Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Bidragsansökningar från MHF och NTF efter bidragsfusk'.


Projektbidrag til  ideel a föreningar   
 
 
Ansökan ska skrivas på svenska 
 
Datum 2024-12-04 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ansökan om projektbidrag 
1  Grunduppgifter 
Projektansvarig organisation (ekonomiskt och juridiskt ansvarig) 

Organisation 
Organisationsnummer 
MHF 
802002-3399 
Firmatecknare 
Firmatecknarens e-postadress 
Annette Fagerholm Ahlholm 
xxxxxxx.xxxxxxxxx.xxxxxxx@xxx.xx 
Utdelningsadress 
Postnr 
Postort 
Byängsgränd 8 
120 40   
Årsta 
Webbplats 
År när organisationen bildades 
www.mhf.se 
1926 
Plusgirokonto 
Bankgirokonto 
           
330-2627 
 
Projektansvarig 
Förnamn- och efternamn 
E-postadress 
Tomas Jonsson 
xxxxx.xxxxxxx@xxx.xx 
Utdelningsadress 
Postnr 
Postort 
Byängsgränd 8 
120 40  
Årsta 
Telefon 
Mobiltelefon 
08-555 765 55 
070-564 37 36 
2  Projektuppgifter 
Projektnamn 
Rörlig media för bättre trafiksäkerhetsinformation och opinionsbildning 
 
Planerat startdatum för projektet (åååå-mm-dd) 
Planerat slutdatum för projektet (åååå-mm-dd) 
2024-03-15 
2025-02-14 
Ansökt belopp (kr) 
Är projektet fortsättning på  Projektet planeras genomföras 
1 492 160 kr 
tidigare beviljat projekt? 
X Nationellt       X Regionalt          X Lokalt 
X Ja           ☐ Nej 
Projektet syftar till att bidra till det/de transportpolitiska målet/målen för:  
(rangordna 1-4 vid flera) 
 1 Säkerhet          Miljö            3 Tillgänglighet         4 Hälsa
 
 
 
Projektledare (om annan än projektansvarig) 

Förnamn- och efternamn 
E-postadress 
           
           
Utdelningsadress 
Postnr 
Postort 
           
           
           
Telefon 
Mobiltelefon 
           
           
 
Revisor* 
Förnamn- och efternamn 
Titel* 
Ado Korda 
Auktoriserad Revisor 
Företag/enhet 
Telefon 
iAudit Revision AB 
           
E-postadress 
Mobiltelefon 
xxx@xxxxxx.xx 
070-712 49 86 
* Revisorsintyg ska lämnas vid slutredovisning. Vid bidrag under fem (5) prisbasbelopp räcker det med 
föreningens valda revisor. Vid bidrag större än fem (5) prisbasbelopp ska revisorn vara godkänd eller 
auktoriserad av Revisorsnämnden.  
 

3  Grundläggande krav 
 
Vår organisation: 
Föreningen arbetar enligt föreningens stadgar i syfte att möta 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
utmaningar inom transportområdet och som bidrar til  att de 
transportpolitiska målen uppnås. 
Är registrerad hos Skatteverket med bolagsform ideel  förening. 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
Respekterar demokratins idéer i vår verksamhet, inklusive 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
jämställdhet och förbud mot diskriminering. 
 
 
 
Har inga skulder för svenska skatter el er avgifter hos 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
Kronofogdemyndigheten, är inte i likvidation, rekonstruktion eller 
försatt i konkurs. 
Har kapacitet att genomföra projektet. 
X Stämmer 
☐ Stämmer ej 
 
3.1  Demokrati 
Finns det uppgifter om er organisation eller medlemsorganisationer, ur demokratihänseende, 
som ni tror har betydelse för vår bedömning av ert ärende? 
Det kan exempelvis handla om att er organisation el er någon av era medlemsorganisationer 
ifrågasatts i debatt eller nyhetsartiklar i etablerad dags- eller kvällspress utifrån demokratisk synvinkel 
under de 3 senaste åren. Det kan också handla om uppgifter från medlemmar i organisationen om 
brister utifrån demokratins idéer, däribland jämställdhet och förbud mot diskriminering.  
Om Ja, beskriv vad det handlade om och hur ni stäl er er til  dessa uppgifter. 
 
Nej, vår organisation har inte ifrågasatts av någon ur demokratihänseende. MHF har en traditionel  
demokratisk folkrörelseuppbyggnad, vilket framgår av våra stadgar och policydokument, t.ex. vår 
jämställdhetspolicy. 
 
3.2  Kapacitet 
Har er organisation kapacitet att genomföra projektet? 
Om ni inte har beviljats ett projektbidrag av Trafikverket de senaste tre åren, vänligen beskriv er 
ekonomiska, administrativa och operativa kapacitet. 
 
MHF har kapacitet att genomföra projektet och har personal med mycket stor erfarenhet sociala 
medier och produktion av rörlig media via tidigare produktion av bl.a lokal-TV. Organisationen har en 
heltäckande nationell spridning av lokala funktionärer fördelad på ca 150 lokalavdelningar i sju olika 
MHF regioner. Vi har dessutom en väl upparbetad projektorganisation med god kompetens både 
gällande genomförande av projektet samt uppföljning och ekonomisk redovisning.   
 
