Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Beslutsunderlag gällande nedläggning av Högbyskolan'.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nedläggning av Högbyskolan i 
Järfälla kommun 
 
 
 
 
 
 
 
 
Utbildningsförvaltningen 
UTB 2025/99 
2025-01-27 
  

link to page 3 link to page 3 link to page 3 link to page 4 link to page 5 link to page 6 link to page 7 link to page 8
 
 
 
1 (7) 
 
 
Innehåll 
 
1. 
BAKGRUND ....................................................................................................... 2 
2. 
ANALYS .............................................................................................................. 2 
2.1. 
Högbyskolan nuläge ..................................................................................... 2 
2.2. 
Översikt – skolplatser årskurs F-6 i Viksjö .................................................. 3 
2.3. 
Lokalförsörjning årskurs F-6 i Viksjö .......................................................... 4 
2.4. 
Grunder för planering av förskola och skola ................................................ 5 
2.5. 
Bedömning av behovet av skolplatser i Högbyskolan ................................. 6 
3. 
SLUTSATSER OCH FÖRSLAG ........................................................................ 7 
 
 
 
 


 
 
 
2 (7) 
 
 
1. 
BAKGRUND 
År 2019 genomförde bygg- och miljöförvaltningen (numera samhällsbyggnads-
förvaltningen) en utredning som fastslog att Högbyskolans lokaler är mycket 
eftersatta och i behov av omfattande renoveringar. Bygg- och miljöförvaltningen 
bedömde att kostnaden för att renovera skolan skulle uppgå till minst 73 mnkr.  
 
För barn- och ungdomsförvaltningens del (numera utbildningsförvaltningen) 
aktualiserade bygg- och miljöförvaltningens utredning frågan om hur verksamheten 
på Högbyskolan fortsättningsvis ska bedrivas. Barn- och ungdomsförvaltningen 
utredde, tillsammans med skolledningen, frågan under våren 2020 och kom fram till 
att det på verksamhetsmässiga och ekonomiska grunder fanns goda skäl till att samla 
skolverksamheten Fastebol-Högby på Fastebolskolan. Det kan dock inte ske utan att 
delar av Fastebolskolan byggs om för att kunna ta emot fler elever.  
 
En utredning presenterades på barn- och ungdomsnämndens sammanträde den 24 
september 2020 (Bun 2020/293). Barn- och ungdomsförvaltningens förslag innebar 
att se över möjligheten att förlägga Högbyskolans verksamhet på Fastebolskolan. 
Barn- och ungdomsnämnden gjorde dock bedömningen att ytterligare utredningar 
och barnkonsekvensanalyser var nödvändiga och beslutade därför 2020-09-24 (§ 58) 
att återremittera ärendet och ge barn- och ungdomsdirektören i uppdrag att 
återkomma med ett nytt förslag där Högbyskolan bibehålls. 
 
Den uppföljande utredningen om Högbyskolan presenterades på barn- och 
ungdomsnämndens sammanträde den 9 december 2020 (Bun 2020/293). Utredningen 
bestod av en konsekvens- och kostnadsanalys för renovering kontra rivning och 
återuppbyggnad av Högbyskolan samt en fördjupad barnkonsekvensanalys. Utöver 
det lyfte utredningen också fram skälen till att samla skolverksamheten Fastebol-
Högby på Fastebolskolan. I utredningen jämfördes kostnaden för en renovering av 
befintliga lokaler med en rivning och återuppbyggnad av Högbyskolan. Kostnaden 
för att renovera skolfastigheten uppskattades till minst 73 mnkr. I förstudien som 
togs fram 2020 beräknades kostnaden för en ny skola till 76 mnkr. Barn- och 
ungdomsnämnden beslutade 2020-12-09 (§ 95, punkt 2) att ge barn- och 
ungdomsdirektören i uppdrag att säkerställa att Högbyskolan återuppbyggs. Detta har 
inte genomförts. Pandemin som bröt ut våren 2020 kom emellan och ärendet sköts på 
framtiden. 
 
