Detta är en HTML-version av en bilaga till begäran om allmän handling 'Digital strategi och handlingsplan'.


2023–2027 STRATEGISK PLAN  
FÖR RIKSDAGSFÖRVALTNINGEN

Innehåll
Til sammans för riksdagens bästa ................................................................................................. 3
Uppdraget ......................................................................................................................................... 4
Utgångspunkter ................................................................................................................................ 5
Analys ................................................................................................................................................. 6
En öppen och säker riksdag  .................................................................................................................6
Verksamhetsutveckling genom digitalisering  ...................................................................................7
Förutsättningar för en strategisk lokalförsörjning ..........................................................................8
Nya förväntningar på arbetslivet .........................................................................................................9
Resurser och ändamålsenliga prioriteringar....................................................................................10
Övergripande prioriteringar ........................................................................................................ 11
Dnr 663-2022/23    
Foto: Melker Dahlstrand. Produktion och tryck: Riksdagsförvaltningen.


Strategisk plan för Riksdagsförvaltningen 2023–2027  3 
Til sammans för riksdagens bästa
Riksdagen har gått över i en ny valperiod  
handlar det både om tjänster som underlättar 
och Riksdagsförvaltningen tar nu steget 
det parlamentariska arbetet och om adminis-
över till en ny strategisk plan, som ska gälla 
trativa tjänster. Det långsiktiga arbetet med 
2023–2027. Den strategiska planen är ett cen-
att renovera och verksamhetsanpassa riksda-
tralt verktyg för att långsiktigt styra förvalt-
gens byggnader är prioriterat också framöver. 
ningens stöd till de områden där det gör mest 
Förändringar i arbetslivet, som ökningen av 
nytta för riksdagen och riksdagens ledamöter.
arbete från hemmet, är faktorer att väga in i 
I den omvärlds- och nulägesanalys som lig-
förvaltningens fortsatta arbete med kompe-
ger till grund för den nya strategiska planen 
tensförsörjning. Vi konkurrerar med många 
bedöms fem områden särskilt påverka förut-
andra arbetsgivare om de mest kompetenta 
sättningarna för Riksdagsförvaltningen att 
medarbetarna. Slutligen behöver förvalt-
uppfylla sitt uppdrag framöver. De handlar 
ningen fortsätta utveckla sätt att prioritera 
om säkerhet, digitalisering, långsiktig lokal-
och samverka så att de resurser som finns till 
försörjning, det nya arbetslivet och ekono-
förfogande används på allra bästa sätt. 
miska förutsättningar.
Den strategiska planen mynnar ut i övergri-
Det är områden som Riksdagsförvaltning-
pande prioriteringar som ska ge en tydlig väg-
en kontinuerligt arbetar med, men fler lång-
ledning för Riksdagsförvaltningens verksam-
siktiga insatser behövs. Säkerhet är ett sådant 
hetsplaner, så att det årliga utvecklingsarbetet 
område. Detta breda och komplexa fält inne-
får en långsiktig riktning. I förvaltningen 
fattar såväl ledamöternas personliga säkerhet 
ser vi fram emot att tillsammans ta oss an de 
som påverkan från säkerhetsläget i omvärl-
uppgifter som ligger framför oss för att skapa 
den. Digitalisering är ett annat område. Rätt 
bästa möjliga förutsättningar för riksdagens 
använd kan digitaliseringen göra arbetssätt 
och ledamöternas arbete.
och processer mer effektiva. För ledamöterna 
Ingvar Mattson
riksdagsdirektör

