Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Remissvar'.


 
 
YTTRANDE 
1 (2) 
 
 
Diarienr (åberopas) A434.163/2025 
Infoklass Öppen 
 
 
Datum 2025-10-22 
Saknr 000 
 
Polismyndigheten 
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet 
xx.xxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxxxxx.xx 
kopia till: i.transport.remissvar@regerings-
kansliet.se. 
 
Er referens LI2025/01348 
Remiss av Transportstyrelsens förslag om ändring i 
trafikförordningen (1998:1276) för underlättande av 
användning av bärgningsboggi 

 
 
Yttrande  
 
Polismyndigheten anser sig inte kunna tillstyrka förslagen i föreliggande 
skick. Skälen för detta är följande. 
 
I det remitterade materialet anger Transportstyrelsen att förslaget inte innebär 
någon fara för trafiksäkerheten samtidigt som man inte heller anser att det 
krävs några särskilda tekniska krav på en bärgningsboggi. Polismyndigheten 
kan inte dela den bedömningen. Enligt Polismyndigheten behöver det på nå-
got sätt framgå vilka påfrestningar som en bärgningsboggi ska klara när det 
gäller belastning, hastighet och utformning. Vidare måste det också finnas 
krav på någon typ av besiktning av sådana fordon, eftersom de kan komma 
att utsättas för ganska stora påfrestningar till följd av användningsområdet 
och även väder och vind. Det är inte tillräckligt att förlita sig på tillverkarens 
bedömning av en bärgningsboggis begränsningar eller bärgningsföretagens 
intresse av att förhålla sig till dessa. Det nu sagda gäller särskilt i fall som den 
högsta tillåtna hastigheten för ekipagen ska höjas till 80 km/tim.  
 
I sammanhanget bör det också beaktas att det finns en påtaglig risk att bärg-
ningsboggier med tillåten hastighet 80 km/tim även kan komma att användas 
för att transportera fordon, dvs. inte enbart i bärgnings- och bogseringssyfte. 
Om förslaget ska genomföras bör det därför förtydligas vad som utgör bärg-
ning respektive bogsering.  
 
Argumentet att bärgade fordon inte kan lastas på flak är inte relevant i sam-
manhanget, eftersom de fordon som kan innefattas av förslaget inte är av den 
storlek och höjd att de riskerar att fastna under broar och viadukter. 
 
Polismyndigheten noterar att de viktbegränsningar som föreslås innebär att 
ett fordonstågs bruttovikt inte får överstiga dragfordonets totalvikt. Det inne-
bär att såväl föraren som kontrollmyndighet, utom i uppenbara fall, måste 
 
 
Postadress 
Besöksadress 
Telefon 
Webbplats 
E-post 
Polismyndigheten 
Polhemsgatan 30 
114 14 
polisen.se 
xxxxxxxxxxx.xxxxxx@xxxxxxx.xx 
106 75 Stockholm 
Stockholm 
 
 

Polismyndigheten 
  2025-10-22 
2 (2) 
 
  A434.163/2025 
Infoklass Öppen 
 
 
utföra vägning av ett fordonståg. Det kräver att tillgång till både våg och nöd-
vändig kompetens för uppgiften. Detta gäller visserligen redan men det finns 
ändå anledning att nämna det. 
 
Yttrandet har beslutats av juristen Lars Stark. Poliskommissarien Erling An-
dersson har deltagit i den slutliga handläggningen av ärendet.  
 
 
POLISMYNDIGHETEN 
 
 
 
Lars Stark 
 
 
 
Kopia till  
 
Justitiedepartementet (PO) 
Arbetstagarorganisationerna 
Rikspolischefens kansli