2. 
ANALYS 
I analysen ges först en nulägesbild av Högbyskolan i avsnitt 2.1 och i avsnitt 2.2 
redovisas antalet skolplatser för årskurs F-6 i Viksjö. I avsnitt 2.3 redovisas behovet 
av skolplatser för årskurs F-6 i Viksjö framåt utifrån kommunens senaste 
befolkningsprognos som årligen presenteras i nämndens lokalförsörjningsplan. 
Därefter, i avsnitt 2.4 presenteras utbildningsförvaltningens utgångspunkter för 
skolplanering i Järfälla kommun. I avsnitt 2.5 presenterar utbildningsförvaltningen 
sina rekommendationer till utbildningsnämnden i fråga om behovet av skolplatser i 
Högbyskolan i relation till antalet skolplatser för årskurs F-6 i Viksjö. 
2.1. 
Högbyskolan nuläge 
Högbyskolan är en F-3-skola i norra Viksjö. I november under läsåret 24/25 var 
totalt 95 elever inskrivna på skolan fördelat på fyra klasser. Högbyskolan ingår i 
 



 
 
 
3 (7) 
 
 
skolenheten Fastebol-Högby tillsammans med Fastebolskolan. Fastebolskolan är en 
låg- och mellanstadieskola som har ungefär 400 elever och som elev på Högbyskolan 
är man garanterad en plats på Fastebolskolan i årskurs 4. 
 
 
Figur 1. Karta över Högbyskolan. 
2.2. 
Översikt – skolplatser årskurs F-6 i Viksjö 
I Viksjö finns det fyra grundskolor som har årskurs F-6. Det är Fastebolskolan (F-6), 
Fjällenskolan (F-9), Lundskolan (F-6) och Sandvikskolan (F-6). Utöver detta finns 
den mindre skolenheten Högbyskolan (F-3) som ingår i enheten Fastebol-Högby. 
 
I tabell 1 visas kapacitet, beläggning och beläggningsgrad för de grundskolor som 
har årskurs F-6 i Viksjö med mätdatum i november 2024. Den totala kapaciteten är 
1655 skolplatser och skolorna hade en total beläggning på 1433 elever, vilket ger en 
beläggningsgrad på 87 procent. Skolorna har 222 lediga skolplatser i november 2024. 
 
Tabell 1. Beläggningsgrad för årskurs F-6 i Viksjö läsåret 24/25. 
Enhetsnamn 
Kapacitet 
Beläggning 
Beläggningsgrad 
Fastebolskolan 
460 
383 
83 % 
Fjällenskolan 
440 
350 
80 % 
Högbyskolan 
120 
95 
79 % 
Lundskolan 
370 
394 
106 % 
Sandvikskolan 
265 
211 
80 % 
Totalt 
1655 
1433 
87 % 
 
Under 2024 och under början av 2025 pågår det en översyn av den tekniskt bedömda 
lokalkapaciteten för kommunens samtliga lokaler som rymmer förskolor och skolor. 
Översynen görs av kommunens fastighetsavdelning i samråd med representanter från 
utbildningsförvaltningen. Det innebär att kapaciteten för en del skolverksamheter har 
uppdaterats sedan tidigare utredningar presenterades. 
 


 
 
 
4 (7) 
 
 
2.3. 
Lokalförsörjning årskurs F-6 i Viksjö 
Utbildningsförvaltningens (tidigare barn- och ungdomsförvaltningens) planering för 
lokalförsörjning presenteras årligen i nämndens lokalförsörjningsplan1 som beskriver 
nuläget och utvecklingen av lokaler för bland annat skolor inom Järfälla kommun 
under en tioårsperiod. Den senaste lokalförsörjningsplanen togs fram i maj 2024. 
 
En förutsättning för den långsiktiga planeringen av grundskoleplatser i kommunen är 
befolkningsprognosen. Den fungerar som ett underlag för att skatta det framtida 
platsbehovet i grundskolan. Platsbehovet är en omräkning av befolkningsprognosen 
där även nyttjandegraden vägs in. Nyttjandegraden är den andel elever boende i 
kommunen som förväntas nyttja en skolplats inom kommunen någon gång under det 
kommande året. Nyttjandegraden för årskurs F-6 i Järfälla ligger idag på 92 procent. 
 