 
4  Sammanfattning av projektet 
Ge en kort (cirka 10-15 rader) beskrivning av projektet, vad syftet är och vilken nytta/effekt som förväntas. 
 
Vi har under 2023 skapat nya och effektiva sätt att nå ut til  allmänheten med information om trafik 
och trafiksäkerhet. Detta genom att i sociala medier och tv lyfta upp goda exempel, skapa debatt, och 
synliggöra problem och förmedla och sprida lösningar inom trafiksäkerhet. Detta görs via en egen 
Youtube kanal, möjliggöra egna sändningar i lokal-tv samt via publiceringar av nedklippta inslag inom 
övriga sociala medier. Projektet jobbar utifrån en redaktionsplan som utgår från Regeringens 
Transportpolitiska mål, Agenda 2030 och den gemensamma aktionsplanen för säker vägtrafik 2022-
2025.   
  
  


  
Särskild focus läggs på:  

Nykter trafik fri från droger och alkohol  

Rätt hastighet   

Säker cykling   

Säker gångtrafik med fokus på fal olyckor  

Insatser mot självmord i vägtransportsystemet   

Tydlig konsumentinformation inom trafikområdet   

Brottsförebyggande arbete kopplat til  trafik  
  
  
Vi vil  på detta sätt fortsätta stärka MHF:s roll som konsumentorganisation och opinionsbildare inom 
trafiksäkerhet. Den 1 februari 2022 fattade MHF:s förbundsstyrelse beslut om att genomföra en 
historisk satsning på digital media, denna satsning har visat sig slagit mycket bra ut.   
  
Allmänhetens sätt att ta til  sig information och delta i den al männa debatten har under de senare 
åren drastiskt förändrats. Det finns två stora beteendeförändringar i modern tid som påverkat oss 
människor. 1994 kom Internet och 2020 kom pandemin. Pandemin med covid-19 skapade den 
största beteendeförändringen i modern tid. Vi har nu gått ur de värsta delarna med pandemin och kan 
konstatera att vi står in för en ny ”normal” vardag där digitala kommunikationsplattformar och rörlig 
media har fått en helt annan status än innan pandemin.   
  
Pandemi med Covid-19 har också påskyndat utvecklingen inom digitala medier på ett sätt som vi i 
modern tid inte tidigare upplevt. Här hänger vi som frivil igorganisation med och håller på att anpassa 
vår lokala och centrala verksamhet til  det nya ”normala”.   
  
Vi vil  genom detta utvecklingsprojekt stärka MHF:s rol  som en av landets ledande  
trafiksäkerhetsorganisationer. Vi vil  skapa en ny plattform för dialog och samverkan mel an olika 
aktörer som jobbar utifrån 0-visonen och de gemensamma målen i Agenda -2030. Vi vil  också hitta 
nya kanaler att nå ut brett til  allmänheten för att påverka til  bättre trafiksäkerhet och uppfyllande av 
de transportpolitiska målen.   
 
 
 
 
5  Syfte med projektet 
Beskriv syftet med projektet. Vilket problem alternativt behov har ni identifierat? 
 
Syftet med detta utvecklingsprojekt för produktion av rörlig media är att bredda målgruppen 
och skapa ett debattforum och en ny påverkansmetod där vi på ett effektivt sätt kan bilda 
opinion, påverka lagstiftare och allmänhet, driva på beslutsfattare och i samverkan med 
myndigheter arbeta hårdare med frågor som brett berör trafiksäkerhet men i synnerhet.
   
  

Nykter trafik fri från droger och alkohol  

Rätt hastighet   

Säker cykling   

Säker gångtrafik med fokus på fal olyckor  

Insatser mot självmord i vägtransportsystemet   

Tydlig konsumentinformation   

Brottsförebyggande arbete kopplat til  trafik  
  
  
Droger i trafik kommer ha en särskild prioritering under 2024-2026 för MHF. Genom att löpande 
genomföra intervjuer, ställa frågor och bjuda in beslutsfattare, myndighetspersoner m.fl. til  debatter 
och samtal i vår egen studio och ute i samhället driver våra programledare, journalister och 
debattledare att på ett för oss helt nytt sätt frågor som stöder Trafikverkets transportpolitiska mål.  
  


Den 6 december 2022 hade vi på MHF premiärsändning i vår nya tv - och mediastudio. Under 
premiärveckan genomförde vi vår första live sändning på nätet samt att vi var uppkopplade på länk til  
SVT Lil a aktuel t samt TV4, Aftonbladet Tv m.fl. med mycket gott resultat och stor genomslagskraft.  
Där efter så har verksamheten rul at på flera Tylösand seminariet studio har genomförts i samverkan 
med ett flertal olika aktörer inom trafiksäkerhet. Produktionen av tv-programmet Trafikdax är i full 
gång och sänds til  över 4,7 miljoner svenskar som har möjlighet att se programmet via kabel-tv.  
 
