Avrapportering –
Utredning av MHF
2023-06-13
Skickad till TRV 2023-06-26
Begränsningar
•
Uppdraget har avgränsats till att avse perioden 2021 till 4 maj 2023.
•
Uppdraget har avgränsats till att utreda MHF isolerat till de delar av MHF:s verksamhet vilka är finansierat av TRV.
•
EY:s rekommendationer för TRV:s framtida arbetssätt vid givande av projektbidrag till ideella föreningar är begränsat till de områden
vi granskat i samband med denna utredning.
•
Uppdraget är inte att jämställas med en revision enligt International Standards on Auditing (”ISA”) eller en översiktlig granskning
enligt International Standards on Review Engagements (”ISRE”), och därmed görs inget bestyrkande av finansiell information eller
interna rutiner i enlighet med standarderna.
•
Rådgivningen i sin helhet samt innehållet i våra rapporter utgör inte någon juridisk rådgivning.
•
Denna powerpoint-presentation är inte heltäckande, utan bör betraktas som ett komplement och läsas tillsammans med den
utredningsrapport som vi delger TRV, Utredning av Motorförarnas Helnykterhetsförbund – 26 juni 2023.
•
Uppdragets omfattning beskrivs i uppdragsbrev signerat av Trafikverket och EY
Page 2
26 June 2023
Presentation title
Konfidentialitet
•
Denna presentation är endast avsedd att användas internt inom TRV. EY tar inget ansvar för om denna rapport används av någon
annan eller i annat syfte än det som avsetts.
Page 3
26 June 2023
Presentation title
EY:s uppdrag
Fas I
•
granskning av två specifika projekt (Vältebil och konsumentstöd) 2021 och 2022
•
granskning av MHF i syfte att besvara visselblåsningen
Fas II
•
granskning av bidrag givna från TRV till MHF under 2021 till 4 maj 2023
•
granskning av förändringar MHF genomfört under 2023 i förhållande till avtalsefterlevnad av avtalen mellan TRV och MHF
•
utifrån genomförd granskning, EY:s rekommendationer till TRV för framtida arbetssätt för projektbidrag till ideella föreningar
Page 4
Avrapportering – utredning av MHF
Organisation
•
MHF och dess dotterbolag har under 2020 och 2021 redovisat
negativa resultat uppgående till flera miljoner kr.
Resultat
Resultat
Återkommande förlustresultat kan göra det svårt för MHF att
2021
2020
försäkra ekonomisk kapacitet i framtiden.
MHF
-5 299 750
-15 215 051
Isdar Holding AB
-2 503 370
-13 081 749
MHF TestLab AB
-1 644 048
-2 092 594
Tylösandsseminariet AB
-297 295
-81 900
Summa (kr)
-9 744 463
-30 471 294
Page 5
Avrapportering – utredning av MHF
Anmärkningar gemensamt för samtliga projekt 2021-2022
•
MHF har saknat rutiner för budgetuppföljning under projektens gång i de projekt som TRV givit bidrag till. MHF saknar även interna
styrdokument såsom rutinbeskrivningar eller riktlinjer angående budgetuppföljning i projekt.
•
Det projektbidrag TRV betalat ut till MHF har inte hållits helt avskilt i bokföringen. I avtal mellan MHF och TRV framgår att
bidragsmottagaren är skyldig att hålla mottagna bidrag avskilda.
•
BFNAR 2021:1 (K3) har inte följts i avseendet hur medel med återbetalningsskyldighet bör bokföras
•
MHF har inte efterföljt avtalet med TRV i den bemärkelsen att MHF inte har bokfört på sådant sätt att projektets totala kostnader
direkt kan utläsas. Det föreligger därmed en risk att samma kostnad rapporteras till flera bidragsgivare då MHF inte genomfört
projektredovisning fullt ut.
