Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Bidragsansökningar från MHF och NTF efter bidragsfusk'.


Projektbidrag til  ideel a föreningar   
 
 
Ansökan ska skrivas på svenska 
 
Datum  2022 12 12 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ansökan om projektbidrag 
1  Grunduppgifter 
Projektansvarig organisation (ekonomiskt och juridiskt ansvarig) 

Organisation  
Organisationsnummer 
MHF  
802002-3399 
Firmatecknare 
Firmatecknarens e-postadress 
Annette Fagerholm Ahlholm  
xxxxxxx.xxxxxxxxx.xxxxxxx@xxx.xx  
Utdelningsadress 
Postnr 
Utdelningsadress 
Byängsgränd 8 
12040 
Byängsgränd 8 
Webbplats 
År när organisationen bildades 
www.mhf.se 
1926 
Plusgirokonto 
Bankgirokonto 
           
330-2627 
 
Projektansvarig 
Förnamn- och efternamn 
E-postadress 
Tomas Jonsson 
xxxxx.xxxxxxx@xxx.xx 
Utdelningsadress 
Postnr 
Postort 
Byängsgränd 8 
120 40 
Årsta 
Telefon 
Mobiltelefon 
 
070-564 37 36 
2  Projektuppgifter 
Projektnamn 
Konsumentstöd och konsultation alkolås och alkoholmätare i trafik 
 
Planerat startdatum för projektet (åååå-mm-dd) 
Planerat slutdatum för projektet (åååå-mm-dd) 
2023-03-01 
2024-12-15 
 
Ansökt belopp (kr) 
Är projektet fortsättning på  Projektet planeras genomföras 
711.400 
tidigare beviljat projekt? 
x Nationellt        Regionalt           Lokalt 
x Ja           ☐ Nej 
Projektet syftar till att bidra till det/de transportpolitiska målet/målen för:  
(rangordna 1-4 vid flera) 
X Säkerhet           Miljö              Tillgänglighet         X Hälsa
  
 
 
Projektledare (om annan än projektansvarig) 

Förnamn- och efternamn 
E-postadress 
 
 
Utdelningsadress 
Postnr 
Postort 
 
 
 
Telefon 
Mobiltelefon 
 
 
 
Revisor* 
Förnamn- och efternamn 
Titel* 
Martin Nääs 
Auktoriserad revisor   
Företag/enhet 
Telefon 
Öhrlings Pricewaterhousecoopers   
           
E-postadress 
Mobiltelefon 
xxxxxx.xxxx@xxx.xxx   
072-9952462  
* Revisorsintyg ska lämnas vid slutredovisning. Vid bidrag under fem (5) prisbasbelopp (262.500 kronor år 
2023) räcker det med föreningens valda revisor. Vid bidrag större än fem (5) prisbasbelopp (262.500 kronor år 
2023) ska revisorn vara godkänd eller auktoriserad av Revisorsnämnden.  
 

3  Grundläggande krav 
 
Vår organisation: 
Föreningen arbetar enligt föreningens stadgar i syfte att möta 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
utmaningar inom transportområdet och som bidrar til  att de 
transportpolitiska målen uppnås. 
Är registrerad hos Skatteverket med bolagsform ideel  förening. 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
Respekterar demokratins idéer i vår verksamhet, inklusive 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
jämställdhet och förbud mot diskriminering. 
Har haft verksamhet i Sverige i minst två år före den här ansökan 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
om bidrag. 
Har inga skulder för svenska skatter el er avgifter hos 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
Kronofogdemyndigheten, är inte i likvidation, rekonstruktion eller 
försatt i konkurs. 
Har kapacitet att genomföra projektet. 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
 
3.1  Demokrati 
Finns det uppgifter om er organisation eller medlemsorganisationer, ur demokratihänseende, 
som ni tror har betydelse för vår bedömning av ert ärende? 
Det kan exempelvis handla om att er organisation el er någon av era medlemsorganisationer 
ifrågasatts i debatt eller nyhetsartiklar i etablerad dags- eller kvällspress utifrån demokratisk synvinkel 
under de 3 senaste åren. Det kan också handla om uppgifter från medlemmar i organisationen om 
brister utifrån demokratins idéer, däribland jämställdhet och förbud mot diskriminering.  
Om Ja, beskriv vad det handlade om och hur ni ställer er til  dessa uppgifter. 
 
Nej, vår organisation har inte ifrågasatts av någon ur demokratihänseende. MHF har en traditionel  
demokratisk folkrörelseuppbyggnad, vilket framgår av våra stadgar och policydokument, t.ex. vår 
jämställdhetspolicy, 
 
3.2  Kapacitet 
Har er organisation kapacitet att genomföra projektet? 
Om ni inte har beviljats ett projektbidrag av Trafikverket de senaste tre åren, vänligen beskriv er 
ekonomiska, administrativa och operativa kapacitet. 
 
MHF har kapacitet att genomföra projektet, och vi har beviljats projektbidrag från Trafikverket varje år 
under de senaste tre åren. 
 
4  Sammanfattning av projektet 
Ge en kort (cirka 10-15 rader) beskrivning av projektet, vad syftet är och vilken nytta/effekt som förväntas. 
 
