
ORDFÖRANDEFÖRSLAG
1[1]
Utbildningsnämnden
2020-04-20
UF/2019:354
Ny grundskola på fastigheten Borgskolan 2
Diarienummer: UF/2019:354
Förslag till beslut
Utbildningsnämndens förslag till beslut i kommunstyrelsen:
1. Kommunfullmäktige upphäver tidigare fattat beslut 2018-03-22, § 57, om att bygga
en högstadieskola på Brunnaskolans nuvarande tomt.
2. Kommunfullmäktige beslutar att en kommunal grundskola för årskurs F-9 uppförs
på fastigheten Borgskolan 2 i enlighet med utbildningsnämndens förslag.
3. Kommunfullmäktige beslutar att Brunnaskolan avvecklas.
Utbildningsnämndens beslut:
1. Utbildningsnämnden beslutar att samverka med samhällsbyggnadsnämnden i
framtagandet av ett underlag för markanvisning gällande området runt fastigheten
Brunnaskolan 1, förutsatt att samhällsbyggnadsnämnden beslutar att påbörja ett
sådant arbete. Underlaget ska ge utrymme för bostäder, skola för årskurs F-9,
idrottsanläggning med mera.
Sammanfattning
Alla Botkyrkas förskolor och skolor ska vara rustade för att ge barn och elever en god
undervisning och möjlighet att lyckas i livet. Utbildningsförvaltningen har påbörjat en
översyn av skolstrukturen i Botkyrka för att stärka enheternas förutsättningar att nå dit.
Som ett första steg i det utvecklingsarbetet fattade utbildningsnämnden den 18 februari
2020 beslut om styrande principer för skolstrukturen i Botkyrka.
I Hallunda/Norsborg är både Borgskolan och Brunnaskolan i mycket dåligt skick och
har passerat sin tekniska livslängd. Renoveringsbehoven är så omfattande att det inte
finns något annat hållbart alternativ än att bygga nya lokaler för grundskoleverksamhet.
En ny skola bör innehålla såväl grundskola som grundsärskola och även inrymma ett
pedagogiskt utvecklingscentrum. Förvaltningen föreslår att Botkyrka kommun bygger
en grundskola för årskurs F-9 på fastigheten Borgskolan 2.
Botkyrka Kommun · Utbildningsförvaltningen
Adress: Botkyrka kommun, 147 85 TUMBA ·
Org.nr: 212000-2882 ·
Bankgiro: 624-1061
Hemsida: www.botkyrka.se ·
Kontaktcenter: 08-530 610 00 ·
E-post: xxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx

TJÄNSTESKRIVELSE
1[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
Referens
Mottagare
Bo Karlsson
Utbildningsnämnden
Kajsa Bernéus
Ny grundskola på fastigheten Borgskolan 2
Diarienummer: UF/2019:354
Förslag till beslut
Utbildningsnämndens förslag till beslut i kommunstyrelsen:
1. Kommunfullmäktige upphäver tidigare fattat beslut 2018-03-22, § 57, om
att bygga en högstadieskola på Brunnaskolans nuvarande tomt.
2. Kommunfullmäktige beslutar att en kommunal grundskola för årskurs F-9
uppförs på fastigheten Borgskolan 2 i enlighet med utbildningsnämndens
förslag.
3. Kommunfullmäktige beslutar att Brunnaskolan avvecklas.
Utbildningsnämndens beslut:
1. Utbildningsnämnden beslutar att samverka med
samhällsbyggnadsnämnden i framtagandet av ett underlag för
markanvisning gällande området runt fastigheten Brunnaskolan 1, förutsatt
att samhällsbyggnadsnämnden beslutar att påbörja ett sådant arbete.
Underlaget ska ge utrymme för bostäder, skola för årskurs F-9,
idrottsanläggning med mera.
Sammanfattning
Alla Botkyrkas förskolor och skolor ska vara rustade för att ge barn och elever
en god undervisning och möjlighet att lyckas i livet. Utbildningsförvaltningen
har påbörjat en översyn av skolstrukturen i Botkyrka för att stärka enheternas
förutsättningar att nå dit. Som ett första steg i det utvecklingsarbetet fattade
utbildningsnämnden den 18 februari 2020 beslut om styrande principer för
skolstrukturen i Botkyrka.

