
Sida 1 av 3
Umeå kommun
Protokollsutdrag
Tekniska nämnden
2025-09-25
§ 88
Diarienr: TN-2025/00676
Yttrande Remiss av Transportstyrelsens förslag om
ändring i trafikförordningen (1998:1276) för
underlättande av användning av bärgningsboggi
Beslut
Tekniska nämnden beslutar
att lämna yttrande enligt nedan.
Ärendebeskrivning
Umeå kommun har tagit del av Transportstyrelsens remiss gällande
förslag till ändring i trafikförordningen (1998:1276) för att underlätta
användningen av bärgningsboggi. Förslaget innebär ändringar i 4 kap. 20
och 20 a §§ och syftar till att möjliggöra högre hastigheter vid bärgning av
fordon med hjälp av bärgningsboggi. Enligt förslaget ska högsta tillåtna
hastighet vara 80 km/h om fordonstågets bruttovikt inte överstiger
dragfordonets totalvikt, och 40 km/h i andra fall.
Syftet med ändringen är att öka effektiviteten och säkerheten vid
bärgning, minska trafikstörningar, köbildning och miljöpåverkan, samt att
möjliggöra bärgning på motorväg och motortrafikled – något som i
praktiken försvårats av den nuvarande hastighetsgränsen på 30 km/h.
Förslaget bedöms därmed kunna bidra till förbättrad framkomlighet och
minskad påverkan på övrig trafik, särskilt på vägar med hög
trafikintensitet, genom att möjliggöra snabbare och mer effektiv
transport av skadade fordon från platsen.
Yttrande
Umeå kommun välkomnar Transportstyrelsens initiativ att modernisera
regelverket kring bärgning med bärgningsboggi. Förslaget bedöms ha
potential att förbättra framkomligheten och minska trafikstörningar,
särskilt på vägar med hög trafikintensitet.
Justerares sign:
Utdraget bestyrks:

Sida 2 av 3
Umeå kommun
Protokollsutdrag
Tekniska nämnden
2025-09-25
Det ökade behovet av denna typ av bärgning är tydligt i takt med att
fordonsflottan förändras. En växande andel elbilar, hybridfordon och
automatväxlade fordon kan inte längre bärgas med ett hjulpar kvar i
kontakt med vägbanan, vilket tidigare varit vanligt. Dessa fordon kräver
ofta att samtliga hjul lyfts från marken för att undvika skador på drivlina
eller elektronik. Detta gör bärgningsboggi till ett nödvändigt verktyg i allt
fler situationer, och därmed blir även behovet av att kunna använda den
på ett effektivt sätt – inklusive vid högre hastigheter – allt mer relevant.
Samtidigt vill kommunen uppmärksamma en trafiksäkerhetsaspekt
kopplad till bärgningsboggins konstruktion. Dessa boggier är ofta
utrustade med smalare och mindre hjul än vanliga fordonsdäck, vilket kan
påverka stabilitet, värmeutveckling och slitstyrka vid körning i högre
hastigheter. Även om många däck har en angiven maxhastighet på 80
km/h enligt tillverkarens specifikationer, innebär detta att det saknas en
säkerhetsmarginal. Det är viktigt att skilja på rekommenderad
driftshastighet och absolut maxhastighet – där den senare ofta avser
kortvarig användning under optimala förhållanden. Vid kontinuerlig
körning i 80 km/h kan däcken utsättas för betydande påfrestningar.
Kommunen föreslår därför att det utreds vilka tekniska krav som bör
ställas på hjul och däck för att säkerställa säker drift under realistiska
förhållanden.
Sammanfattning:
Umeå kommun stödjer förslaget om ändring i trafikförordningen för att
underlätta användningen av bärgningsboggi. Förslaget har potential att
förbättra effektiviteten i bärgningstjänster och minska trafikstörningar,
samtidigt som trafiksäkerheten måste prioriteras. Det ökade behovet av
denna typ av bärgning, särskilt för el- och automatväxlade fordon, gör
förslaget särskilt aktuellt. Kommunen vill dock uppmärksamma behovet
av fortsatt utredning kring säkerheten vid högre hastigheter, med särskild
hänsyn till bärgningsboggins hjulkonstruktion och däckens hållbarhet vid
långvarig belastning.
Beslutsunderlag
Remissmissiv Förenkling av bärgning. Bilaga.
Justerares sign:
Utdraget bestyrks:

Sida 3 av 3
Umeå kommun
Protokollsutdrag
Tekniska nämnden
2025-09-25
Underlag ändring i Trf bärgningsboggi. Bilaga.
Checklista ärende Remissvar av Transportstyrelsens förslag om ändring i
trafikförordningen för underlättande av användning av bärgningsboggi.
Bilaga.
Beredningsansvariga
Fredrik Öhrner
Beslutet ska skickas till
Remissvaren ska ha kommit in till Landsbygds- och
infrastrukturdepartementet
senast den 7 november 2025. Svaren bör
lämnas per e-post t
ill xx.xxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxxxxx.xx och med kopia till
x.xxxxxxxxx.xxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxxxxx.xx. Ange diarienummer
LI2025/01348 och remissinstansens namn i ämnesraden på e-
postmeddelandet.
Svaret bör lämnas i två versioner: den ena i ett bearbetningsbart format
(t.ex. Word), den andra i ett format (t.ex. pdf).
Kopia på nämndens protokollsutdrag inkl yttrande skickas till
xxxxxxxxx@xxxx.xx, märk ämnesraden med diarienummer; KS-
2025/00657.
Justerares sign:
Utdraget bestyrks: