Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Avtal för programvaran ArcGIS'.


Avropsavtal
2021-05-31
Avtalsnamn Avtal - Programvaror och
Startdatum
2021-06-01
tjänster (Licenspartneravtal)
Slutdatum
2023-05-31
Ref. nr.
A2021/1661
Förlängning 4 st förlängningar à 1 år
Avtalsparter
Köpare
Säljare
STATISTISKA CENTRALBYRÅN 
Atea Sverige AB 
2021000837
5564480282
Adress
Adress
70189
Box 18
ÖREBRO
16493
Sverige
KISTA
Sverige
Kontaktperson
Kontaktperson
Cecilia Hertzman
Michael Richter
0104796127 (tel)
019 603 43 01 (tel)
xxxxxxx.xxxxxxxx@xxx.xx
072-5414085 (mob)
xxxxxxx.xxxxxxx@xxxx.xx
1. AVTAL - PROGRAMVAROR OCH TJÄNSTER
(LICENSPARTNERAVTAL)

Visma Addo ID-nummer : d84bc25f-e379-4a16-a7e0-29d292b85617
1.1 Avropsavtal
Detta avropsavtal (nedan kallat avtal) reglerar förhållandena mellan Atea Sverige AB och SCB.
Avropsavtalet baserar sig på Kammarkollegiets statliga ramavtal för Programvaror och tjänster -
Programvarulösningar med diarienummer 23.3-5562-17.
Ramavtalets allmänna villkor reglerar det generella avtalsförhållandet mellan SCB och Atea Sverige AB,
om inget annat är villkorat i detta avropsavtal. 
1.2 Avtalets innehåll
Parternas åtagande regleras av:
Sida 1/17

Avtal - Programvaror och tjänster (Licenspartneravtal)
A2021/1661
1.  Ändringar och tillägg till detta avtal,
2.  Detta avtal med bilagor, inkl. Kammarkollegiets statliga ramavtal Programvaror och tjänster –
Programvarulösningar med dnr 23.3-5562-17 med tillhörande bilagor.
3.  Svar på frågor och förtydliganden av avropsförfrågan,
4.  Avropsförfrågan med allmänna villkor,
5.  Avropssvar.
Förekommer det i ovan nämnda handlingar motstridiga uppgifter gäller handlingarna i den ordning de
anges ovan.
SCB accepterar inte tillkommande standardvillkor från leverantören.
1.3 Avtalets omfattning
Avtalet omfattar de tjänster som krävs för att återförsälja de licenser, underhåll, support och produktnära
konsulttjänster som SCB har behov av, inklusive rådgivning kring dessa områden.
Rådgivningen ska medverka till den varje situation mest kostnadseffektiva licenseringen utifrån SCB:s
förutsättningar. Rådgivningen ska också vara proaktiv och ge förslag på optimering av innehav samt
påvisa möjlighet att använda befintliga avtal och licenser istället för att nyanskaffa. Rådgivningen ska
också visa på möjlighet till alternativa licens- och avtalsformer när det är möjligt.
Med programvara avses proprietär programvara, programvara med öppen källkod, appar, appliance,
certifikat och programvara tjänst som leverans som molntjänst. Med produktnära konsulttjänster avses
konsulttjänster från tillverkare eller från partner som tillverkaren rekommenderar och omfattar till
exempel systemförvaltning. Licenspartnern ska vid behov kunna tillhandahålla SAM-tjänster för Snow
och SAM-tjänster för utredning och kartläggning.
Avtalet omfattar också att licenspartnern löpande informerar om relevanta ändringar i licens och
avtalsformer, samt om marknadsutvecklingen. Licenspartnern ska bedriva en aktiv omvärldsbevakning
som innebär att utvecklingen på marknaden följs och relevanta ändringar ska kommuniceras med SCB.
1.4 Avtalsperiod
Avtalet träder i kraft efter att båda parter undertecknat avtalet, dock tidigast 2021-06-01. Avtalets
slutdatum exklusive eventuell förlängning är 2023-05-31.
SCB har därefter rätt att förlänga avtalet, med i övrigt oförändrade villkor, i maximalt fyra (4) år.
Visma Addo ID-nummer : d84bc25f-e379-4a16-a7e0-29d292b85617
Förlängning kan ske vid ett eller flera tillfällen. Den totala avtalstiden kan, om SCB nyttjar samtliga
förlängningsoptioner, löpa under maximalt sex (6) år.
Om SCB önskar förlänga avropsavtalet meddelas detta skriftligen senast tre (3) månader före
avtalsperiodens utgång. Avtalet upphör utan föregående uppsägning.
Sida 2/17

Avtal - Programvaror och tjänster (Licenspartneravtal)
A2021/1661
1.5 Kontaktpersoner
Anmälan om utbyte av parts kontaktperson ska alltid göras skriftligt till den andra partens
avtalsansvarige.
1.5.1 Leverantörens kontaktperson
Avtalsansvarig
Namn: Michael Richter
Telefon: 019-6034355
E-post: xxxxxxx.xxxxxxx@xxxx.xx
Övriga ärenden:
Namn: Dennis Hadar
Telefon: 019-6034342
E-post: xxxxxx.xxxxx@xxxx.xx
1.5.2 SCB:s kontaktpersoner
Avtalsansvarig
Namn: Cecilia Hertzman
Telefon: 010-479 61 27
E-post: xxxxxxx.xxxxxxxx@xxx.xx
Avtalsförvaltare
Namn: Annukka Eriksson
Telefon: 010- 479 60 93
Mobil: 072-517 60 93
E-post: xxxxxxx.xxxxxxxx@xxx.xx
1.6 Beställning
SCB kommer att beställa via SCB:s inköps- och fakturasystem. Beställningen skickas till leverantören
via e-post. Av beställningen framgår ett ordernummer, som ska anges på fakturan.
Vid beställning kommer SCB ange följande uppgifter:
Visma Addo ID-nummer : d84bc25f-e379-4a16-a7e0-29d292b85617
Benämning och diarienummer för detta ramavtal
SCB:s kontaktperson
Leveransadress där varor/tjänster ska levereras/utföras
Userid för fakturan
Beskrivningar etc.
Leverantören får enbart acceptera beställningar från godkända beställare och får inte ta emot
beställningar på annat sätt än via e-post innehållande ordernummer. Inkommer beställning via e-post
utan ordernummer eller på annat sätt ska leverantören meddela avsändaren att beställning måste göras
i SCB:s inköps- och fakturasystem.
Sida 3/17

Avtal - Programvaror och tjänster (Licenspartneravtal)
A2021/1661
1.7 Leverans
Leveranstid ska ske efter dialog mellan beställare och leverantör.
1.7.1 Beskrivning och specifikation av leveransen
Licensnummer, term of conditions och/eller eula.
Instruktioner och inloggningsuppgifter hos underleverantör när så är aktuellt.
1.7.2 Leveranskontroll
Sker av SCB i förekommande fall.
1.8 Pris
Ersättning utgår i enlighet med leverantörens angivna priser enligt nedan. Samtliga priser är angivna
exkl. mervärdesskatt och ska omfatta samtliga kostnader som kan uppkomma i samband med
utförandet av uppdraget enligt avropsförfrågan. Detta omfattar exempelvis kostnader för löner, sociala
avgifter, reseersättningar, administration, förberedelsearbeten, kompetensutveckling, implementering
m.m. Faktureringsavgift, expeditionsavgift eller motsvarande får inte debiteras.
Avtalspriset består av följande delar:
- Påslag i % på inköpspris 
Ett värde för påslag av licens- och supportkostnader anges och ska gälla för alla produkter med angiven
procent på inköpspris. Detta påslag kommer gälla samtliga avrop för avtalet under hela avtalets längd,
även under eventuell förlängning. SCB ska vid var tid ha rätt att kontrollera leverantörens inköpspris för
licens/support. 
Redogörelse för hur den transparenta prissättningen kan säkerställas vid beställningar och hur SCB får
tillgång till leverantörens inköpspriser under avtalsperioden:
Transparens uppnås genom att Ateas inköpspriser kan anges när beställning från SCB sker. Tillgång
till Ateas inköpspriser uppnås genom att vid varje tillfälle då SCB begär, kommer Atea förse SCB med
sin inköpsinformation under avtalsperioden.

- Konsultarvode 
Visma Addo ID-nummer : d84bc25f-e379-4a16-a7e0-29d292b85617
Leverantören ska vid behov kunna tillhandahålla konsulttjänster. Omfattningen av denna leverans
överenskommes mellan parterna, och levereras på löpande räkning utifrån angivna timpriser. SCB kan
inte garantera några volymer. 
- Optioner (se avsnitt Optioner)
Sida 4/17

Avtal - Programvaror och tjänster (Licenspartneravtal)
A2021/1661
1.8.1 Prismatris
Påslag i % på inköpspris 
1,00 %
Avtalsleverantörens priser (timpris SEK) för konsulttjänster (Konsulttyp - resurskonsult) 
Specifikation
Kvantitet
Enhet
Pris per enhet
Totalpris (SEK)
(SEK)
Teknisk förvaltning Nivå 
1
h
500,00
500,00
3
Teknisk förvaltning Nivå 
1
h
900,00
900,00
4
Teknisk förvaltning Nivå 
1
h
1 100,00
1 100,00
5
Teknisk förvaltning 
1
h
500,00
500,00
snow Nivå 3
Teknisk förvaltning 
1
h
800,00
800,00
snow Nivå 4
Teknisk förvaltning 
1
h
800,00
800,00
snow Nivå 5
SAM – projekt Nivå 3
1
h
500,00
500,00
SAM – projekt Nivå 4
1
h
800,00
800,00
SAM – projekt Nivå 5
1
h
800,00
800,00
Utbildning Nivå 3
1
h
300,00
300,00
Visma Addo ID-nummer : d84bc25f-e379-4a16-a7e0-29d292b85617
Utbildning Nivå 4
1
h
700,00
700,00
Utbildning Nivå 5
1
h
700,00
700,00
Säkerhet Nivå 3
1
h
500,00
500,00
Säkerhet Nivå 4
1
h
900,00
900,00
Säkerhet Nivå 5
1
h
900,00
900,00
Sida 5/17

