Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Kommunal snöröjning i byarna. Specifikt Ullatti.'.



 
 
 
 
 
 
 
GÄLLIVARE KOMMUN 
 

 
 
 
 
 
 
UPPHANDLING 
VINTERVÄGHÅLLNING/SNÖRÖJNING PÅ 
LANDSBYGDEN INOM GÄLLIVARE KOMMUN, 
RAMAVTAL 

 
ADMINISTRATIVA FÖRESKRIFTER 
Status 
 
FÖRFRÅGNINGSUNDERLAG  
 
Datum 
2019-10-29 
2021-03-30 
 
 
Rev 
 
 
Referens 
INK/2021:22 
 
 
 
 

 
2[2] 
Datum 
Referens 
2021-03-30 
INK/2021:22 
 
 
 
 
 
 
 
 
1–3 ADMINISTRATIVA FÖRESKRIFTER 
 
FÖRFRÅGNINGSUNDERLAG VINTERVÄGHÅLLNING/SNÖRÖJNING PÅ 
LANDSBYGDEN INOM GÄLLIVARE KOMMUN, RAMAVTAL 
 
1 BESTÄLLARINFORMATION 
 
1.1 Beställare
 
Gällivare kommun 
Samhällsbyggnad och teknikförvaltningen 
982 81 Gällivare  
 
samt  
 
Topbostäder AB 
Birkarlagatan 12 
982 36 Gällivare 
 
1.2 Beställarens ombud 
Under anbudstiden:  
Upphandlare Anita Ödalen 
Tel: 0970–818 200 
xxxxx.xxxxxx@xxxxxxxxx.xx  
 
1.3 Beställarens kontaktperson för visning av arbetsområdet  
Vattenverk/Reningsverk inkl. väg (pos nr: 2.1): Oskar Lehto, tel. 0970-818 250. 
Branddammar (pos nr: 4.1): Henrik Lyngmark, tel. 0970-818 026.  
Återvinningsgårdar (pos nr 5.1): Maria Andersson, tel. 0970-818 927. 
Övriga vägar (pos nr 1.1 och 1.2): Anneli Markström, tel. 0970-818 944, Per-Erik Suorra,  
tel. 0970-818 814.  
Fastigheter (pos nr: TOP): Per Karlsson, områdesförvaltare, 070-555 74 13.   
 
2 UPPDRAGETS OMFATTNING 
 
2.1 Omfattning 
Entreprenaden avser utförande av snöröjning av vägar/anläggningar/fastigheter inom Gällivare 
landsbygd enligt bifogade objektsförteckningar. Statistiskt omfattar snöröjningen 18–29 
snösvängar/säsong. Uppdraget innefattar även årlig option för snöstör på vissa vägsträckor. Det 
åligger anbudsgivare att före anbudsgivning förvissa sig om arbetsområdet, berörda byggnader, 
installationer och utrustningars utseende och belägenhet etc. så att han/hon är fullt förtrogen med 
de förhållanden som kan inverka på arbetenas bedrivande och kostnaderna härför.  
Ytterligare information framgår av kravspecifikation. 
 
3 UPPHANDLINGSFÖRESKRIFTER 
 
3.1 Upphandlingsförfarande 
Upphandling sker som öppen upphandling enligt Lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, 
LOU. Anbud kan antas utan föregående förhandling.  
 

 
3[3] 
Datum 
Referens 
2021-03-30 
INK/2021:22 
 
 
Avtalstyp är ramavtal med samtliga villkor fastställda. Respektive ort/väghållningsområde 
upphandlas separat och flera entreprenörer kan komma att antas. Avropsinstruktioner framgår av 
kommersiella villkor. 
 
3.2 Ersättningsform 
 
Ersättningsformen ska vara fast pris med indexreglering 
 
3.3 Ersättning för anbudsgivning 
Anbudsgivaren står för samtliga kostnader i samband med anbudsgivning. 
 
3.4 Förutsättningar för upphandlingen 
Upphandlingen kan avbrytas om: 
- Inget anbud motsvarar ställda krav 
- Om anbuden innefattar för höga priser eller på annat sätt är oförmånliga 
- Nödvändiga myndighetsbeslut saknas. 
 
Om upphandlingen avbryts kommer samtliga anbudsgivare att underrättas om detta. 
Anbudsgivaren ersätts inte om upphandlingen avbryts. 
 
3.5 Tillhandahållande av förfrågningsunderlag 
Förfrågningsunderlaget hämtas elektroniskt via länk i den angivna annonsen. 
http://www.opic.com/sv/tendsign/. 
 
3.6 Förteckning över förfrågningsunderlag 
Följande handlingar utgör förfrågningsunderlag dat. 2021-03-30 
•  1–3 Administrativa föreskrifter (denna handling) 
•  4 Avtalsvillkor – Kommersiella villkor 
•  Bilaga 1 – Kravspecifikation  
•  Bilaga 2 – Anbudsformulär med områdeskartor 1–6 
 
3.7 Kompletterande förfrågningsunderlag 
Under tiden för anbudsräkning kan kompletterande föreskrifter skickas elektroniskt till 
anbudsgivaren via http://www.opic.com/sv/tendsign/ 
Föreskrifterna benämns, KFU nr 1, KFU nr 2, etc. 
Endast skriftlig kompletterande uppgift lämnad av beställaren under anbudstiden är bindande för 
både beställaren och anbudsgivare. 
Om anbudsgivare upplever förfrågningsunderlaget som oklart eller otydligt, eller om något av 
kraven uppfattas som orimliga eller konkurrensbegränsande är det viktigt att ansvarig 
kontaktperson/ handläggare kontaktas så tidigt som möjligt under anbudstiden. Beställaren 
besvarar gärna frågor från anbudsgivare med anledning av förfrågningsunderlagets utformning 
och innehåll.  
Anbudsgivaren ansvarar själv för att bevaka publicering av kompletteringar samt frågor och svar.  
Innan anbud lämnas uppmanas anbudsgivaren kontrollera om nya uppgifter om upphandlingen 
har til kommit. Uppgifter som publiceras i funktionen för ”Frågor och svar” utgör del av förfrågan.  
 
3.8 Frågor under anbudstiden 

Alla frågor och svar ställs och besvaras via http://www.opic.com/sv/tendsign/. 
Frågor kan ställas fram till 2021-05-14. Svar och andra uppgifter om upphandlingen, 
under anbudstiden, delges registrerade anbudsgivare senast 2021-05-19. 
 
3.9 Anbudets form och innehåll
 
Anbud ska avges elektroniskt och vara undertecknat av behörig företrädare för anbudsgivaren. 
Anbud ska avges på svenska språket, i svensk valuta SEK exklusive mervärdesskatt. 

 
4[4] 
Datum 
Referens 
2021-03-30 
INK/2021:22 
 
 
Anbudet ska följa förfrågningsunderlaget och ska avges i tillhandahållet anbudsformulär.  
Anbud innehållande reservationer godtas ej och upptas ej till prövning. 
Anbudsgivaren är inte skyldig att lämna in intyg eller andra skriftliga bevis som beställaren 
begärt, om Gällivare kommun redan har tillgång till materialet eller har möjlighet att kostnadsfritt 
själv (utan att någon begäran måste göras) hämta ut intyget eller handlingen ur en elektronisk 
databas. Anbudsgivaren ska hänvisa till materialet hos Gällivare kommun genom att ange i vilken 
upphandling materialet gavs in eller anger en elektronisk adress till en databas, samt att 
materialet är relevant för aktuell upphandling och fortfarande korrekt. 
För efterfrågade handlingar gäller att utländska anbudsgivare ska skicka in motsvarande bevis 
från hemlandet. 
 
3.10 Huvudanbud 
Huvudanbud ska inges i enlighet med förfrågningsunderlaget. 
Med huvudanbud avses anbud som utöver att överensstämma med samtliga de krav som 
redovisas, även ska utformas enligt de förslag som beställaren utarbetat och som redovisas i 
upphandlingsdokumenten. 
 