Med gott resultat är vi i idag en aktiv part i det nya unika samsändningsprojektet för lokal-TV i landet. 
I samma samsändningsprojekt ingår merparten av Sveriges lokal-TV stationer men framför al t 
Sveriges kabel-tv operatörer och andra aktörer så som ex. samordningsförbunden en del av Sveriges 
regioner, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Sveriges kommuner.   
  
Vi finns idag med på ett professionellt sätt i programutbudet til  ca hälften av alla Sveriges hushåll. 
Detta via Tele2, Telia, Telenor och Sapas lokala sändningsfrekvenser runt om i hela Sverige.   
 
Vårt TV-program Trafikdax streamas också via lokal-tv kanalernas webbplattformar och via vår egen 
Youtube kanal. Delar av det producerade material återanvändas inom sociala kanaler så som våra 
Facebook kanaler m.fl. Vi når nu 100 000-tals nya mottagare/tittare. Genom att vi kontinuerligt når ut 
til  en stor massa är vi också en attraktiv plattform för debatt och samtal vilket i sin tur möjliggör ett 
effektivt påverkans- och opinionsbildningsarbete kring trafiksäkerhet i allmänhet och alkohol droger 
och trafik i synnerhet.   
 
Vår bedömning är att projektet rörlig media ligger i linje med flera hål bara mål inom Agenda 2030. 
Vår målsättning är att skapa avsnitt av Trafikdax där flera av hål barhetsmålen finns representerade i 
samma avsnitt. Då de olika avsnitten har lite olika tema och mycket av innehållet är nyhetsrelaterat 
och programtiden är begränsas så kommer vi klara av att beröra alla mål i varje program men under 
hela projektet så kommer flera synergier med trafiksäkerhet att uppnås inom följande hållbarhetsmål: 
 
 
GOD HÄLSA OCH 
JÄMSTÄLLDHET
HÅLLBAR ENERGI
ANSTÄNDIGA 
HÅLLBARA STÄDER
VÄLBEFINNANDE
FÖR ALLA
ARBETSVILLKOR 
OCH SAMHÄLLEN
OCH EKONOMISK 
TILLVÄXT

 
 
 
 
 
  
 
HÅLLBAR 
BEKÄMPA KLIMAT-
KONSUMTION OCH
FÖRÄNDRINGARNA
PRODUKTION
 
 
 
 
 
 
 
6  Projekts resultatmål 
Beskriv projektets mål, vilket resultat ni vill uppnå med projektet. Målet bör vara mätbart. 
 
Via detta projekt beräknar vi nå ut til  ca 200 000 kontakter per producerat program. Totalt planeras 
för 20 program utifrån de Transportpolitiska målen. Kontakterna fördelas över sociala medier och tv-
produktion.   
  
Inom projektet vil  vi:   
  
-  Fortsätta förbättra och vässa vårt TV-format Trafikdax med vinjetter, grafik och redaktionellt 
innehåll. För att där efter spridas i lokal-tv runt om i hela Sverige.  
-  Fortsätta vidareutbilda minst 75 personer, (personal och funktionärer) inom hela MHF rörelsen i 
digital medieproduktion och hur man jobbar med sociala medier.   


-  Producera och sända minst 20 st TV-program inom nya samsändningsprojektet för lokal-TV i 
Sverige.  
-  Producera minst 50 st inlägg med rörligt material på sociala medier så som Youtube, Facebook, 
Instagram m.fl.  
-  Undersöka möjligheten att även återanvända producerat material til  en trafiksäkerhetspodd.   
-  Redovisa hur många nya tittare som vi nått och hur många visningar vi haft inom sociala medier.  
-  Utvärdera projektet och om resultatet är til fredstäl ande söka framtida finansiering för fortsatt 
drift efter att utvecklingsprojektet är avslutat.   
 
 
 
 
7  Projektets effektmål 
Vilka effekter avser ni att ert projekt kommer att leda till och hur bidrar det till de transportpolitiska målen? Effekten ska ha en 
riktning till exempel öka, minska, stärka eller motverka. 
 
Här kommer vi att öka al mänhetens kunskap om trafiksäkerhet och bidra til  en säkrare vägtrafik. Vi 
vil  påverka beslutsfattare och lyfta upp goda exempel som bidrar til  att ingen ska dödas eller skadas 
allvarligt i Trafiken. Genom sociala medier och lokal-tv vil  vi hitta nya sätt att kommunicera med 
allmänheten och höja deras motivation för regelefterlevnad i trafiken. Vi vil  synliggöra trafiksäkerhet, 
miljö och konsumentfrågor ut ifrån ett nytt perspektiv. Vi vil  stärka den enskilda individens möjlighet 
att ta bra och trafiksäkra beslut. Öka kunskapen om bra miljöval inom trafiken är en annan viktig 
faktor. Genom redaktionel t och journalistiskt arbete i kombination med aktiva och engagerade lokala 
funktionärer vil  vi lyfta upp de Transportpolitiska målen och öka al mänhetens acceptans för en ökad 
trafiksäkerhet med hål bara resor och transporter. Vi vil  skapa en ”kanal” för debatter och intervjuer. 
Vi vil  också stärka individens möjlighet att visa civilkurage och vara bra föredömen i trafiken.   
  
