Projektbidrag til ideel a föreningar
Ansökan ska skrivas på svenska
Datum 2022 12 12
Ansökan om projektbidrag
1 Grunduppgifter
Projektansvarig organisation (ekonomiskt och juridiskt ansvarig)
Organisation
Organisationsnummer
MHF
802002-3399
Firmatecknare
Firmatecknarens e-postadress
Annette Fagerholm Ahlholm
xxxxxxx.xxxxxxxxx.xxxxxxx@xxx.xx
Utdelningsadress
Postnr
Utdelningsadress
Byängsgränd 8
12040
Byängsgränd 8
Webbplats
År när organisationen bildades
www.mhf.se
1926
Plusgirokonto
Bankgirokonto
330-2627
Projektansvarig
Förnamn- och efternamn
E-postadress
Tomas Jonsson
xxxxx.xxxxxxx@xxx.xx
Utdelningsadress
Postnr
Postort
Byängsgränd 8
120 40
Årsta
Telefon
Mobiltelefon
070-564 37 36
2 Projektuppgifter
Projektnamn
Konsumentstöd och konsultation alkolås och alkoholmätare i trafik
Planerat startdatum för projektet (åååå-mm-dd)
Planerat slutdatum för projektet (åååå-mm-dd)
2023-03-01
2024-12-15
Ansökt belopp (kr)
Är projektet fortsättning på Projektet planeras genomföras
711.400
tidigare beviljat projekt?
x Nationellt Regionalt Lokalt
x Ja ☐ Nej
Projektet syftar till att bidra till det/de transportpolitiska målet/målen för:
(rangordna 1-4 vid flera)
X Säkerhet Miljö Tillgänglighet X Hälsa
Projektledare (om annan än projektansvarig)
Förnamn- och efternamn
E-postadress
Utdelningsadress
Postnr
Postort
Telefon
Mobiltelefon
Revisor*
Förnamn- och efternamn
Titel*
Martin Nääs
Auktoriserad revisor
Företag/enhet
Telefon
Öhrlings Pricewaterhousecoopers
E-postadress
Mobiltelefon
xxxxxx.xxxx@xxx.xxx
072-9952462
* Revisorsintyg ska lämnas vid slutredovisning. Vid bidrag under fem (5) prisbasbelopp (262.500 kronor år
2023) räcker det med föreningens valda revisor. Vid bidrag större än fem (5) prisbasbelopp (262.500 kronor år
2023) ska revisorn vara godkänd eller auktoriserad av Revisorsnämnden.
3 Grundläggande krav
Vår organisation: Föreningen arbetar enligt föreningens stadgar i syfte att möta
X Stämmer
☐ Stämmer ej
utmaningar inom transportområdet och som bidrar til att de
transportpolitiska målen uppnås.
Är registrerad hos Skatteverket med bolagsform ideel förening.
X Stämmer
☐ Stämmer ej
Respekterar demokratins idéer i vår verksamhet, inklusive
X Stämmer
☐ Stämmer ej
jämställdhet och förbud mot diskriminering.
Har haft verksamhet i Sverige i minst två år före den här ansökan
X Stämmer
☐ Stämmer ej
om bidrag.
Har inga skulder för svenska skatter el er avgifter hos
X Stämmer
☐ Stämmer ej
Kronofogdemyndigheten, är inte i likvidation, rekonstruktion eller
försatt i konkurs.
Har kapacitet att genomföra projektet.
X Stämmer
☐ Stämmer ej
3.1 Demokrati
Finns det uppgifter om er organisation eller medlemsorganisationer, ur demokratihänseende,
som ni tror har betydelse för vår bedömning av ert ärende?
Det kan exempelvis handla om att er organisation el er någon av era medlemsorganisationer
ifrågasatts i debatt eller nyhetsartiklar i etablerad dags- eller kvällspress utifrån demokratisk synvinkel
under de 3 senaste åren. Det kan också handla om uppgifter från medlemmar i organisationen om
brister utifrån demokratins idéer, däribland jämställdhet och förbud mot diskriminering.
Om Ja, beskriv vad det handlade om och hur ni ställer er til dessa uppgifter.
Nej, vår organisation har inte ifrågasatts av någon ur demokratihänseende. MHF har en traditionel
demokratisk folkrörelseuppbyggnad, vilket framgår av våra stadgar och policydokument, t.ex. vår
jämställdhetspolicy,
3.2 Kapacitet
Har er organisation kapacitet att genomföra projektet?
Om ni inte har beviljats ett projektbidrag av Trafikverket de senaste tre åren, vänligen beskriv er
ekonomiska, administrativa och operativa kapacitet.
MHF har kapacitet att genomföra projektet, och vi har beviljats projektbidrag från Trafikverket varje år
under de senaste tre åren.
4 Sammanfattning av projektet
Ge en kort (cirka 10-15 rader) beskrivning av projektet, vad syftet är och vilken nytta/effekt som förväntas.