Avtal - Programvaror och tjänster (Licenspartneravtal)
A2021/1661
Licensfrågor Nivå 3
1
h
200,00
200,00
Licensfrågor Nivå 4
1
h
200,00
200,00
Licensfrågor Nivå 5
1
h
200,00
200,00
Registervård Snow 
1
h
600,00
600,00
Nivå 3
Registervård Snow 
1
h
700,00
700,00
Nivå 4
Registervård Snow 
1
h
800,00
800,00
Nivå 5
Projektledning Nivå 3
1
h
500,00
500,00
Projektledning Nivå 4
1
h
1 200,00
1 200,00
Projektledning Nivå 5
1
h
1 200,00
1 200,00
Kompetens runt 
1
h
200,00
200,00
OpenSource-program 
Nivå 3
Kompetens runt 
1
h
200,00
200,00
OpenSource-program 
Nivå 4
Kompetens runt 
1
h
200,00
200,00
OpenSource-program 
Nivå 5
Totalsumma
16 900,00
Visma Addo ID-nummer : d84bc25f-e379-4a16-a7e0-29d292b85617
Sida 6/17

Avtal - Programvaror och tjänster (Licenspartneravtal)
A2021/1661
1.9 Prisjustering
Prisjustering ska ske i enlighet med ramavtalets allmänna villkor.
Prisjusteringsvillkor för konsultjänster (regleras ej i ramavtalets allmänna villkor) och regleras
enligt nedan:

Priser för konsulttjänster ska vara fasta och gälla i 24 månader. Begäran om prishöjning ska vara
skriftlig och ska inkomma till SCB senast 30 dagar innan prishöjning avses träda i kraft. Retroaktiva
prishöjningar godkännes inte. Efter fastprisperioden kan priset justeras årligen i juni månad, och endast
i juni.
Det förutsätts att den som begär prishöjning gör sannolikt att den åberopade kostnadsförändringen
verkligen inträffat. Detta genom ett väl dokumenterat underlag där orsak till kostnadsförändringen tydligt
framgår genom att ingående delar i kostnadsförändringen specificeras, motiveras och verifieras.
SCB har rätt begära in kompletterande dokumentation och information avseende av leverantören
åberopad kostnadsförändring.
Om begärd prishöjning inte accepteras ska den part vars begäran avslagits äga rätt att frånträda avtalet
med verkan sex (6) månader efter det att begäran om prisjustering framställdes. Fram till denna
tidpunkt ska i så fall det ursprungligen avtalade priset, eller i förekommande fall, det senast avtalade,
justerade priset gälla.
1.10 Fakturering
1.10.1 Elektronisk fakturering
Fakturering ska göras elektroniskt.
Följande uppgifter gäller för att skicka e-faktura till SCB:
 
Peppol ID
0007:2021000837
Van Operatör
Visma Commerce
E-fakturaformat
SFTI Svefaktura eller Peppol
Partsid
2021000837
Transportmetod
STFI Transportprofil BAS
Visma Addo ID-nummer : d84bc25f-e379-4a16-a7e0-29d292b85617
(Protokoll)
Teknisk
https://www.proceedo.net/ebms/in/2021000837
mottagningsadress
 
Sida 7/17

Avtal - Programvaror och tjänster (Licenspartneravtal)
A2021/1661
1.10.2 Fakturaspecifikation
För att fakturan ska bli betald utan dröjsmål måste nedanstående uppgifter finnas på fakturan 
Ordernummer (gäller beställningar som görs via SCB:s inköps- och fakturasystem)
Referenskod [SCB:ID]
Plusgiro- eller Bankgironummer
Fakturanummer
Leverantörens organisationsnummer (F-skattsedel)
Fakturadatum
Förfallodag
Specificering av totalbelopp
Specifikationslista 
Totalbelopp
Momsbelopp
Fullständigt namn på avsändaren
Fullständigt namn på mottagare
Faktura som inte innehåller ovanstående uppgifter är inte giltig som faktura mellan parterna och får
returneras utan betalning.
Vid inköp av programvaror, support för programvaror eller tjänst ska följande information,
tydligt uppdelat, framgå av fakturan:

Namn på programvara/moduler
Tillverkare
Licenstyp (t ex Licens, SA , subscription mm)
Antal
Period
SKU
Konsulttimmar beskrivs med namn, datum och tid samt beskrivning på arbete, om ej annat
överenskommet mellan leverantör och SCB.      
1.11 Säkerhetskrav
1.11.1 Organisation
Leverantören ska säkerställa att alla anställda hos Leverantören som har, eller kan förväntas ha, tillgång
Visma Addo ID-nummer : d84bc25f-e379-4a16-a7e0-29d292b85617
till information som hanteras inom ramen för uppdraget får information om bestämmelserna i
sekretessavtal och säkerhetskraven i avtalet.
1.11.2 Lokaler
Leverantörens anställda ska alltid bära tjänstekort/passerkort/besökskort synligt när man vistas i
SCB:s lokaler.
Ett förlorat tjänstekort/passerkort som är tillhandahållet av SCB ska omedelbart anmälas till ansvarig
person (arbetsledare motsv.) på SCB.
Sida 8/17

