möjlighet 
att själva producera och genomföra egna aktiviteter, syftar verksamheten til  att stärka deras 
ansvarskänsla och delaktighet. Dock finns det områden där verksamheten kan utvecklas för att 
uppnå ännu bättre resultat. En nyckel för detta är att personalen arbetar mer systematiskt och 
strukturerat med ungdomarnas engagemang, vilket innebär att arbetssätt och planering behöver 
vara mer fokuserade. 
För att förbättra resultaten krävs också att bemanningsgraden ökas. För närvarande tyder det på 
att personalen har en arbetsbelastning som gör det svårt att ge ungdomarna det individuel a stöd 
som behövs för att utveckla deras idéer. Ökad bemanning skulle ge personalen bättre 
möjligheter att arbeta närmare ungdomarna, vilket skulle kunna bidra til  att fler ungdomar 
engagerar sig i och genomför egna projekt.  
Idag ligger ett stort fokus på att uppmuntra ungdomarna att själva komma på idéer och ta ansvar 
för genomförandet. Ett konkret exempel på detta arbete är att stötta ungdomar i att skapa 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
10 (31) 
 
gårdsråd och hålla stormöten. Dessa möten fungerar som en plattform där ungdomarna kan hitta 
varandra, dela sina idéer och skapa stödstrukturer som gör det lättare att förverkliga sina projekt. 
Genom att skapa en sådan samhörighet stärks både ungdomarnas engagemang och deras 
sociala nätverk, vilket kan ha långsiktiga positiva effekter på deras utveckling och 
samhällsdeltagande. 
Trots dessa insatser har det konstaterats ett bortfal  i dokumentationen av de producerande 
ungdomarna. Dokumentationen är avgörande för att kunna följa upp verksamhetens effekter och 
för att ge en tydlig bild av hur många ungdomar som är aktiva och på vilket sätt deras 
engagemang utvecklas. Under året har man arbetat med att förbättra dokumentationen genom 
att erbjuda stöd och utbildningstil fäl en för fritidsledarna. Detta är ett viktigt steg för att 
säkerställa att dokumentationen blir mer noggrann och komplett framöver, vilket i sin tur kan ge 
ett bättre underlag för att utvärdera verksamhetens resultat. 
Den faktiska andelen producerande ungdomar är högre än vad de nuvarande indikatorerna visar 
för 2024. Detta kan tyda på att ungdomar engagerar sig mer än vad som dokumenteras, vilket 
skulle innebära att verksamheten potentiellt har en större effekt än vad som syns i statistiken. 
Det är därför avgörande att förbättra dokumentationsprocessen för att på ett rättvisande sätt 
kunna mäta och visa verksamhetens ful a påverkan. 
Sammanfattningsvis visar analysen att Ung fritid gör ett viktigt arbete för att öka ungdomars 
inflytande och engagemang genom ungdomsproducerad verksamhet. För att förbättra och 
maximera effekterna av detta arbete krävs en mer systematisk insats och en ökad bemanning, 
vilket skulle ge personalen mer tid att ge ungdomarna det stöd och de förutsättningar de behöver 
för att utveckla sina idéer. Vidare är förbättrad dokumentation av ungdomarnas engagemang 
och produktion avgörande för att kunna visa på verksamhetens fulla resultat och för att ge både 
ungdomarna och föreningarna ett tydligare stöd i sitt arbete framöver. 
Föreningsstöd har under året haft en aktiv dialog med civilsamhäl et om att revidera 
samverkansöverenskommelsen, vilket är ett viktigt steg för att stärka samarbetet mel an 
kommunen och civilsamhäl ets aktörer. Genom fem sammankomster med representanter från 
civilsamhäl et har kontoret samlat in synpunkter och förslag för att skapa en mer effektiv och 
ändamålsenlig överenskommelse. Detta samarbete har gett värdeful  input om hur kommunen 
kan stödja civilsamhäl et på ett bättre sätt och bidra till en mer hål bar och långsiktig samverkan. 
Arbetet med att ta fram en ny samverkansöverenskommelse har varit en grundläggande del i att 
förbättra strukturen för samarbetet och skapa förutsättningar för ett ökat engagemang och 
deltagande från civilsamhäl et. Genom att involvera civilsamhäl ets aktörer i processen 
säkerställdes att det förslag som togs fram speglar de faktiska behoven och önskemålen från 
både kommunen och civilsamhället. 
Samverkansöverenskommelsen ska enligt tidplan beslutas av kommunful mäktige i mars 2025. 
Därefter blir det avgörande att hål a dialogen levande och att implementera den struktur för 
systematisk samverkan som överenskommits. 
 
 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
11 (31) 
 
4.2.3  Södertälje kommuns invånare har goda livsvillkor 
 

Nämndmål: Invånarna har tillgång till ett varierat kultur-, idrotts- och fritidsutbud. 
 
Ingående 
Riktvärde 
Utfall per 
Nämndmålets indikatorer 
värde 
 2024 
helår 
Antal besök/invånare bibliotek 
5,7 
5,8 
4,4 
Antal besök/invånare konsthall 
0,2 
0,22 
0,23 
Antal besök/invånare stadsscen 
1,03 
1,10 
1,18 
Antal besök/invånare Torekällberget 
1,01 
1,01 
1,15 
Antal barn o unga i 
kulturskolan/ant.inv i målgrupp 

8,3% 
8,3% 
7 % 
 
Pojkar: 
   Pojkar:  
   Pojkar:  
Antal deltagartillfällen gällande 
305 000 
318 000 
306 640 
 
 
 
idrottsaktiviteter, pojkar och flickor i 
Flickor: 
Flickor: 
Flickor: 
hela kommunen 
176 000 
183 000 
181 400 
 
Nämndmålet bedöms vara uppfylld då tre av sex indikatorer bedöms som gröna och resten gult. 
Indikatorerna som bedöms gula och har delvis nått högre än ingående värde och på god väg til  
riktvärdet för 2024.  
Verksamheterna inom områdena Kultur och Kunskap samt Besöksmål har haft ett bra år. Det 
har genomförts chefsbyten på tre av enheterna vilket naturligtvis påverkat på olika sätt. Det har 
genomförts många publika aktiviteter vilket ligger i uppdraget och som under 2024 precis som 
tidigare år gör Södertälje synligt både för medborgare och besökare. Många av evenemangen 
har på olika sätt synts utanför kommunen via nationel a media.  
Samarbeten mel an enheter, andra kontor, föreningsliv och externa aktörer är en stor del av det 
dagliga arbetet och det finns en stark ambition för att det ska öka än mer. Exempel på det är hur 
flera enheter samverkat kring både planering och verksamhet i Mosaik och Futurum, det jobb 
som görs mot utbildningskontoret när det kommer til  kultur i skola och kultur i förskola samt 
samarbeten kring offentlig konst, studentfirande och Medborgardagen. Gäl ande 
Medborgardagen och Nationaldagen är det exempel på stora evenemang där kultur- och 
fritidskontoret varit samordnande.  
Flera större utredningar har gjorts under året som har bäring på verksamheterna inom området. 
Bland annat gäl ande Torekäl bergets inriktning, förutsättningar för en kulturfestival och en 
scenkonstutredning. 
Det lägre utfallet inom kulturskolan för 2024 i jämförelse med 2023 beror främst på lärarvakanser 
som har påverkat antalet erbjudna kursplatser. 
Det ingående värdet til ika riktvärdet är tyvärr missvisande, ett mer korrekt värde för 2023 är 
7,8% utifrån antal unika deltagare mellan 6–19 år som är den huvudsakliga målgruppen för 
närvarande. Ett mindre antal yngre och äldre deltagare är inte medräknade i mätetalet. 
Föregående år (2023) redovisades endast stadsbibliotekets besökssiffror. 2024 redovisas besök 
vid samtliga bibliotek. Besökssiffrorna skulle sannolikt öka om Lunagallerians beskaffenhet vore 
bättre, rul trappan har varit ur funktion större delen av hösten och butiker och annan verksamhet 
försvinner från gallerian vilket gör den mindre attraktiv. 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
12 (31) 
 