TJÄNSTESKRIVELSE
2[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
I Hallunda/Norsborg är både Borgskolan och Brunnaskolan i mycket dåligt
skick och har passerat sin tekniska livslängd. Renoveringsbehoven är så
omfattande att det inte finns något annat hållbart alternativ än att bygga nya
lokaler för grundskoleverksamhet. En ny skola bör innehålla såväl grundskola
som grundsärskola och även inrymma ett pedagogiskt utvecklingscentrum.
Förvaltningen föreslår att Botkyrka kommun bygger en grundskola för årskurs
F-9 på fastigheten Borgskolan 2.
Ärendet
Styrande principer för skolstrukturen i Botkyrka
Alla Botkyrkas förskolor och skolor ska vara rustade för att ge barn och elever
en god undervisning och möjlighet att lyckas i livet. Utbildningsförvaltningen
har påbörjat en översyn av skolstrukturen i Botkyrka för att stärka enheternas
förutsättningar att nå dit. Som ett första steg i det utvecklingsarbetet fattade
utbildningsnämnden den 18 februari 2020 beslut om styrande principer för
skolstrukturen i Botkyrka (UF/2020:17).
De styrande principerna syftar till att åstadkomma pedagogisk och ekonomisk
hållbarhet och ska vara långsiktigt vägledande vid utformningen av
kommunens förskolor och skolor. Det gäller för så väl organisatoriska frågor
som lokalfrågor. De styrande principerna omfattar bland annat organisering i
större enheter och helhetsperspektiv med årskurs F-9.
Alla nyetableringar av förskolor och skolor ska prövas strategiskt så att de på
bästa sätt svarar mot de styrande principerna. Det kan till exempel handla om:
att bygga stora enheter så att små enheter i dåligt skick kan avvecklas.
att etablera skolor med tillräcklig attraktionskraft för att motverka
utflyttning som beror på att vårdnadshavare föredrar att bo nära andra
skolor.
Förvaltningen kommer att återkomma med en rad förslag avseende
skolstrukturen i enlighet med de styrande principerna. Detta är ett av de första
konkreta förslagen till organisationsförändringar.
Bakgrund
Planeringen för skolorna i Hallunda/Norsborg har pågått i flera år, det senaste
beslutet fattades i september 2016. Utbildningsnämnden gav då inriktningen att

TJÄNSTESKRIVELSE
3[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
det skulle byggas en stor grundskola för årskurserna 7-9 på Brunnaskolans
tomt. Denna skulle bli den enda högstadieskolan i stadsdelen.
Kommunfullmäktige godkände projekteringen i mars 2018.
Förvaltningen fick i maj 2018 ett beredningsuppdrag om att göra en översiktlig
utredning av en ny skola för årskurserna 7-9 i Hallunda. Uppdraget
återrapporterades till utbildningsnämndens ordförande i juni 2018.
Förvaltningen avrådde då från att bygga en stor skola med endast högstadium.
Istället föreslogs en skola för årskurserna F-9 om cirka 1 000 elever på
Borgskolans tomt som ersättning för både Borgskolan och Brunnaskolan.
Nedan omnämns Borgskolans tomt som fastigheten Borgskolan 2 och
Brunnaskolans tomt som fastigheten Brunnaskolan 1.
Förvaltningen har utrett förutsättningarna för denna inriktning. Ärendet har
också beretts i en förvaltningsövergripande arbetsgrupp med representanter för
kommunledningsförvaltningen, kultur- och fritidsförvaltningen,
samhällsbyggnadsförvaltningen samt teknik- och fastighetsförvaltningen.
Förslaget har även behandlats i KLG Samhällsbyggnad (en gruppering ur
kommunledningsgruppen) och samhällsbyggnadsförvaltningen har genomfört
en förstudie avseende möjligheterna att upprätta en ny detaljplan på fastigheten
Borgskolan 2.
Grundskolor i stadsdelen Hallunda/Norsborg

TJÄNSTESKRIVELSE
4[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
Nuvarande skolor – Borg och Brunna
På fastigheten Borgskolan 2 finns idag Borgskolan som byggdes på tidigt
1970-tal. Skolan har kapacitet för drygt 400 elever i årskurs F-6 varav cirka 40
elever i grundsärskola. Sedan 2010 hyr Stiftelsen Bar Hebreus delar av
Borgskolans lokaler för att bedriva Edessaskolan. Stiftelsen har besittningsrätt
i lokalerna.
På fastigheten Brunnaskolan 1 finns idag Brunnaskolan som även den byggdes
på tidigt 1970-tal. Skolan har kapacitet för cirka 530 elever i årskurs F-9.
Brunnaskolan har ett fåtal elever i grundsärskola.
Båda skolbyggnaderna är i mycket dåligt skick och har passerat sin tekniska
livslängd. Nuvarande skolbyggnader har lärmiljöer som inte är ändamålsenliga
för eleverna. Renoveringsbehoven är så omfattande att det inte finns något
annat hållbart alternativ än att bygga nya lokaler för grundskoleverksamhet.
Ny skola i Hallunda/Norsborg
Varje etablering av en ny förskola eller skola ska prövas mot de styrande
principerna för skolstrukturen i Botkyrka (UF/2020:17). Nuvarande situation,
när två grundskolor i samma stadsdel samtidigt behöver ersättas med nya

TJÄNSTESKRIVELSE
5[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
lokaler, ger en bra möjlighet att anpassa skolstrukturen i stadsdelen efter de
styrande principerna.
Enligt de styrande principerna för skolstruktur i Botkyrka ska alla
nyetableringar av förskolor och skolor prövas ur ett strategiskt perspektiv vad
gäller lokalisering, fastighetsägare och huruvida det ska vara en kommunal
eller fristående huvudman med mera. Förvaltningens förslag är att den nya
skolan på Borgskolan 2 ska bedrivas med Botkyrka kommun som huvudman.
Det är kommunens ansvar enligt Skollagen (2010:800) att se till att alla
kommunens skolpliktiga medborgare får den skolgång de har rätt till.
I förvaltningens förslag till en ny skola ingår inte lokaler för Stiftelsen Bar
Hebreus skolverksamhet. Alternativa lokaler för denna verksamhet utreds i
särskild ordning.

TJÄNSTESKRIVELSE
6[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
En större grundskola
Förvaltningen gör bedömningen att de två nuvarande kommunala
grundskolorna, Borgskolan och Brunnaskolan, som totalt har plats för cirka
940 elever bör ersättas med en enhet i storleksordningen 600 till 800 elever
och med möjlighet att i en andra etapp utöka skolans storlek. I angivna elevtal
är en föreslagen grundsärskoledel inte inräknad. Skolan bedöms få goda
förutsättningar för såväl pedagogisk som ekonomisk hållbarhet i enlighet med
de styrande principerna.
Genom en ny något större skola än de befintliga stärks möjligheten till
kollegialt lärande eftersom det finns fler kollegor att utbyta erfarenheter med.
Lärarna ges på så sätt bättre förutsättningar att utveckla undervisningen på
vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det är särskilt viktigt för
ämneslärare som på en mindre skola har få kollegor i samma ämne liksom
inom grundsärskolan där det finns få behöriga lärare. Skolverket anger att det
leder till bättre resultat hos barn och elever när lärare tillsammans med
kollegor analyserar och utvärderar sin undervisning. Detta är en viktig
förutsättning för en positiv skolutveckling och det vetenskapliga stödet för
effekterna är starkt.1
Lärares kompetens lyfts i forskning fram som en av de mest betydelsefulla
faktorerna för elevers skolframgång. Att lärare har relevant utbildning och
kompetens för sitt uppdrag avgör till stor del undervisningens kvalitet.2
Behovet av en stabil och robust grundskoleorganisation är särskilt starkt i de
områden som har socioekonomiska utmaningar.3 En större grundskola i
stadsdelen bedöms ge bättre förutsättningar för att rekrytera skickliga lärare
och erbjuda undervisning av hög kvalitet.
En större grundskola enligt förvaltningens förslag gör det dessutom möjligt att
använda resurser och personal mer effektivt. En skola behöver ha vissa
funktioner oavsett hur stor eller liten verksamheten är och en större skola kan
minska behovet av antalet tjänster inom en del funktioner. En större skola har
också möjlighet att finansiera en mer omfattande elevhälsa och fler
lärarassistenter vilket ger bra förutsättningar för att skapa en lärmiljö som
präglas av trygghet och studiero.
1 www.skolverket.se (a)
2 Hansson & Gustafsson 2016
3 SOU 2019:40

TJÄNSTESKRIVELSE
7[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
Den föreslagna nya skolan medför större flexibilitet både vad gäller
schemaläggning och möjligheter för lärare att undervisa i de ämnen de är
behöriga i. På mindre enheter är risken större att lärare får undervisa även i
andra ämnen. Större skolor ger också bättre förutsättningar för att kunna
erbjuda heltidstjänster.
Helhetsperspektiv med årskurs F-9
Förvaltningen bedömer att den nya grundskolan bör ha årskurserna F-9, vilket
även det ligger i linje med de styrande principerna.
Genom att ersätta de båda befintliga skolorna med en ny skola som omfattar
årskurserna F-9 ges bättre förutsättningar för ett helhetsperspektiv avseende
elevernas skolgång och underlättar bland annat övergångar.4 Skolverket
poängterar att när en elev byter skola eller skolform finns risken att viktig
information går förlorad. Det kan påverka alla elever, men i synnerhet de som
är i behov av särskilt stöd. Att övergången fungerar är en betydelsefull faktor
för en god skolgång.5
Helhetsperspektivet ger också bättre förutsättningar att anpassa undervisningen
utifrån elevernas behov. Skolverket uppger att ungefär fem procent av eleverna
kan räknas som särskilt begåvade och behöver andra utmaningar än övriga
elever.6 Det kan vara en svårt för lärare att möta dessa behov. Genom en större
enhet som omfattar alla årskurser underlättas det kollegiala samarbetet
avseende dessa utmaningar och lärare i de högre årskurserna kan till exempel
stödja lärare i lägre årskurser.
Stora skolor kan upplevas otrygga och opersonliga, framför allt för yngre
elever. Detta går effektivt att motverka genom att organisera skolorna i mindre
avdelningar, så kallade hemvister. På så sätt kan till exempel årskurs F-3 delas
in i separata avdelningar, en per årskurs.7
Grundsärskola
Förvaltningen föreslår att den nya grundskolan bör inrymma grundsärskola för
cirka 40-50 elever. Även grundsärskolan organiseras bäst i större enheter.
Kompetensförsörjningen är särskilt svår inom grundsärskolan, vilket kan
4
IFAU 2017
5 Skolverket 2014
6 www.skolverket.se (b)
7 ifous 2019

TJÄNSTESKRIVELSE
8[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
motverkas genom att grundsärskolan koncentreras till större enheter.
Grundsärskoleenheterna bör förläggas till de grundskolor som har årskurs F-9.
Det ökar möjligheten för eleverna att kunna läsa enligt olika läroplaner
(grundskolans och grundsärskolans) utifrån sina individuella förutsättningar.
Skolans geografiska placering
Förvaltningen förespråkar att den nya grundskolan byggs på fastigheten
Borgskolan 2. På fastigheten finns idag Borgskolan. Den nya skolan skulle få
en strategiskt bra placering mitt i samhället.
Detaljplanen för fastigheten Borgskolan 2 tillåter bara byggnad i ett plan. För
att kunna bygga en skola i flera plan måste detaljplanen ändras. Ny detaljplan
är tidskrävande men bedöms kunna bli klar vid årsskiftet 2021/2022 vid
skyndsam hantering. Samhällsbyggnadsförvaltningen har genomfört en
förstudie som visar att fastigheten är lämplig för en grundskola av den storlek
som utbildningsförvaltningen föreslår och att det sannolikt inte föreligger
några hinder för upprättande av en ny detaljplan. Slutgiltig prövning görs i
detaljplaneläggningen.
Idrottshall
För att säkerställa att undervisningen i idrott och hälsa kan bedrivas på ett
tillfredsställande sätt och att lokalerna för detta har rätt dimensionering
planeras en idrottshall i anslutning till den nya skolan. Kultur- och
fritidsförvaltningen ansvarar för idrottsanläggningarna och anser att en
placering på fastigheten Borgskolan 2 är att föredra. Det beror bland annat på
att det ger liv och rörelse på skolområdet även efter skoltid vilket bidrar till
trygghet i området.
Pedagogiskt utvecklingscentrum
Utbildningsförvaltningen håller på att bygga upp en stödenhet med
spetskompetenser för riktade insatser mot skolor som har behov av stöd i olika
former. Enheten kommer att ge stöd åt Botkyrkas samtliga kommunala
grundskolor och kommer bland annat att ha kompetens inom specialpedagogik.
Det finns en stor potential i att utlokalisera pedagogiskt utvecklingscentrum till
den nya skolan. Pedagogiskt utvecklingscentrum kommer att utarbeta metoder
som bedöms kunna leda till förbättrad måluppfyllelse för skolans elever.
Metoderna kommer även att spridas till övriga grundskolor i kommunen.

TJÄNSTESKRIVELSE
9[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
Pedagogisk inriktning för den nya skolans verksamhet
Förvaltningens ambition för den nya skolans värdegrund och vad skolan ska
signalera är:
Framtid och vidare studier
Hög tilltro till elever, vårdnadshavare och personal
Tillgång till omvärlden
Ordning och reda
För att åstadkomma detta kan skolan till exempel satsa extra på matematik,
naturvetenskap och språkutveckling. Skolan bör ha ett nära samarbete med
externa aktörer, till exempel gymnasieskolan, lärosäten och näringsliv. Skolan
bör även satsa extra på elevernas framtidsval och därför ha förstärkt studie-
och yrkesvägledning.
Avveckling av Brunnaskolan – nytt upptagningsområde
Som en följd av förvaltningens förslag avvecklas Brunnaskolan. Även Borg-
skolan i sin nuvarande form kommer att upphöra. Den nya skolan kommer att
få ett nytt namn och ett nytt upptagningsområde. Avvecklingen av
Brunnaskolan föreslås ske när den nya skolan på fastigheten Borgskolan 2 står
färdig, tidigast läsåret 2023/24.
Utveckling av området runt fastigheten Brunnaskolan 1
Området runt fastigheten Brunnaskolan 1 är i behov av utveckling i ett bredare
perspektiv än enbart avseende grundskola. I samarbete med
samhällsbyggnadsnämnden avser utbildningsnämnden att ta fram en plan för
utveckling av området som kan innefatta bland annat en grundskola med
årskurs F-9, idrottsanläggningar, bostäder med mera. Formerna för detta
utvecklingsarbete är ännu inte fastställda. Eventuellt kan det bli aktuellt för
kommunen att gå ut med en markanvisning för hela området som i sådana fall
även omfattar byggnad för skolverksamhet.
När det står klart hur en grundskola på fastigheten Brunnaskolan 1 kommer att
utformas, och inom vilket tidsperspektiv den byggs, kan det bli aktuellt att
revidera storleken på den nya skolan på fastigheten Borgskolan 2.
Kapacitet och efterfrågan på skolplatser i Hallunda/Norsborg
För att utreda den mest lämpliga utformningen av skola/skolor som ersättning
för Borgskolan och Brunnaskolan har förvaltningen utöver en prövning mot de

TJÄNSTESKRIVELSE
10[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
styrande principerna gjort en kartläggning av kapacitet och efterfrågan på
skolplatser i stadsdelen. Efterfrågan i kartläggningen motsvarar
befolkningsprognos samt in- och utpendling. Beräkningarna bygger på
antagandet att andelen elever som väljer skola belägen i stadsdelen förblir
oförändrad (elevströmmar).
Befolkningsprognosen som används utgår från den lokala demografiska
utvecklingen. Utöver detta tas hänsyn till stadsplanering och nybyggnation av
bostäder i den utsträckning det är möjligt. Ju längre fram i tiden prognosen
sträcker sig desto mer osäker är den. Av den anledningen gör kommunen en ny
prognos varje år. Planeringen för utveckling av området runt fastigheten
Brunnaskolan 1 (se avsnitt ovan, omfattar bland annat bostäder) är inte
medräknade i befolkningsprognosen. Detta innebär att behovet av
grundskoleplatser blir större än vad förvaltningen för närvarande bedömer
utifrån nuvarande befolkningsprognos.
Kapacitetsmåttet i beräkningen omfattar nuvarande och framtida kapacitet i
stadsdelens kommunala grundskolor. Kapacitetsmåttet för de fristående
grundskolorna i stadsdelen är beräknade genom antal inskrivna elever som är
bosatta i Botkyrka. Hänsyn har även tagits till planerade nya skolor och
skolavvecklingar de kommande åren. De angivna årtalen för
nybyggnation/avveckling är förvaltningens nuvarande bedömningar vilka kan
komma att ändras.
Idag är det endast ungefär 70 procent av eleverna bosatta i Hallunda/Norsborg
som väljer att gå i skolan i stadsdelen (kommunala cirka 50 procent och
fristående grundskolor cirka 20 procent). Med en ny attraktiv grundskola i
stadsdelen är det enligt förvaltningens bedömning sannolikt att fler elever
väljer att gå i skola i Hallunda/Norsborg (vilket dock inte är medräknat i den
bedömda efterfrågan). Förvaltningen följer kontinuerligt befolkningsprognos,
utvecklingen i området och elevströmmar för att kunna möta behovet av
skolplatser.
Avvägningen mellan behov och tillgänglig kapacitet bygger på att
förvaltningen i varje stadsdel planerar för en skolkapacitet som möter
efterfrågan från boende i stadsdelen i första hand och endast i begränsad
omfattning för externa sökande.
Evakueringsplaner