Vi kommer också öka kunskapen och stärka vår personal och funktionärers rol  som 
trafiksäkerhetsinformatörer och opinionsbildare. Genom att mer målmedvetet arbeta med sociala 
medier och produktion av rörligt digitalt material kommer vi att kvalitetssäkra och stärka vår lokala 
organisation i vårt gemensamma trafiksäkerhetsarbete.  
  
Vi vil  fortsätta att testa nya möjligheter att bedriva riktad trafiksäkerhet.   
 
 
 
 
8  Målgrupp 
Beskriv projektets målgrupp. Förklara också varför ni vill nå just den målgruppen. Ange även hur många inom målgruppen ni 
tror er kunna nå. 
 
Vi har två huvudmålgrupper inom detta projekt  
1 Nå allmänheten via nya effektiva digitala kanaler. Genom att strategiskt jobba brett med 
trafiksäkerhet inom sociala medier och via kabel-tv når vi ut till 100 000-tals nya mottagare.  
 
  
Genom professionel  redaktionel  planering så jobbar vi brett med trafiksäkerhet och information til  
allmänheten. Den redaktionella planen avspeglar i största mån frågor som är aktuella vid given 
tidpunkt. Ex inför vinterdäcksäsong lyfter vi upp konsumentinformation om vinterdäck. Inför hösten så 
är det synbarhet med reflexer som tas upp. I samband med storhelger lyfts frågor om alkohol, droger 
och trafik med mera.  
 
Vi uppskattar att vi idag sänder Trafikdax til  2 045 000 hushåll. I snitt bor det 2,2 personer per hushåll 
vilket i Sverige det skul e innebära 4 499 000 potentiella tittare. I flera områden så som ex Skaraborg 
och Fyrbodal går Traikdax varje dag kl 19:00 under hela veckan. I samsändningsnätet som täcker 
hela Stockholms län med 26 kommuner, Göteborgsregionen med kranskommuner, Växjö, Kronoberg, 





Örebro och Närke går programmet 3 gånger per vecka måndagar kl 19, tisdagar kl 13 och torsdagar 
kl 21. Det finns tyvärr dåligt med tittarundersökningar för Lokal-Tv kanalerna i Sverige men i de 
undersökningar som genomförts i ex Göteborg uppgav invånarna att hela 12 procent tittar på lokal-Tv 
tre gånger el er oftare i veckan. 7 procent uppger fem gånger el er fler. Om vi utgår från att bara 5% 
tittar så når vi över 220 000 tittare per program i lokal tv nätet. Utöver dessa når i ”tittare” i våra 
sociala kanaler. Vår största Facebook grupp har över 200 000 följare.  
  
  
2. MHF:s lokala funktionärer som behöver utbildas och lära sig att kommunicera via sociala 
medier och digitala kanaler.
   
Genom att utbilda och lära våra lokala funktionärer hur man kommunicerar via digitala och sociala 
medier breddar vi MHF:s genomslagskraft som trafiksäkerhetsorganisation.  
Här kommer fortsätta att specialutbilda 75 lokala funktionär runt om i Sverige samt MHF:s centrala och 
lokala projektledare och informatörer.   
 
 
 
9  Projektbeskrivning 
Beskriv projektet och dess genomförande för att nå projektets mål. 
 
 
Med detta utvecklingsprojekt vil  vi hitta nya och effektiva sätt att kommunicera trafiksäkerhet och 
bredda målgruppen och samtidigt skapa ett debattforum och en ny påverkansmetod där vi på ett 
effektivt sätt kan bilda opinion, påverka lagstiftare och allmänhet, driva på beslutsfattare och i 
samverkan med myndigheter arbeta hårdare med frågor som brett berör trafiksäkerhet men i 
synnerhet.   
  

Nykter trafik fri från droger och alkohol  

Rätt hastighet   

Säker cykling   

Säker gångtrafik med fokus på fal olyckor  

Insatser mot självmord i vägtransportsystemet  

Tydlig konsumentinformation   

Brottsförebyggande arbete kopplat til  trafik  
  
Vi vil  med hjälp av aktiva journalister lyfta upp de transportpolitiska målen och skapa ”nyheter” och 
aktuell samhällsinformation som höjer svenskarnas medvetenhet om åtgärder som bidrar til  en 
säkrare vägtrafik. Vi tror oss kunna påverka människors attityder til  förbättrad regelefterlevnad och 
allmänhetens attityder til  trafiksäkerhet.  
 
