2025-03-03
Årsrapport 2024
Kultur- och
fritidsnämnden
Kultur- och fritidskontoret
Gabriel a Khajo
Ekonomiecontroller
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
2 (31)
Innehållsförteckning
1.
Nämndens sammanfattning ......................................................................................... 3
2.
Händelser av väsentlig betydelse ................................................................................ 4
3.
Framtid och förväntad utveckling ............................................................................... 5
4.
Uppföljning av kommunfullmäktiges mål ................................................................... 7
4.1
Sammanstäl d bedömning av ful mäktiges och nämndens mål ........................................ 7
4.2
Socialt hål bara Södertälje .............................................................................................. 8
4.2.1 Södertälje kommuns barn och unga har goda uppväxtvillkor ........................................... 8
4.2.2 Södertälje kommuns invånare har inflytande och är delaktiga ......................................... 9
4.2.3 Södertälje kommuns invånare har goda livsvil kor ......................................................... 11
4.2.4 Södertälje kommuns invånare lever tryggt och säkert ................................................... 13
4.2.5 Södertälje kommun är en attraktiv plats för att etablera och driva företag i .................... 14
4.3
Ekologiskt hål bara Södertälje ...................................................................................... 15
4.3.1 Södertälje kommun är klimatneutral senast 2030 .......................................................... 15
4.3.2 Södertälje kommuns invånare lever i ett attraktivt och ekologiskt hållbart samhäl e ....... 15
4.4
Ekonomiskt hållbara Södertälje .................................................................................... 16
4.4.1 Södertälje kommun har god ekonomisk hushållning ..................................................... 16
4.4.2 Södertälje kommun arbetar effektivt ............................................................................. 18
4.4.3 Södertälje kommun kan rekrytera, behål a och utveckla medarbetare med rätt kompetens
19
5.
Nämndspecifika fokusområden från kommunfullmäktige ....................................... 20
6.
Nämndspecifika uppdrag från kommunfullmäktige ................................................. 20
7.
Nämndens uppdrag till kontoret ................................................................................ 20
8.
Uppföljning av privata utförare .................................................................................. 20
9.
Driftredovisning och nämndens resultat .................................................................. 21
9.1
Budgetuppföljning och helårsresultat ............................................................................ 21
9.2
Nämndövergripande analys .......................................................................................... 21
9.3
Analys per verksamhetsområde ................................................................................... 22
9.4
Analys intäkter och kostnader jämfört med föregående år ............................................. 24
9.5
Prognosavvikelse ......................................................................................................... 25
9.6
Uppföljning av til äggsmedel kopplade til politiska satsningar ....................................... 26
9.7
Uppföljning av statsbidrag och återsökningar ................................................................ 26
10.
Investeringar .............................................................................................................. 27
10.1 Sammanfattning nämndens investeringar ..................................................................... 27
10.1.1 Nyinvesteringar ............................................................................................................ 27
10.1.2 Reinvesteringar ............................................................................................................ 28
10.2 Nämndens slutförda investeringar ................................................................................ 28
10.2.1 Lokalinvesteringar (Telge Fastigheter) .......................................................................... 30
11.
Bilagor ........................................................................................................................ 31
Bilaga 1 Nämndspecifika fokusområden från kommunfullmäktige årsrapport 2024 .................... 31
Bilaga 2 Nämndspecifika uppdrag från kommunful mäktige årsrapport 2024 ............................. 31
Bilaga 3 Nämndens uppdrag til kontoret årsrapport 2024 ......................................................... 31
Bilaga 4 Investeringsbilaga per december 2024 ....................................................................... 31
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
3 (31)
1. Nämndens sammanfattning
Kultur- och fritidsnämnden arbetar ständigt med förbättring av olika arbetsmetoder för att vara en
til gänglig samhäl sfunktion inom Södertälje kommun. Detta arbete har lett til att samtliga
verksamhetsområden har strävat efter att erbjuda ett brett och varierat utbud som bidrar till att
medborgare känner sig inkluderade i kultur-, idrott- och fritidsverksamheterna. Ett exempel är
invigningen av det nya aktivitetshuset Mosaik där flera verksamheter samverkar och erbjuder ett
brett utbud av aktiviteter med hjälp av Ung Fritid, Stadsbiblioteket, kulturskolan samt
föreningslivet.
Nya fritidsgårdsbussen invigdes på Medborgardagen och påbörjade därefter sin verksamhet
vilket har varit väldigt uppskattat och sannolikt bidragit til att tryggheten inom såväl stads- som
kommundelarna ökat. Vidare har kontoret i samverkan med föreningslivet genomfört ett stort
antal lovaktiviteter inom alla verksamhetsområden, med geografisk spridning samt på årets al a
skollov.
Kontorets verksamheter står i framtiden inför utvecklande och spännande utmaningar, där
arbetet med hållbarhet är i fokus. Kommunens hållbarhetsarbete grundar sig i Agenda 2030 och
fokuserar på att integrera de tre dimensionerna social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet.
Kultur- och fritidskontoret arbetar i enlighet med dessa principer och ser följaktligen til att arbetet
följer uppsatta mål. För kontoret innebär att främja social hål barhet til exempel att sätta
människors lika värde i centrum. Genom att til ämpa kunskap och dessutom använda våra
resurser effektivt förbättrar vi den ekologiska hål barheten. Vad det gäller ekonomisk hållbarhet
sätts en god styrning av de ekonomiska medlen i fokus.
Under året så har nämndens verksamheter arbetat med att uppnå kommunful mäktiges mål
genom de nämndspecifika målen. Av kommunfullmäktiges nio mål bedöms fem ha grön status,
det vil säga att nämndmålen bedöms uppfyl da för 2024. Tre av målen bedöms ha gul status
och anses delvis uppfyllda. Dessa ingår under målområde socialt hållbara Södertälje och
ekologiskt hållbara Södertälje. Ett av målen bedöms ha röd status och ingår under ekologiskt
hållbara Södertälje.
Nämnden har arbetat mot åtta nämndspecifika fokusområden där samtliga är genomförda och
bedöms uppfyl da. Nämnden har även til delats fyra nämndspecifika uppdrag från
kommunful mäktige där samtliga är genomförda och bedöms uppfyllda. Kontoret har dessutom
blivit til delad två uppdrag från kultur- och fritidsnämnden. Det ena innebar att utreda möjligheten
til en central mötesplats för ungdomar och det andra att följa utvecklingen av nya regler/krav för
alternativ til gummigranulat som ifyl nad i konstgräs. Båda uppdragen har slutförts under 2024.
Kultur- och fritidsnämnden redovisar ett underskott om 13 759 tkr för 2024. Underskottet
hänvisas til områdena kontorsgemensamt, idrottsanläggningar samt kulturskolan. Området
kontorsgemensamt underskott hänvisas bland annat till att den nya förvaltarenhetens
medarbetare felaktigt belastar kultur- och fritidskontoret eftersom kostnaden ska belasta
kommunstyrelsens kontor där budgeten är placerad. Idrottsårets medarbetare anstäl des i
december men satsningen är budgeterad för 2025.
Området idrottsanläggningar redovisar ett underskott om 8 336 tkr vilket är ett ökat underskott i
förhål ande til föregående periods prognos med 1 600 tkr. Skil naden i prognosen beror til stor
del av saknade hyresintäkter från föreningar som skul e ha inkommit i december och uppgår til 1
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
4 (31)
200 tkr, men som uteblev. På grund av redovisningstekniska fel så har kostnader för projekt som
genomfördes 2023 avseende Månskensrinken dubbelbokats felaktigt såväl i driften som i
investeringsutfal et. Denna dubbelkontering resulterade i att en felaktig intäkt hamnade i driften
vilket medfört att de faktiska kostnaderna har varit högre än vad som har beskrivits. De faktiska
kostnaderna är korrekta, men har då delvis balanserats av en felaktig intäkt, och har korrigerats i
samband med årsbokslutet. Resterande ökning om 400 tkr beror på höga driftkostnader och
nödvändiga inköp som har genomförts sista perioden. Nämnden saknar kapitalkompensation för
nyinvesteringar som genomfördes mel an perioden augusti och december 2024, vilket belastar
resultatet negativt med 650 tkr för året. Nämnden saknar även lokalvårdskompensation för hela
året vilket belastar resultatet negativt med cirka 1 100 tkr.
Kultur- och fritidsnämndens totala investeringsbudget uppgår til 28 600tkr. Av den totala
investeringsramen så har 16 174 tkr förbrukats för året. Den totala genomförandegraden för
samtliga investeringar är 56 procent för 2024.
2. Händelser av väsentlig betydelse
Följande händelser kan särskilt lyftas fram under 2024.
Efter gediget arbete för att återigen nå de besökssiffror verksamheterna hade innan pandemin
slog både Ung fritid och Torekäl berget besöksrekord under året.
Förslaget till nya Regler och riktlinjer för föreningsbidrag skickades ut på remiss til föreningar
och kommundelsnämnderna för yttrande under våren. I samband med remissrundan ägde två
informationsmöten med föreningar rum. Därefter omarbetades förslaget utifrån inkomna
synpunkter och slutgiltigt beslut om nya Regler och riktlinjer för föreningsbidrag fattades i
kommunful mäktige i november.
Under april anlände Fritidsgårdsbussen til Ung fritid och invigdes sedan under Medborgardagen
och kom i drift under sommaren.
Kulturskolan har under året gått med i ett kommunövergripande samverkansprojekt som avser
symfoniorkesterverksamhet för unga (SUSS) til sammans med Botkyrka, Salem och Huddinge.
Lovverksamheter har under såväl sport-, påsk-, sommar-, höst- som jul ov har arrangerats av
både föreningslivet och kontorets olika verksamheter. Deltagande barn och ungdomar har
generellt sett varit stort.
Rollen som playmaker inom Kultur 365:s verksamhet har under året bytt namn til
kulturaktivitetskoordinatorer (KAKor).
Det nya al aktivitetshuset Mosaik invigdes i augusti och har varit välbesökt sedan öppning.
Kulturskolan och biblioteket har under hösten startat upp verksamhet på Mosaik.
I juni invigdes på Torekäl berget en ny utstäl ning och museimiljö i Holmbergska vil an.
Konsthallen invigde en utställning i augusti som visade sig locka til besöksrekord. Utstäl ningen
handlar om syrisk-ortodoxa kyrkans etablering i Södertälje.
En stor succé under sommaren var Kultur 365:s återkommande sommarprojekt med
kulturintresserade skolungdomar, Gårdsmusikanterna, som spelat och showat på äldreboenden,
mötesplatser, innergårdar till bostadsrättsföreningar som riktar sig till seniorboende.
Ungdomarna har även spelat i Södertälje centrum samt på parker och torg.
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
5 (31)
Kulturskolan startade uppsökande verksamhet i Södertäljes skolor under hösten.
Under hösten påbörjades flyttplaneringen av Konsthal ens flytt til Torekäl berget.
