Projektbidrag til ideel a föreningar
Ansökan ska skrivas på svenska
Datum 2024-12-04
Ansökan om projektbidrag
1 Grunduppgifter
Projektansvarig organisation (ekonomiskt och juridiskt ansvarig)
Organisation
Organisationsnummer
MHF
802002-3399
Firmatecknare
Firmatecknarens e-postadress
Annette Fagerholm Ahlholm
xxxxxxx.xxxxxxxxx.xxxxxxx@xxx.xx
Utdelningsadress
Postnr
Postort
Byängsgränd 8
120 40
Årsta
Webbplats
År när organisationen bildades
www.mhf.se
1926
Plusgirokonto
Bankgirokonto
330-2627
Projektansvarig
Förnamn- och efternamn
E-postadress
Tomas Jonsson
xxxxx.xxxxxxx@xxx.xx
Utdelningsadress
Postnr
Postort
Byängsgränd 8
120 40
Årsta
Telefon
Mobiltelefon
08-555 765 55
070-564 37 36
2 Projektuppgifter
Projektnamn
Rörlig media för bättre trafiksäkerhetsinformation och opinionsbildning
Planerat startdatum för projektet (åååå-mm-dd)
Planerat slutdatum för projektet (åååå-mm-dd)
2024-03-15
2025-02-14
Ansökt belopp (kr)
Är projektet fortsättning på Projektet planeras genomföras
1 492 160 kr
tidigare beviljat projekt?
X Nationellt X Regionalt X Lokalt
X Ja ☐ Nej
Projektet syftar till att bidra till det/de transportpolitiska målet/målen för:
(rangordna 1-4 vid flera)
1 Säkerhet
2 Miljö
3 Tillgänglighet
4 Hälsa
Projektledare (om annan än projektansvarig)
Förnamn- och efternamn
E-postadress
Utdelningsadress
Postnr
Postort
Telefon
Mobiltelefon
Revisor*
Förnamn- och efternamn
Titel*
Ado Korda
Auktoriserad Revisor
Företag/enhet
Telefon
iAudit Revision AB
E-postadress
Mobiltelefon
xxx@xxxxxx.xx
070-712 49 86
* Revisorsintyg ska lämnas vid slutredovisning. Vid bidrag under fem (5) prisbasbelopp räcker det med
föreningens valda revisor. Vid bidrag större än fem (5) prisbasbelopp ska revisorn vara godkänd eller
auktoriserad av Revisorsnämnden.
3 Grundläggande krav
Vår organisation: Föreningen arbetar enligt föreningens stadgar i syfte att möta
X Stämmer
☐ Stämmer ej
utmaningar inom transportområdet och som bidrar til att de
transportpolitiska målen uppnås.
Är registrerad hos Skatteverket med bolagsform ideel förening.
X Stämmer
☐ Stämmer ej
Respekterar demokratins idéer i vår verksamhet, inklusive
X Stämmer
☐ Stämmer ej
jämställdhet och förbud mot diskriminering.
Har inga skulder för svenska skatter el er avgifter hos
X Stämmer
☐ Stämmer ej
Kronofogdemyndigheten, är inte i likvidation, rekonstruktion eller
försatt i konkurs.
Har kapacitet att genomföra projektet.
X Stämmer
☐ Stämmer ej
3.1 Demokrati
Finns det uppgifter om er organisation eller medlemsorganisationer, ur demokratihänseende,
som ni tror har betydelse för vår bedömning av ert ärende?
Det kan exempelvis handla om att er organisation el er någon av era medlemsorganisationer
ifrågasatts i debatt eller nyhetsartiklar i etablerad dags- eller kvällspress utifrån demokratisk synvinkel
under de 3 senaste åren. Det kan också handla om uppgifter från medlemmar i organisationen om
brister utifrån demokratins idéer, däribland jämställdhet och förbud mot diskriminering.
Om Ja, beskriv vad det handlade om och hur ni stäl er er til dessa uppgifter.
Nej, vår organisation har inte ifrågasatts av någon ur demokratihänseende. MHF har en traditionel
demokratisk folkrörelseuppbyggnad, vilket framgår av våra stadgar och policydokument, t.ex. vår
jämställdhetspolicy.
3.2 Kapacitet
Har er organisation kapacitet att genomföra projektet?
Om ni inte har beviljats ett projektbidrag av Trafikverket de senaste tre åren, vänligen beskriv er
ekonomiska, administrativa och operativa kapacitet.
MHF har kapacitet att genomföra projektet och har personal med mycket stor erfarenhet sociala
medier och produktion av rörlig media via tidigare produktion av bl.a lokal-TV. Organisationen har en
heltäckande nationell spridning av lokala funktionärer fördelad på ca 150 lokalavdelningar i sju olika
MHF regioner. Vi har dessutom en väl upparbetad projektorganisation med god kompetens både
gällande genomförande av projektet samt uppföljning och ekonomisk redovisning.