MHF vidareutvecklar och genomför kontinuerlig konsumentinformation och upphandlingsstöd om
alkolås, alkoholmätare och andra stödsystem som kan förhindra rattfylleri per telefon, e-post och
MHFs webbplats. Det övergripande syftet är att förmedla oberoende sakkunskap om alkolåsprodukter,
alkolåsanvändning och alkoholmätare til myndigheter, företag och enskilda för att därmed gynna en
utveckling där användning av til förlitliga alkolås och alkoholmätare bidrar til en nykter trafik. Särskild
omsorg ägnas åt större offentliga upphandlingar med alkolåskrav samt deltagare i alkolåsprogrammet
för rattfyl erister.
Vi förväntar oss att det ska leda til att myndigheter, kommuner och regioner, företag och enskilda med
stöd av vår kompetens och information känner sig trygga med upphandlingar och inköp av alkolås och
alkoholmätare. En ökad användning av alkolås och alkoholmätare i direkt anslutning till fordonstrafik
bidrar til en ökad trafiksäkerhet. Vi gör idag uppskattningen att närmare 700 000 blåsprov dagligen
utförs i alkolås och stationära alkoholkontroller i Sverige.
2
5 Syfte med projektet
Beskriv syftet med projektet. Vilket problem alternativt behov har ni identifierat?
Projektets syfte är att förmedla oberoende sakkunskap om alkolåsprodukter, alkolåsanvändning och
alkoholmätare samt andra stödsystem som förhindrar rattfylleri til myndigheter, företag och enskilda
för att därmed gynna en utveckling där användning av til förlitliga alkolås och alkoholmätare bidrar til
en nykter trafik.
6 Projekts resultatmål
Beskriv projektets mål, vilket resultat ni vill uppnå med projektet. Målet bör vara mätbart.
• Att under hela året besvara frågor om alkolås, alkoholmätare och andra
applikationer för nykter trafik per telefon och e-post
• Att fortlöpande uppdatera MHF:s webbsidor om alkolås, alkoholmätare och andra
applikationer för nykter trafik med aktuell konsumentinformation
• Att ta fram och distribuera aktuel produktinformation til transportbranschen
och til MHF:s regionala funktionärer.
• Produktion och distribution av ett vägledningsdokument om alkoholmätning och smittorisker.
• Att under året ägna särskild uppmärksamhet åt de nya applikationer för alkoholmätning i
trafiknykterhetssyfte som ännu inte omfattas av internationella standarder men som i ökad
utsträckning upphandlas.
• Att under året genomföra ett konsumenttest på nya alkoholmätare och alkolås och kommunicera
resultaten av dessa til återförsäljare och media
• Att under 2023 ägna fortsatt tid och uppmärksamhet åt deltagarna i alkolåsprogrammet för
rattfyl erister och deras konsumentupplysningsbehov.
• Att under 2023 rapportera til EU-kommissionen om konsekvenser för ansökan om deltagande i
alkolåsprogrammet til följd av kommissionens krav. Detta görs i anslutning til EU:s översikt och
revidering av det tredje körkortsdirektivet som ska ersättas med ett nytt direktiv 2023.
• Särskilt stöd och uppsökande verksamhet til myndigheter och företag I samband med större
upphandlingar när önskemål finns.
• Att regionalt över hela landet kunna erbjuda grundläggande konsumentinformation och stöd om
alkolås, alkoholmätare och andra applikationer för nykter trafik via MHF:s utbildade alkolås- och
alkoholmätarinformatörer.
7 Projektets effektmål
Vilka effekter avser ni att ert projekt kommer att leda till och hur bidrar det till de transportpolitiska målen? Effekten ska ha en
riktning till exempel öka, minska, stärka eller motverka.
* Vi förväntar oss att under ovan angivna mål (punkt 6) kommer att uppfyllas under projektperioden.
* Vi förväntar oss också att projektet ska bidra til att andelen deltagande i det nya alkolåsprogrammet i
förhål ande til det totala antalet personer som riskerar körkortsåterkal else på grund av rattfyl eri
(blandmissbrukare undantagna) inte minskar under 2024 och att antalet misslyckade
alkolåsupphandlingar (där upphandlade alkolås inte fungerar til fredsställande i daglig drift) i
kommuner och landsting ska vara högst två under året och att det inte skall ställas onödiga eller icke
relevanta krav som försvårar el er fördyrar inköp. Det är också viktigt att det inte stäl s krav som
snedvrider konkurrensen och skapar falsk säkerhet i til ämpningen av alkolåsanvändningen eller vid
externa alkoholkontroller.
* Slutligen förväntas att nykterhetskontrol er i anslutning til trafik ska öka igen efter Covid 19-
pandemin nu klingar av och går in i en ny fas Detta såväl inom myndighetsutövning som polis, tull och
kustbevakning som inom transportföretagens interna kontrollverksamhet.
3
8 Målgrupp
Beskriv projektets målgrupp. Förklara också varför ni vill nå just den målgruppen. Ange även hur många inom målgruppen ni
tror er kunna nå.
Yrkesförare, transportföretag, transportbranschorganisationer, kommuner och landsting,
transportupphandlare, transportfacken, deltagare i alkolåsprogrammet för rattfyl erister,
Transportstyrelsens körkortshandläggare (beträffande alkolåsens teknik och funktioner), privata
användare av alkolås och alkoholmätare.
