Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Underlag placering av nya sjukhuset'.

Lokaliseringsutredning
KIRUNA NYA SJUKHUS
SLUTVERSION 2024-03-07
GODKÄND AV KS 2024-XX-XX

Innehåll
Kap 1. Inledning

Bakgrund
sid. 1

Omfattning och avgränsningar
sid. 3

Underlag
sid. 5

Verksamhetens behov
sid. 7

Stadsbyggnadsprinciper
sid. 8
Kap 2. Utvärderingskriterier
sid. 9
• Viktning
sid. 15
Kap 3. Bedömning av platsernas styrkor och svagheter
• Alternativ TGA
sid. 16
• Alternativ Söderleden
sid. 29
Kap 4. Sammanvägd bedömning 
sid. 38
Bilaga 1 – Stadsbyggnadsprinciper i korthet

Kap 1. Inledning


Bakgrund
På grund av gruvbrytningens påverkan på gamla Kiruna centrum 
(GKC) pågår en flytt av staden. Stadsomvandlingen kommer pågå i 
många år till. 
Kirunas befintliga sjukhus ligger inom deformationzon för 
gruvbrytningen. Det är oklart hur länge befintligt sjukhus kan 
användas men enligt nuvarande prognos gäller att sjukhuset kan 
användas till och med år 2028. Region Norrbotten ska därför bygga 
nytt sjukhus i Kiruna, som finansieras av LKAB. 
Kiruna kommun har låtit ta fram en förstudie Placering av Kiruna 
sjukhus 
(Norconsult 2022-04-26). Förstudiens syfte var att beskriva 
förutsättningarna för tre alternativa placeringar av sjukhuset, vilka 
för- och nackdelar det finns med de olika förslagen samt ge förslag 
på åtgärder för att alternativen ska vara möjliga och förslag på vilka 
fördjupande studier som behöver genomföras.
1
Översiktskarta över de olika placeringsalternativen i Förstudie daterad 2022-04-26

Region Norrbotten lät Ramböll ta fram ett Expertutlåtande av 
Därmed blir de kulturmiljöer som kan stå kvar på ursprunglig plats 
placeringsalternativ Kiruna sjukhus daterad 2022-08-19. Utlåtandet 
viktiga att bevara. Särskilt viktigt är att uppmärksamma och bevara 
omfattar alternativ 1 och 2B i förstudien daterad 2022-04-26 och gör 
kulturmiljöer som ligger i närheten av nya centrum. TGA-området 
en jämförelse av de båda alternativen inom kriterierna; geoteknik, 
med dess gruvlavar och industribyggnader i tegel har ett stort 
helikopter, miljö och hållbarhet, resiliens, trafik och logistik samt 
kulturhistoriskt värde. TGA-området påminner om gruvexpansionen i 
arbetsplatsdisposition och byggtider. 
Kirunaområdet som ett av tre ursprungliga gruvberg. I samband med 
att Luossavaaras gruvlavar revs är det således viktigt att bevara 
2022-09-05 beslutade Kiruna kommuns kommunstyrelse att förorda 
TGA:s gruvlavar och övriga industribyggnader inom området. 
alt 2B för placering av Kiruna nya sjukhus, samtidigt gavs 
Gruvlavarna är en betydande och karaktärsstark komponent i Nya 
kommunledningsförvaltningen i uppdrag att påbörja planarbetet. 
Kirunas siluett. Dess placering är dessutom i fonden för den nya 
Förslag 2B är placerat söder om Nikkaluokta-rondellen mellan väg 
stadsparken och kommer bli en synlig symbol för Nya Kiruna.
870 och Söderleden. Kommunstyrelsen gav även 
kommunledningsförvaltningen i uppdrag att verka för största möjliga  2023-12-12 inkom Region Norrbotten med ansökan om planbesked 
transparens i den fortsatta processen. 
för alt 1 i förstudien. Planansökan hanteras i enlighet med 
kommunens sedvanliga process för planbesked i en separat process 
2023-02-06 beslutade Kiruna kommuns kommunfullmäktige att ge 
från denna lokaliseringsutredning.
planuppdrag för del av Kiruna Tuolluvaara 1:1 samt Kiruna 
Tuolluvaara 1:22, för skydd av TGA:s industrilämningar. Syftet med 
I syfte att komma till en gemensam syn på en lokalisering och för att 
detaljplanen är att skydda TGA-områdets kulturhistoria samt utreda 
därefter kunna bedriva ett effektivt planarbete, där kommunen och 
planmässiga förutsättningar för andra verksamheter inom området. 
regionen gemensamt jobbar mot en effektiv tidplan, utarbetar 
Stadsomvandlingen innebär en betydande påverkan på Kirunas 
kommunen denna lokaliseringsutredning. Region Norrbotten har 
kulturmiljöer. Kulturmiljöer kommer att rivas, flyttas och förändras. 
medverkat i möten med Kiruna kommun vid framtagandet av denna 
utredning. 
2

Omfattning och avgränsningar
Enlig 2 kap plan- och bygglagen (PBL) ska planläggning alltid syfta 
till att mark- och vattenområden används för det eller de ändamål 
som områdena är mest lämpade för med hänsyn till dess 
beskaffenhet, läge och behov. Företräde ska ges till sådan 
användning som från allmän synpunkt medför en god hushållning. 
Även bestämmelserna om hushållning med mark- och 
vattenområden i miljöbalken ska tillämpas för att avgöra 
Verksamhetens 
Allmänna 
lämpligheten.
behov / 
intressen
funktionen 
I denna lokaliseringsutredning görs en bedömning av platsernas 
PBL-prövning
sjukhus
förutsättningar utifrån tre aspekter (illustrerade i den blå figuren 
t.h). Dels utifrån de allmänna intressen som ska beaktas under 
planläggningsprocessen och dels utifrån kommunens 
stadsbyggnadsprinciper som utvecklingen av Kirunas nya centrum 
vilar på (inklusive rådigheten till mark och genomförandeaspekten) 
men även utifrån regionens grundläggande krav för en ny placering 
Stadsbyggnadsprinciper 
som grundar sig på verksamhetens behov och funktionen sjukhus.
och rådighet till mark
Tidigare framtaget material (förstudie och expertutlåtande) 
redovisar stora delar av detta och denna utredning avser att 
komplettera och redovisa alla delarna samlat i ett och samma 
dokument, som arbetas fram med input från regionen en 
gemensam arbetsgrupp mellan kommunen och regionen.
3


Initialt undersöktes åtta platser 
redovisade i kartutsnittet till 
höger. Av olika anledningar 
avskrevs sex av dessa platser. 
Denna lokaliseringsutredning 
gör en bedömning av de två 
alternativ som benämns 
alternativ 1 och alternativ 2B i 
förstudien (2022-04-26). I denna 
utredning kommer alt.1 att 
benämnas ”TGA” och alt.2B att 
benämnas ”Söderleden”, för att 
påvisa att det inte finns någon 
numerär rangordning av 
alternativen som kommer att 
prövas likvärdigt.
4

Underlag
• Expertutlåtande av placeringsalternativ Kiruna sjukhus (Ramböll, 
Det är först under detaljplaneprocessens prövning av den tänkta 
2022-08-19) Region Norrbotten
mark-och vattenanvändningen som nödvändiga undersökningar och 
• Granskningshandling. Planbeskrivning E4 trafikplats Rosvik Södra, 
utredningar utförs för att planen ska kunna antas och genomföras. 
Piteå kommun, Norrbottens län. Uppdragsnummer:168318. 
Bedömningar i denna lokaliseringsutredning grundar sig, utöver 
Ärendenummer TRV 2021/78452 (Trafikverket, 2022-11-28)
kommunalt beslutade strategiska dokument och planer, på följande 
• Markteknisk undersökningsrapport (MUR). Geoteknik - nytt 
sjukhus Kiruna (Tyréns, 2022-12-16) Kiruna kommun
utredningar, utlåtanden och övrigt underlag:
• PM projekteringsunderlag. Geoteknik - nytt sjukhus Kiruna (Tyréns 
2022-12-16) Kiruna kommun
• Miljökonsekvensbeskrivning. Vägplan för E10 vid Kiruna nya 
• Hinderanalys och påverkansanalys. Kiruna nya sjukhus 
centrum (Sweco, 2017-12-08) Trafikverket
helikopterflygplats alt 2b och alt TGA-området (WSP 2023-06-22) 
• Ansvarsutredning. Sandmagasinet (Ramböll, 2017-03-13) Tekniska 
Region Norrbotten
Verken Kiruna
• PM kompletterande gv-mätningar område 2b (Tyréns, 2023-10-27) 
• Riskbedömning och förslag på åtgärdsmål för sandmagasinet 
Kiruna kommun
(Ramböll, 2018-10-23) Tekniska Verken Kiruna
• Markteknisk undersökningsrapport (MUR). Geoteknik - 3 områden 
• Rapport regeringsuppdrag. Tillgänglighet Kiruna TRV 2018/22608 
nytt Kiruna sjukhus, område 1 TGA (Tyréns 2023-10-27) Kiruna 
(Trafikverket i samarbete med Luleå tekniska universitet, 2018-12-
kommun
20) 
• Planeringsunderlag PM. Geoteknik - 3 områden nytt Kiruna 
• Berg, Arvid. Det urbana sjukhuset och den postindustriella staden 
sjukhus, område 1 TGA (Tyréns 2023-10-27) Kiruna kommun
– Drivkrafter och argument bakom en rumslig integration av nya 
• Regeringsbeslut LI2023/03108. Ansökan om förvärv av 
sjukhusområdet i Malmö. Examensarbete Sveriges 
markområde på fastigheten Kiruna 1:1 i Kiruna kommun, 
Lantbruksuniversitet (SLU), 2021.
Norrbottens län (2024-02-08)
• Kiruna linjenätsutredning – Stadsbusstrafiken år 2035 (Trivector, 
• PM Utredning infra Kiruna nya sjukhus (TVAB, 2024-02-19) Kiruna 
2021-06-24) Kiruna kommun
kommun
• Förstudie. Placering av Kiruna sjukhus (Norconsult, 2022-04-26) 
Kiruna kommun
5


Bedömningarna kommer även att grunda 
användning för denna  
sig på inkomna remissyttranden från 
lokaliseringsutredning och utgöra underlag 
remissinstanser i beredningen av 
för bedömningar.
planansökan, som löper parallellt med 
framtagandet av denna utredning.
Järnvägen passerade tidigare mer centralt 
genom Kiruna men i och med påverkan av 
• Trafikverkets remissvar på Samråd 
gruvdriften har en ny järnväg byggts väster 
gällande detaljplan för Kiruna Kiruna 1:1 
om staden. Under år 2020 påbörjade 
med flera, Kiruna kommun – Planbesked 
Trafikverket arbetet med framtagandet av 
(2024-01-09).
• LKAB:s yttrande – planbesked på 
järnvägsplanen för Kirunas nya 
TGA:området, Kiruna Tuolluvaara 1:1, 
järnvägsstation. Val av lokalisering 
Kiruna 1:1 mfl nytt sjukhus (2024-01-16)
beslutades av Trafikverket i augusti 2021, 
• LKAB:s kompletterande yttrande till 
vilket innebar att alternativet Västlig 
planbesked sjukhus (2024-01-19)
korridor, vid Lombolo ska ligga till grund 
• Kiruna Airports remissvar Samråd 
gällande detaljplan för Kiruna Kiruna 1:1 
för den fortsatta planeringen. Trafikverkets 
med flera, Kiruna kommun – Planbesked 
samlade bedömning av alternativens 
(2024-01-22)
effekter samt i vilket utsträckning de 
• Gabna Samebys remissvar - Begäran om 
uppfyller projektets ändamål och 
planbesked, nytt sjukhus TGA-området 
lokaliseringsmål ligger till grund för 
(2024-02-29)
ställningstagandet. De studerade 
alternativen har vägts mot varandra 
Då planområdet för järnvägsplanen för 
avseende tillgänglighet för persontrafik, 
Kirunas nya järnvägsstation och 
stadsbyggnad och samhällsutveckling, 
ombyggnation av väg 870 gränsar till 
trafiksäkerhet, miljö och hållbarhet, 
lokaliseringsutredningens alternativ 
effekter för rennäring, kapacitet, teknisk 
Söderleden, kan relevanta delar ur 
och ekonomisk hållbarhet. Bild t.h tagen ur 
samrådsförslaget daterat 2023-03-28 
Trafikverkets samrådspresentation 25 april-
(inkl.bilagor och utredningar) komma till 
2 juni 2023.
6

