Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Budget och byggkostnader för Eleonora skolan och nedläggningen av Borgskolan'.


ORDFÖRANDEFÖRSLAG
1[1]
Utbildningsnämnden
2020-04-20
 UF/2019:354
Ny grundskola på fastigheten Borgskolan 2
Diarienummer: UF/2019:354
Förslag till beslut 
Utbildningsnämndens förslag till beslut i kommunstyrelsen:
 
1. Kommunfullmäktige upphäver tidigare fattat beslut 2018-03-22, § 57, om att bygga 
en högstadieskola på Brunnaskolans nuvarande tomt.
2. Kommunfullmäktige beslutar att en kommunal grundskola för årskurs F-9 uppförs 
på fastigheten Borgskolan 2 i enlighet med utbildningsnämndens förslag.
3. Kommunfullmäktige beslutar att Brunnaskolan avvecklas.
Utbildningsnämndens beslut:
1. Utbildningsnämnden beslutar att samverka med samhällsbyggnadsnämnden i 
framtagandet av ett underlag för markanvisning gällande området runt fastigheten 
Brunnaskolan 1, förutsatt att samhällsbyggnadsnämnden beslutar att påbörja ett 
sådant arbete. Underlaget ska ge utrymme för bostäder, skola för årskurs F-9, 
idrottsanläggning med mera.
Sammanfattning
Alla Botkyrkas förskolor och skolor ska vara rustade för att ge barn och elever en god 
undervisning och möjlighet att lyckas i livet. Utbildningsförvaltningen har påbörjat en 
översyn av skolstrukturen i Botkyrka för att stärka enheternas förutsättningar att nå dit. 
Som ett första steg i det utvecklingsarbetet fattade utbildningsnämnden den 18 februari 
2020 beslut om styrande principer för skolstrukturen i Botkyrka.  
I Hallunda/Norsborg är både Borgskolan och Brunnaskolan i mycket dåligt skick och 
har passerat sin tekniska livslängd. Renoveringsbehoven är så omfattande att det inte 
finns något annat hållbart alternativ än att bygga nya lokaler för grundskoleverksamhet. 
En ny skola bör innehålla såväl grundskola som grundsärskola och även inrymma ett 
pedagogiskt utvecklingscentrum. Förvaltningen föreslår att Botkyrka kommun bygger 
en grundskola för årskurs F-9 på fastigheten Borgskolan 2.
Botkyrka Kommun · Utbildningsförvaltningen
Adress: Botkyrka kommun, 147 85 TUMBA ·  Org.nr: 212000-2882 · Bankgiro: 624-1061
Hemsida: www.botkyrka.se · Kontaktcenter: 08-530 610 00 · E-post: xxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx


TJÄNSTESKRIVELSE
1[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
Referens
Mottagare
Bo Karlsson
Utbildningsnämnden
Kajsa Bernéus
Ny grundskola på fastigheten Borgskolan 2
Diarienummer:
 UF/2019:354
Förslag till beslut 
Utbildningsnämndens förslag till beslut i kommunstyrelsen:
 
1. Kommunfullmäktige upphäver tidigare fattat beslut 2018-03-22, § 57, om 
att bygga en högstadieskola på Brunnaskolans nuvarande tomt.
2. Kommunfullmäktige beslutar att en kommunal grundskola för årskurs F-9 
uppförs på fastigheten Borgskolan 2 i enlighet med utbildningsnämndens 
förslag.
3. Kommunfullmäktige beslutar att Brunnaskolan avvecklas.
Utbildningsnämndens beslut:
1. Utbildningsnämnden beslutar att samverka med 
samhällsbyggnadsnämnden i framtagandet av ett underlag för 
markanvisning gällande området runt fastigheten Brunnaskolan 1, förutsatt 
att samhällsbyggnadsnämnden beslutar att påbörja ett sådant arbete. 
Underlaget ska ge utrymme för bostäder, skola för årskurs F-9, 
idrottsanläggning med mera.
Sammanfattning
Alla Botkyrkas förskolor och skolor ska vara rustade för att ge barn och elever 
en god undervisning och möjlighet att lyckas i livet. Utbildningsförvaltningen 
har påbörjat en översyn av skolstrukturen i Botkyrka för att stärka enheternas 
förutsättningar att nå dit. Som ett första steg i det utvecklingsarbetet fattade 
utbildningsnämnden den 18 februari 2020 beslut om styrande principer för 
skolstrukturen i Botkyrka.  


TJÄNSTESKRIVELSE
2[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
I Hallunda/Norsborg är både Borgskolan och Brunnaskolan i mycket dåligt 
skick och har passerat sin tekniska livslängd. Renoveringsbehoven är så 
omfattande att det inte finns något annat hållbart alternativ än att bygga nya 
lokaler för grundskoleverksamhet. En ny skola bör innehålla såväl grundskola 
som grundsärskola och även inrymma ett pedagogiskt utvecklingscentrum. 
Förvaltningen föreslår att Botkyrka kommun bygger en grundskola för årskurs 
F-9 på fastigheten Borgskolan 2.
Ärendet
Styrande principer för skolstrukturen i Botkyrka
Alla Botkyrkas förskolor och skolor ska vara rustade för att ge barn och elever 
en god undervisning och möjlighet att lyckas i livet. Utbildningsförvaltningen 
har påbörjat en översyn av skolstrukturen i Botkyrka för att stärka enheternas 
förutsättningar att nå dit. Som ett första steg i det utvecklingsarbetet fattade 
utbildningsnämnden den 18 februari 2020 beslut om styrande principer för 
skolstrukturen i Botkyrka (UF/2020:17).  
De styrande principerna syftar till att åstadkomma pedagogisk och ekonomisk 
hållbarhet och ska vara långsiktigt vägledande vid utformningen av 
kommunens förskolor och skolor. Det gäller för så väl organisatoriska frågor 
som lokalfrågor. De styrande principerna omfattar bland annat organisering i 
större enheter och helhetsperspektiv med årskurs F-9.
Alla nyetableringar av förskolor och skolor ska prövas strategiskt så att de på 
bästa sätt svarar mot de styrande principerna. Det kan till exempel handla om: 
 att bygga stora enheter så att små enheter i dåligt skick kan avvecklas. 
 att etablera skolor med tillräcklig attraktionskraft för att motverka 
utflyttning som beror på att vårdnadshavare föredrar att bo nära andra 
skolor. 
Förvaltningen kommer att återkomma med en rad förslag avseende 
skolstrukturen i enlighet med de styrande principerna. Detta är ett av de första 
konkreta förslagen till organisationsförändringar.
Bakgrund
Planeringen för skolorna i Hallunda/Norsborg har pågått i flera år, det senaste 
beslutet fattades i september 2016. Utbildningsnämnden gav då inriktningen att 


TJÄNSTESKRIVELSE
3[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
det skulle byggas en stor grundskola för årskurserna 7-9 på Brunnaskolans 
tomt. Denna skulle bli den enda högstadieskolan i stadsdelen. 
Kommunfullmäktige godkände projekteringen i mars 2018.
Förvaltningen fick i maj 2018 ett beredningsuppdrag om att göra en översiktlig 
utredning av en ny skola för årskurserna 7-9 i Hallunda. Uppdraget 
återrapporterades till utbildningsnämndens ordförande i juni 2018. 
Förvaltningen avrådde då från att bygga en stor skola med endast högstadium. 
Istället föreslogs en skola för årskurserna F-9 om cirka 1 000 elever på 
Borgskolans tomt som ersättning för både Borgskolan och Brunnaskolan. 
Nedan omnämns Borgskolans tomt som fastigheten Borgskolan 2 och 
Brunnaskolans tomt som fastigheten Brunnaskolan 1.
Förvaltningen har utrett förutsättningarna för denna inriktning. Ärendet har 
också beretts i en förvaltningsövergripande arbetsgrupp med representanter för 
kommunledningsförvaltningen, kultur- och fritidsförvaltningen, 
samhällsbyggnadsförvaltningen samt teknik- och fastighetsförvaltningen. 
Förslaget har även behandlats i KLG Samhällsbyggnad (en gruppering ur 
kommunledningsgruppen) och samhällsbyggnadsförvaltningen har genomfört 
en förstudie avseende möjligheterna att upprätta en ny detaljplan på fastigheten 
Borgskolan 2.
Grundskolor i stadsdelen Hallunda/Norsborg



TJÄNSTESKRIVELSE
4[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
Nuvarande skolor – Borg och Brunna
På fastigheten Borgskolan 2 finns idag Borgskolan som byggdes på tidigt 
1970-tal. Skolan har kapacitet för drygt 400 elever i årskurs F-6 varav cirka 40 
elever i grundsärskola. Sedan 2010 hyr Stiftelsen Bar Hebreus delar av 
Borgskolans lokaler för att bedriva Edessaskolan. Stiftelsen har besittningsrätt 
i lokalerna. 
På fastigheten Brunnaskolan 1 finns idag Brunnaskolan som även den byggdes 
på tidigt 1970-tal. Skolan har kapacitet för cirka 530 elever i årskurs F-9. 
Brunnaskolan har ett fåtal elever i grundsärskola.
Båda skolbyggnaderna är i mycket dåligt skick och har passerat sin tekniska 
livslängd. Nuvarande skolbyggnader har lärmiljöer som inte är ändamålsenliga 
för eleverna. Renoveringsbehoven är så omfattande att det inte finns något 
annat hållbart alternativ än att bygga nya lokaler för grundskoleverksamhet.
Ny skola i Hallunda/Norsborg
Varje etablering av en ny förskola eller skola ska prövas mot de styrande 
principerna för skolstrukturen i Botkyrka (UF/2020:17). Nuvarande situation, 
när två grundskolor i samma stadsdel samtidigt behöver ersättas med nya 


TJÄNSTESKRIVELSE
5[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
lokaler, ger en bra möjlighet att anpassa skolstrukturen i stadsdelen efter de 
styrande principerna. 
Enligt de styrande principerna för skolstruktur i Botkyrka ska alla 
nyetableringar av förskolor och skolor prövas ur ett strategiskt perspektiv vad 
gäller lokalisering, fastighetsägare och huruvida det ska vara en kommunal 
eller fristående huvudman med mera. Förvaltningens förslag är att den nya 
skolan på Borgskolan 2 ska bedrivas med Botkyrka kommun som huvudman. 
Det är kommunens ansvar enligt Skollagen (2010:800) att se till att alla 
kommunens skolpliktiga medborgare får den skolgång de har rätt till.
I förvaltningens förslag till en ny skola ingår inte lokaler för Stiftelsen Bar 
Hebreus skolverksamhet. Alternativa lokaler för denna verksamhet utreds i 
särskild ordning. 


TJÄNSTESKRIVELSE
6[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
En större grundskola
Förvaltningen gör bedömningen att de två nuvarande kommunala 
grundskolorna, Borgskolan och Brunnaskolan, som totalt har plats för cirka 
940 elever bör ersättas med en enhet i storleksordningen 600 till 800 elever 
och med möjlighet att i en andra etapp utöka skolans storlek. I angivna elevtal 
är en föreslagen grundsärskoledel inte inräknad. Skolan bedöms få goda 
förutsättningar för såväl pedagogisk som ekonomisk hållbarhet i enlighet med 
de styrande principerna. 
Genom en ny något större skola än de befintliga stärks möjligheten till 
kollegialt lärande eftersom det finns fler kollegor att utbyta erfarenheter med. 
Lärarna ges på så sätt bättre förutsättningar att utveckla undervisningen på 
vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det är särskilt viktigt för 
ämneslärare som på en mindre skola har få kollegor i samma ämne liksom 
inom grundsärskolan där det finns få behöriga lärare. Skolverket anger att det 
leder till bättre resultat hos barn och elever när lärare tillsammans med 
kollegor analyserar och utvärderar sin undervisning. Detta är en viktig 
förutsättning för en positiv skolutveckling och det vetenskapliga stödet för 
effekterna är starkt.1 
Lärares kompetens lyfts i forskning fram som en av de mest betydelsefulla 
faktorerna för elevers skolframgång. Att lärare har relevant utbildning och 
kompetens för sitt uppdrag avgör till stor del undervisningens kvalitet.2 
Behovet av en stabil och robust grundskoleorganisation är särskilt starkt i de 
områden som har socioekonomiska utmaningar.3 En större grundskola i 
stadsdelen bedöms ge bättre förutsättningar för att rekrytera skickliga lärare 
och erbjuda undervisning av hög kvalitet. 
En större grundskola enligt förvaltningens förslag gör det dessutom möjligt att 
använda resurser och personal mer effektivt. En skola behöver ha vissa 
funktioner oavsett hur stor eller liten verksamheten är och en större skola kan 
minska behovet av antalet tjänster inom en del funktioner. En större skola har 
också möjlighet att finansiera en mer omfattande elevhälsa och fler 
lärarassistenter vilket ger bra förutsättningar för att skapa en lärmiljö som 
präglas av trygghet och studiero. 
1 www.skolverket.se (a)
2 Hansson & Gustafsson 2016 
3 SOU 2019:40


TJÄNSTESKRIVELSE
7[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
Den föreslagna nya skolan medför större flexibilitet både vad gäller 
schemaläggning och möjligheter för lärare att undervisa i de ämnen de är 
behöriga i. På mindre enheter är risken större att lärare får undervisa även i 
andra ämnen. Större skolor ger också bättre förutsättningar för att kunna 
erbjuda heltidstjänster. 
Helhetsperspektiv med årskurs F-9
Förvaltningen bedömer att den nya grundskolan bör ha årskurserna F-9, vilket 
även det ligger i linje med de styrande principerna.
Genom att ersätta de båda befintliga skolorna med en ny skola som omfattar 
årskurserna F-9 ges bättre förutsättningar för ett helhetsperspektiv avseende 
elevernas skolgång och underlättar bland annat övergångar.4 Skolverket 
poängterar att när en elev byter skola eller skolform finns risken att viktig 
information går förlorad. Det kan påverka alla elever, men i synnerhet de som 
är i behov av särskilt stöd. Att övergången fungerar är en betydelsefull faktor 
för en god skolgång.5 
Helhetsperspektivet ger också bättre förutsättningar att anpassa undervisningen 
utifrån elevernas behov. Skolverket uppger att ungefär fem procent av eleverna 
kan räknas som särskilt begåvade och behöver andra utmaningar än övriga 
elever.6 Det kan vara en svårt för lärare att möta dessa behov. Genom en större 
enhet som omfattar alla årskurser underlättas det kollegiala samarbetet 
avseende dessa utmaningar och lärare i de högre årskurserna kan till exempel 
stödja lärare i lägre årskurser. 
Stora skolor kan upplevas otrygga och opersonliga, framför allt för yngre 
elever. Detta går effektivt att motverka genom att organisera skolorna i mindre 
avdelningar, så kallade hemvister. På så sätt kan till exempel årskurs F-3 delas 
in i separata avdelningar, en per årskurs.7 
Grundsärskola
Förvaltningen föreslår att den nya grundskolan bör inrymma grundsärskola för 
cirka 40-50 elever. Även grundsärskolan organiseras bäst i större enheter. 
Kompetensförsörjningen är särskilt svår inom grundsärskolan, vilket kan 
IFAU 2017 
5 Skolverket 2014
6 www.skolverket.se (b) 
7 ifous 2019


TJÄNSTESKRIVELSE
8[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
motverkas genom att grundsärskolan koncentreras till större enheter. 
Grundsärskoleenheterna bör förläggas till de grundskolor som har årskurs F-9. 
Det ökar möjligheten för eleverna att kunna läsa enligt olika läroplaner 
(grundskolans och grundsärskolans) utifrån sina individuella förutsättningar. 
Skolans geografiska placering
Förvaltningen förespråkar att den nya grundskolan byggs på fastigheten 
Borgskolan 2. På fastigheten finns idag Borgskolan. Den nya skolan skulle få 
en strategiskt bra placering mitt i samhället. 
Detaljplanen för fastigheten Borgskolan 2 tillåter bara byggnad i ett plan. För 
att kunna bygga en skola i flera plan måste detaljplanen ändras. Ny detaljplan 
är tidskrävande men bedöms kunna bli klar vid årsskiftet 2021/2022 vid 
skyndsam hantering. Samhällsbyggnadsförvaltningen har genomfört en 
förstudie som visar att fastigheten är lämplig för en grundskola av den storlek 
som utbildningsförvaltningen föreslår och att det sannolikt inte föreligger 
några hinder för upprättande av en ny detaljplan. Slutgiltig prövning görs i 
detaljplaneläggningen.
Idrottshall
För att säkerställa att undervisningen i idrott och hälsa kan bedrivas på ett 
tillfredsställande sätt och att lokalerna för detta har rätt dimensionering 
planeras en idrottshall i anslutning till den nya skolan. Kultur- och 
fritidsförvaltningen ansvarar för idrottsanläggningarna och anser att en 
placering på fastigheten Borgskolan 2 är att föredra. Det beror bland annat på 
att det ger liv och rörelse på skolområdet även efter skoltid vilket bidrar till 
trygghet i området.
Pedagogiskt utvecklingscentrum
Utbildningsförvaltningen håller på att bygga upp en stödenhet med 
spetskompetenser för riktade insatser mot skolor som har behov av stöd i olika 
former. Enheten kommer att ge stöd åt Botkyrkas samtliga kommunala 
grundskolor och kommer bland annat att ha kompetens inom specialpedagogik. 
Det finns en stor potential i att utlokalisera pedagogiskt utvecklingscentrum till 
den nya skolan. Pedagogiskt utvecklingscentrum kommer att utarbeta metoder 
som bedöms kunna leda till förbättrad måluppfyllelse för skolans elever. 
Metoderna kommer även att spridas till övriga grundskolor i kommunen. 


TJÄNSTESKRIVELSE
9[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
Pedagogisk inriktning för den nya skolans verksamhet
Förvaltningens ambition för den nya skolans värdegrund och vad skolan ska 
signalera är: 
 Framtid och vidare studier
 Hög tilltro till elever, vårdnadshavare och personal
 Tillgång till omvärlden 
 Ordning och reda
För att åstadkomma detta kan skolan till exempel satsa extra på matematik, 
naturvetenskap och språkutveckling. Skolan bör ha ett nära samarbete med 
externa aktörer, till exempel gymnasieskolan, lärosäten och näringsliv. Skolan 
bör även satsa extra på elevernas framtidsval och därför ha förstärkt studie- 
och yrkesvägledning.
Avveckling av Brunnaskolan – nytt upptagningsområde 
Som en följd av förvaltningens förslag avvecklas Brunnaskolan. Även Borg-
skolan i sin nuvarande form kommer att upphöra. Den nya skolan kommer att 
få ett nytt namn och ett nytt upptagningsområde. Avvecklingen av 
Brunnaskolan föreslås ske när den nya skolan på fastigheten Borgskolan 2 står 
färdig, tidigast läsåret 2023/24. 
Utveckling av området runt fastigheten Brunnaskolan 1
Området runt fastigheten Brunnaskolan 1 är i behov av utveckling i ett bredare 
perspektiv än enbart avseende grundskola. I samarbete med 
samhällsbyggnadsnämnden avser utbildningsnämnden att ta fram en plan för 
utveckling av området som kan innefatta bland annat en grundskola med 
årskurs F-9, idrottsanläggningar, bostäder med mera. Formerna för detta 
utvecklingsarbete är ännu inte fastställda. Eventuellt kan det bli aktuellt för 
kommunen att gå ut med en markanvisning för hela området som i sådana fall 
även omfattar byggnad för skolverksamhet.
När det står klart hur en grundskola på fastigheten Brunnaskolan 1 kommer att 
utformas, och inom vilket tidsperspektiv den byggs, kan det bli aktuellt att 
revidera storleken på den nya skolan på fastigheten Borgskolan 2.
Kapacitet och efterfrågan på skolplatser i Hallunda/Norsborg
För att utreda den mest lämpliga utformningen av skola/skolor som ersättning 
för Borgskolan och Brunnaskolan har förvaltningen utöver en prövning mot de 


TJÄNSTESKRIVELSE
10[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
styrande principerna gjort en kartläggning av kapacitet och efterfrågan på 
skolplatser i stadsdelen. Efterfrågan i kartläggningen motsvarar 
befolkningsprognos samt in- och utpendling. Beräkningarna bygger på 
antagandet att andelen elever som väljer skola belägen i stadsdelen förblir 
oförändrad (elevströmmar). 
Befolkningsprognosen som används utgår från den lokala demografiska 
utvecklingen. Utöver detta tas hänsyn till stadsplanering och nybyggnation av 
bostäder i den utsträckning det är möjligt. Ju längre fram i tiden prognosen 
sträcker sig desto mer osäker är den. Av den anledningen gör kommunen en ny 
prognos varje år. Planeringen för utveckling av området runt fastigheten 
Brunnaskolan 1 (se avsnitt ovan, omfattar bland annat bostäder) är inte 
medräknade i befolkningsprognosen. Detta innebär att behovet av 
grundskoleplatser blir större än vad förvaltningen för närvarande bedömer 
utifrån nuvarande befolkningsprognos. 
Kapacitetsmåttet i beräkningen omfattar nuvarande och framtida kapacitet i 
stadsdelens kommunala grundskolor. Kapacitetsmåttet för de fristående 
grundskolorna i stadsdelen är beräknade genom antal inskrivna elever som är 
bosatta i Botkyrka. Hänsyn har även tagits till planerade nya skolor och 
skolavvecklingar de kommande åren. De angivna årtalen för 
nybyggnation/avveckling är förvaltningens nuvarande bedömningar vilka kan 
komma att ändras. 
Idag är det endast ungefär 70 procent av eleverna bosatta i Hallunda/Norsborg 
som väljer att gå i skolan i stadsdelen (kommunala cirka 50 procent och 
fristående grundskolor cirka 20 procent). Med en ny attraktiv grundskola i 
stadsdelen är det enligt förvaltningens bedömning sannolikt att fler elever 
väljer att gå i skola i Hallunda/Norsborg (vilket dock inte är medräknat i den 
bedömda efterfrågan). Förvaltningen följer kontinuerligt befolkningsprognos, 
utvecklingen i området och elevströmmar för att kunna möta behovet av 
skolplatser.
Avvägningen mellan behov och tillgänglig kapacitet bygger på att 
förvaltningen i varje stadsdel planerar för en skolkapacitet som möter 
efterfrågan från boende i stadsdelen i första hand och endast i begränsad 
omfattning för externa sökande. 
Evakueringsplaner



TJÄNSTESKRIVELSE
11[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
Förvaltningen har gjort en preliminär plan för evakueringar inför nybyggnation 
av en grundskola på fastigheten Borgskolan 2. Nedanstående antaganden om 
evakueringslokaler kan komma att justeras beroende på i vilken takt olika 
byggprojekt fortskrider. Evakueringen av skolorna kommer att behöva 
samordnas och delvis ske parallellt med projektet ”13 förskolor”, vilket 
försvårar planeringen. Mer detaljerade evakueringsplaner kommer att tas fram 
när de olika byggprojekten konkretiseras.
Evakuering skulle kunna ske genom att Borgskolans elever evakueras till 
paviljonger på den grusplan som finns på fastigheten Borgskolan 2 (de gröna 
fälten på bilden nedan). Brunnaskolans elever evakueras till den nya skolan på 
fastigheten Borgskolan 2 när den är färdigbyggd. Evakueringsplanerna innebär 
att Brunnaskolan inte avvecklas förrän den nya skolan på fastigheten 
Borgskolan 2 är färdigbyggd.
Kommunikationsplan 
I arbetet med översynen av kommunens skolstruktur i Hallunda/Norsborg har 
förvaltningen tagit fram en kommunikationsplan. Planen omfattar 
kommunikation av huvudbudskap på en övergripande nivå samt delbudskap 
för respektive skola. 


TJÄNSTESKRIVELSE
12[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
Förvaltningen har för avsikt att skapa positiva förväntningar på den nya skolan 
långt innan skolan står färdig. Målsättningen är att genomföra omfattande 
marknadsföring som bland annat beskriver skolans koncept och visar en 
arkitektritad skiss av skolan.
Det fortsatta arbetet
Beslutet om avveckling respektive nybyggnation kan medföra oro hos 
eleverna. Det är viktigt att förvaltningen arbetar för en fortsatt trygg lärmiljö 
för alla elever under projektperioden. 
Ett viktigt uppdrag för förvaltningen under perioden från beslut till färdigställd 
skola är också att arbeta för att behålla personalen. Förvaltningen kommer att 
föra en dialog med berörd personal och i möjligaste mån tillgodose deras 
önskemål om ny arbetsplats.
Personal kan komma att bli övertalig i viss utsträckning med anledning av den 
nya skolorganisationen. Kommunen har rutiner för att hantera indragning av 
tjänster och övertalighet. 
Barnkonsekvensanalys
Förvaltningen har gjort en barnkonsekvensanalys med anledning av förslaget 
till ny skola på fastigheten Borgskolan 2 (se bilaga 1). I huvudsak bedöms 
förslaget vara till fördel för eleverna i stadsdelen. Nya skollokaler kommer att 
innebära en positiv utveckling för eleverna och medföra bättre lärmiljöer. 
Omorganisationen kommer dessutom att signalera en satsning på stadsdelen 
vilket kommer att upplevas som positivt. I den nya skolan på fastigheten 
Borgskolan 2 planeras ett specialiserat pedagogiskt utvecklingscentrum vilket 
kommer att gynna elevernas kunskapsutveckling. 
Risk- och konsekvensbedömning
Förvaltningen har gjort en risk- och konsekvensbedömning med anledning av 
förslaget. De risker som har identifierats bedöms kunna hanteras med 
föreslagna åtgärder (se bilaga 2).
Ekonomiska konsekvenser 
Förvaltningen utgår från att skolan ska byggas så kostnadseffektivt som 
möjligt. Byggkostnaden har enligt en schablon uppskattats till cirka 400 mkr i 
investeringskostnader och grundas på att skolan byggs på plats. Förvaltningen 
anser att även modulbygge bör övervägas av kostnadsskäl. I nuvarande 


TJÄNSTESKRIVELSE
13[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
investeringsplan finns 515 mkr avsatta för att bygga två mindre grundskolor i 
stadsdelen. Evakueringskostnader för Borgskolans elever tillkommer.
Anette Älmdalen    
Kenny Fredholm
Utbildningsdirektör
Verksamhetschef grundskola
Bilagor
1. Barnkonsekvensanalys
2. Risk- och konsekvensbedömning
Expedieras
Kommunstyrelsen, Stiftelsen Bar Hebreus, samhällsbyggnadsnämnden


TJÄNSTESKRIVELSE
14[14]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
UF/2019:354
Referenser
Hansson, Åse & Gustafsson, Jan-Eric (2016). Pedagogisk segregation: 
Lärarkompetens i den svenska skolan ur ett likvärdighetsperspektiv. 
Pedagogisk forskning i Sverige. Årg 2. Nr 1-2. 
IFAU (2017). Hur ska högstadiet organiseras? – Effekter av övergången till 1-
9-skolor. Rapport 2017:6. Uppsala: Institutet för arbetsmarknads- och 
utbildningspolitisk utvärdering. 
ifous (2019). Skolmiljöer – Utvärdering och erfarenhetsåterföring i fysiska 
miljöer
. Stockholm: ifous.
http://www.ifous.se/app/uploads/2019/06/201905-Ifous-Fokuserar-
Skolmiljer-H.pdf
 
Skolverket (2014). Övergångar inom och mellan skolor och skolformer – Hur 
övergången ska främja kontinuitet i skolgången från förskolan till 
gymnasieskolan
. Stockholm: Skolverket. 
SOU 2019:40. Jämlikhet i möjligheter och utfall i den svenska skolan
Stockholm: Elanders Sverige AB.
www.skolverket.se (a) 
https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-
utvarderingar/forskningsbaserat-arbetssatt/forskningsbaserat-arbetssatt-i-
undervisningen. Hämtad 2020-01-24

www.skolverket.se (b)
https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-
arbetet/stod-i-arbetet/sarskilt-begavade-elever.
 Hämtad 2020-01-24.


BARNKONSEKVENSANALYS
1[5]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
Dnr UF/2019:354
Referens
Mottagare
Bo Karlsson
Utbildningsnämnden
Barnkonsekvensanalys angående ny grundskola på 
fastigheten Borgskolan 2 
Diarienummer:
 UF/2019:354
Bakgrund
Det har i många år funnits olika planer på att bygga en ny skola i Hallunda/Norsborg. 
Skolan var tänkt att ersätta både Borgskolan och Brunnaskolan. 
På fastigheten Borgskolan 2 finns idag Borgskolan som byggdes på tidigt 1970-tal. 
Skolan har kapacitet för drygt 400 elever i årskurs F-6 varav cirka 40 elever i 
grundsärskola. Sedan 2010 hyr Stiftelsen Bar Hebreus delar av Borgskolans lokaler för 
att bedriva Edessaskolan. Stiftelsen har besittningsrätt i lokalerna. På fastigheten 
Brunnaskolan 1 finns idag Brunnaskolan som även den byggdes på tidigt 1970-tal. 
Skolan har kapacitet för 525 elever i årskurs F-9. Brunnaskolan har ett fåtal elever i 
grundsärskola.
Båda skolorna är i mycket dåligt skick och har passerat sin tekniska livslängd. 
Nuvarande skolbyggnader har lärmiljöer som inte är ändamålsenliga för eleverna. 
Renoveringsbehoven är så omfattande att det inte finns något annat hållbart alternativ än 
att bygga nya lokaler för grundskoleverksamhet.
I förvaltningens förslag till en ny skola ingår inte lokaler för Stiftelsen Bar Hebreus 
skolverksamhet (Edessaskolan). Alternativa lokaler för denna verksamhet bör utredas i 
särskild ordning. Utifrån de förslag som finns i ärendet har förvaltningen genomfört en 
barnkonsekvensanalys.
Lagstiftning
Enligt 1 kap. 9 § skollagen (2010:800) ska utbildningen inom 
skolväsendet ska vara likvärdig inom varje skolform och inom 
fritidshemmet oavsett var i landet den anordnas.
Enligt 1 kap. 4 § skollagen (2010:800) ska i utbildningen tas hänsyn till 
barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och 
stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara 
Botkyrka Kommun · Utbildningsförvaltningen
Adress: Botkyrka kommun, 147 85 TUMBA ·  Org.nr: 212000-2882 · Bankgiro: 624-1061
Hemsida: www.botkyrka.se · Kontaktcenter: 08-530 610 00 · E-post: xxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx


BARNKONSEKVENSANALYS
2[5]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
Dnr UF/2019:354
att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att 
tillgodogöra sig utbildningen.
Barnkonventionens grundprinciper:
- artikel 2, alla barn samma rättigheter och inget barn får diskrimineras
- artikel 3, barnets bästa beaktas
- artikel 6, barnets rätt till liv, överlevnad och utveckling
- artikel 12, barnets rätt att uttrycka sin åsikt
Enligt artikel 28 har barnet rätt till utbildning med lika möjligheter. Enligt artikel 29 ska 
barnets utbildning bland annat syfta till att utveckla barnets fulla möjligheter. 
Enligt 11 kap. 1 § kommunallagen (2017:725) ska kommuner ha en god ekonomisk 
hushållning i sin verksamhet.
Förslaget ställt i förhållande till forskning 
Lärares kompetens lyfts i forskning fram som en av de mest betydelsefulla faktorerna 
för elevers skolframgång. Att lärare har relevant utbildning och kompetens för sitt 
uppdrag avgör till stor del undervisningens kvalitet.1 Behovet av en stabil och robust 
grundskoleorganisation är särskilt starkt i de områden som har socioekonomiska 
utmaningar.2 En större grundskola i stadsdelen bedöms ge bättre förutsättningar för att 
rekrytera skickliga lärare och erbjuda undervisning av hög kvalitet. 
Genom att bygga en ny större skola stärks möjligheten till kollegialt lärande eftersom 
det finns fler kollegor att utbyta erfarenheter med. Lärarna ges på så sätt bättre 
förutsättningar att utveckla undervisningen på vetenskaplig grund och beprövad 
erfarenhet. Det är särskilt viktigt för ämneslärare som på en mindre skola har få kollegor 
i samma ämne liksom inom grundsärskolan där det finns få behöriga lärare. Skolverket 
anger att det leder det till bättre resultat hos barn och elever när lärare tillsammans med 
kollegor analyserar och utvärderar sin undervisning. Detta är en viktig förutsättning för 
en positiv skolutveckling och det vetenskapliga stödet för effekterna är starkt.3 
Genom att ersätta de båda befintliga skolorna med en ny skola som omfattar årskurserna 
F-9 ges bättre förutsättningar för ett helhetsperspektiv avseende elevernas skolgång och 
underlättar bland annat övergångar.4
Konsekvensanalys
Nya skollokaler kommer att innebära en positiv utveckling för eleverna i 
Hallunda/Norsborg. Det kommer att medföra bättre lärmiljöer och signalera en 
kommunal satsning på stadsdelen. 
Den nya skolan kommer sannolikt göra eleverna mer stolta över sin skola och sitt 
närområde. När verksamheten startar i den nya skolan på fastigheten Borgskolan 2 finns 
1 Hansson & Gustafsson 2016 
2 SOU 2019:40
3 www.skolverket.se 
4 IFAU 2017 
Botkyrka Kommun · Utbildningsförvaltningen
Adress: Botkyrka kommun, 147 85 TUMBA ·  Org.nr: 212000-2882 · Bankgiro: 624-1061
Hemsida: www.botkyrka.se · Kontaktcenter: 08-530 610 00 · E-post: xxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx


BARNKONSEKVENSANALYS
3[5]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
Dnr UF/2019:354
goda förutsättningar att göra det med ett genomtänkt koncept som stärker elevernas vilja 
att studera vidare efter grundskolan. 
Det kommer att gynna elevernas kunskapsutveckling att det finns ett specialiserat 
pedagogiskt utvecklingscentrum på skolan. Ur ett elevperspektiv finns det stora 
möjligheter med den nya skolan jämfört med de gamla skolorna. 
Stora skolor kan upplevas otrygga och opersonliga, framför allt för yngre elever. Detta 
går effektivt att motverka genom att organisera skolorna i mindre avdelningar, så 
kallade hemvister. På så sätt kan till exempel årskurs F-3 delas in i separata avdelningar, 
en per årskurs.5 
Vissa elever kommer sannolikt att uppleva det som negativt att Brunnaskolan avvecklas 
och de behöver byta skola. En avveckling av skolan kan skapa oro hos eleverna. 
Eftersom Brunnaskolan avvecklas kommer vissa elever att få längre till skolan, vilket 
kan upplevas negativt ur ett elevperspektiv. Det längre avståndet kan innebära att vissa 
elever blir berättigade till skolskjuts på grund av avståndet. Det gäller framför allt 
eleverna i de yngre åldrarna. Situationen kan upplevas särskilt problematisk för den här 
elevgruppen samt eleverna i grundsärskolan. Eleverna kommer dock att få tillgång till 
en nybyggd och attraktiv skola i sin stadsdel.
Evakuering
Under en period kommer eleverna på Borgskolan att behöva vistas i evakueringslokaler. 
Evakueringslokalerna kommer dock att vara fullgoda skollokaler och evakuering sker 
med den befintliga skolorganisationen. Det innebär att eleverna kommer att byta 
lokaler, men inte de lärare de känner sedan tidigare. 
För det fall att evakuering sker till paviljonger på fastigheten Borgskolan 2 (preliminär 
evakueringsplan) finns en viss risk att bygget av en ny skola medför buller som kan 
påverka lärmiljöerna för eleverna. Det skulle även medföra en begränsning i 
utemiljöerna eftersom inte hela skolgården kan nyttjas. Byggandet av den nya skolan 
pågår dock under en begränsad period och det finns naturområden nära Borgskolan dit 
pedagogerna kan ta skolans elever under skoldagen. 
Rekommendationer
Förvaltningen gör bedömningen att de positiva fördelarna med att ersätta Borgskolan 
och Brunnaskolan med en ny attraktiv grundskola för årskurs F-9 överstiger de 
nackdelar som förslaget eventuellt kan medföra. Förvaltningen anser därför att det finns 
goda skäl att gå vidare med förslaget. 
Verksamhetschef grundskola bör tillsammans med skolledningarna på skolorna planera 
övergången till den nya skolan på fastigheten Borgskolan 2, dels hur organisationen ska 
se ut dels hur information till elever och vårdnadshavare ska utformas. 
5 ifous 2019
Botkyrka Kommun · Utbildningsförvaltningen
Adress: Botkyrka kommun, 147 85 TUMBA ·  Org.nr: 212000-2882 · Bankgiro: 624-1061
Hemsida: www.botkyrka.se · Kontaktcenter: 08-530 610 00 · E-post: xxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx


BARNKONSEKVENSANALYS
4[5]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
Dnr UF/2019:354
Det är viktigt att göra elever och vårdnadshavare delaktiga i den konkreta 
övergångsprocessen. Båda skolorna bör arbeta med målgrupperna utifrån sina 
förutsättningar.
Stiftelsen Bar Hebreus bör hållas informerad löpande om Botkyrka kommuns arbete för 
att hitta ersättningslokaler för Edessaskolan. Stiftelsen bör göra en egen 
barnkonsekvensanalys utifrån sina egna förutsättningar.
Botkyrka Kommun · Utbildningsförvaltningen
Adress: Botkyrka kommun, 147 85 TUMBA ·  Org.nr: 212000-2882 · Bankgiro: 624-1061
Hemsida: www.botkyrka.se · Kontaktcenter: 08-530 610 00 · E-post: xxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx


BARNKONSEKVENSANALYS
5[5]
Utbildningsförvaltningen
2020-04-20
Dnr UF/2019:354
Referenser
Hansson, Åse & Gustafsson, Jan-Eric (2016). Pedagogisk segregation: Lärarkompetens 
i den svenska skolan ur ett likvärdighetsperspektiv. Pedagogisk forskning i Sverige. 
Årg 2. Nr 1-2. 
IFAU (2017). Hur ska högstadiet organiseras? – Effekter av övergången till 1-9-skolor
Rapport 2017:6. Uppsala: Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk 
utvärdering. 
ifous (2019). Skolmiljöer – Utvärdering och erfarenhetsåterföring i fysiska miljöer
Stockholm: ifous.
http://www.ifous.se/app/uploads/2019/06/201905-Ifous-Fokuserar-Skolmiljer-H.pdf 
www.skolverket.se 
https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-
utvarderingar/forskningsbaserat-arbetssatt/forskningsbaserat-arbetssatt-i-
undervisningen. Hämtad 2020-01-24

SOU 2019:40. Jämlikhet i möjligheter och utfall i den svenska skolan. Stockholm: 
Elanders Sverige AB.
Botkyrka Kommun · Utbildningsförvaltningen
Adress: Botkyrka kommun, 147 85 TUMBA ·  Org.nr: 212000-2882 · Bankgiro: 624-1061
Hemsida: www.botkyrka.se · Kontaktcenter: 08-530 610 00 · E-post: xxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx


          RISK- OCH KONSEKVENSBEDÖMNING
1[2]
                 Utbildningsförvaltningen
           2020-04-20
Dnr UF/2019:354
Referens
Mottagare
Bo Karlsson
Utbildningsnämnden
Risk- och konsekvensbedömning angående ny grundskola på fastigheten Borgskolan 2
Diarienummer:
 UF/2019:354
Risk
Beskrivning
Sannolikhet
Konsekvens Ägare
Åtgärd för begränsning
Lärmiljöer under 
För det fall att evakuering av 
3
3
Rektor
Borgskolan får i möjligaste mån använda 
projektperioden
Borgskolans elever sker till 
närliggande naturområden i stället för 
paviljonger på fastigheten 
skolgården. Störande ljud från bygget av 
Borgskolan 2 finns risk för 
den nya skolan kan vara svårt att undvika.
buller och begränsade friytor 
under projektperioden
Oro hos elever och  Det finns risk för oro hos elever 
2
2
Rektor
Kommunikationsinsatser med positiva och 
vårdnadshavare
och vårdnadshavare på skolor 
informativa budskap så att familjerna i 
som kommer att avvecklas.
området ges goda förutsättningar att 
planera barnens skolgång på både kort och 
lång sikt.
Elever väljer bort 
Det finns en risk för att skolorna 
2
3
Rektor
Kommunikationsinsatser med positiva 
skolan under 
tappar elever under 
budskap. En ny attraktiv grundskola i 
projektperioden
projektperioden. 
stadsdelen antas på sikt locka fler elever 
Botkyrka Kommun · Utbildningsförvaltningen
Adress: Botkyrka kommun, 147 85 TUMBA ·  Org.nr: 212000-2882 · Bankgiro: 624-1061
Hemsida: www.botkyrka.se · Kontaktcenter: 08-530 610 00 · E-post: xxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx


          RISK- OCH KONSEKVENSBEDÖMNING
2[2]
                 Utbildningsförvaltningen
           2020-04-20
Dnr UF/2019:354
än de som finns på skolorna idag.
Förseningar i 
Flera parallella byggprojekt 
5
3
Chef 
Tätt samarbete mellan 
byggprojekt
medför risk för förseningar. Det 
ekonomistö
utbildningsförvaltningen och tekniska 
försvårar 
d
förvaltningen.
planeringsförutsättningarna.
Oro hos personalen Det finns en risk för oro hos 
3
4
Verksamhet Kommunikationsinsatser med positiva 
personalen vilket kan leda till att 
schef 
budskap.
de säger upp sig och lämnar 
grundskola
kommunen för andra huvudmän.
Ny detaljplan
För att kunna bygga en ny skola 
1
4
Chef 
Det har genomförts en förstudie som visar 
måste detaljplanen ändras vilket 
ekonomistö
vilka risker som finns med projektet och 
innebär en risk för att projektet 
d
gör en bedömning av om det finns något 
försenas eller stoppas.
hinder för att en ny detaljplan beviljas.
Botkyrka Kommun · Utbildningsförvaltningen
Adress: Botkyrka kommun, 147 85 TUMBA ·  Org.nr: 212000-2882 · Bankgiro: 624-1061
Hemsida: www.botkyrka.se · Kontaktcenter: 08-530 610 00 · E-post: xxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx