Insatser utan
behovsprövning
Inledning
Regeringen har överlämnat proposition 2024/25:
89 En förebyggande socialtjänstlag – för
ökade rättigheter, skyldigheter och möjligheter till riksdagen. I propositionen föreslår
regeringen att en ny socialtjänstlag (2025:000) ska ersätta den nuvarande socialtjänstlagen
(2001:453) och träda i kraft den 1 juli 2025.
En av nyheterna som föreslås är en möjlighet för socialnämnden att tillhandahålla insatser
för personliga behov till enskilda utan någon individuell behovsprövning. Den nya
möjligheten syftar till att ge socialtjänsten bättre förutsättningar för att erbjuda tidiga och
förebyggande insatser på ett förenklat sätt och därigenom nå invånare tidigt och motverka
behov av mer omfattande insatser. Förslaget till nya socialtjänstlagen innehåller särskilda
dokumentationsregler som ska tillämpas vid genomförandet av de insatser som nämnden
väljer att tillhandahålla utan individuell behovsprövning. Särskilda dokumentationsregler
föreslås för insatsen rådgivning.
Enligt nya socialtjänstlagen ska aktuell nämnd fatta beslut om de insatser socialtjänsten får
ge utan behovsprövning samt om insatsen ska undantas dokumentationskravet. Därför
behöver kommunen inventera vilka insatser som idag inte är behovsprövade och ta ställning
och fatta beslut om dessa ska fortsätta att tillhandahållas utan behovsprövning från 1 juli.
Utredning
Datum: 2025-04-04
Diarienummer: SN 2025/0183
Socialförvaltningen
Karin Filhm
2(18)
link to page 4 link to page 5 link to page 5 link to page 6 link to page 6 link to page 6 link to page 7 link to page 7 link to page 8 link to page 8 link to page 9 link to page 9 link to page 10 link to page 10 link to page 10 link to page 11 link to page 11 link to page 11 link to page 12 link to page 12 link to page 12 link to page 13 link to page 14 link to page 15 link to page 15 link to page 15 link to page 16 link to page 17 link to page 17 link to page 18 link to page 18
Innehåll
Förslag till ny socialtjänstlag ....................................................................4 Dokumentationskrav ........................................................................................................5 Dokumentation i samband med rådgivning .....................................................................5 Dokumentation vid genomförandet av insatser som tillhandahållits utan individuell
behovsprövning ................................................................................................................6 Insatser utan behovsprövning – rådgivning .............................................6 Familjerådgivning .............................................................................................................7 Föräldrarådgivning ............................................................................................................7 Samarbetssamtal ..............................................................................................................8 Medling och stödsamtal vid brott ....................................................................................8 Rådgivningssamtal vid oro för unga i riskbruk/missbruk ..................................................9 Budget- och skuldrådgivning ............................................................................................9 Rådgivning till personer med riskbruk, skadligt bruk, beroende eller rådgivning för
anhöriga/medberoende .................................................................................................10 Stöd och behandling till våldsutsatta och våldsutövare .................................................10 Stöd- och rådgivningssamtal för personer utsatta för sexuell exploatering, prostitution
och/eller människohandel ..............................................................................................11 Stöd- och rådgivningssamtal till köpare av sexuella tjänster ..........................................11 Praktiskt stöd till personer utsatta för sexuell exploatering, prostitution och/eller
människohandel .............................................................................................................12 Syn- och hörselinstruktör ...............................................................................................12 Anhörigstöd ....................................................................................................................13 Samtalsgrupp för personer som fått en nydiagnostiserad kognitiv sjukdom .................14 Insatser utan behovsprövning – riktad och/eller öppen verksamhet .....15 Stöd och vägledning i föräldraskapet .............................................................................15 Föräldraskapsprogram - gruppverksamhet ABC .............................................................15 Mina föräldrar är skilda ..................................................................................................16 Träfflokal vid psykisk ohälsa ...........................................................................................17 Seniorcenter ...................................................................................................................17 Seniorträffar ...................................................................................................................18 Föräldraskap i Sverige (FöS) ............................................................................................18
3(18)
Förslag till ny socialtjänstlag
10 kap. 1 § Socialnämnden ansvarar för att erbjuda insatser i form av rådgivning, omsorg,
vård, stöd och annan hjälp till enskilda som behöver det1.