Trender i besöksnäringen talar för den typ av upplevelse som Torekäl berget har att erbjuda. 
Lokala, kulturel a, hållbara aktiviteter att uppleva til sammans med sina nära och kära. Det 
ekonomiska läget gör dessutom att billiga utflykter närmare hemmet ökar för inhemska turister. 
För utländska turister är den låga kronan i stäl et något positivt. Nationel t rapporterar svenska 
museum en 4% ökning av besöksantalet i förhål ande till 2023. 
Trender, samhällsekonomi och väder har vi ingen rådighet över. Men en medvetenhet om detta 
gör att vi i extern kommunikation lyfter saker som framstäl er Torekäl berget i linje med ovan 
beskrivna trender, samt som ett prisvärt besöksmål med en bredd av aktiviteter som funkar i al a 
väder. Faktisk effekt av detta kan vi dock inte mer än gissa oss til . 
Under året har Stadsscenens besökssiffror ökat, främst til  följd av två faktorer. Dels har antalet 
digitala besökare ökat genom direktsändningar av NPC Bodybuildingtävlingar och 
Omsorgsgalan. Dels har höstens lansering av det nya evenemanget NärCon lockat en stor 
publik och blivit en betydande framgång. Dessa satsningar har sammantaget bidragit til  ett 
högre totalt besöksantal jämfört med föregående år.  
Kultur 365s verksamhet har fortsatt vare en uppskattad del av det utbud och aktiviteter som 
riktar sig mot målgruppen äldre. Under 2024 har Kultur 365 utvecklat och breddat sitt kulturutbud 
för seniorer i Södertälje. Flera evenemang genomfördes däribland Raggarrundan – en nostalgisk 
musikteater med efterföljande åktur i veteranbilar – samt den nya adventskalendern i samarbete 
med Torekäl berget. Verksamheten firade även 10-årsjubileet av "Kära hjärtanes", där barn från 
förskolor och skolor skapade och delade ut Alla hjärtans dag-kort til  äldre.  
Antalet deltagare i olika aktiviteter var fortsatt högt, och genom samarbeten med skolor, lokala 
artister och vård- och omsorgsboenden skapades möten över generationsgränser. Lanseringen 
av Kultur 365:s artistkatalog, som möjliggör framtida rekrytering av seniora statister och 
skådespelare utvecklar med sikte framåt. 
Konsthallen har upplevt att det är fler besökare på utställningarna än på länge. Under året har 
konsthallen presenterat flertalet grupputstäl ningar med många deltagande konstnärer, med 
tematik kring diasporor som är välrepresenterade i Södertälje, vilket kan ha haft viss påverkan 
på besökssiffrorna. Konsthallens öppna verksamhet på helger och lov för barn och unga har 
bidragit starkt til  att verksamheten är en plats för alla åldrar 
De rapporterade deltagartil fäl ena från bidragstagande föreningar samt inrapporterade 
lovaktiviteter indikerar en tydlig positiv utveckling där föreningarna spelar en avgörande roll för 
att uppnå de uppsatta målen. Denna utveckling är särskilt märkbar genom det ökade antalet 
deltagartil fäl en, vilket är ett konkret tecken på att fler medborgare engagerar sig i 
verksamheterna. Denna ökning jämfört med föregående år kan tolkas som ett resultat av flera 
faktorer, däribland en ökad tillgång til  ekonomiskt stöd, men också en förbättrad 
informationsspridning och stöd til  föreningarna. 
Under 2024 tilldelades 49 föreningar lovbidrag, vilket i sig visar på ett brett deltagande och en 
varierad verksamhet som når ut till många individer. Detta stöd har troligen underlättat för 
föreningarna att genomföra fler aktiviteter, vilket är ett positivt tecken på en fortsatt efterfrågan 
på sådan verksamhet, särskilt under lovperioder då möjligheterna til  fritidsaktiviteter ofta är mer 
begränsade. 
En central faktor som bidrar till den positiva utvecklingen är den regelbundna och systematiska 
informationen til  föreningarna om vilka bidrag som finns att söka samt när dessa är til gängliga. 
Genom denna tydliga kommunikation minskar risken för missförstånd och underlättar 
föreningarnas planering, vilket resulterar i att fler ansökningar kan godkännas och fler aktiviteter 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
13 (31) 
 
kan genomföras. Denna process har även stärkt föreningarnas kapacitet att genomföra 
aktiviteter som möter både medborgarnas behov och de mål som satts upp för verksamheten. 
Vidare visar granskningen av ansökningar på en noggrannhet i utvärderingen, vilket kan bidra till 
att resurser riktas till de mest relevanta och kvalitativa aktiviteterna. Denna granskning kan 
också fungera som en motivationsfaktor för föreningarna att förbättra sina ansökningar och 
aktiviteter, vilket leder til  högre kvalitet på både aktiviteter och deltagartil fäl en. 
Sammantaget innebär detta att den ökade mängden aktiviteter och deltagartil fällen inte bara 
speglar en kvantitativ ökning, utan också en kvalitativ förbättring i hur väl föreningarna lyckas 
möta deltagarnas behov och önskemål. De ökade aktiviteterna bidrar därmed til  en bredare 
samhällsnytta genom att fler medborgare får til gång til  meningsfulla och utvecklande 
fritidsaktiviteter, vilket stärker gemenskapen och det sociala sammanhanget i samhäl et. 
För att ytterligare stärka denna positiva utveckling bör fokus även kunna ligga på att kontinuerligt 
följa upp och utvärdera effekterna av de genomförda aktiviteterna. Detta kan skapa möjligheter 
för ytterligare förbättringar av bidragsprocessen och ge ett än mer hållbart och långsiktigt stöd til  
föreningarna och deras verksamhet. 
 
4.2.4  Södertälje kommuns invånare lever tryggt och säkert 
 

Nämndmål: Kultur- och fritidsnämndens verksamheter skapar och utgör trygga 
mötesplatser.
 
 
Ingående 
Riktvärde 
Utfall per 
Nämndmålets indikatorer 
värde 
 2024 
helår 
Index trygghet och bemötande, 
Ung fritid 
77% 
80% 
90% 
Index trygghet och bemötande, 
Kulturskolan 
Ny 
80% 

 
Nämndmålet bedöms vara uppfyllt då en av indikatorerna bedöms grön och den andra gul.   
Det hårdare samhäl sklimatet med en ökande organiserad brottslighet påverkar 
verksamheternas förutsättningar för att skapa och upprätthål a trygga platser. Ung fritids 
verksamheter har under 2024 sett att den upplevda tryggheten förbättrats i den årliga 
mötesplatsenkäten. Verksamhetens arbete med samverkan med olika aktörer för att skapa en 
större känsla av trygghet tycks ha gett positiva resultat.  
Exempel på samverkansparter är polis, skola, socialtjänst, näringsliv, bostadsbolag och 
föreningar. Några exempel på åtgärder som gjorts är att ha en större närvaro på offentliga 
platser (Mobila fritidsgården, Mötesplats Södertälje), komplettering av den öppna verksamheten 
med riktad verksamhet och aktiviteter med föranmälan. Utbildning av personal har också 
genomförts om socialtjänstens arbete samt ett utökat kunskap om droger.  
Ung fritid har i samarbete med El Sistema och flera föreningar genomfört förebyggande och 
främjande aktiviteter. Den mobila fritidsgården har bedrivit verksamhet i Södertäljes stadsdelar 
och samtliga kommundelar under sommaren och hösten. Verksamhetens bedömning är att de 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
14 (31) 
 
aktiviteter och den samverkan som bedrivits har en trygghetsskapande effekt och kommer 
fortsätta arbeta efter samma metodik. 
Den planerade enkätmätningen inom Kulturskolan har blivit uppskjuten til  det kommande året, 
vilket beror på att en ny, nationel t standardiserad enkät som är avsedd att användas av 
Kulturskolor i hela landet ännu inte har färdigstäl ts. Denna försening innebär att det ursprungliga 
tidsschemat inte har kunnat hål as, och en eventuel  insamling av data har blivit fördröjd. Den 
nya enkäten, som förväntas ge mer enhetliga och jämförbara resultat på nationel  nivå, är 
fortfarande under utveckling, och det är därför inte möjligt att genomföra mätningen på det sätt 
som först var planerat.  
Eftersom arbetet med att färdigstäl a enkäten är på gång och väntas vara klart til  2025, bedöms 
indikatorn för mätningen som "gul", vilket signalerar att det pågående arbetet är på väg att 
uppfyl as, men att det fortfarande finns viss osäkerhet kring tidpunkten och genomförandet. För 
att säkerställa att mätningen kan genomföras utan ytterligare förseningar är det viktigt att följa 
upp utvecklingen av enkäten och eventuel t vidta åtgärder för att anpassa arbetet till de nya 
förutsättningarna. Denna försening påverkar resultatet på kort sikt, men den nationel a enkäten 
kan på lång sikt förbättra kvaliteten på insamlade data och möjliggöra mer precisa och 
jämförbara analyser av Kulturskolans verksamhet.  
 
4.2.5  Södertälje kommun är en attraktiv plats för att etablera och driva 
företag i 
 
Nämndmål: Kultur- och fritidsnämndens verksamheter skapar förutsättningar för 
kulturella och kreativa näringar att etablera sig i Södertälje kommun
 
 

Ingående 
Riktvärde 
Utfall per 
Nämndmålets indikatorer 
värde 
 2024 
helår 
Antal nätverksträffar med KKN företag 
i Södertälje 
Ny 


 
Nämndmålet bedöms vara delvis uppfylld då riktvärdet inte är uppnått för 2024 men ett arbete är 
påbörjad inför 2025 för detta ändamål.  
Den planerade nätverksträffen har inte genomförts under året, vilket beror på att förvaltningen, 
til sammans med näringslivsavdelningen, har arbetat med att definiera och korrekt sortera den 
aktuel a företagsgruppen. Detta arbete är nödvändigt för att säkerställa att rätt målgrupp 
inkluderas i nätverket och att träffen får önskad effekt. Planen är att nätverksträffen ska 
genomföras under 2025, när sorteringen är klar. Fördröjningen innebär att resultatet för året 
påverkas, men den noggranna förberedelsen ökar chansen att träffen blir mer framgångsrik och 
relevant för de deltagande företagen framöver. 
 
 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
15 (31) 
 
4.3  Ekologiskt hållbara Södertälje 
 
4.3.1  Södertälje kommun är klimatneutral senast 2030 
 

Nämndmål: Driften av idrottsplatser bedrivs med minimal klimatpåverkan. 
 

Ingående 
Riktvärde 
Utfall per 
Nämndmålets indikatorer 
värde 
 2024 
helår 
Andel idrottsplatser med 
strålkastarbelysning av LED-typ 



 
Nämndmålet bedöms vara delvis uppfylld då riktvärdet inte är uppnått för 2024 men ett arbete är 
påbörjad inför 2025 för detta ändamål.  
Under 2024 har inga idrottsplatser uppgraderats med strålkastarbelysning av LED-typ, då de 
avsatta nyinvesteringsmedlen har prioriterats för andra projekt. Detta innebär att planen för 
belysningsuppgraderingar har blivit försenad, vilket kan påverka målet om att minska 
energiförbrukning och förbättra belysningen på idrottsplatserna. Däremot finns det planer för att 
genomföra uppgraderingar under 2025, inklusive på Bårsta IP, vilket tyder på att arbetet kommer 
att fortskrida och att LED-belysningen införs inom en snar framtid. Den fördröjda tidsramen 
innebär att de långsiktiga fördelarna, såsom lägre driftskostnader och förbättrad belysning, kan 
komma att realiseras något senare än planerat. 
 
4.3.2  Södertälje kommuns invånare lever i ett attraktivt och ekologiskt 
hållbart samhälle 
 
Nämndmål: Södertälje kommuns kultur- och fritidsanläggningar är enkla att nå med ett 
ekologiskt hållbart färdsätt alternativt gående.
 
 
 

Riktvärde 
Utfall per 
Nämndmålets indikatorer 
Ingående värde 
 2024 
helår 
Andel kultur- och fritidsanläggningar som har 
kol ektivtrafik i anslutning/nära 
Ny 
100% 
100% 
Andel kultur- och fritidsanläggningar som har 
laddplatser 
Ny 
100% 
100% 
Andel kultur- och fritidsanläggningar som har 
låsbara stäl  för cyklar/sparkcyklar. 
Ny 
100% 
7%  
Andel kultur- och fritidsanläggningar som har 
gångstråk 
Ny 
100% 
100%  
 
Nämndmålet bedöms vara uppfylld då majoriteten av indikatorerna har nått riktvärdet.  
Kultur- och fritidsnämnden arbetar aktivt för att säkerställa att al a kultur- och fritidsanläggningar 
är til gängliga via ekologiskt hållbara färdsätt, såsom kollektivtrafik eller gång. Ett positivt resultat 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
16 (31) 
 
av detta arbete är att alla idrottsplatser ligger inom ett avstånd på cirka 300 meter från närmaste 
buss- eller busshållplats, vilket gör det enklare för medborgarna att nyttja kol ektivtrafiken och 
minska beroendet av bilresor. Detta stödjer kommunens hållbarhetsmål och bidrar til  en ökad 
til gång för invånarna till fritidsanläggningarna. 
När det gäl er laddstationer för elbilar är statistiken begränsad til  Södertälje IP och rör endast 
laddning för egen personal vid vaktmästeriet. Övriga anläggningar omfattas inte, då 
laddinfrastrukturen för dessa styrs av respektive fastighetsägare. Detta pekar på att det 
fortfarande finns utrymme för förbättring när det gäller tillgången til  laddplatser vid andra 
fritidsanläggningar och att det kan behövas en mer samordnad insats för att underlätta för fler att 
använda elbilar vid besök. 
Majoriteten av anläggningarna har idag gångvägar som leder fram til  entrén, vilket gör dem mer 
til gängliga för personer som går til  och från anläggningarna. Statistiken för låsbara cykelstäl  
uppskattar att det finns cirka 30 platser för cyklar och sparkcyklar, men det bör noteras att denna 
siffra inte inkluderar idrottshal ar och gymnastiksalar, vars cykelstäl  ingår i Telge Fastigheters 
drift. Under 2024 har arbetet intensifierats för att förbättra cykelställens kvalitet och funktion, 
vilket kan ses som ett steg mot att öka til gången til  hål bara färdsätt för besökare. 
Sammantaget visar arbetet ett fokus på att skapa bättre förutsättningar för hållbara 
transportalternativ, men det finns fortfarande utvecklingsområden, särskilt när det gäller 
laddinfrastrukturen och cykelparkering vid vissa anläggningar. Det skulle vara fördelaktigt att 
fortsätta arbetet med att säkerställa til gången til  laddstationer på fler anläggningar och att 
samordna de olika aktörerna för att främja en mer enhetlig och hål bar infrastruktur. 
 
4.4  Ekonomiskt hållbara Södertälje 
4.4.1  Södertälje kommun har god ekonomisk hushållning 
 

Nämndmål: Kultur- och fritidsnämnden arbetar för en långsiktig ekonomisk hållbarhet. 
 

Ingående 
Riktvärde 
Utfall per 
Nämndmålets indikatorer 
värde 
 2024 
helår 
Nämndens budgetföljsamhet (%) 
-3,4% 
0% 
-4,4% 
Avtalstrohet (%) 
71% 
80% 
72% 
Genomförandegrad av investeringar (%) 
72% 
90% 
56% 
 
Nämndmålet bedöms ej vara uppfylld då två indikatorer bedöms som röda och en gul.  
Nämndens årsresultat för budgetföljsamhet är -4,4 % vilket är högre än ingående värde och har 
därför status röd.  
Kultur- och fritidsnämnden redovisar ett underskott om 13 759 tkr för 2024. Underskottet 
hänvisas til  områdena kontorsgemensamt, idrottsanläggningar samt kulturskolan. 
Området kontorsgemensamt redovisar ett underskott om 1 140 tkr. Underskottet inom staben 
om 560 tkr beror främst på att den nya förvaltarenhetens medarbetare belastar staben felaktigt 
eftersom kostnaderna ska belasta kommunstyrelsens kontor där budgeten ligger för 
verksamheten. Att så inte skett beror på bristande rutiner kopplat til  arbetssättet, d vs när 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
17 (31) 
 
arbetet sker på ett kontor och budgeten återfinns på ett annat kontor, men har nu utarbetats och 
kommer ske på riktigt sätt under 2025. Idrottsårets medarbetare anställdes i december men 
satsningen är budgeterat för 2025. Nämndens eget ansvar har ett underskott om 280 tkr som 
beror på en begränsad budget 2024 som inte mötte årets kostnader. Området lokalhyror har ett 
underskott om 290 tkr vilket beror på lokalvårdskostnader som saknar kompensation under år 
2024. Hyreskompensation har fördelats under året till området.  
Området idrottsanläggningar redovisar ett underskott om 11 969 tkr vilket är ett ökat underskott i 
förhål ande til  föregående periods prognos med 5 203 tkr. Skil naden i prognosen beror til  stor 
del av saknade hyresintäkter från föreningar som skul e ha inkommit i december och uppgår til  
1 200 tkr, men som uteblev. På grund av redovisningstekniska fel så har kostnader för projekt 
som genomfördes 2023 avseende Månskensrinken dubbelbokats felaktigt såväl i driften som i 
investeringsutfal et. Denna dubbelkontering resulterade i att en felaktig intäkt hamnade i driften 
vilket medfört att de faktiska kostnaderna har varit högre än vad som har beskrivits. De faktiska 
kostnaderna är korrekta, men har då delvis balanserats av en felaktig intäkt, och har korrigerats i 
samband med årsbokslutet. Resterande ökning om 400 tkr beror på höga driftkostnader och 
nödvändiga inköp som har genomförts sista perioden.  
Underskottet inom området Kulturskolan beror på kostnader från två specifika ärenden som 
slutfördes under årets sista månad och belastar området med ca 1 300 tkr som det inte finns 
budgettäckning för och hel er inte tillräckligt med tid för att hämta hem.  
Nämnden saknar kapitalkompensation för nyinvesteringar som genomfördes mel an period 
augusti och december 2024, vilket belastar resultatet negativt med 650 tkr för året. Nämnden 
saknar även lokalvårdskompensation för hela året vilket belastar resultatet negativt med cirka 
1 100 tkr.  
 
Nämndens årsresultat för avtalstrohet uppgår til  72%, vilket är en liten förbättring jämfört med 
det ingående värdet men ändå inte når det önskade riktvärdet för 2024, vilket resulterar i status 
gult. Den ofullständiga måluppfyl elsen beror på några specifika inköp som inte har gjorts enligt 
avtal. Dessa inköp är förklaringar til  varför avtalstroheten inte har ökat som förväntat under året: 
1.  Inköp till Mosaik: För det nya aktivitetshuset Mosaik har gamingsutrustning köpts från 
en leverantör som inte är upphandlad enligt gällande avtal. Detta inköp bidrog til  att 
avtalstroheten inte blev som önskat. 
2.  Bibliotekets E-media: Inköpen av ljudböcker och E-böcker har dragit ut på tiden 
eftersom biblioteket har avvaktat en större regional upphandling från SKR (Sveriges 
Kommuner och Regioner). Denna upphandling, som omfattar flera kommuner, förväntas 
slutföras i januari 2025, och inköpen förväntas då kunna genomföras enligt avtal. 
3.  Scenkonstinköp: Inköp av scenkonst, där produktionsbolag hyr in sig på Stadsscen 
och biljetter säljs av verksamheten, har undantagits från den vanliga upphandlingen på 
grund av särskilda regler i Lagen om Offentlig Upphandling (LOU). Enligt 6 kap. 14 § 
LOU är upphandling av konst och kulturel a produktioner undantagen, vilket innebär att 
dessa inköp inte kan göras genom traditionel a upphandlingsprocedurer. Detta förklarar 
varför dessa inköp inte påverkar avtalstroheten negativt, men innebär också att 
Stadsscen regelbundet kommer att redovisa samtliga inköp av scenkonst i Telge Inköps 
inköpsrapport varje kvartal. 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
18 (31) 
 
Sammanfattningsvis kan avtalstroheten ha påverkats negativt av ovanstående inköp, men 
arbetet med att säkerställa avtalstroheten fortsätter och förväntas förbättras med den kommande 
upphandlingen av E-media samt genom regelbundna redovisningar av scenkonstinköp. 
Den totala genomförandegraden för samtliga investeringar för 2024 är 56 procent, vilket är en 
minskning jämfört med den tidigare prognosen. Denna nedgång beror främst på att 2023 års 
kostnader tidigare inkluderades i beräkningarna, vilket resulterade i en högre uppskattad 
genomförandegrad. Justeringen för 2024 reflekterar en mer realistisk bild av de faktiska 
investeringarna och utgifterna, vilket kan påverka hur målen för årets investeringar uppfattas och 
uppnås. En fortsatt uppföljning av investeringarnas framsteg kommer att vara viktig för att 
säkerställa att resterande projekt genomförs inom den angivna tidsramen och budgeten. 
På grund av redovisningstekniska fel så har kostnader för projekt som genomfördes 2023 
avseende Månskensrinken dubbelbokats felaktigt såväl i driften som i investeringsutfal et. Denna 
dubbelkontering resulterade i att en felaktig intäkt hamnade i driften vilket medfört att de faktiska 
kostnaderna har varit högre än vad som har beskrivits. De faktiska kostnaderna är korrekta, men 
har då delvis balanserats av en felaktig intäkt, och har korrigerats i samband med årsbokslutet 
vilket minskar nämndens genomförandegrad av investeringar. 
 
4.4.2  Södertälje kommun arbetar effektivt 
 

Nämndmål: Kultur- och fritidsnämnden har en effektiv resursanvändning. 
 

Nämndmålets aktiviteter 
 
Identifiera och kartlägga resursanvändningen idag som går att effektivisera.  Til  
 
exempelvis effektivisera användningen av fordon. 
 
Öka samarbetet mel an enhetsgränserna avseende personal. Se över expertkompetenser 
  
och börja implementera arbetssätt för ett kontorsköverskridande samarbete. 
 
För helåret bedöms nämndmålet vara uppnått, då arbetet med att stärka samarbetet mel an olika 
enheter fortgår och nya arbetssätt håller på att utvecklas. En viktig del i detta är införandet av 
delade tjänster och uppdrag över enhets- och områdesgränserna, som redan har påbörjats. Ett 
konkret exempel på detta är vaktmästartjänster som nu utför arbete över flera verksamheter, 
vilket innebär att resurser kan nyttjas mer effektivt. Även administrativa funktioner har påbörjat 
ett samarbete mellan enheter för att förenkla och optimera arbetsflödet.   
Vidare genomförs en översyn av strukturen kring olika arbetssätt, där ett särskilt fokus ligger på 
att effektivisera fordonsanvändningen över enhetsgränserna. Detta syftar til  att minska 
kostnader och öka resurseffektiviteten inom flera områden. Sammantaget är dessa initiativ ett 
steg i rätt riktning för att uppnå långsiktig hål barhet och bättre samordning mel an 
verksamheterna. Arbetet med att implementera dessa förändringar fortsätter under 2025, vilket 
innebär att ytterligare utveckling och finjustering av arbetssätten kan förväntas under det 
kommande året.  
 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
19 (31) 
 
4.4.3  Södertälje kommun kan rekrytera, behålla och utveckla medarbetare 
med rätt kompetens 
 
Ingående 
Riktvärde 
Utfall per 
Nämndmålets indikatorer 
värde 
 2024 
helår 
HME (index) 
72 
75 
78 
Sjukfrånvaro (%) 
5,6% 
Minska 
6,2% 
Heltidssysselsättning (%) 
76% 
Öka 
78,2% 
Personalomsättning (%) 
14% 
Minska 
14,3% 
 
Nämndens bidrag till kommunfullmäktiges mål 
Verksamheterna arbetar ständigt med att rekrytera kvalitativa medarbetare med rätt kompetens. 
Arbetet involverar att utföra rekryteringar med hög kvalité samt att delta i olika nätverk och 
seminarium där man kan knyta kontakter med personer som kanske kan bli aktuel a för en 
anställning i Södertälje kommun. Detta är dock en utmaning som främst avser fritidsledare och 
bibliotekarier som är de yrkesgrupper som är svårast att finna med rätt utbildningsbakgrund. Det 
är i och för sig en utmaning i landet i stort men blir därmed en än mer viktig uppgift att utarbeta 
en plan för så att Södertälje blir den kommun som til  exempel nyutexaminerade fritidsledare och 
bibliotekarier väljer att jobba i.   
Kontoret arbetar ständigt med frågan avseende sjukfrånvaro. Dels genom uppföljning i kontorets 
ledningsgrupp, dels ute på enheterna genom att använda metoden aktiv sjukskrivning. Kultur- 
och fritidskontoret sjukfrånvaro har ökat något, men är betydligt lägre än kommunen som helhet 
vilket är positivt för det framtida arbetet. Kontoret kommer fortsättningsvis lägga särskild vikt vid 
åldersspannet upp till 29 år då vi ser att ökningen har skett främst vid åldersgruppen vilket kan 
vara oroande för framtiden. 
Heltidssysselsättning är något som kan skilja sig åt mel an en del yrkeskategorier. Inom till 
exempel kulturskolan och konsthallen är det vanligt att medarbetare endast arbetar deltid för att 
övrig tid ägna sig åt sin konstform, som til  exempel musik el er konst. Detta leder slutligen till att 
kultur- och fritidskontoret inte kommer kunna nå måttet inom målet heltidssysselsättning til  
100% då kontoret al tid kommer att ha de yrkeskategorier som arbetar deltid.  
Ett strukturerat arbeta har skett under flertalet med syfte att bidra til  ökat medarbetarindex. Til  
exempel har kontorets ledningsgrupp på övergripande nivå sett ut områden att arbeta med 
utifrån ett utvecklingsperspektiv vilket har givit positivt resultat. Givetvis arbetar också respektive 
enhet med frågan. Möjligen kan också omorganisationens syften har varit positiva för utfallet.  
 
 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
20 (31) 
 
5. Nämndspecifika fokusområden från 
kommunfullmäktige 
I Mål och budget 2024 med plan 2025 - 2026 til delade kommunful mäktige kultur- och 
fritidsnämnden åtta nämndspecifika fokusområden. Samtliga är genomförda i år.  
För en mer utförlig uppföljning per fokusområde, se bilaga 1.  
 
6. Nämndspecifika uppdrag från 
kommunfullmäktige 
I Mål och budget 2024 med plan 2025–2026 til delade kommunful mäktige kultur- och 
fritidsnämnden fyra uppdrag. Samtliga är genomförda i år.  
För en mer utförlig uppföljning per uppdrag, se bilaga 2.  
 
7. Nämndens uppdrag till kontoret 
Kultur- och fritidsnämnden har givit kontoret två uppdrag att genomföra under året. Ett av 
uppdragen handlar om att utreda möjligheten til  en central mötesplats för ungdomar. Det andra 
avser att med anledning av kommande regler för konstgräs uppdras til  förvaltningen att följa 
utvecklingen av alternativ och eventuel a nya krav/förutsättningar för verksamheten. Båda 
uppdragen har genomförts och presenteras med utförligt i bilaga 3.  
 
8. Uppföljning av privata utförare 
Kultur- och fritidsnämnden har avtal med flera ideella föreningar gäl ande drift av kommunala 
idrottsanläggningar eller mötesplatser. Driftavtal mel an Ung fritid och Södertälje basketbol klubb 
(SBBK) innebär att SBBK sköter driften av en mötesplats för unga som är belägen där. 
Mötesplatsen är med i samma uppföljningsarbete som övriga fritidsgårdar ingår i, och bygger på 
KEKS nätverket som mäter måluppfyllelsen inom samtliga målområden som nämnden har satt 
upp för året. Resultatområdeschef följer även upp ekonomin i slutet av avtalsperioden.  
Kultur- och fritidsnämnden har flera driftavtal med privata aktörer som bland annat har skötsel-
och driftansvar inom diverse anläggningar. Uppföljning av dessa sker regelbundet gällande den 
ekonomiska aspekten och regelverk som ingår i avtalet. Kontoret arbetar på att få med andra 
premisser i uppföljningarna som måluppfyllelse för de mål nämnden och kommunfullmäktige har 
faststäl t.  
 
 
 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
21 (31) 
 
9. Driftredovisning och nämndens resultat 
9.1  Budgetuppföljning och helårsresultat 
 
Budget-
Budgetram  Nettokostnad 
Nettokostnad 
Verksamhetsområde, tkr 
avvikelse  
2024 
2024 
2023 
2024 
 Kontorsgemensamt 
134 348 
135 488 
-1 140 
129 636 
Idrottsanläggningar 
46 722 
58 691 
-11 969 
63 453 
Besöksmål 
25 207 
25 500 
-293 
23 657 
Torekäl berget 
11 285 
11 303 
-18 
11 660 
Konsthal  
6 394 
6 055 
339 
5 100 
Stadsscen 
7 529 
8 142 
-613 
6 897 
Fritid och förening 
60 140 
59 679 
461 
57 404 
Ung fritid 
23 851 
24 017 
-166 
22 828 
Föreningsstöd 
30 775 
30 340 
435 
29 271 
El sistema 
5 514 
5 322 
192 
5 305 
Kultur och kunskap 
44 013 
44 831 
-818 
43 615 
Stadsbiblioteket 
30 053 
29 544 
509 
27 506 
Kulturskolan 
13 960 
15 287 
-1 327 
16 109 
Nämnden totalt 
310 430 
324 189 
-13 759 
317 764 
 
9.2  Nämndövergripande analys 
Kultur- och fritidsnämnden redovisar ett underskott om 13 759 tkr för 2024. Underskottet 
hänvisas til  områdena kontorsgemensamt, idrottsanläggningar samt kulturskolan. 
Området kontorsgemensamt redovisar ett underskott om 1 140 tkr. Underskottet inom staben 
om 560 tkr beror främst på att den nya förvaltarenhetens medarbetare belastar staben felaktigt 
eftersom kostnaderna ska belasta kommunstyrelsens kontor där budgeten ligger för 
verksamheten. Att så inte skett beror på bristande rutiner kopplat til  arbetssättet, d vs när 
arbetet sker på ett kontor och budgeten återfinns på ett annat kontor, men har nu utarbetats och 
kommer ske på riktigt sätt under 2025. Idrottsårets medarbetare anställdes i december men 
satsningen är budgeterat för 2025. Nämndens eget ansvar har ett underskott om 280 tkr som 
beror på en begränsad budget 2024 som inte mötte årets kostnader. Området lokalhyror har ett 
underskott om 290 tkr vilket beror på lokalvårdskostnader som saknar kompensation under år 
2024. Hyreskompensation har fördelats under året till området.  
Området idrottsanläggningar redovisar ett underskott om 11 969 tkr vilket är ett ökat underskott i 
förhål ande til  föregående periods prognos med 5 203 tkr. Skil naden i prognosen beror til  stor 
del av saknade hyresintäkter från föreningar som skul e ha inkommit i december och uppgår til  
1 200 tkr, men som uteblev. På grund av redovisningstekniska fel så har kostnader för projekt 
som genomfördes 2023 avseende Månskensrinken dubbelbokats felaktigt såväl i driften som i 
investeringsutfal et. Denna dubbelkontering resulterade i att en felaktig intäkt hamnade i driften 
vilket medfört att de faktiska kostnaderna har varit högre än vad som har beskrivits. De faktiska 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
22 (31) 
 
kostnaderna är korrekta, men har då delvis balanserats av en felaktig intäkt, och har korrigerats i 
samband med årsbokslutet. Resterande ökning om 400 tkr beror på höga driftkostnader och 
nödvändiga inköp som har genomförts sista perioden.  
Underskottet inom området Kulturskolan beror på kostnader från ett specifikt ärende som 
slutfördes under årets sista månad och belastar området med ca 1 300 tkr som det inte finns 
budgettäckning för och hel er inte tillräckligt med tid för att hämta hem.  
Nämnden saknar kapitalkompensation för nyinvesteringar som genomfördes mel an period 
augusti och december 2024, vilket belastar resultatet negativt med 650 tkr för året. Nämnden 
saknar även lokalvårdskompensation för hela året vilket belastar resultatet negativt med cirka 
1 100 tkr.  
 
9.3  Analys per verksamhetsområde 
 
Kontorsgemensamt 
Verksamheten redovisar ett underskott om 1 140 tkr för 2024. Underskottet inom staben om 560 
tkr beror främst på att den nya förvaltarenhetens medarbetare belastar staben felaktigt eftersom 
kostnaderna ska belasta kommunstyrelsens kontor där budgeten ligger för verksamheten. Att så 
inte skett beror på bristande rutiner kopplat til  arbetssättet, d vs när arbetet sker på ett kontor 
och budgeten återfinns på ett annat kontor, men har nu utarbetats och kommer ske på riktigt sätt 
under 2025. Idrottsårets medarbetare anstäl des i december men satsningen är budgeterat för 
2025. Nämndens eget ansvar har ett underskott om 280 tkr som beror på en begränsad budget 
2024 som inte mötte årets kostnader. Området lokalhyror har ett underskott om 290 tkr vilket 
beror på lokalvårdskostnader som saknar kompensation under år 2024. Hyreskompensation har 
fördelats under året til  området. 
 