3. Framtid och förväntad utveckling
Kommunens hål barhetsarbete grundar sig i Agenda 2030 och fokuserar på att integrera de tre
dimensionerna av hål barhet: social, ekologisk och ekonomisk. Kultur- och fritidskontoret arbetar
i enlighet med dessa principer och ser till att deras arbete följer uppsatta mål och budget. För
kontoret innebär detta att främja social hål barhet genom att sätta människors lika värde i
centrum, ekologisk hållbarhet genom att tillämpa kunskap och effektiv resursanvändning samt
ekonomisk hållbarhet genom en god styrning av medel. Nedan beskrivs de mest prioriterade
områdena för kultur- och fritidsnämndens verksamheter, med särskilt fokus på hål bar utveckling.
Social hållbarhet
En grundläggande aspekt av ett hållbart samhälle är att al a människor ska känna tillit och
förtroende, både för andra människor och för samhäl ets institutioner. För att skapa detta
samhälle är det viktigt att al a får möjlighet att vara delaktiga i utvecklingen, och att värderingar
som respekt, jämlikhet och inkludering genomsyrar samhällslivet. Kultur, idrott och demokrati
spelar en avgörande rol i denna process och är nyckelfaktorer för att stärka den sociala
hållbarheten. Värderingar och identitet är särskilt aktuel a frågor i dagens samhälle, exempelvis
inom områden som hbtqi+-frågor, integration och relationen mellan stads- och landsbygd. Dessa
områden fal er inom kultur- och fritidsnämndens ansvar, och det är viktigt att arbetet fokuserar
på att stärka gemenskapen och minska segregation.
Under 2024 har en ny samverkansöverenskommelse mellan civilsamhället och Södertälje
kommun tagits fram, under ledning av kultur- och fritidskontoret och i dialog med organisationer
inom civilsamhäl et. Syftet med överenskommelsen är att skapa ett övergripande ramverk för
samverkan mellan civilsamhället och kommunen, som ger gemensamma förhål ningssätt och en
plattform för fortsatt dialog om samhällsutmaningar. Överenskommelsen ska enligt tidplan
beslutas av kommunful mäktige i mars 2025 och den blir djag ser över al a sidbrytningar en gåbå
gällande för samtliga kommunala nämnder och hela den kommunala förvaltningen. Kultur- och
fritidsnämnden har ansvaret att leda och samordna arbetet utifrån
samverkansöverenskommelsen, ett arbete som kommer få särskilt fokus under 2025.
Jämlikhet är också ett centralt mål i kultur- och fritidsnämndens arbete, där särskild
uppmärksamhet kommer att riktas mot att öka deltagandet i kultur- och fritidsaktiviteter bland
barn och ungdomar. Generel t sett är deltagandet lägre bland unga med funktionsnedsättning,
unga som bor i socioekonomiskt utsatta områden och unga tjejer med utländsk bakgrund. För att
möta dessa utmaningar kommer kontoret att arbeta för att öka til gången til organiserad idrott
genom en bredare satsning under idrottsåret 2025, som ska inkludera aktiviteter som riktar sig
til en mångfald av målgrupper. Samarbete med föreningslivet kommer också vara viktigt för att
sätta upp rätt förutsättningar och uppnå målen om ökat deltagande.
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
6 (31)
Ekologisk hållbarhet
Den gröna omstäl ningen erbjuder stora möjligheter, men medför samtidigt nya utmaningar,
särskilt för den offentliga sektorn och kommunens kultur- och fritidsverksamheter. Den ökade
användningen av ny teknik för att främja klimatomstäl ningen innebär både nya lösningar och
ökade kostnader. Ett exempel på detta är behovet av att använda mer miljövänliga byggmaterial
och förnybar energi i idrottsanläggningar. För kultur- och fritidskontoret innebär den ekologiska
hållbarheten ett arbete med att hitta lösningar som både är ekonomiskt och miljömässigt
hållbara. Ett konkret exempel på detta är arbetet med att ersätta gummigranulat med mer
miljövänliga alternativ i konstgräsplanerna. Dessutom kommer ett stort fokus ligga på att följa
upp energiåtgången i ishallar för att potentiel t kunna förbättra arbetssätt och åtgärder.
Vidare kommer kontoret att fokusera på att optimera funktionalitet och drift i befintliga
anläggningar, samt säkerställa att kontinuerligt underhåll genomförs. På detta sätt kan man både
förlänga anläggningarnas livslängd och säkerställa att de fortsätter vara til gängliga för så många
medborgare som möjligt, vilket stärker den ekologiska hållbarheten.
Ekonomisk hållbarhet
En långsiktig ekonomisk hål barhet är en grundpelare i kultur- och fritidskontorets arbete. För att
uppnå detta kommer kontoret under 2025 att arbeta mer systematiskt med uppföljning och
effektivisering av resursförbrukningen. Detta innebär att kontoret kommer att arbeta med att
identifiera avvikelser i de olika verksamheterna på ett tidigt stadium och genomföra åtgärder för
att rätta til dessa. Genom denna metod kan verksamheten utvecklas på ett ekonomiskt hål bart
sätt, samtidigt som man säkerställer att medlen används på ett ansvarsful t sätt och att de
resurser som finns tillgängliga används på bästa möjliga sätt. Detta tillvägagångssätt förväntas
ge en bättre överblick och kontrol över ekonomi och resurser, vilket i sin tur skapar en stabil
grund för framtida arbete.
Sammanfattningsvis kommer kultur- och fritidskontoret att fortsätta sitt hållbarhetsarbete med ett
helhetsperspektiv, där både social, ekologisk och ekonomisk hål barhet vävs samman för att
skapa en hållbar och rättvis utveckling för al a medborgare i kommunen.
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
7 (31)
4. Uppföljning av kommunfullmäktiges mål
4.1 Sammanställd bedömning av fullmäktiges och nämndens
mål
Nedan följer uppföljning av nämndmålen och kommunfullmäktiges mål utifrån nämndens resultat
samt en målbedömning per helår.
Nämndens bedömning på kommunfullmäktiges mål utgår från målbedömningen per helår för
til hörande nämndmål. Nämndens uppföljning av nämndmålen och bedömning görs utifrån
beskriven uppföljning i nämndens verksamhetsplan.
Bedömning för måluppfyllelse
Målet är uppnått
Målet är delvis uppnått
Målet är inte uppnått
KF-mål
Målområde
Mål KF-mål
Nämndmål
RAG
totalt
Södertälje kommuns
Barns och ungas deltagande i
1
barn och unga har goda kultur-, fritids- och idrottslivet är
uppväxtvil kor
jämlikt och jämställt.
Södertäljes invånare och
Södertälje kommuns
2
invånare har inflytande civilsamhället är involverade i
och är delaktiga
utvecklingen av kultur- och
fritidsnämndens verksamheter.
Södertälje kommuns
Invånarna har til gång til ett
Socialt
3
invånare har goda
varierat kultur-, idrotts- och
hållbara
livsvil kor
fritidsutbud.
Södertälje
Södertälje kommuns
Kultur- och fritidsnämndens
4
invånare lever tryggt och verksamheter skapar och utgör
säkert
trygga mötesplatser.
Södertälje kommun är en Kultur- och fritidsnämndens
verksamheter skapar
5
attraktiv plats för att
förutsättningar för kulturel a och
etablera och driva
kreativa näringar att etablera sig i
företag i
Södertälje kommun
Södertälje kommun är
Driften av idrottsplatser bedrivs
6
klimatneutral senast
med minimal klimatpåverkan.
Ekologiskt
2030
hållbara
Södertälje kommuns
Södertälje kommuns kultur- och
Södertälje
invånare lever i ett
fritidsanläggningar är enkla att nå
7
attraktivt och ekologiskt med ett ekologiskt hål bart färdsätt
hål bart samhälle
alternativt gående.
Södertälje kommun har Kultur- och fritidsnämnden
Ekonomiskt
8
god ekonomisk
arbetar för en långsiktig
hållbara
hushållning
ekonomisk hål barhet.
Södertälje
Södertälje kommun
Kultur- och fritidsnämnden har en
9
arbetar effektivt
effektiv resursanvändning.
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
8 (31)
4.2 Socialt hållbara Södertälje
4.2.1 Södertälje kommuns barn och unga har goda uppväxtvillkor
Nämndmål: Barns och ungas deltagande i kultur-, fritids- och idrottslivet är jämlikt och
jämställt.
Ingående
Riktvärde
Utfall per
Nämndmålets indikatorer
värde
2024
helår
Andel deltagande flickor, Ung
fritid
37%
40%
41%
Andel icke binära deltagare,
Ung fritid
1%
1%
0,08%
Andel deltagare med
funktionsvariation, Ung fritid
22%
25%
22%
Pojkar:
305 000
Pojkar:
Pojkar:
318 000
306 640
Antal deltagartillfällen gäl ande
Flickor:
idrottsaktiviteter, pojkar och
176 000
Flickor:
Flickor:
flickor i hela kommunen
183 000
181 400
Antal deltagartillfällen gäl ande
idrottsaktiviteter för personer
med funktionsnedsättning i hela
kommunen
1 300
>1 300
1 153
Nämndmålet bedöms vara delvis uppfylld då en indikator är grön och majoriteten av
indikatorerna bedöms gula och har nått högre än ingående värde och på god väg till riktvärdet
för 2024.
Ung fritid arbetar fortsatt för en mer jämlik och jämstäl d verksamhet. Tjejmässan och
Powerfesten som är jämstäl dhetsinsatser genomfördes enligt plan även under 2024. Arbetet
med att attrahera fler tjejbesök till verksamheterna har gett resultat. Riktvärdet för året har
överträffats och andelen tjejer har ökat jämfört med föregående år. Besöksantalet för icke-binära
ungdomar är dock fortsatt mycket lågt och det finns en utvecklingspotential i att utforma mer
verksamhet som är inbjudande och /el er riktar sig til den icke-binär målgruppen. Det kan tex
göras genom att de besökande uttrycker sin sexuel a läggning på ett anonymt sätt.
För att uppnå barn och ungas jämlika och jämstäl da deltagande har nämnden til delat bidrag till
föreningar med barn- och ungdomsverksamhet bland annat i syfte att öka målgruppens
delaktighet i kultur-, fritids- och idrottslivet. Ett av kriterierna för bidragen har varit att
föreningarna har ett jämlikhet- och jämstäl dhetsperspektiv inom sina verksamheter. Arbetet med
jämn könsfördelning i samtliga deltagargrupper har resulterat i ett ökat deltagartil fälle för både
tjejer och kil ar jämfört med 2023. Att på detta tydliga sätt uppmuntra och stödja föreningar att ha
ett jämlikhet- och jämställdhetsperspektiv bidrar til att arbetet institutionaliseras inom
föreningarnas verksamheter, vilket gynnar förutsättningarna för unga tjejer och ickebinära
ungdomar, men också barn och ungdomar i socioekonomisk utsatta områden att mer aktiv delta
i föreningslivet.