  
 
 
 
För att se hur programkonceptet ser ut titta på Öppna kanalen el er gå in på Youtube och sök på 
Trafikdax el er gå in på följande länk: https://www.youtube.com/watch?v=SsSvBh-QDfw&t=2683s 
 
 


9.1  Projektets aktiviteter 
Beskriv vilka konkreta aktiviteter ni ska genomföra. 
 
Se tidsplan 
 
 
 
10 Tidplan 
Beskriv tidplanen för projektets aktiviteter. 
 
15 Februari 2024 – 15 december 2024  
  
-  Fortsätta vidareutbilda minst 75 personer (personal och funktionärer) inom hela MHF rörelsen i 
digital medieproduktion och hur man jobbar med sociala medier.   
-  Fortsätta med utbildning av vår centrala personal och huvudfunktionärer för löpande produktion.  
-  Fortsatt arbete med vår redaktionsgrupp som ansvarar för det redaktionel a innehål et.  
-  Bjuda in samverkans organisationer så som Trafikverket m.fl för att bidra med redaktionel a 
idéer till programinnehåll inom trafiksäkerhet, tillgänglighet, miljö och hälsa.  
-  Registrera Tafikdax som redaktionel t program med ansvarig utgivare    
-  Framtagning av redaktionsplan.  
-  Vidareutbildning av teknisk personal, bildproducenter och redigerare samt fotografer  
-  Underhål a och jobba med ständiga förbättringar med vårt tv-format med vinjetter, grafik mm 
som ligger som mall för samsändningarna i lokal-tv runt om i hela Sverige.  
-  Skapa format för kortare inlägg och filmer til  sociala medier.  
-  Produktion och sändning av minst 20 tv-program inom kabal-tv i Sverige via nya 
samsändningsmöjligheten och lokalt i de olika lokal-tv kanalerna runt om i Sverige. 
-  Producera minst 50 rörliga nya inlägg på sociala medier så som Youtube, Facebook, Instagram 
m.fl.  
-  Undersöka möjligheten att även återanvända producerat material til  en trafiksäkerhetspodd.   
-  Redovisa hur många nya tittare som vi nått och hur många visningar vi haft inom sociala medier.  
-  Utvärdera projektet och om resultatet är til fredstäl ande söka framtida finansiering för fortsatt 
drift efter att utvecklingsprojektet är avslutat.   
 
 
 
 
11 Organisering och bemanning 
Beskriv hur ni ska organisera projektet. Beskriv kortfattat roller och ansvar samt hur ni ska lösa bemanningen i projektet 
 
Projektet leds av MHF:s projektansvarig/projektledare Tomas Jonsson til  sin hjälp finns en 
redaktionsgrupp bestående av MHF:s journalister och informatörer samt tekniker, bild och 
ljudproducenter mf.l .   
  
Teknisk personal för bildproduktion, klippning och filmning kommer til godoses via projektanstäl ning 
men främst via vidareutbildning av befintlig personal inom MHF organisationen 
 
 
 
12 Geografisk omfattning 
Ange var i landet projektet ska genomföras, nationellt, län, kommuner osv. 
 


Projektet omfattar hela Sverige via sociala medier. För sändningar av digital-TV når vi hushåll i 
följande område:  
Stockholm 
Alla 26 kommun i Stockholms län 
Botkyrka, Danderyd, Ekerö, Haninge, Huddinge, Järfäl a, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Nykvarn, 
Nynäshamn, Salem, Sigtuna, Sol entuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Södertälje, Tyresö, Täby, 
Upplands-Bro, Upplands Väsby, Val entuna, Vaxholm, Värmdö, Österåker. Här täcker vi 1 000 000 
hushåll. 
 
Uppsala 
Enköping, Heby, Håbo, Knivsta, Tierp, Uppsala, Älvkarleby och Östhammar. Här täcker vi 70 000 
hushåll. 
 
Kronobergs län + västra Småland 
§Alvesta, Lessebo, Ljungby, Markaryd, Tingsryd, Uppvidinge, Växjö, Älmhult, Sävsjö, Värnamo, 
Vaggeryds, Jönköping, Nässjö, Vetlanda och Eksjö. Här täcker vi 85 000 hushåll. 
 
Göteborg 
Partil e, Mölndal, Bohus, Härryda, Kungsbacka, Munkedal, Kungälv, Landvetter, Alingsås, Lerum, 
Bol ebygd, Borås, samt 8 000 hotellrum och samtliga studentbostäder i Göteborg. Här täcker vi 
650 000 hushåll. 
 
Örebro 
Kumla, Laxå, Hal sberg, Lekeberg, Nora, Odensbacken, St Mel ösa och Askersund. Här täcker vi 
40 000 hushåll. 
 
Malmö 
Svedala, Burlöv, Arlöv och Lomma. Här täcker vi 100 000 hushåll 
 
Sundstakanalen 
Helsingborg, Landskrona, Höganäs och Bjur. Här täcker vi 80 000 hushåll. 
 
Uddeval a 
Lysekil, Trollhättan och Vänersborg. Här täcker vi 30 000 hushåll 
 
Skaraborg 
Skövde, Falköping, Mariestad, Hjo, Tibro, Karlsborg, Tidaholm, Götene, Gul spång, Hova och 
Töreboda. Här täcker 100 000 hushåll. 
 