3.11 Alternativa utföranden 
Alternativa utföranden accepteras inte. 
 
3.12 Kompletteringar till anbud  
Följande uppgifter som inte behöver fogas till anbudet kommer att begäras under utvärdering av 
anbud:  
•  Registreringsbevis från Bolagsverket 
•  Kreditintyg från kreditupplysningsföretag som är maximalt tre (3) månader gammalt räknat 
från sista dag för anbud. 
•  Företagspresentation/organisation 
•  Intyg om åberopande av annat företags kapacitet (om aktuellt) 
 
Handlingarna ska vara beställaren tillhanda inom tre (3) arbetsdagar. Om begärda handlingar ej 
är kommunen tillhanda inom angiven tidsram riskerar anbudsgivaren att ej tas upp för prövning. 
Handlingarna kommer att begäras in via upphandlingssystemet Visma/tendsign.  
 
3.13 Anbudstidens utgång 

Anbud ska vara beställaren tillhanda senast 2021-05-24
Observera att för sent inkommet anbud ej får tas upp till prövning. 
 
3.14 Anbuds giltighetstid 

Anbudsgivare är bunden av sitt anbud i 60 dagar efter anbudstidens utgång. 
I de fall ansökan om överprövning lämnas in ska anbudet från den anbudsgivare som tilldelats 
uppdraget vara bindande till dess frågan om överprövning är slutligt avgjord eller anbudsgivare 
och beställare kommer överens om annat. 
 
3.15 Adressering
 
Anbud ska sändas elektroniskt via upphandlingssystemet Visma TendSign www.tendsign.com.  
Instruktioner och support för anbudslämning via upphandlingssystemet finns på Visma 
TendSigns hemsida. 
 
3.16 Anbudsöppning 

Sluten anbudsöppning tillämpas. 
 

 
5[5] 
Datum 
Referens 
2021-03-30 
INK/2021:22 
 
 
3.17 Prövning av anbudsgivare och anbud 
Prövning av anbudsgivare sker i kvalificeringsfasen och prövning av anbud sker i 
tilldelningsfasen. Prövning och utvärdering av inkomna anbud kommer att genomföras med 
utgångspunkt från de uppgifter som anbudsgivaren redovisat i sitt anbud. Arbetet med att 
utvärdera de inkomna anbuden kommer att ske i fyra steg enligt nedan:  
Uteslutningsprövning  
Steg 1 Uteslutning av anbudsgivare enligt LOU (2016:1145) 13 kap 1–2 §§.  
Steg 2 Uteslutning av anbudsgivare enligt LOU (2016:1145) 13 kap 2–3 §§. 
Kvalificeringskrav  
Steg 3 I kvalificeringsfasen kontrollerar beställaren att anbudsgivaren uppfyller ställda krav 
avseende ekonomisk samt teknisk och yrkesmässig kapacitet i enlighet med 3.19. 
Kvalificeringskraven är obligatoriska och måste uppfyllas för att anbud ska kunna antas.  
Anbudsutvärdering  
Steg 4 Utvärdering av anbud 
Godkända anbud utvärderas mot angivna tilldelningskriterier.  
 
3.18 Uteslutning av anbudsgivare 
Steg 1 LOU 13 kap. 1–2§§ 
Intyg leverantörsförsäkran - undertecknande av Formulär till anbud 
Steg 2 LOU 13 kap. 2–3§§ 
Intyg leverantörsförsäkran - undertecknande av Formulär till anbud. 
Beställaren kan komma att begära att anbudsgivaren även på annat sätt visar att det inte finns 
någon grund för uteslutning samt använda egen kännedom om anbudsgivaren.  
Uteslutningsgrunderna gäller även för företag, vars kapacitet åberopas av anbudsgivare enligt 
3.19 för att uppfylla kvalificeringskrav. Om sådant företags förhållanden är skäl för uteslutning 
kan beställaren begära att anbudsgivaren byter ut företaget mot ett annat företag. 
Innan beställaren tar beslut om att utesluta en anbudsgivare kommer anbudsgivaren att få tillfälle 
att yttra sig över de omständigheter som enligt beställaren utgör skäl för uteslutning.  
 