4 Sammanfattning av projektet
Ge en kort (cirka 10-15 rader) beskrivning av projektet, vad syftet är och vilken nytta/effekt som förväntas.
Vi har under 2023 skapat nya och effektiva sätt att nå ut til allmänheten med information om trafik
och trafiksäkerhet. Detta genom att i sociala medier och tv lyfta upp goda exempel, skapa debatt, och
synliggöra problem och förmedla och sprida lösningar inom trafiksäkerhet. Detta görs via en egen
Youtube kanal, möjliggöra egna sändningar i lokal-tv samt via publiceringar av nedklippta inslag inom
övriga sociala medier. Projektet jobbar utifrån en redaktionsplan som utgår från Regeringens
Transportpolitiska mål, Agenda 2030 och den gemensamma aktionsplanen för säker vägtrafik 2022-
2025.
2
Särskild focus läggs på:
-
Nykter trafik fri från droger och alkohol
-
Rätt hastighet
-
Säker cykling
-
Säker gångtrafik med fokus på fal olyckor
-
Insatser mot självmord i vägtransportsystemet
-
Tydlig konsumentinformation inom trafikområdet
-
Brottsförebyggande arbete kopplat til trafik
Vi vil på detta sätt fortsätta stärka MHF:s roll som konsumentorganisation och opinionsbildare inom
trafiksäkerhet. Den 1 februari 2022 fattade MHF:s förbundsstyrelse beslut om att genomföra en
historisk satsning på digital media, denna satsning har visat sig slagit mycket bra ut.
Allmänhetens sätt att ta til sig information och delta i den al männa debatten har under de senare
åren drastiskt förändrats. Det finns två stora beteendeförändringar i modern tid som påverkat oss
människor. 1994 kom Internet och 2020 kom pandemin. Pandemin med covid-19 skapade den
största beteendeförändringen i modern tid. Vi har nu gått ur de värsta delarna med pandemin och kan
konstatera att vi står in för en ny ”normal” vardag där digitala kommunikationsplattformar och rörlig
media har fått en helt annan status än innan pandemin.
Pandemi med Covid-19 har också påskyndat utvecklingen inom digitala medier på ett sätt som vi i
modern tid inte tidigare upplevt. Här hänger vi som frivil igorganisation med och håller på att anpassa
vår lokala och centrala verksamhet til det nya ”normala”.
Vi vil genom detta utvecklingsprojekt stärka MHF:s rol som en av landets ledande
trafiksäkerhetsorganisationer. Vi vil skapa en ny plattform för dialog och samverkan mel an olika
aktörer som jobbar utifrån 0-visonen och de gemensamma målen i Agenda -2030. Vi vil också hitta
nya kanaler att nå ut brett til allmänheten för att påverka til bättre trafiksäkerhet och uppfyllande av
de transportpolitiska målen.
5 Syfte med projektet
Beskriv syftet med projektet. Vilket problem alternativt behov har ni identifierat?
Syftet med detta utvecklingsprojekt för produktion av rörlig media är att bredda målgruppen
och skapa ett debattforum och en ny påverkansmetod där vi på ett effektivt sätt kan bilda
opinion, påverka lagstiftare och allmänhet, driva på beslutsfattare och i samverkan med
myndigheter arbeta hårdare med frågor som brett berör trafiksäkerhet men i synnerhet.
-
Nykter trafik fri från droger och alkohol
-
Rätt hastighet
-
Säker cykling
-
Säker gångtrafik med fokus på fal olyckor
-
Insatser mot självmord i vägtransportsystemet
-
Tydlig konsumentinformation
-
Brottsförebyggande arbete kopplat til trafik
Droger i trafik kommer ha en särskild prioritering under 2024-2026 för MHF. Genom att löpande
genomföra intervjuer, ställa frågor och bjuda in beslutsfattare, myndighetspersoner m.fl. til debatter
och samtal i vår egen studio och ute i samhället driver våra programledare, journalister och
debattledare att på ett för oss helt nytt sätt frågor som stöder Trafikverkets transportpolitiska mål.
3
Den 6 december 2022 hade vi på MHF premiärsändning i vår nya tv - och mediastudio. Under
premiärveckan genomförde vi vår första live sändning på nätet samt att vi var uppkopplade på länk til
SVT Lil a aktuel t samt TV4, Aftonbladet Tv m.fl. med mycket gott resultat och stor genomslagskraft.