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
9 (31)
Samordnartjänsten för funktionsvariation har varit vakant under en period av året, vilket troligtvis
har påverkat förmågan att ge til räckligt stöd til föreningarna. Tjänsten är viktig för att samordna
aktiviteter och säkerställa att personer med funktionsnedsättning får rätt resurser och stöd för att
delta i olika aktiviteter. Bristen på tjänsten kan ha gjort det svårare för föreningarna att erbjuda
fler deltagartil fällen, vilket har begränsat möjligheten för målgruppen att engagera sig i
meningsfulla aktiviteter.
Verksamheter för personer med funktionsnedsättning har också fortsatt haft svårt att locka
deltagare, särskilt efter pandemin, som orsakade ökad isolering. Många personer har fortfarande
praktiska och psykologiska hinder för att återgå till sociala aktiviteter, såsom brist på til gängliga
lokaler el er osäkerhet kring att återuppta socialt umgänge. För föreningarna innebär detta en
extra utmaning för att bygga upp engagemang och förtroende bland deltagarna.
Sammanfattningsvis har den vakanta samordnartjänsten och pandemins långsiktiga effekter haft
en betydande påverkan på deltagandet i verksamheter för personer med funktionsnedsättning.
Situationen kommer att förbättras framöver då tjänsten är til satt och verksamheten har nu det
stöd som krävs för att möta målgruppens behov.
4.2.2 Södertälje kommuns invånare har inflytande och är delaktiga
Nämndmål: Södertäljes invånare och civilsamhället är involverade i utvecklingen av
kultur- och fritidsnämndens verksamheter.
Ingående
Riktvärde
Utfall per
Nämndmålets indikatorer
värde
2024
helår
Antal sammankomster med
berörda aktörer kopplat till
samverkansöverenskommelsen
Ny
2
5
Andel producerande ungdomar
Ung fritid
1%
10%
1,3%
Nämndmålet bedöms vara uppfylld då indikatorerna bedöms grönt respektive gult.
Ung fritid har fortsatt att driva ungdomsproducerad verksamhet som en central metod för att öka
ungdomars inflytande och engagemang i samhäl sfrågor. Genom att ge ungdomarna möjlighet
att själva producera och genomföra egna aktiviteter, syftar verksamheten til att stärka deras
ansvarskänsla och delaktighet. Dock finns det områden där verksamheten kan utvecklas för att
uppnå ännu bättre resultat. En nyckel för detta är att personalen arbetar mer systematiskt och
strukturerat med ungdomarnas engagemang, vilket innebär att arbetssätt och planering behöver
vara mer fokuserade.
För att förbättra resultaten krävs också att bemanningsgraden ökas. För närvarande tyder det på
att personalen har en arbetsbelastning som gör det svårt att ge ungdomarna det individuel a stöd
som behövs för att utveckla deras idéer. Ökad bemanning skulle ge personalen bättre
möjligheter att arbeta närmare ungdomarna, vilket skulle kunna bidra til att fler ungdomar
engagerar sig i och genomför egna projekt.
Idag ligger ett stort fokus på att uppmuntra ungdomarna att själva komma på idéer och ta ansvar
för genomförandet. Ett konkret exempel på detta arbete är att stötta ungdomar i att skapa
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
10 (31)
gårdsråd och hålla stormöten. Dessa möten fungerar som en plattform där ungdomarna kan hitta
varandra, dela sina idéer och skapa stödstrukturer som gör det lättare att förverkliga sina projekt.
Genom att skapa en sådan samhörighet stärks både ungdomarnas engagemang och deras
sociala nätverk, vilket kan ha långsiktiga positiva effekter på deras utveckling och
samhällsdeltagande.
Trots dessa insatser har det konstaterats ett bortfal i dokumentationen av de producerande
ungdomarna. Dokumentationen är avgörande för att kunna följa upp verksamhetens effekter och
för att ge en tydlig bild av hur många ungdomar som är aktiva och på vilket sätt deras
engagemang utvecklas. Under året har man arbetat med att förbättra dokumentationen genom
att erbjuda stöd och utbildningstil fäl en för fritidsledarna. Detta är ett viktigt steg för att
säkerställa att dokumentationen blir mer noggrann och komplett framöver, vilket i sin tur kan ge
ett bättre underlag för att utvärdera verksamhetens resultat.
Den faktiska andelen producerande ungdomar är högre än vad de nuvarande indikatorerna visar
för 2024. Detta kan tyda på att ungdomar engagerar sig mer än vad som dokumenteras, vilket
skulle innebära att verksamheten potentiellt har en större effekt än vad som syns i statistiken.
Det är därför avgörande att förbättra dokumentationsprocessen för att på ett rättvisande sätt
kunna mäta och visa verksamhetens ful a påverkan.
Sammanfattningsvis visar analysen att Ung fritid gör ett viktigt arbete för att öka ungdomars
inflytande och engagemang genom ungdomsproducerad verksamhet. För att förbättra och
maximera effekterna av detta arbete krävs en mer systematisk insats och en ökad bemanning,
vilket skulle ge personalen mer tid att ge ungdomarna det stöd och de förutsättningar de behöver
för att utveckla sina idéer. Vidare är förbättrad dokumentation av ungdomarnas engagemang
och produktion avgörande för att kunna visa på verksamhetens fulla resultat och för att ge både
ungdomarna och föreningarna ett tydligare stöd i sitt arbete framöver.
Föreningsstöd har under året haft en aktiv dialog med civilsamhäl et om att revidera
samverkansöverenskommelsen, vilket är ett viktigt steg för att stärka samarbetet mel an
kommunen och civilsamhäl ets aktörer. Genom fem sammankomster med representanter från
civilsamhäl et har kontoret samlat in synpunkter och förslag för att skapa en mer effektiv och
ändamålsenlig överenskommelse. Detta samarbete har gett värdeful input om hur kommunen
kan stödja civilsamhäl et på ett bättre sätt och bidra till en mer hål bar och långsiktig samverkan.
Arbetet med att ta fram en ny samverkansöverenskommelse har varit en grundläggande del i att
förbättra strukturen för samarbetet och skapa förutsättningar för ett ökat engagemang och
deltagande från civilsamhäl et. Genom att involvera civilsamhäl ets aktörer i processen
säkerställdes att det förslag som togs fram speglar de faktiska behoven och önskemålen från
både kommunen och civilsamhället.
Samverkansöverenskommelsen ska enligt tidplan beslutas av kommunful mäktige i mars 2025.
Därefter blir det avgörande att hål a dialogen levande och att implementera den struktur för
systematisk samverkan som överenskommits.
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
11 (31)
4.2.3 Södertälje kommuns invånare har goda livsvillkor
Nämndmål: Invånarna har tillgång till ett varierat kultur-, idrotts- och fritidsutbud.
Ingående
Riktvärde
Utfall per
Nämndmålets indikatorer
värde
2024
helår
Antal besök/invånare bibliotek
5,7
5,8
4,4
Antal besök/invånare konsthall
0,2
0,22
0,23
Antal besök/invånare stadsscen
1,03
1,10
1,18
Antal besök/invånare Torekällberget
1,01
1,01
1,15
Antal barn o unga i
kulturskolan/ant.inv i målgrupp
8,3%
8,3%
7 %
Pojkar:
Pojkar:
Pojkar:
Antal deltagartillfällen gällande
305 000
318 000
306 640
idrottsaktiviteter, pojkar och flickor i
Flickor:
Flickor:
Flickor:
hela kommunen
176 000
183 000
181 400
Nämndmålet bedöms vara uppfylld då tre av sex indikatorer bedöms som gröna och resten gult.
Indikatorerna som bedöms gula och har delvis nått högre än ingående värde och på god väg til
riktvärdet för 2024.
Verksamheterna inom områdena Kultur och Kunskap samt Besöksmål har haft ett bra år. Det
har genomförts chefsbyten på tre av enheterna vilket naturligtvis påverkat på olika sätt. Det har
genomförts många publika aktiviteter vilket ligger i uppdraget och som under 2024 precis som
tidigare år gör Södertälje synligt både för medborgare och besökare. Många av evenemangen
har på olika sätt synts utanför kommunen via nationel a media.
Samarbeten mel an enheter, andra kontor, föreningsliv och externa aktörer är en stor del av det
dagliga arbetet och det finns en stark ambition för att det ska öka än mer. Exempel på det är hur
flera enheter samverkat kring både planering och verksamhet i Mosaik och Futurum, det jobb
som görs mot utbildningskontoret när det kommer til kultur i skola och kultur i förskola samt
samarbeten kring offentlig konst, studentfirande och Medborgardagen. Gäl ande
Medborgardagen och Nationaldagen är det exempel på stora evenemang där kultur- och
fritidskontoret varit samordnande.
Flera större utredningar har gjorts under året som har bäring på verksamheterna inom området.
Bland annat gäl ande Torekäl bergets inriktning, förutsättningar för en kulturfestival och en
scenkonstutredning.
Det lägre utfallet inom kulturskolan för 2024 i jämförelse med 2023 beror främst på lärarvakanser
som har påverkat antalet erbjudna kursplatser.
Det ingående värdet til ika riktvärdet är tyvärr missvisande, ett mer korrekt värde för 2023 är
7,8% utifrån antal unika deltagare mellan 6–19 år som är den huvudsakliga målgruppen för
närvarande. Ett mindre antal yngre och äldre deltagare är inte medräknade i mätetalet.
Föregående år (2023) redovisades endast stadsbibliotekets besökssiffror. 2024 redovisas besök
vid samtliga bibliotek. Besökssiffrorna skulle sannolikt öka om Lunagallerians beskaffenhet vore
bättre, rul trappan har varit ur funktion större delen av hösten och butiker och annan verksamhet
försvinner från gallerian vilket gör den mindre attraktiv.
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
12 (31)
Trender i besöksnäringen talar för den typ av upplevelse som Torekäl berget har att erbjuda.
Lokala, kulturel a, hållbara aktiviteter att uppleva til sammans med sina nära och kära. Det
ekonomiska läget gör dessutom att billiga utflykter närmare hemmet ökar för inhemska turister.
För utländska turister är den låga kronan i stäl et något positivt. Nationel t rapporterar svenska
museum en 4% ökning av besöksantalet i förhål ande till 2023.
Trender, samhällsekonomi och väder har vi ingen rådighet över. Men en medvetenhet om detta
gör att vi i extern kommunikation lyfter saker som framstäl er Torekäl berget i linje med ovan
beskrivna trender, samt som ett prisvärt besöksmål med en bredd av aktiviteter som funkar i al a
väder. Faktisk effekt av detta kan vi dock inte mer än gissa oss til .
Under året har Stadsscenens besökssiffror ökat, främst til följd av två faktorer. Dels har antalet
digitala besökare ökat genom direktsändningar av NPC Bodybuildingtävlingar och
Omsorgsgalan. Dels har höstens lansering av det nya evenemanget NärCon lockat en stor
publik och blivit en betydande framgång. Dessa satsningar har sammantaget bidragit til ett
högre totalt besöksantal jämfört med föregående år.
