Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Protokoll från sammanträde 2025-09-17'.

  
Protokoll 
Socialförvaltningen  
 
Personalenheten  
2025-09-17 
  
Sida 1 (5)  
  
Protokoll  
Närvarande:  
Arbetsgivarrepresentanter:  
Veronica Carstorp Wolgast, förvaltningschef, ordförande  
Ingrid Klaus, personalchef, sekreterare  
Patrik Simonsson, enhetschef lokaler och intern service deltog 
under punkten Resultat av undersökning av arbetsmiljön vid 
ABW  
  
Arbetstagarrepresentanter:  
Sandra Qvist, Akademikerförbundet SSR   
Sofia Hansson, huvudskyddsombud, Akademikerförbundet  
SSR   
Gisela Norrman, huvudskyddsombud Kommunal  
Carl Korch, SACO  
Per Broman, Vision   
Robert Dragan, huvudskyddsombud, Vision  
Karin Wrannvik, Ledarna  
  
Hade anmält förhinder:  
Ellinore Aldenbring, Vårdförbundet  
Tidpunkt:  
Kl.9:00  
Plats:  
Bruno, Farsta  
§ 1 Godkännande av dagordning samt val av justerare  
Dagordningen godkändes. Veronica Carstorp Wolgast och alla 
arbetstagarrepresentanter valdes till justerare.   
§ 2 Uppföljning av föregående protokoll Inga 
synpunkter.  
Socialförvaltningen  
 

  
 
  
Protokoll 
 
  
 Sida 2 (5) 
  
Personalenheten  
  
12347 Farsta start.stockholm  
  
  
§ 3 Balanslista  
Balanslistan gicks igenom. Arbetsgivaren kommenterade punkten 
om Inköp av ekologiska livsmedel. Nämndens resultat till och med 
augusti uppgår till 62,3 procent. Nämndens årsmål är att 70 procent 
av andelen inköpta livsmedel i kronor ska vara ekologiska.  
§ 4 Facklig information  
Akademikerförbundet SSR informerade om att de kommer att ha en 
skyddsombudsträff tillsammans med DIK den 24 oktober.  
Kommunal kommer att ha skyddsombudens dag (fysisk) för 
skyddsombud inom sektionen den 22 och 23 oktober, uppdelad på 
två dagar på grund av många skyddsombud. Årets löneförhandlingar 
startar inom kort.  
Ledarna - ingen information.  
SACO – möte med Centrala SACO-rådet i Malmö stad den 25 
september. Akavia anordnar digital föreläsning den 17 september 
för medlemmar på temat Att vara ny på arbetsplatsen.  
Vision – framför att arbetsmiljöfrågor på flera arbetsplatser tar 
mycket tid i anspråk av Vision.  
§ 5 Anmälda frågor  
Inga anmälda frågor.  
§ 6 Arbetsmiljö – organisatorisk, social och fysisk  
Sjukfrånvaro  
Arbetsgivaren redogjorde för sjukfrånvaron rullande 12 månader: 
Sjukfrånvaron för juli uppgår till 6,08%, vilket är något lägre än 
junis sjukfrånvaro som uppgick till 6,13%.  Korttidssjukfrånvaron 
för juli uppgår till 1,96%, vilket är något lägre än junis 
korttidssjukfrånvaro som uppgick till 1,99%.  
Incidentrapportering tertial 2  
  
Arbetsgivaren gick igenom incidentrapportering för tertial 2/2025. 
Under tertialen har 244 incidenter rapporterats på 
socialförvaltningen, vilket är en ökning med ca 11% jämfört med 
samma period föregående år. Ökningen beror främst på fler 
brukarrelaterade händelser, som mer än tredubblats från 8 till 28.  
Protokoll  
  
  

  
 
  
Protokoll 
 
  
 Sida 3 (5) 
  