MHF vidareutvecklar och genomför kontinuerlig konsumentinformation och upphandlingsstöd om 
alkolås, alkoholmätare och andra stödsystem som kan förhindra rattfylleri per telefon, e-post och 
MHFs webbplats. Det övergripande syftet är att förmedla oberoende sakkunskap om alkolåsprodukter, 
alkolåsanvändning och alkoholmätare til  myndigheter, företag och enskilda för att därmed gynna en 
utveckling där användning av til förlitliga alkolås och alkoholmätare bidrar til  en nykter trafik. Särskild 
omsorg ägnas åt större offentliga upphandlingar med alkolåskrav samt deltagare i alkolåsprogrammet 
för rattfyl erister. 
Vi förväntar oss att det ska leda til  att myndigheter, kommuner och regioner, företag och enskilda med 
stöd av vår kompetens och information känner sig trygga med upphandlingar och inköp av alkolås och 
alkoholmätare. En ökad användning av alkolås och alkoholmätare i direkt anslutning till fordonstrafik 
bidrar til  en ökad trafiksäkerhet. Vi gör idag uppskattningen att närmare 700 000 blåsprov dagligen 
utförs i alkolås och stationära alkoholkontroller i Sverige.   


 
 
 
 
5  Syfte med projektet 
Beskriv syftet med projektet. Vilket problem alternativt behov har ni identifierat? 
Projektets syfte är att förmedla oberoende sakkunskap om alkolåsprodukter, alkolåsanvändning och 
alkoholmätare samt andra stödsystem som förhindrar rattfylleri til  myndigheter, företag och enskilda 
för att därmed gynna en utveckling där användning av til förlitliga alkolås och alkoholmätare bidrar til  
en nykter trafik. 
 
 
6  Projekts resultatmål 
Beskriv projektets mål, vilket resultat ni vill uppnå med projektet. Målet bör vara mätbart. 
 
• Att under hela året besvara frågor om alkolås, alkoholmätare och andra   
    applikationer för nykter trafik per telefon och e-post 
• Att fortlöpande uppdatera MHF:s webbsidor om alkolås, alkoholmätare och andra  
    applikationer för nykter trafik med aktuell konsumentinformation 
• Att ta fram och distribuera aktuel  produktinformation til  transportbranschen  
    och til  MHF:s regionala funktionärer.  
• Produktion och distribution av ett vägledningsdokument om alkoholmätning och smittorisker.   
• Att under året ägna särskild uppmärksamhet åt de nya applikationer för alkoholmätning i 
trafiknykterhetssyfte som ännu inte omfattas av internationella standarder men som i ökad 
utsträckning upphandlas. 
• Att under året genomföra ett konsumenttest på nya alkoholmätare och alkolås och kommunicera 
resultaten av dessa til  återförsäljare och media 
• Att under 2023 ägna fortsatt tid och uppmärksamhet åt deltagarna i alkolåsprogrammet för 
rattfyl erister och deras konsumentupplysningsbehov. 
• Att under 2023 rapportera til  EU-kommissionen om konsekvenser för ansökan om deltagande i 
alkolåsprogrammet til  följd av kommissionens krav. Detta görs i anslutning til  EU:s översikt och 
revidering av det tredje körkortsdirektivet som ska ersättas med ett nytt direktiv 2023. 
• Särskilt stöd och uppsökande verksamhet til  myndigheter och företag I samband med större 
upphandlingar när önskemål finns. 
• Att regionalt över hela landet kunna erbjuda grundläggande konsumentinformation och stöd om 
alkolås, alkoholmätare och andra applikationer för nykter trafik via MHF:s utbildade alkolås- och 
alkoholmätarinformatörer. 
 
 
7  Projektets effektmål 
Vilka effekter avser ni att ert projekt kommer att leda till och hur bidrar det till de transportpolitiska målen? Effekten ska ha en 
riktning till exempel öka, minska, stärka eller motverka. 
 
* Vi förväntar oss att under ovan angivna mål (punkt 6) kommer att uppfyllas under projektperioden.  
* Vi förväntar oss också att projektet ska bidra til  att andelen deltagande i det nya alkolåsprogrammet i 
förhål ande til  det totala antalet personer som riskerar körkortsåterkal else på grund av rattfyl eri 
(blandmissbrukare undantagna) inte minskar under 2024 och att antalet misslyckade 
alkolåsupphandlingar (där upphandlade alkolås inte fungerar til fredsställande i daglig drift) i 
kommuner och landsting ska vara högst två under året och att det inte skall ställas onödiga eller icke 
relevanta krav som försvårar el er fördyrar inköp. Det är också viktigt att det inte stäl s krav som 
snedvrider konkurrensen och skapar falsk säkerhet i til ämpningen av alkolåsanvändningen eller vid 
externa alkoholkontroller.  
* Slutligen förväntas att nykterhetskontrol er i anslutning til  trafik ska öka igen efter Covid 19-
pandemin nu klingar av och går in i en ny fas Detta såväl inom myndighetsutövning som polis, tull och 
kustbevakning som inom transportföretagens interna kontrollverksamhet. 


 
 
8  Målgrupp 
Beskriv projektets målgrupp. Förklara också varför ni vill nå just den målgruppen. Ange även hur många inom målgruppen ni 
tror er kunna nå. 
 
Yrkesförare, transportföretag, transportbranschorganisationer, kommuner och landsting, 
transportupphandlare, transportfacken, deltagare i alkolåsprogrammet för rattfyl erister, 
Transportstyrelsens körkortshandläggare (beträffande alkolåsens teknik och funktioner), privata 
användare av alkolås och alkoholmätare. 
 
