2 (7)
Datum
Diarienr
2024-06-18
2024-3623, 2023-19628,
2023-24043, 2023-21532
säkerhetsåtgärder för nätverk och informationssystem inom energisektorn,
STEMFS 2021:3, senast den 3 april 2024.
Den 4 april 2024 svarade bolaget skriftligen att bolaget har beställt ett arbete att
dokumentera, analysera och riskklassificera sedan de registrerade sig som
leverantör av samhällsviktig tjänst år 2023.
Tillämpliga bestämmelser för tillsynen
Energimyndigheten är tillsynsmyndighet inom energisektorn för lag (2018:1174)
om informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala tjänster (NIS-lagen)
med tillhörande förordning och föreskrifter (NIS-regleringen).
NIS-lagen
23 § Leverantörer av samhällsviktiga tjänster ska utan dröjsmål anmäla sig till
tillsynsmyndigheten. Av en anmälan ska det framgå om leverantören
tillhandahåller en samhällsviktig tjänst i två eller flera medlemsstater inom
Europeiska unionen.
24 § Den som står under tillsyn ska på begäran tillhandahålla
tillsynsmyndigheten den information som behövs för tillsynen.
29 § Tillsynsmyndigheten ska ta ut en sanktionsavgift av den som underlåter att
1. göra en anmälan till tillsynsmyndigheten enligt 23 § eller enligt föreskrifter
som har meddelats i anslutning till den paragrafen,
2. vidta säkerhetsåtgärder enligt någon av 12–16 §§ eller enligt föreskrifter
som har meddelats i anslutning till de paragraferna, eller
3. rapportera incidenter enligt 18 eller 19 § eller enligt föreskrifter som har
meddelats i anslutning till de paragraferna.
30 § En sanktionsavgift ska bestämmas till lägst 5 000 kronor och högst 10 000
000 kronor.
31 § När sanktionsavgiftens storlek bestäms ska särskild hänsyn tas till den
skada eller risk för skada som uppstått till följd av överträdelsen, om
leverantören tidigare har begått en överträdelse och de kostnader som
leverantören har undvikit till följd av överträdelsen.
32 § En sanktionsavgift får efterges helt eller delvis om överträdelsen är ringa
eller ursäktlig eller om det annars med hänsyn till omständigheterna skulle vara
oskäligt att ta ut avgiften.
34 § En sanktionsavgift får endast beslutas om den som avgiften ska tas ut av
har fått tillfälle att yttra sig inom två år från det att överträdelsen ägde rum.
Ett beslut om sanktionsavgift ska delges.
MSBFS 2024:4
3 kap. 1 § Med samhällsviktiga tjänster rörande el där incidenter skulle
medföra en betydande störning vid tillhandahållandet av tjänsten avses
4. elproduktion som är direkt, eller via produktionsnät, ansluten till
transmissions- eller regionnät med undantag för industriellt mottryck eller annan
3 (7)
Datum
Diarienr
2024-06-18
2024-3623, 2023-19628,
2023-24043, 2023-21532
elproduktion direkt ansluten till industri, om
a. installerad effekt i en sammanhållen produktionsanläggning överstiger 30
MW, eller
b. avtalet om leverans även omfattar stödtjänster för balansering samt icke-
frekvensrelaterade stödtjänster,
STEMFS 2021:3
1 kap. 2 § Dessa föreskrifter avser en leverantörs nätverk och
informationssystem som leverantören använder för att tillhandahålla
samhällsviktiga tjänster.
För att identifiera vilka nätverk och informationssystem som leverantören
använder för att tillhandahålla samhällsviktiga tjänster ska leverantören
analysera sina nätverk och informationssystem. Om leverantören anlitar
underleverantör för att stödja tillhandahållandet av de samhällsviktiga
tjänsterna ska dessa nätverk och informationssystem omfattas av leverantörens
analys.
Leverantören ska dokumentera den analysmetod som används enligt andra
stycket liksom resultatet av analysen.
2 kap. 1 § Enligt 12 § lagen (2018:1174) om informationssäkerhet för
samhällsviktiga och digitala tjänster ska leverantörer göra en riskanalys som ska
ligga till grund för val av säkerhetsåtgärder enligt 13 och 14 §§ samma lag.
Riskanalysen ska omfatta de nätverk och informationssystem som identifierats
genom den analysen som utförts enligt 1 kap. 2 §.
De risker som leverantören har identifierat i riskanalysen ska värderas utifrån
riskernas sannolikhet och konsekvens, varvid varje risk ska tilldelas ett riskvärde.