Kultur 365s verksamhet har fortsatt vare en uppskattad del av det utbud och aktiviteter som
riktar sig mot målgruppen äldre. Under 2024 har Kultur 365 utvecklat och breddat sitt kulturutbud
för seniorer i Södertälje. Flera evenemang genomfördes däribland Raggarrundan – en nostalgisk
musikteater med efterföljande åktur i veteranbilar – samt den nya adventskalendern i samarbete
med Torekäl berget. Verksamheten firade även 10-årsjubileet av "Kära hjärtanes", där barn från
förskolor och skolor skapade och delade ut Alla hjärtans dag-kort til äldre.
Antalet deltagare i olika aktiviteter var fortsatt högt, och genom samarbeten med skolor, lokala
artister och vård- och omsorgsboenden skapades möten över generationsgränser. Lanseringen
av Kultur 365:s artistkatalog, som möjliggör framtida rekrytering av seniora statister och
skådespelare utvecklar med sikte framåt.
Konsthallen har upplevt att det är fler besökare på utställningarna än på länge. Under året har
konsthallen presenterat flertalet grupputstäl ningar med många deltagande konstnärer, med
tematik kring diasporor som är välrepresenterade i Södertälje, vilket kan ha haft viss påverkan
på besökssiffrorna. Konsthallens öppna verksamhet på helger och lov för barn och unga har
bidragit starkt til att verksamheten är en plats för alla åldrar
De rapporterade deltagartil fäl ena från bidragstagande föreningar samt inrapporterade
lovaktiviteter indikerar en tydlig positiv utveckling där föreningarna spelar en avgörande roll för
att uppnå de uppsatta målen. Denna utveckling är särskilt märkbar genom det ökade antalet
deltagartil fäl en, vilket är ett konkret tecken på att fler medborgare engagerar sig i
verksamheterna. Denna ökning jämfört med föregående år kan tolkas som ett resultat av flera
faktorer, däribland en ökad tillgång til ekonomiskt stöd, men också en förbättrad
informationsspridning och stöd til föreningarna.
Under 2024 tilldelades 49 föreningar lovbidrag, vilket i sig visar på ett brett deltagande och en
varierad verksamhet som når ut till många individer. Detta stöd har troligen underlättat för
föreningarna att genomföra fler aktiviteter, vilket är ett positivt tecken på en fortsatt efterfrågan
på sådan verksamhet, särskilt under lovperioder då möjligheterna til fritidsaktiviteter ofta är mer
begränsade.
En central faktor som bidrar till den positiva utvecklingen är den regelbundna och systematiska
informationen til föreningarna om vilka bidrag som finns att söka samt när dessa är til gängliga.
Genom denna tydliga kommunikation minskar risken för missförstånd och underlättar
föreningarnas planering, vilket resulterar i att fler ansökningar kan godkännas och fler aktiviteter
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
13 (31)
kan genomföras. Denna process har även stärkt föreningarnas kapacitet att genomföra
aktiviteter som möter både medborgarnas behov och de mål som satts upp för verksamheten.
Vidare visar granskningen av ansökningar på en noggrannhet i utvärderingen, vilket kan bidra till
att resurser riktas till de mest relevanta och kvalitativa aktiviteterna. Denna granskning kan
också fungera som en motivationsfaktor för föreningarna att förbättra sina ansökningar och
aktiviteter, vilket leder til högre kvalitet på både aktiviteter och deltagartil fäl en.
Sammantaget innebär detta att den ökade mängden aktiviteter och deltagartil fällen inte bara
speglar en kvantitativ ökning, utan också en kvalitativ förbättring i hur väl föreningarna lyckas
möta deltagarnas behov och önskemål. De ökade aktiviteterna bidrar därmed til en bredare
samhällsnytta genom att fler medborgare får til gång til meningsfulla och utvecklande
fritidsaktiviteter, vilket stärker gemenskapen och det sociala sammanhanget i samhäl et.
För att ytterligare stärka denna positiva utveckling bör fokus även kunna ligga på att kontinuerligt
följa upp och utvärdera effekterna av de genomförda aktiviteterna. Detta kan skapa möjligheter
för ytterligare förbättringar av bidragsprocessen och ge ett än mer hållbart och långsiktigt stöd til
föreningarna och deras verksamhet.
4.2.4 Södertälje kommuns invånare lever tryggt och säkert
Nämndmål: Kultur- och fritidsnämndens verksamheter skapar och utgör trygga
mötesplatser.
Ingående
Riktvärde
Utfall per
Nämndmålets indikatorer
värde
2024
helår
Index trygghet och bemötande,
Ung fritid
77%
80%
90%
Index trygghet och bemötande,
Kulturskolan
Ny
80%
-
Nämndmålet bedöms vara uppfyllt då en av indikatorerna bedöms grön och den andra gul.
Det hårdare samhäl sklimatet med en ökande organiserad brottslighet påverkar
verksamheternas förutsättningar för att skapa och upprätthål a trygga platser. Ung fritids
verksamheter har under 2024 sett att den upplevda tryggheten förbättrats i den årliga
mötesplatsenkäten. Verksamhetens arbete med samverkan med olika aktörer för att skapa en
större känsla av trygghet tycks ha gett positiva resultat.
Exempel på samverkansparter är polis, skola, socialtjänst, näringsliv, bostadsbolag och
föreningar. Några exempel på åtgärder som gjorts är att ha en större närvaro på offentliga
platser (Mobila fritidsgården, Mötesplats Södertälje), komplettering av den öppna verksamheten
med riktad verksamhet och aktiviteter med föranmälan. Utbildning av personal har också
genomförts om socialtjänstens arbete samt ett utökat kunskap om droger.
Ung fritid har i samarbete med El Sistema och flera föreningar genomfört förebyggande och
främjande aktiviteter. Den mobila fritidsgården har bedrivit verksamhet i Södertäljes stadsdelar
och samtliga kommundelar under sommaren och hösten. Verksamhetens bedömning är att de
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
14 (31)
aktiviteter och den samverkan som bedrivits har en trygghetsskapande effekt och kommer
fortsätta arbeta efter samma metodik.
Den planerade enkätmätningen inom Kulturskolan har blivit uppskjuten til det kommande året,
vilket beror på att en ny, nationel t standardiserad enkät som är avsedd att användas av
Kulturskolor i hela landet ännu inte har färdigstäl ts. Denna försening innebär att det ursprungliga
tidsschemat inte har kunnat hål as, och en eventuel insamling av data har blivit fördröjd. Den
nya enkäten, som förväntas ge mer enhetliga och jämförbara resultat på nationel nivå, är
fortfarande under utveckling, och det är därför inte möjligt att genomföra mätningen på det sätt
som först var planerat.
Eftersom arbetet med att färdigstäl a enkäten är på gång och väntas vara klart til 2025, bedöms
indikatorn för mätningen som "gul", vilket signalerar att det pågående arbetet är på väg att
uppfyl as, men att det fortfarande finns viss osäkerhet kring tidpunkten och genomförandet. För
att säkerställa att mätningen kan genomföras utan ytterligare förseningar är det viktigt att följa
upp utvecklingen av enkäten och eventuel t vidta åtgärder för att anpassa arbetet till de nya
förutsättningarna. Denna försening påverkar resultatet på kort sikt, men den nationel a enkäten
kan på lång sikt förbättra kvaliteten på insamlade data och möjliggöra mer precisa och
jämförbara analyser av Kulturskolans verksamhet.
4.2.5 Södertälje kommun är en attraktiv plats för att etablera och driva
företag i
Nämndmål: Kultur- och fritidsnämndens verksamheter skapar förutsättningar för
kulturella och kreativa näringar att etablera sig i Södertälje kommun
Ingående
Riktvärde
Utfall per
Nämndmålets indikatorer
värde
2024
helår
Antal nätverksträffar med KKN företag
i Södertälje
Ny
1
0
Nämndmålet bedöms vara delvis uppfylld då riktvärdet inte är uppnått för 2024 men ett arbete är
påbörjad inför 2025 för detta ändamål.
Den planerade nätverksträffen har inte genomförts under året, vilket beror på att förvaltningen,
til sammans med näringslivsavdelningen, har arbetat med att definiera och korrekt sortera den
aktuel a företagsgruppen. Detta arbete är nödvändigt för att säkerställa att rätt målgrupp
inkluderas i nätverket och att träffen får önskad effekt. Planen är att nätverksträffen ska
genomföras under 2025, när sorteringen är klar. Fördröjningen innebär att resultatet för året
påverkas, men den noggranna förberedelsen ökar chansen att träffen blir mer framgångsrik och
relevant för de deltagande företagen framöver.
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
15 (31)
4.3 Ekologiskt hållbara Södertälje
4.3.1 Södertälje kommun är klimatneutral senast 2030
Nämndmål: Driften av idrottsplatser bedrivs med minimal klimatpåverkan.
Ingående
Riktvärde
Utfall per
Nämndmålets indikatorer
värde
2024
helår
Andel idrottsplatser med
strålkastarbelysning av LED-typ
3
4
3
Nämndmålet bedöms vara delvis uppfylld då riktvärdet inte är uppnått för 2024 men ett arbete är
påbörjad inför 2025 för detta ändamål.
Under 2024 har inga idrottsplatser uppgraderats med strålkastarbelysning av LED-typ, då de
avsatta nyinvesteringsmedlen har prioriterats för andra projekt. Detta innebär att planen för
belysningsuppgraderingar har blivit försenad, vilket kan påverka målet om att minska
energiförbrukning och förbättra belysningen på idrottsplatserna. Däremot finns det planer för att
genomföra uppgraderingar under 2025, inklusive på Bårsta IP, vilket tyder på att arbetet kommer
att fortskrida och att LED-belysningen införs inom en snar framtid. Den fördröjda tidsramen
innebär att de långsiktiga fördelarna, såsom lägre driftskostnader och förbättrad belysning, kan
komma att realiseras något senare än planerat.
4.3.2 Södertälje kommuns invånare lever i ett attraktivt och ekologiskt
hållbart samhälle
Nämndmål: Södertälje kommuns kultur- och fritidsanläggningar är enkla att nå med ett
ekologiskt hållbart färdsätt alternativt gående.
Riktvärde
Utfall per
Nämndmålets indikatorer
Ingående värde
2024
helår
Andel kultur- och fritidsanläggningar som har
kol ektivtrafik i anslutning/nära
Ny
100%
100%
Andel kultur- och fritidsanläggningar som har
laddplatser
Ny
100%
100%
Andel kultur- och fritidsanläggningar som har
låsbara stäl för cyklar/sparkcyklar.
Ny
100%
7%
Andel kultur- och fritidsanläggningar som har
gångstråk
Ny
100%
100%
Nämndmålet bedöms vara uppfylld då majoriteten av indikatorerna har nått riktvärdet.