9  Projektbeskrivning 
Beskriv projektet och dess genomförande för att nå projektets mål. 
 
SYFTE: Det övergripande syftet är att under år 2023 förmedla oberoende sakkunskap om 
alkolåsprodukter, alkolåsanvändning och alkoholmätare til  myndigheter, företag och enskilda för att 
därmed gynna en utveckling där användning av til förlitliga alkolås och alkoholmätare m.m. bidrar til  
en nykter trafik.  
 
OMFATTNING: MHF ger kontinuerlig konsumentinformation om alkolås, alkoholmätare och andra 
stödsystem som kan förhindra rattfylleri per telefon, e-post och MHF:s webbplats.  
   Vår konsumentinformation omfattar oberoende bedömning av al a alkolås- och 
alkoholmätarprodukter på världsmarknaden utifrån provningsdokumentationer, intyg och MHF:s egna 
beställda konsumenttester. Bedömningen omfattar funktionalitet utifrån europeiska standarder, 
användarvänlighet, inköps- och servicekostnader samt annat av betydelse. MHF bevakar också ur ett 
konsument- och upphandlingsperspektiv utveckling av andra stödsystem som kan förhindra rattfylleri. 
All information offentliggörs genom vår webbplats, samt via stöd och konsultation på inkommande 
frågor per telefon och e-post. 
   Verksamheten ”körkort med vil kor om alkolås” innebär ett ständigt behov av konsumentinformation 
til  de presumtiva nya deltagarna och til  de som redan ingår i programmet. De begränsningar gäl ande 
deltagande i alkolåsprogrammet som genomförda ändringar i körkortslagen innebär att vi under de 
senaste åren har fått ett ökat antal frågor til  oss från personer som riskerar få körkortet återkallat på 
grund av rattfylleri. 
 
BAKGRUND: Användningen av alkolås, alkoholmätare och andra motsvarande tekniska stödsystem 
för nykter trafik har ökat kraftigt i Sverige sedan mil ennieskiftet 2000. Denna utveckling är positiv och 
kan bidra til  att de svenska trafiksäkerhetsmålen avseende nykter trafik uppfylls. En viktig 
förutsättning är dock att tekniken fungerar och att upphandlare i offentliga myndigheter och företag 
samt privata konsumenter kan göra informerade val beträffande instrumentens funktionalitet, 
til förlitlighet och användarvänlighet. MHF har arbetat med dessa frågor i mer än 20 år och har, inte 
minst genom sin ackrediterade laboratorieverksamhet och medverkan i internationel  standardisering, 
byggt upp en betydande kompetens på området. De europeiska standarder som har tagits fram för 
alkolås genom CENELEC (främst EN 50436-1 och EN 50436-2) har uppdaterats under de senaste 
åren, vilket får betydelse för konsumenter och upphandlare av alkolås i och med att de nya 
standardkraven ersätter de gamla kraven. Av relevans för trafiksäkerheten är också de båda 
europeiska standarder för alkoholmätare som utarbetats och fastställts av CEN, nämligen EN 15964 
(för professionel t bruk, exempelvis polis) och EN 16280 (för al mänt bruk). 
 
Många företag som bestäl er el er utför transporter har under de senaste åren börjat intressera sig för 
att genomföra företagsinterna nykterhetskontroller. Det är naturligtvis en bra tanke, men den har på 
många hål  motarbetats av fackförbunden på lokal och central nivå. Dialogen mel an 
arbetsmarknadens parter har försvårats av okunskap kring förutsättningar för alkoholmätning och av 
en utbredd misstänksamhet gällande arbetsgivarnas avsikter. Frågan rörande missvisande positiva 
resultat pga. av kontaminering har aktualiserats och försvårat införandet med anledning av pandemin 
med covid-19. Här ser vi en möjlighet att bidra med vår kompetens och med de inarbetade kontakter vi 
har med transportfacken. 
 


Ett nytt al varligt problem för deltagarna i verksamheten Körkort med vil kor om alkolås har 
aktualiserats genom EU-kommissionens tolkning av det tredje körkortsdirektivet. De krav som stäl ts 
på Sverige beträffande vil korlig körkortsåterkallelse och som lett til  ändrad lagstiftning riskerar leda till 
ett kraftigt minskat deltagande i alkolåsprogrammet. Detta på grund av att förare med begynnande 
alkoholproblematik inte längre kan beviljas deltagande i verksamheten. MHF och den europeiska 
trafiksäkerhetsorganisationen ETSC fortsätter gemensamt dialogen med EU-kommissionen om detta 
problem inför det nya europeiska körkortsdirektiv som ska vara klart 2022-2023. 
 
NULÄGE: 
Polisen står idag inför stora utmaningar i sin egen organisation och i samhäl sutvecklingen, t.ex. 
gällande organiserad brottslighet. Vi har kunnat konstatera att detta har lett til  polismyndighetens 
trafiksäkerhetsarbete har prioriterats ner. Detta framgår också tydligt av en forskningsrapport från 
Linköpings universitet som publicerats under år 2020. 
Antalet utandningsprov som utförts i polisens nykterhetskontroller har minskat från 2,7 miljoner til  
cirka 1,1 miljoner mellan åren 2011 och 2019. Aktuel  polisforskning (bl.a. av VTI 2019) visar att detta 
bortfall inte har kompenserats av någon egentlig effektivisering av metoder eller arbetssätt. Under år 
2020 och 2021 har Coronapandemin lett til  ytterligare drastiska minskningar av utandningsproven 
vilket resulterat i bara ca 350 000 utförda alkoholutandningsprov genomfördes 2021. Frågor om 
smittorisker i samband med användning av alkolås och alkoholmätare har aktualiserats under de 
senaste två åren med anledning av pandemin. Genom att förmedla saklig information til  
transportbranschen om alkoholmätning och förebyggande av smitta har vi lyckats upprätthål a en 
relativt hög andel fortsatt alkolåsanvändning i Sverige under pandemin och idag genomförs mer än 
dubbelt så många utandningsprov per dygn i denna typ av applikationer om man antal uttagningsprov 
som polisen genomförde under hela året 2021.  
 
Vi ser nu ett nyvaknat intresse från svenska företag och organisationer att genomföra egna 
nykterhetskontroller som ett led i arbetsmiljöarbetet och för kvalitetssäkring av resor och transporter. 
Detta kan vara en positiv effekt av ett effektivare systematiskt arbetsmiljöarbete och av införande av 
ISO 39001 i verksamheten. 
 
Under de senaste åren har MHF utarbetat en ny uppdelning på de konsumentsidor som berör 
alkoholmätning. Tidigare låg fokus enbart på traditionella alkolås och alkomätare. Idag ser vi en 
utveckling där också nya tekniska lösningar kommer in på marknaden vid sidan av de befintliga. Under 
de senaste åren har därför nya behov av indelningar och grupperingar av alkomätningsprodukter 
uppstått. Under de senaste åren har vi sett ett antal upphandlingar, där man i kravställandet har gjort 
kraftiga avsteg från de internationella standarder som finns för alkomätare och alkolås. Anledningen til  
dessa avsteg är att nya produkter och användningsområden har uppkommit, Nya produkter som inte 
passar in i befintlig struktur säljs och marknadsförs idag aktivt på marknaden.  
 
Att marknaden utvecklas och att nya lösningar på att bekämpa rattfyl eriet ser dagens ljus är 
naturligtvis positivt. Men det skapas samtidigt problemför kvalitet och rättssäkerhet när upphandlare 
som har dålig kunskap om alkoholmätningsfunktioner sätter ihop egna tekniska specifikationer eller 
egna orealistiska krav som begränsar konkurrensen och fördyrar upphandlingen. Mot denna bakgrund 
har situationen blivit akut att ta fram nya indelningar och nya upphandlings-rekommendationer, 
standarder och tekniska profiler. MHF bistår med rekommendationer för upphandling, ett arbete som 
kommer att fortsätta under 2023. 
 
MHF deltar fortsättningsvis i det svenska och internationel a standardiseringsarbetet gällande alkolås 
genom SEK TK BTTF 116-2 Alkolås, där MHF:s trafiksäkerhetschef efterträtt Trafikverkets Liza 
Jakobsson som ordförande i Cenelecs europeiska kommitté BTTF 116-2: Alcohol Interlocks. 
 
Vi har i vår information valt att separera den professionella alkoholkontrollen från privat 
alkoholmätning. När det gäller den professionella alkoholkontrollen gör vi idag en tydligare indelning 
på vilka alkolås som uppfyller den äldre respektive den nyare versionen av standarden för alkolås. 
Dessutom lyfts helt nya områden in. De nya konsumentsidorna har nu följande rubriker för 
professionell alkoholkontroll: 
 
- Alkolås för kvalitetssäkring av transporter (en indelning för de produkter som uppfyl er senaste 
versionen av teknisk standard 50436-2 och en indelning för de äldre) 
- Handhål na alkoholmätare för professionel t bruk som uppfyl er standarden SS-EN 15964 


- Kontaktlös alkoholmätning av utandningsluft i passerkontrol er, bomsystem och nyckelskåp 
- Alkoholmätning med munstycke som används vid ankomstkontroll, i nyckelskåp eller passersystem 
- Alkoholmätare för stationär användning i informationssyfte 
- Alkoholmätning för bevisprovstagning med munstycke 
- Förscreening för att känna av förekomst av alkohol i utandningsluft 
- Alkolås för dömda rattfyllerister eller för behandlingsprogram med uppföljning    
 
9.1  Projektets aktiviteter 
Beskriv vilka konkreta aktiviteter ni ska genomföra. 
 
• Förberedande samråd med Trafikverket. (Här saknar vi idag en tydlig kontakt efter att Liza 
Jakobsson slutat jobba med dessa frågor. Vi har kontinuerlig kontakt med de större transportfacken. 
Även Transportstyreslen har bytt handläggare och här kommer uppdaterade kontakter att tas. 
Senast genomförde en avstämning med Transportstyrelses körkortsstab med fysisk dialog i 
november 2021. 
• Ansvarsfördelning i projektarbetsgruppen och information til  MHF:s telefonväxel. 
• Uppdatering av alkolås- och alkoholmätarinformationen på MHF:s webbsidor. 
• Fortsatt distribution av framtaget vägledningsdokument om alkoholmätning och smittorisker. 
• Grundläggande presentation på MHF:s webbsidor avseende andra stödsystem som förhindrar 
rattfyl eri. 
• Framtagning av produktinformation til  transportbranschen och til  MHF:s regionala funktionärer.  
• Kontinuerlig support genom svar på inkommande förfrågningar per telefon och e-post samt 
kontinuerlig uppdatering av alkolås- och alkoholmätarinformationen på MHF:s webbplats. 
• Framtagning av konsumentprofiler för nya applikationsområden för alkoholmätning som ligger 
utanför ramen för befintliga standarder för alkolås och alkomätare. Detta görs i avvaktan på 
framtagning av europeiska standarder och i dialog med Trafikverket. 
• Särskilt stöd och uppsökande verksamhet til  myndigheter och företag I samband med större 
upphandlingar när önskemål finns. 
• Genomförande av konsumenttest avseende nya alkoholmätare och alkolås på marknaden samt 
kommunikation av resultaten til  större återförsäljare samt til  media. 
• Sammanstäl ning och utvärdering av årets aktiviteter samt slutredovisning til  Trafikverket. 
 
