Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Remissvar'.


1 (1) 
2025-08-19 
Landsbygds- och  
 
 
Infrastrukturdepartementet 
 
xx.xxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxxxxx.xx 
 
 x.xxxxxxxxx.xxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxxxxx.xx 
 
 
 
LI2025/01348  
 
 
Yttrande över Transportstyrelsens förslag om ändring i 
trafikförordningen (1998:1276) för underlättande av användning 
av bärgningsboggi. 
 
Svenska Transportarbetareförbundet (hädanefter "Transport") vill härmed lämna 
synpunkter på Transportstyrelsens förslag om ändring i trafikförordningen 
(1998:1276) för underlättande av användning av bärgningsboggi. 
 
Sammanfattning av förslaget: 
Förslaget innebär ändringar i 4 kap. 20 och 20 a §§ trafikförordningen 
(1998:1276) och föreslår en höjning av högsta tillåtna hastighet för fordon som 
bärgar ett skadat fordon med hjälp av bärgningsboggi, så att det blir max 80 
km/h om fordonstågets bruttovikt inte överskrider dragfordonets totalvikt och 
max 40 km/h i andra fall. 
 
Syftet med förslaget är att öka effektiviteten och säkerheten vid bärgning, minska 
trafikstörningar, köer och miljöpåverkan samt att tillåta körning på motorväg och 
motortrafikled, vilket inte varit tillåtet med dagens 30 km/h-regel.  
 
Transports synpunkter: 
Transport är i huvudsak positiva till förslaget om att tillåta högre hastighet vid 
bärgning med bärgningsboggi. Vi delar uppfattningen att detta kan minska risken 
för trafikstörningar och olyckor samt bidra till en effektivare vägtrafik. Det är 
dock av största vikt att säkerheten för förarna garanteras genom tydliga regler för 
utrustning, utbildning och ansvar. Vi förutsätter att endast yrkesmässigt utbildad 
personal får tillämpa den föreslagna regeln samt att förarna har rätt 
körkortsbehörigheter för att framföra ekipaget, särskilt med tanke på ekipagets 
potentiella vikt. Det är viktigt att reglerna kring lastsäkring, utrustningskrav och 
ansvar vid olyckor förtydligas eller ses över i samband med förändringen, och att 
detta görs i samband med skyddsombud eller dem regionala skyddsombuden. 
Det vore även rimligt med en bromsanpassning tillsammans med dragfordonet.  
 
Stockholm den 19 augusti 2025  
  
SVENSKA TRANSPORTARBETAREFÖRBUNDET  
 
 
Tommy Wreeth 
 
Sirin Celik  
Förbundsordförande 
 
Föredragande  
 
 
Postadress 
Besöksadress 
Telefon 
E-post 
Hemsida 
Box 714 
Olof Palmes gata 31   
010-480 30 00 (vxl) 
xxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx 
www.transport.se 
101 33  Stockholm 
111 22  Stockholm