4  Strategisk plan för Riksdagsförvaltningen 2023–2027
Uppdraget
Riksdagen är folkets främsta företrädare. Den 
riksdagens internationella kontakter. Dess-
stiftar lagar, beslutar om skatt till staten och 
utom ansvarar förvaltningen för att vårda 
bestämmer hur statens medel ska användas. 
riksdagens byggnader och samlingar samt för 
Riksdagsförvaltningen är riksdagens för-
myndighets- och förvaltningsuppgifter.  
valtningsmyndighet och har till uppgift att 
Riksdagsförvaltningens verksamhet regle-
stödja riksdagens arbete. Förvaltningen ska se 
ras i lagar och föreskrifter. De grundläggande 
till att kammaren, utskotten, EU-nämnden, 
bestämmelserna finns i regeringsformen, 
övriga riksdagsorgan och riksdagens ledamö-
riksdagsordningen och lagen (2011:745) med 
ter får det stöd och den service de behöver. 
instruktion för Riksdagsförvaltningen samt i 
Riksdagsförvaltningen ska också informera 
annan lagstiftning och i föreskrifter på riks-
allmänheten om riksdagens arbete och om 
dagsområdet.
EU-frågor samt handlägga ärenden som rör 
Vision
Riksdags-
Överenskomna metoder
Ständiga förbättringar
förvaltningens 
Processinriktat arbetssätt
uppdrag
Lätt att göra rätt
Ledarskap
Värdegrund
Medarbetarskap

Strategisk plan för Riksdagsförvaltningen 2023–2027  5 
Utgångspunkter
Uppdraget och tilldelningen av medel sätter 
samlar utgångspunkterna för hur förvalt-
de yttre ramarna för Riksdagsförvaltningens 
ningen ska arbeta för att skapa bästa möjliga 
verksamhet. Ytterligare utgångspunkter är 
förutsättningar för riksdagens och ledamö-
verksamhetsstyrningen och dess processer 
ternas bästa. Huset är en del av förvaltning-
samt förvaltningens interna miljö och kultur.
ens interna miljö och handlar om kulturen i 
De övergripande principerna för styr-
myndigheten. 
ningen kan sammanfattas i orden helhets-
Huset vilar på Riksdagsförvaltningens 
syn, långsiktighet, samordning och tydliga 
värdegrund och den statliga värdegrunden 
prioriteringar. Den strategiska planen är 
tillsammans med ledarskapet och medarbe-
central i styrningen. Den ska vägleda arbetet 
tarskapet. Det rymmer också gemensamma 
med de årliga verksamhetsplanerna så att 
arbetssätt för att underlätta samarbete och 
förvaltningens utveckling och resurser styrs i 
delaktighet inom Riksdagsförvaltningen. 
rätt riktning – och resurserna används på ett 
Visionen Tillsammans för riksdagens bästa 
så effektivt sätt som möjligt.
beskriver vad de gemensamma insatserna 
En god intern miljö ger förutsättningar 
syftar till. Huset ska vara en naturlig del i 
för förvaltningen att uppfylla sitt uppdrag. 
planering, genomförande och uppföljning av 
Illustrationen Riksdagsförvaltningens hus 
verksamheten.
Vision 
Tillsammans för riksdagens bästa 
Det betyder 
•  att vi ger ett professionellt stöd till den parlamentariska processen 
•  att ledamöterna kan fokusera på sitt politiska uppdrag 
•  att riksdagen är öppen för alla 
•  att vi utvecklar både verksamheten och oss själva i det dagliga arbetet.