Järfälla kommuns befolkningsprognos omarbetas årligen utifrån de senaste 
förutsättningarna, där framför allt byggnadstakten i kommunen har en stor inverkan 
på utfallet i prognosen. Det är viktigt att kommunens officiella befolkningsprognos 
kontinuerligt jämförs med faktiska siffror, för att undvika en situation där kommunen 
bygger fler skolplatser än vad det finns underlag för. Å andra sidan måste kommunen 
också undvika ett läge där skolplatserna är för få för att kunna tillgodose den totala 
efterfrågan. Detta innebär att det ständigt är en avvägning mellan två riskscenarier, 
att antingen ha för många platser eller att inte ha tillräckligt många platser. 
 
Enligt de senaste lokalförsörjningsplanerna förväntas kommundelen Viksjö ha ett 
stort överskott på skolplatser i låg- och mellanstadiet under hela prognosperioden. 
Överskottet förväntas ligga på drygt 300 platser, och platsbehovet i Viksjö ser även 
ut att minska framöver enligt den senaste befolkningsprognosen som är från våren 
20242. Det beräknade platsbehovet för grundskola F-6 i Viksjö illustreras i figur 2. 
 
Beräknat platsbehov för grundskola F-6, i Viksjö 2025-2033
1800
1655
1655
1655
1655
1655
1655
1655
1655
1655
1600
1381
1357
1368
1334
1327
1328
1400
1310
1296
1291
1200
1000
800
600
400
200
0
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
Totalt platsbehov
Antal platser
 
Figur 2. Beräknat platsbehov för grundskola årskurs F-6, i Viksjö perioden 2025-2033. 
                                                 
1 Lokalförsörjningsplan för barn- och ungdomsnämnden 2025-2029, med utblick 2033 (Bun 2024/86). 
2 Statisticon, Befolkningsprognos 2024-2033 Järfälla kommun. 
 


 
 
 
5 (7) 
 
 
Utbildningsnämnden och förskolenämnden (tidigare barn- och ungdomsnämnden) 
fick i Mål och budget 2024-2026 i uppdrag att utvärdera hur utbudet av barn- och 
skolplatser bättre kan matchas mot behoven, samt vilka verksamhetsmässiga 
konsekvenser samt barnkonsekvenser olika åtgärder kan få (Kst 2022/576). 
Återrapporteringen presenterades för barn- och ungdomsnämnden på sammanträdet 
den 26 september 2024. För grundskolans del så visade utredningen att det finns ett 
överskott på skolplatser för årskurs F-6 i Viksjö3. 
 
Läsåret 23/24 var den totala kapaciteten för årskurs F-6 i Viksjö 1695 skolplatser och 
skolorna hade en beläggning på 1478 elever. Det innebär att låg- och mellanstadie-
skolorna hade en beläggningsgrad på 87 procent och 217 lediga skolplatser vid 
mätdatumet i september 2023. Fördelningen av elever mellan skolorna var också 
ojämn. Läsåret 23/24 hade Lundskolan och Fastebolskolan en beläggningsgrad på en 
bit över 90 procent. Samtidigt hade Fjällenskolan en beläggningsgrad på 82 procent, 
Högbyskolan på 80 procent och Sandvikskolan på 72 procent, vilket betyder att 
Fjällenskolan, Högbyskolan och Sandvikskolan tillsammans hade en beläggnings-
grad på 78 procent. Kommunen strävar efter att ha en beläggningsgrad på runt 90 
procent för samtliga skolor. Det innebär att antalet skolplatser för årskurs F-6 i 
kommundelen överstiger platsbehovet. Förvaltningen meddelade att hur den låga 
beläggningsgraden i Viksjö ska hanteras behöver utredas vidare av förvaltningen. 
 
I utvärderingen konstaterade förvaltningen även att Viksjö har en hög nyttjandegrad i 
årskurs F-6. Nyttjandegraden för elever i årskurs F-6 i Järfälla kommun ligger totalt 
sett på 92 procent, men för elever som bor i Viksjö ligger den på 97 procent. Det 
innebär att en stor andel av elever som bor i Viksjö nyttjar en skolplats inom Järfälla 
kommun. Dessutom har skolorna i Viksjö en betydande andel elever som bor i de 
andra kommundelarna i Järfälla kommun. Läsåret 23/24 rörde det sig om 178 elever, 
och utan dessa elever hade platsöverskottet för skolorna i Viksjö varit ännu större. 
2.4. 
Grunder för planering av förskola och skola 
Det som framförallt styr utbildningsförvaltningens planering av skolor är den 
förväntade efterfrågan på skolplatser4. För att utbildningsförvaltningen ska kunna 
rekommendera utbildningsnämnden att ta stora investeringar i nya skolfastigheter, 
krävs att det går att påvisa ett långsiktigt behov av skolplatser i det aktuella området. 
Närhet till förskola och grundskola är också av stor vikt i förvaltningens planering. 
 
