Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Efterfrågar elektronik resurs ”Rättslig uppföljning 2016:2 Rehabiliteringsersättning”'.

Rättslig uppföljning 2016:2
Rehabiliterings­
ersättning 
Rättslig kvalitetsuppföljning

 
Utgivare: 
Försäkringskassan 
 
Rättsavdelningen 
 
 
Upplysningar:  Pernil a Keinestam Lindel  
 
010-116 97 33 
 
pernil x.xxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxxxxx.xx 
 
Webbplats: 
www.forsakringskassan.se 
 
 

 
Förord 
Försäkringskassans modell för systematisk kvalitetsutveckling bygger på en 
kombination av lokala kvalitetsuppföljningar, uppföljning av kvalitets-
indikatorer samt fördjupade rättsliga kvalitetsuppföljningar. 
Rättsavdelningen ansvarar för de fördjupade rättsliga kvalitetsuppföljning-
arna. Uppföljningarna inriktas huvudsakligen på sådana områden där det 
finns indikationer på rättsliga kvalitetsbrister. 
I den här rapporten presenteras resultaten av en rättslig kvalitetsuppföljning 
av ärenden om rehabiliteringsersättning. Uppföljningen fokuserar inte bara 
på själva bedömningen av rätten till rehabiliteringsersättning, utan även på 
hur Försäkringskassan utreder och bedömer rehabiliteringsbehovet och 
följer upp rehabiliteringen. 
Rapporten har skrivits av Pernilla Keinestam Lindell, rättslig expert vid 
Rättsavdelningen. Ett tack riktas till alla som har medverkat i arbetet med 
uppföljningen. 
 
Kjell Skoglund 
Verksamhetsområdeschef 
Verksamhetsområde Process- och socialförsäkringsjuridik 
Rättsavdelningen 
 

 
Innehåll 
Sammanfattning ............................................................................. 5 
Inledning ......................................................................................... 7 
Bakgrund ................................................................................................................. 7 
Syfte ........................................................................................................................ 7 
Metod ...................................................................................................................... 7 
Urval .....................................................................................................................................7 
Aktgranskning .......................................................................................................................8 
Gemensam analys ................................................................................................................8 
Kort om rehabilitering och rehabiliteringsersättning ............... 10 
Resultat ......................................................................................... 11 
Nedsatt arbetsförmåga och behov av rehabilitering? ........................................... 11 
Prövningen av rätten til  rehabiliteringsersättning ................................................. 11 
Rehabiliteringspenning ....................................................................................................... 11 
Särskilt bidrag ..................................................................................................................... 14 
Rehabiliteringsplanen ............................................................................................ 16 
Finns det en rehabiliteringsplan i ärendet? ......................................................................... 16 
Innehåller planen den information som behövs? ................................................................ 17 
Rehabiliteringen .................................................................................................... 19 
Vilken typ av rehabilitering är det fråga om? ....................................................................... 19 
Bedöms åtgärderna vara lämpliga och effektiva? ............................................................... 21 
Uppföljning av rehabiliteringen ........................................................................................... 22 
Arbetsförmågan efter rehabiliteringen ................................................................................. 23 
Sammanfattande diskussion och slutsatser ............................. 24 
Rekommendationer och åtgärder ............................................... 27 
1. Rekommendation: Säkerstäl a att den försäkrades arbetsförmåga och behov av 
rehabilitering utreds i til räcklig omfattning innan eventuell planering av 
arbetslivsinriktad rehabilitering ........................................................................................... 27 
2. Rekommendation: Säkerstäl a att en utförlig rehabiliteringsplan upprättas i ärenden 
med rehabiliteringsersättning .............................................................................................. 28 
3. Rekommendation: Säkerstäl a att rehabiliteringspenning bara betalas ut för den tid 
då den försäkrade aktivt deltar i rehabilitering .................................................................... 28 
4. Rekommendation: Följa upp kvalitet och utfall när det gäller rehabilitering och 
rehabiliteringsersättning ...................................................................................................... 29 
Bilaga 1 ......................................................................................... 31 
Frågeformulär ........................................................................................................ 31 
 
 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
Sammanfattning 
I denna rapport redovisas en uppföljning som syftar till att undersöka den 
rättsliga kvaliteten i ärenden om rehabiliteringsersättning. Uppföljningen 
avser utredningen och bedömningen av rätten till rehabiliteringsersättning, 
men inkluderar också handläggningen och planeringen av den rehabilitering 
som ersättningen avser. 
Uppföljningen omfattar ett slumpmässigt urval om 500 ärenden där den 
försäkrade ansökt om rehabiliteringsersättning under första kvartalet 2015. 
Resultaten visar att det finns en betydande förbättringspotential när det 
gäller prövningen av den försäkrades arbetsförmåga och behov av rehab-
ilitering innan en rehabiliteringsplan upprättas och beslut om rehabiliter-
ingsersättning fattas. I nästan en tredjedel av ärendena bedömde granskarna 
att den försäkrade inte hade behov av rehabilitering. Merparten av dessa 
ärenden var sådana där granskarna bedömde att den försäkrades arbets-
förmåga inte var nedsatt och att rehabilitering inte behövdes av den 
anledningen. Det fanns också en del ärenden där arbetsförmågan bedömdes 
vara nedsatt men där den försäkrade på sikt ansågs kunna återgå i arbete 
utan rehabilitering. 
Dessa brister innebär att ersättning betalas ut på tveksamma grunder och 
motverkar målet om en välfungerande sjukförsäkring och ett minskat 
sjukpenningtal. Rehabiliteringsärenden är dessutom tidskrävande, eftersom 
planering, samordning och uppföljning av rehabilitering ofta kräver ett 
flertal möten och avstämningar. Obehövliga rehabiliteringsåtgärder innebär 
alltså att tid och resurser läggs på fel saker. 
För den som behöver rehabilitering för att återfå sin arbetsförmåga är det 
viktigt att rätt åtgärd vidtas i rätt tid, så att den försäkrade återfår sin arbets-
förmåga så snart som möjligt. Den typ av rehabilitering som i huvudsak 
förekom i ärendena var arbetsträning, men den genomfördes inte alltid i ett 
arbete som var lämpligt för den försäkrade och i vissa fall förekom det 
väntetider och avbrott som fördröjde rehabiliteringen. Det finns med andra 
ord en förbättringspotential när det gäller rätt åtgärd i rätt tid. 
Det kan finnas skäl för Försäkringskassan att i högre grad fokusera på andra 
typer av arbetslivsinriktade åtgärder än arbetsträning. Det handlar då om 
sådana åtgärder som arbetsgivaren eller Arbetsförmedlingen ansvarar för, 
såsom arbetsanpassning och omplacering eller lönebidrag som gör det 
möjligt att få ett arbete med lägre krav än vad som normalt ställs på arbets-
marknaden. Försäkringskassan har i det sammanhanget en roll främst när 
det gäller att utreda arbetsförmågan och informera om de förutsättningar 
som sjukförsäkringen ger. Genom ett starkare fokus på utredning, 
information och korrekta beslut om ersättning skulle Försäkringskassans 
bidrag till en snabb och effektiv rehabilitering kunna öka, samtidigt som det 



Rättslig uppföljning 2016:2 
 
skulle kunna spara handläggningsresurser inom Försäkringskassan genom 
att de ansvariga parterna i högre grad planerar och genomför åtgärder utan 
Försäkringskassans aktiva involvering. 



Rättslig uppföljning 2016:2 
 
Inledning 
Bakgrund 
Enligt Försäkringskassans arbetsordning ansvarar Rättsavdelningen för 
rättslig kvalitetsuppföljning och återkoppling. Rättslig kvalitetsuppföljning 
är en av tre delar i Försäkringskassans modell för systematisk kvalitets-
uppföljning, som även inkluderar lokala kvalitetsuppföljningar och upp-
följning av kvalitetsindikatorer. Den rättsliga kvalitetsuppföljningen syftar 
till att ge fördjupad kunskap inom områden där det finns tecken på brister i 
rättstillämpningen. 
Rättsavdelningen tar i samråd med övriga avdelningar fram en årlig plan för 
de rättsliga kvalitetsuppföljningar som ska göras. I planen för 2015 ingick 
en uppföljning av ärenden om rehabiliteringsersättning. 
Rättsavdelningen har tidigare gjort en rättslig kvalitetsuppföljning av sjuk-
penningärenden som blir så långa att dagarna inom förmånstiden tar slut 
(Rättslig uppföljning 2015:03 Sjukpenningärenden som avslutas för att 
dagarna tar slut). Uppföljningen visade att det finns en förbättrings-
potential, både när det gäller bedömningen av rätten till ersättning och när 
det gäller hur Försäkringskassan utreder den försäkrades rehabiliterings-
behov och samordnar rehabilitering. Eftersom det i vissa av de granskade 
sjukfallen även förekom perioder med rehabiliteringsersättning gav 
uppföljningen en indikation om den rättsliga kvaliteten även för den 
förmånen. Vi såg att det fanns skäl att närmare undersöka kvaliteten i 
ärenden med rehabiliteringsersättning. 
Syfte 
Uppföljningen syftar till att undersöka den rättsliga kvaliteten i ärenden om 
rehabiliteringsersättning. Uppföljningen avser utredningen och bedömning-
en av rätten till rehabiliteringsersättning, men inkluderar också handlägg-
ningen och planeringen av den rehabilitering som ersättningen avser. 
Metod 
Urval 
Uppföljningen omfattar ett slumpmässigt urval om 500 ärenden där den 
försäkrade ansökt om rehabiliteringsersättning under första kvartalet 2015. 
Urvalet har hämtats från ÄHS, som är Försäkringskassans IT-baserade 
handläggningssystem. 