6  Strategisk plan för Riksdagsförvaltningen 2023–2027
Analys
Riksdagsförvaltningens strategiska plan för 2023–2027 grundar sig på en analys av 
relevanta omvärldsfaktorer och en analys av nuläget i verksamheten. Syftet är att 
ge förvaltningen bästa möjliga förutsättningar för att kunna möta de behov och 
utmaningar som det parlamentariska arbetet står inför. 
Sammanfattningsvis bedöms fem områden särskilt påverka förutsättningarna för 
Riksdagsförvaltningen att uppfyl a sitt uppdrag under de kommande åren.   
En öppen och säker riksdag  
Den säkerhetspolitiska situationen i Europa 
påverkanskampanjer och förstörande an-
och Sveriges närområde har försämrats över 
grepp. Till denna hot- och riskbild kan läggas 
tid, vilket medfört att Sverige har återupptagit 
risken för nya pandemier som kan komma att 
och höjt ambitionsnivån för totalförsvarspla-
påverka verksamheten framöver.
neringen. Sveriges ansökan om medlemskap 
Den enskilda riksdagsledamoten påverkas 
i Nato och ett framtida Nato-medlemskap 
av ett hårdare klimat i samhällsdebatten. Var 
väntas få konsekvenser för riksdagen och för 
tredje förtroendevald politiker utsattes för 
Riksdagsförvaltningens förutsättningar att 
trakasserier, hot eller våld på grund av sitt 
stödja riksdagens arbete.
politiska uppdrag under valåret 2018 enligt 
Den spända säkerhetspolitiska situatio-
en undersökning av Brottsförebyggande rådet 
nen kan bli långvarig och risken ökar för att 
(Brå). Kvinnor är mest utsatta. Frågan om po-
Sverige och svenska beslutsfattare utsätts för 
litikers personliga säkerhet fick ny aktualitet 
påtryckningar i syfte att påverka beslutsfat-
under Almedalsveckan 2022, och kommer att 
tandet. Utöver den säkerhetspolitiska situa-
få långsiktiga konsekvenser. 
tionen finns en rad andra antagonistiska hot 
 Nödvändigheten av ett uthålligt syste-
som behöver beaktas, inte minst terrorrelate-
matiskt säkerhetsarbete är brett förankrad i 
rade hot och underrättelsehot. Det moderna, 
Riksdagsförvaltningen. Det är en styrka att 
digitaliserade och sammankopplade samhäl-
bygga vidare på för en utvecklad säkerhets-
let medför att verksamheten är mer sårbara 
kultur där både ledamöter och tjänstemän 
än tidigare. Främmande makt använder 
bidrar och känner ett ansvar för en öppen och 
cyberområdet för underrättelseinhämtning, 
säker riksdag.  


Strategisk plan för Riksdagsförvaltningen 2023–2027  7 
Verksamhetsutveckling genom digitalisering  
Digitalisering är ett verktyg för verksamhets-
Det är en styrka att Riksdagsförvaltningen 
utveckling som rätt använt kan göra arbets-
i hög grad har stabila it-stöd med hög it-
sätt och processer mer effektiva. En faktor att 
säkerhet för verksamhetens kärnprocesser. 
ta hänsyn till i den fortsatta digitaliseringen 
Däremot påverkas möjligheterna att dra 
är ökade förväntningar på tjänster hos digitalt 
nytta av digitaliseringen negativt av dagens 
mogna riksdagsledamöter, medarbetare och 
beroenden mellan it-system, risker med vissa 
medborgare. För ledamöters del handlar det 
egenutvecklade system och tillämpningen 
både om tjänster som underlättar det parla-
av modellen för systemförvaltning. Takten i 
mentariska arbetet och om administrativa 
digitaliseringen påverkas även av tillgången 
tjänster som förenklar vardagen.
på kompetens på it-området. Svårigheter att 
Viktiga aspekter vid utvecklingen av nya 
rekrytera, utveckla och behålla kompetens 
it-tjänster är förenligheten med GDPR, den 
samt beroendet av konsulter kan begränsa 
europeiska dataskyddsförordningen, och om 
utvecklingstakten. 
det är lämpligt ur ett säkerhetsperspektiv 
Genomförandet av lagstiftningen om till-
att använda molntjänster. Det finns ofta få 
gängliga dokument, EU:s webbtillgänglighets-
eller inga alternativ. Riksdagsförvaltningens 
direktiv, och arbetet med öppna data väntas 
ställningstaganden i de här frågorna 
också ta en hel del resurser i anspråk 
kommer att styra handlingsalterna-
under perioden.  
tiven framöver. 

