This is an HTML version of an attachment to the Freedom of Information request 'Arbetslivsinriktad rehabilitering, metodstöd+IM+rättslig kvalitetsuppföljning'.


 
 
 
 
1 (7) 
 
Datum 
 
SF Rättsligt stöd Juridik och omprövning  
2024-09-27 
FK 2024/020689 
Caroline Derkert 
Yasmine Hägg  
Helena Sanderson  
 
 
 
 

Rättslig kvalitetsundersökning SFT 
 
 

våren 2024 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
W
_
8
0
0
_
4
2
0
4
1
K
i F
im
W


 
 
 
 
2 (7) 
 
Datum 
 
SF Rättsligt stöd Juridik och omprövning  
2024-09-27 
FK 2024/020689 
Caroline Derkert 
Yasmine Hägg  
Helena Sanderson  
 
Innehåll 
1
!
Metod 
3!
1.1!
Bakgrund 
3!
1.2!
Urval 
3!
1.3!
Genomförande 
3!
2!
Resultat 
4!
2.1!
Bedömningen av arbetsförmågans nedsättning 
4!
2.2!
Rehabiliteringsplanerna 
5!
2.3!
Rehabiliteringsersättning 
6!
2.4!
Information om rehabiliteringsersättning 
6!
2.5!
Samtycke och sekretess 
7!
 
 
 


 
 
 
 
3 (7) 
 
Datum 
 
SF Rättsligt stöd Juridik och omprövning  
2024-09-27 
FK 2024/020689 
Caroline Derkert 
Yasmine Hägg  
Helena Sanderson  
 

Metod  
1.1 
Bakgrund 
Under maj och juni 2024 gjordes en undersökning enligt metoden för rättslig 
kvalitetsundersökning på avdelningen för sjukförsäkring (SF). Sex specialister från SF 
Rättsligt stöd (SFR) granskade 400 ärenden inom SF Stöd för återgång (SFT) utifrån ett 
fastställt frågeformulär. Frågorna i formuläret syftade till att fånga upp den rättsliga 
kvaliteten i ärendena avseende efterlevnaden av såväl bestämmelserna i 
socialförsäkringsbalken (SFB) som de förvaltningsrättsliga bestämmelserna som 
Försäkringskassan ska följa. 
 
Undersökningen har utförts i enlighet med den beslutade metoden för rättslig 
kvalitetsundersökning. Enligt metoden ska undersökningen göras på områdesnivå, men 
den här undersökningen har genomförts på ett verksamhetsområde. Utifrån en fråga i 
undersökningen går det dock att filtrera resultatet på områdesnivå. Undersökningens 
resultat ligger i dess helhet som bilaga till denna rapport, se bilaga 1.  
 
1.2 
Urval 
Undersökningen har gjorts på ärenden där en rehabiliteringsinsats påbörjats och 
rehabiliteringsersättning eller sjukpenning beviljats. Detta urval gjordes för att 
undersökningen skulle ge en bred bild av hur arbetslivsinriktad rehabilitering hanteras i 
verksamheten samt för att kunna följa upp den tillämpning av rehabiliteringsersättning 
som beslutades i april 2023.  
 
Specialisterna som har genomfört undersökningen (granskarna) har instruerats att 
besvara frågor som rör beslut utifrån det senast fattade beslutet och frågor som rör 
annan tillämpning utifrån perioden 18 april 2023 och framåt. Frågorna om huruvida 
försäkringsutredaren har informerat om rehabiliteringsersättning har besvarats utifrån 
den senaste rehabiliteringsperioden. Ärenden avseende försäkrade med skyddade 
personuppgifter eller anställda på Försäkringskassan har inte ingått i undersökningen.  
 
1.3 
Genomförande  
Undersökningen genomfördes genom att granskarna besvarade frågor i enkätverktyget 
Webropol. Resultatet sammanställdes därefter för respektive fråga i procent och med 
stapeldiagram. Resultatet har kompletterats med de granskande specialisterna 
iakttagelser och reflektioner som de fått dela med sig av vid återrapporteringsmötet med 
arbetsgruppen.  
 