Rättslig uppföljning 2016:2 
 
Av de 500 ärendena föll fem procent bort. Ärenden som föll bort var sådana 
där det fanns en särskild sekretessmarkering. Det var också ärenden där den 
försäkrade hade skickat in en blankett för ansökan om rehabiliterings-
ersättning men där det visade sig att den försäkrade hade avsett att ansöka 
om något annat, såsom ersättning för merkostnader för arbetsresor eller 
sjukersättning. 
En majoritet av de försäkrade, 63 procent, var anställda och 39 procent var 
arbetslösa. En procent var egenföretagare och mindre än en procent var 
studerande. I en procent av ärendena framgick det inte vilken sysselsättning 
den försäkrade hade. Anledningen till att summan av dessa andelar blir mer 
än 100 procent är att en del försäkrade hade flera sysselsättningar. 
Aktgranskning 
Granskningsarbetet har utförts av fem personliga handläggare. Försäkrings-
kassans avdelning för sjukförsäkring är organiserad i fem geografiska 
verksamhetsområden och varje verksamhetsområde har bidragit med en 
granskare. 
Respektive granskare har granskat 100 ärenden. Fördelningen av ärenden på 
de olika granskarna har varit slumpmässigt. 
Granskningen har gjorts utifrån ett i förväg framtaget granskningsformulär. 
Frågorna har testats och reviderats i omgångar innan granskningen startade. 
Kalibrering av granskarna har skett genom en provgranskning där de 
granskade samma ärenden. Resultatet jämfördes och diskuterades, vilket 
också resulterade i några förtydliganden i granskningsformuläret. 
Formuläret finns i bilaga 1. 
Merparten av granskningsformuläret består av bedömningsfrågor där det 
inte nödvändigtvis finns ett rätt eller fel svar. Eftersom det inte finns något 
facit omgärdas bedömningarna av en viss osäkerhet. 
Granskningen tar sin utgångspunkt i Försäkringskassans dokumentation i 
ärendet. De uppgifter som har betydelse för utgången i ärendet eller som 
behövs för att kunna följa ärendets handläggning och de ställningstaganden 
som görs ska alltid dokumenteras. Men man kan inte helt utesluta att det 
förekommer dokumentationsbrister som medför att granskarnas bedömning 
görs utifrån ett ofullständigt underlag. 
Granskarna har tagit del av de ärenden som omfattas av granskningen via 
ärendehanteringssystemet ÄHS och det webbaserade verktyget Easyresearch 
har använts för att genomföra granskningen. 
Gemensam analys 
Efter att granskningsfasen avslutats genomfördes ett analysmöte där 
samtliga granskare deltog. Vid mötet gick vi tillsammans igenom resultaten 
och fångade upp iakttagelser som de gjort under granskningen. 



Rättslig uppföljning 2016:2 
 
Två lokala workshoppar har också genomförts med anledning av resultatet. 
Dessa genomfördes i Södertälje och i Eskilstuna. På workshopparna deltog 
främst handläggare, men även specialister, enhetschef och lokal försäkrings-
samordnare fanns med. På workshopparna presenterades resultaten från 
granskning och sedan diskuterades orsaker och tänkbara förbättrings-
aktiviteter. 