9 Projektbeskrivning
Beskriv projektet och dess genomförande för att nå projektets mål.
SYFTE: Det övergripande syftet är att under år 2023 förmedla oberoende sakkunskap om
alkolåsprodukter, alkolåsanvändning och alkoholmätare til myndigheter, företag och enskilda för att
därmed gynna en utveckling där användning av til förlitliga alkolås och alkoholmätare m.m. bidrar til
en nykter trafik.
OMFATTNING: MHF ger kontinuerlig konsumentinformation om alkolås, alkoholmätare och andra
stödsystem som kan förhindra rattfylleri per telefon, e-post och MHF:s webbplats.
Vår konsumentinformation omfattar oberoende bedömning av al a alkolås- och
alkoholmätarprodukter på världsmarknaden utifrån provningsdokumentationer, intyg och MHF:s egna
beställda konsumenttester. Bedömningen omfattar funktionalitet utifrån europeiska standarder,
användarvänlighet, inköps- och servicekostnader samt annat av betydelse. MHF bevakar också ur ett
konsument- och upphandlingsperspektiv utveckling av andra stödsystem som kan förhindra rattfylleri.
All information offentliggörs genom vår webbplats, samt via stöd och konsultation på inkommande
frågor per telefon och e-post.
Verksamheten ”körkort med vil kor om alkolås” innebär ett ständigt behov av konsumentinformation
til de presumtiva nya deltagarna och til de som redan ingår i programmet. De begränsningar gäl ande
deltagande i alkolåsprogrammet som genomförda ändringar i körkortslagen innebär att vi under de
senaste åren har fått ett ökat antal frågor til oss från personer som riskerar få körkortet återkallat på
grund av rattfylleri.
BAKGRUND: Användningen av alkolås, alkoholmätare och andra motsvarande tekniska stödsystem
för nykter trafik har ökat kraftigt i Sverige sedan mil ennieskiftet 2000. Denna utveckling är positiv och
kan bidra til att de svenska trafiksäkerhetsmålen avseende nykter trafik uppfylls. En viktig
förutsättning är dock att tekniken fungerar och att upphandlare i offentliga myndigheter och företag
samt privata konsumenter kan göra informerade val beträffande instrumentens funktionalitet,
til förlitlighet och användarvänlighet. MHF har arbetat med dessa frågor i mer än 20 år och har, inte
minst genom sin ackrediterade laboratorieverksamhet och medverkan i internationel standardisering,
byggt upp en betydande kompetens på området. De europeiska standarder som har tagits fram för
alkolås genom CENELEC (främst EN 50436-1 och EN 50436-2) har uppdaterats under de senaste
åren, vilket får betydelse för konsumenter och upphandlare av alkolås i och med att de nya
standardkraven ersätter de gamla kraven. Av relevans för trafiksäkerheten är också de båda
europeiska standarder för alkoholmätare som utarbetats och fastställts av CEN, nämligen EN 15964
(för professionel t bruk, exempelvis polis) och EN 16280 (för al mänt bruk).
Många företag som bestäl er el er utför transporter har under de senaste åren börjat intressera sig för
att genomföra företagsinterna nykterhetskontroller. Det är naturligtvis en bra tanke, men den har på
många hål motarbetats av fackförbunden på lokal och central nivå. Dialogen mel an
arbetsmarknadens parter har försvårats av okunskap kring förutsättningar för alkoholmätning och av
en utbredd misstänksamhet gällande arbetsgivarnas avsikter. Frågan rörande missvisande positiva
resultat pga. av kontaminering har aktualiserats och försvårat införandet med anledning av pandemin
med covid-19. Här ser vi en möjlighet att bidra med vår kompetens och med de inarbetade kontakter vi
har med transportfacken.
4
Ett nytt al varligt problem för deltagarna i verksamheten Körkort med vil kor om alkolås har
aktualiserats genom EU-kommissionens tolkning av det tredje körkortsdirektivet. De krav som stäl ts
på Sverige beträffande vil korlig körkortsåterkallelse och som lett til ändrad lagstiftning riskerar leda till
ett kraftigt minskat deltagande i alkolåsprogrammet. Detta på grund av att förare med begynnande
alkoholproblematik inte längre kan beviljas deltagande i verksamheten. MHF och den europeiska
trafiksäkerhetsorganisationen ETSC fortsätter gemensamt dialogen med EU-kommissionen om detta
problem inför det nya europeiska körkortsdirektiv som ska vara klart 2022-2023.
NULÄGE:
Polisen står idag inför stora utmaningar i sin egen organisation och i samhäl sutvecklingen, t.ex.
gällande organiserad brottslighet. Vi har kunnat konstatera att detta har lett til polismyndighetens
trafiksäkerhetsarbete har prioriterats ner. Detta framgår också tydligt av en forskningsrapport från
Linköpings universitet som publicerats under år 2020.