Samtidigt har antalet olycksfall och riskobservationer minskat. 
Sammantaget fortsätter det totala antalet rapporterade incidenter att 
öka, även om vissa kategorier minskar, vilket tyder på förändrade 
rapporteringsmönster. Utvecklingen kan delvis förklaras av fler 
verksamheter och en förbättrad rapporteringskultur.   
Samtidigt kvarstår utmaningar med korrekt kategorisering av 
incidenter, särskilt inom hot och våld, där många händelser 
fortfarande inte registreras som olycksfall. Det finns även behov av 
att säkerställa att samtliga rapporterade händelser hanteras i sin 
helhet och anmäls vidare till Försäkringskassan och AFA 
Försäkring.  
Resultat av undersökning av arbetsmiljön vid ABW  
Arbetsgivaren redogjorde för resultatet av undersökningen och 
presenterade några förslag till åtgärder. De fackliga 
organisationerna och huvudskyddsombuden hade inga synpunkter 
på arbetsgivarens förslag till åtgärder.  
Arbetsgivaren informerade även om att utreda förutsättningar till att 
utöka antalet kontorsplatser på plan 5. En projektledare kommer att 
ansvara för utredningen.  
Ledarna och SACO deltog inte under denna punkt.  
Stella  
Med anledning av personuppgiftsincidenten efter dataintrång vid 
Miljödata avvaktar arbetsgivaren presentation om det nya 
incidentrapporteringssystemet Stella för arbetsmiljöincidenter som 
staden planerat att införa.  
§ 7 Miljöfrågor  
Inget för dagen.  
§ 8 Nämndärenden  
Ärenden inför kommande Socialnämnd gicks igenom.  
Gällande ärende nr 16. Remiss av slutbetänkandet Ökat 
informationsutbyte mellan myndigheter – några anslutande 
frågor (SOU 2025:45
)  
”I september 2024 redovisade utredningen (SOU 2025:45) sitt 
delbetänkande ”Ökat informationsutbyte mellan myndigheter. 
Behov och föreslagna förändringar (SOU 2024:63).” SACO-rådet 
delar uppfattningen som står i Akademikerförbundets SSR, 
remissvar till delförslaget SOU 2024:63, Akademikerförbundet SSR 
avstyrker utredningens förslag. Se:  
Remissvar_SOU2024_63_Akademikerförbundet_SSR.pdf  
Protokoll  
  
  

  
 
  
Protokoll 
 
  
 Sida 4 (5) 
  
  
SACO-rådet avger följande remissvar: I utredningen står det:  
  
”Vår bedömning är därför att en bestämmelse som ger myndigheter 
ett tydligt rättsligt stöd för att lämna ut uppgifter som inte är 
sekretessbelagda på eget initiativ innebär en generell förhöjd risk för 
intrång i den personliga integriteten (integritetsrisk).” (Se sid 310-
311. Ökat informationsutbyte mellan myndigheter – några 
anslutande frågor, SOU 2025:45)
    
  
SACO-rådet delar utredningens bedömning enligt ovan och därför 
var det motsägelsefullt att ta del av följande slutsats från utredarna:  
  
”Ett grundläggande krav på en rättslig grund för myndigheters 
personuppgiftsbehandling är dock att den ska uppfylla ett mål av 
allmänt intresse och vara proportionell mot det legitima mål som 
eftersträvas (artikel 6.3 i dataskyddsförordningen). Vi har i detta 
kapitel gjort bedömningen att den generella bestämmelsen om 
utlämnande av uppgifter som inte är sekretessbelagda på eget 
initiativ uppfyller dessa krav.” (Se sid 360-361: Ibid)  
Utifrån remissvaret från SSR till delförslaget SOU 2024:63 och vår 
uppfattning gällande SOU 2025:45 så är det vår förhoppning att 
kommunstyrelsen tar del av vårt remissvar, som en del, inför det 
slutgiltiga remissvaret från Stockholms Stad.”  
§ 9 Verksamhet och budget  
Arbetsgivaren informerade om systemleverantören Miljödata som 
har utsatts för ett dataintrång. Hotaktören har publicerat de stulna 
personuppgifterna på Darknet, däribland personuppgifter för 
anställda och tidigare anställda i Stockholms stad.   
Akademikerförbundet framförde synpunkter på att det är olyckligt 
att stadens förvaltningar agerar olika utifrån det inträffade och att 
chefer informerar på skilda sett. Medarbetare får därmed olika 
information vilket skapar otydlighet om vad som gäller.  
§ 10 Kompetensutveckling  
Arbetsgivaren informerade om höstens arbetsmiljöutbildning för 
nya chefer och skyddsombud den 13 och 14 november.  
Förvaltningsövergripande introduktion för nyanställda äger rum den 
4 november kl 13-16 i Farsta.   
§ 11 Lika rättigheter och möjligheter  
Inga frågor togs upp.  
Protokoll  
  
  

  
 
  
Protokoll 
 
  
 Sida 5 (5) 
  
§ 12 Övriga frågor  
Inga övriga frågor.   
Nästa sammanträde är 15 oktober kl.9:00.  
  
Ingrid Klaus  
Sekreterare  
Protokoll  
  
  

 
Underskriftens äkthet valideras här: https://underskriftpas.stockholm.se/validera