Västerås 
Här täcker vi 85 000 hushåll 
 
13 Uppföljning och utvärdering 
Beskriv hur projektet och dess mål kommer att följas upp och utvärderas och vilken metod som kommer att användas. Redogör 
vilka mått/indikatorer som kommer att användas. Om nuläge finns kring måtten/indikatorerna, ange även det. 
 
Vi kommer att följa uppsatta kvantitativa mål och samla in effekter och dokumentera digitala 
interaktioner som sker för alla delar och moment. De redaktionella produktionerna utvärderas 
fortlöpande av deltagande personal och funktionärer. Våra förtroendevalda funktionärer och personal 
kommer att besvara en enkät rörande projektets mål och uppfyllande. Delar av våra ”tittare” och 
interaktörer kommer också få svara på en enklare enkät om de lärt sig mer och om informationen de 
fått bidragit til  mer aktiva trafiksäkra val.   
 
 
 
 
 
 


14 Samarbetsparter i projektet 
 
Samarbetar er organisation med andra aktörer i projektet?      X Ja         ☐ Nej 
 
Om JA, ange med vilka och på vilket sätt arbetet är utformat 
 
Vår målsättning är att skapa samarbete med olika aktörer som är verksamma inom trafiksäkerhet. 
Kontakter har redan tagits med ex Folksam, NTF, Göteborgs stad, Elbilsmagasinet, Svensk 
Bilprovning m.fl. Vi kommer också att kontakta andra medlemsorganisationer och främst lyfta upp 
goda exempel som dessa genomför inom området trafiksäkerhet. Vi hoppas även kunna ha ett 
redaktionel t samarbete med er på Trafikverket då ni är en mycket viktig aktör inom trafik och 
trafiksäkerhet.   
 
 
 
 
15 Riskanalys och riskhantering 
Risker och motstånd mot projekt kan finnas t ex på samhälls-, organisations- och individnivå. Beskriv vilka typer av 
interna/externa riskfaktorer som kan äventyra måluppfyllelsen. Beskriv hur ni tänker hantera de identifierade riskerna. 
 
15.1  Riskanalys/riskfaktorer 
Risken inom detta projekt är liten då vi utgår från ett nol  läge gäl ande denna typ av aktivitet.  Denna 
del av projektet är ett försök- och utvecklingsprojekt där vi utgår från vad som finns idag gäller antal 
kontakter med allmänheten. Om erfarenheterna för denna arbetsmetod blir positiva har vi för avsikt 
att fortsätta. Förutsättningarna ökar då att sätta upp kvantitativa mål gällande antalet externa 
kontakter som nåtts av de olika inslagen.  
  
Risken är även låg när det gäl er utbildning av MHF:s lokala funktionärer. Digitala och sociala medier 
i relativt nytt för flera av dessa funktionärer, varpå kunskapsökningen bör vara hög. Vi tror även att 
denna typ av aktivitet kommer att bidraga til  ett djupare och bredare engagemang bland våra 
funktionärer för trafiksäkerhet i al mänhet med också för trafiknykterhet och droger i trafiken i 
synnerhet.   
  
De kvantitativa målen som vi satt upp rörande fysiska aktiviteter anser vi också ha en låg risk. Det 
finns inom befintlig personalstyrka stor erfarenhet av liknade aktiviteter samt journalistiskt arbete.  
  
Ett flertal av de medarbetare som kommer vara verksamma i detta projekt har också stor erfarenhet 
att jobba med riskanalyser och identifiera riskfaktorer detta då flera tidigare har jobbat aktivt inom vår 
ackrediterade laboratorieverksamhet där verksamheten hela tiden identifierar risker och jobbar med 
åtgärds- och handlingsplaner.      
 
 
 
 
15.2  Plan för att hantera eventuella risker  
 
Om risker uppstår så är vår avsikt att tidigt agera och föra en aktiv dialog med Trafikverket rörande 
ev. förändringar inom projektets struktur och omfattning. En åtgärdsplan tas i så fall fram som också 
kommuniceras med er innan åtgärder vidtas inom projektet.    
 
 
 
 


16 Budget 
Ange projektets budget. I kolumnen Sökt belopp från Trafikverket anger ni vad ni söker från Trafikverket för de olika delarna av 
projektet. I kolumnen Projektets förväntade totala kostnader anger ni totalsumman för projektets olika delar, både den del som 
ni söker finansiering för hos Trafikverket och de delar som ni beräknar att ni kan finansiera på något annat sätt. Budgeten ska 
överensstämma med de planerade aktiviteterna och minst delas upp i budgetposter enligt tabellen. Bifoga även separat 
detaljerad budget om ni bedömer att det behövs.  
 
Se de Generella villkoren om vad respektive kostnadspost får innehålla. 
 
