Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Remissvar'.


 
PM Rotel VIII (Dnr KS 2025/1018) 
Transportstyrelsens förslag om ändring i 
trafikförordningen (1998:1276) för underlättande av 
användning av bärgningsboggi 

 
Remiss från Transportstyrelsen 
Remisstid den 7 november 2025 
Förslag till beslut 
Borgarrådsberedningen föreslår att kommunstyrelsen beslutar följande. 
Remissen besvaras med hänvisning till vad som sägs i stadens promemoria. 
Föredragande borgarrådet Lars Strömgren 
Sammanfattning av ärendet 
Transportstyrelsen har skickat ett förslag om ändring i trafikförordningen 
(1988:1276) för underlättande av användning av bärgningsboggi till bland annat 
Stockholms stad för yttrande. Förslaget innebär en ändring av bestämmelserna om 
högsta tillåten hastighet vid bärgning med hjälp av bärgningsboggi. Detta skulle 
innebära likvärdiga bestämmelser för bärgningsboggi som för bärgningsbil.  
Beredning 
Ärendet har remitterats till stadsledningskontoret och trafiknämnden. På grund av 
kort remisstid har trafiknämnden svarat med kontorsyttrande från trafikkontoret. 
Stadsledningskontoret bedömer att Transportstyrelsens förslag är ett bidrag, om än 
litet, till ett effektivare trafiksystem. Samtidigt är det av vikt att Transportstyrelsen 
beaktar riskerna för försämrad trafiksäkerhet. 
Trafikkontoret har inga synpunkter på förslaget. 
Föredragande borgarrådets synpunkter 
Jag hänvisar till remissinstansernas synpunkter. 
Stockholm den 8 oktober 2025 
Lars Strömgren 
1 (3) 

 
Bilaga 
Underlag ändring i Trf bärgningsboggi, dnr KS 2025/1018-1.1 
Borgarrådsberedningen tillstyrker föredragande borgarrådets förslag. 
 
 
2 (3) 

 
Ärendet 
Transportstyrelsen har skickat ett förslag om ändring i trafikförordningen 
(1988:1276) för underlättande av användning av bärgningsboggi till bland annat 
Stockholms stad för yttrande. Förslaget innebär en ändring av bestämmelserna om 
högsta tillåten hastighet vid bärgning med hjälp av bärgningsboggi. Detta skulle 
innebära likvärdiga bestämmelser för bärgningsboggi som för bärgningsbil.  
Högsta tillåtna hastighet vid bärgning med boggi är idag 30 kilometer i timmen 
(km/h). Transportstyrelsen föreslår att den här fordonskombinationen ska få 
framföras i samma hastigheter – och med samma förutsättningar – som den bärgning 
som sker med bärgningsbil. Det innebär  högst 80 km/h när fordonstågets bruttovikt 
inte överskrider dragfordonets totalvikt, eller högst 40 km/h i annat fall. 
Remissammanställningen 
Ärendet har remitterats till stadsledningskontoret och trafiknämnden. På grund av 
kort remisstid har trafiknämnden svarat med kontorsyttrande från trafikkontoret.  
Stadsledningskontoret 
Stadsledningskontorets tjänsteutlåtande daterat den 17 september 2025 har i 
huvudsak följande lydelse. 
Stadsledningskontoret är positivt inställt till förslaget, då det harmonierar med de mål 
som kommunfullmäktige fastställt för stadens eget arbete inom trafik- och 
transportsektorn. Stadens arbete har målsättningen att Stockholm ska vara en stad där 
framkomligheten ökar och utsläppen minskar. I kommunfullmäktiges budget för 2025 
framgår bland annat att ett väl fungerande trafiksystem är en förutsättning för att möta 
transportbehoven för invånare, besökare och verksamheter. 
Stadsledningskontoret bedömer att Transportstyrelsens förslag är ett bidrag, om än 
litet, till ett effektivare trafiksystem. Effektivare bärgning minskar risken för 
köbildning, trafikstörningar och olyckor, samtidigt som det bidrar till lägre 
miljöbelastning och samhällskostnader. Alla åtgärder som samverkar i denna riktning 
är välkomna. Samtidigt är det av vikt att Transportstyrelsen beaktar riskerna för 
försämrad trafiksäkerhet, exempelvis genom att utforma tydliga regler för utrustning 
och framförande. 
Trafikkontoret 
Trafikkontorets tjänsteutlåtande daterat den 20 augusti 2025 har i huvudsak följande 
lydelse. 
Trafikkontoret har inga synpunkter på förslaget. 
3 (3) 

Document Outline