TJÄNSTESKRIVELSE
1 (4)
2025-10-06
Socialnämnden
SON 2025/490
Daglig sysselsättning utan behovsprövning
Förslag till beslut
Socialförvaltningens förslag till socialnämndens beslut
1. Socialförvaltningen ges i uppdrag att införa mötesplats och daglig sysselsättning,
”Aktiv vardag”, som en insats utan behovsprövning.
Ärendet i korthet
Den nya socialtjänstlagen ger socialnämnden möjlighet att tillhandahålla insatser för
personliga behov utan individuell behovsprövning. I ett tidigare ärende (SON 2025/238)
beslutades att socialförvaltningen skulle återkomma till nämnden för beslut om insatser utan
behovsprövning. Det har uppmärksammats ett behov inom funktionshinderområdet att utan
föregående prövning erbjuda mötesplats och daglig sysselsättning, ”Aktiv vardag”. Insatsen
bedöms bidra till den förebyggande och tillgängliga socialtjänst som den nya socialtjänstlagen
vill uppnå. Socialnämnden föreslås uppdra till socialförvaltningen att införa ”Aktiv vardag”
som en insats utan behovsprövning.
Handlingar
1. Socialförvaltningens tjänsteskrivelse 2025-10-06
Bakgrund
Insatser utan behovsprövning (IUB) är en nyhet enligt socialtjänstlagen (2025:400) som
trädde i kraft 1 juli i år, och är en möjlighet för socialtjänsten att tillhandahålla insatser för
personliga behov utan individuell behovsprövning. IUB innebär att enskilda slipper processen
med ansökan och beslut, och kan i stället vända sig direkt till en utförare för att påbörja en
insats. Bestämmelsen utgör ingen begränsning av den enskildes möjlighet att få rätten till
insats prövad. Utförare av IUB ska informera enskilda om rätten till behovsprövade insatser
och var den enskilde kan ansöka om sådana (informationsskyldighet).
Den nya bestämmelsen förväntas bland annat bidra till att göra socialtjänsten mera
förebyggande och tillgänglig. Genom att kunna tillhandahålla insatser till enskilda på ett
förenklat sätt är tanken att socialtjänsten ska nå invånare tidigt och därigenom motverka
behov av mer omfattande insatser. För socialtjänstens del innebär det i praktiken att gå från att
Socialförvaltningen
2
vara insatsstyrd till att bli behovsstyrd. Det är den enskilde som definierar sina behov, inte
ramar och gränser för insatsen.
Socialnämnden ska besluta om vilka insatser som ska erbjudas utan föregående
behovsprövning. Socialnämnden ska också besluta om eventuella undantag från
dokumentationsskyldigheten, det vill säga undantag från att dokumentera uppgifter som kan
röja den enskildes identitet. Vid socialnämndens sammanträde i juni 2025 fick
socialförvaltningen i uppdrag att utreda behovet av IUB och återkomma till nämnden för
beslut om sådana insatser (SON 2025/238). Först ut för Järfälla kommuns socialnämnd är
”Aktiv vardag”.
Analys och övervägande
Funktionshinderområdet har uttryckt ett behov av att göra daglig sysselsättning mera
tillgänglig för besökare av mötesplats i kommunens egen regi. Benämningen på insatsen är
”Aktiv vardag” och målgruppen är vuxna (18-69 år) med psykisk ohälsa, folkbokförda i
Järfälla.
Mötesplats Aspen är en allmänt inriktad insats som redan idag finns som en öppen
verksamhet. Daglig sysselsättning är en behovsprövad insats som finns på både Aspen och
Hantverkargatan. Genom ”Aktiv vardag” ska deltagande utan behovsprövning möjliggöras för
den individuellt inriktade insatsen i form av daglig sysselsättning för den som vill.
Flera av de som idag kommer till mötesplatserna för social samvaro och måltider, skulle
gynnas av att enkelt kunna delta i arbetsgrupper och arbetsinriktade aktiviteter utifrån de egna
behoven. Möjlighet att tidigt fånga upp dessa personer motverkar isolering och bidrar till en
meningsfull tillvaro, vilket bedöms främja hälsan. Insatsens tillgänglighet ökar också
deltagarnas delaktighet och självbestämmande.
För att marknadsföra insatsen ska skriftlig information tas fram som delas och anslås i
relevanta sammanhang. Förutom spridning av informationen direkt på mötesplatserna,
kommer även uppsökarverksamheten i samarbete mellan individ- och familjeomsorgens stöd
och behandling samt socialpsykiatrin, att informera om verksamheten.
Insatsen innebär inga undantag från dokumentationsskyldigheten. Dokumentationen kommer
att tillgodose uppföljning på individuell nivå och verksamhetsnivå. Statistik förs över
deltagarantal, aktivitetstyp, kön och åldersgrupp för att möjliggöra analys av vilka aktiviteter
som är ändamålsenliga. Hälsostatus kommer att inhämtas för upprättande av risk- och
bemötandeplaner.
3
Barnkonsekvensanalys
I vilken utsträckning bedöms ärendet påverka barn? Motivera kort.
Den IUB som ärendet rör riktar sig till vuxna, 18-69 år, och bedöms inte få några direkta
konsekvenser för barn.
Om ärendet bedöms påverka barn, vilka positiva eller negativa effekter bedöms ärendet
innebära?
Eventuellt indirekta konsekvenser bedöms bli positiva för barn vars föräldrar deltar i insatsen
och därigenom upplever ökat välbefinnande och motivation.
Finns en fördjupad barnkonsekvensanalys eller motsvarande i underlaget?
Nej.
Har barn/barnet hörts i frågan?
Nej.
Företagskonsekvensanalys
Den IUB som beskrivs i ärendet ska drivas i kommunens egen regi och utgör ett komplement
till behovsprövad daglig sysselsättning. Insatsen bedöms inte få några konsekvenser för
företagandet i kommunen.
Ekonomiska konsekvenser och finansiering
Bedömningen är att ”Aktiv vardag” inte kommer att innebära några ekonomiska
konsekvenser. Det blir ett effektivare arbetssätt genom att resurserna fördelas från
administration till insats och att den enskilde kan påbörja en aktivitet direkt utan en
handläggningsprocess
Slutsatser
Socialnämnden föreslås ge socialförvaltningen i uppdrag att införa ”Aktiv vardag” inom
funktionshinderområdet som en insats utan behovsprövning.
David Gyllenstråle
Anneli Lagerberg
Socialdirektör
Avdelningschef äldre och
funktionshinder
4
Beslut ska skickas till
Områdeschef myndighet funktionsnedsättning
Områdeschef LSS och socialpsykiatri
Document Outline