Förskolenämnden
2024-08-27
Ärende 13
Ansökan om godkännande som
huvudman för fristående förskola
Dnr. FÖF 2023/250
Alexandra Mattsson m.fl. (V)
Ewa Carlsson Hallberg m.fl. (S)
Förslag till beslut
1. Förskolenämnden avslår enligt 2 kap. 5 § st 5 skollagen (2010:800) ansökan från
Svenska Kunskapsförskolan Koncept AB, org.nr. 559143-3510 att enligt skollagen
bedriva fristående förskolan Norlandia förskolor Kompositören med 96 platser på
adress Responsgatan 16, i Hägersten-Älvsjö stadsdelsnämndsområde. Motivering till
beslutet framgår av bilaga 1.
2. Paragrafen justeras omedelbart
Bilaga 1.
Förskoleförvaltningen har i sin utredning bedömt att den sökande uppfyller de krav som ställs
i 2 kap. 5 § skollagen (2010:800) avseende ägar- och ledningskretsens lämplighet och insikt.
Förvaltningen har även gjort bedömningen att erforderliga ekonomiska förutsättningar
föreligger och att den tilltänkta lokalen för verksamheten är lämplig i de flesta delar, dock
med som högst 90 inskrivna barn istället för de 96 som ansökan gäller. Förskolenämnden har
inget att invända mot dessa bedömningar. Nämnden bedömer dock att ansökan ska avslås med
hänvisning till 2 kap. 5 § 5 stycket i skollagen, som anger att ett godkännande därutöver inte
får medföra påtagliga negativa följder på lång sikt för eleverna eller för den del av
skolväsendet som anordnas av det allmänna i den kommun där utbildningen ska bedrivas.
Stora delar av Stockholms stad, så även Hägersten-Älvsjö stadsdelsnämndsområde, står just
nu inför stora utmaningar med ett vikande barnantal. I dagsläget finns 28 tomställda
avdelningar och fem helt tomställda förskolor i Hägersten-Älvsjö stadsdelsnämndsområde.
För kommunala förskolor är för närvarande 6% av alla platser obesatta, och bland fristående
huvudmän inom stadsdelsnämndens geografiska område är det för närvarande 20% tomma
platser.
Bilden av en överkapacitet bekräftas också av Stockholms stads senaste lokalbehovsprognos,
som visar ett tydligt överskott av förskoleplatser i förhållande till behovet även framöver.
Detta är inte ett problem som enbart Hägersten-Älvsjö stadsdelsnämndsområde är drabbat av.
1
Även närliggande stadsdelsnämndsområden och staden som helhet står med en överkapacitet
på grund av det vikande barnantalet. Utvecklingen av befolkningsprognosen talar också för att
det här kan förvärras. Stadens befolkningsprognos för åldersgruppen 1-5 år inom Hägersten-
Älvsjö stadsdelsnämndsområde år 2030 har sedan 2021 års prognos skrivits ned från 8 752
barn till 7 279 barn i 2024 års prognos, vilket motsvarar en nedskriven prognos på 1 473 barn
till 2030. För Stockholms stad som helhet är motsvarande siffror 59 014 i 2021 års prognos
för 2030 medan den senaste prognosen anger 50 363 barn i 1-5-årsåldern, vilket motsvarar en
nedskrivning på 8 651 barn.
Redan nu befinner sig staden i ett läge som markant skiljer sig från hur befolkningsprognosen
såg ut för bara några år sedan. Hägersten-Älvsjö stadsdelsförvaltning har i ett yttrande till
utredningen i det här ärendet beskrivit att de står med betydande upparbetade kostnader för
projektering av nybyggnation av förskolor till följd av tidigare prognoser, som visade ett
betydligt större behov än nyare befolkningsprognoser.
Vidare anför stadsdelsförvaltningen att de långa processerna för kommunens nyinvesteringar
bidrar till negativa ekonomiska konsekvenser om de nya kommunala förskolor som planerats
för inte står i relation till det faktiska barnantalet. Trots denna ekonomiska risk har stadsdelen
så sent som i juni 2024 avstått möjligheten att etablera en kommunal förskola på
Tellusborgsvägen, som ligger i närområdet av platsen där Svenska Kunskapsförskolan
Koncept AB önskar etablera sig, då stadsdelen gjorde bedömningen att en etablering skulle
försvåra de organisatoriska förutsättningarna. De organisatoriska förutsättningarna för
förskoleverksamheten bedömdes alltså få en så pass stor negativ inverkan att det ansågs
motiverat att avbryta etableringen, trots de ekonomiska konsekvenser det medför.
Förskolenämnden delar stadsdelens bedömning att en stabil organisation med goda
strukturella förutsättningar är avgörande för en förskola av hög kvalitet, och att en
överetablering påverkar detta negativt.
Förskolenämnden menar vidare att staden, trots ekonomiska konsekvenser, tar sitt ansvar i att
inte själva bidra till en överetablering av förskoleplatser till följd av de nya prognoserna,
vilket den avbrutna etableringen på Tellusborgsvägen utgör ett exempel på. Överetableringar
medför att förskoleverksamheten bedrivs i mindre effektiv omfattning och med lågt
kapacitetsutnyttjande, och påverkar kommunens ansträngningar att upprätthålla en effektiv
skolorganisation. Nämnden menar, utifrån detta, att det inte är rimligt eller förenligt med en
god ekonomisk hushållning av gemensamma medel, om staden ensamt eller i oproportionerlig
utsträckning tar de kostnader som avbruten produktion och etablering medför till följd av det
sjunkande barnantalet. Kommunen behöver också göra en analys av huruvida etableringar av
fristående huvudmän medför en överetablering av platser, som på lång sikt negativt påverkar
eleverna eller kommunens ansträngningar att upprätthålla en effektiv skolorganisation, och
menar att ett avslag avseende föreliggande ansökan är nödvändig utifrån det här perspektivet.