Avtal - Programvaror och tjänster (Licenspartneravtal)
A2021/1661
1.11.3 Incidenthantering
Leverantören ska omedelbart meddela SCB i de fall konsulten avslutar sin anställning hos leverantören
under pågående uppdrag så att SCB har möjlighet att spärra konsultens behörigheter till system och
lokaler. 
Leverantören ska omedelbart informera SCB om en konsult är föremål för en utredning avseende
lämplighets- eller förtroendefrågor så att SCB har möjlighet att spärra medarbetarens behörigheter till
system och lokaler så länge som utredningen pågår.
1.11.4 Utrustning och teknik
Konsulterna ska enkom använda av den utrustning som erhållits eller överenskommits med SCB för att
utföra uppdraget.
Distanssupport som kräver uppkoppling mot SCB:s miljö får endast ske med utifrån med SCB
överenskommet sätt avseende teknik, autentisering samt tidpunkter.
I de fall uppdraget medför användning och hantering av SCB:s utrustning så ska det ske utifrån sunt
förnuft och gott omdöme. Det innebär t ex att man inte får använda utrustningen till sådant som kan
skada SCB:s trovärdighet och förtroende.
I de fall som man ev. använder SCB:s datorer gäller att man endast får installera programvaror eller ev.
annan teknik som är godkänd av SCB. Godkännandet ska ske genom den process som ska finnas på
myndigheten för att hantera nya programvaror.
Ev. sekretessbelagd information som hanteras inom uppdraget ska inte e-postas i klartext.
Privat bärbar utrustning och media (datorer, telefoner, surfplattor, USB-minnen e t c) får inte användas
för att hantera information som rör uppdraget. Ej heller får privat utrustning anslutas till SCB:s-nätverk
eller -utrustning.
När man är uppkopplad mot SCB:s system, oavsett om det är vid support från distans eller på plats på
SCB gäller att:
- Skärmen ska låsas eller datorn ska stängas av om man inte använder den.
- Tjänstekort/inloggningskort ska tas ut från datorn när man inte använder datorn.
1.11.5 Vid eventuellt hemarbete
Visma Addo ID-nummer : d84bc25f-e379-4a16-a7e0-29d292b85617
Om arbetet mot SCB bedrivs på annan plats än den ordinarie arbetsplatsen, t ex hemifrån så gäller,
utöver ovanstående krav om utrustning, följande ytterligare krav:
- Behandlar man sekretessbelagda uppgifter rörande SCB så ska man sitta avskilt, helst i separat rum.
- Det är inte tillåtet att ta hem sekretessbelagda pappersdokument som rör SCB eller skriva ut sådana
uppgifter hemma.
1.11.6 Avslut
Leverantören ska i samverkan med SCB se till att ev. tjänstekort/passerkortet samt ev. annan
utrustning och dokumentation, som erhållits av SCB under uppdraget, återlämnas tillbaka när konsulten
inte längre ingår i uppdraget eller när leveransen mot SCB upphör.
Sida 9/17

Avtal - Programvaror och tjänster (Licenspartneravtal)
A2021/1661
SCB ställer krav på att inga uppgifter får sparas hos leverantören efter uppdragets avslutande. 
Vid avtalets upphörande ska Leverantören säkerhetsställa att ingen information enligt ovan som
hanterats inom ramen för uppdraget kvarstår. Beskriv hur detta genomförs och hur lång tid det tar. All
data ska vara borta inom 2 månader. En bekräftelse ska skickas till SCB då borttagning är utförd.
Vid avtalets upphörande ska Leverantören säkerhetsställa att ingen information enligt ovan
som hanterats inom ramen för uppdraget kvarstår. Beskriv hur detta genomförs och hur lång
tid det tar. 

Atea följer de av Kammarkollegiet, uppsatta krav avseende säkerhet.
Vidare avser vi att sätta upp en rutin för hantering inför avslut av avtal i samverkan med SCB, enligt följande:
• All data sparas i SCB:s system i enlighet med SCB rutiner och inga uppgifter sparas hos leverantören.
• All utrustning såsom tjänstekort, passerkort samt eventuell annan utrustning och dokumentation som
konsulten har erhållit av SCB under 
avtalet, skall återlämnas till uppdragsgivaren på SCB när avtalet är slutfört.
• Atea konsultchef säkerställer att all information är återlämnad till SCB inom två månader. Genomförandet
sker genom att, konsultchefen 
tillsammans med konsulten, gå igenom den av SCB och Atea gemensamt framtagen checklista
innehållande all utrustning tillhörande SCB 
i uppdraget, i syfte att verifiera att så skett.
• Checklistan signeras av Atea och SCB och utgör bekräftelse att avslut är genomfört inom utsatt tid vilket
utgör en bekräftelse att 
borttagning är utförd.
1.12 Säkerhetsskyddsavtal
Leverantören kan under avtalstiden komma i kontakt med säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter,
vilket ställer särskilda krav på leverantören, eventuella underleverantörer och konsulter.
I dessa fall ska Leverantören samt eventuella underleverantörer förbinda sig att på SCBs begäran
teckna säkerhetsskyddsavtal. Leverantörens eller eventuella underleverantörers personal som kommer
ta del av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter i samband med utförande av uppdrag ska då även på
SCBs begäran genomgå och bli godkänd vid säkerhetsprövning (inkl. en eventuell registerkontroll) enligt
Säkerhetsskyddslag (2018:585) samt Säkerhetsskyddsförordning (2018:658).
Leverantören är medveten om och tillåter att Uppdragsgivaren kommer att vidta åtgärder som innebär
behandling av personuppgifter avseende Leverantörens och/eller Leverantörens personal vilket omfattas
av dataskyddsförordningen.
Visma Addo ID-nummer : d84bc25f-e379-4a16-a7e0-29d292b85617
1.13 Personuppgifter
Överföring av personuppgifter till annat land
Personuppgifter som behandlas med anledning av avtalet får endast överföras till annat land om det är
ett land inom EU/EES eller ett land eller en internationell organisation som har beslut från EU-
kommissionen om adekvat skyddsnivå för personuppgifter enligt art. 45 dataskyddsförordningen.
Vidareförmedling via tredjeland eller direktåtkomst från tredjeland får inte förekomma, detta gäller
leverantören och dess underleverantörer inkl. tjänsteavtal.
Sida 10/17

Avtal - Programvaror och tjänster (Licenspartneravtal)
A2021/1661
1.14 Kravspecifikation - avtalsvillkor
SCB ska ha rätt att köpa in programvaror och/eller Maintenance & Support enligt nedanstående. Rätten
gäller även om programvaran bytt namn, bytt licensmodell eller inkluderats i annan programvara.
Licenstypen (on-premise, subscripten, tjänst etc) får efter beslut hos SCB och beställning anpassas
under tiden till SCBs aktuella behov.
SCB ska ha rätt att diskutera direkt med underleverantör.
Rutiner för beställning och godkända beställare från kunden meddelas på gemensamt leveransmöte.
Immateriella rättigheter enligt kapitel 6 i Bilaga: Särskilda villkor för konsulttjänst, Programvaror och
tjänster (23.3-5562-17) gäller alternativ b.
Samtliga licenser köps in med användaren: Licens Manager e-mail: xxxxxx.xxxxxxx@xxx.xx
1.14.1 Omfattning
1.14.1.1 Samverkan
Leverantören ska utse en kundansvarig som är dedikerad till SCB.
Kundansvarig ska ha relevant kompetens inom licenshantering i Kammarkollegiets kompetensnivå 4.
Kundansvarig ska ha utsedd ersättare vid frånvaro.
Leverantören med kundansvarig ska utan extra kostnad fyra (4) gånger per år delta på ett leveransmöte
på SCB i Örebro (om ej annat överenskommet mellan leverantör och SCB).
Agendan för mötet omfattar:
Status och leveranskvalitet
Uppföljning avtalet
Förbättringsmöjligheter
Information om förändringar hos licensmodeller, programvaror mm
Översikt över pågående licensarbeten mellan leverantör och kund
Om SCB önskar byta ut någon kontaktperson hos leverantören får detta ske utan krav på orsak.
Visma Addo ID-nummer : d84bc25f-e379-4a16-a7e0-29d292b85617
Om leverantören önskar byta ut någon kontaktperson mot SCB meddelas detta i god tid med ett förslag
på ersättare som också av SCB ska godkännas.
SCB står inte för kostnader i samband med att ersättare sätts in i uppdraget och behöver uppdatera sin
kompetens för kunden SCB.
Stöd  och genomförande vid tecknande samt förvaltning av avtal till programvaruleverantörer t ex
Microsoft, Adobe, VMware m fl ingår i tjänsten och följs upp i samband med leveransmöten. Detta
inkluderar även rekommendationer av bästa val för SCB.
Leverantören ska ha en påminnelsetjänst med mailavisering för programvara som står inför förnyelse.
Se punkt Optioner.
Sida 11/17

Avtal - Programvaror och tjänster (Licenspartneravtal)
A2021/1661
Leverantörmöten, licensrådgivning och inköpsfunktion ska ske hos huvudleverantören
(Ramavtalsleverantören), ej underleverantör.
1.14.1.2 Leverantörmöten, licensrådgivning och inköpsfunktion
Leverantörmöten, licensrådgivning och inköpsfunktion ska ske hos huvudleverantören
(Ramavtalsleverantören), ej underleverantör.
1.14.1.3 Samarbete
Leverantören ska vara behjälplig att utreda, genomföra riskanalyser, bedömningar molntjänster gällande
bl.a. placering av lagrad data i molnet, lagring av personuppgifter och överföring till länder utanför
EU/EES i samband med prisförfrågan. Syftet är att säkerställa lagkrav för en molntjänst utifrån gällande
lagkrav och förordningar inom Sverige och EU.
1.15 Programvaror
1.15.1 Microsoft
Samtliga Microsoft-produkter ska kunna köpas in. Befintliga avtal ska förvaltas, nya avtal ska kunna
genomföras, inklusive t ex CSP-avtal.
Stöd i samband med förnyelse av avtal till Microsoft, true-Up och nytecknande av avtal ingår.
Leverantören ska av Microsoft vara en godkänd Microsoft Licensing Solution Provider (LSP) i Sverige
1.15.2 VMWare
Samtliga produkter hos VMware ska kunna köpas in. Leverantören är en direkt reseller till VMware.
Leverantören är en direkt återförsäljare till Microsoft.
Leverantören ska vara rutinerad och mycket väl uppdaterad kring licenser och avtal avseende VMware. 
1.15.3 Adobe
Samtliga produkter ska kunna inköpas på både VIP samt CLP-avtal eller andra avtal. Leverantören ska
vara erkänd återförsäljare hos Adobe samt vara rutinerad och mycket väl uppdaterad kring licenser och
avtal avseende Adobe. Leverantören ska också själv vara reseller till Adobe utan att anlita
Visma Addo ID-nummer : d84bc25f-e379-4a16-a7e0-29d292b85617
underleverantör. Justeringar av avtalen ska kunna ske till SCBs fördel efter godkännande hos SCB.
Leverantören har god kompetens i Adobes produkter och avtalsformer.
1.15.4 Snow
Snow Software AB - Snow
Leverantören ska vara återförsäljare till snow software och ha hög kompetens i både användarnära
tjänster samt tekniken.
Sida 12/17

Avtal - Programvaror och tjänster (Licenspartneravtal)
A2021/1661
1.16 Programvaror övrigt (ska)
Flexera Software, Inc
AdminStudio Professional
ESRI
ArcGIS
Cisco Systems, Inc.
Cisco produkter
Claro Software Ltd
Claro
eaDocX Ltd
eaDocX
Sparx Systems Pty
Enterprise Architect
FarPoint Technologies, Inc.
FarPoint Spread for Windows Forms 2
Safe Software Inc.
FME
Ipswitch, Inc.
Ipswitch produkter (t ex FTP, iMacros mfl)
Jolly Technologies Inc.
ID Flow
Fujitsu
Interstage XWand Toolkit
Pitney Bowes Software Inc.
MapInfo Professional
Golden Software
MapViewer
The MathWorks
MATLAB
Secmaker
Net ID
Northern Technologies Parklife Northern Storage Suite
AB
FS Technology AB
SafeLink
ShareGate
Sharegate
Symantec (el likvärdigt)
SSL-certfikat
Circle Systems
Stat/Transfer
StataCorp
Stata
Space Time Research Pty Ltd SuperSTAR
Fujitsu
XWAND
WordFinder Software
WordFinder
International AB
Blancco
Blancco
JetBrains
ReSharper
RedHat
RedHatprodukter
Visma Addo ID-nummer : d84bc25f-e379-4a16-a7e0-29d292b85617
Mentimeter
Mentimeter
 
Sida 13/17

Avtal - Programvaror och tjänster (Licenspartneravtal)
A2021/1661
1.17 Programvaror - övrigt (bör)
Se bilaga Programvaror - övrigt.
Nämnda programvaror i bilagan är ej obligatoriska att tillhanda, men önskvärda (bör-krav)
1.18 Konsulter
Vid avrop av en konsult kan referenser komma att krävas in såväl som intervju av den erbjudna
resursen.
1.18.1 Teknisk förvaltning av programvaran Snow (Resurskonsult)
Tillgång till namngiven konsult enl Kammarkollegiets kompetensklassificering.
I kundens installerade snow-miljö vara behjälplig med uppdateringar, underhåll och support för den
tekniska miljön för programvaran Snow.
1.18.2 Teknisk förvaltning (Resurskonsult)
Tillgång till namngiven konsult enl Kammarkollegiets kompetensklassificering.
Vara behjälplig med uppdateringar, underhåll och support för respektive programvara i SCB:s tekniska
miljö.
1.18.3 Resurskonsult - SAM
SAM-konsult med kompetensen att utveckla processer, rutiner och arbetssätt på SCB runt Software
Asset Management. Konsulten ska arbeta med uppdaterad och aktuell kompetens i ämnet Software
Asset Management.
1.19 Kontokort
Leverantören ska kunna vara behjälplig att handla för SCBs räkning på kontokort då underleverantör
kräver detta.
1.20 Optioner
SCB kan under avtalsperioden komma att köpa/nyttja följande optioner. Optionerna är obligatoriska att
offerera och kan avropas när som helst under avtalsperioden. 
Visma Addo ID-nummer : d84bc25f-e379-4a16-a7e0-29d292b85617
1.20.1 Tillhandahålla kundunik area
Avtalsleverantören ska vid behov kunna tillhandahålla en kundunik area på sin webbplats för
en överskådlig sammanfattning av SCB:s licenser. Avtalsleverantören ska ange pris per år
för tillhandahållandet av den kundunika arean. 
Leverantörens pris per år för att tillhandahålla kundunik area.
12.000 kr
1.20.2 Programvaror och tjänster - övrigt
Sida 14/17

Avtal - Programvaror och tjänster (Licenspartneravtal)
A2021/1661
SCB ska kunna beställa programvaror och tjänster utöver de befintliga programvaror som anges i
avropsförfrågan med bilagor.
1.20.3 Programvarukorg 500 000 SEK – startar när första avropet sker.
I enlighet med ramavtalets Kravkatalog.
1.20.4 Resurskonsult - Utbildning
Konsult med hög kompetens i vald programvara och pedagogik för utbildning för SCBs personal i
digitalt, egen eller annan lokal. Digital utbildning får inte ställa krav på programvaror som vid var tid inte
är tillåten att användas på SCB.
1.20.5 Resurskonsult – Säkerhet
Konsult med hög kompetens inom säkerhet. Främst penetrationstester och säker systemutveckling
men även andra kompetenser kan bli aktuellt.
1.20.6 Resurskonsult – Licensfrågor
Resurs för SAM-projekt inom SCB och resurs vid licensrevision. Enligt Kammarkollegiets
kompetensbeskrivning.
1.20.7 Resurskonsult – Registervård Snow
Resurs till registervård i Snow med inmatning, rapporter, rensning och underhåll. Enligt
Kammarkollegiets kompetensbeskrivning.
1.20.8 Resurskonsult – Projektledning
Resurs till projekt på SCB i anslutning till programvaror.
1.20.9 Resurskonsult – Kompetens runt OpenSource-program
Resurs till SCB med kompetens för programvaror OpenSource i syfte att stötta SCB i arbetet med
programvaran.
1.21 Tillägg
SCB ger rätt till ersättning för nödvändiga utlägg. Ersättning för konsulttjänst, enligt ovan, ska ske i
Visma Addo ID-nummer : d84bc25f-e379-4a16-a7e0-29d292b85617
enlighet med ramavtalets allmänna villkor:
"För Konsulttjänst eller Licenstjänst som utförs på löpande räkning har Ramavtalsleverantör, om Kund
och Ramavtalsleverantör särskilt överenskommit om detta i Kontrakt, rätt till ersättning för nödvändiga
utlägg som godkänts av Kund i förväg, liksom ersättning för övertid, jour, beredskap och/eller obekväm
arbetstid. Ersättning för av Kund skriftligen beordrad resa utgår i enlighet med Skatteverkets vid var tid
gällande regler för ersättning av rese- och traktamentskostnader. Om Konsulttjänst eller Licenstjänst
utförs till fastpris ska Ramavtalsleverantör inte ha rätt till ersättningar enligt denna punkt.
Sida 15/17

Avtal - Programvaror och tjänster (Licenspartneravtal)
A2021/1661
1.22 Beskrivning av kompetensnivåer enligt Ramavtal Programvaror och
tjänster - Programvarulösningar, Kravkatalog

1.22.1 Kompetensnivåer
Kompetens
Vid Avrop kan krav komma att ställas på Konsults erfarenhet, kunskaper och kompetensnivå enligt
Statens inköpscentrals kompetensmodell.
Kompetensklassningen används vid:
• beskrivning av efterfrågad kompetens
• utvärdering av kompetensnivå
• prissättning av Konsulttjänst
• uppföljning av Konsulttjänst
Nivåbeskrivningarna är profilbeskrivningar på en övergripande nivå. Vid klassning av en Konsults
kompetens inom aktuellt kompetensområde ska den kompetensnivå som passar bäst väljas.
Erfarenhet i antal år innebär antal arbetade år inom rollen, dvs. inte nödvändigtvis i antal år som Konsult
i aktuell roll.
Konsult som anses ha uppnått en nivå efter kortare tid än vad som anges som normalt för nivån är inte
automatiskt utesluten. För att ändå godtas krävs dock att Ramavtalsleverantör styrker att Konsult
innehar tillräcklig kompetens inom aktuell roll för att uppnå nivån trots att Konsult arbetat under kortare
tid än vad som anges som normalt för att uppnå nivån. Detta syftar till att underlätta tillhandahållandet
av Konsult som är särskilt kompetent i relation till arbetad tid inom aktuell roll. Bevisbördan för detta
ligger på Ramavtalsleverantör och det är i sådant fall alltid upp till SCB att göra en bedömning om
Konsults kompetens med tillräcklig säkerhet kan anses tillräcklig.
Nivå 1
Kunskap – nyss genomförd utbildning inom aktuell roll.
Erfarenhet – kortare arbetserfarenhet eller ny i rollen som konsult.
Ledning – kräver arbetsledning.
Självständighet – kan självständigt utföra enklare uppgifter.
Nivå 2
Kunskap – har utbildning inom aktuell roll, viss svårighetsgrad.
Erfarenhet – har deltagit i utförandet av ett flertal liknande uppdrag. Nivån uppnås normalt efter 1-3 år
inom aktuell roll.
Visma Addo ID-nummer : d84bc25f-e379-4a16-a7e0-29d292b85617
Ledning – kräver arbetsledning.
Självständighet – kan självständigt utföra avgränsade arbetsuppgifter.
Nivå 3
Kunskap – hög kompetens inom aktuell roll.
Erfarenhet – är en förebild för andra Konsulter på lägre nivå. Nivån uppnås normalt efter 4–8 år inom
aktuell roll.
Ledning – tar ansvar för delområde, kan leda en mindre grupp.
Självständighet – kan arbeta självständigt.
Nivå 4
Kunskap – hög generalistkompetens, eller mycket hög kompetens inom aktuell roll.
Sida 16/17

Avtal - Programvaror och tjänster (Licenspartneravtal)
A2021/1661
Erfarenhet – har utfört komplexa uppdrag inom aktuell roll och genomfört Konsulttjänst med mycket
hög kvalitet. Nivån uppnås normalt efter 9–12 år inom aktuell roll. Ledning – tar huvudansvar för ledning
av större grupp.
Självständighet – mycket stor.
Nivå 5
Kunskap – kompetens av högsta rang inom aktuell roll, uppfattas som expert på marknaden.
Erfarenhet – (som nivå 4).
Ledning – har stor vana och erfarenhet att verka i ledande befattning.
Självständighet – mycket stor.
1.23 Avtalets tecknande
Detta avtal har upprättas i två (2) likalydande exemplar varav parterna tagit var sitt. Bindande avtal
föreligger när båda parter undertecknat detta avtal.
Underskrift (elektronisk signering) av behörig avtalstecknare:
 
Köpare:
Säljare:
Statistiska centralbyrån
Atea Sverige AB
202100-0837     
5564480282
 
Visma Addo ID-nummer : d84bc25f-e379-4a16-a7e0-29d292b85617
Sida 17/17




Dokumentet är signerat med Visma Addos tjänst för digital signering.
Signaturerna i detta dokument är juridiskt bindande. Undertecknarens identitet är registrerad och listad här nedan.
Med min signatur bekräftar jag innehållet i ovanstående dokument.
Serienummer: jRylJI8vHtqTm6xutf4nOA
Serienummer: iIGkuf8qdm/T5/a+Gj1LDA
JOAKIM STYMNE
Michael Harald Richter
Generaldirektör SCB
2021-05-31 16:51
2021-06-01 08:09
Visma Addo ID-nummer : d84bc25f-e379-4a16-a7e0-29d292b85617
Detta dokument är signerat med Visma Addos tjänst för digital signering. 
Hur man verifierar att dokumentet är i original
Certifikat i detta dokument är säkra och validerade med hjälp av de 
Detta dokument är skyddat med ett Adobe CDS-certifikat. När du öppnar 
matematiska hashfunktionerna i originaldokumentet.
dokumentet i Adobe Reader ser du att det är certifierat i Visma Addos 
signeringstjänst. Detta garanterar att  innehållet i dokumentet är 
Dokumentet är låst för ändringar och har en tidsstämpel med ett certifikat 
oförändrat.
från en pålitlig tredje part. Alla kryptografiska signeringscertifikat är 
inbäddade i PDF-filen och kan användas för godkännande i framtiden.
Du kan verifiera de kryptografiska signeringscertifikaten i dokumentet med 
Visma Addos validator på denna webbsida 
https://vismaaddo.net/WebAdmin/#/NemIdValidation


Utöver detta dokument kan ett eller flera dokument och bilagor höra till försändelsen.
Alla dokument i försändelsen är listade nedan. I händelseloggen
står alla åtgärder som relaterar till signeringen av dokumentet.
Dokument i försändelsen
Detta dokument
AVTAL - PROGRAMVAROR OCH TJÄNSTER (LICENSPARTNERAVTAL).pdf
Övriga dokument i försändelsen
Bilaga - Programvaror - övrigt.pdf
Ovanstående dokument och bilagor som lämnats in i signerad form har 
Ladda ner dokument
skickats till alla parter via e-post eller en nedladdningslänk. 
Om du som undertecknare har fått en länk där du kan ladda ner 
Undertecknaden är ansvarig för nedladdning och säker lagring av 
dokumenten kommer den att vara giltig i upp till 10 dagar efter 
dokument och bilagor.
mottagande. Därefter kommer dokumenten att raderas från Visma Addo.
Händelselogg för dokument
Händelselogg för dokumentet
2021-05-31 14:44
Underskriftsprocessen har startat
2021-05-31 14:44
Underskriftsprocessen har startat
2021-05-31 14:44
En avisering har skickats till Joakim Stymne
2021-05-31 14:44
En avisering har skickats till Michael Richter
2021-05-31 16:50
Dokumentet öppnades via länken som skickades till Joakim Stymne
2021-05-31 16:51
JOAKIM STYMNE har signerat dokumentet AVTAL - PROGRAMVAROR OCH TJÄNSTER (LICENSPARTNERAVTAL).pdf via 
BankID Sverige (Unikt ID: jRylJI8vHtqTm6xutf4nOA)
2021-05-31 16:51
Bilagan öppnades av Joakim Stymne
2021-05-31 16:51
Alla dokument har undertecknats av Joakim Stymne
2021-06-01 08:07
Dokumentet öppnades via länken som skickades till Michael Richter
2021-06-01 08:09
Michael Harald Richter har signerat dokumentet AVTAL - PROGRAMVAROR OCH TJÄNSTER 
(LICENSPARTNERAVTAL).pdf via BankID Sverige (Unikt ID: iIGkuf8qdm/T5/a+Gj1LDA)
2021-06-01 08:09
Bilagan öppnades av Michael Richter
2021-06-01 08:09
Alla dokument har undertecknats av Michael Richter
Visma Addo ID-nummer : d84bc25f-e379-4a16-a7e0-29d292b85617
Visma Addo
Visma Consulting • Nørgaardsvej 32 • 2800 Kgs. Lyngby • Denmark
xxxx@xxxxx.xxx • www.visma.dk/addo