Protokoll
Socialförvaltningen
Personalenheten
2025-09-17
Sida 1 (5)
Protokoll
Närvarande:
Arbetsgivarrepresentanter:
Veronica Carstorp Wolgast, förvaltningschef, ordförande
Ingrid Klaus, personalchef, sekreterare
Patrik Simonsson, enhetschef lokaler och intern service deltog
under punkten Resultat av undersökning av arbetsmiljön vid
ABW
Arbetstagarrepresentanter: Sandra Qvist, Akademikerförbundet SSR
Sofia Hansson, huvudskyddsombud, Akademikerförbundet
SSR
Gisela Norrman, huvudskyddsombud Kommunal
Carl Korch, SACO
Per Broman, Vision
Robert Dragan, huvudskyddsombud, Vision
Karin Wrannvik, Ledarna
Hade anmält förhinder: Ellinore Aldenbring, Vårdförbundet
Tidpunkt:
Kl.9:00
Plats:
Bruno, Farsta
§ 1 Godkännande av dagordning samt val av justerare
Dagordningen godkändes. Veronica Carstorp Wolgast och alla
arbetstagarrepresentanter valdes till justerare.
§ 2 Uppföljning av föregående protokoll Inga
synpunkter.
Socialförvaltningen
Protokoll
Sida 2 (5)
Personalenheten
12347 Farsta start.stockholm
§ 3 Balanslista
Balanslistan gicks igenom.
Arbetsgivaren kommenterade punkten
om
Inköp av ekologiska livsmedel. Nämndens resultat till och med
augusti uppgår till 62,3 procent. Nämndens årsmål är att 70 procent
av andelen inköpta livsmedel i kronor ska vara ekologiska.
§ 4 Facklig information
Akademikerförbundet SSR informerade om att de kommer att ha en
skyddsombudsträff tillsammans med DIK den 24 oktober.
Kommunal kommer att ha skyddsombudens dag (fysisk) för
skyddsombud inom sektionen den 22 och 23 oktober, uppdelad på
två dagar på grund av många skyddsombud. Årets löneförhandlingar
startar inom kort.
Ledarna - ingen information.
SACO – möte med Centrala SACO-rådet i Malmö stad den 25
september. Akavia anordnar digital föreläsning den 17 september
för medlemmar på temat Att vara ny på arbetsplatsen.
Vision – framför att arbetsmiljöfrågor på flera arbetsplatser tar
mycket tid i anspråk av Vision.
§ 5 Anmälda frågor
Inga anmälda frågor.
§ 6 Arbetsmiljö – organisatorisk, social och fysisk
Sjukfrånvaro
Arbetsgivaren redogjorde för sjukfrånvaron rullande 12 månader:
Sjukfrånvaron för juli uppgår till 6,08%, vilket är något lägre än
junis sjukfrånvaro som uppgick till 6,13%. Korttidssjukfrånvaron
för juli uppgår till 1,96%, vilket är något lägre än junis
korttidssjukfrånvaro som uppgick till 1,99%.
Incidentrapportering tertial 2
Arbetsgivaren gick igenom incidentrapportering för tertial 2/2025.
Under tertialen har 244 incidenter rapporterats på
socialförvaltningen, vilket är en ökning med ca 11% jämfört med
samma period föregående år. Ökningen beror främst på fler
brukarrelaterade händelser, som mer än tredubblats från 8 till 28.
Protokoll
Protokoll
Sida 3 (5)
Samtidigt har antalet olycksfall och riskobservationer minskat.
Sammantaget fortsätter det totala antalet rapporterade incidenter att
öka, även om vissa kategorier minskar, vilket tyder på förändrade
rapporteringsmönster. Utvecklingen kan delvis förklaras av fler
verksamheter och en förbättrad rapporteringskultur.
Samtidigt kvarstår utmaningar med korrekt kategorisering av
incidenter, särskilt inom hot och våld, där många händelser
fortfarande inte registreras som olycksfall. Det finns även behov av
att säkerställa att samtliga rapporterade händelser hanteras i sin
helhet och anmäls vidare till Försäkringskassan och AFA
Försäkring.
Resultat av undersökning av arbetsmiljön vid ABW
Arbetsgivaren redogjorde för resultatet av undersökningen och
presenterade några förslag till åtgärder. De fackliga
organisationerna och huvudskyddsombuden hade inga synpunkter
på arbetsgivarens förslag till åtgärder.
Arbetsgivaren informerade även om att utreda förutsättningar till att
utöka antalet kontorsplatser på plan 5. En projektledare kommer att
ansvara för utredningen.
Ledarna och SACO deltog inte under denna punkt.
Stella
Med anledning av personuppgiftsincidenten efter dataintrång vid
Miljödata avvaktar arbetsgivaren presentation om det nya
incidentrapporteringssystemet Stella för arbetsmiljöincidenter som
staden planerat att införa.
§ 7 Miljöfrågor
Inget för dagen.
§ 8 Nämndärenden
Ärenden inför kommande Socialnämnd gicks igenom.
Gällande ärende nr 16.
Remiss av slutbetänkandet Ökat
informationsutbyte mellan myndigheter – några anslutande
frågor (SOU 2025:45)
”I september 2024 redovisade utredningen (SOU 2025:45) sitt
delbetänkande ”Ökat informationsutbyte mellan myndigheter.
Behov och föreslagna förändringar (SOU 2024:63).” SACO-rådet
delar uppfattningen som står i Akademikerförbundets SSR,
remissvar till delförslaget SOU 2024:63, Akademikerförbundet SSR
avstyrker utredningens förslag. Se:
Remissvar_SOU2024_63_Akademikerförbundet_SSR.pdf
Protokoll
Protokoll
Sida 4 (5)
SACO-rådet avger följande remissvar: I utredningen står det:
”Vår bedömning är därför att en bestämmelse som ger myndigheter
ett tydligt rättsligt stöd för att lämna ut uppgifter som inte är
sekretessbelagda på eget initiativ innebär en generell förhöjd risk för
intrång i den personliga integriteten (integritetsrisk).” (Se sid 310-
311.
Ökat informationsutbyte mellan myndigheter – några
anslutande frågor, SOU 2025:45)
SACO-rådet delar utredningens bedömning enligt ovan och därför
var det
motsägelsefullt att ta del av följande slutsats från utredarna:
”Ett grundläggande krav på en rättslig grund för myndigheters
personuppgiftsbehandling är dock att den ska uppfylla ett mål av
allmänt intresse och vara proportionell mot det legitima mål som
eftersträvas (artikel 6.3 i dataskyddsförordningen). Vi har i detta
kapitel gjort bedömningen att den generella bestämmelsen om
utlämnande av uppgifter som inte är sekretessbelagda på eget
initiativ uppfyller dessa krav.” (Se sid 360-361: Ibid)
Utifrån remissvaret från SSR till delförslaget SOU 2024:63 och vår
uppfattning gällande SOU 2025:45 så är det vår förhoppning att
kommunstyrelsen tar del av vårt remissvar, som en del, inför det
slutgiltiga remissvaret från Stockholms Stad.”
§ 9 Verksamhet och budget
Arbetsgivaren informerade om systemleverantören Miljödata som
har utsatts för ett dataintrång. Hotaktören har publicerat de stulna
personuppgifterna på Darknet, däribland personuppgifter för
anställda och tidigare anställda i Stockholms stad.
Akademikerförbundet framförde synpunkter på att det är olyckligt
att stadens förvaltningar agerar olika utifrån det inträffade och att
chefer informerar på skilda sett. Medarbetare får därmed olika
information vilket skapar otydlighet om vad som gäller.
§ 10 Kompetensutveckling
Arbetsgivaren informerade om höstens arbetsmiljöutbildning för
nya chefer och skyddsombud den 13 och 14 november.
Förvaltningsövergripande introduktion för nyanställda äger rum den
4 november kl 13-16 i Farsta.
§ 11 Lika rättigheter och möjligheter
Inga frågor togs upp.
Protokoll
Protokoll
Sida 5 (5)
§ 12 Övriga frågor
Inga övriga frågor.
Nästa sammanträde är 15 oktober kl.9:00.
Ingrid Klaus
Sekreterare
Protokoll
Underskriftens äkthet valideras här: https://underskriftpas.stockholm.se/validera