Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Begäran om utlämnande om allmän handling avseende Yttranden på samrådsförslag och granskningsförslag av ny detaljplan'.

link to page 2 link to page 3 link to page 3 link to page 3 link to page 3 link to page 3 link to page 3 link to page 5 link to page 6 link to page 7 link to page 8 link to page 9 link to page 10 link to page 10 link to page 11 link to page 11 link to page 12 link to page 12 link to page 17 link to page 22 link to page 24
Stadsbyggnadskontoret 
Samrådsredogörelse 
Planavdelningen 
Dnr 2017-02605 
Catarina Holdar 
 Sida 1 (27) 
Tfn 08-508 274 44 
2020-12-03 
 
 
 
 
 
 
Samrådsredogörelse 
Detaljplan för Orgelpipan 7 i stadsdelen 
Norrmalm, Dp 2017-02605 

 
Innehåll 
 
Sammanfattning ....................................................................................... 2 
Bakgrund ................................................................................................... 3 
Förslagets syfte och huvuddrag ............................................................. 3 
Hur samrådet bedrivits ........................................................................... 3 

Ämnesvisa synpunkter och stadsbyggnadskontorets 
ställningstaganden................................................................................... 3
 

Allmänt om förslaget och utvecklingen .................................................. 3 
Arkitektur och gestaltning ....................................................................... 5 
Kulturmiljö .............................................................................................. 6 
Gator och trafik ...................................................................................... 7 
Teknisk försörjning ................................................................................. 8 
Hälsa och säkerhet ................................................................................ 9 
Miljö- och klimataspekter ..................................................................... 10 
Övriga frågor ........................................................................................ 10 

Stadsbyggnadskontorets sammanvägda ställningstagande ............ 11 
Föreslagna förändringar....................................................................... 11 
Inkomna synpunkter .............................................................................. 12 
Statliga och regionala myndigheter och förbund ................................. 12 
Kommunala nämnder, bolag och förvaltningar .................................... 17 
Övriga remissinstanser ........................................................................ 22 
Övriga, ej sakägare .............................................................................. 24 
 
 
 
 
Stadsbyggnadskontoret 
 
Fleminggatan 4 
Box 8314 
104 20 Stockholm 
Telefon 08-508 27 300 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxx.xx 
stockholm.se 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 2 (27) 
 
Sammanfattning 
Planen syftar till att möjliggöra om-, på- och tillbyggnad av 
befintlig byggnad och därmed möjliggöra en utökning av kontor 
och centrumändmål samt möjliggöra för hotell i en mycket central 
del av Stockholms innerstad. Planförslaget sändes ut på samråd 
5 maj –15 juni 2020. Under samrådet har 25 yttranden inkommit. 
Flertalet remissinstanser tillstyrker planförslaget men framför 
synpunkter i sak, framför allt vad gäller förtydliganden av plankarta 
och i planbeskrivning samt upplyser om krav som behöver beaktas 
vid genomförande av planen. De remissinstanser som är negativa 
till planförslaget framför i huvudsak synpunkter på förslagets 
påverkan på riksintresset för kulturmiljö. Länsstyrelsen bedömer att 
förslaget riskerar att medföra påtaglig skada på riksintresset för 
kulturmiljö. Trafikverket menar att de inte kunnat säkerställa att 
planförslaget inte påverkar Citybanans värde och funktion vilket i 
sin tur skulle kunna innebära påtaglig skada på riksintresse för 
kommunikation. De flesta övriga som framfört synpunkter önskar 
att planförslaget studeras om och bättre anpassas till omgivande 
bebyggelse samt gärna hämtar inspiration från bebyggelsen som 
fanns på platsen före rivningarna i södra Klara.  
 
Med anledning av de synpunkter som framförts under samrådet 
kommer följande frågor att studeras vidare i det fortsatta 
planarbetet: byggnadens samspel med övrig bebyggelse på 
Klarabergsgatan. Det innebär att byggnadens volym samt 
färgsättning behöver ses över för att inte skada på riksintresset ska 
uppstå. Den befintliga fasadens skick behöver utredas och om det är 
möjligt att bevara befintlig fasad. Det behöver säkerställas att 
planförslaget inte påverkar Citybanan och tunnelbanan.  
Kontorets sammanfattande bedömning är att de inkomna 
synpunkterna kan hanteras och studeras vidare i det fortsatta arbetet.  
 
Med anledning av Länsstyrelsens yttrande kommer planförfarande 
ändras till utökat förfarande och en miljökonsekvensbeskrivning 
kommer att tas fram. 
 
 
 
 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 3 (27) 
 
Bakgrund 
Förslagets syfte och huvuddrag 
Planen syftar till att möjliggöra om-, på- och tillbyggnad av 
befintlig byggnad och därmed möjliggöra en utökning av kontor 
och centrumändmål samt möjliggöra för hotell i en mycket central 
del av Stockholms innerstad. Syftet är också att stärka gaturummet 
och stadsrummet med en arkitektoniskt högklassig byggnad där 
befintlig byggnads sammanhållna volym och tydliga vertikalitet 
behålls. I syftet ingår också att bibehålla och utöka aktiva 
bottenvåningar samt genom utbyggnad under Klarabergsviadukten 
förbättra vistelsevärden i gaturummet under bron. 
 
Hur samrådet bedrivits 
Plansamråd för aktuell detaljplan pågick under perioden 5 maj -
15 juni 2020. Information om samrådet skickades ut enligt sändlista 
till remissinstanser och berörda sakägare enligt 
fastighetsförteckningen. Samrådsförslaget visades i Tekniska 
Nämndhuset, Fleminggatan 4 samt på stadsbyggnadskontorets 
hemsida, www.stockholm.se/detaljplaner. Annons om samråd 
publicerades i lokaltidningen Mitt i Vasastan tisdagen den 5 maj 
2020. På grund av pandemin hölls inget fysiskt samrådsmöte.  
 
Ämnesvisa synpunkter och stadsbyggnadskontorets 
ställningstaganden 
Nedan redovisas ämnesvis de synpunkter som inkom under 
samrådet. Stadsbyggnadskontorets kommentarer och 
ställningstagande redovisas i kursiv stil efter varje ämne. 
 
Allmänt om förslaget och utvecklingen  
Länsstyrelsen bedömer att den föreslagna detaljplanen inte är 
förenlig med översiktsplanen. Planförslaget är inte förenligt med de 
invändningar Länsstyrelsen lämnade i sitt granskningsyttrande 
2017-09-25 bland annat för att uttrycket för bebyggelsens årsringar 
och de olika tidsskikten och sambanden, där den modernistiska 
arkitekturen och planeringen utgör en del av riksintresset, inte 
värnas i översiktsplanen. Norrmalms stadsdelsnämnd menar att en 
strategi och helhetstänk för på- och tillbyggnader i stadsdelen 
behövs. 
 
Länsstyrelsen bedömer att planförslaget riskerar att medföra 
påtaglig skada på riksintresse för kulturmiljövården Stockholms 
innerstad med Djurgården. Förslaget medför en irreversibel 
påverkan på läsbarheten av Stockholms årsringar. Även 
Kulturstrategiska staben lyfter de negativa konsekvenserna för 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 4 (27) 
 
riksintresset och årsringen. Länsstyrelsen anser att planförslaget 
behöver revideras för att undgå påtaglig skada på riksintresset. 
Framförallt är byggnadens volym, färg och fasadliv i relation till 
bebyggelsen längs Klarabergsgatan viktig att utgå från. 
 
Länsstyrelsen bedömer att planen kan antas medföra betydande 
miljöpåverkan och att en miljökonsekvensbeskrivning därför ska tas 
fram. 
 
Norrmalms stadsdelsnämnd, Hyresgästföreningen och två 
medborgare hade gärna sett att bostäder innefattats i planförslaget. 
Hyresgästföreningen anser att det redan finns mycket kontor i City 
och motsätter sig att fler byggs. Hyresgästföreningen lyfter ökad 
skuggning som ett problem. 
 
Norrmalms hembygdsförening menar att det på grund av avsaknad 
av alternativa områden med Citykaraktär riskerar City byggas 
sönder och riksintresset förlorar skönhet och karaktär. Alternativa 
sätt att förhålla sig till och lösa behov i City måste redovisas. 
 
Norrmalms stadsdelsnämnd och trafikkontoret anser att det är 
positivt med den föreslagna utbyggnaden under 
Klarabergsviadukten genom att man därmed bygger bort prång och 
baksidor som kan upplevas som otrygga. Trafikförvaltningen 
Region Stockholm påpekar vikten av att en utbyggnad under bron 
inte hindrar eventuella förstärkningsåtgärder som kan bli aktuella 
om spårvägen ska dras vidare över bron. 
Stadsbyggnadskontorets ställningstagande 
Stadsbyggnadskontoret tar till sig synpunkter på påverkan på 
riksintresset för kulturmiljövården och läsbarheten på årsringen. 
Förslaget kommer att ses över avseende arkitekturens koppling och 
samverkan med intilliggande bebyggelse. Kontoret avser att ta stöd 
i den nyligen beslutade Byggnadsordningen i bearbetningen av 
förslaget.  
 
Kontoret menar att den ökade skuggningen inte drabbar bostäder 
och inte är av sådan omfattning att förslaget av den anledningen 
behöver omarbetas. I bearbetningen av förslaget kommer solstudie 
uppdateras. 
 
Den utbyggnad som finns under bron idag samt brons konstruktion 
(spännarmerad) innebär i sig begränsning av möjlighet att 
förstärka befintlig bro. Brons landfäste ligger inne i befintlig 
byggnad. En utbyggnad av befintlig byggnad under bron bedöms 
inte ytterligare försvåra möjligheterna till förstärkning av bron. 
 

 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 5 (27) 
 
Planförfarande ändras till utökat förfarande och en 
miljökonsekvensbeskrivning kommer att tas fram. 
 
Arkitektur och gestaltning 
Kulturstrategiska staben menar att förslaget är att betrakta som en 
nybyggnad och de allmänna varsamhetskraven i plan- och 
bygglagen uppfylls därmed inte. Förslaget innebär en 
skalförskjutning vilket påverkar stadsrummet. Påbyggnaderna är för 
stora och framträdande. Även Statens fastighetsverk, Skönhetsrådet, 
Samfundet S:t Erik, Norrmalms hembygdsförening, 
Hyresgästföreningen och två medborgare påpekar att de föreslagna 
påbyggnaderna är för höga. Kulturstrategiska staben, Skönhetsrådet 
och Samfundet S:t Erik menar att en påbyggnad är möjlig men inte i 
den omfattning förslaget visar.  
 
Kulturstrategiska staben menar att förslaget tar fel utgångspunkt för 
sin gestaltning, den bör relatera till den jämnhöga bebyggelsen på 
Klarabergsgatan i stället för bebyggelsen längs Vasagatan. 
 
Skönhetsrådet, Kulturstrategiska staben och Samfundet S:t Erik 
menar att den befintliga fasaden är kulturhistoriskt och för 
stadsbilden värdefull och därför inte bör ersättas med nytt material. 
Länsstyrelsen har lyft färgsättningen som viktig. Samfundet S:t Erik 
menar att förändringar i t.ex. bottenvåningens fönstersättning, 
entréer och garageportar är möjlig. 
 
Norrmalms hembygdsförening och två medborgare anser att 
förslaget brister i skönhet. Norrmalms hembygdsförening menar att 
förslaget bättre bör anpassas till Centralposten och Åhléns. Två 
medborgare är kritiska till att förslaget bygger vidare på 
modernistiska ideal. 
 
Kulturstrategiska staben anser att det är möjligt att bygga in 
terrassen mot Mäster Samuelsgatan till en vinterträdgård utan nya 
bjälklag inom den glasade volymen medan Skönhetsrådet menar att 
terrassen har stort värde för stadsmiljön och inte bör byggas in. 
 
Norrmalms stadsdelsnämnd och trafikkontoret understryker vikten 
av levande bottenvåningar med publika ytor och ytor för gångtrafik 
och vistelse för ett attraktivt stadsliv i City. 
 
Två medborgare är positiva till planförslaget som är vackrare än 
befintlig byggnad. 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 6 (27) 
 
Stadsbyggnadskontorets ställningstagande 
Kontoret tar till sig synpunkterna på förslagets påverkan på 
stadsrummet och avser bearbeta förslaget med fokus på en bättre 
anpassning till omgivande bebyggelse och integrering i stadsväven.  
 
En utredning av fasadens skick kommer att tas fram. Frågan om 
möjligheten att behålla fasaden handlar både om fasadens skick 
och möjligheterna att förbättra byggnadens energiprestanda genom 
att tilläggsisolera byggnaden. Kontoret menar att det är möjligt att 
förse byggnaden med en ny fasad men att gestaltningen av denna 
måste studeras ytterligare så att kopplingen till omgivande 
bebyggelse förbättras. 
 
Kontoret instämmer i att terrassen mot Mäster Samuelsgatan har 
både ett kulturhistoriskt värde som uttryck för vikten av att 
kontorsarbetare hade tillgång till visuell grönska. Terrassen är 
också ett positivt inslag i gaturummet. Kontoret menar trots det att 
det är möjligt att bygga in terrassen enligt förslaget. 
 
Kulturmiljö  
Kulturhistoriskt värdefull bebyggelse 
Statens fastighetsverk (SFV) påtalar att Centralposthuset är en 
kulturhistoriskt värdefull byggnad uppförd som 
monumentalbyggnad. SFV menar att förslaget riskerar att förta 
Centralposthusets monumentalitet och förordar en bearbetning av 
fasadutformning och påbyggnadens höjd så att inte byggnaden 
konkurrerar med Centralsposthuset i monumentalitet. 
 
Skönhetsrådet anser att den norra delen av Klarabergsgatan fortsatt 
ska ses som en helhet och att förändringar inom Orgelpipan 7 ska 
samverka med omgivande byggnader. Kulturstrategiska staben 
lyfter fram att Klarabergsgatan, Sergels torg och Hötorgscity är 
efterkrigstidens mest konsekvent genomförda cityomvandlings-
projektet. Planförslaget innebär att ensemblen av senmodernistisk 
arkitektur längs Klarabergsgatan delvis försvinner. Även 
Länsstyrelsen lyfter att befintlig byggnad tillsammans med övrig 
bebyggelse längs Klarabergsgatan bildar en helhetsmiljö där 
byggnaderna harmonierar i fasadliv, färgsättning och volym. 
Förslaget innebär att läsbarheten av den modernistiska årsringen 
minskar ytterligare i City. Staden ska i det fortsatta planarbetet 
tydligt redogöra för de kumulativa effekter som har uppstått och kan 
komma att påverka den del av riksintresset som utgörs av 
modernistiska City. 
 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 7 (27) 
 
Stadsbyggnadskontorets ställningstagande 
Som noterats ovan avser kontoret bearbeta förslaget så att det 
bättre integreras i helhetsmiljön längs Klarabergsgatan. Kontoret 
bedömer att denna bearbetning även påverkar relationen till 
Centralposthuset på ett positivt sätt. 
 
Gator och trafik  
Biltrafik 
Trafikkontoret påpekar att förslaget med utflyttade garageportar till 
Continentalgaraget inte får medföra negativa konsekvenser för 
trafiken på Mäster Samuelsgatan eller in- och utfart till garage och 
far. 
 
Gång- och cykeltrafik 
Trafikkontoret påpekar att utbyggnaden under bron innebär en 
minskning av trottoarbredden. Det är därför extra angeläget att den  
nya fasaden inte inkräktar på fotgängarytan närmast Vasagatan. Ny 
fasad och tilläggsisolering innebär att de idag smala trottoarerna på 
Klara Norra Kyrkogatan och Mäster Samuelsgatan blir ännu 
smalare. Detta bör kompenseras genom en utflyttning av 
kantstenen. Trafikkontoret anser att det är rimligt att antalet 
cykelparkeringar uppgår till 300 platser i detta centrala läge. Antal 
och placering behöver tydliggöras i planhandlingarna.  
 
Kollektivtrafik 
Trafikförvaltningen Region Stockholm efterfrågar redovisning av 
hur järnvägsplanen för spårväg City förhåller sig till planförslaget. 
Trafikförvaltningen saknar även redovisning av tunnelbanans 
skyddszon på plankartan samt hur befintliga infästningar av 
kontaktledningar på fasaden ska lösas.  
 
Norrmalms stadsdelsnämnd pekar på vikten av att se över läget för 
befintlig busshållplats vid utbyggnad under Klarabergsviadukten. 
Även belysningen under bron bör beaktas. 
 
Til gänglighet 
Norrmalms stadsdelsnämnd lyfter fram vikten av att säkerställa 
tillgängligheten i och med att planområdet omfattar olika 
gatunivåer. 
 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 8 (27) 
 
Stadsbyggnadskontorets ställningstagande 
Infarten till Continentalgaraget kommer att fungera som idag även 
med nya garageportar, dvs. de är öppna dagtid och endast stängda 
nattetid. Fastighetsägaren avser att sätta upp rullportar. 
 
Fastighetsägaren och trafikkontoret behöver träffa avtal kring flytt 
av kantsten om man tar mark i anspråk för att få plats med 
tilläggsisolering. Planförslaget kompletteras med var cykelplatser 
planeras inom fastigheten. Planförslaget kompletteras med 
redovisning av område med servitut för spårväg city samt 
beskrivning av infästningar för kontaktledning i fasad. 
 
Befintlig busshållplats under Klarabergsviadukten avses flyttas i 
samband med upprustning av Vasagatan. 
 
Planförslaget innebär ingen förändring av kommunikationerna 
mellan Klarabergsgatan och Vasagatan utöver flytt av befintlig 
trappa närmare Vasagatan. Förbättrade kopplingar mellan de båda 
planen kommer att studeras vidare i pågående plan för 
Centralstationsområdet. 
 
Teknisk försörjning 
Vattenförsörjning, spil vatten 
Stockholm Vatten och Avfall (SVOA) förutsätter att befintliga 
servisledningar för vatten och kombinerat avlopp kommer att 
användas. Intern tryckstegring kan behövas för nivåer över +30 m i 
RH2000. 
 
Dagvatten  
SVOA anser att det är positivt att vegetationsklätt tak föreslås. 
Dagvattenledning vid trappa behöver kortas av när trappan flyttas 
ut. 
 
El/Tele  
Ellevio har nätstation i Hotell Continental som berörs av 
tillbyggnaden under bron. Ventilation till nätstationen behöver 
säkerställas. I gångbanan längs Vasagatan finns 11 kV-ledningar 
samt vid den planerade utbyggnaden lågspänningsnät i form av 
kabelskåp och serviser. Anläggningarna kan behöva flyttas i 
samband med genomförande av planen. 
 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 9 (27) 
 
Energiförsörjning 
Stockholm Exergi har fjärrvärme och fjärrkyla inom området. Det 
finns befintliga undermarksanläggningar som kan komma att 
påverkas.  
 
Avfallshantering 
SVOA lyfter vikten av att säkerställa att tillräcklig plats finns för 
ökad avfallshantering och att angöringsplatser är säkra för personal 
och anordnade så att hämtfordon inte blockerar övrig trafik. 
 
Räddningstjänst 
Storstockholms brandförsvar (SSBF) lyfter frågan om sucidrisk och 
vilka åtgärder som planeras. Ökat personantal i byggnaden samt 
dess komplexitet med verksamheter under mark ställer särskilt höga 
krav på utrymning och frångänglighet samt brandgasventilation. 
 
Stadsbyggnadskontorets ställningstagande 
Stadsbyggnadskontoret tar med information kring teknisk 
försörjning i det fortsatta planarbetet. På takterrass sätts räcken 
upp för att minska risken för suicid. Planhandlingarna kompletteras 
med information om planerade åtgärder för utrymning, 
frångänglighet och brandgasventilation. 
 
Hälsa och säkerhet 
Buller och vibrationer 
Trafikförvaltningen anser att plankartan ska kompletteras med 
reglering av störningsskydd för stomljud och vibrationer 
motsvarande de i planen för Orgelpipan 6. 
 
Ras och skred 
Länsstyrelsen påpekar att planförslaget ligger direkt ovanpå tunnel 
för Citybanan och att det av planhandlingarna måste framgå att på- 
och ombyggnaden inte leder till risk för sättningar och/eller ras. 
Trafikförvaltningen menar att PM Berg behöver kompletteras med 
redovisning av om tunnelbanan påverkas av planförslaget. 
Trafikförvaltningen menar att riskanalyser för grundläggnings-
arbeten och hur de påverkar spårområden och tunnlar behöver tas 
fram. 
 
Stadsbyggnadskontorets ställningstagande 
Plankartan kompletteras med reglering av störningsskydd för 
stomljud och vibrationer motsvarande de i planen för Orgelpipan 6. 

 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 10 (27) 
 
 
PM Berg kompletteras enligt synpunkter från Trafikförvaltningen 
och Trafikverket, se även rubrik Riksintresse kommunikation nedan. 
 

Miljö- och klimataspekter 
Miljökonsekvenser 
Miljö- och hälsoskyddsnämnden (MHN) önskar få resultatet av 
provtagning i grundvattenbrunn för att kunna ta ställning till risk för 
exponering via ångor i byggnaden. MHN är positiv till att 
byggnaden föreslås förses med vegetationsklätt tak och solceller 
samt att tilläggsisolering föreslås i samband med fasadbyte. 
 
Norrmalms hembygdsförening menar att projektet på grund av den 
stora användningen av stål och betong från hållbarhetssynpunkt bör 
avvakta CO2-fria produktionsmetoder och prövas enligt 6 kap 6 § 
miljöbalken. 
Miljökvalitetsnormer för vatten 
Länsstyrelsen anser att kommunen i planhandlingarna behöver 
beskriva vilka åtgärder som är planerade och säkerställda utanför 
planområdet för att miljökvalitetsnormer i Riddarfjärden ska kunna 
följas. 
 
Stadsbyggnadskontorets ställningstagande 
Resultat från provtagning är överskickat till miljöförvaltningen. 
Planbeskrivningen kompletteras med text om pågående arbete för 
att följa miljökvalitetsnormer för Riddarfjärden.  
 
Planförfarande kommer att ändras till utökat förfarande och en 
miljökonsekvensbeskrivning kommer tas fram. 
 
Övriga frågor 
Riksintresse kommunikation 
Länsstyrelsen och Trafikverket kan idag inte bedöma om förslaget 
riskerar påverka riksintresse för kommunikation Citybanan negativt. 
Trafikverket kommer att komplettera sitt yttrande efter fördjupade 
granskningar och analyser. 
 
Övrigt 
Luftfartsverket påpekar att kontakt ska tas med berörda flygplatser 
när byggnadsverk överstiger 20 meter. 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 11 (27) 
 
Stadsbyggnadskontorets ställningstagande 
Till samrådet har en utredning av eventuell påverkan på Citybanan 
tagits fram, PM Berg. I utredningen bedömdes att förslaget inte 
skulle påverka Citybanan negativt. PM Berg kompletteras enligt 
ställningstagande under rubrik Ras och skred ovan. 
 
Swedavia Arlanda och Bromma kommer att kontaktas avseende 
flyghinder. 
 
Stadsbyggnadskontorets sammanvägda 
ställningstagande 
 
Från de inkomna synpunkterna har intressekonflikter mellan 
planförslagets volym och gestalt och riksintresse för 
kulturmiljövård och andra kulturvärden kunnat identifieras. 
Kontoret menar att en utveckling av fastigheten som innebär 
påbyggnad är möjlig men förslaget måste bearbetas vidare för att 
bättre integreras i helhetsmiljön kring Klarabergsgatan och med 
större hänsyn till påverkan på riksintresset för kulturmiljövården 
och andra kulturvärden.  
 
Citys funktion som landets politiska och ekonomiska centrum 
innebär att behov av att utveckla, särskilt mycket centralt belägna, 
fastigheter i City kommer att finnas under överskådlig tid. Denna 
utveckling måste ske i samspel med andra värden i City som urbana 
kvaliteter, där områdets långa historia som den avspeglar sig i 
byggnader och stadsrum är en viktig aspekt. Andra viktiga 
kvaliteter som är en del av Citys utveckling är ökad funktions-
blandning och attraktiva offentliga rum.  
 
Föreslagna förändringar 
Med anledning av de synpunkter som framförts under samrådet 
kommer följande frågor att studeras vidare:  
-  Byggnadens samspel med övrig bebyggelse på 
Klarabergsgatan. Det innebär att byggnadens volym samt 
färgsättning behöver ses över för att inte skada på 
riksintresset ska uppstå.  
-  Den befintliga fasadens skick behöver utredas och om det är 
möjligt att bevara befintlig fasad.  
-  Det behöver säkerställas att planförslaget inte påverkar 
Citybanan och tunnelbanan. Citybanan går under byggnaden. 
Tunnelbanans blå linje går utanför fastigheten Orgelpipan 7, 
men under grannfastigheten Blåmannen. 
-  Planförfarande ändras till utökat förfarande och en 
miljökonsekvensbeskrivning tas fram. 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 12 (27) 
 
 
Kontoret föreslår att förslaget bearbetas med utgångspunkt från 
ovanstående punkter.  
 
Stadsbyggnadskontoret bedömer att ovanstående revideringar 
innebär en lämplig avvägning mellan olika intressen. 
 
Inkomna synpunkter 
Nedan redovisas en sammanfattning av inkomna synpunkter. För 
yttrandena i sin helhet hänvisas till planakten för projektet, 
dnr 2017-02605. Planakten för ärendet finns tillgänglig i Tekniska 
Nämndhuset på Fleminggatan 4. 
 
Statliga och regionala myndigheter och förbund 
Länsstyrelsen  
Länsstyrelsen bedömer att den föreslagna detaljplanen inte är 
förenlig med den kommunövergripande översiktsplanen, antagen 
2018. Länsstyrelsen framförde invändningar i granskningsyttrandet 
2017-09-25, bland annat för att uttrycket för bebyggelsens årsringar 
och upplevelsen av de olika tidsskikten och sambanden, där den 
modernistiska arkitekturen och planeringen utgör en del av 
riksintresset inte värnas i översiktsplanen. Förändringar inom City 
behöver tillgodose dessa värden, för att undvika påtaglig skada på 
riksintresset.  
 
Kommunen har inte i planhandlingarna angett om planen tagits 
fram med standardförfarande eller utökat förfarande.  
 
Länsstyrelsen bedömer att planförslaget riskerar att medföra 
påtaglig skada på riksintresse enligt 3 kap. miljöbalken. Det gäller 
främst riksintresset för kulturmiljövården ”Stockholms innerstad 
med Djurgården”. Anledningen är att aktuellt planförslag medför en 
irreversibel påverkan på läsbarheten av Stockholms citys årsringar 
och historiskt värdefulla modernistiska bebyggelsemiljö. Påverkan 
på riksintresset för kommunikation, Citybanan eller risken för 
påverkan på människors hälsa och säkerhet på grund av ökad 
belastning på järnvägstunneln kan Länsstyrelsen i dagsläget inte 
bedöma. Om dessa problem kvarstår vid ett antagande kan 
Länsstyrelsen komma att ta upp planen för prövning enligt 11 kap. 
10 § PBL. Planen kan då komma att upphävas enligt 11 kap. 11 § 
PBL. 
 
 
 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 13 (27) 
 
Riksintresse 
Kvarteret Orgelpipan 7 ingår i de modernistiska delarna av 
Stockholms centrala delar. Den befintliga byggnaden bildar 
tillsammans med övrig bebyggelse längs Klarabergsgatan och 
Sergels torg en modernistisk helhetsmiljö där byggnaderna 
harmonierar i fasadliv, färgsättning och volym. Byggnadens värde 
karaktäriseras av sin enhetlighet med den omgivande bebyggelsen. 
Länsstyrelsen anser att aktuellt planförslag minskar läsbarheten av 
den modernistiska årsringen ytterligare då föreslagen byggnad 
varken i fasadliv, färgsättning eller volym längre kommer att 
ansluta till Klarabergsgatans helhetsmiljö. Förslaget innebär även en 
skalförskjutning som bryter mot helhetsmiljöns enhetliga karaktär. 
 
Länsstyrelsen menar att de rivningar, tillbyggnader och 
nybyggnader som genomförts de senaste decennierna i City har 
bidragit till en kumulativ skada på riksintresset. Uttrycken i det 
moderna välfärdssamhällets och dess stadsbyggande, stadens siluett 
och stadens årsringar har i stadens centrala delar successivt och utan 
helhetssyn påverkats negativt.  
 
Planförslaget innebär att årsringar och upplevelse av tidsskikt och 
samband som kan avläsas längs Klarabergsgatan går förlorade. I 
bedömningen har de förändringar som redan skett och som medfört 
skador på riksintresset vägts in. Bland annat är de förändringar som 
redan genomförts på fastigheten Orgelpipan 6 relevanta i 
sammanhanget, då dessa gett upphov till en tydlig skalförskjutning 
längs Klarabergsgatan.  
 
Kommunen behöver i planhandlingarna föra ett resonemang kring 
de förändringar som skett sedan riksintresset pekats ut samt 
redogöra för de förändringar som planeras och som kan komma att 
påverka denna del av riksintresset. Staden ska därför i det fortsatta 
planarbetet tydligt redogöra för de kumulativa effekter som har 
uppstått och hur kommande planering kan komma att påverka den 
del av riksintresset som utgörs av modernistiska City.  
 
Länsstyrelsen anser att planförslaget behöver revideras för att 
påtaglig skada på riksintresset ska kunna undvikas. Till 
granskningsskedet måste förslaget studeras med utgångspunkten att 
läsbarheten av de riksintressanta värdena på platsen ska finnas kvar, 
dvs de egenskaper hos byggnaden som gör att den ansluter till den 
modernistiska helhetsmiljön ska arbetas in i projektet. Här anser 
Länsstyrelsen framför allt att byggnadens volym, färg och fasadliv i 
relation till bebyggelsen längs Klarabergsvägen är särskilt viktig att 
utgå ifrån. 
 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 14 (27) 
 
Hälsa och säkerhet 
Eftersom bebyggelsen i planförslaget är placerad direkt ovanpå 
tunneln för Citybanan, så behöver det framgå av planhandlingarna 
att på och ombyggnationen inte leder till risk för sättningar och/eller 
ras. Kommunen måste beakta Trafikverkets analys av 
stabilitetsförhållandena och dess kompletterande samrådsyttrande. 
 
Miljökvalitetsnormer  
Detaljplanen kommer fortsatt att ha en mindre negativ påverkan på 
möjligheten att följa miljökvalitetsnormerna för vatten. Kommunen 
anger bland annat att åtgärder ska genomföras utanför planområdet 
för att minimera de negativa effekterna av befintlig bebyggelse på 
vattenkvalitet i berörda vatten. Länsstyrelsen anser att kommunen i 
planhandlingarna behöver beskriva vilka åtgärder som är planerade 
och säkerställda utanför planområdet för att miljökvalitetsnormer i 
Riddarfjärden ska kunna följas.  
 
Frågor av betydelse för planens genomförbarhet  
Område på plankartan med användning KC101 saknar 
bestämmelser om schaktdjup. Det är otydligt i planhandlingarna om 
Citybanan går under den delen av byggnaden och om 
schaktdjupsbestämmelser därför saknas på den delen i detaljplanen. 
Länsstyrelsen anser att kommunen behöver se över utformningen av 
plankartan i detta avseende. Relationen mellan anläggningen 
Citybanan och planförslaget kan förtydligas i plankartan och/eller 
planbeskrivningen, så att det framgår var Citybanan går i relation 
till ovanpåliggande bebyggelse.  
 
Undersökning  
Kommunen bedömer att förslaget inte kan antas medföra betydande 
påverkan på miljön. Länsstyrelsen bedömer dock att planens 
genomförande kan antas medföra betydande miljöpåverkan och att 
en miljökonsekvensbeskrivning ska upprättas. På grund av stora 
förändringar i Stockholms city har relevanta uttryck för riksintresset 
successivt skadats. Den del av riksintresset som utgörs av 
Stockholms city har därför blivit betydligt känsligare för 
förändringar vilket också sänker riktvärdet för när betydande 
miljöpåverkan uppstår. Samråd ska hållas med Länsstyrelsen om 
miljökonsekvensbeskrivningens avgränsning och omfattning enligt 
6 kap. 11-12 §§ miljöbalken. 
 
Trafikförvaltningen, Region Stockholm  
Trafikförvaltningen kan inte ta ställning till planförslaget utifrån 
remisshandlingarna eftersom det kvarstår flera frågor att utreda och 
därefter redovisa i plankarta och planbeskrivning. Det som avses är 
risker för påverkan på tunnelbanan och spårvägens anläggning. 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 15 (27) 
 
Trafikförvaltningen kan inte utesluta att överklaga detaljplanen om 
dessa frågor inte är tillgodosedda vid antagandet. Vid 
genomförande av planen måste kollektivtrafikens framkomlighet 
säkerställas. 
 
Spårväg city  
Detaljplaneområdet överlappar med järnvägsplanen för spårväg 
city. Trafikförvaltningen efterfrågar en redovisning av hur de båda 
planerna förhåller sig till varandra och utgår från att det inte finns 
någon motsättning mellan dem.  
 
Infästningar  
Idag finns infästningar för spårvägens kontaktledningar i fasad på 
Orgelpipan 7. Trafikförvaltningen saknar en redovisning av dessa i 
planhandlingarna samt redogörelse av hur föreslagen ombyggnation 
kommer påverka Trafikförvaltningens rättigheter. Det är viktigt att 
dess funktion bibehålls under och efter genomförandet av 
detaljplanen. 
 
Utbyggnad under bron  
Det finns en pågående diskussion mellan staden och 
Trafikförvaltningen om förlängning av spårväg city västerut kopplat 
till stadsbyggnadsprojektet för centralstationsområdet. En 
utbyggnad under bron eller verksamheten i lokalen får inte 
motverka åtkomsten till bron videventuella förstärkningsarbeten.  
 
Buller och vibrationer  
Trafikförvaltningen anser att plankartan ska regleras med 
störningsskydd för stomljud och vibrationer motsvarande 
Orgelpipan 6 som ligger mitt i mot föreslagen detaljplan. 
 
Plankartan  
Plankartan behöver ses över och kompletteras så att tunnelbanans 
skyddszon tydligt framgår. Kartan behöver också kompletteras med 
bestämmelser för tunnelbana (T) och schaktdjupsbestämmelser. 
 
Närhet till spårområde och tunnlar 
Trafikförvaltningen anser att PM Berg behöver kompletteras med 
en redovisning om hur tunnelbanan påverkas av den tänkta 
bebyggelsen. Även riskanalyser för grundläggningsarbeten och hur 
dessa påverkar spåret/tunneln behöver tas fram och samrådas med 
Trafikförvaltningen. Staden bör samråda resultatet av de 
kompletterande utredningarna med Trafikförvaltningen innan 
detaljplanen går på granskning. Planförslaget bedöms kunna 
innebära intrång i kollektivtrafikanläggningen och avtal kring detta 
kan behöva upprättas innan planen kan antas. 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 16 (27) 
 
Storstockholms brandförsvar (SSBF) 
SSBF har tidigare yttrat sig i detta ärende i behovsbedömningen 
(2017-07-12). Riskidentifiering av SSBF som inte har berörts i 
tidigare yttranden. Detta yttrande behandlar hantering av 
olycksrisker samt möjlighet till räddningsinsatser. 
 
Suicidrisk 
I och med att det i planen anges att byggnaden utrustas med en 
takterrass kan det medföra risk för suicid, speciellt om terrassen är 
tillgänglig för allmänhet. I sådana fall anser SSBF att frågan vad 
gäller suicidrisk bör lyftas under planarbetet. Åtgärder för att 
förhindra suicid kan exempelvis vara stängsel, hinder för hoppning 
eller liknande.  
 
Byggnadens användningsändamål medför högt personantal 
Byggnadens planeras att utnyttjas för centrumändamål och hotell 
vilket innebär högre personantal än vid bostadsändamål. SSBF vill 
uppmärksamma att detta kan resultera i högre krav på utrymning 
och frångänglighet från berörd byggnad. Det bör också tas hänsyn 
till var stora mängder utrymmande personer förväntas ta vägen efter 
genomförd utrymning. 
 
Stegutrymning/Åtkomlighet  
Då byggnadens höjd överstiger 23 meter kan räddningstjänsten ej 
utgöra den alternativa utrymningsvägen för den planerade 
byggnaden. Den måste därmed dimensioneras för utrymning utan 
räddningstjänstens stegutrustning. 
 
Komplex byggnad i avseende på tillkommande verksamheter i 
undermark  
Den planerade byggnaden förväntas bli komplex ur ett 
insatsperspektiv eftersom publika verksamheter planeras i 
undermark. Detta ställer speciella krav på både utrymningslösningar 
och hjälpsystem för räddningstjänstens insats såsom behov av 
brandgasventilation. Vidare bör även placeringen av 
brandgasventilation utredas ur ett olycksriskperspektiv. Det är 
viktigt att dialog förs med SSBF kring förutsättningarna för 
räddningsinsats under projektets gång. 
 
Trafikverket 
Trafikverket har erinran i rubricerat i ärendet, och kan i dag inte 
godta planförslaget. Det har inte gått att säkerställa att Citybanan 
inte påverkas av de föreslagna om-, på- och tillbyggnad av befintligt 
byggnad inom Fastigheten Orgelpipan 7. Därmed finns det en risk 
för påverkan på Citybanans värde och funktion och som sin tur 
skulle kunna innebära en påtaglig skada på riksintresset. I ett 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 17 (27) 
 
kompletterande yttrande lämnade Trafikverket förtydligande kring 
vad som behöver åtgärdas. Dessa rörde bland annat redovisning av 
geologiska förhållanden som ska baseras på kartering gjord för 
Citybanan, underlagen som använts för beräkningar, motiv för valda 
parametrar, behov av tydligare redovisning av deformation för 
kritiska områden, bedömning av påverkan på sprutbetong och 
bergtätningar kring Citybanan.  
 
Statens fastighetsverk (SFV) 
Centralposthuset är arkitekturhistoriskt mycket värdefullt och utgör 
en betydelsefull del av stadsbilden. Huset uppfördes som en 
monumentalbyggnad som anknyter till svensk arkitekturhistoria 
samtidigt som den var nyskapande. Med föreslagen påbyggnad på 
Orgelpipan 7 riskerar Centralposthusets monumentalitet förtas och 
därmed dess värde i stadsbilden. Mot bakgrund av ovanstående 
anser SFV att planförslaget i föreliggande form innebär en alltför 
hög påbyggnad. SFV förordar en bearbetning av förslaget där 
fasadutformning och en lägre påbyggnad utformas så att Orgelpipan 
inte konkurrerar med Centralposthuset i monumentalitet. 
 
Genomförandet 
SFV vill aven framföra att det är av största vikt för 
Centralposthuset, Blåmannen 21 att vibrationsalstrande 
byggåtgärder genomförs med försiktighet. Samt att det är 
viktigt att hänsyn tas till åtkomst av garage och godsmottagning i 
Centralposthuset, Blåmannen 21. 
 
Luftfartsverket (LFV) 
LFV har i egenskap av sakägare för CNS-utrustning inget att erinra 
mot detaljplanen. LFV påminner att konsekvenser för flygvägar till 
och från flygplatser har inte analyserat, samt om CNS-utrustning 
ägd av flygplats kan riskera att bli påverkad. Berörda flygplatser 
skall därför alltid tillfrågas som sakägare om byggnadsverk över 20 
meter ingår i planer, eller om flygplatserna av annan anledning 
misstänks kunna bli påverkade av en etablering. 
 
Kommunala nämnder, bolag och förvaltningar 
Lantmäterimyndigheten 
Det är oklart hur man ska tolka typsektionerna. Plangränsen 
behöver redovisas i typsektionerna samt utmed vilken sträcka de 
gäller. Det står att tilläggsplanen för Citybanan inte påverkas av 
denna plan. Ska tilläggsplanen gälla som tilläggsplan till denna 
detaljplan och, om det är så, behöver det framgå.  
I övrigt ingen erinran. 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 18 (27) 
 
Norrmalms stadsdelsnämnd  
Norrmalms stadsdelsnämnd hade gärna sett att planförslaget 
innefattade bostäder för att möta översiktsplanens mål om att berika 
innerstadens centrala delar med fler nya bostäder. 
Stadsdelsnämnden vill understryka att levande bottenvåningar med 
publika ytor, utökade ytor för gång och vistelse är 
grundförutsättningar för ett attraktivt stadsliv i Citys storskaliga 
miljö, och att detta bör prioriteras i planområdet. Med anledning av 
att planområdet breder ut sig i olika gatunivåer bör tillgängligheten 
för funktionsnedsatta särskilt studeras och säkerställas. 
 
Stadsdelsnämnden anser att den föreslagna utbyggnaden under 
Klarabergsviadukten kan skapa förutsättningar för ett tryggare och 
säkrare stadsrum. Genom att bygga ut fastigheten till bropelarna 
anser förvaltningen att prång och baksidor, som idag kan bidra till 
upplevelse av otrygghet, kan försvinna. Vidare anser nämnden att 
det i fortsatt planarbete är angeläget att beakta hur det kan skapas 
god och kreativ belysning för att bidra till ökad känsla av trygghet 
under bron. I arbetet med att omgestalta denna plats behöver läget 
för den busshållplats som finns där idag ses över, då det riskerar att 
bli trångt när fasaden flyttas ut. 
 
Stadsdelsnämnden menar att på- och tillbyggnader i stor 
utsträckning präglar stadsutvecklingen inom Norrmalms 
stadsdelsområde och att ett helhetstänk och strategi för denna 
utveckling behövs. Denna typ av förtätning bör innebära 
kompensationshöjande åtgärder inom planområdet i forma av 
berikande vegetation och ökade vistelsevärden. 
 
Stadsdelsnämnden vill även lyfta behovet av goda alternativa 
möjligheter för olika målgrupper att ta del av samrådsmaterialet och 
lämna synpunkter i tider när det är svårt att erbjuda fysiska möten. 
 
Miljö- och hälsoskyddsnämnden 
Miljö- och hälsoskyddsnämnden (MHN) tillstyrker planförslaget 
under förutsättning att miljöförvaltningen får ta del av 
grundvattenprovtagningen som tagits fram i planarbetet. 
 
I planbeskrivningen redovisas att provtagning har gjorts i 
grundvattenbrunn i fastigheten. Provtagningen visade på något 
förhöjda halter av toluen och tyngre alifater. Halterna är enligt 
planbeskrivningen så låga att de inte bedöms utgöra någon risk för 
exponering via ångor i byggnaden. Då grundvattenprovtagningen 
saknas bland planhandlingarna har MHN inte möjlighet att ta 
ställning till risken för exponering via ångor i byggnaden. Resultatet 
från provtagningen samt karta över provtagningspunkt ska skickas 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 19 (27) 
 
till miljöförvaltningen tillsamman med blanketten ”Underrättelse 
om förorenad mark eller fastighet”. 
 
Texten under rubriken markradon är missvisande då den behandlar 
blåbetong, vilket inte har med markradon att göra.  
 
Vad avser skrivningen om miljökvalitetsnormen för Mälaren- 
Riddarfjärden så ska god kemisk ytvattenstatus vara uppnådd nu 
och inte först 2027. Det finns dock tidsfrist till 2027 för ämnena 
antracen, bly- och blyföreningar samt tributyltennföreningar.  
 
Utöver detta är MHN positiv till att tak föreslås utformas 
vegetationsklätt i kombination med solcellsanläggning. MHN 
förespråkar om möjligt en vegetationsbeklädnad med tjockare 
substrat och växtlighet för att en större dagvattenvolym ska kunna 
fördröjas.  
 
MHN är även positiv till att ombyggnaden av fastigheten kommer 
att möjliggöra energieffektivisering i form av tilläggsisolering i 
samband med fasadbyte. Livscykelanalysen som är gjord för 
fastigheten förespråkar en stomme av trä, men det framgår inte om 
detta avses användas i projektet. Jämförelserna och beräkningarna i 
livscykelanalysen görs för den funktionella enheten kg CO2- 
ekvivalent. /m2 A-temp, vilket inte är fel, men Boverket 
rekommenderar att man använder sig av BTA istället för A-temp. 
På taket planeras för solcellsanläggning, vilket är positivt och som 
underlättas för genom planbestämmelsen på plankartan om att 
solcellsanläggning tillåts utöver högsta totalhöjd. 
 
Trafikkontoret 
Kontoret ser positivt på utvecklingen av denna fastighet som öppnar 
upp och levandegör bottenvåningen för ett attraktivare och tryggare 
gaturum. Det är bra att trygghetsskapande åtgärder görs även i 
anslutningen mot Vasagatan så att miljön blir omhändertagen.  
 
Förändringen av området under Klarabergsviadukten, där 
fastigheten ges en utökad byggrätt på bekostnad av gatumark, 
minskar befintlig trottoarbredd från dagens ca 11 meter till ca 5 
meter. Med hänsyn till den höga trafikeringen av fotgängare är det 
därför extra angeläget att det nya fasadlivet inte inkräktar på 
fotgängarytan. Den befintliga anslutningen mellan Vasagatan och 
trappan upp till Klarabergsgatan ges i planen ett indraget läge, 
trappan behöver därför hanteras så att den ges en trygg och 
inbjudande utformning. Kontoret förordar att trappan flyttas ut mot 
Vasagatan om det är möjligt med hänsyn till konstruktionen.  
 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 20 (27) 
 
Föreslagen ny byggnad bedöms bli 0,4 meter tjockare vilket innebär 
att trottoarerna blir motsvarande bredd smalare. Detta blir 
problematiskt mot Klara Norra Kyrkogata och Mäster Samuelsgatan 
som redan har smala trottoarer. I det fallet att fastigheten breddas 
och får påverkan på gångbanebredden bör den förlorade bredden 
kompenseras med att fastighetsägaren står för utflyttandet av 
kantsten för att möjliggöra en för staden godtagbar bredd på 
respektive gångbana. 
 
Med hänsyn till fastighetens centrala läge och dess koppling till 
Continentalgaraget så görs bedömningen att inga 
bilparkeringsparkeringsplatser behöver tillskapas.  
 
För cykelparkeringar är bedömningen i enlighet med Stockholms 
stads riktlinjer att behovet av cykelparkering är i den övre delen av 
spannet 150-300 cykelparkeringar. Kontoret anser att ett krav om 
300 cykelparkeringar är rimligt för att uppfylla riktlinjerna. Antal 
cykelparkeringsplatser och placering av dessa behöver tydliggöras i 
planen.  
 
Det är viktigt att säkerställa att förändringen av entrén till 
Continentalgaraget inte får trafikkonsekvenser på Mäster 
Samuelsgatan. Att säkerställa att infart kan ske utan att mötande 
fordon hindrar passage är därför av stor vikt i vidare planering. 
Entréer får ej ha utåtgående dörrar som går ut mot gångbana. 
Behöver höjder anpassas för att tillskapa tillgängliga entréer så ska 
dessa höjder tas upp inom fastigheten. 
 
Kontoret har idag infällda belysningsdosor längs med fasad på 
Orgelpipan 7. Hänsyn till dess funktion måste tas i projektering och 
lösning samrådas med Trafikkontoret. 
 
Exploateringskontoret 
Exploateringskontoret har inget att erinra. 
 
Kulturstrategiska staben 
Kulturstrategiska staben bedömer att aktuellt planförslag bör 
avstyrkas och omarbetas i sin helhet. Kulturstrategiska staben kan 
inte anse att en ombyggnad som mer är att betrakta som en 
nybyggnad uppfyller de allmänna varsamhetskraven i Plan- och 
bygglagen. 
 
Klarabergsgatan, Sergels torg och Hötorgscity är det mest 
konsekvent genomförda cityomvandlingsprojektet sen 
efterkrigstiden. Området bär det tydligaste uttrycket för 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 21 (27) 
 
samhällsprojektet ”det moderna city”. Förslaget innebär att 
ensemblen av senmodernistisk arkitektur längs Klarabergsgatan 
delvis försvinner och splittras. Det i sin tur medför att det moderna 
city som ett uttryck för riksintresset och en årsring från 
Norrmalmsregleringen försvagas. Det är också en skalförskjutning i 
City vilket i också påverkar stadsrummet och andra uttryck för 
riksintresset som ”Stadens siluett” med den begränsade hushöjden 
och ”Fronten mot stadsrummet” med bebyggelse som följer 
landskapet på ett tydligt sätt. 
 
Orgelpipan 7 är ursprungligen gestaltad för att framförallt förhålla 
sig höjd-och volymmässigt till Åhléns samtidigt som byggnaden 
medvetet ska kontrastera mot grannen genom fasadernas 
vertikalverkan. Föreslagen ombyggnad tar fel utgångpunkt för sin 
gestaltning, den bör relatera till bebyggelsen i den östra delen av 
Klarabergsgatan med sin kvartersstora jämnhöga bebyggelse istället 
för till bebyggelsen längs Vasagatan. 
 
