En vägledning till
barnkonventionen
1
Innehåll
Barnkonventionen och dess metod
4
Barnrättsperspektiv 4
Barnets perspektiv
5
Barnperspektiv 5
Tolkning av barnkonventionen
7
Texten 7
Sammanhanget 8
Ändamål och syfte
8
Tillämpning av barnkonventionen
10
Ledande principer
12
Artikel 2 - Icke-diskriminering
13
I annan svensk lagstiftning
13
Diskriminering 14
Arbeta mot diskriminering
14
Artikel 3 - Barnets bästa
18
I annan svensk lagstiftning
19
Prövning av barnets bästa & barnkonsekvensanalys
20
2
Barnets bästa i löpande verksamhet
20
Barnets bästa i åtgärder som rör barn
20
Barnkonsekvensanalys 20
Artikel 6 - Liv, överlevnad & utveckling
24
I annan svensk lagstiftning
24
Samarbeta för barnets överlevnad och utveckling
25
Artikel 12 - Åsiktsfrihet och rätten att bli hörd
28
I annan svensk lagstiftning
29
Arbeta för delaktighet
30
Barnkonventionen sammanfattad
- Vad står det om i vilken artikel?
34
Tips på vidare läsning
36
Om barnkonventionen
36
Om praktisk tillämpning av barnkonventionen
36
Referenser 38
Noter 39
3
Barnkonventionen
och dess metod
Barnkonventionen är en av nio konventioner om de mänskliga rättigheterna. Den 1 januari
2020 inkorporerades FN:s konvention om barnets rättigheter, artikel 1 – 42, i svensk lag (SFS
2018:1197). Artiklarna i barnkonventionen rör samtliga rättighetskategorier: medborgerliga,
politiska, ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter.
Sedan tidigare finns
den alltså fått en starkare formell
inkräva sina rättigheter i Sverige,
Europakonventionen om de
ställning än vad den hade tidigare då
eftersom barn inte har rättshabilitet
mänskliga rättigheterna inkorporerad
den var ratificerad. En förhoppning
eller rösträtt.2 Det vilar alltså ett
i svensk grundlag (RF 2 kap 19 §).
som lagstiftaren har är att detta ska
extra stort ansvar på det allmänna
leda till att barnets rättigheter ska
att tillämpa barnkonventionen på ett
Barnkonventionen har vertikal
få stärkt reell ställning, alltså att
klokt och riktigt sätt, eftersom den
verkan. Det innebär att det som
det allmänna ska börja arbeta med
medborgargrupp som konventionen
regleras i lagen är det allmännas
att uppfylla barnets rättigheter i
är tänkt att skydda har få möjligheter
ansvar gentemot de människor som
praktiken.
att säga ifrån om något blir fel.
vi i dagligt tal kallar för barn.
Barnkonventionen är, som det
Enligt barnkonventionen är vi
BARNRÄTTSPERSPEKTIV
brukar uttryckas, ”hel och odelbar".
barn till den dag vi fyller 18 år.
Barnkonventionen bygger
Med detta menas att rättigheterna
All offentlig verksamhet i Sverige
på ett barnrättsperspektiv.
inte ska läsas var och en för sig,
ska förhålla sig till och följa
Barnrättsperspektivet kan beskrivas
utan tillsammans. Konventionen
barnkonventionen. Tjänstemän,
som en metod vilken baseras
innehåller flera olika rättigheter
politiker och övrig personal inom
på barnkonventionens artiklar.
och rättsområden: medborgerliga,
offentlig förvaltning har ansvar
Barnombudsmannen menar att man
politiska, sociala, ekonomiska
att se till att barn kan utnyttja
måste ha tagit hänsyn till och utrett
och kulturella rättigheter, samt
sina rättigheter i enlighet med
barnkonventionens grundartiklar (2,
humanitär rätt och flyktingrätt.
konventionens ändamål och syfte.
3, 6 och 12) för att en miniminivå av
Idén med detta är att barnet ska få
Barnet är alltså rättighetsbärare
barnrättsperspektivet ska anses vara
sina rättigheter tillgodosedda i den
och vi som arbetar inom offentlig
uppnått.1 Verksamheten ska alltså
situation hen befinner sig i och inte
förvaltning är ansvarsbärare.
arbeta aktivt för att inget barn ska
ska behöva rätta sig efter flera olika
diskrimineras (artikel 2), att alla barn
rättsområden.3
När barnkonventionen
ska få sitt bästa beaktat (artikel 3),
inkorporerades i svensk lag fick den
att alla barn ska kunna leva, överleva
I tillämpningen kan detta dock
genast samma status som annan
och utvecklas (artikel 6) och att alla
bli lite rörigt. Barnkonventionen
lagstiftning. Endast grundlagen står
barn ska ha möjlighet att höras och
uttrycker inte problemen eller
över barnkonventionen i den svenska
bli hörda(artikel12).
frågorna som rättsliga problem,
normhierarkin. Konventionen har
utan som sociala. Detta gör att
alltså företräde framför förordningar,
Barnrättsperspektivet innebär också
barnkonventionen inte endast
föreskrifter, rekommendationer och
att barnet ska ha rätt att agera och
tillämpas med juridisk metod, utan
riktlinjer, och samma värde som
kräva sina rättigheter, och inte endast
även genom exempelvis politiska
annan lagstiftning.
vara en passiv mottagare av det
beslut och etiska överväganden.
skydd och omvårdnad som familjen
Detta kan utgöra en utmaning för
Nu när barnkonventionen har
och samhället ska ge den. I dagsläget
den som ska göra en objektiv och
inkorporerats i svensk lag har
har barn dock ingen möjlighet att
saklig prövning i ett ärende, eftersom
4
barnkonventionen inte ger någon
människor, kan ett barns perspektiv
barnperspektiv är beroende av
tydlig guidning i hur problemet
förändras över tid och behöver inte
den vuxnas egna erfarenheter av
ska lösas, utan beskriver vad det
vara hugget i sten. En person som är
barndomen, samt samhälleliga och
allmänna ska tillförsäkra barnet eller
17 år kanske inte tycker och känner
personliga värderingar.6 Det kan vara
avstå från att göra mot barnet. 4
samma saker som hen gjorde när hen
bra att tänka igenom vilka attityder
var 8 år, eller så gör hen det – det
Att arbeta aktivt för barns rättigheter
går inte att veta utan att ha lyssnat
och känslor du har om barndomen
och att tillämpa barnkonventionen
på vad barnet har att säga vid olika
och barn innan du sätter igång och
innebär alltså inte att du arbetar
tidpunkter.
arbetar med barnkonventionen. Hur
med en specifik fråga eller
du relaterar till din egen barndom
tillämpar lagstiftning inom ett
Barnets perspektiv är starkt
och till barn (både dina egna och
specifikt rättsområde, utan att du
kopplat till artikel 3 och 12 i
andras) får konsekvenser för vilka
arbetar med den mängd av olika
barnkonventionen. Att säkerställa att
beslut du kommer att fatta i ärenden
sociala frågor och problem som
barnets perspektiv får utrymme och
som rör barn.
ryms inom barnkonventionen:
tas till vara är alltså en förutsättning
diskriminering, delaktighet,
för att ett barnrättsperspektiv ska
För att ett barnperspektiv ska vara
brottsförebyggande arbete, folkhälsa,
anses vara uppfyllt.
användbart och relevant är det
informationssäkerhet, jämlikhet etc.
viktigt att alla delar finns med och
Förutom barnrättsperspektivet
BARNPERSPEKTIV
tas hänsyn till. Om du skulle anlägga
brukar man tala om två andra
Barnperspektivet är det övergripande
ett barnperspektiv på något, utan
perspektiv som genomsyrar
perspektivet, som innefattar både
att ha klart för dig vad barnets
barnkonventionen: barnets
kunskap om barnets egen vilja
perspektiv på frågan är, försvinner
perspektiv och barnperspektiv.
(barnets perspektiv), kunskap om
två viktiga kärnkomponenter ur
vad som anses relevant för barn ur
barnkonventionens metod (artikel
BARNETS PERSPEKTIV
ett forskningsperspektiv, kunskap om
3 och 12) – och då går det inte att
lagar, regler och mål som relaterar till
hävda att du arbetar barnrättsbaserat.
Barnets perspektiv är ”det som
barn. Ett barnperspektiv utgörs alltså
förmedlas av barn själva och handlar
Likaså behöver barnkonventionen
av den samlade kunskap som finns
om varje enskilt barns uttryck,
om barn vid ett givet tillfälle.
ha beaktats för att barnperspektivet
perspektiv och erfarenheter”.5 För
ska vara fullgott, eftersom den är en
att få veta vad barnets perspektiv
Även den vuxnas egna föreställningar
av våra viktigaste lagar som rör barn
är behöver barnet få tillfälle att få
och åsikter om barn ingår i
och beskriver vilka rättigheter som
berätta om det. Precis som hos alla
barnperspektivet. En vuxen persons
finns att ta hänsyn till.
Sammanfattningsvis
»
Inget barnperspektiv utan
rättigheter och den metod
utgörs av den samlade kunskap
ett barnrättsperspektiv, och
för problemlösning som
som finns om barn vid ett givet
inget barnrättsperspektiv utan
barnkonventionen ger.
tillfälle. Det innefattar exempelvis
barnets perspektiv. De tre olika
kunskap om barnets egen vilja
perspektiven hänger ihop och
» Barnets perspektiv är barnets
(barnets perspektiv), kunskap
utgör snarare olika dimensioner
eget perspektiv på en fråga. För
om vad som anses relevant för
än åtskilda perspektiv.
att veta vad barnets perspektiv
barn ur ett forskningsperspektiv,
är på en fråga måste man fråga
kunskap om lagar, regler och
»
Barnrättsperspektivet är det
barnet vad hen tycker.
mål som relaterar till barn
perspektiv som barnkonventionen
(barnkonventionen, bland andra).
ger när den appliceras på en
» Barnperspektivet är det
fråga. Det utgår från barnets
övergripande perspektivet. Det
5 5
ÖVNING
Vad är ditt
perspektiv på
barn och
barndomen?
Nedan följer några diskussionsfrågor som kan göras både enskilt och i grupp. Frågorna
kan hjälpa er att börja reflektera över er syn på barndomen och på barn. Gör ni frågorna
i grupp kan det vara värt att tänka på att barndomen är olika för alla. För vissa var och
är barndomen en problemfri period som var eller är riktigt trevlig. För andra kanske
barndomen var och är en period av svår utsatthet, full av problem som ska överkommas.
Det är därför viktigt att diskussionerna sker i en trygg miljö med ett tillåtande samtalsklimat
och plats för olika erfarenheter. Det är viktigt att en får avstå att dela erfarenheter om sin
barndom om det känns obekvämt.
» Nämn tre ord som du tänker på när du hör eller
» När i livet är människor i allmänhet bäst på att
läser ordet ”barndom”. Varför tänker du på just
fatta kloka beslut?
de orden?
» På vilket sätt tror du att människor i din
» På vilket sätt tror du att din egen erfarenhet av
generation har haft inflytande över sina liv under
barndomen påverkar hur du ser på barn idag när
barndomen?
du är vuxen?
» Varför tror du att en del människor tycker att
» Hur har ditt eget perspektiv på livet förändrats
barn är jobbiga att ha att göra med?
över tid, ser du likadant på livet nu som när du
var exempelvis 15 år gammal?
6
Tolkning av barnkonventionen
Även om barnkonventionen numera är svensk lag gäller folkrättsliga tolkningsregler för
konventionen, eftersom det ursprungligen är ett folkrättsligt dokument. Tolkningsreglerna
beskrivs i Wienkonventionen, artikel 31, 32 och 33. I den här vägledningen kommer endast
artikel 31 beskrivas närmare.