Idrottsanläggning 
Verksamheten redovisar ett underskott om 11 969 tkr för 2024. Underskottet hänvisas till 
inomhusanläggningar där det dels saknas hyresintäkter, dels kapitalkompensation för 
investeringar, och dels för att höga driftkostnader som belastar verksamheten. Driftavtalen som 
verksamheten har idag med Telgehal en, Södertälje hal en, Scaniarinken och Sydpoolen har 
indexuppräknas årligen. Inflationen och prisökningar har genererat högre indexuppräkningar, 
men den befintliga budgetramen inom verksamheten för dessa avtal har inte blivit uppräknade 
vilket har resulterat i ökade nettokostnader under 2023 som även fortsatt under 2024.  
Avskrivningskostnader avseende reinvesteringar som verksamheten har genomfört har ökat i 
förhål ande til  2023. Ökningen beror främst på anläggningsverksamhetens arbete med att 
underhålla samtliga anläggningar i bra skikt. Arbetet har pågått i flera år och stora 
reinvesteringar genomförs för att kunna hålla anläggningarna driftsatta men även förlänga 
livslängden på anläggningarna. Avskrivningskostnader för reinvesteringar som har genomförts 
påverkar resultat negativt med 3 000 tkr under året.  
Underskottet har ökat i förhål ande til  föregående periods prognos med 5 203 tkr. Skil naden i 
prognosen beror till stor del av saknade hyresintäkter från föreningar som skulle ha inkommit i 
december och uppgår til  1 200 tkr, men som uteblev. På grund av redovisningstekniska fel så 
har kostnader för projekt som genomfördes 2023 avseende Månskensrinken dubbelbokats 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
23 (31) 
 
felaktigt såväl i driften som i investeringsutfallet. Denna dubbelkontering resulterade i att en 
felaktig intäkt hamnade i driften vilket medfört att de faktiska kostnaderna har varit högre än vad 
som har beskrivits. De faktiska kostnaderna är korrekta, men har då delvis balanserats av en 
felaktig intäkt, och har nu korrigerats i samband med årsredovisningen. 
Resterande ökning om 400 tkr beror på höga driftkostnader och nödvändiga inköp som har 
genomförts sista perioden.  
 
Besöksmål 
Torekäl berget redovisar ett underskott om 18 tkr. Underskottet avser budgeterade intäkter som 
är högre än prognostiserat. Ökat besök til  Torekäl berget har lett till ökad försäljning och därmed 
ökad bemanning, vilket har lett til  högre personalkostnader.   
Konsthallen redovisar ett överskott om 338 tkr. Överskottet beror på att en medarbetare under 
året till 50% var utlånad til  Kulturskolan.   
Stadsscenen resultat är ett underskott om 614 tkr. Underskottet beror på felaktiga biljettintäkter 
som har bokats under året och kommer att korrigeras inför nästkommande år.  
  
Fritid och förening 
Föreningsverksamhet redovisar ett överskott om 435 tkr. Överskottet hänvisas til  en felaktig 
utbetalning som har korrigerats. 
Ung fritid redovisar ett underskott om 166 tkr. Underskottet beror dels på ökade inköp vid slutet 
av året, dels på saknad kapitalkompensation mel an period aug-dec för den mobila 
fritidsgårdsbussen som aktiverades under februari månad.  
El sistema redovisar ett överskott om 192 tkr. Överskottet beror dels på en vakant tjänst och dels 
på ett til skott i budget som avser externa bidrag.  
  
Kultur och kunskap 
Biblioteksverksamheten redovisar ett överskott om 509 tkr. Överskottet beror dels på vakanta 
tjänster som har belastat verksamheten över året, dels på begränsat inköp under året. 
Verksamheten har til satt majoriteten av de vakanta tjänsterna under 2024, och har även haft en 
del ökade driftkostnader på grund av nytt upphandlad avtal avseende support-och 
underhållsavgifter.  
Kulturskolan redovisar ett underskott om 1 330 tkr. Underskottet beror på kostnader från ett av 
de två specifika ärenden som varade under året, och som nu belastar verksamhetens resultat i 
samband med årsskiftet 2024 med 1 200 tkr. Den här typen av frågor är säl synta och bedöms 
av kontoret att uppstå mycket undantagsvis. Resterande underskott om 130 tkr beror på ökade 
driftkostnader mot vid årets slut.  
 
 
 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
24 (31) 
 
9.4  Analys intäkter och kostnader jämfört med föregående år 
 
Utfall 
Utfall 
Procentuell 
Intäkter och kostnader, tkr 
Förändring 
 2023 
2024 
förändring 
Intäkter 
34 204 
33 285 
- 919 
-3 % 
Kostnader 
-351 967 
-357 474 
+5 507 
2 % 
Nettokostnader totalt 
317 759 
324 189 
6 430 
2 % 
 
Nämndens totala nettokostnader under 2024 uppgår till 324 189 tkr, vilket är en ökning om 2 
procent i förhål ande til  2023. Detta resulterar i en negativ nettokostnadsutveckling för nämnden 
som helhet. 
Nämndens intäkter i form av försäljningsintäkter, taxor och avgifter och uthyrning av lokaler har 
ökat med ca 7 procent. Trots detta saknar nämnden kanslihyror från fotbollsföreningar som 
påverkar resultatet. Nämndens lönekostnader har ökat med 7 procent, motsvarande 7 680 tkr 
vilket beror dels på det ordinarie lönepåslaget, dels på anställda som belastar 2024 men som 
ämnar att arbeta mot projektet idrottsåret 2025. Nämndens övriga verksamhetskostnader har 
minskat med 9 300 tkr, vilket motsvarar 19 procent. Detta beror dels på verksamheternas 
minskade inköp över året för att minska underskottet, dels på att en del verksamheter har nyttjat 
äldre bidrag för att täcka verksamhetens driftkostnader.  
Nämndens hyreskostnader har ökat med 5 862 tkr, vilket motsvarar 5 procent och beror dels på 
det nya aktivitetshuset Mosaik som invigdes och satt i drift 2024. Lokalvårdskostnader har ökat 
med 12 procent, vilket motsvarar cirka 900 tkr. Lokalvårdskostnader har ökat i takt med 
hyreskostnaderna och lokalvårdskompensationen har uteblivit under 2024.  
Nämndens avskrivningskostnader uppgår til  14 500 tkr, vilket motsvarar en ökning på 38% i 
förhål ande til  2023. Ökningen beror främst på anläggningsverksamhetens arbete med att 
underhålla samtliga anläggningar i bra skikt. Arbetet har pågått i flera år och stora 
reinvesteringar genomförs för att kunna hålla anläggningarna driftsatta men även förlänga 
livslängden på anläggningarna. Avskrivningskostnader för reinvesteringar som har genomförts 
påverkar resultat negativt med 3 000 tkr under året. Nämnden saknar kapitalkompensation för 
nyinvesteringar som genomfördes under perioden augusti till december 2024, vilket belastar 
resultatet negativt med 650 tkr för året. 
På grund av redovisningstekniska fel så har kostnader för projekt som genomfördes 2023 
avseende Månskensrinken dubbelbokats felaktigt såväl i driften som i investeringsutfal et. Denna 
dubbelkontering resulterade i att en felaktig intäkt hamnade i driften vilket medfört att de faktiska 
kostnaderna har varit högre än vad som har beskrivits. De faktiska kostnaderna är korrekta, men 
har då delvis balanserats av en felaktig intäkt, och har nu korrigerats i samband med 
årsredovisningen. 
 
 
 
 
 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
25 (31) 
 
9.5  Prognosavvikelse 
 
Prognos 
Prognos  Budgetavvikelse 
Verksamhetsområde, tkr 
delår 1 
delår 2 
2024 
 Kontorsgemensamt 


-1 140 
Idrottsanläggningar 
-1 000 
-1 200 
-11 969 
Besöksmål 


-293 
Torekäl berget 

-150 
-18 
Konsthal  

+200 
339 
Stadsscen 


-613 
Fritid och förening 


461 
Fritidsgårdar 


-166 
Föreningsstöd 


435 
El sistema 


192 
Kultur och kunskap 


-818 
Stadsbiblioteket 

+1 150 
509 
Kulturskolan 


-1327 
Nämnden totalt 
-1000 

-13 759 
 
Nämndens prognosavvikelse under delår 1 var ett underskott om 1 000 tkr. I prognosen 
inkluderades åtgärder för samtliga verksamheter som skulle möjliggöra en budget i balans. 
Åtgärderna har under året varit att minska på inköpen till verksamheterna, minska 
övertidskostnader samt behål a vakanta tjänster under året om möjligt. Kontoret började även 
här att arbeta med att öka samverkan mel an enheterna, för att nyttja befintlig personal på ett 
effektivt sätt och även samnyttja fordon för att minska kostnaderna. Arbetet med att minska 
övertidskostnaderna har gett effekt, där besparingen blev 1 000 tkr i förhållande til  2023. 
Ambitionen var att kontorets verksamheter skulle minska inköpen för att kunna möta de ökade 
priserna som inflationen resulterade til .  Arbetet med effektiviseringar fortsatte under året, och 
under delår 2 var prognosavvikelsen en budget i balans då biblioteksverksamheten hade haft 
vakanta tjänster under året samtidigt som inköpen minskade. I prognosen rådde osäkerheter 
kring anläggningsverksamhetens kostnader samt hyror, men även kulturskolans pågående 
ärenden som kunde påverka resultatet negativt.  
Budgetavvikelsen 2024 visar större avvikelser än prognostiserat tidigare. Anläggnings-
verksamhetens minskade inköp gav inte mycket effekt, vilket resulterar i att budgetavvikelsen för 
driftavtalen uppgår til  4 000 tkr. Avskrivningskostnader för anläggningsverksamheten har ökat 
då flera reinvesteringar har genomförts i anläggningarna som belastar resultatet med cirka 3 000 
tkr. Verksamheten har även inte fått kapitalkompensation för nyinvesteringar mellan period aug-
dec 2024, som uppgår til  cirka 650 tkr.  Anläggningsverksamheten har även uteblivna hyror från 
föreningar som initialt inkluderades i tidigare delårsprognoser, men som inte har inkommit och 
belastar resultatet negativt med 1 200 tkr.  
På grund av redovisningstekniska fel så har kostnader för projekt som genomfördes 2023 
avseende Månskensrinken dubbelbokats felaktigt såväl i driften som i investeringsutfal et. Denna 
dubbelkontering resulterade i att en felaktig intäkt hamnade i driften vilket medfört att de faktiska 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
26 (31) 
 
kostnaderna har varit högre än vad som har beskrivits. De faktiska kostnaderna är korrekta, men 
har då delvis balanserats av en felaktig intäkt, och har korrigerats i samband med 
årsredovisningen.  
Kostnader för den nya förvaltningsenheten samt personal som påbörjade anställningen under 
2024 men som ska arbeta mot idrottsåret 2025 påverkar resultatet negativt inom staben. 
Kulturskolans två specifika ärenden blev slutförda och resulterade i ett negativt resultat om 1 200 
tkr. Lokalvårdskostnader har ökat i takt med hyreskostnaderna och lokalvårdskompensationen 
har uteblivit under 2024, vilket påverkar resultatet negativt med 1 100 tkr år 2024. 
 
9.6  Uppföljning av tilläggsmedel kopplade till politiska 
satsningar 
 
Budget  Nettokostnad 
Satsning, tkr 
Beslutande instans 
2024  
2024 
Lovaktiviteter 
4 000 
4 000  Mål och budget 2024 
Nämnden totalt 
4 000 
4 000   
 
Föreningsverksamheten til delades 2 000 tkr för bidragsutbetalningar till lovaktiviteter under året, 
och de resterande 2 000 tkr fördelades mellan kontorets egna verksamheter för att planera och 
genomföra aktiviteter. Detta har lett till ett framgångsrikt genomförande av ett stort antal 
aktiviteter under samtliga lovperioder, som fått ett mycket positivt mottagande av barn och unga i 
kommunen.  
Genom att dessa aktiviteter har haft hög uppslutning har de bidragit til  att samtliga barn och 
unga i Södertälje har haft möjlighet att delta i ledarledda kultur- och idrottsaktiviteter av hög 
kvalitet. Detta breddade utbud har inte bara säkerställt likvärdiga möjligheter för alla, utan även 
stärkt integrationen av kultur och idrott i barnens vardag. Att hela lovaktivitetsbudgeten har 
förbrukats under året visar på en effektiv användning av resurserna, vilket understryker att 
efterfrågan har varit hög och att aktiviteterna har varit väl genomförda. Det är dock viktigt att 
fortsatt följa upp hur dessa aktiviteter bidrar til  långsiktigt engagemang och utveckling för barn 
och unga i kommunen. 
 
9.7  Uppföljning av statsbidrag och återsökningar 
 
Erhållna 
Nyttjat 
Statsbidrag, tkr 
Beskrivning vad bidraget har används till 
bidrag 
bidrag  
Inköpsstöd til  folk-
Inköp av barn- och ungdomsmedier eller inköp 
och skolbibliotek 
av vuxenmedier som främjar barns och ungas 
330 

från Kulturrådet 
läsintresse. 
Utvecklingsbidrag 
Att prova nya metoder och nå nya målgrupper 
926 
130 
til  kulturskolor 
 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
27 (31) 
 
Utvecklingsbidraget til  kulturskolor har erhål its kulturskolans verksamhet från kulturrådet som 
uppgår till 926 tkr. Dessa medel är avsedda för perioden hösttermin 2024 til  vårtermin 2025. 
Under höstterminen 2024 har cirka 130 tkr nyttjats til  lönekostnader för personal som arbetar 
främjande för projektet att nå nya målgrupper. Verksamheten kommer nyttja bidraget under 
höstterminen 2025 om inte allt hinner förbrukas under vårterminen.  
Inköpsstöd til  folk-och skolbibliotek från kulturrådet har erhållits biblioteksverksamheten som 
uppgår till 330 tkr. Dessa medel har inte nyttjats under 2024 utan kommer att förbrukas under 
delat av vårterminen 2025.  
 
10.  Investeringar 
10.1 Sammanfattning nämndens investeringar 
 
Budget  
Utfall  
Genomförande-
Investeringar, tkr 
2024 
2024 
grad, %* 
Nyinvesteringar 
20 400 
12 218 
60 % 
Reinvesteringar 
8 200 
3 956 
48 % 
Nämnden totalt 
28 600 
16 174 
56 % 
*Genomförandegraden exklusive utfall som avser investeringar 2023. 
Kultur- och fritidsnämndens totala investeringsbudget uppgår til  28 600 tkr. Av den totala 
investeringsramen så har 16 174 tkr för året. I detta resultat tas utfal et för 2023 års kostnader 
inte med i beräkningen, vilket uppgår til  cirka 1 338 tkr. Detta avser slutkostnader för projekten 
Månskensrinken, Bårsta IP och Genta IP som inkommit 2024.  
Den totala genomförandegraden för samtliga investeringar är 56 % för 2024. 
Genomförandegraden har minskat i förhål ande til  föregående prognos då vi tidigare har räknat 
med 2023 års kostnader i beräkningen. Minskningen av genomförandegraden beror även 
redovisningstekniska fel som upptäcktes i slutet av året. Kostnader för projekt som genomfördes 
2023 avseende Månskensrinken dubbelbokats felaktigt såväl i driften som i investeringsutfal et. 
Denna dubbelkontering resulterade i att en felaktig intäkt hamnade i driften vilket medfört att de 
faktiska kostnaderna har varit högre än vad som har beskrivits. De faktiska kostnaderna är 
korrekta, men har då delvis balanserats av en felaktig intäkt, och har korrigerats i samband med 
årsredovisningen.  
 
10.1.1 Nyinvesteringar 
Nämndens nyinvesteringsbudget uppgår til  20 400 tkr. Av den totala budgetramen har 12 218 
tkr förbrukats under året. Genomförandegraden är 60% vilket beror främst på projekten 
”anläggningsinventeringen” samt ”inventarier Hovsjö fritidsgård”. 
Projektet ”anläggningsinventeringen” har en budget på 8 000 tkr, men cirka 3 200 tkr har 
förbrukats. Anledningen til  att al a medel inte har förbrukats är för att samtliga projekt inte har 
hunnit genomföras under 2024. De projekt som inte har genomförts kommer att genomföras och 
slutföras 2025.  

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
28 (31) 
 
Projektet ”inventarier Bårsta fritidsgård” har en budget på 4 800 tkr och cirka 5 400 tkr 
förbrukades. Projektet är slutförd och slutkostnaden blev cirka 600 tkr mer än budgeterad vilket 
även var prognostiserat. I planeringsstadiet var priserna för samtliga inköp lägre än vid 
produktionsstadiet under 2024 på grund av inflationen som medförde prisökningar.  
 