8  Strategisk plan för Riksdagsförvaltningen 2023–2027
Förutsättningar för en strategisk lokalförsörjning
Riksdagsförvaltningen har ansvar för att 
Riksdagsförvaltningen är både brukare och 
vårda och bevara riksdagens byggnader och 
förvaltare av riksdagens fastigheter. Nuläges-
samlingar så att de kan användas i dag och i 
analysen av verksamheten visar att rollen som 
framtiden. Byggnaderna är unika till sin ka-
fastighetsägare och byggherre behöver stär-
raktär och funktion. De har kulturhistoriska 
kas. Det handlar om att stärka styrningen av 
värden som kräver särskilda insatser. Hän-
och stödet till fastighetsprojekt för att skapa 
syn behöver också tas till den säkerhet som 
förutsättningar för projekten att arbeta säkert 
behövs i lokalerna för att riksdagen ska kunna 
och effektivt, t.ex. vad gäller kravställning, 
vara ett öppet och tillgängligt parlament. 
lokaler, it-stöd, upphandlingsstöd, ekonomi-
Renoveringar genomförs enligt den lång-
hantering och säkerhetsskydd.
siktiga planen, Framtidens riksdagshus. Un-
Arbetet inom fastighets- och lokalförsörj-
der de närmaste 15–20 åren kommer samtliga 
ningsområdet bygger på samverkan mellan 
av riksdagens hus att renoveras för att ge 
olika parter. Därför finns behov av utvecklade 
bästa möjliga förutsättningar för framtidens 
arbetssätt för samverkan, såväl med leda-
demokrati. Det långsiktiga arbete som bedrivs 
möterna och partikanslierna som internt i 
är en styrka som möjliggör för förvaltningen 
förvaltningen och med externa parter, t.ex. 
att även i framtiden åstadkomma en verksam-
Regeringskansliet, Statens fastighetsverk och 
hetsanpassad lokalförsörjning med omsorg 
Vasakronan.
om de resurser som står till förfogande och 
en så liten påverkan som möjligt på miljö och 
klimat. 

Strategisk plan för Riksdagsförvaltningen 2023–2027  9 
Nya förväntningar på arbetslivet
Ett av Riksdagsförvaltningens kännetecken 
är betydelsefullt. Erfarenheter av distansar-
är den stora kunskap, förmåga och erfaren-
bete under coronapandemin skapar också 
het som finns hos de som arbetar i förvalt-
förväntningar på ett flexibelt arbetsliv när det 
ningen. Den trygghet och tillit detta innebär 
gäller både var och när arbetet ska utföras. 
bidrar till en god arbetsgemenskap. Förvalt-
Ökade möjligheter till distansarbete behöver 
ningens ambitioner om ett arbetsklimat där 
vägas mot andra aspekter som är viktiga för 
man hjälps åt och tillsammans arbetar mot 
ett bra arbetsliv. Kreativitet, gemenskap och 
ett gemensamt mål ger förvaltningen goda 
samarbete stärks när medarbetare arbetar 
förutsättningar att vara en attraktiv arbetsgi-
tillsammans på arbetsplatsen. Chefskap och 
vare även i framtiden. Bristen på tillgång till 
arbetsmiljöansvar underlättas också. 
medarbetare med rätt kompetens har ändå 
Riksdagsförvaltningen är en av många 
identifierats som en risk för verksamheten 
arbetsgivare som konkurrerar om de allra 
som behöver beaktas. 
bästa. Det förutsätter ett systematiskt arbete 
Nya generationer kommer ut på arbets-
med kompetensförsörjning genom att rekry-
marknaden med andra förväntningar på 
tera, utveckla och behålla den kom-
arbetslivet och på den interna kulturen inom 
petens som behövs i förvaltningens 
de organisationer de kan tänka sig att 
mångfasetterade verksamhet.  
arbeta för. Ett ledarskap som enga-
gerar och motiverar medarbetare 