Antalet utandningsprov som utförts i polisens nykterhetskontroller har minskat från 2,7 miljoner til
cirka 1,1 miljoner mellan åren 2011 och 2019. Aktuel polisforskning (bl.a. av VTI 2019) visar att detta
bortfall inte har kompenserats av någon egentlig effektivisering av metoder eller arbetssätt. Under år
2020 och 2021 har Coronapandemin lett til ytterligare drastiska minskningar av utandningsproven
vilket resulterat i bara ca 350 000 utförda alkoholutandningsprov genomfördes 2021. Frågor om
smittorisker i samband med användning av alkolås och alkoholmätare har aktualiserats under de
senaste två åren med anledning av pandemin. Genom att förmedla saklig information til
transportbranschen om alkoholmätning och förebyggande av smitta har vi lyckats upprätthål a en
relativt hög andel fortsatt alkolåsanvändning i Sverige under pandemin och idag genomförs mer än
dubbelt så många utandningsprov per dygn i denna typ av applikationer om man antal uttagningsprov
som polisen genomförde under hela året 2021.
Vi ser nu ett nyvaknat intresse från svenska företag och organisationer att genomföra egna
nykterhetskontroller som ett led i arbetsmiljöarbetet och för kvalitetssäkring av resor och transporter.
Detta kan vara en positiv effekt av ett effektivare systematiskt arbetsmiljöarbete och av införande av
ISO 39001 i verksamheten.
Under de senaste åren har MHF utarbetat en ny uppdelning på de konsumentsidor som berör
alkoholmätning. Tidigare låg fokus enbart på traditionella alkolås och alkomätare. Idag ser vi en
utveckling där också nya tekniska lösningar kommer in på marknaden vid sidan av de befintliga. Under
de senaste åren har därför nya behov av indelningar och grupperingar av alkomätningsprodukter
uppstått. Under de senaste åren har vi sett ett antal upphandlingar, där man i kravställandet har gjort
kraftiga avsteg från de internationella standarder som finns för alkomätare och alkolås. Anledningen til
dessa avsteg är att nya produkter och användningsområden har uppkommit, Nya produkter som inte
passar in i befintlig struktur säljs och marknadsförs idag aktivt på marknaden.
Att marknaden utvecklas och att nya lösningar på att bekämpa rattfyl eriet ser dagens ljus är
naturligtvis positivt. Men det skapas samtidigt problemför kvalitet och rättssäkerhet när upphandlare
som har dålig kunskap om alkoholmätningsfunktioner sätter ihop egna tekniska specifikationer eller
egna orealistiska krav som begränsar konkurrensen och fördyrar upphandlingen. Mot denna bakgrund
har situationen blivit akut att ta fram nya indelningar och nya upphandlings-rekommendationer,
standarder och tekniska profiler. MHF bistår med rekommendationer för upphandling, ett arbete som
kommer att fortsätta under 2023.
MHF deltar fortsättningsvis i det svenska och internationel a standardiseringsarbetet gällande alkolås
genom SEK TK BTTF 116-2 Alkolås, där MHF:s trafiksäkerhetschef efterträtt Trafikverkets Liza
Jakobsson som ordförande i Cenelecs europeiska kommitté BTTF 116-2: Alcohol Interlocks.
Vi har i vår information valt att separera den professionella alkoholkontrollen från privat
alkoholmätning. När det gäller den professionella alkoholkontrollen gör vi idag en tydligare indelning
på vilka alkolås som uppfyller den äldre respektive den nyare versionen av standarden för alkolås.
Dessutom lyfts helt nya områden in. De nya konsumentsidorna har nu följande rubriker för
professionell alkoholkontroll:
- Alkolås för kvalitetssäkring av transporter (en indelning för de produkter som uppfyl er senaste
versionen av teknisk standard 50436-2 och en indelning för de äldre)
- Handhål na alkoholmätare för professionel t bruk som uppfyl er standarden SS-EN 15964
5
- Kontaktlös alkoholmätning av utandningsluft i passerkontrol er, bomsystem och nyckelskåp
- Alkoholmätning med munstycke som används vid ankomstkontroll, i nyckelskåp eller passersystem
- Alkoholmätare för stationär användning i informationssyfte
- Alkoholmätning för bevisprovstagning med munstycke
- Förscreening för att känna av förekomst av alkohol i utandningsluft
- Alkolås för dömda rattfyllerister eller för behandlingsprogram med uppföljning
9.1 Projektets aktiviteter
Beskriv vilka konkreta aktiviteter ni ska genomföra.
• Förberedande samråd med Trafikverket. (Här saknar vi idag en tydlig kontakt efter att Liza
Jakobsson slutat jobba med dessa frågor. Vi har kontinuerlig kontakt med de större transportfacken.
Även Transportstyreslen har bytt handläggare och här kommer uppdaterade kontakter att tas.
Senast genomförde en avstämning med Transportstyrelses körkortsstab med fysisk dialog i
november 2021.
• Ansvarsfördelning i projektarbetsgruppen och information til MHF:s telefonväxel.
• Uppdatering av alkolås- och alkoholmätarinformationen på MHF:s webbsidor.
• Fortsatt distribution av framtaget vägledningsdokument om alkoholmätning och smittorisker.
• Grundläggande presentation på MHF:s webbsidor avseende andra stödsystem som förhindrar
rattfyl eri.
• Framtagning av produktinformation til transportbranschen och til MHF:s regionala funktionärer.
• Kontinuerlig support genom svar på inkommande förfrågningar per telefon och e-post samt
kontinuerlig uppdatering av alkolås- och alkoholmätarinformationen på MHF:s webbplats.
• Framtagning av konsumentprofiler för nya applikationsområden för alkoholmätning som ligger
utanför ramen för befintliga standarder för alkolås och alkomätare. Detta görs i avvaktan på
framtagning av europeiska standarder och i dialog med Trafikverket.
• Särskilt stöd och uppsökande verksamhet til myndigheter och företag I samband med större
upphandlingar när önskemål finns.
• Genomförande av konsumenttest avseende nya alkoholmätare och alkolås på marknaden samt
kommunikation av resultaten til större återförsäljare samt til media.
• Sammanstäl ning och utvärdering av årets aktiviteter samt slutredovisning til Trafikverket.
6
10 Tidplan
Beskriv tidplanen för projektets aktiviteter.
februari 2023: Fortsatt förankring av de nya områdena til standardiseringsorganisationerna Cenelec
och CEN med målsättning att stimulera til nya internationella standarder för de nya applikationerna.
Dialog med nya representanter för Trafikverket och Transportstyrelsen om aktuella behov och
önskemål. Samråd med Transportarbetareförbundet och andra för frågan relevanta fackförbund.
Komplettering av alkolås- och alkometerinformationen på MHF:s webbsidor. Uppdatering av
grundläggande information om andra stödsystem som kan förhindra rattfyl eri. Sammanstäl ning av
fakta och information som kan förmedlas digitalt i anslutning til inkomna frågor om alkolås,
alkoholmätare och andra stödsystem för nykter trafik. Fortsatt spridning av framtaget
vägledningsdokument om alkoholmätning och smittorisker. Ansvarsfördelning i projektarbetsgruppen
och information til MHF:s telefonväxel. Framtagning av produktinformation til transportbranschen och
til MHF:s regionala funktionärer.
februari-december 2023: Fortsatt arbete i standardiseringskommittéerna för alkolås och
alkoholmätare. Fortsatt kontinuerlig support genom svar på inkommande förfrågningar per telefon och
e-post samt kontinuerlig uppdatering av alkolås- och alkometerinformationen på MHF:s nya
webbplats. I samband med större upphandlingar åker vi ut til upphandlande enhet för samråd om det
finns önskemål. Kontinuerlig dialog med alkolåsansvariga hos Trafikverket och Transportstyrelsen.
april-juni 2023: Genomförande av konsumenttest avseende nya alkoholmätare och alkolås på
marknaden samt kommunikation av resultaten til större återförsäljare samt til media.
december 2023-januari 2024: Sammanställning och utvärdering av årets aktiviteter samt
slutredovisning til Trafikverket.
11 Organisering och bemanning
Beskriv hur ni ska organisera projektet. Beskriv kortfattat roller och ansvar samt hur ni ska lösa bemanningen i projektet
Projektet leds av Tomas Jonsson, som har det övergripande ansvaret för projektets genomförande.
Till sin hjälp har en projektarbetsgrupp bestående av Anna Wel eman, Lars Olov Sjöström och Love
Taylor. Projektarbetsgruppen ansvarar för samråd och dialog med berörda myndigheter (Trafikverket
och Transportstyrelsen).
Tomas Jonsson har ett särskilt ansvar för de frågor som gäller alkolås, alkomätare och
arbetsmiljöarbete. Tomas arbetar också med supporten per telefon och e-post och gemensamt med
Anna Wel eman ansvarar de för konsultationer gäl ande företags och myndigheters upphandlingar av
alkolås och alkoholmätare. Tomas är också expert på de funktions- och driftkrav som de
internationella tekniska standarderna kräver att alkolåsen ska uppfylla.
Anna Wel eman svara på löpande förfrågningar via telefon och mail rörande främst val av produkter
och tekniska til ämpningar. Anna ansvara också för löpande uppdateringar av information til våra
lokala funktionärer.
Lars Olov Sjöström kommer att gå ner i tid då han närmar sig pension. Han kommer dock finnas
med under året och bidraga vid förfrågningar kring större upphandlande enheter och
arbetsmiljöarbete.
Love Taylor ansvarar för att webbinformationen om alkolås och alkoholmätare uppdateras
fortlöpande. Al information på webbplatsen och i skriftliga dokument granskas av
7
projektarbetsgruppen gemensamt. På regional nivå ansvarar de alkolås- och alkometerinformatörer
inom MHF som har utbildats för detta för informationsspridning och konsumentstöd.
Regionalt finns inom MHF ett nätverk av frivil iga funktionärer som fått utbildning om alkolås avseende
funktion, användning med til hörande trafiksäkerhets-, konsument- och arbetsmiljöfrågor. De kan ge
grundläggande information och hänvisa til vår webbplats. Mera komplexa frågor hanteras av
projektarbetsgruppen.
12 Geografisk omfattning
Ange var i landet projektet ska genomföras, nationellt, län, kommuner osv.
Projektet genomförs nationel t och ska til godose behov i hela landet men administreras från MHF:s
kansli i Stockholm. Då kommunikationen i huvudsak sker per telefon, webb och e-post finns inga
geografiska begränsningar.
13 Uppföljning och utvärdering
Beskriv hur projektet och dess mål kommer att följas upp och utvärderas och vilken metod som kommer att användas. Redogör
vilka mått/indikatorer som kommer att användas. Om nuläge finns kring måtten/indikatorerna, ange även det.
Metod för uppföljning:
Månatliga avstämningar i projektledningsgruppen, dokumentation i dagboksform av antal inkomna
telefonsamtal och e-postbrev, protokoll från konsumenttester, utvärderingar från utbildningsaktiviteter,
uppföljning av medieaktiviteter kring projektet med hjälp av mediebevakningstjänsten Retriever,
skriftliga verksamhetsrapporter från MHF:s regioner, telefonmöten.
Mått/indikatorer att följa upp:
Antal besvarade telefonsamtal, antal besvarade e-postfrågor, konsultationer inför större
upphandlingar, antal regionala aktiviteter inom projektet, antal artiklar och reportage i press, radio och
TV som direkt anknyter til projektet, antalet fackrättsliga tvister kopplade til alkolås, alkoholmätare
och alkoskåp (via transportfacken), antalet klagomål kopplade till stora upphandlingar av alkolås.
14 Samarbetsparter i projektet
Samarbetar er organisation med andra aktörer i projektet? X Ja ☐ Nej
Om JA, ange med vilka och på vilket sätt arbetet är utformat
MHF kommer att samarbeta med de huvudansvariga för frågor gäl ande kvalitetssäkring av transporter
hos Trafikverket samt med Transportstyrelsen gällande alkolås och vil korlig körkortsåterkallelse.
Samarbetet sker genom ett samråd med de båda myndigheterna vid projektets inledning samt genom
kontinuerliga telefonkontakter under projektets gång. Vidare har vi dialog med
Transportarbetareförbundet och andra för frågan relevanta fackförbund.
15 Riskanalys och riskhantering
Risker och motstånd mot projekt kan finnas t ex på samhälls-, organisations- och individnivå. Beskriv vilka typer av
interna/externa riskfaktorer som kan äventyra måluppfyllelsen. Beskriv hur ni tänker hantera de identifierade riskerna.
8
15.1 Riskanalys/riskfaktorer
15.2 Riskanalys/riskfaktorer
Nr Risk
Sannolikhet 1 til 5
Konsekvens 1 til 5
Riskvärde S x K
1
Risk för att ny teknologi
2
4
8
för alkoholmätning som
ej täcks av
internationella
standarder eller
kvalitetskrav införs i
stor skala
2
Risk för generellt
3
5
10
minskad upphandling
av alkolås el er
motsvarande teknik i
offentlig verksamhet
och företag.
3
Risk för
3
5
5
kompetensförlust hos
MHF om någon i
projektledningsgruppen
byter arbete
9
15.3 Plan för att hantera eventuella risker
Nr Risk
Förslag på åtgärder
Ansvarig
1
Risk för att ny teknologi MHF följer noggrant al innovations- och
Lars Olov Sjöström
för alkoholmätning som teknologiutveckling på alkoholmätningsområdet och Tomas Jonsson
ej täcks av
runt om i världen och rapporterar till de
internationella
tekniska kommittéerna i SIS, SEK, CEN och
standarder eller
CELELEC när ny teknologi är på väg att föras ut
kvalitetskrav införs i
på marknaden. Därmed kan standardiseringen
stor skala
hålla jämna steg med teknikutvecklingen
2
Risk för generel t
MHF har kontinuerlig kontakt med riksdagens
Lars Olov Sjöström
minskad upphandling
trafikutskott för att aktualisera arbetet med
och Micke Valier
av alkolås el er
alkolås och andra stödsystem som förhindrar
motsvarande teknik i
rattfylleri i statliga myndigheter och kommuner.
offentlig verksamhet
På senare år har alkolåsutvecklingen fått ny
och företag,
aktualitet genom initiativ i flera större
transportföretag, t.ex. IKEA. MHF arbetar med
att vara pådrivande för nya lokala initiativ i
alkolåsfrågan. Covid-19 har kortsiktigt minskat
efterfrågan på alkolås och alkoholmätare p.g.a.
av rädsla för smittspridning. Genom vårt
vägledningsdokument om alkoholmätning och
smittorisker kan vi visa att alkolås och
alkoholmätare inte behöver innebära
smittorisk, förutsatt att normalrutinerna för
munstycksbyten och myndigheternas direktiv
för Covid-19 följs. Den allt högre
vaccinationsnivån och avklingning av effekterna
ger goda förutsättningar för att pandemins
inverkan minskar.
3
Risk för
Lars Olov Sjöström närmar sig pension och
Tomas Jonsson
kompetensförlust hos
kommer gå ner i tid men finnas med i arbetet
MHF om någon i
under hela 2023. Anna Wel eman mångårig
projektledningsgruppen medarbetare och även testledare i vårt
byter arbete
testlaboratorium har stor erfarenhet inom detta
område och kommer att ta ett större ansvar när
Lars olov trappar ner. Så ev. kompetensförlust
kommer att minimeras. För närvarande finns
inga planer hos någon i projektledningsgruppen
att byta tjänst. Intern fortbildning i frågorna
sker kontinuerligt, både på MHF:s kansli och
bland regionala funktionärer.
10
16 Budget
Ange projektets budget. I kolumnen Sökt belopp från Trafikverket anger ni vad ni söker från Trafikverket för de olika delarna av
projektet. I kolumnen Projektets förväntade totala kostnader anger ni totalsumman för projektets olika delar, både den del som
ni söker finansiering för hos Trafikverket och de delar som ni beräknar att ni kan finansiera på något annat sätt. Budgeten ska
överensstämma med de planerade aktiviteterna och minst delas upp i budgetposter enligt tabellen. Bifoga även separat
detaljerad budget om ni bedömer att det behövs.
Se de Generella villkoren om vad respektive kostnadspost får innehålla.
Kostnadsposter
Sökt belopp från Trafikverket
Projektets
Ange vad som ingår i
Personer/funktioner
Timpris
Antal
Summa
förväntade
kostnadsposten
Personal-
OH-
timmar
totala
kostnad
kostnad
kostnader
Projektledare
550
110
820
541 200
541.200
Kommunikatör
550
110
80
52 800
52.800
Administratör
350
70
20
8 400
8.400
Sammanställning av enkät och
utskick
Övriga
Belopp
kostnadsposter Resekostnad och logi
21.000
21.000
för projektledning och
projektarbetsgrupp
Köpta tjänster
28.000
28.000
800 kr x 35 tim
konsumenttest i
laboratorium
Inköp alkomätare och
40.000
40.000
alkolås för
konsumenttest enligt
plan
Revisorsintyg
20.000
20.000
Summa
711.400
711.400
Antal planerade ideella timmar
4400
16.1 Kommentarer om budgeten
Ange här eventuella kommentarer och förtydliganden om budgeten.
16.2 Andra finansiärer
Om ni för projektet har andra finansiärer för delar av projektet ska ni ange namn och beviljat belopp alternativt sökt belopp.
11
17 Kunskapsläge
Beskriv vad ni känner till som gjorts tidigare inom området och redovisa vad din organisation gjort tidigare inom samma område.
Slutrapporter från eventuellt tidigare genomförda projekt inom området, utförda av sökanden, kan bifogas ansökan.
MHF har i mer än 20 år byggt upp ett stort kunnande om alkolås och dess olika användningsområden.
På motsvarande sätt har organisationen en stor kunskap om alkoholmätare och annan utrustning för
mätning av alkoholpåverkan. Vi är idag den främsta konsumentaktören på detta område och har
genom vårt arbete styrt bort ett antal undermåliga alkolås och alkoholmätare från den svenska
alkolåsmarknaden samtidigt som nya produkter med god kvalitet har breddat utbudet och skärpt
konkurrensen i Sverige. Samtidigt sker ett ständigt inflöde av nya alkolås och alkoholmätare i Sverige
som behöver bedömas ur ett konsumentperspektiv. Vår kompetens omfattar allt ifrån teknik och
kalibrering til arbetsrättsliga frågor, rehabilitering, lagstiftning och offentlig upphandling. MHF:s
alkolåsarbete har uppmärksammats internationellt genom til delandet av European Road Safety Prize
för några år sedan och i juni 2017 EU-kommissionens pris Excellence in Road Safety Awards för
arbetet med alkobommar. MHF är helägare av MHF Test Lab som är det enda ackrediterade
laboratoriet i Sverige för opartiska provningar av alkoholmätningsutrustningar,
MHF får många telefonsamtal och e-postbrev med frågor rörande alkolås, alkoholmätare och andra
alkoholmätningsutrustningar, cirka 10 förfrågningar per dag. Efterfrågan på upphandlings- och
konsumentstöd ligger kvar på denna nivå. Det är transportföretagare och transportbeställare,
kommuner och regioner som vil få råd gällande kommande eller pågående upphandlingar av fordon
och/eller alkolås. Det är fackförbundsrepresentanter på olika nivåer som vil diskutera alkolås ur ett
arbetsmiljöperspektiv. Det är nyligen gripna rattfyllerister som vil veta hur man ansöker om deltagande
i alkolåsprogrammet och hur man kommer i kontakt med olika alkolåsleverantörer, en grupp som har
ökat numerärt sedan programmet permanentades, här finns dock en stor besvikelse över de hårdare
kraven som ställt för att kunna antas til programmet. Frågor kring kontamineringar och
uppföljningsresultat från loggar har ökat under och efter pandemin. Samtidigt har vi konstaterat en
minskning av frågor som berör nya upphandlingar av alkolås. Dock ökar förfrågningarna från
privatpersoner som funderar på att köpa alkolås eller alkoholmätare för egen del, ibland föranlett av
oro för närståendes alkoholvanor. Dessutom kommer många frågor från personer och företag som
använder alkolås dagligen och som upplever tekniska problem eller brister i rättssäkerheten kring
alkolåsanvändningen, på arbetet eller som deltagare i programmet vil korlig körkortsåterkallelse.
