Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Remissvar'.



2025-11-03 
1 (3) 
 
 
Peter Svensson   
 
       Vår ref 
 
Diarienummer 
070-2142349   
 
        
 
LI2025/01348 
xxxxx.xxxxxxxx@xxxxx.xx   
 
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet 
Malmtorgsgatan 3 
103 33 STOCKHOLM 
 
xx.xxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxxxxx.xx 
Kopia: 
xx.xxxxxxxxx.xxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxxxxx.xx 
 
 
 
 
 
 
 
Sveriges Åkeriföretags remissvar på Transportstyrelsens 
förslag om ändring i trafikförordningen (1998:1276) för 
underlättande av användning av bärgningsboggi. 
 
Sveriges Åkeriföretag är åkerinäringens branschorganisation och vi arbetar för en 
sund och lönsam utveckling av åkerinäringen. Cirka 4600 åkeriföretag med 
sammanlagt 38 000 fordon har valt att vara medlemmar hos oss. Åkerinäringen är 
en förutsättning för allt företagande och handel, för arbetstillfällen och för tillväxt. 
Åkerinäringen omsätter cirka 160 miljarder kronor, det vill säga ungefär 4 procent 
av BNP, och sysselsätter drygt 180 000 människor. Ett segment inom Sveriges 
Åkeriföretag utgör bärgningsföretag. Sveriges Åkeriföretag har beretts tillfälle att 
inkomma med synpunkter på innehållet i rubricerad remiss. 
 
Inledning 
Bärgning är en samhällsviktig verksamhet som har avgörande betydelse för 
framkomlighet, trafiksäkerhet och miljö. Effektiv bärgning minskar köer, 
sekundära olyckor och samhällskostnader. 
Nuvarande reglering har emellertid inte följt den tekniska utvecklingen i 
branschen. Flera moderna bärgningsmetoder, särskilt sådana som används vid 
eldrivna, fyrhjulsdrivna eller låsta fordon, hamnar i en rättslig gråzon eftersom 
den använda utrustningen (bärgningsboggi eller liknande) klassificerats som 
”övrigt fordon”, vilket innebär högsta tillåtna hastighet 30 km/h och därmed 
förbud mot färd på motorväg. 
Detta har skapat praktiska och trafiksäkerhetsmässiga problem, där 
bärgningsföretag tvingas arbeta långsamt i trafikmiljöer som kräver snabb 
 
SVERIGES ÅKERIFÖRETAG 
 
Box 7248, 103 89 STOCKHOLM  •  Besöksadress: Kungsgatan 33, 2 tr 
 
Telefon: +46 (0)10 – 510 54 00  •  xxxx@xxxxx.xx  •  www.akeri.se 


2 (3)  
 
undanröjning. Förslaget är välkommet och bidrar till ett mer effektivt och säkert 
bärgningsarbete. Det stärker möjligheten att snabbt återställa framkomlighet och 
därmed minska sekundära olyckor, stilleståndstider och miljöpåverkan. 
Sammanfattning 
Sveriges Åkeriföretag tillstyrker i huvudsak regeringens förslag om höjd 
hastighetsgräns vid bärgning med bärgningsboggi. 
 
Förslaget ligger i linje med de behov och synpunkter som Sveriges Åkeriföretag 
tidigare framfört i hemställan till Infrastrukturdepartementet den 24 april 2023 
(ärende nr 2019–726). 
Vi vill samtidigt framhålla att förordningsändringen även bör omfatta bärgning av 
fordonskombinationer och möjliggöra användning av moderna tekniska lösningar 
och upphängningsanordningar utan att begränsas till endast den metod där ena 
änden är upplyft. 
Syftet bör vara att all bärgning med särskilt inrättade bärgningsfordon ska kunna 
ske inom samma hastighetsramar – 40 km/h respektive 80 km/h – som redan 
anges i 4 kap. 20 § trafikförordningen. 
Synpunkter  
Tydliggör att alla bärgningsuppdrag omfattas av samma hastighetsklasser 
Alla uppdrag som utförs med bärgningsbil – oavsett metod eller utrustning – bör 
omfattas av de hastighetsklasser som anges i 4 kap. 20 § punkterna 3 och 8, det 
vill säga 40 respektive 80 km/h beroende på fordonskombinationens vikt. 
Detta är helt i linje med Sveriges Åkeriföretags hemställan och skapar likvärdiga 
regler oavsett vilken bärgningsutrustning som används. 
Inkludera bärgning av fordonskombinationer 
I praktiken består haverister ofta av fordonskombinationer – exempelvis lastbil 
med tillkopplat släp. Trafikförordningen bör därför uttryckligen medge bärgning 
av fordonskombinationer i lämplig hastighet (40 eller 80 km/h) när dragfordonet 
är särskilt inrättat för bärgning och bogsering. 
Nuvarande förslag täcker inte detta tillräckligt tydligt. 
Bredda skrivningen om bärgningsmetoder 
Bärgningsmetoder varierar beroende på fordonstyp, skada och plats. Det är inte 
alltid möjligt eller lämpligt att ha den ena änden upplyft – till exempel vid 
bärgning av höga fordon som riskerar att fastna under viadukter, eller vid 
 



3 (3)  
 
tungbärgning där axeltrycken annars blir för höga. 
Formuleringen bör därför breddas till att omfatta bärgning där fordonet är 
”fastgjort genom fast-, bogserings- eller upphängningsanordning”, i enlighet med 
Sveriges Åkeriföretags hemställan. 
Avvisa beroendet av undantagstillstånd 
De nuvarande undantagsmöjligheterna i 13 kap. 3 § trafikförordningen är inte 
tillräckliga för att hantera bärgningsbranschens behov. De avser tillfälliga 
undantag, inte generella förhållanden. 
För att möjliggöra rationell och säker bärgning krävs en permanent lösning i 
själva förordningstexten – vilket regeringens nuvarande förslag i huvudsak gör, 
men som bör justeras enligt ovan. 
 
Avslutning 
•  Sveriges Åkeriföretag tillstyrker regeringens inriktning att höja 
hastighetsgränsen vid bärgning med bärgningsboggi. 
•  Sveriges Åkeriföretag anser att bestämmelsen bör utvidgas till att omfatta 
alla bärgningsmetoder och fordonskombinationer. 
•  Sveriges Åkeriföretag förordar att skrivningen moderniseras i enlighet 
med vårt förslag från april 2023: 
”…fastgjord genom en fast-, bogserings- eller upphängningsanordning på 
dragfordonet…”
 
•  Sveriges Åkeriföretag ser positivt på att regeringen beaktar 
bärgningsbranschens operativa och trafiksäkerhetsmässiga behov i det 
fortsatta arbetet. 
 
 
 
 
 
Med vänlig hälsning 
 
Ulric Långberg 
Samhällspolitisk chef