2016-10-03
Arkivbeskrivning för kommunkansliet och
kommunledningsförvaltningen
Enligt arkivlagen ska en arkivbeskrivning vara upprättad hos samtliga
myndigheter. Syftet med beskrivningen är att visa myndighetens
arbetsuppgiftet och organisation från och med tidpunkten för senaste
större omorganisation, arkivets struktur samt vilka gallringsregler som
tillämpas. Den ska också upplysa om vem eller vilka som ansvarar för
myndighetens arkivvård.
1. Verksamheten och organisationen
Kommunkansliet
Kommunkansliet leds av kommunchefen som har till uppgift att ansvara
för verksamheten, ekonomi, personal och arbetet inom följande beskrivna
verksamhetsområden.
Kommunkansliet är organiserat i följande funktioner:
- Näringslivsutveckling
- Planering/utveckling
- Krisberedskap
- Information/kommunikation
- Personalavdelningen
- Administrativa enheten (nämndsadministration, arkiv och
reception)
Kommunledningsförvaltningen
Kommunledningsförvaltningen leds av en förvaltningschef som har till
uppgift att ansvara för verksamheten, ekonomi, personal och arbetet inom
följande beskrivna verksamhetsområden.
- Avdelning för IT
- Avdelning för kultur och fritid
- Ekonomiavdelningen
- Tekniska avdelningen
- Etablerigsenheten
- HVB-verksamheten
Kansli · Administrativ enhet
Box 59, 364 21 Åseda Besök: Kyrkbacken Mobil: 073-336 79 45
magda.gyllenfjel @uppvidinge.se www.uppvidinge.se
2. Historik
Uppvidinge kommun bildades 1971 genom sammanslagning av Åseda och
Lenhovda köpingar samt Nottebäcks- och Älghults landskommuner.
Administrativa enheten bildades i februari 2016 och har med
omorganisationen tagit över nämndsadministrationen för kommunstyrelse
och kommunfullmäktige samt arkivfrågor från tidigare ansvarig
kommunkansli.
3. Viktigare handlingstyper
Kommunfullmäktige, kommunstyrelsen samt de olika utskottens protokoll,
avtal, personalakter, ekonomi- och redovisningshandlingar med mera
behandlas av administrativa enheten. För en mer detaljerad genomgång av
handlingar, de dokumenthanteringsplan inklusive gallringsplan för
kommunledningsförvaltningen och kommunkansliet.
4. Förvaring
Kommunledningsförvaltningens och kommunkansliets handlingar
förvaras i kommunhusets olika närarkiv samt i centralarkivet i Åseda.
Dokumenthanteringsplan inklusive gallringsplan för
kommunledningsförvaltningen och kommunkansliet talar om exakt var
handlingen ska förvaras och under hur många år.
5. Gallringsbeslut
Redogörs för i dokumenthanteringsplan inklusive gallringsplan för
kommunledningsförvaltningen och kommunkansliet av kommunstyrelsen
2012-06-12 § 90, reviderad 2016-01-25, delegeringsbeslut kommunchef.
6. Sökingångar
Det digitala ärenderegistere för sökning i diariet.
7. Sekretess
Beslut om utlämnande samt sekretessbeläggande av handlingar har
delegerats till kommunchefen.
8. Arkivansvar
Arkivansvarig: Kommunstyrelse
Arkivredogörare: Nämndsekreterare
Kansli · Administrativ enhet
Box 59, 364 21 Åseda Besök: Kyrkbacken Mobil: 073-336 79 45
magda.gyllenfjel @uppvidinge.se www.uppvidinge.se