2023–2027 STRATEGISK PLAN
FÖR RIKSDAGSFÖRVALTNINGEN
Innehåll
Til sammans för riksdagens bästa ................................................................................................. 3
Uppdraget ......................................................................................................................................... 4
Utgångspunkter ................................................................................................................................ 5
Analys ................................................................................................................................................. 6
En öppen och säker riksdag .................................................................................................................6
Verksamhetsutveckling genom digitalisering ...................................................................................7
Förutsättningar för en strategisk lokalförsörjning ..........................................................................8
Nya förväntningar på arbetslivet .........................................................................................................9
Resurser och ändamålsenliga prioriteringar....................................................................................10
Övergripande prioriteringar ........................................................................................................ 11
Dnr 663-2022/23
Foto: Melker Dahlstrand. Produktion och tryck: Riksdagsförvaltningen.
Strategisk plan för Riksdagsförvaltningen 2023–2027 3
Til sammans för riksdagens bästa
Riksdagen har gått över i en ny valperiod
handlar det både om tjänster som underlättar
och Riksdagsförvaltningen tar nu steget
det parlamentariska arbetet och om adminis-
över till en ny strategisk plan, som ska gälla
trativa tjänster. Det långsiktiga arbetet med
2023–2027. Den strategiska planen är ett cen-
att renovera och verksamhetsanpassa riksda-
tralt verktyg för att långsiktigt styra förvalt-
gens byggnader är prioriterat också framöver.
ningens stöd till de områden där det gör mest
Förändringar i arbetslivet, som ökningen av
nytta för riksdagen och riksdagens ledamöter.
arbete från hemmet, är faktorer att väga in i
I den omvärlds- och nulägesanalys som lig-
förvaltningens fortsatta arbete med kompe-
ger till grund för den nya strategiska planen
tensförsörjning. Vi konkurrerar med många
bedöms fem områden särskilt påverka förut-
andra arbetsgivare om de mest kompetenta
sättningarna för Riksdagsförvaltningen att
medarbetarna. Slutligen behöver förvalt-
uppfylla sitt uppdrag framöver. De handlar
ningen fortsätta utveckla sätt att prioritera
om säkerhet, digitalisering, långsiktig lokal-
och samverka så att de resurser som finns till
försörjning, det nya arbetslivet och ekono-
förfogande används på allra bästa sätt.
miska förutsättningar.
Den strategiska planen mynnar ut i övergri-
Det är områden som Riksdagsförvaltning-
pande prioriteringar som ska ge en tydlig väg-
en kontinuerligt arbetar med, men fler lång-
ledning för Riksdagsförvaltningens verksam-
siktiga insatser behövs. Säkerhet är ett sådant
hetsplaner, så att det årliga utvecklingsarbetet
område. Detta breda och komplexa fält inne-
får en långsiktig riktning. I förvaltningen
fattar såväl ledamöternas personliga säkerhet
ser vi fram emot att tillsammans ta oss an de
som påverkan från säkerhetsläget i omvärl-
uppgifter som ligger framför oss för att skapa
den. Digitalisering är ett annat område. Rätt
bästa möjliga förutsättningar för riksdagens
använd kan digitaliseringen göra arbetssätt
och ledamöternas arbete.
och processer mer effektiva. För ledamöterna
Ingvar Mattson
riksdagsdirektör
4 Strategisk plan för Riksdagsförvaltningen 2023–2027
Uppdraget
Riksdagen är folkets främsta företrädare. Den
riksdagens internationella kontakter. Dess-
stiftar lagar, beslutar om skatt till staten och
utom ansvarar förvaltningen för att vårda
bestämmer hur statens medel ska användas.
riksdagens byggnader och samlingar samt för
Riksdagsförvaltningen är riksdagens för-
myndighets- och förvaltningsuppgifter.
valtningsmyndighet och har till uppgift att
Riksdagsförvaltningens verksamhet regle-
stödja riksdagens arbete. Förvaltningen ska se
ras i lagar och föreskrifter. De grundläggande
till att kammaren, utskotten, EU-nämnden,
bestämmelserna finns i regeringsformen,
övriga riksdagsorgan och riksdagens ledamö-
riksdagsordningen och lagen (2011:745) med
ter får det stöd och den service de behöver.
instruktion för Riksdagsförvaltningen samt i
Riksdagsförvaltningen ska också informera
annan lagstiftning och i föreskrifter på riks-
allmänheten om riksdagens arbete och om
dagsområdet.