Där efter så har verksamheten rul at på flera Tylösand seminariet studio har genomförts i samverkan
med ett flertal olika aktörer inom trafiksäkerhet. Produktionen av tv-programmet Trafikdax är i full
gång och sänds til över 4,7 miljoner svenskar som har möjlighet att se programmet via kabel-tv.
Med gott resultat är vi i idag en aktiv part i det nya unika samsändningsprojektet för lokal-TV i landet.
I samma samsändningsprojekt ingår merparten av Sveriges lokal-TV stationer men framför al t
Sveriges kabel-tv operatörer och andra aktörer så som ex. samordningsförbunden en del av Sveriges
regioner, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Sveriges kommuner.
Vi finns idag med på ett professionellt sätt i programutbudet til ca hälften av alla Sveriges hushåll.
Detta via Tele2, Telia, Telenor och Sapas lokala sändningsfrekvenser runt om i hela Sverige.
Vårt TV-program Trafikdax streamas också via lokal-tv kanalernas webbplattformar och via vår egen
Youtube kanal. Delar av det producerade material återanvändas inom sociala kanaler så som våra
Facebook kanaler m.fl. Vi når nu 100 000-tals nya mottagare/tittare. Genom att vi kontinuerligt når ut
til en stor massa är vi också en attraktiv plattform för debatt och samtal vilket i sin tur möjliggör ett
effektivt påverkans- och opinionsbildningsarbete kring trafiksäkerhet i allmänhet och alkohol droger
och trafik i synnerhet.
Vår bedömning är att projektet rörlig media ligger i linje med flera hål bara mål inom Agenda 2030.
Vår målsättning är att skapa avsnitt av Trafikdax där flera av hål barhetsmålen finns representerade i
samma avsnitt. Då de olika avsnitten har lite olika tema och mycket av innehållet är nyhetsrelaterat
och programtiden är begränsas så kommer vi klara av att beröra alla mål i varje program men under
hela projektet så kommer flera synergier med trafiksäkerhet att uppnås inom följande hållbarhetsmål:
GOD HÄLSA OCH
JÄMSTÄLLDHET
HÅLLBAR ENERGI
ANSTÄNDIGA
HÅLLBARA STÄDER
VÄLBEFINNANDE
FÖR ALLA
ARBETSVILLKOR
OCH SAMHÄLLEN
OCH EKONOMISK
TILLVÄXT
HÅLLBAR
BEKÄMPA KLIMAT-
KONSUMTION OCH
FÖRÄNDRINGARNA
PRODUKTION
6 Projekts resultatmål
Beskriv projektets mål, vilket resultat ni vill uppnå med projektet. Målet bör vara mätbart.
Via detta projekt beräknar vi nå ut til ca 200 000 kontakter per producerat program. Totalt planeras
för 20 program utifrån de Transportpolitiska målen. Kontakterna fördelas över sociala medier och tv-
produktion.
Inom projektet vil vi:
- Fortsätta förbättra och vässa vårt TV-format Trafikdax med vinjetter, grafik och redaktionellt
innehåll. För att där efter spridas i lokal-tv runt om i hela Sverige.
- Fortsätta vidareutbilda minst 75 personer, (personal och funktionärer) inom hela MHF rörelsen i
digital medieproduktion och hur man jobbar med sociala medier.
4
- Producera och sända minst 20 st TV-program inom nya samsändningsprojektet för lokal-TV i
Sverige.
- Producera minst 50 st inlägg med rörligt material på sociala medier så som Youtube, Facebook,
Instagram m.fl.
- Undersöka möjligheten att även återanvända producerat material til en trafiksäkerhetspodd.
- Redovisa hur många nya tittare som vi nått och hur många visningar vi haft inom sociala medier.
- Utvärdera projektet och om resultatet är til fredstäl ande söka framtida finansiering för fortsatt
drift efter att utvecklingsprojektet är avslutat.
7 Projektets effektmål
Vilka effekter avser ni att ert projekt kommer att leda till och hur bidrar det till de transportpolitiska målen? Effekten ska ha en
riktning till exempel öka, minska, stärka eller motverka.
Här kommer vi att öka al mänhetens kunskap om trafiksäkerhet och bidra til en säkrare vägtrafik. Vi
vil påverka beslutsfattare och lyfta upp goda exempel som bidrar til att ingen ska dödas eller skadas
allvarligt i Trafiken. Genom sociala medier och lokal-tv vil vi hitta nya sätt att kommunicera med
allmänheten och höja deras motivation för regelefterlevnad i trafiken. Vi vil synliggöra trafiksäkerhet,
miljö och konsumentfrågor ut ifrån ett nytt perspektiv. Vi vil stärka den enskilda individens möjlighet
att ta bra och trafiksäkra beslut. Öka kunskapen om bra miljöval inom trafiken är en annan viktig
faktor. Genom redaktionel t och journalistiskt arbete i kombination med aktiva och engagerade lokala
funktionärer vil vi lyfta upp de Transportpolitiska målen och öka al mänhetens acceptans för en ökad
trafiksäkerhet med hål bara resor och transporter. Vi vil skapa en ”kanal” för debatter och intervjuer.