 


 
10 Tidplan 
Beskriv tidplanen för projektets aktiviteter. 
 
 
februari 2023: Fortsatt förankring av de nya områdena til  standardiseringsorganisationerna Cenelec 
och CEN med målsättning att stimulera til  nya internationella standarder för de nya applikationerna. 
Dialog med nya representanter för Trafikverket och Transportstyrelsen om aktuella behov och 
önskemål. Samråd med Transportarbetareförbundet och andra för frågan relevanta fackförbund. 
Komplettering av alkolås- och alkometerinformationen på MHF:s webbsidor. Uppdatering av 
grundläggande information om andra stödsystem som kan förhindra rattfyl eri. Sammanstäl ning av 
fakta och information som kan förmedlas digitalt i anslutning til  inkomna frågor om alkolås, 
alkoholmätare och andra stödsystem för nykter trafik. Fortsatt spridning av framtaget 
vägledningsdokument om alkoholmätning och smittorisker. Ansvarsfördelning i projektarbetsgruppen 
och information til  MHF:s telefonväxel. Framtagning av produktinformation til  transportbranschen och 
til  MHF:s regionala funktionärer. 
  
februari-december 2023: Fortsatt arbete i standardiseringskommittéerna för alkolås och 
alkoholmätare. Fortsatt kontinuerlig support genom svar på inkommande förfrågningar per telefon och 
e-post samt kontinuerlig uppdatering av alkolås- och alkometerinformationen på MHF:s nya 
webbplats. I samband med större upphandlingar åker vi ut til  upphandlande enhet för samråd om det 
finns önskemål. Kontinuerlig dialog med alkolåsansvariga hos Trafikverket och Transportstyrelsen. 
  
april-juni 2023: Genomförande av konsumenttest avseende nya alkoholmätare och alkolås på 
marknaden samt kommunikation av resultaten til  större återförsäljare samt til  media. 
  
december 2023-januari 2024: Sammanställning och utvärdering av årets aktiviteter samt 
slutredovisning til  Trafikverket. 
 
 
 
 
 
11 Organisering och bemanning 
Beskriv hur ni ska organisera projektet. Beskriv kortfattat roller och ansvar samt hur ni ska lösa bemanningen i projektet 
 
Projektet leds av Tomas Jonsson, som har det övergripande ansvaret för projektets genomförande. 
Till sin hjälp har en projektarbetsgrupp bestående av Anna Wel eman, Lars Olov Sjöström och Love 
Taylor. Projektarbetsgruppen ansvarar för samråd och dialog med berörda myndigheter (Trafikverket 
och Transportstyrelsen). 
 
     Tomas Jonsson har ett särskilt ansvar för de frågor som gäller alkolås, alkomätare och 
arbetsmiljöarbete. Tomas arbetar också med supporten per telefon och e-post och gemensamt med 
Anna Wel eman ansvarar de för konsultationer gäl ande företags och myndigheters upphandlingar av 
alkolås och alkoholmätare. Tomas är också expert på de funktions- och driftkrav som de 
internationella tekniska standarderna kräver att alkolåsen ska uppfylla. 
 
     Anna Wel eman svara på löpande förfrågningar via telefon och mail rörande främst val av produkter 
och tekniska til ämpningar. Anna ansvara också för löpande uppdateringar av information til  våra 
lokala funktionärer.   
 
     Lars Olov Sjöström kommer att gå ner i tid då han närmar sig pension. Han kommer dock finnas 
med under året och bidraga vid förfrågningar kring större upphandlande enheter och 
arbetsmiljöarbete.  
 
     Love Taylor ansvarar för att webbinformationen om alkolås och alkoholmätare uppdateras 
fortlöpande. Al  information på webbplatsen och i skriftliga dokument granskas av 


projektarbetsgruppen gemensamt. På regional nivå ansvarar de alkolås- och alkometerinformatörer 
inom MHF som har utbildats för detta för informationsspridning och konsumentstöd.  
 
Regionalt finns inom MHF ett nätverk av frivil iga funktionärer som fått utbildning om alkolås avseende 
funktion, användning med til hörande trafiksäkerhets-, konsument- och arbetsmiljöfrågor. De kan ge 
grundläggande information och hänvisa til  vår webbplats. Mera komplexa frågor hanteras av 
projektarbetsgruppen. 
 
12 Geografisk omfattning 
Ange var i landet projektet ska genomföras, nationellt, län, kommuner osv. 
 
Projektet genomförs nationel t och ska til godose behov i hela landet men administreras från MHF:s 
kansli i Stockholm. Då kommunikationen i huvudsak sker per telefon, webb och e-post finns inga 
geografiska begränsningar. 
 
 
 
13 Uppföljning och utvärdering 
Beskriv hur projektet och dess mål kommer att följas upp och utvärderas och vilken metod som kommer att användas. Redogör 
vilka mått/indikatorer som kommer att användas. Om nuläge finns kring måtten/indikatorerna, ange även det. 
 