Kulturstrategiska staben menar att omgestaltningen av Orgelpipan 7 
är så genomgripande att resultatet blir en ny byggnad. Det är inte 
längre en byggnad hemmahörande i 1960-talet och ur det större 
samhällsperspektivet kan den således inte längre berätta om tiden 
eller Norrmalmsregleringen. På byggnadsnivå är påbyggnaderna för 
stora och framträdande, de tar inte hänsyn till skalan i omgivningen. 
Kulturstrategiska staben menar vidare att det är problematiskt både 
kulturhistoriskt och resursmässigt att ersätta fasaden med nytt 
material. Tidstypiska detaljer som kulörta bröstningar försvinner. 
Kulturstrategiska staben delar bedömningarna i AIX 
konsekvensanalys, även i det att det är möjligt med en påbyggnad, 
förändringar i bottenvåningen samt att bygga in terrassen mot 
Mäster Samuelsgatan till en vinterträdgård med en öppen 
rumsvolym i fyra våningar, men inga nya bjälklag inom den glasade 
volymen. 
 
Kulturstrategiska staben menar att planförslaget inte uppfyller de 
allmänna varsamhetskraven i plan- och bygglagen (PBL), vilka 
alltid gäller oavsett graden av kulturhistoriskt värde. Med 
hänvisning till PBL 8:e kap, 14 och 17 §§ och kraven i 2 kap 6§ 
PBL att bebyggelse och byggnadsverk ska utformas och placeras på 
den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till 
stads- och landskapsbilden, är bedömningen att aktuellt planförslag 
bör avstyrkas och omarbetas i sin helhet. 
 
Rådet til  skydd för Stockholms skönhet 
Skönhetsrådet avstyrker förslag till detaljplan i föreliggande form. 
Skönhetsrådet anser att den norra delen av Klarabergsgatan fortsatt 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 22 (27) 
 
ska ses som en helhet och att eventuella förändringar inom 
Orgelpipan 7 ska samverka med omgivande byggnader. Rådet 
ställer sig inte avvisande till en indragen påbyggnad men anser att 
de föreslagna 2+1 våningarna blir för höga. En förutsättning för en 
påbyggnad är enligt rådet att den befintliga teknikvåningen tas bort 
och att endast en våning ovan denna tillåts. De tekniska 
installationerna bör flyttas till något av byggnadens fem källarplan. 
Byggnaden blir då en våning lägre än i förslaget och korresponderar 
bättre med såväl kv. Gripen som kv. Pennfäktaren.  
 
Även om Skönhetsrådet finner den föreslagna nya fasadarkitekturen 
stilig anser rådet att den befintliga chamottestenen bör behållas. 
Byggnadens ursprungsfasad är välbevarad och har både ett 
stadsbildligt och ett kulturhistoriskt värde som inte bör avlägsnas. 
Rådet anser dock att vissa förändringar kan göras exempelvis 
uppglasningar av bottenvåningar och större genomsiktliga 
glasparter i fasad. Rådet har heller ingen erinran mot förändringen 
under Klarabergsviadukten. 
 
Mot Mäster Samuelsgatan är den annars så strama byggnaden 
uppbruten med en terrass två våningar ovanför gatan. Denna gest, 
som är den enda kvarvarande resten från den ursprungliga idén om 
punkthus på podiebyggnader har stort värde för stadsmiljön. 
Skönhetsrådet anser att terrassen inte bör byggas in utan att den bör 
bevaras som kvarterets ”gård”. 
 
Övriga remissinstanser 
Stockholm Vatten och Avfall AB (SVOA), Avfall 
SVOA vill uppmärksamma att det är viktigt att se över 
dimensioneringen av avfallsutrymmet för att säkerställa att befintlig 
kapacitet kommer klara även den tillkommande kontorsdelen. Det 
är också viktigt att anpassa avfallshanteringen för det hotell 
planförslaget möjliggör. Alla verksamheter som riskerar att släppa 
ut mer fett än vad normalt hushållsavloppsvatten innehåller måste 
ha en typgodkänd fettavskiljare installerad för att förhindra att fett 
släpps ut i avloppsnätet.  
 
Fr.o.m. 1 januari 2021 kommer det bli obligatoriskt med 
matavfallsinsamling för verksamheter som serverar mer än 25 
portioner per dag. Ett system som kan omhänderta både matavfall 
och fett är en kombinerad matavfallstank och fettavskiljare, även 
kallad kombitank.  
 
Vid vidare utredning under planarbetet är det viktigt att säkerställa 
att de hämtfordon som används för valda insamlingssystem kan 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 23 (27) 
 
framföras inom området och angöras vid hämtplatserna. 
Angöringsplatser ska vara anordnade så att hämtfordon inte 
blockerar övrig trafik samt utformade så att hämtpersonalen kan 
stiga ur på ett säkert sätt.  
Stockholm Vatten och Avfall AB (SVOA), Vatten 
SVOA förutsätter att befintliga servisledningar för vatten och 
kombinerat avloppsvatten till fastigheten kommer att användas. 
Befintlig dagvattenledning nedanför trappan från 
Klarabergsviadukten ned mot Vasagatan kortas av och avslutas med 
dagvattenbrunn utanför ny fastighetsgräns vid utflytt av trappan.  
 
Det är positivt att dagvattenhanteringen förbättras med 
vegetationsklätt tak i samband med ombyggnation. 
Dagvattenutredningen saknar delar i stadens checklista och får 
gärna uppdateras med aktuell takplan i det fortsatta arbetet.  
 
Lägsta vattentryck i förbindelsepunkt motsvarar nivån +50 m vilket 
vid normalt anordnande av installationen kan innebära att intern 
tryckstegring erfordras för tappställen över nivån +30 m. Sådan 
tryckstegring bekostas ej av SVOA. 
 
El evio AB 
Ellevios nätstation i Hotell Continental berörs av planen genom 
utbyggnad under Klarabergsviadukten där behov av hänsyn till 
nätstationens ventilation har identifierats. Kontakta Ellevio för 
information om ventilationskraven och utformningsbehov. 
 
Ellevio har befintliga 11 kV ledningar i gångbana längs med 
Vasagatan utanför fastigheten. Kablarna måste beaktas. Vid den 
planerade ytan för tillbyggnad av befintlig lokal under 
Klarabergsviadukten, finns befintligt lågspänningsnät i form av 
kabelskåp och serviser. Anläggningarna måste beaktas och kan 
behöva flyttas i samband med planens genomförande.  
 
Stockholm Exergi 
Stockholm Exergi har ledningar för fjärrvärme och fjärrkyla inom 
området. Ska de flyttas krävs framförhållning. 
 
Befintlig undermarksanläggning finns i området och kan påverkas. 
Vid planering, projektering och utförande av aktiviteter som innebär 
sprängning, fullborrning, linsågning, hydraulspräckning, 
bergspräckning, pålning, spontslagning, bergtätning eller liknande 
arbeten ska Stockholm Exergi Tunnlar kontaktas för godkännande. 
 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 24 (27) 
 
Hyresgästföreningen 
Hyresgästföreningen anser att tillbyggnad av lokaler under 
Klarabergsviadukten är bra men vänder sig mot påbyggnaden. 
Byggnadens volym är redan idag väl synlig i stadsrummet , men 
inordnar sig i den övriga arkitekturen omkring från samma epok. 
Påbyggnaden och den nya fasaden m.m. skulle göra att huset får en 
mycket större dimension som tar fullkomligt död på den fina gamla 
byggnaden mitt emot.  
 
Hyresgästföreningen motsätter sig till att det byggs fler kontor i 
innerstaden då dessa redan är överrepresenterade i 
byggnadsbeståndet. Menar att det behövs fler bostäder, inte fler 
kontor i City. I en trygg, integrerad stad finns det ett balanserat 
utbud av bostäder, arbetsplatser, kommunikation, service och kultur 
i alla stadsdelar. Menar vidare att påbyggnaden innebär ökad 
skuggning. Det är ytterst olämplig att förtäta en redan tät stadskärna 
så den redan mörka staden blir ännu mörkare. Sammantaget medför 
alla på-, till- och nybyggen i stan en mycket stor negativ påverkan.  
 