Undersökningen har letts av en ansvarig avdelningsjurist med stöd av arbetsgruppen för 
rättslig kvalitetsundersökning. Resultatet av undersökningen har i sin helhet 
återrapporterats till ledningsgrupperna inom SFT samt till ledningen för SFR.  
 
Arbetsgruppen har också genomfört en workshop med representanter från 
ledningsgruppen för SFT samt representanter från SFR. Syftet med workshopen var att 
analysera resultatet, identifiera utvecklingsområden och diskutera möjliga 
bakomliggande orsaker för att på så sätt komma fram till vilka lämpliga åtgärder som bör 
vidtas. Den här rapporten redovisar delar av kvalitetsundersökningens resultat samt 
beskriver de utvecklingsområden som identifierats och de åtgärder som SFR och SFT 
enats om. 


 
 
 
 
4 (7) 
 
Datum 
 
SF Rättsligt stöd Juridik och omprövning  
2024-09-27 
FK 2024/020689 
Caroline Derkert 
Yasmine Hägg  
Helena Sanderson  
 

Resultat  
I undersökningen har både goda resultat och utvecklingsområden identifierats. De 
positiva resultat som främst noterats är att försäkringsutredarna inom 
verksamhetsområdet i hög utsträckning upprättar rehabiliteringsplaner i de ärenden där 
den försäkrade deltar i arbetslivsinriktad rehabilitering samt att dessa planer oftast 
upprättas i tid och i samråd med den försäkrade. Vidare är de utvecklingsområden som 
SFR och SFT identifierat till stor del redan kända eftersom de rapporterats av SFT 
genom exempelvis ledningsstrukturen och genom grupp för rättsligt stöd (GRÄS). Det 
visar att kommunikations- och styrkedjorna fungerar bra såväl inom SFT som mot 
stödfunktionerna.  
 
Denna rapport kommer inte redogöra för alla resultat utan fokusera på de 
utvecklingsområden som har identifierats.  
 
I korthet föreslås följande åtgärder:  
 
·  Att en arbetsgrupp ledd av SFR tillsätts tillsammans med representation från 
SFR och SFT för att utreda frågan och nå samsyn om hur försäkringsutredarna 
ska förhålla sig till utredning av de förutsättningar som ligger till grund för rätten 
till ersättning i ärenden som kategoriserats till kundsituation E och F. 
Arbetsgruppen kommer lämna förslag till ledningen för SFR och SFT som fattar 
beslut om hanteringen av frågan  
 
·  Att ett material tas fram som ger försäkringsutredarna i SFD och SFT ett 
anpassat stöd i bedömningen av hur olika aktivitet på fritiden eller i exempelvis 
arbetslivsinriktad rehabilitering kan beaktas vid prövningen av arbetsförmågans 
nedsättning  
 
·  Att SFR lyfter med Rättsavdelningen (RA) att det finns behov av att utveckla 
informationen om samtycke i vägledningen Förvaltningsrätt i praktiken 
 
·  Att SFR tar tillsammans med SFP fram mall för informationen som lämnats till 
den försäkrade om samtycke och dokumentation av samtycket (det behöver 
säkerställas i chefsled att resurser finns hos SFP) 
 
·  Att SFR tar fram stöd för hur man ska informera den försäkrade om ett samtycke 
och hur man ska dokumentera ett samtycke 
 
·  Att SFR utreder möjligheter till ett SF-gemensamt ställningstagande för 
samtycken för en tydligare hantering, exempelvis att SF måste följa upp och 
förnya bilden av den försäkrades samtycke om samtycket är äldre än ett år.  
 
2.1 
 Bedömningen av arbetsförmågans nedsättning  
Undersökningen visar att försäkringsutredarna i nästintill alla ärenden tagit ställning till 
arbetsförmågans nedsättning i beslutet om rätt till sjukpenning. Granskarna har dock 
reflekterat över att ställningstagandet inte synes ha föregåtts av någon egentlig 
bedömning. I merparten av ärendena visar undersökningen att de aktiviteter som den 
försäkrade utfört i rehabiliteringen inte har vägts in vid bedömningen. Vidare förblir 
läkarintygens innehåll ofta oförändrat under rehabiliteringen och de förmågor som den 
försäkrade potentiellt uppvisar genom sin rehabilitering överensstämmer inte med de 
begränsningar som anges i läkarintygen. Trots detta begärs sällan komplettering av 


 
 
 
 
5 (7) 
 
Datum 
 
SF Rättsligt stöd Juridik och omprövning  
2024-09-27 
FK 2024/020689 
Caroline Derkert 
Yasmine Hägg  
Helena Sanderson  
 
läkarintygen. I mer än en tredjedel av ärendena delade granskarna inte den bedömning 
som gjorts av den försäkrades arbetsförmåga utifrån de underlag som fanns i ärendet.  
 