Stadsdelen Hägersten-Älvsjö beskriver i den utredning som förskoleförvaltningen har gjort i
ärendet att en nyetablering av en ny förskola med det stora antal platser som
Kunskapsförskolan Koncept AB önskar etablera, medför långsiktiga och påtagliga
organisatoriska, ekonomiska och pedagogiska konsekvenser för förskoleverksamheten.
2
link to page 3
Förskolenämnden menar vidare att en etablering av förskoleverksamheten innebär påtagliga
negativa följder för eleverna i omgivande förskolor, enligt 2 kap. 5 § 5 stycket i skollagen.
Stadsdelen beskriver att det vid ett godkännande av Svenska Kunskapsförskolan Koncept AB
finns en risk för att kommunala förskolor behöver tomställas på grund av att antalet barn i
förskoleålder inte är tillräckligt i förhållande till antalet förskoleplatser. Detta medför att de
kommunala förskolorna på grund av ekonomisk instabilitet riskerar att inte kunna bibehålla
andelen förskollärare, vilket kan påverka barns rätt till kvalitativ utbildning och undervisning.
Förskolenämnden delar den här bedömningen.
Nämnden vill vidare anföra att en överetablering av förskoleplatser i förhållande till behovet
innebär att barnen fördelas på fler förskolor, som var och en får sämre ekonomiska
förutsättningar att bibehålla andelen förskollärare, till följd av barnpengssystemet. Vid
tomställda platser får varje förskola mindre ekonomiska resurser jämfört med en fullbelagd
verksamhet, vilket kan medföra en lägre andel förskollärare för att inte överskrida budget. Ju
större överetableringen är, desto större är den här risken. Förskolenämnden anför vidare att
det är väl belagt att kvaliteten i förskolans verksamhet bygger på att det finns tillräckligt hög
andel förskollärare som kan leda undervisningen och möta barnen. En etablering av
Kunskapsförskolan Koncept AB enligt ansökan innebär långsiktiga negativa konsekvenser för
barnen utifrån ett pedagogiskt perspektiv, där en förskolevistelse med sämre pedagogisk
kvalitet till följd av lägre andel förskollärare medför sämre förberedelse inför skolgången och
risk för sämre förutsättningar att tillgodogöra sig undervisningen.
Förskolenämnden uppmärksammar att det i förarbetena till skollagen framgår att elevernas
möjlighet till valfrihet och tillgång till ett brett utbud av utbildningar med både fristående och
kommunala huvudmän ska beaktas. Förskolenämndens bedömning är att det finns en god
tillgång till förskolor som bedrivs av olika huvudmän. I den utredning som gjorts av
förskoleförvaltningen i ärendet framgår att 25% av det totala antalet platser i stadsdelen
Hägersten-Älvsjö återfinns i fristående verksamheter. Nämnden konstaterar att detta är en
högre andel än riksgenomsnittet
1 för 2023, då 22% av samtliga inskrivna barn i förskolan gick
i fristående verksamheter. I Stockholms stad som helhet gick 37%, enligt samma källa, av alla
inskrivna barn år 2023 i en fristående förskola, vilket är markant högre än riksgenomsnittet.
Som tidigare konstaterat är för närvarande 20% av de befintliga platserna i fristående
förskolor i stadsdelsnämndsområdet lediga. Nämnden menar med anledning av detta att
möjligheten till valfrihet och ett brett utbud i enlighet med skollagens intentioner inte kommer
att begränsas till följd av ett avslag i det här ärendet.
Sammantaget gör alltså förskolenämnden helhetsbedömningen att ansökan ska avslås på
grund av att etableringen innebär påtagliga negativa följder på lång sikt för eleverna eller för
den del av skolväsendet som anordnas av det allmänna i den kommun där utbildningen ska
bedrivas, i enlighet med 2 kap. 5 § 5 stycket, skollagen (2010:800). Detta till följd av vad en
överetablering av platser medför för organisatoriska, ekonomiska och pedagogiska
konsekvenser för befintliga förskoleverksamheter och de barn som går i dessa. Vidare anser
nämnden att det är visat att det föreligger en tydlig överetablering, dels utifrån den höga
andelen tomma platser som finns i nuläget, dels utifrån den visade överkapaciteten i den
1 Rådet för främjande av kommunala analyser, Kolada,
https://kolada.se/verktyg/jamforaren/?focus=82304&report=148706&type=kommun (åtkomst 2024-08-21)
3
senaste lokalbehovsprognosen, samt utifrån den tydliga nedskrivningen i
befolkningsprognosutvecklingen för den aktuella åldersgruppen. Nämnden bedömer därutöver
att en etablering i det här läget skulle medföra att förskoleverksamheten bedrivs i mindre
effektiv omfattning och påverkar kommunens ansträngningar att upprätthålla en
kostnadseffektiv förskoleorganisation.
4