YTTRANDE
1 (2)
Diarienr (åberopas) A434.163/2025
Infoklass Öppen
Datum 2025-10-22
Saknr 000
Polismyndigheten
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
xx.xxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxxxxx.xx
kopia till: i.transport.remissvar@regerings-
kansliet.se.
Er referens LI2025/01348
Remiss av Transportstyrelsens förslag om ändring i
trafikförordningen (1998:1276) för underlättande av
användning av bärgningsboggi
Yttrande
Polismyndigheten anser sig inte kunna tillstyrka förslagen i föreliggande
skick. Skälen för detta är följande.
I det remitterade materialet anger Transportstyrelsen att förslaget inte innebär
någon fara för trafiksäkerheten samtidigt som man inte heller anser att det
krävs några särskilda tekniska krav på en bärgningsboggi. Polismyndigheten
kan inte dela den bedömningen. Enligt Polismyndigheten behöver det på nå-
got sätt framgå vilka påfrestningar som en bärgningsboggi ska klara när det
gäller belastning, hastighet och utformning. Vidare måste det också finnas
krav på någon typ av besiktning av sådana fordon, eftersom de kan komma
att utsättas för ganska stora påfrestningar till följd av användningsområdet
och även väder och vind. Det är inte tillräckligt att förlita sig på tillverkarens
bedömning av en bärgningsboggis begränsningar eller bärgningsföretagens
intresse av att förhålla sig till dessa. Det nu sagda gäller särskilt i fall som den
högsta tillåtna hastigheten för ekipagen ska höjas till 80 km/tim.
I sammanhanget bör det också beaktas att det finns en påtaglig risk att bärg-
ningsboggier med tillåten hastighet 80 km/tim även kan komma att användas
för att transportera fordon, dvs. inte enbart i bärgnings- och bogseringssyfte.
Om förslaget ska genomföras bör det därför förtydligas vad som utgör bärg-
ning respektive bogsering.
Argumentet att bärgade fordon inte kan lastas på flak är inte relevant i sam-
manhanget, eftersom de fordon som kan innefattas av förslaget inte är av den
storlek och höjd att de riskerar att fastna under broar och viadukter.
Polismyndigheten noterar att de viktbegränsningar som föreslås innebär att
ett fordonstågs bruttovikt inte får överstiga dragfordonets totalvikt. Det inne-
bär att såväl föraren som kontrollmyndighet, utom i uppenbara fall, måste
Postadress
Besöksadress
Telefon
Webbplats
E-post
Polismyndigheten
Polhemsgatan 30
114 14
polisen.se
xxxxxxxxxxx.xxxxxx@xxxxxxx.xx
106 75 Stockholm
Stockholm
Polismyndigheten
2025-10-22
2 (2)
A434.163/2025
Infoklass Öppen
utföra vägning av ett fordonståg. Det kräver att tillgång till både våg och nöd-
vändig kompetens för uppgiften. Detta gäller visserligen redan men det finns
ändå anledning att nämna det.
Yttrandet har beslutats av juristen Lars Stark. Poliskommissarien Erling An-
dersson har deltagit i den slutliga handläggningen av ärendet.
POLISMYNDIGHETEN
Lars Stark
Kopia till
Justitiedepartementet (PO)
Arbetstagarorganisationerna
Rikspolischefens kansli