EU-frågor samt handlägga ärenden som rör
Vision
Riksdags-
Överenskomna metoder
Ständiga förbättringar
förvaltningens
Processinriktat arbetssätt
uppdrag
Lätt att göra rätt
Ledarskap
Värdegrund
Medarbetarskap
Strategisk plan för Riksdagsförvaltningen 2023–2027 5
Utgångspunkter
Uppdraget och tilldelningen av medel sätter
samlar utgångspunkterna för hur förvalt-
de yttre ramarna för Riksdagsförvaltningens
ningen ska arbeta för att skapa bästa möjliga
verksamhet. Ytterligare utgångspunkter är
förutsättningar för riksdagens och ledamö-
verksamhetsstyrningen och dess processer
ternas bästa. Huset är en del av förvaltning-
samt förvaltningens interna miljö och kultur.
ens interna miljö och handlar om kulturen i
De övergripande principerna för styr-
myndigheten.
ningen kan sammanfattas i orden helhets-
Huset vilar på Riksdagsförvaltningens
syn, långsiktighet, samordning och tydliga
värdegrund och den statliga värdegrunden
prioriteringar. Den strategiska planen är
tillsammans med ledarskapet och medarbe-
central i styrningen. Den ska vägleda arbetet
tarskapet. Det rymmer också gemensamma
med de årliga verksamhetsplanerna så att
arbetssätt för att underlätta samarbete och
förvaltningens utveckling och resurser styrs i
delaktighet inom Riksdagsförvaltningen.
rätt riktning – och resurserna används på ett
Visionen Tillsammans för riksdagens bästa
så effektivt sätt som möjligt.
beskriver vad de gemensamma insatserna
En god intern miljö ger förutsättningar
syftar till. Huset ska vara en naturlig del i
för förvaltningen att uppfylla sitt uppdrag.
planering, genomförande och uppföljning av
Illustrationen Riksdagsförvaltningens hus
verksamheten.
Vision
Tillsammans för riksdagens bästa
Det betyder
• att vi ger ett professionellt stöd till den parlamentariska processen
• att ledamöterna kan fokusera på sitt politiska uppdrag
• att riksdagen är öppen för alla
• att vi utvecklar både verksamheten och oss själva i det dagliga arbetet.
6 Strategisk plan för Riksdagsförvaltningen 2023–2027
Analys
Riksdagsförvaltningens strategiska plan för 2023–2027 grundar sig på en analys av
relevanta omvärldsfaktorer och en analys av nuläget i verksamheten. Syftet är att
ge förvaltningen bästa möjliga förutsättningar för att kunna möta de behov och
utmaningar som det parlamentariska arbetet står inför.
Sammanfattningsvis bedöms fem områden särskilt påverka förutsättningarna för
Riksdagsförvaltningen att uppfyl a sitt uppdrag under de kommande åren.