Kostnadsposter 
Sökt belopp från Trafikverket 
Projektets 
Ange vad som ingår i 
Personer/funktioner  
Timpris 
Antal 
Summa  
förväntade 
kostnadsposten  
Personal-
OH-
timmar 
totala 
kostnad 
kostnad 
kostnader 
Projektledare/producent 
570 
114 
500 
342 000 
342 000 
 
 
Projektadministratör 
440 
88 
200 
105 600 
105 600 
Vara behjälplig till 
projektledaren samt planera 
program tillsammans med 
produktionsledaren 
Produktionsledare 
340  
68 
500 
204 000 
204 000 
 
Kommunikatör 
400 
80 
150 
72 000 
72 000 
 
Produktionspersonal 
340 
68 
800 
326 400 
326 400 
 
 
Administratör 
440 
88 
120 
63 360 
63 360 
 
Redaktionspersonal 
370 
74 
200 
88 800 
88 800 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Övriga 
Belopp  
 
 
kostnadsposter 
Reskostnader och logi 
55 000 
55 000 
 
För reportrar och 
fotografer 
Studiokostnad 
100 000 
100 000 
 
Externa lokaler och möten 
35 000 
35 000 
 
Revisionskostnader 
30 000 
30 000 
 
Sändningskostnader 
70 000 
70 000 
 
kabel-tv 
 
 
 
 
Summa 
1 492 160 
1 492 160 
 
 
 
Antal planerade ideella timmar 
300 
 
16.1  Kommentarer om budgeten 
Ange här eventuella kommentarer och förtydliganden om budgeten.  

 
OBS: Att budgeten bara omfattar effektiv kostnad för personal som arbetar operativt i projektet.   
  
Utöver detta kommer ett stort engagemang att finnas bland landets al a lokala förtroendevalda 
funktionärer. Investeringskostnader för byggnation av studio, kameror, bildproducering mm bekostas 
helt av MHF  
 
 
16.2  Andra finansiärer 
Om ni för projektet har andra finansiärer för delar av projektet ska ni ange namn och beviljat belopp alternativt sökt belopp. 
 
Beroende på redaktionel t innehål  så kan det behövas ytterligare intäkter för att täcka ökade rörliga 
kostnader kopplade til  bevakningar av aktuella händelser som sker utanför studion och är kopplade til  
10 

andra organisationers kärnverksamhet. Vi har för avsikt att försöka få dessa organisation att 
ekonomisk bidraga med dessa ökade kostnader som inte finns med i denna budget. 
 
 
 
 
17 Kunskapsläge 
Beskriv vad ni känner till som gjorts tidigare inom området och redovisa vad din organisation gjort tidigare inom samma område. 
Slutrapporter från eventuellt tidigare genomförda projekt inom området, utförda av sökanden, kan bifogas ansökan. 
 
MHF lägger årligen stora resurser på redaktionel a arbeten som idag bara når ut til  en begränsad 
målgrupp. Genom att systematiskt återanvända redan framtaget material skapar vi ett mervärde för 
MHF:s kärnfrågor. MHF har al tid på olika sätt varit aktiv i lokal- och riksmedia. Idag ser media 
utbudet annorlunda ut. De sociala medierna möjliggör interaktion och genomslagskraft på ett helt 
annat sätt än traditionella tryckta media och linjär-TV.   
  
Redan 2002 var MHF delaktig i förberedelserna inför digital-TV. Gemensamt med dåvarande TV-Inter 
och flera andra organisationer producerade MHF ”professionell” TV som då främst sändes i kabel-TV 
nätet i Stockholm. Vi testade även att sända i andra kabel-tv nät i Sverige.   
Under åren 2002-2004 sände MHF 45 min TV varje vecka. Satsningen var uppdelad på en höst- och 
en vårsäsong under namnet TV-Motorföraren.   
Tittarundersökningar visade då att vi hade mel an 15-20 000 tittare varje vecka, vilket är bra siffror för 
lokal-tv i Stockholm.   
Den största vinsten för MHF var att vi skapade en unik möjlighet att i högt tempo driva våra frågor 
och skapa möjligheter til  debatt och samtal.  Infrastrukturminister, trafikborgarråd, experter och 
politiker samlades i vår studio för debatt och samtal. Vi på MHF flyttade på kort tid fram våra 
positioner inom hela trafiksäkerhets Sverige. Flera av de verksamheter som vi fortfarande driver som 
huvudfrågor ex arbetet med alkolås och trafikoffer mm är frukt av TV-Motorföraren. 
Genomslagskraften blev til  och med så stor så att vår dåvarande informationschef Sören Sel berg 
valdes til  årets lobbyist 2005.   
  
I början av 2000-talet var kostnaden för att sända tv fortfarande hög. Teknik och studiotid var 
kostsam om man jämför med dagens möjligheter. 
Under 2022 och 2023 har vi åter byggt upp kunskapen kring media och skapt en plattform bestående 
av kunnig personal och modern teknik. Vi har i huvudsak jobbat med två ”format”. Tylösandseminariet 
studio och TV-programmet Trafikdax. Båda formaten har varit uppskattade och vi har från TV studion 
i Tibro både producerat direktsända tv sändningar upp till 3,5 h långa via Tylösandseminariet studio 
som inte bara sänts til  anmälda deltagare utan också provsänts direkt via kabel-tv nätet i främst i 
västra Sverige.  TV-programmet Trafikdax med 58 minuters sändningstid har varit inspelat och sänts 
med att nytt program varannan vecka och med repris veckan efter. Genom dessa produktioner anser 
vi att vi visat att vi har ett bra kunskapsläge kring själva produktion och även att skapa det 
redaktionel a innehållet.  
 