Hyresgästföreningen menar vidare att fler arbetsplatser innebär att 
det tillkommer transporter och att kollektivtrafiken, som redan är 
ansträngd, belastas ytterligare. Hyresgästföreningen menar att 
innerstaden redan är trång och att staden ska växa längre ut.  
 
Övriga, ej sakägare 
Norrmalms Hembygdsförening 
Menar att avsaknad av alternativa områden med Citykaraktär gör att 
City byggs sönder och att riksintresset Stockholms innerstad med 
Djurgården därmed förlorar skönhet och karaktär. Föreningen 
saknar beskrivning av vad som är problem med befintlig byggnad.  
 
Norrmalms Hembygdsförening anser att projektets byggnad brister i 
fantasi, har en stel, kal utformning och en avvikande reflekterande 
fasad med enahanda uttrycksmedel. Den brister kort sagt i skönhet. 
Jämkningen till befintlig bebyggelse enligt planbeskrivningen 
genomförs så att takfotshöjden har anpassats till övriga byggnader 
på Klarabergsgatans norra sida genom att befintlig höjd bibehållits. 
Det bör då påpekas att en höjdjustering har gjorts från 27,8 m över 
nollplanet i gällande plan till 28,7 m i planförslaget, vilket innebär 
en volymökning på över 3 800 kubikmeter. Överbyggnaden ovanför 
takfotsplanet har ökats från 6 100 kubikmeter i gällande plan till 
31 600 kubikmeter. Om den befintliga planen innebar en anpassning 
till omgivande bebyggelse längs Klarabergsgatan medför denna 
planändring i stället ett störande avbrott, framförallt i vyer från 
Klarabergsviadukten och andra högre liggande platser i närområdet. 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 25 (27) 
 
 
Den avsevärda volymökningen enligt planförslaget står inte i 
proportion till höjden på Centralposten. Här bryter byggnaden enligt 
planförslaget mot den matta, solabsorberande, varmt färgade 
fasaden i kvarteret Gripen liksom i kvarteret Blåmannnen. 
Föreningen menar att planförslaget bör lyfta fram de värden som 
finns i anslutande kvarter. Förslaget bryter mot skönheten i den 
befintliga helhetsmiljön. Staden måste ställa krav på anpassning till 
omgivande bebyggelse och återställande av kulturhistoriska värden. 
 
Föreningen menar vidare att exploateringens ökning av CO2-utsläpp 
kan minska om exploateringen avvaktar ca 10 år tills tillverkning av 
stål och betong görs med reduktion med väte istället för kol. Detta 
stämmer mer överens med Sveriges undertecknande av Agenda 
2030. 
 
Sammantaget hävdar Norrmalms Hembygdsförening 
1. att ett samråd enligt 5 kap. 12 § PBL inte får syfta till att ta 
ställning till ett redan i detalj fastställt projekt, 
2. att i ett City med låg framkomlighet p.g.a. många byggprojekt 
kan en fungerande, 55 år gammal byggnad leva vidare utan en 
större nyexploatering med tillhörande planändring, 
3. att den stora användningen av stål och betong i byggprojektet 
från hållbarhetssynpunkt bör avvakta CO2-fria produktionsmetoder 
och prövas enligt 6 kap. 6 § miljöbalken, 
4. att utformningen av byggnadskroppen och fasaden bör ses över 
och ges utrymme att anpassas till grannkvarteren Blåmannen (med 
det nationella landmärket Centralposten) och Gripen (med det 
berömda Åhlénshuset), 
5. att alternativa sätt att förhålla sig till och lösa behov i City måste 
redovisas samt 
6. att staden måste ta sitt ansvar att skapa förutsättningar för att 
alternativ till City skapas utanför innerstaden.  
 
Norrmalms hembygdsförening menar att ett nytt alternativ som 
bidrar till att förstärka riksintresset och kulturhistoriska värden tas 
fram för samråd. 
 
Samfundet S:t Erik 
Samfundet S:t Erik avvisar förslaget till detaljplan för Orgelpipan 7. 
Samfundet menar att City i snabb takt håller på att förlora sin unika 
roll som exempel på en sammanhållen modernistisk miljö samtidigt 
som kulturhistoriskt intressanta värden i modernismens 
bebyggelsemiljöer vinner erkännande. Den föreslagna 
påbyggnaden, och det föreslagna bytet av fasadkaraktär/material i 
synnerhet, skulle innebära en påfallande förändring och ytterligare 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 26 (27) 
 
en karaktäristisk byggnad från 1960-talets modernistiska era 
kommer att förvanskas. 
 
Samfundet S:t Erik motsätter sig den föreslagna ombyggnaden av 
fasaderna i kvarteret Orgelpipan 7 liksom föreslagen utformning av 
de tillkommande indragna våningarna på taket. Det befintliga 
fasadmaterialet, befintlig takfot och karaktäristiska detaljer bör 
behållas, vilket inte i sig behöver hindra förändringar i exempelvis 
bottenvåningens fönstersättning, entréer och garageportar. Förslaget 
till påbyggnader behöver omarbetas i syfte att sänka den samlade 
föreslagna byggnadshöjden och att utforma tillkommande 
byggnadsdelar med hänsyn tagen till den befintliga byggnaden och 
dess fasader.  
 
Marat Dyatko (MD) 
Menar att det är bra att en av de fulaste byggnaderna byggs om men 
är orolig för höjden på huvudpartiet som kommer i konflikt med det 
vackra Centralposthuset. 
 
Martin Nilsson (MN) 
Lämnar följande synpunkter: 
1. Förslaget är monotont och något otidsenligt. Finns inget värde att 
bygga vidare på modernismens ideal när det uppenbart misslyckats 
med att skapa en trevlig stadsmiljö. Bryt upp byggnaden i mindre 
komponenter.  
2. Byggnaden behöver innehålla bostäder. Översiktsplanen över 
Stockholm lyfter fram att fler bostäder borde byggas i City då den 
upplevs som otrygg på kvällar och nätter. På just denna plats skulle 
bostäder göra en fantastisk insats för att skapa ett tryggare och mer 
levande område. Tyvärr har staden helt misslyckats att få in 
bostäder när man byggt om Brunkebergstorg, Tegelbacken och 
Waterfront. Gör inte om misstaget med denna byggnad. Se till att 
det finns åtminstone 30-50 bostäder. 
 
Konrad Wróblewski (KW) 
Uppmuntrar till bebyggelse enligt planförslaget och önskar att såret 
efter Klararivningarna förvandlas till liv, verksamheter, arkitektur i 
god smak skapad med omsorg och högkvalitativa materia. Gärna 
arkitektur med klassiska drag som knyter an till den bebyggelse som 
fanns innan nuvarande hus byggdes. Önskar fler bostäder i området. 
 
Tobias Engelin (TE) 
Är starkt kritisk till det förslag som tagits fram angående hur 
Orgelpipan 7 kan komma att se ut. Förslaget tar inte alls hänsyn till 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605


 
Samrådsredogörelse 
 
Dnr 2017-02605 
 
Sida 27 (27) 
 
de kulturhistoriska byggnaderna som dels finns längs Vasagatan 
(Posthuset exempelvis) samt de byggnader som en gång fanns innan 
Norrmalmsregleringen gick av stapeln. Det förslag som tagits fram 
efterliknar de redan existerande moderna enorma monotona 
huskropparna längs Vasagatan såsom Klara C och Sheraton. I det 
förslag som tagits fram finns inget som tar vara på den 
kulturhistoriska miljö som en gång i tiden fanns längs Vasagatan. 
 
Ta inspiration från hur byggnaderna såg ut längs Vasagatan innan 
Norrmalmsregleringen. Idag finns tack och lov Posthuset bevarat. 
Låt Orgelpipan 7 inspireras av detta. Nu har ni chansen att göra rätt 
och påbörja restaureringen av Vasagatan och återskapa den 
kulturhistoriska miljö som revs mellan 1950 och 1970-talet. 
 
(Till synpunkten bifogas bilder på Vasagatan nu och kring 
sekelskiftet 1900). 
 
Beatrice Eriksson (BE) 
Saknar bekräftelse på att yttrande från hyresgästföreningen kommit 
in. 
 
 
Maria Sahlstrand 
Catarina Holdar 
planchef 
stadsplanerare 
 
 
 
Godkänt dokument - Maria Sahlstrand, Stockholms stadsbyggnadskontor, 2021-10-14, Dnr 2017-02605

Document Outline