En öppen och säker riksdag
Den säkerhetspolitiska situationen i Europa
påverkanskampanjer och förstörande an-
och Sveriges närområde har försämrats över
grepp. Till denna hot- och riskbild kan läggas
tid, vilket medfört att Sverige har återupptagit
risken för nya pandemier som kan komma att
och höjt ambitionsnivån för totalförsvarspla-
påverka verksamheten framöver.
neringen. Sveriges ansökan om medlemskap
Den enskilda riksdagsledamoten påverkas
i Nato och ett framtida Nato-medlemskap
av ett hårdare klimat i samhällsdebatten. Var
väntas få konsekvenser för riksdagen och för
tredje förtroendevald politiker utsattes för
Riksdagsförvaltningens förutsättningar att
trakasserier, hot eller våld på grund av sitt
stödja riksdagens arbete.
politiska uppdrag under valåret 2018 enligt
Den spända säkerhetspolitiska situatio-
en undersökning av Brottsförebyggande rådet
nen kan bli långvarig och risken ökar för att
(Brå). Kvinnor är mest utsatta. Frågan om po-
Sverige och svenska beslutsfattare utsätts för
litikers personliga säkerhet fick ny aktualitet
påtryckningar i syfte att påverka beslutsfat-
under Almedalsveckan 2022, och kommer att
tandet. Utöver den säkerhetspolitiska situa-
få långsiktiga konsekvenser.
tionen finns en rad andra antagonistiska hot
Nödvändigheten av ett uthålligt syste-
som behöver beaktas, inte minst terrorrelate-
matiskt säkerhetsarbete är brett förankrad i
rade hot och underrättelsehot. Det moderna,
Riksdagsförvaltningen. Det är en styrka att
digitaliserade och sammankopplade samhäl-
bygga vidare på för en utvecklad säkerhets-
let medför att verksamheten är mer sårbara
kultur där både ledamöter och tjänstemän
än tidigare. Främmande makt använder
bidrar och känner ett ansvar för en öppen och
cyberområdet för underrättelseinhämtning,
säker riksdag.
Strategisk plan för Riksdagsförvaltningen 2023–2027 7
Verksamhetsutveckling genom digitalisering
Digitalisering är ett verktyg för verksamhets-
Det är en styrka att Riksdagsförvaltningen
utveckling som rätt använt kan göra arbets-
i hög grad har stabila it-stöd med hög it-
sätt och processer mer effektiva. En faktor att
säkerhet för verksamhetens kärnprocesser.
ta hänsyn till i den fortsatta digitaliseringen
Däremot påverkas möjligheterna att dra
är ökade förväntningar på tjänster hos digitalt
nytta av digitaliseringen negativt av dagens
mogna riksdagsledamöter, medarbetare och
beroenden mellan it-system, risker med vissa
medborgare. För ledamöters del handlar det
egenutvecklade system och tillämpningen
både om tjänster som underlättar det parla-
av modellen för systemförvaltning. Takten i
mentariska arbetet och om administrativa
digitaliseringen påverkas även av tillgången
tjänster som förenklar vardagen.
på kompetens på it-området. Svårigheter att
Viktiga aspekter vid utvecklingen av nya
rekrytera, utveckla och behålla kompetens
it-tjänster är förenligheten med GDPR, den
samt beroendet av konsulter kan begränsa
europeiska dataskyddsförordningen, och om
utvecklingstakten.
det är lämpligt ur ett säkerhetsperspektiv
Genomförandet av lagstiftningen om till-
att använda molntjänster. Det finns ofta få
gängliga dokument, EU:s webbtillgänglighets-
eller inga alternativ. Riksdagsförvaltningens
direktiv, och arbetet med öppna data väntas
ställningstaganden i de här frågorna
också ta en hel del resurser i anspråk
kommer att styra handlingsalterna-
under perioden.
tiven framöver.