 
 
 
18 Användning och spridning av resultatet 
Beskriv hur projektresultaten och erfarenheterna från projektet kommer att dokumenteras, tas till vara inom organisationen och 
spridas vidare till andra aktörer. 
 
En slutrapport kommer att sammanstäl a uppnådda resultat och redovisa redaktionsplaner och 
utförda reportage och sändningar. Erfarenheterna från projektet kommer att dokumenteras och ligga 
til  grund för en beslutsprocess inom MHF inför en fortsättning av verksamheten efter projektets 
slutförande.   
11 

  
Erfarenheterna inom projektet kommer att dokumenteras i två steg  
  
1. Kvantitativa mål i form av antal delningar, likes sändningstimmar mm kommer att dokumenteras  
  
2. Effekter av publiceringar, debatter, konsumentinformation mm kommer dokumenteras och tas 
til vara inom organisationens. Dessa effekter är också mycket viktiga att kunna redovisa om 
verksamheten blir mer stadigvarande och fler aktörer inom trafiksäkerhet bjuds in för att medverka 
i framtida gemensam publicering. Vi ser redan nu att intresset varit stort från olika aktörer att 
medverka.  
 
 
 
 
19 Vidmakthållande av projektet 
Beskriv om planer finns för projektets vidmakthållande, till exempel att effekterna av projektet blir bestående och kan övergå i 
reguljär verksamhet. 
 
Vi har stora förhoppningar att projektet kommer leda til  en bestående verksamhet. Youtube,  
Snapchat, Instagram m.fl. är al a plattformar som ständigt växer. Även det vanliga Tv-tittandet har 
ökat under de senaste åren. Om detta är en effekt av tidigare pandemi är dock svårt att säga. Men vi 
kan konstatera att rörlig media har växt som kommunikationsmedel och de flesta unga föredrar det 
framför andra typer av medier. Til  exempel har inte ens hälften av högstadie- och gymnasieeleverna 
läst en pappersbok det senaste åter. Många använder också heller sociala medier för att ta del av 
nyheter i stället för digital el er tryckta tidningar.   
  
Vi bedömer att sannolikheten är stor att projektet övergår til  en mer reguljär verksamhet. Troligen 
öppnar vi också upp för fler aktörer inom trafiksäkerhet att medverka i det redaktionella arbetet och 
gemensamt nyttja den nya digitala plattformen. Ska man producera den mängd av rörligt material 
som vi har som ambition att göra i detta projekt så måste det redaktionella arbetet vara av den höjd 
att det håller tittarna och mottagarnas intresse på topp. För att på lång sikt upprätthålla denna 
ambition behövs input och samordning från flera olika trafiksäkerhetsaktörer.   
 
 
 
20 Övrigt 
 
 
 
 
21 Bilagor 
 
Med denna ansökan ska bifogas: 
 
Aktuel t registerutdrag från Skatteverket (högst en månad gammalt) 
Bilaga nr: 1 
Organisationens aktuel a stadgar 
Bilaga nr: 2 
Justerat protokoll från det senaste årsmötet 
Bilaga nr: 3 
Justerat protokoll som visar vem eller vilka som valts til  organisationens 
Bilaga nr: 4 
firmatecknare 
Senaste årsberättelse/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte 
Bilaga nr: 5 
12 


Senaste årsredovisning/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte 
Bilaga nr: 5 
Revisionsberättelse 2022 
Bilaga nr: 6 
 
Bilaga nr: …... 
 
 
 
Denna ansökan undertecknas av personer som har rätt att företräda sökande organisation 
(behörig firmatecknare).  
 
Genom att underteckna intygar vi att lämnade uppgifter är riktiga samt försäkrar att 
projektbidraget kommer att användas enligt de uppgifter som vi lämnat. 
 
 

Namnteckning firmatecknare 
Namnteckning firmatecknare 
           
 
Namnförtydligande 
Namnförtydligande 
Annette Fagerholm Ahlholm 
           
 
Ort och datum 
Ort och datum 
Årsta 2023-12-04 
           
 
Telefon 
Telefon 
070-350 54 22 
           
 
 
Upplysningar 
 
Ansökan med bilagor skickas i första hand till: 
 
E-post: 
xxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxx.xx samt stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx 
 
Alternativt til   
 
Postadress:  Trafikverket 
 
Ärendemottagningen 
 
Projektbidrag 
 
Box 810 
 
781 28 Borlänge 
 
Ansökningar som inte har bifogat kravställda bilagor, kommer INTE att tas vidare för bedömning.  
 
Eventuel a frågor ställs til  e-post: stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx 
 
13