Vi vil också stärka individens möjlighet att visa civilkurage och vara bra föredömen i trafiken.
Vi kommer också öka kunskapen och stärka vår personal och funktionärers rol som
trafiksäkerhetsinformatörer och opinionsbildare. Genom att mer målmedvetet arbeta med sociala
medier och produktion av rörligt digitalt material kommer vi att kvalitetssäkra och stärka vår lokala
organisation i vårt gemensamma trafiksäkerhetsarbete.
Vi vil fortsätta att testa nya möjligheter att bedriva riktad trafiksäkerhet.
8 Målgrupp
Beskriv projektets målgrupp. Förklara också varför ni vill nå just den målgruppen. Ange även hur många inom målgruppen ni
tror er kunna nå.
Vi har två huvudmålgrupper inom detta projekt
1 Nå allmänheten via nya effektiva digitala kanaler. Genom att strategiskt jobba brett med
trafiksäkerhet inom sociala medier och via kabel-tv når vi ut till 100 000-tals nya mottagare. Genom professionel redaktionel planering så jobbar vi brett med trafiksäkerhet och information til
allmänheten. Den redaktionella planen avspeglar i största mån frågor som är aktuella vid given
tidpunkt. Ex inför vinterdäcksäsong lyfter vi upp konsumentinformation om vinterdäck. Inför hösten så
är det synbarhet med reflexer som tas upp. I samband med storhelger lyfts frågor om alkohol, droger
och trafik med mera.
Vi uppskattar att vi idag sänder Trafikdax til 2 045 000 hushåll. I snitt bor det 2,2 personer per hushåll
vilket i Sverige det skul e innebära 4 499 000 potentiella tittare. I flera områden så som ex Skaraborg
och Fyrbodal går Traikdax varje dag kl 19:00 under hela veckan. I samsändningsnätet som täcker
hela Stockholms län med 26 kommuner, Göteborgsregionen med kranskommuner, Växjö, Kronoberg,
5
Örebro och Närke går programmet 3 gånger per vecka måndagar kl 19, tisdagar kl 13 och torsdagar
kl 21. Det finns tyvärr dåligt med tittarundersökningar för Lokal-Tv kanalerna i Sverige men i de
undersökningar som genomförts i ex Göteborg uppgav invånarna att hela 12 procent tittar på lokal-Tv
tre gånger el er oftare i veckan. 7 procent uppger fem gånger el er fler. Om vi utgår från att bara 5%
tittar så når vi över 220 000 tittare per program i lokal tv nätet. Utöver dessa når i ”tittare” i våra
sociala kanaler. Vår största Facebook grupp har över 200 000 följare.
2. MHF:s lokala funktionärer som behöver utbildas och lära sig att kommunicera via sociala
medier och digitala kanaler. Genom att utbilda och lära våra lokala funktionärer hur man kommunicerar via digitala och sociala
medier breddar vi MHF:s genomslagskraft som trafiksäkerhetsorganisation.
Här kommer fortsätta att specialutbilda 75 lokala funktionär runt om i Sverige samt MHF:s centrala och
lokala projektledare och informatörer.
9 Projektbeskrivning
Beskriv projektet och dess genomförande för att nå projektets mål.
Med detta utvecklingsprojekt vil vi hitta nya och effektiva sätt att kommunicera trafiksäkerhet och
bredda målgruppen och samtidigt skapa ett debattforum och en ny påverkansmetod där vi på ett
effektivt sätt kan bilda opinion, påverka lagstiftare och allmänhet, driva på beslutsfattare och i
samverkan med myndigheter arbeta hårdare med frågor som brett berör trafiksäkerhet men i
synnerhet.
-
Nykter trafik fri från droger och alkohol
-
Rätt hastighet
-
Säker cykling
-
Säker gångtrafik med fokus på fal olyckor
-
Insatser mot självmord i vägtransportsystemet
-
Tydlig konsumentinformation
-
Brottsförebyggande arbete kopplat til trafik
Vi vil med hjälp av aktiva journalister lyfta upp de transportpolitiska målen och skapa ”nyheter” och
aktuell samhällsinformation som höjer svenskarnas medvetenhet om åtgärder som bidrar til en
säkrare vägtrafik. Vi tror oss kunna påverka människors attityder til förbättrad regelefterlevnad och
allmänhetens attityder til trafiksäkerhet.
För att se hur programkonceptet ser ut titta på Öppna kanalen el er gå in på Youtube och sök på
Trafikdax el er gå in på följande länk: https://www.youtube.com/watch?v=SsSvBh-QDfw&t=2683s
6
9.1 Projektets aktiviteter
Beskriv vilka konkreta aktiviteter ni ska genomföra.
Se tidsplan
10 Tidplan
Beskriv tidplanen för projektets aktiviteter.
15 Februari 2024 – 15 december 2024
- Fortsätta vidareutbilda minst 75 personer (personal och funktionärer) inom hela MHF rörelsen i
digital medieproduktion och hur man jobbar med sociala medier.
- Fortsätta med utbildning av vår centrala personal och huvudfunktionärer för löpande produktion.
- Fortsatt arbete med vår redaktionsgrupp som ansvarar för det redaktionel a innehål et.
- Bjuda in samverkans organisationer så som Trafikverket m.fl för att bidra med redaktionel a
idéer till programinnehåll inom trafiksäkerhet, tillgänglighet, miljö och hälsa.
- Registrera Tafikdax som redaktionel t program med ansvarig utgivare
- Framtagning av redaktionsplan.
- Vidareutbildning av teknisk personal, bildproducenter och redigerare samt fotografer
- Underhål a och jobba med ständiga förbättringar med vårt tv-format med vinjetter, grafik mm
som ligger som mall för samsändningarna i lokal-tv runt om i hela Sverige.
- Skapa format för kortare inlägg och filmer til sociala medier.
- Produktion och sändning av minst 20 tv-program inom kabal-tv i Sverige via nya
samsändningsmöjligheten och lokalt i de olika lokal-tv kanalerna runt om i Sverige.
- Producera minst 50 rörliga nya inlägg på sociala medier så som Youtube, Facebook, Instagram
m.fl.
- Undersöka möjligheten att även återanvända producerat material til en trafiksäkerhetspodd.
- Redovisa hur många nya tittare som vi nått och hur många visningar vi haft inom sociala medier.
- Utvärdera projektet och om resultatet är til fredstäl ande söka framtida finansiering för fortsatt
drift efter att utvecklingsprojektet är avslutat.
11 Organisering och bemanning
Beskriv hur ni ska organisera projektet. Beskriv kortfattat roller och ansvar samt hur ni ska lösa bemanningen i projektet
Projektet leds av MHF:s projektansvarig/projektledare Tomas Jonsson til sin hjälp finns en
redaktionsgrupp bestående av MHF:s journalister och informatörer samt tekniker, bild och
ljudproducenter mf.l .
Teknisk personal för bildproduktion, klippning och filmning kommer til godoses via projektanstäl ning
men främst via vidareutbildning av befintlig personal inom MHF organisationen
12 Geografisk omfattning
Ange var i landet projektet ska genomföras, nationellt, län, kommuner osv.
7
Projektet omfattar hela Sverige via sociala medier. För sändningar av digital-TV når vi hushåll i
följande område:
Stockholm
Alla 26 kommun i Stockholms län
Botkyrka, Danderyd, Ekerö, Haninge, Huddinge, Järfäl a, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Nykvarn,
Nynäshamn, Salem, Sigtuna, Sol entuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Södertälje, Tyresö, Täby,
Upplands-Bro, Upplands Väsby, Val entuna, Vaxholm, Värmdö, Österåker. Här täcker vi 1 000 000
hushåll.
Uppsala
Enköping, Heby, Håbo, Knivsta, Tierp, Uppsala, Älvkarleby och Östhammar. Här täcker vi 70 000
hushåll.
Kronobergs län + västra Småland
§Alvesta, Lessebo, Ljungby, Markaryd, Tingsryd, Uppvidinge, Växjö, Älmhult, Sävsjö, Värnamo,
Vaggeryds, Jönköping, Nässjö, Vetlanda och Eksjö. Här täcker vi 85 000 hushåll.
Göteborg
Partil e, Mölndal, Bohus, Härryda, Kungsbacka, Munkedal, Kungälv, Landvetter, Alingsås, Lerum,
Bol ebygd, Borås, samt 8 000 hotellrum och samtliga studentbostäder i Göteborg. Här täcker vi
650 000 hushåll.
Örebro
Kumla, Laxå, Hal sberg, Lekeberg, Nora, Odensbacken, St Mel ösa och Askersund. Här täcker vi
40 000 hushåll.
Malmö
Svedala, Burlöv, Arlöv och Lomma. Här täcker vi 100 000 hushåll
Sundstakanalen
Helsingborg, Landskrona, Höganäs och Bjur. Här täcker vi 80 000 hushåll.