Verksamhetens behov
Utifrån regionens planansökan om ny detaljplan på Tuollavaara samt 
Trafik
information i den gemensamma arbetsgruppen beskrivs 
Platsen ska vara tillgänglig för besökare, personal och 
verksamhetens behov på platsen enligt följande:
varuleveranser. 
Tomtyta
Utöver detta ska platsen kunna nås av blåljustrafik såsom ambulans 
Byggnaden uppskattas bli drygt 40 000 kvm BTA ovan mark. 
och räddningstjänst från flera väderstreck på ett säkert och 
Källarplan och andra ytor under mark är ej inräknade i de 40 000 
tillgängligt vis. Platsen måste därför kunna kopplas på stadens 
kvm BTA och är tillkommande yta. Byggnaden kan fördelas på upp 
huvudvägnät på ett gent och funktionellt vis. Även inne på 
till 5 våningar. Tomtytan ska kunna inrymma: 
kvartersmark måste det finnas utrymme för ett effektivt flöde för 
blåljustrafiken till och från ambulansintaget.
• en byggrätt om ca 40 000 kvm BTA ovan mark, 
Robusthet
• 370 parkeringsplatser, 
Ett sjukhus måste fungera även vid samhällsstörningar, det vill säga 
• någon form av park/grönyta där personal och besökare kan vistas 
vid olyckor, kriser eller krig. Beroende på vilken vård som bedrivs i 
samt 
sjukhusbyggnaden, vilken risk-och hotbild som finns och inte minst 
nätleverantörernas möjlighet att leverera tjänster, så behöver 
• en helikopterlandningsplats på mark. 
regionen planera för hur lång tid sjukhuset ska ha förmåga att 
Tomtytan ska även möjliggöra en expansionsyta där ytkravet idag 
upprätthålla sin prioriterade verksamhet. Allt ifrån tre dygn, en vecka 
inte är definierat. 
eller upp till tre månader. 
7

Platsen behöver därför kunna försörjas av dubbla matningar för:
Ekonomi
• El
Sjukhuset ska lokaliseras på en sådan plats att varken investering 
eller drift belastas med onödiga kostnader och som kan innebära 
• Värme
krav på finansiering från Region Norrbottens skattekollektiv.
• VA
• Fiber
• Väganslutningar
Stadsbyggnadsprinciper
Utöver de dubbla matningarna, så kan de beroende på val av 
robusthetsnivå även behöva komma från skilda fördelningsstationer, 
Kiruna kommun har tagit fram en utvecklingsplan för den nya 
noder eller vattenverk i det yttre nätet. Detta avgörs senare i 
stadskärnan. Utvecklingsplanen antogs den 22 april 2014 av 
verksamhetens behovsanalys, nätleverantörernas möjlighet att 
kommunfullmäktige. Utvecklingsplanen redovisar sju 
leverera tjänster och val av robusthetsnivå.
stadsbyggnadsprinciper som ska vara vägledande för 
stadsomvandlingsprocessen. De sju stadsbyggnadsprinciperna har 
Personalbostäder
sammanfattats av planchef och redovisas i bilaga 1. De har sedan 
För att kunna lösa bemanningen vid sjukhuset kommer det att 
brutits ned till utvärderingskriterier som är möjliga att bedöma.
behövas ett antal främst mindre lägenheter. Behovet omfattar ca 50 
lägenheter, som även ska kunna nyttjas som någon form av 
patienthotell.
8

Kap 2. 
Utvärderingskriterier

Platsen uppfyller uppsatta 
kriterier
Platsen uppfyller delvis 
uppsatta kriterier, som bör 
kunna hanteras i 
detaljplaneprocess
Utvärderingskriterier
I tabellen till höger framgår de faktorer och kriterium som de båda 
platsernas lämplighet för nybyggnation av nytt sjukhus har 
bedömts utifrån. Faktorer och kriterium har delats in i tre olika 
Platsen har svårt att uppfylla 
underrubriker:
uppsatta kriterier
1. Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
2. Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådigheten till mark)
3. Verksamhetens behov och funktionen sjukhus
Platsen kan inte uppfylla 
Faktorerna har bedömts vart och ett och fått en klassificering i 
uppsatta kriterier
enlighet med nedanstående tabell:
Förutsättning saknas för 
bedömning
9

Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Grupp
Faktor
Utvärderingskriterier
Underlag
Riksintressen
3 kap 5§ MB (Rennäringen)
Platsen berörs inte av riksintresset. Omfattar 
LST karttjänst riksintressen. 
även indirekt påverkan.
3 kap 6§ MB (Natur och 
Platsen berörs inte av riksintresset. Omfattar 
LST karttjänst riksintressen.
kulturmiljö)
även indirekt påverkan.
3 kap 7§ MB (Fyndigheter 
Platsen berörs inte av riksintresset. Omfattar 
LST karttjänst riksintressen/ SGU 
ämnen eller material)
även indirekt påverkan.
karttjänst undersökningstillstånd/ 
LKAB:s yttrande på planbesked 
(2024-01-16)

3 kap 8§ MB 
Platsen berörs inte av riksintresset. Omfattar 
TrV:s karttjänst riksintressen/ TrV:s 
(Kommunikationer)
även indirekt påverkan.
remissvar (2024-01-09)/
Kiruna Airports remissvar (2024-01-
22)/ Granskningshandling 
Planbeskrivning E4 trafikplats 
Rosvik Södra.

3 kap 9§ MB (Totalförsvaret)
Platsen berörs inte av riksintresset. Omfattar 
Försvarsmaktens hemsida 
även indirekt påverkan.
riksintressen.
Hushållningsbestämmelser
Jordbruks- och 
Jordbruks- och skogsbruksmark ianspråktas inte i  Kartmaterial / flygfoton
skogsbruksmark
strid med Miljöbalken.
Människors hälsa och 
Buller
Platsen är inte bullerstörd av befintlig eller 
Planbeskrivning järnvägsplan 
säkerhet
prognosticerad trafikökning på ett sätt som 
(2023-03-28)/ MKB Vägplan E10 
omöjliggör sjukhusbyggnation.
Kiruna nya centrum (2017-12-08) 
Omgivningsbuller
En placering av verksamheten på platsen skapar 
Underlag och utredningar kommer 
inte ett omgivningsbuller från verksamheten som  att arbetas fram under 
utgör en olägenhet för människor på omgivande 
detaljplaneprocessen.
fastigheter.
Risk
Platsen har inte ett ur risksynpunkt så utsatt läge  LKAB:s kompletterande yttrande 
att sjukhusbebyggelse bedöms omöjlig. Platsen 
(2024-01-19)/ Planeringsunderlag 
kan bebyggas utan risk för ras, skred och 
PM (2023-10-27) / Planbeskrivning 
erosion. (Ras och skred omfattar både jord- och 
järnvägsplan (2023-03-28).
bergstabilitet och erosion längs vattendrag och 
sjöar).
Översvämning
Platsen hyser inte risk för översvämning av 
Länsstyrelsens skyfallskartering
närliggande vattendrag på ett vis som inte kan 
10
åtgärdas genom fördröjning eller andra åtgärder.

Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Grupp
Faktor
Utvärderingskriterier
Underlag
Människors hälsa och 
Förorenad mark
Platsen har inga förekomster av förorenad mark 
Riskbedömning och förslag på 
säkerhet
som inte kan saneras genom rimlig kostnad och 
åtgärdsmål för sandmagasinet 
eller hanteras genom platsspecifika riktvärden.
(2018-10-23) / Förstudie (2022-04-
26) / PM Utredning infra Kiruna nya 
sjukhus (2024-02-19)

Jord-, berg- och vatten 
Geoteknik och geohydrologi
Platsen har naturliga förutsättningar för 
Planeringsunderlag PM (2023-10-
förhållanden
bebyggelse och kräver inte extraordinära 
27)
åtgärder för att marken ska bli lämplig.
Trafik infrastruktur
Vägar
Platsen har god tillgänglighet för besökare samt 
Google maps
personal.
Teknisk försörjning
Dricks- och spillvatten
Platsen kan ansluta till kommunalt dricks- och 
PM Utredning infra Kiruna nya 
spillvattennät.
sjukhus (2024-02-19)
El
Platsen kan anslutas med el.
Möte med Vattenfall 2024-02-16
Fiber
Platsen kan anslutas med fiber.
Kontakt med IT-avd./ fiber-
leverantör

Fjärrvärme
Platsen kan anslutas till fjärrvärmenätet.
PM Utredning infra Kiruna nya 
sjukhus (2024-02-19)

Särskild hänsyn
Rekreation och friluftsliv
Platsen har potential att erbjuda en attraktiv 
Naturkartan Norrbottens län
närmiljö och rekreation för besökare samt 
personal. Platsen har potential till gröna 
kopplingar till befintliga gröna stråk och 
grönområden.
Biologisk mångfald
Platsen ger möjlighet att bevara, helt eller delvis,  SLU Artdatabanken / Artportalen
och förstärka biologiska värden, alternativt hyser 
inga höga biologiska värden.
Kulturmiljö
Platsen hyser inga särskilda kulturmiljövärden.
Riksintressen för kulturmiljövården-
Norrbottens län (BD)

Strandskydd
Platsen kräver inte upphävande av strandskydd.
Kartmaterial
11

Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Grupp
Faktor
Utvärderingskriterier
Underlag
Investering och drift  allmän  Investering och drift
Platsen kräver inga större investeringsbehov i 
TrV:s remissvar (2024-01-09 )/ PM 
infrastruktur
statlig eller kommunal infrastruktur, där 
Utredning infra Kiruna nya sjukhus 
investerings- och driftskostnaderna för dessa 
(2024-02-19). 
anläggningar blir onormalt höga
Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådighet till mark)
Grupp
Faktor
Utvärderingskriterier
Underlag
Dynamisk stadsomvandling
Utveckling före avveckling
En grovt uppskattad tidplan visar att ett nytt 
https://bransch.trafikverket.se/om-
sjukhus kan vara på plats innan det befintliga 
oss/var-verksamhet/sa-har-jobbar-
sjukhuset bedöms behöva tas ur bruk.
vi-med/Fran-planering-till-
byggande/
TrV:s remissvar (2024-01-09)
Levande och trygg 
Levande stadsmiljö
Platsen möjliggör tillskapandet av en offentlig 
Rapport regeringsuppdrag (2018-
stadsmiljö
plats som målpunkt, som skapar liv och 
12-20)
mötesplatser i staden.
Trygg stadsmiljö
Platsen möjliggör entréer och lokaler mot 
Ansökan om planbesked (2023-12-
gaturummen och trivsamma och trygga gator på 
11)/ Skissunderlag Norconsult/ 
alla tider över dygnet.
Berg, Arvid. Examensarbete SLU 
(2021).

Tillgänglig och promenad 
Kollektivtrafik buss
Platsen har god lokal och regional tillgänglighet 
Kollektivtrafikprogram Kiruna 
vänlig stad
med kollektivtrafik buss.
samrådshandling (2023-04-27)
Kollektivtrafik tåg
Platsen har potential att angöras med tåg.
Planbeskrivning järnvägsplan 
(2023-03-28)

Gång- och cykeltrafik
Platsen har god tillgänglighet för besökare samt 
Ansökan om planbesked (2023-12-
för personal via GC-nätet.
11) / Detaljplan Kiruna 
småindustriområde (vid ställverket) 
R221.