Rättslig uppföljning 2016:2 
 
Kort om rehabilitering och 
rehabiliteringsersättning 
Med begreppet rehabilitering avses i socialförsäkringsbalken arbetslivs-
inriktad rehabilitering. Det definieras som åtgärder som syftar till att en 
försäkrad som har drabbats av sjukdom ska få tillbaka sin arbetsförmåga och 
få förutsättningar att försörja sig själv genom förvärvsarbete (29 kap. 2 § 
SFB). 
För att kunna få rehabiliteringsersättning måste man dels ha en sjukdom 
som sätter ned arbetsförmågan med minst en fjärdedel, dels ha behov av 
rehabilitering för att återfå arbetsförmågan. Ersättningen betalas ut för den 
tid då man deltar i rehabiliteringen. (31 kap. 3 § SFB) 
Rehabiliteringsersättning finns i två former, rehabiliteringspenning och 
särskilt bidrag. Rehabiliteringspenningen är en dagersättning som betalas ut 
med ett belopp som motsvarar sjukpenningen. Särskilt bidrag är en kost-
nadsersättning som täcker vissa kostnader i samband med rehabiliteringen. 
Eftersom rehabiliteringsersättning betalas ut för tiden då man deltar är det 
endast sådan rehabilitering som bygger på någon form av aktivt deltagande 
som ger rätt till ersättning. Om åtgärden till exempel innebär att arbets-
givaren möjliggör arbetsåtergång genom att anpassa arbetet eller erbjuda ett 
annat arbete blir det normalt inte aktuellt med rehabiliteringsersättning. 
Däremot kan rehabiliteringsersättning till exempel förekomma i samband 
med arbetsträning eller utbildning. 
Enligt regeringens regleringsbrev till Försäkringskassan är målet för 
sjukförsäkringen att rätt ersättning ges till rätt person och att rätt åtgärder 
ges i rätt tid. 
För att åstadkomma det krävs det en ordentlig utredning av arbetsförmågan 
och behovet av rehabilitering innan man eventuellt påbörjar rehabilitering. 
Den vars arbetsförmåga inte är nedsatt med minst en fjärdedel har inte rätt 
till ersättning från sjukförsäkringen. Det finns inte heller anledning för 
Försäkringskassan att samordna rehabiliteringsåtgärder i den situationen. 
Rehabilitering och rehabiliteringsersättning är inte heller aktuellt för den 
som har nedsatt arbetsförmåga men som kan återfå sin förmåga utan 
arbetslivsinriktade åtgärder. Om det är endast medicinsk behandling som 
behövs för att återställa arbetsförmågan är det till exempel inte motiverat 
med arbetsträning. 
10 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
Resultat 
Nedsatt arbetsförmåga och behov av 
rehabilitering? 
Granskarna har bedömt att det i nästan en fjärdedel (23 procent) av ärendena 
inte var styrkt att arbetsförmågan var nedsatt med minst en fjärdedel vid den 
tidpunkt då rehabiliteringen startade. 
I de ärenden där arbetsförmågan var nedsatt bedömdes det inte finnas behov 
av rehabilitering i en tiondel (10 procent). 
Om man beaktar båda dessa grupper – de som redan har arbetsförmåga och 
de som har nedsatt arbetsförmåga men inget behov av rehabilitering – så 
utgör de nästan en tredjedel (31 procent) av de granskade ärendena. 
Det innebär att enligt granskarnas bedömning genomförs rehabilitering i 
onödan, utan att det finns ett påvisat behov av det, i nästan en tredjedel av 
ärendena. Det innebär också att ersättning betalas ut på tveksamma grunder i 
dessa ärenden. 
Prövningen av rätten till rehabiliterings-
ersättning 
Rehabiliteringspenning 
Vilket beslut hade Försäkringskassan fattat? 
Samtliga försäkrade i de ärenden som granskats hade ansökt om rehab-
iliteringspenning. Det förekom inte något ärende där den försäkrade enbart 
hade ansökt om särskilt bidrag. Försäkringskassan har en gemensam 
ansökningsblankett för de båda formerna av rehabiliteringsersättning, där 
man kryssar i vilken eller vilka former man ansöker om. 
Försäkringskassan hade fattat beslut om att bevilja rehabiliteringspenning i 
nästan alla ärenden (98 procent). Övriga ärenden var av två olika slag. Dels 
fanns det några ärenden där handläggaren hade betalat ut rehabiliterings-
penning utan att ha fattat något formellt beslut. Handläggaren hade alltså 
varken upprättat ett särskilt beslutsbrev eller skrivit ett beslut i journalen. 
Dels fanns det några ärenden där ansökan om rehabiliteringspenning inte 
hade föranlett någon åtgärd överhuvudtaget. Det är en grundläggande 
förvaltningsrättslig princip att en ansökan alltid ska besvaras med ett beslut. 
De förvaltningsrättsliga brister som framkommit i detta avseende är 
allvarliga, även om det rör sig om få ärenden. 
11 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
Försäkringskassan hade inte avslagit ansökan om rehabiliteringspenning i 
något ärende. Det framgick också att det ofta var handläggaren som hade 
initierat den försäkrades ansökan. Den försäkrade hade alltså inte ansökt på 
eget initiativ. Det framkom också på de workshoppar med handläggare som 
vi haft efter granskningen att ”spontana” ansökningar om rehabiliterings-
ersättning i princip aldrig förekommer. 
För hur lång tid hade den försäkrade fått rehabiliteringspenning? 
Det finns ingen fast tidsgräns för hur lång tid rehabiliteringspenning kan 
beviljas. Men det framgår i förarbetena att rehabilitering normalt bör vara 
avslutad inom ett år. Rehabiliteringen ska bedrivas på ett tidseffektivt sätt. 
I åtta procent av ärendena hade den försäkrade beviljats rehabiliterings-
penning för längre tid än ett år. Det vanligaste var att den försäkrade hade 
beviljats rehabiliteringspenning för en period om maximalt tre månader. Det 
gällde i nästan hälften (47 procent) av ärendena. I 22 procent av ärendena 
hade det beviljats en period som var 4-6 månader och i 23 procent av 
ärendena var perioden 7-12 månader. 
Uppgifterna om tidsperioden med rehabiliteringspenning avser samtliga 
beslut som fattats för den aktuella sjukperioden. Urvalet avsåg ärenden där 
den försäkrade hade ansökt om rehabiliteringsersättning under första 
kvartalet 2015 men en del försäkrade hade ansökt om rehabiliteringspenning 
även tidigare eller senare. Ersättning som beviljats med anledning av en 
sådan ansökan har räknats med, under förutsättning att den avsett samma 
sjukperiod. Med sjukperiod avses en period då den försäkrade i oavbruten 
följd antingen har nedsatt arbetsförmåga med minst en fjärdedel eller har 
rätt till rehabiliteringsersättning eller sjukpenning i förebyggande syfte 
(27 kap. 26 § SFB). 
Hade Försäkringskassan underrättat den försäkrade om beslutet? 
Uppföljningen visar att Försäkringskassan som regel underrättar den 
försäkrade skriftligt om beslutet om rehabiliteringsersättning. I ett fall hade 
den försäkrade underrättats muntligt och i en handfull ärenden framgick det 
inte att den försäkrade hade underrättats på något annat sätt än genom 
utbetalningsbeskedet. 
Förvaltningslagen ger utrymme för muntliga beslutsunderrättelser, men 
Försäkringskassan har bedömt att det är lämpligast att underrätta den 
försäkrade skriftligt eftersom det minskar risken för missförstånd och 
underlättar Försäkringskassans dokumentation av det beslut som fattats. Det 
framgår av Försäkringskassans vägledning 2004:7 Förvaltningsrätt i 
praktiken (version 10, avsnitt 12.4.1). 
Eftersom ett beslut om rehabiliteringspenning fattas framåt i tiden och är 
villkorat med att den försäkrade deltar i den planerade rehabiliteringen är 
det särskilt viktigt att den försäkrade är fullt införstådd med vad som är 
beslutat. Hen behöver också få tydligt information om vad som gäller till 
exempel vid sjukfrånvaro och vid eventuella skador som uppstår under 
12 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
rehabiliteringen. Den försäkrade bör därför alltid få en skriftlig underrättelse 
om beslutet tillsammans med skriftlig sådan information. 
Bedömningen av rätten till rehabiliteringspenning 
I ungefär en tredjedel av ärendena (36 procent) ansåg granskarna att den 
försäkrade inte alls hade rätt till rehabiliteringspenning. I 22 procent av 
ärendena ansåg de att den försäkrade hade rätt till rehabiliteringspenning i 
lägre omfattning än vad handläggarna hade bedömt. I resterande ärenden, 
42 procent, delade granskarna handläggarens bedömning av rätten till 
rehabiliteringspenning fullt ut. 
De ärenden där granskarna bedömde att den försäkrade inte alls hade rätt till 
rehabiliteringspenning var till största delen sådana där granskarna bedömde 
att den försäkrade inte hade nedsatt arbetsförmåga med minst en fjärdedel 
eller där de bedömde att den försäkrade inte hade behov av rehabilitering 
trots nedsatt arbetsförmåga. Som framgår ovan uppgick andelen sådana 
ärenden till totalt 31 procent av de granskade ärendena. De övriga ärenden 
där granskarna bedömde att den försäkrade inte hade rätt till rehabiliterings-
penning var sådana där åtgärden som vidtogs inte kunde anses utgöra arbets-
livsinriktad rehabilitering. Det kunde istället handla om att den försäkrade 
deltog i en utredning av arbetsförmågan eller i någon typ av förberedande 
åtgärd som inte kunde betraktas som arbetslivsinriktad rehabilitering. 
I de ärenden där granskarna delvis, men inte helt, instämde i handläggarnas 
bedömning av rätten till rehabiliteringspenning handlade det om att de ansåg 
att den beviljade perioden var alltför lång. Det fanns enligt deras bedömning 
inte stöd för att bevilja rehabiliteringspenning för hela perioden. 
Framgår det vilken tid den försäkrade aktivt har deltagit i 
rehabiliteringen? 
Rehabiliteringspenning kan beviljas för den tid då den försäkrade deltar i en 
rehabiliteringsåtgärd, och i den omfattning som åtgärden hindrar den 
försäkrade från att förvärvsarbeta (31 kap. 3 och 7 §§). 
För att bedöma rätten till rehabiliteringspenning måste man alltså veta 
vilken tid den försäkrade deltar i åtgärden. Granskarna har bedömt att detta 
framgick i drygt två tredjedelar av ärendena (69 procent). 
Uppgifter om tiden framkom främst i mötesanteckningar och i anteckningar 
efter telefonsamtal med den försäkrade eller med chef eller anordnare. 
Granskarnas bild är att det oftare fanns tidsuppgifter i ärenden där den för-
säkrade arbetstränade hos sin ordinarie arbetsgivare än när den försäkrade 
deltog i rehabilitering via Arbetsförmedlingen. 
Det finns en blankett för närvaroförsäkran vid rehabilitering (FK6646) men 
granskningen visar att den sällan används. Den förekom inte i något av de 
granskade ärendena. Det finns inget formellt krav på närvaroförsäkran, men 
Försäkringskassan behöver tillräckliga uppgifter om det faktiska deltagandet 
för att kunna ta ställning till rätten till rehabiliteringspenning. Uppgifter om 
13 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
faktiska förhållanden ska dessutom lämnas på heder och samvete (110 kap. 
4 § SFB). Närvaroförsäkran tillgodoser dessa behov. 
En bidragande orsak till att närvaroförsäkran inte används kan vara att 
Försäkringskassan för närvarande tillämpar reglerna om rehabiliterings-
penning på ett sätt som innebär att den försäkrade i vissa fall får rehab-
iliteringspenning i högre omfattning än vad som motsvarar det faktiska 
deltagandet. En försäkrad vars arbetsförmåga är helt nedsatt när rehabil-
iteringsperioden startar har till exempel kunnat få hel rehabiliteringspenning 
under rehabiliteringen, oavsett i vilken omfattning hen deltagit och oavsett 
om arbetsförmågan successivt förbättrats under perioden. Med en sådan 
tillämpning har det inte varit avgörande för bedömningen av rätten till 
ersättning att veta den exakta omfattningen på deltagandet. 
Den felaktiga tillämpningen identifierades i samband med revideringen av 
vägledningen för sjukpenning, rehabilitering och rehabiliteringsersättning 
under våren 2015. En förändrad tillämpning bedömdes dock kräva bland 
annat IT-utveckling för att möjliggöra maskinell utbetalning av olika 
dagersättningar för samma dag, t.ex. om den försäkrade för samma dag har 
rätt till halv rehabiliteringspenning och halv sjukpenning. Det bestämdes 
därför att förändringen skulle skjutas fram till år 2016. 
Redan nu behöver Försäkringskassan naturligtvis tillräckliga uppgifter om 
omfattningen på den försäkrades deltagande, både för att bedöma rätten till 
ersättning och för att följa upp hur rehabiliteringen framskrider. I samband 
med att tillämpningen ändras ökar dock behovet av specifika uppgifter om 
vilken tid den försäkrade faktiskt har deltagit i rehabiliteringen och det 
behöver därför övervägas hur dessa uppgifter bör hämtas in. 
Särskilt bidrag 
Vilket beslut hade Försäkringskassan fattat? 
I en tredjedel (33 procent) av ärendena hade den försäkrade ansökt om 
särskilt bidrag. 
Försäkringskassan hade fattat beslut om att bevilja ansökan i nästan alla 
dessa ärenden (95 procent av dem som hade ansökt). I övriga ärenden hade 
det inte fattats något beslut. Antingen hade ansökan inte föranlett någon 
åtgärd överhuvudtaget eller så hade särskilt bidrag betalats ut utan att något 
beslut hade dokumenterats. 
Nästan samtliga ansökningar och beslut om särskilt bidrag avsåg resor till 
och från platsen för rehabiliteringen. Det var 99 procent av besluten som 
gällde sådana kostnader. I ett ärende hade ersättning beviljats för kursavgift 
och i två ärenden hade ersättning beviljats för boende på annan ort i 
samband med rehabiliteringen. 
Enligt granskarna var det huvudsakligen arbetslösa försäkrade som ansökte 
om särskilt bidrag. Det beror sannolikt på att ansökan som regel initierats av 
handläggaren, och att möjligheten att få särskilt bidrag för resor är mycket 
14 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
begränsade för den som deltar i rehabilitering hos sin arbetsgivare. Sådan 
ersättning kan bara beviljas om det är skäligt med hänsyn till de rese-
kostnader som den försäkrade skulle haft i sitt ordinarie arbete. 
För hur lång tid hade den försäkrade fått särskilt bidrag? 
Det finns ingen fast tidsgräns för hur lång tid särskilt bidrag kan beviljas. 
Men det framgår i förarbetena att rehabilitering normalt bör vara avslutad 
inom ett år. Rehabiliteringen ska bedrivas på ett tidseffektivt sätt. 
I åtta procent av ärendena hade den försäkrade beviljats särskilt bidrag för 
längre tid än ett år. I 27 procent av ärendena hade den försäkrade beviljats 
särskilt bidrag för en period om maximalt tre månader. I 30 procent av 
ärendena hade det beviljats en period som var 4-6 månader och i 35 procent 
av ärendena var perioden 7-12 månader. 
Uppgifterna om tidsperioden med särskilt bidrag avser samtliga beslut som 
fattats för den aktuella sjukperioden. Urvalet avsåg ärenden där den 
försäkrade hade ansökt om rehabiliteringsersättning under första kvartalet 
2015 men en del försäkrade hade ansökt om ersättning även tidigare eller 
senare. Särskilt bidrag som beviljats med anledning av en sådan ansökan har 
räknats med, under förutsättning att den avsett samma sjukperiod. Med 
sjukperiod avses en period då den försäkrade i oavbruten följd antingen har 
nedsatt arbetsförmåga med minst en fjärdedel eller får rehabiliterings-
ersättning eller sjukpenning i förebyggande syfte (27 kap. 26 § SFB). 
Hade Försäkringskassan underrättat den försäkrade om beslutet? 
I nästan alla ärenden där beslut om att bevilja särskilt bidrag hade fattats 
hade den försäkrade underrättats skriftligt om beslutet. I ett ärende hade den 
försäkrade bara fått muntlig information och i två ärenden hade den för-
säkrade inte underrättats på något annat sätt än genom utbetalningsbeskedet. 
Bedömningen av rätten till särskilt bidrag 
I ungefär två tredjedelar (68 procent) av ärendena skulle granskarna ha 
beviljat särskilt bidrag i samma omfattning som handläggaren har gjort. 
Men i 18 procent av ärendena anser granskarna att den försäkrade inte har 
rätt till något särskilt bidrag alls, och i 14 procent av ärendena bedömer de 
att särskilt bidrag skulle betalats ut i mindre omfattning. 
De ärenden där särskilt bidrag inte alls skulle ha beviljats var enligt 
granskarna sådana att den försäkrade inte uppfyllde de grundläggande 
kraven för rehabiliteringsersättning. Den försäkrades arbetsförmåga var inte 
nedsatt eller så fanns det inte något behov av rehabilitering trots att 
arbetsförmågan var nedsatt. 
De ärenden där granskarna ansåg att särskilt bidrag skulle ha beviljats i lägre 
omfattning var huvudsakligen sådana där man beviljat omotiverat höga 
belopp. Till exempel hade man beviljat ersättning motsvarande dagliga resor 
trots att den försäkrade bara deltog i rehabilitering någon eller några dagar i 
veckan. Ett annat exempel är att man beviljat ersättning för resor med egen 
15 



Rättslig uppföljning 2016:2 
 
bil i situationer då det saknas stöd i regelverket för det. Det finns en förbätt-
ringspotential när det gäller utredningen av antalet resor som rehabiliter-
ingen kräver och vilket som är det billigaste färdsättet. Granskarnas 
upplevelse var att handläggarna verkar osäkra på vilka reskostnader som kan 
ersättas inom ramen för särskilt bidrag. 
Rehabiliteringsplanen 
Om en försäkrad behöver en rehabiliteringsåtgärd som man kan få 
rehabiliteringsersättning för är Försäkringskassan skyldig att upprätta en 
rehabiliteringsplan (30 kap. 12 § SFB). 
Planen har två syften. Den ska dels säkerställa att de arbetslivsinriktade 
rehabiliteringsåtgärder som är nödvändiga genomförs, dels ligga till grund 
för beslut om rehabiliteringsersättning. 
Planen ska alltid innehålla en tidsplan för rehabiliteringen och uppgifter om 
de rehabiliteringsåtgärder som ska genomföras. Planen ska också innehålla 
information om vem som ansvarar för de olika rehabiliteringsåtgärderna. 
Även övriga uppgifter som behövs för att genomföra rehabiliteringen ska 
framgå. (30 kap. 13 § SFB) 
Finns det en rehabiliteringsplan i ärendet? 
Nedanstående diagram visar om det förekom en rehabiliteringsplan i 
ärendena samt vilken form den i så fall hade. 
Diagram 1  Andelen (procent) av alla granskade ärenden 
 
En rehabiliteringsplan som upprättats i den framtagna mallen (FK15307) 
förekom i knappt en tredjedel av ärendena. Det var vanligare att man 
dokumenterade sin planering på annat sätt, i mötesanteckningar eller i annan 
16 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
form. När det var i annan form så handlade det i praktiken om Försäkrings-
kassans journalanteckningar. 
I nästan en femtedel av ärendena bedömde granskarna att det inte fanns 
något som kan betecknas som en rehabiliteringsplan. Det fanns då ingen 
samlad dokumentation av planeringen i ärendet. Om det fanns en samlad 
dokumentation av planeringen ansågs det som en rehabiliteringsplan, även 
om den inte hade rubricerats så eller inte innehöll samtliga uppgifter som en 
rehabiliteringsplan ska innehålla. 
Innehåller planen den information som behövs? 
De formella kraven på rehabiliteringsplanen framgår i 30 kap. 13 § SFB. 
Där framgår att planen ska innehålla uppgifter om de rehabiliteringsåtgärder 
som ska genomföras, tidsplan för dem, uppgifter om vem som har ansvaret 
för åtgärderna samt de övriga uppgifter som behövs för att genomföra 
rehabiliteringen. 
För att planen ska anses innehålla tillräcklig information måste det finnas 
konkreta uppgifter om insatserna som ska genomföras, när och i vilken 
omfattning de ska genomföras och vem som ansvarar för att anordna och 
följa upp dem. Det är en förutsättning för att syftet med planen – att 
tydliggöra planeringen för alla inblandade och att ligga till grund för 
bedömningen av rätten till rehabiliteringsersättning – ska kunna uppfyllas. 
Uppföljningen visar att planerna ofta är bristfälliga. Enligt granskarna 
innehåller planen den information som behövs i drygt en tredjedel av 
ärendena (37 procent). 
I resterande ärenden är planen bristfällig i något eller några avseenden. 
Nedanstående diagram visar vilka specifika brister som fanns i dessa 
ärenden. Granskarna har kunnat ange flera områden där planen varit 
bristfällig. 
17 



Rättslig uppföljning 2016:2 
 
Diagram 2  Andel (procent) av ärendena med bristfäl ig rehabiliteringsplan 
 
Det vanligaste var att tidsplanen var bristfällig. Uppgifterna om när 
rehabiliteringsåtgärderna skulle genomföras och i vilken omfattning var i 
dessa fall diffusa, ibland i princip obefintliga. Det kunde t.ex. stå att 
rehabiliteringen skulle genomföras ”under våren”, utan någon konkret 
uppgift om vilket datum den skulle starta och när den planerades att sluta. 
En så övergripande tidsplan kan varken ligga till grund för ett beslut om 
rehabiliteringsersättning eller bidra till att rehabiliteringen genomförs på ett 
effektivt och målinriktat sätt. Det behöver finnas en konkret tidsplan med 
start- och slutdatum och med uppgifter om vilka tider som den försäkrade 
aktivt ska delta i någon aktivitet. 
Det var också vanligt att uppgifterna om vad rehabiliteringsåtgärderna 
bestod i var bristfällig. Det kunde t.ex. stå att den försäkrade skulle delta i 
ett fördjupat samarbete med Arbetsförmedlingen, utan att det preciserades 
vilka konkreta insatser som den försäkrade skulle delta i. Det var också 
vanligt att det stod att den försäkrade skulle arbetsträna hos sin arbetsgivare, 
men att det inte framgick något mer om vad arbetsträningen innebar. Det 
behöver finnas konkreta uppgifter om rehabiliteringsåtgärderna för att 
Försäkringskassan ska kunna bevilja rehabiliteringsersättning och för att 
Försäkringskassan ska kunna följa upp hur rehabiliteringen fungerar. 
Det förekom dessutom att planerna saknade uppgift om vem som ansvarade 
för de olika insatserna. För den som är insatt i ansvarsfördelningen mellan 
olika parter på rehabiliteringsområdet kan det kanske framstå som uppen-
bart, men eftersom det är ett lagkrav och eftersom det skapar tydlighet för 
alla inblandade är det ändå viktigt att det framgår. 
Det förekom också att det saknades annan information, främst om uppfölj-
ningen av rehabiliteringen. Det kunde handla om att det inte alls stod något 
om uppföljning, eller att det t.ex. stod ”uppföljning om en månad” utan att 
precisera vem som skulle göra vad. Uppföljningen är viktig för att säker-
ställa att rehabiliteringen framskrider som förväntas och genomförs så 
18 



Rättslig uppföljning 2016:2 
 
effektivt som möjligt. Det bör därför alltid finnas tydlig information i planen 
om när och hur uppföljning ska ske, så att alla är införstådda med vad som 
gäller. 
Granskarna har noterat att i det i rehabiliteringsplaner som avser arbetslösa 
försäkrade ofta anges att Arbetsförmedlingen ska följa upp rehabiliteringen. 
När Arbetsförmedlingen svarar för själva insatsen är det naturligtvis viktigt 
att de är aktivt engagerade i genomförandet. Men Arbetsförmedlingens 
ansvar innebär inte att Försäkringskassan kan låta bli att följa upp hur 
genomförandet framskrider och hur den försäkrades arbetsförmåga 
utvecklas. Försäkringskassan har ett ansvar enligt lag att fortlöpande se till 
att planen följs och att det vid behov görs ändringar i den (30 kap. 14 § 
SFB). Dessutom måste Försäkringskassan följa utvecklingen för att kunna 
betala ut rätt ersättning. 
Rehabiliteringen 
Vilken typ av rehabilitering är det fråga om? 
Diagrammet nedan visar vilken typ av rehabilitering som enligt dokument-
ationen förekom i ärendena. I vissa ärenden förekom mer än en typ av 
åtgärd. 
Diagram 3  Andel (procent) av samtliga granskade ärenden 
 