Artikel 32 handlar om
När barnkonventionen gjordes till
och mot bakgrund av konventionens
”supplementära tolkningsregler”,
svensk lag genom inkorporering
ändamål och syfte. Den allmänna
alltså hur konventioner ska tolkas
blev det den engelska och franska
tolkningsregeln sammanlänkar
texten,
när artiklarna i sig själva inte räcker
originaltexten som blev lag. Den
sammanhanget och ändamål och syfte.
till för tolkning. Det är osannolikt
svenska översättningen ligger som en
att en sådan situation skulle uppstå i
bilaga till lagen (2018:1197). När du
TEXTEN
kommunal verksamhet.
tillämpar barnkonventionen är det
naturligt att utgå från den svenska
Med ”konventionens uttryck” menas
Artikel 33 i Wienkonventionen
översättningen. Originaltexterna blir
kort och gott konventionstexten.
slår fast att en konvention gäller på
förmodligen aktuella först i mycket
När du ska tolka barnkonventionen
det språk som parterna (staterna)
komplicerade fall där nyanserna i
måste du alltså börja med att läsa vad
som faktiskt står i barnkonventionen.
bestyrkt. Med andra ord gäller
språken kan bli avgörande.
Det finns tyvärr en tendens bland
konventionerna på det språk som
människor att utgå från vad de tror
de ursprungligen skrevs på. Vad
Artikel 31 i Wienkonventionen
att det står i barnkonventionen.
beskriver en allmän tolkningsregel
det gäller barnkonventionen har
Barnkonventionen är en lag, när du
för folkrätten. Den fastslår att en
den bestyrkts på arabiska, engelska,
tillämpar barnkonventionen ska du
konvention ska tolkas ärligt (in
franska, kinesiska, ryska och
inte tro att du vet vad som står i den
good faith) i enlighet med den
– du ska veta vad som står i den. Vet
spanska. Dessa språkversioner utgör
gängse meningen av konventionens
du inte så måste du ta reda på vad
barnkonventionens originaltexter.
uttryck sedda i sitt sammanhang
som står i texten genom att läsa den.
7
När du läser och tolkar texten ska du
konventionens helhet – alltså
artiklar som anger ett mål som
försöka hitta ”den gängse meningen”.
till sammanhanget. Om samma
ska nås genom en gradvis process.9
Det betyder att du ska läsa texten
begrepp återkommer på flera ställen
Detta möjliggör en ”dynamisk
som den står och att du ska tolka
i barnkonventionen är ett rimligt
tolkning”. Det innebär att tolkningar
texten på ett sätt så att även andra
antagande att begreppet har samma
av barnkonventionen kan skilja sig
skulle kunna komma fram till samma
betydelse vid samtliga tillfällen. Har
över tid beroende på social, kulturell
tolkning. 7 Står det ”banan”, till
däremot olika begrepp använts vid
och ekonomisk utveckling i de
exempel, är det alltså inte tillåtet att
tillfällen där samma begrepp hade
samhällen där den tillämpas.
tolka det som att det står ”äpple”,
kunnat användas kan det tyda på
även om du personligen kanske
att begreppen förutsätts få olika
Artikel 19 är ett exempel på en sådan
tycker bättre om äpplen än bananer.
betydelse vid tolkning. 8
artikel. I den står det bland annat
Står det däremot ”frukt”, då är det
att: ”konventionsstaterna ska vidta
förmodligen okej med vilken frukt
ÄNDAMÅL OCH SYFTE
alla lämpliga lagstiftningsåtgärder,
som helst: äpplen, bananer, kiwi eller
administrativa, sociala och
något annat.
Artikel 31 i Wienkonventionen
fastslår att konventioner även ska
utbildningsmässiga åtgärder för
att skydda barnet mot alla former
SAMMANHANGET
tolkas utifrån ”sitt ändamål och syfte”.
Vad som är barnkonventionens
av fysiskt eller psykiskt våld […]”.
Barnkonventionen är hel och
ändamål och syfte går att utläsa av
Barnkonventionen fastslogs år
odelbar. Det innebär att de olika
den helhet som samtliga artiklar
1989, det innebär att den är över
artiklarna i barnkonventionen
ger och inledningen (preambeln).
30 år gammal. Vad som ansågs vara
inte är fristående, utan att de är
Artikel 6 kan sägas ge en hint om
”lämpliga åtgärder” mot psykiskt och
beroende av varandra. Dessutom
vad syftet med barnkonventionen
fysiskt våld i Sverige år 1989, skiljer
har barnkonventionen en inledning
är: att barn ska få leva, överleva
sig förmodligen från vad som kan
– en preambel – och bilagor
och utvecklas. Resterande artiklar i
anses vara ”lämpliga åtgärder” mot
som ingår i barnkonventionens
konventionen beskriver mer detaljerat
våld i dagens Sverige. Denna aspekt
sammanhang. Även praxis ingår i
hur överlevnaden och utvecklingen
av vad som kan anses lämpligt här
barnkonventionens sammanhang.
bör te sig.
och nu, behöver du ta med i din
tillämpning.
Om du är osäker på hur ett uttryck
Barnkonventionen innehåller många
i konventionen ska tolkas, se till
målsättningsartiklar. Det vill säga
Sammanfattningsvis
»
När du ska tolka barnkonventionen behöver du börja
»
Om resultatet av din tolkning är tvetydigt, oklart eller
med att läsa konventionstexten. Vad säger den?
uppenbart oförnuftigt behöver du be om hjälp. Prata
med dina kollegor, med kommunens stödfunktioner,
»
Tolka sedan texten i enlighet med den allmänna regeln
Sveriges Kommuner och Regioner eller myndigheter
om tolkning, alltså ärligt, i enlighet med den gängse
som kan bidra med kunskap och insikter.
meningen av konventionens uttryck, sedda i sitt
sammanhang och mot bakgrund av konventionens
ändamål och syfte.
8
9
Tillämpning av barnkonventionen
Barnkonventionen innehåller civila, politiska, ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter.
Hur rättigheterna uttrycks i konventionstexten får konsekvenser för hur de kan tillämpas,
därför är det viktigt att innan du börjar tillämpa barnkonventionen verkligen har läst
konventionstexten.
Inom vissa rättigheter finns ett stort
”respektera”, ”tillförsäkra”,
tillgodosedda – det skulle vara att
manöverutrymme, till exempel genom
”säkerställa” och ”erkänna” ger inget
omkullkasta barnkonventionens
ordet ”lämplig”. I artikel 19 står det
större manöverutrymme, utan anger
ändamål och syfte.
att konventionsstaterna ska vidta alla
något som ska göras av det allmänna.
lämpliga lagstiftnings-, administrativa,
Att konventionsstaten enligt artikel
Du behöver alltså ta hänsyn till hur
sociala och utbildningsmässiga
2 ska ”respektera och tillförsäkra
de olika artiklarna är utformade, och
åtgärder för att skydda barnet mot
varje barn inom deras jurisdiktion
vilken betydelse de kan tillmätas i
fysiskt och psykiskt våld. Vad som
det enskilda fallet som du är satt att
är ”lämpligt” i vår kommun, i din
de rättigheter som anges i denna
bedöma. 10
verksamhet och vid en specifik
konvention…” ger inget utrymme att
tidpunkt är upp till dig och dina
undanta vissa barn från rättigheterna
När du tillämpar konventionen
kollegor att tolka, och sedan tillämpa.
i barnkonventionen. Det finns inget
kan du följa stegen nedan. De
utrymme för att göra en tolkning av
ger i sig själv inga svar, men ger
Andra rättigheter är utformade på
huruvida det är ”lämpligt” eller inte
dig hållpunkter att ta stöd av vid
andra sätt. Ord som exempelvis
för vissa barn att få sina rättigheter
tillämpning. 11
10
Först behöver du fastställa om beslutet eller åtgärden rör ett
SE
enskilt barn, en grupp av barn eller barn i allmänhet. Om det
BARNET
är så att beslutet eller åtgärden gör det, behöver du ta hänsyn
till barnets rättigheter. Du behöver också fastställa om beslutet
eller åtgärden berör barn direkt eller indirekt.
När du har fastställt på vilket sätt frågan rör barn ska du se efter
om det finns rättigheter som är tillämpbara på det ärende som
SE
du har framför dig. Det kan vara så att bara en av konventionens
RÄTTIGHETEN
artiklar aktualiseras, eller så behöver du ta hänsyn till flera
artiklar samtidigt. Tänk på att artikel 3 är en artikel som är
tillämpbar på alla beslut och åtgärder som rör barn.
Ofta finns det andra lagar än barnkonventionen som är viktiga
i ett beslut eller inför en åtgärd. Dessa behöver du identifiera
SE
och sedan försöka klarlägga vad barnkonventionen betyder i
REGLERINGEN
förhållande till dem. Barnkonventionen kan bidra till förståelsen
av annan lagstiftning och komplettera den, och vice versa.
Om du behöver ytterligare vägledning i hur du gör för att tillämpa barnkonventionen kan du läsa
Vägledning vid
tolkning och tillämpning av FN:s konvention om barnets rättigheter (DS 2019:23). Lättast hittar du den genom att
söka på den på internet.
Om du vill läsa mer om hur en särskild artikel stämmer överens med övrig svensk lagstiftning kan du slå upp artikeln
i Barnkonventionen och svensk rätt (SOU 2020:63). Det är en statlig offentlig utredning om svensk lagstiftning och
praxis stämmer överens med barnkonventionen
11
Ledande principer
Barnkonventionen har fyra så kallade ledande principer eller grundartiklar. Det är artikel 2,
3, 6 och 12. Att principerna är ledande, eller grundläggande, betyder att alla andra artiklar i
konventionen ska tolkas utifrån dessa fyra artiklar. 12
Att utgå från grundartiklarna när
liknande bestämmelser i annan
konkreta svar på exakt hur ni ska gå
du tillämpar barnkonventionen
svensk lagstiftning. Slutligen beskrivs
till väga för att uppfylla artiklarna,
är ett minimikrav för att ett
hur en verksamhet kan arbeta med
men förhoppningsvis kan den
barnrättsperspektiv ska anses vara
artikeln på ett sätt som kan ses
fungera som ett stöd och som
uppfyllt.
som mer praktiskt. Framförallt
diskussionsunderlag. Själva arbetet
beskrivs olika frågeställningar som
att komma på exakt hur ni ska gå till
Nedan följer beskrivningar av de fyra
verksamheten kommer behöva ta
väga, det är upp till er att utforma så
grundprinciperna. Beskrivningarna
ställning till när arbetet med artikeln
att det passar er, er verksamhet och
är upplagda på så vis att först citeras
ska utformas.
framförallt de barn som ni kommer i
artikeln som följs av en kommentar.
kontakt med – direkt och indirekt.
13 Sedan följer en kort beskrivning
Texten kommer i sig själv inte ge
av var en kan hitta samma eller
dig eller din verksamhet några
12
ARTIKEL 2
Icke-diskriminering
1. Konventionsstaterna ska respektera och tillförsäkra varje barn inom deras
jurisdiktion de rättigheter som anges i denna konvention utan åtskillnad av något
slag, oavsett barnets eller dess förälders eller vårdnadshavares ras, hudfärg, kön,
språk, religion, politiska eller annan åskådning, nationella, etniska eller sociala
ursprung, egendom, funktionsnedsättning, börd eller ställning i övrigt.