Utifrån den verksamhetslogik som har inrättats ska rätten till ersättning vara fullgott 
utredd innan ett ärende flyttas över till de kundsituationer som hanteras i SFT. Vid 
diskussion och analys av resultatet vid den genomförda workshopen har detta 
understrukits av SFT-ledning som anser att det är av vikt att bedömningen av 
arbetsförmågan som görs inför att den försäkrade placeras i kundsituation E är väl 
underbyggd och korrekt. Under tiden som den försäkrade deltar i arbetslivsinriktad 
rehabilitering bör hens ersättning därmed vara tryggad och rätten till sjukpenning bör 
utredas vid impulser om ändrade omständigheter. SFR anser att ett sådant synsätt är 
svårt att förena med gällande rätt eftersom att rätten till ersättning kan förändras över 
tid. SFR anser att det är av vikt att ärendena utreds utifrån dess beskaffenhet och man 
bör således utreda arbetsförmågans nedsättning om det finns skäl att göra detta. Ett 
sådant utredningsbehov kan uppstå både i situationen då nya impulser inkommer men 
även i situationen då läget förblivit oförändrat över lång tid.  
 
Under workshopen enades gruppen om att styrning och rättsligt stöd måste finna 
samsyn om hur försäkringsutredarna ska förhålla sig till utredning av de förutsättningar 
som ligger till grund för rätten till ersättning i ärenden som klassificerats till kundsituation 
E och F. En sådan samsyn kan uppnås exempelvis genom en tydligare metod och ett 
konkret stöd till försäkringsutredarna för att identifiera de ärenden som behöver utredas. 
Det föreslås därför att en arbetsgrupp ledd av SFR med representanter från SFR och 
SFT tillsätts för att nå sådan samsyn. Gruppens arbete bör i senare skede även beakta 
frågan om rehabiliteringsersättningens roll i att trygga de försäkrades ersättning.  
 
Vidare föreslås att ett material tas fram som ger försäkringsutredarna i SFD och SFT 
anpassat stöd i hur aktivitet i exempelvis arbetslivsinriktad rehabilitering kan beaktas vid 
bedömning av arbetsförmågans nedsättning.  
 
2.2 
Rehabiliteringsplanerna 
Undersökningen visar att försäkringsutredarna i hög utsträckning upprättar 
rehabiliteringsplaner i de ärenden där rehabilitering inleddes genom det förstärkta 
samarbetet med Arbetsförmedlingen. Planerna har huvudsakligen upprättats innan 
rehabiliteringen inletts, vilket är mycket positivt. Granskarna har sett att 
försäkringsutredarna i hög utsträckning följer det beslutade arbetssättet för det förstärkta 
samarbetet med Arbetsförmedlingen.  
 
När rehabiliteringen genomfördes genom samordningsförbund upprättades 
rehabiliteringsplaner i endast en tredjedel av ärendena. En möjlig orsak till detta kan 
vara att försäkringsutredarna bedömer att insatserna i dessa ärenden inte är av sådan 
karaktär att rehabiliteringsersättning kan lämnas och att kravet på att upprätta en 
rehabiliteringsplan därmed inte aktualiseras. SFR har fått impulser från SFT och 
specialister i GRÄS om att verksamheten behöver stöd för att nå en enhetlig tillämpning 
i ärenden där rehabilitering sker genom samordningsförbund samt för att bedöma om en 
insats är arbetslivsinriktad. SFR har därför tagit fram ett metodstöd för hantering av 
ärenden där den försäkrade ska delta i en insats som kan bedömas vara 
arbetslivsinriktad rehabilitering. Detta metodstöd träder i kraft den 27 september 2024. 
Förhoppningen är att metodstödet ska leda till förflyttningar och större enhetlighet. Det 
är därmed inte aktuellt att initiera ytterligare åtgärder i dagsläget.  
 
Den fråga i undersökningen som avsåg rehabiliteringsplanernas innehåll var svår att 
kalibrera. Det saknas tydlig styrning om vad som krävs för att uppfylla kraven i 30 kap. 
13 § SFB och vilken information som får anses vara tillräcklig beror delvis på i vilket 


 
 
 
 
6 (7) 
 
Datum 
 
SF Rättsligt stöd Juridik och omprövning  
2024-09-27 
FK 2024/020689 
Caroline Derkert 
Yasmine Hägg  
Helena Sanderson  
 
skede som planen har upprättas och vilken information som finns tillgänglig. Det har 
därför varit svårt att konkretisera när de olika svarsalternativen ska användas. Resultatet 
av frågan i denna del måste därför beaktas med viss försiktighet. Det som dock framgår 
av såväl undersökningsresultatet som av granskarnas reflektioner, är att det vore 
önskvärt om planerna var mer utförliga. Planerna innehöll oftast information om var den 
försäkrade skulle arbetsträna, men saknade information om vilka uppgifter den 
försäkrade skulle utföra och vilka förmågor som hen skulle öva upp. 
Försäkringsutredarna hade oftast aktiv kontakt med den försäkrade, men vid dessa 
kontakter följdes inte rehabiliteringsplanerna upp på ett önskvärt sätt och den 
information som framkom genom kontakterna användes inte för att utvärdera 
rehabiliteringen. Syftet med mötena gick därmed delvis förlorat och planerna användes 
inte som ett underlag för uppföljning och bedömning. 
 
Under workshopen konstaterades att det rättsliga stöd som finns avseende 
rehabiliteringsplanens innehåll och syfte behöver utvecklas och förtydligas. Ett nationellt 
arbete om planer pågår emellertid sedan tidigare på SF och effekterna av detta arbete 
bör avvaktas innan eventuella ytterligare insatser initieras.  
 
2.3 
Rehabiliteringsersättning 
I fler än hälften av de ärenden där rehabiliteringsersättning hade beviljats hade 
försäkringsutredaren inte tagit ställning till om rehabiliteringsinsatsen avsåg att förkorta 
sjukdomstiden eller helt eller delvis förebygga eller häva nedsättning av arbetsförmågan. 
Granskarna reflekterade över att de ställningstaganden som fanns, inte verkade föregås 
av någon egentlig bedömning och att rehabiliteringen inte planerades utifrån den 
försäkrades besvärsbild, eller de förmågor som hen behövde träna. I fler än en tredjedel 
av ärendena ansåg granskarna att den insats som planerats och påbörjats inte syftade 
till att den försäkrade skulle återfå arbetsförmåga. I en tredjedel av dessa ärenden 
ansågs åtgärden syfta till att träna upp förmågor som den försäkrade redan hade och i 
en femtedel av ärendena ansågs insatsen vara olämplig utifrån den försäkrades 
sjukdomsbesvär. I över hälften av ärendena fortgick rehabiliteringen även om den inte 
bidrog till att minska arbetsförmågans nedsättning. Granskarna uppfattade 
Försäkringskassan som passiv jämtemot andra aktörer i planeringen.  
 
Det kan konstateras att verksamheten har behov av stöd och förtydliganden i frågor som 
rör arbetslivsinriktad rehabilitering och rehabiliteringsersättning. SFR publicerade ett 
metodstöd i augusti 2024 som bland annat förtydligar vad som bör beaktas när man tar 
ställning till om en insats utgör arbetslivsinriktad rehabilitering. Under workshopen 
enades deltagarna om att effekterna av metodstödet bör inväntas och utvärderas innan 
ytterligare insatser övervägs. Mot bakgrund av det som framkommit i den här 
undersökningen kommer metodstödet och ytterligare behov av stöd eller andra åtgärder 
att utvärderas under Q1 2025. 
 
2.4 
Information om rehabiliteringsersättning 
I nästan en tredjedel av de granskade ärendena framgår det inte av dokumentationen 
att någon information om rehabiliteringsersättning har lämnats till den försäkrade. I en 
tredjedel av dessa ärenden har emellertid den försäkrade beviljats 
rehabiliteringsersättning, vilket får förstås som att försäkringsutredaren troligtvis lämnat 
information, men inte dokumenterat det. I endast ett fåtal ärenden framgick det av 
dokumentationen att försäkringsutredaren lämnat information om skillnaden mellan 
rehabiliteringspenning och sjukpenning. Granskarna reflekterade över att en orsak till 
avsaknaden av information kan vara att verksamheten haft svårt att ta till sig den 
ändrade tillämpningen av rehabiliteringspenning. I mer än en tredjedel av ärendena 
ansåg granskarna att den information som lämnats inte varit objektiv, i majoriteten av 


 
 
 
 
7 (7) 
 
Datum 
 
SF Rättsligt stöd Juridik och omprövning  
2024-09-27 
FK 2024/020689 
Caroline Derkert 
Yasmine Hägg  
Helena Sanderson  
 
dessa hade försäkringsutredaren direkt eller indirekt uppmanat den försäkrade att söka 
rehabiliteringspenning. 
 
Det kan konstateras att verksamheten har behov av stöd och förtydliganden i frågor som 
rör rehabiliteringsersättning och serviceskyldigheten. SFR publicerade ett metodstöd i 
augusti 2024 som bland annat ger stöd för när och hur information om 
rehabiliteringsersättning bör lämnas och bör resultera i att de försäkrade i högre 
utsträckning får objektiv information. Effekterna av dessa insatser bör inväntas och 
utvärderas innan ytterligare insatser beslutas. Den arbetsgrupp som ska tillsättas som 
en åtgärd för de förbättringsområden som angetts under rubriken 2.1 Bedömningen av 
arbetsförmågans nedsättning ska även se över rehabiliteringsersättningens roll i att 
trygga de försäkrades ersättning. Utfallet av detta arbete kan således även få effekter 
för hur Försäkringskassan informerar om förmånen.  
 
2.5 
Samtycke och sekretess 
I nästintill samtliga av de granskade ärendena hade information om den försäkrade 
utbytts med tredje part. I de flesta fall hade detta skett med stöd av samtycke från den 
försäkrade. I 12 procent av ärendena hade Försäkringskassan utbytt information utan 
stöd av vare sig samtycke från den försäkrade eller med stöd av någon 
sekretessbrytande bestämmelse.  
 
Uteblivna eller otydliga samtycken var betydligt vanligare i de ärenden där 
rehabiliteringen genomfördes genom samordningsförbund, där sekretessbrott förekom i 
nästan hälften av ärendena. Detta kan delvis bero på att det finns en mall för samtycke 
som används i det förstärkta samarbetet med Arbetsförmedlingen, vilket saknas för 
samordningsförbunden.  
 
De brister som identifierats avseende hanteringen av samtycke är mycket allvarliga och 
behöver åtgärdas. Under workshopen konstaterades att det saknas samlad och tydlig 
information om samtycke i Försäkringskassans stöddokument och att det finns en 
osäkerhet i verksamheten kring vad som krävs för att ett samtycke ska vara tillförlitligt 
och godtagbart.  
 
SFT betonade vikten av IT-utveckling för att åtgärda bristerna. I väntan på sådan 
utveckling föreslås att SFR uppmärksammar Rättsavdelningen på behovet ett samlat 
och utvecklat stöd angående samtycken i vägledningen Förvaltningsrätt i praktiken. 
Vidare föreslås SFR ta fram ett metodstöd för information och dokumentation av 
samtycke samt att ta fram en mall för detta tillsammans med SFP.  
 
SFR föreslås även utreda hur gamla samtycken ska följas upp. Syftet är att säkerställa 
att de samtycken som används är aktuella. Uppföljningen skulle då inte ske genom att 
en åtgärd faller ut i HAPO. Förslaget är istället att om en försäkringsutredare ska 
kontakta t.ex. en arbetsgivare och finner ett gammalt samtycke så ska 
försäkringsutredaren kontakta den försäkrade och försäkra sig om samtycket fortsatt 
gäller. Det stöd som tas fram bör anpassas så att det medför möjligaste minsta 
administrativ börda för mottagande VO:n.  
 
Det föreslås även att ett arbete initieras för att utveckla AutoHotKey-mallar för samtycke.