Arbetsträning 
Arbetsträning var den i särklass vanligaste typen av rehabiliteringsåtgärd. 
Det förekom i 96 procent av alla ärendena. 
Anställda arbetstränade oftast i det ordinarie arbetet. Så var det i drygt 
hälften (52 procent) av de ärendena. En femtedel (20 procent) av de 
anställda som arbetstränade gjorde det istället i ett annat arbete hos 
19 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
arbetsgivaren. Ungefär en fjärdedel (26 procent) arbetstränade i ett arbete 
utanför arbetsgivarens verksamhet. I resterande ärenden (två procent) 
framgick det inte vad det var för arbete. 
De flesta (86 procent) av de arbetslösa som arbetstränade gjorde det i ett 
arbete inom den öppna arbetsmarknaden. I åtta procent av ärendena genom-
fördes arbetsträningen istället i ett arbete inom den skyddade arbets-
marknaden, som regel på Samhall. I resterande ärenden framgick det inte 
vad det var för arbete. 
Av de få egenföretagare som förekom bland de granskade ärendena så 
deltog tre av fem i arbetsträning, och i samtliga fall skedde arbetsträningen i 
ett arbete på den öppna arbetsmarknaden. 
I urvalet förekom också två studerande, och båda arbetstränade i ett arbete 
på den öppna arbetsmarknaden. 
Utbildning 
Utbildning förekom mycket sällan, i en procent av ärendena. Det är inte 
förvånande, eftersom sjukförsäkringens arbetsförmågebegrepp är renodlat 
medicinskt och rehabilitering ska syfta till att återställa arbetsförmågan. En 
utbildning förbättrar normalt inte de medicinska förutsättningarna att utföra 
ett arbete. Utbildning kan dock innebära att den försäkrade förbättrar sin 
förmåga att  ett arbete. 
För en anställd vars arbetsgivare kan erbjuda omplacering till ett annat 
arbete under förutsättning att man går en utbildning kan rehabilitering i form 
av utbildning bli aktuell under den period i rehabiliteringskedjan då bedöm-
ningen av arbetsförmåga begränsas till arbete hos arbetsgivaren. För den 
vars arbetsförmåga ska bedömas i förhållande till arbeten som normalt 
förekommer på arbetsmarknaden kan utbildning bli aktuellt om förmågan är 
nedsatt i sådana arbeten men ett specialanpassat eller skyddat arbete skulle 
kunna bli aktuellt efter utbildning. 
I uppföljningen var det två anställda och fem arbetslösa som genomgick 
rehabilitering i form av utbildning. Det förekom inte någon egenföretagare 
eller studerande som deltog i sådan rehabilitering. 
Arbetsförberedande insats 
Arbetsförberedande åtgärder är ett individuellt anpassat program som 
Arbetsförmedlingen kan erbjuda den som behöver förbereda sig för ett annat 
arbetsmarknadspolitiskt program. Enligt Försäkringskassans rättsliga 
ställningstagande 2012:04 ska en försäkrad som deltar i en förberedande 
åtgärd som Arbetsförmedlingen anvisat till genom ett programbeslut anses 
vara en arbetslivsinriktad rehabiliteringsåtgärd, oavsett vilka konkreta 
aktiviteter som den förberedande åtgärden består i. Arbetsförberedande 
insatser förekom som regel i kombination med en efterföljande arbets-
träning. 
20 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
Arbetsförberedande insatser förekom i sju procent av alla ärendena, och 
både för anställda och arbetslösa. Av de anställda var det fem procent och av 
de arbetslösa 14 procent som deltog i en sådan insats. En av de fem egen-
företagarna som fanns i urvalet deltog också i en arbetsförberedande insats, 
däremot ingen av de båda studerande som fanns i urvalet. 
Annat 
I sju procent av ärendena fanns det uppgift om någon annan typ av åtgärd 
under perioden med rehabiliteringsersättning. Det förekom till exempel att 
den försäkrade skulle genomgå någon typ av utredning, t.ex. en arbets-
prövning för att klarlägga arbetsförmågan eller någon annan utredning via 
Arbetsförmedlingen eller något företag som tillhandahåller utrednings-
tjänster. Det förekom också att den försäkrade skulle delta i något projekt 
men att det inte framgick vad det var för typ av åtgärder som det gällde. Det 
förekom också uppgifter om att den försäkrade skulle delta i någon slags 
arbetsförberedande åtgärder, men att det inte framgick att det var ett 
program som Arbetsförmedlingen anvisat till och inte heller i övrigt 
framgick vad det var för typ av åtgärder. 
Bedöms åtgärderna vara lämpliga och effektiva? 
Som vi konstaterat ovan var det nästan en tredjedel av ärendena där den 
försäkrade bedömdes antingen inte ha nedsatt arbetsförmåga eller, om 
arbetsförmågan var nedsatt, sakna behov av rehabilitering för att återfå sin 
förmåga. I dessa ärenden fanns det alltså inte skäl att genomföra några 
rehabiliteringsåtgärder alls. 
För dem som har nedsatt arbetsförmåga och behov av rehabilitering är det 
viktigt att rätt åtgärder genomförs. Enligt granskarnas bedömning var 
åtgärderna dock olämpliga i en fjärdedel (25 procent) av ärendena. Andelen 
gäller i förhållande till de ärenden där den försäkrade bedömdes ha nedsatt 
arbetsförmåga och behov av rehabilitering. Om man lägger samman dessa 
ärenden med de ärenden där rehabiliteringsåtgärderna var onödiga, eftersom 
den försäkrade inte bedömdes ha nedsatt arbetsförmåga och behov av 
rehabilitering, blir det nästan hälften (48 procent) av de granskade ärendena. 
Ett exempel på åtgärd som granskarna inte bedömt som lämplig är när man 
arbetstränar i ordinarie arbete trots att det arbetet inte är lämpligt ur 
medicinsk synvinkel. Sådan arbetsträning fördröjer den omställning till 
annat arbete som behövs och riskerar att förlänga sjukfallet. Ett annat 
exempel är när man arbetstränar i ett annat arbete hos sin arbetsgivare utan 
att arbetsgivaren har erbjudit en faktisk omplacering till det arbetet. Även 
det kan många gånger fördröja en långsiktig lösning och riskera att förlänga 
sjukfallet, men behöver inte göra det om det aktuella arbetet är optimalt ur 
medicinsk synvinkel och man har en planering för vad som ska hända när 
arbetsförmågan har återställts så att det inte blir bakslag då. Ytterligare ett 
exempel är när man arbetstränar via Arbetsförmedlingen, men det aktuella 
arbetet inte är lämpligt ur medicinsk synvinkel. 
21 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
Ett annat problem som framkom var att rehabiliteringen ibland föreföll ta 
omotiverat lång tid utifrån den försäkrades förutsättningar. Det förekom i 
vissa fall långa väntetider innan rehabiliteringen startade som inte berodde 
på den försäkrades hälsotillstånd. Det förekom också att rehabiliteringen 
fortsatte längre än vad som framstod som motiverat. Rehabiliteringen ska 
inte fortsätta när den försäkrade inte längre har nedsatt arbetsförmåga. Det 
finns inte heller anledningen att fortsätta rehabiliteringen när den försäkrade 
inte längre har behov av rehabilitering för att återfå arbetsförmågan, utan 
kan återgå i arbete eller arbetssökande genom att successivt trappa ned 
sjukskrivningsgraden. 
Ser man till de ärenden där granskarna bedömde att den försäkrade hade 
nedsatt arbetsförmåga och behov av rehabilitering och dessutom ansåg att 
inriktningen på åtgärderna var lämplig var det i en dryg tredjedel (37 pro-
cent) som granskarna bedömde att rehabiliteringen tog omotiverat lång tid. 
Enligt granskarna handlade det huvudsakligen om ärenden där rehabilitering 
skedde i samverkan med Arbetsförmedlingen. I dessa ärenden förekom inte 
sällan dröjsmål från det att behovet av rehabilitering identifierats och den 
försäkrade skrivits in i ett arbetsmarknadspolitiskt program tills det att den 
faktiska rehabiliteringen startade. 
Sammantaget var det en tredjedel (33 procent) av alla granskade ärenden 
som granskarna bedömde hade en i alla delar lämplig rehabiliterings-
planering. I resten av ärendena (67 procent) bedömde granskarna att 
rehabiliteringen var onödig eftersom den försäkrade inte hade nedsatt 
arbetsförmåga eller behov av rehabilitering för att återfå arbetsförmågan, att 
åtgärderna som sådana var olämpliga eller att rehabiliteringen pågick 
onödigt länge. 
Uppföljning av rehabiliteringen 
I avsnittet om rehabiliteringsplanen ovan noterade vi att det inte sällan 
saknas tillräckliga uppgifter i planen om hur, när och av vem som genom-
förandet av rehabiliteringen ska följas upp. Vi har i granskningen också 
tittat på vilken uppföljning handläggaren faktiskt har gjort, utifrån vad som 
framkommer i dokumentationen. 
Granskarna har bedömt att handläggaren har följt upp rehabiliteringen i 
tillräcklig omfattning i majoriteten (79 procent) av ärendena. Enligt 
granskarna är det oftast i ärenden där rehabilitering sker i samarbete med 
Arbetsförmedling som uppföljningen är bristfällig. Det fanns ärenden där 
det saknades information för långa perioder, i vissa fall i mer än ett halvår. 
Det var vanligt att rehabiliteringsplanen reviderades vid något eller några 
tillfällen under rehabiliteringen. Det skedde i mer än hälften av ärendena 
(56 procent). Det berodde som regel på medicinska faktorer, såsom att den 
försäkrade upplevde att rehabiliteringen medförde ökad smärta eller trötthet. 
Det föranledde att rehabiliteringen avbröts tillfälligt eller permanent, att 
omfattningen minskades eller att en planerad utökning inte genomfördes. 
22 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
Enligt granskarna fattades besluten att revidera planen ofta utifrån den 
försäkrades egna uppgifter om hälsotillståndet. Det utreddes inte om det 
fanns tillräcklig medicinsk grund för att revidera planeringen. Det förekom 
flera ärenden där den behandlande läkaren uppgav att planeringen behövde 
revideras, men där läkaren enbart hänvisade till sin patients uppgifter och 
inte lämnade någon medicinsk förklaring till sin bedömning. Alla parter, 
även Försäkringskassan, verkade godta den försäkrades egen bedömning av 
sin förmåga. 
Arbetsförmågan efter rehabiliteringen 
Alla ärenden var inte avslutade vid granskningstillfället. I 17 procent pågick 
rehabiliteringen fortfarande. 
I 37 procent av de ärenden där rehabiliteringen hade avslutats var den 
försäkrades arbetsförmåga fortfarande nedsatt i samma omfattning som 
innan rehabiliteringen. Rehabiliteringen hade alltså inte medfört att den 
försäkrade kunnat minska sin sjukskrivningsgrad, i vart fall inte under den 
tid som kunnat studeras i uppföljningen. 
I 26 procent av ärendena där rehabiliteringen hade avslutats hade den 
försäkrades arbetsförmåga i viss mån förbättrats, men den försäkrade var 
fortfarande sjukskriven till någon del. I 31 procent av dessa ärenden hade 
den försäkrade helt återfått sin arbetsförmåga, vilket framgick av att den 
försäkrade inte längre var sjukskriven till någon del och det fanns 
dokumenterat att den försäkrade helt återgått i arbete eller arbetssökande. 
I en del ärenden (6 procent) framgick det inte riktigt vad rehabiliteringen 
hade resulterat i. Sjukfallet var avslutat men det fanns inga uppgifter om vad 
den försäkrade gjorde efter avslutad rehabilitering. 
23 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
Sammanfattande diskussion 
och slutsatser 
Resultaten visar att det finns en betydande förbättringspotential när det 
gäller att pröva den försäkrades arbetsförmåga och behov av rehabilitering 
innan en rehabiliteringsplan upprättas och beslut om rehabiliterings-
ersättning fattas. 
Det framkommer att Försäkringskassan i princip aldrig avslår en ansökan 
om rehabiliteringsersättning. Eftersom Försäkringskassan som regel är 
involverad i den planering som leder fram till ansökan är det inte för-
vånande. Men det ursprungliga initiativet till rehabiliteringen tycks många 
gånger komma från arbetsgivaren eller hälso- och sjukvården. För att 
Försäkringskassan ska kunna bidra till att rätt åtgärd ges till rätt person vid 
rätt tidpunkt samt säkerställa att ersättning beviljas på rätt grunder är det 
viktigt att Försäkringskassan värderar impulsen utifrån sjukförsäkringens 
regelverk och vidtar den ytterligare utredning som eventuellt behövs redan 
innan planeringen görs. 
I nästan en tredjedel av ärendena bedömde granskarna att den försäkrade 
inte hade behov av rehabilitering. Merparten av dessa ärenden var sådana 
där granskarna bedömde att den försäkrades arbetsförmåga inte var nedsatt 
och att rehabilitering därför inte behövdes. Men det fanns också en del 
ärenden där arbetsförmågan bedömdes vara nedsatt men där den försäkrade 
ansågs kunna återgå i arbete utan rehabilitering, till exempel genom att 
successivt trappa ned sjukskrivningsgraden. 
Dessa brister innebär att ersättning betalas ut på tveksamma grunder och 
motverkar målet om en välfungerande sjukförsäkring och ett minskat 
sjukpenningtal. 
Rehabiliteringsärenden är tidskrävande, eftersom planering, samordning och 
uppföljning av rehabilitering ofta kräver ett flertal möten och avstämningar. 
Obehövliga rehabiliteringsåtgärder innebär alltså att tid och resurser läggs 
på fel saker. 
De rehabiliteringsåtgärder som förekom i de granskade ärendena var huvud-
sakligen arbetsträning och förberedande insatser inför arbetsträning. I upp-
följningen såg vi exempel på att arbetsträningen genomfördes i ett olämpligt 
arbete och att den därför inte kunde förväntas leda till att den försäkrade så 
snart som möjligt återfick sin arbetsförmåga. Det förekom till exempel att 
den försäkrade arbetstränade i ordinarie arbete trots att det arbetet inte var 
lämpligt ur medicinsk synvinkel, eller att hen arbetstränade i ett annat arbete 
hos arbetsgivaren utan att det framgick att omplacering hade erbjudits eller 
att det fanns någon annan planering för vad som skulle hända efter arbets-
24 