2. Konventionsstaterna ska vidta alla lämpliga åtgärder för att säkerställa att barnet
skyddas mot alla former av diskriminering eller bestraffning på grund av föräldrars,
vårdnadshavares eller familjemedlemmars ställning, verksamhet, uttryckta åsikter
eller tro.
ARTIKEL 2 innehåller två punkter. I den första punkten fastslås att alla rättigheter i
konventionen gäller för alla barn i Sverige, oavsett om de är svenska medborgare eller
inte.14 Punkten handlar inte om diskriminering i allmänhet, utan om att inget barn får
fråntas eller nekas sina mänskliga rättigheter.
De skyddade kategorierna i punkt ett är kopplade till identitet: ras, hudfärg, kön, språk,
religion, politiska eller annan åskådning, nationella, etniska eller sociala ursprung,
egendom, funktionsnedsättning, börd eller ställning i övrigt. I punkten tas ingen
hänsyn till om diskrimineringen är/var medveten eller om den är/var omedveten, utan
artikeln tar sikte på effekter. Om effekten av ett beslut eller struktur blir att någon av
de skyddade kategorierna inte får tillgång till sina rättigheter räcker det för att artikel 2
ska anses bruten, oavsett om effekten var avsedd eller inte.15
Den andra punkten skyddar barnet även från indirekt diskriminering på grund av sina
föräldrars, vårdnadshavares eller familjemedlemmars ställning. Till skillnad från den
första punkten, är diskrimineringsförbudet i den andra punkten allmänt, och rör alltså
inte endast mänskliga rättigheter utan alla former av diskriminering eller bestraffning.16
I andra punkten räcker det inte att effekten är diskriminerande, utan diskrimineringen
behöver vara riktad mot barnets föräldrar, vårdnadshavare eller familjemedlemmar
för att anses olaglig. Ytterligare en skillnad från första punkten är att de skyddade
kategorierna inte är kopplade till identitet som i den första punkten. I andra punkten
är de skyddade kategorierna kopplade till de medborgerliga rättigheterna; ”ställning”,
”verksamhet”, ”uttrycka åsikter eller tro” hos personer i barnets direkta närhet.17
I ANNAN SVENSK LAGSTIFTNING
Bestämmelser mot diskriminering finns förutom i barnkonventionen i Regeringsformen
(1. Kap 2§), där ålder utgör en av diskrimineringsgrunderna. Skydd mot diskriminering
finns även i 1 kapitlet 9§ (Regeringsformen), där anges att offentlig verksamhet
ska beakta allas likhet inför lagen. Andra exempel på lagar där bestämmelser mot
diskriminering finns är Kommunallagen (2 kap. 3§) och Diskrimineringslagen (2008:567).
När det gäller området diskriminering fyllde barnkonventionen en lucka i svensk
lagstiftning när den inkorporerades. I svensk lagstiftning fanns inte tidigare ett skydd
mot diskriminering och bestraffning på grund av föräldrars, familjemedlemmars eller
vårdnadshavares ställning, verksamhet, uttryckta åsikter eller tro på det sätt som
artikel 2.2 ger. 18
13
DISKRIMINERING
upp, förändras och byts ut i en
Enligt lagen ska arbetet med aktiva
Det går att skilja på två former av
verksamhet är viktigt för att värna
åtgärder genomföras fortlöpande
diskriminering, individuell och
rättssäkerheten och därmed värna
och åtgärderna ska tidsplaneras och
strukturell diskriminering. Vid
demokratin.
genomföras så snart som möjligt
individuell diskriminering blir en
(Diskrimineringslag 3 kap. § 1-3).
individ aktivt diskriminerad av en
Det är också viktigt att förstå att
annan. Exempelvis ett fall där ett
diskriminerande strukturer byggs
Lagen beskriver alltså en process
barn från en minoritetsgrupp inte
och upprätthålls av människor och
genom vilken en verksamhet ska
blir behandlad på samma sätt som
står inte utanför vår kontroll. Vill du
bedriva ett förebyggande arbete mot
barn i majoritetsposition av en
förändra dem, så går det – men det
diskriminering. Det är värt att notera
handläggare för att handläggaren
krävs mod och initiativ.
att det inte står i lagen att vi ska
hyser rasistiska åsikter. Vid
undersöka om diskriminering sker i
strukturell diskriminering är
ARBETA MOT DISKRIMINERING
verksamheten, utan om det finns risk
det regler, praxis, rutiner etc.
för diskriminering eller om det finns
som avsiktligt eller oavsiktligt är
Artikel 2 är både en negativ och
hinder för enskildas lika rättigheter.
konstruerade på ett sådant sätt att
en positiv rättighet. Negativ i den
En risk kan exempelvis vara daterade
de får diskriminerande effekter.
mening att en stat ska respektera
rutiner och riktlinjer, att personalen
Diskrimineringen blir på så vis en
alla barns rätt till sina rättigheter
inte har tillräcklig kunskap om
del av organisationens formella
– i praktiken låta bli att göra saker
barns levnadsförhållanden, att
eller informella rutiner, och
som har effekten att barn, oavsett
verksamhetslokalerna saknar hiss
diskrimineringen kan således ske
identitet, inte får tillgång till sina
eller att personalen i en verksamhet
ganska omedvetet. Handläggare och
rättigheter. Artikel 2 är också positiv
har lagt sig till med ett beteende
annan personal "lyder order" eller
i och med att staten ska tillförsäkra
som skulle kunna kränka barn i
"gör som de alltid har gjort".
och vidta alla lämpliga åtgärder
allmänhet eller vissa grupper av barn
för att alla barn ska skyddas mot
i synnerhet.
Det kan vara svårare att upptäcka
diskriminering. I praktiken innebär
diskriminering när den ligger
det att kommunen måste vidta aktiva
När riskerna undersöks behöver
inbäddad i abstrakta strukturer
åtgärder för att säkerställa att inget
det också analyseras varför riskerna
och omedvetna tankemönster. Det
barn utsätts för direkt eller indirekt
finns. Är det så att den som skulle
betyder inte att den omedvetna
diskriminering. 19
uppdatera riktlinjerna har slutat och
diskrimineringen är mindre
ingen annan fått uppdraget? Har
allvarlig eller mindre olaglig än
Diskrimineringslagen föreskriver
verksamheten för lite pengar för att
den medvetna. Om en kommun
hur arbetet med aktiva åtgärder ska
ha råd med kompetensutveckling?
inte klarar av att stå upp för allas
genomföras (3 kap.), men varken
Inte förrän vi vet varför saker och
– även barns – lika värde blir det
diskrimineringslagen eller artikel 2
ting är som de är kan vi sätta in
i förlängningen svårt att kalla den
i barnkonventionen föreskriver vilka
rätt åtgärd, och för att veta om den
kommunen för en demokratisk
aktiva åtgärder som ska vidtas. Det
åtgärd vi satte in faktiskt fungerade
kommun. Regeringsformen som
behöver verksamheten komma fram
behöver vi utvärdera åtgärden.
fastslår att: ”Den offentliga makten
till på egen hand.
Kanske fungerade åtgärden jättebra
ska utövas med respekt för alla
och nu är det dags för ett nytt steg i
människors lika värde […]” (1.
Enligt diskrimineringslagen ska en
arbetet? Eller kanske den fungerade
Kap § 2). Att arbeta aktivt mot
verksamhet bedriva ett förebyggande
jättedåligt och ska skrotas? Det
diskriminering är därför att arbeta
och främjande arbete genom att:
kan vi inte veta utan att ha gjort en
för demokratin.
utvärdering av åtgärden.
1. Undersöka om det finns risker för
För att rå på diskriminering, både
diskriminering eller repressalier
Det kan vara värt att påminna
individuell och strukturell, behövs ett
eller om det finns andra hinder
sig om att det som kallas för
gediget och ofta modigt analysarbete.
för enskildas lika rättigheter och
positiv särbehandling inte är
Att våga se vilka rasistiska, sexistiska,
möjligheter i verksamheten.
diskriminering.20 Säg att ni i
ålderistiska, fobiska och förtryckande
2. Analysera orsaker till upptäckta
er undersökning och analys har
föreställningar du själv och den
risker och hinder.
kommit fram till att barn på grund
organisation du arbetar för bär
av sin könsidentitet löper risk att
på och medvetet eller omedvetet
3. Vidta de förebyggande och
bli diskriminerade i er verksamhet,
reproducerar kan vara svårt och
främjande åtgärder som skäligen
då finns det ingenting som hindrar
göra ont. Att kritiskt granska de
kan krävas.
er från att satsa extra resurser på
strukturer som kontinuerligt byggs
4. Följa upp och utvärdera arbetet.
dessa barn, även om effekten blir att
14
lite mindre resurser satsas på andra
Varken diskrimineringslagen
förverkliga idén om alla människors
barn. Det viktiga är att resultatet blir
eller artikel 2 i barnkonventionen
inneboende värde – det är det ni
jämlikt, och för att det ska bli jämlikt
syftar till att ge en grupp mer
arbetar med när ni arbetar med
mellan barn behöver vi ibland göra
makt än någon annan. Syftet är
artikel 2.
olika – eftersom olika individer har
att demokratisera makten, att göra
olika behov.
vårt samhälle mer jämlikt och att
Vi har olika förutsättningar
Sammanfattningsvis
»
Artikel 2 fastslår att inget barn
» Man brukar säga att det finns två
missgynnad grupp för att denna
får berövas sina mänskliga
typer av diskriminering: individuell
grupp ska bli jämlik majoriteten.
rättigheter. Enligt artikeln spelar
och strukturell diskriminering.
det ingen roll om diskrimineringen
Individuell diskriminering innebär
»
Diskrimineringslagen föreskriver
är medveten eller inte, utan det
att en individ diskrimineras genom
att verksamheter ska vidta aktiva
är effekterna av ett beteende,
en medarbetares beteende. Till
åtgärder mot diskriminering.
Enligt lagen ska arbetet med
beslut, förändring etc. som är
exempel att en medarbetare
aktiva åtgärder genomföras
intressant i sammanhanget.
inte ger individen bra service
på grund av hens hudfärg.
fortlöpande och åtgärderna
Artikel 2 skyddar även barnet mot
Strukturell diskriminering sker när
ska tidsplanernas och
indirekt diskriminering via barnets
strukturerna i samhället eller i en
genomföras så snart som möjligt
vårdnadshavare.
organisation är uppbyggda på så
(Diskrimineringslag 3 kap. § 1-3).
vis att de avsiktligt eller oavsiktligt
»
Skydd mot diskriminering finns
missgynnar vissa grupper av
»
För att rå på diskriminering är
förutom i barnkonventionen
människor.
det nödvändigt att våga se sina
i Regeringsformen (1.kap 2§),
egna fördomar och våga analysera
Diskrimineringslagen (2008:567)
» Positiv särbehandling innebär att
sitt eget och sin organisations
och Kommunallagen (2.kap 3§).
man satsar mer resurser på en
beteenden och praxis.
15 15
ÖVNING
Prata om
diskriminering!
Dessa diskussionsfrågor kan fungera som en grund för att börja prata om hur ni arbetar med
eller kan börja arbeta med artikel 2 i er verksamhet. Diskutera dem i grupp eller reflektera
över dem enskilt.
» Vad betyder de olika diskrimineringsgrunderna
» Kan barn tillgodogöra sig den information som vi
(både i artikel 2 och i diskrimineringslagen) i vår
i vår verksamhet kommunicerar till allmänheten?
verksamhet?
Finns det några barn som informationen inte
når?
» Finns det risk för att barn behandlas olika i vår
verksamhet?
» Vilka barn visar de bilder som vi använder i våra
kommunikationsmaterial? Är barnen på bilderna
» Hur brukar vi resonera när vi fördelar resurser i
lika de barn som lever i vår kommun och som
vår verksamhet? På vilket sätt arbetar vi för att
besöker vår verksamhet?
fördelningen ska bli jämlik?
» Vilken lagstiftning tycker vi är viktigast för oss
» Finns det grupper av barn som vi inte hör? Varför
i vår verksamhet? Varför tycker vi att just de
i så fall?
lagarna är viktigast?
16
17
ARTIKEL 3
Barnets bästa
1. Vid alla åtgärder som rör barn, vare sig de vidtas av offentliga eller
privata sociala välfärdsinstitutioner, domstolar, administrativa
myndigheter eller lagstiftande organ, ska i första hand beaktas vad som
bedöms vara barnets bästa.
2. Konventionsstaterna åtar sig att tillförsäkra barnet sådant skydd och
sådan omvårdnad som behövs för dess välfärd, med hänsyn tagen
till de rättigheter och skyldigheter som tillkommer dess föräldrar,
vårdnadshavare eller andra personer som har juridiskt ansvar för barnet,
och ska för detta ändamål vidta alla lämpliga lagstiftningsåtgärder och
administrativa åtgärder.
3. Konventionsstaterna ska säkerställa att institutioner, tjänster och
inrättningar som ansvarar för omvårdnad eller skydd av barn uppfyller
av behöriga myndigheter fastställda normer, särskilt vad gäller säkerhet,
hälsa, personalens antal och lämplighet samt behörig tillsyn.
ARTIKEL 3 är kanske barnkonventionens mest kända artikel, och utgör ett
tolkningsverktyg för övriga artiklar genom formuleringen ”i alla åtgärder som
rör barn”.21 Vilka åtgärder som rör barn ska tolkas brett, det handlar både om
åtgärder som direkt rör barn och åtgärder som indirekt rör barn. I artikel tre
används också ordet ”barn” i obestämd form, tillskillnad från andra artiklar
där ordets bestämda form används (”barnet”). Detta innebär att det inte bara
är i åtgärder rörande det enskilda barnets bästa som en bedömning ska göras,
utan också när det handlar om grupper av barn och barn i allmänhet.22
Artikel 3 består av tre punkter: i första punkten återfinns formuleringen ”i
första hand beakta vad som bedöms vara barnets bästa”. Att i första hand
beakta vad som bedöms vara barnets bästa betyder att principen ska
balanseras i förhållande till andra intressen och rättigheter.23 För att kunna
göra en sådan bedömning måste man först genom en utredning ha tagit
reda på vad som är barnets bästa, och sedan väga barnets intresse av att få
sitt bästa vägt mot andra intressen.
Det är dock viktigt att förstå att artikel 3 aldrig kan trumfa en annan artikel.24
Exempelvis kan vi aldrig på laglig väg argumentera att det skulle vara bäst för
ett barn att inte få utbildning. Det skulle gå emot artikel 28. Däremot är artikel
3 viktig i en utredning för att komma fram till vilken typ av utbildningsinsats
som skulle vara bäst för barnet.
Första punkten fastslår också att det inte bara är offentlig verksamhet som
ska ta hänsyn till barnets bästa; privata välfärdsinstitutioner ska regleras av
det allmänna på ett sådant sätt att artikel 3 uppfylls.
18
I andra punkten går att utläsa att det är staten som har det yttersta ansvaret
för barnets välfärd. Staten kan ta över ansvaret för barnet först om barnets
vårdnadshavare har brustit i sin omvårdnad av barnet. Familjen skrivs fram i
barnkonventionen som den centrala delen i barnets liv i artikel 5. En stat kan
alltså inte ta över ansvaret för ett barn lättvindigt.25
Tredje punkten fastslår att det allmänna har skyldighet att se till att privata
och offentliga aktörer som på något sätt vårdar barn följer de regler som
fastställts vad det gäller hälsa, säkerhet, personalantal och ”lämplighet samt
behörig tillsyn”.26
I ANNAN SVENSK LAGSTIFTNING
Artikel 3 finns transformerad i flera svenska lagar. Exempelvis i
Socialtjänstlagen 1 kap. 2§ första stycket och i Hälso- och sjukvårdslagen
5 kap. 6§ finns formuleringen att barnets bästa särskilt ska beaktas. I
skollagen, 1 kap. 10 §, står att barnets bästa ska vara utgångspunkt. Dessa
bestämmelser har utformats mot bakgrund av artikel 3, detta anges i
förarbetena till lagarna.27
Det finns även lagar kopplade till barnets bästa som går längre än
barnkonventionen, vilket är helt i sin ordning, eftersom barnkonventionen
utgör en miniminivå enligt artikel 41. Stater får stifta lagar som ger barn
mer långtgående rättigheter än de som står i barnkonventionen. Det är
alltså inget problem för oss som kommun att göra mer än vad som står i
barnkonventionen, vi får dock inte göra mindre.
Exempel på lagar som ger mer långtgående rättigheter än barnkonventionen
är 1 kap. 2§ andra stycket socialtjänstlagen och i lagen om vård av unga
1 §, där det fastslås att barnets bästa inte bara ska beaktas utan ska vara
avgörande.
Även i lagstiftning där barnets bästa inte är ett intresse som nämns explicit,
ska rättstillämparen beakta barnets bästa utifrån det manöverutrymme som
ges i lagstiftningen. Alltså, även om det inte står tydligt i en lag att barnets
bästa ska beaktas, måste vi göra det, eftersom artikel 3 i barnkonventionen
numera är svensk lag och har samma värde som andra lagar.
19 19
PRÖVNING AV BARNETS BÄSTA
För att även odokumenterade beslut
Härnösands kommuns modell för
& BARNKONSEKVENSANALYS
ska vara rättssäkra är det viktigt
barnkonsekvensanalys innehåller ett
Att få sitt bästa beaktat är en
att i verksamheterna få tillfälle
antal olika frågor som du behöver
rättighet som barnet har enligt
att fortlöpande diskutera barnets
besvara innan du slutligen gör en
svensk lag. Att på ett seriöst och
rättigheter, sin barnsyn, få uppdatera
uttrycklig bedömning av barnets
genomtänkt sätt beakta barnets
sitt barnperspektiv och diskutera när
bästa och motiverar hur du kom
bästa är en rättssäkerhetsfråga. Det
och hur odokumenterade beslut kan
fram till den.
ska vara tydligt vad som anses vara
fattas och när beslut faktiskt behöver
barnets bästa, hur vi kom fram
dokumenteras utifrån artikel 3.1.
Det är viktigt att komma
till det och på vilket sätt det har
Kunskap är en färskvara och vi gör
ihåg att du ofta behöver
beaktats i det beslut som fattas
ständigt nya erfarenheter om vilka
ha gjort en större eller
löpande i verksamheter, i förslag som
beslut som har varit mer eller mindre
läggs fram för våra nämnder och i
bra.
mindre utredning innan
myndighetsutövning. Ofta behöver
du på ett seriöst sätt kan
barnets bästa utredas för att sedan
BARNETS BÄSTA I ÅTGÄRDER
besvara frågan om barnets
kunna beaktas. Hur barnets bästa
SOM RÖR BARN
bör beaktas beror dock lite på i vilka
bästa. En utredning kan
sammanhang bedömningen görs.
Vid de flesta andra åtgärder är det
göras på flera olika sätt.
dock nödvändigt att kommunen
Barnperspektivet kan
Den här vägledningen beskriver inte
gör en strukturerad och uttrycklig
bedömningar av barnets bästa vid
bedömning av vad som är barnets
integreras i den generella
myndighetsutövning mot enskild.
bästa, och även dokumenterar
utredningen av ärendet,
I det fall då verksamheten har
den. Åtgärderna kan exempelvis
eller så kan en särskild
myndighetsutövning som riktar
handla om budgetfrågor, om
sig mot enskilda barn och redan
policyförändringar, framtagandet
utredning göras i ärendet
inte har en befintlig rutin för hur
av nya program, planer och i
med särskilt fokus på
bedömningar av barnets bästa ska
frågor rörande omstrukturering
barnperspektivet och barnets
genomföras, kan stödmaterialet som
av organisation och verksamhet.29
bästa.
beskrivs i denna vägledning anpassas
Om en strukturerad och uttrycklig
och användas i verksamheten.
bedömning av barnets bästa inte
görs inför åtgärder som rör barn,
Det är också viktigt att komma ihåg
kan åtgärden bli föremål för
att ur ett barnrättsperspektiv, är det
BARNETS BÄSTA I LÖPANDE
oftast nödvändigt att barnet eller
VERKSAMHET
laglighetsprövning och beslutet kan
upphävas.30
barnen själva har fått komma till
Flera yrkesgrupper, till exempel
tals (artikel 12) och att deras åsikter
lärare, fritidspedagoger, fältarbetare,
Din uppgift som tjänsteperson är att
vägs in i bedömningen av hens eller
bibliotekarier med flera, gör hela
i sådana ärenden utreda, analysera
deras bästa. Om du är osäker på
tiden bedömningar om vad som är
och göra ett ställningstagande i
vilka frågor du kan behöva ställa dig
barnets bästa och vidtar åtgärder
frågan om vad som är barnets bästa.
i en utredning om barnets bästa kan
eller fattar beslut därefter. En lärare
Du har också uppgiften att väga
du använda dig av mallen som finns
kanske gör en snabb bedömning att
och balansera olika intressena i
inlagd i kommunens
det inte är det bästa för barnet att äta
ärendet mot varandra, och göra en
Microsoft
en krita och hindrar således barnet
bedömning av vilket intresse som
Word.
från att göra det. En fältarbetare
du anser väger tyngst i en viss
kanske fattar ett beslut om att det
fråga. Det är dock inte du som
inte är ungdomens bästa att fortsätta
fattar beslutet, det gör nämnden,
festen, och vidtar därför åtgärder så
men du behöver skriva fram ett
att ungdomen kan komma därifrån.
tydligt underlag till nämnden så att
Sådana beslut fattas ofta genom den
de kan fatta ett klokt beslut.
enskilda personens kunskap och
erfarenhet om barn och deras behov.
BARNKONSEKVENSANALYS
Denna typ av kontinuerliga beslut
behöver inte dokumenteras.28 Det
Barnkonsekvensanalysen är den del
betyder dock inte att man får bortse
av prövningen där du analyserar
från barnets rättigheter eller annan
vilka konsekvenser ditt förslag till
lagstiftning i sin yrkesutövning.
beslut kan få ur ett barnperspektiv.