11 kap. 5 § Socialnämnden får tillhandahålla insatser för att tillgodose personliga behov utan
individuell behovsprövning. Följande insatser kräver dock alltid en individuell
behovsprövning:
1. kontaktperson, kontaktfamilj eller kvalificerad kontaktperson,
2. vård i familjehem,
3. vård i LVM-hem,
4. vård i särskilda ungdomshem,
5. vård av barn eller unga mellan 18 och 20 år i jourhem, stödboende, skyddat boende och
andra hem för vård eller boende utöver sådana LVM hem och särskilda ungdomshem som
avses i 3 och 4,
6. bostad i ett boende för äldre personer eller för personer med funktionsnedsättning som
avses i 8 kap. 4 eller 11 §, och
7. vård i hem för viss annan heldygnsvård.2
Den föreslagna lagstiftningen ger socialtjänsten möjlighet att tillhandahålla insatser till
personer i ett tidigare skede och syftar till att sänka trösklarna och göra det enklare att ta
stöd och hjälp från kommunen. Tanken är att den enskilde ska kunna vända sig direkt till den
del av socialtjänsten som utför insatsen oavsett om det är en kommunal eller privat utförare.
Kommunen kan ha särskilda villkor för de insatser som tillhandahålls utan behovsprövning
som utföraren ska kontrollera. Om villkoren är uppfyllda ska insatsen verkställas. I förslaget
framkommer att socialnämnden får tillhandahålla insatser utan individuell behovsprövning.
Det är alltså en möjlighet för varje enskild kommun där kommunen själv tar ställning till om
och hur bestämmelsen ska tillämpas i den egna kommunen. Bestämmelsen innebär ingen
begränsning i den enskildes rätt att ansöka om behovsprövade insatser och få sin ansökan
prövad, även om ansökan avser en insats som tillhandahålls utan individuell
behovsbedömning.3
1
Regeringens proposition 2024/25:89, Förslag till ny Socialtjänstlag, kapitel 10. 1 § s. 27 2
Regeringens proposition 2024/25:89, Förslag till ny Socialtjänstlag, kapitel 10. 5 § s. 28 3
Regeringens proposition 2024/25:89, Insatser utan behovsprövning, s. 322–330
4(18)
Dokumentationskrav
14 kap. 3 § Handläggning av ärenden som rör enskilda samt genomförande av insatser ska
dokumenteras, om inte annat följer av 4 eller 5 §. Beslut och åtgärder i ärendet ska
dokumenteras. Även faktiska omständigheter och händelser av betydelse ska
dokumenteras.4
Genom den nya bestämmelsen utvidgas dokumentationskravet till att gälla genomförandet
av alla insatser, även de insatser som ges utan föregående behovsprövning.
Dokumentationsskyldigheten i förslaget till ny socialtjänstlag kommer således omfatta
insatser som enligt nuvarande lagstiftning inte omfattas av någon dokumentationsplikt,
exempelvis rådgivning, träffpunkter etcetera. Som skäl för den utökade
dokumentationsplikten lyfter regeringen behovet av att följa upp effekterna av olika insatser
för att säkerställa en socialtjänst baserad på beprövad erfarenhet och evidens. 5
Dokumentation i samband med rådgivning
14 kap. 4 § Skyldigheten att dokumentera gäller inte uppgifter om enskildas personliga
förhållanden vid rådgivning.6
Genom bestämmelsen undantas rådgivning från dokumentationskravet gällande uppgifter
om enskildas personliga förhållanden. Syftet är att möjliggöra för enskilda att liksom i dag
kunna vara anonyma när de söker sig till socialtjänsten för rådgivning. Exempel på vad som
avses med ”uppgifter om enskildes personliga förhållanden” är namn, personnummer,
adress, uppgifter om försörjningsförmåga, psykiskt mående, skadligt bruk eller beroende.
Dokumentation av andra uppgifter, som till exempel övergripande uppgifter som behövs för
att följa upp eller kontrollera verksamheten, omfattas inte av undantaget.7
4
Regeringens proposition 2024/25:89, Förslag till ny Socialtjänstlag, s. 34 5
Regeringens proposition 2024/25:89, Dokumentation av uppgifter, s. 383–385 6
Regeringens proposition 2024/25:89, Förslag till ny Socialtjänstlag, kapitel 14. 4 § s. 34 7
Regeringens proposition 2024/25:89, Dokumentation av uppgifter, s. 386–387
5(18)
Dokumentation vid genomförandet av insatser som tillhandahållits
utan individuell behovsprövning
14 kap. 5 § Socialnämnden får, om det finns särskilda skäl, besluta att uppgifter som kan röja
den enskildes identitet inte ska dokumenteras vid genomförande av en insats utan individuell
behovsprövning enligt 11 kap. 5 §. 8
Genom bestämmelsen kan socialnämnden besluta om att en insats, som tillhandahålls utan
individuell behovsprövning, ska undantas dokumentationsplikt i de delar som kan röja
enskildas identitet.