Kultur- och fritidsnämnden arbetar aktivt för att säkerställa att al a kultur- och fritidsanläggningar
är til gängliga via ekologiskt hållbara färdsätt, såsom kollektivtrafik eller gång. Ett positivt resultat
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
16 (31)
av detta arbete är att alla idrottsplatser ligger inom ett avstånd på cirka 300 meter från närmaste
buss- eller busshållplats, vilket gör det enklare för medborgarna att nyttja kol ektivtrafiken och
minska beroendet av bilresor. Detta stödjer kommunens hållbarhetsmål och bidrar til en ökad
til gång för invånarna till fritidsanläggningarna.
När det gäl er laddstationer för elbilar är statistiken begränsad til Södertälje IP och rör endast
laddning för egen personal vid vaktmästeriet. Övriga anläggningar omfattas inte, då
laddinfrastrukturen för dessa styrs av respektive fastighetsägare. Detta pekar på att det
fortfarande finns utrymme för förbättring när det gäller tillgången til laddplatser vid andra
fritidsanläggningar och att det kan behövas en mer samordnad insats för att underlätta för fler att
använda elbilar vid besök.
Majoriteten av anläggningarna har idag gångvägar som leder fram til entrén, vilket gör dem mer
til gängliga för personer som går til och från anläggningarna. Statistiken för låsbara cykelstäl
uppskattar att det finns cirka 30 platser för cyklar och sparkcyklar, men det bör noteras att denna
siffra inte inkluderar idrottshal ar och gymnastiksalar, vars cykelstäl ingår i Telge Fastigheters
drift. Under 2024 har arbetet intensifierats för att förbättra cykelställens kvalitet och funktion,
vilket kan ses som ett steg mot att öka til gången til hål bara färdsätt för besökare.
Sammantaget visar arbetet ett fokus på att skapa bättre förutsättningar för hållbara
transportalternativ, men det finns fortfarande utvecklingsområden, särskilt när det gäller
laddinfrastrukturen och cykelparkering vid vissa anläggningar. Det skulle vara fördelaktigt att
fortsätta arbetet med att säkerställa til gången til laddstationer på fler anläggningar och att
samordna de olika aktörerna för att främja en mer enhetlig och hål bar infrastruktur.
4.4 Ekonomiskt hållbara Södertälje
4.4.1 Södertälje kommun har god ekonomisk hushållning
Nämndmål: Kultur- och fritidsnämnden arbetar för en långsiktig ekonomisk hållbarhet.
Ingående
Riktvärde
Utfall per
Nämndmålets indikatorer
värde
2024
helår
Nämndens budgetföljsamhet (%)
-3,4%
0%
-4,4%
Avtalstrohet (%)
71%
80%
72%
Genomförandegrad av investeringar (%)
72%
90%
56%
Nämndmålet bedöms ej vara uppfylld då två indikatorer bedöms som röda och en gul.
Nämndens årsresultat för budgetföljsamhet är -4,4 % vilket är högre än ingående värde och har
därför status röd.
Kultur- och fritidsnämnden redovisar ett underskott om 13 759 tkr för 2024. Underskottet
hänvisas til områdena kontorsgemensamt, idrottsanläggningar samt kulturskolan.
Området kontorsgemensamt redovisar ett underskott om 1 140 tkr. Underskottet inom staben
om 560 tkr beror främst på att den nya förvaltarenhetens medarbetare belastar staben felaktigt
eftersom kostnaderna ska belasta kommunstyrelsens kontor där budgeten ligger för
verksamheten. Att så inte skett beror på bristande rutiner kopplat til arbetssättet, d vs när
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
17 (31)
arbetet sker på ett kontor och budgeten återfinns på ett annat kontor, men har nu utarbetats och
kommer ske på riktigt sätt under 2025. Idrottsårets medarbetare anställdes i december men
satsningen är budgeterat för 2025. Nämndens eget ansvar har ett underskott om 280 tkr som
beror på en begränsad budget 2024 som inte mötte årets kostnader. Området lokalhyror har ett
underskott om 290 tkr vilket beror på lokalvårdskostnader som saknar kompensation under år
2024. Hyreskompensation har fördelats under året till området.
Området idrottsanläggningar redovisar ett underskott om 11 969 tkr vilket är ett ökat underskott i
förhål ande til föregående periods prognos med 5 203 tkr. Skil naden i prognosen beror til stor
del av saknade hyresintäkter från föreningar som skul e ha inkommit i december och uppgår til
1 200 tkr, men som uteblev. På grund av redovisningstekniska fel så har kostnader för projekt
som genomfördes 2023 avseende Månskensrinken dubbelbokats felaktigt såväl i driften som i
investeringsutfal et. Denna dubbelkontering resulterade i att en felaktig intäkt hamnade i driften
vilket medfört att de faktiska kostnaderna har varit högre än vad som har beskrivits. De faktiska
kostnaderna är korrekta, men har då delvis balanserats av en felaktig intäkt, och har korrigerats i
samband med årsbokslutet. Resterande ökning om 400 tkr beror på höga driftkostnader och
nödvändiga inköp som har genomförts sista perioden.
Underskottet inom området Kulturskolan beror på kostnader från två specifika ärenden som
slutfördes under årets sista månad och belastar området med ca 1 300 tkr som det inte finns
budgettäckning för och hel er inte tillräckligt med tid för att hämta hem.
Nämnden saknar kapitalkompensation för nyinvesteringar som genomfördes mel an period
augusti och december 2024, vilket belastar resultatet negativt med 650 tkr för året. Nämnden
saknar även lokalvårdskompensation för hela året vilket belastar resultatet negativt med cirka
1 100 tkr.
Nämndens årsresultat för avtalstrohet uppgår til 72%, vilket är en liten förbättring jämfört med
det ingående värdet men ändå inte når det önskade riktvärdet för 2024, vilket resulterar i status
gult. Den ofullständiga måluppfyl elsen beror på några specifika inköp som inte har gjorts enligt
avtal. Dessa inköp är förklaringar til varför avtalstroheten inte har ökat som förväntat under året:
1.
Inköp till Mosaik: För det nya aktivitetshuset Mosaik har gamingsutrustning köpts från
en leverantör som inte är upphandlad enligt gällande avtal. Detta inköp bidrog til att
avtalstroheten inte blev som önskat.
2.
Bibliotekets E-media: Inköpen av ljudböcker och E-böcker har dragit ut på tiden
eftersom biblioteket har avvaktat en större regional upphandling från SKR (Sveriges
Kommuner och Regioner). Denna upphandling, som omfattar flera kommuner, förväntas
slutföras i januari 2025, och inköpen förväntas då kunna genomföras enligt avtal.
3.
Scenkonstinköp: Inköp av scenkonst, där produktionsbolag hyr in sig på Stadsscen
och biljetter säljs av verksamheten, har undantagits från den vanliga upphandlingen på
grund av särskilda regler i Lagen om Offentlig Upphandling (LOU). Enligt 6 kap. 14 §
LOU är upphandling av konst och kulturel a produktioner undantagen, vilket innebär att
dessa inköp inte kan göras genom traditionel a upphandlingsprocedurer. Detta förklarar
varför dessa inköp inte påverkar avtalstroheten negativt, men innebär också att
Stadsscen regelbundet kommer att redovisa samtliga inköp av scenkonst i Telge Inköps
inköpsrapport varje kvartal.
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
18 (31)
Sammanfattningsvis kan avtalstroheten ha påverkats negativt av ovanstående inköp, men
arbetet med att säkerställa avtalstroheten fortsätter och förväntas förbättras med den kommande
upphandlingen av E-media samt genom regelbundna redovisningar av scenkonstinköp.
Den totala genomförandegraden för samtliga investeringar för 2024 är 56 procent, vilket är en
minskning jämfört med den tidigare prognosen. Denna nedgång beror främst på att 2023 års
kostnader tidigare inkluderades i beräkningarna, vilket resulterade i en högre uppskattad
genomförandegrad. Justeringen för 2024 reflekterar en mer realistisk bild av de faktiska
investeringarna och utgifterna, vilket kan påverka hur målen för årets investeringar uppfattas och
uppnås. En fortsatt uppföljning av investeringarnas framsteg kommer att vara viktig för att
säkerställa att resterande projekt genomförs inom den angivna tidsramen och budgeten.
På grund av redovisningstekniska fel så har kostnader för projekt som genomfördes 2023
avseende Månskensrinken dubbelbokats felaktigt såväl i driften som i investeringsutfal et. Denna
dubbelkontering resulterade i att en felaktig intäkt hamnade i driften vilket medfört att de faktiska
kostnaderna har varit högre än vad som har beskrivits. De faktiska kostnaderna är korrekta, men
har då delvis balanserats av en felaktig intäkt, och har korrigerats i samband med årsbokslutet
vilket minskar nämndens genomförandegrad av investeringar.
4.4.2 Södertälje kommun arbetar effektivt
Nämndmål: Kultur- och fritidsnämnden har en effektiv resursanvändning.
Nämndmålets aktiviteter
Identifiera och kartlägga resursanvändningen idag som går att effektivisera. Til
exempelvis effektivisera användningen av fordon.
Öka samarbetet mel an enhetsgränserna avseende personal. Se över expertkompetenser
och börja implementera arbetssätt för ett kontorsköverskridande samarbete.
För helåret bedöms nämndmålet vara uppnått, då arbetet med att stärka samarbetet mel an olika
enheter fortgår och nya arbetssätt håller på att utvecklas. En viktig del i detta är införandet av
delade tjänster och uppdrag över enhets- och områdesgränserna, som redan har påbörjats. Ett
konkret exempel på detta är vaktmästartjänster som nu utför arbete över flera verksamheter,
vilket innebär att resurser kan nyttjas mer effektivt. Även administrativa funktioner har påbörjat
ett samarbete mellan enheter för att förenkla och optimera arbetsflödet.
Vidare genomförs en översyn av strukturen kring olika arbetssätt, där ett särskilt fokus ligger på
att effektivisera fordonsanvändningen över enhetsgränserna. Detta syftar til att minska
kostnader och öka resurseffektiviteten inom flera områden. Sammantaget är dessa initiativ ett
steg i rätt riktning för att uppnå långsiktig hål barhet och bättre samordning mel an
verksamheterna. Arbetet med att implementera dessa förändringar fortsätter under 2025, vilket
innebär att ytterligare utveckling och finjustering av arbetssätten kan förväntas under det
kommande året.
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
19 (31)
4.4.3 Södertälje kommun kan rekrytera, behålla och utveckla medarbetare
med rätt kompetens
Ingående
Riktvärde
Utfall per
Nämndmålets indikatorer
värde
2024
helår
HME (index)
72
75
78
Sjukfrånvaro (%)
5,6%
Minska
6,2%
Heltidssysselsättning (%)
76%
Öka
78,2%
Personalomsättning (%)
14%
Minska
14,3%
Nämndens bidrag till kommunfullmäktiges mål
Verksamheterna arbetar ständigt med att rekrytera kvalitativa medarbetare med rätt kompetens.