Nedan följer huvudsakliga principer som förvaltningen utgår från vid planering av 
förskola och grundskola. Principerna gäller både organisatoriska aspekter samt var 
och hur platser planeras inom kommunen: 
 
 Planeringen och placeringen av för- och skolplatser ska ske utifrån efterfrågan 
av platser.  
 Nybyggnationer ska i möjligaste mån placeras där områden med olika 
socioekonomiska förutsättningar möts och där det finns goda 
kommunikationer.  
 Flexibla lokaler som kan ställas om till olika typer av verksamheter i linje med 
kommunens aktuella behov ska eftersträvas.  
                                                 
3 Utvärdering av hur barn- och skolplatser bättre kan matchas mot behoven, samt vilka 
verksamhetskonsekvenser samt barnkonsekvenser olika åtgärder kan få (Bun 2024/232). 
4 Lokalförsörjningsplan för barn- och ungdomsnämnden 2025-2029, med utblick 2033 (Bun 2024/86). 
 


 
 
 
6 (7) 
 
 
 Ett effektivt resursutnyttjande av tillgängliga lokaler ska eftersträvas.  
 Små verksamhetsformer ska undvikas i möjligaste mån, då dessa är kostsamma 
och organisatoriskt oflexibla, exempelvis vad gäller tjänstefördelning, 
schemaläggning och kollegialt lärande5. 
 Förskola och grundskola ska i möjligaste mån skiljas åt i organisationen. 
2.5. 
Bedömning av behovet av skolplatser i Högbyskolan 
Mot bakgrund av den nuvarande beläggningen för F-6-skolorna i Viksjö, det 
förväntade elevantalet under den kommande prognosperioden samt utbildnings-
förvaltningens huvudsakliga principer för planering av förskola och skola, kan inte 
utbildningsförvaltningen rekommendera utbildningsnämnden att investera i en ny 
skolfastighet för Högbyskolan. I november 2024 fanns det över 200 lediga skol-
platser för årskurs F-6 i Viksjö. Det innebär att antalet skolplatser för årskurs F-6 i 
Viksjö överstiger platsbehovet. Idag har F-6-skolorna i Viksjö möjlighet att ta emot 
ungefär 200 elever i förskoleklass per år, vilket är fler skolplatser än antalet barn i 
åldern 0-6 år i Viksjö. Antalet barn i Viksjö är färre i de lägre åldrarna 0-6 år, jämfört 
med 7-15 år, vilket illustreras i figur 3. 
 
Antal barn 1-15 år folkbokförda i Viksjö i januari 2025
250
234
221
224
230
213
203
203
196
200
181
175
165
171
144
148
150
arn
b
120
al t 100
An
50
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Ålder
 
Figur 3. Antal barn 1-15 år folkbokförda i Viksjö i januari 2025. 
 
I förstudien som togs fram i samband med de tidigare utredningarna från hösten 2020 
beräknades kostnaden för en ny skolfastighet till 76 mnkr. Omräknat utifrån dagens 
kostnadsläge bedöms kostnaden för en ny skola till 100-120 mnkr. Hyreskostnaden 
för den nya skolan uppskattades år 2020 till 4,6 mnkr per år, vilket motsvarar 42 tkr 
per elev och år. Den nuvarande skolbyggnaden har en hyreskostnad på 1,4 mnkr per 
år, vilket innebär 13 tkr per elev och år. Utifrån dagens kostnadsläge år 2025 blir den 
uppräknade internhyra 7,0 mnkr per år, vilket motsvarar 63,8 tkr per elev och år. Det 
kan jämföras med den beräknade hyran för den planerade skolan i Ormbacka som vid 
beslutet i barn- och ungdomsnämnden i oktober 2022 beräknades få en hyreskostnad 
på cirka 42 tkr per elev och år6. 
                                                 
5 Översyn av verksamhetslokaler (Kst 2019/338). 
6 Genomförandebeslut för Ormbackaskolan, F-6-skola i planområdet Ormbacka B (Bun 2022/202). 
 