3.19 Prövning av anbudsgivares lämplighet  
Steg 3 Prövning av anbudsgivare enligt LOU (2016:1145) 14 kap.  
 
1. Registreringsskyldighet och betalning av skatter mm  
Anbudsgivaren ska vara registrerad i det land där denne driver verksamhet enligt landets 
regler om bolags- eller handelsregister eller liknande register, samt ha fullgjort sina 
skyldigheter avseende socialförsäkringsavgifter och skatter i det egna landet och 
Sverige. Beställaren kontrollerar uppgifter om socialförsäkringsavgifter och skatter. 
Utländska anbudsgivare ska på begäran av beställaren verifiera att krav uppfylls. 

Anbudsgivaren ska inneha F-skatt och vara registrerad för redovisning och betalning av 
mervärdesskatt i Sverige eller i hemlandet. Beställaren kontrollerar uppgifterna. 
Utländska anbudsgivare ska på begäran av beställaren verifiera att krav uppfylls. 

 
2. Ekonomisk ställning  
Anbudsgivaren ska ha ekonomisk stabilitet och finansiell styrka för att kunna genomföra 
uppdraget under hela avtalstiden. Anbudsgivaren ska uppnå godkänd nivå hos 
kreditupplysningsföretag. För det fall anbudsgivaren inte uppnår föreskriven nivå kan 
kravet på ekonomisk stabilitet ändå anses uppfyllt om anbudsgivaren redovisar annan 
förklaring som styrker en stabil ekonomisk och finansiell ställning. I de fall en 
anbudsgivares ekonomiska ställning garanteras av moderbolag eller annan garant ska 
intyg om detta bifogas anbudet och undertecknas av moderbolagets eller garantens 
firmatecknare. Kravet ska i dessa fall uppfyllas av garanten. 

 
6[6] 
Datum 
Referens 
2021-03-30 
INK/2021:22 
 
 
Nystartade företag ska redovisa sin ekonomiska ställning och styrka att de har tillräcklig 
finansiell ställning för att fullgöra uppdraget under ramavtalskontraktstiden. Bevis kan 
utgöras av senaste balansräkning eller revisorsintyg. 
 
    
3. Teknisk förmåga och kapacitet  
Anbudsgivaren ska ha teknisk och yrkesmässig kapacitet och förmåga att klara av 
aktuellt uppdrag.  
Anbudsgivaren ska 
1. Ha sådan erfarenhet som behövs för att kontraktet ska kunna fullgöras enligt en 
ändamålsenlig kvalitetsstandard, dvs. att denne genomför/genomfört tre 
referensuppdrag som innefattar liknande omfattning gällande vinterväghållning som 
denne lämnat anbud på under de tre senaste åren. 
Om anbudsgivaren är nystartad ska denne kunna uppvisa referenser/erfarenhet att 
nyckelpersoner/ledande personer inom företaget har motsvarande erfarenhet av 
liknande uppdrag som utförts i annat företag under den senaste treårsperioden. 
2. Ha personella resurser med sådan erfarenhet som behövs för att kontraktet ska kunna 
fullgöras enligt en ändamålsenlig kvalitetsstandard.  
3. Förfoga över maskinella resurser som erfordras för att genomföra uppdraget enligt 
förfrågningsunderlagets omfattning. 
Anbudsgivaren ska i Anbudsformuläret ange fabrikat, typ och årsmodell för fordon som 
ska användas för genomförande av uppdraget. 
4. Senast i samband med avtalets starttidpunkt ha etablerad organisation inom Gällivare 
kommun för genomförande av uppdraget. Anbudsgivare som i dagsläget inte har 
erforderlig organisation etablerad ska i anbudet redovisa hur detta krav ska uppfyllas 
Organisationen ska uppfylla följande krav: 
Generellt för både maskiner/fordon inkl. utrustning och förare gäller att de ska uppfylla 
de krav som normalt kan ställas för de uppdrag som förfrågningsunderlaget avser 
beträffande geografisk belägenhet, klimat och kapacitet. Kapaciteten på offererade 
maskiner ska vara dimensionerad för att klara ställda krav.  
 