Arbetet involverar att utföra rekryteringar med hög kvalité samt att delta i olika nätverk och
seminarium där man kan knyta kontakter med personer som kanske kan bli aktuel a för en
anställning i Södertälje kommun. Detta är dock en utmaning som främst avser fritidsledare och
bibliotekarier som är de yrkesgrupper som är svårast att finna med rätt utbildningsbakgrund. Det
är i och för sig en utmaning i landet i stort men blir därmed en än mer viktig uppgift att utarbeta
en plan för så att Södertälje blir den kommun som til exempel nyutexaminerade fritidsledare och
bibliotekarier väljer att jobba i.
Kontoret arbetar ständigt med frågan avseende sjukfrånvaro. Dels genom uppföljning i kontorets
ledningsgrupp, dels ute på enheterna genom att använda metoden aktiv sjukskrivning. Kultur-
och fritidskontoret sjukfrånvaro har ökat något, men är betydligt lägre än kommunen som helhet
vilket är positivt för det framtida arbetet. Kontoret kommer fortsättningsvis lägga särskild vikt vid
åldersspannet upp till 29 år då vi ser att ökningen har skett främst vid åldersgruppen vilket kan
vara oroande för framtiden.
Heltidssysselsättning är något som kan skilja sig åt mel an en del yrkeskategorier. Inom till
exempel kulturskolan och konsthallen är det vanligt att medarbetare endast arbetar deltid för att
övrig tid ägna sig åt sin konstform, som til exempel musik el er konst. Detta leder slutligen till att
kultur- och fritidskontoret inte kommer kunna nå måttet inom målet heltidssysselsättning til
100% då kontoret al tid kommer att ha de yrkeskategorier som arbetar deltid.
Ett strukturerat arbeta har skett under flertalet med syfte att bidra til ökat medarbetarindex. Til
exempel har kontorets ledningsgrupp på övergripande nivå sett ut områden att arbeta med
utifrån ett utvecklingsperspektiv vilket har givit positivt resultat. Givetvis arbetar också respektive
enhet med frågan. Möjligen kan också omorganisationens syften har varit positiva för utfallet.
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
20 (31)
5. Nämndspecifika fokusområden från
kommunfullmäktige
I Mål och budget 2024 med plan 2025 - 2026 til delade kommunful mäktige kultur- och
fritidsnämnden åtta nämndspecifika fokusområden. Samtliga är genomförda i år.
För en mer utförlig uppföljning per fokusområde, se bilaga 1.
6. Nämndspecifika uppdrag från
kommunfullmäktige
I Mål och budget 2024 med plan 2025–2026 til delade kommunful mäktige kultur- och
fritidsnämnden fyra uppdrag. Samtliga är genomförda i år.
För en mer utförlig uppföljning per uppdrag, se bilaga 2.
7. Nämndens uppdrag till kontoret
Kultur- och fritidsnämnden har givit kontoret två uppdrag att genomföra under året. Ett av
uppdragen handlar om att utreda möjligheten til en central mötesplats för ungdomar. Det andra
avser att med anledning av kommande regler för konstgräs uppdras til förvaltningen att följa
utvecklingen av alternativ och eventuel a nya krav/förutsättningar för verksamheten. Båda
uppdragen har genomförts och presenteras med utförligt i bilaga 3.
8. Uppföljning av privata utförare
Kultur- och fritidsnämnden har avtal med flera ideella föreningar gäl ande drift av kommunala
idrottsanläggningar eller mötesplatser. Driftavtal mel an Ung fritid och Södertälje basketbol klubb
(SBBK) innebär att SBBK sköter driften av en mötesplats för unga som är belägen där.
Mötesplatsen är med i samma uppföljningsarbete som övriga fritidsgårdar ingår i, och bygger på
KEKS nätverket som mäter måluppfyllelsen inom samtliga målområden som nämnden har satt
upp för året. Resultatområdeschef följer även upp ekonomin i slutet av avtalsperioden.
Kultur- och fritidsnämnden har flera driftavtal med privata aktörer som bland annat har skötsel-
och driftansvar inom diverse anläggningar. Uppföljning av dessa sker regelbundet gällande den
ekonomiska aspekten och regelverk som ingår i avtalet. Kontoret arbetar på att få med andra
premisser i uppföljningarna som måluppfyllelse för de mål nämnden och kommunfullmäktige har
faststäl t.
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
21 (31)
9. Driftredovisning och nämndens resultat
9.1 Budgetuppföljning och helårsresultat
Budget-
Budgetram Nettokostnad
Nettokostnad
Verksamhetsområde, tkr
avvikelse
2024
2024
2023
2024
Kontorsgemensamt
134 348
135 488
-1 140
129 636
Idrottsanläggningar
46 722
58 691
-11 969
63 453
Besöksmål
25 207
25 500
-293
23 657
Torekäl berget
11 285
11 303
-18
11 660
Konsthal
6 394
6 055
339
5 100
Stadsscen
7 529
8 142
-613
6 897
Fritid och förening
60 140
59 679
461
57 404
Ung fritid
23 851
24 017
-166
22 828
Föreningsstöd
30 775
30 340
435
29 271
El sistema
5 514
5 322
192
5 305
Kultur och kunskap
44 013
44 831
-818
43 615
Stadsbiblioteket
30 053
29 544
509
27 506
Kulturskolan
13 960
15 287
-1 327
16 109
Nämnden totalt
310 430
324 189
-13 759
317 764
9.2 Nämndövergripande analys
Kultur- och fritidsnämnden redovisar ett underskott om 13 759 tkr för 2024. Underskottet
hänvisas til områdena kontorsgemensamt, idrottsanläggningar samt kulturskolan.
Området kontorsgemensamt redovisar ett underskott om 1 140 tkr. Underskottet inom staben
om 560 tkr beror främst på att den nya förvaltarenhetens medarbetare belastar staben felaktigt
eftersom kostnaderna ska belasta kommunstyrelsens kontor där budgeten ligger för
verksamheten. Att så inte skett beror på bristande rutiner kopplat til arbetssättet, d vs när
arbetet sker på ett kontor och budgeten återfinns på ett annat kontor, men har nu utarbetats och
kommer ske på riktigt sätt under 2025. Idrottsårets medarbetare anställdes i december men
satsningen är budgeterat för 2025. Nämndens eget ansvar har ett underskott om 280 tkr som
beror på en begränsad budget 2024 som inte mötte årets kostnader. Området lokalhyror har ett
underskott om 290 tkr vilket beror på lokalvårdskostnader som saknar kompensation under år
2024. Hyreskompensation har fördelats under året till området.
Området idrottsanläggningar redovisar ett underskott om 11 969 tkr vilket är ett ökat underskott i
förhål ande til föregående periods prognos med 5 203 tkr. Skil naden i prognosen beror til stor
del av saknade hyresintäkter från föreningar som skul e ha inkommit i december och uppgår til
1 200 tkr, men som uteblev. På grund av redovisningstekniska fel så har kostnader för projekt
som genomfördes 2023 avseende Månskensrinken dubbelbokats felaktigt såväl i driften som i
investeringsutfal et. Denna dubbelkontering resulterade i att en felaktig intäkt hamnade i driften
vilket medfört att de faktiska kostnaderna har varit högre än vad som har beskrivits. De faktiska
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
22 (31)
kostnaderna är korrekta, men har då delvis balanserats av en felaktig intäkt, och har korrigerats i
samband med årsbokslutet. Resterande ökning om 400 tkr beror på höga driftkostnader och
nödvändiga inköp som har genomförts sista perioden.
Underskottet inom området Kulturskolan beror på kostnader från ett specifikt ärende som
slutfördes under årets sista månad och belastar området med ca 1 300 tkr som det inte finns
budgettäckning för och hel er inte tillräckligt med tid för att hämta hem.
Nämnden saknar kapitalkompensation för nyinvesteringar som genomfördes mel an period
augusti och december 2024, vilket belastar resultatet negativt med 650 tkr för året. Nämnden
saknar även lokalvårdskompensation för hela året vilket belastar resultatet negativt med cirka
1 100 tkr.
9.3 Analys per verksamhetsområde
Kontorsgemensamt
Verksamheten redovisar ett underskott om 1 140 tkr för 2024. Underskottet inom staben om 560
tkr beror främst på att den nya förvaltarenhetens medarbetare belastar staben felaktigt eftersom
kostnaderna ska belasta kommunstyrelsens kontor där budgeten ligger för verksamheten. Att så
inte skett beror på bristande rutiner kopplat til arbetssättet, d vs när arbetet sker på ett kontor
och budgeten återfinns på ett annat kontor, men har nu utarbetats och kommer ske på riktigt sätt
under 2025. Idrottsårets medarbetare anstäl des i december men satsningen är budgeterat för
2025. Nämndens eget ansvar har ett underskott om 280 tkr som beror på en begränsad budget
2024 som inte mötte årets kostnader. Området lokalhyror har ett underskott om 290 tkr vilket
beror på lokalvårdskostnader som saknar kompensation under år 2024. Hyreskompensation har
fördelats under året til området.
Idrottsanläggning
Verksamheten redovisar ett underskott om 11 969 tkr för 2024. Underskottet hänvisas till
inomhusanläggningar där det dels saknas hyresintäkter, dels kapitalkompensation för
investeringar, och dels för att höga driftkostnader som belastar verksamheten. Driftavtalen som
verksamheten har idag med Telgehal en, Södertälje hal en, Scaniarinken och Sydpoolen har
indexuppräknas årligen. Inflationen och prisökningar har genererat högre indexuppräkningar,
men den befintliga budgetramen inom verksamheten för dessa avtal har inte blivit uppräknade
vilket har resulterat i ökade nettokostnader under 2023 som även fortsatt under 2024.
Avskrivningskostnader avseende reinvesteringar som verksamheten har genomfört har ökat i
förhål ande til 2023. Ökningen beror främst på anläggningsverksamhetens arbete med att
underhålla samtliga anläggningar i bra skikt. Arbetet har pågått i flera år och stora
reinvesteringar genomförs för att kunna hålla anläggningarna driftsatta men även förlänga
livslängden på anläggningarna. Avskrivningskostnader för reinvesteringar som har genomförts
påverkar resultat negativt med 3 000 tkr under året.
Underskottet har ökat i förhål ande til föregående periods prognos med 5 203 tkr. Skil naden i
prognosen beror till stor del av saknade hyresintäkter från föreningar som skulle ha inkommit i
december och uppgår til 1 200 tkr, men som uteblev. På grund av redovisningstekniska fel så
har kostnader för projekt som genomfördes 2023 avseende Månskensrinken dubbelbokats
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
23 (31)
felaktigt såväl i driften som i investeringsutfallet. Denna dubbelkontering resulterade i att en
felaktig intäkt hamnade i driften vilket medfört att de faktiska kostnaderna har varit högre än vad
som har beskrivits. De faktiska kostnaderna är korrekta, men har då delvis balanserats av en
felaktig intäkt, och har nu korrigerats i samband med årsredovisningen.