link to page 25
Rättslig uppföljning 2016:2 
 
träningen. Sådan rehabilitering riskerar att fördröja den omställning som 
behövs och förlänga tiden med ersättning. 
Uppföljningen indikerar också att rehabiliteringen ibland tar längre tid än 
vad som är motiverat utifrån den försäkrades hälsotillstånd, särskilt när det 
gäller rehabilitering som sker i samverkan med Arbetsförmedlingen. Det 
förekommer väntetider och avbrott som fördröjer rehabiliteringen. 
Den försäkrade var efter avslutad rehabilitering sjukskriven i samma 
omfattning som innan rehabiliteringen i nästan 40 procent av ärendena. 
I ungefär en tredjedel av ärendena hade sjukskrivningen helt avslutats efter 
att rehabiliteringen slutförts. Det är svårt att dra några bestämda slutsatser av 
utfallet, eftersom det inte går att veta hur arbetsförmågan hade utvecklats 
om rehabiliteringen inte hade genomförts och eftersom man kan behöva ett 
längre tidsperspektiv för att utvärdera effekter. 
Man kan konstatera att det generellt sett finns begränsat stöd för att arbets-
livsinriktad rehabilitering har effekt på sjukfrånvaro.Men begreppet arbets-
livsinriktad rehabilitering är vagt och mångfacetterat och vissa åtgärder kan 
ha större effekter än andra. 
Enligt lagstiftningen ska Försäkringskassan verka för att sådana åtgärder 
som behövs för en effektiv rehabilitering vidtas. För att rehabiliteringsersätt-
ning ska beviljas krävs det att åtgärden i det enskilda fallet kan förväntas 
återställa eller förbättra arbetsförmågan. Försäkringskassan måste alltså 
värdera vilka åtgärder som kan förväntas ge effekter på arbetsförmågan. 
Detta är mycket svåra bedömningar, och det behövs mer kunskap för att 
göra dem med hög kvalitet. 
Sjukförsäkringens arbetsförmågebegrepp är renodlat medicinskt. Det är 
endast nedsättningar som beror på sjukdom som ger rätt till ersättning och 
det är endast sådana nedsättningar som, ur försäkringens perspektiv, kan 
kräva rehabilitering. Begreppet är också relationellt. Vid bedömningen av 
arbetsförmågan ställs individens medicinska förutsättningar i relation till 
kraven i det arbete eller på den arbetsmarknad som bedömningen ska göras i 
förhållande till. Det innebär att det principiellt sett finns två sätt att förbättra 
arbetsförmågan; att förbättra den försäkrades medicinska förutsättningar 
eller att anpassa arbetskraven. 
                                                 
1  Se t.ex. Arbetslivsinriktad rehabilitering, underlagsrapport nr 7 till den parlamentariska 
socialförsäkringsutredningen (S 2010:04), Inspektionen för socialförsäkringen, Rapport 
2010:2 Samverkan inom socialförsäkringen. En sammanställning av uppföljnings- och 
utvärderingsrapporter inom verksamheter finansierade med samverkansmedel, Hetzler, 
Antoinette; Melén Daniel; Bjerstedt Daniel (2005). Sjuk-Sverige: Försäkringskassan, 
rehabilitering och utslagning från arbetsmarknaden.Stockholm/Stehag: Brutus Östlings 
Bokförlag Symposion. Se även den parlamentariska socialförsäkringens slutbetänkande, 
där man framhåller att forskning visar att återgång i arbete i sig ofta kan påskynda 
tillfrisknandet och stärka den enskildes självtillit även om arbetsförmågan inte är helt 
återställd (SOU 2015:21 Mer trygghet och bättre försäkring, s. 269 och 586 ff.). 
25 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
Arbetsträning innebär att prestationskraven sänks så länge arbetsträningen 
pågår men innebär inte i sig någon långsiktig förändring av kraven. Såvida 
inte någon arbetsanpassning görs är prestationskraven desamma vid arbets-
träningens slut som de var innan arbetsträningen startade. För att arbets-
träningen ska ha effekt på arbetsförmågan förutsätts det alltså att den 
förbättrar den försäkrades medicinska förutsättningar för arbetet. Generellt 
sett är det sannolikt medicinska åtgärder som i första hand kan bidra till att 
förbättra den försäkrades medicinska förutsättningar för arbete. Men det kan 
inte uteslutas att arbetsträning också kan ha en sådan effekt, i vart fall vid 
vissa psykiska diagnoser. 
Det kan finnas skäl för Försäkringskassan att i högre grad fokusera på andra 
typer av åtgärder, där förutsättningarna för att förbättra arbetsförmågan 
framstår som bättre. Vid sidan av medicinska åtgärder handlar det då om 
sådana arbetslivsinriktade åtgärder som förändrar arbetskraven. För den som 
är anställd kan arbetsanpassning och omplacering vara åtgärder som på goda 
grunder kan förväntas göra skillnad för arbetsförmågan, så länge arbets-
förmågan ska bedömas i förhållande till arbete hos arbetsgivaren. För den 
vars arbetsförmåga är nedsatt i förhållande till arbeten som normalt före-
kommer på arbetsmarknaden kan det handla om arbetslivsinriktade åtgärder 
i form av lönebidrag eller liknande, som gör det möjligt att få ett arbete med 
lägre krav än vad som normalt ställs på arbetsmarknaden. 
Åtgärder av detta slag är inte något som berättigar till rehabiliteringsersätt-
ning. Det är inte heller något som Försäkringskassan kan erbjuda, utan det 
är något som arbetsgivaren eller Arbetsförmedlingen ansvarar för. Men 
Försäkringskassan har ändå en viktig roll i sådan arbetslivsinriktad rehab-
ilitering. Genom att utreda arbetsförmågan och tydliggöra för berörda parter 
vilka förutsättningar sjukförsäkringen ger kan Försäkringskassan underlätta 
för dem att vidta rätt åtgärder. Om Försäkringskassan till exempel klargör 
att sjukpenning troligen inte kommer att betalas efter dag 180 i rehabiliter-
ingskedjan har den försäkrade och arbetsgivaren tydliga förutsättningar för 
sin planering och kan tillsammans ta ställning till hur situationen ska lösas. 
Ett starkare fokus på utredning, information och korrekta beslut om 
ersättning skulle alltså kunna öka Försäkringskassans bidrag till en effektiv 
rehabilitering, samtidigt som det skulle kunna spara handläggningsresurser 
för Försäkringskassan. Detta genom att i högre grad överlåta till de berörda 
parterna att själva diskutera och planera lösningar utifrån de förutsättningar 
som råder. Till exempel skulle ett ökat användande av ett sådant arbetsgivar-
utlåtande som regleras i 110 kap. 21 § SFB kunna vara ett sätt att stärka 
parternas ansvar och minska Försäkringskassans arbetsinsats när det gäller 
rehabiliteringsplaneringen. Syftet med att ett sådant utlåtande infördes som 
en utredningsåtgärd i SFB var just att stärka parternas, särskilt den för-
säkrades, egna ansvar för att ta initiativ till åtgärder som möjliggör återgång 
i arbete (prop. 2007/08:136 s. 64 f.). Utifrån vad vi kunnat se i uppfölj-
ningen verkar det dock vara ovanligt att ett sådant utlåtande begärs. 
26 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
Rekommendationer och 
åtgärder 
1. Rekommendation: Säkerställa att den försäkrades arbets-
förmåga och behov av rehabilitering utreds i tillräcklig 
omfattning innan eventuell planering av arbetslivsinriktad 
rehabilitering 
En noggrann utredning av den försäkrades medicinska förutsättningar för 
arbete och av vad som kan förbättra dessa förutsättningar är nödvändig för 
att kunna ta ställning till arbetsförmågan och behovet av rehabilitering. Mot 
bakgrund av de brister som kommit fram i uppföljningen, och eftersom det 
övergripande målet för sjukförsäkringen är att rätt person ska få rätt ersätt-
ning och att rätt åtgärder ska vidtas i rätt tid, så måste det ske en ambitions-
höjning i detta avseende. 
Avdelningen för sjukförsäkring behöver säkerställa att handläggarna inte 
initierar rehabilitering utan att det finns ett fördjupat medicinskt underlag 
som ger en tydlig bild av aktivitetsförmågan och prognosen. Man behöver 
också säkerställa att handläggarna dokumenterar och motiverar sitt ställ-
ningstagande när det gäller arbetsförmåga och behov av rehabilitering samt 
vad de aktuella åtgärderna kan förväntas leda till. 
Åtgärd: 
Flertalet av de åtgärder som planeras och prioriteras under 2016 handlar om 
att säkerställa att våra utredningar och bedömningar av arbetsförmåga håller 
högre kvalitet. Den största delen av detta arbete kommer att göras inom 
ramen för det strategiska initiativet ”Samlad plan för att minska sjuktalet”. 
Tillräcklig medicinsk information som ger en tydlig bild av aktivitets-
förmågan och prognosen, kan samlas in på olika sätt. I och med implement-
eringen av processen för sjukpenning och rehabilitering som kom september 
2015 har vikten av tillräcklig medicinsk information tydliggjorts. Ett ställ-
ningstagande ska alltid göras om det inte behövs en försäkringsmedicinsk 
utredning tidigt i sjukperioden. Detta tydliggörs ytterligare i processen som 
införs under april 2016. Genom detta identifierar vi vilka som har ett behov 
av arbetslivsinriktad rehabilitering. Vi bedömer därför att det i de flesta fall 
kommer det att finnas ett fördjupat medicinskt underlag innan en rehabiliter-
ingsplan upprättas där det ska framgå vad de aktuella åtgärderna ska 
förvänta leda till. 
Ansvarig: Lars-Åke Brattlund 
Tidsplan: 30 april 2016 i samband med att processen är införd (del 2). 
Strategiskt initiativ kommer pågå i olika etappmål fram till och med 2020. 
27 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
2. Rekommendation: Säkerställa att en utförlig rehabiliterings-
plan upprättas i ärenden med rehabiliteringsersättning 
Uppföljningen visar att Försäkringskassan inte sällan underlåter att upprätta 
en rehabiliteringsplan i de ärenden där rehabiliteringsersättning blir aktuellt. 
De planer som upprättas saknar ofta tillräckliga uppgifter för att kunna ligga 
till grund för beslutet om rehabiliteringsersättning. En orsak till detta kan 
vara att den lagstadgade rehabiliteringsplan som Försäkringskassan ska 
upprätta när den försäkrade ska delta i rehabilitering har blandats ihop med 
den ”plan för återgång i arbetet” som Försäkringskassan upprättar i övriga 
sjukfall. Bland annat är mallen gemensam för båda typerna av plan, trots att 
det rör sig om helt olika situationer. 
Avdelningen för sjukförsäkring bör i samråd med Rättsavdelningen se över 
mallen för rehabiliteringsplan och se till att den innehåller alla de uppgifter 
som behövs för att uppfylla formkraven och för att ligga till grund för beslut 
om rehabiliteringspenning och särskilt bidrag. Man bör också se till att 
handläggaren i samtliga fall upprättar rehabiliteringsplanen innan beslutet 
om rehabiliteringsersättning, samt att planen och ersättningsbeslutet 
begränsas till den period för vilken man kan bedöma arbetsförmågan, 
behovet av rehabilitering samt rätten till rehabiliteringsersättning. 
Åtgärd: 
Avdelningen för sjukförsäkring kommer att säkerställa att en utförlig 
rehabiliteringsplan upprättas i ärenden med rehabiliteringsersättning och i 
det arbetet ingår att ta ställning till om själva mallen behöver justeras. 
Ansvarig: Lars-Åke Brattlund 
Tidsplan: 20 september 2016 
3. Rekommendation: Säkerställa att rehabiliteringspenning bara 
betalas ut för den tid då den försäkrade aktivt deltar i 
rehabilitering 
Rehabiliteringspenning kan betalas ut för den tid då den försäkrade behöver 
avstå från förvärvsarbete för att delta i rehabilitering. Ersättningen ska alltså 
bara beviljas för den tid då den försäkrade aktivt deltar i rehabiliteringen. 
För närvarande betalar Försäkringskassan i vissa fall ut rehabiliterings-
penning för ytterligare tid. 
Rättsavdelningen behöver tydliggöra i vilken omfattning rehabiliterings-
ersättning kan beviljas i förhållande till omfattningen av rehabiliteringen. 
Avdelningen för sjukförsäkring behöver implementera den förändrade 
tillämpningen och, i samråd med Rättsavdelningen, se över hur ansöknings-
förfarandet kan utformas för att säkerställa att rehabiliteringspenning betalas 
ut för rätt tid. 
28 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
Åtgärd: 
Med anledning av rekommendationen till Rättsavdelningen, att säkerställa 
att rehabiliteringspenning bara betalas ut för den tid då den försäkrade aktivt 
deltar i rehabilitering, kommer Vägledning 2015:03 Sjukpenning, rehabilit-
ering och rehabiliteringsersättning att förtydligas. Det behöver mer 
uttryckligt framgå i vägledningen att rehabiliteringsersättning enbart kan 
betalas ut i motsvarande omfattning som den försäkrade aktivt deltar i 
rehabilitering och avstår från förvärvsarbete. 
Ansvarig: Eva Nordqvist 
Tidsplan: 30 juni 2016 
Åtgärd: 
Avdelningen för sjukförsäkring och IT-avdelningen kommer att säkerställa 
att det finns en IT-lösning på plats från den 1 oktober 2016. Fram till att IT-
lösningen är genomförd är ambitionen att hantera utbetalningarna så rätts-
säkert och effektivt som möjligt. 
Ansvarig: Lars-Åke Brattlund 
Tidsplan: 1 oktober 2016 
4. Rekommendation: Följa upp kvalitet och utfall när det gäller 
rehabilitering och rehabiliteringsersättning 
Försäkringskassan har tagit fram ett verktyg för lokal kvalitetsuppföljning 
(Väksten) som gäller rehabiliteringsersättning. Det framgår dock av den 
nationella kvalitetsanalys som Avdelningen för sjukförsäkring gjorde i 
november 2015 att sådana uppföljningar hittills har genomförts i mycket 
begränsad omfattning. Det finns inte heller några kvalitetsindikatorer som 
fångar kvaliteten i ärenden om rehabiliteringsersättning. Indikatorer som 
skulle kunna bidra till att ge en bild av kvaliteten och effektiviteten i 
rehabiliteringen är till exempel hur lång tid rehabiliteringen pågår och hur 
utfallet i termer av återgång i arbete blir. 
Avdelningen för sjukförsäkring bör öka uppföljningen av ärenden om 
rehabiliteringsersättning med stöd av Väksten. Man bör också tillsammans 
med Avdelningen för analys och prognos, Rättsavdelningen samt Avdel-
ningen för gemensamma försäkringsfrågor ta fram ytterligare indikatorer för 
rättslig kvalitet i dessa ärenden, till exempel indikatorer som visar om de 
genomförda rehabiliteringsåtgärderna leder till återgång i arbete och 
indikatorer som signalerar om det finns skillnader mellan områden när det 
gäller omfattningen på den beviljade rehabiliteringsersättningen. 
Åtgärd: 
Avdelningen för sjukförsäkring kommer inför den nationella kvalitets-
analysen se till att varje verksamhetsområde genomför uppföljningar och 
regionala analyser om rehabiliteringsersättning. Dessa analyser kommer 
29 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
även att ligga till grund för riskanalysen för felaktiga utbetalningar inom 
rehabiliteringsersättning under 2016. Uppföljning av indikatorerna kommer 
i första hand ske ett par gånger per år på regional nivå i samband med 
kvalitetsanalyserna. Arbetet kommer att prioriteras och ske i samråd med 
Avdelningen för analys och prognos, Rättsavdelningen och Avdelningen för 
gemensamma försäkringsfrågor. 
Ansvarig: Lars-Åke Brattlund 
Tidsplan: Väksten 17 maj 2016. Indikatorerna hela 2016. 
 
30 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
Bilaga 1 
Frågeformulär 
 
Beslut som ska granskas: 
Det är ärenden där en ansökan om rehabiliteringsersättning har kommit in i under 
perioden 1 januari–31 mars 2015 som ska granskas. 
 