Metod för uppföljning: 
Månatliga avstämningar i projektledningsgruppen, dokumentation i dagboksform av antal inkomna 
telefonsamtal och e-postbrev, protokoll från konsumenttester, utvärderingar från utbildningsaktiviteter, 
uppföljning av medieaktiviteter kring projektet med hjälp av mediebevakningstjänsten Retriever, 
skriftliga verksamhetsrapporter från MHF:s regioner, telefonmöten. 
 
Mått/indikatorer att följa upp:  
Antal besvarade telefonsamtal, antal besvarade e-postfrågor, konsultationer inför större 
upphandlingar, antal regionala aktiviteter inom projektet, antal artiklar och reportage i press, radio och 
TV som direkt anknyter til  projektet, antalet fackrättsliga tvister kopplade til  alkolås, alkoholmätare 
och alkoskåp (via transportfacken), antalet klagomål kopplade till stora upphandlingar av alkolås. 
 
 
14 Samarbetsparter i projektet 
 
Samarbetar er organisation med andra aktörer i projektet?      X Ja         ☐ Nej 
 
Om JA, ange med vilka och på vilket sätt arbetet är utformat 
 
MHF kommer att samarbeta med de huvudansvariga för frågor gäl ande kvalitetssäkring av transporter 
hos Trafikverket samt med Transportstyrelsen gällande alkolås och vil korlig körkortsåterkallelse. 
Samarbetet sker genom ett samråd med de båda myndigheterna vid projektets inledning samt genom 
kontinuerliga telefonkontakter under projektets gång. Vidare har vi dialog med 
Transportarbetareförbundet och andra för frågan relevanta fackförbund. 
 
 
15 Riskanalys och riskhantering 
Risker och motstånd mot projekt kan finnas t ex på samhälls-, organisations- och individnivå. Beskriv vilka typer av 
interna/externa riskfaktorer som kan äventyra måluppfyllelsen. Beskriv hur ni tänker hantera de identifierade riskerna. 
 


15.1  Riskanalys/riskfaktorer 
 
 
15.2  Riskanalys/riskfaktorer 
Nr  Risk 
Sannolikhet 1 til  5 
Konsekvens 1 til  5 
Riskvärde S x K 

Risk för att ny teknologi 



för alkoholmätning som 
ej täcks av 
internationella 
standarder eller 
kvalitetskrav införs i 
stor skala 

Risk för generellt 


10 
minskad upphandling 
av alkolås el er 
motsvarande teknik i 
offentlig verksamhet 
och företag. 

Risk för 



kompetensförlust hos 
MHF om någon i 
projektledningsgruppen 
byter arbete 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
15.3  Plan för att hantera eventuella risker  
 
Nr  Risk 
Förslag på åtgärder 
Ansvarig 

Risk för att ny teknologi   MHF följer noggrant al  innovations- och 
Lars Olov Sjöström 
för alkoholmätning som  teknologiutveckling på alkoholmätningsområdet  och Tomas Jonsson 
ej täcks av 
runt om i världen och rapporterar till de 
internationella 
tekniska kommittéerna i SIS, SEK, CEN och 
standarder eller 
CELELEC när ny teknologi är på väg att föras ut 
kvalitetskrav införs i 
på marknaden. Därmed kan standardiseringen 
stor skala 
hålla jämna steg med teknikutvecklingen 

Risk för generel t 
MHF har kontinuerlig kontakt med riksdagens 
Lars Olov Sjöström 
minskad upphandling 
trafikutskott för att aktualisera arbetet med 
och Micke Valier 
av alkolås el er 
alkolås och andra stödsystem som förhindrar 
motsvarande teknik i 
rattfylleri i statliga myndigheter och kommuner. 
offentlig verksamhet 
På senare år har alkolåsutvecklingen fått ny 
och företag, 
aktualitet genom initiativ i flera större 
transportföretag, t.ex. IKEA. MHF arbetar med 
att vara pådrivande för nya lokala initiativ i 
alkolåsfrågan. Covid-19 har kortsiktigt minskat 
efterfrågan på alkolås och alkoholmätare p.g.a. 
av rädsla för smittspridning. Genom vårt 
vägledningsdokument om alkoholmätning och 
smittorisker kan vi visa att alkolås och 
alkoholmätare inte behöver innebära 
smittorisk, förutsatt att normalrutinerna för 
munstycksbyten och myndigheternas direktiv 
för Covid-19 följs. Den allt högre 
vaccinationsnivån och avklingning av effekterna 
ger goda förutsättningar för att pandemins 
inverkan minskar. 

Risk för 
Lars Olov Sjöström närmar sig pension och 
Tomas Jonsson 
kompetensförlust hos 
kommer gå ner i tid men finnas med i arbetet 
MHF om någon i 
under hela 2023. Anna Wel eman mångårig 
projektledningsgruppen  medarbetare och även testledare i vårt 
byter arbete 
testlaboratorium har stor erfarenhet inom detta 
område och kommer att ta ett större ansvar när 
Lars olov trappar ner. Så ev. kompetensförlust 
kommer att minimeras. För närvarande finns 
inga planer hos någon i projektledningsgruppen 
att byta tjänst. Intern fortbildning i frågorna 
sker kontinuerligt, både på MHF:s kansli och 
bland regionala funktionärer. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
10 

 
 
 
 
 
16 Budget 
Ange projektets budget. I kolumnen Sökt belopp från Trafikverket anger ni vad ni söker från Trafikverket för de olika delarna av 
projektet. I kolumnen Projektets förväntade totala kostnader anger ni totalsumman för projektets olika delar, både den del som 
ni söker finansiering för hos Trafikverket och de delar som ni beräknar att ni kan finansiera på något annat sätt. Budgeten ska 
överensstämma med de planerade aktiviteterna och minst delas upp i budgetposter enligt tabellen. Bifoga även separat 
detaljerad budget om ni bedömer att det behövs.  
 
