Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Remissvar'.


 
 
 
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet 
 
 
 
Stockholm 
Vår referens 
Dnr 
2025-10-29 
André Nilsson 
LI2025/01348
 
Remissyttrande  
Transportstyrelsens förslag om ändring i trafikförordningen (1998:1276) för 
underlättande av användning av bärgningsboggi 
 
Företagarna har beretts möjlighet att avge remissyttrande om det angivna förslaget. Här följer våra 
synpunkter. 
 
 
Sammanfattning  
Förslaget syftar till att ändra trafikförordningen för att effektivisera bärgning av fordon med hjälp av 
en så kallad bärgningsboggi. En bärgningsboggi är en anordning som lyfter upp ett hjulpar på ett 
havererat fordon så att det kan transporteras utan att något av dess egna hjul rullar på vägen. Detta är 
en allt viktigare metod med tanke på det ökande antalet el-, hybrid- och automatväxlade fordon som 
inte kan bogseras på traditionellt vis. 
 
De huvudsakliga ändringarna som föreslås är: 
 
Höjd hastighetsgräns: Den nuvarande hastighetsgränsen på 30 km/h för ekipage med bärgningsboggi 
föreslås höjas. Den nya gränsen föreslås bli: 

80 km/h om fordonstågets totala bruttovikt inte överstiger bärgningsbilens totalvikt. 

40 km/h i övriga fall.  
 
Möjlighet att köra på motorväg: Den höjda hastighetsgränsen till 80 km/h innebär att det blir tillåtet 
att framföra dessa ekipage på motorväg och motortrafikled, vilket inte är möjligt med dagens 30 
km/h-regel.  
 
Syftet med förslagen är att bärgning ska kunna ske mer rationellt och effektivt, vilket i sin tur minskar 
trafikstörningar, köbildning och samhällskostnader. 
 
 
Företagarnas inställning 
Företagarna ställer sig positiva till förslaget och ser det som ett viktigt steg för att modernisera 
regelverket och anpassa det till en högre andel eldrivna fordon i trafiken. Vi ser följande vinster med 
Transportstyrelsens förslag: 
 
Bättre framkomlighet och ökad trafiksäkerhet 
Med bättre möjligheter att snabbt bärga bilar som blockerar trafiken förbättras framkomligheten och 
tiden som vägar behöver stängas ned efter olyckor kortas ned. En mindre hastighetsskillnad mellan 
bärgningsekipage och övrig trafik minskar risken för farliga situationer och upphinnandeolyckor. Att 
snabbt kunna avlägsna ett hinder från vägbanan är i sig en betydande trafiksäkerhetsåtgärd. 
Företagarna delar promemorians bedömning att förslaget kan ha en positiv inverkan på 
trafiksäkerheten. 
 
 
 

 
Företagarna 
Besöksadress: Rådmansgatan 40 | Postadress: 106 67 Stockholm 
www.foretagarna.se | xxxx@xxxxxxxxxxx.xx | 08-406 17 00 


 
 
 
Förbättrad effektivitet för bärgningsföretagen  
Bärgningsbranschen består till stor del av små och medelstora företag. Förslaget ger dessa företag 
bättre förutsättningar att bedriva sin verksamhet på ett konkurrenskraftigt och effektivt sätt. 
Möjligheten att planera färdvägar utan att vara begränsad av 30 km/h-regeln och att kunna använda 
motorvägar kommer att leda till kortare transporttider och en mer ändamålsenlig resursanvändning. 
 
Minskade kostnader för näringslivet 
Trafikstörningar till följd av olyckor och haverier orsakar varje år betydande kostnader för 
näringslivet. Stillastående köer leder till försenade leveranser, missade kundbesök och ineffektiv 
arbetstid för företag inom en mängd branscher, såsom transport, hantverk och service. Genom att 
möjliggöra snabbare och effektivare bärgning kan stilleståndstiden på vägarna kortas, vilket minskar 
de negativa ekonomiska konsekvenserna för alla företag som är beroende av ett fungerande vägnät. 
 
Sammanfattningsvis anser Företagarna att förslaget är välmotiverat och kommer att bidra till ett mer 
effektivt, säkert och robust transportsystem, vilket gynnar hela näringslivet. Vi tillstyrker därför 
förslaget. 
 
 
 
André Nilsson 
Pernilla Norlin  
Näringspolitisk expert  
Samhällspolitisk chef  
Företagarna  
Företagarna  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Företagarna 
Besöksadress: Rådmansgatan 40 | Postadress: 106 67 Stockholm 
www.foretagarna.se | xxxx@xxxxxxxxxxx.xx | 08-406 17 00