20
Nu följer en lite mer ingående beskrivning av de olika
stegen i barnkonsekvensanalysen
Barnet
kommunens dataskyddsombud. Hen
lusläsa varenda artikel, men du bör
Till att börja med behöver du
finns på kommunledningskontoret
ha tagit ställning till om temat för
fundera över om det ärende som du
och kan hjälpa dig att tänka och
den specifika artikeln på något sätt
har framför dig rör barn. Rör ärendet
resonera kring hur du kan göra dina
är tillämpbart på det ärende du
ett enskilt barn, en grupp av barn
beskrivningar på ett korrekt sätt.
har framför dig och vilka effekter
eller barn i allmänhet? Det här steget
förslaget till beslut kan tänkas få. En
är även väsentligt i din utredning
Barn i allmänhet berörs när alla barn
sammanfattning av alla artiklar hittar
och i din analys. Beroende på hur
berörs, oavsett deras identitet. Man
du sist i den här vägledningen, på
många barn ärendet berör kommer
kan tänka att barn i allmänhet berörs
sidan 34-35.
utredningen av barnets bästa att bli
när alla medborgare i kommunen
Även om barnkonventionen ska
olika.
berörs eller om en åtgärd är särskilt
inriktad på att få barn i allmänhet
ses som en helhet, så kommer
När ett enskilt barn berörs riktar
att förändra sitt beteende eller göra
förmodligen inte varje enskild
sig beslutet mot ett enda barn. Om
något särskilt.
artikel vara relevant i ditt ärende.
du handlägger ett ärende som rör
När du har blivit mer van vid
ett enskilt barn behöver du vara
Även om barnkonventionen är en
barnkonventionen kommer du
uppmärksam på sekretesslagen
mycket bred lag som kan appliceras
snabbt att se vilka artiklar som är
och GDPR. Du får inte beskriva
på de flesta frågor kommer det finnas
relevanta i just det ärende som du
barnet på ett detaljerat sätt så att
ärenden där barnrättsperspektivet
har framför dig.
hen riskeras att identifieras via
inte är tillämpligt eller relevant. I
Barnets perspektiv
barnkonsekvensanalysen. Din text
fall då du bedömer att barn inte
ska vara allmänt hållen och så
berörs på ett sätt som är mycket
För att kunna utröna vad som skulle
anonym som möjligt.
indirekt behöver du inte göra
kunna vara barnets bästa, behöver
en barnkonsekvensanalys. Men
du i de allra flesta fall veta vad som
En grupp av barn kan exempelvis
du behöver dock skriva in i din
är barnets perspektiv på ärendet.
vara en skolklass eller barn i social
tjänsteskrivelse att du har gjort den
Det är viktigt att komma ihåg att
utsatthet. Det skulle även kunna
bedömningen, och gärna något om
barnkonventionen beskriver den
tänkas vara barn som bekänner
varför du gjort den bedömningen.
unika individens rättigheter. Barnet
sig till en särskild religion eller
talar alltså för sig själv, inte för alla
som tillhör en minoritet. Artikel
Effekter på barnets
barn i en grupp. Förutsatt att inte
2 och diskrimineringslagen kan
rättigheter
alla barn i den aktuella gruppen har
fungera som ett stöd vid avgörande
valt ut ett specifikt barn att vara
om en särskild grupp påverkas
I den här delen ska du noggrant
företrädare för hela gruppen (läs
särskilt av ett beslut. Där räknas
fundera över vilka effekter ditt
mer under artikel 12).Om ärendet
flera identitetskategorier upp som
förslag till beslut får på barnets
rör ett enda barn, ja då behöver du
ska tas extra hänsyn till. Även här
möjligheter att få sina rättigheter
klargöra vad det barnets åsikt är. Om
är det viktigt att din beskrivning
tillgodosedda.
ärendet rör en avgränsad grupp av
är generell och anonym. Sociala
barn, behöver du fundera över hur
förhållanden eller uppgifter som
Det är viktigt att komma ihåg att
du ska klargöra vad de olika barnens
ligger nära den privata sfären räknas
barnkonventionens alla artiklar
åsikter är.
som skyddsvärda uppgifter, enligt
hänger samman. Ofta kan barnets
Integritetsskyddsmyndigheten.31
möjlighet att få en rättighet
Du behöver alltså fundera över hur
Det ska inte gå att identifiera exakt
tillgodosedd påverkas av utfallet av
du ska få reda på barnens perspektiv
vilka individer som ingår i gruppen.
en annan.Det är därför viktigt att i
i den aktuella gruppen, om det är
början, när du fortfarande är obekant
möjligt och vilken metod som kan
Behöver du hjälp med att göra
med barnkonventionens alla artiklar,
passa för den specifika situationen.
bedömningar om vad du kan skriva
faktiskt tar dig tid att gå igenom
Om gruppen av barn är för stor eller
och inte i din analys, ska du kontakta
dem. Med det sagt behöver du inte
om frågan rör barn i allmänhet kan
21
det vara svårt att på ett meningsfullt
Intressekonflikter
styrkeförhållanden är viktig att
sätt höra alla enskilda individer. Då
reflektera kring. En ambition bör
behöver du på ett lämpligt sätt ta
I det här steget behöver du
vara att inte omedvetet fatta beslut
reda på vad ett representativt tvärsnitt
reflektera över och beskriva de
endast grundat på vem som har mest
av barnen i kommunen tycker om
intressekonflikter som finns i ärendet
makt i en given situation, utan att
frågan.32 Kanske uppkommer en
du har framför dig. Intressekonflikter
försöka värna samhället som helhet.
situation där det är praktiskt omöjligt
kan förekomma i frågor som rör
Vad är mest bäst för de flesta?
att höra alla barn som berörs av ett
barn, precis som de kan förekomma i
visst ärende. Då behöver du och
frågor som inte anses röra barn.
Barnets bästa
dina kollegor fundera på vad som
Det kan exempelvis finnas
Utifrån den utredning som du gjort av
är tillräckligt i det specifika fallet.
motstridiga intressen mellan
det aktuella ärendet och utifrån den
Grundregeln är dock att alla barn ska
olika barn, mellan barn och
analys som du gjort av vilka effekter
få möjlighet att höras.
vårdnadshavare, mellan barn
och konsekvenser som beslutet kan
Mer om barnets rätt till delaktighet
och företagare, mellan barn och
få ur ett barnperspektiv ska du göra
kan du läsa i kapitlet om artikel 12.
kommunorganisationen, mellan
ett uttryckligt ställningstagande om
barn och hyresvärdar, mellan barn
huruvida förslaget till beslut är i linje
Vinster och risker
och vuxna, mellan barn och staten…
med barnets bästa eller inte. För att
Listan på intressekonflikter kan
kunna göra det ställningstagandet
När du har analyserat vilken effekt
göras lång, och de kan förekomma
behöver du såklart ha en idé om
förslaget till beslut kan få på
i olika hög grad i olika ärenden och
vad du anser skulle vara den bästa
barnets rättigheter och om det är
i olika verksamheter. Det är viktigt
lösningen för barnet.
samstämmigt med barnets perspektiv
att intressekonflikterna klargörs
på frågan, ska du fundera igenom
och redovisas, eftersom det är viktig
Hur tungt barnets bästa väger i
om det finns särskilda vinster ur
information för beslutsfattare och
ärenden i allmänhet finns det tyvärr
ett barnperspektiv om förslaget
medborgare. Det behöver framgå i
inget på förhand givet svar. Ofta
genomförs. Med en vinst menas att
analysen vilka andra intressen som
beror det på sammanhanget och det
förslaget till beslut ska ge en effekt
ligger i vågskålen och hur barnets
kan ibland läsas ut i annan lagtext
för barnet eller barnen som gör att
intresse bedöms i förhållande till dem.
hur tungt barnets bästa ska väga.
deras situation kan antas bli bättre än
I vissa fall ska barnets bästa vara
vad det varit innan.
Som nämndes ovan innebär att
avgörande (1 kap. 2§ andra stycket
”i första hand beakta vad som
socialtjänstlagen) och då finns det
Du ska också fundera igenom om
bedöms vara barnets bästa” betyder
inga andra intressen som väger
det finns särskilda risker. Då ska du
att principen ska balanseras i
tyngre.
fokusera på effekter av förslaget som
förhållande till andra intressen och
skulle kunna vara särskilt dåliga eller
rättigheter.33 Det betyder att det
I fall där det inte finns någon
till och med farliga för barn.
finns utrymme för att fatta beslut i
vägledning att hämta från andra
lagtexter blir det upp till dig som
Hållbarhet
strid med barnets bästa, om det finns
goda skäl för det, om det finns andra
rättstillämpare att göra bedömningen
Är förslaget till beslut hållbart
intressen som väger tyngre.
av hur tungt barnets bästa bör väga
över tid? Om till exempel två
i det aktuella ärendet. Bedömningen
skolor kommer att slås samman
Det är dock viktigt att
får inte vara godtycklig, du måste ha
och eleverna behöver flytta på
bedömningarna om vems intresse
fog för din bedömning. Du måste
sig, behöver du fundera över om
som väger tyngst inte görs
alltså ha gjort en seriös utredning av
den lösningen kommer att hålla
slentrianmässigt. Som nämndes
barnets bästa innan du fattar beslut.
tillräckligt länge för att den stress
i första kapitlet saknar barn
och osäkerhet som elever utsätts för
rättshabilitet och rösträtt, vilket gör
Vad du anser att barnets bästa är och
ska anses försvarbar.
att deras möjligheter att överklaga
din åsikt om huruvida det aktuella
beslut är liten och beroende av de
beslutet är till hennes bästa eller inte
Här behöver du alltså tänka ett
vuxna i deras närhet. De kan inte
ska du beskriva i din motivering till
varv kring hållbarheten av beslutet.
heller rösta bort en politik som de är
ditt ställningstagande. Tänk på att
Om beslutets effekter kommer att
missnöjda med. Barn är inte heller
du noggrant och begripligt redogör
vara bestående kan beslutet anses
ekonomiskt lönsamma på samma
för varför du gör de bedömningar
vara hållbart över tid. Om ni snart
sätt som till exempel ett företag kan
du gör. En rad eller två kommer
kommer behöva fatta ett nytt beslut
vara. Barn kan alltså inte hävda sina
förmodligen inte att räcka. Du måste
i samma ärende kan det inte anses
intressen på samma sätt som andra
förklara på ett sådant sätt att även
vara hållbart över tid.
intressenter. Den ojämlikheten i
andra personer förstår hur du har
22
kommit fram till det du har kommit
beskriva dem så tydligt som möjligt
kopplade till det aktuella ärendet, det
fram till.
för beslutsfattarna, annars blir det
är inte ett tröstpris. Dessa åtgärder
svårt för dem att fatta kloka beslut.
ska vara kopplade till det aktuella
Om ditt förslag till beslut är i linje
ärendet, för att minska den negativa
med barnets bästa är det naturligtvis
Kompensatoriska åtgärder
påverkan barnet utsätts för.
det bästa. Men dina beslut måste inte
I de fall barnets bästa inte
alltid gå i linje med barnets bästa,
väger tyngst kan det finnas
Det finns dock ingen juridisk
och du ska varken be om ursäkt för
anledning för förvaltningen att
skyldighet för förvaltningen att vidta
eller försköna omständigheterna
vidta kompensatoriska åtgärder.
kompensatoriska åtgärder, utan de
kring ditt förslag till beslut. Du ska
Kompensatoriska åtgärder ska vara
vidtas utifrån den goda viljan. 34
Sammanfattningsvis
»
Artikel 3 fastslår att barnets bästa
bästa måste utredas innan en
»
Härnösands kommun har en
ska beaktas ”i alla åtgärder som
intresseavvägning kan göras.
modell för barnkonsekvensanalys.
rör barn”. Det ska tolkas brett och
Den innehåller ett antal olika
innefattar åtgärder som rör barn
» Du ska alltid beakta barnets bästa
frågor som du behöver besvara
både direkt och indirekt. Med
utifrån det manöverutrymme som
innan du slutligen gör en
”barn” menar man i artikel 3 både
lagstiftningen ger. Alltså, även om
uttrycklig bedömning av barnets
enskilda barn, grupper av barn
det inte står tydligt i en lag att
bästa och motiverar hur du kom
och barn i allmänhet.
barnets bästa ska beaktas, måste
fram till den. Mallen hittar du
»
Barnets bästa (hennes intresse)
du göra det, eftersom artikel 3
i Word, DOÄ och EDP Vision.
ska enligt artikel 3 vägas mot
i barnkonventionen numera är
Instruktioner för hur du använder
andra intressen i det aktuella
svensk lag och har samma värde
mallen hittar du ovan i den här
ärendet. Vad som är barnets
som andra lagar.
vägledningen.