Se de Generella villkoren om vad respektive kostnadspost får innehålla. 
 
Kostnadsposter 
Sökt belopp från Trafikverket 
Projektets 
Ange vad som ingår i 
Personer/funktioner  
Timpris 
Antal 
Summa  
förväntade 
kostnadsposten  
Personal-
OH-
timmar 
totala 
kostnad 
kostnad 
kostnader 
Projektledare 
550 
110 
820 
541 200 
541.200 
 
Kommunikatör 
550 
110 
80 
52 800 
52.800 
 
Administratör 
350 
70 
20 
8 400 
8.400 
Sammanställning av enkät och 
utskick 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Övriga 
Belopp 
 
 
kostnadsposter 
Resekostnad och logi 
21.000 
21.000 
 
för projektledning och 
projektarbetsgrupp  
Köpta tjänster 
28.000 
28.000 
800 kr x 35 tim 
konsumenttest i 
laboratorium 
Inköp alkomätare och 
40.000 
40.000 
 
alkolås för 
konsumenttest enligt 
plan  
Revisorsintyg 
20.000 
20.000 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Summa 
711.400 
711.400 
 
 
 
Antal planerade ideella timmar 
4400 
 
16.1  Kommentarer om budgeten 
Ange här eventuella kommentarer och förtydliganden om budgeten.  

 
 
 
16.2  Andra finansiärer 
Om ni för projektet har andra finansiärer för delar av projektet ska ni ange namn och beviljat belopp alternativt sökt belopp. 

11 

 
 
 
 
17 Kunskapsläge 
Beskriv vad ni känner till som gjorts tidigare inom området och redovisa vad din organisation gjort tidigare inom samma område. 
Slutrapporter från eventuellt tidigare genomförda projekt inom området, utförda av sökanden, kan bifogas ansökan. 
 
MHF har i mer än 20 år byggt upp ett stort kunnande om alkolås och dess olika användningsområden. 
På motsvarande sätt har organisationen en stor kunskap om alkoholmätare och annan utrustning för 
mätning av alkoholpåverkan. Vi är idag den främsta konsumentaktören på detta område och har 
genom vårt arbete styrt bort ett antal undermåliga alkolås och alkoholmätare från den svenska 
alkolåsmarknaden samtidigt som nya produkter med god kvalitet har breddat utbudet och skärpt 
konkurrensen i Sverige. Samtidigt sker ett ständigt inflöde av nya alkolås och alkoholmätare i Sverige 
som behöver bedömas ur ett konsumentperspektiv. Vår kompetens omfattar allt ifrån teknik och 
kalibrering til  arbetsrättsliga frågor, rehabilitering, lagstiftning och offentlig upphandling. MHF:s 
alkolåsarbete har uppmärksammats internationellt genom til delandet av European Road Safety Prize 
för några år sedan och i juni 2017 EU-kommissionens pris Excellence in Road Safety Awards för 
arbetet med alkobommar. MHF är helägare av MHF Test Lab som är det enda ackrediterade 
laboratoriet i Sverige för opartiska provningar av alkoholmätningsutrustningar, 
 
MHF får många telefonsamtal och e-postbrev med frågor rörande alkolås, alkoholmätare och andra 
alkoholmätningsutrustningar, cirka 10 förfrågningar per dag. Efterfrågan på upphandlings- och 
konsumentstöd ligger kvar på denna nivå. Det är transportföretagare och transportbeställare, 
kommuner och regioner som vil  få råd gällande kommande eller pågående upphandlingar av fordon 
och/eller alkolås. Det är fackförbundsrepresentanter på olika nivåer som vil  diskutera alkolås ur ett 
arbetsmiljöperspektiv. Det är nyligen gripna rattfyllerister som vil  veta hur man ansöker om deltagande 
i alkolåsprogrammet och hur man kommer i kontakt med olika alkolåsleverantörer, en grupp som har 
ökat numerärt sedan programmet permanentades, här finns dock en stor besvikelse över de hårdare 
kraven som ställt för att kunna antas til  programmet. Frågor kring kontamineringar och 
uppföljningsresultat från loggar har ökat under och efter pandemin. Samtidigt har vi konstaterat en 
minskning av frågor som berör nya upphandlingar av alkolås. Dock ökar förfrågningarna från 
privatpersoner som funderar på att köpa alkolås eller alkoholmätare för egen del, ibland föranlett av 
oro för närståendes alkoholvanor. Dessutom kommer många frågor från personer och företag som 
använder alkolås dagligen och som upplever tekniska problem eller brister i rättssäkerheten kring 
alkolåsanvändningen, på arbetet eller som deltagare i programmet vil korlig körkortsåterkallelse. 
 