Parkering
Platsen möjliggör flexibel och samnyttjad 
Ansökan om planbesked (2023-12-
parkering.
11)/ Skissunderlag Norconsult
12

Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådighet till mark)
Grupp
Faktor
Utvärderingskriterier
Underlag
Tät och blandad stad
Funktions blandning
Platsen möjliggör en blandning av funktioner 
Ansökan om planbesked (2023-12-
såsom arbete, service och bostäder. 
11)/ Skissunderlag Norconsult
Mångfald av verksamheter
Platsen möjliggör att samla offentlig och 
Ansökan om planbesked (2023-12-
kommersiell service i kluster och stråk .
11)/ Skissunderlag Norconsult
Genus- och barnperspektivet
Platsen påvisar inga uppenbara hinder för att ta 
Lag (2018:1197) om Förenta 
tillvarata genus- och barnperspektivet.
nationernas konvention om barnets 
rättigheter

Stark identitet och 
Gestaltning
Att lokalisera funktionen sjukhus på platsen 
Ansökan om planbesked (2023-12-
arkitektur
kommer förstärka befintliga kulturmiljöer och 
11)/ Skissunderlag Norconsult
ortens identitet.
Natur och stad i samspel
Naturtillgångar förvaltas
Platsen påverkar inte de lokala naturtillgångar 
Förstudie (2022-04-26)
som omger staden negativt.
Klimat förändringar
Platsen är möjlig att anpassa efter 
Underlag och utredningar kommer 
klimatförändringar och bidrar till att vind- och 
att arbetas fram under 
bullerskydda miljöer i staden.
detaljplaneprocessen.
Energi-och resurssmart stad
Energi
Platsen är möjlig att utreda för förnybara och 
Underlag och utredningar kommer 
klimatneutrala energikällor som spillvärme från 
att arbetas fram under 
industrin, geotermisk energi eller vindkraft.
detaljplaneprocessen.
Arktiskt klimat
Platsen har driftsfördelar avseende samverkan för  Underlag och utredningar kommer 
exempelvis snöröjning.
att arbetas fram under 
detaljplaneprocessen.

Markägoförhållanden
Markköp
Det är möjligt att förvärva marken. Det finns inte  Arrendeavtal. Regeringsbeslut LI 
befintliga arrenderätter eller andra 
2023/03108 (2024-02-08)
nyttjanderätter.
Kommunala lokalbehov
Bårhus och familjerådgivning
Platsen möjliggör att lokalisera bårhus och 
Underlag kommer att arbetas fram 
familjerådgivning inom sjukhusområdet.
under detaljplaneprocessen.
13

Verksamhetens behov och funktionen sjukhus
Grupp
Faktor
Utvärderingskriterier
Underlag
Områdets storlek
Yta
Platsen är tillfredsställande stor för ett sjukhus. 
Ansökan om planbesked (2023-12-
Området rymmer även
11)/ Skissunderlag Norconsult
framtida utveckling av sjukhuset utan att en 
expansion sker på bekostnad av verksamheten 
eller grön- och kommunikationsytor.
Blåljustrafik
Akuttrafik
Platsen ska kunna nås av akuttrafik från flera 
TrV:s remissvar (2024-01-09)/ 
väderstreck och på ett säkert och tillgängligt vis.
Skissunderlag Norconsult
Helikoptertrafik
Helikopterplatta
Platsen ska vara möjlig att angöra med 
Ansökan om planbesked (2023-12-
helikoptertrafik på markförlagd helikopterplatta.
11)/ Skissunderlag Norconsult
Redundant infrastruktur
Robusthet vägnät
Platsen kan nås via dubbla tillfarter.
Ansökan om planbesked (2023-12-
11)/ Skissunderlag Norconsult

Redundant teknisk 
Robusthet el
Platsen kan servas med dubbla anslutningar för 
Möte med Vattenfall 2024-02-16
infrastruktur
el.
Robusthet fiber
Platsen kan servas med dubbla anslutningar för 
Kontakt med IT-avd./ fiber-
fiber.
leverantör
Robusthet dricks- och 
Platsen kan servas med dubbla anslutningar för 
PM Utredning infra Kiruna nya 
spillvatten
dricksvatten.
sjukhus (2024-02-19)
Källarvåning
Källarvåning
Platsen ska vara möjlig att bebygga med 
Planeringsunderlag PM (2023-10-
källarvåning.
27)
Personal bostäder
Personalbostäder
Platsen kan inrymma personalbostäder alternativt  Ansökan om planbesked (2023-12-
kan personalbostäder uppföras i NKC och nås 
11)/ Skissunderlag Norconsult
inom gång-och cykelavstånd.
Investering och drift
Investering och drift
Sjukhusets lokalisering innebär inte att 
PM Utredning infra Kiruna nya 
investering eller drift belastas med onödiga 
sjukhus (2024-02-19)
kostnader och som kan innebära krav på 
finansiering från Region Norrbotten och dess 
skattekollektiv.
14

Viktning
I det första steget kommer de båda platsernas styrkor och svagheter 
• Stadsbyggnadsprinciper (läge) (exklusive markinnehav och 
identifieras. Men alla faktorer väger inte lika tungt för att bedöma 
kommunala lokalbehov)
platsens lämplighet. Om exempelvis inte platsen kan bebyggas utan 
risk för människors hälsa och säkerhet, så spelar det ingen roll om 
• Områdets storlek (behov)
alla övriga faktorer visar grönt. Människors hälsa och säkerhet viktas 
därmed tyngre.
• Blåljustrafik (behov)
I det andra och sista steget kommer en prioritering att göras där 
bedömningen av följande grupper viktas tyngst och de blir 
• Helikopterplatta (behov)
utslagsgivande för rekommenderad lokalisering med hänsyn till 
beskaffenhet, läge och behov:
• Redundant infrastruktur och teknisk infrastruktur (behov)
• Riksintresse (beskaffenhet)
• Grundläggning (behov)
• Människors hälsa och säkerhet (beskaffenhet)
• Investering och drift byggnaden (behov)
• Jord-, berg- och vattenförhållanden (beskaffenhet)
Dessa grupper består av ett antal faktorer och utvärderingskriterier. 
Gruppen får den svagaste kulör som något av gruppens 
• Investering och drift allmän infrastruktur (beskaffenhet)
utvärderingskriterier bedömts till.
15

Kap 3. Bedömning av 
platsens styrkor och 
svagheter
ALTERNATIV TGA


Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Faktor
Uvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
3 kap 5§ MB 
Platsen berörs inte av 
Gabna sameby behöver bedöma de två ansökningarna om en ny plats för 
(Rennäringen)
riksintresset. Omfattar även 
sjukhus tillsammans och begär konsultation i dessa två ärenden.
indirekt påverkan.
ALT 
3 kap 6§ MB (Natur  Platsen berörs inte av 
Platsen berörs av riksintresse för kulturmiljövård (3 kap 6§ MB). Inlämnad 
TGA
och kulturmiljö)
riksintresset. Omfattar även 
skiss kommer i konflikt med byggnation som har ett högt kulturhistoriskt 
indirekt påverkan.
värde (gruvlavarna samt de båda tegelbyggnaderna med tillhörande 
kringmiljö). I nuvarande utformning kan inte platsen uppfylla uppsatta 
kriterier. Men om sjukhusbyggnationen kan disponera ytan på ett sådant 
vis att den inte kommer i konflikt med kulturhistoriskt värdefull byggnation 
bedöms det kunna hanteras i detaljplaneprocessen.
Platsen berörs inte av riksintresse för naturvård.
3 kap 7§ MB 
Platsen berörs inte av 
Platsen är i sin helhet inom riksintresse för värdefulla ämnen och material. 
(Fyndigheter 
riksintresset. Omfattar även 
Dels har en avvägning gjorts mot riksintresset i både FÖP Kiruna centralort 
ämnen eller 
indirekt påverkan.
från år 2014 (där del av området pekas ut som strategiskt centrumnära 
material)
utvecklingsområde) och i Översiktsplan 2018 (där området norr om 
Tuolluvaara pekas ut som utvecklingsområde bebyggelse).
Dels ställer sig LKAB positiva till föreslagen lokalisering av sjukhuset i sitt 
yttrande. LKAB har i egenskap av innehavare av undersökningstillstånd 
beretts möjlighet att yttra sig i ansökan om planbesked.  
Enligt prospekteringsunderlag från LKAB daterat 2014 har undersökningar 
utförts öster om befintlig gruva, men provborrningarna påvisar inte 
fyndigheter som ser ut att ha ekonomiskt värde.
3 kap 8§ MB 
Platsen berörs inte av 
Platsen berörs av riksintresse för kommunikation (3 kap 8§ MB) avseende 
(Kommunikationer)
riksintresset. Omfattar även 
luftfart och väg. Inlämnad skiss kommer i konflikt med luftfartens 
indirekt påverkan.
hinderbegränsande yta, men vid justerad/sänkt byggnadshöjd bedöms 
riksintresset i det avseendet kunna hanteras i detaljplaneprocessen på 
denna punkt.
16


Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Faktor
Uvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
3 kap 8§ MB 
Platsen berörs inte av riksintresset. 
Inlämnad skiss redovisar anslutning till E10, som är av 
(fortsättning 
Omfattar även indirekt påverkan.
riksintresse och utpekad som del i det transeuropeiska 
kommunikationer)
transportnätverket (TEN-T). Trafikverket ser restriktivt på 
ytterligare begränsningar av framkomligheten på E10 och utgår 
ALT 
ifrån att eventuell tillkommande korsningspunkt blir planskild 
TGA
och till 100 % bekostas av den andre aktören. Trafikverket anser 
vidare att befintlig korsningspunkt inte är optimalt utformad för 
den trafik som enligt förslaget kommer att färdas där, och att 
det behöver säkerställas att den inte orsakar negativa effekter ut 
på statliga vägen.
I detta tidiga skede är inte vägutformning vald och därmed inte 
heller kostnadsberäknad. Som kostnadsreferens kan nämnas den 
planerade ombyggnaden av korsningen Rosvik Södra i Piteå 
kommun, som ska byggas om till en planskild trafikplats, vilket 
ska ske till en beräknad kostnad om ca 48 Mnkr.
Risken för negativ påverkan på riksintresset för väg är hög på 
den här platsen. Vidare innebär den en stor ekonomisk 
belastning för exploatören (regionen) vilket gör den svår att 
genomföra. Redovisad trafikutformning står även i konflikt med 
detaljplaneläggning av mark för att uppfylla kommunens 
bostadsförsörjningsansvar alternativt andra samhällsviktiga 
funktioner såsom begravningsplats.
3 kap 9§ MB 
Platsen berörs inte av riksintresset. 
Platsen är inom påverkansområde för civil flygplats. Avseende 
(Totalförsvaret)
Omfattar även indirekt påverkan.
hinderbegränsande yta för luftfarten bedöms detta kunna 
hanteras i detaljplaneprocessen genom planbestämmelser för 
byggnadshöjd.
Jordbruks- och 
Jordbruks- och skogsbruksmark 
Platsen är ett tidigare gruvområde.
skogsbruksmark
ianspråktas inte i strid med Miljöbalken.
17


Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Faktor
Uvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Buller
Platsen är inte bullerstörd av 
MKB för ombyggnad E10 Kiruna nya centrum visar bullerutbredningen från 
befintlig eller prognosticerad 
nya E10. Med reservation för en viss uppräkning av värdena från 2017 års 
trafikökning på ett sätt som 
nivå, så bedöms bullerfrågan kunna hanteras inom ny detaljplan genom 
omöjliggör sjukhusbyggnation.
planbestämmelser.
Omgivnings 
En placering av verksamheten 
Platsens förutsättningar för att hantera omgivningsbuller från verksamheten 
buller
på platsen skapar inte ett 
på ett så att det inte utgör en olägenhet för människor på omgivande 
ALT 
omgivningsbuller från 
fastigheter får studeras vidare i detaljplaneprocessen.
verksamheten som utgör en 
TGA
olägenhet för människor på 
omgivande fastigheter.
Risk
Platsen har inte ett ur 
Det gamla dagbrottet tillhörande Tuollavaara-gruvan är avspärrat i östra 
risksynpunkt så utsatt läge att 
delen med stängsel. Inom området har vissa undersökningspunkter inte gått 
sjukhusbebyggelse bedöms 
att komma åt på grund av branta fyllnadsslänter där det inte gått att ta sig 
omöjlig. Platsen kan bebyggas 
fram med borrbandvagn. På platsen finns det risk för underliggande 
utan risk för ras, skred och 
gruvgångar och svaghetszoner i berget. Kompletterande bergmekanisk 
erosion. (Ras och skred 
undersökning måste genomföras för att ta reda på bergmassans kvalitet på 
omfattar både jord- och 
djupet under platsen för att utesluta risker alternativt beskriva hur riskerna 
bergstabilitet och erosion längs  kan hanteras. Enligt LKAB är det inte säkert att sjukhuset kan placeras exakt 
vattendrag och sjöar).
som skissen i planbeskedet. Enligt LKAB:s bedömning kan det sannolikt med 
stor fördel placeras med större marginal till gruvområdet – uppskattningsvis 
50 – 100 meter mot väster/nordväst. 
E10 är en primär transportled för farligt gods vilket innebär att särskilda 
säkerhetsrisker måste beaktas för att undvika att människor, miljö och 
egendom kommer till skada vid en eventuell olycka. Detta i kombination med 
känslig markanvändning föranleder att en riskbedömning måste tas fram 
under detaljplaneläggningen för att hantera risk med farligt gods.
Översvämning Platsen hyser inte risk för 
Länsstyrelsens skyfallskartering bedöms kunna hanteras genom 
översvämning av närliggande 
åtgärdsförslag i kommande dagvatten-och skyfallsutredningar i planarbetet.
vattendrag på ett vis som inte 
kan åtgärdas genom 
fördröjning eller andra 
18
åtgärder.


Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Faktor
Uvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Förorenad 
Platsen har inga 
Delar av området berörs av sandmagasinet, även ytterligare massor har tillförts 
mark
förekomster av förorenad 
området vid byggandet av nya Kiruna centrum. Generellt klassas 
mark som inte kan saneras 
anrikningssanden inom norra sandmagasinet som förorening. Hanteringen idag 
genom rimlig kostnad och 
utgår från den riskbedömning som utfördes år 2018 med förslag till mätbara 
eller hanteras genom 
åtgärdsmål för sandmagasinet. I dessa åtgärdsmål framgår bl.a. att områden 
platsspecifika riktvärden.
med känslig markanvändning ska bestå av minst en meter icke förorenade 
ALT 
massor samt att ledningar ska anläggas i icke förorenade massor. På denna plats 
TGA
krävs omfattande saneringsarbeten då framtida infart samt byggnationer delvis 
kommer att ligga på sandmagasinmassor, bedömd kostnad att köra dem till 
mottagningsstation är upp till ca +160 miljoner.
Geoteknik och 
Platsen har naturliga 
Under förutsättning att berget inte uppvisar större svaghetszoner råder goda 
geohydrologi
förutsättningar för 
grundläggningsförutsättningar utanför sandmagasinet. Risken med 
bebyggelse och kräver inte 
svaghetszoner har bedömts under ”Människors hälsa och säkerhet – Risk” och 
extraordinära åtgärder för 
därför bedöms denna fråga kunna hanteras under planprocessen. Om 
att marken ska bli lämplig.
svaghetszoner varit konstaterade hade detta utvärderingskriterium bedömts 
kräva extraordinära åtgärder för att marken ska bli lämplig.
Inom sandmagasinet kan eventuell förbelastning av torv vara nödvändig. 
Anrikningssand är den restprodukt som kvarstår efter det att värdefulla mineral 
och metaller har separerats ur malmen i anrikningsverket. Under sanden 
återfinns naturliga torvsskikt. På grund av deponering av anrikningssand ovanpå 
torv, har två grundvattenakvifärer skapats, en ytlig och en djupare. Vid 
exploatering inom sandmagasinet måste sättningsrisken hanteras.
Vägar
Platsen har god 
Platsen nås idag via Furuvägen. Delar av vägnätet uppnår inte normalstandard 
tillgänglighet för besökare 
avseende vägbredd och underbyggnad/beläggning. Det krävs nyanläggning av 
samt personal.
tillfartsvägar för att platsen ska bedömas som tillgänglig för besökare och 
personal.
Dricks-och 
Platsen kan ansluta till 
Platsen kan ansluta till kommunalt dricks- och spillvattennät.
spillvatten
kommunalt dricks- och 
spillvattennät.
19


Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Faktor
Uvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
El
Platsen kan anslutas med el.
Platsen kan anslutas med el.
Fiber
Platsen kan anslutas med fiber.
Platsen kan anslutas med fiber.
ALT 
TGA
Fjärrvärme
Platsen kan anslutas till fjärrvärmenätet.
Platsen kan anslutas till fjärrvärmenätet.
Rekreation 
Platsen har potential att erbjuda en 
Platsen ligger i anslutning till Kiruna GK och stadens parker kan 
och friluftsliv attraktiv närmiljö och rekreation för 
nås via GC-bro över E10.
besökare samt personal. Platsen har 
potential till gröna kopplingar till befintliga 
gröna stråk och grönområden.
Biologisk 
Platsen ger möjlighet att bevara, helt eller 
Platsen bedöms inte hysa några höga biologiska värden, utan 
mångfald
delvis, och förstärka biologiska värden, 
kunna tillföras ett högre värde.
alternativt hyser inga höga biologiska 
värden.
Kulturmiljö
Platsen hyser inga särskilda 
Uttryck för riksintresset är olika industriella anläggningar som visar 
kulturmiljövärden.
grunden för samhällets existens. Gruvlavarna och de övriga 
byggnaderna som finns på platsen är exempel på detta. 2023-02-
06 beslutade Kiruna kommuns kommunfullmäktige att ge 
planuppdrag för del av Tuolluvaara 1:1 samt Tuolluvaara 1:22, för 
skydd av TGA:s industrilämningar. Syftet med detaljplanen är att 
skydda TGA-områdets kulturhistoria samt utreda planmässiga 
förutsättningar för andra verksamheter inom området.
Strandskydd
Platsen kräver inte upphävande av 
Platsen kräver inte upphävande av strandskydd.
strandskydd.
20


ALT 
Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Faktor
Uvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
TGA
Investering 
Platsen kräver inga större 
Trafikverket ser restriktivt på ytterligare begränsningar av 
och drift 
investeringsbehov i statlig eller kommunal 
framkomligheten på E10 och utgår ifrån att eventuell tillkommande 
allmän 
infrastruktur, där investerings- och 
korsningspunkt blir planskild och till 100 % bekostas av 
infrastruktur
driftskostnaderna för dessa anläggningar 
exploatören (regionen). I detta tidiga skede är inte vägutformning 
blir onormalt höga.
vald och därmed inte heller kostnadsberäknad. Som 
kostnadsreferens kan nämnas den planerade ombyggnaden av 
korsningen Rosvik Södra i Piteå kommun, som ska byggas om till 
en planskild trafikplats, vilket ska ske till en beräknad kostnad om 
ca 48 Mnkr.
Det krävs omfattande saneringsarbeten då framtida infart samt 
ledningar delvis kommer att ligga på sandmagasinmassor.
21


Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådighet till mark)
Faktor
Uvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Utveckling före  En grovt uppskattad tidplan visar  Vid önskad målbild om byggstart år 2026 och verksamhet i drift år 2030, 
avveckling
att ett nytt sjukhus kan vara på 
finns det två riskfaktorer att inte uppnå den målbilden på denna plats. Den 
plats innan det befintliga 
ena riskfaktorn är markköp från Statens fastighetsverk. Den andra 
sjukhuset bedöms behöva tas ur 
riskfaktorn är utbyggnad av anslutning till E10. Anslutning till E10 kräver 
ALT 
bruk.
framtagandet av en vägplan, vilket Trafikverket ansvarar för. Innan 
TGA
planläggningsprocessen för ett väg- eller järnvägsprojekt påbörjas, görs 
en långsiktig ekonomisk planering i nationell plan. Nationell plan är 12-
årig och revideras vanligtvis en gång per mandatperiod. Planeringen för 
den kommande planperioden 2026-2037 ska redovisas till Landsbygds-
och infrastrukturdepartementet januari 2024. Om antagandet görs att 
nästa planförslag för nationell plan arbetas fram till år 2026, kan start av 
vägplan ske först år 2026. Med en uppskattad planprocess om ca 2-4 år 
för framtagandet av en vägplan, så finns det ingen planlagd anslutning till 
E10 för blåljustrafik före år 2029. En byggstart av sjukhuset innan det 
finns en lagakraftvunnen vägplan innebär en påtaglig risk för regionen att 
verksamheten inte kommer att kunna anslutas till E10 i samband med 
driftsättning eller i värsta scenariot inte alls. 
Levande 
Platsen möjliggör tillskapandet 
Enligt medborgardialogen i utvecklingsplanen skulle ett tätare centrum 
stadsmiljö
av en offentlig plats som 
med fler mötesplatser skapa en mer levande stadsmiljö. Målpunkter av 
målpunkt, som skapar liv och 
särskild betydelse, där många människor rör sig, har kartlagts i rapporten 
mötesplatser i staden.
från regeringsuppdraget om ett tillgängligt Kiruna. Målpunkter av särskild 
betydelse är centrumområdet (som kommer att samla ett flertal 
målpunkter, bland annat stadshus, hotell, handel och service. Nya 
bostadsområden kommer också att byggas upp i centrumområdet) 
järnvägsstationen, busstationen, flygplatsen, sjukhuset, LKAB samt 
gymnasieskolorna
. För gång- och cykeltrafiken är avstånd till målpunkter 
viktigt. 
22


Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådighet till mark)
Faktor
Uvärderingskriterium
Kommentar
Klassifice
ring
Levande 
Platsen möjliggör tillskapandet av en 
En tumregel för acceptabla avstånd till en målpunkt är för 
stadsmiljö 
offentlig plats som målpunkt, som skapar 
gångtrafik 1 km, och cykeltrafik 3 km. Platsen ligger inom 
(forts)
liv och mötesplatser i staden.
gångavstånd från centrumområdet och inom cykelavstånd till 
planerad buss- och järnvägsstation. Genom ett utvecklat 
offentligt rum på sjukhuset som målpunkt, kan denna 
lokalisering bidra till en levande stadsmiljö med andra 
ALT 
målpunkter i staden på gång-och cykelavstånd. Det krävs att 
TGA
kopplingarna befolkas och utvecklandet av ytterligare 
målpunkter i området för att sjukhuset inte ska upplevas som en 
solitär målpunkt.
Trygg 
Platsen möjliggör entréer och lokaler mot 
E10 kommer att utgöra både en fysisk och visuell barriär mellan 
stadsmiljö
gaturummen och trivsamma och trygga 
sjukhuset och nya centrum på den föreslagna platsen. Även 
gator på alla tider över dygnet.
sjukhuset riskerar att upplevas som en barriär, med en stor 
sluten volym. En studie har gjorts av Malmö sjukhusområde som 
upplevts som rörigt och otryggt. Genom att sjukhusområdet 
integreras mer i staden är förhoppningen att det ska leda till en 
ökad mänsklig aktivitet och närvaro på platsen vilket i sin tur ska 
leda till ökad trygghet för personal och besökare. 
Trygghetsfrågan kommer att få hanteras särskilt under 
planarbetet och hur området ska kunna befolkas även under 
övrig tid på dygnet utöver verksamhetens arbets-och öppettider. 
Kollektivtrafik 
Platsen har god lokal och regional 
I det nya förslaget till kollektivtrafikprogram, som varit ute på 
buss
tillgänglighet med kollektivtrafik buss.
samråd, redovisas ett förslag till nytt linjenät för 
stadsbusstrafiken samt justering av vissa länsbusslinjer. I det 
förslaget har nybyggnationen i Tuolluvaara-området utgått, 
eftersom det skulle kräva ytterligare en busslinje, vilket skulle bli 
mycket kostsamt. I detta förslag finns det inte god tillgänglighet 
med kollektivtrafik. Detta är ingen fråga som kan lösas inom 
ramen för detaljplanen, utan det skulle kräva en ny 
linjenätsutredning där tillgänglighet och drifts-och 
investeringskostnad för en helt ny linje, samt koordineringen 
med övriga linjer behöver utredas och beräknas.
23


Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådighet till mark)
Faktor
Uvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Kollektivtrafik tåg
Platsen har potential att angöras med  Platsen har inte potential att angöras med tåg och är belägen ca 
tåg.
2 km från planerad tågstation.
Gång- och 
Platsen har god tillgänglighet för 
Platsen har god tillgänglighet för invånare samt för personal via 
cykeltrafik
besökare samt för personal via GC-
Stadsparksbron. Nätet kommer att få kompletteras via 
nätet.
Tuolluvaaravägen, vilket kan hanteras inom planprocessen.
ALT 
TGA
Parkering
Platsen möjliggör flexibel och 
Ingen annan verksamhet ligger på platsen så 
samnyttjad parkering.
parkeringslösningarna kommer endast att tillgodose 
verksamhetens behov med tillhörande service.
Funktionsblandning
Platsen möjliggör en blandning av 
Platsen möjliggör en blandning av funktioner såsom arbete, 
funktioner såsom arbete, service och  service och bostäder.
bostäder. 
Mångfald av 
Platsen möjliggör att samla offentlig 
Genom att samla olika verksamheter i kluster och stråk minskar 
verksamheter
och kommersiell service i kluster och  det totala transportbehovet. Det kan också uppstå 
stråk.
synergieffekter mellan verksamheterna och skapa nya värden 
och göra dem effektivare. I den skiss som presenterats avses ett 
renodlat sjukhusområde med tillhörande service. Under 
planarbetet får det analyseras om det kan tillföras området 
annan typ av verksamhet.
Genus- och 
Platsen påvisar inga uppenbara 
Dessa perspektiv är nära kopplat till frågor om kollektivtrafik och 
barnperspektivet
hinder för att ta tillvarata genus- och 
privatbilism (det är betydligt vanligare för kvinnor än män att 
barnperspektivet.
resa kollektivt, cykla eller gå, liksom för barn), närhet och 
avstånd till handel och service i den blandade bebyggelsen, 
rädsla och trygghet (hur män, kvinnor och barn upplever staden 
och sin rörelsefrihet och hur det påverkar deras liv på olika sätt) 
såväl som tillgång och kvaliteter på utemiljöer. I detta alternativ 
finns det vissa frågor som kräver lite extra fokus under 
planeringen av platsen för att tillvarata genus-och 
barnperspektivet som belyses i andra utvärderingskriterier, men 
bedöms kunna hanteras under planprocessen.
24


Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådighet till mark)
Faktor
Uvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Gestaltning
Att lokalisera funktionen sjukhus på platsen 
Inlämnad skiss kommer i konflikt med byggnation som har 
kommer förstärka befintliga kulturmiljöer och 
ett högt kulturhistoriskt värde (gruvlavarna samt de båda 
ortens identitet.
tegelbyggnaderna) som är industriella anläggningar som 
visar grunden för samhällets existens. I nuvarande 
ALT 
utformning så förstärker inte lokaliseringen befintliga 
kulturmiljöer och ortens identitet. För att byggnaderna inte 
TGA
ska stå i konflikt till varandra behöver tomtytan disponeras 
på annat vis. Det bedöms dock som svårt att kunna 
inrymma samtliga funktioner och värden på tomtytan, både 
ytmässigt och gestaltningsmässigt. Sjukhuset kommer att 
bli ytterligare en storskalig byggnad som i skala 
konkurrerar med gruvlavarna, snarare än förstärker dem.
Naturtillgångar  Platsen påverkar inte de lokala naturtillgångar 
Norr om E10 finns närhet till naturen, skoterled och 
förvaltas
som omger staden negativt.
skidspår samt Kirunas golfbana. Intrånget bedöms så pass 
stort att det kan blir svårt att fortsatt bedriva golfbana på 
platsen. Lokaliseringen kan komma att föranleda ett behov 
av att omlokalisera golfbanan, alternativt reducera 
verksamhetens omfattning. 
Klimat 
Platsen är möjlig att anpassa efter 
Platsens förutsättningar för att hantera klimatförändringar 
förändringar
klimatförändringar och bidrar till att vind- och 
och bidra till att vind- och bullerskydda miljöer i staden, får 
bullerskydda miljöer i staden.
studeras vidare i detaljplaneprocessen.
Energi
Platsen är möjlig att utreda för förnybara och 
Platsens förutsättningar för att utreda för förnybara och 
klimatneutrala energikällor som spillvärme från 
klimatneutrala energikällor får studeras vidare i 
industrin, geotermisk energi eller vindkraft.
detaljplaneprocessen.
Arktiskt klimat
Platsen har driftsfördelar avseende samverkan 
Platsens förutsättningar för driftsfördelar för exempelvis 
för exempelvis snöröjning.
snöröjning får studeras vidare i detaljplaneprocessen.
25


Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådighet till mark)
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Markköp
Det är möjligt att förvärva marken. Det finns inte 
Platsen berör tre fastigheter med olika ägare; Kiruna 
befintliga arrenderätter eller andra nyttjanderätter.
kommun, LKAB och Statens fastighetsverk. Markförsäljning 
ALT 
ovan odlingsgräns och på renbetesfjäll prövas av 
TGA
regeringen i enlighet med Rennäringsförordningen 1 §. 
Utöver förvärv av marken, berörs arrendatorer av 
lokaliseringen. Kiruna kommun är arrendator och 
vidareupplåter i sin tur marken till Kiruna golfklubb. 
Arrendet är att betrakta som anläggningsarrende. Banan är 
nyligen ombyggd. Upplåtelsetiden är 5 år och började gälla 
2019-01-01. Uppsägning skall ske senast ett år före 
avtalstidens utgång annars börjar en ny period om 5 år att 
löpa. En ny period f rom 2024-01-01 har nu därför börjat 
gälla. Nästa möjlighet till avtalets upphörande med korrekt 
uppsägningstid är 2028-12-31. Uppsägning skall då ske 
senast 2027-12-31. En förtida uppsägning måste man 
komma överens med arrendatorn om. Ersättning kan 
behöva betalas till arrendatorn för kostnader detta innebär 
för denne. Detta får utredas och förhandlas om.
Bårhus och  Platsen möjliggör att lokalisera bårhus och 
Denna fråga bedöms kunna hanteras under 
familje-
familjerådgivning inom sjukhusområdet.
detaljplaneprocessen.
rådgivning
26


Verksamhetens behov och funktionen sjukhus
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Yta
Platsen är tillfredsställande stor  Tomtytan kan inrymma den byggrätt och de funktioner som verksamheten 
för ett sjukhus. Området 
har behov av förutsatt att den befintliga kulturhistoriska bebyggelsen kan 
rymmer även framtida 
hanteras på ett tillfredställande sätt.
utveckling av sjukhuset utan att 
ALT 
en expansion sker på bekostnad 
av verksamheten eller grön- och 
TGA
kommunikationsytor.
Akuttrafik
Platsen ska kunna nås av 
Inlämnad skiss redovisar anslutning till E10 för blåljustrafik, som är av 
akuttrafik från flera väderstreck  riksintresse och utpekad som del i det transeuropeiska transportnätverket 
och på ett säkert och tillgängligt  (TEN-T). Trafikverket ser restriktivt på ytterligare begränsningar av 
vis.
framkomligheten på E10. Genomförbarheten av planskild korsningspunkt 
för att ansluta platsen till E10 bedöms som låg.
Helikopterplatta
Platsen ska vara möjlig att 
Tomtytan kan inrymma en markförlagd helikopterplatta under 
angöra med helikoptertrafik på 
förutsättning att del av golfbanan flyttas.
markförlagd helikopterplatta.
Robusthet vägnät Platsen kan nås via dubbla 
Platsen kan eventuellt nås via dubbla tillfarter. Om anslutning till E10 inte 
tillfarter.
är möjlig kan anslutning via golfbanan studeras.
Robusthet el
Platsen kan servas med dubbla 
Platsen kan servas med dubbla anslutningar för el.
anslutningar för el.
Robusthet fiber
Platsen kan servas med dubbla 
Platsen kan få en redundant fiberanslutning.
anslutningar för fiber.
Robusthet dricks- Platsen kan servas med dubbla 
Platsen kan servas med dubbla anslutningar för dricksvatten.
och spillvatten
anslutningar för dricksvatten.
27


Verksamhetens behov och funktionen sjukhus
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
ALT 
Källarvåning
Platsen ska vara möjlig att 
Se kommentar för Risk. Under förutsättning att risk kopplat till eventuella 
TGA
bebygga med källarvåning.
svaghetszoner och förekomst av bergtunnlar kan uteslutas, är platsen 
möjlig att bebygga med källarvåning.
Personal 
Platsen kan inrymma 
Platsen kan inrymma personalbostäder alternativt kan personalbostäder 
bostäder
personalbostäder alternativt kan 
uppföras i NKC och nås inom gång-och cykelavstånd.
personalbostäder uppföras i NKC 
och nås inom gång-och 
cykelavstånd.
Investering 
Sjukhusets lokalisering innebär 
Stora markförberedande kostnader i form av sanering och eventuellt behov 
och drift 
inte att investering eller drift 
av förbelastning (där enbart saneringskostnaderna beräknats upp till ca 160 
byggnaden
belastas med onödiga kostnader 
Mnkr) kan komma att belasta regionens skattekollektiv. Ytterligare 
och som kan innebära krav på 
kostnader är omlokalisering av nyuppförd del av golfbanan om ca 9 Mnkr.
finansiering från Region 
Norrbotten och dess 
skattekollektiv.
28

Kap 3. Bedömning av 
platsens styrkor och 
svagheter
ALTERNATIV SÖDERLEDEN


Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
3 kap 5§ MB 
Platsen berörs inte av riksintresset. 
Platsen berörs delvis av riksintresse rennäring (3 kap 5§ MB). En 
(Rennäringen)
Omfattar även indirekt påverkan.
rennäringsanalys är utförd i pågående järnvägsplan, som kommer 
att agera barriär för planområdet. Detta riksintresse bedöms 
ALT 
därför kunna hanteras i detaljplaneprocessen.
SÖDERLEDEN
3 kap 6§ MB (Natur 
Platsen berörs inte av riksintresset. 
Området innehåller inga värdefulla byggnader eller föremål ur 
och kulturmiljö)
Omfattar även indirekt påverkan.
kultursynpunkt. Platsen berörs inte av riksintresse för naturvård.
Det finns ett värdefullt träd inom planområdet. Trädet har dock 
inte den åldern eller grovleken att det har bedömts vara särskilt 
skyddsvärt enligt Naturvårdsverkets definition; över 200 år 
och/eller över 1 meter i diameter. Det värdefulla äldre trädet kan 
komma att hanteras genom planbestämmelse.
3 kap 7§ MB 
Platsen berörs inte av riksintresset. 
Platsen är i sin helhet inom riksintresse för värdefulla ämnen och 
(Fyndigheter ämnen 
Omfattar även indirekt påverkan.
material.
eller material)
Det finns ingen indikation på att området innehåller värdefulla 
ämnen och material som vore ekonomiskt gynnsamma att bryta 
och förädla.
3 kap 8§ MB 
Platsen berörs inte av riksintresset. 
Platsen berörs av riksintresse för kommunikation (3 kap 8§ MB) 
(Kommunikationer)
Omfattar även indirekt påverkan.
avseende luftfart och väg. Avseende hinderbegränsande yta för 
luftfarten bedöms detta kunna hanteras i detaljplaneprocessen 
genom planbestämmelser för byggnadshöjd. Riksintresset för väg 
hanteras redan i pågående järnvägsplan.
29


Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
3 kap 9§ MB 
Platsen berörs inte av riksintresset. 
Platsen är inom påverkansområde för civil flygplats. Avseende 
(Totalförsvaret)
Omfattar även indirekt påverkan.
hinderbegränsande yta för luftfarten bedöms detta kunna 
hanteras i detaljplaneprocessen genom planbestämmelser för 
byggnadshöjd.
ALT 
Jordbruks- och 
Jordbruks- och skogsbruksmark 
Platsen är idag kringskuren av Lombololeden i norr, Söderleden 
SÖDERLEDEN
skogsbruksmark
ianspråktas inte i strid med Miljöbalken.
i väster, väg 870 till Nikkaloukta i öster samt av Luossajoki i 
söder och bedöms svår att bruka på ett rationellt sätt och svår 
att klassa som jordbruks- eller skogsbruksmark.
Buller
Platsen är inte bullerstörd av befintlig 
Järnvägstrafik ger upphov till buller. I den pågående 
eller prognosticerad trafikökning på ett 
järnvägsplanen har maximal och ekvivalent ljudnivå beräknats i 
sätt som omöjliggör sjukhusbyggnation. enlighet med den nordiska beräkningsmodellen för buller från 
järnvägstrafik. Dessa bullerkartor redovisas i 
planbeskrivningen. Trafikverket konstaterar att några 
bullerskyddsåtgärder inte kommer att behöva vidtas inom 
projektet.
Omgivningsbuller
En placering av verksamheten på platsen  Platsens förutsättningar för att hantera omgivningsbuller från 
skapar inte ett omgivningsbuller från 
verksamheten på ett så att det inte utgör en olägenhet för 
verksamheten som utgör en olägenhet 
människor på omgivande fastigheter får studeras vidare i 
för människor på omgivande fastigheter. detaljplaneprocessen.
Risk
Platsen har inte ett ur risksynpunkt så 
Väg 870 är inte utpekad som rekommenderad väg för farligt 
utsatt läge att sjukhusbebyggelse 
gods. På vägen förekommer dock omfattande transporter av 
bedöms omöjlig. Platsen kan bebyggas 
farligt gods, vilket påverkar säkerhetsavstånd till närliggande 
utan risk för ras, skred och erosion. (Ras  bebyggelse. Föreslagen utformning av väg 870 uppfyller 
och skred omfattar både jord- och 
gällande säkerhetsavstånd till bebyggelse. 
bergstabilitet och erosion längs 
vattendrag och sjöar).
30


Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Översvämning
Platsen hyser inte risk för 
Länsstyrelsens skyfallskartering bedöms kunna hanteras genom 
översvämning av närliggande 
åtgärdsförslag i kommande dagvatten-och skyfallsutredningar i 
vattendrag på ett vis som inte 
planarbetet.
kan åtgärdas genom fördröjning 
eller andra åtgärder.
ALT 
Förorenad 
Platsen har inga förekomster av 
Torvmäktigheterna har från de översiktliga undersökningarna bedömts 
SÖDERLEDEN
mark
förorenad mark som inte kan 
relativt begränsade i området. Där torvområdet angränsar till moränmark 
saneras genom rimlig kostnad 
är torvmäktigheterna sannolikt ännu mindre. Uppgrävda torvmassor kräver 
och eller hanteras genom 
särskild hantering då torv som grävs upp utgör avfall. Torven kan användas 
platsspecifika riktvärden.
för att tillverka matjord eller för att klä in vägbanker etc. och på så vis 
undvika att avfall uppstår.
Torv kan naturligt innehålla höga halter av metaller vilket kan göra att 
torven klassificeras som farligt avfall. I detta skede finns inget som 
indikerar att torven skulle klassificeras som farligt avfall och frågan 
bedöms därför kunna hanteras inom sedvanlig detaljplaneprocess.
Geoteknik och 
Platsen har naturliga 
I allmänhet råder goda grundläggningsförhållanden och den planerade 
geohydrologi
förutsättningar för bebyggelse 
byggnaden kan grundläggas med källare på fyllning ovan berg eller i 
och kräver inte extraordinära 
naturligt lagrad morän efter urbottning av organiskt material och 
åtgärder för att marken ska bli 
eventuella befintliga fyllningar. Bergschakt kan vara nödvändigt beroende 
lämplig.
på val av placering. Den extra kostnaden om ca 4 Mnkr för att hantera 
torven kan bli lägre då överskott av torv kan användas för att tillverka 
matjord, klä in framtida vägbank, m.m.
Grundvattennivån bedöms ligga lokalt upp till 1 m ytligare än byggnation 
med en källarvåning i sydvästra hörnet av byggnaden. Det finns olika sätt 
att hantera detta på. Grundvattenytan kan sänkas med t.ex ett avskärande 
dike, markytan kan höjas eller vattentät spont utföras mot den berörda 
delen av byggnaden eller annan sedvanlig metod. Merkostnaden för en 
vattentät konstruktion av byggnaden har beräknats till ca 1,3 Mnkr.
Kriteriet bedöms därav inte vara förenad med extraordinära kostnader och 
därmed kunna hanteras inom detaljplaneprocessen. 
31


Allmänna intressen som ska beaktas i PBL-prövningen
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Vägar
Platsen har god tillgänglighet för besökare 
Platsen nås idag via Lombololeden / Söderleden.
samt personal.
Dricks- och 
Platsen kan ansluta till kommunalt dricks-
Platsen kan ansluta till kommunalt dricks- och spillvattennät.
spillvatten
och spillvattennät.
El 
Platsen kan anslutas med el.
Platsen kan anslutas med el.
ALT 
SÖDERLEDEN
Fiber
Platsen kan anslutas med fiber.
Platsen kan anslutas med fiber.
Fjärrvärme
Platsen kan anslutas till fjärrvärmenätet.
Platsen kan anslutas till fjärrvärmenätet.
Rekreation och  Platsen har potential att erbjuda en attraktiv 
Platsen ligger i anslutning till Hälsans stig, skidspår och 
friluftsliv
närmiljö och rekreation för besökare samt 
skoterspår.
personal. Platsen har potential till gröna 
kopplingar till befintliga gröna stråk och 
grönområden.
Biologisk 
Platsen ger möjlighet att bevara, helt eller 
Platsen bedöms inte hysa några höga biologiska värden, utan 
mångfald
delvis, och förstärka biologiska värden, 
kunna tillföras ett högre värde. 
alternativt hyser inga höga biologiska värden.
Kulturmiljö
Platsen hyser inga särskilda 
Platsen hyser inga särskilda kulturmiljövärden. 
kulturmiljövärden.
Strandskydd
Platsen kräver inte upphävande av 
Strandskydd behöver upphävas för del av Luossajoki, men 
strandskydd.
bedöms kunna hanteras inom detaljplaneprocessen.
Investering 
Platsen kräver inga större investeringsbehov i  Vattenledning som matas från villaområdet Tellusvägen ger för 
och drift 
statlig eller kommunal infrastruktur, där 
högt vattentryck, detta medför att en trycksänkande åtgärd 
allmän 
investerings- och driftskostnaderna för dessa  måste göras. Vattenledning som matas från annan tryckzon väg 
infrastruktur
anläggningar blir onormalt höga.
E10 ger för lågt tryck,  åtgärd för att öka trycket krävs 
exempelvis med en tryckstegringsstation. Dessa åtgärder har 
kostnadsberäknats till ca 2,3 Mnkr och föranleder inga 
onormalt höga investeringskostnader i allmän infrastruktur.
32


Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådighet till mark)
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Utveckling  En grovt uppskattad tidplan visar att 
Det finns planuppdrag för detaljplaneläggning av kvartersmarken. 
före 
ett nytt sjukhus kan vara på plats 
Järnvägsplan pågår med förväntat antagande under år 2024. Markköp är 
avveckling innan det befintliga sjukhuset bedöms  beviljat. Det är möjligt att uppnå önskad målbild om byggstart år 2026 och 
behöva tas ur bruk.
verksamhet i drift år 2030. Eftersom all planering och markförhandling 
innehåller riskmoment så bedöms detta kriterium kunna hanteras inom 
ALT 
detaljplaneprocessen.
SÖDERLEDEN
Levande 
Platsen möjliggör tillskapandet av en 
Enligt medborgardialogen i utvecklingsplanen skulle ett tätare centrum 
stadsmiljö offentlig plats som målpunkt, som 
med fler mötesplatser skapa en mer levande stadsmiljö. Målpunkter av 
skapar liv och mötesplatser i staden.
särskild betydelse, där många människor rör sig, har kartlagts i rapporten 
från regeringsuppdraget om ett tillgängligt Kiruna. Målpunkter av särskild 
betydelse är centrumområdet (som kommer att samla ett flertal 
målpunkter, bland annat stadshus, hotell, handel och service. Nya 
bostadsområden kommer också att byggas upp i centrumområdet) 
järnvägsstationen, busstationen, flygplatsen, sjukhuset, LKAB samt 
gymnasieskolorna
. För gång- och cykeltrafiken är avstånd till målpunkter 
viktigt. En tumregel för acceptabla avstånd till en målpunkt är för 
gångtrafik 1 km, och cykeltrafik 3 km. Platsen ligger inom gångavstånd 
från centrumområdet samt planerad buss- och järnvägsstation. Och 
beroende på centrumpunkt även inom cykelavstånd till flygplatsen. Genom 
ett utvecklat offentligt rum på sjukhuset som målpunkt, kan denna 
lokalisering bidra till en levande stadsmiljö med andra målpunkter i staden 
på gång-och cykelavstånd.
Trygg 
Platsen möjliggör entréer och lokaler 
Resecentra och kollektivtrafiknoder utgör ofta lokala nav, och är en viktig 
stadsmiljö mot gaturummen och trivsamma och 
del i mångas vardag. Många människor är i rörelse på dessa platser under 
trygga gator på alla tider över dygnet.
morgnar och sena eftermiddagar. Resecentra och kollektivtrafiknoder är 
även öppna sena kvällar och på helger, då många andra 
samhällsfunktioner och offentliga lokaler är stängda, vilket kan skapa en 
känsla av trygghet, med många ögon på platsen på dygnets olika timmar. 
Platsen befolkas även av förbipasserande boende till befintligt 
bostadsområde.
33


Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådighet till mark)
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Kollektivtrafik 
Platsen har god lokal och 
I det nya förslaget till kollektivtrafikprogram, som varit ute på samråd, redovisas 
buss
regional tillgänglighet 
ett förslag till nytt linjenät för stadsbusstrafiken samt justering av vissa 
med kollektivtrafik buss.
länsbusslinjer. I det förslaget har platsen god tillgänglighet till kollektivtrafik.
Kollektivtrafik 
Platsen har potential att 
Platsen har potential att angöras med tåg. Tågstationen planeras i anslutning till 
tåg
angöras med tåg.
sjukhusområdet.
ALT 
Gång- och 
Platsen har god 
Platsen kan få god tillgänglighet för invånare samt för personal vid ett 
SÖDERLEDEN
cykeltrafik
tillgänglighet för besökare  genomförande av planlagd koppling till Stadshustorget i gällande dp för Kiruna 
samt för personal via GC-
småindustriområde. En mer anpassad koppling kan hanteras inom 
nätet.
planprocessen genom ett utvidgat planområde.
Parkering
Platsen möjliggör flexibel 
Parkeringslösningarna på platsen är möjliga att samnyttja av besökare och 
och samnyttjad parkering. personal till verksamheten, såväl som av pendlare som byter mellan bil och tåg 
och besökare till någon av de andra verksamheterna på platsen.
Funktionsblandn
Platsen möjliggör en 
Platsen möjliggör en blandning av funktioner såsom arbete, service och 
ing
blandning av funktioner 
bostäder.
såsom arbete, service och 
bostäder. 
Mångfald av 
Platsen möjliggör att 
Genom att samla olika verksamheter i kluster och stråk minskar det totala 
verksamheter
samla offentlig och 
transportbehovet. Det kan också uppstå synergieffekter mellan verksamheterna 
kommersiell service i 
och skapa nya värden och göra dem effektivare. Området kring resecentrumet 
kluster och stråk.
kommer att bli en regional nod, med plats för både offentlig som kommersiell 
service. 
Genus- och 
Platsen påvisar inga 
Dessa perspektiv är nära kopplat till frågor om kollektivtrafik och privatbilism 
barnperspektivet uppenbara hinder för att 
(det är betydligt vanligare för kvinnor än män att resa kollektivt, cykla eller gå, 
ta tillvarata genus- och 
liksom för barn), närhet och avstånd till handel och service i den blandade 
barnperspektivet.
bebyggelsen, rädsla och trygghet (hur män, kvinnor och barn upplever staden 
och sin rörelsefrihet och hur det påverkar deras liv på olika sätt) såväl som 
tillgång och kvaliteter på utemiljöer. I detta alternativ finns det vissa frågor som 
kräver lite extra fokus under planeringen av platsen för att tillvarata genus-och 
barnperspektivet som belyses i andra utvärderingskriterier, men bedöms kunna 
hanteras under planprocessen.
34


Stadsbyggnadsprinciper (inklusive rådighet till mark)
Faktor
Kommentar
Klass.
Gestaltning
Att lokalisera funktionen 
Att lokalisera funktionen sjukhus på platsen står inte i konflikt med 
sjukhus på platsen kommer 
några kulturmiljöer eftersom det inte finns några på platsen. I 
förstärka befintliga 
planarbetet får det utredas på vilket sätt vald lokalisering kan förstärka 
kulturmiljöer och ortens 
befintliga kulturmiljöer och ortens identitet och mötet med befintlig 
ALT 
identitet.
lägre villabebyggelse.
SÖDERLEDEN
Naturtillgångar 
Platsen påverkar inte de lokala  Den östliga delen av Lombolos 8,9 km långa elljusspår passerar mellan 
förvaltas
naturtillgångar som omger 
Nikkaluoktavägen och Lombolo. Spåret nås direkt från bostadsområdet. 
staden negativt.
Klimatförändringar
Platsen är möjlig att anpassa 
Platsens förutsättningar för att hantera klimatförändringar och bidra till 
efter klimatförändringar och 
att vind- och bullerskydda miljöer i staden, får studeras vidare i 
bidrar till att vind- och 
detaljplaneprocessen.
bullerskydda miljöer i staden.
Energi
Platsen är möjlig att utreda för  Platsens förutsättningar för att utreda för förnybara och klimatneutrala 
förnybara och klimatneutrala 
energikällor får studeras vidare i detaljplaneprocessen.
energikällor som spillvärme 
från industrin, geotermisk 
energi eller vindkraft.
Arktiskt klimat
Platsen har driftsfördelar 
Platsens förutsättningar för driftsfördelar för exempelvis snöröjning får 
avseende samverkan för 
studeras vidare i detaljplaneprocessen.
exempelvis snöröjning.
Markköp
Det är möjligt att förvärva 
Markköp är beviljat genom regeringsbeslut.
marken. Det finns inte 
befintliga arrenderätter eller 
andra nyttjanderätter.
Bårhus och familje-
Platsen möjliggör att lokalisera  Denna fråga bedöms kunna hanteras under detaljplaneprocessen.
rådgivning
bårhus och familjerådgivning 
inom sjukhusområdet.
35


Verksamhetens behov och funktionen sjukhus
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
Yta
Platsen är tillfredsställande stor för ett 
Tomtytan kan inrymma den byggrätt och de funktioner som 
sjukhus. Området rymmer även
verksamheten har behov av.
framtida utveckling av sjukhuset utan att en 
expansion sker på bekostnad av 
ALT 
verksamheten eller grön- och 
SÖDERLEDEN
kommunikationsytor.
Akuttrafik
Platsen ska kunna nås av akuttrafik från flera  Platsen kan anslutas till kommunens huvudvägnät.
väderstreck och på ett säkert och tillgängligt 
vis.
Helikopterplatta
Platsen ska vara möjlig att angöra med 
Tomtytan kan inrymma en markförlagd helikopterplatta.
helikoptertrafik på markförlagd 
Inflygningsvägar, hinderanalys och buller får utredas under 
helikopterplatta.
detaljplaneprocessen.
Robusthet vägnät
Platsen kan nås via dubbla tillfarter.
Platsen kan nås via dubbla tillfarter.
Robusthet el
Platsen kan servas med dubbla anslutningar 
Platsen kan nås via dubbla anslutningar för el.
för el.
Robusthet fiber
Platsen kan servas med dubbla anslutningar 
Platsen kan få en redundant fiberanslutning.
för fiber.
Robusthet dricks-
Platsen kan servas med dubbla anslutningar 
Platsen kan servas med dubbla anslutningar för 
och spillvatten
för dricksvatten.
dricksvatten.
Källarvåning
Platsen ska vara möjlig att bebygga med 
Platsen är möjlig att bebygga med källarvåning.
källarvåning.
Personal bostäder
Platsen kan inrymma personalbostäder 
Platsen kan inrymma personalbostäder alternativt kan 
alternativt kan personalbostäder uppföras i 
personalbostäder uppföras i NKC och nås inom gång-och 
NKC och nås inom gång-och cykelavstånd.
cykelavstånd.
36


Verksamhetens behov och funktionen sjukhus
Faktor
Utvärderingskriterium
Kommentar
Klass.
ALT 
SÖDERLEDEN
Investering och 
Sjukhusets lokalisering innebär inte att 
Den extra kostnaden om ca 4 Mnkr för att hantera 
drift byggnaden
investering eller drift belastas med onödiga 
utskiftningen av torven kan bli lägre då överskott av torv 
kostnader och som kan innebära krav på 
kan användas för att tillverka matjord, klä in framtida 
finansiering från Region Norrbotten och dess  vägbank, mm. 
skattekollektiv.
Det är inte gjord någon höjdsättning i detta skedet och 
därför har behovet av massbalansering ej 
kostnadsberäknats.
Grundvattennivån bedöms ligga lokalt upp till 1 m ytligare 
än byggnation med en källarvåning i sydvästra hörnet av 
byggnaden. Det finns olika sätt att hantera detta på. 
Grundvattensänkning nödvändig under byggnationstid, 
men kan därefter återställas. Merkostnaden för en vattentät 
konstruktion av byggnaden har beräknats till ca 1,3 Mnkr.
Kriteriet bedöms därav inte vara förenad med extraordinära 
kostnader och därmed kunna hanteras inom 
detaljplaneprocessen.
37

Kap 4. Sammanvägd 
bedömning
JÄMFÖRELSE AV BÅDA ALTERNATIVEN

Sammanvägd 
Beskaffenhet
bedömning
Grupp
TGA
Söderleden
Riksintresse
Människors hälsa och säkerhet
Jord-, berg- och vattenförhållanden
Här redovisas den viktade 
Ur ett stadsbyggnadsperspektiv 
Investering och drift allmän infrastruktur
bedömningen i en matris. För 
bedöms utveckling före avveckling 
kommentarer se kap 3 bedömning  blir svår att uppnå. Om anslutning 
Läge
av respektive alternativs styrkor och  till europaväg ska vara säkerställd 
Grupp
TGA
Söderleden
svagheter. 
genom vägplan kan inte önskad 
Samtliga stadsbyggnadsprinciper
tidplan om byggstart år 2026 och 
Alternativ TGA
verksamhet i drift år 2030 uppnås. 
Dynamisk stadsomvandling
Risken för negativ påverkan på 
Ur ett gestaltningsperspektiv så 
Levande och trygg stadsmiljö
riksintresse för kulturmiljövård, 
förstärker inte lokaliseringen 
Tillgänglig och promenadvänlig
samt riksintresse för kommunikation befintliga kulturmiljöer och ortens 
Tät och blandad stad
bedöms som hög på platsen. 
identitet, utan konkurrerar istället 
med de få kvarvarande 
Stark identitet och arkitektur
På platsen finns det risk för 
kulturmiljöerna. Placeringen bidrar 
Stad och natur i samspel
människors hälsa och säkerhet i 
inte heller till att förbättra för 
Energi- och resurssmart
form av underliggande gruvgångar  kollektivtrafikresandet i Kiruna, 
och svaghetszoner i berget. 
genom att inte samlokalisera 
Behov
järnväg, resecentrum och sjukhus.
Grupp
TGA
Söderleden
Platsen kräver att regionen ska 
Områdets storlek
finansiera onormalt höga 
Det bedöms överlag som svårt att nå 
Blåljustrafik
investeringskostnader i 
platsen via dubbla infarter och göra 
markförberedande åtgärder samt  
platsen tillgänglig för akuttrafik.
Helikopterplatta
utbyggnad av allmän infrastruktur 
Redundant infrastruktur och teknisk 
som kan uppgå till 200 Mnkr och 
infrastruktur
mer därtill.
Källarvåning
38
Investering och drift byggnaden

Beskaffenhet
Grupp
TGA
Söderleden
Riksintresse
Sammanvägd 
Människors hälsa och säkerhet
Jord-, berg- och vattenförhållanden
bedömning
Investering och drift allmän infrastruktur
Läge
Här redovisas den viktade 
Ur ett stadsbyggnadsperspektiv 
Grupp
TGA
Söderleden
bedömningen i en matris. För 
bedöms utveckling före avveckling 
Samtliga stadsbyggnadsprinciper
kommentarer se kap 3 bedömning  kunna uppnås med en önskad 
av respektive alternativs styrkor och  byggstart år 2026 och verksamhet i 
Dynamisk stadsomvandling
svagheter. 
drift år 2030. Platsen blir tillgänglig 
Levande och trygg stadsmiljö
för samtliga trafikslag och kan bidra 
Alternativ Söderleden
Tillgänglig och promenadvänlig
till att öka kollektivtrafikresandet. 
Tät och blandad stad
De risker som identifierats bedöms  Det kommer även att kunna 
Stark identitet och arkitektur
kunna hanteras inom ramen för en  försörjas med samtliga busslinjer, 
detaljplaneprocess. 
som har resecentrum som nav i 
Stad och natur i samspel
linjeutformningen. Genom att samla 
Energi- och resurssmart
Platsen kräver heller inga onormalt  olika verksamheter i kluster kan det 
höga investeringskostnader, som 
också bidra till att minska det totala 
Behov
riskerar att belasta det kommunala  transportbehovet, Det kan också 
Grupp
TGA
Söderleden
eller regionala skattekollektivet 
uppstå synergieffekter mellan 
Områdets storlek
negativt.
verksamheterna och skapa nya 
Blåljustrafik
värden och göra dem effektivare.
Helikopterplatta
Redundant infrastruktur och teknisk 
39
infrastruktur
Källarvåning
Investering och drift byggnaden

Bilaga 1
STADSBYGGNADSPRINCIPER I KORTHET

1. Dynamisk stadsomvandling
Nya Kiruna ett unikt projekt. Aldrig tidigare har en stad flyttats på 
• Staden skapas genom delaktighet och dialog
detta sätt. Den utmaning som exploatörer och kommunen har att 
axla är att bygga upp en helt ny stad. Kommunens krav och 
• Utveckling före avveckling 
invånarnas förväntan på en attraktiv stadsmiljö måste infrias. 
Utformningen av den nya staden måste präglas av kirunabornas 
• En flexibel stadsstruktur
intresse och delaktighet.
• Fungerande logistiklösningar
Dessutom finns ytterligare ett krav som måste beaktas kopplat till 
markdeformationer. Det måste gå fort. För detta krävs en dynamisk 
• Detaljplaner som är ekonomiskt och tekniskt genomförbara.
samarbetsinriktad genomförandeprocess och en ekonomisk 
robusthet i byggande och utvecklingsprojekt. Mycket ska byggas 
under kort tid och många projekt kommer att bedrivas parallellt i tid. 
För ett effektivt byggande förutsätts att byggen som bedrivs 
parallellt samordnas vad gäller logistik. Detaljplaneringen förutsätts 
ske i ett nära samarbete med respektive byggherre, dels för att 
säkerställa att kommunens ambitioner tillgodoses, dels för att 
säkerställa att planens innehåll är ekonomiskt och tekniskt 
genomförbart.