Nr 
Fråga 
Svarsalternativ 
1.  
Löpnummer 
 
2.  
Til hör ärendet den ärende-
1. Ja  
kategori som ska granskas?  
2. Nej  
3.  
Vilken sysselsättning har den 
1. Anställd 
försäkrade?  
2. Egenföretagare 
3. Arbetslös 
4. Studerande 
5. Annat  
6. Framgår inte  
4.  
Finns det en rehabiliterings-
1. Ja, i mall 15307 
plan i ärendet?  
2. Ja, i dokumentation från avstämningsmöte el er 
liknande 
3. Ja, i annan form 
4. Nej  
5.  
Innehåller planen den 
1. Ja 
information som behövs? 
2. Nej  
6.  
Vilken information saknas?  
1. Information om åtgärder som ska vidtas 
2. Information om vem som ska ansvara 
3. Tidplan 
4. Annat av vikt  
7.  
Vad är målet för 
1. Återgå i ordinarie arbete hos arbetsgivaren 
rehabiliteringen (typ av 
2. Återgå i annat arbete hos arbetsgivaren 
arbete)?  
3. Återgå i eget företag 
4. Klara arbete på arbetsmarknaden 
5. Annat 
6. Framgår inte  
8.  
Ange vilket annat mål som 
Fritext  
fanns för rehabiliteringen.  
31 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
Nr 
Fråga 
Svarsalternativ 
9.  
Vad är målet för 
1. Samma omfattning som innan sjukfallet 
rehabiliteringen (omfattning)?   2. Lägre omfattning än innan sjukfallet 
3. Högre omfattning än innan sjukfallet 
4. Framgår inte  
10.  
Vilken typ av rehabilitering har  1. Arbetsträning 
planerats?  
2. Utbildning 
3. Arbetsförberedande insats som 
Arbetsförmedlingen anvisat til  
4. Annat 
11.  
I vilket arbete ska den 
1. Ordinarie arbete hos arbetsgivaren 
försäkrade arbetsträna?  
2. Annat arbete hos arbetsgivaren 
3. Eget företag 
4. Öppna arbetsmarknaden 
5. Skyddat arbete 
6. Framgår inte  
12.  
Vilken typ av utbildning har 
1. Yrkesutbildning 
planerats?  
2. Al mänteoretisk el er orienterande utbildning som 
är en nödvändig förberedelse för yrkesutbildning 
3. Orienterande utbildning i datateknik för personer 
med bristfällig eller föråldrad skolutbildning 
4. Annan 
5. Framgår inte  
13.  
Framgår det om hand-
1. Ja, och det kan den 
läggaren har utrett om 
2. Ja, och det kan den inte 
utbildningen kan finansieras 
med studiemedel?  
3. Nej  
14.  
Vilken annan typ av 
Fritext  
rehabilitering har den 
försäkrade deltagit i?  
15.  
Bedömer du att den utredning  1. Ja 
som fanns då rehabiliteringen  2. Nej  
startade styrkte att den 
försäkrades arbetsförmåga 
var nedsatt med minst en 
fjärdedel?  
16.  
Bedömer du att den 
1. Ja 
utredningen som fanns då 
2. Nej  
rehabiliteringen startade 
visade att den försäkrade var i 
behov av rehabilitering för att 
återfå sin arbetsförmåga? 
17.  
Bedömer du att inriktningen 
1. Ja 
på rehabiliteringen var 
2. Nej  
adekvat?  
18.  
Bedömer du att de planerade 
1. Ja 
åtgärderna var tidseffektiva?  
2. Nej  
19.  
Bedömer du att handläggaren  1. Ja 
har följt upp hur 
2. Nej  
rehabiliteringen fortlöper i 
tillräcklig omfattning?  
32 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
Nr 
Fråga 
Svarsalternativ 
20.  
Har planeringen reviderats?  
1. Ja 
2. Nej  
21.  
Framgår det att den 
1. Ja 
reviderade planeringen beror 
2. Nej  
på medicinska faktorer?  
22.  
Har den försäkrade återfått 
1. Ja, helt 
sin arbetsförmåga?  
2. Ja, delvis 
3. Nej 
4. Framgår inte 
5. Rehabiliteringen pågår fortfarande  
23.  
Har den försäkrade ansökt 
1. Ja 
om rehabiliteringspenning?  
2. Nej  
24.  
Har den försäkrade beviljats 
1. Ja 
rehabiliteringspenning?  
2. Nej, helt avslag 
3. Nej, beslut om rätten til  rehabiliteringspenning 
har inte fattats 
25.  
Har den försäkrade under-
1. Ja, skriftligt 
rättats om beslutet att bevilja 
2. Ja, muntligt 
rehabiliteringspenning?  
3. Nej  
26.  
För hur lång tid har den 
Ange antal månader  
försäkrade beviljats 
rehabiliteringspenning?  
27.  
Framgår det vilken tid den 
1. Ja 
försäkrade aktivt har deltagit i  2. Nej  
rehabiliteringen?  
28. 
Skulle du ha bedömt rätten til   1. Ja, helt 
rehabiliteringspenning på 
2. Ja, delvis 
samma sätt som 
handläggaren?  
2. Nej  
29.  
På vilket sätt skul e du gjort 
1. Ingen rehabiliteringspenning alls 
en annan bedömning?  
2. Lägre omfattning 
3. Färre dagar 
4. Annat  
30.  
Har den försäkrade ansökt 
1. Ja 
om särskilt bidrag?  
2. Nej  
31.  
Har den försäkrade beviljats 
1. Ja 
särskilt bidrag?  
2. Nej, helt avslag 
3. Nej, beslut om särskilt bidrag har inte fattats  
32.  
Har den försäkrade under-
1. Ja, skriftligt 
rättats om beslutet att bevilja 
2. Ja, muntligt 
särskilt bidrag?  
3. Nej  
33.  
För hur lång tid har den 
Ange antal månader  
försäkrade beviljats särskilt 
bidrag?  
33 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
Nr 
Fråga 
Svarsalternativ 
34.  
Vad har den försäkrade 
1. Kursavgifter 
beviljats särskilt bidrag för?  
2. Kostnader för tal- och punktskriftsböcker 
3. Läromedel för handikappade 
4. Studieresor (reskostnad och/eller traktamente) 
5. Dagliga resor mel an bostaden och platsen för 
rehabiliteringen. 
6. Boende i samband med rehabilitering på annan 
ort 
7. Resor vid start och slut av rehabilitering på annan 
ort samt vid längre uppehåll i sådan rehabilitering 
8. Besöksresor för den försäkrade el er familjen i 
samband med rehabilitering på annan ort 
9. Kostnad för ledsagare 
10. Annat 
11. Framgår inte  
35.  
Vilken annan kostnad har den  Fritext  
försäkrade beviljats särskilt 
bidrag för?  
36. 
Har det särskilda bidraget 
1. Ja 
betalats ut i förskott?  
2. Nej  
37.  
Bedömer du att det fanns 
1. Ja 
särskilda skäl att betala ut det  2. Nej  
särskilda bidraget i förskott?  
38.  
Skulle du ha bedömt den 
1. Ja, helt 
försäkrades rätt til  särskilt 
2. Ja, delvis 
bidrag på samma sätt som 
handläggaren?  
3. Nej  
39.  
På vilket sätt skul e du gjort 
1. Inget särskilt bidrag alls 
en annan bedömning?  
2. Lägre belopp 
3. Färre dagar 
4. Annat 
 
34 


Rättslig uppföljning 2016:2 
 
I serien Anser har följande skrifter publicerats sedan år 2011: 
2011:1 
Rättsfallsöversikt – personlig assistans 
2012:1 
En analys av vissa frågor om återbetalning och eftergift. 
Rättsfallsöversikt 
2012:2 
Rättsfallsöversikt – personlig assistans 
2013:1 
Rättsfallsöversikt – bilstöd 
2013:2 
Regeringsrättens och Högsta förvaltningsdomstolens domar i 
socialförsäkringsmål. Januari 2010–september 2012. En 
rättsfallsöversikt 
 
Från år 2014 har serien Anser bytt namn till Rättslig uppföljning.  

I serien Rättslig uppföljning har följande skrifter publicerats 
sedan år 2014: 
2014:1 
Rättsfallsöversikt – aktivitetsersättning 
2014:2 
Beslutsunderlag och beslut i sjukpenningärenden. En jämförelse 
mellan år 2010 och år 2013. Rättslig kvalitetsuppföljning 
2015:1 
Rättsfallsöversikt – personlig assistans (föräldraansvar) 
2015:2 
Personkrets och grundläggande behov. Bedömningen av 
grundläggande rekvisit för assistansersättning. Rättslig 
kvalitetsuppföljning 
2015:3 
Sjukpenningärenden som avslutas för att dagarna tar slut. 
Rättslig kvalitetsuppföljning 
2015:4 
Beslutsunderlag och beslut i sjukersättningsärenden. Rättslig 
kvalitetsuppföljning 
2015:5 
EU-rättslig bosättningsbedömning. Rättslig kvalitetsrapport 
2015:6 
Sjukpenning i förebyggande syfte. Rättslig kvalitetsuppföljning 
2015:7 
Assistansersättning. Fritids- och samhällsaktiviteter. Dubbel 
assistans. Assistans under tid i barnomsorg, skola och daglig 
verksamhet. Tillsyn, både som grundläggande och andra 
personliga behov. Rättslig kvalitetsuppföljning 
2015:8 
Tillfällig föräldrapenning för allvarligt sjuka barn. Den första 
bedömningen. Rättslig kvalitetsuppföljning 
2016:1 
Aktivitetsstöd vid sjukfrånvaro från ett arbetsmarknadspolitiskt 
program. Rättslig kvalitetsuppföljning 
2016:2 
Rehabiliteringsersättning. Rättslig kvalitetsuppföljning 
35 

Document Outline