MHF har under åren haft ett gott samarbete med Trafikverket när det gäller alkolåsarbetet, t.ex. 
gällande kunskapsspridning om alkolås för kvalitetssäkring av transporter samt i det europeiska 
standardiseringsarbetet gällande alkolås. Dock saknar vi idag en utpekad kontakt rörande dessa 
frågor.  Även fortsättningsvis behövs en kommunikation om gäl ande standarder för alkolås och 
alkoholmätare. 
 
Arbetet med standarder för nya applikationer har försvårats p.g.a. den tidigare pandemin med covid-
19. Det saknas idag standarder för de nya applikationsområden som til kommit för 
nykterhetskontroller, t.ex. i olika typer av passersystem och MHF har inlett ett arbete kring dessa 
frågor i befintliga standardiseringskommittéer med utgångspunkt från relevanta delar av gällande 
standarder för alkolås och alkomätare. 
 
Covid 19-pandemin har sedan i mars 2020 skapat nya problem på alkoholmätningsområdet. Många är 
rädda för att det ska uppstå smitta vid användning av alkolås och alkoholmätare, vilket bland annat 
har lett til  att polisen under en stor del av år 2020 har avstått från al a rutinmässiga sål ningsprov. Vi 
fortsätter att hantera denna rädsla även när pandemin nu har börjat ebbat ut. Mycket av rädslan 
grundar sig i okunskap, vilket vi vil  bemöta med att ta fram saklig information om alkoholmätning och 
smittskydd. Kontamineringar p.g.a. handsprit el er munalkohol har orsakat stora problem i det 
systematiska uppföljningsarbetet.  
 
 
12 

18 Användning och spridning av resultatet 
Beskriv hur projektresultaten och erfarenheterna från projektet kommer att dokumenteras, tas till vara inom organisationen och 
spridas vidare till andra aktörer. 
 
Internt används resultat och erfarenheter från projektet som underlag för utbildning av personal, 
frivil iga funktionärer och förtroendevalda.  Frekvent förekommande alkolåsfrågor och väl underbyggda 
svar på dessa sprids til  alla inom vår organisation som arbetar med alkolåsfrågan. Resultaten och 
erfarenheterna från projektet är också viktiga som underlag för utvecklingen av vår webbinformation 
om alkolås och det redaktionella arbetet med tidningen Motorföraren.   
 
Resultatet och erfarenheterna från projektet används externt för att fortsättningsvis höja konsument- 
och produktkunskaperna hos alla som köper eller upphandlar alkolås, alkoholmätare och alkoskåp. 
Med färre bristfäl iga el er undermåliga produkter på marknaden ökar också acceptansen för en utökad 
användning av stödsystem för nykter trafik. 
 
19 Vidmakthållande av projektet 
Beskriv om planer finns för projektets vidmakthållande, till exempel att effekterna av projektet blir bestående och kan övergå i 
reguljär verksamhet. 
 
Idag har MHF en bra kontakt med ansvariga hos både Trafikverket och Transportstyrelsen när det 
gäller de frågor som projektet omfattar. Dock bytts nyckelpersoner ut på båda myndigheterna och nya 
kontakter behöver skapas. Dessa kontakter kommer att kunna upprätthål as över tid oavsett pågående 
projekt. 
 
Myndigheter, företag och privatpersoner har i över 20 år kontaktat oss när det gäller alkolås, 
alkoholmätare och rutiner för nykterhetskontroller på arbetsplatser. Vi kan inom ramen för reguljär 
verksamhet ge ett visst stöd över tid. Omfattningen av detta stöd i form av personalarbetstid för att ge 
support direkt eller via webbinformation kommer dock att bero på det ekonomiska utrymmet i MHF:s 
budget. 
 
De regionala insatserna av ideel a funktionärer kan vidmakthål as förutsatt att resurser för handledning 
och utbildning kan upprätthållas i MHF:s centrala organisation. 
20 Övrigt 
 
 
 
 
 
21 Bilagor 
 
Med denna ansökan ska bifogas: 
 
Aktuel t registerutdrag från Skatteverket (högst en månad gammalt) 
Bilaga nr: 1 
Organisationens aktuel a stadgar 
Bilaga nr: 2 
Justerat protokoll från det senaste årsmötet 
Bilaga nr: 3 
Justerat protokoll som visar vem eller vilka som valts til  organisationens 
Bilaga nr: 4 
firmatecknare 
Senaste årsberättelse/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte 
Bilaga nr: 5 
Senaste årsredovisning/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte 
Bilaga nr: 5 
 
 
 
13 


Denna ansökan undertecknas av personer som har rätt att företräda sökande organisation 
(behörig firmatecknare).  
 
Genom att underteckna intygar vi att lämnade uppgifter är riktiga samt försäkrar att 
projektbidraget kommer att användas enligt de uppgifter som vi lämnat. 
 
 

Namnteckning firmatecknare 
Namnteckning firmatecknare 
           
 
Namnförtydligande 
Namnförtydligande 
Annette Fagerholm Ahlholm 
           
 
Ort och datum 
Ort och datum 
Stockholm 2022-12-12 
           
 
Telefon 
Telefon 
0703505422 
           
 
 
Upplysningar 
 
Ansökan med bilagor skickas i första hand till: 
 
E-post: 
xxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxx.xx samt stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx 
 
Alternativt til   
 
Postadress:  Trafikverket 
 
Ärendemottagningen 
 
Projektbidrag 
 
Box 810 
 
781 28 Borlänge 
 
Ansökningar som inte har bifogat kravställda bilagor, kommer INTE att tas vidare för bedömning.  
 
Eventuel a frågor stäl s til  e-post: stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx 
 
14