Page 6
Avrapportering – utredning av MHF
Anmärkningar specifikt för projekt Vältebil 2021 och 2022
•
MHF har inte efterföljt avtalet med TRV i den bemärkelsen att TRV skriftligen underrättas om förändringar i projektledningen i
projekt Vältebil 2021.
•
Vi har för projekt Vältebil 2021 inte erhållit underlag som bekräftar hur MHF kommit fram till en lönekostnad om 450 kr per timme.
•
Vi har för projekt Vältebil 2021 inte erhållit underlag som bekräftar den kostnad för administration som MHF angivit i slutrapport till
TRV.
•
MHF har för projekt Vältebil 2021 tillämpat ett poängsystem för att beräkna ersättning som utgått till regioner och lokalkontor. Vi
har inte erhållit erforderliga underlag för hur MHF beräknat denna kostnad som sedan framgått i slutrapport till TRV som kostnad för
resor, arvoden och övrigt.
•
Fakturering från regioner inom projekt Vältebil 2022 kan ifrågasättas då dessa exempelvis saknar information om när
affärshändelsen inträffat, vilket är ett krav enligt (”BFL”) 5 kap 7§
•
MHF har inte bokat upplupen kostnad för två fakturor som fakturerats från regioner till MHF under 2023, men som MHF rapporterat
till TRV i slutrapport för projekt Vältebil 2022. Att MHF inte har bokat upplupen kostnad och därmed att kostnaden belastat fel
verksamhetsår efterföljer inte K3.
Page 7
Avrapportering – utredning av MHF
Anmärkningar specifikt för Konsumentstöd 2021 och 2022
•
Vi har inte erhållit erforderliga underlag eller förklaringar till hur MHF kommit fram till den timkostnad för lön som rapporterats till
TRV.
•
MHF har i projekt Konsumentstöd 2022 rapporterat felaktiga kostnader till TRV avseende kostnader för resor och arvoden. MHF har
rapporterat för höga kostnader om totalt 39 636 kr.
Page 8
Avrapportering – utredning av MHF
Anmärkningar specifikt för Tylösandsseminariet 2021
•
MHF är avregistrerad från moms och samtidigt är Tylösandsseminariet AB registrerat för moms. När en ideell förening bedriver en
verksamhet som annars är momspliktig, skulle det kunna föreligga en risk för att föreningen även blir momspliktig (skyldig att
registrera sig för moms samt ta ut och redovisa moms på de momspliktiga tillhandahållandena), bland annat beroende på
verksamhetens omfattning.
Page 9
Avrapportering – utredning av MHF
Anmärkningar specifikt för droglyftet och TN transport 2022
•
MHF har inte gjort någon avstämning i samband med årsbokslut. Eftersom ingen avstämning görs i samband med årsbokslut av
nedlagd tid är det svårt att säkerställa att periodiseringen av bidragen blir korrekt i organisationens årsredovisning. Det kan finnas
en risk att återbetalning krävs på medel som intäktsförts under 2022.
Page 10
Avrapportering – utredning av MHF
Rekommendationer för framtida arbetssätt gällande projektbidrag till ideella
föreningar
•
Förtydliga vad som TRV anser är tillåtet gällande överföring av projektmedel inom organisationen, exempelvis till regionalavdelningar och dotterbolag.
Exempelvis bör det förtydligas vilka typer av underlag som behöver finnas hos TRV:s motpart (exempelvis tidrapporter, underlag på resekostnader eller
liknande) när medel vidareförmedlas till regionavdelningar och dotterbolag.
•
Ställa krav på finansiell återrapportering av erhållet projektbidrag om överföring av projektmedel sker inom organisationen genom att beskriva att
samtliga projektkostnader ska vara särredovisade i organisationens huvudbok. I de fallen det inte finns möjlighet för projektredovisning av vissa
kostnadsslag (exempelvis personalkostnader) så bör TRV kräva att en sidoordnad projektredovisning i Excel upprättas, som kan delas med TRV vid
förfrågan.