Vad som utgör särskilda skäl måste bedömas utifrån insatsens syfte och karaktär. Undantag
kan exempelvis vara motiverat om det bedöms vara svårt att nå utsatta grupper utan en
möjlighet för enskilda att delta anonymt, såsom vid insatser som rör våld i nära relationer,
hedersrelaterat våld och förtryck, prostitution, skadligt bruk eller beroende. Vidare kan
undantag vara motiverat när öppna verksamheter är utformade som mötesplatser eller
träffpunkter, där det inte är lämpligt eller behövligt att dokumentera uppgifter som kan
kopplas till enskilda individer. Skälen för att göra undantag från dokumentationskravet
måste vägas mot behovet av att kunna följa upp insatsen på individnivå. Ställning ska tas till
varje enskild insats och beslutet ska gälla samtliga som deltar i insatsen.
Vad som utgör uppgifter som kan röja den enskildes identitet måste bedömas från fall till
fall. Sådana uppgifter kan till exempel vara namn, personnummer eller adress. Det kan även
vara andra uppgifter som ensamt eller tillsammans med övriga uppgifter innebär att
dokumentationen kan härledas till en viss person. Andra uppgifter än sådana som på något
sätt kan avslöja den enskildes identitet ska alltid dokumenteras.
Insatser utan behovsprövning – rådgivning
Nedan anges samtliga insatser som idag tillhandahålls utan behovsprövning inom ramen för
rådgivning samt vilka uppgifter som dokumenteras för att följa upp insatsens effekter.
Socialnämnden föreslås fatta beslut att dessa insatser fortsatt ska tillhandahållas utan
föregående behovsprövning samt ta ställning till undantag av dokumentationsplikten.
8
Regeringens proposition 2024/25:89, Förslag till ny Socialtjänstlag, kapitel 14. 5 § s. 34
6(18)
Familjerådgivning
Familjerådgivning, om fem samtal, syftar till att hjälpa par och familjer att hantera och lösa
konflikter samt förbättra sina relationer. Målgrupp för insatsen är gifta, sammanboende,
särboende eller separerade par folkbokförda i Danderyds kommun.
Dokumentation och uppföljning
Insatsen undantas dokumentationskrav gällande personliga förhållanden. Syftet är att
möjliggöra för enskilda att få rådgivning från socialtjänsten utan att uppgifter om personliga
förhållanden dokumenteras. Ingen individuell dokumentation upprättas.
Insatsen dokumenteras och följs upp genom övergripande uppgifter. Varje utförare
rapporterar statistik till förvaltningen om antal personer och antal samtal, antal barn som
varit berörda samt även statistik över grundproblematik.
Föräldrarådgivning
Föräldrarådgivning syftar till att, i ett tidigt skede, tillhandahålla råd och stöd till föräldrar för
att de ska kunna vägleda och stödja sina barn i barnets hälsa och utveckling. Målgrupp för
insatsen är föräldrar/vårdnadshavare till barn under 18 år, folkbokförda i Danderyds
kommun. Barnet får inte ha ett aktuellt ärende hos socialförvaltningen.
Dokumentation och uppföljning
Insatsen undantas dokumentationskrav gällande personliga förhållanden. Syftet är att
möjliggöra för enskilda att få rådgivning från socialtjänsten utan att uppgifter om personliga
förhållanden dokumenteras. I samband med att insats inleds och under insatsens gång
inhämtas kontaktuppgifter och barnets personuppgifter med syfte att kunna nå föräldrarna
samt för att säkerställa att barnet inte har ett aktuellt ärende inom socialtjänsten. Dessa
uppgifter gallras efter avslut. Ingen individuell dokumentation upprättas.
Insatsen dokumenteras och följs upp genom övergripande uppgifter. Statistik förs över antal
ärenden, antal personer per ärende, antal samtal som genomförts per ärende, om den
sökande har avböjt eller uteblivit samt kön på den som ansökt om stöd. Uppgifterna följs
upp för utvärdering av insatsen.
7(18)
Samarbetssamtal
Samarbetssamtal syftar till att hjälpa par och familjer att hantera och lösa konflikter samt
förbättra sina relationer. Målgrupp för insatsen är föräldrar/vårdnadshavare till barn under
18 år, folkbokförda i Danderyds kommun.