TJÄNSTESKRIVELSE
11[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
Förvaltningen har gjort en preliminär plan för evakueringar inför nybyggnation
av en grundskola på fastigheten Borgskolan 2. Nedanstående antaganden om
evakueringslokaler kan komma att justeras beroende på i vilken takt olika
byggprojekt fortskrider. Evakueringen av skolorna kommer att behöva
samordnas och delvis ske parallellt med projektet ”13 förskolor”, vilket
försvårar planeringen. Mer detaljerade evakueringsplaner kommer att tas fram
när de olika byggprojekten konkretiseras.
Evakuering skulle kunna ske genom att Borgskolans elever evakueras till
paviljonger på den grusplan som finns på fastigheten Borgskolan 2 (de gröna
fälten på bilden nedan). Brunnaskolans elever evakueras till den nya skolan på
fastigheten Borgskolan 2 när den är färdigbyggd. Evakueringsplanerna innebär
att Brunnaskolan inte avvecklas förrän den nya skolan på fastigheten
Borgskolan 2 är färdigbyggd.
Kommunikationsplan
I arbetet med översynen av kommunens skolstruktur i Hallunda/Norsborg har
förvaltningen tagit fram en kommunikationsplan. Planen omfattar
kommunikation av huvudbudskap på en övergripande nivå samt delbudskap
för respektive skola.

TJÄNSTESKRIVELSE
12[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
Förvaltningen har för avsikt att skapa positiva förväntningar på den nya skolan
långt innan skolan står färdig. Målsättningen är att genomföra omfattande
marknadsföring som bland annat beskriver skolans koncept och visar en
arkitektritad skiss av skolan.
Det fortsatta arbetet
Beslutet om avveckling respektive nybyggnation kan medföra oro hos
eleverna. Det är viktigt att förvaltningen arbetar för en fortsatt trygg lärmiljö
för alla elever under projektperioden.
Ett viktigt uppdrag för förvaltningen under perioden från beslut till färdigställd
skola är också att arbeta för att behålla personalen. Förvaltningen kommer att
föra en dialog med berörd personal och i möjligaste mån tillgodose deras
önskemål om ny arbetsplats.
Personal kan komma att bli övertalig i viss utsträckning med anledning av den
nya skolorganisationen. Kommunen har rutiner för att hantera indragning av
tjänster och övertalighet.
Barnkonsekvensanalys
Förvaltningen har gjort en barnkonsekvensanalys med anledning av förslaget
till ny skola på fastigheten Borgskolan 2 (se bilaga 1). I huvudsak bedöms
förslaget vara till fördel för eleverna i stadsdelen. Nya skollokaler kommer att
innebära en positiv utveckling för eleverna och medföra bättre lärmiljöer.
Omorganisationen kommer dessutom att signalera en satsning på stadsdelen
vilket kommer att upplevas som positivt. I den nya skolan på fastigheten
Borgskolan 2 planeras ett specialiserat pedagogiskt utvecklingscentrum vilket
kommer att gynna elevernas kunskapsutveckling.
Risk- och konsekvensbedömning
Förvaltningen har gjort en risk- och konsekvensbedömning med anledning av
förslaget. De risker som har identifierats bedöms kunna hanteras med
föreslagna åtgärder (se bilaga 2).
Ekonomiska konsekvenser
Förvaltningen utgår från att skolan ska byggas så kostnadseffektivt som
möjligt. Byggkostnaden har enligt en schablon uppskattats till cirka 400 mkr i
investeringskostnader och grundas på att skolan byggs på plats. Förvaltningen
anser att även modulbygge bör övervägas av kostnadsskäl. I nuvarande

TJÄNSTESKRIVELSE
13[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
investeringsplan finns 515 mkr avsatta för att bygga två mindre grundskolor i
stadsdelen. Evakueringskostnader för Borgskolans elever tillkommer.
Anette Älmdalen
Kenny Fredholm
Utbildningsdirektör
Verksamhetschef grundskola
Bilagor
1. Barnkonsekvensanalys
2. Risk- och konsekvensbedömning
Expedieras
Kommunstyrelsen, Stiftelsen Bar Hebreus, samhällsbyggnadsnämnden

TJÄNSTESKRIVELSE
14[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
Referenser
Hansson, Åse & Gustafsson, Jan-Eric (2016).
Pedagogisk segregation:
Lärarkompetens i den svenska skolan ur ett likvärdighetsperspektiv. Pedagogisk forskning i Sverige. Årg 2. Nr 1-2.
IFAU (2017).
Hur ska högstadiet organiseras? – Effekter av övergången till 1-
9-skolor. Rapport 2017:6. Uppsala: Institutet för arbetsmarknads- och
utbildningspolitisk utvärdering.
ifous (2019).
Skolmiljöer – Utvärdering och erfarenhetsåterföring i fysiska
miljöer. Stockholm: ifous.
http://www.ifous.se/app/uploads/2019/06/201905-Ifous-Fokuserar-
Skolmiljer-H.pdf
Skolverket (2014).
Övergångar inom och mellan skolor och skolformer – Hur
övergången ska främja kontinuitet i skolgången från förskolan till
gymnasieskolan. Stockholm: Skolverket.
SOU 2019:40.
Jämlikhet i möjligheter och utfall i den svenska skolan.
Stockholm: Elanders Sverige AB.
www.skolverket.se (a)
https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-
utvarderingar/forskningsbaserat-arbetssatt/forskningsbaserat-arbetssatt-i-
undervisningen. Hämtad 2020-01-24
www.skolverket.se (b)
https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-
arbetet/stod-i-arbetet/sarskilt-begavade-elever. Hämtad 2020-01-24.

BARNKONSEKVENSANALYS
1[5]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
Dnr UF/2019:354
Referens
Mottagare
Bo Karlsson
Utbildningsnämnden
Barnkonsekvensanalys angående ny grundskola på
fastigheten Borgskolan 2
Diarienummer: UF/2019:354
Bakgrund
Det har i många år funnits olika planer på att bygga en ny skola i Hallunda/Norsborg.
Skolan var tänkt att ersätta både Borgskolan och Brunnaskolan.
På fastigheten Borgskolan 2 finns idag Borgskolan som byggdes på tidigt 1970-tal.
Skolan har kapacitet för drygt 400 elever i årskurs F-6 varav cirka 40 elever i
grundsärskola. Sedan 2010 hyr Stiftelsen Bar Hebreus delar av Borgskolans lokaler för
att bedriva Edessaskolan. Stiftelsen har besittningsrätt i lokalerna. På fastigheten
Brunnaskolan 1 finns idag Brunnaskolan som även den byggdes på tidigt 1970-tal.
Skolan har kapacitet för 525 elever i årskurs F-9. Brunnaskolan har ett fåtal elever i
grundsärskola.
Båda skolorna är i mycket dåligt skick och har passerat sin tekniska livslängd.
Nuvarande skolbyggnader har lärmiljöer som inte är ändamålsenliga för eleverna.
Renoveringsbehoven är så omfattande att det inte finns något annat hållbart alternativ än
att bygga nya lokaler för grundskoleverksamhet.
I förvaltningens förslag till en ny skola ingår inte lokaler för Stiftelsen Bar Hebreus
skolverksamhet (Edessaskolan). Alternativa lokaler för denna verksamhet bör utredas i
särskild ordning. Utifrån de förslag som finns i ärendet har förvaltningen genomfört en
barnkonsekvensanalys.
Lagstiftning
Enligt
1 kap. 9 § skollagen (2010:800) ska utbildningen inom
skolväsendet ska vara likvärdig inom varje skolform och inom
fritidshemmet oavsett var i landet den anordnas.
Enligt
1 kap. 4 § skollagen (2010:800) ska
i utbildningen tas hänsyn till
barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och
stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara
Botkyrka Kommun · Utbildningsförvaltningen
Adress: Botkyrka kommun, 147 85 TUMBA ·
Org.nr: 212000-2882 ·
Bankgiro: 624-1061
Hemsida: www.botkyrka.se ·
Kontaktcenter: 08-530 610 00 ·
E-post: xxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx

BARNKONSEKVENSANALYS
2[5]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
Dnr UF/2019:354
att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att
tillgodogöra sig utbildningen.
Barnkonventionens grundprinciper:
- artikel 2, alla barn samma rättigheter och inget barn får diskrimineras
- artikel 3, barnets bästa beaktas
- artikel 6, barnets rätt till liv, överlevnad och utveckling
- artikel 12, barnets rätt att uttrycka sin åsikt
Enligt artikel 28 har barnet rätt till utbildning med lika möjligheter. Enligt artikel 29 ska
barnets utbildning bland annat syfta till att utveckla barnets fulla möjligheter.
Enligt
11 kap. 1 § kommunallagen (2017:725) ska kommuner ha en god ekonomisk
hushållning i sin verksamhet.
Förslaget ställt i förhållande till forskning
Lärares kompetens lyfts i forskning fram som en av de mest betydelsefulla faktorerna
för elevers skolframgång. Att lärare har relevant utbildning och kompetens för sitt
uppdrag avgör till stor del undervisningens kvalitet.1 Behovet av en stabil och robust
grundskoleorganisation är särskilt starkt i de områden som har socioekonomiska
utmaningar.2 En större grundskola i stadsdelen bedöms ge bättre förutsättningar för att
rekrytera skickliga lärare och erbjuda undervisning av hög kvalitet.
Genom att bygga en ny större skola stärks möjligheten till kollegialt lärande eftersom
det finns fler kollegor att utbyta erfarenheter med. Lärarna ges på så sätt bättre
förutsättningar att utveckla undervisningen på vetenskaplig grund och beprövad
erfarenhet. Det är särskilt viktigt för ämneslärare som på en mindre skola har få kollegor
i samma ämne liksom inom grundsärskolan där det finns få behöriga lärare. Skolverket
anger att det leder det till bättre resultat hos barn och elever när lärare tillsammans med
kollegor analyserar och utvärderar sin undervisning. Detta är en viktig förutsättning för
en positiv skolutveckling och det vetenskapliga stödet för effekterna är starkt.3
Genom att ersätta de båda befintliga skolorna med en ny skola som omfattar årskurserna
F-9 ges bättre förutsättningar för ett helhetsperspektiv avseende elevernas skolgång och
underlättar bland annat övergångar.4
Konsekvensanalys
Nya skollokaler kommer att innebära en positiv utveckling för eleverna i
Hallunda/Norsborg. Det kommer att medföra bättre lärmiljöer och signalera en
kommunal satsning på stadsdelen.
Den nya skolan kommer sannolikt göra eleverna mer stolta över sin skola och sitt
närområde. När verksamheten startar i den nya skolan på fastigheten Borgskolan 2 finns
1 Hansson & Gustafsson 2016
2 SOU 2019:40
3 www.skolverket.se
4
IFAU 2017
Botkyrka Kommun · Utbildningsförvaltningen
Adress: Botkyrka kommun, 147 85 TUMBA ·
Org.nr: 212000-2882 ·
Bankgiro: 624-1061
Hemsida: www.botkyrka.se ·
Kontaktcenter: 08-530 610 00 ·
E-post: xxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx

BARNKONSEKVENSANALYS
3[5]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
Dnr UF/2019:354
goda förutsättningar att göra det med ett genomtänkt koncept som stärker elevernas vilja
att studera vidare efter grundskolan.
Det kommer att gynna elevernas kunskapsutveckling att det finns ett specialiserat
pedagogiskt utvecklingscentrum på skolan. Ur ett elevperspektiv finns det stora
möjligheter med den nya skolan jämfört med de gamla skolorna.
Stora skolor kan upplevas otrygga och opersonliga, framför allt för yngre elever. Detta
går effektivt att motverka genom att organisera skolorna i mindre avdelningar, så
kallade hemvister. På så sätt kan till exempel årskurs F-3 delas in i separata avdelningar,
en per årskurs.5
Vissa elever kommer sannolikt att uppleva det som negativt att Brunnaskolan avvecklas
och de behöver byta skola. En avveckling av skolan kan skapa oro hos eleverna.
Eftersom Brunnaskolan avvecklas kommer vissa elever att få längre till skolan, vilket
kan upplevas negativt ur ett elevperspektiv. Det längre avståndet kan innebära att vissa
elever blir berättigade till skolskjuts på grund av avståndet. Det gäller framför allt
eleverna i de yngre åldrarna. Situationen kan upplevas särskilt problematisk för den här
elevgruppen samt eleverna i grundsärskolan. Eleverna kommer dock att få tillgång till
en nybyggd och attraktiv skola i sin stadsdel.
Evakuering
Under en period kommer eleverna på Borgskolan att behöva vistas i evakueringslokaler.
Evakueringslokalerna kommer dock att vara fullgoda skollokaler och evakuering sker
med den befintliga skolorganisationen. Det innebär att eleverna kommer att byta
lokaler, men inte de lärare de känner sedan tidigare.
För det fall att evakuering sker till paviljonger på fastigheten Borgskolan 2 (preliminär
evakueringsplan) finns en viss risk att bygget av en ny skola medför buller som kan
påverka lärmiljöerna för eleverna. Det skulle även medföra en begränsning i
utemiljöerna eftersom inte hela skolgården kan nyttjas. Byggandet av den nya skolan
pågår dock under en begränsad period och det finns naturområden nära Borgskolan dit
pedagogerna kan ta skolans elever under skoldagen.
Rekommendationer
Förvaltningen gör bedömningen att de positiva fördelarna med att ersätta Borgskolan
och Brunnaskolan med en ny attraktiv grundskola för årskurs F-9 överstiger de
nackdelar som förslaget eventuellt kan medföra. Förvaltningen anser därför att det finns
goda skäl att gå vidare med förslaget.
Verksamhetschef grundskola bör tillsammans med skolledningarna på skolorna planera
övergången till den nya skolan på fastigheten Borgskolan 2, dels hur organisationen ska
se ut dels hur information till elever och vårdnadshavare ska utformas.
5 ifous 2019
Botkyrka Kommun · Utbildningsförvaltningen
Adress: Botkyrka kommun, 147 85 TUMBA ·
Org.nr: 212000-2882 ·
Bankgiro: 624-1061
Hemsida: www.botkyrka.se ·
Kontaktcenter: 08-530 610 00 ·
E-post: xxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx

BARNKONSEKVENSANALYS
4[5]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
Dnr UF/2019:354
Det är viktigt att göra elever och vårdnadshavare delaktiga i den konkreta
övergångsprocessen. Båda skolorna bör arbeta med målgrupperna utifrån sina
förutsättningar.
Stiftelsen Bar Hebreus bör hållas informerad löpande om Botkyrka kommuns arbete för
att hitta ersättningslokaler för Edessaskolan. Stiftelsen bör göra en egen
barnkonsekvensanalys utifrån sina egna förutsättningar.
Botkyrka Kommun · Utbildningsförvaltningen
Adress: Botkyrka kommun, 147 85 TUMBA ·
Org.nr: 212000-2882 ·
Bankgiro: 624-1061
Hemsida: www.botkyrka.se ·
Kontaktcenter: 08-530 610 00 ·
E-post: xxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx

BARNKONSEKVENSANALYS
5[5]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
Dnr UF/2019:354
Referenser
Hansson, Åse & Gustafsson, Jan-Eric (2016).
Pedagogisk segregation: Lärarkompetens
i den svenska skolan ur ett likvärdighetsperspektiv. Pedagogisk forskning i Sverige.
Årg 2. Nr 1-2.
IFAU (2017).
Hur ska högstadiet organiseras? – Effekter av övergången till 1-9-skolor.
Rapport 2017:6. Uppsala: Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk
utvärdering.
ifous (2019).
Skolmiljöer – Utvärdering och erfarenhetsåterföring i fysiska miljöer.
Stockholm: ifous.
http://www.ifous.se/app/uploads/2019/06/201905-Ifous-Fokuserar-Skolmiljer-H.pdf
www.skolverket.se
https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-
utvarderingar/forskningsbaserat-arbetssatt/forskningsbaserat-arbetssatt-i-
undervisningen. Hämtad 2020-01-24
SOU 2019:40.
Jämlikhet i möjligheter och utfall i den svenska skolan. Stockholm:
Elanders Sverige AB.
Botkyrka Kommun · Utbildningsförvaltningen
Adress: Botkyrka kommun, 147 85 TUMBA ·
Org.nr: 212000-2882 ·
Bankgiro: 624-1061
Hemsida: www.botkyrka.se ·
Kontaktcenter: 08-530 610 00 ·
E-post: xxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx

RISK- OCH KONSEKVENSBEDÖMNING
1[2]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
Dnr UF/2019:354
Referens
Mottagare
Bo Karlsson
Utbildningsnämnden
Risk- och konsekvensbedömning angående ny grundskola på fastigheten Borgskolan 2
Diarienummer: UF/2019:354
Risk
Beskrivning
Sannolikhet
Konsekvens Ägare
Åtgärd för begränsning
Lärmiljöer under
För det fall att evakuering av
3
3
Rektor
Borgskolan får i möjligaste mån använda
projektperioden
Borgskolans elever sker till
närliggande naturområden i stället för
paviljonger på fastigheten
skolgården. Störande ljud från bygget av
Borgskolan 2 finns risk för
den nya skolan kan vara svårt att undvika.
buller och begränsade friytor
under projektperioden
Oro hos elever och Det finns risk för oro hos elever
2
2
Rektor
Kommunikationsinsatser med positiva och
vårdnadshavare
och vårdnadshavare på skolor
informativa budskap så att familjerna i
som kommer att avvecklas.
området ges goda förutsättningar att
planera barnens skolgång på både kort och
lång sikt.
Elever väljer bort
Det finns en risk för att skolorna
2
3
Rektor
Kommunikationsinsatser med positiva
skolan under
tappar elever under
budskap. En ny attraktiv grundskola i
projektperioden
projektperioden.
stadsdelen antas på sikt locka fler elever
Botkyrka Kommun · Utbildningsförvaltningen
Adress: Botkyrka kommun, 147 85 TUMBA ·
Org.nr: 212000-2882 ·
Bankgiro: 624-1061
Hemsida: www.botkyrka.se ·
Kontaktcenter: 08-530 610 00 ·
E-post: xxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx

RISK- OCH KONSEKVENSBEDÖMNING
2[2]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
Dnr UF/2019:354
än de som finns på skolorna idag.
Förseningar i
Flera parallella byggprojekt
5
3
Chef
Tätt samarbete mellan
byggprojekt
medför risk för förseningar. Det
ekonomistö
utbildningsförvaltningen och tekniska
försvårar
d
förvaltningen.
planeringsförutsättningarna.
Oro hos personalen Det finns en risk för oro hos
3
4
Verksamhet Kommunikationsinsatser med positiva
personalen vilket kan leda till att
schef
budskap.
de säger upp sig och lämnar
grundskola
kommunen för andra huvudmän.
Ny detaljplan
För att kunna bygga en ny skola
1
4
Chef
Det har genomförts en förstudie som visar
måste detaljplanen ändras vilket
ekonomistö
vilka risker som finns med projektet och
innebär en risk för att projektet
d
gör en bedömning av om det finns något
försenas eller stoppas.
hinder för att en ny detaljplan beviljas.
Botkyrka Kommun · Utbildningsförvaltningen
Adress: Botkyrka kommun, 147 85 TUMBA ·
Org.nr: 212000-2882 ·
Bankgiro: 624-1061
Hemsida: www.botkyrka.se ·
Kontaktcenter: 08-530 610 00 ·
E-post: xxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx