PM Rotel VIII (Dnr KS 2025/1018)
Transportstyrelsens förslag om ändring i
trafikförordningen (1998:1276) för underlättande av
användning av bärgningsboggi
Remiss från Transportstyrelsen
Remisstid den 7 november 2025
Förslag till beslut
Borgarrådsberedningen föreslår att kommunstyrelsen beslutar följande.
Remissen besvaras med hänvisning till vad som sägs i stadens promemoria.
Föredragande borgarrådet Lars Strömgren
Sammanfattning av ärendet
Transportstyrelsen har skickat ett förslag om ändring i trafikförordningen
(1988:1276) för underlättande av användning av bärgningsboggi till bland annat
Stockholms stad för yttrande. Förslaget innebär en ändring av bestämmelserna om
högsta tillåten hastighet vid bärgning med hjälp av bärgningsboggi. Detta skulle
innebära likvärdiga bestämmelser för bärgningsboggi som för bärgningsbil.
Beredning
Ärendet har remitterats till stadsledningskontoret och trafiknämnden. På grund av
kort remisstid har trafiknämnden svarat med kontorsyttrande från trafikkontoret.
Stadsledningskontoret bedömer att Transportstyrelsens förslag är ett bidrag, om än
litet, till ett effektivare trafiksystem. Samtidigt är det av vikt att Transportstyrelsen
beaktar riskerna för försämrad trafiksäkerhet.
Trafikkontoret har inga synpunkter på förslaget.
Föredragande borgarrådets synpunkter
Jag hänvisar till remissinstansernas synpunkter.
Stockholm den 8 oktober 2025
Lars Strömgren
1 (3)
Bilaga
Underlag ändring i Trf bärgningsboggi, dnr KS 2025/1018-1.1
Borgarrådsberedningen tillstyrker föredragande borgarrådets förslag.
2 (3)
Ärendet
Transportstyrelsen har skickat ett förslag om ändring i trafikförordningen
(1988:1276) för underlättande av användning av bärgningsboggi till bland annat
Stockholms stad för yttrande. Förslaget innebär en ändring av bestämmelserna om
högsta tillåten hastighet vid bärgning med hjälp av bärgningsboggi. Detta skulle
innebära likvärdiga bestämmelser för bärgningsboggi som för bärgningsbil.
Högsta tillåtna hastighet vid bärgning med boggi är idag 30 kilometer i timmen
(km/h). Transportstyrelsen föreslår att den här fordonskombinationen ska få
framföras i samma hastigheter – och med samma förutsättningar – som den bärgning
som sker med bärgningsbil. Det innebär högst 80 km/h när fordonstågets bruttovikt
inte överskrider dragfordonets totalvikt, eller högst 40 km/h i annat fall.
Remissammanställningen
Ärendet har remitterats till stadsledningskontoret och trafiknämnden. På grund av
kort remisstid har trafiknämnden svarat med kontorsyttrande från trafikkontoret.
Stadsledningskontoret
Stadsledningskontorets tjänsteutlåtande daterat den 17 september 2025 har i
huvudsak följande lydelse.
Stadsledningskontoret är positivt inställt till förslaget, då det harmonierar med de mål
som kommunfullmäktige fastställt för stadens eget arbete inom trafik- och
transportsektorn. Stadens arbete har målsättningen att Stockholm ska vara en stad där
framkomligheten ökar och utsläppen minskar. I kommunfullmäktiges budget för 2025
framgår bland annat att ett väl fungerande trafiksystem är en förutsättning för att möta
transportbehoven för invånare, besökare och verksamheter.
Stadsledningskontoret bedömer att Transportstyrelsens förslag är ett bidrag, om än
litet, till ett effektivare trafiksystem. Effektivare bärgning minskar risken för
köbildning, trafikstörningar och olyckor, samtidigt som det bidrar till lägre
miljöbelastning och samhällskostnader. Alla åtgärder som samverkar i denna riktning
är välkomna. Samtidigt är det av vikt att Transportstyrelsen beaktar riskerna för
försämrad trafiksäkerhet, exempelvis genom att utforma tydliga regler för utrustning
och framförande.
Trafikkontoret
Trafikkontorets tjänsteutlåtande daterat den 20 augusti 2025 har i huvudsak följande
lydelse.
Trafikkontoret har inga synpunkter på förslaget.
3 (3)
Document Outline