 
 
 
7 (7) 
 
 
Sedan tidigare finns det ett inriktningsbeslut från kommunfullmäktige (2020-02-17 § 
44, punkt 2, Kst 2019/338) för årskostnad för lokaler per elev i nya skolor som anger 
att den inte bör överstiga 25 000 – 30 000 kr i genomsnitt under en 15-årsperiod. 
Syftet med beslutet var att driftskostnaderna över tid ska vara möjliga för barn- och 
ungdomsnämnden (numera utbildningsnämnden) att bära. 
 
En faktor som har stor påverkan på en skolenhets ekonomi är en skolenhetens 
storlek. I arbetet Översyn av verksamhetslokaler delrapport 3 kravställande
identifierades skolstrukturen som en viktig faktor för att uppnå mer kostnadseffektiva 
skollokaler i Järfälla. I samband med återrapporteringen av uppdraget beslutade 
kommunfullmäktige 2020-02-17 (§ 44, punkt 3) att inriktningen för skolstorlek i nya 
skolor i kommunen är cirka 360 – 900 elever (inklusive eventuell förskola). Skolan i 
Högbyområdet en F-3 skola med fyra klasser, vilket motsvarar en maxkapacitet på 
120 elever, vilket är en betydligt mindre skolenhet jämfört med inriktningen för 
skolstorlek i nya skolor i Järfälla kommun som presenterades i delrapporten. 
 
Nybyggda F-6-skolor för cirka 400 elever har sedan beslutet om Högbyskolan 
fattades i december 2020, visat sig svåra för utbildningsnämnden att få ekonomiskt 
bärkraftiga, se exemplen med nya Berghemskolan8 i Jakobsberg samt den planerade 
låg- och mellanstadieskolan i Ormbacka9 i Barkarby-Skälby. Nya mindre skolenheter 
driver upp nämndens totala kostnader för lokaler. En faktor som kan leda till mer 
kostnadseffektiva lokaler är således att skolstrukturen är väl avvägd med lagom stora 
skolenheter för att få en effektiv organisation där avsatta medel för lokaler ger mest 
effekt för elevernas resultat10. Skolstrukturen har också stor påverkan på enheternas 
möjlighet till en ekonomi i balans och för att skapa ekonomiskt bärkraftiga 
skolenheter. Små verksamhetsformer är kostsamma och organisatoriskt oflexibla. 
 
Att slå ihop skolverksamheten Fastebol-Högby till en fysiskt gemensam verksamhet 
på Fastebolskolan skulle ge verksamheten en total besparing på driftkostnader på 
2 250-2 450 tkr per år avseende verksamhetskostnader, exklusive hyran för lokaler. 
Den besparingen kommer att användas för skolverksamheten på Fastebolskolan. 
Beräkningarna har gjorts med underlag från 2024 års budget, organisation och 
elevvolymer samt i vissa fall baserade på genomsnittliga kostnader som 
verksamheten haft åren 2021-2024. 
 
3. 
SLUTSATSER OCH FÖRSLAG 
Utifrån analysen föreslår utbildningsförvaltningen att utbildningsnämnden beslutar 
att inte investera i en ny skolfastighet för Högbyskolan. Förvaltningen föreslår att 
Högbyskolan läggs ner från och med höstterminen 2027, och att verksamheten på 
Högbyskolan flyttar till Fastebolskolan vid nedläggningen av Högbyskolan. 
Förvaltningen föreslår även att intaget till Högbyskolan stängs inför läsåret 25/26. 
                                                 
7 Översyn av verksamhetslokaler (Kst 2019/338). 
8 Utredning på grund av ändrade förutsättningar vid rivning och uppbyggnation av Berghemskolan 
(Bun 2023/250). 
9 Återrapportering Ormbackaskolan (Ten 2023/106). 
10 Översyn av verksamhetslokaler (Kst 2019/338).