Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Anbud It-konsultförmedlartjänst 2019'.


 
 
 
BILAGA 3 
1 (8) 
 
 
 
Datum: 
 
2020-04-07 
 
 
Diarienummer: 
 
 
A623.886/2019 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
UTVÄRDERING 
 
UPPHANDLING AV IT-
KONSULTFÖRMEDLARTJÄNST 
 
 

 
 
 
 
 
 Postadress 
Besöksadress 
Telefon 
Webbplats 
E-post 
Polismyndigheten 
Polhemsgatan 30 
114 14 
polisen.se 
xxxxxxxxxxx.xxxxxx@xxxxxxx.xx 
Box 12256 
Stockholm 
102 26 Stockholm 
 
 

link to page 3 link to page 3 link to page 4 link to page 4 link to page 5 link to page 5 link to page 6 link to page 6 link to page 6 link to page 6 link to page 7 link to page 7 link to page 7 link to page 8  
 

It-avdelningen 
2020-04-07 
A623.886/2019 
It-upphandling 
 
 
 
 
1  Utvärderingsmodell ................................................................................... 3 
Kvalitet – lösningar för de olika utvärderingsområdena ........................... 3 
2  UTVÄRDERINGSOMRÅDE A - Införande ............................................ 4 
2.1 
Polismyndighetens behovsbeskrivning .............................................. 4 
2.2 
Anbudsgivarens lösning .................................................................... 5 
2.3 
Mervärden .......................................................................................... 5 
3  UTVÄRDERINGSOMRÅDE B – Webbportal ........................................ 6 
3.1 
Polismyndighetens behovsbeskrivning .............................................. 6 
3.2 
Anbudsgivarens lösning .................................................................... 6 
3.3 
Mervärden .......................................................................................... 6 
4  UTVÄRDERINGSOMRÅDE C – Konsultförmedlartjänst ...................... 7 
4.1 
Polismyndighetens behovsbeskrivning .............................................. 7 
4.2 
Anbudsgivarens lösning .................................................................... 7 
4.3 
Mervärden .......................................................................................... 8 
 
 
 
 
 

 
 

It-avdelningen 
2020-04-07 
A623.886/2019 
It-upphandling 
 
 
1  Utvärderingsmodell 
De anbud som uppfyller samtliga ställda obligatoriska krav (ska-krav) kommer 
att utvärderas enligt vad som framgår av detta avsnitt. 
 
Polismyndigheten kommer att anta det anbud som är det ekonomiskt mest för-
delaktiga anbudet grundat på bästa förhållande mellan pris och kvalitet. Polis-
myndigheten  har satt fasta takpriser samt fasta procentpåslag för levererade 
konsulter, se Bilaga 4b – Bilaga 3 Pris. Följaktligen utvärderas enbart anbuds-
givarens kvalitet. Följande kriterier kommer att användas. 
 •  Lösningar för Polismyndighetens olika utvärderingsområden, som besk-
rivs i avsnitt 2-4 nedan. 
•  Poängsättning för de olika utvärderingsområdena i enlighet med denna 
bilaga utgör grunden för beräkningen. Erhållna poäng summeras och det 
värde som erhålls vid beräkningen är anbudets totala utvärderingstal.  
 
Anbudet som erhåller det högsta utvärderingstalet är det anbud som Polismyn-
digheten kommer att anta. 
 
Om två eller flera anbud får samma utvärderingstal kommer det anbud som 
fått högst poäng för utvärderingsområde C (konsultförmedlartjänst) att tillde-
las ramavtalet. Om flera anbud får samma poäng även i detta avseende kom-
mer det anbud som fått högst poäng för utvärderingsområde B (webbportal) att 
tilldelas ramavtalet. Om flera anbud får samma poäng även i detta avseende 
kommer det anbud som fått högst poäng för utvärderingsområde A (införande) 
att tilldelas ramavtalet. Om flera anbud får samma poäng även i detta avseende 
kommer vinnande anbud att bestämmas genom lottning. Lottningen kommer 
att genomföras av Polismyndigheten med två vittnen inom Polismyndigheten 
närvarande för att säkerställa förfarandets opartiskhet. 
 
Kvalitet – lösningar för de olika utvärderingsområdena 
Nedan beskrivs  de  tre  utvärderingsområden som Polismyndigheten kommer 
att utvärdera. 
 
Anbudsgivare redovisar i sitt anbud sin lösningsbeskrivning för respektive 
utvärderingsområde. Syftet med Anbudsgivarens redovisning är dels att ge 
Polismyndigheten möjlighet att utvärdera anbudet, dels ge Polismyndigheten 
underlag och förståelse för Anbudgivarens lösningsförslag inför en eventuell 
kommande förhandling. 
 
Anbudsgivarens lösning för respektive utvärderingsområde kommer att bedö-
mas enligt tabellen nedan: 
 
 
 

 
 

It-avdelningen 
2020-04-07 
A623.886/2019 
It-upphandling 
 
 
 
 
 
ar-
edl
m

tal 
tför
and
ul
ör
ebbpor
ons nst 
Inf
W
K tjä
Ej godkänt 
Lösningsbeskrivningen saknar delar 



av de efterfrågade uppgifterna eller 
uppnår inte ”Polismyndighetens be-
hovsbeskrivning” 
Acceptabel 
Lösningsbeskrivningen har de efter-
10 
10 
10 
frågade uppgifterna och uppnår ”Po-
poäng  poäng  poäng 
lismyndighetens behovsbeskrivning”. 
Stort mervärde –  Lösningsbeskrivningen har de efter-
15-30  15-30  15-30 
Mycket stort 
frågade uppgifterna och uppnår ”Po-
poäng  poäng  poäng 
mervärde 
lismyndighetens behovsbeskrivning”. 
 
Därutöver uppfyller lösningen en 
eller flera av de punkter som Polis-
myndigheten premierar. 
För att uppfylla enskild mervärdes-
punkt ska anbudsgivaren utförligt 
beskriva konkreta processer, mo-
deller, rutiner eller liknande för att 
uppfylla punkten samt tydligt och 
trovärdigt redovisa hur dessa proces-
ser, modeller, rutiner eller liknande 
leder till att punkten är uppfylld. 
 
För varje uppfyllt mervärde erhålls 
fem (5) poäng. 
 
Maximal poäng som anbudsgivare kan erhålla är 90 poäng 
 
 
 
2  UTVÄRDERINGSOMRÅDE A - Införande 
 
2.1  Polismyndighetens behovsbeskrivning 
Polismyndigheten efterfrågar en lösning för införandet som ger 
1.  ett införande som är kvalitetssäkrat, välplanerat, punktligt och innehål-
ler relevanta resurser och aktiviteter 
 
2.  ett införande som leder till det resultat som upphandlingen omfattar så 
att Polismyndigheten får tillgång till efterfrågade funktioner med krav-
ställd kvalitet på utsatt tid 
  3.  ett införande som sker parallellt med It-avdelningens pågående verk-
samheten med så få störningar som möjligt 
 

 
 

It-avdelningen 
2020-04-07 
A623.886/2019 
It-upphandling 
 
 
2.2  Anbudsgivarens lösning 
Anbudsgivaren redovisar en lösningsbeskrivning för införandet som bör inne-
hålla: 
1.  Införandeplan i enlighet med Polismyndigheten behov ovan. Denna bör 
innehålla minst 
a.  Genomförandeplan 
b.  Organisation/roller 
c.  Anbudsgivarens ansvar och anbudsgivarens förväntningar på 
Polismyndigheten 
d.  Tidplan 
e.  Beskrivning av utbildning för Polismyndighetens användare 
f.  Förslag till sanktionsmodell vid försening av införandet 
 
2.  En beskrivning över  hur  Anbudsgivaren säkerställer att införandet 
kvalitetssäkras, inklusive riskbedömning och riskhantering, så att infö-
randet sker med ett minimum av störningar. 
 
 
2.3  Mervärden 
Polismyndigheten  premierar om lösningen och anbudsgivarens redovisning 
tydligt   
1.  visar att Anbudsgivaren har en rimlig tidplan och tydliga rutiner och 
processer för införandet samt en tydlig och relevant ansvarsfördelning 
mellan Anbudsgivaren och Polismyndigheten, dessutom hur detta leder 
till ett effektivt införande för Polismyndigheten. 
  2.  visar på ett proaktivt arbetssätt och visar hur risker förebyggs och han-
teras 
  3.  har en sanktionsmodell som skapar ett tydligt incitament för Anbuds-
givaren att leverera i tid. 
 
4.  beskriver en kundanpassad utbildning som är enkel och flexibel för Po-
lismyndighetens användare att ta del av.  
 
 
Redovisning av anbudsgivarens lösningsförslag för införandet. Redovis-
ningen bör inte överstiga 10 A4-sidor. Redovisningen ska ske i separat 
dokument som namnges ”Redovisning Införande” eller motsvarande. 
 
Hänvisning till bilaga: 
Bilaga Redovisning Införande 
 
 
 
 
 

 
 

It-avdelningen 
2020-04-07 
A623.886/2019 
It-upphandling 
 
 
3  UTVÄRDERINGSOMRÅDE B – Webbportal 
 
3.1  Polismyndighetens behovsbeskrivning 
För att Polismyndigheten ska erhålla maximal nytta av upphandlingsföremålet 
är webbportalens utformning och innehåll av stor vikt. Polismyndighetens be-
hov består i att med enkelhet kunna genomföra avrop via en webbportal. Por-
talen ska stödja upprättande av uppdragsbeskrivning, val av konsult, hantering 
av avrop och uppföljning samt förlängningar och uppsägningar. 
 
Vidare har Polismyndigheten ett behov av att via webbportalen ta  fram  sta-
tistik för både konsulter som vid tillfället är i uppdrag vid Polismyndigheten 
samt avslutade uppdrag. Vilken statistik som portalen minst ska innehålla 
framgår av Bilaga 2 Kravspecifikation. 
 
Vidare har Polismyndigheten ett behov av att via webbportalen  kunna kom-
municera med Leverantören.  
 
3.2  Anbudsgivarens lösning 
Anbudsgivaren redovisar en lösningsbeskrivning för Webbportalen  som bör 
innehålla: 
  1.  Illustrerande bilder som visar hur webbportalen fungerar i praktiken 
avseende  de olika stegen i avropsprocessen,  statistik och uppföljning 
(bakomliggande data kan vara fiktivt).  
  2.  En beskrivning av möjligheter för Polismyndigheten att påverka inne-
håll, funktion och utformning av webbportalen 
 
3.  Beskrivning av behörighetsstrukturer i olika nivåer 
  4.  Beskrivning av en webbportal som är användarvänlig, enkel att förstå 
och väl anpassad för avropsprocessen, uppföljning och statistik 
 
5.  Beskrivning av ett enkelt, tydligt och ändamålsenligt sätt för Polis-
myndigheten att kommunicera med Leverantören via webbportalen 
 
3.3  Mervärden 
Polismyndigheten  premierar om lösningen och anbudsgivarens redovisning 
tydligt 
  1.  visar att anbudsgivarens webbportal kan hantera en bred flora av olika 
typer av statistik utöver vad som kravställts i Bilaga 2 Kravspecifikat-
ion 
 
2.  visar hur anbudsgivarens webbportal kan utvecklas efter Polismyndig-
hetens behov under avtalstiden 
 
 
 

 
 

It-avdelningen 
2020-04-07 
A623.886/2019 
It-upphandling 
 
 
3.  presenterar en webbportal som har en responsiv design och kan använ-
das från webbläsare i mobila enheter 
 
4.  presenterar en webbportal som är tillgänglighetsanpassad enligt EU:s 
webbtillgänglighetsdirektiv  (EN 301 549) och uppfyller  standarden 
WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) 2.1 nivå AA och se-
nare versioner när dessa finns publicerade. 
 
Redovisning av anbudsgivarens lösningsförslag. Redovisningen bör inte 
överstiga 10 A4-sidor. Redovisningen ska ske i separat dokument som 
namnges ”Redovisning webbportal” eller motsvarande. 
 
Hänvisning till bilaga: 
Bilaga Redovisning webbportal 
 
 
4  UTVÄRDERINGSOMRÅDE C – Konsultförmedlartjänst 
 
4.1  Polismyndighetens behovsbeskrivning 
Polismyndigheten har behov av att få bästa möjliga kompetens till ett konkur-
renskraftigt pris vid varje enskilt avrop. Anbudsgivaren ska  för att erhålla 
mervärde  nedan redovisa hur detta säkerställs. Vidare har Polismyndigheten 
behov av att avropsprocessen är enkel och smidig för att minska det administ-
rativa arbetet för Polismyndigheten. 
 
Vidare har Polismyndigheten behov av att Leverantörens kundansvarige och 
förmedlare har hög kompetens och lång erfarenhet av förmedling av konsulter 
samt kompetens inom it-området.  
 
Polismyndigheten har ett behov av att befintliga kontrakt på ett effektivt sätt 
kan överföras till konsultförmedlaren vid lämpligt tillfälle. 
 
 
4.2  Anbudsgivarens lösning 
Anbudsgivaren redovisar ett arbetssätt som bör innehålla minst 
1.  Beskrivning av hur Leverantören bygger och upprätthåller sitt nätverk 
av konsulter 
  2.  Beskrivning av anbudsgivarens arbetssätt som medför minskat admi-
nistrativt arbete för Polismyndigheten samt leder till att Polismyndig-
heten erbjuds konsulter som uppfyller uppställda krav till konkurrens-
kraftiga och marknadsmässiga priser 
 
3.  Beskrivning av hur anbudsgivaren interagerar med Polismyndigheten 
genom hela avropsprocessen samt följer upp pågående uppdrag 
 

 
 

It-avdelningen 
2020-04-07 
A623.886/2019 
It-upphandling 
 
 
  4.  Beskrivning av offererad förmedlingsorganisation 
a.  vilka roller som ingår i förmedlingsorganisationen 
b.  vilken erfarenhet av konsultförmedling respektive person i för-
medlingsorganisationen har 
c.  hur anbudsgivaren upprätthåller kompetens och kvalitet i för-
medlingsorganisationen 
 
4.3  Mervärden 
Polismyndigheten premierar om lösningen i anbudsgivarens redovisning tyd-
ligt 1.  Visar att kundansvarige har arbetat minst tio (10) år med konsultför-
medling  inom it-området.  Vidare  ska  kundansvarige ha högskoleexa-
men inom It eller ha förvärvat motsvarande erfarenhet och kompetens 
på annat sätt för att erhålla mervärde. 
  2.  Visar att kundansvarige har arbetat med förmedling av it-konsulter till 
organisation som omfattas av LOU eller LUF i minst tre (3) år. Erfa-
renheten ska ha införskaffats under de senaste fem (5) åren för att an-
budsgivaren ska erhålla mervärde. 
 
3.  Visar hur anbudsgivaren löpande under uppdragsperioden följer upp de 
konsulter som har levererats. 
 
4.  Visar hur anbudsgivaren verkar för att attrahera och bibehålla konsul-
ter. 
 
 
Redovisning av anbudsgivarens lösningsförslag. Redovisningen bör inte 
överstiga 10 A4-sidor. Redovisningen ska ske i separat dokument som 
namnges ”Redovisning Konsultförmedlartjänst” eller motsvarande. 
 
Hänvisning till bilaga: 
Bilaga Redovisning Konsultförmedlartjänst 
 
 

Document Outline