8 Strategisk plan för Riksdagsförvaltningen 2023–2027
Förutsättningar för en strategisk lokalförsörjning
Riksdagsförvaltningen har ansvar för att
Riksdagsförvaltningen är både brukare och
vårda och bevara riksdagens byggnader och
förvaltare av riksdagens fastigheter. Nuläges-
samlingar så att de kan användas i dag och i
analysen av verksamheten visar att rollen som
framtiden. Byggnaderna är unika till sin ka-
fastighetsägare och byggherre behöver stär-
raktär och funktion. De har kulturhistoriska
kas. Det handlar om att stärka styrningen av
värden som kräver särskilda insatser. Hän-
och stödet till fastighetsprojekt för att skapa
syn behöver också tas till den säkerhet som
förutsättningar för projekten att arbeta säkert
behövs i lokalerna för att riksdagen ska kunna
och effektivt, t.ex. vad gäller kravställning,
vara ett öppet och tillgängligt parlament.
lokaler, it-stöd, upphandlingsstöd, ekonomi-
Renoveringar genomförs enligt den lång-
hantering och säkerhetsskydd.
siktiga planen, Framtidens riksdagshus. Un-
Arbetet inom fastighets- och lokalförsörj-
der de närmaste 15–20 åren kommer samtliga
ningsområdet bygger på samverkan mellan
av riksdagens hus att renoveras för att ge
olika parter. Därför finns behov av utvecklade
bästa möjliga förutsättningar för framtidens
arbetssätt för samverkan, såväl med leda-
demokrati. Det långsiktiga arbete som bedrivs
möterna och partikanslierna som internt i
är en styrka som möjliggör för förvaltningen
förvaltningen och med externa parter, t.ex.
att även i framtiden åstadkomma en verksam-
Regeringskansliet, Statens fastighetsverk och
hetsanpassad lokalförsörjning med omsorg
Vasakronan.
om de resurser som står till förfogande och
en så liten påverkan som möjligt på miljö och
klimat.
Strategisk plan för Riksdagsförvaltningen 2023–2027 9
Nya förväntningar på arbetslivet
Ett av Riksdagsförvaltningens kännetecken
är betydelsefullt. Erfarenheter av distansar-
är den stora kunskap, förmåga och erfaren-
bete under coronapandemin skapar också
het som finns hos de som arbetar i förvalt-
förväntningar på ett flexibelt arbetsliv när det
ningen. Den trygghet och tillit detta innebär
gäller både var och när arbetet ska utföras.
bidrar till en god arbetsgemenskap. Förvalt-
Ökade möjligheter till distansarbete behöver
ningens ambitioner om ett arbetsklimat där
vägas mot andra aspekter som är viktiga för
man hjälps åt och tillsammans arbetar mot
ett bra arbetsliv. Kreativitet, gemenskap och
ett gemensamt mål ger förvaltningen goda
samarbete stärks när medarbetare arbetar
förutsättningar att vara en attraktiv arbetsgi-
tillsammans på arbetsplatsen. Chefskap och
vare även i framtiden. Bristen på tillgång till
arbetsmiljöansvar underlättas också.
medarbetare med rätt kompetens har ändå
Riksdagsförvaltningen är en av många
identifierats som en risk för verksamheten
arbetsgivare som konkurrerar om de allra
som behöver beaktas.
bästa. Det förutsätter ett systematiskt arbete
Nya generationer kommer ut på arbets-
med kompetensförsörjning genom att rekry-
marknaden med andra förväntningar på
tera, utveckla och behålla den kom-
arbetslivet och på den interna kulturen inom
petens som behövs i förvaltningens
de organisationer de kan tänka sig att
mångfasetterade verksamhet.
arbeta för. Ett ledarskap som enga-
gerar och motiverar medarbetare
10 Strategisk plan för Riksdagsförvaltningen 2023–2027
Resurser och ändamålsenliga prioriteringar
För att kunna uppfylla sitt uppdrag i fram-
energi och en stigande prisutveckling för t.ex.
tiden behöver Riksdagsförvaltningen vara
papper och byggmaterial.
flexibel och ha förmågan att både bedriva ett
Förvaltningen behöver ha förmåga att möta
långsiktigt och systematiskt utvecklingsar-
resursknapphet som ett varaktigt tillstånd
bete och samtidigt anpassa sig till förändrade
och inte som ett övergående problem där lös-
förhållanden – ibland helt oförutsedda situa-
ningen är ökade anslag. Prioriteringar i verk-
tioner och händelser.
samheten krävs, det vill säga att både välja
Detta är en särskild utmaning i ett an-
och välja bort. Prioriteringar behöver göras
strängt budgetläge. De tilldelade anslagen
utifrån ett helhetsperspektiv med utgångs-
täcker inte verksamhetens kostnader fullt ut.
punkt från Riksdagsförvaltningens uppdrag.
Lönekostnaden är den största budgetposten.
Ett resultat där förvaltningen gör rätt saker
Förändringar i omvärlden påverkar även
med rätt kvalitet förutsätter samverkan. Det
Riksdagsförvaltningens budget. Det totala
handlar om samverkan inom Riksdagsför-
utrymmet i budgeten minskar i
valtningen men också mellan förvaltningen
takt med ökade räntekost-
och riksdagens ledamöter och parti-
nader, ökade kostnader för
kanslier.
Strategisk plan för Riksdagsförvaltningen 2023–2027 11
Övergripande prioriteringar
Utifrån de förutsättningar som beskrivs i analysen har fem övergripande prioriteringar utfor-
mats och de ska vara vägledande för Riksdagsförvaltningen under perioden.
• Bedriva ett uthålligt systematiskt säkerhetsarbete
• Ta till vara nyttan av digitaliseringen
• Fortsätta arbetet med Framtidens riksdagshus
• Stärka arbetet med strategisk kompetensförsörjning
• Utveckla förmågan att prioritera och samverka
1. Bedriva ett uthål igt systematiskt säkerhetsarbete
Riksdagen ska vara ett öppet och tillgängligt parlament. Det förutsätter att en god säkerhet kan
upprätthållas. Hot- och riskbilden mot demokratin och den parlamentariska processen, men
även mot den enskilda riksdagsledamoten, är bred och komplex. Det kräver analysförmåga och
beredskap för det oförutsedda. Kontinuitetsarbetet och informationssäkerhetsarbetet är viktigt
inom alla delar av verksamheten.
2. Ta till vara nyttan av digitaliseringen
Digitalisering är ett verktyg för verksamhetsutveckling som ska skapa största möjliga nytta i
stödet för riksdagens och ledamöternas arbete och vardag. I det fortsatta arbetet med att digita-
lisera verksamheten ska förvaltningen arbeta strukturerat och målmedvetet med beaktande av
gällande regelverk och informationssäkerhetskrav.
3. Fortsätta arbetet med Framtidens riksdagshus
Arbetet med Framtidens riksdagshus ska även i fortsättningen vara ett prioriterat område.
Riksdagsförvaltningen ska arbeta för en långsiktig verksamhetsanpassad lokalförsörjning där
ett gott riksdagsarbete kan bedrivas och en modern och effektiv förvaltning tillhandahållas.
Arbetet behöver genomföras med omsorg om byggnadernas kulturhistoriska värden och med
hänsyn till behovet av säkerhet i lokalerna.
4. Stärka arbetet med strategisk kompetensförsörjning
Med en strategisk kompetensförsörjning kan Riksdagsförvaltningen säkerställa att det stöd
som tillhandahålls håller hög kvalitet. Ett systematiskt arbete ska bedrivas för att utveckla och
behålla kompetens. Riksdagsförvaltningen ska även vara en modern och attraktiv arbetsgivare
för nya generationer på arbetsmarknaden och för nya yrkeskategorier som behövs.
5. Utveckla förmågan att prioritera och samverka
Riksdagsförvaltningen ska hushålla väl med statens medel och sträva efter en budget i balans.
Förvaltningen ska arbeta tillsammans i en gemensam riktning med de resurser som står till
förfogande och i utvecklad dialog med ledamöter och partikanslier utveckla en enhetlig och
samordnad service.
www.riksdagen.se • Sveriges riksdag 100 12 Stockholm • Tfn 08-786 40 00