23 23
ARTIKEL 6
Liv, överlevnad & utveckling
1. Konventionsstaterna erkänner varje barns inneboende rätt till livet.
2. Konventionsstaterna ska till det yttersta av sin förmåga säkerställa
barnets överlevnad och utveckling.
I ARTIKEL 6 blir innebörden av att barnkonventionen är ”hel och odelbar” som
tydligast. Artikel 6 kan sägas sammanfatta syftet med barnkonventionen: att
barn ska få leva, överleva och utvecklas.
Barnets inneboende rätt till livet är en så kallad negativ rättighet. Det betyder
att staten inte får beröva något barn dess liv.35 Idén om rätten till liv skapades
inte i och med att barnkonventionen skrevs, utan kan härledas till de så
kallade naturlagar som formulerades under upplysningstiden.36 Idén att varje
människa har rätt till sitt eget liv är alltså långt äldre än barnkonventionen och
finns även i konventionen om politiska och medborgerliga rättigheter, artikel
6.1.37
I den andra punkten uttrycks en så kallad positiv rättighet. Det betyder att
barnet har rätt till något – i det här fallet att kunna överleva och utvecklas.
Staten ska till ”det yttersta av sin förmåga” se till att barnet når vuxen ålder.
För att barnet ska kunna utvecklas och ha en framtid måste staten vidta aktiva
och förebyggande åtgärder.38
I ANNAN SVENSK LAGSTIFTNING
Rätten till liv är en grundläggande princip i den svenska rättsordningen
och finns fastslagen i Europakonventionen som är inkorporerad i den
svenska grundlagen (RF 2 kap. § 19). Det framgår även av regeringsformen
att det allmänna särskilt ska verka för social omsorg, trygghet och goda
förutsättningar för hälsa (RF 1 kap. § 2).
Barnets rätt att leva, överleva och utvecklas är alltså grundläggande inom
rättsordningen, och regleras även i andra lagar. Exempelvis genom de
bestämmelser inom socialtjänstlagen som gör samhället skyldigt att se till att
barn får växa upp under trygga förhållanden.39 Ett annat exempel är lagen
om skydd mot olyckor (2003:778) som syftar till att skydda enskilda – alltså
även barn – mot olyckor. Ytterligare ett exempel på en lag som kan anses höra
samman med artikel 6 är bibliotekslagen (2013:801). Där framgår det av § 8 att
barn och ungdomar ska ägnas särskild uppmärksamhet för att främja deras
språkutveckling. Att ha ett språk är en viktig del för att kunna utvecklas och
leva ett gott liv.
24
SAMARBETA FÖR BARNETS
samverkan med andra aktörer, och
ni ska göra om ni upptäcker eller
ÖVERLEVNAD OCH
vilka artiklar som en verksamhet är
misstänker att ett barn far illa och vet
UTVECKLING
direkt ansvarig för att uppfylla.
ni hur ni ska gå till väga för att i ett
Som nämndes ovan ska en stat
sådant fall göra en orosanmälan till
vidta aktiva och förebyggande
Det finns sådant som relaterar till
socialtjänsten?
ett barns rätt till liv, överlevnad och
åtgärder för att varje barn ska kunna
utveckling som din förvaltning eller
leva, överleva och utvecklas. FNs
Ju mer ni arbetar med
verksamhet kanske inte är direkt
Barnrättskommitté menar att ordet
barnkonventionen, desto fler
ansvarig för, men där ni genom
”utveckling” ska tolkas i dess vidaste
områden kommer ni förmodligen
samverkan med andra verksamheter
bemärkelse, att det innefattar barnets
upptäcka där ni i er verksamhet inte
kan göra skillnad för barnet.
”fysiska, mentala, andliga, moraliska,
bär hela ansvaret, men bär en del av
psykologiska och sociala utveckling”
Ett typexempel är om ni i er
det. Alla kommunens verksamheter
och att ”genomförandeåtgärderna
verksamhet träffar ett barn som
påverkar varandra, och vad ni gör
ska syfta till att uppnå bästa möjliga
ni misstänker eller får veta far
i er verksamhet kan få effekter på
utveckling för alla barn”.40 Vad dessa
illa. Enligt socialtjänstlagen (14
andra verksamheters möjligheter
åtgärder bör bestå av konkretiseras i
kap. 1 c §) bör allmänheten göra
att fullfölja sina barnrättsuppdrag.
konventionens övriga artiklar. Därför
orosanmälan vid misstanke om
För att kommunen som helhet och
är det viktigt att läsa och begrunda
att ett barn far illa, och för vissa
er förvaltning ska ha ett fullgott
hela konventionen för att klargöra
yrkesgrupper och verksamheter finns
barnrättsarbete kommer ni att
vilka artiklar som en verksamhet
en anmälningsskyldighet (14. Kap.
behöva samverka både internt och
kan hjälpa till att uppfylla genom
SoL). Vet ni i er verksamhet vad
externt.
Sammanfattningsvis
»
Artikel 6 kan sägas sammanfatta
fastslagen i Europakonventionen
enskild verksamhet. I de fallen
barnkonventionens syfte: att
som är inkorporerad i den
måste verksamheterna genom
barn ska få leva, överleva och
svenska grundlagen (RF 2 kap. §
samverkan hjälpas åt uppfylla
utvecklas. Hur överlevnaden
19).
rättigheten.
och utvecklingen ska te sig
konkretiseras i konventionens
» Olika verksamheter har olika
»
För att kommunen som helhet
övriga artiklar.
rättigheter att uppfylla. Man
har olika uppdrag i att värna
och er förvaltning ska ha ett
»
Rätten till liv är en grundläggande
barnets liv, överlevnad och
fullgott barnrättsarbete kommer
princip i den svenska
utveckling. Det finns dock flera
ni att behöva samverka både
rättsordningen och finns
rättigheter som inte ”ägs” av en
internt och externt.
25 25
ÖVNING
Vad kan vår
verksamhet
göra?
Dessa diskussionsfrågor kan fungera som en grund för att börja prata om hur ni arbetar med
eller kan börja arbeta med artikel 6 i er verksamhet. Diskutera dem i grupp eller reflektera
över dem enskilt.
» Vilka artiklar i barnkonventionen kan er
» Hur skulle ni kunna börja samarbeta med andra
verksamhet direkt arbeta med?
verksamheter för att göra livet bättre och
enklare för barn Härnösands kommun?
» Vilka artiklar i barnkonventionen delar ni med
andra kommunala verksamheter?
26
27
ARTIKEL 12
Åsiktsfrihet och rätten att
bli hörd
1. Konventionsstaterna ska tillförsäkra det barn som är i stånd att bilda
egna åsikter rätten att fritt uttrycka dessa i alla frågor som rör barnet.
Barnets åsikter ska tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder
och mognad.
2. För detta ändamål ska barnet, i alla domstolsförfaranden och
administrativa förfaranden som rör barnet, särskilt beredas möjlighet
att höras, antingen direkt eller genom en företrädare eller ett lämpligt
organ och på ett sätt som är förenligt med nationella procedurregler.
ARTIKEL 12 ger barnet rätt att bli hörd. Liksom artikel 3 innehåller artikel 12
formuleringen ”i alla frågor som rör barnet”, vilket gör att konventionens
övriga artiklar behöver tolkas utifrån artikel 12. 41
Rätten att bli hörd ska inte blandas samman med artikel 13, rätten till
yttrandefrihet. Artikel 12 är nämligen en positiv rättighet som kräver ett aktivt
agerande från det allmänna, medan artikel 13 är en negativ rättighet genom
att det allmänna åtar sig att inte blanda sig i när barnet söker, tar emot eller
sprider information och åsikter.42
Första punkten i artikel 12 fastslår att det allmänna ska ”tillförsäkra” barnet
”som är i stånd att bilda en åsikt” möjligheten att få göra dessa kända i alla
frågor som rör hen. Exakt hur det allmänna ska tillförsäkra att barnet får
möjlighet att göra detta fastslår inte artikeln, men det framgår av artikeln att
barnet ska få uttrycka sina egna åsikter fritt och få dem beaktade. Artikeln
föreskriver heller ingen metod för att ta reda på vilket sätt barnet är ”i stånd”
att bilda en egen åsikt.
FNs barnrättskommitté menar att det allmänna inte ska utgå från att ett barn
inte kan bilda en egen åsikt. I största möjliga utsträckning ska det allmänna
bedöma barnets kapacitet att bilda en egen åsikt utan att lägga bevisbördan
på barnet – barnet ska alltså inte behöva bevisa huruvida hen är ”i stånd” att
bilda egna åsikter eller inte. Det kan vara värt att komma ihåg att det inte är
samma sak att ha svårt för att uttrycka sin åsikt, som att inte vara ”i stånd” att
bilda en.43 Bara för att det kan anses vara svårt att klarlägga någons åsikt om
något, betyder inte det att det allmänna har tillåtelse att låta bli att försöka.
I andra ledet i första punkten framgår det dock att barnets åsikter ska
tillmätas betydelse utifrån hur gammalt och moget barnet är. Här bryts
en objektiv parameter (ålder) mot en subjektiv (mognad). Enligt FNs
barnrättskommitté får inte enbart ålder avgöra vikten av ett barns åsikter,
eftersom barn kan vara olika mogna vid olika ålder. Mognad, enligt kommittén,
avser förmågan att förstå och bedöma konsekvenser av en särskild fråga.44
28
Mognad och ålder måste, enligt kommittén, bedömas i varje enskilt fall – det
är alltså inte förenligt med barnkonventionen att sätta upp åldersgränser eller
liknande för när ett barns åsikter ska beaktas i en offentlig verksamhet. Det är
alltså inte tillåtet att säga att vi alltid lyssnar på 16-åringar, men att 8-åringar
är för omogna. En ny bedömning av mognad måste alltså göras i varje enskilt
fall, oavsett barnets ålder. Det är alltså upp till den enskilda handläggaren att
bedöma på vilket sätt barnets ålder och mognad ska ge någon begränsning på
hur barnets åsikter ska beaktas.
Andra punkten handlar om att barnets åsikter ska höras i domstols- och
administrativa förfaranden och hur detta kan ske. Barnet behöver enligt
artikeln inte höras direkt i sådana förfaranden, utan kan höras genom en
”företrädare eller lämpligt organ”. Enligt FNs barnrättskommitté kan ett
lämpligt organ vara exempelvis en förälder, advokat eller socialsekreterare.45
Det är dock viktigt att understryka att företrädaren har i uppdrag att endast
kommunicera barnets åsikter, inte att göra en bedömning av barnets
bästa.46 Det är barnets åsikt som ska framföras av företrädaren och inte en
analys av åsikten. Det är också viktigt att företrädaren faktiskt företräder
barnet och inte andra personers intressen, så som exempelvis föräldrarnas,
organisationers eller institutioners intressen.47 Barnets intresse är hennes
eget.
I ANNAN SVENSK LAGSTIFTNING
Barn som är folkbokförda i en kommun har liksom andra medborgare i
kommunen rätt att väcka medborgarförslag enligt 8 kap. 1 § kommunallagen.
Kommunallagen föreskriver även kommuner en skyldighet att verka för att
samråd sker med dem som brukar deras tjänster (8 kap. 3 § kommunallagen).
Eftersom barn är brukare av kommunala tjänster är det därför nödvändigt att
kommunen även samråder med barn.
