1 (2)
STYRDOKUMENT
DATUM
2017-09-11
Avgift för utlämnande av al männa handlingar
Enligt tryckfrihetsförordningen TF 2 kap § 13, har medborgare rätt att få ta del av allmän
handling som inte omfattas av sekretess, på plats el er genom att få en kopia av original-
handlingen. Vid utlämnande av al män handling har kommunen rätt att ta ut en avgift
enligt Avgiftsförordningen 1992:191. Länk til förordningen: https://lagen.nu/1992:191
1. Förvaltningar understäl da kommunstyrelsen och miljö- och byggnämnden samt
kommunala bolag ska ta ut avgift enligt bestämmelserna i denna taxa vid utlämnande
av allmän handling.
a. kopia av almän handling (pappers- eller digitalt format)
b. kopia av ljud- och bildupptagning
c. bearbetning av digital information
d. kopia av digitala bilder
Avgift ska tas ut när en handling sänds till beställaren via e-post även om handlingen vid
beställning finns i digitalt format. Den begärda digitala handlingen ska i första hand
skickas via e-post i andra hand ska handlingen skickas med ordinarie postgång.
Handlingen kan även hämtas ut via kommunförvaltningens reception. Betalning ska ske
innan utlämnande av handling. Avgiften kan erläggas, via Swish nr 123 627 36 76, mot
faktura el er genom inbetalning på kommunens bankgiro 5256-0471. Vid insättning via
kommunens bankgiro el er via Swish ska referens ”begäran” anges.
När avgift tas ut ska nämnden samtidigt ta ersättning för portokostnad om försändelsen
väger mer än 50 gram samt för eventuell postförskottsavgift el er annan särskild kostnad
för att förmedla den begärda handlingen til mottagaren.
2. Branschorganisationer el er Statistiska Centralbyrån som förser kommunen med
information för jämförande statistik, omfattas inte av avgiften.
3. Avgift för kopior av al männa handlingar ska inte tas ut internt mel an kommunens
nämnder el er i förhål ande til de kommunala bolagen.
Dokumenttyp
Dokumentnamn
Fastställd/upprättad
Beslutsinstans
Giltighetstid
Föreskrifter, anvisningar
Avgift för utlämnande av
2018-10-08 KF §89
Kommunfullmäktige
Tillsvidare
allmäna handlingar
Dokumentansvarig
Version
Senast reviderad
Dokumentinformation
Detta dokument gäller för
Kansliet
1
--
Dnr 289/17-004
Anställda, medborgare
2(2)
4. För kopior enligt punkterna a, b och c under punkt 1 utgår följande avgifter:
Pappers- och digitala kopior
Exempelvis digitala utskick av beslut eller protokoll.
Begäran som understiger 10 sidor är kostnadsfri. Vid begäran som omfattar 10 sidor eller
mer utgår en grundavgift på 50 kr och därutöver:
Format
Svartvitt
Färg
Format A4
2 kr/sida
2 kr/sida
Format A3
10 kr/sida
20 kr/sida
Format A2
30 kr/sida
50 kr/sida
Format A1
40 kr/sida
60 kr/sida
Format A0
60 kr/sida
80 kr/sida
OBS! Utöver avgift per sida tillkommer eventuellt en avgift enligt nedan.
Överföring til mobil informationsbärare
t.ex. USB
120 kr/USB
Kopior av ljud- el er bildupptagning
120 kr/USB
Digital bild JPG, 300 dpi
100 kr/st
Bearbetning av digital information
För sammanstäl ning av information ur kommunens digitala system t ex ekonomi-
systemet tillkommer en särskild avgift.
Varje sammanställning kostar 50 kr per påbörjad kvart.
Undantag från avgift för kopia på al män handling
En enskild har rätt att utan kostnad få ut registerutdrag och kopior av de handlingar som
innehåller personuppgifter om en själv, art. 15 pkt. 3 dataskyddsförordningen.
_____
Document Outline