Resterande ökning om 400 tkr beror på höga driftkostnader och nödvändiga inköp som har
genomförts sista perioden.
Besöksmål
Torekäl berget redovisar ett underskott om 18 tkr. Underskottet avser budgeterade intäkter som
är högre än prognostiserat. Ökat besök til Torekäl berget har lett till ökad försäljning och därmed
ökad bemanning, vilket har lett til högre personalkostnader.
Konsthallen redovisar ett överskott om 338 tkr. Överskottet beror på att en medarbetare under
året till 50% var utlånad til Kulturskolan.
Stadsscenen resultat är ett underskott om 614 tkr. Underskottet beror på felaktiga biljettintäkter
som har bokats under året och kommer att korrigeras inför nästkommande år.
Fritid och förening
Föreningsverksamhet redovisar ett överskott om 435 tkr. Överskottet hänvisas til en felaktig
utbetalning som har korrigerats.
Ung fritid redovisar ett underskott om 166 tkr. Underskottet beror dels på ökade inköp vid slutet
av året, dels på saknad kapitalkompensation mel an period aug-dec för den mobila
fritidsgårdsbussen som aktiverades under februari månad.
El sistema redovisar ett överskott om 192 tkr. Överskottet beror dels på en vakant tjänst och dels
på ett til skott i budget som avser externa bidrag.
Kultur och kunskap
Biblioteksverksamheten redovisar ett överskott om 509 tkr. Överskottet beror dels på vakanta
tjänster som har belastat verksamheten över året, dels på begränsat inköp under året.
Verksamheten har til satt majoriteten av de vakanta tjänsterna under 2024, och har även haft en
del ökade driftkostnader på grund av nytt upphandlad avtal avseende support-och
underhållsavgifter.
Kulturskolan redovisar ett underskott om 1 330 tkr. Underskottet beror på kostnader från ett av
de två specifika ärenden som varade under året, och som nu belastar verksamhetens resultat i
samband med årsskiftet 2024 med 1 200 tkr. Den här typen av frågor är säl synta och bedöms
av kontoret att uppstå mycket undantagsvis. Resterande underskott om 130 tkr beror på ökade
driftkostnader mot vid årets slut.
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
24 (31)
9.4 Analys intäkter och kostnader jämfört med föregående år
Utfall
Utfall
Procentuell
Intäkter och kostnader, tkr
Förändring
2023
2024
förändring
Intäkter
34 204
33 285
- 919
-3 %
Kostnader
-351 967
-357 474
+5 507
2 %
Nettokostnader totalt
317 759
324 189
6 430
2 %
Nämndens totala nettokostnader under 2024 uppgår till 324 189 tkr, vilket är en ökning om 2
procent i förhål ande til 2023. Detta resulterar i en negativ nettokostnadsutveckling för nämnden
som helhet.
Nämndens intäkter i form av försäljningsintäkter, taxor och avgifter och uthyrning av lokaler har
ökat med ca 7 procent. Trots detta saknar nämnden kanslihyror från fotbollsföreningar som
påverkar resultatet. Nämndens lönekostnader har ökat med 7 procent, motsvarande 7 680 tkr
vilket beror dels på det ordinarie lönepåslaget, dels på anställda som belastar 2024 men som
ämnar att arbeta mot projektet idrottsåret 2025. Nämndens övriga verksamhetskostnader har
minskat med 9 300 tkr, vilket motsvarar 19 procent. Detta beror dels på verksamheternas
minskade inköp över året för att minska underskottet, dels på att en del verksamheter har nyttjat
äldre bidrag för att täcka verksamhetens driftkostnader.
Nämndens hyreskostnader har ökat med 5 862 tkr, vilket motsvarar 5 procent och beror dels på
det nya aktivitetshuset Mosaik som invigdes och satt i drift 2024. Lokalvårdskostnader har ökat
med 12 procent, vilket motsvarar cirka 900 tkr. Lokalvårdskostnader har ökat i takt med
hyreskostnaderna och lokalvårdskompensationen har uteblivit under 2024.
Nämndens avskrivningskostnader uppgår til 14 500 tkr, vilket motsvarar en ökning på 38% i
förhål ande til 2023. Ökningen beror främst på anläggningsverksamhetens arbete med att
underhålla samtliga anläggningar i bra skikt. Arbetet har pågått i flera år och stora
reinvesteringar genomförs för att kunna hålla anläggningarna driftsatta men även förlänga
livslängden på anläggningarna. Avskrivningskostnader för reinvesteringar som har genomförts
påverkar resultat negativt med 3 000 tkr under året. Nämnden saknar kapitalkompensation för
nyinvesteringar som genomfördes under perioden augusti till december 2024, vilket belastar
resultatet negativt med 650 tkr för året.
På grund av redovisningstekniska fel så har kostnader för projekt som genomfördes 2023
avseende Månskensrinken dubbelbokats felaktigt såväl i driften som i investeringsutfal et. Denna
dubbelkontering resulterade i att en felaktig intäkt hamnade i driften vilket medfört att de faktiska
kostnaderna har varit högre än vad som har beskrivits. De faktiska kostnaderna är korrekta, men
har då delvis balanserats av en felaktig intäkt, och har nu korrigerats i samband med
årsredovisningen.
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
25 (31)
9.5 Prognosavvikelse
Prognos
Prognos Budgetavvikelse
Verksamhetsområde, tkr
delår 1
delår 2
2024
Kontorsgemensamt
0
0
-1 140
Idrottsanläggningar
-1 000
-1 200
-11 969
Besöksmål
0
0
-293
Torekäl berget
0
-150
-18
Konsthal
0
+200
339
Stadsscen
0
0
-613
Fritid och förening
0
0
461
Fritidsgårdar
0
0
-166
Föreningsstöd
0
0
435
El sistema
0
0
192
Kultur och kunskap
0
0
-818
Stadsbiblioteket
0
+1 150
509
Kulturskolan
0
0
-1327
Nämnden totalt
-1000
0
-13 759
Nämndens prognosavvikelse under delår 1 var ett underskott om 1 000 tkr. I prognosen
inkluderades åtgärder för samtliga verksamheter som skulle möjliggöra en budget i balans.
Åtgärderna har under året varit att minska på inköpen till verksamheterna, minska
övertidskostnader samt behål a vakanta tjänster under året om möjligt. Kontoret började även
här att arbeta med att öka samverkan mel an enheterna, för att nyttja befintlig personal på ett
effektivt sätt och även samnyttja fordon för att minska kostnaderna. Arbetet med att minska
övertidskostnaderna har gett effekt, där besparingen blev 1 000 tkr i förhållande til 2023.
Ambitionen var att kontorets verksamheter skulle minska inköpen för att kunna möta de ökade
priserna som inflationen resulterade til . Arbetet med effektiviseringar fortsatte under året, och
under delår 2 var prognosavvikelsen en budget i balans då biblioteksverksamheten hade haft
vakanta tjänster under året samtidigt som inköpen minskade. I prognosen rådde osäkerheter
kring anläggningsverksamhetens kostnader samt hyror, men även kulturskolans pågående
ärenden som kunde påverka resultatet negativt.
Budgetavvikelsen 2024 visar större avvikelser än prognostiserat tidigare. Anläggnings-
verksamhetens minskade inköp gav inte mycket effekt, vilket resulterar i att budgetavvikelsen för
driftavtalen uppgår til 4 000 tkr. Avskrivningskostnader för anläggningsverksamheten har ökat
då flera reinvesteringar har genomförts i anläggningarna som belastar resultatet med cirka 3 000
tkr. Verksamheten har även inte fått kapitalkompensation för nyinvesteringar mellan period aug-
dec 2024, som uppgår til cirka 650 tkr. Anläggningsverksamheten har även uteblivna hyror från
föreningar som initialt inkluderades i tidigare delårsprognoser, men som inte har inkommit och
belastar resultatet negativt med 1 200 tkr.
På grund av redovisningstekniska fel så har kostnader för projekt som genomfördes 2023
avseende Månskensrinken dubbelbokats felaktigt såväl i driften som i investeringsutfal et. Denna
dubbelkontering resulterade i att en felaktig intäkt hamnade i driften vilket medfört att de faktiska
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
26 (31)
kostnaderna har varit högre än vad som har beskrivits. De faktiska kostnaderna är korrekta, men
har då delvis balanserats av en felaktig intäkt, och har korrigerats i samband med
årsredovisningen.
Kostnader för den nya förvaltningsenheten samt personal som påbörjade anställningen under
2024 men som ska arbeta mot idrottsåret 2025 påverkar resultatet negativt inom staben.
Kulturskolans två specifika ärenden blev slutförda och resulterade i ett negativt resultat om 1 200
tkr. Lokalvårdskostnader har ökat i takt med hyreskostnaderna och lokalvårdskompensationen
har uteblivit under 2024, vilket påverkar resultatet negativt med 1 100 tkr år 2024.
9.6 Uppföljning av tilläggsmedel kopplade till politiska
satsningar
Budget Nettokostnad
Satsning, tkr
Beslutande instans
2024
2024
Lovaktiviteter
4 000
4 000 Mål och budget 2024
Nämnden totalt
4 000
4 000
Föreningsverksamheten til delades 2 000 tkr för bidragsutbetalningar till lovaktiviteter under året,
och de resterande 2 000 tkr fördelades mellan kontorets egna verksamheter för att planera och
genomföra aktiviteter. Detta har lett till ett framgångsrikt genomförande av ett stort antal
aktiviteter under samtliga lovperioder, som fått ett mycket positivt mottagande av barn och unga i
kommunen.
Genom att dessa aktiviteter har haft hög uppslutning har de bidragit til att samtliga barn och
unga i Södertälje har haft möjlighet att delta i ledarledda kultur- och idrottsaktiviteter av hög
kvalitet. Detta breddade utbud har inte bara säkerställt likvärdiga möjligheter för alla, utan även
stärkt integrationen av kultur och idrott i barnens vardag. Att hela lovaktivitetsbudgeten har
förbrukats under året visar på en effektiv användning av resurserna, vilket understryker att
efterfrågan har varit hög och att aktiviteterna har varit väl genomförda. Det är dock viktigt att
fortsatt följa upp hur dessa aktiviteter bidrar til långsiktigt engagemang och utveckling för barn
och unga i kommunen.
9.7 Uppföljning av statsbidrag och återsökningar
Erhållna
Nyttjat
Statsbidrag, tkr
Beskrivning vad bidraget har används till
bidrag
bidrag
Inköpsstöd til folk-
Inköp av barn- och ungdomsmedier eller inköp
och skolbibliotek
av vuxenmedier som främjar barns och ungas
330
0
från Kulturrådet
läsintresse.
Utvecklingsbidrag
Att prova nya metoder och nå nya målgrupper
926
130
til kulturskolor
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
27 (31)
Utvecklingsbidraget til kulturskolor har erhål its kulturskolans verksamhet från kulturrådet som
uppgår till 926 tkr. Dessa medel är avsedda för perioden hösttermin 2024 til vårtermin 2025.