Även i verksamhetsspecifik lagstiftning finns bestämmelser att barns åsikter
ska inhämtas och beaktas. Exempelvis i 1 kap. 10 § andra stycket skollagen
finns artikel 12 transformerad och även i 8 § andra stycket LSS. Även i
socialtjänstlagen (11 kap. 10 §) finns bestämmelser om att barnet ska ges
möjlighet att framföra sina åsikter och om hen inte kan göra det ska barnets
inställning klarläggas på annat sätt. Paragrafen ger även barn som har fyllt 15 år
rätten att föra sin egen talan i domstol.
Ofredande och hets mot folkgrupp är – precis som för vuxna – förbjudet för
barn. I svensk lagstiftning finns det i övrigt sällan lagstadgade hinder för barn
att uttrycka sina åsikter.
29 29
ARBETA FÖR DELAKTIGHET
området kan du alltid be biblioteket
att uttrycka sina åsikter. Det är
Artikel 12 handlar om det enskilda
om hjälp.
dock bara de enskilda barnen i
barnets individuella åsikt. Det är fritt
det specifika ungdomsrådet som
Är du ovan vid att arbeta med barn
för barnet att uttrycka sina åsikter.
uttrycker sina åsikter och inte alla
kan de metoder som finns upplevas
Det är alltså inget tvång. Om inte
barn i kommunen. Även ett barn
som mycket tidskrävande, men
barnet vill uttrycka sina åsikter, så
som inte sitter med i ett eventuellt
egentligen är metoderna för att
behöver hen inte göra det. Men
ungdomsråd måste ha möjlighet att
höra barn inte mer tidskrävande
för att artikel 12 ska anses uppfylld
uttrycka sin individuella åsikt. Om
än de som finns för att höra vuxna.
behöver det finnas en verklig
ungdomsrådet är demokratiskt valt
möjlighet för barnet att uttrycka sin
Perspektivet är dock annorlunda. För
av barnen i en kommun, och därmed
åsikt om hen skulle vilja det och få
att höra barn behöver du anlägga ett
kan sägas representera barnen, räcker
den beaktad. Inget barn får direkt
barnperspektiv på processen, och det
det dock att inhämta ungdomsrådets
eller indirekt diskrimineras från
perspektivskiftet kan upplevas som
åsikter. 49
möjligheten att göra sin åsikt känd.
svårt.
48
Vuxna har definitionsmakten
Verksamheterna behöver därför ha
Det finns nämligen några specifika
möjlighet:
omständigheter som omger
Idén om att den som har uppnått en
barndomen som är lätta att fastna
viss ålder vet bäst är grundmurad i
» att ta emot barns åsikter och
i när du ska byta perspektiv. Dessa
vårt samhälle, och leder inte sällan
synpunkter.
kan göra det svårt att ens börja
till att personer som inte har den
försöka ta reda på vad barnet tycker
”rätta” åldern diskrimineras. Det
» att beakta de åsikter som
i olika frågor. Det är därför viktigt
gäller både de personer som vi i
barnet ger uttryck för.
att vara uppmärksam på de här
vardagligt tal kallar för ”barn” och
omständigheterna när barn ska
» att återkoppla till barnet om
de som vi kallar för ”äldre”. Barn ses
hur hens åsikter tillvaratogs,
höras, eftersom de lätt sätter käppar
ofta som oskuldsfulla och sköra i vår
om de ledde till någon åtgärd
i hjulet.
kultur, men även som oberäkneliga,
eller om det beslutats att inte
känslostyrda och opålitliga. Dessa
vidta några åtgärder.
Barn är individer
föreställningar leder inte sällan till
att barn medvetet eller omedvetet
En förutsättning för att barn ska
Det finns en tendens att tänka att
”skyddas” från olika processer
uttrycka sina åsikter i frågor som
alla barn är likadana, att om du har
(eftersom de ses som sköra) eller
rör dem är att de vet om att de kan
talat med ett barn så har du talat
utesluts ur processer (eftersom de ses
göra det och hur strukturerna för
med alla. Så är naturligtvis inte fallet.
som oberäkneliga). 50
det ser ut. Därför är det viktigt att
Ett barn kan inte representera alla
barn får information om att de har
barn, lika lite som en vuxen kan
När barn väl får komma till tals finns
rätt och kan lämna sina åsikter till
representera alla vuxna. Vi frågar inte
det en risk att den vuxna omedvetet
verksamheten, och hur de går till
en slumpmässigt utvald vuxen på
väljer att tolka barns åsikter på
väga för att göra det. Det räcker
stan om något, och sen hävdar att vi
ett sätt som passar den vuxnas
alltså inte med att barn i teorin skulle
vet vad alla vuxna i hela kommunen
förutfattade meningar. 51 Inte för att
kunna använda samma system som
tycker i frågan. Samma krav på
den vuxna nödvändigtvis tycker illa
vuxna använder för att kommunicera
urval och representativitet vi har
om barn eller inte vill arbeta med
sina åsikter till kommunen.
när vuxnas åsikter undersöks gäller
barnperspektivet; utan för att den är
Systemen behöver vara anpassade så
för undersökning av barns åsikter.
ovan vid att lyssna till och ta tillvara
att barnet förstår hur hen ska gå till
Därför är det viktigt att försäkra
på barnets perspektiv. När du ska till
väga för att använda det.
sig om att när du undersöker barns
att göra barn delaktiga behöver du
åsikter i en fråga, att du frågar en
alltså fråga dig hur dina fördomar
Det finns utmaningar i att beakta
mångfald av barn. Då kan det också
mot barn ser ut och hur du ska gå
barnets åsikter, och det har
vara nödvändigt att använda en
till väga för att undvika att göra en
oftast inte att göra med att det
mångfald av metoder, eftersom olika
stereotyp och reflexmässig tolkning
saknas metoder för att höra och
metoder passar olika barn.
av det barnet säger.
sammanställa åsikterna. Det finns
nämligen en uppsjö av metoder
Ofta hänvisas du till ungdomsråd
Att ta tillvara på barns åsikter
för att höra barn och litteraturen
och liknande när det talas om barns
handlar alltså till mångt och mycket
på området är omfattande. Om du
rätt att uttrycka sina åsikter. I ett
om att byta perspektiv och genom
behöver hjälp att hitta litteratur på
ungdomsråd får ju barnen tillfälle
det avsäga sig makt. Innan du aktivt
30
börjar samla in barns åsikter om
att få höras och vara delaktiga i
dem delaktiga när de ”gamla” barnen
någon fråga behöver du därför fråga
samhället från andra grupper som
har växt ur barndomen.
dig om du är beredd att avsäga
har kämpat för samma sak.
dig en del av din makt och om du
Denna barndomens förgänglighet
verkligen vill ha fler perspektiv på
Barn behöver kontinuerligt
och barns relativa okunskap om
den aktuella frågan? Är svaren nej –
inkluderas i delaktighetsprocesser
hur de kan och får vara delaktiga,
du vill varken lämna från dig makt
för att få chansen att lära sig hur
gör att det kan upplevas som ett
en kan vara delaktig och vad det
sisyfosarbete att gång på gång
eller byta perspektiv – då ska du inte
kan innebära. De mentorer (andra
involvera nya barn i olika processer.
heller aktivt be barn (eller någon
barn) som nya barn kan lära sig av
Men, faktum är att barn som får
annan) om deras åsikt.
slussas kontinuerligt ut ur forum
chansen att vara delaktiga och får
för barn när de blir myndiga. Den
lära sig hur delaktighet kan te sig
Barn blir vuxna
gemensamma kunskapen som
– och kanske till och med löna sig
barn kan skapa om sin förmåga
– har en större kunskapsbank om
Barndomen varar inte för evigt.
att påverka sin omgivning och de
delaktighet när de når vuxenlivet.
Att vara barn är alltså en temporär
vägar som finns tillgängliga för dem
Det bäddar för en mer vital och
identitet, till skillnad från andra
riskerar att försvinna i och med detta.
stark demokrati, och för individer
identitetsmarkörer som är mer fasta.
Vuxna måste kontinuerligt skapa nya
med större självkänsla och trygghet i
Detta skiljer barn som kämpar för
relationer med nya barn och göra
framtiden.
Sammanfattningsvis
»
Artikel 12 ger barnet rätt att
» Ett barn kan inte representera alla
Barndomen är förgänglig och nya
uttrycka sina åsikter i alla frågor
barn, lika lite som en vuxen kan
barn tillkommer och försvinner
som rör hen. Kommunen ska
representera alla vuxna.
ständigt till och från de olika
aktivt arbeta för att detta ska vara
forum som finns öppna för barn
möjligt för alla barn, oavsett ålder.
» Vuxna har definitionsmakten i
att delta i. Det är viktigt att vuxna
stöttar barn och lär dem vara
»
Barnets mognad måste bedömas
samhället. Det kan vara svårt att
delaktiga, trots att detta tar tid
i varje enskilt fall, artikel 12 tillåter
som vuxen byta perspektiv och
och är ett arbete som aldrig blir
inga åldersgränser.
lyssna på barns åsikter. Det är
färdigt.
nödvändigt att vara ödmjuk inför
»
Barns rätt att uttrycka sina åsikter
finns förutom i barnkonventionen
barns åsikter och våga avsäga sig
exempelvis även i kommunallagen,
den makt som kommer med att
skollagen och socialtjänstlagen.
vara i en viss ålder (vuxen).
31 31
ÖVNING
Prata om
delaktighet!
Dessa diskussionsfrågor kan fungera som en grund för att börja prata om hur ni arbetar med
eller kan börja arbeta med artikel 12 i er verksamhet. Diskutera dem i grupp eller reflektera
över dem enskilt.
» På vilket sätt kan barn vara delaktiga i vår
» Vilka metoder för att tala med barn känner vi till
verksamhet?
och/eller använder oss av?
» När har vi i vår verksamhet tagit hänsyn till ett
» Väljer vi hellre metoder som passar oss i vår
barn eller en grupp av barns åsikter?
verksamhet, än metoder som passar barn?
» Hur kan barn lämna sina åsikter om vår
» På vilket sätt spelar barns ålder roll för oss när vi
verksamhet till oss?
lyssnar på dem?
32
33
Barnkonventionen sammanfattad
- Vad står det om i vilken artikel?52
ART.
ART.
ART.
1
2
3
Definition av barn
Icke-diskriminering
Barnets bästa
ART.
ART.
ART.
4
5
6
Genomförandet av
Föräldrarnas ledning
Rätt till liv, överlevnad
rättigheterna
och utveckling
ART.
ART.
ART.
7
8
9
Rätt till namn och
Rätten att behålla sin
Åtskiljande från föräldrar
medborgarskap
identitet
ART.
ART.
ART.
10
11
12
Familjeåterförening
Olovligt bortförande
Åsiktsfrihet och rätten
att bli hörd
ART.
ART.
ART.
13
14
15
Yttrande och
Tanke-, samvets- och
Förenings- och
informationsfrihet
religionsfrihet
mötesfrihet
ART.
ART.
ART.
16
17
18
Rätt till privat- och
Massmediernas roll
Uppfostran och
familjeliv
utveckling
ART.
ART.
ART.
19
20
21
Skydd mot våld och
Alternativ omvårdnad
Adoption
övergrepp
34
ART.
ART.
ART.
22
23
24
Barn på flykt
Barn med
Rätt till hälsa och tillgång
funktionsnedsättning
till hälso- och sjukvård
ART.
ART.
ART.
25
26
27
Översyn avseende barn
Social trygghet
Rätt till skälig
som har omhändertagits
levnadsstandard
ART.
ART.
ART.
28
29
30
Rätt till utbildning
Utbildningens syfte
Minoriteter och urfolk
ART.
ART.
ART.
31
32
33
Vila och fritid
Skydd mot ekonomiskt
Skydd mot narkotika
utnyttjande
ART.
ART.
ART.
