Ramavtal
2021-09-10
Avtalsnamn Luftbehandlingsarbeten
Startdatum 2021-09-15
Ref. nr.
18/146
Slutdatum
2025-09-15
Förlängning Ingen förlängning
Avtalsparter
Köpare
Säljare
Jönköpings kommun
Assemblin Ventilation AB
2120000530
5567289177
Adress
Adress
55189
Gillbergagatan 37
JÖNKÖPING
58273
Sverige
Linköping
Kontaktperson
Kontaktperson
Peter Strandsäter
Anders Wernström
036-102461 (tel)
010-4527231 (tel)
036-102461 (mob)
0732084843 (mob)
xxxxx.xxxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
xxxxxx.xxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
1. Ramavtal
1.1 Parter
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
1.1.1 Beställaren
Jönköpings kommun
Organisationsnummer: 2120000530
Nedan kallad Beställaren.
1.1.2 Entreprenören
Assemblin Ventilation AB
Organisationsnummer: 5567289177
Nedan kallad Entreprernören.
1.1.3 Övriga avropsberättigade myndigheter och enheter i ramavtalet
Högskolefastigheter i Jönköping AB org.nr: 556284-1089 (delägt)
Sida 1/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
Campus Gränna AB org.nr: 559175-5599 (helägt dotterbolag till Höfab)
Jönköpings kommuns Fastighetsutveckling AB org.nr: 559082-6847
Jönköpings kommuns Förvaltnings AB org.nr: 556045-5551
Södra Munksjön Utvecklings AB org.nr: 556394-3397
Övergången Fastighets AB org.nr: 556724-9650 (dotterbolag till SMUAB)
Överlappen 10 AB org.nr: 559060-6827 (dotterbolag till SMUAB)
Berghalla Fastighets AB org.nr: 556923-9691 (dotterbolag till SMUAB)
Kvarteret Ön 9 AB org.nr: 556801-5647 (dotterbolag till SMUAB)
Eventuella nybildade och förvärvade bolag inom Jönköpings Rådhus ABs koncern kan tillkomma.
Bolagen ska vara avropsberättigade på avtalet.
1.2 Omfattning
Tecknar ramavtal med
Assemblin Ventilation AB för löpande
luftbehandlingsarbeten med
successiva avrop när behov uppkommer i den löpande verksamheten i de fall vi inte själva utför
uppdragen med egen personal.
Ramavtalet omfattar hela Jönköpings kommuns samt ett antal kommunala bolags behov .
Arbeten utförs på byggnader i det bestånd som Beställaren äger eller hyr. Ny-, om- och
tillbyggnadsarbeten omfattas inte av detta ramavtal för det fall de avser arbeten på byggnader som
är upptagna i Jönköpings kommuns verksamhets- och investeringsplan (s.k. VIP-projekt).
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
Sida 2/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
2. AFA Administrativa föreskrifter
AF ADMINISTRATIVA FÖRESKRIFTER
Dessa administrativa föreskrifter ansluter till AMA AF 12.
AFA Allmän orientering
Jönköpings kommun (Beställaren) inbjuder anbudsgivare (Entreprenör) att lämna anbud avseende
Luftbehandlingsarbeten.
Upphandlingen handläggs administrativt av Jönköpings kommun. Deltagande myndigheter och bolag
har förbundit sig att fatta likalydande beslut som Jönköpings kommun vid val av tilldelning av
kontrakt. Avtal kommer att tecknas med Jönköpings kommun och den entreprenör som kommer att
antas. Deltagande myndigheter och bolag kommer att vara avropsberättigade på avtalet.
AFA. 1 Kontaktuppgifter
AFA. 11 Byggherre
Jönköpings kommun
551 89 Jönköping
Telefon 036-10 50 00
Se även, AFA ALLMÄN ORIENTERING
AFA. 12 Beställare
Jönköpings kommun
551 89 Jönköping
Telefon 036-10 50 00
Se även, AFA ALLMÄN ORIENTERING
AFA. 15 Nätägare
Anges vid respektive avrop.
AFA. 2 Orientering om objektet
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
AFA. 21 Översiktlig information om objektet
Avser att upphandla ramavtal med entreprenör för löpande luftbehandlingsarbeten med successiva
avrop när behov uppkommer i den löpande verksamheten i de fall vi inte själva utför uppdragen med
egen personal.
Ramavtalet omfattar hela Jönköpings kommuns samt ett antal kommunala bolags behov .
Arbeten utförs på byggnader i det bestånd som Beställaren äger eller hyr. Ny-, om- och
tillbyggnadsarbeten omfattas inte av detta ramavtal för det fall de avser arbeten på byggnader som
är upptagna i Jönköpings kommuns verksamhets- och investeringsplan (s.k. VIP-projekt).
Avropande bolag
Upphandlingen handläggs administrativt av Jönköpings kommuns upphandlingsavdelning. Avtal
kommer att tecknas med Beställaren och den Entreprenör som kommer att antas. Deltagande
myndigheter och bolag kommer att vara avropsberättigade på avtalet.
Sida 3/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
A .Högskolefastigheter i Jönköping AB org.nr: 556284-1089 (delägt)
B. Campus Gränna AB org.nr: 559175-5599 (helägt dotterbolag till Höfab)
C. Jönköpings kommuns Fastighetsutveckling AB org.nr: 559082-6847
D. Jönköpings kommuns Förvaltnings AB org.nr: 556045-5551
E. Södra Munksjön Utvecklings AB org.nr: 556394-3397
Uppskattad omsättning per år:
A. 400 000 kr
B. 40 000 kr
C. 1 200 000 kr
D. 20 000
E. 700 000 kr
Eventuella nybildade och förvärvade bolag inom Jönköpings Rådhus ABs koncern kan tillkomma.
Bolagen ska vara avropsberättigade på avtalet.
AFA. 22 Objektets läge
Jönköpings kommun
AFA. 3 Förkortningar
I dessa administrativa föreskrifter används följande objektspecifika förkortningar:
AB-U-07: Allmänna bestämmelser för underentreprenörer i utförandeentreprenad
AFS: Arbetarskyddsstyrelsens författningssamling
AMA AF 12: Administrativa föreskrifter för byggnads-, anläggnings- och installationsentreprenader
AMA Anläggning 17: Allmän material- och arbetsbeskrivning för anläggningsarbeten
B: Beställare. Jönköpings kommun och övriga avropsberättigade myndigheter
BAS-P: Byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering
BAS-U: Byggarbetsmiljösamordnare för utförandet
BRO 2004: Allmän teknisk beskrivning för broar
E: Entreprenör
LOU: Lag om offentlig upphandling
ME: Markentreprenör
MER Anläggning 17: Mät- och ersättningsregler- anläggningsarbeten
MF: Mängdförteckning
SBK: Stadsbyggnadskontoret
SE: Sidoentreprenör
TK: Tekniska kontoret
TRV: Trafikverket
UE: Underentreprenör
VVTBT: VV Teknisk beskrivningstext
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
AFA. 4 Begreppsförklaringar
Begreppsförklaringar enligt AB 04/ABT 06, AMA AF 12, AMA Anläggning 17 och LOU gäller.
Sida 4/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
3. AFB Upphandlingsföreskrifter
AFB. 13 Entreprenadform
Totalentreprenad
AFB. 14 Ersättningsform
Ersättningsform för uppdrag är löpande räkning eller fast arvode.
AFB. 22 Förteckning över förfrågningsunderlag
Förfrågningsunderlaget består av följande handlingar:
1 Ramavtal
2 Ändringar i ABT 06 som är upptagna i sammanställning i administrativa föreskrifter
3 ABT 06 (bifogas ej)
6 Förfrågningsunderlag
7 Prisfil
Anbudsgivaren ska utan dröjsmål underrätta B om denne upptäcker ofullständigheter eller oklarheter
i förfrågningsunderlaget, om uppgifter i förfrågningsunderlaget ej överensstämmer med varandra
samt om i förfrågningsunderlaget lämnade uppgifter avviker från verkliga förhållande.
Hantering av personuppgifter
I enlighet med tillämplig lagstiftning om personuppgifter är Beställaren skyldig att informera om
följande:
Avlämnade personuppgifter (namn, adress, CV och andra uppgifter i anbudet som är direkt eller
indirekt hänförliga till någon fysisk person) utgör personuppgifter enligt tillämplig lagstiftning om
hantering av personuppgifter. Beställaren är personuppgiftsansvarig för behandlingen av sådana
personuppgifter. Beställaren kommer enbart att behandla uppgivna personuppgifter för att kunna
pröva, administrera och arkivera anbud samt förvalta ramavtalet. Personuppgifterna kommer att
behandlas av Beställaren och eventuellt anlitade underentreprenörer som Beställaren anlitar.
Arkivering och gallring av personuppgifter kommer att genomföras i enlighet med tillämplig
lagstiftning, bland annat LOU, Offentlighets- och sekretesslag (2009:400) samt Arkivlag (1990:782).
Om frågor skulle uppkomma rörande Beställarens behandling av personuppgifter kontakta
Beställarens dataskyddsombud: Johan Isaksson, 036-102802, xxxxx.xxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx.
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
Platsorganisation
Entreprenör ska förfoga över minst en arbetsledare, minst en injusterare och minst 3 montörer.
Roller
Arbetsledare kan inte vara injusterare eller montör.
Injusterare kan vara montör.
Minst 4 personer.
Montör ska ha minst 3 års yrkeserfarenhet som montör de senaste 5 åren och adekvat utbildning.
Injusterare ska ha minst 3 års erfarenhet som injusterare de senaste 5 åren och dessutom ha
OVKbehörighet.
Arbetsledare ska ha minst 3 års erfarenhet som arbetsledare de senaste 5 åren.
Kapacitet ska finnas vardagar 07.00-16.00 även under semesterperiod.
Assemblin
Sida 5/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
Montörer: 4st.
1st Montör ventilation 13år
1st Montör ventilation 3år
1st Montör ventilation 15år
1st Montör ventilation 5år
Injusterare 4st:
Injustering 4år (OVK-certikfikat fr.o.m. 1/6 2021)
Injustering 4år, OVK se. bif. cert.
Injustering 15år, OVK, se bif. cert.
Injustering 10år, OVK, se bif. cert.
Arbetsledare: 2st
1st Servicechef. Arbetsledning i branschen 24år
1st Arbetsledare/Projektledare. Servicetekniker/elektriker 15år, arbetsledning/projektledning 6år.
Montörer
Niclas Öjdal
Kim Svensson
Fredrik Johansson
Filip Öster
Arbetsledare
Anders Wernström
Jyri Ahola
Injusterare
Anna Bono OVK fr.o.m. 1/6 2021
Filip Öster OVK
Fredrik Johansson OVK
Sonny Pålsson OVK
BAS-P/-U
Anders Wernström
Arbetschef, Platschef
Filialchef Otto Stark
Servicechef Anders Wernström
Arbetsledare Jyri Ahola
Miljö/Kvalitet
Sofie Olsson
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
Sida 6/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
4. AFD Entreprenadföreskrifter vid totalentreprenad
Entreprenadföreskrifter vid totalentreprenad
För entreprenaden gäller Allmänna Bestämmelser för totalentreprenader, avseende byggnads-,
anläggnings- och installationsarbeten, ABT 06
AFD. 1 Omfattning
Tecknar ramavtal med
Assemblin Ventilation AB för löpande
luftbehandlingsarbeten med
successiva avrop när behov uppkommer i den löpande verksamheten i de fall B inte själv utför
uppdragen med egen personal.
Ramavtalet omfattar hela Jönköpings kommuns samt ett antal kommunala bolags behov .
Arbeten utförs på byggnader i det bestånd som Beställaren äger eller hyr. Ny-, om- och
tillbyggnadsarbeten omfattas inte av detta ramavtal för det fall de avser arbeten på byggnader som
är upptagna i Jönköpings kommuns verksamhets- och investeringsplan (s.k. VIP-projekt).
Arbeten utförs främst på löpande räkning, men även fast pris förekommer.
Vid enskilda arbeten eller arbeten i flera fastigheter som ett projekt som beräknas att kosta under 10
prisbasbelopp sker avrop genom tillämpning av villkoren i ramavtalet.
Vid enskilda arbeten eller arbeten i flera fastigheter som ett projekt som beräknas kosta över 10
prisbasbelopp förbehåller sig Beställaren en rätt men ingen skyldighet att avropa från Ramavtalet.
Detta innebär att Ramavtalet inte medför någon garanti för avrop eller exklusivitet för Entreprenören
av i Ramavtalet ingående tjänster.
I samband med nybyggnation kan det förkomma att Beställaren finner det lämpligt att fullfölja vissa
arbeten med i nybyggnationen antagen entreprenör.
Beloppsgränsen gäller per avtalsområde i en samordnad entreprenad.
AFD. 11 Kontraktshandlingar
Med ändring av ABT 06 kapitel 1 § 3 gäller att:
Om handlingarna skulle visa sig vara motsägelsefulla i något avseende gäller de, om inte
omständigheterna uppenbarligen föranleder till annat, sinsemellan i följande ordning:
1. Beställning (Utgör Kontrakt enligt ABT 06s mening)
2. Avropsförfrågan
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
3. Avropssvar
4. Ramavtal
5. Ändringar i ABT 06 som är upptagna i sammanställning i administrativa föreskrifter
6. ABT 06
7. Administrativa föreskrifter inklusive bilagor, kompletteringar och förtydliganden
8. Anbud inklusive bilagor samt eventuella förtydliganden
9. Övriga handlingar
AFD. 111 Sammanställning över ändringar i ABT 06 eller ABT-U 07
I denna handling har avsteg från ABT 06 gjorts under följande rubriker:
AFB. 22 Förteckning över förfrågningsunderlag
AFD. 11 Kontraktshandlingar
AFD. 183 Ansvar för byggarbetsmiljö
AFD. 224 Entreprenörens kvalitets- och miljöplan
AFD. 23 ÄTA
Sida 7/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
AFD. 345 Elektronisk personalliggare
AFD. 371 Samordning av arbeten
AFD. 54 Försäkringar
AFD. 61 Ersättning
AFD. 8 Hävning
AFD. 9 Tvistelösning
AFD. 115 Uppföljning av avtal
Information
Parterna ska under avtalsperioden stämma av avtalets tillämpning, måluppfyllelse samt därvid även
samråda om eventuella behov av förtydliganden och förändringar av detsamma inom ramen för
avtalets ursprungliga omfattning och inriktning.
Uppföljningsmöten
Uppföljningsmöten ska ske efter behov tillsammans med Es kontaktperson och Beställarens
kontaktperson. Mötena påkallas av Beställaren och mötesanteckningar förs av E. Ingen ersättning
utgår för uppföljningsmöten.
Löpande uppföljning
Uppföljning kommer att ske löpande avseende:
- Es skattestatus avseende moms- och arbetsgivarregistrering, uppgift om godkänd för F-skatt,
uppgift om arbetsgivaravgifter, uppgift om underskott på skattekontot samt uppgift om skatteskuld
hos kronofogden finns.
- Att levererade tjänster lever upp till avtalade villkor
- Att fakturering skett enligt avtalade priser och enligt avtalad specifikation
Statistik
E ska, på begäran av B, ta fram och leverera skriftlig statistik till denne för den tjänst/produkt som
levererats under efterfrågad avtalsperiod. Statistik ska tas fram och levereras utan kostnad för B,
dock högst två (2) gånger per år under avtalsperioden.
Statistiken ska innehålla uppgifter om:
- Specifikation av de tjänster som utförts
- Antalet utförda tjänster
- Försäljningsvolym i SEK exkl. moms/tjänst
- Totalförsäljning samt antal avrop per avropare
- Totalförsäljning/avropande myndighet eller enhet
AFD. 12 Arbetsområde
AFD. 121 Arbetsområdets gränser
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
Jönköpings kommun
AFD. 122 Syn före påbörjande av arbete
Görs på plats tillsammans med B i samband med avrop vid behov.
AFD. 13 Förutsättningar
E ska vara beredd att utföra akuta arbeten med kort varsel, där inställelsetiden är max. 2 timmar.
E personal som regelmässigt utför arbeten ska bära godkänd legitimation med företagsnamn och
foto enligt ID06.
Nycklar som utkvitteras får under inga villkor överlåtas eller utlånas.
Entreprenadarbetena ska bedrivas rationellt och på ett sådant sätt att minsta störningar uppkommer
Sida 8/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
för hyresgästen
AFD. 131 Uppgifter om sidoentreprenader och andra arbeten
Sidoentreprenader kan ske kontinuerligt.
AFD. 132 Arbetstider
Arbeten får endast bedrivas vardagar 07.00-16.00 om inte annan överenskommelse träffas.
Observera att eventuell extra ersättning enligt i anbudet angiven ersättning för obekväm arbetstid
endast utgår efter att B beordrat arbete på dessa tider.
AFD. 133 Pågående drift eller verksamhet inom och invid arbetsområdet
AFD. 1331 Förutsättningar med hänsyn till kvarboende och lokalnyttjare
Beställarens verksamhet kommer att pågå samtidigt i möjligaste mån. Information till hyresgäster
och andra nyttjare ska ske i utifrån fastställda rutiner som tillhandahålls av B.
E ansvarar för att berörda blir informerade.
AFD. 14 Skydds- och säkerhetsföreskrifter m m
Arbete ska bedrivas i enlighet med gällande särskilda skydds- och säkerhetsföreskrifter. E svarar för
att egen personal ges föreskriven information och utbildning i skydd och säkerhet. Det åligger E att
med underentreprenör avtala om motsvarande skyldighet för denne mot sin personal.
AFD. 15 Varor m m
AFD. 151 Varor från entreprenören
För varor/material som ingår i entreprenaden ska E snarast efter anfordran tillhandahålla
varuinformationsblad eller varudeklaration.
Varuinformationsblad/varudeklaration ska innehålla redovisning av varans innehåll och
miljöegenskaper. Miljöanpassade produkter ska användas i första hand.
AFD. 152 Varor eller arbeten från beställaren
I de fall B har avtal med leverantör eller annars kan uppnå bättre leveransvillkor än E, kan materiel
tillhandahållas av B.
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
E är då skyldig att göra avrop, motta och vårda godset. E är även skyldig att från fall till fall överta
leveransen i sin helhet och stå som beställare.
AFD. 16 Tillstånd m m
AFD. 161 Tillstånd från myndigheter
B svarar för inhämtande av bygglov, rivningslov, marklov eller andra tillstånd enligt PBL och
Miljöbalken. Övriga ev. tillstånd som rör arbetets utförande svarar E för.
AFD. 17 Anmälningar
AFD. 171 Anmälningar till myndigheter
Sida 9/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
Där så erfordras svarar B för bygglov, rivningslov, anmälan om kontrollansvarig och
förhandsanmälan till Arbetsmiljöverket. E är skyldig att, i den utsträckning som B önskar, delta i
myndighetskontakter rörande de arbeten som E ska utföra.
AFD. 172 Anmälningar till beställaren
Om E i anslutning till sina arbeten upptäcker fel eller brister i B:s fastigheter ska dessa omgående
anmälas till B. Före igenfyllning, ingjutning eller inklädnad av viktiga anläggningsdelar som blir
oåtkomliga eller dolda för senare besiktning, ska E göra anmälan till B. Oväntad förekomst av
miljöstörande avfall skall omedelbart anmälas till B.
AFD. 18 Författningar
AFD. 181 Tillsyn och kontroll enligt PBL
E ska medverka vid de besiktningar, möten med mera som verkställs med stöd av plan- och
bygglagen, PBL.
AFD. 1811 Kontrollplan enligt PBL
E ska uföra och dokumentera egenkontroll enligt krav i för projektet gällande kontrollplan enligt PBL.
AFD. 183 Ansvar för byggarbetsmiljö
Med ändringar av ABT06 kap 3 § 9 gäller att E övertar beställarens skyldighet att svara för
samordning av arbetena.
AFD. 1831 Arbetsmiljöplan
Entreprenören upprättar i samråd med B en generell arbetsmiljöplan för de arbeten som kommer att
utföras under avtalstiden.
AFD. 1832 Byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering (BAS-
P)
E utses att vara byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering av entreprenaden med de
uppgifter som anges i arbetsmiljölagen kap 3 § 7a samt i anslutande föreskrifter.
AFD. 1833 Byggarbetsmiljösamordnare för utförande (BAS-U)
E utses att vara byggarbetsmiljösamordnare för utförande av entreprenaden med de uppgifter som
anges i arbetsmiljölagen kap 3 § 7a samt i anslutande föreskrifter.
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
AFD. 1834 Upplysning om byggarbetsmiljösamordnare
Anges i anbud.
AFD. 2 Utförande
AFD. 21 Kvalitetsangivelser
Om olika alternativa arbetsutföranden eller varor föreskrivs, innebär detta rätt för entreprenören att
välja mellan alternativen.
Föreskrift om arbetsutförande eller vara med tillägget "eller likvärdigt" innebär rätt för entreprenören
att i stället för det föreskrivna välja annat som är likvärdigt till kvalitet. Önskar entreprenören nyttja
denna rätt, ska han i varje enskilt fall i så god tid underrätta beställaren att frågan om likvärdighet
hinner prövas. Entreprenören ska därvid tillhandahålla erforderligt underlag för prövning av
Sida 10/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
likvärdighet.
Beställaren och Entreprenören ska gemensamt besluta om kvalitet på varor, men om oenighet råder
om likvärdig produkt är det beställaren som avgör om produkten är likvärdig. Beställaren förbehåller
sig rätten att bedöma de föreslagna varornas kvalitet.
AFD. 22 Kvalitets- och miljöarbete
AFD. 221 Kvalitetsledning
Entreprenören ska ha ett dokumenterat kvalitetsledningsarbete som minst omfattar följande delar:
• Kvalitetspolicy
• Rutin som säkerställer att Beställarens krav tillgodoses inom entreprenörens organisation
• Rutin för hantering av avvikelser, reklamationer och andra klagomål
• Rutin för att identifiera orsaker till avvikelser, reklamationer och andra klagomål
• Rutin för förebyggande och korrigerande åtgärder
Förslag till verifikat:
• Certifikat enligt SS-EN ISO 9001
• Eget dokumenterat system som minst omfattar kraven ovan
AFD. 224 Entreprenörens kvalitets- och miljöplan
ABT 06 kap 2 § 2.Med ändring av ABT 06 kap 2 § 2.
Entreprenören ska för entreprenaden upprätta en kvalitets- och miljöplan som översänds på
anmodan.
Punkter som kvalitets -och miljöplanen kan innehålla:
• organsation (namn på de i avropet aktuella personerna, arbetsledare, kvalitet- och
miljöansvarig,
• arbetsmiljöansvarig m fl)
• tidplan
• riskanalys för risker kring genomförandet av projektet
• rutin för egenkontroll och provning
• rutin för avvikelser
• riskanalys för miljörisker
• kvalitetsmål för projektet
• mötesrutiner
• rutin för hantering av kommunikation och handlingar
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
• rutin för produktionsstyrning
• erforderliga tillstånd
• rutin för riskbedömningar avseende arbetsmiljö
• rutin för revision av kvalitets- och miljöledningssystemet
• rutiner för ändrings- och tilläggsarbeten
• miljömål för projektet
• kvalitets- och miljöplanen ska även gälla för eventuella UE och leverantörer.
AFD. 225 Kvalitets- och miljörevision
AFD. 2251 Beställarens kvalitets- och miljörevision
E ska tillhandahålla dokumentation samt medverka vid kvalitets- och miljörevisioner som beställaren
genomför.
AMAs text kompletteras med följande:
Sida 11/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
"Beställaren äger rätt att själv eller genom ombud utöva revision under entreprenaden. På begäran
ska entreprenörens kvalitets- samt miljöansvarige medverka. Revision utförs löpande."
AFD. 2252 Entreprenörens kvalitets- och miljörevision
Intern revision ska förekomma regelbundet. B får del av den på anmodan.
AFD. 23 ÄTA-arbeten
ÄTA ska vara skriftligen beställda före påbörjande.
Med ändring av ABT 06 kap 2 § 3 är E skyldig, men inte berättigad, att under entreprenadtiden utföra
sådana ÄTA-arbeten som föreskrivs av B.
AFD. 24 Tillhandahållande av handlingar
AFD. 241 Tillhandahållande av handlingar och uppgifter från beställaren
under entreprenadtiden
Beställaren medverkar till att ta fram erforderligt ritningsmateriel om sådant finns i arkiv.
AFD. 242 Tillhandahållande av handlingar och uppgifter från entreprenören
under entreprenadtiden
E tar fram erforderliga kostnadskalkyler och tidplaner för enskilda objekt om så efterfrågas.
Vid ändring av planer, konstruktioner ska E ta fram underlag för relationshandling.
AFD. 2422 Arkivering av handlingar m m
E arkiverar handlingar på begäran från B. B ska kunna ta del av dem.
AFD. 25 Beställarens krav på sekretess
E förbinder sig att inte röja eller på något sätt utnyttja sekretessbelagd uppgift som E får del av
genom tillkomsten eller genomförandet av avtalet. E har inte rätt att utan Beställarens uttryckliga
skriftliga tillåtelse publicera eller på annat sätt offentliggöra rapporter eller annat material eller
information som E upprättat, erhållit eller tagit del av genom avtalet.
E innefattar alla personer som denne på något sätt involverar, för att fullgöra sina åtaganden mot
Beställaren och andra personer som på något sätt kan komma i kontakt med uppgifterna. E förbinder
sig att göra de medarbetare som kommer att sysselsättas med uppdraget uppmärksamma på
gällande bestämmelser rörande sekretess, samt även i övrigt hantera uppdraget med den diskretion
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
som är nödvändig. E ansvarar för att även underentreprenörer iakttar vad som stadgats ovan.
Sekretesskyldigheten gäller även om avtalet i övrigt upphört.
AFD. 27 Underrättelser om avvikelser o d
Underrättelsen om avvikelser ska ske skriftligen.
AFD. 28 Entreprenörens kontroll
Entreprenören ska utföra egenkontroll för egna arbeten i enlighet med överenskommen
egenkontrollplan.
AFD. 3 Organisation
AFD. 31 Beställarens organisation
Sida 12/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
AFD. 311 Beställarens ombud
Hans Classon 036-105501
AFD. 312 Beställarens projektledare m fl
Anges i avrop
AFD. 313 Beställarens kontrollant
Anges i avrop
AFD. 314 Beställarens kvalitetsansvarige
Anges i avrop
AFD. 315 Beställarens miljöansvarige
Anges i avrop
AFD. 32 Entreprenörens organisation
Anges i anbud.
Utbyte av platsorganisation ska godkännas av beställaren.
AFD. 321 Entreprenörens ombud
Anges i anbud
AFD. 323 Entreprenörens arbetschef, platschef m fl
Anges i anbud
AFD. 324 Entreprenörens kvalitetsansvarige
Anges i anbud
AFD. 325 Entreprenörens miljöansvarige
Anges i anbud
AFD. 33 Möten
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
AFD. 331 Startmöte
Beställaren kallar till startmöte för ramavtalet. Entreprenören ska närvara med berörd personal
inkluderande eventuell UE. Beställaren svarar för protokollföring.
Plats för startmöte är beställarens lokaler i Jönköping.
Följande ärenden kommer att tas upp på startmöte:
• Genomgång av kontraktshandlingar
• Organisation, arbetsledare, kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöansvarig
• Behörighet för andra än ombud
• Former för informationsbyte
• Avropsförfrågan
AFD. 332 Projekteringsmöten
Sida 13/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
E kallar till möten då behov uppstår.
AFD. 333 Byggmöten
Eventuella byggmöten bestäms vid respektive avrop. I de fall byggmöten ska hållas ansvar
beställaren för kallelse till byggmöten och svarar för protokollskrivning. Ombud eller annan person
med fullmakt att företräda entreprenören ska delta i möten. Justering och undertecknande av
byggmötesprotokoll görs på nästkommande byggmöte. Vid oklarheter som måste åtgärdas
omgående ska mail utgå som komplettering.
AFD. 338 Övriga möten
AFD. 34 Projekteringsledning, arbetsledning och anställda
För alla i entreprenaden ingående arbeten ska yrkeskunnig arbetskraft anlitas. Entreprenören ska
tillse att arbetskraft förstår och talar svenska samt har behörighet för utförande av arbeten där så
krävs.
Entreprenören ska ställa motsvarande krav på UE.
Arbetsledare ska ha erfarenhet av liknande uppdrag som arbetsledare eller motsvarande position.
Entreprenören ska på anmodan av beställaren kunna visa upp kompetenskort på sin personal och
tillika sina UE:s personal. Även utbildningscertifikat, licenser, behörigheter, tillstånd, auktorisationer
etc som kan vara av intresse med hänsyn till de arbeten som entreprenören utför eller kan komma
att utföra ska på anmodan kunna uppvisas.
Entreprenören ska lämna de uppgifter om anställd arbetskraft som kan komma att infordras av
myndighet. Har inte entreprenören den kunskap som efterfrågas vid avrop ska entreprenören anlita
specialister efter överenskommelse med beställaren.
E ska tillhandahålla arbetskraft som har relevant utbildning och erfarenhet för i uppdraget
förekommande arbetsuppgifter.
Vid arbetenas utförande gäller följande:
• Elentreprenören ska ha giltigt behörighetsbevis.
• Yrkesbevis för gällande kategori av arbeten ska kunna uppvisas vid begäran
Entreprenören är skyldig att anlita specialistföretag för sådana arbeten som kräver särskild
kompetens, såvida han inte själv disponerar över specialavdelningar eller specialarbetare därför. B
ska godkänna specialistföretaget före anlitandet.
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
AFD. 341 Projekteringsledning
Arbetena ska bedrivas under sakkunnig projekteringspersonal.
AFD. 342 Arbetsledning
Arbetena ska bedrivas under sakkunnig arbetsledning eller sakkunnig montör.
AFD. 343 Allmänna bestämmelser om legitimationsplikt och
närvaroredovisning, ID06
All personal ska inneha och synligt bära ID06-legitimation vid vistelse på arbetsplatsen. Gäller även
UE.
AFD. 345 Elektronisk personalliggare
Entreprenören ska överta samtliga skyldigheter avseende elektronisk personalliggare enligt 39 kap
Sida 14/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
11b och 12 §§ samt 7 kap 2a och 4 §§ Skatteförfarandelagen.
Entreprenören ska redovisa personalliggaren med dess innehåll och historik på anmodan av
beställaren. Eventuella kontrollbesök kopplade till lagen om digital personalliggare ska omedelbart
tillkännages till beställaren och resultatet redovisas på nästkommande byggmöte.
AFD. 35 Underentreprenör
UE får inte användas utan beställarens skriftliga medgivande. UE ska godkännas av beställaren. Vid
inhyrning av personal ska E vid anmodan redovisa den inhyrda personalens ordinarie arbetsgivare
och vilket bemanningsföretag som ansvarar för uthyrningen. Med ordinarie arbetsgivare avses det
företag som betalar den inhyrda personens sociala avgifter. Entreprenören ansvarar för att
bemanningsföretaget/underentreprenören uppfyller kraven enligt lagen om offentlig upphandling kap
13 § 1 & 2 samt kap 14. Om kraven enligt LOU inte uppfylls har beställaren rätt att kräva omgående
rättelse utan ersättning för entreprenören. Bemanningsföretagets/UEs organisationsnummer ska
lämnas på begäran.
Beställaren förbehåller sig rätten att utan kostnad underkänna entreprenörens val av
Bemanningsföretag/UE.
I första hand ska entreprenörer som Jönköpings kommun har ramavtal med anlitas, varvid dessa
avtal ska gälla.
AFD. 36 Beställarens kontroll
Entreprenören bistår med handräckning vid all kontroll och uppmätning utan särskild kostnad för
beställaren. Entreprenören ska i god tid underrätta beställaren om tidpunkten för kontroll där
dennes/eller dennes representants närvaro erfordras. Kontrollant äger rätt att stoppa arbetet om
denne anser det befogat.
AFD. 37 Samordning
AFD. 371 Samordning av arbeten
E övertar B:s skyldighet att svara för samordningen med ändring av ABT 06 kap 3, § 9.
Huvudentreprenören, utsedd av B, övertar samordningsansvaret så att hans egna arbeten
samordnas med sidoentreprenörernas, liksom att deras arbeten samordnas med varandra, så att
utförande och färdigställande enligt tidplan hålls.
AFD. 38 Dagbok
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
Förenklad dagbok förs innehållande:
1. Vilka som har varit på arbetsplatsen per dag.
Dagboken kan begäras ut digitalt av B på anmodan.
AFD. 4 Tider
Avtalet gäller i 4 (fyra) år från och med 2021-09-15, därefter upphör avtalet utan uppsägning.
Beställaren har rätt att säga upp avtalet med 6 (sex) månaders uppsägningstid. En sådan
uppsägning kan äga rum först 18 (arton) månader från avtalets start.
Avrop som gjorts under avtalets giltighetstid påverkas inte om avtalet upphör att gälla. Utförandet av
tjänsten kan således ske vid en senare tidpunkt, under förutsättning att avrop skett inom avtalets
giltighetstid. Avrop kan emellertid inte göras efter det att avtalet har upphört att gälla.
AFD. 41 Tidplan
Sida 15/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
E ska om B så begär skriftligen ange färdigställandetid samt eventuella etapptider.
Överenskommelse om tider för genomförande träffas i samband med Entreprenadavtalet. E ska
alltid vid förfrågan överlämna en tidplan för genomförandet av entreprenaden inom en vecka efter
ställd förfrågan.
AFD. 42 Igångsättningstid
Arbeten ska normalt påbörjas senast 3 veckor efter beställning.
AFD. 43 Avrop
Avropsförfrågan bör ske skriftligen vid vilken Beställaren anger förutsättningarna för det aktuella
uppdraget exempelvis bakgrundsmaterial, preliminär tidsplan och ungefärlig omfattning.
Om inte annat anges vid avrop ska Entreprenören svara Beställarens Avropsförfrågan med ett
Avropssvar som ska innehålla:
• upplägg av uppdraget
• tidplan med deltider
• budget
Avrop sker skriftligt, men kan undantagsvis och i brådskande fall ske muntligt. Muntligt avrop ska
alltid följas upp med en skriftlig bekräftelse.
AFD. 431 E-handel
Parternas åtaganden avseende e-handel gäller från avtalets undertecknande.
Efter att Beställaren påkallat att parterna ska etablera en e-handelsprocess, ska Entreprenören, utan
ersättning, sätta upp e-handelsprocess. Entreprenören åtar sig att under hela avtalstiden medverka i
utvecklingen av den elektroniska handeln mellan parterna.
Entreprenören ska samarbeta med Beställaren och föra en dialog avseende e-handelsprocessens
omfattning så som t.ex. specifikationer av tjänsten. Avrop/order sker vanligtvis på traditionellt sätt via
mail, telefon som i slutändan av Entreprenören genererar en offert. Offerten ligger till grund för
avropet. Offerten ligger som en bilaga till den slutgiltiga order som skickas till Entreprenören.
Meddelanden som ska hanteras:
Avrop/order kan hanteras antigen via en elektronisk order enligt SFTI standard eller via e-post till en
funktionsbrevlåda hos Entreprenören. Orderbekräftelse kan skickas elektroniskt enligt SFTI standard
eller via e-post direkt till beställaren som är angiven i erhållen order. Fakturering ska ske elektroniskt
och innehålla det ordernummer som är angivet på erhållen order. Partnerna ska överenskomma om
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
en specifikation ska bifogas som en bilaga till den elektroniska fakturan. Vid löpande fakturering ska
samma ordernummer anges.
På www.sfti.se finns mer information om e-handel.
AFD. 45 Färdigställandetider
Arbetstiden för respektive projekt ska av B upplevas vara skälig.
AFD. 47 Garantitid
AFD. 471 Garantitid för entreprenaden
I enlighet med ABT 06 kap 4 § 7 .
AFD. 472 Särskild varugaranti
Sida 16/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
Om vara som E tillhandahåller är förknippad med varugaranti ska E när aktuellt arbete är färdigställt
och godkänt av E överlåta garantisedeln på B.
AFD. 5 Ansvar och avhjälpande
AFD. 51 Vite
AFD. 511 Vite vid försening
Utförs inte beställda arbeten inom fastställd tid är B berättigad att av E erhålla vite med 2,5 % av
avtalad beställningssumma/entreprenadsumma, dock minst 10 000 kr, per påbörjad vecka varmed
färdigställandet blir försenat.
Samtliga viten faktureras av B.
Maximalt vite är 150.000 kr per år.
AFD. 518 Övriga viten
För det fall E inte uppfyller sina åtaganden enligt
AFD. 242 Tillhandahållande av handlingar och
uppgifter från entreprenören under entreprenadtiden äger B rätt till ett vite med 10 000 kr för varje
enskilt tillfälle som åtagandet inte uppfylls.
För det fall E inte uppfyller sina åtaganden enligt
AFD. 35 Underentreprenör äger B rätt till ett vite
med 10 000 kr för varje enskilt tillfälle som åtagandet inte uppfylls.
För det fall E inte uppfyller sina åtaganden enligt
AFD. 41 Tidplan äger B rätt till ett vite med 10 000
kr för varje enskilt tillfälle som åtagandet inte uppfylls och förfrågan övergår till annan avtalspartner
på närliggande område.
AFD. 53 Ansvar mot tredje man
AFD. 531 Syn inom närliggande område
Anges vid avrop.
AFD. 532 Syn i lägenheter, lokaler m m
Anges vid avrop.
AFD. 54 Försäkringar
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
Med ändring av och komplettering till ABT 06, 5 kap. 23 § gäller följande.
Försäkring som avses nedan ska medföra skydd enligt gängse svenska försäkringsvillkor och ha en
omfattning som uppfyller vad som anges i AMA AF 12, bilaga 1.
Bevis om att nedan nämnda försäkringar har tecknats ska överlämnas till Beställaren senast inom
två veckor från beställning. Bevis om förnyad försäkring ska överlämnas till Beställaren senast en
vecka före det att försäkringen upphör att gälla. I annat fall äger Beställaren rätt att teckna
försäkringarna på entreprenörens bekostnad.
Allriskförsäkring
Entreprenören ska teckna allriskförsäkring för skador på entreprenaden intill dess fulla värde
inklusive indexpåslag. Beställaren ska vara medförsäkrad.
Ansvarsförsäkring
Sida 17/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
Entreprenören ska teckna ansvarsförsäkring med försäkringsbelopp för person- och sakskada om 10
miljoner kronor samt för ren förmögenhetsskada 2 miljoner kronor. Vid nyckelförlust ska
försäkringsbeloppet vara 0,5 miljoner kronor.
Ansvarsförsäkringen ska inkludera:
• Skydd för skada genom levererad egendom (produktansvar),
• Utökat skydd vid skada på omhändertagen egendom, inklusive nyckelförlust,
• Utökat skydd för entreprenör,
• Skydd vid särskilt riskfyllda arbeten (se AFD.542), för sådana arbeten som ingår i
entreprenaden.
AFD. 541 Försäkringar under garantitiden
Försäkringarna ska tecknas och vidmakthållas, så att de gäller under garantitiden och intill dess att
garantianmärkningarna har åtgärdats.
AFD. 542 Försäkring för särskilt riskfyllda arbeten
E ska ha kompletterande försäkringsskydd för särskilt riskfyllda arbeten som ingår i entreprenaden.
AFD. 543 Försäkring avseende befintlig egendom
AFD. 5431 Försäkring avseende byggherrens befintliga egendom
Entreprenören ska teckna en s.k. ROT-försäkring i form av allriskförsäkring för skador på
beställarens befintliga egendom. Försäkringsbeloppet ska vara 5 miljoner kronor.
AFD. 5432 Försäkring avseende egendom tillhörig nyttjanderättshavare som
inte är konsument
Entreprenören ska teckna en s.k. ROT-försäkring i form av allriskförsäkring för skador på egendom
tillhörig nyttjanderättshavare som inte är konsument. Försäkringsbeloppet ska vara 5 miljoner kronor.
Försäkringsbeloppet är gemensamt för AFD.5431-AFD.5433.
AFD. 5433 Försäkring avseende egendom tillhörig nyttjanderättshavare som
är konsument
Entreprenören ska teckna en s.k. ROT-försäkring i form av allriskförsäkring för skador på egendom
tillhörig nyttjanderättshavare som är konsument. Försäkringsbeloppet ska vara 5 miljoner kronor.
Försäkringsbeloppet är gemensamt för AFD.5431-AFD.5433.
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
AFD. 55 Ansvar för brandskydd
AFD. 551 Ansvar för brandfarliga arbeten
Vid brandfarliga heta arbeten gäller Brandskyddsföreningen Sveriges säkerhetsregler för
brandfarliga heta arbeten.
Den personal hos E, UE och leverantör som ska vara tillståndsansvarig, utföra eller bevaka
brandfarliga heta arbeten ska ha behörighetsutbildning, giltigt certifikat för brandfarliga heta arbeten
och erfarenhet av brandskydd.
Berörd personal ska efter anfordran uppvisa giltigt certifikat för brandfarliga heta arbeten.
AFD. 5511 Beställarens tillståndsansvarige
Anges vid avrop.
Sida 18/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
AFD. 5512 Entreprenörens tillståndsansvarige
E ska tillhandahålla en namngiven fysisk person som ska vara tillståndsansvarig i samband med
entreprenaden.
E får inte utan beställarens skriftliga medgivande överlåta sitt tillståndsansvar för brandfarliga heta
arbeten till UE.
Som tillståndsansvarig får inte utses den som ska utföra arbeten.
AFD. 5513 Samordning av tillståndsansvariga
E ska namnge en person som ansvarar för samordningen av samtliga tillståndsansvarigas
ansvarsområden.
Som tillståndsansvarig får inte utses den som ska utföra arbeten.
AFD. 56 Avsyning
Se ABT-U 07 pkt 9
AFD. 58 Ansvar efter garantitiden
ABT 06 5 § 6 sjunde st.
AFD. 6 Ekonomi
AFD. 61 Ersättning
Ersättning för arbeten utgår enligt självkostnadsprincipen enligt ABT 06 kap 6 § 9-10, med följande
ändringar:
A. Arbetskostnad för Luftbehandlingsarbetare, á-pris (kr/tim), enligt Prisfil för yrkesarbetare utgör
också full ersättning för:
Arbetsledning inklusive entreprenörsarvode
Centraladministration
Sociala kostnader,
Semesterersättning
Restidsersättning
Resor och traktamenten
Handverktyg**
Maskiner/maskinverktyg***
Förbrukningsmateriel****
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
Sladdar, trappstegar, belysning
Servicebil, släpkärra eller likvärdigt
Trängselskatt
Parkeringsavgifter
Personlig skyddsutrustning
Vinst
Försäkringar samt övrig ersättning enligt kollektivavtal.
Inga entreprenörsarvoden medges på arbetskostnaden enligt ovan.
B. Materiel (inbyggt) Materiel är det som stannar kvar på arbetsplatsen efter utfört arbete inklusive eventuellt spill. E ska
vid upphandling av materiel såvitt möjligt infordra anbud från flera leverantörer eller entreprenörer.
Upphandling ska ske till så förmånliga villkor för B som förhållandena medger. Ingående material får
faktureras utifrån entreprenörens nettopris inklusive framförhandlade leverantörsrabatter och
bonusar. Ersättning medges till självkostnad. E ska fullgöra sin uppgift så att B erhåller bästa
tekniska och ekonomiska resultat.
Sida 19/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
Entreprenörsarvode medges med 10%.
C. Specialistföretag E kan, enligt AFD.34, bli skyldig att anlita specialistföretag som UE. Ersättning medges till
självkostnad. E ska fullgöra sin uppgift så att B erhåller bästa tekniska och ekonomiska resultat.
Entreprenörsarvode medges med 10%.
D. Underentreprenör Om underentreprenör anlitas ska det i första hand vara sådan Jönköpings kommun har ramavtal
med. Om annan anlitas ska den först godkännas av B. Ersättning medges till självkostnad.
Entreprenörsarvodet medges endast om E beställer UE.
Entreprenörsarvode medges med 10%. (OBS! endast i ett led.)
E. Utredning, projektering inkl BAS-P, BAS-U Ersättning medges som ett á-pris (kr/tim). Verifikationer eller specifikationer medskickas fakturan
som styrker tiden.
Inga entreprenörsarvoden medges på kostnaden enligt ovan.
F. Hjälpmedel Hjälpmedel för verksamheten får faktureras utifrån anbudsgivarens nettopris inklusive
framförhandlade leverantörsrabatter och bonusar. Hjälpmedel som avses är t ex: lift, ställning,
arbetsplattform samt maskiner som inte innefattas i arbetskostnaden för arbetare.
Entreprenörsarvode medges med 10%.
** Handverktyg
Normal uppsättning handverktyg för yrkeskategorin*.
*** Maskiner/Maskinverktyg
Borrmaskiner, cirkel-/kap-/geringssågar, skruvdragare, spikverktyg, sticksågar inkl blad, tigersågar
inkl
blad, feinsågar inkl blad, dammsugare inklusive filter/påsar eller likvärdiga maskiner.
**** FörbrukningsmaterialTumstockar, pennor, hinkar, sopborstar, lampor, sopsäckar, tejp, borr upp
till 20mm eller likvärdigt förbrukningsmaterial.
E är skyldig att efter B:s begäran lämna ett fast pris för det fall B så infordrar.
AFD. 611 Ersättning för ÄTA-arbeten
Samtliga ÄTA måste vara beordrade.
Ändrings-, tilläggs- eller avgående arbete ska avses beordrat först sedan det beställts skriftligt. Har
Entreprenören inte gjort sådan skriftlig anmälan, och Beställaren godkänt, ska kostnaderna för
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
arbetet anses ingå i avropet/beställningen.
Kostnadsreglering sker enligt något av följande alternativ:
1. Enligt överenskommet á-pris som ska avse fullt färdigt arbete och innefatta Entreprenörens
samtliga kostnader inklusive vinst.
2. Överenskommet fast pris.
3. Enligt principen för löpande räkning med i anbudet fastställda entreprenörsarvoden.
Självkostnaden ersätts för punkterna i ABT06 kap 6 § 9.
AFD. 614 Ersättning för kostnadsändring
Fasta priser första avtalsåret.
Part kan begära prisjustering.
Sida 20/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
Begäran om prisjustering ska grundas på kostnadsändringar såsom förändringar av råvaru-,
personal-, tillverknings- eller distributionskostnader eller att den allmänna prissättningen har ändrats.
Part som begär prisjustering ska presentera dokumentation som styrker kostnadsändringarna.
Prisförändringar ska aviseras till Beställarens kontaktperson för godkännande senast 30 dagar före
ikraftträdandet. En överenskommen prisjustering ska gälla i minst 12 månader, därefter kan part
begära en ny prisjustering.
Om Part begär prisjustering och en överenskommelse om nytt pris ej kan träffas enligt ovan, sägs
avtalet upp med 6 (sex) månaders uppsägningstid under vilken den senaste prisöverenskommelsen
gäller.
AFD. 62 Betalning
Betalning sker en gång per månad och endast mot faktura. Före slutfaktura ska det finnas en
godkänd slutbesiktning.
Tillkommande arbeten betalas efter beställarens godkännande och endast mot faktura.
Allt som faktureras ska oavkortat verifieras.
AFD. 623 Förskott
Beviljas ej.
AFD. 624 Fakturering
Alla fakturor ska skickas elektroniskt som SVE-faktura, EDIfact- eller PEPPOL-faktura. Format enligt
överenskommelse.
Fakturering görs till beställaren efter att tjänsten fullgjorts. Fakturering kan göras löpande men ska
vara prestationsbunden. Före slutfakturering ska en godkänd slutbesiktning genomförts.
Samlingsfakturor accepteras inte utan varje order ska faktureras för sig.
Administrativa avgifter, order-, expeditions-, faktureringsavgifter, eller andra liknande avgifter får inte
påföras fakturan. All fakturering ska göras från Entreprenören, vilket innebär att ingen fakturering får
ske från underentreprenör.
Korrekta fakturor betalas senast 30 dagar efter det att fakturan kommit beställaren tillhanda. Om
förfallodagen infaller på en lördag eller helgdag erlägger beställaren betalning på närmast följande
bankdag. I det fall faktura överlämnas till finansbolag ska villkoren i avtalet mellan parterna gälla
även för dem. Vid eventuella felaktigheter reklameras fakturan för åtgärd till Entreprenören och ej till
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
tredje part.
Beställaren är redovisningsskyldig för mervärdesskatt. Mervärdesskatten ska därför alltid anges
separat på fakturan, både med belopp och med procentsats.
Beställarens ambition är att alltid betala korrekta fakturor i rätt tid. I det fall dröjsmålsränta
(referensränta) ändå blir aktuell godtar beställaren endast sådan i enlighet med svensk
räntelagstiftning.
AFD. 625 Dröjsmålsränta
Se ABT 06 kap 6 § 18
AFD. 7 Besiktning
AFD. 71 Entreprenadbesiktning
Sida 21/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
Fortlöpande besiktning som baserar sig på av entreprenören utförd egenkontroll kommer att
tillämpas då behov föreligger. Utförd egenkontroll ska verifiera att entreprenaden uppfyller krav enligt
avrop/beställning.
AFD. 711 Besiktningsplan
Anges vid avrop.
AFD. 713 Slutbesiktning
Slutbesiktning av avropat uppdrag ska genomföras enligt ABT 06 kap 7 § 16 om inte
överenskommelse träffats om annat. Beställaren kallar till slutbesiktning efter skriftlig anmälan från
entreprenör att arbetet är färdigställt.
AFD. 714 Garantibesiktning
ABT 06 kap 4 § 7. Entreprenadens garantitid = 5 år och av beställaren föreskrivet materiel = 2 år
AFD. 716 Efterbesiktning
Anges i avrop.
AFD. 718 Besiktningsman
Beställaren utser besiktningsman när behov föreligger. Beställaren meddelar namn på
besiktningsman när denne är utsedd.
AFD. 8 Hävning
Med tillägg till ABT 06 kap 8 § 1 gäller:
Parterna har rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan om:
• Part i väsentligt hänseende begått avtalsbrott och rättelse inte skett inom skälig tid, eller
• Part begått avtalsbrott upprepade gånger.
Beställaren har en ensidig rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan om:
1. E gör sig skyldig till väsentliga brister i sina förpliktelser (exempelvis inte upprätthåller ett
obligatoriskt krav eller ett särskilt kontraktsvillkor) och inte vidtar rättelse inom skälig tid efter
skriftlig anmodan.
2. E lämnat oriktiga uppgifter i samband med upphandlingen.
3. E försätts i konkurs eller likvidation, är under tvångsförvaltning eller är föremål för ackord eller
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
tillsvidare har inställt sina betalningar eller är underkastad näringsförbud.
4. E är föremål för ansökan om konkurs, tvångslikvidation, tvångsförvaltning, ackord eller annat
liknande förfarande.
5. Maximalt vite till följd av avtalet är uppnått.
6. Avtalet har varit föremål för en ändring som inte är tillåten enligt 17 kap. 9-14 §§ LOU.
7. Det föreligger omständighet som medför att E uppfyller någon av uteslutningsgrunderna i 13
kap. 1 – 3 §§ LOU.
8. Vid förändringar i ägarstruktur, omorganisation av verksamheten eller förändringar som på
annat sätt kan innebära en väsentlig förändring av avtalsvillkoren och inte är förenligt med
upphandlingslagstiftningen eller E inte skriftligen underrättat B om en sådan förändring.
9. Om E eller dess företrädare bryter mot relevant gällande lagstiftning och detta kan antas
inverka på utförandet av avtalets fullgörande, förtroendet för aktuellt avtal eller skada
anseendet för B och Beställare hos allmänheten.
Om E vid minst två tillfällen konstaterat överdebiterat ett utfört uppdrag mot B.
10.
E bryter mot sekretesskyldigheten enligt detta avtal.
11.
Det föreligger ett immaterialrättsligt intrång i tredje mans rättighet som inte kan undanröjas på
12.
tillfredsställande sätt och som medför olägenhet för B.
Sida 22/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
Om avtalet innehåller en prisjusteringsklausul och överenskommelse om nytt pris ej kan
13.
träffas. I det här fallet gäller 6 månaders uppsägningstid under vilken den senaste
prisöverenskommelsen gäller.
Avtalet hävs omedelbart om förvaltningsrätt eller annan instans förklarar upphandlingen ogiltig eller
kräver rättelse i sådan omfattning att det påverkar val av entreprenören. Inga skadeståndsanspråk
med anledning av ovanstående hävning kan riktas från Entreprenören till Beställaren.
Ett avtal kan även hävas delvis när avtalsprestationerna ska presteras i delar och det är möjligt att
bedöma värdet av motprestationen av varje del. Väsentlighetsbedömningen ska då ske med
avseende på den del av avtalet som är föremål för hävning.
Hävning av avtalet ska ske skriftligen.
Förtida uppsägning
Part har rätt att helt eller delvis, med iakttagande av tre månaders uppsägningstid, säga upp avtalet
avseende ännu inte genomförda delar om den andra parten inte tillfredsställande fullgör sina
åtaganden enligt avtalet.
Om avtalets omsättning uppgår till angiven takvolym har Beställaren rätt att säga upp avtalet till
omedelbart upphörande. En sådan uppsägning påverkar inte giltigheten av kontrakt som ingåtts
dessförinnan. Med omsättning avses all försäljning inom avtalet.
AFD. 9 Tvistelösning
Med ändring av ABT 06 kap 9 § 1 och § 3 föreskrivs:
Tvist på grund av avtalet och därur härflytande rättsförhållanden ska avgöras av svensk domstol
med första instans i Jönköpings Tingsrätt om parterna inte överenskommer om annat. Den
omständigheten att tvist hänskjutits till rättsliga avgöranden berättigar inte entreprenör att avbryta
uppdraget. Beställaren äger inte heller rätt att innehålla belopp som inte direkt omfattas av tvisten,
eller underlåta att i övrigt fullgöra sina åligganden.
AFD. 91 Förenklad tvistelösning
Se ABT 06 kap 10 § 1
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
Sida 23/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
5. AFG Allmänna arbeten och hjälpmedel
AFG. 1 Etablering av arbetsplats
AFG. 11 Placering av allmänna hjälpmedel
Placering av allmänna hjälpmedel sker efter samråd med beställaren.
AFG. 12 Bodar
AFG. 121 Personalbod och toalett
Omklädningsutrymme och toalett tillhandahålls där så är möjligt. B ansvarar inte för att dessa
utrymmen uppfyller gällande krav på personalutrymmen. Då sådana utrymmen inte finns att anvisa
gäller, att E håller erforderliga utrymmen. För sidoentreprenörer gäller detta mot ersättning. Varje E
håller med egen verkstads- och förrådsbod.
AFG. 14 Tillfällig el- och va-försörjning
Anges i Beställning.
AFG. 3 Skydd m m
AFG. 31 Skydd av arbete och egendom m m
AFG. 313 Skydd av vegetation
Vid arbete i direkt anslutning till växtlighet, ska åtgärder vidtas så att skador på växtlighetinte kan
uppstå.
AFG. 314 Skydd av fornminne
Fornminnen som påträffas ska skyddas och anmälas till B för åtgärd.
AFG. 315 Skydd av egendom
Skyddsanordningar ska vidtas så att mark och vatten inte förorenas av bensin, olja eller liknande.
Skyddsanordningar ska vidtas så att till arbetsområdet gränsande byggnader, vägar, murar och övrig
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
mark inte skadas.
AFG. 33 Vakthållning
AFG. 34 Bullerskydd
Bullrande och störande arbeten får inte utföras förrän skriftlig överenskommelse har träffats
mellanhyresgäst och E minst 3 dagar före arbetenas igångsättande. E ska på eget initiativ kontakta
och informera hyresgästen. Hyresgästen har rätt att ställa krav avseende under vilka tider bullriga
arbeten får utföras.
AFG. 35 Dammskydd
Erforderliga avskärmningar mot damm och likn. utförs av E.
AFG. 36 Begränsning av miljöstörande utsläpp
Sida 24/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
Drift av fordon, maskiner och utrustning får ej orsaka miljöstörande utsläpp till mark, luft och vatten.
AFG. 4 Leverans, transport m m
Transporter ska ske med största aktsamhet. Vid kontinuerliga transporter ska det markområde på
vilket transporter ske avspärras med fysisk avspärrning. Parkering ska alltid ske på parkeringsplats.
Radio eller musikanläggning får inte användas störande.
AFG. 41 Leverans av varor till arbetsplatsen
Priser är DDP Incoterms såvida inget annat bestäms.
AFG. 42 Lossning
AFG. 423 Mottagningskontroll
E ansvarar för att vederbörlig kontroll utförs och att varor skyddas
AFG. 44 Lyftanordningar
E äger rätt att använda av annan uppförd anordning i den mån det inte hindrar dennes arbete.
AFG. 5 Arbetsställningar och montering
AFG. 51 Arbetsställningar
E äger rätt att använda av annan uppförd anordning i den mån det inte hindrar dennes arbete.
AFG. 6 Ursparning, håltagning, igensättning och tätning
AFG. 61 Ursparning och håltagning
Ursparning och håltagning i betong, bärande konstruktion och byggelement ska utföras enligt
konstruktionshandling. Ursparning och håltagning i betong, bärande konstruktion och byggelement
som inte redovisas på konstruktionshandling fordrar beställarens tillstånd.
Håltagning ska utföras så att byggnadsdel inte nödvändigtvis skadas.
E ska utan dröjsmål efter anfordran till den som svarar för samordning av ursparning och håltagning
lämna uppgift om storlek och läge för ursparning och håltagning. Om sådan samordnare inte är
utsedd ska uppgifterna lämnas till B. Arbete som beror på att entreprenören inte i tid lämnat uppgift
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
ska bekostas av entreprenören.
AFG. 62 Igensättning och tätning
E ansvarar för, planerar och samordnar arbeten.
AFG. 7 Uppvärming, uttorkning och väderberoende arbeten m m
E ska värma upp byggnad så att den inte skadas av kyla samt ombesörja nödvändig uttorkning.
AFG. 8 Länshållning, renhållning, rengöring m m
AFG. 82 Renhållning
Rivningsrester, emballage och överblivet material ska källsorteras och bortforslas.
Fastigheternas ordinarie soputrymmen får inte utnyttjas av E.
Sida 25/26
18/146 Luftbehandlingsarbeten
AFG. 83 Städning och slutrengöring
AFG. 832 Slutrengöring
Slutrengöring omfattar såväl invändig som utvändig rengöring.
Vid slutrengöring ska anläggning och i den ingående delar rengöras. Tillfälliga anordningar ska tas
bort.
Entreprenörens kvarvarande varor och hjälpmedel ska föras bort i den mån de inte erfordras för
slutrengöring.
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
Sida 26/26

Dokumentet är signerat med Visma Addos tjänst för digital signering.
Signaturerna i detta dokument är juridiskt bindande. Undertecknarens identitet är registrerad och listad här nedan.
Med min signatur bekräftar jag innehållet i ovanstående dokument.
Serienummer: VXW0AHIQfEusHE2FMJ7kzg
Serienummer: rc1wh35ogMWg1D6rpW6fCA
HANS CLASSON
Stig Anders Wernström
2021-09-10 08:46
2021-09-10 09:07
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
Detta dokument är signerat med Visma Addos tjänst för digital signering.
Hur man verifierar att dokumentet är i original
Certifikat i detta dokument är säkra och validerade med hjälp av de
Detta dokument är skyddat med ett Adobe CDS-certifikat. När du öppnar
matematiska hashfunktionerna i originaldokumentet.
dokumentet i Adobe Reader ser du att det är certifierat i Visma Addos
signeringstjänst. Detta garanterar att innehållet i dokumentet är
Dokumentet är låst för ändringar och har en tidsstämpel med ett certifikat
oförändrat.
från en pålitlig tredje part. Alla kryptografiska signeringscertifikat är
inbäddade i PDF-filen och kan användas för godkännande i framtiden.
Du kan verifiera de kryptografiska signeringscertifikaten i dokumentet med
Visma Addos validator på denna webbsida
https://vismaaddo.net/WebAdmin/#/NemIdValidation

Utöver detta dokument kan ett eller flera dokument och bilagor höra till försändelsen.
Alla dokument i försändelsen är listade nedan. I händelseloggen
står alla åtgärder som relaterar till signeringen av dokumentet.
Dokument i försändelsen
Detta dokument
Avtal Luft.pdf
Övriga dokument i försändelsen
Prisfil LUFT.pdf
Presentation_arbetssätt_kompetens.pdf
Ovanstående dokument och bilagor som lämnats in i signerad form har
Ladda ner dokument
skickats till alla parter via e-post eller en nedladdningslänk.
Om du som undertecknare har fått en länk där du kan ladda ner
Undertecknaden är ansvarig för nedladdning och säker lagring av
dokumenten kommer den att vara giltig i upp till 10 dagar efter
dokument och bilagor.
mottagande. Därefter kommer dokumenten att raderas från Visma Addo.
Händelselogg för dokument
Händelselogg för dokumentet
2021-09-10 08:31
Underskriftsprocessen har startat
2021-09-10 08:31
Underskriftsprocessen har startat
2021-09-10 08:31
En avisering har skickats till Anders Wernström
2021-09-10 08:31
En avisering har skickats till Hans Classon
2021-09-10 08:44
Dokumentet öppnades via länken som skickades till Hans Classon
2021-09-10 08:46
HANS CLASSON har signerat dokumentet Avtal Luft.pdf via BankID Sverige (Unikt ID: VXW0AHIQfEusHE2FMJ7kzg)
2021-09-10 08:46
Alla dokument har undertecknats av Hans Classon
2021-09-10 09:06
Dokumentet öppnades via länken som skickades till Anders Wernström
2021-09-10 09:07
Stig Anders Wernström har signerat dokumentet Avtal Luft.pdf via BankID Sverige (Unikt ID:
rc1wh35ogMWg1D6rpW6fCA)
2021-09-10 09:07
Alla dokument har undertecknats av Anders Wernström
Visma Addo ID-nummer : 889e8ff4-b096-4aff-89ba-b08bbb2bab8c
Visma Addo
Visma Consulting • Gærtorvet 1-5 • 1799 Copenhagen V • Denmark
xxxx@xxxxx.xxx • www.visma.dk/addo