Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Remissvar'.



Sida 1 av 3 
Umeå kommun 
Protokollsutdrag 
Tekniska nämnden 
2025-09-25 
 
§ 88 
Diarienr: TN-2025/00676 
Yttrande Remiss av Transportstyrelsens förslag om 
ändring i trafikförordningen (1998:1276) för 
underlättande av användning av bärgningsboggi 

Beslut 
Tekniska nämnden beslutar  
 
att lämna yttrande enligt nedan. 
 
Ärendebeskrivning 
Umeå  kommun  har  tagit  del  av  Transportstyrelsens  remiss  gällande 
förslag  till  ändring  i  trafikförordningen  (1998:1276)  för  att  underlätta 
användningen av bärgningsboggi. Förslaget innebär ändringar i 4 kap. 20 
och 20 a §§ och syftar till att möjliggöra högre hastigheter vid bärgning av 
fordon  med  hjälp  av  bärgningsboggi.  Enligt  förslaget  ska  högsta  tillåtna 
hastighet  vara  80  km/h  om  fordonstågets  bruttovikt  inte  överstiger 
dragfordonets totalvikt, och 40 km/h i andra fall. 
 
Syftet  med  ändringen  är  att  öka  effektiviteten  och  säkerheten  vid 
bärgning, minska trafikstörningar, köbildning och miljöpåverkan, samt att 
möjliggöra  bärgning  på  motorväg  och  motortrafikled  –  något  som  i 
praktiken  försvårats  av  den  nuvarande  hastighetsgränsen  på  30  km/h. 
Förslaget bedöms  därmed  kunna bidra  till förbättrad  framkomlighet  och 
minskad  påverkan  på  övrig  trafik,  särskilt  på  vägar  med  hög 
trafikintensitet,  genom  att  möjliggöra  snabbare  och  mer  effektiv 
transport av skadade fordon från platsen. 
 
Yttrande 
Umeå  kommun  välkomnar  Transportstyrelsens  initiativ  att  modernisera 
regelverket  kring  bärgning  med  bärgningsboggi.  Förslaget  bedöms  ha 
potential  att  förbättra  framkomligheten  och  minska  trafikstörningar, 
särskilt på vägar med hög trafikintensitet. 
 
Justerares sign: 
 
Utdraget bestyrks: 



Sida 2 av 3 
Umeå kommun 
Protokollsutdrag 
Tekniska nämnden 
2025-09-25 
 
 
Det  ökade  behovet  av  denna  typ  av  bärgning  är  tydligt  i  takt  med  att 
fordonsflottan  förändras.  En  växande  andel  elbilar,  hybridfordon  och 
automatväxlade  fordon  kan  inte  längre  bärgas  med  ett  hjulpar  kvar  i 
kontakt  med  vägbanan,  vilket  tidigare  varit  vanligt.  Dessa  fordon  kräver 
ofta att samtliga hjul lyfts från marken för att undvika skador på drivlina 
eller elektronik. Detta gör bärgningsboggi till ett nödvändigt verktyg i allt 
fler situationer, och därmed blir även behovet av att kunna använda den 
på ett effektivt sätt – inklusive vid högre hastigheter – allt mer relevant. 
 
Samtidigt  vill  kommunen  uppmärksamma  en  trafiksäkerhetsaspekt 
kopplad  till  bärgningsboggins  konstruktion.  Dessa  boggier  är  ofta 
utrustade med smalare och mindre hjul än vanliga fordonsdäck, vilket kan 
påverka  stabilitet,  värmeutveckling  och  slitstyrka  vid  körning  i  högre 
hastigheter.  Även  om  många  däck  har  en  angiven  maxhastighet  på  80 
km/h enligt tillverkarens specifikationer, innebär detta att det saknas en 
säkerhetsmarginal.  Det  är  viktigt  att  skilja  på  rekommenderad 
driftshastighet  och  absolut  maxhastighet  –  där  den  senare  ofta  avser 
kortvarig  användning  under  optimala  förhållanden.  Vid  kontinuerlig 
körning  i  80  km/h  kan  däcken  utsättas  för  betydande  påfrestningar. 
Kommunen  föreslår  därför  att  det  utreds  vilka  tekniska  krav  som  bör 
ställas  på  hjul  och  däck  för  att  säkerställa  säker  drift  under  realistiska 
förhållanden. 
  
Sammanfattning
Umeå kommun stödjer förslaget om ändring i trafikförordningen för att 
underlätta användningen av bärgningsboggi. Förslaget har potential att 
förbättra effektiviteten i bärgningstjänster och minska trafikstörningar, 
samtidigt som trafiksäkerheten måste prioriteras. Det ökade behovet av 
denna typ av bärgning, särskilt för el- och automatväxlade fordon, gör 
förslaget särskilt aktuellt. Kommunen vill dock uppmärksamma behovet 
av fortsatt utredning kring säkerheten vid högre hastigheter, med särskild 
hänsyn till bärgningsboggins hjulkonstruktion och däckens hållbarhet vid 
långvarig belastning. 
 
Beslutsunderlag 
Remissmissiv Förenkling av bärgning. Bilaga. 
 
Justerares sign: 
 
Utdraget bestyrks: 



Sida 3 av 3 
Umeå kommun 
Protokollsutdrag 
Tekniska nämnden 
2025-09-25 
 
Underlag ändring i Trf bärgningsboggi. Bilaga. 
Checklista ärende Remissvar av Transportstyrelsens förslag om ändring i 
trafikförordningen för underlättande av användning av bärgningsboggi. 
Bilaga. 
Beredningsansvariga 
Fredrik Öhrner 
Beslutet ska skickas till 
Remissvaren ska ha kommit in till Landsbygds- och 
infrastrukturdepartementet senast den 7 november 2025. Svaren bör 
lämnas per e-post till xx.xxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxxxxx.xx och med kopia till 
x.xxxxxxxxx.xxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxxxxx.xx. Ange diarienummer 
LI2025/01348 och remissinstansens namn i ämnesraden på e-
postmeddelandet. 
Svaret bör lämnas i två versioner: den ena i ett bearbetningsbart format 
(t.ex. Word), den andra i ett format (t.ex. pdf).  
Kopia på nämndens protokollsutdrag inkl yttrande skickas till 
xxxxxxxxx@xxxx.xx, märk ämnesraden med diarienummer; KS-
2025/00657. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Justerares sign: 
 
Utdraget bestyrks: