link to page 2 link to page 3 link to page 3 link to page 3 link to page 3 link to page 3 link to page 3 link to page 5 link to page 6 link to page 7 link to page 8 link to page 9 link to page 10 link to page 10 link to page 11 link to page 11 link to page 12 link to page 12 link to page 17 link to page 22 link to page 24
Stadsbyggnadskontoret
Samrådsredogörelse
Planavdelningen
Dnr 2017-02605
Catarina Holdar
Sida 1 (27)
Tfn 08-508 274 44
2020-12-03
Samrådsredogörelse
Detaljplan för Orgelpipan 7 i stadsdelen
Norrmalm, Dp 2017-02605
Innehåll
Sammanfattning ....................................................................................... 2
Bakgrund ................................................................................................... 3
Förslagets syfte och huvuddrag ............................................................. 3
Hur samrådet bedrivits ........................................................................... 3
Ämnesvisa synpunkter och stadsbyggnadskontorets
ställningstaganden................................................................................... 3
Allmänt om förslaget och utvecklingen .................................................. 3
Arkitektur och gestaltning ....................................................................... 5
Kulturmiljö .............................................................................................. 6
Gator och trafik ...................................................................................... 7
Teknisk försörjning ................................................................................. 8
Hälsa och säkerhet ................................................................................ 9
Miljö- och klimataspekter ..................................................................... 10
Övriga frågor ........................................................................................ 10
Stadsbyggnadskontorets sammanvägda ställningstagande ............ 11
Föreslagna förändringar....................................................................... 11
Inkomna synpunkter .............................................................................. 12
Statliga och regionala myndigheter och förbund ................................. 12
Kommunala nämnder, bolag och förvaltningar .................................... 17
Övriga remissinstanser ........................................................................ 22
Övriga, ej sakägare .............................................................................. 24
Stadsbyggnadskontoret
Fleminggatan 4
Box 8314
104 20 Stockholm
Telefon 08-508 27 300
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx
stockholm.se
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 2 (27)
Sammanfattning
Planen syftar till att möjliggöra om-, på- och tillbyggnad av
befintlig byggnad och därmed möjliggöra en utökning av kontor
och centrumändmål samt möjliggöra för hotell i en mycket central
del av Stockholms innerstad. Planförslaget sändes ut på samråd
5 maj –15 juni 2020. Under samrådet har 25 yttranden inkommit.
Flertalet remissinstanser tillstyrker planförslaget men framför
synpunkter i sak, framför allt vad gäller förtydliganden av plankarta
och i planbeskrivning samt upplyser om krav som behöver beaktas
vid genomförande av planen. De remissinstanser som är negativa
till planförslaget framför i huvudsak synpunkter på förslagets
påverkan på riksintresset för kulturmiljö. Länsstyrelsen bedömer att
förslaget riskerar att medföra påtaglig skada på riksintresset för
kulturmiljö. Trafikverket menar att de inte kunnat säkerställa att
planförslaget inte påverkar Citybanans värde och funktion vilket i
sin tur skulle kunna innebära påtaglig skada på riksintresse för
kommunikation. De flesta övriga som framfört synpunkter önskar
att planförslaget studeras om och bättre anpassas till omgivande
bebyggelse samt gärna hämtar inspiration från bebyggelsen som
fanns på platsen före rivningarna i södra Klara.
Med anledning av de synpunkter som framförts under samrådet
kommer följande frågor att studeras vidare i det fortsatta
planarbetet: byggnadens samspel med övrig bebyggelse på
Klarabergsgatan. Det innebär att byggnadens volym samt
färgsättning behöver ses över för att inte skada på riksintresset ska
uppstå. Den befintliga fasadens skick behöver utredas och om det är
möjligt att bevara befintlig fasad. Det behöver säkerställas att
planförslaget inte påverkar Citybanan och tunnelbanan.
Kontorets sammanfattande bedömning är att de inkomna
synpunkterna kan hanteras och studeras vidare i det fortsatta arbetet.
Med anledning av Länsstyrelsens yttrande kommer planförfarande
ändras till utökat förfarande och en miljökonsekvensbeskrivning
kommer att tas fram.
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 3 (27)
Bakgrund
Förslagets syfte och huvuddrag
Planen syftar till att möjliggöra om-, på- och tillbyggnad av
befintlig byggnad och därmed möjliggöra en utökning av kontor
och centrumändmål samt möjliggöra för hotell i en mycket central
del av Stockholms innerstad. Syftet är också att stärka gaturummet
och stadsrummet med en arkitektoniskt högklassig byggnad där
befintlig byggnads sammanhållna volym och tydliga vertikalitet
behålls. I syftet ingår också att bibehålla och utöka aktiva
bottenvåningar samt genom utbyggnad under Klarabergsviadukten
förbättra vistelsevärden i gaturummet under bron.
Hur samrådet bedrivits
Plansamråd för aktuell detaljplan pågick under perioden 5 maj -
15 juni 2020. Information om samrådet skickades ut enligt sändlista
till remissinstanser och berörda sakägare enligt
fastighetsförteckningen. Samrådsförslaget visades i Tekniska
Nämndhuset, Fleminggatan 4 samt på stadsbyggnadskontorets
hemsida
, www.stockholm.se/detaljplaner. Annons om samråd
publicerades i lokaltidningen Mitt i Vasastan tisdagen den 5 maj
2020. På grund av pandemin hölls inget fysiskt samrådsmöte.
Ämnesvisa synpunkter och stadsbyggnadskontorets
ställningstaganden
Nedan redovisas ämnesvis de synpunkter som inkom under
samrådet. Stadsbyggnadskontorets kommentarer och
ställningstagande redovisas i kursiv stil efter varje ämne.
Allmänt om förslaget och utvecklingen
Länsstyrelsen bedömer att den föreslagna detaljplanen inte är
förenlig med översiktsplanen. Planförslaget är inte förenligt med de
invändningar Länsstyrelsen lämnade i sitt granskningsyttrande
2017-09-25 bland annat för att uttrycket för bebyggelsens årsringar
och de olika tidsskikten och sambanden, där den modernistiska
arkitekturen och planeringen utgör en del av riksintresset, inte
värnas i översiktsplanen. Norrmalms stadsdelsnämnd menar att en
strategi och helhetstänk för på- och tillbyggnader i stadsdelen
behövs.
Länsstyrelsen bedömer att planförslaget riskerar att medföra
påtaglig skada på riksintresse för kulturmiljövården Stockholms
innerstad med Djurgården. Förslaget medför en irreversibel
påverkan på läsbarheten av Stockholms årsringar. Även
Kulturstrategiska staben lyfter de negativa konsekvenserna för
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 4 (27)
riksintresset och årsringen. Länsstyrelsen anser att planförslaget
behöver revideras för att undgå påtaglig skada på riksintresset.
Framförallt är byggnadens volym, färg och fasadliv i relation till
bebyggelsen längs Klarabergsgatan viktig att utgå från.
Länsstyrelsen bedömer att planen kan antas medföra betydande
miljöpåverkan och att en miljökonsekvensbeskrivning därför ska tas
fram.
Norrmalms stadsdelsnämnd, Hyresgästföreningen och två
medborgare hade gärna sett att bostäder innefattats i planförslaget.
Hyresgästföreningen anser att det redan finns mycket kontor i City
och motsätter sig att fler byggs. Hyresgästföreningen lyfter ökad
skuggning som ett problem.
Norrmalms hembygdsförening menar att det på grund av avsaknad
av alternativa områden med Citykaraktär riskerar City byggas
sönder och riksintresset förlorar skönhet och karaktär. Alternativa
sätt att förhålla sig till och lösa behov i City måste redovisas.
Norrmalms stadsdelsnämnd och trafikkontoret anser att det är
positivt med den föreslagna utbyggnaden under
Klarabergsviadukten genom att man därmed bygger bort prång och
baksidor som kan upplevas som otrygga. Trafikförvaltningen
Region Stockholm påpekar vikten av att en utbyggnad under bron
inte hindrar eventuella förstärkningsåtgärder som kan bli aktuella
om spårvägen ska dras vidare över bron.
Stadsbyggnadskontorets ställningstagande
Stadsbyggnadskontoret tar till sig synpunkter på påverkan på
riksintresset för kulturmiljövården och läsbarheten på årsringen.
Förslaget kommer att ses över avseende arkitekturens koppling och
samverkan med intilliggande bebyggelse. Kontoret avser att ta stöd
i den nyligen beslutade Byggnadsordningen i bearbetningen av
förslaget.
Kontoret menar att den ökade skuggningen inte drabbar bostäder
och inte är av sådan omfattning att förslaget av den anledningen
behöver omarbetas. I bearbetningen av förslaget kommer solstudie
uppdateras.
Den utbyggnad som finns under bron idag samt brons konstruktion
(spännarmerad) innebär i sig begränsning av möjlighet att
förstärka befintlig bro. Brons landfäste ligger inne i befintlig
byggnad. En utbyggnad av befintlig byggnad under bron bedöms
inte ytterligare försvåra möjligheterna till förstärkning av bron.
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 5 (27)
Planförfarande ändras till utökat förfarande och en
miljökonsekvensbeskrivning kommer att tas fram.
Arkitektur och gestaltning
Kulturstrategiska staben menar att förslaget är att betrakta som en
nybyggnad och de allmänna varsamhetskraven i plan- och
bygglagen uppfylls därmed inte. Förslaget innebär en
skalförskjutning vilket påverkar stadsrummet. Påbyggnaderna är för
stora och framträdande. Även Statens fastighetsverk, Skönhetsrådet,
Samfundet S:t Erik, Norrmalms hembygdsförening,
Hyresgästföreningen och två medborgare påpekar att de föreslagna
påbyggnaderna är för höga. Kulturstrategiska staben, Skönhetsrådet
och Samfundet S:t Erik menar att en påbyggnad är möjlig men inte i
den omfattning förslaget visar.
Kulturstrategiska staben menar att förslaget tar fel utgångspunkt för
sin gestaltning, den bör relatera till den jämnhöga bebyggelsen på
Klarabergsgatan i stället för bebyggelsen längs Vasagatan.
Skönhetsrådet, Kulturstrategiska staben och Samfundet S:t Erik
menar att den befintliga fasaden är kulturhistoriskt och för
stadsbilden värdefull och därför inte bör ersättas med nytt material.
Länsstyrelsen har lyft färgsättningen som viktig. Samfundet S:t Erik
menar att förändringar i t.ex. bottenvåningens fönstersättning,
entréer och garageportar är möjlig.
Norrmalms hembygdsförening och två medborgare anser att
förslaget brister i skönhet. Norrmalms hembygdsförening menar att
förslaget bättre bör anpassas till Centralposten och Åhléns. Två
medborgare är kritiska till att förslaget bygger vidare på
modernistiska ideal.
Kulturstrategiska staben anser att det är möjligt att bygga in
terrassen mot Mäster Samuelsgatan till en vinterträdgård utan nya
bjälklag inom den glasade volymen medan Skönhetsrådet menar att
terrassen har stort värde för stadsmiljön och inte bör byggas in.
Norrmalms stadsdelsnämnd och trafikkontoret understryker vikten
av levande bottenvåningar med publika ytor och ytor för gångtrafik
och vistelse för ett attraktivt stadsliv i City.
Två medborgare är positiva till planförslaget som är vackrare än
befintlig byggnad.
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 6 (27)
Stadsbyggnadskontorets ställningstagande
Kontoret tar till sig synpunkterna på förslagets påverkan på
stadsrummet och avser bearbeta förslaget med fokus på en bättre
anpassning till omgivande bebyggelse och integrering i stadsväven.
En utredning av fasadens skick kommer att tas fram. Frågan om
möjligheten att behålla fasaden handlar både om fasadens skick
och möjligheterna att förbättra byggnadens energiprestanda genom
att tilläggsisolera byggnaden. Kontoret menar att det är möjligt att
förse byggnaden med en ny fasad men att gestaltningen av denna
måste studeras ytterligare så att kopplingen till omgivande
bebyggelse förbättras.
Kontoret instämmer i att terrassen mot Mäster Samuelsgatan har
både ett kulturhistoriskt värde som uttryck för vikten av att
kontorsarbetare hade tillgång till visuell grönska. Terrassen är
också ett positivt inslag i gaturummet. Kontoret menar trots det att
det är möjligt att bygga in terrassen enligt förslaget.
Kulturmiljö
Kulturhistoriskt värdefull bebyggelse
Statens fastighetsverk (SFV) påtalar att Centralposthuset är en
kulturhistoriskt värdefull byggnad uppförd som
monumentalbyggnad. SFV menar att förslaget riskerar att förta
Centralposthusets monumentalitet och förordar en bearbetning av
fasadutformning och påbyggnadens höjd så att inte byggnaden
konkurrerar med Centralsposthuset i monumentalitet.
Skönhetsrådet anser att den norra delen av Klarabergsgatan fortsatt
ska ses som en helhet och att förändringar inom Orgelpipan 7 ska
samverka med omgivande byggnader. Kulturstrategiska staben
lyfter fram att Klarabergsgatan, Sergels torg och Hötorgscity är
efterkrigstidens mest konsekvent genomförda cityomvandlings-
projektet. Planförslaget innebär att ensemblen av senmodernistisk
arkitektur längs Klarabergsgatan delvis försvinner. Även
Länsstyrelsen lyfter att befintlig byggnad tillsammans med övrig
bebyggelse längs Klarabergsgatan bildar en helhetsmiljö där
byggnaderna harmonierar i fasadliv, färgsättning och volym.
Förslaget innebär att läsbarheten av den modernistiska årsringen
minskar ytterligare i City. Staden ska i det fortsatta planarbetet
tydligt redogöra för de kumulativa effekter som har uppstått och kan
komma att påverka den del av riksintresset som utgörs av
modernistiska City.
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 7 (27)
Stadsbyggnadskontorets ställningstagande
Som noterats ovan avser kontoret bearbeta förslaget så att det
bättre integreras i helhetsmiljön längs Klarabergsgatan. Kontoret
bedömer att denna bearbetning även påverkar relationen till
Centralposthuset på ett positivt sätt.
Gator och trafik
Biltrafik
Trafikkontoret påpekar att förslaget med utflyttade garageportar till
Continentalgaraget inte får medföra negativa konsekvenser för
trafiken på Mäster Samuelsgatan eller in- och utfart till garage och
far.
Gång- och cykeltrafik
Trafikkontoret påpekar att utbyggnaden under bron innebär en
minskning av trottoarbredden. Det är därför extra angeläget att den
nya fasaden inte inkräktar på fotgängarytan närmast Vasagatan. Ny
fasad och tilläggsisolering innebär att de idag smala trottoarerna på
Klara Norra Kyrkogatan och Mäster Samuelsgatan blir ännu
smalare. Detta bör kompenseras genom en utflyttning av
kantstenen. Trafikkontoret anser att det är rimligt att antalet
cykelparkeringar uppgår till 300 platser i detta centrala läge. Antal
och placering behöver tydliggöras i planhandlingarna.
Kollektivtrafik
Trafikförvaltningen Region Stockholm efterfrågar redovisning av
hur järnvägsplanen för spårväg City förhåller sig till planförslaget.
Trafikförvaltningen saknar även redovisning av tunnelbanans
skyddszon på plankartan samt hur befintliga infästningar av
kontaktledningar på fasaden ska lösas.
Norrmalms stadsdelsnämnd pekar på vikten av att se över läget för
befintlig busshållplats vid utbyggnad under Klarabergsviadukten.
Även belysningen under bron bör beaktas.
Til gänglighet
Norrmalms stadsdelsnämnd lyfter fram vikten av att säkerställa
tillgängligheten i och med att planområdet omfattar olika
gatunivåer.
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 8 (27)
Stadsbyggnadskontorets ställningstagande
Infarten till Continentalgaraget kommer att fungera som idag även
med nya garageportar, dvs. de är öppna dagtid och endast stängda
nattetid. Fastighetsägaren avser att sätta upp rullportar.
Fastighetsägaren och trafikkontoret behöver träffa avtal kring flytt
av kantsten om man tar mark i anspråk för att få plats med
tilläggsisolering. Planförslaget kompletteras med var cykelplatser
planeras inom fastigheten. Planförslaget kompletteras med
redovisning av område med servitut för spårväg city samt
beskrivning av infästningar för kontaktledning i fasad.
Befintlig busshållplats under Klarabergsviadukten avses flyttas i
samband med upprustning av Vasagatan.
Planförslaget innebär ingen förändring av kommunikationerna
mellan Klarabergsgatan och Vasagatan utöver flytt av befintlig
trappa närmare Vasagatan. Förbättrade kopplingar mellan de båda
planen kommer att studeras vidare i pågående plan för
Centralstationsområdet.
Teknisk försörjning
Vattenförsörjning, spil vatten
Stockholm Vatten och Avfall (SVOA) förutsätter att befintliga
servisledningar för vatten och kombinerat avlopp kommer att
användas. Intern tryckstegring kan behövas för nivåer över +30 m i
RH2000.
Dagvatten
SVOA anser att det är positivt att vegetationsklätt tak föreslås.
Dagvattenledning vid trappa behöver kortas av när trappan flyttas
ut.
El/Tele
Ellevio har nätstation i Hotell Continental som berörs av
tillbyggnaden under bron. Ventilation till nätstationen behöver
säkerställas. I gångbanan längs Vasagatan finns 11 kV-ledningar
samt vid den planerade utbyggnaden lågspänningsnät i form av
kabelskåp och serviser. Anläggningarna kan behöva flyttas i
samband med genomförande av planen.
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 9 (27)
Energiförsörjning
Stockholm Exergi har fjärrvärme och fjärrkyla inom området. Det
finns befintliga undermarksanläggningar som kan komma att
påverkas.
Avfallshantering
SVOA lyfter vikten av att säkerställa att tillräcklig plats finns för
ökad avfallshantering och att angöringsplatser är säkra för personal
och anordnade så att hämtfordon inte blockerar övrig trafik.
Räddningstjänst
Storstockholms brandförsvar (SSBF) lyfter frågan om sucidrisk och
vilka åtgärder som planeras. Ökat personantal i byggnaden samt
dess komplexitet med verksamheter under mark ställer särskilt höga
krav på utrymning och frångänglighet samt brandgasventilation.
Stadsbyggnadskontorets ställningstagande
Stadsbyggnadskontoret tar med information kring teknisk
försörjning i det fortsatta planarbetet. På takterrass sätts räcken
upp för att minska risken för suicid. Planhandlingarna kompletteras
med information om planerade åtgärder för utrymning,
frångänglighet och brandgasventilation.
Hälsa och säkerhet
Buller och vibrationer
Trafikförvaltningen anser att plankartan ska kompletteras med
reglering av störningsskydd för stomljud och vibrationer
motsvarande de i planen för Orgelpipan 6.
Ras och skred
Länsstyrelsen påpekar att planförslaget ligger direkt ovanpå tunnel
för Citybanan och att det av planhandlingarna måste framgå att på-
och ombyggnaden inte leder till risk för sättningar och/eller ras.
Trafikförvaltningen menar att PM Berg behöver kompletteras med
redovisning av om tunnelbanan påverkas av planförslaget.
Trafikförvaltningen menar att riskanalyser för grundläggnings-
arbeten och hur de påverkar spårområden och tunnlar behöver tas
fram.
Stadsbyggnadskontorets ställningstagande
Plankartan kompletteras med reglering av störningsskydd för
stomljud och vibrationer motsvarande de i planen för Orgelpipan 6.
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 10 (27)
PM Berg kompletteras enligt synpunkter från Trafikförvaltningen
och Trafikverket, se även rubrik Riksintresse kommunikation nedan.
Miljö- och klimataspekter
Miljökonsekvenser
Miljö- och hälsoskyddsnämnden (MHN) önskar få resultatet av
provtagning i grundvattenbrunn för att kunna ta ställning till risk för
exponering via ångor i byggnaden. MHN är positiv till att
byggnaden föreslås förses med vegetationsklätt tak och solceller
samt att tilläggsisolering föreslås i samband med fasadbyte.
Norrmalms hembygdsförening menar att projektet på grund av den
stora användningen av stål och betong från hållbarhetssynpunkt bör
avvakta CO2-fria produktionsmetoder och prövas enligt 6 kap 6 §
miljöbalken.
Miljökvalitetsnormer för vatten
Länsstyrelsen anser att kommunen i planhandlingarna behöver
beskriva vilka åtgärder som är planerade och säkerställda utanför
planområdet för att miljökvalitetsnormer i Riddarfjärden ska kunna
följas.
Stadsbyggnadskontorets ställningstagande
Resultat från provtagning är överskickat till miljöförvaltningen.
Planbeskrivningen kompletteras med text om pågående arbete för
att följa miljökvalitetsnormer för Riddarfjärden.
Planförfarande kommer att ändras till utökat förfarande och en
miljökonsekvensbeskrivning kommer tas fram.
Övriga frågor
Riksintresse kommunikation
Länsstyrelsen och Trafikverket kan idag inte bedöma om förslaget
riskerar påverka riksintresse för kommunikation Citybanan negativt.
Trafikverket kommer att komplettera sitt yttrande efter fördjupade
granskningar och analyser.
Övrigt
Luftfartsverket påpekar att kontakt ska tas med berörda flygplatser
när byggnadsverk överstiger 20 meter.
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 11 (27)
Stadsbyggnadskontorets ställningstagande
Till samrådet har en utredning av eventuell påverkan på Citybanan
tagits fram, PM Berg. I utredningen bedömdes att förslaget inte
skulle påverka Citybanan negativt. PM Berg kompletteras enligt
ställningstagande under rubrik Ras och skred ovan.
Swedavia Arlanda och Bromma kommer att kontaktas avseende
flyghinder.
Stadsbyggnadskontorets sammanvägda
ställningstagande
Från de inkomna synpunkterna har intressekonflikter mellan
planförslagets volym och gestalt och riksintresse för
kulturmiljövård och andra kulturvärden kunnat identifieras.
Kontoret menar att en utveckling av fastigheten som innebär
påbyggnad är möjlig men förslaget måste bearbetas vidare för att
bättre integreras i helhetsmiljön kring Klarabergsgatan och med
större hänsyn till påverkan på riksintresset för kulturmiljövården
och andra kulturvärden.
Citys funktion som landets politiska och ekonomiska centrum
innebär att behov av att utveckla, särskilt mycket centralt belägna,
fastigheter i City kommer att finnas under överskådlig tid. Denna
utveckling måste ske i samspel med andra värden i City som urbana
kvaliteter, där områdets långa historia som den avspeglar sig i
byggnader och stadsrum är en viktig aspekt. Andra viktiga
kvaliteter som är en del av Citys utveckling är ökad funktions-
blandning och attraktiva offentliga rum.
Föreslagna förändringar
Med anledning av de synpunkter som framförts under samrådet
kommer följande frågor att studeras vidare:
- Byggnadens samspel med övrig bebyggelse på
Klarabergsgatan. Det innebär att byggnadens volym samt
färgsättning behöver ses över för att inte skada på
riksintresset ska uppstå.
- Den befintliga fasadens skick behöver utredas och om det är
möjligt att bevara befintlig fasad.
- Det behöver säkerställas att planförslaget inte påverkar
Citybanan och tunnelbanan. Citybanan går under byggnaden.
Tunnelbanans blå linje går utanför fastigheten Orgelpipan 7,
men under grannfastigheten Blåmannen.
- Planförfarande ändras till utökat förfarande och en
miljökonsekvensbeskrivning tas fram.
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 12 (27)
Kontoret föreslår att förslaget bearbetas med utgångspunkt från
ovanstående punkter.
Stadsbyggnadskontoret bedömer att ovanstående revideringar
innebär en lämplig avvägning mellan olika intressen.
Inkomna synpunkter
Nedan redovisas en sammanfattning av inkomna synpunkter. För
yttrandena i sin helhet hänvisas till planakten för projektet,
dnr 2017-02605. Planakten för ärendet finns tillgänglig i Tekniska
Nämndhuset på Fleminggatan 4.
Statliga och regionala myndigheter och förbund
Länsstyrelsen
Länsstyrelsen bedömer att den föreslagna detaljplanen inte är
förenlig med den kommunövergripande översiktsplanen, antagen
2018. Länsstyrelsen framförde invändningar i granskningsyttrandet
2017-09-25, bland annat för att uttrycket för bebyggelsens årsringar
och upplevelsen av de olika tidsskikten och sambanden, där den
modernistiska arkitekturen och planeringen utgör en del av
riksintresset inte värnas i översiktsplanen. Förändringar inom City
behöver tillgodose dessa värden, för att undvika påtaglig skada på
riksintresset.
Kommunen har inte i planhandlingarna angett om planen tagits
fram med standardförfarande eller utökat förfarande.
Länsstyrelsen bedömer att planförslaget riskerar att medföra
påtaglig skada på riksintresse enligt 3 kap. miljöbalken. Det gäller
främst riksintresset för kulturmiljövården ”Stockholms innerstad
med Djurgården”. Anledningen är att aktuellt planförslag medför en
irreversibel påverkan på läsbarheten av Stockholms citys årsringar
och historiskt värdefulla modernistiska bebyggelsemiljö. Påverkan
på riksintresset för kommunikation, Citybanan eller risken för
påverkan på människors hälsa och säkerhet på grund av ökad
belastning på järnvägstunneln kan Länsstyrelsen i dagsläget inte
bedöma. Om dessa problem kvarstår vid ett antagande kan
Länsstyrelsen komma att ta upp planen för prövning enligt 11 kap.
10 § PBL. Planen kan då komma att upphävas enligt 11 kap. 11 §
PBL.
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 13 (27)
Riksintresse
Kvarteret Orgelpipan 7 ingår i de modernistiska delarna av
Stockholms centrala delar. Den befintliga byggnaden bildar
tillsammans med övrig bebyggelse längs Klarabergsgatan och
Sergels torg en modernistisk helhetsmiljö där byggnaderna
harmonierar i fasadliv, färgsättning och volym. Byggnadens värde
karaktäriseras av sin enhetlighet med den omgivande bebyggelsen.
Länsstyrelsen anser att aktuellt planförslag minskar läsbarheten av
den modernistiska årsringen ytterligare då föreslagen byggnad
varken i fasadliv, färgsättning eller volym längre kommer att
ansluta till Klarabergsgatans helhetsmiljö. Förslaget innebär även en
skalförskjutning som bryter mot helhetsmiljöns enhetliga karaktär.
Länsstyrelsen menar att de rivningar, tillbyggnader och
nybyggnader som genomförts de senaste decennierna i City har
bidragit till en kumulativ skada på riksintresset. Uttrycken i det
moderna välfärdssamhällets och dess stadsbyggande, stadens siluett
och stadens årsringar har i stadens centrala delar successivt och utan
helhetssyn påverkats negativt.
Planförslaget innebär att årsringar och upplevelse av tidsskikt och
samband som kan avläsas längs Klarabergsgatan går förlorade. I
bedömningen har de förändringar som redan skett och som medfört
skador på riksintresset vägts in. Bland annat är de förändringar som
redan genomförts på fastigheten Orgelpipan 6 relevanta i
sammanhanget, då dessa gett upphov till en tydlig skalförskjutning
längs Klarabergsgatan.
Kommunen behöver i planhandlingarna föra ett resonemang kring
de förändringar som skett sedan riksintresset pekats ut samt
redogöra för de förändringar som planeras och som kan komma att
påverka denna del av riksintresset. Staden ska därför i det fortsatta
planarbetet tydligt redogöra för de kumulativa effekter som har
uppstått och hur kommande planering kan komma att påverka den
del av riksintresset som utgörs av modernistiska City.
Länsstyrelsen anser att planförslaget behöver revideras för att
påtaglig skada på riksintresset ska kunna undvikas. Till
granskningsskedet måste förslaget studeras med utgångspunkten att
läsbarheten av de riksintressanta värdena på platsen ska finnas kvar,
dvs de egenskaper hos byggnaden som gör att den ansluter till den
modernistiska helhetsmiljön ska arbetas in i projektet. Här anser
Länsstyrelsen framför allt att byggnadens volym, färg och fasadliv i
relation till bebyggelsen längs Klarabergsvägen är särskilt viktig att
utgå ifrån.
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 14 (27)
Hälsa och säkerhet
Eftersom bebyggelsen i planförslaget är placerad direkt ovanpå
tunneln för Citybanan, så behöver det framgå av planhandlingarna
att på och ombyggnationen inte leder till risk för sättningar och/eller
ras. Kommunen måste beakta Trafikverkets analys av
stabilitetsförhållandena och dess kompletterande samrådsyttrande.
Miljökvalitetsnormer
Detaljplanen kommer fortsatt att ha en mindre negativ påverkan på
möjligheten att följa miljökvalitetsnormerna för vatten. Kommunen
anger bland annat att åtgärder ska genomföras utanför planområdet
för att minimera de negativa effekterna av befintlig bebyggelse på
vattenkvalitet i berörda vatten. Länsstyrelsen anser att kommunen i
planhandlingarna behöver beskriva vilka åtgärder som är planerade
och säkerställda utanför planområdet för att miljökvalitetsnormer i
Riddarfjärden ska kunna följas.
Frågor av betydelse för planens genomförbarhet
Område på plankartan med användning KC101 saknar
bestämmelser om schaktdjup. Det är otydligt i planhandlingarna om
Citybanan går under den delen av byggnaden och om
schaktdjupsbestämmelser därför saknas på den delen i detaljplanen.
Länsstyrelsen anser att kommunen behöver se över utformningen av
plankartan i detta avseende. Relationen mellan anläggningen
Citybanan och planförslaget kan förtydligas i plankartan och/eller
planbeskrivningen, så att det framgår var Citybanan går i relation
till ovanpåliggande bebyggelse.
Undersökning
Kommunen bedömer att förslaget inte kan antas medföra betydande
påverkan på miljön. Länsstyrelsen bedömer dock att planens
genomförande kan antas medföra betydande miljöpåverkan och att
en miljökonsekvensbeskrivning ska upprättas. På grund av stora
förändringar i Stockholms city har relevanta uttryck för riksintresset
successivt skadats. Den del av riksintresset som utgörs av
Stockholms city har därför blivit betydligt känsligare för
förändringar vilket också sänker riktvärdet för när betydande
miljöpåverkan uppstår. Samråd ska hållas med Länsstyrelsen om
miljökonsekvensbeskrivningens avgränsning och omfattning enligt
6 kap. 11-12 §§ miljöbalken.
Trafikförvaltningen, Region Stockholm
Trafikförvaltningen kan inte ta ställning till planförslaget utifrån
remisshandlingarna eftersom det kvarstår flera frågor att utreda och
därefter redovisa i plankarta och planbeskrivning. Det som avses är
risker för påverkan på tunnelbanan och spårvägens anläggning.
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 15 (27)
Trafikförvaltningen kan inte utesluta att överklaga detaljplanen om
dessa frågor inte är tillgodosedda vid antagandet. Vid
genomförande av planen måste kollektivtrafikens framkomlighet
säkerställas.
Spårväg city
Detaljplaneområdet överlappar med järnvägsplanen för spårväg
city. Trafikförvaltningen efterfrågar en redovisning av hur de båda
planerna förhåller sig till varandra och utgår från att det inte finns
någon motsättning mellan dem.
Infästningar
Idag finns infästningar för spårvägens kontaktledningar i fasad på
Orgelpipan 7. Trafikförvaltningen saknar en redovisning av dessa i
planhandlingarna samt redogörelse av hur föreslagen ombyggnation
kommer påverka Trafikförvaltningens rättigheter. Det är viktigt att
dess funktion bibehålls under och efter genomförandet av
detaljplanen.
Utbyggnad under bron
Det finns en pågående diskussion mellan staden och
Trafikförvaltningen om förlängning av spårväg city västerut kopplat
till stadsbyggnadsprojektet för centralstationsområdet. En
utbyggnad under bron eller verksamheten i lokalen får inte
motverka åtkomsten till bron videventuella förstärkningsarbeten.
Buller och vibrationer
Trafikförvaltningen anser att plankartan ska regleras med
störningsskydd för stomljud och vibrationer motsvarande
Orgelpipan 6 som ligger mitt i mot föreslagen detaljplan.
Plankartan
Plankartan behöver ses över och kompletteras så att tunnelbanans
skyddszon tydligt framgår. Kartan behöver också kompletteras med
bestämmelser för tunnelbana (T) och schaktdjupsbestämmelser.
Närhet till spårområde och tunnlar
Trafikförvaltningen anser att PM Berg behöver kompletteras med
en redovisning om hur tunnelbanan påverkas av den tänkta
bebyggelsen. Även riskanalyser för grundläggningsarbeten och hur
dessa påverkar spåret/tunneln behöver tas fram och samrådas med
Trafikförvaltningen. Staden bör samråda resultatet av de
kompletterande utredningarna med Trafikförvaltningen innan
detaljplanen går på granskning. Planförslaget bedöms kunna
innebära intrång i kollektivtrafikanläggningen och avtal kring detta
kan behöva upprättas innan planen kan antas.
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 16 (27)
Storstockholms brandförsvar (SSBF)
SSBF har tidigare yttrat sig i detta ärende i behovsbedömningen
(2017-07-12). Riskidentifiering av SSBF som inte har berörts i
tidigare yttranden. Detta yttrande behandlar hantering av
olycksrisker samt möjlighet till räddningsinsatser.
Suicidrisk
I och med att det i planen anges att byggnaden utrustas med en
takterrass kan det medföra risk för suicid, speciellt om terrassen är
tillgänglig för allmänhet. I sådana fall anser SSBF att frågan vad
gäller suicidrisk bör lyftas under planarbetet. Åtgärder för att
förhindra suicid kan exempelvis vara stängsel, hinder för hoppning
eller liknande.
Byggnadens användningsändamål medför högt personantal
Byggnadens planeras att utnyttjas för centrumändamål och hotell
vilket innebär högre personantal än vid bostadsändamål. SSBF vill
uppmärksamma att detta kan resultera i högre krav på utrymning
och frångänglighet från berörd byggnad. Det bör också tas hänsyn
till var stora mängder utrymmande personer förväntas ta vägen efter
genomförd utrymning.
Stegutrymning/Åtkomlighet Då byggnadens höjd överstiger 23 meter kan räddningstjänsten ej
utgöra den alternativa utrymningsvägen för den planerade
byggnaden. Den måste därmed dimensioneras för utrymning utan
räddningstjänstens stegutrustning.
Komplex byggnad i avseende på tillkommande verksamheter i
undermark
Den planerade byggnaden förväntas bli komplex ur ett
insatsperspektiv eftersom publika verksamheter planeras i
undermark. Detta ställer speciella krav på både utrymningslösningar
och hjälpsystem för räddningstjänstens insats såsom behov av
brandgasventilation. Vidare bör även placeringen av
brandgasventilation utredas ur ett olycksriskperspektiv. Det är
viktigt att dialog förs med SSBF kring förutsättningarna för
räddningsinsats under projektets gång.
Trafikverket
Trafikverket har erinran i rubricerat i ärendet, och kan i dag inte
godta planförslaget. Det har inte gått att säkerställa att Citybanan
inte påverkas av de föreslagna om-, på- och tillbyggnad av befintligt
byggnad inom Fastigheten Orgelpipan 7. Därmed finns det en risk
för påverkan på Citybanans värde och funktion och som sin tur
skulle kunna innebära en påtaglig skada på riksintresset. I ett
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 17 (27)
kompletterande yttrande lämnade Trafikverket förtydligande kring
vad som behöver åtgärdas. Dessa rörde bland annat redovisning av
geologiska förhållanden som ska baseras på kartering gjord för
Citybanan, underlagen som använts för beräkningar, motiv för valda
parametrar, behov av tydligare redovisning av deformation för
kritiska områden, bedömning av påverkan på sprutbetong och
bergtätningar kring Citybanan.
Statens fastighetsverk (SFV)
Centralposthuset är arkitekturhistoriskt mycket värdefullt och utgör
en betydelsefull del av stadsbilden. Huset uppfördes som en
monumentalbyggnad som anknyter till svensk arkitekturhistoria
samtidigt som den var nyskapande. Med föreslagen påbyggnad på
Orgelpipan 7 riskerar Centralposthusets monumentalitet förtas och
därmed dess värde i stadsbilden. Mot bakgrund av ovanstående
anser SFV att planförslaget i föreliggande form innebär en alltför
hög påbyggnad. SFV förordar en bearbetning av förslaget där
fasadutformning och en lägre påbyggnad utformas så att Orgelpipan
inte konkurrerar med Centralposthuset i monumentalitet.
Genomförandet
SFV vill aven framföra att det är av största vikt för
Centralposthuset, Blåmannen 21 att vibrationsalstrande
byggåtgärder genomförs med försiktighet. Samt att det är
viktigt att hänsyn tas till åtkomst av garage och godsmottagning i
Centralposthuset, Blåmannen 21.
Luftfartsverket (LFV)
LFV har i egenskap av sakägare för CNS-utrustning inget att erinra
mot detaljplanen. LFV påminner att konsekvenser för flygvägar till
och från flygplatser har inte analyserat, samt om CNS-utrustning
ägd av flygplats kan riskera att bli påverkad. Berörda flygplatser
skall därför alltid tillfrågas som sakägare om byggnadsverk över 20
meter ingår i planer, eller om flygplatserna av annan anledning
misstänks kunna bli påverkade av en etablering.
Kommunala nämnder, bolag och förvaltningar
Lantmäterimyndigheten
Det är oklart hur man ska tolka typsektionerna. Plangränsen
behöver redovisas i typsektionerna samt utmed vilken sträcka de
gäller. Det står att tilläggsplanen för Citybanan inte påverkas av
denna plan. Ska tilläggsplanen gälla som tilläggsplan till denna
detaljplan och, om det är så, behöver det framgå.
I övrigt ingen erinran.
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 18 (27)
Norrmalms stadsdelsnämnd
Norrmalms stadsdelsnämnd hade gärna sett att planförslaget
innefattade bostäder för att möta översiktsplanens mål om att berika
innerstadens centrala delar med fler nya bostäder.
Stadsdelsnämnden vill understryka att levande bottenvåningar med
publika ytor, utökade ytor för gång och vistelse är
grundförutsättningar för ett attraktivt stadsliv i Citys storskaliga
miljö, och att detta bör prioriteras i planområdet. Med anledning av
att planområdet breder ut sig i olika gatunivåer bör tillgängligheten
för funktionsnedsatta särskilt studeras och säkerställas.
Stadsdelsnämnden anser att den föreslagna utbyggnaden under
Klarabergsviadukten kan skapa förutsättningar för ett tryggare och
säkrare stadsrum. Genom att bygga ut fastigheten till bropelarna
anser förvaltningen att prång och baksidor, som idag kan bidra till
upplevelse av otrygghet, kan försvinna. Vidare anser nämnden att
det i fortsatt planarbete är angeläget att beakta hur det kan skapas
god och kreativ belysning för att bidra till ökad känsla av trygghet
under bron. I arbetet med att omgestalta denna plats behöver läget
för den busshållplats som finns där idag ses över, då det riskerar att
bli trångt när fasaden flyttas ut.
Stadsdelsnämnden menar att på- och tillbyggnader i stor
utsträckning präglar stadsutvecklingen inom Norrmalms
stadsdelsområde och att ett helhetstänk och strategi för denna
utveckling behövs. Denna typ av förtätning bör innebära
kompensationshöjande åtgärder inom planområdet i forma av
berikande vegetation och ökade vistelsevärden.
Stadsdelsnämnden vill även lyfta behovet av goda alternativa
möjligheter för olika målgrupper att ta del av samrådsmaterialet och
lämna synpunkter i tider när det är svårt att erbjuda fysiska möten.
Miljö- och hälsoskyddsnämnden
Miljö- och hälsoskyddsnämnden (MHN) tillstyrker planförslaget
under förutsättning att miljöförvaltningen får ta del av
grundvattenprovtagningen som tagits fram i planarbetet.
I planbeskrivningen redovisas att provtagning har gjorts i
grundvattenbrunn i fastigheten. Provtagningen visade på något
förhöjda halter av toluen och tyngre alifater. Halterna är enligt
planbeskrivningen så låga att de inte bedöms utgöra någon risk för
exponering via ångor i byggnaden. Då grundvattenprovtagningen
saknas bland planhandlingarna har MHN inte möjlighet att ta
ställning till risken för exponering via ångor i byggnaden. Resultatet
från provtagningen samt karta över provtagningspunkt ska skickas
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 19 (27)
till miljöförvaltningen tillsamman med blanketten ”Underrättelse
om förorenad mark eller fastighet”.
Texten under rubriken markradon är missvisande då den behandlar
blåbetong, vilket inte har med markradon att göra.
Vad avser skrivningen om miljökvalitetsnormen för Mälaren-
Riddarfjärden så ska god kemisk ytvattenstatus vara uppnådd nu
och inte först 2027. Det finns dock tidsfrist till 2027 för ämnena
antracen, bly- och blyföreningar samt tributyltennföreningar.
Utöver detta är MHN positiv till att tak föreslås utformas
vegetationsklätt i kombination med solcellsanläggning. MHN
förespråkar om möjligt en vegetationsbeklädnad med tjockare
substrat och växtlighet för att en större dagvattenvolym ska kunna
fördröjas.
MHN är även positiv till att ombyggnaden av fastigheten kommer
att möjliggöra energieffektivisering i form av tilläggsisolering i
samband med fasadbyte. Livscykelanalysen som är gjord för
fastigheten förespråkar en stomme av trä, men det framgår inte om
detta avses användas i projektet. Jämförelserna och beräkningarna i
livscykelanalysen görs för den funktionella enheten kg CO2-
ekvivalent. /m2 A-temp, vilket inte är fel, men Boverket
rekommenderar att man använder sig av BTA istället för A-temp.
På taket planeras för solcellsanläggning, vilket är positivt och som
underlättas för genom planbestämmelsen på plankartan om att
solcellsanläggning tillåts utöver högsta totalhöjd.
Trafikkontoret
Kontoret ser positivt på utvecklingen av denna fastighet som öppnar
upp och levandegör bottenvåningen för ett attraktivare och tryggare
gaturum. Det är bra att trygghetsskapande åtgärder görs även i
anslutningen mot Vasagatan så att miljön blir omhändertagen.
Förändringen av området under Klarabergsviadukten, där
fastigheten ges en utökad byggrätt på bekostnad av gatumark,
minskar befintlig trottoarbredd från dagens ca 11 meter till ca 5
meter. Med hänsyn till den höga trafikeringen av fotgängare är det
därför extra angeläget att det nya fasadlivet inte inkräktar på
fotgängarytan. Den befintliga anslutningen mellan Vasagatan och
trappan upp till Klarabergsgatan ges i planen ett indraget läge,
trappan behöver därför hanteras så att den ges en trygg och
inbjudande utformning. Kontoret förordar att trappan flyttas ut mot
Vasagatan om det är möjligt med hänsyn till konstruktionen.
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 20 (27)
Föreslagen ny byggnad bedöms bli 0,4 meter tjockare vilket innebär
att trottoarerna blir motsvarande bredd smalare. Detta blir
problematiskt mot Klara Norra Kyrkogata och Mäster Samuelsgatan
som redan har smala trottoarer. I det fallet att fastigheten breddas
och får påverkan på gångbanebredden bör den förlorade bredden
kompenseras med att fastighetsägaren står för utflyttandet av
kantsten för att möjliggöra en för staden godtagbar bredd på
respektive gångbana.
Med hänsyn till fastighetens centrala läge och dess koppling till
Continentalgaraget så görs bedömningen att inga
bilparkeringsparkeringsplatser behöver tillskapas.
För cykelparkeringar är bedömningen i enlighet med Stockholms
stads riktlinjer att behovet av cykelparkering är i den övre delen av
spannet 150-300 cykelparkeringar. Kontoret anser att ett krav om
300 cykelparkeringar är rimligt för att uppfylla riktlinjerna. Antal
cykelparkeringsplatser och placering av dessa behöver tydliggöras i
planen.
Det är viktigt att säkerställa att förändringen av entrén till
Continentalgaraget inte får trafikkonsekvenser på Mäster
Samuelsgatan. Att säkerställa att infart kan ske utan att mötande
fordon hindrar passage är därför av stor vikt i vidare planering.
Entréer får ej ha utåtgående dörrar som går ut mot gångbana.
Behöver höjder anpassas för att tillskapa tillgängliga entréer så ska
dessa höjder tas upp inom fastigheten.
Kontoret har idag infällda belysningsdosor längs med fasad på
Orgelpipan 7. Hänsyn till dess funktion måste tas i projektering och
lösning samrådas med Trafikkontoret.
Exploateringskontoret
Exploateringskontoret har inget att erinra.
Kulturstrategiska staben
Kulturstrategiska staben bedömer att aktuellt planförslag bör
avstyrkas och omarbetas i sin helhet. Kulturstrategiska staben kan
inte anse att en ombyggnad som mer är att betrakta som en
nybyggnad uppfyller de allmänna varsamhetskraven i Plan- och
bygglagen.
Klarabergsgatan, Sergels torg och Hötorgscity är det mest
konsekvent genomförda cityomvandlingsprojektet sen
efterkrigstiden. Området bär det tydligaste uttrycket för
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 21 (27)
samhällsprojektet ”det moderna city”. Förslaget innebär att
ensemblen av senmodernistisk arkitektur längs Klarabergsgatan
delvis försvinner och splittras. Det i sin tur medför att det moderna
city som ett uttryck för riksintresset och en årsring från
Norrmalmsregleringen försvagas. Det är också en skalförskjutning i
City vilket i också påverkar stadsrummet och andra uttryck för
riksintresset som ”Stadens siluett” med den begränsade hushöjden
och ”Fronten mot stadsrummet” med bebyggelse som följer
landskapet på ett tydligt sätt.
Orgelpipan 7 är ursprungligen gestaltad för att framförallt förhålla
sig höjd-och volymmässigt till Åhléns samtidigt som byggnaden
medvetet ska kontrastera mot grannen genom fasadernas
vertikalverkan. Föreslagen ombyggnad tar fel utgångpunkt för sin
gestaltning, den bör relatera till bebyggelsen i den östra delen av
Klarabergsgatan med sin kvartersstora jämnhöga bebyggelse istället
för till bebyggelsen längs Vasagatan.
Kulturstrategiska staben menar att omgestaltningen av Orgelpipan 7
är så genomgripande att resultatet blir en ny byggnad. Det är inte
längre en byggnad hemmahörande i 1960-talet och ur det större
samhällsperspektivet kan den således inte längre berätta om tiden
eller Norrmalmsregleringen. På byggnadsnivå är påbyggnaderna för
stora och framträdande, de tar inte hänsyn till skalan i omgivningen.
Kulturstrategiska staben menar vidare att det är problematiskt både
kulturhistoriskt och resursmässigt att ersätta fasaden med nytt
material. Tidstypiska detaljer som kulörta bröstningar försvinner.
Kulturstrategiska staben delar bedömningarna i AIX
konsekvensanalys, även i det att det är möjligt med en påbyggnad,
förändringar i bottenvåningen samt att bygga in terrassen mot
Mäster Samuelsgatan till en vinterträdgård med en öppen
rumsvolym i fyra våningar, men inga nya bjälklag inom den glasade
volymen.
Kulturstrategiska staben menar att planförslaget inte uppfyller de
allmänna varsamhetskraven i plan- och bygglagen (PBL), vilka
alltid gäller oavsett graden av kulturhistoriskt värde. Med
hänvisning till PBL 8:e kap, 14 och 17 §§ och kraven i 2 kap 6§
PBL att bebyggelse och byggnadsverk ska utformas och placeras på
den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till
stads- och landskapsbilden, är bedömningen att aktuellt planförslag
bör avstyrkas och omarbetas i sin helhet.
Rådet til skydd för Stockholms skönhet
Skönhetsrådet avstyrker förslag till detaljplan i föreliggande form.
Skönhetsrådet anser att den norra delen av Klarabergsgatan fortsatt
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 22 (27)
ska ses som en helhet och att eventuella förändringar inom
Orgelpipan 7 ska samverka med omgivande byggnader. Rådet
ställer sig inte avvisande till en indragen påbyggnad men anser att
de föreslagna 2+1 våningarna blir för höga. En förutsättning för en
påbyggnad är enligt rådet att den befintliga teknikvåningen tas bort
och att endast en våning ovan denna tillåts. De tekniska
installationerna bör flyttas till något av byggnadens fem källarplan.
Byggnaden blir då en våning lägre än i förslaget och korresponderar
bättre med såväl kv. Gripen som kv. Pennfäktaren.
Även om Skönhetsrådet finner den föreslagna nya fasadarkitekturen
stilig anser rådet att den befintliga chamottestenen bör behållas.
Byggnadens ursprungsfasad är välbevarad och har både ett
stadsbildligt och ett kulturhistoriskt värde som inte bör avlägsnas.
Rådet anser dock att vissa förändringar kan göras exempelvis
uppglasningar av bottenvåningar och större genomsiktliga
glasparter i fasad. Rådet har heller ingen erinran mot förändringen
under Klarabergsviadukten.
Mot Mäster Samuelsgatan är den annars så strama byggnaden
uppbruten med en terrass två våningar ovanför gatan. Denna gest,
som är den enda kvarvarande resten från den ursprungliga idén om
punkthus på podiebyggnader har stort värde för stadsmiljön.
Skönhetsrådet anser att terrassen inte bör byggas in utan att den bör
bevaras som kvarterets ”gård”.
Övriga remissinstanser
Stockholm Vatten och Avfall AB (SVOA), Avfall
SVOA vill uppmärksamma att det är viktigt att se över
dimensioneringen av avfallsutrymmet för att säkerställa att befintlig
kapacitet kommer klara även den tillkommande kontorsdelen. Det
är också viktigt att anpassa avfallshanteringen för det hotell
planförslaget möjliggör. Alla verksamheter som riskerar att släppa
ut mer fett än vad normalt hushållsavloppsvatten innehåller måste
ha en typgodkänd fettavskiljare installerad för att förhindra att fett
släpps ut i avloppsnätet.
Fr.o.m. 1 januari 2021 kommer det bli obligatoriskt med
matavfallsinsamling för verksamheter som serverar mer än 25
portioner per dag. Ett system som kan omhänderta både matavfall
och fett är en kombinerad matavfallstank och fettavskiljare, även
kallad kombitank.
Vid vidare utredning under planarbetet är det viktigt att säkerställa
att de hämtfordon som används för valda insamlingssystem kan
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 23 (27)
framföras inom området och angöras vid hämtplatserna.
Angöringsplatser ska vara anordnade så att hämtfordon inte
blockerar övrig trafik samt utformade så att hämtpersonalen kan
stiga ur på ett säkert sätt.
Stockholm Vatten och Avfall AB (SVOA), Vatten
SVOA förutsätter att befintliga servisledningar för vatten och
kombinerat avloppsvatten till fastigheten kommer att användas.
Befintlig dagvattenledning nedanför trappan från
Klarabergsviadukten ned mot Vasagatan kortas av och avslutas med
dagvattenbrunn utanför ny fastighetsgräns vid utflytt av trappan.
Det är positivt att dagvattenhanteringen förbättras med
vegetationsklätt tak i samband med ombyggnation.
Dagvattenutredningen saknar delar i stadens checklista och får
gärna uppdateras med aktuell takplan i det fortsatta arbetet.
Lägsta vattentryck i förbindelsepunkt motsvarar nivån +50 m vilket
vid normalt anordnande av installationen kan innebära att intern
tryckstegring erfordras för tappställen över nivån +30 m. Sådan
tryckstegring bekostas ej av SVOA.
El evio AB
Ellevios nätstation i Hotell Continental berörs av planen genom
utbyggnad under Klarabergsviadukten där behov av hänsyn till
nätstationens ventilation har identifierats. Kontakta Ellevio för
information om ventilationskraven och utformningsbehov.
Ellevio har befintliga 11 kV ledningar i gångbana längs med
Vasagatan utanför fastigheten. Kablarna måste beaktas. Vid den
planerade ytan för tillbyggnad av befintlig lokal under
Klarabergsviadukten, finns befintligt lågspänningsnät i form av
kabelskåp och serviser. Anläggningarna måste beaktas och kan
behöva flyttas i samband med planens genomförande.
Stockholm Exergi
Stockholm Exergi har ledningar för fjärrvärme och fjärrkyla inom
området. Ska de flyttas krävs framförhållning.
Befintlig undermarksanläggning finns i området och kan påverkas.
Vid planering, projektering och utförande av aktiviteter som innebär
sprängning, fullborrning, linsågning, hydraulspräckning,
bergspräckning, pålning, spontslagning, bergtätning eller liknande
arbeten ska Stockholm Exergi Tunnlar kontaktas för godkännande.
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 24 (27)
Hyresgästföreningen
Hyresgästföreningen anser att tillbyggnad av lokaler under
Klarabergsviadukten är bra men vänder sig mot påbyggnaden.
Byggnadens volym är redan idag väl synlig i stadsrummet , men
inordnar sig i den övriga arkitekturen omkring från samma epok.
Påbyggnaden och den nya fasaden m.m. skulle göra att huset får en
mycket större dimension som tar fullkomligt död på den fina gamla
byggnaden mitt emot.
Hyresgästföreningen motsätter sig till att det byggs fler kontor i
innerstaden då dessa redan är överrepresenterade i
byggnadsbeståndet. Menar att det behövs fler bostäder, inte fler
kontor i City. I en trygg, integrerad stad finns det ett balanserat
utbud av bostäder, arbetsplatser, kommunikation, service och kultur
i alla stadsdelar. Menar vidare att påbyggnaden innebär ökad
skuggning. Det är ytterst olämplig att förtäta en redan tät stadskärna
så den redan mörka staden blir ännu mörkare. Sammantaget medför
alla på-, till- och nybyggen i stan en mycket stor negativ påverkan.
Hyresgästföreningen menar vidare att fler arbetsplatser innebär att
det tillkommer transporter och att kollektivtrafiken, som redan är
ansträngd, belastas ytterligare. Hyresgästföreningen menar att
innerstaden redan är trång och att staden ska växa längre ut.
Övriga, ej sakägare
Norrmalms Hembygdsförening
Menar att avsaknad av alternativa områden med Citykaraktär gör att
City byggs sönder och att riksintresset Stockholms innerstad med
Djurgården därmed förlorar skönhet och karaktär. Föreningen
saknar beskrivning av vad som är problem med befintlig byggnad.
Norrmalms Hembygdsförening anser att projektets byggnad brister i
fantasi, har en stel, kal utformning och en avvikande reflekterande
fasad med enahanda uttrycksmedel. Den brister kort sagt i skönhet.
Jämkningen till befintlig bebyggelse enligt planbeskrivningen
genomförs så att takfotshöjden har anpassats till övriga byggnader
på Klarabergsgatans norra sida genom att befintlig höjd bibehållits.
Det bör då påpekas att en höjdjustering har gjorts från 27,8 m över
nollplanet i gällande plan till 28,7 m i planförslaget, vilket innebär
en volymökning på över 3 800 kubikmeter. Överbyggnaden ovanför
takfotsplanet har ökats från 6 100 kubikmeter i gällande plan till
31 600 kubikmeter. Om den befintliga planen innebar en anpassning
till omgivande bebyggelse längs Klarabergsgatan medför denna
planändring i stället ett störande avbrott, framförallt i vyer från
Klarabergsviadukten och andra högre liggande platser i närområdet.
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 25 (27)
Den avsevärda volymökningen enligt planförslaget står inte i
proportion till höjden på Centralposten. Här bryter byggnaden enligt
planförslaget mot den matta, solabsorberande, varmt färgade
fasaden i kvarteret Gripen liksom i kvarteret Blåmannnen.
Föreningen menar att planförslaget bör lyfta fram de värden som
finns i anslutande kvarter. Förslaget bryter mot skönheten i den
befintliga helhetsmiljön. Staden måste ställa krav på anpassning till
omgivande bebyggelse och återställande av kulturhistoriska värden.
Föreningen menar vidare att exploateringens ökning av CO2-utsläpp
kan minska om exploateringen avvaktar ca 10 år tills tillverkning av
stål och betong görs med reduktion med väte istället för kol. Detta
stämmer mer överens med Sveriges undertecknande av Agenda
2030.
Sammantaget hävdar Norrmalms Hembygdsförening
1. att ett samråd enligt 5 kap. 12 § PBL inte får syfta till att ta
ställning till ett redan i detalj fastställt projekt,
2. att i ett City med låg framkomlighet p.g.a. många byggprojekt
kan en fungerande, 55 år gammal byggnad leva vidare utan en
större nyexploatering med tillhörande planändring,
3. att den stora användningen av stål och betong i byggprojektet
från hållbarhetssynpunkt bör avvakta CO2-fria produktionsmetoder
och prövas enligt 6 kap. 6 § miljöbalken,
4. att utformningen av byggnadskroppen och fasaden bör ses över
och ges utrymme att anpassas till grannkvarteren Blåmannen (med
det nationella landmärket Centralposten) och Gripen (med det
berömda Åhlénshuset),
5. att alternativa sätt att förhålla sig till och lösa behov i City måste
redovisas samt
6. att staden måste ta sitt ansvar att skapa förutsättningar för att
alternativ till City skapas utanför innerstaden.
Norrmalms hembygdsförening menar att ett nytt alternativ som
bidrar till att förstärka riksintresset och kulturhistoriska värden tas
fram för samråd.
Samfundet S:t Erik
Samfundet S:t Erik avvisar förslaget till detaljplan för Orgelpipan 7.
Samfundet menar att City i snabb takt håller på att förlora sin unika
roll som exempel på en sammanhållen modernistisk miljö samtidigt
som kulturhistoriskt intressanta värden i modernismens
bebyggelsemiljöer vinner erkännande. Den föreslagna
påbyggnaden, och det föreslagna bytet av fasadkaraktär/material i
synnerhet, skulle innebära en påfallande förändring och ytterligare
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 26 (27)
en karaktäristisk byggnad från 1960-talets modernistiska era
kommer att förvanskas.
Samfundet S:t Erik motsätter sig den föreslagna ombyggnaden av
fasaderna i kvarteret Orgelpipan 7 liksom föreslagen utformning av
de tillkommande indragna våningarna på taket. Det befintliga
fasadmaterialet, befintlig takfot och karaktäristiska detaljer bör
behållas, vilket inte i sig behöver hindra förändringar i exempelvis
bottenvåningens fönstersättning, entréer och garageportar. Förslaget
till påbyggnader behöver omarbetas i syfte att sänka den samlade
föreslagna byggnadshöjden och att utforma tillkommande
byggnadsdelar med hänsyn tagen till den befintliga byggnaden och
dess fasader.
Marat Dyatko (MD)
Menar att det är bra att en av de fulaste byggnaderna byggs om men
är orolig för höjden på huvudpartiet som kommer i konflikt med det
vackra Centralposthuset.
Martin Nilsson (MN)
Lämnar följande synpunkter:
1. Förslaget är monotont och något otidsenligt. Finns inget värde att
bygga vidare på modernismens ideal när det uppenbart misslyckats
med att skapa en trevlig stadsmiljö. Bryt upp byggnaden i mindre
komponenter.
2. Byggnaden behöver innehålla bostäder. Översiktsplanen över
Stockholm lyfter fram att fler bostäder borde byggas i City då den
upplevs som otrygg på kvällar och nätter. På just denna plats skulle
bostäder göra en fantastisk insats för att skapa ett tryggare och mer
levande område. Tyvärr har staden helt misslyckats att få in
bostäder när man byggt om Brunkebergstorg, Tegelbacken och
Waterfront. Gör inte om misstaget med denna byggnad. Se till att
det finns åtminstone 30-50 bostäder.
Konrad Wróblewski (KW)
Uppmuntrar till bebyggelse enligt planförslaget och önskar att såret
efter Klararivningarna förvandlas till liv, verksamheter, arkitektur i
god smak skapad med omsorg och högkvalitativa materia. Gärna
arkitektur med klassiska drag som knyter an till den bebyggelse som
fanns innan nuvarande hus byggdes. Önskar fler bostäder i området.
Tobias Engelin (TE)
Är starkt kritisk till det förslag som tagits fram angående hur
Orgelpipan 7 kan komma att se ut. Förslaget tar inte alls hänsyn till
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Samrådsredogörelse
Dnr 2017-02605
Sida 27 (27)
de kulturhistoriska byggnaderna som dels finns längs Vasagatan
(Posthuset exempelvis) samt de byggnader som en gång fanns innan
Norrmalmsregleringen gick av stapeln. Det förslag som tagits fram
efterliknar de redan existerande moderna enorma monotona
huskropparna längs Vasagatan såsom Klara C och Sheraton. I det
förslag som tagits fram finns inget som tar vara på den
kulturhistoriska miljö som en gång i tiden fanns längs Vasagatan.
Ta inspiration från hur byggnaderna såg ut längs Vasagatan innan
Norrmalmsregleringen. Idag finns tack och lov Posthuset bevarat.
Låt Orgelpipan 7 inspireras av detta. Nu har ni chansen att göra rätt
och påbörja restaureringen av Vasagatan och återskapa den
kulturhistoriska miljö som revs mellan 1950 och 1970-talet.
(Till synpunkten bifogas bilder på Vasagatan nu och kring
sekelskiftet 1900).
Beatrice Eriksson (BE)
Saknar bekräftelse på att yttrande från hyresgästföreningen kommit
in.
Maria Sahlstrand
Catarina Holdar
planchef
stadsplanerare
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605
Document Outline