Dokumentation och uppföljning
Insatsen undantas dokumentationskrav gällande personliga förhållanden. Syftet är att
möjliggöra för enskilda att få rådgivning från socialtjänsten utan att uppgifter om personliga
förhållanden dokumenteras. I samband med att insats inleds och under insatsens gång
inhämtas kontaktuppgifter och personuppgifter med syfte att kunna nå föräldrarna samt för
att säkerställa att ärendet tillhör Danderyds kommun. Dessa uppgifter gallras efter avslut.
Ingen individuell dokumentation upprättas.
Insatsen dokumenteras och följs upp genom övergripande uppgifter. Statistik förs över antal
barn som samtalen gäller, antal gemensamma samtal samt resultat där det registreras om
föräldrarna är helt, delvis eller inte överens.
Medling och stödsamtal vid brott
På Stödcentrum till våldsutsatta erbjuds stödsamtal som syftar till att ge stöd, råd och
samtalshjälp till den som varit med om hot, våld eller övergrepp och till den som bevittnat
brott. Målgruppen är barn och ungdomar mellan 10–20 år, folkbokförda i Danderyds
kommun.
Dokumentation och uppföljning
För personer under 15 år krävs samtycke från vårdnadshavare för att den unge ska kunna
inleda insatsen. Detta samtycke måste dokumenteras vilket innebär att den unge inte ges
möjlighet till anonymitet i kontakt med Brottscentrum. Insatsens utförande undantas i
övrigt dokumentationskrav gällande personliga förhållanden. Syftet är att möjliggöra för
enskilda att få rådgivning från socialtjänsten utan att uppgifter om personliga förhållanden
dokumenteras. Ingen individuell dokumentation upprättas.
Insatsen dokumenteras och följs upp genom att verksamheten inkommer med upprättad
verksamhetsplan, verksamhetsberättelse och årsredovisning.
8(18)
Rådgivningssamtal vid oro för unga i riskbruk/missbruk
På Mini-Maria erbjuds råd och stöd i frågor kring alkohol, droger och spel om pengar. Syftet
är att ge unga råd, stöd och olika typer av insatser när det finns oro för riskbruk eller
missbruk. Målgruppen är föräldrar och unga under 20 år bosatta i Danderyd.
Dokumentation och uppföljning
För personer under 15 år krävs samtycke från vårdnadshavare för att den unge ska kunna
inleda insatsen. Detta samtycke måste dokumenteras vilket innebär att den unge inte ges
möjlighet till anonymitet i kontakt med Mini-Maria. I övrigt undantas insatsens utförande
dokumentationskrav gällande personliga förhållanden. Syftet är att möjliggöra för enskilda
att få rådgivning från socialtjänsten utan att uppgifter om personliga förhållanden
dokumenteras. Ingen individuell dokumentation upprättas.
Insatsen dokumenteras och följs upp genom övergripande uppgifter. Statistik förs över antal
samtal, antal och typ av behandlingsuppdrag samt kön. Insatsen utvärderas genom analys av
årlig brukarundersökning.
Budget- och skuldrådgivning
Budget- och skuldrådgivning syftar till att få råd i frågor som rör budget och skuld, såsom att
få ordning på vardagsekonomin, få kontroll över skulder eller hantera frågor om
skuldsanering. Målgrupp för insatsen är vuxna från 18 år, folkbokförda i Danderyds kommun.
Dokumentation och uppföljning
Insatsen undantas dokumentationskrav gällande personliga förhållanden. Syftet är att
möjliggöra för enskilda att få rådgivning från socialtjänsten utan att uppgifter om personliga
förhållanden dokumenteras. I samband med att insats inleds och under insatsens gång
inhämtas kontaktuppgifter och personuppgifter med syfte att kunna nå den enskilde och för
att säkerställa att ärendet tillhör Danderyds kommun. Dessa uppgifter gallras efter avslut.
Ingen individuell dokumentation upprättas.
Insatsen dokumenteras och följs upp genom övergripande uppgifter. Statistik förs över antal
nya ärenden, pågående ärenden och antal pågående ärenden med beviljad skuldsanering
samt antal avslutade ärenden.
9(18)
Rådgivning till personer med riskbruk, skadligt bruk, beroende eller
rådgivning för anhöriga/medberoende
Rådgivning, upp till tio samtal, inom riskbruk, skadligt bruk och beroende syftar till att ge råd
och stöd till personer med riskbruk, skadligt bruk och beroende av alkohol, narkotika,
läkemedel samt spel om pengar. Rådgivningssamtal tillhandahålls även för
anhörig/medberoende till personer med beroendeproblematik. Målgrupp för insatsen är
vuxna från 20 år, folkbokförda i Danderyds kommun.
