Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Begäran om handlingar om socialtjänstinsatser utan behovsprövning'.


Tjänsteutlåtande 
1 (4) 
2025-04-16 
 
Vård- och omsorgsnämnden 
 
Vård- och omsorgskontoret 
 
Anna-Maria Johansson 
 
Dnr VON-2025/00095 
Diariekod: 000  
 
Insatser utan individuell behovsprövning 
Förslag till beslut 

Vård- och omsorgskontoret föreslår att vård- och omsorgsnämnden beslutar följande: 
1.  Vård- och omsorgsnämnden tillhandahåller insatser utan individuell 
behovsprövning i enlighet med bilaga 1 till tjänsteutlåtande daterat 2025-04-16 
från den 1 juli 2025. 
2.  Vård- och omsorgsnämnden gör undantag från dokumentationsskyldigheten 
enligt bilaga 1 till tjänsteutlåtande daterat 2025-04-16 från den 1 juli 2025. 
Sammanfattning 
Nya socialtjänstlagen träder i kraft den 1 juli 2025. Enligt den nya socialtjänstlagen är 
socialnämnden ansvarig att erbjuda insatser i form av rådgivning, omsorg, vård, stöd och 
annan hjälp till enskilda som behöver det (10 kap. 1 § nya SoL). Detta innebär att 
uttrycket ”insatser” ersätter tidigare benämningar för att bistå enskilda.  
Insatser för personliga behov kan i den nya lagen ges på två sätt: efter individuell 
behovsprövning eller utan individuell behovsprövning.  
Skyldigheten att dokumentera utvidgas i den nya socialtjänstlagen genom att även gälla 
vid genomförande av insatser utan individuell behovsprövning. Det finns två undantag 
från skyldigheten att dokumentera om personliga förhållanden.  
Idag tillhandahåller vård- och omsorgsnämnden ett flertal insatser utan individuell 
behovsprövning, så kallade öppna insatser. En kartläggning har gjorts av de öppna 
insatser som idag tillhandahålls utan individuell behovsprövning. Förslag har tagits fram 
på eventuella villkor som ska gälla för insatserna samt undantag från skyldigheten att 
dokumentera uppgifter vid genomförande av insatserna, se bilaga 1. Förslaget innebär att 
nämndens verksamheter kan fortsätta bedrivas så som de gör idag efter att lagen trätt i 
kraft. 
 
 
Besök 
Postadress 
Telefon 
E-post 
Webbplats 
Turebergs torg 1 
191 86 Sollentuna  
08-579 210 00 
xxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxx.xx 
www.sollentuna.se 
 
 


Tjänsteutlåtande  
Dnr 2025/00095 
2 (4)
2024-04-16 
 
 
Bakgrund 
Ny socialtjänstlag träder i kraft den 1 juli 2025 
I utredningen Hållbar socialtjänst – en ny socialtjänstlag (SOU2020:47) föreslås en ny 
socialtjänstlag. Riksdagen fattade den 20 maj 2025 beslut om propositionen En 
förebyggande socialtjänstlag - för ökade rättigheter, skyldigheter och möjligheter
 
(prop.2024/25:89). Den nya socialtjänstlagen träder i kraft den 1 juli 2025. 
Uttrycket ”insatser” ersätter tidigare benämningar för att bistå enskilda 
Enligt den nya socialtjänstlagen är socialnämnden ansvarig att erbjuda insatser i form av 
rådgivning, omsorg, vård, stöd och annan hjälp till enskilda som behöver det (10 kap. 1 § 
nya SoL). Detta innebär att uttrycket ”insatser” ersätter tidigare benämningar för att bistå 
enskilda och ”öppna insatser” nämns inte alls i nya lagen. 
Möjliggör att tillhandahålla insatser utan individuell behovsprövning 
Vidare kommer insatser för personliga behov kunna ges på två sätt: efter individuell 
behovsprövning eller utan individuell behovsprövning (11 kap. 5 § nya SoL). Att insatser 
ges utan behovsprövning innebär att det inte ska göras någon individuell prövning av den 
enskildes behov innan denne tar del av insatsen. Insatser utan individuell behovsprövning 
kan vara insatser som är öppna för alla eller riktade mot specifika målgrupper eller viss 
problematik.  
Villkor kan ställas för att få tillgång till insats utan behovsprövning 
Om socialnämnden vill erbjuda en insats utan individuell behovsprövning kan 
socialnämnden välja att besluta att en viss insats ska tillhandahållas till en avgränsad 
målgrupp. Det kan handla om att socialnämnden vill rikta insatsen mot en specifik 
situation eller en särskild problematik. Det innebär då att enbart den som tillhör 
målgruppen kan få insatsen verkställd utan individuell behovsprövning. Eventuella 
villkor ska vara tydligt utformade och avse förhållanden som är lätta att kontrollera för 
utförare. Om en enskild inte tillhör målgruppen har denne alltid rätt att få sin sak prövad 
genom att ansöka om insatsen. Vid sådan ansökan görs en individuell behovsprövning. 
Dokumentationsskyldighet utökas att omfatta även insatser utan 
behovsprövning 
Skyldigheten att dokumentera utvidgas i den nya socialtjänstlagen att även gälla vid 
genomförande av insatser utan individuell behovsprövning. Det finns två undantag från 
skyldigheten att dokumentera:  
  uppgifter om enskildas personliga förhållanden behöver inte dokumenteras vid 
rådgivning.  
  nämnden kan, när det föreligger särskilda skäl, besluta om att uppgifter som kan 
röja den enskildes identitet inte ska dokumenteras vid genomförande av insatser 
som ges utan individuell behovsprövning. 


