
2025-11-03
1 (3)
Peter Svensson
Vår ref
Diarienummer
070-2142349
LI2025/01348
xxxxx.xxxxxxxx@xxxxx.xx
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
Malmtorgsgatan 3
103 33 STOCKHOLM
xx.xxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxxxxx.xx
Kopia:
xx.xxxxxxxxx.xxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxxxxx.xx
Sveriges Åkeriföretags remissvar på Transportstyrelsens
förslag om ändring i trafikförordningen (1998:1276) för
underlättande av användning av bärgningsboggi.
Sveriges Åkeriföretag är åkerinäringens branschorganisation och vi arbetar för en
sund och lönsam utveckling av åkerinäringen. Cirka 4600 åkeriföretag med
sammanlagt 38 000 fordon har valt att vara medlemmar hos oss. Åkerinäringen är
en förutsättning för allt företagande och handel, för arbetstillfällen och för tillväxt.
Åkerinäringen omsätter cirka 160 miljarder kronor, det vill säga ungefär 4 procent
av BNP, och sysselsätter drygt 180 000 människor. Ett segment inom Sveriges
Åkeriföretag utgör bärgningsföretag. Sveriges Åkeriföretag har beretts tillfälle att
inkomma med synpunkter på innehållet i rubricerad remiss.
Inledning
Bärgning är en samhällsviktig verksamhet som har avgörande betydelse för
framkomlighet, trafiksäkerhet och miljö. Effektiv bärgning minskar köer,
sekundära olyckor och samhällskostnader.
Nuvarande reglering har emellertid inte följt den tekniska utvecklingen i
branschen. Flera moderna bärgningsmetoder, särskilt sådana som används vid
eldrivna, fyrhjulsdrivna eller låsta fordon, hamnar i en rättslig gråzon eftersom
den använda utrustningen (bärgningsboggi eller liknande) klassificerats som
”övrigt fordon”, vilket innebär högsta tillåtna hastighet 30 km/h och därmed
förbud mot färd på motorväg.
Detta har skapat praktiska och trafiksäkerhetsmässiga problem, där
bärgningsföretag tvingas arbeta långsamt i trafikmiljöer som kräver snabb
SVERIGES ÅKERIFÖRETAG
Box 7248, 103 89 STOCKHOLM • Besöksadress: Kungsgatan 33, 2 tr
Telefon: +46 (0)10 – 510 54 00 • xxxx@xxxxx.xx • www.akeri.se

2 (3)
undanröjning. Förslaget är välkommet och bidrar till ett mer effektivt och säkert
bärgningsarbete. Det stärker möjligheten att snabbt återställa framkomlighet och
därmed minska sekundära olyckor, stilleståndstider och miljöpåverkan.
Sammanfattning
Sveriges Åkeriföretag tillstyrker i huvudsak regeringens förslag om höjd
hastighetsgräns vid bärgning med bärgningsboggi.
Förslaget ligger i linje med de behov och synpunkter som Sveriges Åkeriföretag
tidigare framfört i hemställan till Infrastrukturdepartementet den 24 april 2023
(ärende nr 2019–726).
Vi vill samtidigt framhålla att förordningsändringen även bör omfatta bärgning av
fordonskombinationer och möjliggöra användning av moderna tekniska lösningar
och upphängningsanordningar utan att begränsas till endast den metod där ena
änden är upplyft.
Syftet bör vara att all bärgning med särskilt inrättade bärgningsfordon ska kunna
ske inom samma hastighetsramar – 40 km/h respektive 80 km/h – som redan
anges i 4 kap. 20 § trafikförordningen.
Synpunkter
Tydliggör att alla bärgningsuppdrag omfattas av samma hastighetsklasser
Alla uppdrag som utförs med bärgningsbil – oavsett metod eller utrustning – bör
omfattas av de hastighetsklasser som anges i 4 kap. 20 § punkterna 3 och 8, det
vill säga 40 respektive 80 km/h beroende på fordonskombinationens vikt.
Detta är helt i linje med Sveriges Åkeriföretags hemställan och skapar likvärdiga
regler oavsett vilken bärgningsutrustning som används.
Inkludera bärgning av fordonskombinationer
I praktiken består haverister ofta av fordonskombinationer – exempelvis lastbil
med tillkopplat släp. Trafikförordningen bör därför uttryckligen medge bärgning
av fordonskombinationer i lämplig hastighet (40 eller 80 km/h) när dragfordonet
är särskilt inrättat för bärgning och bogsering.
Nuvarande förslag täcker inte detta tillräckligt tydligt.
Bredda skrivningen om bärgningsmetoder
Bärgningsmetoder varierar beroende på fordonstyp, skada och plats. Det är inte
alltid möjligt eller lämpligt att ha den ena änden upplyft – till exempel vid
bärgning av höga fordon som riskerar att fastna under viadukter, eller vid

3 (3)
tungbärgning där axeltrycken annars blir för höga.
Formuleringen bör därför breddas till att omfatta bärgning där fordonet är
”fastgjort genom fast-, bogserings- eller upphängningsanordning”, i enlighet med
Sveriges Åkeriföretags hemställan.
Avvisa beroendet av undantagstillstånd
De nuvarande undantagsmöjligheterna i 13 kap. 3 § trafikförordningen är inte
tillräckliga för att hantera bärgningsbranschens behov. De avser tillfälliga
undantag, inte generella förhållanden.
För att möjliggöra rationell och säker bärgning krävs en permanent lösning i
själva förordningstexten – vilket regeringens nuvarande förslag i huvudsak gör,
men som bör justeras enligt ovan.
Avslutning
• Sveriges Åkeriföretag tillstyrker regeringens inriktning att höja
hastighetsgränsen vid bärgning med bärgningsboggi.
• Sveriges Åkeriföretag anser att bestämmelsen bör utvidgas till att omfatta
alla bärgningsmetoder och fordonskombinationer.
• Sveriges Åkeriföretag förordar att skrivningen moderniseras i enlighet
med vårt förslag från april 2023:
”…fastgjord genom en fast-, bogserings- eller upphängningsanordning på
dragfordonet…”
• Sveriges Åkeriföretag ser positivt på att regeringen beaktar
bärgningsbranschens operativa och trafiksäkerhetsmässiga behov i det
fortsatta arbetet.
Med vänlig hälsning
Ulric Långberg
Samhällspolitisk chef