Dokumentation och uppföljning Insatsen undantas dokumentationskrav gällande personliga förhållanden. Syftet är att
möjliggöra för enskilda att få rådgivning från socialtjänsten utan att uppgifter om personliga
förhållanden dokumenteras. I samband med att insats inleds och under insatsens gång
inhämtas kontaktuppgifter och personuppgifter med syfte att kunna nå den enskilde och för
att säkerställa att ärendet tillhör Danderyds kommun. Dessa uppgifter gallras efter avslut.
Ingen individuell dokumentation upprättas.
Insatsen dokumenteras och följs upp genom övergripande uppgifter i form av statistik över
antal samtal och kön på de personer som sökt rådgivning.
Stöd och behandling till våldsutsatta och våldsutövare
Insatsen alternativ till våld, ATV, syftar till att ge stöd och behandling till våldsutsatta och
våldsutövare. Målgruppen är personer, som blivit utsatta för våld i en nära relation, barn
och unga som upplevt detta våld samt personer med vålds- och aggressionsproblem,
folkbokförda i Danderyds kommun.
Dokumentation och uppföljning
Insatsen undantas dokumentationskrav gällande personliga förhållanden. Syftet är att
möjliggöra för enskilda att få rådgivning från socialtjänsten utan att uppgifter om personliga
förhållanden dokumenteras. Ingen individuell dokumentation upprättas.
Insatsen dokumenteras och följs upp genom övergripande uppgifter. Statistik förs över antal
nya personer, antal pågående ärenden, antal avslutade personer samt totalt antal samtal. I
statistiken framkommer även antal vuxna med minderåriga barn, samt antal barn som varit
på samtal. Insatsen följs även upp genom anonyma utvärderingsformulär som genomförs vid
avslut.
10(18)
Stöd- och rådgivningssamtal för personer utsatta för sexuell
exploatering, prostitution och/eller människohandel
Mikamottagningen erbjuder stöd- och rådgivningssamtal samt praktiskt stöd till personer
som har erfarenhet av sex mot ersättning och/eller skadar sig med sex eller är utsatt för
människohandel för sexuella ändamål, med målsättning att de ska komma ut ur prostitution.
Målgruppen är personer från 18 år, folkbokförda i Danderyds kommun.
Dokumentation och uppföljning
Insatsen undantas dokumentationskrav gällande personliga förhållanden. Syftet är att
möjliggöra för enskilda att få rådgivning från socialtjänsten utan att uppgifter om personliga
förhållanden dokumenteras. Ingen individuell dokumentation upprättas.
Insatsen följs inte upp genom inkomna uppgifter så som statistik. Kommunen får information
genom en styrgrupp där det samlas information om kommunernas nyttjandegrad av
verksamheten.
Stöd- och rådgivningssamtal till köpare av sexuella tjänster
Behandlingsenheten KAST, köpare av sexuella tjänster, erbjuder stöd- och rådgivningssamtal
och/-eller motiverande samtal till personer som köper sexuella tjänster eller upplever att de
förlorat kontrollen över ”porrsurfande” och/eller sexmissbruk. KAST erbjuder även råd och
stöd till anhöriga. Målgruppen är personer från 18 år, folkbokförda i Danderyds kommun.
Dokumentation och uppföljning
Insatsen undantas dokumentationskrav gällande personliga förhållanden. Syftet är att
möjliggöra för enskilda att få rådgivning från socialtjänsten utan att uppgifter om personliga
förhållanden dokumenteras. Ingen individuell dokumentation upprättas.
Insatsen följs inte upp genom inkomna uppgifter så som statistik. Kommunen får information
genom en styrgrupp där det samlas information om kommunernas nyttjandegrad av
verksamheten.
11(18)
Praktiskt stöd till personer utsatta för sexuell exploatering,
prostitution och/eller människohandel
Regionkoordinator som arbetar mot prostitution och människohandel kan stötta en individ
och i kontakten med relevanta myndigheter och civila aktörer. Detta med syfte att
säkerställa att behov av skydd och stöd tillgodoses på ett rättssäkert sätt. Målgruppen är
personer från 18 år, folkbokförda i Danderyds kommun.
Dokumentation och uppföljning
Insatsen undantas dokumentationskrav gällande personliga förhållanden. Syftet är att
möjliggöra för enskilda att få rådgivning från socialtjänsten utan att uppgifter om personliga
förhållanden dokumenteras. Ingen individuell dokumentation upprättas.
Insatsen följs inte upp genom inkomna uppgifter så som statistik. Kommunen får information
genom en styrgrupp där det samlas information om kommunernas nyttjandegrad av
verksamheten.
Syn- och hörselinstruktör
Syn- och hörselinstruktör syftar till att ge stöd och rådgivning till personer som har en syn-
och/eller hörselnedsättning. Målgruppen är personer från 18 år som har en syn- och/eller
hörselnedsättning och är bosatta i Danderyds kommun.
Dokumentation och uppföljning
Insatsen undantas dokumentationskrav gällande personliga förhållanden. Syftet är att
möjliggöra för enskilda att få rådgivning från socialtjänsten utan att uppgifter om personliga
förhållanden dokumenteras. I samband med att insats inleds och under insatsens gång
inhämtas kontaktuppgifter och personuppgifter med syfte att kunna nå den enskilde och för
att säkerställa att ärendet tillhör Danderyds kommun. Dessa uppgifter gallras efter avslut.
Ingen individuell dokumentation upprättas.
Insatsen dokumenteras och följs upp genom övergripande uppgifter i form av statistik över
antal personer som är i kontakt med syn- och hörselinstruktör.
12(18)
Anhörigstöd
Enskilda samtal
Enskilda samtal med anhörigstöd syftar till att anhöriga får möjlighet att samtala om vad
som är viktigt i rollen som anhörig. Samtalen är också vägledande och berör anhörigas och
närståendes rätt till insatser, ansökningsprocess och information om möjligt stöd från olika
verksamheter och föreningar. Målgruppen är anhöriga som vårdar eller stödjer en
närstående som är äldre, långvarigt sjuk, har en funktionsnedsättning, psykisk ohälsa,
skadligt bruk eller beroende eller som är utsatt för våld i nära relation, med närstående
bosatt i Danderyds kommun.
Dokumentation och uppföljning
Insatsen undantas dokumentationskrav gällande personliga förhållanden. Syftet är att
möjliggöra för enskilda att få rådgivning från socialtjänsten utan att uppgifter om personliga
förhållanden dokumenteras. Kontaktuppgifter kan hämtas in i syfte att få kontakt med den
enskilde under pågående insats, möjlighet finns att vara helt anonym. Ingen individuell
dokumentation upprättas.
Insatsen dokumenteras och följs upp genom övergripande uppgifter. Statistik förs över antal
samtal, antal deltagare, uppskattad ålder, relation till närstående, typ av sjukdom, diagnos
eller funktionsnedsättning den närstående har samt typ av samtal.
Anhöriggrupper med olika teman för olika målgrupper
Anhöriggrupper ledda av anhörigstöd syftar till att anhöriga får träffa varandra och får
möjlighet till återhämtning, kunskap och erfarenhetsutbyte. Målgruppen är anhöriga som
vårdar eller stödjer en närstående som är äldre, långvarigt sjuk, har en funktionsnedsättning,
psykisk ohälsa, skadligt bruk eller beroende eller som är utsatt för våld i nära relation, med
närstående bosatt i Danderyds kommun.
Dokumentation och uppföljning
Insatsen undantas dokumentationskrav gällande personliga förhållanden. Syftet är att
möjliggöra för enskilda att få rådgivning från socialtjänsten utan att uppgifter om personliga
förhållanden dokumenteras. Kontaktuppgifter kan hämtas in i syfte att få kontakt med den
enskilde under pågående insats, möjlighet finns att vara helt anonym. Ingen individuell
dokumentation upprättas.
13(18)
Insatsen dokumenteras och följs upp genom övergripande uppgifter. Statistik förs över syfte
med samtalsgrupp, antal träffar och om gruppen är pågående eller avslutad. Statistik förs
även över uppskattad ålder på deltagare, relation till närstående och vilken typ av sjukdom,
diagnos eller funktionsnedsättning den närstående har. Det noteras även om gruppen är
ledd genom strukturerad samtalsmetod.
Samtalsgrupp för personer som fått en nydiagnostiserad kognitiv
sjukdom
Samtalsgrupper för personer med nydiagnostiserad kognitiv sjukdom ledda av
demenssamordnare syftar till att den enskilde får möjlighet att träffa andra i liknande
situation. Samtalsgrupperna syftar även till att den enskilde ska få kunskap om sin diagnos
och erfarenhetsutbyte. Samtalen är också vägledande och berör den enskildes rätt till
insatser, ansökningsprocess och information om möjligt stöd från olika verksamheter och
föreningar. Målgruppen är personer som nyligen diagnostiserats med en kognitiv sjukdom,
bosatta i Danderyds kommun.
Dokumentation och uppföljning
Insatsen undantas dokumentationskrav gällande personliga förhållanden. Syftet är att
möjliggöra för enskilda att få rådgivning från socialtjänsten utan att uppgifter om personliga
förhållanden dokumenteras. Kontaktuppgifter kan hämtas in i syfte att få kontakt med den
enskilde under pågående insats, möjlighet finns att vara helt anonym. Ingen individuell
dokumentation upprättas.
Insatsen dokumenteras och följs upp genom övergripande uppgifter. Statistik förs över antal
deltagare vid samtalsgrupp, uppskattad ålder och typ av kognitiv sjukdom.
14(18)
Insatser utan behovsprövning – riktad och/eller öppen
verksamhet
Nedan anges samtliga insatser som idag tillhandahålls utan behovsprövning inom ramen för
riktad eller öppen verksamhet samt vilka uppgifter som dokumenteras för att följa upp
insatsens effekter. Socialnämnden föreslås fatta beslut att dessa insatser fortsatt ska
tillhandahållas utan föregående behovsprövning samt ta ställning till undantag av
dokumentationsplikten.
Stöd och vägledning i föräldraskapet
Familjecentralen erbjuder stöd och vägledning för föräldrar och barn, där de kan träffas och
få ny kunskap inom olika områden som stärker föräldraskapet. Målgrupp för insatsen är
föräldrar med barn under 18 år, folkbokförda i Danderyds kommun.
Dokumentation och uppföljning
Insatsen undantas dokumentationskrav gällande att röja enskilds identitet. Insatsens syfte
och karaktär medför att det inte är behövligt att dokumentera uppgifter som kan kopplas till
enskild individ. Det är viktigt att socialtjänsten når ut till de som söker sig till familjecentralen
och en del i det är möjligheten att delta utan att uppgifter på individnivå dokumenteras. Det
bedöms inte finns ett behov av att kunna följa upp insatsen på individnivå.
Insatsen dokumenteras och följs upp övergripande genom att statistik förs över antal
besökare.
Föräldraskapsprogram - gruppverksamhet ABC
ABC (Alla Barn i Centrum) familjeträffar är ett föräldraskapsprogram som syftar till att stärka
relationen mellan barn och föräldrar. Kursen består av fyra gruppträffar inklusive en återträff
några månader efter avslutad kurs. Målgrupp för insatsen är föräldrar/vårdnadshavare till
barn under 18 år, folkbokförda i Danderyds kommun.
Dokumentation och uppföljning
Insatsen undantas dokumentationskrav gällande att röja enskilds identitet. Insatsens syfte
och karaktär medför att det inte är behövligt att dokumentera uppgifter som kan kopplas till
enskild individ. Det är viktigt att socialtjänsten når ut till de som söker sig till ABC-grupper
och en del i det är möjligheten att delta utan att uppgifter på individnivå dokumenteras. I
15(18)
samband med att insats inleds och under insatsens gång inhämtas kontaktuppgifter och
personuppgifter med syfte att kunna nå den enskilde och för att säkerställa att ärendet
tillhör Danderyds kommun. Dessa uppgifter gallras efter avslut. Det bedöms inte finns ett
behov av att kunna följa upp insatsen på individnivå.
Insatsen dokumenteras och följs genom övergripande uppgifter genom statistik över antal
deltagare. Insatsen följs även upp genom utvärdering i form av enkät och samtal med
deltagande föräldrar efter programmets slut.
Mina föräldrar är skilda
Stödgruppsmetoden vänder sig till barn till separerade föräldrar med syfte att stärka
barnens självkänsla och minska känslan av att vara ensam med sina tankar och känslor.
Insatsen består av sju till tio träffar. Målgruppen är barn med erfarenhet av skilda föräldrar,
7–12 år, folkbokförda i Danderyds kommun.
Dokumentation och uppföljning
För personer under 15 år krävs samtycke från vårdnadshavare för att den unge ska kunna
inleda insatsen. Detta samtycke måste dokumenteras vilket innebär att den unge inte ges
möjlighet till anonymitet. Insatsens utförande i övrigt undantas dokumentationskrav
gällande att röja enskilds identitet. Insatsens syfte och karaktär medför att det inte är
behövligt att dokumentera uppgifter som kan kopplas till enskild individ. I samband med att
insats inleds och under insatsens gång inhämtas kontaktuppgifter och personuppgifter med
syfte att kunna den enskilde och för att säkerställa att ärendet tillhör Danderyds kommun.