Leverantören ska även bedöma hur de identifierade riskerna kan påverka
leveransen av den samhällsviktiga tjänsten.
4 kap. 2 § Enligt 12 § lagen (2018:1174) om informationssäkerhet för
samhällsviktiga och digitala tjänster ska leverantören göra en riskanalys som ska
ligga till grund för val av säkerhetsåtgärder. I riskanalysen ska det ingå en
åtgärdsplan. Åtgärdsplanen ska innehålla följande information avseende varje
säkerhetsåtgärd som ingår i planen:
1. vilken risk säkerhetsåtgärden påverkar,
2. vilket nätverk eller informationssystem som säkerhetsåtgärden ska
införas inom,
3. person eller funktion hos leverantören som ansvarar för
säkerhetsåtgärden,
4. planerad tidsram för införande av säkerhetsåtgärden,
5. säkerhetsåtgärdens påverkan på riskens sannolikhet eller konsekvens
enligt den värdering som gjorts enligt 2 kap. 1 §, samt
6. riskvärde efter säkerhetsåtgärdens införande.
4 (7)
Datum
Diarienr
2024-06-18
2024-3623, 2023-19628,
2023-24043, 2023-21532
Motivering till beslut
Bedömning av anmälningsskyldigheten
Med stöd av allmänt tillgängliga uppgifter har Energimyndigheten haft skäl att
anta att bolaget omfattats av NIS-regleringen sedan den trädde i kraft 2018.
Dessa uppgifter har bolaget bekräftat per mejl till Energimyndigheten. Bolaget
bedriver elproduktion enligt 3 kap. 1 § 4 p. i MSBFS 2024:4. Bolaget har
inkommit den 11 oktober 2023 med en sen anmälan om att det är leverantör av
samhällsviktig tjänst.
Bedömning av identifiering
Bolaget beskriver i dokument att det pågår ett arbete med att dokumentera
analysera och riskklassificera. Vidare menar de att den dokumenterade process
som används är en av branschen framtagen modell som i första läget syftar till
lagefterlevnad för bedriven verksamhet och att man arbetar i två steg. Ett steg är
en gapanalys av verksamhetens nulägesnivå gällande NIS-lagstiftning som ska
uppfyllas. Det andra steget är bland annat en komplett ”Cybersäkerhetsanalys”
som bland annat innefattar informationsinsamling av anläggningens
dokumentation och beskaffenhet, identifiering av åtkomstvägar, riskanalys av
insamlat material.
Det finns ingen specificerad analysmetod angiven eller uppgift om vilka nätverk
och informationssystem som bolaget anser sig använda för att tillhandahålla den
samhällsviktiga tjänsten i de inskickade handlingarna. Bolaget har därmed brustit
i sin skyldighet enligt 1 kap. 2 § STEMFS 2021:3.
Bedömning av riskanalys
Bolaget har inte skickat in någon riskanalys och har därmed brustit i sin
skyldighet enligt 2 kap. 1 § STEMFS 2021:3.
Bedömning av åtgärdsplan
Bolaget har inte skickat in någon åtgärdsplan och har således brustit i sin
skyldighet enligt 4 kap. 2 § STEMFS 2021:3.
Sanktionsavgiftens storlek
När storleken på sanktionsavgift ska bestämmas ska hänsyn tas till alla relevanta
omständigheter i varje enskilt fall.1 Särskild hänsyn ska tas till den skada eller
risk för skada som uppstått till följd av överträdelsen, om leverantören tidigare
begått en överträdelse och de kostnader som leverantören undvikit.
Ytterligare omständigheter som kan vägas in när sanktionsavgiftens storlek
beslutas är exempelvis hur länge överträdelsen pågått, bestämmelsens betydelse
för tillsynsområdet och om aktören tidigare gjort sig skyldig till en överträdelse
1 Prop. 2017/18:205 s. 71–72.
5 (7)
Datum
Diarienr
2024-06-18
2024-3623, 2023-19628,
2023-24043, 2023-21532
kan det vara aktuellt att beakta om överträdelserna är likartade samt den tid som
gått mellan överträdelserna. Att aktören samarbetat med tillsynsmyndigheten för
att komma till rätta med överträdelser kan vara en sådan omständighet som ska
påverka beloppets storlek i mildrande riktning.2
Energimyndigheten har vid beräkning av sanktionsavgiften för sen anmälan
beaktat överträdelsens längd. NIS-lagen trädde i kraft den 1 augusti 2018 och
MSBFS 2024:4 (ursprungligen 2018:7) trädde i kraft den 1 november 2018.
Energimyndigheten anser att en skälig tid att utreda och anmäla sig som
leverantör av samhällsviktig tjänst löpte fram till januari 2020, förutsatt att
leverantören omfattades sedan föreskriften trädde i kraft.
Utöver sen anmälan så brister bolaget även i de mest centrala bestämmelserna i
NIS-regleringen. Överträdelserna innebär en utbredd sårbarhet och risk för skada
vilket är synnerligen allvarligt.
Överträdelserna är dessutom förhållandevis långvariga eftersom de pågått sedan
lagen trädde i kraft. Energimyndigheten har emellertid, när det gäller sanktions-
avgiftens storlek för överträdelserna av bestämmelserna om identifiering av
nätverk och informationssystem, riskanalys och åtgärdsplan enbart beaktat den
tid som gått sedan STEMFS 2021:3 trädde i kraft.
Bolaget har endast inkommit med en beskrivning av vad som pågår i bolaget som
svar på Energimyndighetens begäran om identifiering av nätverk och
informationssystem, riskanalys och åtgärdsplan. Uppgifterna som
Energimyndigheten begär in ska redan finnas på plats och ska ha funnits på plats
sedan NIS-regleringen trädde i kraft. Att uppgifterna inte finns på plats visar på
en nonchalans mot bestämmelserna.
Bolagets omsättning har i de senaste tre årsbokslut varit
Sammantaget beslutar Energimyndigheten om en sanktion om 1 415 490 svenska
kronor för överträdelserna i STEMFS 2021:3 och sen anmälan.
Energimyndigheten finner inte att det finns några skäl till eftergift.
Upplysningar
Sanktionsavgiften faktureras av Energimyndigheten när beslutet har vunnit laga
kraft.
Hur man överklagar
Se bilaga, så här gör du för att överklaga beslutet.
2 Ibid.
6 (7)
Datum
Diarienr
2024-06-18
2024-3623, 2023-19628,
2023-24043, 2023-21532
Beslut i detta ärende har fattats av avdelningschef Anders Wallinder.
Föredragande har varit handläggaren Jasmina Cohodarevic. Utöver har
biträdande avdelningschef Anna Lindström, enhetscheferna Titti Norlin, Anna
Karphammar, Karl Björklund samt handläggarna Kristin Willamo och Jessica
Eriksson deltagit.
Anders Wallinder
Jasmina Cohodarevic
Beslutet har undertecknats digitalt och saknar därför namnunderskrifter.
7 (7)
Datum
Diarienr
Bilaga
2024-06-18
2024-3623, 2023-19628,
2023-24043, 2023-21532
Så här gör du för att överklaga beslutet
Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga det till Förvaltningsrätten i
Linköping. Överklagandet ska vara skriftligt.
Senaste dag för att överklaga
Inom tre (3) veckor från den dag då du tog emot beslutet måste ditt överklagande
ha kommit in till Statens energimyndighet (Energimyndigheten).
I ditt överklagande ska du
1
Tala om vilket beslut du överklagar genom att ange ärendets diarienummer,
2
redogöra för vad du tycker är fel i beslutet, varför du vill att beslutet ska
ändras och på vilket sätt du vill att beslutet ändras,
3
om du hänvisar till handlingar eller uppgifter behöver du bifoga dessa
handlingar till ditt överklagande,
4
uppge dina kontaktuppgifter så att förvaltningsrätten kan nå dig: namn,
personnummer eller organisationsnummer, postadress, e-postadress och
telefonnummer.
Om du anlitar ett ombud ska fullmakt för ombudet bifogas överklagandet. En
sådan fullmakt ska innehålla uppgift om ombudets namn och kontaktuppgifter
samt uppdragets omfattning. Om ombudet får sätta någon annan i sitt ställe, ska
även detta framgå av fullmakten.
Vem tar emot överklagandet?
Du ska skriva att du vill överklaga beslutet till Förvaltningsrätten i Linköping,
men du ska ändå skicka överklagandet till Energimyndigheten.
E-postadress
xxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxxxxx.xx
Postadress
Statens energimyndighet
Box 310
631 04 Eskilstuna
Vad händer sedan?
Energimyndigheten prövar först om ditt överklagande har kommit in i rätt tid.
Om det har kommit in för sent kan överklagandet avvisas. Annars överlämnar
Energimyndigheten överklagandet och övriga handlingar i ärendet till
Förvaltningsrätten i Linköping som prövar överklagandet. I vissa fall kan
Energimyndigheten själv ompröva det överklagade beslutet men överklagandet
kommer fortfarande att överlämnas till Förvaltningsrätten i Linköping.