2. Levande och trygg stadsmiljö
Det är rummen mellan byggnaderna som skapar liv och mötesplatser 
innefattar inte bara offentliga rum, utan även privata utemiljöer som 
i staden. Det är här man ser andra människor och själv kan bli sedd, 
trädgårdar eller kvartersgemensamma gårdar. Att ha tillgång till både 
vilket skapar förutsättningar för möten mellan människor. Det är 
offentliga och privata utemiljöer är en viktig kvalitet i staden.
nödvändigt för alla invånare i staden att använda sig av de offentliga 
rummen oavsett om man tar sig fram till fots, med cykel, 
kollektivtrafik eller bil. I en jämlik stad som är tillgänglig för alla är 
• Områdena ska utformas och innehålla verksamheter som 
det därför viktigt att alla människor kan känna sig säkra och trygga 
stödjer stadslivet
på gator, torg och i parker. Upplevelsen av trygghet och säkerhet 
spelar en viktig roll för såväl det egna välbefinnandet som för 
• Offentliga platser för alla vid naturliga målpunkter 
omfattningen av hur mycket man utnyttjar och vill vistas i staden. 
• Närhet till natur, park och lekplatser 
Viktiga frågor att beakta i den fysiska planeringen är exempelvis 
ljussättning eller risker med snö- eller isras.
• Trivsamma och trygga gator och allmänna platser 
Men de offentliga rummen innehåller inte bara nödvändiga aktiviteter  • Entréer och lokaler mot gaturummen 
utan de kan också bli viktiga platser att vistas på längre stunder. För 
• Sol, vind och årstidsrelaterad design 
att sådana, mer frivilliga aktiviteter, ska uppstå måste de offentliga 
rummen utformas så att de är trivsamma, upplevelserika och 
• Låga bullernivåer och bra luft 
bekväma. Det innebär till exempel att det ska finnas gott om plats på 
trottoarerna, att gator och torg ska vara vindskyddade och att det 
• Gröna gårdar och uteplatser
ska finnas aktiviteter som lockar många. Stadens utemiljöer 

3. Tillgänglig och promenadvänlig
Möjligheten att ta sig fram är grundläggande för en fungerande stad. 
• Tydliga stråk och noder i gatunätet 
En jämlik stad har ett transportsystem där alla människor har 
möjligheter att ta sig fram, oavsett ålder, funktionsnedsättning eller 
• Gång och cykel prioriteras
ekonomi och där människors livsmiljö är lika viktigt som hög 
• Lättillgänglig och attraktiv kollektivtrafik 
framkomlighet. Kirunabornas bilresor utgör idag en högre andel än i 
andra jämnstora svenska städer. I det framtida Kiruna prioriteras 
• Resecentrum är knutpunkt för kollektivtrafiken 
klimatvänliga transportmedel. Personbilar och varutransporter ska ha 
• Biltillgänglighet men på stadens villkor 
tillgänglighet till staden men det ska i en småstad som Kiruna inte ge 
problem för andra mer prioriterade trafikslag.
• Flexibel och samnyttjad parkering
Trafik och transporter är nödvändiga för att staden ska vara 
tillgänglig och kunna fungera. Samtidigt får inte trafik och 
transporter dominera och skapa barriäreffekter eftersom dess 
funktion som social mötesplats då går förlorad. En bärande tanke i 
Utvecklingsplanen är att trafik måste bejakas, men att denna måste 
ske på den attraktiva stadens villkor, dvs. på ett sätt som beaktar 
stadens roll som mötesplats. Platsbildningar, promenadvänlighet och 
möjlighet till sociala möten ger ramarna för trafikplaneringen. 
Parkeringar samlas på strategiska platser med så liten 
markanvändning som möjligt. 

4. Tät och blandad stad
Den täta och mångfunktionella staden har många fördelar. Den är 
• Blandade funktioner 
mer tillgänglig eftersom fler människor kan gå eller cykla mellan 
bostaden, arbetet och service. Den är trygg eftersom det är fler 
• Offentlig och kommersiell service samlas i kluster och stråk 
människor som rör sig på gatorna. Blandningen av olika 
• Parker och platser innehåller aktiviteter som passar alla.
verksamheter och bostadstyper innebär att stadsrummet befolkas av 
en blandning av människor under dygnet. Bostadsbeståndet är 
• Genus- och barnperspektiv ska vara beaktade vid föreslagna 
blandat vad gäller hustyper och upplåtelseformer. Sammantaget 
lösningar.
bidrar detta till att utveckla en socialt hållbar stad. Olika funktioner i 
staden har skilda förutsättningar och för att en blandning ska vara 
ekonomisk bärkraftig behöver stadens utformning stödja en 
mångfald av verksamheter. Det handlar till exempel om att skapa 
attraktiva affärslägen för kommersiella lokaler, eller billiga och 
flexibla lokaler för till exempel kulturverksamhet. Befintliga kultur 
och näringslivsutövare ska ges goda möjligheter att fortsätta eller 
utveckla sin verksamhet i den nya staden.
En mycket tydligt uttalad politisk ambition är att Kiruna ska vara en 
socialt sammanhållen stad. Utvecklingsplanens ambition är att skapa 
integration och sociala mötesplatser för människor. Social 
sammanhållning är en nyckel för att skapa en attraktiv stad. 

5. Stark identitet och arkitektur
Stadens identitet är vad som gör den unik bland många andra städer 
någon annan svensk stad. Det genuina, lokala och det historiska 
som erbjuder ungefär samma funktioner. Identitet handlar om en 
arvet måste tydligt förmedlas i det nya Kiruna som växer fram. 
känsla för staden som hembygd, en plats att känna igen sig i och 
stadsrum att uppskatta för deras unika karaktär. Identitet skapas 
både av den byggda miljön, naturliga förutsättningar och av de 
• Lokalt formspråk och materialval
människor som bor i staden. Den byggda miljön kan genom till 
exempel byggnadernas utseende eller stadsrummens skala bidra till 
• Värdefulla byggnader bidrar till kontinuitet och identitet. 
att skapa en karaktär som är unik för Kiruna. De naturliga 
• Värdefulla kulturbyggnader definierar viktiga platser 
förutsättningarna, som vinterklimat eller topografi, kan förstärkas 
och göras synliga för att tydliggöra stadens läge. Kirunas invånare 
• Märkesbyggnader placeras på platser med hög grad av 
känner bäst sin stads identitet och deras kunskaper är en viktig del 
offentlighet.
för att utveckla den nya stadskärnan till att bli just Kirunas 
• Arkitektur som stärker Kirunas identitet
stadskärna. Men även de som bott och verkat i staden tidigare är en 
viktig del av stadens identitet som kan göras synlig genom att till 
• Nya Kiruna är sammanhängande, tät och naturnära 
exempel historiska byggnader, platser eller traditioner bevaras och 
lyfts fram.
• Gestaltning som reflekterar subarktiskt klimat och lokal 
identitet 
Kiruna har idag en tydlig identitet. Hos Kirunaborna finns en uttalad 
stolthet över såväl stadens bebyggelsehistoria som över enskilda 
• Stadsbilden är rik på olikheter som speglar Kiruna 
byggnader. Också i den utomstående betraktarens ögon förmedlar 
• Bevarade byggnader och byggnadsdelar finns rikt 
Kiruna identitet och historia. I den nu förestående 
representerade i staden 
stadsomvandlingen är det utomordentligt viktigt att denna identitet 
och historia förs in i nutiden och framtiden. Nya Kiruna får inte ges 
• Mötesplatser för internationellt utbyte och innovation
en identitet som skulle kunna vara liktydig med ett nybyggt område i 

6. Stad och natur i samspel
Kirunaborna har starka band till naturen. Relationen till naturen är 
• Friytor och grönska ska planeras in i kvartersstrukturen.
både fysisk och mental. Förståelsen för värdet av naturen är därför 
större här än i många andra städer. Det skapar utmärkta 
• Lokala naturtillgångar förvaltas för framtiden 
förutsättningar för att tillvarata och utveckla områdets 
• Naturens ekosystemtjänster berikar staden 
ekosystemtjänster, dvs. de tjänster som ekosystemet levererar till oss 
kostnadsfritt. Dessa är inte desamma i subarktisk miljö som i 
• Biologisk mångfald och lokala arter 
sydligare trakter. Exempelvis är stadsvegetation i många städer viktig  • Anpassning till kommande klimatförändringar 
för att skugga och kyla ner offentliga platser. Här är det raka 
motsatsen: att skydda för kalla vindar och snödrev. Förståelsen för 
• Snöröjning för framkomlighet och stadsliv 
de lokala ekosystemens funktioner och möjligheter – och hur de kan 
• Dag- och smältvatten omhändertas lokalt och skapar renande 
komma att förändras av ett förändrat klimat – är A och O.
kretslopp 
Den nya stadskärnans relation till den omkringliggande naturen har 
• Byggnation utifrån lokala mark- och klimatförhållanden
betonats i olika sammanhang, inte minst i de medborgardialoger 
som förts.
• Natur- och kvartersparkerna ska fungera som skydd och 
ekosystemtjänst.
• Tillgång till rörligt friluftsliv

7. Energi- och resurssmart
Kiruna ska använda energi och resurser mer effektivt, med minimal 
• Effektiv markanvändning och stadsstruktur 
negativ påverkan på hälsa eller ekosystemens förmåga att leverera 
tjänster till oss. Såväl stadsstruktur som tekniska system görs så 
• Energisnål och klimatsmart bebyggelse.
robusta att de håller längre och samtidigt så flexibla att de tillåter 
• Material från befintliga byggnation tas tillvara 
nödvändiga framtida förändringar. Staden är i social och ekonomisk 
symbios med gruvan, och kan bli så än mer även vad gäller energi 
• Självförsörjande och klimatneutrala energisystem 
och resurser. Avstånden gör att allt som inte kan skapas lokalt måste 
• Låg miljöpåverkan under hela livscykeln 
transporteras från långt håll. Det ställer särskilda krav på t.ex. 
återanvändning, val av lokala material och förnybar energi. I 
• Kretsloppsanpassade VA- och avfallssystem 
framtiden går vi mot en bristsituation vad gäller flera av våra 
• Föroreningar stör inte mark, vatten och ekosystem
naturresurser. Det innebär samtidigt en framtida möjlighet för Kiruna 
som föredöme inom resurseffektiv stadsbyggnad och 
resursåtervinning.
I likhet med önskemålen att den nya staden ska rymma rika 
möjligheter till stadsliv, så finns också en bred och stark önskan att 
den nya staden ska bli en förebild vad gäller miljötänkande och 
miljösmarta lösningar.  

Document Outline