Dessa uppgifter gallras efter avslut. Det är viktigt att socialtjänsten når ut till de som söker
sig till en stödgrupp och en del i det är möjligheten att delta utan att uppgifter på individnivå
dokumenteras. Det bedöms inte finns ett behov av att kunna följa upp insatsen på
individnivå.
Insatsen dokumenteras och följs genom övergripande uppgifter genom statistik över antal
deltagare. Insatsen följs även upp genom utvärdering i form av enkät och samtal med
vårdnadshavare efter programmets slut.
16(18)
Träfflokal vid psykisk ohälsa
Träfflokalen syftar till att personer med psykisk ohälsa med syfte att träffa varandra, utbyta
erfarenheter och att främja social gemenskap. Målgruppen är personer med psykisk ohälsa
från 18 år, bosatta i Danderyds kommun.
Dokumentation och uppföljning
Insatsen undantas dokumentationskrav gällande att röja enskilds identitet. Insatsens syfte
och karaktär medför att det inte är behövligt att dokumentera uppgifter som kan kopplas till
enskild individ. Det är viktigt att socialtjänsten når ut till de som söker sig till en träfflokal och
en del i det är möjligheten att delta utan att uppgifter på individnivå dokumenteras. Det
bedöms inte finns ett behov av att kunna följa upp insatsen på individnivå.
Insatsen dokumenteras och följs upp genom övergripande uppgifter. Statistik förs över
antalet deltagare och insatsen följs även upp genom utvärdering av deltagarna och
husmöten där utföraren uppmärksammar och lyfter fram hur insatsen kan utvecklas.
Seniorcenter
Seniorcenter bedrivs i samverkan med civilsamhället och syftar till att erbjuda social samvaro
och meningsfulla aktiviteter för att främja gemenskap samt att förebygga social isolering.
Målgruppen är äldre personer från 65 år, bosatta i Danderyds kommun.
Dokumentation och uppföljning
Insatsen undantas dokumentationskrav gällande att röja enskilds identitet. Insatsens syfte
och karaktär medför att det inte är behövligt att dokumentera uppgifter som kan kopplas till
enskild individ. Det är viktigt att socialtjänsten når ut till de som söker sig till seniorcenter
och en del i det är möjligheten att delta utan att uppgifter på individnivå dokumenteras. Det
bedöms inte finns ett behov av att kunna följa upp insatsen på individnivå. Insatsen
dokumenteras och följs upp genom övergripande uppgifter. Statistik förs över antal
deltagare och insatsen följs även upp genom skriftliga nöjdhetsundersökningar till besökare.
17(18)
Seniorträffar
Seniorträffarna erbjuder olika aktiviteter och syftar till att erbjuda gemenskap och att bryta
social isolering. Målgruppen är äldre personer bosatta i Danderyds kommun.
Dokumentation och uppföljning
Insatsen undantas dokumentationskrav gällande att röja enskilds identitet. Insatsens syfte
och karaktär medför att det inte är behövligt att dokumentera uppgifter som kan kopplas till
enskild individ. Det är viktigt att socialtjänsten når ut till de som söker sig till seniorträffar
och en del i det är möjligheten att delta anonymt. Det bedöms inte finns ett behov av att
kunna följa upp insatsen på individnivå.
Insatsen dokumenteras och följs upp övergripande genom statistik över antalet besökare.
Föräldraskap i Sverige (FöS)
Föräldraskap i Sverige syftar till att stötta nyanlända föräldrar med samhällsinformation och
vägledning, exempelvis när det gäller skola, hälso- och sjukvård och kontakt med
myndigheter. Målgruppen är nyanlända föräldrar bosatta i Danderyd.
Dokumentation och uppföljning
Insatsen undantas dokumentationskrav gällande att röja enskilds identitet. Insatsens syfte
och karaktär medför att det inte är behövligt att dokumentera uppgifter som kan kopplas till
enskild individ. Det är viktigt att socialtjänsten når ut till de som söker sig till FöS-grupper och
en del i det är möjligheten att delta utan att uppgifter på individnivå dokumenteras. Det
bedöms inte finns ett behov av att kunna följa upp insatsen på individnivå.
Insatsen dokumenteras och följs upp övergripande genom statistik över antal deltagare.
18(18)
Document Outline