Tjänsteutlåtande  
Dnr 2025/00095 
3 (4)
2024-04-16 
 
 
I propositionen till nya socialtjänstlagen framgår det att syftet med 
dokumentationsskyldigheten bland annat är att stärka den enskildes rättssäkerhet, 
möjliggöra effektiv tillsyn av verksamheten samt för att följa upp effekterna av olika 
insatser. Detta beskrivs vara centralt för att kunna ta fram beprövad erfarenhet. 
Kontorets synpunkter 
Kartläggning över befintliga öppna insatser 
Idag tillhandahåller vård- och omsorgsnämnden ett flertal insatser utan individuell 
behovsprövning, så kallade öppna insatser. Nämnden får enligt propositionen besluta att 
en viss insats ska tillhandahållas utan individuell behovsprövning om insatsen i sig är 
lämplig att erbjudas på det sättet för aktuell målgrupp. Nämnden får då besluta vilka 
eventuella villkor som i så fall ska gälla. Om ett beslut inte fattas gäller som huvudregel 
att insatserna ska ges efter individuell behovsprövning. Nämnden behöver även fatta 
beslut om det finns skäl att göra undantag från dokumentationsskyldigheten för 
respektive insats. 
En kartläggning har gjorts av de öppna insatser som idag tillhandahålls utan individuell 
behovsprövning. Förslag har tagits fram på eventuella villkor som ska gälla för insatserna 
samt undantag från skyldigheten att dokumentera uppgifter vid genomförande av 
insatserna, se bilaga 1. Förslaget innebär att nämndens verksamheter kan fortsätta 
bedrivas så som de gör idag efter att lagen trätt i kraft.  
Avvaktar ställningstagande om eventuella ytterligare insatser utan 
individuell behovsprövning 
Nämnden har utifrån nya socialtjänstlagen möjlighet att tillhandahålla ytterligare insatser 
utan individuell behovsprövning. Den korta ikraftträdandeperioden för nya 
socialtjänstlagen gör att kontoret bedömer att ställningstagande till eventuella ytterligare 
insatser än de som redan idag ges utan individuell biståndsbedömning inte kan vara klart 
till den 1 juli 2025. För att ta ställning till eventuella ytterligare insatser behöver 
kartläggning av behov av detta genomföras tillsammans med risk- och konsekvensanalys. 
Nationellt stöd från bland annat Socialstyrelsen väntas som med fördel kan användas för 
dessa ställningstaganden. 
Ekonomiska konsekvenser  
Förslaget innebär inga ekonomiska konsekvenser eftersom förslaget är att verksamheter 
ska fortsätta bedrivas som de gör idag. I och med nya socialtjänstlagen kan dock behov 
finnas av dokumentationssystem för att följa dokumentationsskyldighet. Kostnad för detta 
och eventuell utbildning för personal kan tillkomma. Om förslaget inte antas skulle alla 
insatser behöva föregås av individuell behovsprövning vilket skulle föranleda ökade 
kostnader. 


Tjänsteutlåtande  
Dnr 2025/00095 
4 (4)
2024-04-16 
 
 
Linda Hamnes 
 
Anna-Maria Johansson 
Förvaltningschef 
 
Kvalitetsutvecklare 
Bilagor 
1.  Kartläggning över insatser utan individuell behovsprövning 
Beslutsexpediering 
Akt