4. Andra företags kapacitet 
Anbudsgivare får, om det behövs för att uppfylla kvalificeringskrav, åberopa andra 
företags kapacitet. Anbudsgivaren ska i sådant fall på beställarens begäran 
tillhandahålla ett åtagande från företagen i fråga eller på annat sätt visa att 
anbudsgivaren kommer att förfoga över de nödvändiga resurserna när kontraktet ska 
fullgöras. 
Om åberopat företag vid kontroll visar sig inte uppfylla det kvalificeringskrav det 
åberopats för, ska anbudsgivaren byta ut företaget mot ett annat företag. 
 
3. 20 Anbudsutvärdering 
Steg 4
 Utvärdering av anbud 
Av de anbud som kan komma ifråga för antagande kommer beställaren att värdera anbuden 
enligt ekonomiskt mest fördelaktiga vilket utgörs av Lägsta pris. 
 
Lägsta pris = Summa pris/gång per ort/väghållningsområde enligt Anbudsformulär x 25.  
 
3.21 Meddelande om beslut efter prövning av anbudsgivare och anbud 
Anbudsgivare meddelas elektroniskt via VISMA/tendsign beslut om utgången av 
anbudsgivningen. Beslutet meddelas till den e-postadress anbudsgivaren registrerat i Visma 
TendSign. 
Tilldelningsbeslutet är inte att se som en accept enligt avtalslagen. Kontrakt kan tecknas, 
alternativt träda i kraft, tidigast efter att avtalsspärren har upphört. Avtalsspärrens längd är tio 
dagar och räknas från och med dagen efter att meddelandet om tilldelning skickats.  

 
7[7] 
Datum 
Referens 
2021-03-30 
INK/2021:22 
 
 
 
3.22 Sekretess för anbudshandlingar  
Uppgifter i ett upphandlingsärende omfattas av sekretess enligt sekretesslagen till dess att 
tilldelningsbeslut fattats eller upphandlingen på annat sätt avslutats. Nämnda uppgifter kan 
omfattas av sekretess även efter nämnda tidpunkt. 
OBS! Anbudsgivare som vill att sekretess ska råda även efter att anbudssekretessen upphört ska 
skriftligen inkomma med begäran om sekretess, innehållande precisering av vilka uppgifter som 
avses samt vilken skada som skulle åsamkas anbudsgivaren om uppgifterna röjs. 
Alla uppgifter som anbudsgivaren vill sekretessbelägga lämnas i form av separata bilagor som 
enkelt kan avskiljas från övriga uppgifter i anbudet. Observera att uppgifter som gäller 
utvärderingskriterierna endast undantagsvis är av sådan karaktär att de kan sekretessbeläggas. 
 
3.23 Kravuppfyllnad och acceptans av villkor        
 
Genom undertecknande av anbud accepterar anbudsgivaren förfrågningsunderlagets föreskrivna 
villkor inkl. avtalsvillkor och intygar att uppgifterna i anbudet och dess bilagor är sanningsenliga. 
  
Anbudssvar innebär även ett intyg på att uppgifterna i anbudet och dess bilagor är 
sanningsenliga.  
 
3.24 Kontraktstecknande 
Beställningsskrivelse kommer att upprättas och denna ska undertecknas av båda parter och 
gäller som kontrakt. 
Civilrättsligt avtal utgörs av beställningsskrivelse med upphandlingsprotokoll. Civilrättsligt avtal är 
träffat först när beställningsskrivelse är undertecknad av beställare och anbudsgivare. 
Upphandlingskontrakt undertecknas under förutsättning att överprövning inte begärs och om 
sådan begärs att förvaltningsdomstol inte förordnar om åtgärder enligt 20 kap 6 § LOU.