Uddeval a
Lysekil, Trollhättan och Vänersborg. Här täcker vi 30 000 hushåll
Skaraborg
Skövde, Falköping, Mariestad, Hjo, Tibro, Karlsborg, Tidaholm, Götene, Gul spång, Hova och
Töreboda. Här täcker 100 000 hushåll.
Västerås
Här täcker vi 85 000 hushåll
13 Uppföljning och utvärdering
Beskriv hur projektet och dess mål kommer att följas upp och utvärderas och vilken metod som kommer att användas. Redogör
vilka mått/indikatorer som kommer att användas. Om nuläge finns kring måtten/indikatorerna, ange även det.
Vi kommer att följa uppsatta kvantitativa mål och samla in effekter och dokumentera digitala
interaktioner som sker för alla delar och moment. De redaktionella produktionerna utvärderas
fortlöpande av deltagande personal och funktionärer. Våra förtroendevalda funktionärer och personal
kommer att besvara en enkät rörande projektets mål och uppfyllande. Delar av våra ”tittare” och
interaktörer kommer också få svara på en enklare enkät om de lärt sig mer och om informationen de
fått bidragit til mer aktiva trafiksäkra val.
8
14 Samarbetsparter i projektet
Samarbetar er organisation med andra aktörer i projektet? X Ja ☐ Nej
Om JA, ange med vilka och på vilket sätt arbetet är utformat
Vår målsättning är att skapa samarbete med olika aktörer som är verksamma inom trafiksäkerhet.
Kontakter har redan tagits med ex Folksam, NTF, Göteborgs stad, Elbilsmagasinet, Svensk
Bilprovning m.fl. Vi kommer också att kontakta andra medlemsorganisationer och främst lyfta upp
goda exempel som dessa genomför inom området trafiksäkerhet. Vi hoppas även kunna ha ett
redaktionel t samarbete med er på Trafikverket då ni är en mycket viktig aktör inom trafik och
trafiksäkerhet.
15 Riskanalys och riskhantering
Risker och motstånd mot projekt kan finnas t ex på samhälls-, organisations- och individnivå. Beskriv vilka typer av
interna/externa riskfaktorer som kan äventyra måluppfyllelsen. Beskriv hur ni tänker hantera de identifierade riskerna.
15.1 Riskanalys/riskfaktorer
Risken inom detta projekt är liten då vi utgår från ett nol läge gäl ande denna typ av aktivitet. Denna
del av projektet är ett försök- och utvecklingsprojekt där vi utgår från vad som finns idag gäller antal
kontakter med allmänheten. Om erfarenheterna för denna arbetsmetod blir positiva har vi för avsikt
att fortsätta. Förutsättningarna ökar då att sätta upp kvantitativa mål gällande antalet externa
kontakter som nåtts av de olika inslagen.
Risken är även låg när det gäl er utbildning av MHF:s lokala funktionärer. Digitala och sociala medier
i relativt nytt för flera av dessa funktionärer, varpå kunskapsökningen bör vara hög. Vi tror även att
denna typ av aktivitet kommer att bidraga til ett djupare och bredare engagemang bland våra
funktionärer för trafiksäkerhet i al mänhet med också för trafiknykterhet och droger i trafiken i
synnerhet.
De kvantitativa målen som vi satt upp rörande fysiska aktiviteter anser vi också ha en låg risk. Det
finns inom befintlig personalstyrka stor erfarenhet av liknade aktiviteter samt journalistiskt arbete.
Ett flertal av de medarbetare som kommer vara verksamma i detta projekt har också stor erfarenhet
att jobba med riskanalyser och identifiera riskfaktorer detta då flera tidigare har jobbat aktivt inom vår
ackrediterade laboratorieverksamhet där verksamheten hela tiden identifierar risker och jobbar med
åtgärds- och handlingsplaner.
15.2 Plan för att hantera eventuella risker
Om risker uppstår så är vår avsikt att tidigt agera och föra en aktiv dialog med Trafikverket rörande
ev. förändringar inom projektets struktur och omfattning. En åtgärdsplan tas i så fall fram som också
kommuniceras med er innan åtgärder vidtas inom projektet.
9
16 Budget
Ange projektets budget. I kolumnen Sökt belopp från Trafikverket anger ni vad ni söker från Trafikverket för de olika delarna av
projektet. I kolumnen Projektets förväntade totala kostnader anger ni totalsumman för projektets olika delar, både den del som
ni söker finansiering för hos Trafikverket och de delar som ni beräknar att ni kan finansiera på något annat sätt. Budgeten ska
överensstämma med de planerade aktiviteterna och minst delas upp i budgetposter enligt tabellen. Bifoga även separat
detaljerad budget om ni bedömer att det behövs.
Se de Generella villkoren om vad respektive kostnadspost får innehålla.
Kostnadsposter
Sökt belopp från Trafikverket
Projektets
Ange vad som ingår i
Personer/funktioner
Timpris
Antal
Summa
förväntade
kostnadsposten
Personal-
OH-
timmar
totala
kostnad
kostnad
kostnader
Projektledare/producent
570
114
500
342 000
342 000
Projektadministratör
440
88
200
105 600
105 600
Vara behjälplig till
projektledaren samt planera
program tillsammans med
produktionsledaren
Produktionsledare
340
68
500
204 000
204 000
Kommunikatör
400
80
150
72 000
72 000
Produktionspersonal
340
68
800
326 400
326 400
Administratör
440
88
120
63 360
63 360
Redaktionspersonal
370
74
200
88 800
88 800
Övriga
Belopp
kostnadsposter Reskostnader och logi
55 000
55 000
För reportrar och
fotografer
Studiokostnad
100 000
100 000
Externa lokaler och möten
35 000
35 000
Revisionskostnader
30 000
30 000
Sändningskostnader
70 000
70 000
kabel-tv
Summa
1 492 160
1 492 160
Antal planerade ideella timmar
300
16.1 Kommentarer om budgeten
Ange här eventuella kommentarer och förtydliganden om budgeten.
OBS: Att budgeten bara omfattar effektiv kostnad för personal som arbetar operativt i projektet.
Utöver detta kommer ett stort engagemang att finnas bland landets al a lokala förtroendevalda
funktionärer. Investeringskostnader för byggnation av studio, kameror, bildproducering mm bekostas
helt av MHF
16.2 Andra finansiärer
Om ni för projektet har andra finansiärer för delar av projektet ska ni ange namn och beviljat belopp alternativt sökt belopp.
Beroende på redaktionel t innehål så kan det behövas ytterligare intäkter för att täcka ökade rörliga
kostnader kopplade til bevakningar av aktuella händelser som sker utanför studion och är kopplade til
10
andra organisationers kärnverksamhet. Vi har för avsikt att försöka få dessa organisation att
ekonomisk bidraga med dessa ökade kostnader som inte finns med i denna budget.
17 Kunskapsläge
Beskriv vad ni känner till som gjorts tidigare inom området och redovisa vad din organisation gjort tidigare inom samma område.
Slutrapporter från eventuellt tidigare genomförda projekt inom området, utförda av sökanden, kan bifogas ansökan.
MHF lägger årligen stora resurser på redaktionel a arbeten som idag bara når ut til en begränsad
målgrupp. Genom att systematiskt återanvända redan framtaget material skapar vi ett mervärde för
MHF:s kärnfrågor. MHF har al tid på olika sätt varit aktiv i lokal- och riksmedia. Idag ser media
utbudet annorlunda ut. De sociala medierna möjliggör interaktion och genomslagskraft på ett helt
annat sätt än traditionella tryckta media och linjär-TV.
Redan 2002 var MHF delaktig i förberedelserna inför digital-TV. Gemensamt med dåvarande TV-Inter
och flera andra organisationer producerade MHF ”professionell” TV som då främst sändes i kabel-TV
nätet i Stockholm. Vi testade även att sända i andra kabel-tv nät i Sverige.
Under åren 2002-2004 sände MHF 45 min TV varje vecka. Satsningen var uppdelad på en höst- och
en vårsäsong under namnet TV-Motorföraren.
Tittarundersökningar visade då att vi hade mel an 15-20 000 tittare varje vecka, vilket är bra siffror för
lokal-tv i Stockholm.
Den största vinsten för MHF var att vi skapade en unik möjlighet att i högt tempo driva våra frågor
och skapa möjligheter til debatt och samtal. Infrastrukturminister, trafikborgarråd, experter och
politiker samlades i vår studio för debatt och samtal. Vi på MHF flyttade på kort tid fram våra
positioner inom hela trafiksäkerhets Sverige. Flera av de verksamheter som vi fortfarande driver som
huvudfrågor ex arbetet med alkolås och trafikoffer mm är frukt av TV-Motorföraren.
Genomslagskraften blev til och med så stor så att vår dåvarande informationschef Sören Sel berg
valdes til årets lobbyist 2005.
I början av 2000-talet var kostnaden för att sända tv fortfarande hög. Teknik och studiotid var
kostsam om man jämför med dagens möjligheter.
Under 2022 och 2023 har vi åter byggt upp kunskapen kring media och skapt en plattform bestående
av kunnig personal och modern teknik. Vi har i huvudsak jobbat med två ”format”. Tylösandseminariet
studio och TV-programmet Trafikdax. Båda formaten har varit uppskattade och vi har från TV studion
i Tibro både producerat direktsända tv sändningar upp till 3,5 h långa via Tylösandseminariet studio
som inte bara sänts til anmälda deltagare utan också provsänts direkt via kabel-tv nätet i främst i
västra Sverige. TV-programmet Trafikdax med 58 minuters sändningstid har varit inspelat och sänts
med att nytt program varannan vecka och med repris veckan efter. Genom dessa produktioner anser
vi att vi visat att vi har ett bra kunskapsläge kring själva produktion och även att skapa det
redaktionel a innehållet.
18 Användning och spridning av resultatet
Beskriv hur projektresultaten och erfarenheterna från projektet kommer att dokumenteras, tas till vara inom organisationen och
spridas vidare till andra aktörer.
En slutrapport kommer att sammanstäl a uppnådda resultat och redovisa redaktionsplaner och
utförda reportage och sändningar. Erfarenheterna från projektet kommer att dokumenteras och ligga
til grund för en beslutsprocess inom MHF inför en fortsättning av verksamheten efter projektets
slutförande.
11
Erfarenheterna inom projektet kommer att dokumenteras i två steg
1. Kvantitativa mål i form av antal delningar, likes sändningstimmar mm kommer att dokumenteras
2. Effekter av publiceringar, debatter, konsumentinformation mm kommer dokumenteras och tas
til vara inom organisationens. Dessa effekter är också mycket viktiga att kunna redovisa om
verksamheten blir mer stadigvarande och fler aktörer inom trafiksäkerhet bjuds in för att medverka
i framtida gemensam publicering. Vi ser redan nu att intresset varit stort från olika aktörer att
medverka.
19 Vidmakthållande av projektet
Beskriv om planer finns för projektets vidmakthållande, till exempel att effekterna av projektet blir bestående och kan övergå i
reguljär verksamhet.
Vi har stora förhoppningar att projektet kommer leda til en bestående verksamhet. Youtube,
Snapchat, Instagram m.fl. är al a plattformar som ständigt växer. Även det vanliga Tv-tittandet har
ökat under de senaste åren. Om detta är en effekt av tidigare pandemi är dock svårt att säga. Men vi
kan konstatera att rörlig media har växt som kommunikationsmedel och de flesta unga föredrar det
framför andra typer av medier. Til exempel har inte ens hälften av högstadie- och gymnasieeleverna
läst en pappersbok det senaste åter. Många använder också heller sociala medier för att ta del av
nyheter i stället för digital el er tryckta tidningar.
Vi bedömer att sannolikheten är stor att projektet övergår til en mer reguljär verksamhet. Troligen
öppnar vi också upp för fler aktörer inom trafiksäkerhet att medverka i det redaktionella arbetet och
gemensamt nyttja den nya digitala plattformen. Ska man producera den mängd av rörligt material
som vi har som ambition att göra i detta projekt så måste det redaktionella arbetet vara av den höjd
att det håller tittarna och mottagarnas intresse på topp. För att på lång sikt upprätthålla denna
ambition behövs input och samordning från flera olika trafiksäkerhetsaktörer.
20 Övrigt
21 Bilagor
Med denna ansökan ska bifogas:
Aktuel t registerutdrag från Skatteverket (högst en månad gammalt)
Bilaga nr: 1
Organisationens aktuel a stadgar
Bilaga nr: 2
Justerat protokoll från det senaste årsmötet
Bilaga nr: 3
Justerat protokoll som visar vem eller vilka som valts til organisationens
Bilaga nr: 4
firmatecknare
Senaste årsberättelse/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte
Bilaga nr: 5
12
Senaste årsredovisning/verksamhetsberättelse som är behandlad på ett årsmöte
Bilaga nr: 5
Revisionsberättelse 2022
Bilaga nr: 6
Bilaga nr: …...
Denna ansökan undertecknas av personer som har rätt att företräda sökande organisation
(behörig firmatecknare).
Genom att underteckna intygar vi att lämnade uppgifter är riktiga samt försäkrar att
projektbidraget kommer att användas enligt de uppgifter som vi lämnat.
Namnteckning firmatecknare
Namnteckning firmatecknare
Namnförtydligande
Namnförtydligande
Annette Fagerholm Ahlholm
Ort och datum
Ort och datum
Årsta 2023-12-04
Telefon
Telefon
070-350 54 22
Upplysningar
Ansökan med bilagor skickas i första hand till:
E-post:
xxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxx.xx samt stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx
Alternativt til
Postadress: Trafikverket
Ärendemottagningen
Projektbidrag
Box 810
781 28 Borlänge
Ansökningar som inte har bifogat kravställda bilagor, kommer INTE att tas vidare för bedömning.
Eventuel a frågor ställs til e-post: stod.ideel x@xxxxxxxxxxxx.xx
13