MHF har under åren haft ett gott samarbete med Trafikverket när det gäller alkolåsarbetet, t.ex.
gällande kunskapsspridning om alkolås för kvalitetssäkring av transporter samt i det europeiska
standardiseringsarbetet gällande alkolås. Dock saknar vi idag en utpekad kontakt rörande dessa
frågor. Även fortsättningsvis behövs en kommunikation om gäl ande standarder för alkolås och
alkoholmätare.
Arbetet med standarder för nya applikationer har försvårats p.g.a. den tidigare pandemin med covid-
19. Det saknas idag standarder för de nya applikationsområden som til kommit för
nykterhetskontroller, t.ex. i olika typer av passersystem och MHF har inlett ett arbete kring dessa
frågor i befintliga standardiseringskommittéer med utgångspunkt från relevanta delar av gällande
standarder för alkolås och alkomätare.
Covid 19-pandemin har sedan i mars 2020 skapat nya problem på alkoholmätningsområdet. Många är
rädda för att det ska uppstå smitta vid användning av alkolås och alkoholmätare, vilket bland annat
har lett til att polisen under en stor del av år 2020 har avstått från al a rutinmässiga sål ningsprov. Vi
fortsätter att hantera denna rädsla även när pandemin nu har börjat ebbat ut. Mycket av rädslan
grundar sig i okunskap, vilket vi vil bemöta med att ta fram saklig information om alkoholmätning och
smittskydd. Kontamineringar p.g.a. handsprit el er munalkohol har orsakat stora problem i det
systematiska uppföljningsarbetet.
12
18 Användning och spridning av resultatet
Beskriv hur projektresultaten och erfarenheterna från projektet kommer att dokumenteras, tas till vara inom organisationen och
spridas vidare till andra aktörer.
Internt används resultat och erfarenheter från projektet som underlag för utbildning av personal,
frivil iga funktionärer och förtroendevalda. Frekvent förekommande alkolåsfrågor och väl underbyggda
svar på dessa sprids til alla inom vår organisation som arbetar med alkolåsfrågan. Resultaten och
erfarenheterna från projektet är också viktiga som underlag för utvecklingen av vår webbinformation
om alkolås och det redaktionella arbetet med tidningen Motorföraren.
Resultatet och erfarenheterna från projektet används
externt för att fortsättningsvis höja konsument-
och produktkunskaperna hos alla som köper eller upphandlar alkolås, alkoholmätare och alkoskåp.
Med färre bristfäl iga el er undermåliga produkter på marknaden ökar också acceptansen för en utökad
användning av stödsystem för nykter trafik.
19 Vidmakthållande av projektet
Beskriv om planer finns för projektets vidmakthållande, till exempel att effekterna av projektet blir bestående och kan övergå i
reguljär verksamhet.
Idag har MHF en bra kontakt med ansvariga hos både Trafikverket och Transportstyrelsen när det
gäller de frågor som projektet omfattar. Dock bytts nyckelpersoner ut på båda myndigheterna och nya
kontakter behöver skapas. Dessa kontakter kommer att kunna upprätthål as över tid oavsett pågående
projekt.
Myndigheter, företag och privatpersoner har i över 20 år kontaktat oss när det gäller alkolås,
alkoholmätare och rutiner för nykterhetskontroller på arbetsplatser. Vi kan inom ramen för reguljär
verksamhet ge ett visst stöd över tid. Omfattningen av detta stöd i form av personalarbetstid för att ge
support direkt eller via webbinformation kommer dock att bero på det ekonomiska utrymmet i MHF:s
budget.
De regionala insatserna av ideel a funktionärer kan vidmakthål as förutsatt att resurser för handledning
och utbildning kan upprätthållas i MHF:s centrala organisation.
20 Övrigt
21 Bilagor
Med denna ansökan ska bifogas:
Aktuel t registerutdrag från Skatteverket (högst en månad gammalt)
Bilaga nr: 1
Organisationens aktuel a stadgar
Bilaga nr: 2
Justerat protokoll från det senaste årsmötet
Bilaga nr: 3
Justerat protokoll som visar vem eller vilka som valts til organisationens
Bilaga nr: 4
firmatecknare
Senaste årsberättelse/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte
Bilaga nr: 5
Senaste årsredovisning/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte
Bilaga nr: 5
13
Denna ansökan undertecknas av personer som har rätt att företräda sökande organisation
(behörig firmatecknare).
Genom att underteckna intygar vi att lämnade uppgifter är riktiga samt försäkrar att
projektbidraget kommer att användas enligt de uppgifter som vi lämnat.
Namnteckning firmatecknare
Namnteckning firmatecknare
Namnförtydligande
Namnförtydligande
Annette Fagerholm Ahlholm
Ort och datum
Ort och datum
Stockholm 2022-12-12
Telefon
Telefon
0703505422
Upplysningar
Ansökan med bilagor skickas i första hand till:
E-post:
xxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxx.xx samt stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx
Alternativt til
Postadress: Trafikverket
Ärendemottagningen
Projektbidrag
Box 810
781 28 Borlänge
Ansökningar som inte har bifogat kravställda bilagor, kommer INTE att tas vidare för bedömning.
Eventuel a frågor stäl s til e-post: stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx
14