•
Utveckla skrivelsen avseende bidragsmottagares användande av underleverantörer. TRV bör överväga om det förekommer situationer då
bidragsmottagaren bör konkurrensutsätta sina inköp genom upphandling. För detta kan TRV sätta olika krav utefter olika beloppsgränser.
•
Förtydliga vilka typer av lönekostnader som får belasta projekten och hur lönekostnaden ska beräknas. Detta för att minimera risken för
dubbelfinansiering. Exempelvis kan TRV ställa krav på att en avstämning sker på årlig basis där bidragsmottagaren kontrollerar att ingen anställd har
högre lönekostnad mot externa parter än den faktiska kostnaden som finns hos bidragsmottagaren.
•
Ställa krav på bidragsmottagare att tidrapportering bör ske av all tid. Detta för att minimera risken för dubbelfinansiering.
•
Utveckla revisionsinstruktionen så den följer utvecklingen av ISRS 4400-standarden samt globala oberoendestandards.
•
Granskningsmoment bör utformas med begrepp som bekräfta, jämföra, stämma av, inspektera, fråga, kontrollräkna och observera. Instruktionerna bör ej
innehålla begrepp som har bedömningar i sig, exempelvis rimligt och översiktligt och bör inte heller innehålla begrepp som kan vara otydliga eller som
tyder på att revisorn dragit en slutsats.
•
Uppdatera instruktionen avseende att den hänvisar till ISQC 1 som inte längre finns. I stället bör ISQM 1 inkluderas.
Page 11
Avrapportering – utredning av MHF
Rekommendationer till MHF
•
Att framöver, i enlighet med avtalen mellan TRV och MHF, skriftligen underrätta TRV vid viktigare förändringar.
•
Att skapa rutin för budgetuppföljning i projekt. Detta för att säkerställa att utfall ligger i nivå med budget eller för att fånga upp eventuella avvikelser.
•
Att skapa rutinbeskrivning och mallar för budgetuppföljning av projekt. Detta för att projektledare inom MHF ska kunna genomföra budgetuppföljning på
ett enhetligt sätt.
•
Att bokföra projektbidrag i enlighet med BFNAR 2012:1 (K3) genom att boka bidrag som skuld fram till dess att det utnyttjas. I samband med att bidrag
nyttjas kan MHF bokföra kostnaden som uppstår och samtidigt realisera intäkten.
•
Att bokföra projektrelaterade transaktioner mot projektkod och i enlighet med BFNAR för K3.
•
Att säkerställa att verifikationer efterföljer krav som ställs i BFL.
•
Att säkerställa att kostnader bokas i korrekt period genom att bokföra kostnader i enlighet med BFNAR 2012:1 (K3).
•
Att införa en kontroll för att undvika felsummeringar i finansiella rapporter.
•
Att göra avstämningar av nerlagd tid på årsbasis för att säkerställa intäkter i årsredovisningen återspeglar faktiska kostnader organisationen haft under
året.
•
Att utreda huruvida föreningen utsätts för en moms eller skattemässig risk när projekt bedrivs i olika juridiska personer med olika momsstatus.
Page 12
Avrapportering – utredning av MHF
EY | Assurance | Tax | Transactions | Advisory
About EY
EY is a global leader in assurance, tax, transaction and advisory
services. The insights and quality services we deliver help build
trust and confidence in the capital markets and in economies the
world over. We develop outstanding leaders who team to deliver on
our promises to all of our stakeholders. In so doing, we play a
critical role in building a better working world for our people, for our
clients and for our communities.
EY refers to the global organization, and may refer to one or more,
of the member firms of Ernst & Young Global Limited, each of which
is a separate legal entity. Ernst & Young Global Limited, a UK
company limited by guarantee, does not provide services to clients.
Information about how EY collects and uses personal data and a
description of the rights individuals have under data protection
legislation are available via ey.com/privacy. For more information
about our organization, please visit ey.com.
@2023 Ernst & Young AB
All Rights Reserved.
ey.com/se