10  Strategisk plan för Riksdagsförvaltningen 2023–2027
Resurser och ändamålsenliga prioriteringar
För att kunna uppfylla sitt uppdrag i fram-
energi och en stigande prisutveckling för t.ex. 
tiden behöver Riksdagsförvaltningen vara 
papper och byggmaterial.  
flexibel och ha förmågan att både bedriva ett 
Förvaltningen behöver ha förmåga att möta 
långsiktigt och systematiskt utvecklingsar-
resursknapphet som ett varaktigt tillstånd 
bete och samtidigt anpassa sig till förändrade 
och inte som ett övergående problem där lös-
förhållanden – ibland helt oförutsedda situa-
ningen är ökade anslag. Prioriteringar i verk-
tioner och händelser. 
samheten krävs, det vill säga att både välja 
Detta är en särskild utmaning i ett an-
och välja bort. Prioriteringar behöver göras 
strängt budgetläge. De tilldelade anslagen 
utifrån ett helhetsperspektiv med utgångs-
täcker inte verksamhetens kostnader fullt ut. 
punkt från Riksdagsförvaltningens uppdrag. 
Lönekostnaden är den största budgetposten. 
Ett resultat där förvaltningen gör rätt saker 
Förändringar i omvärlden påverkar även 
med rätt kvalitet förutsätter samverkan. Det 
Riksdagsförvaltningens budget. Det totala 
handlar om samverkan inom Riksdagsför-
utrymmet i budgeten minskar i 
valtningen men också mellan förvaltningen 
takt med ökade räntekost-
och riksdagens ledamöter och parti-
nader, ökade kostnader för 
kanslier. 
 

Strategisk plan för Riksdagsförvaltningen 2023–2027  11 
Övergripande prioriteringar 
Utifrån de förutsättningar som beskrivs i analysen har fem övergripande prioriteringar utfor-
mats och de ska vara vägledande för Riksdagsförvaltningen under perioden.
 
•  Bedriva ett uthålligt systematiskt säkerhetsarbete
•  Ta till vara nyttan av digitaliseringen
•  Fortsätta arbetet med Framtidens riksdagshus  
•  Stärka arbetet med strategisk kompetensförsörjning
•  Utveckla förmågan att prioritera och samverka  
1.  Bedriva ett uthål igt systematiskt säkerhetsarbete
Riksdagen ska vara ett öppet och tillgängligt parlament. Det förutsätter att en god säkerhet kan 
upprätthållas. Hot- och riskbilden mot demokratin och den parlamentariska processen, men 
även mot den enskilda riksdagsledamoten, är bred och komplex. Det kräver analysförmåga och 
beredskap för det oförutsedda. Kontinuitetsarbetet och informationssäkerhetsarbetet är viktigt 
inom alla delar av verksamheten.  
2.  Ta till vara nyttan av digitaliseringen
Digitalisering är ett verktyg för verksamhetsutveckling som ska skapa största möjliga nytta i 
stödet för riksdagens och ledamöternas arbete och vardag. I det fortsatta arbetet med att digita-
lisera verksamheten ska förvaltningen arbeta strukturerat och målmedvetet med beaktande av 
gällande regelverk och informationssäkerhetskrav.  
3.  Fortsätta arbetet med Framtidens riksdagshus  
Arbetet med Framtidens riksdagshus ska även i fortsättningen vara ett prioriterat område. 
Riksdagsförvaltningen ska arbeta för en långsiktig verksamhetsanpassad lokalförsörjning där 
ett gott riksdagsarbete kan bedrivas och en modern och effektiv förvaltning tillhandahållas. 
Arbetet behöver genomföras med omsorg om byggnadernas kulturhistoriska värden och med 
hänsyn till behovet av säkerhet i lokalerna.   
4.  Stärka arbetet med strategisk kompetensförsörjning
Med en strategisk kompetensförsörjning kan Riksdagsförvaltningen säkerställa att det stöd 
som tillhandahålls håller hög kvalitet. Ett systematiskt arbete ska bedrivas för att utveckla och 
behålla kompetens. Riksdagsförvaltningen ska även vara en modern och attraktiv arbetsgivare 
för nya generationer på arbetsmarknaden och för nya yrkeskategorier som behövs.  
5.  Utveckla förmågan att prioritera och samverka  
Riksdagsförvaltningen ska hushålla väl med statens medel och sträva efter en budget i balans. 
Förvaltningen ska arbeta tillsammans i en gemensam riktning med de resurser som står till 
förfogande och i utvecklad dialog med ledamöter och partikanslier utveckla en enhetlig och 
samordnad service. 
  
 

www.riksdagen.se • Sveriges riksdag 100 12 Stockholm • Tfn 08-786 40 00