Under höstterminen 2024 har cirka 130 tkr nyttjats til lönekostnader för personal som arbetar
främjande för projektet att nå nya målgrupper. Verksamheten kommer nyttja bidraget under
höstterminen 2025 om inte allt hinner förbrukas under vårterminen.
Inköpsstöd til folk-och skolbibliotek från kulturrådet har erhållits biblioteksverksamheten som
uppgår till 330 tkr. Dessa medel har inte nyttjats under 2024 utan kommer att förbrukas under
delat av vårterminen 2025.
10. Investeringar
10.1 Sammanfattning nämndens investeringar
Budget
Utfall
Genomförande-
Investeringar, tkr
2024
2024
grad, %*
Nyinvesteringar
20 400
12 218
60 %
Reinvesteringar
8 200
3 956
48 %
Nämnden totalt
28 600
16 174
56 %
*Genomförandegraden exklusive utfall som avser investeringar 2023.
Kultur- och fritidsnämndens totala investeringsbudget uppgår til 28 600 tkr. Av den totala
investeringsramen så har 16 174 tkr för året. I detta resultat tas utfal et för 2023 års kostnader
inte med i beräkningen, vilket uppgår til cirka 1 338 tkr. Detta avser slutkostnader för projekten
Månskensrinken, Bårsta IP och Genta IP som inkommit 2024.
Den totala genomförandegraden för samtliga investeringar är 56 % för 2024.
Genomförandegraden har minskat i förhål ande til föregående prognos då vi tidigare har räknat
med 2023 års kostnader i beräkningen. Minskningen av genomförandegraden beror även
redovisningstekniska fel som upptäcktes i slutet av året. Kostnader för projekt som genomfördes
2023 avseende Månskensrinken dubbelbokats felaktigt såväl i driften som i investeringsutfal et.
Denna dubbelkontering resulterade i att en felaktig intäkt hamnade i driften vilket medfört att de
faktiska kostnaderna har varit högre än vad som har beskrivits. De faktiska kostnaderna är
korrekta, men har då delvis balanserats av en felaktig intäkt, och har korrigerats i samband med
årsredovisningen.
10.1.1 Nyinvesteringar
Nämndens nyinvesteringsbudget uppgår til 20 400 tkr. Av den totala budgetramen har 12 218
tkr förbrukats under året. Genomförandegraden är 60% vilket beror främst på projekten
”anläggningsinventeringen” samt ”inventarier Hovsjö fritidsgård”.
Projektet ”anläggningsinventeringen” har en budget på 8 000 tkr, men cirka 3 200 tkr har
förbrukats. Anledningen til att al a medel inte har förbrukats är för att samtliga projekt inte har
hunnit genomföras under 2024. De projekt som inte har genomförts kommer att genomföras och
slutföras 2025.
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
28 (31)
Projektet ”inventarier Bårsta fritidsgård” har en budget på 4 800 tkr och cirka 5 400 tkr
förbrukades. Projektet är slutförd och slutkostnaden blev cirka 600 tkr mer än budgeterad vilket
även var prognostiserat. I planeringsstadiet var priserna för samtliga inköp lägre än vid
produktionsstadiet under 2024 på grund av inflationen som medförde prisökningar.
10.1.2 Reinvesteringar
Nämndens reinvesteringsbudget uppgår til 8 200 tkr. Av den totala budgetramen så har 3 956
tkr förbrukats, vilket motsvarar en genomförandegrad på 48 procent. I detta resultat tas utfal et
för 2023 års kostnader inte med i beräkningen, vilket uppgår til cirka 1 338 tkr. Detta avser
slutkostnader för projekten Månskensrinken, Bårsta IP och Geneta IP som inkommit 2024.
Minskningen av genomförandegraden beror även redovisningstekniska fel som upptäcktes i
slutet av året. Kostnader för projekt som genomfördes 2023 avseende Månskensrinken
dubbelbokats felaktigt såväl i driften som i investeringsutfal et. Denna dubbelkontering
resulterade i att en felaktig intäkt hamnade i driften vilket medfört att de faktiska kostnaderna har
varit högre än vad som har beskrivits. De faktiska kostnaderna är korrekta, men har då delvis
balanserats av en felaktig intäkt, och har korrigerats i samband med årsredovisningen.
10.2 Nämndens slutförda investeringar
Årets slutförda
Budget
Utfall Avvikelse
Budget
Utfall Avvikelse
investeringar, tkr
2024
2024
2024
totalt
totalt
totalt
Nyinvesteringar
15 900
11 856
4 044
15 900
11 856
4 044
Inventarier Bårsta
4 800
5 420
-620
4 800
5 420
-620
fritidsgård
Offentlig konst
1 000
919
81
1 000
919
81
Införandet av miljönären
600
567
33
600
567
33
Mobil fritidsgårdsbuss
1 500
1 770
-270
1 500
1 7700
-270
Anläggningsinventeringen
8 000
3 180
4 820
8 000
3 180
4 820
Reinvesteringar
6 853
4 470
-1 305
6 853
4 470
-1 305
Konsthall
103
103
0
103
103
0
Kulturskolan
375
232
143
375
232
143
Torekäl berget
575
179
396
575
179
575
Anläggningsinventeringen,
5 800
3 956
-1 844
5 800
3 956
-1 844
eftersatt underhål
Slutförda investeringar
22 753
16 326
2 739
22 753
16 326
2 739
totalt
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
29 (31)
Nyinvesteringar
Inventarier Bårsta fritidsgård
Projektet ”inventarier Bårsta fritidsgård” har en budget på 4 800 tkr och cirka 5 400 tkr
förbrukades. Projektet är slutförd och slutkostnaden blev cirka 600 tkr mer än budgeterad vilket
även var prognostiserat. I planeringsstadiet var priserna för samtliga inköp lägre än vid
produktionsstadiet under 2024 på grund av inflationen som medförde prisökningar.
Offentlig konst
Projektet har en budget på 1 000 tkr och 919 tkr har förbrukats 2024. Syftet med projektet är
konstinköp til al männa utrymmen och offentliga miljöer. Slutkostnaden blev 81 tkr lägre än
budgeterat, vilket til stor del handlar om att verksamheten inte hann med samtliga projekt utan
dessa fortsätter nästkommande år.
Införandet av Miljönären
Projektet har en budget på 600 tkr och 567 tkr har förbrukats. I detta projekt ingår införandet av
sorteringskärl för samtliga kontor inom kultur- och fritidsverksamheterna.
Mobil fritidsgårdsbuss
Projektet har en budget på 1 500 tkr och 1 770 tkr har förbrukats. Slutkostnaden blev 270 tkr mer
än budgeterat vilket beror på til kommande kostnader som inte fanns med i budgeteringen som
exempelvis vinterdäck med mera.
Anläggningsinventeringen
Projektet har en budget på 8 000 tkr och 3 180 tkr har förbrukats. Projektet avser att underhålla
samt rusta upp samtliga anläggningar inom kultur- och fritidskontoret för bättre hål barhet. I
projektet ingår flera olika underprojekt, som bland annat åtgärd på tak och dränering i Geneta IP,
utbyte/ombyggnad av armaturer i Tveta motionsspår med mera. Slutkostnaden blev cirka 4 000
tkr lägre än budgeterat på grund av att samtliga projekt inte hann genomföras i tid. Flera arbeten
kommer att slutföras nästkommande år.
Reinvesteringar
Konsthall
Projektet beviljades 130 tkr från nämndens egen reinvesteringsbudget som uppgår til 2 400 tkr
2024. Verksamheten har inhandlat montrar för att skydda konstverk från miljöpåverkan el er från
besökare. Montrarna används också til att exponera arkivmaterial från konsthal ens samlingar
Kulturskolan
Projektet beviljades 320 tkr från nämndens egen reinvesteringsbudget som uppgår til 2 400 tkr
2024 som avser inköp av musikinstrument, möbler som exempelvis ritningsskåp och
akrobatikmatta.
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
30 (31)
Torekäl berget
Projektet beviljades 185 tkr från nämndens egen reinvesteringsbudget som uppgår til 2 400 tkr
för inköp av mjukglassmaskin. Syftet är att öka intäkterna vid försäljning av glass i
Torekäl berget.
Anläggningsinventering, eftersatt underhåll
Projektet har en budget på 5 800 tkr och 3 596 tkr har förbrukats. Projektet syfte är att rusta upp
och underhålla samtliga anläggningar inom kultur- och fritidskontoret för att upprätthål a kvalitén
på anläggningarna. Projektet har flera underprojekt under året och ett exempel är renovering av
omklädningsrum i månskensrinken til sammans med byte av ventilation, lagning av vattenskada
osv. På grund av redovisningstekniska fel så har kostnader för projekt som genomfördes 2023
avseende Månskensrinken dubbelbokats felaktigt såväl i driften som i investeringsutfal et. Denna
dubbelkontering resulterade i att en felaktig intäkt hamnade i driften vilket medfört att de faktiska
kostnaderna har varit högre än vad som har beskrivits. De faktiska kostnaderna är korrekta, men
har då delvis balanserats av en felaktigt intäkt, och har nu korrigerats i slutet av året.
Korrigeringen innebär att 3 603 tkr konterades för mycket på underprojekt Månskensrinken.
10.2.1 Lokalinvesteringar (Telge Fastigheter)
Budget och ansvar för genomförande av förvaltningens lokalinvesteringar ligger inom Telge
Fastigheter.
Lokalinvesteringar kopplade
Budget
Utfall
Genomförande-
till nämnden, tkr
2024
2024
grad, %
Lokalinvesteringar totalt
36 400
21 900
60%
Kultur- och fritidskontorets lokalinvesteringsprojekt under 2024 har varit följande:
-
Bårsta fritidsgård
-
Saltskog gård
-
Lina ridanläggning
-
Gjuteriet
-
Ny simhal projektering
Bårsta fritidsgård resulterade i en lägre produktionskostnad är budgeterat, vilket motsvarar 8 500
tkr. Projektet Saltskog gård resulterade även där i lägre kostnader än budgeterat motsvarande 2
200 tkr.
Projektet avseende Lina ridanläggning är pågående, och där har ändrade förutsättningar
förekommit vilket innebär att projektet är förskjutet til nästkommande år. För projekt Gjuteriet
avser samtliga kostnader slutfaktureringar för arbetet som genomfördes 2023, vilket uppgår til 1
100 tkr.
Projekt simhal är framskjutet till nästkommande år.
2025-03-03 | Södertälje kommun | Kultur- och fritidskontoret | Kultur- och fritidsnämnden
31 (31)
11. Bilagor
Til denna årsrapport finns fyra separata bilagor:
Bilaga 1 Nämndspecifika fokusområden från kommunfullmäktige årsrapport 2024
Bilaga 2 Nämndspecifika uppdrag från kommunfullmäktige årsrapport 2024
Bilaga 3 Nämndens uppdrag till kontoret årsrapport 2024
Bilaga 4 Investeringsbilaga per december 2024