10.1.2 Reinvesteringar 
Nämndens reinvesteringsbudget uppgår til  8 200 tkr. Av den totala budgetramen så har 3 956 
tkr förbrukats, vilket motsvarar en genomförandegrad på 48 procent. I detta resultat tas utfal et 
för 2023 års kostnader inte med i beräkningen, vilket uppgår til  cirka 1 338 tkr. Detta avser 
slutkostnader för projekten Månskensrinken, Bårsta IP och Geneta IP som inkommit 2024. 
Minskningen av genomförandegraden beror även redovisningstekniska fel som upptäcktes i 
slutet av året. Kostnader för projekt som genomfördes 2023 avseende Månskensrinken 
dubbelbokats felaktigt såväl i driften som i investeringsutfal et. Denna dubbelkontering 
resulterade i att en felaktig intäkt hamnade i driften vilket medfört att de faktiska kostnaderna har 
varit högre än vad som har beskrivits. De faktiska kostnaderna är korrekta, men har då delvis 
balanserats av en felaktig intäkt, och har korrigerats i samband med årsredovisningen.  
 
10.2 Nämndens slutförda investeringar 
 
Årets slutförda 
Budget 
Utfall  Avvikelse 
Budget 
Utfall  Avvikelse 
investeringar, tkr 
2024 
2024 
2024 
totalt 
totalt 
totalt 
Nyinvesteringar 
15 900 
11 856 
4 044 
15 900 
11 856 
4 044 
Inventarier Bårsta 
4 800 
5 420 
-620 
4 800 
5 420 
-620 
fritidsgård 
Offentlig konst 
1 000 
919 
81 
1 000 
919 
81 
Införandet av miljönären 
600 
567 
33 
600 
567 
33 
Mobil fritidsgårdsbuss 
1 500 
1 770 
-270 
1 500 
1 7700 
-270 
Anläggningsinventeringen 
8 000 
3 180 
4 820 
8 000 
3 180 
4 820 
Reinvesteringar 
6 853 
4 470 
-1 305 
6 853 
4 470 
-1 305 
Konsthall 
103 
103 

103 
103 

Kulturskolan 
375 
232 
143 
375 
232 
143 
Torekäl berget 
575 
179 
396 
575 
179 
575 
Anläggningsinventeringen, 
5 800 
3 956 
-1 844 
5 800 
3 956 
-1 844 
eftersatt underhål  
Slutförda investeringar 
22 753 
16 326 
2 739 
22 753 
16 326 
2 739 
totalt 
 
 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
29 (31) 
 
Nyinvesteringar 
 

Inventarier Bårsta fritidsgård 
Projektet ”inventarier Bårsta fritidsgård” har en budget på 4 800 tkr och cirka 5 400 tkr 
förbrukades. Projektet är slutförd och slutkostnaden blev cirka 600 tkr mer än budgeterad vilket 
även var prognostiserat. I planeringsstadiet var priserna för samtliga inköp lägre än vid 
produktionsstadiet under 2024 på grund av inflationen som medförde prisökningar.  
 
Offentlig konst 
Projektet har en budget på 1 000 tkr och 919 tkr har förbrukats 2024. Syftet med projektet är 
konstinköp til  al männa utrymmen och offentliga miljöer. Slutkostnaden blev 81 tkr lägre än 
budgeterat, vilket til  stor del handlar om att verksamheten inte hann med samtliga projekt utan 
dessa fortsätter nästkommande år.  
 
Införandet av Miljönären 
Projektet har en budget på 600 tkr och 567 tkr har förbrukats. I detta projekt ingår införandet av 
sorteringskärl för samtliga kontor inom kultur- och fritidsverksamheterna.  
 
Mobil fritidsgårdsbuss 
Projektet har en budget på 1 500 tkr och 1 770 tkr har förbrukats. Slutkostnaden blev 270 tkr mer 
än budgeterat vilket beror på til kommande kostnader som inte fanns med i budgeteringen som 
exempelvis vinterdäck med mera.  
 
Anläggningsinventeringen 
Projektet har en budget på 8 000 tkr och 3 180 tkr har förbrukats. Projektet avser att underhålla 
samt rusta upp samtliga anläggningar inom kultur- och fritidskontoret för bättre hål barhet. I 
projektet ingår flera olika underprojekt, som bland annat åtgärd på tak och dränering i Geneta IP, 
utbyte/ombyggnad av armaturer i Tveta motionsspår med mera. Slutkostnaden blev cirka 4 000 
tkr lägre än budgeterat på grund av att samtliga projekt inte hann genomföras i tid. Flera arbeten 
kommer att slutföras nästkommande år.  
 
Reinvesteringar 
 

Konsthall 
Projektet beviljades 130 tkr från nämndens egen reinvesteringsbudget som uppgår til  2 400 tkr 
2024. Verksamheten har inhandlat montrar för att skydda konstverk från miljöpåverkan el er från 
besökare. Montrarna används också til  att exponera arkivmaterial från konsthal ens samlingar 
 
Kulturskolan 
Projektet beviljades 320 tkr från nämndens egen reinvesteringsbudget som uppgår til  2 400 tkr 
2024 som avser inköp av musikinstrument, möbler som exempelvis ritningsskåp och 
akrobatikmatta.  

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
30 (31) 
 
Torekäl berget 
Projektet beviljades 185 tkr från nämndens egen reinvesteringsbudget som uppgår til  2 400 tkr 
för inköp av mjukglassmaskin. Syftet är att öka intäkterna vid försäljning av glass i 
Torekäl berget.  
 
Anläggningsinventering, eftersatt underhåll 
Projektet har en budget på 5 800 tkr och 3 596 tkr har förbrukats. Projektet syfte är att rusta upp 
och underhålla samtliga anläggningar inom kultur- och fritidskontoret för att upprätthål a kvalitén 
på anläggningarna. Projektet har flera underprojekt under året och ett exempel är renovering av 
omklädningsrum i månskensrinken til sammans med byte av ventilation, lagning av vattenskada 
osv. På grund av redovisningstekniska fel så har kostnader för projekt som genomfördes 2023 
avseende Månskensrinken dubbelbokats felaktigt såväl i driften som i investeringsutfal et. Denna 
dubbelkontering resulterade i att en felaktig intäkt hamnade i driften vilket medfört att de faktiska 
kostnaderna har varit högre än vad som har beskrivits. De faktiska kostnaderna är korrekta, men 
har då delvis balanserats av en felaktigt intäkt, och har nu korrigerats i slutet av året. 
Korrigeringen innebär att 3 603 tkr konterades för mycket på underprojekt Månskensrinken.  
 
10.2.1 Lokalinvesteringar (Telge Fastigheter) 
Budget och ansvar för genomförande av förvaltningens lokalinvesteringar ligger inom Telge 
Fastigheter.  
 
Lokalinvesteringar kopplade 
Budget  
Utfall  
Genomförande-
till nämnden, tkr 
2024 
2024 
grad, % 
Lokalinvesteringar totalt 
36 400 
21 900 
60% 
 
Kultur- och fritidskontorets lokalinvesteringsprojekt under 2024 har varit följande: 

Bårsta fritidsgård 

Saltskog gård 

Lina ridanläggning 

Gjuteriet 

Ny simhal  projektering 
Bårsta fritidsgård resulterade i en lägre produktionskostnad är budgeterat, vilket motsvarar 8 500 
tkr. Projektet Saltskog gård resulterade även där i lägre kostnader än budgeterat motsvarande 2 
200 tkr.  
Projektet avseende Lina ridanläggning är pågående, och där har ändrade förutsättningar 
förekommit vilket innebär att projektet är förskjutet til  nästkommande år. För projekt Gjuteriet 
avser samtliga kostnader slutfaktureringar för arbetet som genomfördes 2023, vilket uppgår til  1 
100 tkr.  
Projekt simhal  är framskjutet till nästkommande år.  
 
 

2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden 
31 (31) 
 
11.  Bilagor 
Til  denna årsrapport finns fyra separata bilagor: 
Bilaga 1 Nämndspecifika fokusområden från kommunfullmäktige årsrapport 2024 
Bilaga 2 Nämndspecifika uppdrag från kommunfullmäktige årsrapport 2024 
Bilaga 3 Nämndens uppdrag till kontoret årsrapport 2024 
Bilaga 4 Investeringsbilaga per december 2024