34
35
36
Skydd mot sexuellt
Förhindrande av handel
Skydd mot annat
utnyttjande
med barn
utnyttjande
ART.
ART.
ART.
37
38
39
Skydd mot tortyr och
Skydd mot väpnade
Rehabilitering
dödsstraff
konflikter
ART.
ART.
ART.
40
41
42
Straffprocess och
Barnkonventionen är
Informationsskyldighet
kriminalvård
en miniminivå
om konventionen
35
Tips på vidare läsning
OM BARNKONVENTIONEN
» Lag (2018:1197) om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter
Den svenska översättningen av barnkonventionen kommer efter den engelska och franska versionen.
https://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=2018:1197
» Barnkonventionen – en kommentar
Grahn-Farley, Maria (2019). Finns på biblioteket
» Att förstå barnkonventionen - en överblick
Grahn-Farley, Maria (2020). Finns på biblioteket
» Barnkonventionen och svensk rätt,
Barnkonventionsutredningen (2020)
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2020/11/sou-202063/
» Vägledning vid tolkning och tillämpning av FN:s konvention om barnets rättigheter
Ds 2019:23
https://www.regeringen.se/4adaf9/contentassets/bbd8569231a2423b9326b5f74a836c33/bilaga-ds-2019-23.pdf
» FN:s Barnrättskommittés allmänna kommentarer
https://www.barnombudsmannen.se/barnkonventionen/allmanna-kommentarer/
» En lag för barn: kulturvetenskapliga perspektiv på barnrättskonventionen,
Karlsson Häikiö, Tarja, Asplund Carlsson, Maj & Sundhall, Jeanette (red.) (2020). Finns på biblioteket
OM PRAKTISK TILLÄMPNING AV BARNKONVENTIONEN
» Prövning av barnets bästa – ett verktyg för styrning och ledning
Sveriges Kommuner och Regioner (2018)
https://webbutik.skr.se/bilder/artiklar/pdf/7585-619-3.pdf’
» Unga direkt – en metod för att lyssna till barn
Barnombudsmannen (2021)
https://www.barnombudsmannen.se/stod-och-verktyg/genomfora-barnkonventionen/barns-delaktighet-och-inflytande/
unga-direkt/
» Handbok för barns delaktighet och inflytande: Teori och praktik för nyfikna läsare som vill lära sig mer
om värdet av barnets perspektiv
Åhl, Cecilia. Karlsson, Jonas och Ingeström, Shanti (2020)
https://unicef.se/rapporter-och-publikationer/unicefs-handbok-for-barns-delaktighet-och-inflytande
36
» Bedöma barns mognad för delaktighet – Kunskapsstöd för socialtjänsten, hälso- och sjukvården samt
tandvården
Socialstyrelsen (2015)
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2015-12-22.pdf
» Mänskliga rättigheter på hemmaplan – en inspiration för arbetet i kommunen,
Diskrimineringsombudsmannen (2014).
https://www.do.se/download/18.277ff225178022473141e40/1618941287860/stod-inspiration-manskliga-rattigheter-
kommun-skrift.pdf
» Medverkan – Fungerande förändringsarbete för lika rättigheter och möjligheter, Rönngren, Jenny (2011).
Framförallt kapitel 4 om verksamhetsutveckling.
https://www.do.se/download/18.277ff225178022473141e43/1618941288014/stod-medverkan-skrift.pdf
» Om barns och ungas utsatthet för rasism
Barnombudsmannen (2021)
https://www.barnombudsmannen.se/globalassets/dokument/publikationer/om-barns-och-ungas-utsatthet-for-
rasism_2021.pdf
» Vit, svart eller brun – handbok i aktiva åtgärder kopplat till hudfärg
Länsstyrelsen i Stockholm (2019)
https://www.lansstyrelsen.se/download/18.5e83a30f169d90292df17384/1624005597909/Rapport%202019-08%20Vit%20
svart%20eller%20brun%20Handbok%20aktiva%20%C3%A5tg%C3%A4rder%20hudf%C3%A4rg.pdf
» Barnkonventionen i fysisk planering och stadsutveckling,
Boverket (2020)
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2020/barnkonventionen-i-fysisk-planering-och-
stadsutveckling.pdf
» Barnkonsekvensanalyser i stadsplaneringen,
Nordström, Maria (2020)
file:///C:/Users/lncr/Downloads/barnkonsekvensanalyser-i-stadsplaneringen.pdf
» Barn, plats, lek, stad - strategier för barnvänlig stadsplanering
Jungmark, Lena (2021)
https://www.movium.slu.se/system/files/news/15134/files/Lekfull%20stad_hela_low_sidor.pdf
» Barns rättigheter och föräldraskap – information till dig som är förälder eller annan viktig vuxen till ett barn
Länsstyrelsen i Örebro Län (2020)
https://www.lansstyrelsen.se/download/18.6395bf21784b0add954f77/1616498274790/Handbok_Barns%20
r%C3%A4ttigheter%20och%20f%C3%B6r%C3%A4ldraskap.pdf
37
Referenser
Barnkonventionsutredningen,
Barnkonventionen och svensk rätt, Norstedts juridik, Stockholm, 2020
Barnombudsmannen, Barnkonventionen på 15 minuter, 2021
https://www.barnombudsmannen.se/webbutbildning/barnkonventionen-pa-15-min/story_html5.html (hämtad 2021-12-16)
Barnombudsmannen, Prövning av barnets bästa – ett stödmaterial för beslutsfattare och tjänstepersoner, u.d.
Barnrättighetsutredningen,
Barnkonventionen blir svensk lag: betänkande, Wolters Kluwer, Stockholm, 2016
Fisher, David I., Mänskliga rättigheter: en introduktion, Nionde upplagan, Norstedts Juridik, Stockholm, 2020
FN:s kommitté för barnets rättigheter, CRC/C/GC/14, ”Barnrättskommitténs allmänna kommentar nr 14 om: Barnets rätt
att i första hand få beaktat vad som bedöms vara barnets bästa”, 2013
FN:s kommitté för barnets rättigheter, CRC/C/GC/5, ”Barnrättskommitténs allmänna kommentar nr 5: Allmänna åtgärder
för genomförandet av konventionen om barnets rättigheter (artikel 4, 42 och 44.6)”, 2003
Förvaltningsrätten i Stockholm, Dom 2021-06-30, Mål nr: 4518-21
Förvaltningsrätten i Stockholm, Dom 2021-07-05, Mål nr: 28889-20
Grahn-Farley, Maria,
Att förstå Barnkonventionen: en överblick, Upplaga 1, Studentlitteratur, Lund, 2020
Grahn-Farley, Maria,
Barnkonventionen: en kommentar, Upplaga 1, Studentlitteratur, Lund, 2019
Högskolan i Borås. Extra skyddsvärda personuppgifter. Högskolan i Borås. 2020
https://www.hb.se/anstalld/for-mitt-arbete/informationshantering/behandling-av-personuppgifter-gdpr/allman-
information/integritetskansliga-personuppgifter/extra-skyddsvarda-personuppgifter/ (Hämtad 2021-12-16)
Internationell konvention om medborgerliga och politiska rättigheter, SÖ 1971:42
Häikiö, Tarja, Asplund Carlsson, Maj & Sundhall, Jeanette (red.),
En lag för barn: kulturvetenskapliga perspektiv på
barnrättskonventionen, Upplaga 1, Studentlitteratur, Lund, 2020
Sveriges Kommuner och Regioner. Tolka, tillämpa barnkonventionen. Sveriges Kommuner och Regioner. 2021
https://skr.se/skr/demokratiledningstyrning/manskligarattigheterjamlikhet/barnetsrattigheter/
barnkonventionenarsvensklag/tolkatillampabarnkonventionen.33920.html (Hämtad: 19 november 2021)
Vägledning vid tolkning och tillämpning av FN:s konvention om barnets rättigheter, Regeringskansliet, 2019
Åhl, Cecilia, Karlsson, Jonas & Ingeström, Shanti,
Handbok för barns delaktighet och inflytande: teori och praktik för nyfikna
läsare som vill lära sig mer om värdet av barnets perspektiv, Första upplagan, UNICEF Sverige, Stockholm, 2020
38
Noter
1
Barnombudsmannen, 2021
28 CRC/C/GC/14, s. 18
2 Grahn-Farley, 2019, s. 13
29 CRC/C/GC/14, s. 20
3 Grahn-Farley, 2019, s. 13
30 Se exempelvis Förvaltningsrätten i Stockholm, Dom
2021-06-30, Mål nr: 4518-21; och Förvaltningsrätten i
4 Grahn-Farley, 2019, s. 13 - 14
Stockholm, Dom 2021-07-05, Mål nr: 28889-20
5 Karlsson. et al. 2020, s.72.
31 Högskolan i Borås, Extra skyddsvärda personuppgifter,
6 Karlsson, 2020, s.71. och Barnombudsmannen 2021
2020
7
Regeringskansliet 2019, s. 35
32 CRC/C/GC/14, s. 18
8 Regeringskansliet 2019, s 36-37
33 Grahn-Farley, 2019, s. 49
9 Se vidare Barnrättighetsutredningen, 2016, s.374
34 Sveriges Kommuner och Regioner. “Tolka, tillämpa
barnkonventionen”.
10 Regeringskansliet 2019, s.64
35 Grahn-Farley 2020, s. 26
11 Mallen är hämtad från Vägledning vid tolkning
och tillämpning av FN:s konvention om barnets
36 Fisher 2020, s. 13
rättigheter, Regeringskansliet, 2019 s.66-67
37 SÖ 1971:42. Rätten till liv finns även formulerad i Den
12 Grahn-Farley, 2019, s. 15
allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna
(artikel 3) och Konvention om rättigheter för personer
13 Kommentarerna är hämtade och sammanfattade från
med funktionsnedsättning (SÖ 2008:26; artikel 10)
Barnkonventionen: En kommentar av Maria Grahn-
Farley, 2019.
38 Grahn-Farley 2019, s.68
14 Barnkonventionsutredningen, 2020, s. 134
39 Barnkonventionsutredningen, 2020, s.336
15 Grahn-Farley, 2019, s. 41-43
40 CRC/GC/2003/5 s.6
16 Barnkonventionsutredningen, 2020, s. 137
41 Grahn-Farley 2019, s.90
17 Grahn-Farley 2019, s.43
42 Barnkonventionsutredningen 2020, s. 529
18 Barnkonventionsutredningen, 2020, s.176
43 Barnkonventionsutredningen 2020, s.537
19 Barnkonventionsutredningen, 2020, s. 137
44 Barnkonventionsutredningen 2020, s. 540
20 Barnkonventionsutredningen, 2020, s. 135-136.
45 Barnkonventionsutredningen 2020, s. 543
21 Grahn-Farley, 2019, s. 49
46 Grahn-Farley 2019, s.91
22 Barnombudsmannen, u.d., s. 10
47 Barnkonventionsutredningen, 2020, s.543
23 Grahn-Farley, 2019, s. 49
48 Barnkonventionsutredningen, 2020, s. 556
24 Grahn-Farley, 2019, s. 48. Även
49 Barnkonventionsutredningen, 2020, s. 556-557
Barnkonventionsutredningen, 2020, s.242
50 Karlsson Häikiö et al. 2020, s 43.
25 Grahn-Farley, 2019, s. 64
51 Åhl, Karlsson och Ingeström, 2021. s. 31-32
26 Grahn-Farley, 2019, s. 51
52 Hämtad ur Vägledning vid tolkning och tillämpning
27 Barnkonventionsutredningen, 2020, s. 244
av FN:s konvention om barnets rättigheter,
Regeringskansliet, 2019, s. 13-14
39
40